Kuolemankolarien analysointia Herbertin kanssa

742 kommenttia
11920212224
  • ritsa:

    Poni:
    Jep, totta. Ne pienet yksikaistaiset pätkät, joita ajan, saattaa hyvinkin olla, että joku joutuu pudottamaan nopeuttaan minun rajoitusnopeuteni vuoksi.
    Pätkät ovat lyhyitä, kilometri, kaksi. Ei pitäisi kenenkään hermo mennä siitä.


    Nyt ymmärrän miten ajattelet, et kykyne näkemään kokonaisuutta vaan ajattelet että kaikki muutkin ajelee vain muutaman kilometrin. Asia ei kuitenkaan niin ole vaan on ihmisiä jotka ajavat useita tunteja joka päivä, minä yksi heistä ja silloin näitä muutaman kilometrin pätkiä tulee useampia.




    Tuosta viestistäni et kyllä saa kokonaiskäsitystä ajattelutavastani millään muotoa.

    Ne yksikaistaiset pätkät ovat kaupungin katuja, tai vastaavia, joilla on 50 kmh rajoitus. Jos joku myöhästyy töistä siksi, että en aja kovempaa, niin se on kyllä sen jonkun muun oma vika. Parin kilometrin pätkällä ei saavuta minkäänmoista ajansäästöä tms.



    Pidemmillä siivuilla asia on toinen ja on myös ohitusmahdollisuuksia. Ja monesti ollaan todettu, että ohitusta ei saa estää, vaan mahdollisuuksien mukaan pikemminkin helpottaa.

      
  • Poni:



    Pidemmillä siivuilla asia on toinen ja on myös ohitusmahdollisuuksia. Ja monesti ollaan todettu, että ohitusta ei saa estää, vaan mahdollisuuksien mukaan pikemminkin helpottaa.


    Tämä on totta, en vaan keksi nykyisillä maantierajoituksialla yhtäkään hyvää syytä sille miksi en ajaisi 10km/h yli rajoituksen, tällä nopeudella ohitusten määrä pysyy jotenkin tolkullisena eikä käytännössä sakkojakaan voi saada muuten kuin ajamalla kameratolppaan mikä tietysti on omaa tyhmyyttä. Omalla ajotavallani pyrin minimoimaan ohitusten määrän ja parantamaan sujuvuutta niissä rajoissa missä se tällä hetkellä on mahdollista.



      
  • ritsa:


    ... en vaan keksi nykyisillä maantierajoituksialla yhtäkään hyvää syytä sille miksi en ajaisi 10km/h yli rajoituksen, tällä nopeudella ohitusten määrä pysyy jotenkin tolkullisena eikä käytännössä sakkojakaan voi saada muuten kuin ajamalla kameratolppaan mikä tietysti on omaa tyhmyyttä. ...




    Jos liikenteessä noin puolet ajaa rajoitusta noudattaen ja keskinopeus jää rajoitusnopeuteen (80 km/h päätiet) ja tai sen alle (100 km/h päätiet, keskinopeus n. 96) ja yleisrajoituksen 80 km/h tiet ( keskinopeus noin 60 km/h niin eiköhön tuolla 10 km/h ylinopeudella tule selvästi enemmän ohituksia kuin silloin, jos ajaisit hyvin tarkasti rajoitusnopeutta tai vähän alempaakin.



    Väittän, että 10 km/h ylinopeutta ajavat aiheuttavat rutkasti turhia ohituksia.



    Entä tuo sinun ja monen muun 10 km/h ylinopeuden vaikutus liikenneturvallisuuteen? Tuskin se ainakaan sitä parantaa?



    Ps. Puhuit nykyisistä rajoituksista. katsotko, että ne ovat turhan alhaiset, joten 10 km/h yli on ihan sopiva? Mikä on perustelusi, jos näin ajattelet?

      
  • Poni:

    Pohdiskele sinä minun persoonaani, minä taas olen ollut jo pitkään täysin tietoinen sinun vastaavasta.


    Tavoitteenne on vain mustamaalata muita kirjoittajia laittamalle muiden kirjoittajien suuhun asenteita, joita ei siellä ole, eikä ole koskaan ollutkaan.
    Asiatonta ja lapsellista.


    Kova ukko tuomitsemaan muita, mutta olisiko syytä katsoa välillä peiliin?



    Kun Poni ajaa ylinopeutta tai liian suurella tilannenopeudella se ei ole vaarallista, koska se on joko vahinko tai tietoinen valinta ja tapahtuu yleensä vain ohituksissa, alamäessä tai pimeällä. Mutta kun muut tekevät niin, se on aina rikos, joka johtaa myös kaikkien muidenkin sääntöjen rikkomiseen.

      
  • ritsa:

    Paljon helpommalla samaan tilanteeseen pääsee nostamalla nopeusrajoituksia sille tasolle että edes 3/4 pysyy rajojen sisäpuolella.




    Miksi se rajojen sisäpuolella pysyminen on sinulle nyt niin tärkeä asia? Yleensähän et välitä siitä mitään ja olet kertonut, että ajonopeus ratkaisee eikä se rajoitusnopeus. Nyt oletkin ihan toista mieltä.

      
  • AkiK:

    ritsa:
    Paljon helpommalla samaan tilanteeseen pääsee nostamalla nopeusrajoituksia sille tasolle että edes 3/4 pysyy rajojen sisäpuolella.



    Miksi se rajojen sisäpuolella pysyminen on sinulle nyt niin tärkeä asia? Yleensähän et välitä siitä mitään ja olet kertonut, että ajonopeus ratkaisee eikä se rajoitusnopeus. Nyt oletkin ihan toista mieltä.


    Toista mieltä? Ainoastaan kuvitelmissasi, olen aina sanonut että nopeusrajoitus tarkoittaa suurinta sallittua ja ehdottanut nollatoleranssia kunhan rajoitukset saadaan sille tasolle että niitä todellakin kunnioitetaan.



      
  • ritsa:

    . Omalla ajotavallani pyrin minimoimaan ohitusten määrän ja parantamaan sujuvuutta niissä rajoissa missä se tällä hetkellä on mahdollista.




    No testaapa asiaa, se on hyvin helppoa. Todennäköisesti et uskalla tehdä tätä rehellisesti, koska lopputulos on jo tiedossasi.



    Aja joku vähän pidempi aika rajoituksen mukaan ja vertaa ohitusten määrää. Sekä sinun tekemäsi että ne kun muut ovat sinut ohittaneet.



    Itse olen tehnyt tuon vertauksen useamman kerran ja aina tullut siihen lopputulemaan, että ohitukset vähenevät selkeästi kun ajan rajoituksen mukaan. Lisäksi minut on silloin helpompi ohittaa kuin silloin kun ajan ylinopeutta ja ohimenijöiden määrässä ei ole ollut suurta eroa kuitenkaan.

      
  • ritsa:


    Toista mieltä? Ainoastaan kuvitelmissasi, olen aina sanonut että nopeusrajoitus tarkoittaa suurinta sallittua ja ehdottanut nollatoleranssia kunhan rajoitukset saadaan sille tasolle että niitä todellakin kunnioitetaan.




    aina sanonut...tarkoittaa...ehdottanut...kunhan...





    Mitä jos jättäisit tuon kunhan-sanan pois ja alkaisit vaan tekemään niin kuin olet aina sanonut ja tarkoittanut? Olisiko se vähän yksinkertaisempaa kuin odotella sitä että maailma muuttuu mieleiseksesi jotta voisit mielestäsi sen sääntöjä noudattaa.



    Meitä kun on niin monenlaisia, että on aika vaikea keksiä miten edes teoriassa olisi mahdollista löytää sääntöjä tai rajoituksia jotka ihan kaikille sopivat ja samalla täyttäisivät myös turvallisuus, melu ym vaatimukset joita liikenteelle välttämättä on olemassa.



      
  • AkiK:



    Aja joku vähän pidempi aika rajoituksen mukaan ja vertaa ohitusten määrää. Sekä sinun tekemäsi että ne kun muut ovat sinut ohittaneet.


    Luuletko tosissasi etten ole kokeillut, ero on kuin yöllä ja päivällä, ruuhka-aikaan ero ei tietenkään suuri ole kun ohi ei pääse mutta kokeilepa samaa myöhään illalla niin saattaa tulla ahaa elämys.

      
  • AkiK:

    ritsa:

    Toista mieltä? Ainoastaan kuvitelmissasi, olen aina sanonut että nopeusrajoitus tarkoittaa suurinta sallittua ja ehdottanut nollatoleranssia kunhan rajoitukset saadaan sille tasolle että niitä todellakin kunnioitetaan.



    aina sanonut...tarkoittaa...ehdottanut...kunhan...


    Mitä jos jättäisit tuon kunhan-sanan pois ja alkaisit vaan tekemään niin kuin olet aina sanonut ja tarkoittanut? Olisiko se vähän yksinkertaisempaa kuin odotella sitä että maailma muuttuu mieleiseksesi jotta voisit mielestäsi sen sääntöjä noudattaa.


    Ja alkaisin vetämään perässäni jonoja ja aiheuttamaan ohituskolareita, sitäkö toivot? Oletko koskaan ajatellut hyväksyä tosiasioita ja yrittää sopeutua.



      
  • AkiK:


    Itse olen tehnyt tuon vertauksen useamman kerran ja aina tullut siihen lopputulemaan, että ohitukset vähenevät selkeästi kun ajan rajoituksen mukaan.


    Eli mitä hitaammin ajaa sitä vähemmän autoja ilmestyy taustapeiliin ja haluaa ohi, missähän utopiassa sinä asut.

      
  • ritsa:



    Luuletko tosissasi etten ole kokeillut, ero on kuin yöllä ja päivällä, ruuhka-aikaan ero ei tietenkään suuri ole kun ohi ei pääse mutta kokeilepa samaa myöhään illalla niin saataa tulla ahaa elämys.




    Itse olen kokeillut nyt muutaman vuoden enkä ole huomannut mitään sinun kuvailemaasi ilmiötä. Sen sijaan olen selvästi havainnut sen että aiempi oma kuvitelmani ja vielä nykyäänkin sinun juttusi liikenteen häiriintymisestä rajoitusta noudattamalla on omaa kuvitelmaasi.

      
  • ritsa:

    Ja alkaisin vetämään perässäni jonoja ja aiheuttamaan ohituskolareita, sitäkö toivot? Oletko koskaan ajatellut hyväksyä tosiasioita ja yrittää sopeutua.




    Kun testasit rajoituksen mukaista ajamista, niin montako jonoa ja niissä syntynyttä ohituskolaria aiheutit? Vai mistä sinä nyt oikein puhut?



      
  • AkiK:


    Itse olen kokeillut nyt muutaman vuoden enkä ole huomannut mitään sinun kuvailemaasi ilmiötä.


    Taisin tuossa aiemmin Ponille mainita että asioiden kieltämisellä ei mikään muutu. Katseletko koskaan taustapeileihin tai edes eteesi?



      
  • AkiK:

    ritsa:
    Ja alkaisin vetämään perässäni jonoja ja aiheuttamaan ohituskolareita, sitäkö toivot? Oletko koskaan ajatellut hyväksyä tosiasioita ja yrittää sopeutua.



    Kun testasit rajoituksen mukaista ajamista, niin montako jonoa ja niissä syntynyttä ohituskolaria aiheutit? Vai mistä sinä nyt oikein puhut?


    Montako olisit halunnut?



      
  • ritsa:

    Eli mitä hitaammin ajaa sitä vähemmän autoja ilmestyy taustapeiliin ja haluaa ohi, missähän utopiassa sinä asut.




    Minä puhuin rajoituksen mukaan ajamisesta, en mistään "mitä hitaammin ajaa" -utopiasta joka on sinun mielikuvituksesi tuote.



    Minulle riittää ihan hyvin se, että ajan todellista nopeutta rajoituksen mukaan. Mittarivirheen huomioin kyllä ja kiihdytän aina reippaasti ajonpeuteen. Ohitan myös jos tarvetta on, mutta sitä tarvetta tulee ihmeen vähän kun noudattaa rajoitusta.

      
  • ritsa:

    Katseletko koskaan taustapeileihin tai edes eteesi?




    Tuhansien kilometrien matkalla paljon jää aikaa katsella kun aika ei mene muuhun koheltamiseen (kuten ohituspaikkojen jatkuvaan etsimiseen, yleiseen hermoiluun ja rajoitusten ja valvontojen pohtimiseen).



    Minulla on muuten etäisyystutkallinen vakionopeudensäädin autossani, tekee ajamisesta rajoituksen mukaan ja minimiturvavälin pitämisestä erittäin mukavaa. Suosittelen lämpimästi.

      
  • ritsa:

    Montako olisit halunnut?




    Eli juttusi testaamisesta, jonoista ja onnettomuuksista oli täyttä puppua, minkä nyt tiesin jo muutenkin mutta kysyinpähän kuitenkin.



    Myönnä nyt vaan että et ole kokeillut rajoituksen mukaista ajamista tai jos olet, niin mitään ylimääräisiä jonoja ja onnettomuuksia ei ilmennyt.

      
  • AkiK:



    Minulla on muuten etäisyystutkallinen vakionopeudensäädin autossani, tekee ajamisesta rajoituksen mukaan ja minimiturvavälin pitämisestä erittäin mukavaa. Suosittelen lämpimästi.


    Hyvä laite kun sen säätää sellaiseen nopeuteen että ohittelu lakkaa.

      
  • AkiK:

    ritsa:
    Montako olisit halunnut?



    Eli juttusi testaamisesta, jonoista ja onnettomuuksista oli täyttä puppua, minkä nyt tiesin jo muutenkin mutta kysyinpähän kuitenkin.


    Väitätkö aivan vakavissasi että mitä hitaampaa ajaa sitä vähemmän joutuu ohitettavaksi?



    Tuota "juttua" muuten tulee testattua joka päivä, aina kun eteen tulee niin monta autoa että koko jonoa ei ole mitään järkeä lähteä ohittamaan jätän useamman satametriä väliä, ja arvaa mitä sen jälkeen tapahtuu?



      
  • ritsa:

    Hyvä laite kun sen säätää sellaiseen nopeuteen että ohittelu lakkaa.




    Haittaako sinua jos joku ohittaa sinut?

      
  • AkiK:

    ritsa:
    Hyvä laite kun sen säätää sellaiseen nopeuteen että ohittelu lakkaa.


    Haittaako sinua jos joku ohittaa sinut?


    Mitä se liittyy tähän, ja tähänkin olen jo vastannut mutta odotan vastaustasi. Sinua tuskin haittaa vaikka aiheuttaisit kuinka paljon tarpeettomia ohituksia.



      
  • AkiK:


    Myönnä nyt vaan että et ole kokeillut rajoituksen mukaista ajamista tai jos olet, niin mitään ylimääräisiä jonoja ja onnettomuuksia ei ilmennyt.


    Ajan joka päivä alle rajoituksen yleensä pakosta ja takana on katkeamaton jono autoja ja koko ajan joku kyttäämässä ohituspaikkaa. Myönnätkö tosiasian?



      
  • AkiK:lle

    ritsa:

    Väitätkö aivan vakavissasi että mitä hitaampaa ajaa sitä vähemmän joutuu ohitettavaksi? Tuota "juttua" muuten tulee testattua joka päivä, aina kun eteen tulee niin monta autoa että koko jonoa ei ole mitään järkeä lähteä ohittamaan jätän useamman sata metriä väliä, ja arvaa mitä sen jälkeen tapahtuu? Ajan joka päivä alle rajoituksen yleensä pakosta ja takana on katkeamaton jono autoja ja koko ajan joku kyttäämässä ohituspaikkaa. Myönnätkö tosiasian?




    Minusta sinä mahdollisesti vähän hämäät turhaan tuossa takana tulijoita? Ja samalla täällä lukeviakin. Et kerro vaikkapa nopeuttasikaan verrattuna rajoitusnopeuteen jostakin syystä (aika oleellinen kuvan saamiseksi), joka on samalla oletettavasti sen ”ohittamattoman jonosi” nopeus kuitenkin.

    Ja oletan että ajat kaksikaistaista maantietä kanssa, et motaria tms.



    Sinulla on minusta vähän turhan pitkä väli, joka aiheuttaa varmasti ns. optista harhaa: edelläsi olevia tuskin näkyy takana kärkkyjille, saati että saisi minkäänlaista kuvaa siitä, että siellä olisi ”kymmeniä autoja ajamassa tappituntumassa” (kuten maalailit aiemmin). Varsinkin, jos ajat alle rajoitusnopeuden, mitä jono voi tehdä helpostikin ja jota joudut ”yleensä pakosta ajamaan”.



    En siksi ollenkaan hämmästyisi, että juuri ns. ylinopeuskuskit ihmettelevät ja pyrkivät ohi, varsinkin kun annat tilaa, tai sen vaikutelman. Paremmin näiden ohittajien todellisen käyttäytymisen näkisi sitten vasta, kun ovat saaneet sen sinun välttelemäsi varsinaisen jonon kiinni, joka tapahtuu vääjäämättä sen ”useamman sadan metrin” päästä. (Loput kuskit tyytyvät jäämään taaksesi, mutta unohdat ne tapaukset sujuvasti, koska eivät istu tähän tilannemaalailuusi…)



    En tiedä vaikuttimiasi, mutta varmaan ovat ylevät. Kun noinkin kaukana pysyttelet, niin mistä tiedät jos vaikka jono alkaisi vetämäänkin? Ei tuolla etäisyydellä välttämättä erota tilanteita, tai edes näe mutkien taaksekaan miten jono etenee yms? Itse ajelisin kyllä reilusti lähempänä kuin ”useamman sataa metriä” kaukana: laskisin välin vain useassa sekunnissa, vaikka niin että väliin pääsee 2-3 autoa, jos ohittajaa tulee (ja tuleehan niitä…). Ja kun tulevat, ovat tappituntumalla sitten edellään ajaviin, mutta kun ohi pitää päästä.



    Ja varsinkin jos on tuntumaa, että jono etenee joka tapauksessa suht. tasaisella nopeudella, eikä pumppaa mistään syystä (aina toki vähän esiintyy). Enkä taatusti ole sen turvattomampi kuin sinäkään! Suositusten mukaan, tai jopa plussalla, jos puhutaan turvavälistä.



    Siinä mielessä kuvauksesi ns. tyypillisestä tilanteesta on vähän, miten sen sanoisi… hakemalla haettu ja jopa luotu? Suorastaan houkutat ohittamaan itsesi ja sitten teet ”johtopäätöksiä”. Pystyn kyllä kuvittelemaan Opelixin ja muita taaksesi vaahtoamaan, että ”mitä tuokin tuossa matelee”. Ajelet sitten alle, tai tasan tai jopa pikkuriikkisen ylikin rajoitusnopeuteen verrattuna.

      
  • Kumppani:

    Et kerro vaikkapa nopeuttasikaan verrattuna rajoitusnopeuteen jostakin syystä (aika oleellinen kuvan saamiseksi), joka on samalla oletettavasti sen ”ohittamattoman jonosi” nopeus kuitenkin.
    Ja oletan että ajat kaksikaistaista maantietä kanssa, et motaria tms.

    Sinulla on minusta vähän turhan pitkä väli, joka aiheuttaa varmasti ns. optista harhaa: edelläsi olevia tuskin näkyy takana kärkkyjille, saati että saisi minkäänlaista kuvaa siitä, että siellä olisi ”kymmeniä autoja ajamassa tappituntumassa” (kuten maalailit aiemmin). Varsinkin, jos ajat alle rajoitusnopeuden, mitä jono voi tehdä helpostikin ja jota joudut ”yleensä pakosta ajamaan”.

    En siksi ollenkaan hämmästyisi, että juuri ns. ylinopeuskuskit ihmettelevät ja pyrkivät ohi, varsinkin kun annat tilaa, tai sen vaikutelman.


    Nopeus luonnollisesti on se minkä se jono veturi aiheuttaa, se voi olla mitä tahansa, yleensä 70-75km/h. Kun tällaisen taakse kertyy riittävästi autoja ei ohittamisessa ole joko järkeä tai se ei ole mahdollista, tällöin jätän pitkän välin mutta säilytän nopeuden samana edellä menevään jonoon ja annan samalla mahdollisuuden ohittaa itseni helposti. En tosin ymmärrä että jos minut ohitetaan että miksi se ohitteleminen yleensä tyssää siihen eteeni, ilmeisesti kyseessä on jonkinlaista pelisilmän puutetta, ohitukseen ei ole mitään järkevää perustetta jos sillä voittaa kaksi sekuntia, se kuuluu silloin katekoriaan turha ohitus, minä henkilökohtaisesti seuraan edellä menevien nopeutta kilometrinkin päähän ja päättelen sen mukaan kannattaako ohittelemaan lähteä, jos koko jono etenee tasaisena letkana pidemmän aikaa eikä selvää "välivetäjää" jonon keskelle ilmaannu en edes harkitse ohittamista.



      
  • ritsa:

    AkiK:

    Myönnä nyt vaan että et ole kokeillut rajoituksen mukaista ajamista tai jos olet, niin mitään ylimääräisiä jonoja ja onnettomuuksia ei ilmennyt.

    Ajan joka päivä alle rajoituksen yleensä pakosta ja takana on katkeamaton jono autoja ja koko ajan joku kyttäämässä ohituspaikkaa. Myönnätkö tosiasian?


    Aja sivuun mahdollisuuksine mukaan ja väistä.

      
  • ritsa:

    Ajan joka päivä alle rajoituksen yleensä pakosta ja takana on katkeamaton jono autoja ja koko ajan joku kyttäämässä ohituspaikkaa. Myönnätkö tosiasian?




    Ethän sinä edes puhu tuossa siitä tilanteesta jossa ajetaan rajoitusnopeutta. Tottakai jonoa syntyy jos joku ajaa merkittävän hiljaa ja sinä ja kaltaisesi taas yli rajoituksen. Ei tuokaan tilanne kuitenkaan parane sillä että rajoitusta ylitetään.



    Minusta tuossakin tilanteessa on päivänselvää, että tuo jono olisi pienempi ja ohitustarve vähäisempi jos sinä ja kaltaisesi olisitte ajaneet alunperinkin rajoituksen mukaan.

      
  • ritsa:

    Mitä se liittyy tähän, ja tähänkin olen jo vastannut mutta odotan vastaustasi. Sinua tuskin haittaa vaikka aiheuttaisit kuinka paljon tarpeettomia ohituksia.




    En nyt oikein ymmärrä miten minä aiheutan tarpeettomia ohituksia jos ajan rajoitusnopeutta eli lain sallimaa maksimivauhtia. Väitätkö, että lain mukaan ajava on vastuussa myös laittomasti ajavien ajamisesta vai mitä nyt yrität selittää?



    Ohitus tosiaan on täysin tarpeeton ja myös laiton, jos se tehdään vain siksi että ajetaan ylinopeutta ja ohitetaan rajoituksen mukaan ajava (hidastelijoista en nyt puhu). Tässähän on nyt sekin juttu hyvä muistaa, että hidastelijan määritelmä on hyvin selvä - sellaisen pystyy nimittäin ohittamaan laillisesti. Rajoituksen sallimaa maksiminopeutta ajavaa et kyllä pysty laillisesti mitenkään ohittamaan, tällaisen ohittaminen vaatii selkeän ylinopeuden.



    Mutta usko nyt vaan ja uskalla kokeilla, nuokaan tarpeettomat ohitukset eivät lisäänny jos ajetaan rajoituksen mukaan.

      
  • AkiK:

    Rajoituksen sallimaa maksiminopeutta ajavaa et kyllä pysty laillisesti mitenkään ohittamaan, tällaisen ohittaminen vaatii selkeän ylinopeuden.


    Kyllä onnistuu. Eikös siitä ollut joskus esimerkkikin täällä? :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit