Tässä valittuja otteita amerikkalaisen Consumer Reportsin 21.10.2015 julkaisemasta laajasta laatu- ja luotettavuustutkimuksesta. Esimerkiksi Mercedes Benz oli huonoimpien joukossa (sija 21/28), muut eurooppalaiset premiumit Volvo mukaanlukien pärjäsivät paremmin. Erityisesti heikko luotettavuus aiheutti Mercedeksen putoamisen sijalle 21. WhatCar voisi asioista perillä olevana tahona selvittää mistä johtuu Mercedes-Benzin heikko luotettavuus (low reliability rating).
"German automaker Mercedes-Benz received an overall score of 56, a road test score of 81 and a low reliability rating, putting it at No. 21 on the best brands list. Consumer Reports criticized the company for a lack of consistency between some models, such as the CLA which as a "harsh ride and unrefined demeanor," making it seem like Mercedes "mailed it in."
Volvon luotettavuus oli tässä tutkimuksessa keskitasoa:
"Volvo is ranked No. 12 with an overall score of 65, a road test score of 76 and a middle predicted reliability rating. "Solid and staid, Volvo sedans, wagons, and SUVs have secure if not particularly sporty handling and many of the latest electronic safety and collision-avoidance systems," Consumer Reports said"
Eipä näy Volvolla ainakaan kovin huonosti menevän. IHS Automotiven johtava analyytikko Ian Fletcher pitää myyntitavoitetta 800.000 autoa vuodessa per 2020 nyt realistisena, aiemmin hän oli arvioinut että tavoitteesta jäädään 79.000 autoa. Ja voittomarginaalit ovat Volvolla ainakin Mercedeksen tasoa. Mainittakoon myös että uuden sukupolven ensimmäistä autoa XC 90:tä on vuoden ensimmäisen puoliskon aikana myyty 43.911 kappaletta eli selvästi yli odotusten.
Tuskin paljoa, mutta kai asiasta saa kuitenkin keskustella? Varsinkin, kun Volvon menestystä kiinalaisomistuksessa ja tämän jälkeen XC90:en menestystä moni epäili etukäteen ja siitä on paljon keskusteltu.
Sen verran ainakin itselläni vaikuttaa, että konkurssikypsään merkkiin en sotkeentuisi.
Ja huomautuksena vielä, olen muuttanut nimimerkkiäni (Ajattelija2015).
"mrse, vaikuttaako sinun auton ostoosi merkin myyntitavoitteet ja -menestys?
Tai valmistajan voittomarginaalit jne?"
Ainakin on olemassa selvä syy-yhteys yrityksen parantuneen tuloksen ja Volvo XC 90:n myynnin välillä, mikä asia on hyvä todeta kun XC 90:n menestymistä epäiltiin.
Öh...mitä? Siis koska XC90 menestyy, niin Volvo tekee parempaa tulosta. Kaipa mrse sen nyt näin tarkoitti, eikä toisin päin.
Olen ajanut nyt toista kertaa S90:llä ja edelleen on kyllä hieno peli. Nyt kun olen ajanut Volvollakin hieman pidemmän lenkin, niin pidän Volvosta enemmän kuin uudesta MB E:stä. Enemmän kyse on kuitenkin tyylistä, eikä niinkään teknisestä paremmuudesta. Hyviä autoja molemmat. Harmi vain, että T8 hybridiä ei ilmeisesti ole saatavilla vielä aikoihin.
Miksi Ajatte.. A-uto... mrs exp.. mrse.. Auto-m vaihdat nimimerkkejä? Suosittelisin jatkossa nyt pitäytymään tuossa A-uto-m-nimimerkissä.
Olet maininnut moneen kertaan ajavasi Audilla. Ja vaikka uusia Audi-malleja on esitelty, Q7, A4, etc. et ole ajanut näitä kertaakaan todellisuudessa etkä tietenkään kommentoinut. Sen sijaan olet aloittanut näitä volvon s,v,xc -90-ketjuja ja testannut/ ajanut niitä moneen kertaan, ja ihan ensimmäisenä Suomen maalla. Ja ennen kuin mallit ovat edes virallisesti esitelty. Varmaan esittelyautot ovat työpaikalla
Miksi Ajatte.. A-uto… mrs exp.. mrse.. Auto-m vaihdat nimimerkkejä? Suosittelisin jatkossa nyt pitäytymään tuossa A-uto-m-nimimerkissä.
Olet maininnut moneen kertaan ajavasi Audilla. Ja vaikka uusia Audi-malleja on esitelty, Q7, A4, etc. et ole ajanut näitä kertaakaan todellisuudessa etkä tietenkään kommentoinut. Sen sijaan olet aloittanut näitä volvon s,v,xc -90-ketjuja ja testannut/ ajanut niitä moneen kertaan, ja ihan ensimmäisenä Suomen maalla. Ja ennen kuin mallit ovat edes virallisesti esitelty. Varmaan esittelyautot ovat työpaikalla"
Hauskaa, että tuommoisia samassa nimimerkissä pysyttelemisen suosituksia kirjoittaa palstan tunnetuin multinimimerkki-trolli. Minulla ei ainakaan ollut mitään vaikeuksia tajuta välittömästi, että Ajattelija on vaihtanut nimimerkkinsä. Noin 10 kirjoittajan lähes kuolleella paltalla ei moista asiaa voi olla huomaamatta. Mutta onko tuolla tuolla asialla paljon väliä, kun sen vielä tekee noin julkisesti?
Ainakin nyt näyttää Bilian nettisivuilla olevan varattavissa S90 koeajoon, mutta V90 ei vielä ole. Itse olen toistaiseksi tyytynyt vain kylmiin tyyppeihin S90/V90:stä ja omin silmin todennut että hienoja ovat ja voivat siksi aiheuttaa pahaakin autokuumetta.
Nimimerkit näköjään useilla vaihtuneet moneen kertaan. Omalta kohdalta en harrasta tätä. Kysyin vaan, että miksi Ajattelija 201X, etc. , vaihtoi nimimerkkiä. Yllätyksenä saattoi tulla se, että kaikki hänen vanhoilla nimimerkeillä kirjoitetut viestit muuttuivat nm:ksi Auto-m ja se huomattiin. No joo, ehkä käytössä pitäisi olla nimimerkin luonti pankkitunnuksilla?
Ok. Täytyy käydä koeajamassa, miksi mitään ensiesittelyä näistä malleista ei ole ollut? Ja tuleeko? Kohta täytyisi itsekin katsella uutta autoa. Voi olla että menen 3/C-sarja-luokkaan. Nämä alkavat olla hieman liian isoja autoja arkikäyttöön.
WhatCar, sinun ei ehkä kannattaisi nimimerkin vaihdoista ensimmäisenä mussuttaa. Minä olin vaihtamassa nimimerkkiäni uuteen vuosilukuun, mutta koska nimimerkkini on aikoinaan kopioitu ja se on aiheuttanut hämminkiä, päätinkin luoda kokonaan uuden nimimerkin ja nyt ei tarvitse tuota vuosilukuakaan vaihdella. Ilmoitin ihan itse nimimerkin vaihtoni, kun tähän ketjuun viestin kirjoitin, eikä ollut mitään tarkoitustakaan salailla nimimerkin vaihtoa. Jos vaihdon näkyminen olisi minulle joku yllätys tai ongelma, niin kaipa olisin vaihtanut nimimerkin takaisin. Minä muuten olen myös lehden tilaaja, joten kerrotko mitä niillä pankkitunnuksilla tehtäisiin, kun ainakin toimituksella on tietoni.
WhatCar, mistä sinä tuon keksit, että en olisi uusilla Audeilla ajanut, tai miten se voi olla ongelma, että avaan ketjun autoista, jotka minua kiinnostavat? Pitäisikö olla kuten sinä ja keskustella jatkuvasti vuosia automerkistä, joka itseäni ei kiinnosta pätkääkään?
Jos lukisit muitakin kuin volvojuttuja, niin ehkä huomaisit, että olen avannut ketjun sekä uudesta Audi A4:stä, että esimerkiksi E Mersusta. En nyt ihan varma ole, mutta muistaakseni en edes ole avannut ketjua XC90 Volvosta, vaan sinähän tuon ketjun aikoinaan avasit, kun epäilit auton tulevaisuutta. Minä avasin ketjun testistä, jossa vertailtiin isoja katumaastureita.
Olen kyllä A4 Audia ajanut, eikä autossa tylsän muotoilun lisäksi mitään vikaa ole, vaan päinvastoin. Hinta vain on mielestäni järjetön noissa tehokkaammissa malleissa jotka itseäni kiinnostavat, enkä tajua miksi ostaisin A4:n, kun vaikka A6:n saa lähes samalla hinnalla. A6 tosin alkaa olla jo vähän ikääntynyt malli, mutta edelleen hieno peli ajaa, etenkin ilmajousituksella. Q7:aa en ole ajanut, koska auto on silmääni niin susiruma, että missään nimessä en moista ostaisi.
Annan sinulle WhatCar vinkin. Jos volvojutut häiritsevät sinua, eikä Volvo kiinnosta sinua, niin miksi luet ja kirjoittelet volvokeskusteluissa jatkuvasti? En minäkään jatkuvasti sekaantuisi Renault ketjuun, kun merkki ei oikein sytytä. Jokainen sitten pohtikoon, mitä tämä kaikki kertoo sinusta.
Minäkin vaihdoin nimimerkkini kuvaavammaksi, kun harrastan myös moottoripyöräilyä ja toisaalta täällä on jo toinen kenties sekaannusta aiheuttava nimimerkki "Autoilia". Samalla on menty yli 9 vuotta ja vaihtelu virkistää.
Ei kai se pankkitunnuksella kirjautuminen mitään muuttaisi, jos nimimerkin vaihtaminen olisi edelleen sallittua.
Minä vastaan tuohon miksi osallistuu ketjuun tai keskusteluun, en teistä tiedä, minä osallistun lähinnä puoliviihteellä, on nuo oman merkin puolustajat säälittävän huvittavia.
Ei kukaan kieltänyt keskusteluun osallistumasta. Mutta jos volvoketjussa Volvosta puhuminen auiheuttaa tuollaista ahdistusta, niin silloin ei kannata volvoketjua lukea, eikä varsinkaan kirjoitella siitä vuodesta toiseen. En siis ihan ymmärrä logiikkaa, jos pari keskustelijaa tulee volvoketjuun valittamaan, miksi täällä kirjoitellaan, tai laitetaan linkkejä Volvosta.
Tässä loistava testi Volvosta. Thomaksen tekemiä testejä kannattaa muutenkin seurata, sillä nämä ovat aina erinomaisia ja kaveri kiinnittää huomiota lähes kaikkiin pikkuasioihinkin, joskus jopa liiaksi, jos ei ole autosta todella kiinnostunut, mutta hyvä niin.
Yhtä asiaa ihmettelin ja tätä joku toinen kommenteissakin kysyi. Kun Thomas sanoi Volvon olevan mukava, mutta hieman liian "pehmeä" nopeaan ajoon (180 km/h) moottoritiellä, niin miksi hän ajoi comfort asetuksella, kun jousituksesta saisi jäykemmän dynamic asetuksella. Varsinkin kun autossa on ilmajousitus, niin näissä asetuksissa todella on eroa. On muuten harmi, että ilma-jousitus on vain taka-akselilla. Itse haluaisin säädettävän maavaran, kuten XC90:ssä on.
Thomas myös tarttui yhteen ja ehkä ainoaan selkeään negatiiviseen asiaan, joka minuakin häiritsi S90 Volvossa. Tosin itse luulin, että kyseessä olisi vain yksilövika ja unohdinkin koko asian. Ilmastointi/tuuletus pitää turhan kovaa huminaa, vaikka sen laittaisi pienimmälle mahdolliselle asetukselle. Toivottavasti Volvo korjaa tämän virheen nopeasti. XC90 Volvossa en tällaista havainnut. Itse laite ei metelöi, vaan ääni tulee ilmavirrasta. S90:en ilmasuuttumet ovat todella kauniit, mutta toivottavasti suhinat saadaan pois ulkonäöstä tinkimättä.
Tässä linkkiä yhteen suureen automaailman lehteen, AutoCar. Volvo s90 oli testeissä ja loppu-yhteenveto:
"Although it is a good-looking and well-mannered brute, the Volvo falls short of the German trio – Mercedes-Benz E-Class, BMW 5 Series and Audi A6 and the brilliant Jaguar XF."
Eli Vaikka Volvo s90 on hyvän näköinen ja hyvä kokonaisuus, se jää jälkeen Mercedes-Benz E-Class, BMW 5-sarja ja Audi A6 ja loistavaan Jaguar XF.
Tässä kannattaa muistaa, että verrattiin vanhaan 5-sarjaan ja vanhaan A6-Audiin, ja ne parempia. Pian molemmista uudet mallit myynnissä. Volvo tulee tässä siis about generaation perässä.
Tässä varmaan näkyy nuo Mersun, Bemarin ja Audin 10-kertaiset budjetit lilliputti-Volvoon nähden ja lopputulos on kiistaton.
Yleensä näitä Autocarin juttuja Volvoon liityen saamme nähden erään toisen kirjoittajan linkittämänä. Nyt jostain syytä häneltä on jäänyt juttu huomaamatta.
Aika heikkoa, jos ei uusi malli ei ole luokkansa kärjessä ja S90 tarjoaa vieläkin vähemmän kuljettajalle kuin luokkansa standardit. No tuo nyt on varmasti ensimmäisiä yrityksiä verrata näitä autoja, mutta pian näitä vertailuja alkaa tulemaan. Katsotaan mitä tulevissa vertailuissa havaitaan.
WhatCar:
Provoilu senkun jatkuu ja vedät taas ihan omia johtopäätöksiäsi tuosta linkittämästäsi AutoCar:in kirjoituksesta. Että oikein generaation perässä. Mistähän tuonkin keksit tuon jutun perusteella?
Tuo juttuhan ei ole mikään vertailutesti malleista rinta rinnan, vaan toimittaja kertoo vaan mielipiteitään autosta yleisesti. Hänestä S90 ei ole niin hauska ajettava testiradalla kuin saksalaiskolmikko ja Jaguar XF ja Volvon 4-sylinterisistä dieselmoottoreista puuttuu hänestä hienostuneisuutta. Britteihin ei tuoda bensamoottoreita ollenkaan, paitsi hybrid-mallia aikanaan. Muutoin hyvinkin positiivista kommenttiahan tuossa on Volvosta. Ja pitäisikö edes tuollaisen lähes 5 metrisen luksus-sedanin olla sporttisen tarkka ajettava tiukoissa mutkissa?
Mallikohtaiset vertailutestit näyttää aikanaan asioita paremmin ja luulen, että S90 ja varsinkin V90 on hyvin kilpailukykyinen saksalaisia vastaan. Vaikka sitä sporttisuutta ohjauksesta puuttuukin, mutta sitten taas vastaavasti jokainen tien ura ja kallistus ei kuljeta autoa eli ajettavuus Suomen huonoilla maanteillä on vain edukseen. Ja tuosta S90 ajettavuudesta on kuitenkin toisaalla kirjoitettu, että se on tähän asti paras Volvo.
WhatCar taitaa olla vähän yksinkertainen kun luulee että palstalaiset pitäisivät automaattisesti näitä WhatCarin vääristelyä sisältäviä viestejä jotenkin uskottavina ja totuudenmukaisina. Jatkuva tietoinen vääristely ja paskanpuhuminen viittaavat jonkinlaiseen narsistiseen persoonallisuushäiriöön. Toki tämmöistä provoilua on kätevä harjoittaa nimimerkin takaa, ei ole tavallaan mitään kiinnijäämisen riskiä kun oma henkilöllisyys ei ole tiedossa.
On se kumma kun viittauksia autolehtien kommentteihin ei saisi laittaa.
Tässä ei ole sanaakaan vääristelyä. Autocar, jonne linkinkin laitoin kirjoitti yhteenvetona sanasta sanaan näin:
”Although it is a good-looking and well-mannered brute, the Volvo falls short of the German trio – Mercedes-Benz E-Class, BMW 5 Series and Audi A6 and the brilliant Jaguar XF.”
Eli kyllä tuossa nyt valitettavasti todetaan, että uusi Volvo s90 ei ole samalla tasolla kokonaisuutena kuin Saksan trio tai loistava Jaguar XF. Voit mrse tietenkin kääntää järjestyksen toisin päin, ja uskotella itsellesi että näin.
Testiä voisi referoida vähän paremminkin, tuossa hyvät ja huonot puolet. Käsiteltävyys ei ollut Autocarin mielestä riittävän hyvä. Tuo taisi olla se ainoa varsinainen heikko pointti.
WhatCar:
Et tainnut muuta lukea kuin tuon yhden itsellesi mieleiseltä vaikuttavan lauseen tuosta AutoCarin jutusta, josta saa hyvän provoilun aiheen? Sitä ennen S90 ominaisuuksia kehuttiin ja että kuitenkin kilpailijatkin hanskaa samat asiat ja kilpailijat on toimittajan mielestä hauskempia ajaa. Ihmekös tuo, jos pitää takavetoisten mutkaominaisuuksista ja kilpailijat on Audia lukuunottamatta takavetoisia.
Jutussa S90 sai arvosanaksi 4 tähteä. Eli samat 4 on saaneet tuolla koko saksalaiskolmikko ja Lexus ja Jaguar XF on saanut ilmeisesti pienen kotiinpäin vedon ansiosta 4,5 tähteä. Ja tuohan ei ole mikään vertailutesti, lähinnä mallisarjoja vertaillaan yleisellä tasolla ja eihän esim. Volvolla ole saksalaisten laajaa moottorivalikoimaa etunaan, kun Britteihin viedään vain kahta diesel-moottoria + bensahybridiä tulevaisuudessa.
Tietenkin eri alueita voi tutkailla mutta 'Verdict', eli yhteenveto antaa asiasta kokonaiskuvan ja Autocar totesi yhteenvetona sanasta sanaan näin:
”Although it is a good-looking and well-mannered brute, the Volvo falls short of the German trio – Mercedes-Benz E-Class, BMW 5 Series and Audi A6 and the brilliant Jaguar XF.”
Eli kyllä tuossa nyt valitettavasti todetaan, että uusi Volvo s90 ei ole samalla tasolla (=falls short) kuin Saksan trio tai loistava Jaguar XF.
Itse asiassa Autocarin "Top 5 Mid-size execs" menee näin:
BMW 5-sarja
Jaguar XF
Audi A6
Mercedes E
Lexus GS
BMW varmasti vain vahvistaa 1-sijaansa uudella generaatiolla. Mutta edelleenkään ei ole huono ajatus ostaa nykyistä 5-sarjaa. Siihen saa nyt kaikki mausteet kaupan päälle.
Tuossa osa Bemarin Verdictiä. Puutteita alustassa ja ohjauksessa vakiokokoonpanossa.
"But somehow we are left wanting more. And the surprise is that we find ourselves wishing the Five was a little more engaging to drive. In standard SE trim there is more body roll than we expect, and yet the ride is not without fault. And the steering, although good, is obviously not hydraulic. While it is possible to remedy some of these issues with options, the new Five still feels a touch artificial rather than naturally right."
Tässä valittuja otteita amerikkalaisen Consumer Reportsin 21.10.2015 julkaisemasta laajasta laatu- ja luotettavuustutkimuksesta. Esimerkiksi Mercedes Benz oli huonoimpien joukossa (sija 21/28), muut eurooppalaiset premiumit Volvo mukaanlukien pärjäsivät paremmin. Erityisesti heikko luotettavuus aiheutti Mercedeksen putoamisen sijalle 21. WhatCar voisi asioista perillä olevana tahona selvittää mistä johtuu Mercedes-Benzin heikko luotettavuus (low reliability rating).
"German automaker Mercedes-Benz received an overall score of 56, a road test score of 81 and a low reliability rating, putting it at No. 21 on the best brands list. Consumer Reports criticized the company for a lack of consistency between some models, such as the CLA which as a "harsh ride and unrefined demeanor," making it seem like Mercedes "mailed it in."
Volvon luotettavuus oli tässä tutkimuksessa keskitasoa:
"Volvo is ranked No. 12 with an overall score of 65, a road test score of 76 and a middle predicted reliability rating. "Solid and staid, Volvo sedans, wagons, and SUVs have secure if not particularly sporty handling and many of the latest electronic safety and collision-avoidance systems," Consumer Reports said"
Tässä vielä tuo automerkkien järjestys.
Linkki tutkimukseen:
https://www.cars.com/articles/consumer-reports-reliability-study-toyota-thrives-fiat-fails-1420682551916/
Eipä näy Volvolla ainakaan kovin huonosti menevän. IHS Automotiven johtava analyytikko Ian Fletcher pitää myyntitavoitetta 800.000 autoa vuodessa per 2020 nyt realistisena, aiemmin hän oli arvioinut että tavoitteesta jäädään 79.000 autoa. Ja voittomarginaalit ovat Volvolla ainakin Mercedeksen tasoa. Mainittakoon myös että uuden sukupolven ensimmäistä autoa XC 90:tä on vuoden ensimmäisen puoliskon aikana myyty 43.911 kappaletta eli selvästi yli odotusten.
http://www.autonews.com/article/20160704/OEM/307049957/revived-volvo-takes-on-premium-rivals
http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/starkt-halvår-för-volvo-cars-1.3453422
mrse, vaikuttaako sinun auton ostoosi merkin myyntitavoitteet ja -menestys?
Tai valmistajan voittomarginaalit jne?
Tuskin paljoa, mutta kai asiasta saa kuitenkin keskustella? Varsinkin, kun Volvon menestystä kiinalaisomistuksessa ja tämän jälkeen XC90:en menestystä moni epäili etukäteen ja siitä on paljon keskusteltu.
Sen verran ainakin itselläni vaikuttaa, että konkurssikypsään merkkiin en sotkeentuisi.
Ja huomautuksena vielä, olen muuttanut nimimerkkiäni (Ajattelija2015).
"mrse, vaikuttaako sinun auton ostoosi merkin myyntitavoitteet ja -menestys?
Tai valmistajan voittomarginaalit jne?"
Ainakin on olemassa selvä syy-yhteys yrityksen parantuneen tuloksen ja Volvo XC 90:n myynnin välillä, mikä asia on hyvä todeta kun XC 90:n menestymistä epäiltiin.
XC90:n menestymiseen (/menestymättömyyteen) vaikuttavat varmaan muut tekijät kuin nuo kuitenkin.
Tai minkä tahansa automerkin ja mallin.
Öh...mitä? Siis koska XC90 menestyy, niin Volvo tekee parempaa tulosta. Kaipa mrse sen nyt näin tarkoitti, eikä toisin päin.
Olen ajanut nyt toista kertaa S90:llä ja edelleen on kyllä hieno peli. Nyt kun olen ajanut Volvollakin hieman pidemmän lenkin, niin pidän Volvosta enemmän kuin uudesta MB E:stä. Enemmän kyse on kuitenkin tyylistä, eikä niinkään teknisestä paremmuudesta. Hyviä autoja molemmat. Harmi vain, että T8 hybridiä ei ilmeisesti ole saatavilla vielä aikoihin.
"XC90:n menestymiseen (/menestymättömyyteen) vaikuttavat varmaan muut tekijät kuin nuo kuitenkin.
Tai minkä tahansa automerkin ja mallin."
Tarkoitin siis sitä että koska XC 90:tä on myyty melko paljon niin tämä on ollut omiaan parantamaan yrityksen taloutta.
Ajat...Auto-m:
Öh…mitä? Siis koska XC90 menestyy, niin Volvo tekee parempaa tulosta. Kaipa mrse sen nyt näin tarkoitti, eikä toisin päin
Ei kumpaakaan. Hän ei oikeastaan vastannut edes kysymykseen...
"Ei kumpaakaan. Hän ei oikeastaan vastannut edes kysymykseen…"
Vastauksena Kumppanille totean että auton valintaani eivät vaikuta 4.7.2016 kello 20.49 kirjoittamassani viestissä mainitsemani seikat.
Kumppani ei ymmärrä suomea.
Miksi Ajatte.. A-uto... mrs exp.. mrse.. Auto-m vaihdat nimimerkkejä? Suosittelisin jatkossa nyt pitäytymään tuossa A-uto-m-nimimerkissä.
Olet maininnut moneen kertaan ajavasi Audilla. Ja vaikka uusia Audi-malleja on esitelty, Q7, A4, etc. et ole ajanut näitä kertaakaan todellisuudessa etkä tietenkään kommentoinut. Sen sijaan olet aloittanut näitä volvon s,v,xc -90-ketjuja ja testannut/ ajanut niitä moneen kertaan, ja ihan ensimmäisenä Suomen maalla. Ja ennen kuin mallit ovat edes virallisesti esitelty. Varmaan esittelyautot ovat työpaikalla
"WhatCar
Miksi Ajatte.. A-uto… mrs exp.. mrse.. Auto-m vaihdat nimimerkkejä? Suosittelisin jatkossa nyt pitäytymään tuossa A-uto-m-nimimerkissä.
Olet maininnut moneen kertaan ajavasi Audilla. Ja vaikka uusia Audi-malleja on esitelty, Q7, A4, etc. et ole ajanut näitä kertaakaan todellisuudessa etkä tietenkään kommentoinut. Sen sijaan olet aloittanut näitä volvon s,v,xc -90-ketjuja ja testannut/ ajanut niitä moneen kertaan, ja ihan ensimmäisenä Suomen maalla. Ja ennen kuin mallit ovat edes virallisesti esitelty. Varmaan esittelyautot ovat työpaikalla"
Hauskaa, että tuommoisia samassa nimimerkissä pysyttelemisen suosituksia kirjoittaa palstan tunnetuin multinimimerkki-trolli. Minulla ei ainakaan ollut mitään vaikeuksia tajuta välittömästi, että Ajattelija on vaihtanut nimimerkkinsä. Noin 10 kirjoittajan lähes kuolleella paltalla ei moista asiaa voi olla huomaamatta. Mutta onko tuolla tuolla asialla paljon väliä, kun sen vielä tekee noin julkisesti?
Ainakin nyt näyttää Bilian nettisivuilla olevan varattavissa S90 koeajoon, mutta V90 ei vielä ole. Itse olen toistaiseksi tyytynyt vain kylmiin tyyppeihin S90/V90:stä ja omin silmin todennut että hienoja ovat ja voivat siksi aiheuttaa pahaakin autokuumetta.
Nimimerkit näköjään useilla vaihtuneet moneen kertaan. Omalta kohdalta en harrasta tätä. Kysyin vaan, että miksi Ajattelija 201X, etc. , vaihtoi nimimerkkiä. Yllätyksenä saattoi tulla se, että kaikki hänen vanhoilla nimimerkeillä kirjoitetut viestit muuttuivat nm:ksi Auto-m ja se huomattiin. No joo, ehkä käytössä pitäisi olla nimimerkin luonti pankkitunnuksilla?
Ok. Täytyy käydä koeajamassa, miksi mitään ensiesittelyä näistä malleista ei ole ollut? Ja tuleeko? Kohta täytyisi itsekin katsella uutta autoa. Voi olla että menen 3/C-sarja-luokkaan. Nämä alkavat olla hieman liian isoja autoja arkikäyttöön.
Auto-m:
Kumppani ei ymmärrä suomea.
Ihan hyvin.
mrse: vastauksesi 05.07.2016 kello 16:39 riittää, kiitos.
WhatCar, sinun ei ehkä kannattaisi nimimerkin vaihdoista ensimmäisenä mussuttaa. Minä olin vaihtamassa nimimerkkiäni uuteen vuosilukuun, mutta koska nimimerkkini on aikoinaan kopioitu ja se on aiheuttanut hämminkiä, päätinkin luoda kokonaan uuden nimimerkin ja nyt ei tarvitse tuota vuosilukuakaan vaihdella. Ilmoitin ihan itse nimimerkin vaihtoni, kun tähän ketjuun viestin kirjoitin, eikä ollut mitään tarkoitustakaan salailla nimimerkin vaihtoa. Jos vaihdon näkyminen olisi minulle joku yllätys tai ongelma, niin kaipa olisin vaihtanut nimimerkin takaisin. Minä muuten olen myös lehden tilaaja, joten kerrotko mitä niillä pankkitunnuksilla tehtäisiin, kun ainakin toimituksella on tietoni.
WhatCar, mistä sinä tuon keksit, että en olisi uusilla Audeilla ajanut, tai miten se voi olla ongelma, että avaan ketjun autoista, jotka minua kiinnostavat? Pitäisikö olla kuten sinä ja keskustella jatkuvasti vuosia automerkistä, joka itseäni ei kiinnosta pätkääkään?
Jos lukisit muitakin kuin volvojuttuja, niin ehkä huomaisit, että olen avannut ketjun sekä uudesta Audi A4:stä, että esimerkiksi E Mersusta. En nyt ihan varma ole, mutta muistaakseni en edes ole avannut ketjua XC90 Volvosta, vaan sinähän tuon ketjun aikoinaan avasit, kun epäilit auton tulevaisuutta. Minä avasin ketjun testistä, jossa vertailtiin isoja katumaastureita.
Olen kyllä A4 Audia ajanut, eikä autossa tylsän muotoilun lisäksi mitään vikaa ole, vaan päinvastoin. Hinta vain on mielestäni järjetön noissa tehokkaammissa malleissa jotka itseäni kiinnostavat, enkä tajua miksi ostaisin A4:n, kun vaikka A6:n saa lähes samalla hinnalla. A6 tosin alkaa olla jo vähän ikääntynyt malli, mutta edelleen hieno peli ajaa, etenkin ilmajousituksella. Q7:aa en ole ajanut, koska auto on silmääni niin susiruma, että missään nimessä en moista ostaisi.
Annan sinulle WhatCar vinkin. Jos volvojutut häiritsevät sinua, eikä Volvo kiinnosta sinua, niin miksi luet ja kirjoittelet volvokeskusteluissa jatkuvasti? En minäkään jatkuvasti sekaantuisi Renault ketjuun, kun merkki ei oikein sytytä. Jokainen sitten pohtikoon, mitä tämä kaikki kertoo sinusta.
Minäkin vaihdoin nimimerkkini kuvaavammaksi, kun harrastan myös moottoripyöräilyä ja toisaalta täällä on jo toinen kenties sekaannusta aiheuttava nimimerkki "Autoilia". Samalla on menty yli 9 vuotta ja vaihtelu virkistää.
Ei kai se pankkitunnuksella kirjautuminen mitään muuttaisi, jos nimimerkin vaihtaminen olisi edelleen sallittua.
Minä vastaan tuohon miksi osallistuu ketjuun tai keskusteluun, en teistä tiedä, minä osallistun lähinnä puoliviihteellä, on nuo oman merkin puolustajat säälittävän huvittavia.
Ei kukaan kieltänyt keskusteluun osallistumasta. Mutta jos volvoketjussa Volvosta puhuminen auiheuttaa tuollaista ahdistusta, niin silloin ei kannata volvoketjua lukea, eikä varsinkaan kirjoitella siitä vuodesta toiseen. En siis ihan ymmärrä logiikkaa, jos pari keskustelijaa tulee volvoketjuun valittamaan, miksi täällä kirjoitellaan, tai laitetaan linkkejä Volvosta.
Tässä loistava testi Volvosta. Thomaksen tekemiä testejä kannattaa muutenkin seurata, sillä nämä ovat aina erinomaisia ja kaveri kiinnittää huomiota lähes kaikkiin pikkuasioihinkin, joskus jopa liiaksi, jos ei ole autosta todella kiinnostunut, mutta hyvä niin.
Yhtä asiaa ihmettelin ja tätä joku toinen kommenteissakin kysyi. Kun Thomas sanoi Volvon olevan mukava, mutta hieman liian "pehmeä" nopeaan ajoon (180 km/h) moottoritiellä, niin miksi hän ajoi comfort asetuksella, kun jousituksesta saisi jäykemmän dynamic asetuksella. Varsinkin kun autossa on ilmajousitus, niin näissä asetuksissa todella on eroa. On muuten harmi, että ilma-jousitus on vain taka-akselilla. Itse haluaisin säädettävän maavaran, kuten XC90:ssä on.
Thomas myös tarttui yhteen ja ehkä ainoaan selkeään negatiiviseen asiaan, joka minuakin häiritsi S90 Volvossa. Tosin itse luulin, että kyseessä olisi vain yksilövika ja unohdinkin koko asian. Ilmastointi/tuuletus pitää turhan kovaa huminaa, vaikka sen laittaisi pienimmälle mahdolliselle asetukselle. Toivottavasti Volvo korjaa tämän virheen nopeasti. XC90 Volvossa en tällaista havainnut. Itse laite ei metelöi, vaan ääni tulee ilmavirrasta. S90:en ilmasuuttumet ovat todella kauniit, mutta toivottavasti suhinat saadaan pois ulkonäöstä tinkimättä.
Tässä linkkiä yhteen suureen automaailman lehteen, AutoCar. Volvo s90 oli testeissä ja loppu-yhteenveto:
"Although it is a good-looking and well-mannered brute, the Volvo falls short of the German trio – Mercedes-Benz E-Class, BMW 5 Series and Audi A6 and the brilliant Jaguar XF."
Eli Vaikka Volvo s90 on hyvän näköinen ja hyvä kokonaisuus, se jää jälkeen Mercedes-Benz E-Class, BMW 5-sarja ja Audi A6 ja loistavaan Jaguar XF.
Tässä kannattaa muistaa, että verrattiin vanhaan 5-sarjaan ja vanhaan A6-Audiin, ja ne parempia. Pian molemmista uudet mallit myynnissä. Volvo tulee tässä siis about generaation perässä.
Tässä varmaan näkyy nuo Mersun, Bemarin ja Audin 10-kertaiset budjetit lilliputti-Volvoon nähden ja lopputulos on kiistaton.
About 1-4 viikkoa uuden 5-sarjan ensiesittelyyn.
Linkki:
http://www.autocar.co.uk/car-review/volvo/s90/verdict
Yleensä näitä Autocarin juttuja Volvoon liityen saamme nähden erään toisen kirjoittajan linkittämänä. Nyt jostain syytä häneltä on jäänyt juttu huomaamatta.
Aika heikkoa, jos ei uusi malli ei ole luokkansa kärjessä ja S90 tarjoaa vieläkin vähemmän kuljettajalle kuin luokkansa standardit. No tuo nyt on varmasti ensimmäisiä yrityksiä verrata näitä autoja, mutta pian näitä vertailuja alkaa tulemaan. Katsotaan mitä tulevissa vertailuissa havaitaan.
WhatCar:
Provoilu senkun jatkuu ja vedät taas ihan omia johtopäätöksiäsi tuosta linkittämästäsi AutoCar:in kirjoituksesta. Että oikein generaation perässä. Mistähän tuonkin keksit tuon jutun perusteella?
Tuo juttuhan ei ole mikään vertailutesti malleista rinta rinnan, vaan toimittaja kertoo vaan mielipiteitään autosta yleisesti. Hänestä S90 ei ole niin hauska ajettava testiradalla kuin saksalaiskolmikko ja Jaguar XF ja Volvon 4-sylinterisistä dieselmoottoreista puuttuu hänestä hienostuneisuutta. Britteihin ei tuoda bensamoottoreita ollenkaan, paitsi hybrid-mallia aikanaan. Muutoin hyvinkin positiivista kommenttiahan tuossa on Volvosta. Ja pitäisikö edes tuollaisen lähes 5 metrisen luksus-sedanin olla sporttisen tarkka ajettava tiukoissa mutkissa?
Mallikohtaiset vertailutestit näyttää aikanaan asioita paremmin ja luulen, että S90 ja varsinkin V90 on hyvin kilpailukykyinen saksalaisia vastaan. Vaikka sitä sporttisuutta ohjauksesta puuttuukin, mutta sitten taas vastaavasti jokainen tien ura ja kallistus ei kuljeta autoa eli ajettavuus Suomen huonoilla maanteillä on vain edukseen. Ja tuosta S90 ajettavuudesta on kuitenkin toisaalla kirjoitettu, että se on tähän asti paras Volvo.
WhatCar taitaa olla vähän yksinkertainen kun luulee että palstalaiset pitäisivät automaattisesti näitä WhatCarin vääristelyä sisältäviä viestejä jotenkin uskottavina ja totuudenmukaisina. Jatkuva tietoinen vääristely ja paskanpuhuminen viittaavat jonkinlaiseen narsistiseen persoonallisuushäiriöön. Toki tämmöistä provoilua on kätevä harjoittaa nimimerkin takaa, ei ole tavallaan mitään kiinnijäämisen riskiä kun oma henkilöllisyys ei ole tiedossa.
On se kumma kun viittauksia autolehtien kommentteihin ei saisi laittaa.
Tässä ei ole sanaakaan vääristelyä. Autocar, jonne linkinkin laitoin kirjoitti yhteenvetona sanasta sanaan näin:
”Although it is a good-looking and well-mannered brute, the Volvo falls short of the German trio – Mercedes-Benz E-Class, BMW 5 Series and Audi A6 and the brilliant Jaguar XF.”
Eli kyllä tuossa nyt valitettavasti todetaan, että uusi Volvo s90 ei ole samalla tasolla kokonaisuutena kuin Saksan trio tai loistava Jaguar XF. Voit mrse tietenkin kääntää järjestyksen toisin päin, ja uskotella itsellesi että näin.
Minusta tuo ko. koeajo oli erittäin kattava.
Testiä voisi referoida vähän paremminkin, tuossa hyvät ja huonot puolet. Käsiteltävyys ei ollut Autocarin mielestä riittävän hyvä. Tuo taisi olla se ainoa varsinainen heikko pointti.
Good:
Smart exterior
Spacious cabin
Comfortable ride
Value for money
Bad:
Stable but inert handling
Shortfall of engine refinement at times
WhatCar:
Et tainnut muuta lukea kuin tuon yhden itsellesi mieleiseltä vaikuttavan lauseen tuosta AutoCarin jutusta, josta saa hyvän provoilun aiheen? Sitä ennen S90 ominaisuuksia kehuttiin ja että kuitenkin kilpailijatkin hanskaa samat asiat ja kilpailijat on toimittajan mielestä hauskempia ajaa. Ihmekös tuo, jos pitää takavetoisten mutkaominaisuuksista ja kilpailijat on Audia lukuunottamatta takavetoisia.
Jutussa S90 sai arvosanaksi 4 tähteä. Eli samat 4 on saaneet tuolla koko saksalaiskolmikko ja Lexus ja Jaguar XF on saanut ilmeisesti pienen kotiinpäin vedon ansiosta 4,5 tähteä. Ja tuohan ei ole mikään vertailutesti, lähinnä mallisarjoja vertaillaan yleisellä tasolla ja eihän esim. Volvolla ole saksalaisten laajaa moottorivalikoimaa etunaan, kun Britteihin viedään vain kahta diesel-moottoria + bensahybridiä tulevaisuudessa.
Tietenkin eri alueita voi tutkailla mutta 'Verdict', eli yhteenveto antaa asiasta kokonaiskuvan ja Autocar totesi yhteenvetona sanasta sanaan näin:
”Although it is a good-looking and well-mannered brute, the Volvo falls short of the German trio – Mercedes-Benz E-Class, BMW 5 Series and Audi A6 and the brilliant Jaguar XF.”
Eli kyllä tuossa nyt valitettavasti todetaan, että uusi Volvo s90 ei ole samalla tasolla (=falls short) kuin Saksan trio tai loistava Jaguar XF.
Itse asiassa Autocarin "Top 5 Mid-size execs" menee näin:
BMW varmasti vain vahvistaa 1-sijaansa uudella generaatiolla. Mutta edelleenkään ei ole huono ajatus ostaa nykyistä 5-sarjaa. Siihen saa nyt kaikki mausteet kaupan päälle.
Juu, tunnut WhatCar takertuvan tuohon yhteen ja samaan lauseeseen kuin hukkuva oljenkorteen.
Tuossa osa Bemarin Verdictiä. Puutteita alustassa ja ohjauksessa vakiokokoonpanossa.
"But somehow we are left wanting more. And the surprise is that we find ourselves wishing the Five was a little more engaging to drive. In standard SE trim there is more body roll than we expect, and yet the ride is not without fault. And the steering, although good, is obviously not hydraulic. While it is possible to remedy some of these issues with options, the new Five still feels a touch artificial rather than naturally right."