Maasturivertailu 12/2010

51 kommenttia
«1

Pitkästä aikaa tuollainen testi lehdessä. Kunpa olisi "mitä rahalla saa"-tyyliin vertailussa mukana Suzuki Grand Vitara ja Kia Sorento halvempia vaihtoehtoja edustamassa. Ei taida olla, mutta voisiko TM ottaa ko. autot erikseen vaikka paritestiin ja suhteuttaa niitä vertailun autoihin? Noista ei pinnallista raapaisua parempia testejä ole ollut.

  
  • No jaa, ei vagniikan maailmassa vakavasti luettavia vertailuja ole tehty aikoihin. Mutta saattaa siinä mukavaa ajanvietettä olla.



    Muutenkinhan nämä ovat niin mielipidekysymyksiä ja riippuvaisia siitä mistä kukanenkin tykkää ja mitä painottaa.

      
  • Ihan mielenkiinnolla odotan vertailua ja lehteä postilootaan.



    Matin kanssa siltä osin samaa mieltä että omilla painotuksilla jokaisen voi kikkailla lopputulokseksi itseään miellyttävän :smile:

      
  • Vetäkää niillä testin autoilla liejuista metsäautotietä, se on voittaja joka liikkuu pisimmälle ennenkuin jää kiinni. Toinen testi, ajakaa ne hietsuun hiekkarannalle, kuka ajaa pisimmälle pehmeessä hiekassa ennenkuin jää kiinni, saa taas pisteet. Kaikki tämä sileillä MIchelinin katurenkailla. Haa, kärry perään ja märälle nurtsille... Paskat mistään asfalttijutuista a muusta. :kiss:

      
  • Vaikka tuonkin testin voittaisi VW Passat jos olisi mukana, ei kannata välittää siitä. Kiinnostavampaa on tarkastella yksittäisiä mittaustuloksia. Jos autoa oikeasti on tuosta ryhmästä valitsemassa, voi silloin karsia helposti sellaiset pois, joissa jokin ominaisuus ei ole riittävän hyvä. Olkoon muilta osin vaikka testivoittaja.



    Itseäni ei puolestaan kiinnosta maksimaalinen etenemiskyky hietsussa. Tärkeämpää on selviytyä tietyn tasoisista paikoista ilman, että autoon tulee vaurioita. Sen jälkeen jatketaan työkoneilla. Minun työmaani ei ole useiden kilometrien mittaisten liejuisten metsäautoteiden perukoilla. Tai jos on, tie laitetaan ensin kuntoon.

      
  • Minua vetokyky taas kiinnostaa, mutta rajoitetusti. Ostin oman "maasturini" juuri siksi että etuvetoiseni jäi useaan otteeseen kääntyvässä ylämäessä peräkärryn kanssa kiinni kun kaikki veto piti olla takana. En usko että maavara, Haldex ja muut ratkaisut tekevät Volvosta Pajeron tai ison lankun veroista vetojuhtaa, mutta oma tarpeeni (vaikkakin satunnainen) on aito.



    Koska tarve on satunnainen, pääpaino yllämainitun vetokyvyn täyttyessä oli muilla seikoilla. Minun ei tarvitse vetää 40 jalkaista venettä metsän läpi, tämä ei tuo minulle lisäarvoa.



    Olen Herbertin kanssa samaa mieltä että testin lopptutuloksella ei ole väliä. TM voisi esim vetokyvyn suhteen tehdä testin jossa olisi useita eritasoista nelivetoa rasittavia testejä. Jos hakee äärimmäistä vetojuhtaa, pitää lukea testin tuloksia jotka tästä kertovat. Jos vetotesti nro 2 (keksivaikea tms) riittää lukijalle, voi lukea vaikkapa maantieominaisuuksista jos ne ovat itselle tärkeitä ja päätyä aivan toisenlaiseen valintaan.



    Tärkeintä on yhdistellä itselle tärkeistä ominaisuuksista kokonaisuus joka on itselle paras. Testivoitolla sinänsä ei ole mitään merkitystä. Tämän vuoksi myös esim erihintaisten maasturien vertaaminen keskenään olisi loistavaa. Suzuki voisi aivan hyvin voittaa ison lantikan, riippuen arvosteluperusteista. Se ei tee Lantikasta huonompaa valintaa, riippuen mitä hakee.



    Nevertheless, tällä palstalla alkaa TM'n testin mollaaminen heti tulostenjaon jälkeen, kun x voitti y'n...



    :tongue:

      
  • Bugracer:



    Nevertheless, tällä palstalla alkaa TM'n testin mollaaminen heti tulostenjaon jälkeen, kun x voitti y'n...

    :tongue:




    Monestihan se testin mollaaminen alkaa jo ennen tulosten julkaisua, ja vieläpä sellaisten toimesta jotka jatkuvasti toistelevat kuinka vertailujen tulokset eivät kiinnosta heitä pätkääkään.



      
  • Tuskin tässä tapauksessa. Maasturit eivät herätä niin paljon tunteita kuin vaikka Bemari tai Volvo.

      
  • Herbert:

    Tuskin tässä tapauksessa. Maasturit eivät herätä niin paljon tunteita kuin vaikka Bemari tai Volvo.




    Voi olla. En ole tietoinen mitä autoja vertailussa tulee olemaan, mutta kyllä (katu)maasturitkin tuntuu kohtuullisen kuuma aihe olevan.



    Sinänsä TM:n vertailujen tulokset ovat usein positiivinen asia keskustelun kannalta, mikäänhän ei tuo palstalle eloa tehokkaammin kuin se että Volvo voittaa Bemarin tai Toyota Subarun.



      
  • Lefa:

    ... En ole tietoinen mitä autoja vertailussa tulee olemaan, mutta kyllä (katu)maasturitkin tuntuu kohtuullisen kuuma aihe olevan.


    https://tekniikanmaailma.fi/seuraavassa-numerossa/tm-122010-ilmestyy-9-kesakuuta



    "Viisikko maastossa ja maantiellä



    Viisi automaattivaihteistolla varustettua dieselmoottorista maastoautoa ottavat mittaa toisistaan, niin perinteisissä vertailukohteissa kuin maastoajossakin. Vertailun autot ovat Jeep Grand Cherokee, Land Rover Discovery 4, Mercedes-Benz ML, Mitsubishi Pajero ja Toyota Land Cruiser. Voittaja on selvillä seuraavassa numerossa."



    Harmi, että Grand Cherokee on pitkän uudistumisen jälkeen vasta rantautumassa noin vuoden päästä vanhalle mantereelle, ja testissa oleva yksilö on todennäköisesti sukunsa viimeisiä (tai ehkäpä TM tekee suuryllätyksen). Uusi Grand Cherokeehan on perustuu Mursun M/ML-tekniikkaan (kunpa tuohonkin vaihtelevaan mallinimeen tulisi lopullinen ratkaisu).



    EDIT: On tosin arevluttavaa kutsua vuosia vanhaan MB-M -konstruktioon pojautuvaa tekelettä, joka ei ole vielä edes myynnissa, moderniksi.



    https://tekniikanmaailma.fi/uutiset/Autot/jeep-grand-cherokee-aloittaa-uusien-mallien-vyorytyksen



    http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes_Benz_M



    http://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_Grand_Cherokee

      
  • Hiukan on suppeahko tuo valikoima. Esim. X5 tai Touareg olisi sopinut ihan hyvin tuohonkin porukkaan. Eivät välttämättä ole ihan Land Cruiserin kaliiberia maastossa, mutta hoitavat esim. vetohommat siinä missä muutkin. Vai onkos Touareg vielä edes kaupoissa?

      
  • Mielenkiintoinen vertailu tulossa noin niinkuin yleisellä tasolla, tuon ryhmän autoa kun tuskin tulen tässä elämässä hankkimaan. Ja eiköhän aiheesta ainakin perinteinen Land Rover vs. japanilaiset -vääntö saada täälläkin aikaan.

      
  • Disco4:lle jaettu voitto ML:n kanssa. Molemmat vakuuttaa hiljaisuudellaan tuossa vertailussa. Disco mittarilla ja ML korvilla arvioituna. Disco voittaa uuden 5-sarjan (F10) mennen tullen ainakin dB-lukemissa, ja ML:kin niukasti. Melko noloa Bemarille.



    Touareg ois kyllä pitäny olla mukana, eikä X5/X6:kään ois tehny pahaa.

      
  • Lisätään vielä, että meluissa ML on tasoissa aiemmin mitatun X6:n kanssa, ja Disco4 siis hiukan hiljaisempi kuin X6. Discon hiljaisuus on erinomaista pienissä nopeuksissa, vauhdin myötä melu kasvaa samalle tasolle kuin 5-sarjalaisessa.

      
  • 235+255:

    Disco4:lle jaettu voitto ML:n kanssa. Molemmat vakuuttaa hiljaisuudellaan tuossa vertailussa. Disco mittarilla ja ML korvilla arvioituna. Disco voittaa uuden 5-sarjan (F10) mennen tullen ainakin dB-lukemissa, ja ML:kin niukasti. Melko noloa Bemarille.




    Testattu F10 oli aika matalalla rengasprofiililla, tilanne liene parempi vähän maltillisemmalla ratkaisulla.

      
  • Milläs renkailla Disco sitten oli? Meinaan vaan, että tyypillisesti discossa on aika isot renkaat. Olikohan niin, että HSE:ssä peräti 19 tuumaiset vakiona? Pyytämällä toki tuohonkin saa maltillisemmat.

      
  • Jeepin GC kolmantena herättää kunnioitusta. Miltei puolet muita halvempi (ja pienempi) pärjää vanhanakin.



    Hieno suoritus.

      
  • Korjataanpas edellistä viestiäni. Tuulilasin mukaan jo SE Discossa on 19" vanteet. Eli käytännössä kaikki myytävät Discot ovat noin isoilla. S-malleja ei juurikaan myydä.

      
  • Niin? AkiK mainitsi matalan rengasprofiilin.

      
  • Discon renkaat testissä oli 255/55 R 19 111V Good Year Wrangler HP M+S. Eli en sanoisi että F10 535iA saa hirveästi tasoitusta matalista renkaista, vaikka ne tietysti onkin matalammat absoluuttisesti. Autot pitää kuitenkin testata niillä renkailla jollaiset niissä tyypillisesti on. Jos F10 renkaat on matalammat kuin maasturissa niin ei se ole riittävä syy pahempaan meteliin. Ainakin mun mielestä 5-sarjan pitää olla hiljainen kaikilla renkailla mitä siihen tehtaalta saa, ja jos ei ole niin huonosti menee.

      
  • No en toisaalta näe mitään hirveän ihmeellistä siinä, että premium-maastoauto on hiljaisempi kuin toisen valmistajan premium-sedan. Discovery4 kun on etääntynyt työkalumaisuudesta todella kauas.



    Discoon on kyllä takalukko ihan ehdoton varuste jos maastoon haluaa. Tuskin kaataa tuon hintaisen auton hankintaa moisen varusteen ruksaaminen. Tosaalta vähintäänkin vertailukelpoisesti näytti menevän ilmankin sitä.





      
  • Tuota:

    Jeepin GC kolmantena herättää kunnioitusta. Miltei puolet muita halvempi (ja pienempi) pärjää vanhanakin.

    Hieno suoritus.




    Jeeppi ja Mitsu jakoivat kolmannen sijan tasapistein ja niiden perässä oli enää Toyota vain kymmenyksen perässä.



    Amerikkalaisen auton menestys TM:n testissä on silti yllätys. Ei kuitenkaan se, että halvempi pärjää kalliimpaa vastaan.



    Jos otettaisiin alussa mainitsemani Suzuki Grand Vitara mukaan, voisin tunteella veikata tuossa ryhmässä sille seuraavia pisteitä:



    Maantie 8

    Kaupunki 10

    Maasto 7

    Ääritilanteet 9

    Melu 6

    Ajoasento 7

    Takapenkki 7

    Kulutus 10

    Ylläpito 10

    Kiihtyvyys 7

    Valot 8

    Tavaratilat 7



    TM:n painotuksilla noilla arvosanoilla tulisi yleisarvosanaksi 8,2 ja kolmas sija. Vertailua tietysti vaikeuttasi TM:n vaatimus automaatista, Vitaran saa vain manuaalina. Lisäksi kulutuksen arvioinnissa käytettyä asteikkoa olisi pitänyt muokata, mutta sehän olisi vain parantanut Suzukin asemaa. Nythän Toyota sai 10 p 8,2 litran maantiekulutuksellaan. Suzuki vie ehkä litran vähemmän.



    Ulkomaisissa testeissä verrataan yleisemmin eri hintaluokkien autoja keskenään. Tällöin paljastuu se, että kalliimpien autojen edut eivät näissä testeissä kovin selvästi tule esiin. Muistissa on myös Porsche Cayennen ja Lada Nivan vertailu Tekniksen Världissä. Arvatkaa vain, kumpi voitti 6-0 maastossa.



    Tämän testiryhmän tavaratilat ovat aika onnettomia autojen kokoon nähden. Etenkin Jeepin 340 l on yllättävän pieni. Samanlaisia tiloja löytyy pystyperäisistä Golfeista. Ajettavuuskaan tuskin 2,4 tonnin autoissa on parempi kuin 1,7 tonnin painoisessa. Kaupungissa jo fyysiset mitat vaikuttavat jotain. Ylläpitokuluista ei kannata edes puhua. Mukavuus, valot yms. varmaan näkyvät hintaluokan etuina.



    Mutta eipä tuo testin paremmuusjärjestys ole ollenkaan merkitsevä asia. Itse en valitsisi noista mitään, vaikka edes raha ei olisi esteenä. Mielummin sen Suzukin. Päällimmäisenä jäi mieleen testin autoista ylenpalttisen teknisten hienouksien tuoma ähky. Ei noita autoja maastoon ole tarkoitettu. Mielummin menestyneen urakoitsijan statusta kohottamaan (testin kuvaukset (Paraisten?) kalkkilouhoksessa oli luonteva ympäristö ) tai metsästystä harrastavan sikariportaan leluksi.

      
  • No en toisaalta näe mitään hirveän ihmeellistä siinä, että premium-maastoauto on hiljaisempi kuin toisen valmistajan premium-sedan. Discovery4 kun on etääntynyt työkalumaisuudesta todella kauas.




    Totta, mutta siitäkin huolimatta Discovery on valmistajansa mallistossa siellä työkaluimmassa päässä. Discoa herraskaisempia ovat Range Rover Sport ja ennenkaikkea se aito Range Rover. Ulkomaalaisista lehdistä luettuna Disco4:sta pidetään siihen verrattuna hyvinkin työkalumaisena.



    Sama se on vertailuun osallistuneen Tojota Land Cruiserinkin osalla eli kyseessä on työkaluksi tarkoitettu "pikkumalli" ja sen yläpuolella on tuplasti kalliimpi LC V8.

      
  • Mitäs lehtiä luet? Oikeastaan missään minun lukemassani aviisissa ei discoa ole työkaluksi laitettu. Japanin maasturit sen sijaan aika yleisesti.



    Disco on kuin BMW:n 5-sarja tai E-mersu, kun taas Range Rover vastaa 7-sarjaa tai S-sarjaa.



    RR Sport on mielestäni jotenkin järjetön malli. Se on tosiasiassa Discon lähisukulainen, jonka maasto-ominaisuuksia on huononnettu. Varsinkin nyt tuo järjettömyys korostuu, kun discon sisusta on kohotettu muun auton tasolle. Sisusta ei nyt häpeä ollenkaan parhaimmille premium-autoillekaan. (5-sarja jne.)



    Ja nyt siis puhun disco4:stä.



    Ihan selkeästi työkalun hommia hoitelee lantikan mallistossa Defender, ei suinkaan Disco. Defenderistä ei sitten minkään sortin krumeluuksia löydykään, vaan se on ihan puhdas ja rehellinen työauto.



    RR sen sijaan kome laite.



    Olikohan Autocarissa kun joku tehtaan edustaja kommentoi, että heillä on lieviä vaikeuksia pitää mallistossa discoa ja RR Sportia samaan aikaan. Samassa jutuissa turisi siitä, että disco on kyllä kasvanut ihan reippaasti ulos siitä työkalumaisuudesta, mitä se on joskus ollut.



      
  • simppa:

    No en toisaalta näe mitään hirveän ihmeellistä siinä, että premium-maastoauto on hiljaisempi kuin toisen valmistajan premium-sedan.


    Eihän siitä mitään ihmeellistä olekaan. 5-sarja on kuitenkin tunnettu kohtuullisen hiljaisena niin on hiukan harmillista, että siinä missä kilpailijoilla melu pienenee uudemmissa malleissa, Bemarilla melu kasvoi. Ainakin jos TM:n mittaukseen on luottamista, ainahan asia ei ole ihan yksioikoinen.

      
  • En tiedä onko näin, mutta tuntuu että maasturiin on helpompi rakentaa hyvä äänieristys kuin normaaliin autoon tai näin valmistajat ovat ainakin tehneet.



    Minulla oli vanhempi Land Cruiseri ja matka-ajossa tuo meni todella äänettömästi. Myöskään nastojen äänet eivät kuuluneet sisälle lainkaan, eli nykyautojen vitsaus, korkeat rengasäänet loitivat tuossa täysin poissaolollaan. Tosin tuossa työkalumainen moottori ja starttimoottori (suoraan Hiacesta) kuuluikin sitten todella kovaa.









      
  • Maastureiden meluttomuus on suora seuraus kahdesta asiasta: korkeammat renkaat ja jykevämpi rakenne(joissain edelleen myös erillisrunko tai sitten hyvin vankka itsekantava, joka eristää tehokkaasti tieäänet). Tuo korkeammista renkaista seuraava meluttomuus (=mukavuus) alleviivaa sitä, miten järjetön nykyinen henkilöautojen matalarengassuuntaus on meikäläisille karkeille teille.



    Itse aikoinaan bensa-Pajeroa hankkiessani ällistyin juuri auton hiljaisuutta tien päällä ja samalla hiljaisella linjalla tiellä kulkee viime vuodet käyttämäni LC, vaikka onkin diesel. Korniahan se on, että ison maasturin hiljaisuuden (=matkustusmukavuuden) saavuttamiseksi ei oikein tahdo riittää henkilöautopuolella edes perus-premium, koska ne on yleensä pilattu matalarenkailla. Hiljaisempaa tai edes yhtä hiljaista kyytiä saadakseen pitäisi hankkia ihan oikea edustustason kiesi, jossa matalien melurenkaiden äänet on häivytetty huippuluokan äänieristyksellä.



    Huojakkuuskaan ei enää nykymaastureissa mukavuutta häiritse, 90-luvun Pajerossa vielä häiritsi ja teki ajamisesta vähän työlästä.



    Luulen, että juuri normihenkilöautoja paremman meluttomuuden ja mukavuuden vuoksi maasturikoukkuun on jäänyt moni sellainenkin, joka ei maasturiominaisuuksia oikeasti mihinkään tarvitse.



    Rengasidiotismin pahin ilmentymä on Toyota Prius. Paremmin varustellut(esimerkiksi matkustusmukavuudelle välttämätön vakionopeudensäädin) Priukset saa vain ääliömäisillä 45-sarjan renkailla, jotka tuhoavat mukavuuden (olen koeajanut)ja sen lisäksi heikentävät auton parasta valttia eli kulutusta. Ikäänkuin Priuksesta kiinnostuneet ihan oikeasti arvostaisivat matalia renkaita ja sporttista ulkonäköä enemmän kuin mahdollisimman pientä kulutusta ja matkustusmukavuutta. Toyotan varusteluosastolta on tässä asiassa loppunut ihan totaalisesti järki ja saavat ansionsa mukaan siinä, että markkinaosuudet hiipuvat. Tämä rengashölmöilyhän vaivaa Toyotan henkilöautojen nykymallistoa, peruautoissahan järkevä rengasprofiili on halvin ja toimivin konsti pitää melu kurissa ja mukavuus kohdallaan.



    Minun venetrailerin veturitarpeeni voisi nykyisin tarjolla olevista tyydyttää jopa taloudellinen X1, kun isolle tavaratilalle ei ole enää paljon käyttöä. Mutta eipä saa X1:tä semmoisilla renkailla, joilla ajamista minun korvani kestävät. Se on kummaa, että kolmossarjaakin eli puhdasta henkilöautoa saa korkeammilla renkailla kuin merkin katumaasturia. Ja ihan periaatteesta minä en maksa rasvaisia lisähintoja siitä, että alkaisin ensi töikseni vaihtaa järjettömiä vanne- ja rengaskokoja järkeviin.

      
  • nelivetoinen:

    Maastureiden meluttomuus on suora seuraus kahdesta asiasta: korkeammat renkaat ja jykevämpi rakenne(joissain edelleen myös erillisrunko tai sitten hyvin vankka itsekantava, joka eristää tehokkaasti tieäänet). Tuo korkeammista renkaista seuraava meluttomuus (=mukavuus) alleviivaa sitä, miten järjetön nykyinen henkilöautojen matalarengassuuntaus on meikäläisille karkeille teille.


    Näin voisi todellakin luulla, mutta silti tämä logiikka ei tunnu toimivan läheskään kaikissa maastureissa.



    Melulistaltani löytyy tämän nyt testatun Pajeron lisäksi 2000 vuonna mitattu Pajero, ja molemmat ovat suunnilleen mediaanissa dB-mittarin kertomalta melultaan, ei todellakaan voi kehua hiljaiseksi noita. Toki ovat dieseleitä kumpikin. Vuonna 2003 testattu Land Cruiser on samaa luokkaa noiden kanssa, samoin 2000 testattu Grand Cherokee.



    Ekan sukupolven Freelanderia ja Defenderiä löytyy sitten melulistalta ihan häntäpäästä.



    nelivetoinen:

    Korniahan se on, että ison maasturin hiljaisuuden (=matkustusmukavuuden) saavuttamiseksi ei oikein tahdo riittää henkilöautopuolella edes perus-premium, koska ne on yleensä pilattu matalarenkailla. Hiljaisempaa tai edes yhtä hiljaista kyytiä saadakseen pitäisi hankkia ihan oikea edustustason kiesi, jossa matalien melurenkaiden äänet on häivytetty huippuluokan äänieristyksellä.


    TM:n melumittaukset ovat kuitenkin ennen tätä uusinta vertailua ihan toista mieltä. Aiemmin vain Range ja Cayenne kilpailivat 5-sarjan ja 7-sarjan Bemareiden kanssa. Toki Disco 3 ja Freelander 2 myös suoriutuneet hyvin.



    Itse ajan päivittäin 45- ja 40-profiilin renkailla, enkä kärsi rengasmelusta mainittavasti.

      
  • Defender tai ainakin minun tuntemani muutaman vuoden takainen Defender nyt onkin aivan kamala traktori. Siinä ei ole äänieristystä ilmeisesti ollenkaan. Tuolle vetää vertoja ehkä vain neliveto-Hiace. Kumpikin vaatisi kuulosuojainten käyttöä.



    7-sarjan Bemari ei ole minusta enää ihan perus-premium.



    En ole tuohon melulistaasi perehtynyt, esimerkiksi siihen miten sen järjestys muodostuu. Keskiarvo, joku tietty nopeus, joku muu ? Oma melukäsitykseni perustuu tasaiseen maantieajoon kohtuullisilla nopeuksilla. Useimpien dieselmaastureiden (kuten omani) ison koneen rouskutushan kyllä kuuluu ja nostaa lukemia hitaassa nurkka-ajossa ja kiihdytyksissä. Se ei tunnu erityisen häiritsevältä ja jos tuntuu, sitten pitää valita bensakone. Minusta rasittavinta melua on kova rengasmelu pitkällä matkalla, siis se joka pitkään jatkuessaan väsyttää, tekee pään kipeäksi ja esimerkiksi musiikin kuuntelun mahdottomaksi.



    Mittarilukemia enemmän luotan korviin. Ymmärtääkseni se on testaajienkin tunnustama tosiasia, että pelkkä mittarilukema ei kerro kaikkea melun häiritsevyydestä. Ja lukemien tuijottelun sijaan olen ajanut pitkiäkin rupeamia suurella joukolla erilaisia autoja, paino tosin maastureissa ja muissa nelivedoissa. Luultavasti olen tavallista allergisempi melulle, koska jokaisesta ajamastani kiinnitän huomioni joko ensimmäiseksi tai toiseksi meluun tai sen puuttumiseen.



    Minunkin ajamistani Range toki on tässä suhteessa ihan huippua, mutta sillä hinnalla saa varmasti jo hyvin meluttomia henkilöautojakin. Myös Mersun GL ja M ovat olleet tien päällä hiljaisia, GL toki hinnaltaankin Rangen kastissa. Edellisen polven Pajero ei ollut niinkään hiljainen eli eihän tämä ihan joka tapaukseen päde. Tuon polven diesel oli äänekäs (kuului siis jopa tasaisessa ajossa) ja erillisrungosta luopuminen lisäsi siinä tapauksessa tiemelun kulkeutumista sisälle. Uusinta Pajeroa en ole ajanut. LC on minun korvaani ollut maantiejossa hiljainen, muuten en olisi sitä itselleni huolinut.



    Ajamistani henkilöautoista miellyttävimpinä ääneltään erottuvat yleensä ne,joissa on järkevä rengastus. Erityisen hyvin mieleeni on jäänyt Legacy, jota ajoin viikon matalarenkailla ja viikon tavallisilla. Karvalakkimalli pesi meluttomuudessa ja muussa mukavuudessa kalliin huippumallin 100-0.

      
  • nelivetoinen:

    7-sarjan Bemari ei ole minusta enää ihan perus-premium.


    Ei niin, mutta erot 5-sarjaan ovat pääosin melko pieniä.



    nelivetoinen:

    En ole tuohon melulistaasi perehtynyt, esimerkiksi siihen miten sen järjestys muodostuu. Keskiarvo, joku tietty nopeus, joku muu ?


    Järjestys perustuu etupenkiltä mitattujen melujen summaan 60/80/100/120 km/h nopeuksissa.



    nelivetoinen:

    Minusta rasittavinta melua on kova rengasmelu pitkällä matkalla, siis se joka pitkään jatkuessaan väsyttää, tekee pään kipeäksi ja esimerkiksi musiikin kuuntelun mahdottomaksi.


    Minua taas ei kiinnosta yhtään mistä se melu tulee, mutta kaikki melu rasittaa pitkällä matkalla. Musiikkiakaan en voi kuunnella koska kokonaismelutaso nousee sen myötä liikaa. Oma vanha 5-sarjalainen on rengasmelun suhteen OK Suomen nopeuksilla, mutta muuttuu 180 km/h jälkeen niin meluisaksi ettei pitkää matkaa viitsi ajaa.

      
  • BMW 320d vakiorenkailla (205/55-16 rft) oli 100 km/h nopeudessa dB-lukemien mukaan yhtä hiljainen kuin LR Discovery 4, mutta hiljaisempi jo 120 km/h nopeudella (TM 1/2009). Toki eri aikaan tehtyjen vertailujen olosuhteet voivat vaikuttaa ja myönnetään, että omakohtaista kokemusta Disco 4:stä ei ole. Myöskään nelivedon vaikutuksesta BMW:n melutasoon ei itselläni ole lyhyttä koeajokokemusta enempää.



    Tuo dieselmoottorinen BMW on kyllä maantienopeuksissa todella hiljaisen tuntuinen ja 150 km/h nopeudessa moottori kiertää vain n. 2500 rpm ja 180 km/h nopeudessa n. 3000 rpm (en muista ihan tarkkoja lukemia tuolta viimeiseltä Saksan reissulta). Yli 200 km/h nopeudetkaan eivät melun tai ajo-ominaisuuksien puolesta rasita ainakaan minua, mutta muu (hitaampi) liikenne asettaa kyllä omat rajoituksensa rentouttavaan matkantekoon.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit