Kun ihminen tuomitaan rangaistukseen, samalla tuomitaan myös hänen perheensä ja lähisukunsa tavalla tai toisella.
Ei yksi musta lammas oikeuta tuomitsemaan koko sukua, tämä on täysin kieroutunut näkemys, jokainen on yksilö ja tekee omat ratkaisunsa joko omasta tahdostaan tai kohtalon oikuista. Juuri tämän takia tarvitaan järjestelmä joka kahlitsee tällaisen yksilön pois häiritsemästä muita kun selvästi oma itsehillintä ei riitä.
Ihmisten pitäminen vankilassa tulee kalliiksi. Yhdysvalloissa on asukaslukuun nähden yli kymmenen kertaa enemmän vankeja kuin Suomessa. Pohjoismaalaisittain katsottuna vähäisestäkin rikoksesta voi joutua vuosiksi vankilaan. Tästä huolimatta Yhdysvalloissa esiintyy huomattava määrä rikollisuutta niin liikenteessä kuin muuallakin elämässä.
Vankien määriä ja rikollisuutta Yhdysvaltojen ja Suomen välillä vertailemalla ei saada selville sitä, mitä vankilatuomiot vaikuttaa rikollisuuteen.
Tietävät tai ei, viinaa kuitenkin myyvät. Pikkupaikkakunnalla tällaiset asiat usein tiedetään. Julkkikset kertovat myös monesti alkoholiongelmistaan. Juice Leskinen varmaan vielä muistetaan.
Poikkeuksista ei voi tehdä tässäkään yleistyksiä. Eikös tässä haeta yleisiä linjauksia kuitenkin, joita voi soveltaa kaikenkokoisissa kunnissa, tuntemattomiinkin henkilöihin jne. Eikös alkoholistit tyypillisesti vielä kiellä sairautensa kaiken päälle.
Eikös Alkossa pitäisi olla sitten sama kortti- /sormenjälkiskanneri- / ajastusysteemi käytössä? Mistäs ne myyjät voisivat tietää, sairastaako ostaja kirroosia, tai ryyppääkö perheväkivaltaiseksi itsensä, tai sattuisko olemaan vaikka "autoilueston" alaisena tms?
SO2001:
Ennen vaadittiin viinakortti. Sillä pyrittiin alkoholin väärinkäytön vähentämiseen.
Heh, olikos se ennen, vai jälkeen kieltolain? Ja olikos se hyvä kokeilu mielestäsi se kieltolaki? Kauniita ajatuksia toki molemmissa taustalla, ei siinä mitään!
Vähän ohi aiheen, mutta olisiko sinulle muuten ihan sama vaikka Alko lopetettaisiin? Valtio kun on jo todistettavasti kokeillut monenlaista, kuten huomaat.
Pitää autonkin olla katsastettu, vaikka se seisoisi parkkipaikallakin. Sou?
FARwd:lle tiedoksi, että se ajatus siinä takana, hei! Esimerkki taisi olla yhtä huono kuin SO2001:kin, mutta sounot. Paremmin vertautuva, ja silti yhtä turha SO2001-esimerkki olisi se, että eihän kuski vaaranna turvallisuuttaan, vaikka olisi ilman turvavyötä, kun on risteyksessä seisomassa. Poliisilla on kuitenkin mahdollisuus rangaista vyön käyttämättömyydestä kaavamaisesti, ihan niin kuin tuossa vene-esimerkissä. Tai jättää väliin, kuten myös vene-esimerkissä.
SO2001:
Ensimmäisessä tapauksessa kansalaista rangaistaan kaavamaisesti pykälien perusteella, vaikka hän ei vaaranna omaa turvallisuuttaan. Toisessa tapauksessa kansalaista ei rangaista, vaikka hän vaarantaa oman turvallisuutensa. Jälkimmäisessä tapauksessa kansalaista suorastaan autetaan vaarantamaan turvallisuutensa.
Molemmissa tapauksissa pitää, tai pitäisi pystyä osoittamaan epäkohdat kuitenkin ja siihen tarvitaan jotakin todistusaineistoa ja laki/asetus pitää olla takana. Veneen tapauksessa se on aika selkeätä (kuten turvavyöesimerkissä ), mutta mistäs myyjä tietää alkolin ostajien taustoista, tai mitä siihen tarvittaisiin.
Pointti olikin lähinnä se, että sinun pitäisi vain huomata, kun tuolle linjalle lähdet, ettet enää kehittäisikään vain liikenneseurantaa, vaan laaja-alaista kansalaisten valvontaa.
Haluatko lähteä sille tielle ja kuinka pitkälle? Monet kun ovat sitä mieltä, että jo nyt paapotaan liikaa, eikä sitä saisi missään nimessä ainakaan lisätä alkoholin kanssakaan. Saati liikenteessä - hyvänen aika sentään, aikuisia ihmisiä!?!?
Ai? Miten tehdään laiton itsemurha, tai missä ne mukamas hyväksytään yleisesti (tavasta riippumatta)?
No huohhhh Et sitten kauemmas arjesta päässyt! Miten ajattelit, että syyllisiä rangaistaisiin tuollaisista laittomuuksista? Jos teet laitonta, sinua voidaan rangaista, eikös se ole lakien yksi idea kanssa?
Mutta mitäs jos vaikka pysyttäisiin ihan Suomessa ja arjen tasolla kuitenkin, vaikka kivahan sitä on maalailla vaikka mitä. Ja vaikka käytettäisiin tuotakin esimerkkiä, niin virallinen kanta ei täälläkään ainakaan hyväksy tekoa. Sinum ja minun kantaa ei tarvinne erikseen korostaa, eihän?
Jokaisen rattijuopon linnaan laittaminen ajaa kaikkien tiellä liikkuvien etua. Rattijuopoilla kun on tapana uusia tekonsa.
Kyllä ratkaisee, jokainen törkeä rattis istumaan parivuotta, luonnollisesti ehdottomana ja täysimääräisenä ja uusinta aina toiseen potenssiin.
Kun kaveri kärähtää lyhyen ajan sisään useaan otteeseen, muuta keinoa ei ole kuin sulkea linnaan ja pitää siellä. Hyssyttelypolitiikan näytöt on annettu, koska onhan tiedossa, että varsin usein rattijuoppo uusii tekonsa.
Rikosseuraamusvirasto:
Vuonna 2012 keskivankiluku oli 3 236, kun se vuotta aikaisemmin oli 3 262. Ulkomaalaisten osuus kaikista vangeista on hieman lisääntynyt. Vuonna 2012 heitä oli noin 15 % vangeista, 470 henkilöä.
Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, en puolustele humalassa ajamista enkä siihen syyllistyviä. Nostin vain esille kysymyksen, mitä rattijuoppojen sulkeminen vankilaan muun yhteiskunnan suojelemiseksi käytännössä tarkoittaisi.
Monilla näyttää olevan se käsitys, että vankeusrangaistuksen tärkein tavoite on rikoksia tehneiden eristäminen muusta yhteiskunnasta, jotta he eivät voisi tehdä uusia rikoksia. Tällainen näkemys tuodaan esille internetin keskustelufoorumeilla erityisesti niiden toimesta, jotka kannattavat ankarampia rangaistuksia. Ajatellaan, että mitä pidempään tuomittu on kaltereiden takana, sitä vähemmän aikaa hän on vapaana tekemässä uusia rikoksia. Rikollisten ajatellaan olevan kuin villipetoja, jotka on pidettävä häkissä, jotta muiden elämä olisi turvallista.
Jos vankeusrangaistuksen tärkein tavoite olisi muun yhteiskunnan suojeleminen pitämällä rikolliset muurien takana, vankipaikkojen määrää pitäisi lisätä huomattavasti. Tilastojen mukaan joka kolmas vapautuneista vangeista tekee uuden rikoksen. Tiedetään jo etukäteen, että osa vapautetuista vangeista on taas hetken päässä tekemässä rikoksia. Monesti pystytään jopa ennustamaan, keitä nämä riskihenkilöt ovat. Jos noudatettaisiin periaatetta, että pidetään yhteiskunnalle vaaralliset rikolliset telkien takana, rikoksen uusijoita ei päästettäisi koskaan vapaaksi. Tämä jo yksistään lisäisi vankilukua ja edellyttäisi uusien vankiloiden rakentamista.
Vuonna 2013 poliisin tietoon tuli 18 000 rattijuopumustapausta, mikä on ennätyksellisen vähän. Törkeästä rattijuopumuksesta epäiltiin 9 000 kuljettajaa. Kiinnijääneistä rattijuopoista runsas puolet on alkoholin suurkuluttajia ja kolmanneksella on todettu päihderiippuvuus.
Nykyisessä taloustilanteessa valtio ei taida olla halukas rakentamaan uusia vankiloita sadoille tai mahdollisesti tuhansille rattijuoppovangeille. Pakkotyöleiritkään eivät ole enää muodissa. Olisivatko rangaistusten tiukennusta vaativat halukkaita veronkorotukseen? Pitäisikö auton käyttömaksuun liittää erityinen vankilalisä rattijuoppojen pitämiseksi pois maanteiltä?
Oli siinä jotain asiaakin, ainakin lähes paikkansa pitävää pienellä liioittelulla höystettynä: "Ranteen mukaan moottoritiellä oli jo voimassa sadan kilometrin talvinopeusrajoitus, joten ohituskaistan autoilijoiden keskinopeus oli noin 130 km/h"
Kaiken kaikkiaan niin sekava kirjoitus että voisi olla Kumppanin käsialaa.
Oli siinä jotain asiaakin, ainakin lähes paikkansa pitävää pienellä liioittelulla höystettynä: "Ranteen mukaan moottoritiellä oli jo voimassa sadan kilometrin talvinopeusrajoitus, joten ohituskaistan autoilijoiden keskinopeus oli noin 130 km/h"
Ohituskaistaa 130km/h ajavat ovat varmaan just niitä suljetulla harjoitteluradalla "ajokokemuksensa" hankkineita...
ritsa:
Kaiken kaikkiaan niin sekava kirjoitus että voisi olla Kumppanin käsialaa.
Ritsa hei: tuo on huumorjuttu kokonaisuudessaan, mutta ohi meni sinulta...
Ja tämä onnettomuus johtui siitä että...
Muistatko vielä.
Onnettomuuspaikalla tien pinta oli jäinen.
Näin oli, talvikunnossapito oli huonosti hoidettu, kuljettaja ajoi väärää tilannenopeutta vaikka ei rajoitusta ylittänytkään. Epävirallisena "tietona" tähän voi vielä lisätä sen että bussin väitettiin ajaneen ohituskaistaa vaikka siihen ei ollut mitään syytä.
Ja tämä onnettomuus johtui siitä että...
Muistatko vielä.
Onnettomuuspaikalla tien pinta oli jäinen.
Näin oli, talvikunnossapito oli huonosti hoidettu, kuljettaja ajoi väärää tilannenopeutta vaikka ei rajoitusta ylittänytkään. Epävirallisena "tietona" tähän voi vielä lisätä sen että bussin väitettiin ajaneen ohituskaistaa vaikka siihen ei ollut mitään syytä.
Ja tämä onnettomuus johtui siitä että...
Muistatko vielä.
Onnettomuuspaikalla tien pinta oli jäinen.
Näin oli, talvikunnossapito oli huonosti hoidettu, kuljettaja ajoi väärää tilannenopeutta vaikka ei rajoitusta ylittänytkään. Epävirallisena "tietona" tähän voi vielä lisätä sen että bussin väitettiin ajaneen ohituskaistaa vaikka siihen ei ollut mitään syytä.
Näin oli, talvikunnossapito oli huonosti hoidettu, kuljettaja ajoi väärää tilannenopeutta vaikka ei rajoitusta ylittänytkään.
Kunnossapidolla ei voinut olla osuutta asiaan. Esittäähän maavara talvirajoituskeskustelussa seuraavaa:
maavara:
Ammattikuski osaa ennakoida kelin muutokset ajoissa. Auton ulkolämpötilamittarista näkee lauhtumisen joka lisää liukkautta.
Suolauskeskustelussa puolestaan ihmetellään, kuinka paljon suolataan turhaan. Ellen väärin muista, Konginkankallakin tieosuus oli pääosin kunnossa, mutta tuo kohta oli liukas. Melkoiset vatimukset asetetaan kunnossapidolle, jos koko tieosuutta ei "turhaan" saisi suolata. Kun suolalla sulana pidettyjä teitä ajellaan ja valitetaan auton kuraantumisesta, ei tosiaan nähdä sitä, että tuollaiset liukkaudet on juuri siksi vältetty.
Ammattikuski osaa ennakoida kelin muutokset ajoissa. Auton ulkolämpötilamittarista näkee lauhtumisen joka lisää liukkautta.
Ellen väärin muista, Konginkankallakin tieosuus oli pääosin kunnossa, mutta tuo kohta oli liukas. Melkoiset vatimukset asetetaan kunnossapidolle, jos koko tieosuutta ei "turhaan" saisi suolata. Kun suolalla sulana pidettyjä teitä ajellaan ja valitetaan auton kuraantumisesta, ei tosiaan nähdä sitä, että tuollaiset liukkaudet on juuri siksi vältetty.
Ammattikuski ja kuka tahansa kuski luottaa siihen että tienhoitaja tekee työnsä. Jos kerran tie on sellaisessa luokituksessa että sen pitäisi olla sula, siihen pitäisi voida luottaa. Näin ei mainitussa tapauksessa ollut, kyseinen osuus on mäkistä jossa on pomppuja ja heittoja tiessä yhdistettynä lievään mutkaisuuteen, aivan selvä asia on että kuski yllätettiin housut kintuissa, tuollaisia miinoja ei saisi olla. Tässäkin tapauksessa pito olisi ollut parempi pelkällä aurauksella.
SO2001:
En minäkään eikä siitä ole kyse, vaan oikeudenmukaisuudesta, todellisesta selvästä rajasta mikä on selvästi väärää ja jolla on enemmistön tuki.
SO2001:
Ei yksi musta lammas oikeuta tuomitsemaan koko sukua, tämä on täysin kieroutunut näkemys, jokainen on yksilö ja tekee omat ratkaisunsa joko omasta tahdostaan tai kohtalon oikuista. Juuri tämän takia tarvitaan järjestelmä joka kahlitsee tällaisen yksilön pois häiritsemästä muita kun selvästi oma itsehillintä ei riitä.
SO2001:
Vankien määriä ja rikollisuutta Yhdysvaltojen ja Suomen välillä vertailemalla ei saada selville sitä, mitä vankilatuomiot vaikuttaa rikollisuuteen.
SO2001:
Poikkeuksista ei voi tehdä tässäkään yleistyksiä. Eikös tässä haeta yleisiä linjauksia kuitenkin, joita voi soveltaa kaikenkokoisissa kunnissa, tuntemattomiinkin henkilöihin jne. Eikös alkoholistit tyypillisesti vielä kiellä sairautensa kaiken päälle.
Eikös Alkossa pitäisi olla sitten sama kortti- /sormenjälkiskanneri- / ajastusysteemi käytössä? Mistäs ne myyjät voisivat tietää, sairastaako ostaja kirroosia, tai ryyppääkö perheväkivaltaiseksi itsensä, tai sattuisko olemaan vaikka "autoilueston" alaisena tms?
SO2001:
Heh, olikos se ennen, vai jälkeen kieltolain? Ja olikos se hyvä kokeilu mielestäsi se kieltolaki? Kauniita ajatuksia toki molemmissa taustalla, ei siinä mitään!
Vähän ohi aiheen, mutta olisiko sinulle muuten ihan sama vaikka Alko lopetettaisiin? Valtio kun on jo todistettavasti kokeillut monenlaista, kuten huomaat.
Pitää autonkin olla katsastettu, vaikka se seisoisi parkkipaikallakin. Sou?
FARwd:lle tiedoksi, että se ajatus siinä takana, hei! Esimerkki taisi olla yhtä huono kuin SO2001:kin, mutta sounot. Paremmin vertautuva, ja silti yhtä turha SO2001-esimerkki olisi se, että eihän kuski vaaranna turvallisuuttaan, vaikka olisi ilman turvavyötä, kun on risteyksessä seisomassa. Poliisilla on kuitenkin mahdollisuus rangaista vyön käyttämättömyydestä kaavamaisesti, ihan niin kuin tuossa vene-esimerkissä. Tai jättää väliin, kuten myös vene-esimerkissä.
SO2001:
Molemmissa tapauksissa pitää, tai pitäisi pystyä osoittamaan epäkohdat kuitenkin ja siihen tarvitaan jotakin todistusaineistoa ja laki/asetus pitää olla takana. Veneen tapauksessa se on aika selkeätä (kuten turvavyöesimerkissä ), mutta mistäs myyjä tietää alkolin ostajien taustoista, tai mitä siihen tarvittaisiin.
Pointti olikin lähinnä se, että sinun pitäisi vain huomata, kun tuolle linjalle lähdet, ettet enää kehittäisikään vain liikenneseurantaa, vaan laaja-alaista kansalaisten valvontaa.
Haluatko lähteä sille tielle ja kuinka pitkälle? Monet kun ovat sitä mieltä, että jo nyt paapotaan liikaa, eikä sitä saisi missään nimessä ainakaan lisätä alkoholin kanssakaan. Saati liikenteessä - hyvänen aika sentään, aikuisia ihmisiä!?!?
Ai? Miten tehdään laiton itsemurha, tai missä ne mukamas hyväksytään yleisesti (tavasta riippumatta)?
SO2001:
No huohhhh Et sitten kauemmas arjesta päässyt! Miten ajattelit, että syyllisiä rangaistaisiin tuollaisista laittomuuksista? Jos teet laitonta, sinua voidaan rangaista, eikös se ole lakien yksi idea kanssa?
Mutta mitäs jos vaikka pysyttäisiin ihan Suomessa ja arjen tasolla kuitenkin, vaikka kivahan sitä on maalailla vaikka mitä. Ja vaikka käytettäisiin tuotakin esimerkkiä, niin virallinen kanta ei täälläkään ainakaan hyväksy tekoa. Sinum ja minun kantaa ei tarvinne erikseen korostaa, eihän?
Keskustelusta:
Jokaisen rattijuopon linnaan laittaminen ajaa kaikkien tiellä liikkuvien etua. Rattijuopoilla kun on tapana uusia tekonsa.
Kyllä ratkaisee, jokainen törkeä rattis istumaan parivuotta, luonnollisesti ehdottomana ja täysimääräisenä ja uusinta aina toiseen potenssiin.
Kun kaveri kärähtää lyhyen ajan sisään useaan otteeseen, muuta keinoa ei ole kuin sulkea linnaan ja pitää siellä. Hyssyttelypolitiikan näytöt on annettu, koska onhan tiedossa, että varsin usein rattijuoppo uusii tekonsa.
Rikosseuraamusvirasto:
Vuonna 2012 keskivankiluku oli 3 236, kun se vuotta aikaisemmin oli 3 262. Ulkomaalaisten osuus kaikista vangeista on hieman lisääntynyt. Vuonna 2012 heitä oli noin 15 % vangeista, 470 henkilöä.
Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, en puolustele humalassa ajamista enkä siihen syyllistyviä. Nostin vain esille kysymyksen, mitä rattijuoppojen sulkeminen vankilaan muun yhteiskunnan suojelemiseksi käytännössä tarkoittaisi.
Monilla näyttää olevan se käsitys, että vankeusrangaistuksen tärkein tavoite on rikoksia tehneiden eristäminen muusta yhteiskunnasta, jotta he eivät voisi tehdä uusia rikoksia. Tällainen näkemys tuodaan esille internetin keskustelufoorumeilla erityisesti niiden toimesta, jotka kannattavat ankarampia rangaistuksia. Ajatellaan, että mitä pidempään tuomittu on kaltereiden takana, sitä vähemmän aikaa hän on vapaana tekemässä uusia rikoksia. Rikollisten ajatellaan olevan kuin villipetoja, jotka on pidettävä häkissä, jotta muiden elämä olisi turvallista.
Jos vankeusrangaistuksen tärkein tavoite olisi muun yhteiskunnan suojeleminen pitämällä rikolliset muurien takana, vankipaikkojen määrää pitäisi lisätä huomattavasti. Tilastojen mukaan joka kolmas vapautuneista vangeista tekee uuden rikoksen. Tiedetään jo etukäteen, että osa vapautetuista vangeista on taas hetken päässä tekemässä rikoksia. Monesti pystytään jopa ennustamaan, keitä nämä riskihenkilöt ovat. Jos noudatettaisiin periaatetta, että pidetään yhteiskunnalle vaaralliset rikolliset telkien takana, rikoksen uusijoita ei päästettäisi koskaan vapaaksi. Tämä jo yksistään lisäisi vankilukua ja edellyttäisi uusien vankiloiden rakentamista.
http://www.adressit.com/kivi
Nettisivu haaste.com:
Vuonna 2013 poliisin tietoon tuli 18 000 rattijuopumustapausta, mikä on ennätyksellisen vähän. Törkeästä rattijuopumuksesta epäiltiin 9 000 kuljettajaa. Kiinnijääneistä rattijuopoista runsas puolet on alkoholin suurkuluttajia ja kolmanneksella on todettu päihderiippuvuus.
Nykyisessä taloustilanteessa valtio ei taida olla halukas rakentamaan uusia vankiloita sadoille tai mahdollisesti tuhansille rattijuoppovangeille. Pakkotyöleiritkään eivät ole enää muodissa. Olisivatko rangaistusten tiukennusta vaativat halukkaita veronkorotukseen? Pitäisikö auton käyttömaksuun liittää erityinen vankilalisä rattijuoppojen pitämiseksi pois maanteiltä?
SO2001:
Ei liene mikään ihme koska poliisin resursseja on reilusti vähennetty.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014111118827672_uu.shtml
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014111118827172_uu.shtml
Niin?
Kumppani:
????????
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201411120154959_uu.shtml
Eiköhän tuossakin ollut huumaavia aineita veressä, voi olla vaan hankala enää todistaa.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288769800191.html
????????
?
Tässä olisi sulle ritsa pieni asiauutinen väliin:
http://cheatingu.com/uutissirkus/?p=1957
Kumppani:
Oli siinä jotain asiaakin, ainakin lähes paikkansa pitävää pienellä liioittelulla höystettynä: "Ranteen mukaan moottoritiellä oli jo voimassa sadan kilometrin talvinopeusrajoitus, joten ohituskaistan autoilijoiden keskinopeus oli noin 130 km/h"
Kaiken kaikkiaan niin sekava kirjoitus että voisi olla Kumppanin käsialaa.
Tässä olisi sulle ritsa pieni asiauutinen väliin:
http://cheatingu.com/uutissirkus/?p=1957
ritsa:
Ohituskaistaa 130km/h ajavat ovat varmaan just niitä suljetulla harjoitteluradalla "ajokokemuksensa" hankkineita...
ritsa:
Ritsa hei: tuo on huumorjuttu kokonaisuudessaan, mutta ohi meni sinulta...
Kumppani:
Se huumori vaan puuttui.
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194941180558/artikkeli/iakas+mies+porhalsi+poliisin+tutkaan+143+kmh.html
http://www.iltalehti.fi/autot/2014111618841715_au.shtml
Yksikään näistä ei ilmeisesti ollut rattijuoppo koska sitä ei mainita.
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194941330288/artikkeli/poliisi+epailee+rattijuoppo+ajoi+nokkakolarin+kolme+sairaalaan.html
http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/konginkankaan-turmasta-tulee-kuluneeksi-10-vuotta/1781424
green:
Ja tämä onnettomuus johtui siitä että...
Muistatko vielä.
ritsa:
Onnettomuuspaikalla tien pinta oli jäinen.
green:
Näin oli, talvikunnossapito oli huonosti hoidettu, kuljettaja ajoi väärää tilannenopeutta vaikka ei rajoitusta ylittänytkään. Epävirallisena "tietona" tähän voi vielä lisätä sen että bussin väitettiin ajaneen ohituskaistaa vaikka siihen ei ollut mitään syytä.
ritsa:
http://i.ytimg.com/vi/t_2xzbROdoQ/hqdefault.jpg
green:
Näin kyllä videon, se on animaatio, ei muuta.
ritsa:
Kunnossapidolla ei voinut olla osuutta asiaan. Esittäähän maavara talvirajoituskeskustelussa seuraavaa:
maavara:
Suolauskeskustelussa puolestaan ihmetellään, kuinka paljon suolataan turhaan. Ellen väärin muista, Konginkankallakin tieosuus oli pääosin kunnossa, mutta tuo kohta oli liukas. Melkoiset vatimukset asetetaan kunnossapidolle, jos koko tieosuutta ei "turhaan" saisi suolata. Kun suolalla sulana pidettyjä teitä ajellaan ja valitetaan auton kuraantumisesta, ei tosiaan nähdä sitä, että tuollaiset liukkaudet on juuri siksi vältetty.
Herbert:
Ammattikuski ja kuka tahansa kuski luottaa siihen että tienhoitaja tekee työnsä. Jos kerran tie on sellaisessa luokituksessa että sen pitäisi olla sula, siihen pitäisi voida luottaa. Näin ei mainitussa tapauksessa ollut, kyseinen osuus on mäkistä jossa on pomppuja ja heittoja tiessä yhdistettynä lievään mutkaisuuteen, aivan selvä asia on että kuski yllätettiin housut kintuissa, tuollaisia miinoja ei saisi olla. Tässäkin tapauksessa pito olisi ollut parempi pelkällä aurauksella.
Millä tekniikalla jäistä tienpintaan aurataan?