sähköautot

4329 kommenttia
1124125127129130145
  • muokattu 20.02.2024 17:31

    @tracktest kirjoitti:
    Ohjaus palautuu käännöksen jälkeen itsestään

    Tunnistamme saman ominaisuuden, mutta olemme sen merkityksestä eri mieltä. Tosiasia on, että joidenkin autojen ohjaus palauttaa voimakkaammin kuin toisten. On kuljettajan oma valinta kummasta hän pitää enemmän.

    Täältä vapaaehtoisesti kuljettajan osoittamaan suuntaan vaivatta kaartavan auton ratin takaa kuulostaa siltä, että jotkut kuljettajat tykkäävät saadessaan voimailla vastahakoisesti mutkaan taipuvaa autoaan pakottaen sen kääntymään kaarteisiin joihin auto ei halua ohjautua vapaaehtoisesti. Ei ole minulta pois, jos joku pitää tuollaisesta, mutta se ei ole minun ihanteeni.

    Ominaisuudesta olen samaa mieltä, sen vaikutuksen ajomukavuuteen saa itse kukin päättää omasta puolestaan.

    näin se menee, ohjauksen tarkkuus ja tunnokkuus on hyvän ohjauksen perusta.

    Ohjauksen tarkkuus ja tunnokkuus ovat eri asioita kuin palautusvoima, joka tehdään ohjauskulmilla ja akselipainolla.

    Ja sitten pitää vielä arpoa suuntavakavuuden merkitys itse kullekin kuljettajalle.

      1
  • muokattu 20.02.2024 17:30

    @Tiko kirjoitti:
    Itse en liikenteessä aja koskaan sitten, että auto tarkoituksella siirtyy luiston puolelle. Ennakointi eli tarvitaessa hidastaminen liukkaaseen kaarteeseen on oikea tapa.

    Hyvä. Älä sitten syytä minuakaan muusta, kun erikseen mainitsin (jälleen kerran) ajavani paranoidin suojelusenkelin sallimissa rajoissa.

    Se antaa myös ajovakautusjärjestelmälle pelivaraa, täyttä typeryyttyhän se olisi ulosmitata sähköisen suojelusenkelin kyvyt jo ennakolta

    Tämä on hyvä pointti. Vaikka olenkin noin 350.000 km matkalla ajonhallinnalla varustetulla autolla ajanut itseni vain kerran tilanteeseen, jossa ajonhallinnan säätövarat eivät riittäneet. Oli yllätys kuinka helposti ESP antoi periksi ja valmisteli ohjaamon törmäykseen. Silloin kun mitoitus on selvästi pielessä, ei ESP osaa enää korjata tilannetta kun pelkkä jarrulla seisominen ja tehon rajoitus ei enää riitä.

    Tuo siis tapahtui muhkuraisella jääpolanteella vesisateessa jyrkässä ylämäessä, jossa vetäisin vahingossa kaasulla niin leveän luiston että Suojelusenkeli löi hanskat tiskiin.

    Aktivinen ajaminen (ilman ajonhallintaa) tulee itselleni kyseeseen vain suljetulla alueella esim jääradalla, jolla autoa voi sitten 'pakottaa' mutkiin hyvinkin eri tavalla kuin liikenteessä.

    Miksi ajonhallinta pois ja miksi eri tavalla? Ihan samoja mekanismeja voit hyödyntää sekä liikenteessä että jääradalla. Oletko kellottanut saatko katurenkailla vajaavetoista ajaen ajonhallinnan vapauttamalla parannetuksi kierrosaikaasi myös useamman kierroksen keskiarvona verrattuna ihan minimaalisesti luiston rajalla sortavaan renkaaseen ajonhallinta päällä?

    Katukuskeilla näyttäviin luistoihin kuluu aikaa enemmän kuin siistiin ajotapaan pidon rajoissa. Amatöörikuski katurenkain on jäällä yleensä nopeimmillaan vain muutaman prosentin sortokulmassa ja kaikki sutiminen ja heiluminen hidastaa. Jos osaat parantaa kierrosaikaasi luistellen, yläpeukku sinulle!

    Suurta etua/kokemusta tästä ei ole liikenteeseen, koska auton käytös on kuitenkin erilaista ajohallinta aktivoituna. Enemmän haukuuskerrointa jääradan kiertämisessä on takavetoisella vanhan liiton luisupulkalla (bemari, volvo, starlet) :smile:

    Valtavan suuri etu, koska pidon rajan tuntemus tulee rutiiniksi. Siitä on vielä erittäin turvallista palata takaisin huomattuaan luiston olevan lähellä.

    Minä olen tullut niin vanhaksi, että minusta ei ole enää hauskaa luistaa etenemisen kannalta liian leveästi. Se on muuten katurenkailla varsin pientä luistoa. Koen leveässä powerslidessa kylki edellä etenemisen lähinnä naurettavaksi, kun kello kertoo klassisen ajolinjan luiston rajalla selvästi nopeammaksi.

    Mielestäni kierrosajalla ei ole mitään tekemistä liikenteen kanssa eikä kelloa vastaan opi mitään liikenteessä hyödyllistä. Mutta se tuntuma, jonka nopea eteneminen liikoja sutimatta vaatii on minusta arvokasta tietoa myös liikenteeseen. Ja sitä mahtuu harjoittelemaan varsin hyvin myös ajonhallinnan oletusasetuksillakin.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:

    Täytyypä tänään testailla varttia-vaille-3 -otetta.

    Paremmin yltää myös niihin rattiflipuihin, jos sellaisia on ja haluaa käyttää.

    RATTIFLIPUT MAINITTU! Asiaa! :smiley:

      
  • Meidän auto keskittää ohjauksen risteyksestä kääntymisen jälkeen, ja on suuntavakaa ajettava, olemalla tunnokas kaarreajossa. Tunnoton ohjausvaste on rasite pitkillä matkoilla.

      1
  • @740 GLE kirjoitti

    näin se menee, ohjauksen tarkkuus ja tunnokkuus on hyvän ohjauksen perusta.

    Ohjauksen tarkkuus ja tunnokkuus ovat eri asioita kuin palautusvoima, joka tehdään ohjauskulmilla ja akselipainolla.

    Ja sitten pitää vielä arpoa suuntavakavuuden merkitys itse kullekin kuljettajalle.

    En yhdistänyt näitä ominaisuuksia, jos näin ymmärsit korjataan se tässä. Ohjauksen tarkkuus ja tunnokkuus ovat eri asioita, kuin mainittu ohjauksen palautus käännöksen jälkeen. Koitetaan välttää väärinymmärrystä, jos se vain on mahdollista. Makuasioiden osuus on aina olemassa näiden Premium-automerkkien kesken ja näistä kiisteleminen ei ole järkevää. 740GLE nyt olisi oiva hetki käydä koeajamassa uusin 5-sarja ja sieltä löytyy valinnanvaraa jokaiselle mielipiteelle.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:
    Itse en liikenteessä aja koskaan sitten, että auto tarkoituksella siirtyy luiston puolelle. Ennakointi eli tarvitaessa hidastaminen liukkaaseen kaarteeseen on oikea tapa.

    Hyvä. Älä sitten syytä minuakaan muusta, kun erikseen mainitsin (jälleen kerran) ajavani paranoidin suojelusenkelin sallimissa rajoissa.

    Se antaa myös ajovakautusjärjestelmälle pelivaraa, täyttä typeryyttyhän se olisi ulosmitata sähköisen suojelusenkelin kyvyt jo ennakolta

    Tämä on hyvä pointti. Vaikka olenkin noin 350.000 km matkalla ajonhallinnalla varustetulla autolla ajanut itseni vain kerran tilanteeseen, jossa ajonhallinnan säätövarat eivät riittäneet. Oli yllätys kuinka helposti ESP antoi periksi ja valmisteli ohjaamon törmäykseen. Silloin kun mitoitus on selvästi pielessä, ei ESP osaa enää korjata tilannetta kun pelkkä jarrulla seisominen ja tehon rajoitus ei enää riitä.

    Tuo siis tapahtui muhkuraisella jääpolanteella vesisateessa jyrkässä ylämäessä, jossa vetäisin vahingossa kaasulla niin leveän luiston että Suojelusenkeli löi hanskat tiskiin.

    Aktivinen ajaminen (ilman ajonhallintaa) tulee itselleni kyseeseen vain suljetulla alueella esim jääradalla, jolla autoa voi sitten 'pakottaa' mutkiin hyvinkin eri tavalla kuin liikenteessä.

    Miksi ajonhallinta pois ja miksi eri tavalla? Ihan samoja mekanismeja voit hyödyntää sekä liikenteessä että jääradalla. Oletko kellottanut saatko katurenkailla vajaavetoista ajaen ajonhallinnan vapauttamalla parannetuksi kierrosaikaasi myös useamman kierroksen keskiarvona verrattuna ihan minimaalisesti luiston rajalla sortavaan renkaaseen ajonhallinta päällä?

    Katukuskeilla näyttäviin luistoihin kuluu aikaa enemmän kuin siistiin ajotapaan pidon rajoissa. Amatöörikuski katurenkain on jäällä yleensä nopeimmillaan vain muutaman prosentin sortokulmassa ja kaikki sutiminen ja heiluminen hidastaa. Jos osaat parantaa kierrosaikaasi luistellen, yläpeukku sinulle!

    Suurta etua/kokemusta tästä ei ole liikenteeseen, koska auton käytös on kuitenkin erilaista ajohallinta aktivoituna. Enemmän haukuuskerrointa jääradan kiertämisessä on takavetoisella vanhan liiton luisupulkalla (bemari, volvo, starlet) :smile:

    Valtavan suuri etu, koska pidon rajan tuntemus tulee rutiiniksi. Siitä on vielä erittäin turvallista palata takaisin huomattuaan luiston olevan lähellä.

    Minä olen tullut niin vanhaksi, että minusta ei ole enää hauskaa luistaa etenemisen kannalta liian leveästi. Se on muuten katurenkailla varsin pientä luistoa. Koen leveässä powerslidessa kylki edellä etenemisen lähinnä naurettavaksi, kun kello kertoo klassisen ajolinjan luiston rajalla selvästi nopeammaksi.

    Mielestäni kierrosajalla ei ole mitään tekemistä liikenteen kanssa eikä kelloa vastaan opi mitään liikenteessä hyödyllistä. Mutta se tuntuma, jonka nopea eteneminen liikoja sutimatta vaatii on minusta arvokasta tietoa myös liikenteeseen. Ja sitä mahtuu harjoittelemaan varsin hyvin myös ajonhallinnan oletusasetuksillakin.

    Yksi yksityiskohta, johon haluaisin selvennyksen: mitä tarkoittaa, että ESP valmisteli ohjaamon törmäykseen?

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Nämä kaksi automallia myyvät nyt käytettynä kuin häkä – tässä syy
    Kummassakin mainitussa mallissa akkutakuut ovat useimmiten vielä voimassa.

    https://www.is.fi/autot/art-2000010224430.html

    Löytyykö noita 5 vuotiaita Audin ja Jaguarin sähköautoja tuohon is hehkuttamaan hintaan vai onko vain joku satunnainen yksilö myyty kyseiseen hintaan.

      
  • Ford alentaa lisää hintoja ainakin jenkkilässä. MY2023 pois MY2024 myynnin tieltä. Kuluttaja hyötyy näistä ilman muuta.
    https://www.teslarati.com/ford-knocks-down-mustang-mach-e-prices/

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Sekin kävi mielessä, että kuinka moni saa jonkinlaisen kuvan ohjaustunnosta tuon kehnon ajosimulaattoriin vertauksen pohjalta? Ainakaan minulla ei ole havaintoa, millainen on kehno tai hyvä ajosimulaattori.

    Kyllä tuon vertailun on tarkoitus olla vähän alatyylinen vi....leva kuvaus.

    En osaa vastata kuinka moni osaa verrata ajosimulaattoriin tai peliin? Mutta me jotka osaamme, ymmärrämme sen tarkoittavan että ajaminen tapahtuu pelkästään näköhavainnolla koska ohjaus ei kerro mitä auto on tekemässä.

    Etkö itse huomaa ristiriitaa kun kerrot ettei sinulla ole mitään havaintoa asiasta mutta silti väität tietäväsi meille asiaan perehtyneille hyvin havainnollistavan kuvauksen olevan ihan varmaa vi****lua (vaikka et omien sanojesi mukaan asiasta mitään tiedäkään)?

      2
  • muokattu 20.02.2024 22:15

    @tracktest kirjoitti:
    740GLE nyt olisi oiva hetki käydä koeajamassa uusin 5-sarja ja sieltä löytyy valinnanvaraa jokaiselle mielipiteelle.

    Ehdottomasti kiinnostava malli, mutta jää tällä erää koeajamatta aivan kuten uusi W214.

    Sähköautojen viimeaikainen hintakehitys ei lupaa hyvää teorialleni rahastaa patterivetoisen tuontiauton hintaetu vaihtamalla kerran vuodessa, joten saatan pysytellä toistaiseksi linttaosastolla hintojen vakiintumista odotellessa?

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Yksi yksityiskohta, johon haluaisin selvennyksen: mitä tarkoittaa, että ESP valmisteli ohjaamon törmäykseen?

    Minun virheeni _o/

    ESP on tietenkin ajonhallinta. Auton muut turvajärjestelmät tekevät erinäisiä toimia kun törmäysriski havaitaan. Ikkunat ja kattoluukku kiinni jos ovat auki ja turvavöistä vedetään löysät pois.

    Turvavyön nykäisy tiukemmalle säikäytti. Ajoasento on syytä olla sellainen, että yltää rattiin myös hartiat tiukasti penkissä.

      
  • muokattu 20.02.2024 22:39

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Sekin kävi mielessä, että kuinka moni saa jonkinlaisen kuvan ohjaustunnosta tuon kehnon ajosimulaattoriin vertauksen pohjalta? Ainakaan minulla ei ole havaintoa, millainen on kehno tai hyvä ajosimulaattori.

    Kyllä tuon vertailun on tarkoitus olla vähän alatyylinen vi....leva kuvaus.

    En osaa vastata kuinka moni osaa verrata ajosimulaattoriin tai peliin? Mutta me jotka osaamme, ymmärrämme sen tarkoittavan että ajaminen tapahtuu pelkästään näköhavainnolla koska ohjaus ei kerro mitä auto on tekemässä.

    Etkö itse huomaa ristiriitaa kun kerrot ettei sinulla ole mitään havaintoa asiasta mutta silti väität tietäväsi meille asiaan perehtyneille hyvin havainnollistavan kuvauksen olevan ihan varmaa vi****lua (vaikka et omien sanojesi mukaan asiasta mitään tiedäkään)?

    En tiedä ajosimulaattoreista mitään, mutta oikean auton vertaaminen ajosimulaattoriin on halventava kommentti. Olisi ollut mahdollista kuvailla asiallisesti, mikä testaajan mielestä on pielessä. Sekin on kyseenalaista, mitä tarkoittaa te "asiaan perehtyneet"? Olette paljon leikkineet ajosimulaattoreilla?

    Et ole vastannut kysymykseen, miten ESP valmisteli ohjaamon törmäykseen? Minkälaisia toimintoja autossasi oli? Ei kai turvatyynyt laukea ennen kuin törmäys tosiaan tapahtuu eli jotain muuta auto teki, mutta mitä?

    Edit: itse asiassa, on minulla yksi kokemus ajosimulaattorista. Kauan sitten pääsin kokeilemaan Tampereella Volvon runkoon rakennettua ajosimulaattoria. Oli muistaakseni veljekset, jotka touhusivat rallimaailmassa ja olivat rakentaneet simulaattorin oikean Volvon koriin. Siis auto oli hydraulisylinterien varassa ja ohjelmisto jäljitteli lumisella rallitaipaleella ajamista. Mielenkiintoinen kokemus se oli.

    Edit 2: netistä löytyy vieläkin. Sehän oli Team Simrac. Ihan äskettäin kävin siellä, olisiko 20v sitte🙂

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:
    Itse en liikenteessä aja koskaan sitten, että auto tarkoituksella siirtyy luiston puolelle. Ennakointi eli tarvitaessa hidastaminen liukkaaseen kaarteeseen on oikea tapa.

    Hyvä. Älä sitten syytä minuakaan muusta, kun erikseen mainitsin (jälleen kerran) ajavani paranoidin suojelusenkelin sallimissa rajoissa.

    Sorry jos tälläine käsitys tullut. Olen ymmärtänyt, että ennakointisi on paljon ammattimaisempaa kuin esim itselläni.

    Aktivinen ajaminen (ilman ajonhallintaa) tulee itselleni kyseeseen vain suljetulla alueella esim jääradalla, jolla autoa voi sitten 'pakottaa' mutkiin hyvinkin eri tavalla kuin liikenteessä.

    Miksi ajonhallinta pois ja miksi eri tavalla? Ihan samoja mekanismeja voit hyödyntää sekä liikenteessä että jääradalla. Oletko kellottanut saatko katurenkailla vajaavetoista ajaen ajonhallinnan vapauttamalla parannetuksi kierrosaikaasi myös useamman kierroksen keskiarvona verrattuna ihan minimaalisesti luiston rajalla sortavaan renkaaseen ajonhallinta päällä?

    Autossani on kaikki mahdollset 'härpakkeet', nelipyöräohjaus, x-drive ja hyvin pätevä EPS. Asetukset normiasennossa ajelu radalla on tylsähköä. Auton ollessa tuttu, ESP puuttumisrajan tietää heti kun hieman on tunnisteltu pitoa. Kellon mukaan varmaan hyvinkin joutuisaa (kun pysyy rajan alla että ESP ei jarruttele), enpä ole kuitenkaan kelloa vastaana ajellut. ESP:n saa sallivampaan moodiin tai kokonaan pois. Ero ei ole näiden kahden välillä merkittävä (tai no ilman ESP auton saa pyörähtämää typerällä kaasun käytöllä tai auton ei saa pyörimään paikallaan kaasulla :smile: ) Taustalla x-drive kokoajan muuttaa voimaa etu- ja taka-akselin välilä yrittäen pienentää luistoa, vaikka se on turvallista ja järkevää, en niin tykkää tuosta radalla, quattro olisi selkeempi. Vauhtia tällä tapaa saa kyllä melkoisesti enemmän, kun auto menee mutkat pienessä nelipyöräsladissa läpi ilman ESP turhia jarrutteluja. Takoitin tätä sillä, että ajokäytös on kyllä jo kaukana siitä mitä ESP päällä. Mutta eipä 2,5tn autolla radalla ajaminen mitään parasta ajan vietettä ole.

    Katukuskeilla näyttäviin luistoihin kuluu aikaa enemmän kuin siistiin ajotapaan pidon rajoissa. Amatöörikuski katurenkain on jäällä yleensä nopeimmillaan vain muutaman prosentin sortokulmassa ja kaikki sutiminen ja heiluminen hidastaa. Jos osaat parantaa kierrosaikaasi luistellen, yläpeukku sinulle!

    Vaikea noista vanhoista takavedoista on sanoa, yleensä niissä on ollut renkaat sitä luokkaa, että hyvin verkkaikaista meno on joka tapauksessa. Mutta hauskaa voi olla, vaikka kello ei tykkäisikään.

    Valtavan suuri etu, koska pidon rajan tuntemus tulee rutiiniksi. Siitä on vielä erittäin turvallista palata takaisin huomattuaan luiston olevan lähellä.

    Talviajokouluissa (ja joskus jopa kerhon jääratapäivällä) on tehtävärasteja joita arvostan eniten. Väistöt, kaarejarrutukset, väistö kaarteessa, kitkaympyrät, pujottelut/tekniikaradat on sellaisia, joissa saa tuntumaa ja rutiinia, miten oma auto toimii, ja joissakin tilaisuuksissa saa arvokkaita neuvoja ammattilaisilta. Näitä on välttämätöntä harjoitella ja palautella mieleen säännöllisesti. Tosipaikassa ei ole aikaa hipistellä ohjauksen oikea aikaisuutta ja sopivaa kääntökulmaa, suoritus pitäisi tulla rutiinilla ja rauhallsesti oikein heti. Toki ennakointi tässäkin on se voimakkain ja paras keino, ja muita ei edes tarvita, kun alkava tilanne on lauennut turvallisesti.

      4
  • @Quu kirjoitti:
    No en malttanut olla mainitsematta etten koskaan ole edes miettinyt käsienpaikkaa ajaessa, kai ne on ollut oikeassa paikassa kun näinkin pitkälle olen päässyt.
    Taidan usein ajaa yhdellä kädellä, ja toinen käsi kyynärnojassa??

    En minäkään yleensä kiinnitä suurempaa huomiota käsieni paikkaan, mutta kanssasi samanlaisen ajotyylin omaksuin itsekin eilen pitkästä aikaa manuaalivaihteisella ajaessani. 20 vaille 8...

    Myös @GeeTeeJ:n tyyli vaikuttaa luontevalta, eli ajamisen intensiivisyys vaikuttaa käsien paikkoihin. Muut hifistelköön.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:
    ESP on tietenkin ajonhallinta. Auton muut turvajärjestelmät tekevät erinäisiä toimia kun törmäysriski havaitaan. Ikkunat ja kattoluukku kiinni jos ovat auki ja turvavöistä vedetään löysät pois.

    Turvavyön nykäisy tiukemmalle säikäytti. Ajoasento on syytä olla sellainen, että yltää rattiin myös hartiat tiukasti penkissä.

    Uudemmat Mersut soittavat kolaria ennakoidessaan stereoista vaaleanpunaista kohinaa aiheuttaakseen akustisen refleksin (https://en.wikipedia.org/wiki/Acoustic_reflex), joka suojaa korvia turvatyynyjen laukeamisen pamaukselta ja kolarin rytinältä. Huomaavaista.

      
  • @GeeTeeJ kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    ESP on tietenkin ajonhallinta. Auton muut turvajärjestelmät tekevät erinäisiä toimia kun törmäysriski havaitaan. Ikkunat ja kattoluukku kiinni jos ovat auki ja turvavöistä vedetään löysät pois.

    Turvavyön nykäisy tiukemmalle säikäytti. Ajoasento on syytä olla sellainen, että yltää rattiin myös hartiat tiukasti penkissä.

    Uudemmat Mersut soittavat kolaria ennakoidessaan stereoista vaaleanpunaista kohinaa aiheuttaakseen akustisen refleksin (https://en.wikipedia.org/wiki/Acoustic_reflex), joka suojaa korvia turvatyynyjen laukeamisen pamaukselta ja kolarin rytinältä. Huomaavaista.

    Siellä wikipedian tekstissä sanotaan, ettei refleksi suojaa korvia, vaan aivoja. Jos ääni poksauttaa korvat, refleksi ei siihen auta. Kuulo lähtee, mutta housut pysyvät puhtaina.

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Siellä wikipedian tekstissä sanotaan, ettei refleksi suojaa korvia, vaan aivoja. Jos ääni poksauttaa korvat, refleksi ei siihen auta. Kuulo lähtee, mutta housut pysyvät puhtaina.

    Itse ymmärsin lukemani niin, että refleksi ei suojaa ensimmäiseltä pamaukselta (tässä tapauksessa stereoista kuuluvalta kohinalta), mutta pian sen jälkeen seuraava ääni välittyy kuuloelimiin vaimentuneena.

      
  • @GeeTeeJ kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Siellä wikipedian tekstissä sanotaan, ettei refleksi suojaa korvia, vaan aivoja. Jos ääni poksauttaa korvat, refleksi ei siihen auta. Kuulo lähtee, mutta housut pysyvät puhtaina.

    Itse ymmärsin lukemani niin, että refleksi ei suojaa ensimmäiseltä pamaukselta (tässä tapauksessa stereoista kuuluvalta kohinalta), mutta pian sen jälkeen seuraava ääni välittyy kuuloelimiin vaimentuneena.

    Jotain sellaista siellä on, ääni vaimenee mekaanisesti välikorvassa, mutta liiallinen äänenpaine voi hajottaa korvan silti. Signaali siis vaimenee eikä mene niin kovana muutettavaksi hermoston ymmärtämään muotoon.

    Onkohan Mersulla mitään silmälasien käyttäjälle? Turvatyyny voi pamauttaa lasit istumaan turhankin tiiviisti. Tuleeko pääntuesta tyynyt suojaamaan päätä rattityynyn iskulta?

      2
  • Suomalainen uusi huippuohjelma aloittaa sähköautolla: https://www.is.fi/autot/art-2000010240500.html

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Suomalainen uusi huippuohjelma aloittaa sähköautolla

    Huipputurhaa skeidaa koko ohjelma!

      
  • @Quu kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Suomalainen uusi huippuohjelma aloittaa sähköautolla

    Huipputurhaa skeidaa koko ohjelma!

    Oikeassa olet! Alkuperäisen sarjan suora kopio, jossa aikuiset miehet käyttäytyvät kuin teini-ikäiset.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Suomalainen uusi huippuohjelma aloittaa sähköautolla

    Huipputurhaa skeidaa koko ohjelma!

    Oikeassa olet! Alkuperäisen sarjan suora kopio, jossa aikuiset miehet käyttäytyvät kuin teini-ikäiset.

    Tällekkin ohjelmalle oli aikansa, ihan hyvää viihdettä muinoin. Suomiversio on valitettavasti noin 20v. myöhässä.

      
  • muokattu 22.02.2024 14:20

    Ekaa kertaa ratissa ja ajaa oudolla autolla 277km/h. Ohjelman tuottajilla (ellei sitten juontajat itse) on kyllä rohkeutta. Tai no, toista kertaa, eka yritys vain 260km/h

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Ekaa kertaa ratissa ja ajaa oudolla autolla 277km/h. Ohjelman tuottajilla (ellei sitten juontajat itse) on kyllä rohkeutta. Tai no, toista kertaa, eka yritys vain 260km/h

    Hullunrohkeutta ja suoranaista tyhmyyttä, ohjelman tekeminen pitäisi aina olla turvallista.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Ekaa kertaa ratissa ja ajaa oudolla autolla 277km/h. Ohjelman tuottajilla (ellei sitten juontajat itse) on kyllä rohkeutta. Tai no, toista kertaa, eka yritys vain 260km/h

    Hullunrohkeutta ja suoranaista tyhmyyttä, ohjelman tekeminen pitäisi aina olla turvallista.

    Eihän tuo mainos ollut, joten totuus on venyvä käsite. Vaara syntyy juontajan päässä ja jutuissa.

      
  • muokattu 22.02.2024 16:05

    2021:

    Tällaisen sähköauton saa nyt alle 15 000 eurolla – asiantuntija antaa ostajalle yhden erityisen tärkeän neuvon

    https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008137140.html

    Vuoden 2013 Nissan Leafin saa omakseen vajaalla 10 000 eurolla

    2024:
    Käytettyjen halpasähköautojen hinnat romahtivat – yli kymppitonnin pelin saa nyt jopa alle 4 000 eurolla

    https://www.is.fi/autot/art-2000010242792.html

    ...hintaesimerkki löytyy julkisesta verkkohuutokaupasta, jossa vuoden 2012 -mallinen, reilut 150 000 kilometriä ajettu sähkö-Nissan on vaihtanut omistajaa 4 150 eurolla.

    Eikös tuo ole ihan normia hinnan tippumista kuitenkin? Tai eikö sähköautoilla esim. tarkistella ajettuja kilometrejä ja yleiskuntoa kuten polttiksilla?

      1
  • @Kumppani kirjoitti:
    2021:

    Tällaisen sähköauton saa nyt alle 15 000 eurolla – asiantuntija antaa ostajalle yhden erityisen tärkeän neuvon

    https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008137140.html

    Vuoden 2013 Nissan Leafin saa omakseen vajaalla 10 000 eurolla

    2024:
    Käytettyjen halpasähköautojen hinnat romahtivat – yli kymppitonnin pelin saa nyt jopa alle 4 000 eurolla

    https://www.is.fi/autot/art-2000010242792.html

    ...hintaesimerkki löytyy julkisesta verkkohuutokaupasta, jossa vuoden 2012 -mallinen, reilut 150 000 kilometriä ajettu sähkö-Nissan on vaihtanut omistajaa 4 150 eurolla.

    Eikös tuo ole ihan normia hinnan tippumista kuitenkin? Tai eikö sähköautoilla esim. tarkistella ajettuja kilometrejä ja yleiskuntoa kuten polttiksilla?

    Nuo eivät olleet ihan tavalliselle tallaajalle myyntikuntoisia autoja, vaan vaativat jonkinasteista kunnostusta. Sen verran oli ainakin yksi edullinen, että ostaja aikoi saada vielä voittoa kunnostamastaan koslasta.

      
  • Niinpä. Mutta noin sitä revitään otsikoita.

      
  • muokattu 23.02.2024 11:07

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Ekaa kertaa ratissa ja ajaa oudolla autolla 277km/h. Ohjelman tuottajilla (ellei sitten juontajat itse) on kyllä rohkeutta. Tai no, toista kertaa, eka yritys vain 260km/h

    Valitettavasti näitä on ihan oikeastikin olemassa eikä vain telkkarissa. Aikanaan poikani kanssa moottoripyöräreissulla kahvilla ja limpparilla istuessamme paikallinen kaveri istuu pikku poikansa kanssa motoristien pöytään meidät bongattuaan.

    Toistatonnisen japanilaisen pihalla parkissa nähtyään hän alkaa esittää innoissaan kuinka veljensä osti myös ison Suskan. Hänkin oli käynyt kojottamassa ja hyvin kulki "risteyksestä lähtiessä tuossa sillalla oli jo 200".

    Paikka oli keskellä useiden risteysten rikkomaa joka suuntaan enintään 60 rajoitettua taajamaa. Kun en muutakaan osannut sanoa, kysyin pyörän mallia tunnistettuani sen tarinan perusteella matkasporttina ja pää edeltä ajettavana muoviluotina valmistettavaksi Suzuki GSX-R tai GSX-F 1100:ksi. Kuski itse ei edes tiennyt millä oli ajanut kahtasataa läpi kylän kaikkien risteysten joten hän lähti soittamaan veljelleen kysyäkseen tarkemmin.

    Äly hoi...

      
  • Jos perinteiset merkit jarruttavat sähköautotuotantoa, niin antavatko liikaa tilaa uusille ladattavien autojen valmistajille ja sitten markkinaosujksien takaisin saaminen onkin tiukkaa? Ford on ilmoittanut aikaisemmin jarruttelusta ja nyt myös Mersu.

    https://www.teslarati.com/mercedes-benz-ev-goals-push-back-2030/

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit