Uusi BMW 5-sarja G30

1240 kommenttia
1356742
  • 740 GLE on ilmeisesti ainoa keskustelija täällä joka tekee samoin kuin allekirjoittanut "uutta" autoa katsellessaan että valinta tapahtuu vähän ajetusta käytetystä premium-merkistä. Tarkalla huoltohistorialla ja tarkistetuilla kilometreillä. En näe mitään järkeä maksaa autosta tuota premium-lisää ja alun kalleimmista kilometreistä kun hyväkuntoinen käytetty ja vähän ajettu, kunnoltaan huippu lähtee reilusti halvemmalla. Rahalle kun on muutakin käyttöä kuin lahjoittaa sitä verottajalle ja autoliikkeelle ja autonvalmistajalle. Elämä on valintoja joku ajattelee järkevästi ja joku taas omasta katsannasta hieman toisella tavalla. Hyvin pidetystä huolletusta autosta runsaalla varustelulla saa vaihdossa tai suoraan myyden aina kohtuullisen korvaauksen. Kaupanteko on hyvin onnistuessaan palkitseva molemmin puolin. Se on tullut nähtyä useampaan kertaan.

      
  • Tracktestin viesti myyntimääristä oli täyttä sontaa, kuten NHB jo huomauttikin. Kun tracktest kirjoittaa täyttä sontaa, niin hän ohittaa sen olankohautuksella. Kun joku muu kirjoittaa tracktestille epämieluisia tosiasioita BMW:stä, niin tracktest huutaa naama väärinpäin trolleista ja sekoaa täysin. Huvittavaa sekin, että (entinen?) M5 Bemarin omistaja puhuu auton järkevyydestä. Vaikka kyse olikin ikivanhasta rouskusta, niin järkevänä tuollaista autoa tuskin kovin moni pitää. Johtuuko sitten järkevyydestä vaiko rahan puutteesta, että tracktestillä ei ole uutta M5 Bemaria, niin sitä me muut voimme vain arvuutella. ;)

    Muistaakseni NHB ei osta autojaan Suomesta ja muualla käytänteet vaihtelevat, mutta kyllä Suomessakin autoista alennusta saa. Kun menee käteisen kanssa ostamaan uutta autoa, niin hinnasta lähtee käytännössä n. 5 % pois, joskus enemmänkin. Päälle voi vielä neuvotella Suomessa asennettavia lämppäreitä, ym. tilpehööriä, joista vielä saa usein reipasta alennusta/kaupanpäälle listahintoihin verrattuna. Tämän vuoksi jotkut kampanjat jostain 2000 € vaihdokeista ovat oikeastaan vain hönteille tarkoitettu täky, koska vähintään saman alennuksen saa kun ei roudaa mitään romua autokauppaan ollenkaan. Toisaalta "alennus" voi näkyä myös vaihdokin hinnassa, koska samalle vaihdokille saa usein useilla tuhansilla euroilla poikkeavia tarjouksia. Kun hinnastosta katselee kahta varusteineen samanhintaista autoa, niin käteiskaupassa/välirahassa hintaeroa voikin olla useita tuhansia euroja. Jos kauppa käy Suomessa hyvin, niin alennuksia ei tietenkään tarvitse välttämättä liikkeen puolesta antaa. Toisaalta esimerkiksi Mersun toimitusajat ovat käsittääkseni tällä hetkellä niin pitkiä, että saattavat Suomessa antaa alennusta siksi, että joku viitsii autoaan odottaa. Eihän se suomalaista myyjää lohduta, jos Mersu myy hyvin ulkomailla.

    Ja täyttä sontaa väittää, että hinta ei kiinnostaisi kalliimman auton ostajia, tai että hinnoista ei "vinguttaisi alennusta". Mitä varakkaampi ihminen, sitä tarkemmin useimmiten pennoasia laskee ainakin minun kokemukseni mukaan. Tällainen henkilö voi kyllä laittaa vaikka sen 100 k€ autoon, mutta jos on kaksi tai useampia melko tasaväkisiä ehdokkaita uudeksi autoksi, niin tietenkin mahdollinen useiden tuhansien eurojen ero hinnassa ratkaisee paljonkin. Monesti kyse on enemmän periaatteesta, kuin varsinaisesti rahasta. Tietenkään aina mitään todellisia vaihtoehtoja ei ole, mutta kyllä siitä hinnasta silti aina pystyy neuvottelemaan.

    Autokaupassa ja monessa muussakin kalliin tuotteen kaupassa hönöt tekevät sen virheen, että suhteuttavat tonnit tuotteen hintaan. Viisi tonnia on kuitenkin viisi tonnia riippumatta siitä, saako sen alennuksen 100 tonnin autosta vai lämäyttääkö ohikulkija sen sinulle händyyn. Molemmissa tapauksissa pitäisi olla tasan yhtä iloinen.

      
  • Monimerkki vääntää taas paskaa tapojensa mukaan hakien kavereita . Ei taitane onnistua nytkään kun ei ole onnistunut ennenkään. Parantumaton tapaus joka pitäisi trollina iskeä täältä ulos ennen kuin tämä palsta kuolee pystyyn ja tätä menoa näin käy. Voisit siirtyä suoli 24 ihan suosiolla. Näin vinkkinä siellä voinee puhua paskaa mikä lienee mielusinta kaltaisellesi provosoivalle trollille.

      
  • "Tottahan myyntimäärät ovat nousseet joka vuosi kaikkien kolmen saksalaisen premium-merkin kohdalla ei siitä liene kiistaa."

    Kirjoitit kuitenkin Audin myynnin laskeneen viime vuosina. Aikamoinen ristiriita.

      
  • Ehkä siellä Tojo-kaupassa sitten vingutaan ja taivastellaan mahdottoman kalliita Mersuja, mutta itsellä ei ole tapana vinkua, potkia renkaita ja kysellä kylkiäsiksi roinaa. Tarjouskyselyt hoituvat ihan maililla ja houkuttelevin tajous voittaa. Viimeksi kävin itse liikkeessä ainoastaan noutamassa autoni.

    Jotenkin tuntuu siltä, ettei Tojo ole koskaan ostanut autoa. Itse tunnen aika monta premium-autojen ostajaa, eikä kukaan ole maksanut niistä listahintaa. Höpinässä hintaluokasta ei ole muutenkaan mitään järkeä. Nyt puhutaan kuitenkin vain premium-luokasta, eikä mistään ökyrikkaiden rajattoman budjetin statussymbolista.

      
  • "Niin puhutaan hinnat alkaen mallista ja sitten eri varustelun malleista siitähän se hinta muodostuu. Alennukset ovat jokseenkin vieraas käsite en ihan ymmärrä mistä NHB puhuu."

    Niin kahdella viimeisellä ostokierroksella Mersu on ollut kilpailijoitaan kalliimpi jo listahinnaltaan ja sitä on tarjottu pienimmalla alennuksella. Mersuhan on julkisesti kertonutkin pitävänsä hinnat korkealla ja omien kokemuksieni mukaan lupaus on pidetty hyvin. Alennukset ovat tuttuja jokaiselle, joka uusia autoja ostaa. Mitä et ymmärrä?

      
  • Voi tätä keskustelun laatua...

      
  • Tracktest, missä nyt se huumorintaju, jota aina peräänkuulutat omien kirjoituksiesi jälkeen?

    Ja kun tilauksesta oikein todistat kirjoitukseni. Kirjoitat itse täyttä sontaa, mutta sinulle epämieluisien totuuksien jälkeen huutelet trolleista.

      
  • Tojo ostaa uuden auton 2-3v välein alennuksia kyselemättä, välillä on ostettu kolmekin samanlaista autoa kerralla tarpeen mukaan.

      
  • Siis ymmärsinkö oikein, että olet käynyt ostamassa kolme samanlaista Tojoa kerralla ja maksanut niistä listahinnan?

      
  • No nämä useamman auton hankinnat on Leasing autoja, hinnastosta niillekin on hinta määräytynyt.

    Nykyinen tojo on ostettu Toyota Kaivokselasta, siellä on katsottu malli ja varustetaso + talvirengaspaketti tietokoneella hinnastosta.
    Kiitos tilauksesta auto saapuu maahan xx viikolla.

    ps. minulla on viimeinen TM tilauksen voimassaolo päivä.
    Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta!

      
  • NHB: "Mersu nimenomaan hinnoittelee autonsa kalliiksi, koska tuotanto ei tahdo pysyä myynnin tahdissa mukana. Kaksi viimeisin tarjouskierrosta omalla kohdallani osoittivat tuon selvästi. Alunperinkin luokassaan kalliiseen autoon tarjottiin molemmilla kerroilla surkeaa alennusta."

    Pyysitkö tarjoutkset Suomessa vai Keski-Euroopassa? Suomessa saattavat alennukset ollakin tiukassa tullin yhä jatkaman verorikollisuuden aiheuttaman hinnoittelumonopolin vuoksi. Mutta Saksalainen uuden auton pikahaku osoittaa tosiaan Mersun ostajan neuvottelutilanteen vaikeammaksi. Uusi E tietenkin paistattelee uuden mallin tiukan hinnoittelun piirissä, mutta W205 C on täsmälleen samalla tasolla, 8 - 11 % alennukset mallista riippuen. Audi A4, A6 ja BMW 300, 500 päätyvät noin tuplaprosentteihin.

    Suurin konnuus on siinä, ettei suomalainen ostaja pääse hyödyntämään yhteismarkkinoiden kampanjahintoja täysimääräisenä, koska auton todellisesta ostohinnasta täysin riippumatta hinnoitteluoikeus on vain tullilla ja autokaupalla. Se ei ole tähän saakka toiminut suomalaisen kuluttajan eduksi, päinvastoin.

    Että nyt ihan varmasti ammutaan iäksi upoksiin urbaani legenda Suomen poikkeuksellisen halvoista verovapaista hinnoista, joita viranomainen omia ponnistuksiaan kaihtamatta ylläpitää verotuksella koko kansan hyväksi. Suomen verovapaa hinta on niin edullinen, että jopa alennuksistaan tiukan uuden Mersun saa ostaa Saksassa verolliseen hintaan tonneja alle Suomen verottoman hinnan. Ja nyt ei puhuta mistään Maybacheista, vaan hinnat alkaen Ceestä.

    Veroprosentti todennetun ostohinnan päälle kiinteistökaupan tapaan, tullin autohinnoitteluteoreetikot pääsevät oikeisiin töihin laskemasta neperin lukuja samanlaiseksi kuviteltujen autojen oletetuista hinnoista. Lisäbonuksena joka kerta Suomen tappioon päättyvät oikeudenkäynnit loppuvat siihen.

      
  • tracktest: "740 GLE on ilmeisesti ainoa keskustelija täällä joka tekee samoin kuin allekirjoittanut ”uutta” autoa katsellessaan että valinta tapahtuu vähän ajetusta käytetystä premium-merkistä."

    Periaatteessa kyllä, vaikka hakukriteerini onkin iso sedan. Niitä on minulla ollut myös Fordin ja Peugeotin valmistamina. Nykyisin minun mieleistäni korimallia tekee enää vain muutama merkki, joten lopputulos on käytännössä sama.

    Lisäksi olen kahdesti todella tehnyt niin, että kun neljälläkymmenellä tuhannella en saanut mieleistäni autoa, niin ostin neljän tonnin Volvon. Hyvin hoidettu Volvo 940 GL olikin, vasta 14-vuotias ja ex-taksiksi kohtuullisella ajomäärällä, bensakoneella kun oli. Kolmen vuoden jälkeen alun perin tavoittelemani auto oli vajonnut budjettiini, mutta siinä vaiheessa oli jo mieli muuttunut niin, että otin uuden aikalisän seuraavan halvan auton muodossa. Toista halpaa autoa sitten seurasi kolmivuotias käytetty Mersu.

      
  • tracktest: "Alennukset ovat jokseenkin vieraas käsite en ihan ymmärrä mistä NHB puhuu."

    Uudehkoa Junge Sterneä Suomeen roudatessani saksalainen työkaverini kysyi jo miksi viitsin nähdä tuon vaivan mitättömän rahasumman vuoksi. Uuden auton alennus pitää tosiaan olla noissa tiukastikin hinnoitelluissa malleissa kaksinumeroinen prosenttiluku. Ja se auto ei ole mikään satamassa suolattu ylijäämäkappale, vaan saat valita tehdastilaukseen omat värisi, sisustuksesi ja varustelusi. Auto tehdään sinulle ja rankasti alle listahinnan.

    Jos lähtee hakemaan uutta autoa halvalla ja on valmis hyväksymään vähän epäsuositun moottorin manuaalivaihteistolla, sitten pääsee uuden autonsa noutamaan tehtaalta parhaimmillaan jopa yli 40% alennuksella. Joitain Opel Insignia malleja myytiin juuri tuolla tavoin, muistan asiaa hetken ihmeteltyäni tietämättä silloin uuden mallin tulosta. Ja se on verollinen listahinta liikenteeseen valmiille autolle. Ja Saksan ALVista huolimatta sekin on tonneja alle suomalaisen mukamas verottoman hinnan.

    Sama periaate toistuu myös Yhdysvalloissa, mutta en siteeraa malleja, koska en ole seurannut tämän vuoden cash-back kampanjoita.

    Tämä on vapaan maailman toimintanormi, jossa hinnat määrää markkinatilanne eikä virkamies. Niille markkinoille pääsy on meiltä Helsingin muurin taakse suljetuilta suomalaisilta meidän virkamiestemme jatkuvalla rikoksella estetty. Olisko hyvä idea vaikka liittyä johonkin vapaakauppajärjestöön?

    Tai edes noudattaa sen lakeja, johon liityimme jo?

      
  • Niin, myyntimäärät ovat nousseet kaikilla näillä mainituilla saksalaisilla merkeillä, järjestys on vain muuttunut Audin ja MB:n välillä. Järjestyksen ollen 2015 jälkeen BMW edelleen ykkösenä MB kakkosena ja Audi kolmantena.

    Ajatusten tonava paskanjauhantaa ja solvausta ei kai kukaan luokittele huumoriksi.

      
  • Mp-autoilija nyt kun olet suunnittelemassa auton vaihtoa ja merkin siinä samassa eikös 5-sarjan BMW F10 olisi hyvä valinta? Pärjäsihän se testeissä loppuun asti hyvin uusille kilpailijoilleen. Toki 5-sarjan BMW G30 lienee seuraavissa testeissä mukana kun uusia tämän kokoluokan autoja pisteytetään ja laitetaan järjestykseen.

      
  • Varmaan BMW F10 olisi ihan hyvä valinta, jos hakee isoa sedania. Itse haen pikemminkin 5 ovista hatchbackia tai sitten luokkaa pienempää farmaria. BMW tarjoaa itselleni yhden mahdollisen vaihtoehdon, kuten tuolla toisessa ketjussa kirjoitinkin. 3 GT olisi ihan varteenotettava vaihtoehto, vaikka hieman ristiriitaisia tuntemuksia aiheuttaakin.

      
  • Mp-autoilija riittävän hyvällä itsetunnolla varustettu mies/nainen ei pittaa ristiriitaisten tuntemusten aikaansaaneista ihmisten puheista tuon taivaallista. Ei muuta kuin BMW 3GT alle ja tuulta päin. Ennakkoluulot estävät monen ihmisen toteuttamasta haaveitaan ja näin keinutuolissa voivotellaan elettyä elämää ja mitä kaikkea jäi kokematta, kun rohkeus puuttuuu vaikka tahtoa olisi. Eläkää ihmiset täysillä niin minä teen joka ainut päivä.

    https://www.netcarshow.com/bmw/2014-3-series_gran_turismo/1280x960/wallpaper_60.htm

      
  • Mutta kun ne ristiriitaiset tuntemukset on itsellä. 3 GT kiinnostaa käytännöllisyytensä takia ja siitä osa-alueesta kiitettävä. Ulkonäkö on keskimäärin vain tyydyttävä, vaikka joistain kulmista katsottuna tyylikäskin. Plussaa myös, että sitä saisi käytettynä kohtuuhintaan. Se olisi ns. järkivalinta, vähän niin kuin vaikka Skoda Superb. Mutta kun auto on niin kallis hankinta, että sen pitäisi miellyttää kaikin puolin, joten ei 3 GT:tä oikein toteuttamattomana haaveena voi pitää.

      
  • Mutta voitko sitten elää täysillä? Jännittääkö jäikö kiikkustuoliin voivoteltavaa?

      
  • Mielestäni kyllä. Pitää elää niin ettei voivoteltavaaa jää.

      
  • Näyttää vahvasti siltä, että osa keskustelijoista on riitautunut niin perin pohjin ettei keskustelua synny enää mitenkään. Auto-m solvasi minua armotta ja annoin siitä suoraa palautetta ja nyt se on onneksi kokonaan loppunut, viesti meni siis perille. Nyt avattuihin uusiin keskusteluihin ei näytä juuri kukaan kommentoivan onko pelkoa ilmassa vai missä vika? Sivistyneeseen keskusteluun ei kuulu solvaukset eikä henkilöön menevä irvailu. Kaikki voisivat katsoa peiliin ja päättää tykönään ettei syyllisty solvauksiin eikä henkilöön menevään irvailuun, näin keskustelu voisi palautua kaikille miellyttäväksi ja jopa antoisaksi keskusteluksi jos vain halua löytyy.

    Tällä menolla keskustelu kuolee kokonaan koska osa keskustelijoista selvästi pidättäytyy keskustelusta tiettyjen keskustelijoiden kanssa kuka sitten mistäkin syystä. Täällä on ollut hyvää keskustelua jossa kunnioitus ja rehti meininki on ollut ilmeistä vaikka on ollut erilaisia mielipiteitä ja erilaisia näkökantoja asioihin, silti kaikille on suotu mielipiteenvapaus kuten sivistyneeseen keskusteluun kuuluu. Vetoan kaikkiin keskustelijoihin siitä, että palautetaan sivistynyt keskustelu fiksuihin uomiinsa jälleen ja annetaan kaikille mahdollisuus tuoda mielipiteensä julki vaikka se ei aina omaan katsantaan sopisi. Jos joku on selvästi väärässä jossain asiassa tai tuo julki sellaista mikä ei pidä paikkaansa voi sen fiksusti tuoda esiin ilman että lähtee asian esittänyttä solvaamaan tai ivaamaan muuten vaan ollessaan eri mieltä asioista tai asiasta.

    Rohkeasti vaan keskustelijat juttua liikkeelle ja uusia mukaan näin syntyy hyvää keskustelua ja aina oppii jotain uutta kun aktiivisesti osalllistuu itseä kiinnostaviin asioihin. Ja eiköhän kaikki täällä ole kiinnostuneita autoista ja tekniikasta edelleen vaikka hiljaiseksi on mennyt mutta ei muuta kuin aktiivisuutta annos lisää ja keskustelut käyntiin. Kaikki mahtuvat joukkoon joilla on halua keskustella sivistyneesti ja kunnioittaa erilaisia mielipiteitä ja jos tulee väärää tietoa voi ne fiksusti vain korjata ilman sen kummempaa draamaa. Erilaisia mielipiteitä mahtuu mukaan kuten kuuluu ja makuasioistahan ei kannata kiistellä mutta huonosta mausta voi toki huomauttaa pilke silmäkulmassa tietenkin.

      
  • Niin, perinteisesti trollit ja huvikseen tiettyjä merkkejä mustamaalaavat ovat omalla foorumillaan suoli24:ssä vähemmän miellyttävässä keskustelussa. Tänne niitä ei kukaan kaipaa siitä ei ole kysymys kun peräsin aktiivisuutta tähän foorumiin.

      
  • Trolli, propagandan levittäminen.
    Mitenkä mielestänne tracktest osuu tähän määritelmään bmw keskustelussa?

    Propaganda on aatteen tai opin järjestelmällistä levitystä, jolla pyritään muokkaamaan mielipidettä.

      
  • Kaikki vähänkään negatiivinen BMW:stä on aina trollaamista. Mitäpä tracktest jos sinä menisit sinne Suomi24 palstalle. Keskimäärin siellä on sinua järkevämpää porukkaa, mutta koita vaikka oppia niiltä jotain.

      
  • Olin totaalisen väärässä Auto-m:n suhteen solvaus jatkuu mitenkäs muuten. Auto-m olet ilmeisesti parantumaton tapaus joka ei vinkeisä pittaa ja muiden kunnioittaminen on täysin vieras käsite. Nautit ilmeisesti suunnattomasti tavasta jolla keskustelet ja opit tulevat tyylillesi sopivasti juuri tuolta Suomi24:stä. Osoitus siitä miten suhtaudut näihin keskusteluihin on se kun pidät vieraana tapaa keskustella tosissaan niin kuin se olisi jotenkin väärä tapa suhtautua asioihin ja keskusteluun yleensä. Suomi24:ssä tuskin kukaan keskustelee tosissaan vaan hupi tulee teille siitä, kun kaikki solvaavat kilpaa toisiaan. Kuluttakoon kukin aikansa miten huvittaa, mutta älä myrkytä näitä keskusteluja enempää. Näihin keskusteluihin sinulla ei ole mitään annettavaa. Painu sinne mistä olet alunpitäen tänne tullut siellä missä "järkevät" ihmiset mielestäsi keskustelevat. Osoitteen tiedät ja TM:n moderaattori voi sinua vauhdikkaasti auttaa jos et asiaa muuten ymmärrä.

      
  • tracktest:
    Rohkeasti vaan keskustelijat juttua liikkeelle ja uusia mukaan näin syntyy hyvää keskustelua ja aina oppii jotain uutta kun aktiivisesti osalllistuu itseä kiinnostaviin asioihin. Ja eiköhän kaikki täällä ole kiinnostuneita autoista ja tekniikasta edelleen vaikka hiljaiseksi on mennyt mutta ei muuta kuin aktiivisuutta annos lisää ja keskustelut käyntiin. Kaikki mahtuvat joukkoon joilla on halua keskustella sivistyneesti ja kunnioittaa erilaisia mielipiteitä ja jos tulee väärää tietoa voi ne fiksusti vain korjata ilman sen kummempaa draamaa. Erilaisia mielipiteitä mahtuu mukaan kuten kuuluu ja makuasioistahan ei kannata kiistellä mutta huonosta mausta voi toki huomauttaa pilke silmäkulmassa tietenkin.

    Tuo voisi olla ihan hyvä avaus ja esitys sinänsä, mutta miksi sinun piti tulla tekemään se tämän otsikon alle? Siitä meni vähän maku kyllä, kuten ehkä jo huomasit...

      
  • Samalla kun se moderaattori heittää pihalle bmw:n arvostelijat, se voisi heittää tuo Kumppanin kopiokoneen.

      
  • Niin, olisihan sitä voinut avata uuden keskusteelun aiheesta mutta valitsin nyt näin kun oma avaus se on tässäkin kyseessä. Ei ole järkevää rajata keskustelua kuten tein tämän keskustelun avatessani, se stumppasi tämän keskustelun melko totaalisesti joten annetaan mennä kuten keskustelun on syytä antaa mennä, keskustelkaa mistä haluatte. Sana on vapaa tässäkin keskustelussa. Kumppani onko tässä jonkin sortin kilpailu menossa missä keskustelussa saa olla missä ei? Rajauksia en enää tee mitä keskustellaan ja missä. Ei se näytä olevan ainakaan keskustelua lisäävä asia se on nyt nähty pikemminkin päinvastoin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit