Taisin jopa kirjoittaa, että älä ota vittuiluna.
Mutta jos haluat ottaa kierroksia joka asiasta, niin se on ihan sinun oma valintasi.
Jos ei pinna kestä nettikeskustelua, niin miten se kestää liikenteessä?
Katso peiliin vaan, en ole ainoa joka on huomauttanut kielenkäytöstäsi. Sinun kaltaisten ihmisten kanssa on mahdotonta käydä asiakeskustelua kun samoja asioita saa toistella tunnin välein. Tämän lisäksi yrität keksiä ihmisten kirjoituksista sellaista mitä siellä ei sanota.
Taisin jopa kirjoittaa, että älä ota vittuiluna.
Mutta jos haluat ottaa kierroksia joka asiasta, niin se on ihan sinun oma valintasi.
Jos ei pinna kestä nettikeskustelua, niin miten se kestää liikenteessä?
Katso peiliin vaan, en ole ainoa joka on huomauttanut kielenkäytöstäsi. Sinun kaltaisten ihmisten kanssa on mahdotonta käydä asiakeskustelua kun samoja asioita saa toistella tunnin välein.
En todellakaan ymmärrä, miksi käyt niin kuumana.
Tulkitsetko kysymysteni ja lauseideni sävyn väärin? En käytä hymiöitä, mutta se ei tarkoita, että vittuilisin.
Minulle on huomauttanut Opelixi, JEV ja sinä. JEVin huomautusta en ymmärrä, sinua ja Opelixia en todellakaan pidä kelvollisena huomauttamaan kielenkäytöstäni yhtään mitään.
En todellakaan ymmärrä, miksi käyt niin kuumana.
Tulkitsetko kysymysteni ja lauseideni sävyn väärin? En käytä hymiöitä, mutta se ei tarkoita, että vittuilisin.
Minä taas ymmärrän hyvin miksi sinä käyt kuumana, olethan sen moneen otteeseen kertonut mikä sinua ärsyttää. Yritä tulla sellaisten asioiden kanssa toimeen mille et mitään voi ja lopeta räksyttäminen.
JEV2 on tuonut esille porttiteorian ja sanonut sitä naurettavaksi. En ymmärrä miksi. Asialliseen kysymykseeni ei ole tullut perusteltua vastausta. Vain vastakysymyksiä.
Asialliseen? Eiköhän kysymystäsi seurannut omakin pohdintasi sääntöjen noudattamisen dynamiikasta jo vastannut kysymykseesi.
En todellakaan ymmärrä, miksi käyt niin kuumana.
Tulkitsetko kysymysteni ja lauseideni sävyn väärin? En käytä hymiöitä, mutta se ei tarkoita, että vittuilisin.
Minä taas ymmärrän hyvin miksi sinä käyt kuumana, olethan sen moneen otteeseen kertonut mikä sinua ärsyttää. Yritä tulla sellaisten asioiden kanssa toimeen mille et mitään voi ja lopeta räksyttäminen.
Enhän minä tässä kuumana käy.
Räksyttämisestä on ihan turha puhua.
Mistä olen sinulle moneen kertaan maininnut, on se jatkuva uskovaisuushöpötys. Se ei liity mitenkään mihinkään.
Jos pidät sitä räksyttämisenä, niin se on outoa.
Jos me jatketaan tätä, niin tämä menee ihan turhaksi nokitteluksi. Sopiiko, että jätetään toisen haukkumiset?
JEV2 on tuonut esille porttiteorian ja sanonut sitä naurettavaksi. En ymmärrä miksi. Asialliseen kysymykseeni ei ole tullut perusteltua vastausta. Vain vastakysymyksiä.
Asialliseen? Eiköhän kysymystäsi seurannut omakin pohdintasi sääntöjen noudattamisen dynamiikasta jo vastannut kysymykseesi.
Ei. Pyysin teidän tulkintaa siitä, että onko näin. Olisi ollut kiva kuulla perusteluja, miksi yhtä sääntöä voi vapaasti rikkoa, mutta toisia ei.
Ei se porttiteoria varmaankaan tyhjästä ole syntynyt, vaikkakaan ei varmaan ole liikenteeseen suoraan sovellettavissa. En tiedä, minusta piittaamattomuus on pahasta. Ja jos ei piittaa yhdestä säännöstä, niin miksi piittaisi muista. Ei sen kummempaa.
En todellakaan ymmärrä, miksi käyt niin kuumana. Tulkitsetko kysymysteni ja lauseideni sävyn väärin?
ritsa:
Minä taas ymmärrän hyvin miksi sinä käyt kuumana, olethan sen moneen otteeseen kertonut mikä sinua ärsyttää. Yritä tulla sellaisten asioiden kanssa toimeen mille et mitään voi ja lopeta räksyttäminen.
Poni:
Enhän minä tässä kuumana käy. Räksyttämisestä on ihan turha puhua. Mistä olen sinulle moneen kertaan maininnut, on se jatkuva uskovaisuushöpötys. Se ei liity mitenkään mihinkään. Jos pidät sitä räksyttämisenä, niin se on outoa.
Poni:
ritsalta loppuu keskustelun eväät yleensä kättelyssä, jonka jälkeen tyypillisesti käyttää hyökkäystä puolustuksenaan. Ei tosin huomaa, että syyllistyy ns. vastapuolta moninkertaisesti enemmän siihen, mistä muita sitten on syyttävinään. Kuvittelee tietenkin, että mukana on lukijoita, jotka eivät muista, tai tiedä.... Vai olisko hänellä "dementianalkua", ettei muista itse?
Olet tosin huomannutkin. Minusta hänen "konstinsa" ovat halvat, vaikka suoranaiset nimittelyt ja panettelut ovatkin jäämässä (mahdollisesti) pois. Oliskohan oppinut vähän häpeämään? Johan sitä on hänellä ja Opelixilla kestänytkin...
Tämä, johon sinäkin tartuit, oli kyllä häneltä todellakin nolouden huippu: Poni:
Katso peiliin vaan, en ole ainoa joka on huomauttanut kielenkäytöstäsi.
Tuohon FARwd:n kirjoitukseen kommentoin vielä sen verran, että en ole missään vaiheessa väittänyt olevani virheetön, pyhimysmäinen kuljettaja. Myönnän minullekin joskus sattuvan virhearvioita ym. Tuollainen hyökkäävä tyyli on siihen nähden tarpeeton ja pyrkii vain provosoimaan.
Olen myös kertonut, että en tämän ylinopeuksia puolustavan porukan lanseeraaneen termin mukaan ole "demonisoinut" ylinopeuksia. Olenpahan tuonut ilmi, että mielestäni on järkevämpää pyrkiä noudattamaan sääntöjä, samoin kuin olen esittänyt huomaavaisuutta liikenteessä kaikkia kohtaan.
Noista kirjoituksista päätellen tämä ei ole mahdollista.
Tampereella oli tänään yllättävän vilkasta, paasikiventiellä oli molemmat kaistat täynnä autoja ja aivan jokainen ajoi kuudenkympin alueella mittarini mukaan 85, jouduin siis ajamaan tavallistakin lujempaa. Ponin ja kumppaneiden mielestä olisi varmasti pitänyt pudottaa vauhtia parillakympillä ja aiheuttaa taakse pujotteluohittelu hässäkkä. Tämähän se varmasti lisää turvallisuutta.
Mihin nopeuteen se rajoitin säädetään? Suomea varten? Vai olisiko sen sellainen, että se tunnistaa tiekohtaisen rajoituksen? Ajan vähintään kerran vuodessa Saksan läpi. Olisi ikävä, jos ei voisi ajaa liikenteen rytmin mukaan.
Kyllä Ponillekin muun liikenteen rytmi kelpaa, kunhan vauhtia on riittävästi (yli Suomen rajoitusten).
Eikös se TeeCee:n potenssiteoria pädekään Saksassa?
En ole sanallakaan puuttunut TeeCeen potenssimalliin ym.
Saksan liikenteen rytmi on moottoriteillä erilainen vapaiden nopeuksien ollessa kyseessä. Kyllä. Minulle se kelpaa.
Mutta kuten Suomessa, myös Saksassa pyrin noudattamaan rajoituksia silloin kun niitä on.
Näyttäkää pikku veijarit edes yksi viesti, jossa olen puolustanut tuollaista ritsan videon mukaista ajotapaa.
Tavoitteenne on vain mustamaalata muita kirjoittajia laittamalle muiden kirjoittajien suuhun asenteita, joita ei siellä ole, eikä ole koskaan ollutkaan.
Näyttäkää pikku veijarit edes yksi viesti, jossa olen puolustanut tuollaista ritsan videon mukaista ajotapaa.
Tavoitteenne on vain mustamaalata muita kirjoittajia laittamalle muiden kirjoittajien suuhun asenteita, joita ei siellä ole, eikä ole koskaan ollutkaan.
Asiatonta ja lapsellista.
Missä joku on väittänyt että sinä puolustelet kyseistä ajotapaa?
Sanot että sinua ei häiritse pienet rajoituksen ylitykset mutta silti reakoit hyvin voimakkaasti niiden kuljettajien kuvittelemaasi ajotapaan. En ymmärrä että jos asia ei häiritse sinua niin miksi kirjoitat? Yritä selittää lyhyesti.
Samalla voit kertoa mitä minun olisi eilen pitänyt mielestäsi tehdä Tampereen ruuhkassa, tukkia liikenne vai jatkaa samalla vauhdilla kuin muutkin.
Minäkin jään jalkoihin ja joudun silti joskus ohittelemaan, tosin harvoin, mutta oletin lähtökohtamme ja lähestymistapamme liikenteeseen olevan varsin erilaisen.
Tämä on suurin ongelmasi, oletat asioita mitä ei kukaan ole sanonut, tekstistäsi päätelleen ajotapamme on hyvin samanlainen, kumpikin haluaa noudattaa sääntöjä ja joustaakin tarvittaessa hieman nopeuksien suhteen, sinä todennäköisesti vedät enemmän jonoja perässäsi kuin minä mutta mitään muuta eroa ajotavoissamme tuskin on.
Näyttäkää pikku veijarit edes yksi viesti, jossa olen puolustanut tuollaista ritsan videon mukaista ajotapaa.
Tavoitteenne on vain mustamaalata muita kirjoittajia laittamalle muiden kirjoittajien suuhun asenteita, joita ei siellä ole, eikä ole koskaan ollutkaan.
Asiatonta ja lapsellista.
Missä joku on väittänyt että sinä puolustelet kyseistä ajotapaa?
Sanot että sinua ei häiritse pienet rajoituksen ylitykset mutta silti reakoit hyvin voimakkaasti niiden kuljettajien kuvittelemaasi ajotapaan. En ymmärrä että jos asia ei häiritse sinua niin miksi kirjoitat? Yritä selittää lyhyesti.
Samalla voit kertoa mitä minun olisi eilen pitänyt mielestäsi tehdä Tampereen ruuhkassa, tukkia liikenne vai jatkaa samalla vauhdilla kuin muutkin.
Olen kirjoittanut, että minua eivät lievät ylinopeudet häiritse, kunhan osoitetaan huomaavaisuutta muita kohtaan. Ja samaa olen perännyt kaikilta liikenteeseen osallistuvilta. Siinä on vissi ero.
En sano että juuri sinä ajat päin helvettiä, mutta niitä on.
Olen myös sanonut, että lievät ylinopeudet eivät mielestäni ole se pahin liikenteen ongelma. Usein vain tuntuu, että ne ongelmat kasaantuvat samoille henkilöille, eli niille, joilla on "kiire", kiilataan, ajetaan punaisia vasten ym.
Edelleen en sano, että juuri sinä toimit niin. Mutta näitä on.
Miksi puolustan ylinopeusvalvontaa, lähinnä elävien poliisien toimesta on, että silloin saadaan poimittua myös muita liikenteelle vaarallisia aineksia pois, ainakin hetkeksi. Kameratolpat eivät sitä tee.
Ja tuon ylinopeusvalvonnan vaihdan erittäin mielelläni ajotapavalvontaan. Taitaa vain olla niin, että ajotapa ei ole yhtä helposti todennettavissa ja rangaistavissa, kuin selkeät numerot mittarissa.
Jaa tuo Tampere. En ala antamaan neuvoja, miten joissain tilanteissa kuuluu toimia. Osaan vain antaa oman mielipiteeni ja se on, että yleensä, huom. yleensä, on parasta toimia siten, kuin laki ja asetukset määräävät.
Joissain tilanteissa voi olla erittäin vaikeaa ajaa rajoitusten mukaan, jos kaikki muut ajavat ylinopeutta. Olsiko se kuitenkin oikea tapa?
Minäkin jään jalkoihin ja joudun silti joskus ohittelemaan, tosin harvoin, mutta oletin lähtökohtamme ja lähestymistapamme liikenteeseen olevan varsin erilaisen.
Tämä on suurin ongelmasi, oletat asioita mitä ei kukaan ole sanonut, tekstistäsi päätelleen ajotapamme on hyvin samanlainen, kumpikin haluaa noudattaa sääntöjä ja joustaakin tarvittaessa hieman nopeuksien suhteen, sinä todennäköisesti vedät enemmän jonoja perässäsi kuin minä mutta mitään muuta eroa ajotavoissamme tuskin on.
Itse asiassa en vedä jonoja, koska työmatkani kulkee hyvinkin pitkälti kaksikaistaisia teitä, joten ohi pääsee.
Ruuhka-aikaan noilla väylillä on tavallaan kaksi liikennevirtaa, toinen, joka ajaa selvästi alle rajoituksen, toinen, joka ajaa sitten hiukan yli.
On aina vaikea valinta, kumpaan liittyy. Yleisemmin pysyn sen alle rajoituksen liikkuvan virran mukana, koska en halua olla kenenkään tukkona.
Joissain tilanteissa voi olla erittäin vaikeaa ajaa rajoitusten mukaan, jos kaikki muut ajavat ylinopeutta. Olsiko se kuitenkin oikea tapa?
Kysyin tätä sinulta, kun edessä ja takana menee kymmeniä autoja tappituntumassa parikymppiä yli rajoituksen lisääkö se turvallisuutta kun yksi autoista keskellä ajaa selvästi hitaammin?
Olen myös sanonut, että lievät ylinopeudet eivät mielestäni ole se pahin liikenteen ongelma. Usein vain tuntuu, että ne ongelmat kasaantuvat samoille henkilöille, eli niille, joilla on "kiire", kiilataan, ajetaan punaisia vasten ym.
Edelleen en sano, että juuri sinä toimit niin. Mutta näitä on.
Saattaa olla että suurimmalla osalla ihmisistä on nykyään kiireitä ja ehkä ongelmiakin mutta ei niitä rajoituksia laskemalla poisteta vaan pahennetaan hermoilua ja poukkoilua entisestään. Aamuisin ei ole mitenkään ihmeellistä että osa kuljettajista ajaa Paasikiventiellä yli sataa ja kaikki loput ainakin sen 80, sitten kun sinne sekaan laittaa vielä yhden joka pilkulleen noudattaa rajoituksia on soppa valmis. Minä todellakin pyörin ihmisten jaloissa mutta en halua menettää ajokorttiani muiden kiireiden takia, meno on nykyään kuin villissä lännessä.
Joissain tilanteissa voi olla erittäin vaikeaa ajaa rajoitusten mukaan, jos kaikki muut ajavat ylinopeutta. Olsiko se kuitenkin oikea tapa?
Kysyin tätä sinulta, kun edessä ja takana menee kymmeniä autoja tappituntumassa parikymppiä yli rajoituksen lisääkö se turvallisuutta kun yksi autoista keskellä ajaa selvästi hitaammin?
Tuo on asia, johon en osaa varmaksi vastata. Samanlainen tilanne tulee usein vastaan tietyömaiden kohdalla. Vauhtia ei yleisesti hiljennetä rajoituksen mukaiseksi. Ainakin yritän, mutta jos huomaan aiheuttavani hämminkiä, saatan toimia toisin. Mutta olen kyllä sen rajoituksen noudattamisen kannalla.
Suomennettuna. Saatan ajaa ylinopeutta ollakseni haittaamatta, tai aiheuttamatta vaaraa, mutta en ole tilanteeseen tyytyväinen.
Joissain tilanteissa voi olla erittäin vaikeaa ajaa rajoitusten mukaan, jos kaikki muut ajavat ylinopeutta. Olsiko se kuitenkin oikea tapa?
Kysyin tätä sinulta, kun edessä ja takana menee kymmeniä autoja tappituntumassa parikymppiä yli rajoituksen lisääkö se turvallisuutta kun yksi autoista keskellä ajaa selvästi hitaammin?
Tuo on asia, johon en osaa varmaksi vastata. Samanlainen tilanne tulee usein vastaan tietyömaiden kohdalla.
Tietyömaa on aivan asia erikseen kuin nelikaistainen suora tie joka on täynnä autoja jossa liikenne etenee tasaisesti, mutta koska en tähänkään saanut selvää vastausta niin en kysy sitä enää uudelleen.
Miksi puolustan ylinopeusvalvontaa, lähinnä elävien poliisien toimesta on, että silloin saadaan poimittua myös muita liikenteelle vaarallisia aineksia pois, ainakin hetkeksi. Kameratolpat eivät sitä tee.
Ja tuon ylinopeusvalvonnan vaihdan erittäin mielelläni ajotapavalvontaan. Taitaa vain olla niin, että ajotapa ei ole yhtä helposti todennettavissa ja rangaistavissa, kuin selkeät numerot mittarissa.
Tästä lähes kaikki täällä on kokolailla samaa mieltä joten mistä tässä oikein kinataan?
Jep, totta. Ne pienet yksikaistaiset pätkät, joita ajan, saattaa hyvinkin olla, että joku joutuu pudottamaan nopeuttaan minun rajoitusnopeuteni vuoksi.
Pätkät ovat lyhyitä, kilometri, kaksi. Ei pitäisi kenenkään hermo mennä siitä.
Tuo Tampere-juttu. Pahoittelen, että en osaa antaa siihen yksiselitteistä vastausta. Ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat, mutta en osaa täysin varmaksi sanoa, miten itse toimisin. Enkä ainakaan uskalla alkaa neuvomaan. Tietyömaa oli vain esimerkki, miten asian hahmotin. Ja kysessä oli moottoritietyömaa, kaksikaistainen, kuten esim. parhaillaan kolmostiellä kehä kolmosesta pohjoiseen.
Toinen paikka, missä arvelen ymmärtäväni tuon liikennevirta-ajatuksen on esimerkiksi Hangosta lähtevä rekkoja täynnä oleva tie. Tai ainakin ennen se oli. Rekat painaa rajoitinta vasten. Jos välit ovat ok ja pysyvät sellaisina, niin aika helppo on siinä ajaa samaa vauhtia. Jos joku rekka tulee siitä huolimatta puuskuttamaan niskaan, niin sitten täytyy jo tehdä erilaisia arvioita, mitä kannattaa tehdä.
Jep, totta. Ne pienet yksikaistaiset pätkät, joita ajan, saattaa hyvinkin olla, että joku joutuu pudottamaan nopeuttaan minun rajoitusnopeuteni vuoksi.
Pätkät ovat lyhyitä, kilometri, kaksi. Ei pitäisi kenenkään hermo mennä siitä.
Nyt ymmärrän miten ajattelet, et kykyne näkemään kokonaisuutta vaan ajattelet että kaikki muutkin ajelee vain muutaman kilometrin. Asia ei kuitenkaan niin ole vaan on ihmisiä jotka ajavat useita tunteja joka päivä, minä yksi heistä ja silloin näitä muutaman kilometrin pätkiä tulee useampia.
Suomennettuna. Saatan ajaa ylinopeutta ollakseni haittaamatta, tai aiheuttamatta vaaraa, mutta en ole tilanteeseen tyytyväinen.
Tämä on kaksipiippuinen juttu, minusta kenelläkään ei pitäisi olla tarvetta rikkoa lakia. Mutta laki pitää olla siten asetettu ettei kansa protestoi sitä vastaan. Tällä hetkellä en keksi mitään muuta liikennelakia mitä rikottaisiin yhtä paljon kuin nopeusrajoituksia liian lähellä ajamista lukuunottamatta. En voi hyväksyä sitä asiaa että suurin osa ihmisistä olisi rikollisia enkä myöskään usko siihen, kyllä laki tai sen asettelu on silloin väärä.
Lähellä ajaminen on seurausta väärään asiaan keskittyneestä liikennepolitiikasta ja valvonnan puutteesta.
ritsan kannattaa vaihtaa alaa ettei satu vahinkoa etenkin sivullisia kohtaan tuollaisella ymmärtämättömyydellä.
Minun alan vaihto ei vaikuta hyttysen paskan vertaa liikennevirran nopeuteen mutta kokonaisen kansan alanvaihto alkaa vaikuttaa, se ei tosin ole kovin järkevä vaihtoehto että miljoonat ihmiset vaihtaisivat sellaiseen ammattiin että työpaikka on parin kilometrin päässä, tämä olisi tietysti ihanne mutta hankala toteuttaa käytännössä. Paljon helpommalla samaan tilanteeseen pääsee nostamalla nopeusrajoituksia sille tasolle että edes 3/4 pysyy rajojen sisäpuolella.
Poni:
Katso peiliin vaan, en ole ainoa joka on huomauttanut kielenkäytöstäsi. Sinun kaltaisten ihmisten kanssa on mahdotonta käydä asiakeskustelua kun samoja asioita saa toistella tunnin välein. Tämän lisäksi yrität keksiä ihmisten kirjoituksista sellaista mitä siellä ei sanota.
ritsa:
En todellakaan ymmärrä, miksi käyt niin kuumana.
Tulkitsetko kysymysteni ja lauseideni sävyn väärin? En käytä hymiöitä, mutta se ei tarkoita, että vittuilisin.
Minulle on huomauttanut Opelixi, JEV ja sinä. JEVin huomautusta en ymmärrä, sinua ja Opelixia en todellakaan pidä kelvollisena huomauttamaan kielenkäytöstäni yhtään mitään.
Poni:
Minä taas ymmärrän hyvin miksi sinä käyt kuumana, olethan sen moneen otteeseen kertonut mikä sinua ärsyttää. Yritä tulla sellaisten asioiden kanssa toimeen mille et mitään voi ja lopeta räksyttäminen.
Poni:
Asialliseen? Eiköhän kysymystäsi seurannut omakin pohdintasi sääntöjen noudattamisen dynamiikasta jo vastannut kysymykseesi.
ritsa:
Enhän minä tässä kuumana käy.
Räksyttämisestä on ihan turha puhua.
Mistä olen sinulle moneen kertaan maininnut, on se jatkuva uskovaisuushöpötys. Se ei liity mitenkään mihinkään.
Jos pidät sitä räksyttämisenä, niin se on outoa.
Jos me jatketaan tätä, niin tämä menee ihan turhaksi nokitteluksi. Sopiiko, että jätetään toisen haukkumiset?
JEV2:
Ei. Pyysin teidän tulkintaa siitä, että onko näin. Olisi ollut kiva kuulla perusteluja, miksi yhtä sääntöä voi vapaasti rikkoa, mutta toisia ei.
Ei se porttiteoria varmaankaan tyhjästä ole syntynyt, vaikkakaan ei varmaan ole liikenteeseen suoraan sovellettavissa. En tiedä, minusta piittaamattomuus on pahasta. Ja jos ei piittaa yhdestä säännöstä, niin miksi piittaisi muista. Ei sen kummempaa.
Poni:
No hyvä kun myönsit omalta kohdaltasi. Osataanpa ainakin suhtautua löpinöihisi tästä lähtien oikein.
Tuo ei silti tarkoita, että kaikki muutkin nopeusrajoituksia rikkovat tekisivät kuten sinä.
FARwd:
Mitä tämä kertoo sinusta?
Taidat vain hakea riitaa?
En jaksaisi.
Huomasitko, mittari?
Toistan nyt sinullekin, vaikka tiedän sen olevan turhaa. Ohitat sen, kuten kaikki muutkin, mitkä eivät sinulle sovi.
On eri asia tietoisesti rikkoa jatkuvasti jotain sääntöä, kuin tehdä se vahingossa. Asenteesta on siis kysymys.
Poni:
ritsa:
Poni:
Poni:
ritsalta loppuu keskustelun eväät yleensä kättelyssä, jonka jälkeen tyypillisesti käyttää hyökkäystä puolustuksenaan. Ei tosin huomaa, että syyllistyy ns. vastapuolta moninkertaisesti enemmän siihen, mistä muita sitten on syyttävinään. Kuvittelee tietenkin, että mukana on lukijoita, jotka eivät muista, tai tiedä.... Vai olisko hänellä "dementianalkua", ettei muista itse?
Olet tosin huomannutkin. Minusta hänen "konstinsa" ovat halvat, vaikka suoranaiset nimittelyt ja panettelut ovatkin jäämässä (mahdollisesti) pois. Oliskohan oppinut vähän häpeämään? Johan sitä on hänellä ja Opelixilla kestänytkin...
Tämä, johon sinäkin tartuit, oli kyllä häneltä todellakin nolouden huippu: Poni:
FARwd:
Olisko päivän-pari sisällä jo toinen viisastelu, jonka perusteista ei ota mitään tolkkua, mitä kuvittelit taas "järkeileväsi"...
Tuohon FARwd:n kirjoitukseen kommentoin vielä sen verran, että en ole missään vaiheessa väittänyt olevani virheetön, pyhimysmäinen kuljettaja. Myönnän minullekin joskus sattuvan virhearvioita ym. Tuollainen hyökkäävä tyyli on siihen nähden tarpeeton ja pyrkii vain provosoimaan.
Olen myös kertonut, että en tämän ylinopeuksia puolustavan porukan lanseeraaneen termin mukaan ole "demonisoinut" ylinopeuksia. Olenpahan tuonut ilmi, että mielestäni on järkevämpää pyrkiä noudattamaan sääntöjä, samoin kuin olen esittänyt huomaavaisuutta liikenteessä kaikkia kohtaan.
Noista kirjoituksista päätellen tämä ei ole mahdollista.
Tampereella oli tänään yllättävän vilkasta, paasikiventiellä oli molemmat kaistat täynnä autoja ja aivan jokainen ajoi kuudenkympin alueella mittarini mukaan 85, jouduin siis ajamaan tavallistakin lujempaa. Ponin ja kumppaneiden mielestä olisi varmasti pitänyt pudottaa vauhtia parillakympillä ja aiheuttaa taakse pujotteluohittelu hässäkkä. Tämähän se varmasti lisää turvallisuutta.
Poni (toisessa ketjussa):
Kyllä Ponillekin muun liikenteen rytmi kelpaa, kunhan vauhtia on riittävästi (yli Suomen rajoitusten).
Eikös se TeeCee:n potenssiteoria pädekään Saksassa?
https://www.youtube.com/watch?v=PwefXVXDmGs
Jos omistaa tällaisen asenteen on parempi jättää auto pihaan.
ritsalle ja FARwd:lle.
Jopas taas ovat kaverit lämmenneet.
En ole sanallakaan puuttunut TeeCeen potenssimalliin ym.
Saksan liikenteen rytmi on moottoriteillä erilainen vapaiden nopeuksien ollessa kyseessä. Kyllä. Minulle se kelpaa.
Mutta kuten Suomessa, myös Saksassa pyrin noudattamaan rajoituksia silloin kun niitä on.
Näyttäkää pikku veijarit edes yksi viesti, jossa olen puolustanut tuollaista ritsan videon mukaista ajotapaa.
Tavoitteenne on vain mustamaalata muita kirjoittajia laittamalle muiden kirjoittajien suuhun asenteita, joita ei siellä ole, eikä ole koskaan ollutkaan.
Asiatonta ja lapsellista.
Poni:
Missä joku on väittänyt että sinä puolustelet kyseistä ajotapaa?
Sanot että sinua ei häiritse pienet rajoituksen ylitykset mutta silti reakoit hyvin voimakkaasti niiden kuljettajien kuvittelemaasi ajotapaan. En ymmärrä että jos asia ei häiritse sinua niin miksi kirjoitat? Yritä selittää lyhyesti.
Samalla voit kertoa mitä minun olisi eilen pitänyt mielestäsi tehdä Tampereen ruuhkassa, tukkia liikenne vai jatkaa samalla vauhdilla kuin muutkin.
Poni:
Tämä on suurin ongelmasi, oletat asioita mitä ei kukaan ole sanonut, tekstistäsi päätelleen ajotapamme on hyvin samanlainen, kumpikin haluaa noudattaa sääntöjä ja joustaakin tarvittaessa hieman nopeuksien suhteen, sinä todennäköisesti vedät enemmän jonoja perässäsi kuin minä mutta mitään muuta eroa ajotavoissamme tuskin on.
ritsa:
Olen kirjoittanut, että minua eivät lievät ylinopeudet häiritse, kunhan osoitetaan huomaavaisuutta muita kohtaan. Ja samaa olen perännyt kaikilta liikenteeseen osallistuvilta. Siinä on vissi ero.
En sano että juuri sinä ajat päin helvettiä, mutta niitä on.
Olen myös sanonut, että lievät ylinopeudet eivät mielestäni ole se pahin liikenteen ongelma. Usein vain tuntuu, että ne ongelmat kasaantuvat samoille henkilöille, eli niille, joilla on "kiire", kiilataan, ajetaan punaisia vasten ym.
Edelleen en sano, että juuri sinä toimit niin. Mutta näitä on.
Miksi puolustan ylinopeusvalvontaa, lähinnä elävien poliisien toimesta on, että silloin saadaan poimittua myös muita liikenteelle vaarallisia aineksia pois, ainakin hetkeksi. Kameratolpat eivät sitä tee.
Ja tuon ylinopeusvalvonnan vaihdan erittäin mielelläni ajotapavalvontaan. Taitaa vain olla niin, että ajotapa ei ole yhtä helposti todennettavissa ja rangaistavissa, kuin selkeät numerot mittarissa.
Jaa tuo Tampere. En ala antamaan neuvoja, miten joissain tilanteissa kuuluu toimia. Osaan vain antaa oman mielipiteeni ja se on, että yleensä, huom. yleensä, on parasta toimia siten, kuin laki ja asetukset määräävät.
Joissain tilanteissa voi olla erittäin vaikeaa ajaa rajoitusten mukaan, jos kaikki muut ajavat ylinopeutta. Olsiko se kuitenkin oikea tapa?
ritsa:
Itse asiassa en vedä jonoja, koska työmatkani kulkee hyvinkin pitkälti kaksikaistaisia teitä, joten ohi pääsee.
Ruuhka-aikaan noilla väylillä on tavallaan kaksi liikennevirtaa, toinen, joka ajaa selvästi alle rajoituksen, toinen, joka ajaa sitten hiukan yli.
On aina vaikea valinta, kumpaan liittyy. Yleisemmin pysyn sen alle rajoituksen liikkuvan virran mukana, koska en halua olla kenenkään tukkona.
Poni:
Kysyin tätä sinulta, kun edessä ja takana menee kymmeniä autoja tappituntumassa parikymppiä yli rajoituksen lisääkö se turvallisuutta kun yksi autoista keskellä ajaa selvästi hitaammin?
Poni:
Saattaa olla että suurimmalla osalla ihmisistä on nykyään kiireitä ja ehkä ongelmiakin mutta ei niitä rajoituksia laskemalla poisteta vaan pahennetaan hermoilua ja poukkoilua entisestään. Aamuisin ei ole mitenkään ihmeellistä että osa kuljettajista ajaa Paasikiventiellä yli sataa ja kaikki loput ainakin sen 80, sitten kun sinne sekaan laittaa vielä yhden joka pilkulleen noudattaa rajoituksia on soppa valmis. Minä todellakin pyörin ihmisten jaloissa mutta en halua menettää ajokorttiani muiden kiireiden takia, meno on nykyään kuin villissä lännessä.
ritsa:
Tuo on asia, johon en osaa varmaksi vastata. Samanlainen tilanne tulee usein vastaan tietyömaiden kohdalla. Vauhtia ei yleisesti hiljennetä rajoituksen mukaiseksi. Ainakin yritän, mutta jos huomaan aiheuttavani hämminkiä, saatan toimia toisin. Mutta olen kyllä sen rajoituksen noudattamisen kannalla.
Suomennettuna. Saatan ajaa ylinopeutta ollakseni haittaamatta, tai aiheuttamatta vaaraa, mutta en ole tilanteeseen tyytyväinen.
Poni:
Mitä luulet tapahtuvan kun siirryt yksikaistaiselle osuudelle?
Poni:
Tietyömaa on aivan asia erikseen kuin nelikaistainen suora tie joka on täynnä autoja jossa liikenne etenee tasaisesti, mutta koska en tähänkään saanut selvää vastausta niin en kysy sitä enää uudelleen.
Poni:
Tästä lähes kaikki täällä on kokolailla samaa mieltä joten mistä tässä oikein kinataan?
Jep, totta. Ne pienet yksikaistaiset pätkät, joita ajan, saattaa hyvinkin olla, että joku joutuu pudottamaan nopeuttaan minun rajoitusnopeuteni vuoksi.
Pätkät ovat lyhyitä, kilometri, kaksi. Ei pitäisi kenenkään hermo mennä siitä.
Tuo Tampere-juttu. Pahoittelen, että en osaa antaa siihen yksiselitteistä vastausta. Ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat, mutta en osaa täysin varmaksi sanoa, miten itse toimisin. Enkä ainakaan uskalla alkaa neuvomaan. Tietyömaa oli vain esimerkki, miten asian hahmotin. Ja kysessä oli moottoritietyömaa, kaksikaistainen, kuten esim. parhaillaan kolmostiellä kehä kolmosesta pohjoiseen.
Toinen paikka, missä arvelen ymmärtäväni tuon liikennevirta-ajatuksen on esimerkiksi Hangosta lähtevä rekkoja täynnä oleva tie. Tai ainakin ennen se oli. Rekat painaa rajoitinta vasten. Jos välit ovat ok ja pysyvät sellaisina, niin aika helppo on siinä ajaa samaa vauhtia. Jos joku rekka tulee siitä huolimatta puuskuttamaan niskaan, niin sitten täytyy jo tehdä erilaisia arvioita, mitä kannattaa tehdä.
Poni:
Nyt ymmärrän miten ajattelet, et kykyne näkemään kokonaisuutta vaan ajattelet että kaikki muutkin ajelee vain muutaman kilometrin. Asia ei kuitenkaan niin ole vaan on ihmisiä jotka ajavat useita tunteja joka päivä, minä yksi heistä ja silloin näitä muutaman kilometrin pätkiä tulee useampia.
Poni:
Tämä on kaksipiippuinen juttu, minusta kenelläkään ei pitäisi olla tarvetta rikkoa lakia. Mutta laki pitää olla siten asetettu ettei kansa protestoi sitä vastaan. Tällä hetkellä en keksi mitään muuta liikennelakia mitä rikottaisiin yhtä paljon kuin nopeusrajoituksia liian lähellä ajamista lukuunottamatta. En voi hyväksyä sitä asiaa että suurin osa ihmisistä olisi rikollisia enkä myöskään usko siihen, kyllä laki tai sen asettelu on silloin väärä.
Lähellä ajaminen on seurausta väärään asiaan keskittyneestä liikennepolitiikasta ja valvonnan puutteesta.
Quu...:
Minun alan vaihto ei vaikuta hyttysen paskan vertaa liikennevirran nopeuteen mutta kokonaisen kansan alanvaihto alkaa vaikuttaa, se ei tosin ole kovin järkevä vaihtoehto että miljoonat ihmiset vaihtaisivat sellaiseen ammattiin että työpaikka on parin kilometrin päässä, tämä olisi tietysti ihanne mutta hankala toteuttaa käytännössä. Paljon helpommalla samaan tilanteeseen pääsee nostamalla nopeusrajoituksia sille tasolle että edes 3/4 pysyy rajojen sisäpuolella.