Volvo v50 diesel 2.7km/l, Polo kolme pyttyinen diesel 2,6,5.
Nopeutta nostettaessa maantiellä tuo Volvon e malli voitti, taajamien nyhkyröissä taas Polo.
Epävirallisen testimme tulos , Volvo 3.6, Polo 2,9. Turun kaupungin keskustassa ja sen ympärillä.
Polon kuski oli ammattilainen, Volvon kuljettaja, noh, että pitikin sen oppia...
No se nyt ainakin tässä on tullut ilmi että ei ole samat.
Kuinka ne eroaa, ja millä perusteella ?
Jos ajoneuvolle on tehty WLTP-mittaus, vero on pienempi mitä vanhemmilla NEDC-mitatuilla hybrideillä "samalla" co2 päästöllä. Ladattavalla bensahybridillä tulee puolestaan kokonaismassaan perustuen käyttövoimavero.
Näin minä ainakin nämä lukuisat taulukot ymmärrän.
Henkilöauton ajoneuvovero koostuu perusverosta sekä mahdollisesta käyttövoimaverosta.
Perusvero määräytyy ensisijaisesti valmistajan ilmoittamien hiilidioksidipäästöjen (CO2) mukaisesti.
Hybridi Corollassa ja Camryssä vero peritään samoilla perusteilla.
Toyotan hybridejä ei voita kulutuksen pienuudessa mikään muu auto, jossa on polttomottori. Miltään muulta autonvalmistajalta ei löydy penempiä WLTP-päästöarvoja eli siis pienempää kulutusta kuin mitä Toyotan hybrideissä on.
Omia testejä ei voida mitenkään pitää muuna kuin naurettavina. WLTP-päästömittausarvot kertovat totuuden.
Täällä on totuus pienten bensaturbojen, dieseleiden ja hybridien kulutuksesta. Hybridit ovat kehittyneet lisää noista ajoista. Kaksi TM:n juttua:
@_Quu kirjoitti:
Henkilöauton ajoneuvovero koostuu perusverosta sekä mahdollisesta käyttövoimaverosta.
Perusvero määräytyy ensisijaisesti valmistajan ilmoittamien hiilidioksidipäästöjen (CO2) mukaisesti.
Hybridi Corollassa ja Camryssä vero peritään samoilla perusteilla.
Kylläkyllä, mutta onko valmistaja ilmoittanut NEDC vai WLTP syklin päästöt?
@_Quu kirjoitti:
Henkilöauton ajoneuvovero koostuu perusverosta sekä mahdollisesta käyttövoimaverosta.
Perusvero määräytyy ensisijaisesti valmistajan ilmoittamien hiilidioksidipäästöjen (CO2) mukaisesti.
Hybridi Corollassa ja Camryssä vero peritään samoilla perusteilla.
Kylläkyllä, mutta onko valmistaja ilmoittanut NEDC vai WLTP syklin päästöt?
Missä niitä sun 350kw fossiilipönikkälatureita on ja autoja? Sössötit tuolla aiemmin vaan jotain "höpöhöpö", etkä maininnu että missä niitä on busseja lukuunottamatta.
Tässä ovat saastuttavimmat dieselautot – testien tulokset karmeita
Saksan ympäristövirasto testasi 49 dieselmoottorilla varustetun automallin typenoksidipäästöt. Tulokset olivat aivan muuta kuin autonvalmistajien ilmoittamat päästöluvut.
Testiautoista 24 oli varustettu Euro 5 -normin mukaisilla dieseleillä, joiden virallinen sallittu typenoksidipäästö on 180 milligrammaa kilometrillä. Testissä keskimääräinen päästö nousi 906 milligrammaan.
Euro 6 -normin dieseleitä oli mukana 25. Normi salli 80 milligrammaa, mutta testissä keskivertopäästö oli 507 milligrammaa.
Tässä pahimmat typenoksideilla saastuttavat dieselit (suluissa vuosimalli):
Pakokaasujen terveyshaitoista uutta tietoa – Sydänkohtaukset lisääntyvät selvästi, kun typen oksidit kohoavat äkisti
Sydänkohtausriski kaksinkertaistuu, jos typpidioksidin määrä nousee 20 mikrogrammaa kuutiometrissä vuorokauden aikana. Helsingissä vuorokausivaihtelu on tällä hetkellä jopa 80 mikrogrammaa.
Volvo v50 diesel 2.7km/l, Polo kolme pyttyinen diesel 2,6,5.
Nopeutta nostettaessa maantiellä tuo Volvon e malli voitti, taajamien nyhkyröissä taas Polo.
Epävirallisen testimme tulos , Volvo 3.6, Polo 2,9. Turun kaupungin keskustassa ja sen ympärillä.
Polon kuski oli ammattilainen, Volvon kuljettaja, noh, että pitikin sen oppia...
100 km / 2,7 km/l = 37 l/100km. Näyttää aika paljolta jopa kaupunkiajoon! Tunnen erään perheen, joka aikanaan laski 900 Saabin kulutusta: 456 km / 56 l = 8,14 l/100km - onpa taloudellinen!
Volvon mukaan sen ladattavilla hybrideillä ajetaan keskimäärin 42 % sähköllä.
Onko tuo paljon vai vähän? Eikös Toyotakin joskus ole mainostanut että hybridi Auris kulkee kaupunkiajossa puolet matkasta sähköllä, vaikka kuluttaakin pelkkää bensaa.
@Vital kirjoitti:
Ai niin, Toyotan hybridi poistettiin kokeesta liian suuren kulutuksen vuoksi...
Mikä ihmeen valhellinen roiskaus tämä on??
Toyotan hybridejä ei voita kulutuksen pienuudessa mikään muu auto, jossa on polttomottori. Miltään muulta autonvalmistajalta ei löydy penempiä WLTP-päästöarvoja eli siis pienempää kulutusta kuin mitä Toyotan hybrideissä on.
Omia testejä ei voida mitenkään pitää muuna kuin naurettavina. WLTP-päästömittausarvot kertovat totuuden.
Täällä on totuus pienten bensaturbojen, dieseleiden ja hybridien kulutuksesta. Hybridit ovat kehittyneet lisää noista ajoista. Kaksi TM:n juttua:
Vuotuisen ajoneuvoveron perusosaa kevennettiin vuodelle 2020 ja sulla verotus kiristyy?
Ei kannata katsoa niitä vertaamon tietoja , eivät ole ajan tasalla. Kun kirjautuu Trafin oma asiointiin niin näkee oman auton tiedot oikein ja kas kummaa vuotuinen tuleva maksu tälle vuodelle on pienempi kuin viime vuoden vero.
Missä niitä sun 350kw fossiilipönikkälatureita on ja autoja? Sössötit tuolla aiemmin vaan jotain "höpöhöpö", etkä maininnu että missä niitä on busseja lukuunottamatta.
Eivät ole minun latureita ja niitä löytyy Painiosta, Tiiriöstä ja Karistosta. Mietihän taas puolivuotta sitä, että mitä ilmeistä yrität taas kieltää. Siihen mennessä jo ennestäänkin vähäinen fossiilisten polttoaineiden käyttö Suomen sähköntuotannossa on sopivasti laskenut entisestään.
@Vital kirjoitti:
Ai niin, Toyotan hybridi poistettiin kokeesta liian suuren kulutuksen vuoksi...
Mikä ihmeen valhellinen roiskaus tämä on??
Siskollani on Prius, ei uusin malli, mutta alle 5 litran keskikulutuksella hän ei milloinkaan päässyt. Tuota ei ollut meillä käytössä samaan aikaan, vaikka olisi pitänyt.
Polon keskikulutus kesäisin aina vähintään alle 4, talvella ja peräkärryn kanssa nousi voimakkaasti ja meni hieman yli viiteen, kuten myös moottoritiellä.
Olet oikeassa, nämä eivät ole virallisia vaan todellisia kulutuksia, joissa ajotavalla suuria merkityksiä.
Diesel kulutti myös ajaessa alle 30km/h käsittämättömän vähän. Vitarani kuluttaa noissa nopeuksissa kaksinkertaisesti, vaikka keskikulutus alle 5l/100km.
@Vital kirjoitti:
Ai niin, Toyotan hybridi poistettiin kokeesta liian suuren kulutuksen vuoksi...
Mikä ihmeen valhellinen roiskaus tämä on??
Siskollani on Prius, ei uusin malli, mutta alle 5 litran keskikulutuksella hän ei milloinkaan päässyt. Tuota ei ollut meillä käytössä samaan aikaan, vaikka olisi pitänyt.
Polon keskikulutus kesäisin aina vähintään alle 4, talvella ja peräkärryn kanssa nousi voimakkaasti ja meni hieman yli viiteen, kuten myös moottoritiellä.
Olet oikeassa, nämä eivät ole virallisia vaan todellisia kulutuksia, joissa ajotavalla suuria merkityksiä.
Diesel kulutti myös ajaessa alle 30km/h käsittämättömän vähän. Vitarani kuluttaa noissa nopeuksissa kaksinkertaisesti, vaikka keskikulutus alle 5l/100km.
@Vital kirjoitti:
Ai niin, Toyotan hybridi poistettiin kokeesta liian suuren kulutuksen vuoksi...
Mikä ihmeen valhellinen roiskaus tämä on??
Siskollani on Prius, ei uusin malli, mutta alle 5 litran keskikulutuksella hän ei milloinkaan päässyt. Tuota ei ollut meillä käytössä samaan aikaan, vaikka olisi pitänyt.
Polon keskikulutus kesäisin aina vähintään alle 4, talvella ja peräkärryn kanssa nousi voimakkaasti ja meni hieman yli viiteen, kuten myös moottoritiellä.
Olet oikeassa, nämä eivät ole virallisia vaan todellisia kulutuksia, joissa ajotavalla suuria merkityksiä.
Diesel kulutti myös ajaessa alle 30km/h käsittämättömän vähän. Vitarani kuluttaa noissa nopeuksissa kaksinkertaisesti, vaikka keskikulutus alle 5l/100km.
Ja nytkään et onnistu huijaamaan kuin itseäsi.
Voi olla, on tyypillistä todistaa omat uskomukset ja todistaa asiat monesti myös voitokkaasti oikeusasteita myöden, mutta miten tarkentaisin? Kyseessä siis oli vain omien havaintojeni todennus, joiden muuttujia voi ja pitää kritisoida.
Mitä unohdin tai jätin pois?
Matkalla Turusta Poriin sunnuntain hiljaisella liikenteellä raskaimmailla ja suurikulutteisimmalla bussilla tein parhaan ennätyksen. Ajoin 70km/h kulutus mittarin näyttäessä hieman yli 10l sadalla. Hiki tuli kehoon kun huomasin taakse tulevan autoja, joista ensimmäinen poliisi. Vain neljä kilometriä Euraan ajattelin, enkä voi kaasuun koskea, menin ”limoilla”.
En tupakoinut, joten en tarvinnut tyypillistä taukoa, aikataulu täydellinen.
Loppu kulutus 14,7. Tuon bussin keskimääräinen kulutus oli hieman yli 30, toisaalta ajoin helppoa linjaa.
Tein ainakin ennätyksen.
(Prius menee pienemmällä kuin siskoni ajaessa, haluaisin koettaa)
Polon keskikulutus kesäisin aina vähintään alle 4, talvella ja peräkärryn kanssa nousi voimakkaasti ja meni > > > >>hieman yli viiteen, kuten myös moottoritiellä.
Minkäänlaisella Pololla ja sen moottorilla ei pääse missään kelissä alle 6 litran/100 km. Sellaista pikkuturboa ei ole keksittykään joka kuluttaisi alle 6 l/100 km. Joka ainoan pikkuturbon olipa moottori minkä kokoinen tahansa koeajokuluss on yli 6 l/100 km. Jokainen voi esitellä oman mielikuvituksensa tuotteita.
Ks. esim tämä. Polo Comfortline Comfort 1,0 TSI (70 kW)
Polon keskikulutus kesäisin aina vähintään alle 4, talvella ja peräkärryn kanssa nousi voimakkaasti ja meni > > > >>hieman yli viiteen, kuten myös moottoritiellä.
Minkäänlaisella Pololla ja sen moottorilla ei pääse missään kelissä alle 6 litran/100 km. Sellaista pikkuturboa ei ole keksittykään joka kuluttaisi alle 6 l/100 km. Joka ainoan pikkuturbon olipa moottori minkä kokoinen tahansa koeajokuluss on yli 6 l/100 km. Jokainen voi esitellä oman mielikuvituksensa tuotteita.
Ks. esim tämä. Polo Comfortline Comfort 1,0 TSI (70 kW)
Mikä ihme se on, että tuon Volkswagen-konsernin autoista työnnetään joka paikka täyteen täysin huuhaa-juttua.
Kyseessä oli/on DIESEL Polo vm 2006. Tuolla kolmepyttyisellä kuutta litraa satasella ei saanut kulumaan rääkkämälläkään. Nopeutta nostettaessa yli 120km/h tuo tosin lähestyi.
Peruskulutus 2,6 kuuttakymppiä ajaessa tasaisella tuulettomalla suoralla otoksena 3km.
Polon mittari tarkistettu tankkausten välillä. Ei intressiä valehteluun, oman egon kasvatukseen ym. Totean vain kokemukseni.
Turun kaupungin keskustan läpi ajaessa klo 12 arkipäivänä keskikulutus 35 km matkalla 2,9L/100km sisältää omaa kehua.
Jokainen pääsee tuolla tuohon, ainakin litran poikkeamalla.
Tuo hyvin varusteltu (lasikattoluukku, ilmeisesti fender edition äänetoistolla ym varusteltu) auto on tuotu saksasta ja uudella omistajalla.
Teki kipeää katsoa sen nimeellisiä päästöjä, josta tein kyselyjä. Saksan ilmoitus 119 muutettiin Suomessa 126.
Minulla oli tuohon aikaan kaksipyöräisiä ja Colt CZC jä ärsytti tuo dieselvero vähillä kilometreiilä. Kaiken kukkuraksi tuttavani suuremman kuusisylinterisen BMW:n vero oli vain hieman korkeampi, vaikka kulutus aivan eri luokkaa.
Polon keskikulutus kesäisin aina vähintään alle 4, talvella ja peräkärryn kanssa nousi voimakkaasti ja meni > > > >>hieman yli viiteen, kuten myös moottoritiellä.
Minkäänlaisella Pololla ja sen moottorilla ei pääse missään kelissä alle 6 litran/100 km. Sellaista pikkuturboa ei ole keksittykään joka kuluttaisi alle 6 l/100 km. Joka ainoan pikkuturbon olipa moottori minkä kokoinen tahansa koeajokuluss on yli 6 l/100 km. Jokainen voi esitellä oman mielikuvituksensa tuotteita.
Ks. esim tämä. Polo Comfortline Comfort 1,0 TSI (70 kW)
Mikä ihme se on, että tuon Volkswagen-konsernin autoista työnnetään joka paikka täyteen täysin huuhaa-juttua.
Nyt et kyllä missannut ainoastaan tuon kyseisen Polon mottorin tyyppiä, vaan ohi on mennyt paljon muutakin. Esim. AMS mittasi Pololle 4,7 litran vertailukulutuksen. Samassa vertailussa Fiestalla oli sama kulutus. Tässä yhden tälle foorumille kirjoittavan kulutuksia litraisella TSI:llä Poloa isommassa korissa: https://www.spritmonitor.de/en/detail/824720.html
Roskalehtien testeissä tyypillisesti saadaan palamaan paljon polttoainetta. Tuossa linkittämässäsi testissä se oikein alleviivattiin ja tarjoiltiin sinulle hopealautasella: ” Auto liikahtaa mukavan reippaasti pikkuautoksi, jos raaskii runnoa pedaalia painavalla jalalla. Tämä tosin kostautuu tankilla: kulutus nousee yli ilmoitetun, mutta ei niin paljon kuin joillakin kilpailijoilla.”
Muistaakseni myös TM on mitannut vertailuissa pieniö kulutuksia 1.0 TSI:lle.
Aika hulppean matalia kulutuksia tuolla 116 hevosvoiman bensa-Seatilla vaikka moottoritieajoa on joka tankkauksessa mukana. Tosin onhan Länsiväyläkin moottoritie, mutta 80 km/h rajoitettuna se ei sitä varsinaisesti tässä saksalaisen sivuston tilastoinnissa ole.
Kun tankkasin tankin täyteen niin huomasin että pysäköinti ja minuutin tyhjäkäynti tavaratilan tyhjennyksen ajaksi nostaa kulutuslukeman heti ruman näköiseksi, eli pätkäajo on pahasta.
Hybridi vs diesel kulutus koe?
Volvo v50 diesel 2.7km/l, Polo kolme pyttyinen diesel 2,6,5.
Nopeutta nostettaessa maantiellä tuo Volvon e malli voitti, taajamien nyhkyröissä taas Polo.
Epävirallisen testimme tulos , Volvo 3.6, Polo 2,9. Turun kaupungin keskustassa ja sen ympärillä.
Polon kuski oli ammattilainen, Volvon kuljettaja, noh, että pitikin sen oppia...
Ai niin, Toyotan hybridi poistettiin kokeesta liian suuren kulutuksen vuoksi...
Kuinka ne eroaa, ja millä perusteella ?
Jos ajoneuvolle on tehty WLTP-mittaus, vero on pienempi mitä vanhemmilla NEDC-mitatuilla hybrideillä "samalla" co2 päästöllä. Ladattavalla bensahybridillä tulee puolestaan kokonaismassaan perustuen käyttövoimavero.
Näin minä ainakin nämä lukuisat taulukot ymmärrän.
https://www.veronmaksajat.fi/Asunto-ja-auto/Ajoneuvovero/#9297e2c0
Henkilöauton ajoneuvovero koostuu perusverosta sekä mahdollisesta käyttövoimaverosta.
Perusvero määräytyy ensisijaisesti valmistajan ilmoittamien hiilidioksidipäästöjen (CO2) mukaisesti.
Hybridi Corollassa ja Camryssä vero peritään samoilla perusteilla.
Toyotan hybridejä ei voita kulutuksen pienuudessa mikään muu auto, jossa on polttomottori. Miltään muulta autonvalmistajalta ei löydy penempiä WLTP-päästöarvoja eli siis pienempää kulutusta kuin mitä Toyotan hybrideissä on.
Omia testejä ei voida mitenkään pitää muuna kuin naurettavina. WLTP-päästömittausarvot kertovat totuuden.
Täällä on totuus pienten bensaturbojen, dieseleiden ja hybridien kulutuksesta. Hybridit ovat kehittyneet lisää noista ajoista. Kaksi TM:n juttua:
http://www.talouselama.fi/uutiset/tm-n-premium-autojen-vertailu-paljasti-hybridin-kulutuksesta-yllattavan-asian-3359177
https://tekniikanmaailma.fi/hybridit-vastaan-modernit-polttomoottorit/
Kylläkyllä, mutta onko valmistaja ilmoittanut NEDC vai WLTP syklin päästöt?
Ihana sama.
NHB:
Missä niitä sun 350kw fossiilipönikkälatureita on ja autoja? Sössötit tuolla aiemmin vaan jotain "höpöhöpö", etkä maininnu että missä niitä on busseja lukuunottamatta.
Tässä ovat saastuttavimmat dieselautot – testien tulokset karmeita
Saksan ympäristövirasto testasi 49 dieselmoottorilla varustetun automallin typenoksidipäästöt. Tulokset olivat aivan muuta kuin autonvalmistajien ilmoittamat päästöluvut.
Testiautoista 24 oli varustettu Euro 5 -normin mukaisilla dieseleillä, joiden virallinen sallittu typenoksidipäästö on 180 milligrammaa kilometrillä. Testissä keskimääräinen päästö nousi 906 milligrammaan.
Euro 6 -normin dieseleitä oli mukana 25. Normi salli 80 milligrammaa, mutta testissä keskivertopäästö oli 507 milligrammaa.
Tässä pahimmat typenoksideilla saastuttavat dieselit (suluissa vuosimalli):
Euro 5:Fiat Doblo 1.6 Multijet (2010) 1483 mg/kmKia Optima 1.7 CRDi ISG (2012) 1383 mg/kmMercedes-Benz C 220 CDI T-Modell (2010) 990 mg/kmVW Passat 2.0 TDI BMT (2009) 965 mg/kmSkoda Octavia 1.6 TDI Greenline Combi (2009) 913 mg/km BMW 118d (2009) 908 mg/km
Euro 6:Renault Grand Scenic 1.6 dCi 130 (2013) 937 mg/kmMazda CX-5 D LP 4WD (2012) 498 mg/kmPorsche Macan S Diesel (2015) 482 mg/kmPeugeot 508 SW BlueHDi 120 FAP Stop&Start (2016) 469 mg/kmMercedes-Benz A 220 CDI (2014) 441 mg/kmBMW X3 xDrive 20d (2014) 383 mg/km
Lähde: Umweltbundesamt
https://www.talouselama.fi/uutiset/tassa-ovat-saastuttavimmat-dieselautot-testien-tulokset-karmeita/7d6241bf-d0e3-39e5-ae15-2290fc76b4d8
Pakokaasujen terveyshaitoista uutta tietoa – Sydänkohtaukset lisääntyvät selvästi, kun typen oksidit kohoavat äkisti
Sydänkohtausriski kaksinkertaistuu, jos typpidioksidin määrä nousee 20 mikrogrammaa kuutiometrissä vuorokauden aikana. Helsingissä vuorokausivaihtelu on tällä hetkellä jopa 80 mikrogrammaa.
https://yle.fi/uutiset/3-10086339
100 km / 2,7 km/l = 37 l/100km. Näyttää aika paljolta jopa kaupunkiajoon! Tunnen erään perheen, joka aikanaan laski 900 Saabin kulutusta: 456 km / 56 l = 8,14 l/100km - onpa taloudellinen!
Volvon mukaan sen ladattavilla hybrideillä ajetaan keskimäärin 42 % sähköllä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/liikkuvatko-suomalaisten-ladattavat-hybridit-sahkolla-vai-bensalla-volvo-tyrmaa-yleisen-vaitteen-se-on-aivan-puutaheinaa/7686146#gs.roakim
Onko tuo paljon vai vähän? Eikös Toyotakin joskus ole mainostanut että hybridi Auris kulkee kaupunkiajossa puolet matkasta sähköllä, vaikka kuluttaakin pelkkää bensaa.
Traficom Autovertaamo vuotuinen ajoneuvovero on WLTP mitattu.
Minun 2019 Vuotuinen ajoneuvovero 143,10 EUR/vuosi
Uusi 2020 Vuotuinen ajoneuvovero 164,33 EUR/vuosi
Mikä ihmeen valhellinen roiskaus tämä on??
Toyotan hybridejä ei voita kulutuksen pienuudessa mikään muu auto, jossa on polttomottori. Miltään muulta autonvalmistajalta ei löydy penempiä WLTP-päästöarvoja eli siis pienempää kulutusta kuin mitä Toyotan hybrideissä on.
Omia testejä ei voida mitenkään pitää muuna kuin naurettavina. WLTP-päästömittausarvot kertovat totuuden.
Täällä on totuus pienten bensaturbojen, dieseleiden ja hybridien kulutuksesta. Hybridit ovat kehittyneet lisää noista ajoista. Kaksi TM:n juttua:
http://www.talouselama.fi/uutiset/tm-n-premium-autojen-vertailu-paljasti-hybridin-kulutuksesta-yllattavan-asian-3359177
https://tekniikanmaailma.fi/hybridit-vastaan-modernit-polttomoottorit/
Vuotuisen ajoneuvoveron perusosaa kevennettiin vuodelle 2020 ja sulla verotus kiristyy?
Ei kannata katsoa niitä vertaamon tietoja , eivät ole ajan tasalla. Kun kirjautuu Trafin oma asiointiin niin näkee oman auton tiedot oikein ja kas kummaa vuotuinen tuleva maksu tälle vuodelle on pienempi kuin viime vuoden vero.
Uusi mittaus nostaa kulutusta ja päästöjä
Eivät ole minun latureita ja niitä löytyy Painiosta, Tiiriöstä ja Karistosta. Mietihän taas puolivuotta sitä, että mitä ilmeistä yrität taas kieltää. Siihen mennessä jo ennestäänkin vähäinen fossiilisten polttoaineiden käyttö Suomen sähköntuotannossa on sopivasti laskenut entisestään.
Siskollani on Prius, ei uusin malli, mutta alle 5 litran keskikulutuksella hän ei milloinkaan päässyt. Tuota ei ollut meillä käytössä samaan aikaan, vaikka olisi pitänyt.
Polon keskikulutus kesäisin aina vähintään alle 4, talvella ja peräkärryn kanssa nousi voimakkaasti ja meni hieman yli viiteen, kuten myös moottoritiellä.
Olet oikeassa, nämä eivät ole virallisia vaan todellisia kulutuksia, joissa ajotavalla suuria merkityksiä.
Diesel kulutti myös ajaessa alle 30km/h käsittämättömän vähän. Vitarani kuluttaa noissa nopeuksissa kaksinkertaisesti, vaikka keskikulutus alle 5l/100km.
Ja nytkään et onnistu huijaamaan kuin itseäsi.
Voi olla, on tyypillistä todistaa omat uskomukset ja todistaa asiat monesti myös voitokkaasti oikeusasteita myöden, mutta miten tarkentaisin? Kyseessä siis oli vain omien havaintojeni todennus, joiden muuttujia voi ja pitää kritisoida.
Mitä unohdin tai jätin pois?
Matkalla Turusta Poriin sunnuntain hiljaisella liikenteellä raskaimmailla ja suurikulutteisimmalla bussilla tein parhaan ennätyksen. Ajoin 70km/h kulutus mittarin näyttäessä hieman yli 10l sadalla. Hiki tuli kehoon kun huomasin taakse tulevan autoja, joista ensimmäinen poliisi. Vain neljä kilometriä Euraan ajattelin, enkä voi kaasuun koskea, menin ”limoilla”.
En tupakoinut, joten en tarvinnut tyypillistä taukoa, aikataulu täydellinen.
Loppu kulutus 14,7. Tuon bussin keskimääräinen kulutus oli hieman yli 30, toisaalta ajoin helppoa linjaa.
Tein ainakin ennätyksen.
(Prius menee pienemmällä kuin siskoni ajaessa, haluaisin koettaa)
Minkäänlaisella Pololla ja sen moottorilla ei pääse missään kelissä alle 6 litran/100 km. Sellaista pikkuturboa ei ole keksittykään joka kuluttaisi alle 6 l/100 km. Joka ainoan pikkuturbon olipa moottori minkä kokoinen tahansa koeajokuluss on yli 6 l/100 km. Jokainen voi esitellä oman mielikuvituksensa tuotteita.
Ks. esim tämä. Polo Comfortline Comfort 1,0 TSI (70 kW)
Koeajokulutus l/100 km: 6,1
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/201802052200712111
Mikä ihme se on, että tuon Volkswagen-konsernin autoista työnnetään joka paikka täyteen täysin huuhaa-juttua.
Kyseessä oli/on DIESEL Polo vm 2006. Tuolla kolmepyttyisellä kuutta litraa satasella ei saanut kulumaan rääkkämälläkään. Nopeutta nostettaessa yli 120km/h tuo tosin lähestyi.
Peruskulutus 2,6 kuuttakymppiä ajaessa tasaisella tuulettomalla suoralla otoksena 3km.
Polon mittari tarkistettu tankkausten välillä. Ei intressiä valehteluun, oman egon kasvatukseen ym. Totean vain kokemukseni.
Turun kaupungin keskustan läpi ajaessa klo 12 arkipäivänä keskikulutus 35 km matkalla 2,9L/100km sisältää omaa kehua.
Jokainen pääsee tuolla tuohon, ainakin litran poikkeamalla.
Tuo hyvin varusteltu (lasikattoluukku, ilmeisesti fender edition äänetoistolla ym varusteltu) auto on tuotu saksasta ja uudella omistajalla.
Teki kipeää katsoa sen nimeellisiä päästöjä, josta tein kyselyjä. Saksan ilmoitus 119 muutettiin Suomessa 126.
Minulla oli tuohon aikaan kaksipyöräisiä ja Colt CZC jä ärsytti tuo dieselvero vähillä kilometreiilä. Kaiken kukkuraksi tuttavani suuremman kuusisylinterisen BMW:n vero oli vain hieman korkeampi, vaikka kulutus aivan eri luokkaa.
Nyt et kyllä missannut ainoastaan tuon kyseisen Polon mottorin tyyppiä, vaan ohi on mennyt paljon muutakin. Esim. AMS mittasi Pololle 4,7 litran vertailukulutuksen. Samassa vertailussa Fiestalla oli sama kulutus. Tässä yhden tälle foorumille kirjoittavan kulutuksia litraisella TSI:llä Poloa isommassa korissa:
https://www.spritmonitor.de/en/detail/824720.html
Roskalehtien testeissä tyypillisesti saadaan palamaan paljon polttoainetta. Tuossa linkittämässäsi testissä se oikein alleviivattiin ja tarjoiltiin sinulle hopealautasella: ” Auto liikahtaa mukavan reippaasti pikkuautoksi, jos raaskii runnoa pedaalia painavalla jalalla. Tämä tosin kostautuu tankilla: kulutus nousee yli ilmoitetun, mutta ei niin paljon kuin joillakin kilpailijoilla.”
Muistaakseni myös TM on mitannut vertailuissa pieniö kulutuksia 1.0 TSI:lle.
Aika hulppean matalia kulutuksia tuolla 116 hevosvoiman bensa-Seatilla vaikka moottoritieajoa on joka tankkauksessa mukana. Tosin onhan Länsiväyläkin moottoritie, mutta 80 km/h rajoitettuna se ei sitä varsinaisesti tässä saksalaisen sivuston tilastoinnissa ole.
Kun tankkasin tankin täyteen niin huomasin että pysäköinti ja minuutin tyhjäkäynti tavaratilan tyhjennyksen ajaksi nostaa kulutuslukeman heti ruman näköiseksi, eli pätkäajo on pahasta.
Aika äkkiä se minuutin tyhjäkäynti katoaa keskiarvoon, kun lähtee ajamaan. Hyvin vähän siinä minuutissa ehtii bensaa palaa.
Norjassa Toyotan lanseeraama termi on havaittu harhaanjohtajavaksi ja laittomaksi.
https://electrek.co/2020/01/24/toyota-self-charging-hybrid-ad-banned-norway-lie/
"Norjassa Toyotan lanseeraama termi on havaittu harhaanjohtajavaksi ja laittomaksi."
Melkoinen skandaali.