@Lukija68121 kirjoitti:
Tähän mennessä seitsemään viimeisen 24 tunnin aikana.
Joten liikenteessä on todellakin ollut tilanteita.
Seitsemän vakavaa muistutusta siitä että harjoittelu on myöhäistä kun tilanne on päällä. Hätätilanteessa ei ehdi enää oppia mitään uutta. Vain useilla toistoilla automatisoidut toiminnot ovat käytettävissä. Olisi hyvä, jos siinä työkalupakissa olisi jotain muutakin kuin hartialukko.
Seitsemän vakavaa muistutusta siitä, millainen todennäköisyys on selviytyä vaikeasta tilanteesta. Pitää muistaa, mikä ero on käsittelyharjoituksessa ja aidossa tilanteessa, joka on syntynyt esim. liian suuren tilannenopeuden seurauksena.
Keli on jossain muualla päin ilmeisesti varsin vaikea, vaikka täällä Pohjanmaalla pahin meni jo eilen? Meillä on ihan normaali talvikeli. Ei poikkeuksellisen vaikea eikä myöskään kovan pakkasen helppo kuivan polannejään tilanne, vaan muutama aste pakkasta ja hieman lunta.
Täällä etelässä tänään perjantaina normaali talvikeli.
Huomenna (maanantaina) taas syksy palaa ja laittaa Keski-Suomen tiet "peilijääksi" pääväyliä lukuunottamatta.
Jouluna 2023, kun ajoimme pohjoiseen Lahden moottoritiellä, Järvenpään kohdalla alkoi sataa jäätävää tihkua. Tie muuttui mustaksi ja autoja kiisi ohi, vaikka noudatimme sallittua nopeutta, 100 km/h. Kun kiihdytimme, sutimisvalot vilkkuivat varoituksena. Olisimme voineet jatkaa matkaa, mutta riski oli liian suuri, jos jääkeli yllättäisi muut tietämättömät kuljettajat ja he ajautuisivat sivuluisuun. Niinpä poistuimme tieltä Mäntsälän liittymästä ja siirryimme tielle 140.
@Herbert kirjoitti:
Tässä tapauksessa kolmion takaa tulija huomasi lähestyvät autot, jotka olivat omalla kaistallaan. Oliko ohittajan näkökulmasta tie esteetön ohitukseen, kun sivutieltä on pyrkimässä auto vapaalle kaistalle?
Jos oikeuteen päädytään, mikään ei ole enää selvää. Kaikki riippuu siitä, millainen näyttö tilanteesta on, miten osapuolet sen tuomarille esittävät ja millaisen käsityksen tuomari siitä saa. Lisäksi päätös on arvontaa, joka saattaa hovissa muuttua.
No ainakin edellä mainitussa kuvauksessa ohitus oli jo alkanut, koska matkustaja huomasi sen ja kaista ei ollut käännyttäessä vapaa. Se, että kuljettaja ei näe autoa, ei poista väistämisvelvollisuutta. Mitä tuon kuvauksen luin, niin opetus on, että isolle tielle sivutieltä tuollessa kannattaa katsoa molempiin suuntiin, ei vain vilkaista. Jos matkustaja näkee ja kuski ei, niin kyse on havaintovirheestä.
Mutta toki tilanne, jossa ehdit kääntyä tielle ennen ohitusta, on eri juttu. Tällöin ohitus ei tientenkään ole enää sallittu. Tilanne ohittajan näkökulmasta muuttuu tuossa nopeasti, mutta ohituksen keskeyttäminen heti alkuunsa pitäisi olla hyvinkin helppo toimenpide. Velvollisuus (ja myös iso henkilökohtainen motivaatio) on varmistaa, että ajorata on vapaa ohitukseen.
Huomenna (maanantaina) taas syksy palaa ja laittaa Keski-Suomen tiet "peilijääksi" pääväyliä lukuunottamatta.
Jouluna 2023, kun ajoimme pohjoiseen Lahden moottoritiellä, Järvenpään kohdalla alkoi sataa jäätävää tihkua. Tie muuttui mustaksi ja autoja kiisi ohi, vaikka noudatimme sallittua nopeutta, 100 km/h. Kun kiihdytimme, sutimisvalot vilkkuivat varoituksena. Olisimme voineet jatkaa matkaa, mutta riski oli liian suuri, jos jääkeli yllättäisi muut tietämättömät kuljettajat ja he ajautuisivat sivuluisuun. Niinpä poistuimme tieltä Mäntsälän liittymästä ja siirryimme tielle 140.
No ainakin edellä mainitussa kuvauksessa ohitus oli jo alkanut, koska matkustaja huomasi sen ja kaista ei ollut käännyttäessä vapaa. Se, että kuljettaja ei näe autoa, ei poista väistämisvelvollisuutta. Mitä tuon kuvauksen luin, niin opetus on, että isolle tielle sivutieltä tuollessa kannattaa katsoa molempiin suuntiin, ei vain vilkaista. Jos matkustaja näkee ja kuski ei, niin kyse on havaintovirheestä.
Mutta toki tilanne, jossa ehdit kääntyä tielle ennen ohitusta, on eri juttu. Tällöin ohitus ei tientenkään ole enää sallittu. Tilanne ohittajan näkökulmasta muuttuu tuossa nopeasti, mutta ohituksen keskeyttäminen heti alkuunsa pitäisi olla hyvinkin helppo toimenpide. Velvollisuus (ja myös iso henkilökohtainen motivaatio) on varmistaa, että ajorata on vapaa ohitukseen.