tracktest: (nimim) olet ilmeisen yksinkertainen tapaus, kun et näytä ymmärtävän edes yksinkertaisa lauseita ja niiden sisältöä... mutta teet itsestäsi palstan tyhmimmän kerta toisensa jälkeen.
ja kohta perään: Asialliseen keskusteluun tarvitaan kaikkien panos, muuten se ei ole tasapuolinen vaatimus
Mikäs keittiöväline se tuossa ensimmäisessä soimasi jotakin toista?
Mp-autoilija:"Kuinka ollakaan nuo on Volvossa lähes kaikki jo vakiona + varuste jota kellään muulla ei edes ole eli isojen eläinten havaitsemistoiminto, joka jarruttaa automaattisesti esim. hirven tullessa tielle. Mitä olet tracktest mieltä tuosta varusteesta ja milloin uskot sellaisen tulevan BMW:hen?"
BMW:ssä on jo pitkään ollut varuste nimeltään infrapunakamera. Se tunnistaa kaikki ihmiset, elukat ym. myös pimeässä ja kaukaa. Tällaisessa tilanteessa kuljettajaa varoitetaan ensin ja kohdevalo 'spot' aktivodaan, tarvittaessa täysjarrutus.
Mitä olet Mp-autoilija mieltä tuosta varusteesta ja milloin uskot sellaisen tulevan muihin merkkeihin?
BMW Night Vision:
"Järjestelmä ottaa huomioon ajonopeuden ja ohjauskulman ja laskee, muodostavatko tunnistetut kohteet todellisen vaaran. Jos vaara on akuutti, videokuvassa ja Head Up -näytössä vilkkuu punainen symboli (eläin tai ihminen). Lisäksi kuuluu äänimerkki, ja jarrut asetetaan jarrutusvalmiuteen."
No toki tuostakin apua on, että jarrut asetetaan jarrutusvalmiuteen, mutta apua on vain jos se hirvi seisoo lähes paikallaan riittävän kaukana, että itse ehtii jarruttaa. Ei ole siis mikään automaattijarrutus kyseessä. Ja ajapa tuijotellen koko ajan tietä jonkun kojelaudan näytön kautta, niin olet itse ojassa ennen kuin mikään hirvi edes ehtii tielle. Vähän kaksipiippuinen juttu nuo järjestelmät. Ja oikeasti kun hirvi ylittää tien, niin se vaan tulee ja menee yhdessä vilauksessa tien yli ja siihen ei aina ehdi itse edes reagoida.
Volvon City Safety, jossa isojen eläinten havaitsemistoiminto:
On vähän eri asia tehdä automaattinen täysjarrutus liikkuvien jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja isojen eläinten suhteen eli reagoida myös siihen nopeasti tien ylittävään hirveen, eikä nopeutta mistä täysjarrutus tehdään ole rajattu. Ainahan törmäystä ei voi välttää noinkaan, mutta vahingot voi merkittävästi vähentyä.
• Järjestelmä perustuu kameran ja tutkan yhteistyöhön. Korkearesoluutiokamera mahdollistaa tunnistukset myös hämärässä.
• Automaattijarrutus kuuluu järjestelmään varmistuksena, mikäli kuljettaja ei vaaraa ajoissa havaitse.
Eli tässäkin varoitusvalot ja äänet vilkkuu ensin ja automaattijarrutus tapahtuu vasta, jos kuljettaja ei reagoi ja törmäys näyttää väistämättömältä.
Eli kysymys kuuluu, kukas se täällä taas levittää sitä kuuluisaa "disinformaatiota"?
Ja erittäin oleellista on myös se, että tuo järjestelmä on Volvossa vakiona. Aika moni ihminen kun laittaa rahansa mielummin kaikille näkyvään kattoluukuun, kuin näkymättömään turvavarusteeseen.
Ilmeisesti - TM:n mukaan - Volvon järjestelmä toimii vain näkyvässä valossa, kun esim. BMW käyttää infrapunalämpökameraa. BMW:n varoitukset tulevat suoraan tuulilasinäyttöön, joten niitä ei tarvitse erikseen vilkuilla. Samainen järjestelmä myös valaisee kohteen erillisillä valoilla.
http://www.volvoviesti.fi/hirvi-tulee
"Korkearesoluutiokamera mahdollistaa tunnistukset myös hämärässä." / "Automaattijarrutus on mahdollinen kuitenkin vasta sitten, kun turvallisuusjärjestelmä on 100-prosenttisen varma kohteesta. " / "Kohteen muoto on tunnistettava useista eri kulmista ja useissa erilaisissa tilanteissa, ennen kuin järjestelmä sallii automaattijarrutuksen."
Mahtaakohan Volvonkaan järjestelmä tunnistaa auton valokeilaan pimeässä juoksevan hirvieläimen riittävän nopeasti?
Oikeastaan tälle yleisölle tuntuu turhalta kirjoittaa, kun luontainen tarina puolitotuuksineen on tähän asti kulkenut jokseenkin näin:
1) Muilla ei tällaista järjestelmää ole lainkaan (paitsi, että on ollut jo pitkään)
2) Jos onkin, ovat liian kalliita (vaikka ominaisuuksia onkin paljon enemmän)
3) Volvossa se sentään on vakiona
4) ?
Jos nyt ei väännetä siitä, mikä järjestelmä on paras, koska sitä on vaikeaa ilman perusteellista tutkimusta todeta, niin eikö se kuitenkin ole aika oleellinen asia, onko turvavaruste vakiona vai ei. Turvavaruste lisävarustelistalla lisää turvallisuutta aivan yhtä paljon kuin pyöräilykypärä takatarakalla. Se nyt vain on tosiasia, että ihmiset eivät yleensä laita tuhansia euroja turvavarusteisiin.
Onhan se vaikea joskus ymmärtää tuota BMW-kuskien vaikeutta hyväksyä mitään asiaa olevan paremmin Volvossa. Tämä sama on toistunut koko sen 10 vuotta mitä olen palstaa seurannut. Tietenkin BMW:ssä on kaikki paljon paremmin ja tuhat kertaa parempi isojen eläinten havaitsemistoiminto ja sehän on aivan turhaa tuommoinen Volvon automaattijarruttelu, jarrutkin siinä vaan kuluu jarrutellessa. Parempi on ajaa BMW:llä niin lujaa alta pois, että hirvi ei ehdi tielle eteen ollenkaan. :-)
Volvossa käsittääkseni on sekä korkearesoluutiokamera että lämpökamera.
Jos autonvalmistaja tarjoaa näitä turvajärjestelmiä ainoastaan maksullisina 2000 - 3000 euron hintaan (BMW jne), niin ei oikein vaikuta siltä, että autonvalmistaja olisi sitoutunut turvallisuuteen.
Kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt
Kuljettajan ja etumatkustajan sivuturvatyynyt
Pääturvatyynyt edessä ja takana
Aktiiviset niskatuet, edessä
Sivutörmäyssuoja
Törmäysvoiman jakava puskurirakenne
Lukkiutumattomat jarrut (ABS), sis. Cornering Brake Control
Crash sensor (törmäystilanne-avustin)
Dynamic Stability Control (DSC), ajovakauden hallintajärjestelmä
Dynamic Traction Control (DTC), luistonestojärjestelmä
Kolmipisteturvavyöt kaikilla istuimilla
Servotronic
Velour -matot
Säillytystilat etuovissa, keskikonsolissa, kojelaudassa, hansikaslokerossa
Sähkösäätöiset ja lämmitetyt ulkopeilit
Käynnistyksenestojärjestelmä
Sähkötoimiset ikkunat edessä ja takana
Personal Profile -avainprofiili
Lämmitetyt tuulilasin pesimet
Keskuslukituksen kaukokäyttö avaimella (2 avainta)
Avaimeton moottorin käynnistys
12 V -virtalähteet yhteensä 3kpl, kojelaudan alaosa, keskikonsolin alla edessä ja takana
Mukitelineet, 2 kpl edessä, 2 kpl kyynärnojassa takana
Ajodynamiikkakytkin (sis. Comfort, Sport, Sport+ ja ECO PRO -ohjelmat)
Jarrupalojen kulumistunnistin
Tuuletetut etu- ja takajarrulevyt
Elektromekaaninen käsijarru (automaattivaihteistojen yhteydessä Auto Hold -toiminnolla)
LED -ajovalot
LED -sumuvalot
Ajovalojen pesimet
Sadetunnistin
Tervetuloa -valo
Dynaamiset jarruvalot
Follow-me-home toiminto
Ohjauspyörän mekaaninen korkeus- ja syvyyssäätö
Monitoimiohjauspyörä
Automaattinen ilmastointi
Radio BMW Professional (Radio/CD, 6 kaiutinta, värinäyttö ja iDrive -ohjain)
Bluetooth handsfree ja USB-liitäntä (sis.audio streaming)
Ajotietokone
Huoltotarpeen ilmaisin
Integroitu käyttöohjekirja
Sisäänrakennettu SIM-kortti ja Teleservices-järjestelmä
Älykäs hätäpuhelujärjestelmä
EU6 päästöstandardi
Lisävarusteet:
Connected
Sisältää seuraavat ominaisuudet:
609 Navigaatiojärjestelmä Professional
5DM Parking Assistant -järjestelmä
6NS Handsfree-varustus, jossa laajennettu älypuhelinyhteys
6AP Remote Services
Vain Business Comfort -mallien yhteydessä
Winter
Sisältää seuraavat lisävarusteet:
536 Seisontalämmitys
3DS BMW Display Key, kosketusnäytöllinen monitoimiavain
6AP Remote Services
Vain Business Comfort -mallien yhteydessä
Travel
Sisältää seuraavat lisävarusteet:
403 Sähkötoiminen lasikattoluukku
416 Aurinkosuojaverhot
575 12V pistorasia (tavaratilassa)
Vain Business Comfort -mallien yhteydessä
Innovation
Sisältää seuraavat lisävarusteet:
3DS BMW Display Key, kosketusnäytöllinen monitoimiavain
552 Mukautuvat LED-ajovalot ja kaukovaloassistentti
5AS Driving Assistant -järjestelmä
5DN Parking Assistant Plus -järjestelmä
6U8 Gesture Control -eleohjaus
610 Head-Up -näyttö tuulilasissa
6WB Black panel -mittaristo
Vain ZGF yhteydessä
Vain Business Comfort -mallien yhteydessä
Sport
Sisältää seuraavan varustelun:
CNAT Kangas / nahkaverhoilu - Anthracite | Black
24W BMW 18" Kevytmetallivanteet Double-spoke 634 Orbit grey
481 Urheiluistuimet edessä
255 Nahkainen urheiluohjauspyörä
4LU Sisäkoristelista High-gloss black Pearl Chrome -korostuksin
5A1 LED -sumuvalot
760 BMW Individual Shadow Line ulkoiset yksityiskohdat
Sisältää lisäksi seuraavat ominaisuudet:
Valaistut Sport Line ovien kynnyslistat
Black high-gloss ulkoiset yksityiskohdat
Pakoputken pää 'Black chrome'
Sport -merkintä ulkona etusivuilla
Luxury Line
Sisältää seuraavat varustelun:
LCFK Nahkaverhoilu 'Dakota' - Black exclusive stitching / contrast piping | Black
28W BMW 18" Kevytmetallivanteet W-spoke 632
4UR Ambient Light
4AW Sensatec -keinonahkainen kojelauta
255 Nahkainen urheiluohjauspyörä
4LF Jalopuusisäkoristelistat 'Fineline' Ridge Pearl Chrome -korostuksin
5A1 LED -sumuvalot
346 Chrome Line Exterior ulkoiset yksityiskohdat
Sisältää lisäksi seuraavat ominaisuudet:
Valaistut Luxury Line ovien kynnyslistat
Chrome ulkoiset yksityiskohdat
Pakoputken pää 'Chrome'
Luxury -merkintä ulkona etusivuilla
M Sport -paketti
Sisältää seuraavat lisävarusteet:
HRAT Kangasverhoilu 'Rhombicle' / Alcantara
21N BMW M 18" Kevytmetallivanteet Double-spoke 662M (Run flat)
2NH M Sport jarrusatulat (Ei 520d, 520d A, 520d A xDrive)
481 Urheiluistuimet edessä
4K7 Sisäkoristelistat Aluminium 'Rhombicle' Pearl Chrome -korostuksin
5A1 LED -sumuvalot
704 M Sport-alusta
710 M Sport urheiluohjauspyörä, nahkapäällysteinen
715 M Sport Aerodynamiikkapaketti
760 BMW Individual Shadow Line ulkoiset yksityiskohdat
775 BMW Individual antrasiitin värinen sisäkattoverhoilu
M Sport lattiamatot (HRAT / LCNL yhteydessä)
Huom: Metalliväri saatavana lisähintaan (416/475/A90/C10/C2Y)
Dynamic Damper Control -säätyvä iskunvaimennus
225 Vakioalusta (M Sport -alustan poisto)
Vain 337 yhteydessä
248 Lämmitettävä ohjauspyörä
Business Comfort -mallien yhteydessä
Hierontatoiminto kuljettajalle ja etumatkustajalle
Sis. 8 valinnaista hierontatoimintoa
Vain 456 yhteydessä
4U1 Käyttö- ja hallintalaitteiden keraamiset koristeosat
Vain (4NB / 534) + (601 / 609) yhteydessä
4UR Ambient Light -tunnelmavalaistus yhteydessä
4UY Suksi- ja lumilautapussi Mukautuvat LED -kaarreajovalot
Ohjauskulman mukaan säätyvät kaarreajovalot
Ei 552 yhteydessä
534 Automaattinen ilmastointi laajennetuin toiminnoin
Business Comfort -mallien yhteydessä
Seisontalämmitys / tuuletus kaukokäytöllä
Winter -varustepaketin yhteydessä
Vain 3DS yhteydessä
552 Mukautuvat LED-ajovalot ja kaukovaloassistentti
Sis. BMW Selective Beam ja BMW Icon Light
Innovation -varustepaketin yhteydessä
Vain 5AC yhteydessä
Ei 524 yhteydessä
575 12V pistorasia
Sis. 12V pistorasia tavaratilassa ja 1kpl USB adapteri
Travel -varustepaketin yhteydessä
5AC Kaukovaloassistentti
Ei sisällä BMW Selective Beam -teknologiaa
552 yhteydessä
5AL Active Protection
Turvavöiden esikiristys ja ikkunoiden sulkeminen törmäystilanteessa.
Business Comfort -mallien yhteydessä
5AS Driving Assistant - järjestelmä
Kaistanvaihtovaroitin
Kaistaltapoistumisvaroitin
Driving Assistant - järjestelmä
Kaistanvaihtovaroitin
Kaistaltapoistumisvaroitin
Risteävän liikenteen varoitus (taakse)
Peräänajon ehkäisytoiminto
Nopeusrajoitus- ja ohituskieltonäyttö (609 yhteydessä)
Innovation -varustepaketin yhteydessä
5AT Driving Assistant Plus - järjestelmä
Sis. Driving Assistant -järjestelmän (5AS) lisäksi:
Aktiivinen vakionopeussäädin Stop & go -toiminnolla
Innovation -varustepaketin yhteydessä
Vain 205 / 2TB / 2TE + 609 yhteydessä
Aktiivinen vakionopeussäädin Stop & Go-toiminnolla
Sis. Speed Limit assist -nopeusrajoitusavustin ja kaupunkijarrutusavustin
Vain 609 yhteydessä
5DM Parking Assistant -järjestelmä
Kamera ja ultraäänipohjainen pysäköintiavustinjärjestelmä
Business Comfort -mallien yhteydessä
Connected -varustepaketin yhteydessä
Vain 609 yhteydessä
5DN Parking Assistant Plus -järjestelmä
Sis. Parking Assistant -järjestelmän lisäksi: Surround View (Top, Panorama ja 3D näkymä)
Business Comfort -mallien yhteydessä
Connected -varustepaketin yhteydessä
Innovation -varustepaketin yhteydessä
Vain 609 yhteydessä
5DV Kauko-ohjattu pysäköinti
Vain 205 / 2TE / 2TB + 609 + 322 + 3DS + 5DN yhteydessä
TV -toiminto
Vain 609 yhteydessä
Navigointijärjestelmä Professional
Sis. 10,25" Kosketusnäytöllinen iDrive -järjestelmä, Ilmainen karttojen päivitys
määräaikaishuoltojen yhteydessä (3 vuotta).
Connected -varustepaketin yhteydessä
Head-Up -näyttö tuulilasissa
Innovation -varustepaketin yhteydessä
DAB-radioviritin
HiFi-kaiutinjärjestelmä
12 kaiutinta, teho 205 W.
Harman Kardon Surround System -kaiutinjärjestelmä
16 kaiutinta, teho 600 W.
Vain 609 yhteydessä
6AP Remote Service
Connected / Winter -varustepaketin yhteydessä
Apple CarPlay -valmius (yhteensopiville matkapuhelimille)
Vain 601 / 609 + 6AK yhteydessä
6F1 Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System - äänentoistojärjestelmä
16 kaiutinta, teho 1400 W.
Vain 601 / 609 yhteydessä
6FH Takatilan viihdejärjestelmä Professional
Sis. Kaksi 10"2 tuuman näyttöä takamatkustajille
Vain 575 + 601 / 609 + LC / LZ yhteydessä
Handsfree-varustus, jossa laajennettu älypuhelinyhteys
sis. Bluetooth Audio Streaming ja laajennetut älypuhelintoiminnot
Connected -varustepaketin yhteydessä
Vain 609 yhteydessä
6NW Puhelinvarustus, jossa Wireless Charging (yhteensopivien puhelimien kanssa)
Matkapuhelimen langaton lataus keskikonsolissa (manuaalivaihteiston yhteydessä
keskikyynärnojan alla)
Connected -varustepaketin yhteydessä
Vain 609 yhteydessä
6U8 BMW Gesture Control -eleohjaus
BMW iDrive -järjestelmän ohjaus ohjelmoiduin elein
Innovation -varustepaketin yhteydessä
Vain 609 yhteydessä
6UK BMW Night Vision -pimeänäköavustin
Infrapunakameralla toteutettu henkilö- ja eläintunnistus sekä kohteen valaisu
Vain 601 / 609 yhteydessä
6WB Black Panel -mittaristo
12,3" korkearesoluutionäytöllä toteutettu mittaristo joka muuttuu ajodynaamiikkakytkimen
ohjelman mukaan
Innovation -varustepaketin yhteydessä
Vain 601 / 609 yhteydessä
704 M Sport -alusta
10mm matalampi ja urheilualusta (myös xDrive malleihin)
yhteydessä
Ei 2VA yhteydessä
M Sport urheiluohjauspyörä, nahkapäällysteinen
7AC / 7S2 yhteydessä
yhteydessä
BMW Individual Exterior Line satiinialumiini
7AC / 337 yhteydessä
Ei 7S2 yhteydessä
4M8 BMW Individual lukuvalot taakse
4ML BMW Individual sisäkoristelistat Piano Finish Black
7AC yhteydessä
7S2 yhteydessä
337 yhteydessä
Vain 4UR yhteydessä
760 BMW Individual Shadow Line ulkoiset yksityiskohdat
7AC / 337 yhteydessä
775 BMW Individual sisäkattoverhoilu Anthracite
337 yhteydessä
M Sport jarrut
Siniset jarrusatulat M-merkinnällä (edessä: 4-mäntäiset satulat)
337 yhteydessä
2TB Sport-automaattivaihteisto
Sis. myös ohjauspyörän vaihteenvalitsimet
2TE Ohjauspyörän vaihteenvalitsimet
Adaptive Drive -alusta
Säädettävä iskunvaimenninjärjestelmä ja aktiiviset kallistuksenvakaajat
Varustepaketeista vakiovarusteiden ja lisävarusteiden kuulumisesta mihinkin malliin, kun on tullut vääntöä niin siinä hieman selvennystä probleemaan. Jokainen tajuaa varmasti, että tekniikalla on hintansa ja vaatimaton paketti on halvempi, kuin se missä on kaikki. Jostain se hinta aina muodostuu, kun katsoo tuota listaa on varmasti helpompi ymmärtää mistä erot eri varustepakettien välillä hinnoissa johtuu.
NHB nyt ne löytää myös tästä ketjusta, mutta jos häiritsee voi tuon listan jättää myös huomiotta. Paljon tämä uusi BMW 5-sarja kaikkineen sisältää ei voi muuta sanoa.
Adaptive Drive -alusta.
Säädettävä iskunvaimenninjärjestelmä ja aktiiviset kallistuksenvakaajat.
Myöhemmin esiteltävä Touring saa ilmajousituksen taka-akselille kuten tähän asti on näissä malleissa jo totuttu. Ja tämä Adaptive Drive -alusta on hyvä vaihtoehto ja kehuttu sellainen täydelle ilmajousitukselle. Tulevaisuudessa nähdään saako tämä malli myös kalliimman täyden ilmajousituksen. Todennäköisesti jos kysyntää on sellainen tulee yhdeksi vaihtoehdoksi näin ainakin uskoisin kuten uudessa 7-sarjassa on. Täysi ilmajousitus löytyy BMW X5, X6 ja BMW 7-sarjasta jo entuudestaan en tosin muista mistä vuodesta alkaen.
Tractest: Kuten totesin livenä nähtynä mielet tulevat muuttumaan, ne jotka nyt kovin sanoin kritisoivat ulkonäköä tulevat vielä toisiin aatoksiin.
Mistäs sen muka tietää? Ja pitääkö edes tulla toisiin aatoksiin.
Hehkuta nyt vaan jotakin muuta kuin ulkonäköä, joka on ihan oikeasti makuasia!
Jokainen tajuaa varmasti, että tekniikalla on hintansa ja vaatimaton paketti on halvempi, kuin se missä on kaikki. Jostain se hinta aina muodostuu, kun katsoo (lisävaruste-)listaa on varmasti helpompi ymmärtää mistä erot eri varustepakettien välillä hinnoissa johtuu.
Tuo on totta tosiaan ihan tuttua - kutakuinkin merkissä kuin merkissä. Eli mitä sitten?
Paljon tämä uusi BMW 5-sarja kaikkineen sisältää ei voi muuta sanoa.
No - itse asiassa tuo riittää kyllä 5-sarjan osalta. Menee ihan markkinapellen kirjoitteluksi muuten nuo jutut.
Kumppani jos tarkoitat markkipellellä myyntimiehiä niin ei ne tekniikasta välttämättä mitään tiedä. Lukevat esitteestä asioita suuremmaksi osaksi, toki jotkut harvat ovat myös aidosti tekniikasta kiinnostuneita ja tietävät siitä riittävästi pystyäkseen vastaamaan asiakkaiden kysymyksiin.
Ei kyllä minullekaan ihan aukea, mitä järkeä tänne on kopioida varustelistaa, jonka kuka tahansa voi lukea Bemarin sivuilta ja vielä hintojen kera, joka olisi aika oleellinen asia aiheesta kiinnostuneelle.
Tuota listaa kiinnostavamman tiedon luin tässä eräs päivä joltain sivustolta. BMW 5 sarjan hybridi tulisi tuon lähteen mukaan saataville myös nelivetoisena. Saa nähdä pitääkö paikkansa ja jos pitää, niin siinä saattaisi olla hinnaltaan melko kilpailukykyinen auto.
En itse ihan usko, että autoon tulisi jälkikäteen ilmajousia lisävarusteeksi. Yleensä tällaiset varusteet joko ovat autossa alusta asti, tai sitten sellaisia ei ollenkaan tule. Mutta eipä kai mikään mahdotonta ole.
Siitä se nyt löytyy ei tarvitse linkin takaa hakea asioita mitkä näyttää osaa keskustelijoista kiinnostavan. Tähän sovellukseen ei hintoja saanut millään mukaan, muuten ne olisi tässä varusteineen ja hintoineen. Tuosta näkee mitä on ja aika paljon on vakiovarusteena ja lisävarusteena jos kaiken haluaa. Auto-m luin tuon saman asian nelivetoisesta hybridistä mielenkiintoinen asia monen kohdalla, et nimittäin ole ainoa joka tuota uudeksi autokseen miettii.
Tuskin kukaan epäilikään, että lisävarustelistalla ei olisi lähes kaikkea mahdollista, kuten kaikissa tämän luokan autoissa. Siksi hinnat ovatkin se mikä kiinnostaa.
Ei nämä ole puolellakaan autoilijoista tiedossa mitä kaikkea autot jo 2000-luvulta alkaen parhaimillaan sisältävät ja nyt puhutaan premium-luokan autoista. Puhumattakaan 2010-luvun uutta tekniikkaa täynnä olevista tämänkin kokoluokan autoista. Luksustahan nämä pitkälti ovat kuten listasta kaikki näkevät.
tracktest: jos tarkoitat markkipellellä myyntimiehiä niin ei ne tekniikasta välttämättä mitään tiedä. Lukevat esitteestä asioita suuremmaksi osaksi
Noh... Eikös tuo nyt sinun osaltasikin vähän siltä vaikuta: Vakiovarusteet
Lisävarusteet
Innovation sisältää seuraavat lisävarusteet
Sport sisältää seuraavan varustelun
Luxury Line sisältää seuraavat varustelun
M Sport -paketti sisältää seuraavat lisävarusteet
Sisältää lisäksi seuraavat ominaisuudet
Innovation -varustepaketin yhteydessä
Välttämättä ja välttämättä.... Tuossa ei tarvita kuin copy/paste-osaamista, joten ihan samaan kategoriaan menee.
Puolellakaan autoilijoista ei ole tiedossa mitä kaikkea autot jo 2000-luvulta alkaen parhaimillaan sisältävät
Eiköhän täällä kirjottavilla ja tätä lukevilla ole kuitenkin astetta isompi kiinnostus ja sen mukana saatu eriasteinen tietämys valmiiksi?
Niin mikä lie myyntimiestä palkatessa tärkeintä? Myydä auto kuin auto asiakkaalle ehkä tärkeimpänä. Tekniikasta kun ei puhu mitään ja asiakas ei ymmärrä tai tiedä kysyä niin siinäpä tuo myyntityö kaikessa yksinkertaisuudessaan on. Täällä keskustelevat ymmärtänevät tekniikasta jotakin ja jotkut paljonkin vaikka Kumppani ansiokkaasti haluamansa asiat yleensä kyseenalaistaa.
Tietämys on luettua tietoa ja käytännössä opittua joka perustuu kokemukseen. Kaikki on arvokasta tietoa ja autoista ja tekniikasta aidosti kiinnostuneet täällä kekustelevat. Paskanpuhujat ja häiriköt eivät tänne kuulu, näille on omat foorumit jotka ovat kaikkien tiedossa.
tracktest:
(nimim) olet ilmeisen yksinkertainen tapaus, kun et näytä ymmärtävän edes yksinkertaisa lauseita ja niiden sisältöä... mutta teet itsestäsi palstan tyhmimmän kerta toisensa jälkeen.
ja kohta perään:
Asialliseen keskusteluun tarvitaan kaikkien panos, muuten se ei ole tasapuolinen vaatimus
Mikäs keittiöväline se tuossa ensimmäisessä soimasi jotakin toista?
Kumppani peiliin katsomisen paikka jokaisella.
tracktest:
peiliin katsomisen paikka jokaisella
Peukku ylös
Mp-autoilija:"Kuinka ollakaan nuo on Volvossa lähes kaikki jo vakiona + varuste jota kellään muulla ei edes ole eli isojen eläinten havaitsemistoiminto, joka jarruttaa automaattisesti esim. hirven tullessa tielle. Mitä olet tracktest mieltä tuosta varusteesta ja milloin uskot sellaisen tulevan BMW:hen?"
BMW:ssä on jo pitkään ollut varuste nimeltään infrapunakamera. Se tunnistaa kaikki ihmiset, elukat ym. myös pimeässä ja kaukaa. Tällaisessa tilanteessa kuljettajaa varoitetaan ensin ja kohdevalo 'spot' aktivodaan, tarvittaessa täysjarrutus.
Mitä olet Mp-autoilija mieltä tuosta varusteesta ja milloin uskot sellaisen tulevan muihin merkkeihin?
Lämpökamera ei ole missään vaiheessa ollut BMW:n yksinoikeus, vaan sellaista tarjoaa muutama muukin merkki.
http://www.caranddriver.com/comparisons/night-vision-systems-compared-bmw-vs-mercedes-benz-vs-audi-comparison-test
Ok, hyvä kommentti NHB. En tiennyt että Mercedeksessä ja Audissa tämä varuste löytyy.
Silti voi kysyä mitä Mp-autoilija on mieltä tuosta varusteesta ja milloin uskot sellaisen tulevan muihin kuin saksalaisiin merkkeihin?
Volvolla oli myynnissä yönäköjärjestelmä jo vuonna 2002.
http://www.photonics.com/Article.aspx?AID=11543
Myös Cadillacilla ja Lexuksella on ollut myynnissä tuollainen järjestelmä, mutta siitä on luovuttu koska se ei ole käynyt kaupaksi.
Kysymys kuuluu, että mihin merkkeihin saa tämän pimeän olosuhteen turvakamerajärjestelmän estäen myös vahingot?
BMW Night Vision:
"Järjestelmä ottaa huomioon ajonopeuden ja ohjauskulman ja laskee, muodostavatko tunnistetut kohteet todellisen vaaran. Jos vaara on akuutti, videokuvassa ja Head Up -näytössä vilkkuu punainen symboli (eläin tai ihminen). Lisäksi kuuluu äänimerkki, ja jarrut asetetaan jarrutusvalmiuteen."
No toki tuostakin apua on, että jarrut asetetaan jarrutusvalmiuteen, mutta apua on vain jos se hirvi seisoo lähes paikallaan riittävän kaukana, että itse ehtii jarruttaa. Ei ole siis mikään automaattijarrutus kyseessä. Ja ajapa tuijotellen koko ajan tietä jonkun kojelaudan näytön kautta, niin olet itse ojassa ennen kuin mikään hirvi edes ehtii tielle. Vähän kaksipiippuinen juttu nuo järjestelmät. Ja oikeasti kun hirvi ylittää tien, niin se vaan tulee ja menee yhdessä vilauksessa tien yli ja siihen ei aina ehdi itse edes reagoida.
Volvon City Safety, jossa isojen eläinten havaitsemistoiminto:
On vähän eri asia tehdä automaattinen täysjarrutus liikkuvien jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja isojen eläinten suhteen eli reagoida myös siihen nopeasti tien ylittävään hirveen, eikä nopeutta mistä täysjarrutus tehdään ole rajattu. Ainahan törmäystä ei voi välttää noinkaan, mutta vahingot voi merkittävästi vähentyä.
• Järjestelmä perustuu kameran ja tutkan yhteistyöhön. Korkearesoluutiokamera mahdollistaa tunnistukset myös hämärässä.
• Automaattijarrutus kuuluu järjestelmään varmistuksena, mikäli kuljettaja ei vaaraa ajoissa havaitse.
Eli tässäkin varoitusvalot ja äänet vilkkuu ensin ja automaattijarrutus tapahtuu vasta, jos kuljettaja ei reagoi ja törmäys näyttää väistämättömältä.
Eli kysymys kuuluu, kukas se täällä taas levittää sitä kuuluisaa "disinformaatiota"?
Ja erittäin oleellista on myös se, että tuo järjestelmä on Volvossa vakiona. Aika moni ihminen kun laittaa rahansa mielummin kaikille näkyvään kattoluukuun, kuin näkymättömään turvavarusteeseen.
Ilmeisesti - TM:n mukaan - Volvon järjestelmä toimii vain näkyvässä valossa, kun esim. BMW käyttää infrapunalämpökameraa. BMW:n varoitukset tulevat suoraan tuulilasinäyttöön, joten niitä ei tarvitse erikseen vilkuilla. Samainen järjestelmä myös valaisee kohteen erillisillä valoilla.
http://www.volvoviesti.fi/hirvi-tulee
"Korkearesoluutiokamera mahdollistaa tunnistukset myös hämärässä." / "Automaattijarrutus on mahdollinen kuitenkin vasta sitten, kun turvallisuusjärjestelmä on 100-prosenttisen varma kohteesta. " / "Kohteen muoto on tunnistettava useista eri kulmista ja useissa erilaisissa tilanteissa, ennen kuin järjestelmä sallii automaattijarrutuksen."
Mahtaakohan Volvonkaan järjestelmä tunnistaa auton valokeilaan pimeässä juoksevan hirvieläimen riittävän nopeasti?
Oikeastaan tälle yleisölle tuntuu turhalta kirjoittaa, kun luontainen tarina puolitotuuksineen on tähän asti kulkenut jokseenkin näin:
1) Muilla ei tällaista järjestelmää ole lainkaan (paitsi, että on ollut jo pitkään)
2) Jos onkin, ovat liian kalliita (vaikka ominaisuuksia onkin paljon enemmän)
3) Volvossa se sentään on vakiona
4) ?
Jos nyt ei väännetä siitä, mikä järjestelmä on paras, koska sitä on vaikeaa ilman perusteellista tutkimusta todeta, niin eikö se kuitenkin ole aika oleellinen asia, onko turvavaruste vakiona vai ei. Turvavaruste lisävarustelistalla lisää turvallisuutta aivan yhtä paljon kuin pyöräilykypärä takatarakalla. Se nyt vain on tosiasia, että ihmiset eivät yleensä laita tuhansia euroja turvavarusteisiin.
Onhan se vaikea joskus ymmärtää tuota BMW-kuskien vaikeutta hyväksyä mitään asiaa olevan paremmin Volvossa. Tämä sama on toistunut koko sen 10 vuotta mitä olen palstaa seurannut. Tietenkin BMW:ssä on kaikki paljon paremmin ja tuhat kertaa parempi isojen eläinten havaitsemistoiminto ja sehän on aivan turhaa tuommoinen Volvon automaattijarruttelu, jarrutkin siinä vaan kuluu jarrutellessa. Parempi on ajaa BMW:llä niin lujaa alta pois, että hirvi ei ehdi tielle eteen ollenkaan. :-)
Volvossa käsittääkseni on sekä korkearesoluutiokamera että lämpökamera.
Jos autonvalmistaja tarjoaa näitä turvajärjestelmiä ainoastaan maksullisina 2000 - 3000 euron hintaan (BMW jne), niin ei oikein vaikuta siltä, että autonvalmistaja olisi sitoutunut turvallisuuteen.
Uusi BMW 5-sarja
Vakiovarusteet:
Kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt
Kuljettajan ja etumatkustajan sivuturvatyynyt
Pääturvatyynyt edessä ja takana
Aktiiviset niskatuet, edessä
Sivutörmäyssuoja
Törmäysvoiman jakava puskurirakenne
Lukkiutumattomat jarrut (ABS), sis. Cornering Brake Control
Crash sensor (törmäystilanne-avustin)
Dynamic Stability Control (DSC), ajovakauden hallintajärjestelmä
Dynamic Traction Control (DTC), luistonestojärjestelmä
Kolmipisteturvavyöt kaikilla istuimilla
Servotronic
Velour -matot
Säillytystilat etuovissa, keskikonsolissa, kojelaudassa, hansikaslokerossa
Sähkösäätöiset ja lämmitetyt ulkopeilit
Käynnistyksenestojärjestelmä
Sähkötoimiset ikkunat edessä ja takana
Personal Profile -avainprofiili
Lämmitetyt tuulilasin pesimet
Keskuslukituksen kaukokäyttö avaimella (2 avainta)
Avaimeton moottorin käynnistys
12 V -virtalähteet yhteensä 3kpl, kojelaudan alaosa, keskikonsolin alla edessä ja takana
Mukitelineet, 2 kpl edessä, 2 kpl kyynärnojassa takana
Ajodynamiikkakytkin (sis. Comfort, Sport, Sport+ ja ECO PRO -ohjelmat)
Jarrupalojen kulumistunnistin
Tuuletetut etu- ja takajarrulevyt
Elektromekaaninen käsijarru (automaattivaihteistojen yhteydessä Auto Hold -toiminnolla)
LED -ajovalot
LED -sumuvalot
Ajovalojen pesimet
Sadetunnistin
Tervetuloa -valo
Dynaamiset jarruvalot
Follow-me-home toiminto
Ohjauspyörän mekaaninen korkeus- ja syvyyssäätö
Monitoimiohjauspyörä
Automaattinen ilmastointi
Radio BMW Professional (Radio/CD, 6 kaiutinta, värinäyttö ja iDrive -ohjain)
Bluetooth handsfree ja USB-liitäntä (sis.audio streaming)
Ajotietokone
Huoltotarpeen ilmaisin
Integroitu käyttöohjekirja
Sisäänrakennettu SIM-kortti ja Teleservices-järjestelmä
Älykäs hätäpuhelujärjestelmä
EU6 päästöstandardi
Lisävarusteet:
Connected
Sisältää seuraavat ominaisuudet:
Vain Business Comfort -mallien yhteydessä
Winter
Sisältää seuraavat lisävarusteet:
Vain Business Comfort -mallien yhteydessä
Travel
Sisältää seuraavat lisävarusteet:
Vain Business Comfort -mallien yhteydessä
Innovation
Sisältää seuraavat lisävarusteet:
Vain ZGF yhteydessä
Vain Business Comfort -mallien yhteydessä
Sport
Sisältää seuraavan varustelun:
760 BMW Individual Shadow Line ulkoiset yksityiskohdat
Sisältää lisäksi seuraavat ominaisuudet:
Valaistut Sport Line ovien kynnyslistat
Sport -merkintä ulkona etusivuilla
Luxury Line
Sisältää seuraavat varustelun:
LCFK Nahkaverhoilu 'Dakota' - Black exclusive stitching / contrast piping | Black
346 Chrome Line Exterior ulkoiset yksityiskohdat
Sisältää lisäksi seuraavat ominaisuudet:
Valaistut Luxury Line ovien kynnyslistat
Luxury -merkintä ulkona etusivuilla
M Sport -paketti
Sisältää seuraavat lisävarusteet:
HRAT Kangasverhoilu 'Rhombicle' / Alcantara
Sisältää lisäksi seuraavat ominaisuudet:
Huom: Metalliväri saatavana lisähintaan (416/475/A90/C10/C2Y)
Dynamic Damper Control -säätyvä iskunvaimennus
225 Vakioalusta (M Sport -alustan poisto)
Vain 337 yhteydessä
248 Lämmitettävä ohjauspyörä
Business Comfort -mallien yhteydessä
Hierontatoiminto kuljettajalle ja etumatkustajalle
Sis. 8 valinnaista hierontatoimintoa
Vain 456 yhteydessä
4U1 Käyttö- ja hallintalaitteiden keraamiset koristeosat
Vain (4NB / 534) + (601 / 609) yhteydessä
4UR Ambient Light -tunnelmavalaistus yhteydessä
4UY Suksi- ja lumilautapussi Mukautuvat LED -kaarreajovalot
Ohjauskulman mukaan säätyvät kaarreajovalot
Ei 552 yhteydessä
534 Automaattinen ilmastointi laajennetuin toiminnoin
Business Comfort -mallien yhteydessä
Seisontalämmitys / tuuletus kaukokäytöllä
Winter -varustepaketin yhteydessä
Vain 3DS yhteydessä
552 Mukautuvat LED-ajovalot ja kaukovaloassistentti
Sis. BMW Selective Beam ja BMW Icon Light
Innovation -varustepaketin yhteydessä
Vain 5AC yhteydessä
Ei 524 yhteydessä
575 12V pistorasia
Sis. 12V pistorasia tavaratilassa ja 1kpl USB adapteri
Travel -varustepaketin yhteydessä
5AC Kaukovaloassistentti
Ei sisällä BMW Selective Beam -teknologiaa
552 yhteydessä
5AL Active Protection
Turvavöiden esikiristys ja ikkunoiden sulkeminen törmäystilanteessa.
Business Comfort -mallien yhteydessä
5AS Driving Assistant - järjestelmä
Driving Assistant - järjestelmä
Nopeusrajoitus- ja ohituskieltonäyttö (609 yhteydessä)
Innovation -varustepaketin yhteydessä
5AT Driving Assistant Plus - järjestelmä
Sis. Driving Assistant -järjestelmän (5AS) lisäksi:
Aktiivinen vakionopeussäädin Stop & go -toiminnolla
Innovation -varustepaketin yhteydessä
Vain 205 / 2TB / 2TE + 609 yhteydessä
Aktiivinen vakionopeussäädin Stop & Go-toiminnolla
Sis. Speed Limit assist -nopeusrajoitusavustin ja kaupunkijarrutusavustin
Vain 609 yhteydessä
5DM Parking Assistant -järjestelmä
Kamera ja ultraäänipohjainen pysäköintiavustinjärjestelmä
Business Comfort -mallien yhteydessä
Connected -varustepaketin yhteydessä
Vain 609 yhteydessä
5DN Parking Assistant Plus -järjestelmä
Sis. Parking Assistant -järjestelmän lisäksi: Surround View (Top, Panorama ja 3D näkymä)
Business Comfort -mallien yhteydessä
Connected -varustepaketin yhteydessä
Innovation -varustepaketin yhteydessä
Vain 609 yhteydessä
5DV Kauko-ohjattu pysäköinti
Vain 205 / 2TE / 2TB + 609 + 322 + 3DS + 5DN yhteydessä
TV -toiminto
Vain 609 yhteydessä
Navigointijärjestelmä Professional
Sis. 10,25" Kosketusnäytöllinen iDrive -järjestelmä, Ilmainen karttojen päivitys
määräaikaishuoltojen yhteydessä (3 vuotta).
Connected -varustepaketin yhteydessä
Head-Up -näyttö tuulilasissa
Innovation -varustepaketin yhteydessä
DAB-radioviritin
HiFi-kaiutinjärjestelmä
12 kaiutinta, teho 205 W.
Harman Kardon Surround System -kaiutinjärjestelmä
16 kaiutinta, teho 600 W.
Vain 609 yhteydessä
6AP Remote Service
Connected / Winter -varustepaketin yhteydessä
Apple CarPlay -valmius (yhteensopiville matkapuhelimille)
Vain 601 / 609 + 6AK yhteydessä
6F1 Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System - äänentoistojärjestelmä
16 kaiutinta, teho 1400 W.
Vain 601 / 609 yhteydessä
6FH Takatilan viihdejärjestelmä Professional
Sis. Kaksi 10"2 tuuman näyttöä takamatkustajille
Vain 575 + 601 / 609 + LC / LZ yhteydessä
Handsfree-varustus, jossa laajennettu älypuhelinyhteys
sis. Bluetooth Audio Streaming ja laajennetut älypuhelintoiminnot
Connected -varustepaketin yhteydessä
Vain 609 yhteydessä
6NW Puhelinvarustus, jossa Wireless Charging (yhteensopivien puhelimien kanssa)
Matkapuhelimen langaton lataus keskikonsolissa (manuaalivaihteiston yhteydessä
keskikyynärnojan alla)
Connected -varustepaketin yhteydessä
Vain 609 yhteydessä
6U8 BMW Gesture Control -eleohjaus
BMW iDrive -järjestelmän ohjaus ohjelmoiduin elein
Innovation -varustepaketin yhteydessä
Vain 609 yhteydessä
6UK BMW Night Vision -pimeänäköavustin
Infrapunakameralla toteutettu henkilö- ja eläintunnistus sekä kohteen valaisu
Vain 601 / 609 yhteydessä
6WB Black Panel -mittaristo
12,3" korkearesoluutionäytöllä toteutettu mittaristo joka muuttuu ajodynaamiikkakytkimen
ohjelman mukaan
Innovation -varustepaketin yhteydessä
Vain 601 / 609 yhteydessä
704 M Sport -alusta
10mm matalampi ja urheilualusta (myös xDrive malleihin)
yhteydessä
Ei 2VA yhteydessä
M Sport urheiluohjauspyörä, nahkapäällysteinen
7AC / 7S2 yhteydessä
yhteydessä
BMW Individual Exterior Line satiinialumiini
7AC / 337 yhteydessä
Ei 7S2 yhteydessä
4M8 BMW Individual lukuvalot taakse
4ML BMW Individual sisäkoristelistat Piano Finish Black
7AC yhteydessä
7S2 yhteydessä
337 yhteydessä
Vain 4UR yhteydessä
760 BMW Individual Shadow Line ulkoiset yksityiskohdat
7AC / 337 yhteydessä
775 BMW Individual sisäkattoverhoilu Anthracite
337 yhteydessä
M Sport jarrut
Siniset jarrusatulat M-merkinnällä (edessä: 4-mäntäiset satulat)
337 yhteydessä
2TB Sport-automaattivaihteisto
Sis. myös ohjauspyörän vaihteenvalitsimet
2TE Ohjauspyörän vaihteenvalitsimet
Adaptive Drive -alusta
Säädettävä iskunvaimenninjärjestelmä ja aktiiviset kallistuksenvakaajat
Tuollaisen metrin mittaisen varustelistauksen postaaminen menee jo spämmäyksen puolella.
Varustepaketeista vakiovarusteiden ja lisävarusteiden kuulumisesta mihinkin malliin, kun on tullut vääntöä niin siinä hieman selvennystä probleemaan. Jokainen tajuaa varmasti, että tekniikalla on hintansa ja vaatimaton paketti on halvempi, kuin se missä on kaikki. Jostain se hinta aina muodostuu, kun katsoo tuota listaa on varmasti helpompi ymmärtää mistä erot eri varustepakettien välillä hinnoissa johtuu.
Huom! Listasta puuttuu kevytmetallivanteet.
Joka varustelistauksia haluaa lukea, löytää ne kyllä linkinkin takaa.
NHB nyt ne löytää myös tästä ketjusta, mutta jos häiritsee voi tuon listan jättää myös huomiotta. Paljon tämä uusi BMW 5-sarja kaikkineen sisältää ei voi muuta sanoa.
Adaptive Drive -alusta.
Säädettävä iskunvaimenninjärjestelmä ja aktiiviset kallistuksenvakaajat.
Myöhemmin esiteltävä Touring saa ilmajousituksen taka-akselille kuten tähän asti on näissä malleissa jo totuttu. Ja tämä Adaptive Drive -alusta on hyvä vaihtoehto ja kehuttu sellainen täydelle ilmajousitukselle. Tulevaisuudessa nähdään saako tämä malli myös kalliimman täyden ilmajousituksen. Todennäköisesti jos kysyntää on sellainen tulee yhdeksi vaihtoehdoksi näin ainakin uskoisin kuten uudessa 7-sarjassa on. Täysi ilmajousitus löytyy BMW X5, X6 ja BMW 7-sarjasta jo entuudestaan en tosin muista mistä vuodesta alkaen.
Tractest:
Kuten totesin livenä nähtynä mielet tulevat muuttumaan, ne jotka nyt kovin sanoin kritisoivat ulkonäköä tulevat vielä toisiin aatoksiin.
Mistäs sen muka tietää? Ja pitääkö edes tulla toisiin aatoksiin.
Hehkuta nyt vaan jotakin muuta kuin ulkonäköä, joka on ihan oikeasti makuasia!
Jokainen tajuaa varmasti, että tekniikalla on hintansa ja vaatimaton paketti on halvempi, kuin se missä on kaikki. Jostain se hinta aina muodostuu, kun katsoo (lisävaruste-)listaa on varmasti helpompi ymmärtää mistä erot eri varustepakettien välillä hinnoissa johtuu.
Tuo on totta tosiaan ihan tuttua - kutakuinkin merkissä kuin merkissä. Eli mitä sitten?
Paljon tämä uusi BMW 5-sarja kaikkineen sisältää ei voi muuta sanoa.
No - itse asiassa tuo riittää kyllä 5-sarjan osalta. Menee ihan markkinapellen kirjoitteluksi muuten nuo jutut.
Kumppani jos tarkoitat markkipellellä myyntimiehiä niin ei ne tekniikasta välttämättä mitään tiedä. Lukevat esitteestä asioita suuremmaksi osaksi, toki jotkut harvat ovat myös aidosti tekniikasta kiinnostuneita ja tietävät siitä riittävästi pystyäkseen vastaamaan asiakkaiden kysymyksiin.
Ei kyllä minullekaan ihan aukea, mitä järkeä tänne on kopioida varustelistaa, jonka kuka tahansa voi lukea Bemarin sivuilta ja vielä hintojen kera, joka olisi aika oleellinen asia aiheesta kiinnostuneelle.
Tuota listaa kiinnostavamman tiedon luin tässä eräs päivä joltain sivustolta. BMW 5 sarjan hybridi tulisi tuon lähteen mukaan saataville myös nelivetoisena. Saa nähdä pitääkö paikkansa ja jos pitää, niin siinä saattaisi olla hinnaltaan melko kilpailukykyinen auto.
En itse ihan usko, että autoon tulisi jälkikäteen ilmajousia lisävarusteeksi. Yleensä tällaiset varusteet joko ovat autossa alusta asti, tai sitten sellaisia ei ollenkaan tule. Mutta eipä kai mikään mahdotonta ole.
Siitä se nyt löytyy ei tarvitse linkin takaa hakea asioita mitkä näyttää osaa keskustelijoista kiinnostavan. Tähän sovellukseen ei hintoja saanut millään mukaan, muuten ne olisi tässä varusteineen ja hintoineen. Tuosta näkee mitä on ja aika paljon on vakiovarusteena ja lisävarusteena jos kaiken haluaa. Auto-m luin tuon saman asian nelivetoisesta hybridistä mielenkiintoinen asia monen kohdalla, et nimittäin ole ainoa joka tuota uudeksi autokseen miettii.
Tuskin kukaan epäilikään, että lisävarustelistalla ei olisi lähes kaikkea mahdollista, kuten kaikissa tämän luokan autoissa. Siksi hinnat ovatkin se mikä kiinnostaa.
Ei nämä ole puolellakaan autoilijoista tiedossa mitä kaikkea autot jo 2000-luvulta alkaen parhaimillaan sisältävät ja nyt puhutaan premium-luokan autoista. Puhumattakaan 2010-luvun uutta tekniikkaa täynnä olevista tämänkin kokoluokan autoista. Luksustahan nämä pitkälti ovat kuten listasta kaikki näkevät.
tracktest:
jos tarkoitat markkipellellä myyntimiehiä niin ei ne tekniikasta välttämättä mitään tiedä. Lukevat esitteestä asioita suuremmaksi osaksi
Noh... Eikös tuo nyt sinun osaltasikin vähän siltä vaikuta:
Vakiovarusteet
Lisävarusteet
Innovation sisältää seuraavat lisävarusteet
Sport sisältää seuraavan varustelun
Luxury Line sisältää seuraavat varustelun
M Sport -paketti sisältää seuraavat lisävarusteet
Sisältää lisäksi seuraavat ominaisuudet
Innovation -varustepaketin yhteydessä
Välttämättä ja välttämättä.... Tuossa ei tarvita kuin copy/paste-osaamista, joten ihan samaan kategoriaan menee.
Puolellakaan autoilijoista ei ole tiedossa mitä kaikkea autot jo 2000-luvulta alkaen parhaimillaan sisältävät
Eiköhän täällä kirjottavilla ja tätä lukevilla ole kuitenkin astetta isompi kiinnostus ja sen mukana saatu eriasteinen tietämys valmiiksi?
Niin mikä lie myyntimiestä palkatessa tärkeintä? Myydä auto kuin auto asiakkaalle ehkä tärkeimpänä. Tekniikasta kun ei puhu mitään ja asiakas ei ymmärrä tai tiedä kysyä niin siinäpä tuo myyntityö kaikessa yksinkertaisuudessaan on. Täällä keskustelevat ymmärtänevät tekniikasta jotakin ja jotkut paljonkin vaikka Kumppani ansiokkaasti haluamansa asiat yleensä kyseenalaistaa.
Tietämys on luettua tietoa ja käytännössä opittua joka perustuu kokemukseen. Kaikki on arvokasta tietoa ja autoista ja tekniikasta aidosti kiinnostuneet täällä kekustelevat. Paskanpuhujat ja häiriköt eivät tänne kuulu, näille on omat foorumit jotka ovat kaikkien tiedossa.