"Löytyisi googlettamallakin, mutta kysyn kumminkin luottaen että parikin tietäjää osaa vastata ilman hakukonettakin: onko uuden G-mallin hinnat alkaen 520 ja 520d sama moottori samalla jakopäällä kuin edeltäjässäkin?"
F10:n faceliftin yhteydessä nelisylinterinen dieselmoottori uusiutui täysin ja sama moottori seuraa G30:een. Nelisylinterinen ottomoottori uusittiin vasta tämän G30:n yhteydessä, mutta siitä ei ainakaan toistaiseksi ole esitelty mallia 520i. Sitä en tiedä, kuinka paljon samaa näiden kaikkien moottorien jakopässä on.
tracktest:
Asiallinen kysymys vaihteeksi, joten vastaan siksi myös asiallisesti.
F10 on melkoisen suuri auto tarpeisiini. Isompi kuin S80, joka on sekin jo koon suhteen ylärajoilla. Sedan-malli ei jatkossa oikein enää muutenkaan kiinnosta, mikä rajaa myös S90 pois. Tämän luokan farmarit taas on vielä suurempia eli kiinnostus suuntautuu pykälää pienempään luokkaan. A4 Avant tai tuleva V60 on ainoat kiinnostavat pienemmässä premium-farmariluokassa. Sopiva käytetty A4 Avant olisi aika ideaali itselleni, niin hintakaan ei pompsahtaisi liian korkealle. Voi tietysti olla, että tuleva V60 on niin tyylikäs, että se on saatava, mutta se on vielä spekulointia.
Toisaalta enemmän kiinnostaa 5-oviset vaihtoehdot ja Volvo ei niitä tarjoa ollenkaan. Kiinnostavia olisi uusi Audi A5, mutta se on aika kallis, suunnilleen jo A6 tasoa. BMW 3 GT on jossain määrin kiinnostanut jo pitkään, mutta en vaan täysin pidä sen ulkomuodosta, vaikka niitäkin saisi käytettynä sopivaan hintaan. Uusi Opel Insignia herättää kovastikin kiinnostusta, kuten myöskin tuleva VW Arteon, joka esitellään maaliskuussa.
Vaatimukset auton suhteen on melko korkeat sekä hiljaisuuden, ajettavuuden, että tilojen monikäyttöisyyden ja tyylikkyyden suhteen. Siksi valinta ei ole helppoa, kun budjettikaan ei ole rajaton. Tavallaan kateeksi käy, kun on vannoutunut yhden merkin ostaja, joka ei muita merkkejä vilkaisekaan, jolloin valinta on aina helppoa, mutta toisaalta se ei ole vaan minun juttuni.
Asiallista puhetta. Itse olen myös kiinnostunut 5-ovisesta vaihtoehdosta, tavallaan tarjoaa farkkua tyylikkäällä muotoilulla. 3 GT tai A5 ovat kyllä korkealla omissa listoissa juuri syystä mitä Mp-autoilijakin mainitsee. Jos taas pelkkää designia miettii, on 4 Gran Coupe ihan omalla tasollaan.
@NHB: kiitokset! Varmaan arvaatakin, miksi kyselen. Kun oma tyyli on ostaa mieleinen auto, jolla ajetaan pitkään, niin tuo alhaalta saakka kiertävä pitkä ketju kampiakseliin koneistetun hammaspyörän kanssa epäilyttää.
Sama epäilys tosin Mersun OM654 dieselin kanssa, joten menee vuosia, ennen kuin edes harkitsen moista. Menee toki joka tapauksessa, kun budjetoidusta 300.000 km ajomäärästä on taulussa vasta reilu puolet.
Onko BMW:n uusi nelosdiesel tuotu myös 300 sarjaan jossain vaiheessa?
En nyt kovin tarkasti osannut arvata, mutta jotain tuon suuntaista mielessä kävi. BMW:n ketju on pitkä vaan nokkakoneistossa on kaksi ketjua, jotka liittyvät toisiinsa korkeapainepumpun ketjupyörällä. http://www.unixnerd.demon.co.uk/images/b58timing.jpg
Edeltävässä moottorissa oli 10 vuotta sitten paljon ongelmia ja pari vuotta sen jälkeen vähän vähemmän ongelmia. Isot ongelmat johtuivat virheistä kampiakseliin ketjupyörien koneistukssa. Nuo ongelmat kuitenkin hoidettiin jo tuohonkin vanhaan moottoriin, eikä nykyisessä moottorissa ole ollut mitään havaintoja ongelmista. Itse en odottelisi hetkeäkään tuon vuoksi kyseisen moottorin ostamista. Jos aina kaikki pitää ostaa vasta sitten, kun kyseisellä tekniikalla joku on ajanut jo käyttöiän verran, niin siinä ei pääse hyötymään moderneimmasta teknologiasta.
3-sarja sai nämä uudet modulaarisen moottoriperheen dieselit faceliftin mukana.
740 GLE tuohan on BMW-foorumilla käyty aika tarkasti läpi ja todettu hoidetuksi kuten NHB totesi. Nyrkkisääntö on että jos moottorista alkaa kuulua ylimääräisiä ääniä niin on syytä käydä ammattilaisilla toteamassa missä vika. Jakopäänremontti näyttää olevan kyseisessä moottorissa alkupään ongelma joka on mallin loppupäässä hoidettu. Kuten nämä lastetaudit yleensä menee, kun kilometrejä on vanhemmilla koneilla riittävästi takana alkaa vikoja olla jos niitä yleensä tulee.
Jakopää on tietyissä kilometreissä hoidettava, ketjukoneissa kuten BMW se on normaalisti tuplaketjuissa 350 000-500 000 km:n kohdalla ja ääntely paljastaa viimeistään ajankohdan. Hihnakoneissa huomattavasti aikaisemmin tehtävä remontti 80 000-120 000 km nehän eivät vian ilmetessä ääntele vaan homma on hoidettava kun kilometrit on täynnä huolto-ohjelman mukaisesti. VW-konsernin autoilijat tietävät nämä varmasti hyvin ja onhan näitä muillakin autonvalmistajilla.
Valmistaja on tullut vastaan remonteissa alkupään suhteella 1/3 ja vanhemmissa 1/2 kustannuksista joten ei ole mennyt omaan piikkiin kaikki kuten yleensä kuulee, kun valmistaja pesee kätensä ongelmista mitä tulee. BMW F10:n nelisylinterinen moottori uusiutui faceliftin yhteydesssä täysin kuten NHB totesi ja nelisylinterinen moottori on uusi tässä BMW G30:ssä.
Volvomiehelle ennustettava toiminta on sen arvoista, että jätän alan viimeisimpien gizmojen debuggauksen muille. Meillä jokainen tekniikkasukupolvi viipyy niin pitkään, että mikä tahansa suunnilleenkin oikein suunniteltu uudempi on aina selkeä parannus, vaikkei tekniikan etulinjaan tähtäisikään. Mersu on tässä mielessä siitä helppo, että ensimmäiset yksilöt saavuttavat puoli miljoonaa km kolmisen vuotta mallin esittelyn jälkeen.
Oli muuten todella hyvä veto antaa muiden koeponnistaa tuon oman autoni Mercedes OM651 kaksoisahdettu diesel. Omassani on paikallaan alkuperäiset suuttimet ja jakopää, jotka kahdesta ensimmäisestä vuosikerrasta oli noilla kilometreillä rempattu hyvinkin suurella todennäköisyydellä. Tähän katastrofiin pitää vielä lisätä ennenaikaisesti venyvät ketjut ja kuluvat kiristimet - siis ennen maaliskuun 2011 tuotantoerän moottoreita, joihin toimivat korjausosat on ruuvattu kiinni jo tehtaalla. Minä ajoin edeltänyttä pomminkestävää, mutta enemmän kuluttavaa OM646 dieseliä silloin kun näihin haettiin tehtaalla ratkaisuja:
Lähinnä BMW:n nelisylinterinen bensakone kiinnostaa, koska Rouvan S80 on seuraavana uusintavuorossa ja tilalle pitää saada autostaan tarkalle Rouvalle hieman pienempi, ketterämpi ja reilusti vähemmän kuluttava auto, joka on silti mukava ja hiljainen ja "tuntuu ajaessa oikealta autolta eikä mopoautolta".
Löhes 20.000 km vuotuisen ajomäärän vuoksi kohtuullisen taloudellinen bensakone on haussa. Suorituskykyvaatimus on maltillinen, eli suunnilleen AW55-50 viisivaihteisen automaattivolvon taso riittää.
Bemussa olisi F30 lisäbonuksena halpa ja silti mukava ajettava neliveto, joita on myös hyvin tarjolla käytettynä 2012 alkaen. Onko tältä kannalta käytännön eroa 316, 318, 320 ja EfficientDynamics moottoreilla tai niiden eri vuosikerroilla? xDriveä ei taida saada x20i halvempaan moottoriin?
Jep, xdriveä ei saa F30:sissä kuin 320i ja sitä suurempiin. Suurin muutos noissa F30:sissä bensiinimoottoripuolella tapahtui tuossa faceliftissä, kun nelisylinterisissä N20 (->2015) tyypin koneet korvattiin uusilla B48 (2015->) tyypin koneilla. (vastaavasti 6 sylinterisissä N55 -> B58 ja se PSA yhteistyö "prince" engine N13, jota käytettiin 316i ja 320i ED, korvattiin kolmisylinterisellä B38:lla jota käytetään 318i:ssä).
Suurimmat muutokset noiden N20 vs. B48 koneiden välillä ovat:
B48 uses a closed deck block, rather than the open deck design of N20
Revised balance shaft design
Revised CAC design
Revised Valvetronic mechanism
Mechanical main water pump with a supplemental electric water pump for the turbo
Re-oriented location of camshaft timing chain
New engine acoustic cover (this should reduce the diesel-like clatter when the engine is idling)
käytännön kokemuksia ei hirmuisesti ole tuosta N20:stä, kun aikaisempi F30 oli diesel (N47), ja nykyinen bensa on (B48)... mutta tulipahan vähän tekniikkaa kuitenkin.
Esimerkiksi BMW E90, E60 ja E88 3.0 litran vapaastihengittävää N54 moottoria on saatavana 231 hp/170 kW, 258 hp/190 kW ja 272 hp/200 kW:n teholukemilla.
Äkkiseltään melko vaikea erottaa kuvien perusteella onko facelift:in jälkeinen versio vaiko ei, jos ei myynti-ilmoituksessa mainintaa että on "LCI". Koriin ei tullut juuri mitään muutoksia. Teholukemat säilytettiin identtisinä, vaikka koko konetyyppi muuttui.
320i N20 - 130kW (184hp)/270Nm ja samat lukemat B48:ssa.
328i numerointi muutettiin 330i:ksi, joten siinä tunnistus hieman helpompaa (tässä tapauksessa teholukemakin muuttui N20(180kW) -> B48(185kW).
LCI mallit tuli tuotantoon syyskuussa 2015, eikä suomeen liene ehtinyt kovin montaa kappaletta rekisteröintiin vuodelle 2015. Tästa voidaan olettaa, että 320i vm. 2015 on aina N20, vm. 2016 on joko N20 tai B48, ja vm. 2017 on lähes poikkeuksetta B48.
VIN koodilla pystyy netistä tarkastamaan (mikäli se mainitaan tai myyjä suostuu antamaan).
Sinänsä hauska kone tuo B48 (kuten myös nämä muutkin B-tyypin koneet), koska modulaarirakenteen vuoksi ovat "melko" yleiskäyttöisiä. Tehot vaihtelevat mallista ja asennustavasta riippuen, B48:n tapauksessa 181hp -> 258hp. Löytyy poikittain asennettuna etuvetoisista Mineistä ja 2-sarjan tourer/X1-sarjan BMW:istä, ja pitkittäin asennettuna BMW 3/5-sarjan nokalta aina 730i malliin saakka.
vähän karkaa otsikon mukaisesta 5-sarjan G30 keskustelusta, mutta nettiautossa on yleensä rekisterinumero näkyvillä, jonka avulla saa esim. fonecta finderillä auton tiedot VIN koodeineen, jonka jälkeen syöttämällä VIN koodin netin syövereistä löytyviin BMW VIN decodereihin saa auton tiedot tehdasvarusteineen ja mm. valmistuspäivämäärän. Huono puoli tässä on, että fonectan haku on maksullinen.
ZeiMZei: "vähän karkaa otsikon mukaisesta 5-sarjan G30 keskustelusta, mutta nettiautossa on yleensä rekisterinumero näkyvillä, jonka avulla saa esim. fonecta finderillä auton tiedot VIN koodeineen, jonka jälkeen syöttämällä VIN koodin netin syövereistä löytyviin BMW VIN decodereihin saa auton tiedot tehdasvarusteineen ja mm. valmistuspäivämäärän. Huono puoli tässä on, että fonectan haku on maksullinen."
Sattui tuossa pieni perustavaa laatua oleva virhe eilen postatessani noista F30 LCI malleista:
"LCI mallit tuli tuotantoon syyskuussa 2012, eikä suomeen liene ehtinyt kovin montaa kappaletta rekisteröintiin vuodelle 2012. Tästa voidaan olettaa, että 320i vm. 2012 on aina N20, vm. 2013 on joko N20 tai B48, ja vm. 2014 on lähes poikkeuksetta B48."
Eli väärä vuosilukuhan tuonne sujahti. F30 mallin tuotanto aloitettiin syyskuussa 2012, ja LCI (facelift) mallien tuotanto syyskuussa 2015.
Tuo lainaamani teksi tulisi kuulua siis:
LCI mallit tuli tuotantoon syyskuussa 2015, eikä suomeen liene ehtinyt kovin montaa kappaletta rekisteröintiin vuodelle 2015. Tästa voidaan olettaa, että 320i vm. ->2015 on aina N20, vm. 2016 on joko N20 tai B48 (eli alkuvuonna on voitu rekisteröidä vielä noita ennen 09-2015 valmistettuja autoja), ja vm. 2017 on melkovarmasti siis B48.
kävin editoimassa tuon aikaisemmankin postauksen...
...Ja löytyyhän sieltä VIN Decoderien tiedoista myös tuo "Engine" tyyppi. Muutamalla nettiauton rekisterinumerolla Bilteman hakukonetta apuna käyttäen kokeilin. Eli jos F30 320iX production date on vanhempi kuin 09-2015, niin Engine näyttää olevan N20. Jostain syystä tuo Bilteman hakukone ei näille uudemmille 2016/2017 rekisteöidyille löydä tietoja.
En uskaltanut tuota Engine tyyppiä VIN tiedoista aikaisemmin mainita, kun omalla kohdalla (vaikka auto on B48 koneen variantilla varustettu), niin Engine tyypiksi tulee jotain ihan muuta, eli XB1H.
AM&S:ssä on uusi 5-sarjalainen vertailussa Mersua, Volvoa ja Jaguaria vastaan. Parhaaksi arvosteltiin Mersu, jonka jälkeen paremmuusjärjestyksessä tulevat BMW, Volvo ja Jaguar. Bemarin kulutus oli yllättävän suuri muihin verrattuna, eikä se parjännyt Mersulle tai edes Volvolle jousitusmukavuudessa ja melutasossa.
Hieman negatiivisen palautteen sai uusi E-sarja Caradvicen vertailussa etenkin mitä tulee ajamiseen huonommilla teillä. Huonommilla teillä auto velloi ja lisäksi etujousitus hakkasi terävissä kuopissa.
"The Mercedes fell well short of expectations.
How bad was it? Well, Andrew got out of the car saying he felt seasick, and he’s a regular sailor who never pukes on boats. “A lack of body control doesn’t describe it – it feels like it’s on tippy-toes all the time,” he said.
The suspension offered poor body control, with a lot of lateral bouncing on our rough road loop, and it also felt as though it lacked the balance of the BMW and Jaguar. It didn’t brake as well as the other three, either, with a wooden feel to the pedal.
The front end crunched over sharp edges, and it was hard to feel confident at the wheel due to the fact that the body felt like it was moving around on top of the suspension rather than sinking down onto the struts through the sharper bends.
Its steering, at least, was considerably better than the Audi, with quick responses and better feel through the tiller meaning mid-corner corrections were more manageable, and its steering confidence was at a higher level as a result. The resistance of the steering was a bit heavy at times, though.
And its suspension compliance and comfort was actually pretty good below 50km/h, although the front suspension again crunched down over sharp bumps, and we also noticed some axle shuffle at slightly higher speeds.
Look, the general consensus with the E200 is that if you don’t go exploring back roads, you might never need to worry about these dynamic issues. That is to say, it’s a confident city and highway cruiser but falls short when it comes to pushing it hard."
Tässä testin ajettavuuskommentit 5-sarjasta, oikein mitään puutetta ei löytynyt.
"The BMW – long considered a benchmark car for dynamism – didn’t disappoint.
Its steering was much better than the two cars mentioned above, with better directness and accuracy, with its linearity and weight making it feel more trustworthy for the driver.
The suspension tends to feel more of the small inconsistencies in the road, but it never felt flummoxed by them like the Benz.
It cornered with agility despite its size, with a great balance allowing the driver the confidence to push a little harder than in the abovementioned cars.
It didn’t really do anything to offend the sensibilities of our drivers around town, either: sure the suspension felt as though it was constantly nibbling at the road surface, but not annoyingly so, and it soaked up sharp edges as well as the Audi. It settled quickly, making for a decent ride even on crappy city streets."
Testin "voittaja" oli Audi A6. En jaksanut perehtyä testiin muilta osin kuin Mercedeksen ja BMW:n osalta, ja näidenkin osalta luin vain nuo yllä siteeratut kaksi kappaletta kun ne pistivät silmään.
Ilma-alustaa vastaan on uudessa BMW 5-sarjassa Adaptive Drive -alusta.
Säädettävä iskunvaimenninjärjestelmä ja aktiiviset kallistuksenvakaajat. Tätä alustaa on kehuttu koeajoissa ja luulisi tuon 100 kilon painonpudotuksen näkyvän polttoaineen kulutuksessa positiivisessa mielessä. Ja onhan tuolla hieman vaikutusta myös kiihtyvyyteen. Kummastuttaa tuo NHB:n vastaus suuresta kulutuksesta ja huonosta jousitusmukavuudesta ja melutasosta. Täytyy odottaa lisää arvostettuja testejä ja vertailuja. Kolme kovaa (Audi, BMW ja MB) tulee viemään testejä kukin vuorollaan se on ennenkin nähty ja siihen on tyytyminen.
"Kolme kovaa (Audi, BMW ja MB) tulee viemään testejä kukin vuorollaan se on ennenkin nähty ja siihen on tyytyminen."
Veihän se Volvokin juuri CarAdvicen testin, jossa Mersu jäi hopealle. Siihen on tyytyminen.
Ja jos Volvo tosiaan oli Bemaria mukavampi, hiljaisempi ja taloudellisempi AMS:n testissä, niin eipä Bemarin esitys ihan vastannut odotuksiani, oli lopputulos pisteissä mikä tahansa. Joidenkin mukaan Bemarinhan piti olla aivan suvereeni ykkönen.
Yksi testi ei tee yhdestäkään merkistä suvereenia voittajaa vaikka WhatCar näin julistikin tuolla avauksessaan uudessa ketjussa.
Volvo vie myös testejä omilla vahvuuksillaan kuten BMW tulee myös viemään. Tuntuu kyllä kovin kummalliselta jos tosiaan uusi 100 kg keveämpi BMW G30 on meluisa ja huonolla alustalla ja kaiken huipuksi kulutus oli yllättävän suuri. Olisi mukava nähdä mitkä oli todelliset luvut kulutuksen suhteen. Alustan toimivuus ja melutaso on tietysti vain toimittajan kokema mieltymys/makuasia ja siitä voidaan olla yhtä montaa mieltä kuin on testaajaa. Järjestys tulee vielä muuttumaan neljän kovan kesken (Audi, BMW, MB ja Volvo) siitä voitte olla varmoja, kun kesään keritään ja testejä rupeaa tulemaan joka julkaisulta.
Testin pisteytyksestä on tehtävissä erikoisia päätelmiä kuten Derrick ansiokkaasti tekee.
Tässä taas toisesta testistä MB:n osalta.
Derrick:
"Hieman negatiivisen palautteen sai uusi E-sarja Caradvicen vertailussa etenkin mitä tulee ajamiseen huonommilla teillä. Huonommilla teillä auto velloi ja lisäksi etujousitus hakkasi terävissä kuopissa."
Ei tämäkään yhden toimittajan suulla kuultuna kovin vakuuttavalta kuulosta MB:n kannalta katsottuna.
"Kummastuttaa tuo NHB:n vastaus suuresta kulutuksesta ja huonosta jousitusmukavuudesta ja melutasosta."
Jonkin verran yllättävää tosiaan. Melusta ja jousitusmukavuudesta ensikoeajoista on saanut lukea pelkkää suitsutusta. Uusia vertailuja odotellessa.
Todennäköisesti BMW oli tuoreimpana mallina aivan uudenkarhea ja muita oli jo enemmän tai vähemmän ajettu sisään. Joka tapauksessa tuo Mersun 220 d on monessa vertailussa mitattu monessa suhteessa erinomaiseksi ja se antaa varmasti kovan mittatikun kaikille muille. Vertailukulutukset olivat siis:
Mercedes 6,3 l/100 km
Volvo 6,6
Jaguar 6,8
BMW 7,2
MB:n kohdalla sisäänajo on varmasti ajettu jo kauan sitten. BMW:n kohdalla täysin tuoreena totutusajo on varmasti meneillän ja lukemat kulutuksessa tulevat varmasti tippumaan tuosta "janoisesta" lukemasta lähelle MB:n kulutusta. Ei siitä huolta. Muistan kerran jutelleeni taksinkuljettajan kanssa jolla oli uudenkarhea "Mersu" alla kysyessäni miten kulutus uudessa autossa vastaus oli kun 100 000 km:n sisäänajo on suoritettu silloin kulutus on varmasti se mikä se voi tälle yksilölle olla. Totesin vain varmasti näin. Ikää kuljettajalla oli päälle 50 joten, kun ikänsä on taksia ajanut vastaus oli varmasti paikkansa pitävä.
Testistä se että en yhden koeajon perusteella lähtisi kulutusta arvioimaan vielä kovin pitkälle. Sitten kun tämä BMW on taatusti sisäänajettu alkaa kulutus olemaan sitä mitä autonvalmistaja on tälle testeissään saanut, tai ainakin siine päin nyt se on kaikkea muuta kuin pitäisi. Ja testaajan ajotavasta riippuu paljon miten auto kuluttaa ja onko ajotyyli juuri oikea kyseiselle autolle. Itse luotan vain omaan kykyyni ajotavassa ja sillä säästää jos haluaa. Ja nyt puhun isosta bensiinimoottorisesta manuaalista mitä on kaikki olleet tähän asti. BMW:n 8-vaihteinen automaatti menee samoihin lukemiin millä manuaalina pääsisin. Alustan toimivuudesta ja auton melusta en olisi huolissani sillä ei ole vielä tullut omistettua yhtään meluisaa 5-sarjan BMW:tä eikä yhdessäkään ole ollut toimimatonta alustaa. M-sport alustaa pidän parhaana omaan makuuni kun on istuimet samaa mallia eli M-sport kaikilla herkuilla tosin Comfort istuimet on myös hyvät.
Testaajan alustan analyysit hieman ihmetyttää eikö ole ollut oikein uuden auton säädöt tuttuja kun saa jousitusmukavuudesta pyyhkeitä. Uudessa BMW 5-sarjassa on Adaptive Drive -alusta. Säädettävä iskunvaimenninjärjestelmä ja aktiiviset kallistuksenvakaajat. Panee miettimään onko auto ollut testaajalle tarpeeksi tuttu saadakseen autosta kaiken parhaan esiin tuota sopi miettiä ja syystäkin epäillä. Melun tunteen laitan kyllä testaajan suhisevien korvien piikkiin ja sitten kun joskus pääsen tuon uuden auton puikkoihin voin tuon meluisuuden kumota aivan varmasti. Asialla ei tosin ole merkitystä sillä ostan autoni itseäni varten ja on aivan sama mitä mieltä on jonkin tahon testaaja. Ainahan näissä testeissä on testaajan mieltymykset omaan suosikkimerkkiin taustalla ja sympatiat se ei saisi vaikuttaa mutta aina jää se mahdollisuus kun on kyse ihmisistä. Puolueetonta testaajaa tuskin on mutta jokainen punnitkoon tykönään näiden osuuden jos haluaa, itseeni ja valintoihini näillä ei ole vaikutusta. Onhan näistä silti mukava keskustella, mutta tunteet ja lievä kiihkoilu on ottanut ikävästi vallan toisessa ketjussa.
Auto, Motor und Sportin uusimassa numerossa A6, E-Klasse ja 5er ovat vertailussa noin 200 kilowattisina dieseleinä. Noilla tekniikoilla vertailun vei BM, joka oli tasaisen kova ja järjestys oli autojen selainen, kuin autojen julkaisupäivistä päätelleen pitikin olla. Erot eivät olleet mitään valtavia ja isoin ero löytyi ehkä autojen massoista, joissa BMw oli 124 ja 125 kiloa verrokkejaan keveämpi. Siinä on A6:lla otettavaa kiinni. MErsu haastaa muut myös pian uusilla ottomoottoreilla, joissa on 48 volttinen sähköjärjestelmä ja kevythybriditekniikka vakiona.
"Löytyisi googlettamallakin, mutta kysyn kumminkin luottaen että parikin tietäjää osaa vastata ilman hakukonettakin: onko uuden G-mallin hinnat alkaen 520 ja 520d sama moottori samalla jakopäällä kuin edeltäjässäkin?"
F10:n faceliftin yhteydessä nelisylinterinen dieselmoottori uusiutui täysin ja sama moottori seuraa G30:een. Nelisylinterinen ottomoottori uusittiin vasta tämän G30:n yhteydessä, mutta siitä ei ainakaan toistaiseksi ole esitelty mallia 520i. Sitä en tiedä, kuinka paljon samaa näiden kaikkien moottorien jakopässä on.
tracktest:
Asiallinen kysymys vaihteeksi, joten vastaan siksi myös asiallisesti.
F10 on melkoisen suuri auto tarpeisiini. Isompi kuin S80, joka on sekin jo koon suhteen ylärajoilla. Sedan-malli ei jatkossa oikein enää muutenkaan kiinnosta, mikä rajaa myös S90 pois. Tämän luokan farmarit taas on vielä suurempia eli kiinnostus suuntautuu pykälää pienempään luokkaan. A4 Avant tai tuleva V60 on ainoat kiinnostavat pienemmässä premium-farmariluokassa. Sopiva käytetty A4 Avant olisi aika ideaali itselleni, niin hintakaan ei pompsahtaisi liian korkealle. Voi tietysti olla, että tuleva V60 on niin tyylikäs, että se on saatava, mutta se on vielä spekulointia.
Toisaalta enemmän kiinnostaa 5-oviset vaihtoehdot ja Volvo ei niitä tarjoa ollenkaan. Kiinnostavia olisi uusi Audi A5, mutta se on aika kallis, suunnilleen jo A6 tasoa. BMW 3 GT on jossain määrin kiinnostanut jo pitkään, mutta en vaan täysin pidä sen ulkomuodosta, vaikka niitäkin saisi käytettynä sopivaan hintaan. Uusi Opel Insignia herättää kovastikin kiinnostusta, kuten myöskin tuleva VW Arteon, joka esitellään maaliskuussa.
Vaatimukset auton suhteen on melko korkeat sekä hiljaisuuden, ajettavuuden, että tilojen monikäyttöisyyden ja tyylikkyyden suhteen. Siksi valinta ei ole helppoa, kun budjettikaan ei ole rajaton. Tavallaan kateeksi käy, kun on vannoutunut yhden merkin ostaja, joka ei muita merkkejä vilkaisekaan, jolloin valinta on aina helppoa, mutta toisaalta se ei ole vaan minun juttuni.
Asiallista puhetta. Itse olen myös kiinnostunut 5-ovisesta vaihtoehdosta, tavallaan tarjoaa farkkua tyylikkäällä muotoilulla. 3 GT tai A5 ovat kyllä korkealla omissa listoissa juuri syystä mitä Mp-autoilijakin mainitsee. Jos taas pelkkää designia miettii, on 4 Gran Coupe ihan omalla tasollaan.
Erittäin hyviä vastauksia kaikilta kolmelta. Tästä on hyvä jatkaa keskustelua hyvässä hengessä.
@NHB: kiitokset! Varmaan arvaatakin, miksi kyselen. Kun oma tyyli on ostaa mieleinen auto, jolla ajetaan pitkään, niin tuo alhaalta saakka kiertävä pitkä ketju kampiakseliin koneistetun hammaspyörän kanssa epäilyttää.
Sama epäilys tosin Mersun OM654 dieselin kanssa, joten menee vuosia, ennen kuin edes harkitsen moista. Menee toki joka tapauksessa, kun budjetoidusta 300.000 km ajomäärästä on taulussa vasta reilu puolet.
Onko BMW:n uusi nelosdiesel tuotu myös 300 sarjaan jossain vaiheessa?
En nyt kovin tarkasti osannut arvata, mutta jotain tuon suuntaista mielessä kävi. BMW:n ketju on pitkä vaan nokkakoneistossa on kaksi ketjua, jotka liittyvät toisiinsa korkeapainepumpun ketjupyörällä.
http://www.unixnerd.demon.co.uk/images/b58timing.jpg
Edeltävässä moottorissa oli 10 vuotta sitten paljon ongelmia ja pari vuotta sen jälkeen vähän vähemmän ongelmia. Isot ongelmat johtuivat virheistä kampiakseliin ketjupyörien koneistukssa. Nuo ongelmat kuitenkin hoidettiin jo tuohonkin vanhaan moottoriin, eikä nykyisessä moottorissa ole ollut mitään havaintoja ongelmista. Itse en odottelisi hetkeäkään tuon vuoksi kyseisen moottorin ostamista. Jos aina kaikki pitää ostaa vasta sitten, kun kyseisellä tekniikalla joku on ajanut jo käyttöiän verran, niin siinä ei pääse hyötymään moderneimmasta teknologiasta.
3-sarja sai nämä uudet modulaarisen moottoriperheen dieselit faceliftin mukana.
740 GLE tuohan on BMW-foorumilla käyty aika tarkasti läpi ja todettu hoidetuksi kuten NHB totesi. Nyrkkisääntö on että jos moottorista alkaa kuulua ylimääräisiä ääniä niin on syytä käydä ammattilaisilla toteamassa missä vika. Jakopäänremontti näyttää olevan kyseisessä moottorissa alkupään ongelma joka on mallin loppupäässä hoidettu. Kuten nämä lastetaudit yleensä menee, kun kilometrejä on vanhemmilla koneilla riittävästi takana alkaa vikoja olla jos niitä yleensä tulee.
Jakopää on tietyissä kilometreissä hoidettava, ketjukoneissa kuten BMW se on normaalisti tuplaketjuissa 350 000-500 000 km:n kohdalla ja ääntely paljastaa viimeistään ajankohdan. Hihnakoneissa huomattavasti aikaisemmin tehtävä remontti 80 000-120 000 km nehän eivät vian ilmetessä ääntele vaan homma on hoidettava kun kilometrit on täynnä huolto-ohjelman mukaisesti. VW-konsernin autoilijat tietävät nämä varmasti hyvin ja onhan näitä muillakin autonvalmistajilla.
Valmistaja on tullut vastaan remonteissa alkupään suhteella 1/3 ja vanhemmissa 1/2 kustannuksista joten ei ole mennyt omaan piikkiin kaikki kuten yleensä kuulee, kun valmistaja pesee kätensä ongelmista mitä tulee. BMW F10:n nelisylinterinen moottori uusiutui faceliftin yhteydesssä täysin kuten NHB totesi ja nelisylinterinen moottori on uusi tässä BMW G30:ssä.
Volvomiehelle ennustettava toiminta on sen arvoista, että jätän alan viimeisimpien gizmojen debuggauksen muille. Meillä jokainen tekniikkasukupolvi viipyy niin pitkään, että mikä tahansa suunnilleenkin oikein suunniteltu uudempi on aina selkeä parannus, vaikkei tekniikan etulinjaan tähtäisikään. Mersu on tässä mielessä siitä helppo, että ensimmäiset yksilöt saavuttavat puoli miljoonaa km kolmisen vuotta mallin esittelyn jälkeen.
Oli muuten todella hyvä veto antaa muiden koeponnistaa tuon oman autoni Mercedes OM651 kaksoisahdettu diesel. Omassani on paikallaan alkuperäiset suuttimet ja jakopää, jotka kahdesta ensimmäisestä vuosikerrasta oli noilla kilometreillä rempattu hyvinkin suurella todennäköisyydellä. Tähän katastrofiin pitää vielä lisätä ennenaikaisesti venyvät ketjut ja kuluvat kiristimet - siis ennen maaliskuun 2011 tuotantoerän moottoreita, joihin toimivat korjausosat on ruuvattu kiinni jo tehtaalla. Minä ajoin edeltänyttä pomminkestävää, mutta enemmän kuluttavaa OM646 dieseliä silloin kun näihin haettiin tehtaalla ratkaisuja:
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001767613.html
Lähinnä BMW:n nelisylinterinen bensakone kiinnostaa, koska Rouvan S80 on seuraavana uusintavuorossa ja tilalle pitää saada autostaan tarkalle Rouvalle hieman pienempi, ketterämpi ja reilusti vähemmän kuluttava auto, joka on silti mukava ja hiljainen ja "tuntuu ajaessa oikealta autolta eikä mopoautolta".
Löhes 20.000 km vuotuisen ajomäärän vuoksi kohtuullisen taloudellinen bensakone on haussa. Suorituskykyvaatimus on maltillinen, eli suunnilleen AW55-50 viisivaihteisen automaattivolvon taso riittää.
Bemussa olisi F30 lisäbonuksena halpa ja silti mukava ajettava neliveto, joita on myös hyvin tarjolla käytettynä 2012 alkaen. Onko tältä kannalta käytännön eroa 316, 318, 320 ja EfficientDynamics moottoreilla tai niiden eri vuosikerroilla? xDriveä ei taida saada x20i halvempaan moottoriin?
Jep, xdriveä ei saa F30:sissä kuin 320i ja sitä suurempiin. Suurin muutos noissa F30:sissä bensiinimoottoripuolella tapahtui tuossa faceliftissä, kun nelisylinterisissä N20 (->2015) tyypin koneet korvattiin uusilla B48 (2015->) tyypin koneilla. (vastaavasti 6 sylinterisissä N55 -> B58 ja se PSA yhteistyö "prince" engine N13, jota käytettiin 316i ja 320i ED, korvattiin kolmisylinterisellä B38:lla jota käytetään 318i:ssä).
Suurimmat muutokset noiden N20 vs. B48 koneiden välillä ovat:
käytännön kokemuksia ei hirmuisesti ole tuosta N20:stä, kun aikaisempi F30 oli diesel (N47), ja nykyinen bensa on (B48)... mutta tulipahan vähän tekniikkaa kuitenkin.
Kiitos. Erottaako N20 ja B48 moottorisia Nettiautossa tehokukemasta tjsp. millä voisi helposti erotella uudet ja vanhat mallit?
Esimerkiksi BMW E90, E60 ja E88 3.0 litran vapaastihengittävää N54 moottoria on saatavana 231 hp/170 kW, 258 hp/190 kW ja 272 hp/200 kW:n teholukemilla.
Äkkiseltään melko vaikea erottaa kuvien perusteella onko facelift:in jälkeinen versio vaiko ei, jos ei myynti-ilmoituksessa mainintaa että on "LCI". Koriin ei tullut juuri mitään muutoksia. Teholukemat säilytettiin identtisinä, vaikka koko konetyyppi muuttui.
LCI mallit tuli tuotantoon syyskuussa 2015, eikä suomeen liene ehtinyt kovin montaa kappaletta rekisteröintiin vuodelle 2015. Tästa voidaan olettaa, että 320i vm. 2015 on aina N20, vm. 2016 on joko N20 tai B48, ja vm. 2017 on lähes poikkeuksetta B48.
VIN koodilla pystyy netistä tarkastamaan (mikäli se mainitaan tai myyjä suostuu antamaan).
Sinänsä hauska kone tuo B48 (kuten myös nämä muutkin B-tyypin koneet), koska modulaarirakenteen vuoksi ovat "melko" yleiskäyttöisiä. Tehot vaihtelevat mallista ja asennustavasta riippuen, B48:n tapauksessa 181hp -> 258hp. Löytyy poikittain asennettuna etuvetoisista Mineistä ja 2-sarjan tourer/X1-sarjan BMW:istä, ja pitkittäin asennettuna BMW 3/5-sarjan nokalta aina 730i malliin saakka.
Sylinterin mitoista voi erottaa nuo moottorit. 2-litraisina N20:n sylinterin halkaisija on 84 mm ja B48:n sylinterit ovat 82 millisiä.
vähän karkaa otsikon mukaisesta 5-sarjan G30 keskustelusta, mutta nettiautossa on yleensä rekisterinumero näkyvillä, jonka avulla saa esim. fonecta finderillä auton tiedot VIN koodeineen, jonka jälkeen syöttämällä VIN koodin netin syövereistä löytyviin BMW VIN decodereihin saa auton tiedot tehdasvarusteineen ja mm. valmistuspäivämäärän. Huono puoli tässä on, että fonectan haku on maksullinen.
ZeiMZei: "vähän karkaa otsikon mukaisesta 5-sarjan G30 keskustelusta, mutta nettiautossa on yleensä rekisterinumero näkyvillä, jonka avulla saa esim. fonecta finderillä auton tiedot VIN koodeineen, jonka jälkeen syöttämällä VIN koodin netin syövereistä löytyviin BMW VIN decodereihin saa auton tiedot tehdasvarusteineen ja mm. valmistuspäivämäärän. Huono puoli tässä on, että fonectan haku on maksullinen."
Bilteman sivuilta VIN-koodin saa maksutta: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/
BMW VIN Decoder. Turvallinen.
https://www.bmwdecoder.com/
Sattui tuossa pieni perustavaa laatua oleva virhe eilen postatessani noista F30 LCI malleista:
"LCI mallit tuli tuotantoon syyskuussa 2012, eikä suomeen liene ehtinyt kovin montaa kappaletta rekisteröintiin vuodelle 2012. Tästa voidaan olettaa, että 320i vm. 2012 on aina N20, vm. 2013 on joko N20 tai B48, ja vm. 2014 on lähes poikkeuksetta B48."
Eli väärä vuosilukuhan tuonne sujahti. F30 mallin tuotanto aloitettiin syyskuussa 2012, ja LCI (facelift) mallien tuotanto syyskuussa 2015.
Tuo lainaamani teksi tulisi kuulua siis:
LCI mallit tuli tuotantoon syyskuussa 2015, eikä suomeen liene ehtinyt kovin montaa kappaletta rekisteröintiin vuodelle 2015. Tästa voidaan olettaa, että 320i vm. ->2015 on aina N20, vm. 2016 on joko N20 tai B48 (eli alkuvuonna on voitu rekisteröidä vielä noita ennen 09-2015 valmistettuja autoja), ja vm. 2017 on melkovarmasti siis B48.
kävin editoimassa tuon aikaisemmankin postauksen...
...Ja löytyyhän sieltä VIN Decoderien tiedoista myös tuo "Engine" tyyppi. Muutamalla nettiauton rekisterinumerolla Bilteman hakukonetta apuna käyttäen kokeilin. Eli jos F30 320iX production date on vanhempi kuin 09-2015, niin Engine näyttää olevan N20. Jostain syystä tuo Bilteman hakukone ei näille uudemmille 2016/2017 rekisteöidyille löydä tietoja.
En uskaltanut tuota Engine tyyppiä VIN tiedoista aikaisemmin mainita, kun omalla kohdalla (vaikka auto on B48 koneen variantilla varustettu), niin Engine tyypiksi tulee jotain ihan muuta, eli XB1H.
Marcus Grönholm ajaa tänään perjantaina kilpaa ladattavalla hybridillä.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/marcus-gronholm-lahtee-jaaratakisaan-hybridiautolla/t9cFisPY
AM&S:ssä on uusi 5-sarjalainen vertailussa Mersua, Volvoa ja Jaguaria vastaan. Parhaaksi arvosteltiin Mersu, jonka jälkeen paremmuusjärjestyksessä tulevat BMW, Volvo ja Jaguar. Bemarin kulutus oli yllättävän suuri muihin verrattuna, eikä se parjännyt Mersulle tai edes Volvolle jousitusmukavuudessa ja melutasossa.
Hieman negatiivisen palautteen sai uusi E-sarja Caradvicen vertailussa etenkin mitä tulee ajamiseen huonommilla teillä. Huonommilla teillä auto velloi ja lisäksi etujousitus hakkasi terävissä kuopissa.
"The Mercedes fell well short of expectations.
How bad was it? Well, Andrew got out of the car saying he felt seasick, and he’s a regular sailor who never pukes on boats. “A lack of body control doesn’t describe it – it feels like it’s on tippy-toes all the time,” he said.
The suspension offered poor body control, with a lot of lateral bouncing on our rough road loop, and it also felt as though it lacked the balance of the BMW and Jaguar. It didn’t brake as well as the other three, either, with a wooden feel to the pedal.
The front end crunched over sharp edges, and it was hard to feel confident at the wheel due to the fact that the body felt like it was moving around on top of the suspension rather than sinking down onto the struts through the sharper bends.
Its steering, at least, was considerably better than the Audi, with quick responses and better feel through the tiller meaning mid-corner corrections were more manageable, and its steering confidence was at a higher level as a result. The resistance of the steering was a bit heavy at times, though.
And its suspension compliance and comfort was actually pretty good below 50km/h, although the front suspension again crunched down over sharp bumps, and we also noticed some axle shuffle at slightly higher speeds.
Look, the general consensus with the E200 is that if you don’t go exploring back roads, you might never need to worry about these dynamic issues. That is to say, it’s a confident city and highway cruiser but falls short when it comes to pushing it hard."
http://www.caradvice.com.au/481532/luxury-sedan-comparison-part-two-audi-a6-v-bmw-5-series-v-jaguar-xf-v-mercedes-benz-e-class/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=share
Derrick tuossa se nähdään eri testeissä tulee täysin päinvastaisia näkemyksiä.
http://www.autoexpress.co.uk/bmw/5-series/97845/new-bmw-5-series-2017-review
Caradvicen testissä oli vanha 5-sarja.
Tässä testin ajettavuuskommentit 5-sarjasta, oikein mitään puutetta ei löytynyt.
"The BMW – long considered a benchmark car for dynamism – didn’t disappoint.
Its steering was much better than the two cars mentioned above, with better directness and accuracy, with its linearity and weight making it feel more trustworthy for the driver.
The suspension tends to feel more of the small inconsistencies in the road, but it never felt flummoxed by them like the Benz.
It cornered with agility despite its size, with a great balance allowing the driver the confidence to push a little harder than in the abovementioned cars.
It didn’t really do anything to offend the sensibilities of our drivers around town, either: sure the suspension felt as though it was constantly nibbling at the road surface, but not annoyingly so, and it soaked up sharp edges as well as the Audi. It settled quickly, making for a decent ride even on crappy city streets."
Testin "voittaja" oli Audi A6. En jaksanut perehtyä testiin muilta osin kuin Mercedeksen ja BMW:n osalta, ja näidenkin osalta luin vain nuo yllä siteeratut kaksi kappaletta kun ne pistivät silmään.
Ilma-alustaa vastaan on uudessa BMW 5-sarjassa Adaptive Drive -alusta.
Säädettävä iskunvaimenninjärjestelmä ja aktiiviset kallistuksenvakaajat. Tätä alustaa on kehuttu koeajoissa ja luulisi tuon 100 kilon painonpudotuksen näkyvän polttoaineen kulutuksessa positiivisessa mielessä. Ja onhan tuolla hieman vaikutusta myös kiihtyvyyteen. Kummastuttaa tuo NHB:n vastaus suuresta kulutuksesta ja huonosta jousitusmukavuudesta ja melutasosta. Täytyy odottaa lisää arvostettuja testejä ja vertailuja. Kolme kovaa (Audi, BMW ja MB) tulee viemään testejä kukin vuorollaan se on ennenkin nähty ja siihen on tyytyminen.
"Kolme kovaa (Audi, BMW ja MB) tulee viemään testejä kukin vuorollaan se on ennenkin nähty ja siihen on tyytyminen."
Veihän se Volvokin juuri CarAdvicen testin, jossa Mersu jäi hopealle. Siihen on tyytyminen.
Ja jos Volvo tosiaan oli Bemaria mukavampi, hiljaisempi ja taloudellisempi AMS:n testissä, niin eipä Bemarin esitys ihan vastannut odotuksiani, oli lopputulos pisteissä mikä tahansa. Joidenkin mukaan Bemarinhan piti olla aivan suvereeni ykkönen.
Yksi testi ei tee yhdestäkään merkistä suvereenia voittajaa vaikka WhatCar näin julistikin tuolla avauksessaan uudessa ketjussa.
Volvo vie myös testejä omilla vahvuuksillaan kuten BMW tulee myös viemään. Tuntuu kyllä kovin kummalliselta jos tosiaan uusi 100 kg keveämpi BMW G30 on meluisa ja huonolla alustalla ja kaiken huipuksi kulutus oli yllättävän suuri. Olisi mukava nähdä mitkä oli todelliset luvut kulutuksen suhteen. Alustan toimivuus ja melutaso on tietysti vain toimittajan kokema mieltymys/makuasia ja siitä voidaan olla yhtä montaa mieltä kuin on testaajaa. Järjestys tulee vielä muuttumaan neljän kovan kesken (Audi, BMW, MB ja Volvo) siitä voitte olla varmoja, kun kesään keritään ja testejä rupeaa tulemaan joka julkaisulta.
Testin pisteytyksestä on tehtävissä erikoisia päätelmiä kuten Derrick ansiokkaasti tekee.
Tässä taas toisesta testistä MB:n osalta.
Derrick:
"Hieman negatiivisen palautteen sai uusi E-sarja Caradvicen vertailussa etenkin mitä tulee ajamiseen huonommilla teillä. Huonommilla teillä auto velloi ja lisäksi etujousitus hakkasi terävissä kuopissa."
Ei tämäkään yhden toimittajan suulla kuultuna kovin vakuuttavalta kuulosta MB:n kannalta katsottuna.
Jostakin syystä Volvon ja BMW:n kiihtyvyyksiä ei mitattu (oli vain tehtaan arvot) Ruotsin AMS:in testissä, no ehkä tällä seikalla ei ole merkitystä.
"Kummastuttaa tuo NHB:n vastaus suuresta kulutuksesta ja huonosta jousitusmukavuudesta ja melutasosta."
Jonkin verran yllättävää tosiaan. Melusta ja jousitusmukavuudesta ensikoeajoista on saanut lukea pelkkää suitsutusta. Uusia vertailuja odotellessa.
Todennäköisesti BMW oli tuoreimpana mallina aivan uudenkarhea ja muita oli jo enemmän tai vähemmän ajettu sisään. Joka tapauksessa tuo Mersun 220 d on monessa vertailussa mitattu monessa suhteessa erinomaiseksi ja se antaa varmasti kovan mittatikun kaikille muille. Vertailukulutukset olivat siis:
Mercedes 6,3 l/100 km
Volvo 6,6
Jaguar 6,8
BMW 7,2
MB:n kohdalla sisäänajo on varmasti ajettu jo kauan sitten. BMW:n kohdalla täysin tuoreena totutusajo on varmasti meneillän ja lukemat kulutuksessa tulevat varmasti tippumaan tuosta "janoisesta" lukemasta lähelle MB:n kulutusta. Ei siitä huolta. Muistan kerran jutelleeni taksinkuljettajan kanssa jolla oli uudenkarhea "Mersu" alla kysyessäni miten kulutus uudessa autossa vastaus oli kun 100 000 km:n sisäänajo on suoritettu silloin kulutus on varmasti se mikä se voi tälle yksilölle olla. Totesin vain varmasti näin. Ikää kuljettajalla oli päälle 50 joten, kun ikänsä on taksia ajanut vastaus oli varmasti paikkansa pitävä.
Testistä se että en yhden koeajon perusteella lähtisi kulutusta arvioimaan vielä kovin pitkälle. Sitten kun tämä BMW on taatusti sisäänajettu alkaa kulutus olemaan sitä mitä autonvalmistaja on tälle testeissään saanut, tai ainakin siine päin nyt se on kaikkea muuta kuin pitäisi. Ja testaajan ajotavasta riippuu paljon miten auto kuluttaa ja onko ajotyyli juuri oikea kyseiselle autolle. Itse luotan vain omaan kykyyni ajotavassa ja sillä säästää jos haluaa. Ja nyt puhun isosta bensiinimoottorisesta manuaalista mitä on kaikki olleet tähän asti. BMW:n 8-vaihteinen automaatti menee samoihin lukemiin millä manuaalina pääsisin. Alustan toimivuudesta ja auton melusta en olisi huolissani sillä ei ole vielä tullut omistettua yhtään meluisaa 5-sarjan BMW:tä eikä yhdessäkään ole ollut toimimatonta alustaa. M-sport alustaa pidän parhaana omaan makuuni kun on istuimet samaa mallia eli M-sport kaikilla herkuilla tosin Comfort istuimet on myös hyvät.
Testaajan alustan analyysit hieman ihmetyttää eikö ole ollut oikein uuden auton säädöt tuttuja kun saa jousitusmukavuudesta pyyhkeitä. Uudessa BMW 5-sarjassa on Adaptive Drive -alusta. Säädettävä iskunvaimenninjärjestelmä ja aktiiviset kallistuksenvakaajat. Panee miettimään onko auto ollut testaajalle tarpeeksi tuttu saadakseen autosta kaiken parhaan esiin tuota sopi miettiä ja syystäkin epäillä. Melun tunteen laitan kyllä testaajan suhisevien korvien piikkiin ja sitten kun joskus pääsen tuon uuden auton puikkoihin voin tuon meluisuuden kumota aivan varmasti. Asialla ei tosin ole merkitystä sillä ostan autoni itseäni varten ja on aivan sama mitä mieltä on jonkin tahon testaaja. Ainahan näissä testeissä on testaajan mieltymykset omaan suosikkimerkkiin taustalla ja sympatiat se ei saisi vaikuttaa mutta aina jää se mahdollisuus kun on kyse ihmisistä. Puolueetonta testaajaa tuskin on mutta jokainen punnitkoon tykönään näiden osuuden jos haluaa, itseeni ja valintoihini näillä ei ole vaikutusta. Onhan näistä silti mukava keskustella, mutta tunteet ja lievä kiihkoilu on ottanut ikävästi vallan toisessa ketjussa.
Auto, Motor und Sportin uusimassa numerossa A6, E-Klasse ja 5er ovat vertailussa noin 200 kilowattisina dieseleinä. Noilla tekniikoilla vertailun vei BM, joka oli tasaisen kova ja järjestys oli autojen selainen, kuin autojen julkaisupäivistä päätelleen pitikin olla. Erot eivät olleet mitään valtavia ja isoin ero löytyi ehkä autojen massoista, joissa BMw oli 124 ja 125 kiloa verrokkejaan keveämpi. Siinä on A6:lla otettavaa kiinni. MErsu haastaa muut myös pian uusilla ottomoottoreilla, joissa on 48 volttinen sähköjärjestelmä ja kevythybriditekniikka vakiona.