Nastat (vai kitkat)

1895 kommenttia
1394042444564
  • Opelixi:


    drive:
    Ja ne liikenteeseen lähteneet monentasoiset pärjäisivät yhtä hyvin kitkoillakin, ainakin täällä pääkaupunkiseudulla jossa nastoja ei kaivata.


    Pääkaupunkiseudullakin tapahtuu enemmän kolareita huonojen kelien vallitessa kuin normaalitalvikeleissä. Vähenisiköhän nämä onnettomuudet, jos alla olisi vielä vähän huonomman pidon omaavat renkaat?


    Mitkähän sellaiset vähäsen huonomman pidon omaavat renkaat olisivat pääkaupunkiseudun olosuhteissa? Eivät ainakaan kitkat. Kiinalaiset nastarenkaatko?

      
  • Opelixi:

    Vastauksissasi yleensäkään ei tunnu olevan mitään johdonmukaisuutta.


    Osoita edes yksi ainut kohta joka ei ole johdonmukainen.



    Onko niin, että sinulla on ainut totuus mistään muusta välittämättä?



      
  • mikahe:

    Tämä antaa mielenkiintoisia tulkintamahdollisuuksia, kuten että käytetty rengas on kelvollinen vain kierrätykseen. Valitettavasti suurin osa autoilijoista ajaa kuitenkin käytetyillä renkailla.


    Olet oikeassa. Aikoinaa laitoin rengastutkimuksen tulokset tänne ja siellä todettiin ihan sama.

      
  • Rätkätin:


    Osoita edes yksi ainut kohta joka ei ole johdonmukainen.




    Sinusta on hyvin vaikeaa ottaa selvää, että mitä mieltä olet mistäkin. Et vastaa suoriin kysymyksiin, vaan lyöt leikiksi tai sitten vastaat tai kirjoitat aivan muuta kuin on kysytty.



    Rätkätin:


    Onko niin, että sinulla on ainut totuus mistään muusta välittämättä?




    Olen tuonut tässä keskustelussa esille "omia totuuksiani", mutta ne eivät ole ainoita, vaan ihan yleisesti tunnustettuja tosiasioita:



    Parempi renkaiden pito parantaa liikenneturvallisuutta.

    ABS jarrut parantaa liikenneturvallisuutta.

    Ajonvakaudenhallinta parantaa liikenneturvallisuutta.



      
  • Rätkätin:

    Olet oikeassa. Aikoinaa laitoin rengastutkimuksen tulokset tänne ja siellä todettiin ihan sama.




    Mitä samaa siellä todettiin? Että suurin osa autoilijoista ajaa käytetyillä renkailla (pitää paikkaansa)?

      
  • drive:


    Mitkähän sellaiset vähäsen huonomman pidon omaavat renkaat olisivat pääkaupunkiseudun olosuhteissa? Eivät ainakaan kitkat. Kiinalaiset nastarenkaatko?




    Älä nyt vain väitä ettei pääkaupunkiseudulla ole koskaan tien pinnat jäässä.

      
  • ddr5:

    http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=2&t=&a=5255


    "Pääkaupunkiseudun teillä sattui maaliskuussa 2005 Suomen historian laajin kolarien suma, jossa kuoli kolme ihmistä ja loukkaantui kymmeniä.



    Maaliskuun 17. päivän aamuna jäätävä tihku ja tienpintaan tiivistynyt kosteus aiheuttivat pääkallokelin, ja kymmenien autojen ketjukolarissa ei monella ollut minkäänlaisia väistämismahdollisuuksia.



    Porvoonväylällä sattuneessa onnettomuudessa kuoli kaksi henkilöä, ja kolmannen kuolonuhrin vaati Lahdenväylällä sattunut kolari. Kaikki vakavimmat onnettomuudet sattuivat aamuruuhkan aikaan.



    Sairaalaan vietiin päivän aikana yli 60 liikennekaaoksessa loukkaantunutta. Kaksi potilasta loukkaantui vakavasti."




    Merkillinen ajotilanne oli kyllä motarilla kun "monella ollut minkäänlaisia väistämismahdollisuuksia". Tietysti jos olisi noudattanut sitä ohjetta, että edellä ajavaan on pidettävä riittävä etäisyys vaikka tämä joutuisi pysähtymään, juuri mitään ongelmia ei olisi tullut.



    Ehkä perussyy kolarisumaan oli kitkarenkaiden käyttö, joilla jarrutusmatka on varmaan yli 300m. ESP:kään ei olisi auttanut jos ei ollut tilaa minne väistää.



    Lis. 1) Kolarisuman seurauksia selvitetään hallitusti: "Monet kolariautoista näyttivät olevan uusia..."

      
  • mikahe:


    Ehkä perussyy kolarisumaan oli kitkarenkaiden käyttö, joilla jarrutusmatka on varmaan yli 300m. ESP:kään ei olisi auttanut jos ei ollut tilaa minne väistää.




    Todennäköisesti suurella osalla ei ollut kitkarenkaita, mutta asiaa voi miettiä niinkin päin, että mitä jos olisi ollut.

      
  • Opelixi:

    Parempi renkaiden pito parantaa liikenneturvallisuutta.
    ABS jarrut parantaa liikenneturvallisuutta.
    Ajonvakaudenhallinta parantaa liikenneturvallisuutta.


    Loisto juttu, että nämäkin asiat ovat nyt selvitetty.



      
  • Opelixi:

    drive:

    Mitkähän sellaiset vähäsen huonomman pidon omaavat renkaat olisivat pääkaupunkiseudun olosuhteissa? Eivät ainakaan kitkat. Kiinalaiset nastarenkaatko?


    Älä nyt vain väitä ettei pääkaupunkiseudulla ole koskaan tien pinnat jäässä.


    Tien pinta on useinkin vähän jäässä kun suolaus suo, mutta kunnolla jään peittämiä teitä harvemmin pääsee ajelemaan. Teknarissa on mitattu pitoja vain jäällä, ei jäätyneellä tienpinnalla.

      
  • Rätkätin:


    Loisto juttu, että nämäkin asiat ovat nyt selvitetty.




    Niin, nämähän oli vain minun ja muutaman muun "totuuksia", mistä sinä olet eri mieltä?



    Perusteena se, että Rätkätin TM:n palstalla on pärjännyt ihan hyvin ilman nastoja ja turhia järjestelmiä. On siis selvää, että parempi pito, hidastuvuus ja hallittavuus eivät voi parantaa turvallisuutta muidenkaan osalta.

      
  • drive:


    Tien pinta on useinkin vähän jäässä kun suolaus suo, mutta kunnolla jään peittämiä teitä harvemmin pääsee ajelemaan. Teknarissa on mitattu pitoja vain jäällä, ei jäätyneellä tienpinnalla.




    Tarkoitatko, että jäätyneellä tienpinnalla kitkat pitävät yhtä hyvin kuin nastat?

      
  • Opelixi:

    mikahe:

    Ehkä perussyy kolarisumaan oli kitkarenkaiden käyttö, joilla jarrutusmatka on varmaan yli 300m. ESP:kään ei olisi auttanut jos ei ollut tilaa minne väistää.


    Todennäköisesti suurella osalla ei ollut kitkarenkaita, mutta asiaa voi miettiä niinkin päin, että mitä jos olisi ollut.




    Mitään ongelmia ei olisi tullut, sillä

    - puolet olisi jäänyt säätiedotuksen perusteella viettämään rokulipäivää

    - jäljelle jääneistä puolet eivät olisi päässeet kotipihaltaan liikkeelle

    - jäljelle jääneistä puolet olisivat ajaneet ojaan ensimmäisessä risteyksessä

    - jäljelle jääneistä puolet olisivat suistuneet motarin rampilta ojaan

    - jäljelle jääneistä puolet olisivat jääneet kahville seuraavassa liittymässä ja kokeilleet onneaan joskus myöhemmin



    Näin motarille jääneille hurjapäille olisi jäänyt 400 m vapaata jarrutustilaa ja yhtään kolaria ei olisi sattunut.

      
  • Opelixi:

    drive:

    Tien pinta on useinkin vähän jäässä kun suolaus suo, mutta kunnolla jään peittämiä teitä harvemmin pääsee ajelemaan. Teknarissa on mitattu pitoja vain jäällä, ei jäätyneellä tienpinnalla.


    Tarkoitatko, että jäätyneellä tienpinnalla kitkat pitävät yhtä hyvin kuin nastat?


    Uskoisin että kutakuinkin. Jopa paremmin, riippuen rengasmallista ja kulumisasteesta. Tuollainen olosuhde on tiettyjen kitkarenkaiden ominta aluetta.

      
  • Rätkätin:

    Kolareita ajetaan kesälläkin. Onko tuo todella renkaista riippuvaista.


    Suorastaan nerokas oivallus nastarengaskeskusteluun! :tongue:

    No, erittäin "johdonmukaista" Rätkättimen tyyliin...

      
  • Drive:

    Opelixi:
    Tarkoitatko, että jäätyneellä tienpinnalla kitkat pitävät yhtä hyvin kuin nastat?

    Uskoisin että kutakuinkin. Jopa paremmin, riippuen rengasmallista ja kulumisasteesta. Tuollainen olosuhde on tiettyjen kitkarenkaiden ominta aluetta.


    Kerro ihmeessä mitkä nuo noin erinomaiset kitkarenkaat ovat!

    Mahdollisesti kiinalaiset?

      
  • FARwd:

    Kerro ihmeessä mitkä nuo noin erinomaiset kitkarenkaat ovat!
    Mahdollisesti kiinalaiset?




    Kun sinä ja Obelix haluatte käyttää ja jatkuvasti mainostaa noita Kiinalaisia reikaitanne, niin miksi se on teille niin kova pala, kun me muut käytämme kunnollisia ja testattuja,laadukkaita ja tunnustettuja joko testivoittajia tai erittäin hyvin pärjänneitä renkaita?

    Kun minäkin ajelen melkein päivittäin nastarenkailla ja minullakin on hyvä tuntuma siihen, että kunnollisiin renkaisiin kannattaa satsata, niin mikä noissa Kiinan renkaissa on niin ylivoimaista meidän muiden renkaisiin nähden, että jatkuvasti niitä mainostatte. Minulla on se käsitys, että ne pärjäsivät melko huonosti. Tietenkin saatte käyttää niitä, jos te haluatte, mutta on se vähän outoa.

      
  • Hyvä Rätkätin! Jälleen "melkein" oikein oivallettu. :wave:

      
  • FARwd:

    Drive:
    Opelixi:
    Tarkoitatko, että jäätyneellä tienpinnalla kitkat pitävät yhtä hyvin kuin nastat?

    Uskoisin että kutakuinkin. Jopa paremmin, riippuen rengasmallista ja kulumisasteesta. Tuollainen olosuhde on tiettyjen kitkarenkaiden ominta aluetta.

    Kerro ihmeessä mitkä nuo noin erinomaiset kitkarenkaat ovat!
    Mahdollisesti kiinalaiset?


    Hokkaidon olosuhteisiin tehdyt kitkat :grin: Mikseipä myös pohjoismaisiin. Ei niistä piikeistä juuri apua ole silloin kun jään paksuus mitataan mikrometreissä. Haittaavat vain kuten paljaalla tiellä. Pitoa saa parhaiten pehmeillä ja runsailla lamelleilla.

      
  • mikahe:

    Valitettavasti suurin osa autoilijoista ajaa kuitenkin käytetyillä renkailla.


    KAIKKI ajaa käytetyillä renkailla, uusia ei ole kuin kaupassa tai muuten vaan käyttämättömät :lol:

      
  • Ajellaan kitkalla kesällä ja pidolla liukkaalla niin ei tule kolareita? :wave:

      
  • Rätkätin:


    Kun sinä ja Obelix haluatte käyttää ja jatkuvasti mainostaa noita Kiinalaisia reikaitanne,




    En ole kertaakaan edes maininnut kiinalaisista renkaista.

      
  • Autobildin testissä kitkat eivät hävinneet nastoille edes ns. karhennetulla jäällä eikä väistökokeessa. Testin voittaja löytyi kitkoista melko selvällä erolla. Yllättäjänä Maxxis-kitkatkin oli melkein yhtä hyvät kuin parhaat nastarenkaat.



    Yhteenveto rengasuosituksista oli paljon järkevämpi kuin kotimaisten autotekniikkalehtien "kaikille nastat" uskonto.

      
  • Karhennettu jää! Täällä rannikolla on pikkuteillä usein vielä vettä kirkkaan jään päällä!

      
  • drive:

    Autobildin testissä kitkat eivät hävinneet nastoille edes ns. karhennetulla jäällä eikä väistökokeessa.




    Niinpä. Eli kun nastarenkaat ovat ensin karhentaneet jään, niin sen jälkeen kitkarenkaatkin alkavat toimia. Sileällä jäällä tilanne onkin aivan toinen. Moni on varmaankin huomannut, että linja-autopysäkkien kohdat ovat talvella aivan älyttömän liukkaita linja-autojen jarruttelun ja sutimisen jäljiltä. Jos muuallakaan eivät nastarenkaat karhentaisi tien pintaa, olisi kitkarenkailla ajaminen todella mielenkiintoista.

      
  • "Autobildin testissä" :lol: :lol: :lol:



    Olisi mielenkiintoista nähdä väistö- ja jarrutusmatkat sekä kiihdytysajat jääkokeista nasta- ja kitkarenkailla.

      
  • FARwd:

    Olisi mielenkiintoista nähdä väistö- ja jarrutusmatkat sekä kiihdytysajat jääkokeista nasta- ja kitkarenkailla.


    Liekö ollut kitkarenkaat -->tuolla ja sitten vielä lopuksi suolaavat.

    Sehän on tietenkin makuasia mistä tykkää ...

    :lol: :lol: :lol:

    Ammattimiehet asialla ... rengastesti elävästä elämästä.

      
  • Rätkätin:

    Liekö ollut kitkarenkaat -->tuolla ja sitten vielä lopuksi suolaavat.
    Sehän on tietenkin makuasia mistä tykkää ...
    :lol: :lol: :lol:
    Ammattimiehet asialla ... rengastesti elävästä elämästä.


    Vahingonilo se on suurin ilo :ashamed:

    Tietysti mitä pätevöityneemmästä ammattilaisesta puhutaan, sitä vähemmän vahinkoja sille sattuu...

      
  • pdt44:

    drive:
    Autobildin testissä kitkat eivät hävinneet nastoille edes ns. karhennetulla jäällä eikä väistökokeessa.


    Niinpä. Eli kun nastarenkaat ovat ensin karhentaneet jään, niin sen jälkeen kitkarenkaatkin alkavat toimia. Sileällä jäällä tilanne onkin aivan toinen.


    Valtaosa autoilijoiden liukkaina pitämistä tienpinnoista on ns. karheaa jäätä. Kitkat kun pistää lukkojarruun kuuluu karhean luisuva ääni. Siitä tunnistaa karheuden. Sileällä jäällä ei kuulu mitään.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit