vai haluatko kenties vastata kysymyskeen että mikä on Bensa-Priuksen toinen erillinen käyttövoima, mitä siihen voi tankata ja haluttaessa sillä itsenäisesti ajaa?
Se on sähkö, ja sitä "tankataan" generaattorilla akkuihin.
Kylää se kulkee pelkällä sähköllä, pelkällä bensalla ja molemmilla yhtä aikaa, se on täyshybridi.
EV-tilassa sähkömoottorilla 0 - 50 km/h ilman mitään päästöjä.
Wikipedian juttu alkaa näin:
The Toyota Prius (Japanese:トヨタプリウス, /ˈpriːəs/) is a full hybrid electric automobile developed by Toyota and manufactured by the company since 1997.
Persun kyky kieltää todellisuus hakee vertaistaan. Sillä, pystyykö autoon lataamaan ulkopuolista sähköä, ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Koko jankkauksesta tulee mieleen vain Speden naisen logiikkaa käsittelevät sketsit. Laitetaan alle vielä toinen lainaus wikistä, vaikka olen varma, että Persu pystyy käsittämään senkin omalla uniikilla tavallaan.
A hybrid electric vehicle (HEV) is a type of hybrid vehicle that combines a conventional internal combustion engine (ICE) system with an electric propulsion system (hybrid vehicle drivetrain).
NHB: Osaatko lukea edes wikipediaa: "A hybrid vehicle is a vehicle which uses a mixture of power or fuel sources. " - Osaatko tulkita tuon?
"A hybrid electric vehicle (HEV) is a type of hybrid vehicle that combines a conventional internal combustion engine (ICE) system with an electric propulsion system (hybrid vehicle drivetrain). " - Bensa-Priuksessa ei ole electric propulsion systemiä, vain Bensa-systeemi. Bensa-Priusta ei voi ladata verkosta joten tuo teksti pitää paikkansa siltä osin että se määrittelee hybridin, Bensa-Prius ei ole tuon tekstin mukaan myöskään hybridi, mutta et osannut sitä tietenkään taas tulkita, etkä ylipäänsäkkään ymmärrä näistäkään asioista yhtään mitään.
"Se on sähkö, ja sitä ”tankataan” generaattorilla akkuihin." -
Mikä on "tankataan", ei mitään lainausmerkeissä olevaa sontaa kiitos. Jos ei ole toista käyttövoimaa millä sitä autoa voi tankata ja sillä ajaa, se ei silloin ole hybridi, en löydä Bensa-Priuksesta kuin bensan tankkausluukun, ilman bensaa se ei tee sitä sinun "tankkausta", itse bensa-enegian muunto liike-energiaksi kahdella eri tavalla ei tee autosta hybridiä, tai sitten Mazdan Skyline-X olisi hybridi koska siinä kahdella eri sytytystavalla saahaan liike-energiaa. Hybridin määritelmä on 2 itsenäistä käyttövoimaa jota voi autoon tankata ja ajaa jommalla kummalla tai molemmilla yhtä aikaa.
Hybridiauto on auto, jossa on kaksi eri voimanlähdettä, esimerkiksi polttomoottori ja sähkömoottori. Kolmen voimanlähteen tapauksessa (esimerkiksi polttokenno, polttomoottori ja sähkömoottori) puhutaan tribridistä.
Pistokehybridi Autoa voidaan ladata myös pistokkeen avulla verkkovirrasta sähköauton tapaan. Käytetään myös nimityksiä Plug-In, Plug-In Hybrid, PHV (Plug-In Hybrid Vehicle) ja PHEV (Plug-In Hybrid Electric Vehicle). Esimerkiksi Toyota Prius PHEV. Pistokehybridi lataa akustoa myös ajon aikana käyttäen polttomoottoria generaattorina sekä ottamalla jarrutusenergian talteen.
Mitähän sä nyt jankutat? Eikö sulle ole jo sanottu että luovuta kun et tiedä näistä asioista mitään.
"Hybridiauto on auto, jossa on kaksi eri voimanlähdettä, esimerkiksi polttomoottori ja sähkömoottori." - Väärin, 2 eri käyttövoimaa joita voi käyttää itsenäisesti. Sähkömoottori ei ole voimanlähde siinä mielessä että jos se saa paikallistankatusta bensasta sähkönsä, se ei ole silloin voimanlähde eikä käyttövoima.
"sekä ottamalla jarrutusenergian talteen." - No ei kerrassaan ei. Se kierrättää bensa-energiaa, sähkövetoisen voimansiirron tarkoitus on energiankierrätys, ei sieltä nyt mitään ulkopuolelta olevaa energiaa oteta talteen, tai sitten olet keksinyt ikiliikkujan.
Tekis mieleni sanoa että ei susta insinööriä tule, mutta toisaalta kun tiedän kulissien taakse ja mikä on ala-arvoisen koulutuksen taso tänään Suomessa, niin kyllä säkin ne kupongit saat vaikket olekkaan ammattitaitoinen tai tiedä autotekniikasta höykäsen pölähtämää.
Justiin luin yhdenkin törpön opinnäytetyön niin biokaasuautoillakin on kuulema päästöjä niin se ei ole tulevaisuuden ratkaisu kun haetaan nollapäästöistä liikenettä. Kattia kanssa ja joo....Ja tämä on mennyt läpi ohjaavalta opettajalta, yleisöltä, opponoijjalta, vertaisilta, luokkakaverilta jne. Täysin turhaa touhua kaikki jos multa kysytään.
Hybridiauto on auto, jossa on kaksi eri VOIMANLÄHDETTÄ, esimerkiksi polttomoottori ja sähkömoottori.
Kysymys perussuomalaiselle mitä tuossa lukee?
Autetaan, siinä lukee VOIMANLÄHDETTÄ.
Jos siitä otetaan toinen VOIMANLÄHDE pois se ei ole hybridiauto.
perussuomalainen:
NHB: Osaatko lukea edes wikipediaa: ”A hybrid vehicle is a vehicle which uses a mixture of power or fuel sources. ” – Osaatko tulkita tuon?
Osaan kyllä lukea ja suosittelen sinua lukemaan toiseenkin kertaan tuon lainauksesi. Lainauksessasi siis kerrotaan, että hybridiajoneuvo on ajoneuvo, joka käyttää tehonlähteiden tai käyttövoimien yhdistelmää. Sinä, ainoana tyyppina maailmassa, jankutat vain tuosta käyttövoimasta, kun koko maailma sisällyttää määritelmään myös tuon tehonlähteiden yhdistelmän. Priuksessa on kaksi tehonlähdettä, jotka ovat sähkö- ja polttomoottori eli Prius on wikipediankin määritelmän mukaan täysin selvästi hybridi. Wikipediakin toteaa lukuisissa kohdissa Priuksen olevan hybridi:
Although Ferdinand Porsche developed the Lohner-Porsche[1] in 1901, hybrid electric vehicles did not become widely available until the release of the Toyota Prius in Japan in 1997, followed by the Honda Insight in 1999.
The Prius first went on sale in Japan and other countries in 1997, and was available at all four Toyota Japan dealerships, making it the first mass-produced hybrid vehicle.
Sinun olisi syytä nyt tajuta logiikkasi puutteellisuus viimeistään siinä vaiheessa, kun wikipedia kertoo esimerkiksi 90-luvun Priuksen ja Insightin olevan hybridejä. Nehän eivät olleet ladattavissa ulkopuolisella sähköllä, mutta kaikki määrittelevät ne hybrideiksi - niin kuin wikikin tuossa tekee.
No ei kerrassaan ei. Se kierrättää bensa-energiaa, sähkövetoisen voimansiirron tarkoitus on energiankierrätys, ei sieltä nyt mitään ulkopuolelta olevaa energiaa oteta talteen, tai sitten olet keksinyt ikiliikkujan.
Bensan energia on muuttunut kineettiseksi energiaksi jo ennen, kuin generaattori sitä jarrutettaessa kerää akkuun.
Sopii vain toivoa, ettet Persu ole insinööri tai ylipäätään missään suhteessa vastuussa mistään olennaisesta. Olisi nimittäin todella pelottava ajatus, että noin pahasti omassa kuplassaan elävä tapaus suunnittelisi tai päättäisi jotain, millä voi olla vaikutusta muihin ihmisiin.
Jääköön tämä puolestani tähän. Sinä ajaudut jankuttamaan aina jotain noin älytöntä, etkä millään halua päästää irti älyttömyyksistäsi. Tämä on sinun oma ongelma, joka näyttää vain pahenevan päivä päivältä ja on nyt jo sillä tasolla, etten tiedä mistä voisit saada apua.
Voimanlähde on jotain puhekieltä. Voimanlähde on Bensa-Priuksen tapauksessa bensiini. Moottori ei ole voimanlähde, koska muutoin olet taas kerran keksinyt ikiliikkujan, koska jostain se moottorin käyttämä käyttövoima pitää tulla, ettei tulisi vain bensasta
"
Perussuomalaiselle voisi kertoa vanhat kiinalaisen viisauden: Jos näet vain törppöjä ympärilläsi, todennäköisesti törppö olet sinä itse.
"
Niin, me luettiin yhdessä wikipediaa hybridiautojen artikkelista, luetaan uudelleen kun et osaa lukea näköjään:
"A hybrid electric vehicle (HEV) is a type of hybrid vehicle that combines a conventional internal combustion engine (ICE) system with an electric propulsion system (hybrid vehicle drivetrain). ” –"
Kyllä nyt vain sinä ja Quu on tässä ne pöljät jotka ei tajua, missään akateemisesti, trafilla tai muuallakaan ei kutsuta bensa-autoa hybridiksi.
Tässä lisää wikipediasta: "A hybrid vehicle uses two or more distinct types of power" - 2 erillistä käyttövoimaa
Lisää wikipediasta :"A hybrid vehicle is a vehicle which uses a mixture of power or fuel sources. " - huom sana Fuel Sources.
No niin pojat wikipediaa on pyydetty lukemaan mikä ei siis ole pätevä tietolähde edes AMK-insinööritasolla, mutta näköjään jopa wikipedia puoltaa kahden eri käyttövoiman määritelmää hybridille, sen lisäksi akateeminen määritelmä on myös 2 erillistä käyttövoimaa, mutta luonnollistahan se on kun autoon pitää saaha tankattua kahta erillistä polttoainetta ja ajaa jommalla kummalla. Sorry pojat, teidän "voimanlähde ja "tankataan" sanat aiheutti kyllä naurunremakan kun yrititte kuulostaa fiksuilta ja viisailta.
"Bensan energia on muuttunut kineettiseksi energiaksi jo ennen, kuin generaattori sitä jarrutettaessa kerää akkuun. "
Heh, tajusit jopa siihen asti että sitä autoa on kiihdytetty bensa-energialla, mutta sitten sinulla ajatus katkesi ja rupeistkin sitten taas höperehtimään jarrutusenergiasta tajuamatta että mistä se jarrutusenergia on peräisin? No niin aivan se jarrutusenergia on peräisin bensalla ajetusta kiihdytysenergiasta, siispä se on vain bensa-energian kierrätystä. Ja loppuun tottakai sinun naurettavat kuittailuyritykset insinööriydest kun selvästikkään et ymmärrä tälläisiä monimutkaisia kokonaisuuksia ja ajatus katkesi heti alkuunsa kuin kanan lento - onnistuit tekemään kineettistä energiaa tyhjästä ja luomaan ikiliikkujan.
NHB:llä oli myös lähdeviittausvirhe, johonkin Prius-artikkelin kauppanimiin, se ei näköjään osaa löytä edes yleismallisen tai akateemisen määritelmän hybridiautoista wikistä vaan uskoo silmät selällään Toyotan mainospuheet kuinka ne on hybrideitä, yhtäällä uskotaan sokeasti, toisaalla taas ei, aika epätasainen luonne, miksi et usko sokeasti kaiken mitä sinulle sanotaan ja luet, tai sitten et mitään?
"Priuksessa on kaksi tehonlähdettä, jotka ovat sähkö- ja polttomoottori "
Käyttövoima on tehonlähde, moottori ei sitä ole, se vain muuntaa käyttövoiman tehoksi. Olet nyt pahasti hakoteillä tämän asian suhteen. Myöshään HEV-määritelmästä ja artikkelista puhuminen ei tuota teille ymmärrystä, ne on HEV-autoja jotka on löyhästi määritelty kuten kaikenmaailman turhuudet kuten mikrohybridit ja kevythybridit tarkoittaen jotain yksittäistä teknologiaa autossa, mutta ei erillisiä käyttövoimia, mutta hybridi-autot on erikseen, nyt on kyse hybridiautoista mitä Bensa-Prius ei ole.
Perussuomalainen on jäänyt koukkuun millä energialla akku ladataan.
Perussuomalaisen surullisen hauska taistelu maailman autoteollisuuden hybridiautokäsitettä vastaan. Autoteollisuus on hybridiauton kehittänyt sellaiseksi kun se nyt on hyväksytty maailmanlaajuisesti hybridiautoksi.
Polttomoottori voi myös käynnistyä pelkästään akkujen lataamista varten. Akut latautuvat myös jarrutusenergian talteenotossa. Nykivässä liikenteessä ja hitaasti ajettaessa polttomoottori sammuu kokonaan ja ajaminen tapahtuu sähkömoottorilla. Esimerkiksi Toyota Prius on täyshybridi.
Toyota on kansainvälisesti hyväksytty hybridiautoksi.
Ei sitä perussuomalaisen opeilla yksienergiateorialla kumota kun siinä on kaksi voimanlähdettä millä auto liikkuu.
Hämmentävä keskustelu. Yleisesti hyväksyttyjä termejä yritetään määritellä uudestaan, ja loppuaika saivarrellaan kaikille suht selvistä asioista koittamalla löytää väärää pilkun paikkaa toisen tekstistä.
Oudoimpia ajatuksia on esimerkiksi väittää ettei töpselitön Prius olisi hybridi, kun se sellaiseksi on yleisesti hyväksytty. Vaikka kaikki liike-energia saadaankin aikaan alunperin bensalla, otetaan siinä talteen energia joka ei-hybridissä menisi hukkaan. On siis hyvinkin perusteltua pitää sitä eri asiana kuin pelkällä polttomoottorilla kulkevaa autoa. Ja sille eri asialle on yleisesti hyväksytty termi hybridi.
Toinen outous on se ettei Toyotan mainostamaa "itselatautuvuutta" voisi pitää hieman harhaanjohtavana, mutta kuitenkin markkinoinnillisesti varsin onnistuneena viestinä. Kyllähän siinä yritetään antaa ymmärtää että se olisi jollain tavalla pistoke-hybridiä parempi, mutta vaikea on löytää objektiivista mittaria miten se niin olisi, erityisesti jos molempia versioita käytetään tarkoituksenmukaisesti (eli ladattavaa ladataankin joskus). Toki hinta tai käyttötapa voi tehdä töpselittömästä versiosta jollekin sopivamman vaihtoehdon.
Anyway, onko ihan pakko väärinymmärtää tahallaan? Toisaalta, ehkä täällä palstalla olisi sitten ihan hiljaista ilman näitä...
Toinen outous on se ettei Toyotan mainostamaa ”itselatautuvuutta” voisi pitää hieman harhaanjohtavana, mutta kuitenkin markkinoinnillisesti varsin onnistuneena viestinä. Kyllähän siinä yritetään antaa ymmärtää että se olisi jollain tavalla pistoke-hybridiä parempi
Lue sitä mainosta vähän pidemmälle.
Toyota: Pistokehybridillä vieläkin puhtaampia kilometrejä
Voit ajatella pistokehybridiä (Plug-In Hybrid) autona, jossa on yhdistetty hybridiauto ja sähköauto. Sen akku voidaan ladata suoraan normaalista pistorasiasta, mutta se voi myös liikkua hybridin tavoin polttomoottorin ja sähkömoottorin saumattomalla yhteistyöllä. Niinpä sinun ei tarvitse olla huolissasi perille pääsemisestä pitkilläkään matkoilla.
Tarkasta nyt vaikka kolme ensimmäistä autoa Trafin listalta. Trafi puhuu tuossa täysin selkeästi ei-ladattavista ja ladattavista hybridiautoista, niin kuin koko maailmakin puhuu - sinua lukuun ottamatta. Trafi puhuu myös itselataavista hybridiautoista: Hybridikäyttöisten henkilöautojen neljännesvuositilasto sisältää sekä ladattavat että itselataavat hybridit.
Tueksesi ja turvaksesi monesti omimasi Trafikin laulaa sinut täysin yksiselitteisesti suohon. Se, mikä tässä on tosiaan hämmentävää, että vaikkaTrafikin puhuu aivan eri tarinaa kuin sinä, niin ethän sinä kykene ymmärtämään tilannetta, vaan jatkat kuplassasi jankuttamista.
Lisää wikipediasta :”A hybrid vehicle is a vehicle which uses a mixture of power or fuel sources. ” – huom sana Fuel Sources.
Etkö tosiaan ymmärrä, mitä englannin kielen sana or tarkoittaa? Tuo harhasi tueksi keksimäsi akateeminen maailma on melko huvittava yksityiskohta. Tyyppi, jonka kirjoitustaito on jäänyt jonnekin ala-asteen tasolle, yrittää nyt puhua akateemisen maailman äänellä. Mahtoiko koulut jäädä kesken vai liittyykö tuo samaan oireryhmään kuin nuo mielesi luomat harhat, joista et kykene irrottautumaan?
"
Perussuomalainen on jäänyt koukkuun millä energialla akku ladataan."
Ja niin Trafikin lienee, ja akatemiset määritelmät ja ihan käytännön toimintakaavio.
"Perussuomalaisen surullisen hauska taistelu maailman autoteollisuuden hybridiautokäsitettä vastaan." Et taida osata lukea. Nyt oli kysymys hybridiautosta, ei HEV-autosta, HEV-auto ei ole lyhennettynä hybridiauto vaan löyhä käsite kertomaan autossa käytetystä teknologiasta, eli sähkövetoisesta voimansiirrosta. HEV tulee sanoista Hybrid Electric Vehicle, sitä ei suommenneta suoraan hybridi-autoksi.
"Autoteollisuus on hybridiauton kehittänyt sellaiseksi kun se nyt on hyväksytty maailmanlaajuisesti hybridiautoksi."
Autoteollisuus käyttää kauppanimiä, autoteollisuus ei itsessään määrittele termejä pätkän vertaa kun ei sillä ole siihen oikeuksia, tai keksi ikiliikkujaa
"Akut latautuvat myös jarrutusenergian talteenotossa" - Se kierrättää bensaenergiaa, tai muuten olet keksinyt taas kerran ikiliikkujan. Vai mistäs se jarrutusenergia tulee?
"Toyota on kansainvälisesti hyväksytty hybridiautoksi."
Eipäs ole, olet vain mainoksen uhri ja kuvittelet että HEV-auto tarkoittaa hybridiautoa, etkä osaa sen pätkän vertaa lukea että HEV-sanahan käsittää myös Electric sanan ja näin ollen se on vain kuvaava kauppanimi sekin, tai sitten on aika puusilmä kääntämässä HEV-sanaa hybridiautoksi jos unohtaa electric sanan sieltä välistä pois.
"Ei sitä perussuomalaisen opeilla yksienergiateorialla kumota kun siinä on kaksi voimanlähdettä millä auto liikkuu. "
Näköjään sinulla on suuria vaikeuksia lukemisessa, on täsä nyt Trafin käyttövoimaverotaulukot ja yliopistot ja käytännön käyttövoimat mainittuna, esim. ekoautovalintoihin Bensa-Priuksilal ei ole bensa-autoina asiaa kun ne eivät kulje puhtailla käyttövoimilla kilometriäkän.
" Vaikka kaikki liike-energia saadaankin aikaan alunperin bensalla, otetaan siinä talteen energia joka ei-hybridissä menisi hukkaan"
Siinä taas yksi ammattitaidoton joka keksi ikiliikkujan ja jarrutusenergia tulee akkuihin tyhjästä tajuamatta että sehän on bensa-energian kierrätystä koska jollain energialla se auto piti kiihdyttä vauhtiinkin. Virallinen määritelmä on energiankierrätys noille.
"On siis hyvinkin perusteltua pitää sitä eri asiana kuin pelkällä polttomoottorilla kulkevaa autoa."
Sehän on vain pelkkä polttomoottoriauto joka käy ja kulkee vain bensalla? Se että se on vain tavallista parempi energiaa kierrättävä bensa-auto ei tee siitä hybridi-autoa.
"Anyway, onko ihan pakko väärinymmärtää tahallaan? "
Kysyy tyyppi joka ei näytä ymmärtävän näistä asioista tuon taivaallista.
Osasitko lukea käyttövoimaverotaulukon Trafilta? Siinä Bensa-prisu on vain bensa-auto. Se että sinunkaltasia urpoja varten Trafi luo myös kevytmateriaalia rekisteröidyistä autoista, ei muuta asioitten virallisuutta, kuten verotusta missä asiat on taas täysin oikein
"Tueksesi ja turvaksesi monesti omimasi Trafikin laulaa sinut täysin yksiselitteisesti suohon."
niin, koska et osaa tulkita käyttövoimaverotaulukkoakaan millä oikeasti mennään, koska siinä on ihan aikuisten oikeasti kiinne ihmisten fyrkat joita joutuu maksamaan autoistaan, ei kauppanimet ja kevyet kevytmateriaalit tiedotteista että mahd. moni urpo kuten sinä ymmärtäisi, että milloin on rekattu mitäkin autoa mikäkin määrä
"Tuo harhasi tueksi keksimäsi akateeminen maailma on melko huvittava yksityiskohta. "
Sinä se tässä huvittava olet kun keksit kineettistä energiaa tyhjästä ja muita ikiliikkujia, tavan jannukin tajuaa että Bensa-Prius on vain Bensa-auto ja se ei kykene esim. puhtaisiin käyttövoimiin lainkaan tai olemaan raakaöljyriippumaton, kuten Bensa-Prius. Minun kirjotustaidossa ei ole mitään vikaa, en sorru sinunkaltaisiin ala-asteelaisiin nälvintöihin, joten puhuit taas kerran vain itsestäsi ja sinulla on myös näköjään koulutkin jääneet kesken, ja luot harhoja mielessäsi, mtuta se ei tulut yllätyksenä. NHB yrittää myös omaa lukutaidottomuuttaan peitellä nälvimällä muita kirjotustaidottomiksi, niin rikkinäisessä jamassa tuo poika on. Se mikä toimii livenä kun puhut muiden päälle ja vaihdat jatkuvasti huomiota johonkin toiseen ei vain valitettavasit kirjotettuna tekstinä enää pelaa etkä pysty manipuloimaan netissä ketään.
Hyvin taas NHB-kilahti kun tuli ilmi sen lukutaidottomuus ja kuinka sillä ajatus katkesi, kun keksi kineettisen energian tyhjästä. Meidän oma rakas ikiliikkujan keksijä
Tietysti hybridiä verotetaan pensa autona, hybridissä on aina kaksi voimanlähdettä. Toyotassa ne on 1,8 L bensiinimoottori ja sähkömoottori.
Dieselin markkinanimi on diesel ja kun dieseliin tai bensiinimoottoriin lisätään sähkömoottori sen markkinanimi on hybridi.
Ja kun AJONAIKANA autolla on mahdollisuus myös ajaa vain toisella liike energiaa tuottavalla moottorilla, markkinanimi on täyshybridi.
Ikiliikkuja, kuka on maininnut että jarrutuksesta saatua energiaa tuulee yhtä paljon kuin liike energia kuluttaa.
Eiku nyt ihan oikeasti persu ja HybridRules:
Menkää nyt ihmeessä julistamaan koko maailmalle, miten Toyota ja myöhemmin muutkin automerkit ovat jo yli 20 vuotta huijanneet ja/tai harhauttaneet kaikkia ns. autoasiantuntijoita, puhumattakaan mistään ymmärtämättömiä autonostaja-asiakkaita. Niitä on maailman äärestä toiseen - miljoonia!
Se on kuulkaas sen luokan skandaali, että saatte firmat nurin alta aikayksikön, kun kaikki tajuavat kohta minkälaisen operaation japanilaiset ovatkaan autoilumaailmassa kehittäneet ja alkavat vaatia korvauksia.
Hybridiauto on isoin harha automaailmassa! Olisitteko uskoneet?
Eipäs ole, olet vain mainoksen uhri ja kuvittelet että HEV-auto tarkoittaa hybridiautoa, etkä osaa sen pätkän vertaa lukea että HEV-sanahan käsittää myös Electric sanan ja näin ollen se on vain kuvaava kauppanimi sekin, tai sitten on aika puusilmä kääntämässä HEV-sanaa hybridiautoksi jos unohtaa electric sanan sieltä välistä pois.
Ja jälleen kerran höpinäsi hakevat epäloogisuudessaan vertaistaan. Jos hybrid electric vehicle (HEV) ei tarkoita hybridiautoa, niin silloinhan myöskään sinun plug-in hybrid electric vehicle (PHEV) ei voi tarkoittaa hybridiautoa. Näinhän tietenkään asia ei ole, vaan vaan HEV on nimenomaan hybridiauto. Ei se, että hybridiautoon liitetään tarkennus hybriditekniikan tyypistä, joka tuossa on se yleisin eli sähkö, mitään muuta. HEV kääntyy varsin luontevasti sähköhybridiautoksi.
Väitteesi on aivan yhtä järjetön, kuin alkaisit jankkaamaan, etteivät sähkö-, puu ja savusauna ole saunoja, koska noissa termeissä on myös tarkennus saunan tyypistä. Vieläkin paremmintähän aiheeseen sopii termi electric vehicle (EV). Sinun opeillähan EV ei ole auto, koska E-kirjain on mukana. Et varmaan vieläkään tajua väitteidesi absurdiutta.
Osasitko lukea käyttövoimaverotaulukon Trafilta? Siinä Bensa-prisu on vain bensa-auto. Se että sinunkaltasia urpoja varten Trafi luo myös kevytmateriaalia rekisteröidyistä autoista, ei muuta asioitten virallisuutta, kuten verotusta missä asiat on taas täysin oikein.
No shit Scherlock! Eikö se nyt ole vähintäänkin itsestään selvää, käyttövoiman verotuksessa jokainen auto käsitellään käytettävän käyttövoiman mukaisesti? Ei-ladattava hybridi kuulu tietenkin verottaa sen tankattavan polttoaineen mukaan, mitä kyseinen auto polttaa. Hybridin määritteleminen käyttövoiman verotuksen kautta on yksi epäloogisimpia väitteitä, mitä olen pitkään aikaan nähnyt.
Hyvin taas NHB-kilahti kun tuli ilmi sen lukutaidottomuus ja kuinka sillä ajatus katkesi, kun keksi kineettisen energian tyhjästä. Meidän oma rakas ikiliikkujan keksijä =)
Tuossa taas esimerkki siitä, kuinka argumentointisi vaatii jatkuvaa totuuden muutamista. Minähän nimenomaan kirjoitin bensan energian muutuneen kineettiseksi energiaksi. En ole siis missään vaiheessa mitään keksinyt tyhjästä tai puhunut ikiliikkujasta, vaan kirjoitin energian tulleen bensasta.
Sinä kun näyt rakastavan noita auktoriteettejä, niin laitetaanpa muutamia auktoriteettejä, jotka puhuvat eri tarinaa kuin sinä.
Sen mitä itse seurasin hybridijärjestelmän toimintaa, niin kyllä se siltä vaikutti. Jalan nosto kaasupolkimelta näytti tuottavan sähköä, ja jarrutus tuotti sähköä enemmän.
Yleensä jalan nostaminen kaasupolkimelta vain lopettaa polttoaineen käytön, ja jarruttaminen alkaa tuottamaan lämpöenergiaa (jarrulevyt kuumenenvat).
Näiden lisäksi näytti moottorikin ajoittain tekevän liike-energian lisäksi sähköä.
Minua kiinnostaisi tuollainen energian talteenotolla varustettu auto sitten kun auton vaihto on taas ajankohtainen, tai vaihtoehtoisesti diesel. Dieselin huonoja puolia on korkea kiinteä vero (560 € / vuosi vaikka ajaisi vähän), ja uusiutuvan My-dieselin litrahinta näyttäisi olevan lähes sama kuin 95E:n. Nykyisen autoni kulutus ei ole kovin korkea, mutta 1/3 siitä pystyisi saamaan pois.
Ei hyppääkään. Siinä vaiheessa kun nostat jalan kaasulta tai alat jarruttamaan, olet käyttänyt energiaa jotta olet saanut auton liikkeeseen ja siihen nopeuteen jossa mainitut toimenpiteet suoritat. Eli se mitä itse asiassa teet on että otat talteen osan siitä energiasta jonka olet käyttänyt liikkeen aikaansaamiseksi.
Karrette on katsonut jonkin tosi ison dieselin verotietoja. Itselläni iso yli 2 tonnin kokonaispainoinen auto, 2,4 litran moottori ja tehoja 163 hv, CO2-päästöksi valmistaja ilmoittanut 209 g/km ja vuotuinen käyttövoimavero on 441 euroa. Nykyisillä pieniruokaisimmilla vero on pienenmpi.
"CO2-päästöksi valmistaja ilmoittanut 209 g/km ja vuotuinen käyttövoimavero on 441 euroa."
Käyttövoimavero on se dieselvero, mutta ei riitä että maksaa sen. Myös ajoneuvovero (335,07€ @ 209 grammaa) pitää maksaa tuon 441 euron lisäksi, ja silloin ollaan jo 776 euron tasolla.
"Eli se mitä itse asiassa teet on että otat talteen osan siitä energiasta jonka olet käyttänyt liikkeen aikaansaamiseksi."
Juuri näin. Kun se on tallessa voi sitä käyttää joko bensiinin sijaan tai samanaikaisesti sen kanssa.
Ajoneuvovero on kaikilla autoilla, myös bensiinikäyttöisillä, ja siis riippuu kulutuksesta = päästöistä. Sitä ei voi siis laittaa yksin dieselin taakaksi. Edellinen autoni, 1,8 litrainen Xantia kulutti 9,3 litraa joten nykytaksalla sen ajoneuvovero olisi enemmän kuin nykyautoni ajoneuvovero. Joten dieselistä tulee ylimääräistä tuo 441 euroa.
Kyllä. Erona oli etenkin aiemmin se ns. kannattavuusraja, eli paljonko pitää ajaa ettei dieselvero olisi vain yksi ylimääräinen kustannus. Nykyään dieselit eivät kuitenkaan enää ole sekä malliston laiskimpia tehoiltaan että kalliimmat ostaa, joten dieselin ainoana valintakriteerinä ei enää tarvitse olla säästö.
Xantian kanssa voi tehdä samanlaista mietintää jos sen pitäminen parkkipaikalla maksaa 354,41 € vuodessa. Se on silti vähemmän kuin 776 € vuodessa, joten 422 euroa pitäisi pystyä säästämään dieselin polttoaineessa että olisi ns. omillaan edelliseen verrattuna. Mikä tahansa uudempi auto kuitenkin kuluttaa (siis ilmoitettu kulutus) vähemmän kuin 9,3 litraa. Citroen Grand Picasson päästö on 129 g/km, joten sen vuosivero on 195 euroa.
Toki pienehköjä rahasummia kokonaiskuluissa, mutta (bensa-)hybridin etuna on se että kiinteät kulut ovat matalat ja polttoaineen säästö toimii heti ensimmäisestä kilometristä.
Hybridin ostaminen jää toistaiseksi minulta kuitenkin tekemättä koska hankintahinta on niin korkea että polttoainesäästöllä sitä ei saa kannattavaksi.
Näköjään hämmentävyydet menevät itselläkin sen verran ihon alle että pakko ainakin yhden viesti verran jatkaa kinaa omaltakin osalta.
M880: ” Vaikka kaikki liike-energia saadaankin aikaan alunperin bensalla, otetaan siinä talteen energia joka ei-hybridissä menisi hukkaan”
Persu: "Siinä taas yksi ammattitaidoton joka keksi ikiliikkujan ja jarrutusenergia tulee akkuihin tyhjästä tajuamatta että sehän on bensa-energian kierrätystä koska jollain energialla se auto piti kiihdyttä vauhtiinkin. Virallinen määritelmä on energiankierrätys noille."
Persu, niinhän minä tuossa omassa viestissäni sanoin. Bensalla aikaansaatu energia otetaan hybridissä talteen. Missä kohtaa tuosta nyt voi saada sellaisen mielikuvan että kuvittelisin sähkön muodostuvan tyhjästä?
Laitatko linkin johonkin lähdekritiikin kestävään paikkaan mistä löytyy tuo mainitsemasi virallinen määritelmä?
Itse löysin pari, ne eivät tosin tue tuota väitettäsi:
Websterin sanakirja on ainakin populaarikulttuurissa usein viitattu tietolähde. Siellä hybridi on määritelty näin:
"something (such as a power plant, vehicle, or electronic circuit) that has two different types of components performing essentially the same function" https://www.merriam-webster.com/dictionary/hybrid
Eipä tuo ota kantaa siitä mistä se sähkö tai bensa tai muu tulee, vaan ihan pelkästään se riittää että vehkeestä löytyy kaksi erityyppistä komponenttia jotka tekevät suunnilleen saman asian.
EU-lainsäädännössä taas määritellään seuraavasti
14) ’hybridiajoneuvolla’ ajoneuvoa, jonka käyttövoimana on (ajoneuvossa) vähintään kaksi erilaista energian muunninta ja kaksi erilaista energian varastointijärjestelmää;
15)’sähkökäyttöisellä hybridiajoneuvolla’ hybridiajoneuvoa, joka saa energian mekaaniseen käyttövoimaansa molemmista seuraavista ajoneuvossa olevista varastoidun energian/tehon lähteestä:
—käyttöpolttoaine,
—sähköinen energian/tehon varastointilaite (esim. akku, kondensaattori, vauhtipyörä/generaattori jne.)
"Tietysti hybridiä verotetaan pensa autona, hybridissä on aina kaksi voimanlähdettä. Toyotassa ne on 1,8 L bensiinimoottori ja sähkömoottori.
Dieselin markkinanimi on diesel ja kun dieseliin tai bensiinimoottoriin lisätään sähkömoottori sen markkinanimi on hybridi.
Ja kun AJONAIKANA autolla on mahdollisuus myös ajaa vain toisella liike energiaa tuottavalla moottorilla, markkinanimi on täyshybridi.
Ikiliikkuja, kuka on maininnut että jarrutuksesta saatua energiaa tuulee yhtä paljon kuin liike energia kuluttaa."
Niin, hybridissä on 2 itsenäistä voimanlähdettä, esim. bensiini ja verkosta ladattu sähkö, BEnsa-Prius ei kelpaa koska siinä on vain yksi voimanlähde - bensa.
Mitä tulee ikiliikkujaan, niin sinähän määrittelit että sähköa tulee autoon jostain tyhjästä, etkä vieläkään ymmärrä että se on Bensa-energian kierrätystä.
"Ja sähköllä ajettaessa Prius on vain Sähkö-auto."
Bensa-Prius ei kulje sähköllä misssään vaiheessa vaan bensasta paikallisgeneroidulla sähköllä, sitä bensaa joutuu tankkaamaan siihen autoon ja ilman bensaa se auto kulje, edes sähköajomoodissa.
"Toistaiseksi kaikki yleisessä käytössä olevat autot tarvitsee liikkuakseen ulkopuolista energiaa."
Mikä on se Bensa-Priuksen toinen ulkopuolinen energia että siitä saataisiin hybridi? Vastaa nyt kysymykseen.
Taidat olla vain niitä internet-sotureita jotka viskelee linkkejä ympäriinsä kun omaan ymmärrykseen ei mene mikään sanottu asia, sinähän voit väittää ensin mitä huvittaa ja etsiä linkkejä sitten tukemaan pähkähulluja väitteitäsi, mutta jos sinun pitäisi inputata tietoa ja ymmärtää, se ei näköjään sinulta sitten onnistukkaan. JEE LinkkiSkaba! (tm)
"Tässäkään ei oteta kantaa siihen mistä se sähkö sinne varastointilaitteeseen tulee, pääasia että sellainen on ja sillä voi liikuttaa ajoneuvoa."
Niin, jos et osaa ajatella yhtään itse, mutta esim. ekoautovalinnassa Bensiini-MonoFuel autot eivät pääse ehdokkaiksi koska ne on vain bensiiniautoja eivätkä kykene puhtaan käyttövoiman ajoon, valinnan on suorittanu alan korkeimman tason asiantuntijat ja ne perustuu JRC:n ja esim. Jenkkien lainsäädäntöön, sinun HikiPedialinkkisi on lähinnä huvittavia jo tässä kohtaa.
vai haluatko kenties vastata kysymyskeen että mikä on Bensa-Priuksen toinen erillinen käyttövoima, mitä siihen voi tankata ja haluttaessa sillä itsenäisesti ajaa?
Se on sähkö, ja sitä "tankataan" generaattorilla akkuihin.
Kylää se kulkee pelkällä sähköllä, pelkällä bensalla ja molemmilla yhtä aikaa, se on täyshybridi.
EV-tilassa sähkömoottorilla 0 - 50 km/h ilman mitään päästöjä.
Wikipedian juttu alkaa näin:
The Toyota Prius (Japanese:トヨタプリウス, /ˈpriːəs/) is a
full hybrid electric automobile developed by Toyota and manufactured by the company since 1997.
Persun kyky kieltää todellisuus hakee vertaistaan. Sillä, pystyykö autoon lataamaan ulkopuolista sähköä, ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Koko jankkauksesta tulee mieleen vain Speden naisen logiikkaa käsittelevät sketsit. Laitetaan alle vielä toinen lainaus wikistä, vaikka olen varma, että Persu pystyy käsittämään senkin omalla uniikilla tavallaan.
A hybrid electric vehicle (HEV) is a type of hybrid vehicle that combines a conventional internal combustion engine (ICE) system with an electric propulsion system (hybrid vehicle drivetrain).
Persu: Bensiini-MonoFuel auto ja näin sitä kohdellaan Suomen autoverotuksessakin
Ajoneuvoverotuksessa ei kohdella.
NHB: Osaatko lukea edes wikipediaa: "A hybrid vehicle is a vehicle which uses a mixture of power or fuel sources. " - Osaatko tulkita tuon?
"A hybrid electric vehicle (HEV) is a type of hybrid vehicle that combines a conventional internal combustion engine (ICE) system with an electric propulsion system (hybrid vehicle drivetrain). " - Bensa-Priuksessa ei ole electric propulsion systemiä, vain Bensa-systeemi. Bensa-Priusta ei voi ladata verkosta joten tuo teksti pitää paikkansa siltä osin että se määrittelee hybridin, Bensa-Prius ei ole tuon tekstin mukaan myöskään hybridi, mutta et osannut sitä tietenkään taas tulkita, etkä ylipäänsäkkään ymmärrä näistäkään asioista yhtään mitään.
"Se on sähkö, ja sitä ”tankataan” generaattorilla akkuihin." -
Mikä on "tankataan", ei mitään lainausmerkeissä olevaa sontaa kiitos. Jos ei ole toista käyttövoimaa millä sitä autoa voi tankata ja sillä ajaa, se ei silloin ole hybridi, en löydä Bensa-Priuksesta kuin bensan tankkausluukun, ilman bensaa se ei tee sitä sinun "tankkausta", itse bensa-enegian muunto liike-energiaksi kahdella eri tavalla ei tee autosta hybridiä, tai sitten Mazdan Skyline-X olisi hybridi koska siinä kahdella eri sytytystavalla saahaan liike-energiaa. Hybridin määritelmä on 2 itsenäistä käyttövoimaa jota voi autoon tankata ja ajaa jommalla kummalla tai molemmilla yhtä aikaa.
"
Persu: Bensiini-MonoFuel auto ja näin sitä kohdellaan Suomen autoverotuksessakin
Ajoneuvoverotuksessa ei kohdella.
"
Osaatko tulkita? Katso nyt niin löydät Bensa-Priuksen lokerot ja PHEV-auton lokerot käyttövoimaverojen suhteen.
https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_rakenne_ja_maara
Hybridiauto on auto, jossa on kaksi eri voimanlähdettä, esimerkiksi polttomoottori ja sähkömoottori. Kolmen voimanlähteen tapauksessa (esimerkiksi polttokenno, polttomoottori ja sähkömoottori) puhutaan tribridistä.
Pistokehybridi Autoa voidaan ladata myös pistokkeen avulla verkkovirrasta sähköauton tapaan. Käytetään myös nimityksiä Plug-In, Plug-In Hybrid, PHV (Plug-In Hybrid Vehicle) ja PHEV (Plug-In Hybrid Electric Vehicle). Esimerkiksi Toyota Prius PHEV. Pistokehybridi lataa akustoa myös ajon aikana käyttäen polttomoottoria generaattorina sekä ottamalla jarrutusenergian talteen.
QUU2018:
Mitähän sä nyt jankutat? Eikö sulle ole jo sanottu että luovuta kun et tiedä näistä asioista mitään.
"Hybridiauto on auto, jossa on kaksi eri voimanlähdettä, esimerkiksi polttomoottori ja sähkömoottori." - Väärin, 2 eri käyttövoimaa joita voi käyttää itsenäisesti. Sähkömoottori ei ole voimanlähde siinä mielessä että jos se saa paikallistankatusta bensasta sähkönsä, se ei ole silloin voimanlähde eikä käyttövoima.
"sekä ottamalla jarrutusenergian talteen." - No ei kerrassaan ei. Se kierrättää bensa-energiaa, sähkövetoisen voimansiirron tarkoitus on energiankierrätys, ei sieltä nyt mitään ulkopuolelta olevaa energiaa oteta talteen, tai sitten olet keksinyt ikiliikkujan.
Tekis mieleni sanoa että ei susta insinööriä tule, mutta toisaalta kun tiedän kulissien taakse ja mikä on ala-arvoisen koulutuksen taso tänään Suomessa, niin kyllä säkin ne kupongit saat vaikket olekkaan ammattitaitoinen tai tiedä autotekniikasta höykäsen pölähtämää.
Justiin luin yhdenkin törpön opinnäytetyön niin biokaasuautoillakin on kuulema päästöjä niin se ei ole tulevaisuuden ratkaisu kun haetaan nollapäästöistä liikenettä. Kattia kanssa ja joo....Ja tämä on mennyt läpi ohjaavalta opettajalta, yleisöltä, opponoijjalta, vertaisilta, luokkakaverilta jne. Täysin turhaa touhua kaikki jos multa kysytään.
Hybridiauto on auto, jossa on kaksi eri VOIMANLÄHDETTÄ, esimerkiksi polttomoottori ja sähkömoottori.
Kysymys perussuomalaiselle mitä tuossa lukee?
Autetaan, siinä lukee VOIMANLÄHDETTÄ.
Jos siitä otetaan toinen VOIMANLÄHDE pois se ei ole hybridiauto.
Osaan kyllä lukea ja suosittelen sinua lukemaan toiseenkin kertaan tuon lainauksesi. Lainauksessasi siis kerrotaan, että hybridiajoneuvo on ajoneuvo, joka käyttää tehonlähteiden tai käyttövoimien yhdistelmää. Sinä, ainoana tyyppina maailmassa, jankutat vain tuosta käyttövoimasta, kun koko maailma sisällyttää määritelmään myös tuon tehonlähteiden yhdistelmän. Priuksessa on kaksi tehonlähdettä, jotka ovat sähkö- ja polttomoottori eli Prius on wikipediankin määritelmän mukaan täysin selvästi hybridi. Wikipediakin toteaa lukuisissa kohdissa Priuksen olevan hybridi:
Although Ferdinand Porsche developed the Lohner-Porsche[1] in 1901, hybrid electric vehicles did not become widely available until the release of the Toyota Prius in Japan in 1997, followed by the Honda Insight in 1999.
The Prius first went on sale in Japan and other countries in 1997, and was available at all four Toyota Japan dealerships, making it the first mass-produced hybrid vehicle.
Sinun olisi syytä nyt tajuta logiikkasi puutteellisuus viimeistään siinä vaiheessa, kun wikipedia kertoo esimerkiksi 90-luvun Priuksen ja Insightin olevan hybridejä. Nehän eivät olleet ladattavissa ulkopuolisella sähköllä, mutta kaikki määrittelevät ne hybrideiksi - niin kuin wikikin tuossa tekee.
Bensan energia on muuttunut kineettiseksi energiaksi jo ennen, kuin generaattori sitä jarrutettaessa kerää akkuun.
Sopii vain toivoa, ettet Persu ole insinööri tai ylipäätään missään suhteessa vastuussa mistään olennaisesta. Olisi nimittäin todella pelottava ajatus, että noin pahasti omassa kuplassaan elävä tapaus suunnittelisi tai päättäisi jotain, millä voi olla vaikutusta muihin ihmisiin.
Jääköön tämä puolestani tähän. Sinä ajaudut jankuttamaan aina jotain noin älytöntä, etkä millään halua päästää irti älyttömyyksistäsi. Tämä on sinun oma ongelma, joka näyttää vain pahenevan päivä päivältä ja on nyt jo sillä tasolla, etten tiedä mistä voisit saada apua.
Perussuomalaiselle voisi kertoa vanhat kiinalaisen viisauden: Jos näet vain törppöjä ympärilläsi, todennäköisesti törppö olet sinä itse.
Voimanlähde on jotain puhekieltä. Voimanlähde on Bensa-Priuksen tapauksessa bensiini. Moottori ei ole voimanlähde, koska muutoin olet taas kerran keksinyt ikiliikkujan, koska jostain se moottorin käyttämä käyttövoima pitää tulla, ettei tulisi vain bensasta
"
Perussuomalaiselle voisi kertoa vanhat kiinalaisen viisauden: Jos näet vain törppöjä ympärilläsi, todennäköisesti törppö olet sinä itse.
"
Niin, me luettiin yhdessä wikipediaa hybridiautojen artikkelista, luetaan uudelleen kun et osaa lukea näköjään:
"A hybrid electric vehicle (HEV) is a type of hybrid vehicle that combines a conventional internal combustion engine (ICE) system with an electric propulsion system (hybrid vehicle drivetrain). ” –"
Kyllä nyt vain sinä ja Quu on tässä ne pöljät jotka ei tajua, missään akateemisesti, trafilla tai muuallakaan ei kutsuta bensa-autoa hybridiksi.
Tässä lisää wikipediasta: "A hybrid vehicle uses two or more distinct types of power" - 2 erillistä käyttövoimaa
Lisää wikipediasta :"A hybrid vehicle is a vehicle which uses a mixture of power or fuel sources. " - huom sana Fuel Sources.
No niin pojat wikipediaa on pyydetty lukemaan mikä ei siis ole pätevä tietolähde edes AMK-insinööritasolla, mutta näköjään jopa wikipedia puoltaa kahden eri käyttövoiman määritelmää hybridille, sen lisäksi akateeminen määritelmä on myös 2 erillistä käyttövoimaa, mutta luonnollistahan se on kun autoon pitää saaha tankattua kahta erillistä polttoainetta ja ajaa jommalla kummalla. Sorry pojat, teidän "voimanlähde ja "tankataan" sanat aiheutti kyllä naurunremakan kun yrititte kuulostaa fiksuilta ja viisailta.
"Bensan energia on muuttunut kineettiseksi energiaksi jo ennen, kuin generaattori sitä jarrutettaessa kerää akkuun. "
Heh, tajusit jopa siihen asti että sitä autoa on kiihdytetty bensa-energialla, mutta sitten sinulla ajatus katkesi ja rupeistkin sitten taas höperehtimään jarrutusenergiasta tajuamatta että mistä se jarrutusenergia on peräisin? No niin aivan se jarrutusenergia on peräisin bensalla ajetusta kiihdytysenergiasta, siispä se on vain bensa-energian kierrätystä. Ja loppuun tottakai sinun naurettavat kuittailuyritykset insinööriydest kun selvästikkään et ymmärrä tälläisiä monimutkaisia kokonaisuuksia ja ajatus katkesi heti alkuunsa kuin kanan lento - onnistuit tekemään kineettistä energiaa tyhjästä ja luomaan ikiliikkujan.
NHB:llä oli myös lähdeviittausvirhe, johonkin Prius-artikkelin kauppanimiin, se ei näköjään osaa löytä edes yleismallisen tai akateemisen määritelmän hybridiautoista wikistä vaan uskoo silmät selällään Toyotan mainospuheet kuinka ne on hybrideitä, yhtäällä uskotaan sokeasti, toisaalla taas ei, aika epätasainen luonne, miksi et usko sokeasti kaiken mitä sinulle sanotaan ja luet, tai sitten et mitään?
"Priuksessa on kaksi tehonlähdettä, jotka ovat sähkö- ja polttomoottori "
Käyttövoima on tehonlähde, moottori ei sitä ole, se vain muuntaa käyttövoiman tehoksi. Olet nyt pahasti hakoteillä tämän asian suhteen. Myöshään HEV-määritelmästä ja artikkelista puhuminen ei tuota teille ymmärrystä, ne on HEV-autoja jotka on löyhästi määritelty kuten kaikenmaailman turhuudet kuten mikrohybridit ja kevythybridit tarkoittaen jotain yksittäistä teknologiaa autossa, mutta ei erillisiä käyttövoimia, mutta hybridi-autot on erikseen, nyt on kyse hybridiautoista mitä Bensa-Prius ei ole.
Perussuomalainen on jäänyt koukkuun millä energialla akku ladataan.
Perussuomalaisen surullisen hauska taistelu maailman autoteollisuuden hybridiautokäsitettä vastaan. Autoteollisuus on hybridiauton kehittänyt sellaiseksi kun se nyt on hyväksytty maailmanlaajuisesti hybridiautoksi.
Polttomoottori voi myös käynnistyä pelkästään akkujen lataamista varten. Akut latautuvat myös jarrutusenergian talteenotossa. Nykivässä liikenteessä ja hitaasti ajettaessa polttomoottori sammuu kokonaan ja ajaminen tapahtuu sähkömoottorilla. Esimerkiksi Toyota Prius on täyshybridi.
Toyota on kansainvälisesti hyväksytty hybridiautoksi.
Ei sitä perussuomalaisen opeilla yksienergiateorialla kumota kun siinä on kaksi voimanlähdettä millä auto liikkuu.
Hämmentävä keskustelu. Yleisesti hyväksyttyjä termejä yritetään määritellä uudestaan, ja loppuaika saivarrellaan kaikille suht selvistä asioista koittamalla löytää väärää pilkun paikkaa toisen tekstistä.
Oudoimpia ajatuksia on esimerkiksi väittää ettei töpselitön Prius olisi hybridi, kun se sellaiseksi on yleisesti hyväksytty. Vaikka kaikki liike-energia saadaankin aikaan alunperin bensalla, otetaan siinä talteen energia joka ei-hybridissä menisi hukkaan. On siis hyvinkin perusteltua pitää sitä eri asiana kuin pelkällä polttomoottorilla kulkevaa autoa. Ja sille eri asialle on yleisesti hyväksytty termi hybridi.
Toinen outous on se ettei Toyotan mainostamaa "itselatautuvuutta" voisi pitää hieman harhaanjohtavana, mutta kuitenkin markkinoinnillisesti varsin onnistuneena viestinä. Kyllähän siinä yritetään antaa ymmärtää että se olisi jollain tavalla pistoke-hybridiä parempi, mutta vaikea on löytää objektiivista mittaria miten se niin olisi, erityisesti jos molempia versioita käytetään tarkoituksenmukaisesti (eli ladattavaa ladataankin joskus). Toki hinta tai käyttötapa voi tehdä töpselittömästä versiosta jollekin sopivamman vaihtoehdon.
Anyway, onko ihan pakko väärinymmärtää tahallaan? Toisaalta, ehkä täällä palstalla olisi sitten ihan hiljaista ilman näitä...
Toinen outous on se ettei Toyotan mainostamaa ”itselatautuvuutta” voisi pitää hieman harhaanjohtavana, mutta kuitenkin markkinoinnillisesti varsin onnistuneena viestinä. Kyllähän siinä yritetään antaa ymmärtää että se olisi jollain tavalla pistoke-hybridiä parempi
Lue sitä mainosta vähän pidemmälle.
Toyota: Pistokehybridillä vieläkin puhtaampia kilometrejä
Voit ajatella pistokehybridiä (Plug-In Hybrid) autona, jossa on yhdistetty hybridiauto ja sähköauto. Sen akku voidaan ladata suoraan normaalista pistorasiasta, mutta se voi myös liikkua hybridin tavoin polttomoottorin ja sähkömoottorin saumattomalla yhteistyöllä. Niinpä sinun ei tarvitse olla huolissasi perille pääsemisestä pitkilläkään matkoilla.
https://www.trafi.fi/filebank/a/1533638064/701ae9198c9f916b1313e69bca75302d/31461-Hybridiautot_2018_1-6_ensirek.xlsx
Tarkasta nyt vaikka kolme ensimmäistä autoa Trafin listalta. Trafi puhuu tuossa täysin selkeästi ei-ladattavista ja ladattavista hybridiautoista, niin kuin koko maailmakin puhuu - sinua lukuun ottamatta. Trafi puhuu myös itselataavista hybridiautoista: Hybridikäyttöisten henkilöautojen neljännesvuositilasto sisältää sekä ladattavat että itselataavat hybridit.
https://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/tieliikenne/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/hybridikayttoiset_henkiloautot
Tueksesi ja turvaksesi monesti omimasi Trafikin laulaa sinut täysin yksiselitteisesti suohon. Se, mikä tässä on tosiaan hämmentävää, että vaikkaTrafikin puhuu aivan eri tarinaa kuin sinä, niin ethän sinä kykene ymmärtämään tilannetta, vaan jatkat kuplassasi jankuttamista.
Etkö tosiaan ymmärrä, mitä englannin kielen sana or tarkoittaa? Tuo harhasi tueksi keksimäsi akateeminen maailma on melko huvittava yksityiskohta. Tyyppi, jonka kirjoitustaito on jäänyt jonnekin ala-asteen tasolle, yrittää nyt puhua akateemisen maailman äänellä. Mahtoiko koulut jäädä kesken vai liittyykö tuo samaan oireryhmään kuin nuo mielesi luomat harhat, joista et kykene irrottautumaan?
"
Perussuomalainen on jäänyt koukkuun millä energialla akku ladataan."
Ja niin Trafikin lienee, ja akatemiset määritelmät ja ihan käytännön toimintakaavio.
"Perussuomalaisen surullisen hauska taistelu maailman autoteollisuuden hybridiautokäsitettä vastaan." Et taida osata lukea. Nyt oli kysymys hybridiautosta, ei HEV-autosta, HEV-auto ei ole lyhennettynä hybridiauto vaan löyhä käsite kertomaan autossa käytetystä teknologiasta, eli sähkövetoisesta voimansiirrosta. HEV tulee sanoista Hybrid Electric Vehicle, sitä ei suommenneta suoraan hybridi-autoksi.
"Autoteollisuus on hybridiauton kehittänyt sellaiseksi kun se nyt on hyväksytty maailmanlaajuisesti hybridiautoksi."
Autoteollisuus käyttää kauppanimiä, autoteollisuus ei itsessään määrittele termejä pätkän vertaa kun ei sillä ole siihen oikeuksia, tai keksi ikiliikkujaa
"Akut latautuvat myös jarrutusenergian talteenotossa" - Se kierrättää bensaenergiaa, tai muuten olet keksinyt taas kerran ikiliikkujan. Vai mistäs se jarrutusenergia tulee?
"Toyota on kansainvälisesti hyväksytty hybridiautoksi."
Eipäs ole, olet vain mainoksen uhri ja kuvittelet että HEV-auto tarkoittaa hybridiautoa, etkä osaa sen pätkän vertaa lukea että HEV-sanahan käsittää myös Electric sanan ja näin ollen se on vain kuvaava kauppanimi sekin, tai sitten on aika puusilmä kääntämässä HEV-sanaa hybridiautoksi jos unohtaa electric sanan sieltä välistä pois.
"Ei sitä perussuomalaisen opeilla yksienergiateorialla kumota kun siinä on kaksi voimanlähdettä millä auto liikkuu. "
Näköjään sinulla on suuria vaikeuksia lukemisessa, on täsä nyt Trafin käyttövoimaverotaulukot ja yliopistot ja käytännön käyttövoimat mainittuna, esim. ekoautovalintoihin Bensa-Priuksilal ei ole bensa-autoina asiaa kun ne eivät kulje puhtailla käyttövoimilla kilometriäkän.
" Vaikka kaikki liike-energia saadaankin aikaan alunperin bensalla, otetaan siinä talteen energia joka ei-hybridissä menisi hukkaan"
Siinä taas yksi ammattitaidoton joka keksi ikiliikkujan ja jarrutusenergia tulee akkuihin tyhjästä tajuamatta että sehän on bensa-energian kierrätystä koska jollain energialla se auto piti kiihdyttä vauhtiinkin. Virallinen määritelmä on energiankierrätys noille.
"On siis hyvinkin perusteltua pitää sitä eri asiana kuin pelkällä polttomoottorilla kulkevaa autoa."
Sehän on vain pelkkä polttomoottoriauto joka käy ja kulkee vain bensalla? Se että se on vain tavallista parempi energiaa kierrättävä bensa-auto ei tee siitä hybridi-autoa.
"Anyway, onko ihan pakko väärinymmärtää tahallaan? "
Kysyy tyyppi joka ei näytä ymmärtävän näistä asioista tuon taivaallista.
NHB:
Osasitko lukea käyttövoimaverotaulukon Trafilta? Siinä Bensa-prisu on vain bensa-auto. Se että sinunkaltasia urpoja varten Trafi luo myös kevytmateriaalia rekisteröidyistä autoista, ei muuta asioitten virallisuutta, kuten verotusta missä asiat on taas täysin oikein
"Tueksesi ja turvaksesi monesti omimasi Trafikin laulaa sinut täysin yksiselitteisesti suohon."
niin, koska et osaa tulkita käyttövoimaverotaulukkoakaan millä oikeasti mennään, koska siinä on ihan aikuisten oikeasti kiinne ihmisten fyrkat joita joutuu maksamaan autoistaan, ei kauppanimet ja kevyet kevytmateriaalit tiedotteista että mahd. moni urpo kuten sinä ymmärtäisi, että milloin on rekattu mitäkin autoa mikäkin määrä
"Tuo harhasi tueksi keksimäsi akateeminen maailma on melko huvittava yksityiskohta. "
Sinä se tässä huvittava olet kun keksit kineettistä energiaa tyhjästä ja muita ikiliikkujia, tavan jannukin tajuaa että Bensa-Prius on vain Bensa-auto ja se ei kykene esim. puhtaisiin käyttövoimiin lainkaan tai olemaan raakaöljyriippumaton, kuten Bensa-Prius. Minun kirjotustaidossa ei ole mitään vikaa, en sorru sinunkaltaisiin ala-asteelaisiin nälvintöihin, joten puhuit taas kerran vain itsestäsi ja sinulla on myös näköjään koulutkin jääneet kesken, ja luot harhoja mielessäsi, mtuta se ei tulut yllätyksenä. NHB yrittää myös omaa lukutaidottomuuttaan peitellä nälvimällä muita kirjotustaidottomiksi, niin rikkinäisessä jamassa tuo poika on. Se mikä toimii livenä kun puhut muiden päälle ja vaihdat jatkuvasti huomiota johonkin toiseen ei vain valitettavasit kirjotettuna tekstinä enää pelaa etkä pysty manipuloimaan netissä ketään.
Hyvin taas NHB-kilahti kun tuli ilmi sen lukutaidottomuus ja kuinka sillä ajatus katkesi, kun keksi kineettisen energian tyhjästä. Meidän oma rakas ikiliikkujan keksijä
Tietysti hybridiä verotetaan pensa autona, hybridissä on aina kaksi voimanlähdettä. Toyotassa ne on 1,8 L bensiinimoottori ja sähkömoottori.
Dieselin markkinanimi on diesel ja kun dieseliin tai bensiinimoottoriin lisätään sähkömoottori sen markkinanimi on hybridi.
Ja kun AJONAIKANA autolla on mahdollisuus myös ajaa vain toisella liike energiaa tuottavalla moottorilla, markkinanimi on täyshybridi.
Ikiliikkuja, kuka on maininnut että jarrutuksesta saatua energiaa tuulee yhtä paljon kuin liike energia kuluttaa.
Eiku nyt ihan oikeasti persu ja HybridRules:
Menkää nyt ihmeessä julistamaan koko maailmalle, miten Toyota ja myöhemmin muutkin automerkit ovat jo yli 20 vuotta huijanneet ja/tai harhauttaneet kaikkia ns. autoasiantuntijoita, puhumattakaan mistään ymmärtämättömiä autonostaja-asiakkaita. Niitä on maailman äärestä toiseen - miljoonia!
Se on kuulkaas sen luokan skandaali, että saatte firmat nurin alta aikayksikön, kun kaikki tajuavat kohta minkälaisen operaation japanilaiset ovatkaan autoilumaailmassa kehittäneet ja alkavat vaatia korvauksia.
Hybridiauto on isoin harha automaailmassa! Olisitteko uskoneet?
Ja jälleen kerran höpinäsi hakevat epäloogisuudessaan vertaistaan. Jos hybrid electric vehicle (HEV) ei tarkoita hybridiautoa, niin silloinhan myöskään sinun plug-in hybrid electric vehicle (PHEV) ei voi tarkoittaa hybridiautoa. Näinhän tietenkään asia ei ole, vaan vaan HEV on nimenomaan hybridiauto. Ei se, että hybridiautoon liitetään tarkennus hybriditekniikan tyypistä, joka tuossa on se yleisin eli sähkö, mitään muuta. HEV kääntyy varsin luontevasti sähköhybridiautoksi.
Väitteesi on aivan yhtä järjetön, kuin alkaisit jankkaamaan, etteivät sähkö-, puu ja savusauna ole saunoja, koska noissa termeissä on myös tarkennus saunan tyypistä. Vieläkin paremmintähän aiheeseen sopii termi electric vehicle (EV). Sinun opeillähan EV ei ole auto, koska E-kirjain on mukana. Et varmaan vieläkään tajua väitteidesi absurdiutta.
No shit Scherlock! Eikö se nyt ole vähintäänkin itsestään selvää, käyttövoiman verotuksessa jokainen auto käsitellään käytettävän käyttövoiman mukaisesti? Ei-ladattava hybridi kuulu tietenkin verottaa sen tankattavan polttoaineen mukaan, mitä kyseinen auto polttaa. Hybridin määritteleminen käyttövoiman verotuksen kautta on yksi epäloogisimpia väitteitä, mitä olen pitkään aikaan nähnyt.
Tuossa taas esimerkki siitä, kuinka argumentointisi vaatii jatkuvaa totuuden muutamista. Minähän nimenomaan kirjoitin bensan energian muutuneen kineettiseksi energiaksi. En ole siis missään vaiheessa mitään keksinyt tyhjästä tai puhunut ikiliikkujasta, vaan kirjoitin energian tulleen bensasta.
Sinä kun näyt rakastavan noita auktoriteettejä, niin laitetaanpa muutamia auktoriteettejä, jotka puhuvat eri tarinaa kuin sinä.
Tässä akateemisen tiedemaailman vahva edustaja:
https://www.ucsusa.org/clean-vehicles/electric-vehicles/how-do-hybrids-work#.W205DtIzZhE
Yhdysvaltain hallitus:
https://www.fueleconomy.gov/feg/hybrid_news.shtml
Journalistisen maailman huipulta:
https://www.ft.com/content/e2c212a2-4f80-11e8-9471-a083af05aea7
Tämäkin on aika tavallla eri luokan auktoriteetti kuin yksi käytöshäiriöinen perussuomalainen:
https://www.theicct.org/sites/default/files/publications/ICCT_TechBriefNo1_Hybrids_July2015.pdf
"Ei se sähkö itsestään autoon hyppää"
Sen mitä itse seurasin hybridijärjestelmän toimintaa, niin kyllä se siltä vaikutti. Jalan nosto kaasupolkimelta näytti tuottavan sähköä, ja jarrutus tuotti sähköä enemmän.
Yleensä jalan nostaminen kaasupolkimelta vain lopettaa polttoaineen käytön, ja jarruttaminen alkaa tuottamaan lämpöenergiaa (jarrulevyt kuumenenvat).
Näiden lisäksi näytti moottorikin ajoittain tekevän liike-energian lisäksi sähköä.
Minua kiinnostaisi tuollainen energian talteenotolla varustettu auto sitten kun auton vaihto on taas ajankohtainen, tai vaihtoehtoisesti diesel. Dieselin huonoja puolia on korkea kiinteä vero (560 € / vuosi vaikka ajaisi vähän), ja uusiutuvan My-dieselin litrahinta näyttäisi olevan lähes sama kuin 95E:n. Nykyisen autoni kulutus ei ole kovin korkea, mutta 1/3 siitä pystyisi saamaan pois.
”Ei se sähkö itsestään autoon hyppää”
Ei hyppääkään. Siinä vaiheessa kun nostat jalan kaasulta tai alat jarruttamaan, olet käyttänyt energiaa jotta olet saanut auton liikkeeseen ja siihen nopeuteen jossa mainitut toimenpiteet suoritat. Eli se mitä itse asiassa teet on että otat talteen osan siitä energiasta jonka olet käyttänyt liikkeen aikaansaamiseksi.
Karrette on katsonut jonkin tosi ison dieselin verotietoja. Itselläni iso yli 2 tonnin kokonaispainoinen auto, 2,4 litran moottori ja tehoja 163 hv, CO2-päästöksi valmistaja ilmoittanut 209 g/km ja vuotuinen käyttövoimavero on 441 euroa. Nykyisillä pieniruokaisimmilla vero on pienenmpi.
"CO2-päästöksi valmistaja ilmoittanut 209 g/km ja vuotuinen käyttövoimavero on 441 euroa."
Käyttövoimavero on se dieselvero, mutta ei riitä että maksaa sen. Myös ajoneuvovero (335,07€ @ 209 grammaa) pitää maksaa tuon 441 euron lisäksi, ja silloin ollaan jo 776 euron tasolla.
"Eli se mitä itse asiassa teet on että otat talteen osan siitä energiasta jonka olet käyttänyt liikkeen aikaansaamiseksi."
Juuri näin. Kun se on tallessa voi sitä käyttää joko bensiinin sijaan tai samanaikaisesti sen kanssa.
Ajoneuvovero on kaikilla autoilla, myös bensiinikäyttöisillä, ja siis riippuu kulutuksesta = päästöistä. Sitä ei voi siis laittaa yksin dieselin taakaksi. Edellinen autoni, 1,8 litrainen Xantia kulutti 9,3 litraa joten nykytaksalla sen ajoneuvovero olisi enemmän kuin nykyautoni ajoneuvovero. Joten dieselistä tulee ylimääräistä tuo 441 euroa.
"Ajoneuvovero on kaikilla autoilla"
Kyllä. Erona oli etenkin aiemmin se ns. kannattavuusraja, eli paljonko pitää ajaa ettei dieselvero olisi vain yksi ylimääräinen kustannus. Nykyään dieselit eivät kuitenkaan enää ole sekä malliston laiskimpia tehoiltaan että kalliimmat ostaa, joten dieselin ainoana valintakriteerinä ei enää tarvitse olla säästö.
Xantian kanssa voi tehdä samanlaista mietintää jos sen pitäminen parkkipaikalla maksaa 354,41 € vuodessa. Se on silti vähemmän kuin 776 € vuodessa, joten 422 euroa pitäisi pystyä säästämään dieselin polttoaineessa että olisi ns. omillaan edelliseen verrattuna. Mikä tahansa uudempi auto kuitenkin kuluttaa (siis ilmoitettu kulutus) vähemmän kuin 9,3 litraa. Citroen Grand Picasson päästö on 129 g/km, joten sen vuosivero on 195 euroa.
Toki pienehköjä rahasummia kokonaiskuluissa, mutta (bensa-)hybridin etuna on se että kiinteät kulut ovat matalat ja polttoaineen säästö toimii heti ensimmäisestä kilometristä.
Hybridin ostaminen jää toistaiseksi minulta kuitenkin tekemättä koska hankintahinta on niin korkea että polttoainesäästöllä sitä ei saa kannattavaksi.
Näköjään hämmentävyydet menevät itselläkin sen verran ihon alle että pakko ainakin yhden viesti verran jatkaa kinaa omaltakin osalta.
M880: ” Vaikka kaikki liike-energia saadaankin aikaan alunperin bensalla, otetaan siinä talteen energia joka ei-hybridissä menisi hukkaan”
Persu: "Siinä taas yksi ammattitaidoton joka keksi ikiliikkujan ja jarrutusenergia tulee akkuihin tyhjästä tajuamatta että sehän on bensa-energian kierrätystä koska jollain energialla se auto piti kiihdyttä vauhtiinkin. Virallinen määritelmä on energiankierrätys noille."
Persu, niinhän minä tuossa omassa viestissäni sanoin. Bensalla aikaansaatu energia otetaan hybridissä talteen. Missä kohtaa tuosta nyt voi saada sellaisen mielikuvan että kuvittelisin sähkön muodostuvan tyhjästä?
Laitatko linkin johonkin lähdekritiikin kestävään paikkaan mistä löytyy tuo mainitsemasi virallinen määritelmä?
Itse löysin pari, ne eivät tosin tue tuota väitettäsi:
Websterin sanakirja on ainakin populaarikulttuurissa usein viitattu tietolähde. Siellä hybridi on määritelty näin:
"something (such as a power plant, vehicle, or electronic circuit) that has two different types of components performing essentially the same function" https://www.merriam-webster.com/dictionary/hybrid
Eipä tuo ota kantaa siitä mistä se sähkö tai bensa tai muu tulee, vaan ihan pelkästään se riittää että vehkeestä löytyy kaksi erityyppistä komponenttia jotka tekevät suunnilleen saman asian.
EU-lainsäädännössä taas määritellään seuraavasti
14) ’hybridiajoneuvolla’ ajoneuvoa, jonka käyttövoimana on (ajoneuvossa) vähintään kaksi erilaista energian muunninta ja kaksi erilaista energian varastointijärjestelmää;
15)’sähkökäyttöisellä hybridiajoneuvolla’ hybridiajoneuvoa, joka saa energian mekaaniseen käyttövoimaansa molemmista seuraavista ajoneuvossa olevista varastoidun energian/tehon lähteestä:
—käyttöpolttoaine,
—sähköinen energian/tehon varastointilaite (esim. akku, kondensaattori, vauhtipyörä/generaattori jne.)
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/HTML/?uri=CELEX:32007L0046&qid=1533898417477&from=FI
Tässäkään ei oteta kantaa siihen mistä se sähkö sinne varastointilaitteeseen tulee, pääasia että sellainen on ja sillä voi liikuttaa ajoneuvoa.
Bensa-Prius on vain Bensa-auto ja se ei kykene esim. puhtaisiin käyttövoimiin lainkaan tai olemaan raakaöljyriippumaton.
Ja sähköllä ajettaessa Prius on vain Sähkö-auto.
Toistaiseksi kaikki yleisessä käytössä olevat autot tarvitsee liikkuakseen ulkopuolista energiaa.
"Tietysti hybridiä verotetaan pensa autona, hybridissä on aina kaksi voimanlähdettä. Toyotassa ne on 1,8 L bensiinimoottori ja sähkömoottori.
Dieselin markkinanimi on diesel ja kun dieseliin tai bensiinimoottoriin lisätään sähkömoottori sen markkinanimi on hybridi.
Ja kun AJONAIKANA autolla on mahdollisuus myös ajaa vain toisella liike energiaa tuottavalla moottorilla, markkinanimi on täyshybridi.
Ikiliikkuja, kuka on maininnut että jarrutuksesta saatua energiaa tuulee yhtä paljon kuin liike energia kuluttaa."
Niin, hybridissä on 2 itsenäistä voimanlähdettä, esim. bensiini ja verkosta ladattu sähkö, BEnsa-Prius ei kelpaa koska siinä on vain yksi voimanlähde - bensa.
Mitä tulee ikiliikkujaan, niin sinähän määrittelit että sähköa tulee autoon jostain tyhjästä, etkä vieläkään ymmärrä että se on Bensa-energian kierrätystä.
"Ja sähköllä ajettaessa Prius on vain Sähkö-auto."
Bensa-Prius ei kulje sähköllä misssään vaiheessa vaan bensasta paikallisgeneroidulla sähköllä, sitä bensaa joutuu tankkaamaan siihen autoon ja ilman bensaa se auto kulje, edes sähköajomoodissa.
"Toistaiseksi kaikki yleisessä käytössä olevat autot tarvitsee liikkuakseen ulkopuolista energiaa."
Mikä on se Bensa-Priuksen toinen ulkopuolinen energia että siitä saataisiin hybridi? Vastaa nyt kysymykseen.
M880:
Taidat olla vain niitä internet-sotureita jotka viskelee linkkejä ympäriinsä kun omaan ymmärrykseen ei mene mikään sanottu asia, sinähän voit väittää ensin mitä huvittaa ja etsiä linkkejä sitten tukemaan pähkähulluja väitteitäsi, mutta jos sinun pitäisi inputata tietoa ja ymmärtää, se ei näköjään sinulta sitten onnistukkaan. JEE LinkkiSkaba! (tm)
"Tässäkään ei oteta kantaa siihen mistä se sähkö sinne varastointilaitteeseen tulee, pääasia että sellainen on ja sillä voi liikuttaa ajoneuvoa."
Niin, jos et osaa ajatella yhtään itse, mutta esim. ekoautovalinnassa Bensiini-MonoFuel autot eivät pääse ehdokkaiksi koska ne on vain bensiiniautoja eivätkä kykene puhtaan käyttövoiman ajoon, valinnan on suorittanu alan korkeimman tason asiantuntijat ja ne perustuu JRC:n ja esim. Jenkkien lainsäädäntöön, sinun HikiPedialinkkisi on lähinnä huvittavia jo tässä kohtaa.
Sähkö