Norjalaisilla liika kalanmaksaöljy on haitallista.
Kun hybridin 1,8 l kone kuluttaa 100/km reilu puolet vähemmän kaupunkiajossa kuin vastaava 1,8 l pensakone yksinään, niin hybridi on itseladannut energiaa 4 l pensaa vastaavan määrän energiaa / satakilometriä ajoon.
Ei pelkästään Norjassa. Minähän totesin saman asian jo aikaa sitten TM:n keskustelupalstalla. Toyotan puhe itsekseen lataavasta autosta on vähintään harhaanjohtava.
@_Quu kirjoitti:
Norjalaisilla liika kalanmaksaöljy on haitallista.
Kun hybridin 1,8 l kone kuluttaa 100/km reilu puolet vähemmän kaupunkiajossa kuin vastaava 1,8 l pensakone yksinään, niin hybridi on itseladannut energiaa 4 l pensaa vastaavan määrän energiaa / satakilometriä ajoon.
Tässä on kysymys kahdesta eri asiasta. Toyotan sähkökäyttöinen polttoaineen säästöjärjestelmä on hyvä ja ilman muuta kannatettava asia, mutta Toyota väittää markkinoinnissaan, että se on ikään kuin vaihtoehto "piuhasulkeisille" eli että itselataava auto lataisi akkua kuin töpselilaturi ikään. Se on harhaanjohtava väite ja kuluttajan hämäämistä.
Kuten sanottu minulla on toinen hybridi ajossa, ja kertaakaan en ole erikseen sähköä ladannut vaikka koeajajat on laskeneet että auto kulkee +- puolet matkasta sähköllä. Sitä laskelmaa tukee myös polttoainekulutus.
En ole tavannut yhtään Toyota kuljettajaa jotka olisivat tunteneet tulleen petetyksi, ja luulleet että polttomoottorikin pyörii ilman ulkopuolista energiaa.
Tolpasta ladattava hybridi kulkee matkan 30-50 km ja taas lataukseen tolpalle, jos meinaa sähköllä ajaa.
Tuo seremonia on pois ITSELATAAVALLA.
@_Quu kirjoitti:
Norjalaisilla liika kalanmaksaöljy on haitallista.
Kun hybridin 1,8 l kone kuluttaa 100/km reilu puolet vähemmän kaupunkiajossa kuin vastaava 1,8 l pensakone yksinään, niin hybridi on itseladannut energiaa 4 l pensaa vastaavan määrän energiaa / satakilometriä ajoon.
Tuo on juuri se mitä Toyota haluaa asiakkailleen viestiä. Mikä muu nimike olisi helpompi ymmärtää, kun ei sitä sähköä sinne vuosihuollon yhteydessä sentään lisätä?
Joku on joskus väittänyt ettei auton ajovalot (2 x 55 W + mm. rekisterikilven valot 2 x 5 W) kuluta polttoainetta koska sähkö niille tulee auton akusta.
@_Quu kirjoitti:
Kuten sanottu minulla on toinen hybridi ajossa, ja kertaakaan en ole erikseen sähköä ladannut vaikka koeajajat on laskeneet että auto kulkee +- puolet matkasta sähköllä. Sitä laskelmaa tukee myös polttoainekulutus.
En ole tavannut yhtään Toyota kuljettajaa jotka olisivat tunteneet tulleen petetyksi, ja luulleet että polttomoottorikin pyörii ilman ulkopuolista energiaa.
Eihän sinun henkilökohtainen kokemus Toyotasta vaikuta siihen, onko markkinointi harhaanjohtavaa vai ei. Voihan osa Toyota kuljettajista luulla, ettei hybriditekniikalla pääse parempaan tulokseen kuin ovat päässeet ja kuvittelevat ajavansa yhtä paljon sähköllä kuin pistokehybridikuskit. Ehkä Toyotan vedätys ei ole vielä paljastunut heille.
Toyota väittää markkinoinnissaan, että se on ikään kuin vaihtoehto "piuhasulkeisille" eli että itselataava auto lataisi akkua kuin töpselilaturi ikään.
Millä tavalla tuo tulee Toyotan markkinoinnissa esille? Se kuinka pitkälle pelkällä sähköllä pääsisi, ei ole kuitenkaan Toyota hybridin markkinointikriteeri, kuten PHEV:ssä. No, ehkä siksi ettei Toyotalla ole paljon kehumista 2-4 km:n pelkällä EV-ajollaan. Paremminkin sitten yleisajon kulutuksessaan asia näkyy.
Se on harhaanjohtava väite ja kuluttajan hämäämistä
Kyllähän se saattaa jotakuta ymmärtämätöntä hämätä, mutta kysehän on markkinointitermistä. Jos kyse on eron havainnoinnista verraten akun lataamiseen töpselista versus ajaessa, niin miten sen nyt sitten toisin ilmaisisi? Kohta väität, että "no niinhän PHEV:kin tekee kun lataussähkö loppuu" tms. No, auto tosiaan lataa akkua itse ajaessaan, eli se on itselataava, itseään lataava, ihan miten haluat. PHEV voi markkinoida lisäksi tökkelilatausta, mikä lienee etu joka sallitaan. Joten mikä on nyt suurin huolesi?
Aivan yhtä hämäävää ja harhaanjohtavaa on monen muun automerkin markkinointi ylipäätään WLTP-mittaustuloksiaan huutaen. Olivat sitten vaikka PHEV-autoja, tai pelkkiä bensa/dieselkulkineita. Asia on jopa niin houkuttavaa, että jotkut autonvalmistajat ovat riskeeranneet maineensa tekemällä oikein käytännön huijauksiakin saadaakseen mielikuvat kohdilleen.
Voihan osa Toyota kuljettajista.... kuvitella ajavansa yhtä paljon sähköllä kuin pistokehybridikuskit. Ehkä Toyotan vedätys ei ole vielä paljastunut heille.
Kaikki on mahdollista. Vaan onhan se sitten yhtä lailla harhaanjohtavaa mainostaa vaikka 30g päästöjä, jos 700km:n matkasta ajaa talvipakkasella 35km sähköllä ja lopun matkan kuluttaa 7+ litraa/100km, vai mitä mieltä olet. Eivätkä ne ladattavia hybridejä mainostavat merkit muista sen kummin korostaa, että tankilla pitää niilläkin käydä. Ei taida tuo 30g toteuta useinkaan, joten aika monelle PHEV-vedätys on jo paljastunut.
Tällaisen takia minä pistän mielummin asiat mittakaavaan, jota suosittelisin sinullekin. Sekä itselataava, että PHEV-hybridi ovat erinomaisia välivaiheita matkalla täysin fossiilipäästöttömään autoiluun, eikö vain. Vai onko jo tuokin ajatuksena vedätystä loppujen lopuksi?
Toyota väittää markkinoinnissaan, että se on ikään kuin vaihtoehto "piuhasulkeisille" eli että itselataava auto lataisi akkua kuin töpselilaturi ikään.
Millä tavalla tuo tulee Toyotan markkinoinnissa esille? Se kuinka pitkälle pelkällä sähköllä pääsisi, ei ole kuitenkaan Toyota hybridin markkinointikriteeri, kuten PHEV:ssä. No, ehkä siksi ettei Toyotalla ole paljon kehumista 2-4 km:n pelkällä EV-ajollaan. Paremminkin sitten yleisajon kulutuksessaan asia näkyy.
Se on harhaanjohtava väite ja kuluttajan hämäämistä
Kyllähän se saattaa jotakuta ymmärtämätöntä hämätä, mutta kysehän on markkinointitermistä. Jos kyse on eron havainnoinnista verraten akun lataamiseen töpselista versus ajaessa, niin miten sen nyt sitten toisin ilmaisisi? Kohta väität, että "no niinhän PHEV:kin tekee kun lataussähkö loppuu" tms. No, auto tosiaan lataa akkua itse ajaessaan, eli se on itselataava, itseään lataava, ihan miten haluat. PHEV voi markkinoida lisäksi tökkelilatausta, joten mikä lienee etu. Joten mikä on nyt suurin huolesi?
Aivan yhtä hämäävää ja harhaanjohtavaa on monen muun automerkin markkinointi ylipäätään WLTP-mittaustuloksiaan huutaen. Olivat sitten vaikka PHEV-autoja, tai pelkkiä bensa/dieselkulkineita. Asia on jopa niin houkuttavaa, että jotkut autonvalmistajat ovat riskeeranneet maineensa tekemällä oikein käytännön huijauksiakin saadaakseen mielikuvat kohdilleen.
Onhan se nyt harhaanjohtavaa mainostaa vaikka 30g päästöjä, jos 700km:n matkasta ajaa talvipakkasella 35km sähköllä ja lopun matkan kuluttaa 7+ litraa/100km, vai mitä mieltä olet. Ei taida tuo 30g toteutua?
Tällaisen takia minä pistän mielummin asiat mittakaavaan, jota suosittelisin sinullekin.
Kai sinäkin tiedät, että PHEV tosiaan lataa akkua regeneroinnilla ihan samalla tavalla kuin itselataava hybridi?
PHEV:n päästöt ovat testisyklissä juuri niin pienet kuin ovat. Sillä on Suomessa suuri vaikutus auton verotukseen, joten kyllä se kannattaa tuoda esiin markkinoinnissa, koska se jos mikä on kuluttajalle etu. Toivoa sopii, että auton myyjä selvittää epätietoiselle kuluttajalle, että ostaessaan PHEV:n hän voi ajaa huomattavasti pienemmillä päästöillä kuin virallinen päästöarvo on. Tai joutuu hyväksymään suuremmat päästöt, jos joutuu ajamaan paljon polttoaineella. Mutta se ilmoitettu päästöarvo ja sen mukainen verotus on ja pysyy ajoipa kuluttaja millaisia matkoja vain. Luulen, että tosiasiassa kuluttajaa kiinnostaa eniten päästöistä seuraava verotus ja sen aiheuttama rahan meno eikä niinkään ilmastokysymys.
Kai sinäkin tiedät, että PHEV tosiaan lataa akkua regeneroinnilla ihan samalla tavalla kuin itselataava hybridi?
No niinhän minä kirjoitin. Se on osin itselataava, mutta joku laskee eduksi PHEV:lle, että sitä voi ladata myös pistorasiasta. Toyota tulee noille markkinoillekin mukaan, mikäs siinä.
Kai sinä tiedät, että Toyotan lisäksi myös Ford käyttää tuota itselataava -termiä?
PHEV:n päästöt ovat testisyklissä juuri niin pienet kuin ovat. Sillä on Suomessa suuri vaikutus auton verotukseen, joten kyllä se kannattaa tuoda esiin markkinoinnissa, koska se jos mikä on kuluttajalle etu.
Mutta käytäntöön, elävään elämään arvot ovat osoitettavissa harhaanjohtaviksi, minkäs sille laskentatavalle voi Ehkä jopa vielä pahemmin kuin itselataavilla, joissa päästöarvot ovat edes hehtaariluokaltaan lähinnä totuutta. Ja aivan yhtä lailla tästä on kuluttajalle etu verotuksessa.
Toivoa sopii, että auton myyjä selvittää epätietoiselle kuluttajalle, että ostaessaan PHEV:n hän voi ajaa huomattavasti pienemmillä päästöillä kuin virallinen päästöarvo on. Tai joutuu hyväksymään suuremmat päästöt, jos joutuu ajamaan paljon polttoaineella.
Muutenhan se olisi todellakin ostajan harhaanjohtamista. Toivoa ja uskoa sopii, ettei Toyota- ja Ford-myyjä sorru sen kummemmin harhauttamiseen. Eikös Toyotamyyjä voi todistaakin asiansa sillä jollakin koeajomittarilla?
Luulen, että tosiasiassa kuluttajaa kiinnostaa eniten päästöistä seuraava verotus ja sen aiheuttama rahan meno eikä niinkään ilmastokysymys.
Silloinhan ostaja harhauttaa oikeastaan itseään. Etenkin jos ostaja ei kuulemamme mukaan muista autoaan edes ladata.
@HybridRules kirjoitti:
Toyota kuljettajista luulla, ettei hybriditekniikalla pääse parempaan tulokseen kuin ovat päässeet ja kuvittelevat ajavansa yhtä paljon sähköllä kuin pistokehybridikuskit. Ehkä Toyotan vedätys ei ole vielä paljastunut heille.
Ei ne mitään luule, ne tietää ettei pistokehybridillä pääse sähköllä kuin n.50km ja taas pistokkeelle.
Jos ajaa kahta 50 km tolpan väliä, niin miksi satsata polttomoottoriin ollenkaan.
Kai sinäkin tiedät, että PHEV tosiaan lataa akkua regeneroinnilla ihan samalla tavalla kuin itselataava hybridi?
No niinhän minä kirjoitin. Se on osin itselataava, mutta joku laskee eduksi PHEV:lle, että sitä voi ladata myös pistorasiasta. Toyota tulee noille markkinoillekin mukaan, mikäs siinä.
Kai sinä tiedät, että Toyotan lisäksi myös Ford käyttää tuota itselataava -termiä?
PHEV:n päästöt ovat testisyklissä juuri niin pienet kuin ovat. Sillä on Suomessa suuri vaikutus auton verotukseen, joten kyllä se kannattaa tuoda esiin markkinoinnissa, koska se jos mikä on kuluttajalle etu.
Mutta käytäntöön, elävään elämään arvot ovat osoitettavissa harhaanjohtaviksi, minkäs sille laskentatavalle voi Ehkä jopa vielä pahemmin kuin itselataavilla, joissa päästöarvot ovat edes hehtaariluokaltaan lähinnä totuutta. Ja aivan yhtä lailla tästä on kuluttajalle etu verotuksessa.
Toivoa sopii, että auton myyjä selvittää epätietoiselle kuluttajalle, että ostaessaan PHEV:n hän voi ajaa huomattavasti pienemmillä päästöillä kuin virallinen päästöarvo on. Tai joutuu hyväksymään suuremmat päästöt, jos joutuu ajamaan paljon polttoaineella.
Muutenhan se olisi todellakin ostajan harhaanjohtamista. Toivoa ja uskoa sopii, ettei Toyota- ja Ford-myyjä sorru sen kummemmin harhauttamiseen. Eikös Toyotamyyjä voi todistaakin asiansa sillä jollakin koeajomittarilla?
Luulen, että tosiasiassa kuluttajaa kiinnostaa eniten päästöistä seuraava verotus ja sen aiheuttama rahan meno eikä niinkään ilmastokysymys.
Silloinhan ostaja harhauttaa oikeastaan itseään. Etenkin jos ostaja ei kuulemamme mukaan muista autoaan edes ladata.
Kumppani, sinun ajatuksenjuoksun logiikka on hämmästyttävä.
@HybridRules kirjoitti:
Toyota kuljettajista luulla, ettei hybriditekniikalla pääse parempaan tulokseen kuin ovat päässeet ja kuvittelevat ajavansa yhtä paljon sähköllä kuin pistokehybridikuskit. Ehkä Toyotan vedätys ei ole vielä paljastunut heille.
Ei ne mitään luule, ne tietää ettei pistokehybridillä pääse sähköllä kuin n.50km ja taas pistokkeelle.
Jos ajaa kahta 50 km tolpan väliä, niin miksi satsata polttomoottoriin ollenkaan.
Tällaisista kirjoituksista ei tiedä, onko kirjoittaja ulkona kuin lumiukko vai yrittääkö olla vitsikäs....
Ennen hybrideistä käytettiin pääosin nimityksiä: sarjahybridi ja rinnakkaishybridi sekä Toyotan täyshybridi, joka voi olla tarpeen mukaan vähän kumpi tahansa noista. Nimityksistä ei näkynyt mitenkään, voiko autoa ladata vai ei. Markkinointiin tarvittiin ladattavien yleistyessä tietenkin vähän kuvaavampi termi, jolloin tuo "itselataava" keksittiin. Voi termi tietenkin jotain harhauttaakin, mutta käytännössä kyse on samantasoisesta asiasta, kuin saako karjalanpiirakkaa, jonka tekemiseen on käytetty laktoositonta maitoa sanoa karjalanpiirakaksi.
Pohjimmiiltahan tässä on kyse siitä, että Toyota asetti panoksensa ei-ladattaville hybrideille ja polttokennolle. Sen vuoksi ovat nyt ladattavien kanssa jäljessä kehitystä. Markkinointiosasto tekee siellä parhaansa selitelläkseen tämän ison puutteen eduksi ja tojo-teroille näyttää uppoavan tämä markkinointi-bs. Kunhan Toyota joskus pääsee ladattavien kanssa vauhtiin, niin siellä aletaan hehkuttamaan lataamisen ihanuutta ja samat tutut tojo-terot nyökyttelevät taas Toyotan markkinointi-bs:n tahtiin. Vastaava kuvion kuin Android auto Toyotissa.
Pistokehybridi on osa Toyotan laajaa hybridiperhettä
Pistokehybridi, eli Plug-In Hybrid, liikkuu hybridin tavoin polttomoottorin ja sähkömoottorin saumattomalla yhteistyöllä. Lisäksi pistokehybridin akku voidaan ladata ulkoisesti, mikä mahdollistaa vielä isomman sähköajon osuuden.
Pistokehybridi eli lataushybridi on tärkeä osa Toyotan laajaa hybridiperhettä. Pistokehybridi eroaa tavallisesta hybridistä siinä, että latausmahdollisuuden ja akun suuremman varastointikapasiteetin ansiosta pistokehybridin puhtaan sähköajon toimintasäde on yli 50 kilometriä. Pistokehybridi soveltuu usein esimerkiksi päivittäisiin työmatka-ajoihin. Näin työmatka voidaan suorittaa huomattavan edullisesti, päästöttömästi ja lähes äänettömästi vahvasti vääntävällä sähkövoimalla
@NHB kirjoitti:
Pohjimmiiltahan tässä on kyse siitä, että Toyota asetti panoksensa ei-ladattaville hybrideille ja polttokennolle. Sen vuoksi ovat nyt ladattavien kanssa jäljessä kehitystä. Markkinointiosasto tekee siellä parhaansa selitelläkseen tämän ison puutteen eduksi ja tojo-teroille näyttää uppoavan tämä markkinointi-bs. Kunhan Toyota joskus pääsee ladattavien kanssa vauhtiin, niin siellä aletaan hehkuttamaan lataamisen ihanuutta ja samat tutut tojo-terot nyökyttelevät taas Toyotan markkinointi-bs:n tahtiin. Vastaava kuvion kuin Android auto Toyotissa.
Totta kai markkinointiosastot aina tekevät parhaansa, että myynnissä oleva mallisto menisi mahdollisimman hyvin kaupaksi. Ei kai tuo ole kellekkään mitenkään epäselvää. Kun uusi automalli tulee myyntiin, niin mainokset ym. pyörii kaikilla kanavilla sen erinomaisuutta hehkuttaen - tietenkin!
Ps: Kannattaa välttää tojo-teron ym. kaltaisten ilmausten käyttöä - antavat kirjoittajasta hieman yksinkertaisen tai lapsellisen (suomi24-tason) kuvan lukijalle.
Toyota myy sitä mitä tilataan, ja hyvin on hybridien kauppa käynyt itsensä lataavilla.
Minä en ole varsinaisesti mikään Toyotan fani, olen vain mieltynyt niiden nykimättömään voimalinjaan, Audien ja golfien automaattien jälkeen. Ensimmäinen Toyota automaatti oli 1,6 l portaaton, ja siitä se alkoi, näistä 1,2 l räpätti mistä samalla voimalinjalla en ole kiinnostunut, siksi 1,8 l hybridi. Päästäistöillä ja kulutuksella ei ole osaa valinnassani.
ps. Testiryhmän kommentti "tämähän tuntuu aivan sähköautolta" kuvaa Corollan voimalinjaa hyvin
Pohjimmiiltahan tässä on kyse siitä, että Toyota asetti panoksensa ei-ladattaville hybrideille ja polttokennolle. Sen vuoksi ovat nyt ladattavien kanssa jäljessä kehitystä.
...ja tehnyt n. 20 vuotta hyvää tiliä itselataavilla hybrideillään käsittääkseni. Luo varmasti pohjaa kehittää tökkeliladattavia ja kohtahan tuo RAV4 PHEV on tulossa, Priuksen rinnalle. Tuskin on ollut epäselvää, etteivätkö tulisi perässä, vai?
Vastahan täällä kinasteltiin siitä, mihin mikäkin merkki panostaa ja onko oikeita vetoja. Jossakin kohtaa epäiltiin, etteikö Volvo olisi kisassa mukana, vaikka tekikin julkistuksensa. Kehitys kehittyy.
Markkinointiosasto tekee siellä parhaansa selitelläkseen tämän ison puutteen eduksi ja tojo-teroille näyttää uppoavan tämä markkinointi-bs.
Markkinapellen tehtävä on tehdä juuri tuollaista. Esimerkkejä löytyy muualtakin automaailmassa.
Kunhan Toyota joskus pääsee ladattavien kanssa vauhtiin, niin siellä aletaan hehkuttamaan lataamisen ihanuutta
Olisiko tuossa sitten jotakin kovin ihmeellistä sähköistyvien autojen kehityksessä? Ei minusta. Se on aika lailla vääjäämätöntä, että tökkelistä lataamiselta ei voi välttyä, joko hybrideinä tai täyssähköisinä autoina.
ja samat tutut tojo-terot nyökyttelevät taas Toyotan markkinointi-bs:n tahtiin
Niin, ladattavien hybridien markkinointi-bs on kovassa kurssissa jo tänään. Merkkejä toisensa perään on sen pauloissa, nyökyttelijöineen.
Uusi Prius Plug-in on kehittynyt hurjin harppauksin kaikilla pistokehybridille tärkeillä osa-alueilla.
Valmistaja lupaa autolle 63 kilometrin (NEDC) toimintasäteen pelkän sähkön voimin ja keskimääräisessä todellisessa käytössäkin puhutaan noin 50 kilometrin matkoista. Barcelonassa tapahtuneen koeajotapahtuman 15 auton keskimääräinen toimintamatka sähköllä, yhteensä 167 kilometrin mittaisella matkalla, oli 62 kilometriä. Parhaat kuljettajat pääsivät jopa 78 kilometriin.
Kyseisellä 167 kilometrin mittaisella koeajolla autojen keskikulutus asettui 3,9 litraan sadalla kilometrillä, mitä voi pitää erinomaisena tuloksena siihen nähden, että matkaa ajettiin kaupungissa ja moottoritien kovissa nopeuksissa. Jos kokemusta peilaa esimerkiksi pääkaupunkiseudulla tapahtuvaan työmatka-ajoon, Prius Plug-in mahdollistaisi monelle täysin päästöttömän vaihtoehdon liikkumiseen. Edes erillinen kotilatausasema ei ole välttämätön, sillä lataus lämpötolpastakin on nopeaa.
Älykästä teknologiaa.
Audi pistokehybridimallit sisältävät teknologioita, jotka tarjoavat lisämukavuutta ja tukevat tehokasta ajotapaa. Ajotiloja on kolme: EV-tilassa auto liikkuu yksinomaan sähköllä, hybriditila on taloudellinen molempien käyttövoimien yhdistelmä ja hold-tilassa säilytetään akun senhetkinen lataustaso käytettäväksi myöhemmin.
Audi A3 Sportback 40 e-tron
Teho 150 kW (204 hv)
Kiihtyvyys 7,6 sekuntia 0–100 km/h
Kulutus (EU-yhd.) 2,1 l/100 km
CO2-päästöt (WLTP) 47 g/km
Sähköinen toimintamatka (yhdistetty WLTP) 46 km
@NHB kirjoitti:
Pohjimmiiltahan tässä on kyse siitä, että Toyota asetti panoksensa ei-ladattaville hybrideille ja polttokennolle. Sen vuoksi ovat nyt ladattavien kanssa jäljessä kehitystä. Markkinointiosasto tekee siellä parhaansa selitelläkseen tämän ison puutteen eduksi ja tojo-teroille näyttää uppoavan tämä markkinointi-bs. Kunhan Toyota joskus pääsee ladattavien kanssa vauhtiin, niin siellä aletaan hehkuttamaan lataamisen ihanuutta ja samat tutut tojo-terot nyökyttelevät taas Toyotan markkinointi-bs:n tahtiin. Vastaava kuvion kuin Android auto Toyotissa.
Toyotan tapauksessa kyseessä lienee ihan tietoinen valinta odottaa hetki ladattavien autojen kanssa, osaamisesta on vaikea kuvitella sen olevan kiinni. Koska akkujen saatavuudessa on edelleen haasteita, kannattaa vähentää (lähes) kaikkien autojen päästöjä sopivasti, kuin harvemman auton päästöjä enemmän.
@NHB kirjoitti:
Pohjimmiiltahan tässä on kyse siitä, että Toyota asetti panoksensa ei-ladattaville hybrideille ja polttokennolle. Sen vuoksi ovat nyt ladattavien kanssa jäljessä kehitystä. Markkinointiosasto tekee siellä parhaansa selitelläkseen tämän ison puutteen eduksi ja tojo-teroille näyttää uppoavan tämä markkinointi-bs. Kunhan Toyota joskus pääsee ladattavien kanssa vauhtiin, niin siellä aletaan hehkuttamaan lataamisen ihanuutta ja samat tutut tojo-terot nyökyttelevät taas Toyotan markkinointi-bs:n tahtiin. Vastaava kuvion kuin Android auto Toyotissa.
Toyotan tapauksessa kyseessä lienee ihan tietoinen valinta odottaa hetki ladattavien autojen kanssa, osaamisesta on vaikea kuvitella sen olevan kiinni. Koska akkujen saatavuudessa on edelleen haasteita, kannattaa vähentää (lähes) kaikkien autojen päästöjä sopivasti, kuin harvemman auton päästöjä enemmän.
Silloin kun näitä valintoja tehtiin, ei Muskin lisäksi tainnut kukaan muu tietää tulevaa. Toki pointtisi ovat valideja, mutta toisaalta Toyota lähti satsaamaan vetyä polttavaan polttokennoon, joka oli taasen hyvin kauas kurkottava projekti, jonka tulokset ovat laihoja edelleen ja haasteet ovat sähköauton haasteita suurempia.
Täyssähköauton käyttö ja markkinat rajautuu vieläkin pitkään latausaikaan, hybridin tankkaus ei poikkea nykyisestä.
Toyota on myynyt yli 12 miljoonaa hybridiä vaikka myyntiä on varmasti rajoittanut surkea prius mallisto, mikä on varmasti Prius Plug-in myynninkin suurin haaste.
Tuo oli vissiin sarkasmia?
Norjalaisilla liika kalanmaksaöljy on haitallista.
Kun hybridin 1,8 l kone kuluttaa 100/km reilu puolet vähemmän kaupunkiajossa kuin vastaava 1,8 l pensakone yksinään, niin hybridi on itseladannut energiaa 4 l pensaa vastaavan määrän energiaa / satakilometriä ajoon.
Ei pelkästään Norjassa. Minähän totesin saman asian jo aikaa sitten TM:n keskustelupalstalla. Toyotan puhe itsekseen lataavasta autosta on vähintään harhaanjohtava.
Tässä on kysymys kahdesta eri asiasta. Toyotan sähkökäyttöinen polttoaineen säästöjärjestelmä on hyvä ja ilman muuta kannatettava asia, mutta Toyota väittää markkinoinnissaan, että se on ikään kuin vaihtoehto "piuhasulkeisille" eli että itselataava auto lataisi akkua kuin töpselilaturi ikään. Se on harhaanjohtava väite ja kuluttajan hämäämistä.
Kuten sanottu minulla on toinen hybridi ajossa, ja kertaakaan en ole erikseen sähköä ladannut vaikka koeajajat on laskeneet että auto kulkee +- puolet matkasta sähköllä. Sitä laskelmaa tukee myös polttoainekulutus.
En ole tavannut yhtään Toyota kuljettajaa jotka olisivat tunteneet tulleen petetyksi, ja luulleet että polttomoottorikin pyörii ilman ulkopuolista energiaa.
Tolpasta ladattava hybridi kulkee matkan 30-50 km ja taas lataukseen tolpalle, jos meinaa sähköllä ajaa.
Tuo seremonia on pois ITSELATAAVALLA.
Tuo on juuri se mitä Toyota haluaa asiakkailleen viestiä. Mikä muu nimike olisi helpompi ymmärtää, kun ei sitä sähköä sinne vuosihuollon yhteydessä sentään lisätä?
Joku on joskus väittänyt ettei auton ajovalot (2 x 55 W + mm. rekisterikilven valot 2 x 5 W) kuluta polttoainetta koska sähkö niille tulee auton akusta.
Eihän sinun henkilökohtainen kokemus Toyotasta vaikuta siihen, onko markkinointi harhaanjohtavaa vai ei. Voihan osa Toyota kuljettajista luulla, ettei hybriditekniikalla pääse parempaan tulokseen kuin ovat päässeet ja kuvittelevat ajavansa yhtä paljon sähköllä kuin pistokehybridikuskit. Ehkä Toyotan vedätys ei ole vielä paljastunut heille.
@HybridRules kirjoitti:
No missä muualla?
Millä tavalla tuo tulee Toyotan markkinoinnissa esille? Se kuinka pitkälle pelkällä sähköllä pääsisi, ei ole kuitenkaan Toyota hybridin markkinointikriteeri, kuten PHEV:ssä. No, ehkä siksi ettei Toyotalla ole paljon kehumista 2-4 km:n pelkällä EV-ajollaan. Paremminkin sitten yleisajon kulutuksessaan asia näkyy.
Kyllähän se saattaa jotakuta ymmärtämätöntä hämätä, mutta kysehän on markkinointitermistä. Jos kyse on eron havainnoinnista verraten akun lataamiseen töpselista versus ajaessa, niin miten sen nyt sitten toisin ilmaisisi? Kohta väität, että "no niinhän PHEV:kin tekee kun lataussähkö loppuu" tms. No, auto tosiaan lataa akkua itse ajaessaan, eli se on itselataava, itseään lataava, ihan miten haluat. PHEV voi markkinoida lisäksi tökkelilatausta, mikä lienee etu joka sallitaan. Joten mikä on nyt suurin huolesi?
Aivan yhtä hämäävää ja harhaanjohtavaa on monen muun automerkin markkinointi ylipäätään WLTP-mittaustuloksiaan huutaen. Olivat sitten vaikka PHEV-autoja, tai pelkkiä bensa/dieselkulkineita. Asia on jopa niin houkuttavaa, että jotkut autonvalmistajat ovat riskeeranneet maineensa tekemällä oikein käytännön huijauksiakin saadaakseen mielikuvat kohdilleen.
Kaikki on mahdollista. Vaan onhan se sitten yhtä lailla harhaanjohtavaa mainostaa vaikka 30g päästöjä, jos 700km:n matkasta ajaa talvipakkasella 35km sähköllä ja lopun matkan kuluttaa 7+ litraa/100km, vai mitä mieltä olet. Eivätkä ne ladattavia hybridejä mainostavat merkit muista sen kummin korostaa, että tankilla pitää niilläkin käydä. Ei taida tuo 30g toteuta useinkaan, joten aika monelle PHEV-vedätys on jo paljastunut.
Tällaisen takia minä pistän mielummin asiat mittakaavaan, jota suosittelisin sinullekin. Sekä itselataava, että PHEV-hybridi ovat erinomaisia välivaiheita matkalla täysin fossiilipäästöttömään autoiluun, eikö vain. Vai onko jo tuokin ajatuksena vedätystä loppujen lopuksi?
Kai sinäkin tiedät, että PHEV tosiaan lataa akkua regeneroinnilla ihan samalla tavalla kuin itselataava hybridi?
PHEV:n päästöt ovat testisyklissä juuri niin pienet kuin ovat. Sillä on Suomessa suuri vaikutus auton verotukseen, joten kyllä se kannattaa tuoda esiin markkinoinnissa, koska se jos mikä on kuluttajalle etu. Toivoa sopii, että auton myyjä selvittää epätietoiselle kuluttajalle, että ostaessaan PHEV:n hän voi ajaa huomattavasti pienemmillä päästöillä kuin virallinen päästöarvo on. Tai joutuu hyväksymään suuremmat päästöt, jos joutuu ajamaan paljon polttoaineella. Mutta se ilmoitettu päästöarvo ja sen mukainen verotus on ja pysyy ajoipa kuluttaja millaisia matkoja vain. Luulen, että tosiasiassa kuluttajaa kiinnostaa eniten päästöistä seuraava verotus ja sen aiheuttama rahan meno eikä niinkään ilmastokysymys.
Missä muualla kuin Norjassa Toyota on haastettu?
@HybridRules kirjoitti:
No niinhän minä kirjoitin. Se on osin itselataava, mutta joku laskee eduksi PHEV:lle, että sitä voi ladata myös pistorasiasta. Toyota tulee noille markkinoillekin mukaan, mikäs siinä.
Kai sinä tiedät, että Toyotan lisäksi myös Ford käyttää tuota itselataava -termiä?
Mutta käytäntöön, elävään elämään arvot ovat osoitettavissa harhaanjohtaviksi, minkäs sille laskentatavalle voi Ehkä jopa vielä pahemmin kuin itselataavilla, joissa päästöarvot ovat edes hehtaariluokaltaan lähinnä totuutta. Ja aivan yhtä lailla tästä on kuluttajalle etu verotuksessa.
Muutenhan se olisi todellakin ostajan harhaanjohtamista. Toivoa ja uskoa sopii, ettei Toyota- ja Ford-myyjä sorru sen kummemmin harhauttamiseen. Eikös Toyotamyyjä voi todistaakin asiansa sillä jollakin koeajomittarilla?
Silloinhan ostaja harhauttaa oikeastaan itseään. Etenkin jos ostaja ei kuulemamme mukaan muista autoaan edes ladata.
Ei ne mitään luule, ne tietää ettei pistokehybridillä pääse sähköllä kuin n.50km ja taas pistokkeelle.
Jos ajaa kahta 50 km tolpan väliä, niin miksi satsata polttomoottoriin ollenkaan.
Kumppani, sinun ajatuksenjuoksun logiikka on hämmästyttävä.
Tällaisista kirjoituksista ei tiedä, onko kirjoittaja ulkona kuin lumiukko vai yrittääkö olla vitsikäs....
@HybridRules kirjoitti:
No kerro ihmeessä mihin et vain pysty kommentoimaan.
Mahdollisesti vitsikäs. Mutta kärryillä kuitenkin.
Ennen hybrideistä käytettiin pääosin nimityksiä: sarjahybridi ja rinnakkaishybridi sekä Toyotan täyshybridi, joka voi olla tarpeen mukaan vähän kumpi tahansa noista. Nimityksistä ei näkynyt mitenkään, voiko autoa ladata vai ei. Markkinointiin tarvittiin ladattavien yleistyessä tietenkin vähän kuvaavampi termi, jolloin tuo "itselataava" keksittiin. Voi termi tietenkin jotain harhauttaakin, mutta käytännössä kyse on samantasoisesta asiasta, kuin saako karjalanpiirakkaa, jonka tekemiseen on käytetty laktoositonta maitoa sanoa karjalanpiirakaksi.
Pohjimmiiltahan tässä on kyse siitä, että Toyota asetti panoksensa ei-ladattaville hybrideille ja polttokennolle. Sen vuoksi ovat nyt ladattavien kanssa jäljessä kehitystä. Markkinointiosasto tekee siellä parhaansa selitelläkseen tämän ison puutteen eduksi ja tojo-teroille näyttää uppoavan tämä markkinointi-bs. Kunhan Toyota joskus pääsee ladattavien kanssa vauhtiin, niin siellä aletaan hehkuttamaan lataamisen ihanuutta ja samat tutut tojo-terot nyökyttelevät taas Toyotan markkinointi-bs:n tahtiin. Vastaava kuvion kuin Android auto Toyotissa.
Pistokehybridi on osa Toyotan laajaa hybridiperhettä
Pistokehybridi, eli Plug-In Hybrid, liikkuu hybridin tavoin polttomoottorin ja sähkömoottorin saumattomalla yhteistyöllä. Lisäksi pistokehybridin akku voidaan ladata ulkoisesti, mikä mahdollistaa vielä isomman sähköajon osuuden.
Pistokehybridi eli lataushybridi on tärkeä osa Toyotan laajaa hybridiperhettä. Pistokehybridi eroaa tavallisesta hybridistä siinä, että latausmahdollisuuden ja akun suuremman varastointikapasiteetin ansiosta pistokehybridin puhtaan sähköajon toimintasäde on yli 50 kilometriä. Pistokehybridi soveltuu usein esimerkiksi päivittäisiin työmatka-ajoihin. Näin työmatka voidaan suorittaa huomattavan edullisesti, päästöttömästi ja lähes äänettömästi vahvasti vääntävällä sähkövoimalla
Toyotalla on tällä hetkellä kaikkein alhaisimmat päästöt eri autonvalmistajista Euroopassa.
On hyvä muistaa että on myös kaasuhybridejä, mutta ne eivät ole ladattavia, tai itselataavia. Ne voi ainoastaan tankata, tai täyttää kaasusäiliön.
Osassa sähköhybridejä ei sähkömoottorin teho ole riittävä pelkkään sähköajoon. Ioniq plug-in tarjoaa vain 60 hevosvoimaa sähköisenä.
Totta kai markkinointiosastot aina tekevät parhaansa, että myynnissä oleva mallisto menisi mahdollisimman hyvin kaupaksi. Ei kai tuo ole kellekkään mitenkään epäselvää. Kun uusi automalli tulee myyntiin, niin mainokset ym. pyörii kaikilla kanavilla sen erinomaisuutta hehkuttaen - tietenkin!
Ps: Kannattaa välttää tojo-teron ym. kaltaisten ilmausten käyttöä - antavat kirjoittajasta hieman yksinkertaisen tai lapsellisen (suomi24-tason) kuvan lukijalle.
Aika suuri osa juuri tästä keskustelusta on Suomi24 tasolla.
Juu termit valitaan keskustelijoiden tason mukaan.
Ei kait täällä ole pakko alentua, teidän kahdenkaan huipputason kommentoijan?
Toyota myy sitä mitä tilataan, ja hyvin on hybridien kauppa käynyt itsensä lataavilla.
Minä en ole varsinaisesti mikään Toyotan fani, olen vain mieltynyt niiden nykimättömään voimalinjaan, Audien ja golfien automaattien jälkeen. Ensimmäinen Toyota automaatti oli 1,6 l portaaton, ja siitä se alkoi, näistä 1,2 l räpätti mistä samalla voimalinjalla en ole kiinnostunut, siksi 1,8 l hybridi. Päästäistöillä ja kulutuksella ei ole osaa valinnassani.
ps. Testiryhmän kommentti "tämähän tuntuu aivan sähköautolta" kuvaa Corollan voimalinjaa hyvin
@NHB kirjoitti:
...ja tehnyt n. 20 vuotta hyvää tiliä itselataavilla hybrideillään käsittääkseni. Luo varmasti pohjaa kehittää tökkeliladattavia ja kohtahan tuo RAV4 PHEV on tulossa, Priuksen rinnalle. Tuskin on ollut epäselvää, etteivätkö tulisi perässä, vai?
Vastahan täällä kinasteltiin siitä, mihin mikäkin merkki panostaa ja onko oikeita vetoja. Jossakin kohtaa epäiltiin, etteikö Volvo olisi kisassa mukana, vaikka tekikin julkistuksensa. Kehitys kehittyy.
Markkinapellen tehtävä on tehdä juuri tuollaista. Esimerkkejä löytyy muualtakin automaailmassa.
Olisiko tuossa sitten jotakin kovin ihmeellistä sähköistyvien autojen kehityksessä? Ei minusta. Se on aika lailla vääjäämätöntä, että tökkelistä lataamiselta ei voi välttyä, joko hybrideinä tai täyssähköisinä autoina.
Niin, ladattavien hybridien markkinointi-bs on kovassa kurssissa jo tänään. Merkkejä toisensa perään on sen pauloissa, nyökyttelijöineen.
Ehkä on ehkä ei, paha ottaa kantaa kun en ole koskaan avannut Suomi24 keskustelua.
Uusi Prius Plug-in on kehittynyt hurjin harppauksin kaikilla pistokehybridille tärkeillä osa-alueilla.
Valmistaja lupaa autolle 63 kilometrin (NEDC) toimintasäteen pelkän sähkön voimin ja keskimääräisessä todellisessa käytössäkin puhutaan noin 50 kilometrin matkoista. Barcelonassa tapahtuneen koeajotapahtuman 15 auton keskimääräinen toimintamatka sähköllä, yhteensä 167 kilometrin mittaisella matkalla, oli 62 kilometriä. Parhaat kuljettajat pääsivät jopa 78 kilometriin.
Kyseisellä 167 kilometrin mittaisella koeajolla autojen keskikulutus asettui 3,9 litraan sadalla kilometrillä, mitä voi pitää erinomaisena tuloksena siihen nähden, että matkaa ajettiin kaupungissa ja moottoritien kovissa nopeuksissa. Jos kokemusta peilaa esimerkiksi pääkaupunkiseudulla tapahtuvaan työmatka-ajoon, Prius Plug-in mahdollistaisi monelle täysin päästöttömän vaihtoehdon liikkumiseen. Edes erillinen kotilatausasema ei ole välttämätön, sillä lataus lämpötolpastakin on nopeaa.
Älykästä teknologiaa.
Audi pistokehybridimallit sisältävät teknologioita, jotka tarjoavat lisämukavuutta ja tukevat tehokasta ajotapaa. Ajotiloja on kolme: EV-tilassa auto liikkuu yksinomaan sähköllä, hybriditila on taloudellinen molempien käyttövoimien yhdistelmä ja hold-tilassa säilytetään akun senhetkinen lataustaso käytettäväksi myöhemmin.
Audi A3 Sportback 40 e-tron
Teho 150 kW (204 hv)
Kiihtyvyys 7,6 sekuntia 0–100 km/h
Kulutus (EU-yhd.) 2,1 l/100 km
CO2-päästöt (WLTP) 47 g/km
Sähköinen toimintamatka (yhdistetty WLTP) 46 km
Plus setsemän isompaa Audia
Toyotan tapauksessa kyseessä lienee ihan tietoinen valinta odottaa hetki ladattavien autojen kanssa, osaamisesta on vaikea kuvitella sen olevan kiinni. Koska akkujen saatavuudessa on edelleen haasteita, kannattaa vähentää (lähes) kaikkien autojen päästöjä sopivasti, kuin harvemman auton päästöjä enemmän.
Silloin kun näitä valintoja tehtiin, ei Muskin lisäksi tainnut kukaan muu tietää tulevaa. Toki pointtisi ovat valideja, mutta toisaalta Toyota lähti satsaamaan vetyä polttavaan polttokennoon, joka oli taasen hyvin kauas kurkottava projekti, jonka tulokset ovat laihoja edelleen ja haasteet ovat sähköauton haasteita suurempia.
Täyssähköauton käyttö ja markkinat rajautuu vieläkin pitkään latausaikaan, hybridin tankkaus ei poikkea nykyisestä.
Toyota on myynyt yli 12 miljoonaa hybridiä vaikka myyntiä on varmasti rajoittanut surkea prius mallisto, mikä on varmasti Prius Plug-in myynninkin suurin haaste.