Huonoin auto, jolla olet ajanut?

58 kommenttia
2»
  • Oletteko kokeillut 60-kuorma-autoja? Siinä ajokokemus oli teli alhaalla tai ylhäällä!

      
  • Volvo 340GL, kaasutin ja virtalukon pohja renasivat jatkuvasti eikä kaasaria saatu kuntoon millään säädöillä.

    Paremman luulin saavani, sain huonomman, sillä aikaisempi 340DL pelasi loistavasti. Jos ei olisi iskenyt tilantarve, olisin ajanut sillä hyvinkin pitkään. Tila-auto olisi siis DL:n ja GL:n välissä.

    Niin, ja DL:ssä ja GL:ssä on erilaiset moottorit...

      
  • GAZ 66, neuvostovalmisteinen tylppänokkainen maastokuorma-auto. Oilihan täällä aiemminkin mainittu näitä SA INT vehkeitä. Tämä ei ollut ergonominen varmaankaan edes Frankensteinin hirviölle: vaihdekeppikin jossakin oikealla takaviistossa 🤣

      
  • @Tsomppe kirjoitti:
    GAZ 66, neuvostovalmisteinen tylppänokkainen maastokuorma-auto. Oilihan täällä aiemminkin mainittu näitä SA INT vehkeitä. Tämä ei ollut ergonominen varmaankaan edes Frankensteinin hirviölle: vaihdekeppikin jossakin oikealla takaviistossa 🤣

    Vaihdekeppi oli siis oikealla paikalla eli vaihdelaatikon päällä. Taisi olla yleinen ratkaisu aikoinaan myös ainakin busseissa, keppi oli jossain kuskinpenkin takakulman kohdalla.

      
  • Lehden vastaavannimisessä jutussa koreileva kyseli Daffin kytkintä. Keskipakokytkin oli eikä se tainnut olla kovin hyvä. Pienetkin Daffit veivät sen takia turhan paljon bensaa ja kytkin tykkäsi hajota. Vanhemmilla oli Daf 33 ja se hajoili myös Euroopan reissuilla. Kävi auto kuitenkin Eindhovenissa, omalla syntypaikallaan jos en ole väärin ymmärtänyt. Itse olen liian nuori, että olisin Daffissa matkustellut.

      
  • @Kylmälaukku kirjoitti:
    Kertokaapa mikä on ollut huonoin auto, millä olette ajaneet. Tietysti on mainittava myös miksi.



    Oma valintani on 2013 Volkswagen Beetle. Suurin ongelma oli epämukavuus. Rehellisesti sanottuna tuntui, kuin jousitusta ei olisi ollut lainkaan. Jopa suojatiemaalaukset tunsi takapuolessa.

    Toinen ongelma oli ohjaus. Se oli niin löysä, että ratti oli vaikea pitää paikoillaan. Itse olen tottunut ohjaukseen, joka vaatii pienillä liikkeillä enemmän voimaa, mutta suuret pyörittelyt on tehostettu enemmän.



    Kivan näköinen auto, mutta siihen se sitten jäikin.

    listassa esiintyy pääasiassa yksi merkki ....

    -toyota corona mark1 -66
    -toyota corolla -74
    -toyota yaris rev1 (en muista vuosimallia)
    -toyota corolla 1996 2,0dxi

    mikään ei ollut millään osa alueella edes välttävä.
    kaikissa aivan umpisurkeat jarrut, pellit, ohjaus, sähköt, penkit, runko, ovet jnejne.

    paras näistä oli corona mark1 jossa tyhjäkäynti oli hiljaisin, sekä puhallin ykkös nopeudella ja
    kojetaulu joka ei tärissyt 'vanhan kunnon' hämeenkadun tahdissa. toinen oli riisseli korolla alias
    sämpylä, jossa ei mikään hajonnut ennen 292tkm mittarilukemaa... toki pellit alkoi näyttää merkkiuskollisilta.

    Kaikilla muilla merkeillä pärjännyt paljon paremmin, joten ei paluuta tähän merkkiin.

      
  • @Kylmälaukku kirjoitti:
    Kertokaapa mikä on ollut huonoin auto, millä olette ajaneet. Tietysti on mainittava myös miksi.



    Oma valintani on 2013 Volkswagen Beetle. Suurin ongelma oli epämukavuus. Rehellisesti sanottuna tuntui, kuin jousitusta ei olisi ollut lainkaan. Jopa suojatiemaalaukset tunsi takapuolessa.

    Toinen ongelma oli ohjaus. Se oli niin löysä, että ratti oli vaikea pitää paikoillaan. Itse olen tottunut ohjaukseen, joka vaatii pienillä liikkeillä enemmän voimaa, mutta suuret pyörittelyt on tehostettu enemmän.

    Skotlannissa oli Ford Smax vuokra-autona kohta 10 vuotta sitten. Siinä oli tuollainen erinomainen ohjaus. Kunnon sivutuulessa autoa ei meinannut jaksaa pitää suunnassa, kun tuntui siltä, että keskellä ei ollut tehostusta lainkaan. Muulloin rattia pyöritteli ihan normaalisti ja keskitys toimi. Samoihin aikoihin oli toisen kuukauden Focus alla ja siinäkin oli silloin ylistetty ohjaus. En huomannut kuinka olisi ollut muita merkkejä parempi tai huonompi.

    F150 oli Kanadassa alla kuukauden ja siitä puuttui keskitys kokonaan. Tarkka ohjaus oli ja kiva käännellä, mutta suunnan näyttäminen koko ajan oli rasittavaa.

      
  • Kaksi takamootorilla olevaa autoa talvella kesärenkaat ja jäiset tiet

      
  • 2010-luvun 3-sarjan BMW, johon oli asennettu tarvikevanteet. Autolla ei päässyt suoraan sitten millään. Maantienopeuksissa hengenvaarallinen laite.

      
  • Tuon ajan 3-sarjan BMW:n ajettavuutta ja moottoreita hehkutettiin useissa autolehdissä, joten taitaa taas olla kyse tutun nimimerkin huuruisista horinoista.

      
  • Tekniikan Maailmakin löysi ihan oikeita asioita kertoessaan tuon ajan kolmossarjalaisesta.

    Uusi BMW:n kolmossarjalainen on edeltäjäänsä suurempi auto. Pituuskasvun lisäksi auto istuu nyt tiessä aikaisempaa tukevamman näköisesti kasvaneiden raideleveyksien ansiosta. Eteen raideleveyttä on tullut noin neljä ja taakse noin viisi senttimetriä lisää. Uudessa BMW 3-sarjassa on vain turboahdettuja moottoreita ja varusteitakin melkoinen valikoima. Vakiovaihteisto on käsivalintainen kuusivaihteinen, mutta kaikkiin malleihin on lisähintaan saatavilla kahdeksanvaihteinen automaatti.

    TM

      1
  • Vuonna 2016 olin työ- ja lomareissulla Ranskassa ja vuokra-autoksi sattui auto, jossa oli ns. robottivaihteisto eli periaatteessa automaattisesti vaihtava manuaalivaihteisto. Miten ihmeessä sellainen vaihteisto on laillinen?

      
  • muokattu 05.11.2023 08:46

    @HybridRules kirjoitti:
    Vuonna 2016 olin työ- ja lomareissulla Ranskassa ja vuokra-autoksi sattui auto, jossa oli ns. robottivaihteisto eli periaatteessa automaattisesti vaihtava manuaalivaihteisto. Miten ihmeessä sellainen vaihteisto on laillinen?

    Mikähän auto sinulla oli? Minulla on tälläkin hetkellä säännöllisesti käytössä 4 kpl toimintaperiaatteeltaan erilaisia automaattivaihteistotyyppejä eikä tuo robottivaihteisto mitenkään erityisesti pomppaa esiin muita huonompana. Toki veto katkeaa aina vaihtamisen ajaksi mutta esim. miettimisaika pienemmälle vaihtamisessa kaasua syvemmälle painettaessa on DSG:tä lyhyempi ja vaihto pehmeämpi. Onhan se toki huonoin noista koska vaihtamisen tuntee kiihdytettäessä niin kuin manuaalivaihteisessa autossa nyt tuntee mutta liikkeellelähdössä se toimii niin kuin muutkin ja polttoaineenkulutuksen kannalta se tuntuu olevan erinomainen.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Vuonna 2016 olin työ- ja lomareissulla Ranskassa ja vuokra-autoksi sattui auto, jossa oli ns. robottivaihteisto eli periaatteessa automaattisesti vaihtava manuaalivaihteisto. Miten ihmeessä sellainen vaihteisto on laillinen?

    Mikähän auto sinulla oli? Minulla on tälläkin hetkellä säännöllisesti käytössä 4 kpl toimintaperiaatteeltaan erilaisia automaattivaihteistotyyppejä eikä tuo robottivaihteisto mitenkään erityisesti pomppaa esiin muita huonompana. Toki veto katkeaa aina vaihtamisen ajaksi mutta esim. miettimisaika pienemmälle vaihtamisessa kaasua syvemmälle painettaessa on DSG:tä lyhyempi ja vaihto pehmeämpi. Onhan se toki huonoin noista koska vaihtamisen tuntee kiihdytettäessä niin kuin manuaalivaihteisessa autossa nyt tuntee mutta liikkeellelähdössä se toimii niin kuin muutkin ja polttoaineenkulutuksen kannalta se tuntuu olevan erinomainen.

    En muista enää, joten en arvailekaan. Joku ranskalaisista se oli. Jos olet tyytyväinen sellaiseen vaihteistoon, niin et todellakaan ole liian herkkähipiäinen autojen suhteen.

    Auton hivuttaminen parkkihallissa nokka lähelle seinää oli stressaavaa, koska auto joko yritti hyökätä kiinni seinään tai se piti jättää siihen mihin onnistui sen pysäyttämään ekalla kerralla vauhdista. Tehon häviäminen pyytämättä ja yllättäen kiihdytyksissä oli myös vähintään epämukavaa. Jos robottivaihde on jossain tilanteessa mukavampi kuin DSG, niin DSG on tosi surkea vaihteisto. Oikea automaattivaihteisto on mukava. Miksi tehdään autoon manuaalivaihteisto, mutta kuskilta viedään pois mahdollisuus käyttää sitä? Ei missään tapauksessa jatkoon tämä robottivaihde.

      1
  • Mitä TM on kirjoittanut robottivaihteista:
    HYUNDAI I10 1,0 5AMT COMFORT
    Tällaiset vaihteistot ovat nykyään uusissa autoissa melko harvinaisia. Halvalla tehdyn robotin ongelmaksi muodostuvat pitkät vaihtotapahtumat, varsinkin rivakoissa kiihdytyksissä, niin ylös kuin alas vaihdettaessa.
    Välillä ”robotti” ikään kuin kadottaa ajatuksen, jolloin se ei itsekkään tiedä mitä pitäisi tehdä. Tilannetta voi helpottaa nostamalla kaasua vaihdon aikana, jotta ikävää nyykähtämistä voi hieman lieventää.

    Opel Astra 1,0 Ecoflex Enjoy ECT5
    ROBOTTIVAIHTEISTOJEN TOIMINTAA on usein moitittu, ja niin on tehtävä nytkin. Isommalle vaihtaminen on tervaista, etenkin puoliripeässä kiihdytyksessä. Rauhallisella vauhdinlisäyksellä nyykähdys on pehmeämpi, ja täyskiihdytyksessä pienen epämukavuuden voi ymmärtää.

      1
  • @Josef kirjoitti:
    Mitä TM on kirjoittanut robottivaihteista:
    HYUNDAI I10 1,0 5AMT COMFORT
    Tällaiset vaihteistot ovat nykyään uusissa autoissa melko harvinaisia. Halvalla tehdyn robotin ongelmaksi muodostuvat pitkät vaihtotapahtumat, varsinkin rivakoissa kiihdytyksissä, niin ylös kuin alas vaihdettaessa.
    Välillä ”robotti” ikään kuin kadottaa ajatuksen, jolloin se ei itsekkään tiedä mitä pitäisi tehdä. Tilannetta voi helpottaa nostamalla kaasua vaihdon aikana, jotta ikävää nyykähtämistä voi hieman lieventää.

    Opel Astra 1,0 Ecoflex Enjoy ECT5
    ROBOTTIVAIHTEISTOJEN TOIMINTAA on usein moitittu, ja niin on tehtävä nytkin. Isommalle vaihtaminen on tervaista, etenkin puoliripeässä kiihdytyksessä. Rauhallisella vauhdinlisäyksellä nyykähdys on pehmeämpi, ja täyskiihdytyksessä pienen epämukavuuden voi ymmärtää.

    Komppaan täysin, mitä sanovat puoliripeästä kiihdytyksestä. Sitä tulee tehtyä motarilla ohitettaessa ja sillä reissulla ajoin pääasiassa motarilla. Lentokentältä lähtiessä luulin ensin, että sain viallisen auton vuokraamosta. En ollut aikaisemmin edes tiennyt moisen vaihteiston olemassaolosta.

      
  • Ehdottomasti huonoin ajaa maantiellä oli vanha kolmossarjalainen. Ei mennyt metriäkään suoraan. Lisäksi laiska diesel. Firman auto. Ravin takana sitten omaa luokkaansa.

      
  • @Yosemite J kirjoitti:
    Ehdottomasti huonoin ajaa maantiellä oli vanha kolmossarjalainen. Ei mennyt metriäkään suoraan. Lisäksi laiska diesel. Firman auto. Ravin takana sitten omaa luokkaansa.

    BMW:n nousi parhaaksi automerkiksi arvovaltaisen Consumer Reportsin arviossa!

    https://tekniikanmaailma.fi/bmwn-nousi-parhaaksi-automerkiksi-arvovaltaisen-consumer-reportsin-arviossa/

      
  • QuuQuu
    muokattu 05.11.2023 14:04

    Minä ajoin BMW kolmosella yli kolme tuntia jokaisena työpäivänä maantieajoa ympäri vuoden, todella suuntavakaa ja miellyttävä ajaa, oikeilla rengasvalinnalla ja kaasunkäytöllä.

      1
  • muokattu 05.11.2023 14:08

    @Quu kirjoitti:
    Minä ajoin BMW kolmosella yli kolme tuntia jokaisena työpäivänä maantieajoa ympäri vuoden, todella suuntavakaa ja miellyttävä ajaa, oikeilla rengasvalinnalla ja kaasunkäytöllä.

    Minä ajelin tällaisella. Lyhyt 88 vielä.
    http://www.autowiki.fi/index.php/Land_Rover_Series_III

      
  • muokattu 05.11.2023 15:34

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Vuonna 2016 olin työ- ja lomareissulla Ranskassa ja vuokra-autoksi sattui auto, jossa oli ns. robottivaihteisto eli periaatteessa automaattisesti vaihtava manuaalivaihteisto. Miten ihmeessä sellainen vaihteisto on laillinen?

    Mikähän auto sinulla oli? Minulla on tälläkin hetkellä säännöllisesti käytössä 4 kpl toimintaperiaatteeltaan erilaisia automaattivaihteistotyyppejä eikä tuo robottivaihteisto mitenkään erityisesti pomppaa esiin muita huonompana. Toki veto katkeaa aina vaihtamisen ajaksi mutta esim. miettimisaika pienemmälle vaihtamisessa kaasua syvemmälle painettaessa on DSG:tä lyhyempi ja vaihto pehmeämpi. Onhan se toki huonoin noista koska vaihtamisen tuntee kiihdytettäessä niin kuin manuaalivaihteisessa autossa nyt tuntee mutta liikkeellelähdössä se toimii niin kuin muutkin ja polttoaineenkulutuksen kannalta se tuntuu olevan erinomainen.

    En muista enää, joten en arvailekaan. Joku ranskalaisista se oli. Jos olet tyytyväinen sellaiseen vaihteistoon, niin et todellakaan ole liian herkkähipiäinen autojen suhteen.

    Auton hivuttaminen parkkihallissa nokka lähelle seinää oli stressaavaa, koska auto joko yritti hyökätä kiinni seinään tai se piti jättää siihen mihin onnistui sen pysäyttämään ekalla kerralla vauhdista. Tehon häviäminen pyytämättä ja yllättäen kiihdytyksissä oli myös vähintään epämukavaa. Jos robottivaihde on jossain tilanteessa mukavampi kuin DSG, niin DSG on tosi surkea vaihteisto. Oikea automaattivaihteisto on mukava. Miksi tehdään autoon manuaalivaihteisto, mutta kuskilta viedään pois mahdollisuus käyttää sitä? Ei missään tapauksessa jatkoon tämä robottivaihde.

    Eihän hivuttamisessa ole mitään vaikeutta. Kun laittaa vaihteen päälle ja nostaa jarrun niin auto lähtee pehmeästi liikkeelle ja kun painaa kaasua niin nopeammin - niin kuin kaikilla automaateilla, eikä manuaalilla ehdä kepittää millään niin nopeasti mitä robotti tekee ja se osaa välikaasut ym. hienoudet alas vaihtaessa. Ja jos haluaa vaihtaa itse niin ei kun keppi manuaalipuolelle jolloin kuskilla on täysi valta (hölmöilyjä lukuunottamatta). Itse tykkään vielä siitäkin, että manuaalipuolella isommalle vaihdetaan taakse päin vetämällä, kun noissa käyttämissäni DSG-vaihteistoissa keppiä on pitänyt tyrkkiä eteenpäin.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Vuonna 2016 olin työ- ja lomareissulla Ranskassa ja vuokra-autoksi sattui auto, jossa oli ns. robottivaihteisto eli periaatteessa automaattisesti vaihtava manuaalivaihteisto. Miten ihmeessä sellainen vaihteisto on laillinen?

    Mikähän auto sinulla oli? Minulla on tälläkin hetkellä säännöllisesti käytössä 4 kpl toimintaperiaatteeltaan erilaisia automaattivaihteistotyyppejä eikä tuo robottivaihteisto mitenkään erityisesti pomppaa esiin muita huonompana. Toki veto katkeaa aina vaihtamisen ajaksi mutta esim. miettimisaika pienemmälle vaihtamisessa kaasua syvemmälle painettaessa on DSG:tä lyhyempi ja vaihto pehmeämpi. Onhan se toki huonoin noista koska vaihtamisen tuntee kiihdytettäessä niin kuin manuaalivaihteisessa autossa nyt tuntee mutta liikkeellelähdössä se toimii niin kuin muutkin ja polttoaineenkulutuksen kannalta se tuntuu olevan erinomainen.

    Eihän nyt kukaan voi tosissa väittää että joku robottivaihteisto olisi DSG:tä parempi, jollei ole jostain syytä muuten antipatioita. Robottivaihteistot ovat äärimmäisen hitaita ja vanhanaikaisia.

      
  • muokattu 06.11.2023 18:18

    @Masalii kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Vuonna 2016 olin työ- ja lomareissulla Ranskassa ja vuokra-autoksi sattui auto, jossa oli ns. robottivaihteisto eli periaatteessa automaattisesti vaihtava manuaalivaihteisto. Miten ihmeessä sellainen vaihteisto on laillinen?

    Mikähän auto sinulla oli? Minulla on tälläkin hetkellä säännöllisesti käytössä 4 kpl toimintaperiaatteeltaan erilaisia automaattivaihteistotyyppejä eikä tuo robottivaihteisto mitenkään erityisesti pomppaa esiin muita huonompana. Toki veto katkeaa aina vaihtamisen ajaksi mutta esim. miettimisaika pienemmälle vaihtamisessa kaasua syvemmälle painettaessa on DSG:tä lyhyempi ja vaihto pehmeämpi. Onhan se toki huonoin noista koska vaihtamisen tuntee kiihdytettäessä niin kuin manuaalivaihteisessa autossa nyt tuntee mutta liikkeellelähdössä se toimii niin kuin muutkin ja polttoaineenkulutuksen kannalta se tuntuu olevan erinomainen.

    Eihän nyt kukaan voi tosissa väittää että joku robottivaihteisto olisi DSG:tä parempi, jollei ole jostain syytä muuten antipatioita. Robottivaihteistot ovat äärimmäisen hitaita ja vanhanaikaisia.

    Ei missään nimessä parempi. Keräsin vain paremmat yksityiskohdat siitä tuohon. Kaikki muu taitaakin suunnilleen sitten olla DSG:ssä paremmin. Ja sitten, olin minä hieman epärehellinenkin sillä ensimmäiset noin ehkä kolme vuotta tuo robottivaihteisto oli sen verran huono että mietin jo että pitääkö muuten hyvä auto vaihtaa pois huonon vaihteiston takia. Sitten valmistaja teki takaisinkutsun, vaihtoi robottiosat uusiin ja kas, robottivaihteisto olikin kelvollinen ja on ollut sitä sen jälkeen noin 15 v.

    PS. Kyllä tuo 7-vaihteinen DSG on paljon hitaampi reagoimaan kaasun painamiseen - vaihtaminen toki on nopeampaa. Robotti ei mieti yhtään vaan aloittaa alaspäin vaihtamisen samalla silmänräpäyksellä kun kaasua painaa. 2015 vuosimallin 6-vaihteinen DSG oli jostain syystä nopeampi kuin tämä nykyinen 2022 7-vaihteinen. On tuossa 7-vaihteisessa vielä sekin, ettei vahvavääntöinen 200 heppainen dieselfarkku jaksa vetää suurimmalla vaihteella pientäkään mäkeä ylös vaan on vähän väliä vaihtamassa kuutoselle, mikä nyt ei minua haittaa tippaakaan kun vaihtaminen on kuitenkin sujuvaa.

      
  • muokattu 06.11.2023 20:45

    Mielenkiintoinen aihe. Mietin omalta kohdalta huonointa autoani ja autoa joka on ollut huonoin ajettava. Näissäkin vaikuttaanee muistoihin se, mitkä ovat olleet odotukset autoa kohtaan, halvalta ei voi odottaa niin paljon kuin kalliilta.
    Valitsen huonoimmaksi autokseni auton, joka on ollut suurin pettymys ja se on vuoden 2012 Mondeo-farkku. Vanhempi kolmoskorinen Mondeo, jonka joskus omistin kuin vastakohta tälle autolle. Auto oli laadukkaan oloinen ja muutenkin mukava peli. Uudemmassa Mondeossa ei 60tkm kohdalla tainnut olla ainuttakaan listaa, nuppia, nappia tms joka ei olisi löysässä tai irronnut. Ovien alareunan listat tippuivat milloin minnekin kun oven avasi, auto nitisi ja natisi ajettaessa. Ajettavuus itsessään taisi olla ihan ok, mutta muistot jotka tuosta autosta jäivät eivät ole kovinkaan lämpimät tuon surkean viimeistelyn/laadun osalta.
    Niin ja huonoin auto jolla olen ajanut, noin niin kuin ajo-ominaisuuksien puolelta on melkeinpä oltava Corolla Verso, jollain ihmeen robotti tms vaihteistolla. Auto oli melkein uusi ja tuo vaihteisto oli jotain niin karmeaa epämääräisine vaihtoineen ja niitä vaihtoja ei kyllä kovinkaan sulavaksikaan voi kutsua edes hyvällä tahdolla. Jos halusi nopeasti kiihdyttää vaikkapa valtatielle käännyttäessä niin auto usein jäi miettimään toviksi että mikäs vaihde olisi tähän tilanteeseen sopivin.

      
  • Ehdottomasti Ford Sierra 1,3 L - järkyttävä rytöläjä!

      
  • @Zagarat kirjoitti:
    Volvo 340GL, kaasutin ja virtalukon pohja renasivat jatkuvasti eikä kaasaria saatu kuntoon millään säädöillä.

    Paremman luulin saavani, sain huonomman, sillä aikaisempi 340DL pelasi loistavasti. Jos ei olisi iskenyt tilantarve, olisin ajanut sillä hyvinkin pitkään. Tila-auto olisi siis DL:n ja GL:n välissä.

    Niin, ja DL:ssä ja GL:ssä on erilaiset moottorit...

    Itselläni oli aivan eri kokemus, yksi parhaita autoja tuo Volvon 340 GL manuaalivaihteisena, pelkillä määräaikaishuolloilla mentiin, ei mitään ylimääräistä korjattavaa vuosikausiin ja aivan lyömättömät liukkaan kelin ominaisuudet. Vaihdoin seuraavaksi 360 GL versioon joka olikin sitten noita liukkaan kelin ominaisuuksia lukuunottamatta aivan p-ska.

      
  • @CabMan1109 kirjoitti:

    @Zagarat kirjoitti:
    Volvo 340GL, kaasutin ja virtalukon pohja renasivat jatkuvasti eikä kaasaria saatu kuntoon millään säädöillä.

    Paremman luulin saavani, sain huonomman, sillä aikaisempi 340DL pelasi loistavasti. Jos ei olisi iskenyt tilantarve, olisin ajanut sillä hyvinkin pitkään. Tila-auto olisi siis DL:n ja GL:n välissä.

    Niin, ja DL:ssä ja GL:ssä on erilaiset moottorit...

    Itselläni oli aivan eri kokemus, yksi parhaita autoja tuo Volvon 340 GL manuaalivaihteisena, pelkillä määräaikaishuolloilla mentiin, ei mitään ylimääräistä korjattavaa vuosikausiin ja aivan lyömättömät liukkaan kelin ominaisuudet. Vaihdoin seuraavaksi 360 GL versioon joka olikin sitten noita liukkaan kelin ominaisuuksia lukuunottamatta aivan p-ska.

    Noissahan oli vaihdelaatikko siirretty taka-akselin eteen. Johtuivatkohan talviominaisuudet siitä? Auto taisi perustua pitkälti DAF66:een eikä konseptin venyttäminen aina hienommaksi toiminut.

      
  • Nissan Juke jonka sain joku 6-7 vuotta sitten vuokraamosta vaikka oli Passat varattuna. Eli se yleisin malli jota noilla vuokraamoilla on "or similar".
    Ajoergonomia ei sopinut sitten millään, mm. kyynärpää osui ovenkahvana käytettyyn kovamuoviseen koloon eikä kättä voinut lepuuttaa. Ajo-ominaisuudet oli mitä oli, moottori todella laiska. Pieniä kruunuja surkeudelle koko auto täynnä, pimeässä ajaessa ne sammakonsilmät loistivat konepellin päällä haitaten pimeänäköä, takakontin alasvetohantaaki sellaisessa asennossa että rystyset narahti aina jyrkkään reunaan jne jne. Miten noin huonoja pieniäkin yksityiskohtia voi tehdä kun olisivat vaikka kopioineet muilta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit