@tracktest kirjoitti:
Liikkumisen valinnat ovat kaikkien omia, helppoa tai sitten vaativampaa.
On on, mutta älä silti keksi juttuja. Kun monelle se sähköautoilu ei ole yhtään hankalampaa, kalliimpaa tai vaativampaa kuin polttisautoilukaan.
Voisitpa meidän iloksemme vaikka kertoa paljonko sinä ajat päivässä ja vuodessa, missäpäin, ja onko sinulla sähköt pihassa?
En keksi juttuja totuushan on, että ongelmia on, mitäs sitä toiseksi inttämään. Sähköä on pihassa ja seinissä. Homma ei kaadu sähköön en vaan halua autoilusta vaativaa vaan helppoa. Akkujen varauskyky suhteessa niiden painoon on edelleen vaatimattomalla tasolla. Pari tonnia painavan Teslan painosta lähes tuhat kiloa kertyy akustosta. Iso lasti akkuja kulkee mukana jos halutaan ajaa lataamatta muutama sata kilometriä.
Kannattaa kokeilla siinä vaiheessa kun tulee budjettiisi sopivia sähköautoja. Saatat yllättyä.
Firman autot ostettiin aina uusina, omat ovat olleet aina käytettyjä. Tämä tapa ihan säästösyistä ei mitään sen ihmeellisempää syytä.
@tracktest kirjoitti:
Liikkumisen valinnat ovat kaikkien omia, helppoa tai sitten vaativampaa.
On on, mutta älä silti keksi juttuja. Kun monelle se sähköautoilu ei ole yhtään hankalampaa, kalliimpaa tai vaativampaa kuin polttisautoilukaan.
Voisitpa meidän iloksemme vaikka kertoa paljonko sinä ajat päivässä ja vuodessa, missäpäin, ja onko sinulla sähköt pihassa?
En keksi juttuja totuushan on, että ongelmia on, mitäs sitä toiseksi inttämään. Sähköä on pihassa ja seinissä. Homma ei kaadu sähköön en vaan halua autoilusta vaativaa vaan helppoa. Akkujen varauskyky suhteessa niiden painoon on edelleen vaatimattomalla tasolla. Pari tonnia painavan Teslan painosta lähes tuhat kiloa kertyy akustosta. Iso lasti akkuja kulkee mukana jos halutaan ajaa lataamatta muutama sata kilometriä.
Kannattaa kokeilla siinä vaiheessa kun tulee budjettiisi sopivia sähköautoja. Saatat yllättyä.
Firman autot ostettiin aina uusina, omat ovat olleet aina käytettyjä. Tämä tapa ihan säästösyistä ei mitään sen ihmeellisempää syytä.
Järkevää. Niin minäkin tekisin jos ajaisin muulla kuin työsuhdeautolla.
@tracktest kirjoitti:
Liikkumisen valinnat ovat kaikkien omia, helppoa tai sitten vaativampaa.
On on, mutta älä silti keksi juttuja. Kun monelle se sähköautoilu ei ole yhtään hankalampaa, kalliimpaa tai vaativampaa kuin polttisautoilukaan.
Voisitpa meidän iloksemme vaikka kertoa paljonko sinä ajat päivässä ja vuodessa, missäpäin, ja onko sinulla sähköt pihassa?
En keksi juttuja totuushan on, että ongelmia on, mitäs sitä toiseksi inttämään. Sähköä on pihassa ja seinissä. Homma ei kaadu sähköön en vaan halua autoilusta vaativaa vaan helppoa. Akkujen varauskyky suhteessa niiden painoon on edelleen vaatimattomalla tasolla. Pari tonnia painavan Teslan painosta lähes tuhat kiloa kertyy akustosta. Iso lasti akkuja kulkee mukana jos halutaan ajaa lataamatta muutama sata kilometriä.
Kannattaa kokeilla siinä vaiheessa kun tulee budjettiisi sopivia sähköautoja. Saatat yllättyä.
Firman autot ostettiin aina uusina, omat ovat olleet aina käytettyjä. Tämä tapa ihan säästösyistä ei mitään sen ihmeellisempää syytä.
Järkevää. Niin minäkin tekisin jos ajaisin muulla kuin työsuhdeautolla.
Tesla Model S:llä on painoa lähes 2 200 kg, josta akun osuus on noin 950 kg.
Löytyykö tuohon 950kg lähdettä?
wikipedian mukaan tuo 540kg on juurikin Tesla Model S akuston paino (mallissa P85) - eikä tuo 2200kg ainakaan minusta mikään kovin painava ole, painaahan perus 5-sarjalainen (F10/11) diesel bemarikin sen 1900kg, farkkuna 50kg enemmän.
Tesla Model S:llä on painoa lähes 2 200 kg, josta akun osuus on noin 950 kg.
Löytyykö tuohon 950kg lähdettä?
wikipedian mukaan tuo 540kg on juurikin Tesla Model S akuston paino (mallissa P85) - eikä tuo 2200kg ainakaan minusta mikään kovin painava ole, painaahan perus 5-sarjalainen (F10/11) diesel bemarikin sen 1900kg, farkkuna 50kg enemmän.
Akuston paino vaikuttaa olevan salaista tietoa, nyt sitten joku saa tehtäväkseen mitätöidä väitteeni. Nähdäkseni Tesla Model S:n akusto painaa noin 950 kg.
BMW E28 1160-1447 kg
BMW E34 1380-1710
BMW E39 1445-1795
BMW E60 1535-1735
BMW F10 1595-1870
BMW G30 1495-1670
Omapaino EU, kg: Ilmoitettu arvo koskee autoa, jossa on tankki 90 % täynnä ja kuormana 68 kg (kuljettaja) sekä 7 kg matkatavaroita. Omapaino koskee vakiovarusteista autoa. Lisävarusteet nostavat auton omapainoa.
Massaa Model S:llä on lähes 2 200 kg, josta akun osuus on noin 950 kg. Massa tuntuu ajossa vain lievästi, sillä suorituskyky on vaikuttava ja auto on muutenkin yllättävän herkkä käsiteltävä.
@_Quu kirjoitti:
Massaa Model S:llä on lähes 2 200 kg, josta akun osuus on noin 950 kg. Massa tuntuu ajossa vain lievästi, sillä suorituskyky on vaikuttava ja auto on muutenkin yllättävän herkkä käsiteltävä.
@_Quu kirjoitti:
Massaa Model S:llä on lähes 2 200 kg, josta akun osuus on noin 950 kg. Massa tuntuu ajossa vain lievästi, sillä suorituskyky on vaikuttava ja auto on muutenkin yllättävän herkkä käsiteltävä.
Tuo Q:n kirjoittama lause näyttää johtavan Tekniikan Maailmaan.
HYVÄ LUKIJA, luulojen pahin vihollinen on tieto. Juuri nyt tiedon tarve on suurimmillaan ja luuloista on tavallista enemmän haittaa. Tekniikan Maailma keskittyy tietoon, jotta luuloille ei jäisi mahdollisuuksia. Siinä tarvitsemme sinun apuasi.
Tesla Model S:llä on painoa lähes 2 200 kg, josta akun osuus on noin 950 kg.
Löytyykö tuohon 950kg lähdettä?
wikipedian mukaan tuo 540kg on juurikin Tesla Model S akuston paino (mallissa P85) - eikä tuo 2200kg ainakaan minusta mikään kovin painava ole, painaahan perus 5-sarjalainen (F10/11) diesel bemarikin sen 1900kg, farkkuna 50kg enemmän.
Akuston paino vaikuttaa olevan salaista tietoa, nyt sitten joku saa tehtäväkseen mitätöidä väitteeni. Nähdäkseni Tesla Model S:n akusto painaa noin 950 kg.
Come on, väitteen esittäjälle kuuluu perusteluvastuu.
Jokainen tekemäni Googlehaku hakusanoilla "tesla model S battery weight" vie sivustolle joka kertoo akun painoksi 550kg, plusmiinus muutama kymmenen kiloa.
@_Quu kirjoitti:
Massaa Model S:llä on lähes 2 200 kg, josta akun osuus on noin 950 kg. Massa tuntuu ajossa vain lievästi, sillä suorituskyky on vaikuttava ja auto on muutenkin yllättävän herkkä käsiteltävä.
Tesla Model S:llä on painoa lähes 2 200 kg, josta akun osuus on noin 950 kg.
Löytyykö tuohon 950kg lähdettä?
wikipedian mukaan tuo 540kg on juurikin Tesla Model S akuston paino (mallissa P85) - eikä tuo 2200kg ainakaan minusta mikään kovin painava ole, painaahan perus 5-sarjalainen (F10/11) diesel bemarikin sen 1900kg, farkkuna 50kg enemmän.
Akuston paino vaikuttaa olevan salaista tietoa, nyt sitten joku saa tehtäväkseen mitätöidä väitteeni. Nähdäkseni Tesla Model S:n akusto painaa noin 950 kg.
Come on, väitteen esittäjälle kuuluu perusteluvastuu.
Jokainen tekemäni Googlehaku hakusanoilla "tesla model S battery weight" vie sivustolle joka kertoo akun painoksi 550kg, plusmiinus muutama kymmenen kiloa.
Meinaatko tosissasi 8 vuoden loikan tuovan 400 kg:n kevennyksen. Täsmällisiä painoja akustoille ei taida löytyä, enempi tai vähempi salaista tietoa. Eihän noista kiloista oikein mainokseksi ole. Akkujen varauskyky suhteessa niiden painoon on edelleen hyvin vaatimattomalla tasolla.
Tesla Model S:llä on painoa lähes 2 200 kg, josta akun osuus on noin 950 kg.
Löytyykö tuohon 950kg lähdettä?
wikipedian mukaan tuo 540kg on juurikin Tesla Model S akuston paino (mallissa P85) - eikä tuo 2200kg ainakaan minusta mikään kovin painava ole, painaahan perus 5-sarjalainen (F10/11) diesel bemarikin sen 1900kg, farkkuna 50kg enemmän.
Akuston paino vaikuttaa olevan salaista tietoa, nyt sitten joku saa tehtäväkseen mitätöidä väitteeni. Nähdäkseni Tesla Model S:n akusto painaa noin 950 kg.
Come on, väitteen esittäjälle kuuluu perusteluvastuu.
Jokainen tekemäni Googlehaku hakusanoilla "tesla model S battery weight" vie sivustolle joka kertoo akun painoksi 550kg, plusmiinus muutama kymmenen kiloa.
Meinaatko tosissasi 8 vuoden loikan tuovan 400 kg:n kevennyksen. Täsmällisiä painoja akustoille ei taida löytyä, enempi tai vähempi salaista tietoa. Eihän noista kiloista oikein mainokseksi ole. Akkujen varauskyky suhteessa niiden painoon on edelleen hyvin vaatimattomalla tasolla.
Meinaan.
Onhan siinä teho-paino -suhteessa parantamisen varaa, mutta alkaahan se olla jo riittävällä tasolla monelle, ja useammassakin mallissa. Jos ja kun voidaan lähteä siitä että sähköauton kantama on jo riittävä, kuten esimerkiksi Skoda Enyaqin ja Teslojen tapauksessa on, niin onko sillä varauskyvyn ja painon suhteella enää kovin suurta merkitystä? Toki kiva kun kevenee ja halpenee, mutta mitä olennaista se ratkaisee?
Minun mielestäni energiankäytön hyötysuhde on nyt tärkeämpi.
Edit: Lähteitä sille n. 550kg painolle on useampiakin, mutta tässä pari
Tesla Model S:llä on painoa lähes 2 200 kg, josta akun osuus on noin 950 kg.
Löytyykö tuohon 950kg lähdettä?
wikipedian mukaan tuo 540kg on juurikin Tesla Model S akuston paino (mallissa P85) - eikä tuo 2200kg ainakaan minusta mikään kovin painava ole, painaahan perus 5-sarjalainen (F10/11) diesel bemarikin sen 1900kg, farkkuna 50kg enemmän.
Akuston paino vaikuttaa olevan salaista tietoa, nyt sitten joku saa tehtäväkseen mitätöidä väitteeni. Nähdäkseni Tesla Model S:n akusto painaa noin 950 kg.
Come on, väitteen esittäjälle kuuluu perusteluvastuu.
Jokainen tekemäni Googlehaku hakusanoilla "tesla model S battery weight" vie sivustolle joka kertoo akun painoksi 550kg, plusmiinus muutama kymmenen kiloa.
Meinaatko tosissasi 8 vuoden loikan tuovan 400 kg:n kevennyksen. Täsmällisiä painoja akustoille ei taida löytyä, enempi tai vähempi salaista tietoa. Eihän noista kiloista oikein mainokseksi ole. Akkujen varauskyky suhteessa niiden painoon on edelleen hyvin vaatimattomalla tasolla.
Meinaan.
Onhan siinä teho-paino -suhteessa parantamisen varaa, mutta alkaahan se olla jo riittävällä tasolla monelle, ja useammassakin mallissa. Jos ja kun voidaan lähteä siitä että sähköauton kantama on jo riittävä, kuten esimerkiksi Skoda Enyaqin ja Teslojen tapauksessa on, niin onko sillä varauskyvyn ja painon suhteella enää kovin suurta merkitystä? Toki kiva kun kevenee ja halpenee, mutta mitä olennaista se ratkaisee?
Minun mielestäni energiankäytön hyötysuhde on nyt tärkeämpi.
Et tiedä täsmällistä painoa, luulo ei ole edelleenkään tiedon väärtti.
@tracktest kirjoitti:
BMW 5-sarjan kehitys painon osalta.
BMW E28 1160-1447 kg
BMW E34 1380-1710
BMW E39 1445-1795
BMW E60 1535-1735
BMW F10 1595-1870
BMW G30 1495-1670
Omapaino EU, kg: Ilmoitettu arvo koskee autoa, jossa on tankki 90 % täynnä ja kuormana 68 kg (kuljettaja) sekä 7 kg matkatavaroita. Omapaino koskee vakiovarusteista autoa. Lisävarusteet nostavat auton omapainoa.
Oikeassa olet, jenkkien käyttämä curb weight määritellään hiukan eri lailla, eli tankki täynnä ja ilman kuljettajaa. Todennäkösesti sisältää myös lisävarusteita, koska esim. F10 530xd näytää olevan 1885kg (4156lbs).
Tesla Model S:llä on painoa lähes 2 200 kg, josta akun osuus on noin 950 kg.
Löytyykö tuohon 950kg lähdettä?
wikipedian mukaan tuo 540kg on juurikin Tesla Model S akuston paino (mallissa P85) - eikä tuo 2200kg ainakaan minusta mikään kovin painava ole, painaahan perus 5-sarjalainen (F10/11) diesel bemarikin sen 1900kg, farkkuna 50kg enemmän.
Akuston paino vaikuttaa olevan salaista tietoa, nyt sitten joku saa tehtäväkseen mitätöidä väitteeni. Nähdäkseni Tesla Model S:n akusto painaa noin 950 kg.
Come on, väitteen esittäjälle kuuluu perusteluvastuu.
Jokainen tekemäni Googlehaku hakusanoilla "tesla model S battery weight" vie sivustolle joka kertoo akun painoksi 550kg, plusmiinus muutama kymmenen kiloa.
Meinaatko tosissasi 8 vuoden loikan tuovan 400 kg:n kevennyksen. Täsmällisiä painoja akustoille ei taida löytyä, enempi tai vähempi salaista tietoa. Eihän noista kiloista oikein mainokseksi ole. Akkujen varauskyky suhteessa niiden painoon on edelleen hyvin vaatimattomalla tasolla.
Meinaan.
Onhan siinä teho-paino -suhteessa parantamisen varaa, mutta alkaahan se olla jo riittävällä tasolla monelle, ja useammassakin mallissa. Jos ja kun voidaan lähteä siitä että sähköauton kantama on jo riittävä, kuten esimerkiksi Skoda Enyaqin ja Teslojen tapauksessa on, niin onko sillä varauskyvyn ja painon suhteella enää kovin suurta merkitystä? Toki kiva kun kevenee ja halpenee, mutta mitä olennaista se ratkaisee?
Minun mielestäni energiankäytön hyötysuhde on nyt tärkeämpi.
Et tiedä täsmällistä painoa, luulo ei ole edelleenkään tiedon väärtti.
???
Niitä on eri versioita, mutta esimerkiksi Teslaratin mittausten mukaan 1323 paunaa, eli tasan 600kg. Ja kuten sanottu, lähteitä sille ~550 kilogrammalle on useita, vaihtelu riippuu varmastikin auton iästä ja versiosta.
Mikä tässä nyt on sellaista joka ei kelpaa vasta-argumentiksi 8 vuotta vanhalle 950kilon tiedolle?
Tesla Model S:llä on painoa lähes 2 200 kg, josta akun osuus on noin 950 kg.
Löytyykö tuohon 950kg lähdettä?
wikipedian mukaan tuo 540kg on juurikin Tesla Model S akuston paino (mallissa P85) - eikä tuo 2200kg ainakaan minusta mikään kovin painava ole, painaahan perus 5-sarjalainen (F10/11) diesel bemarikin sen 1900kg, farkkuna 50kg enemmän.
Akuston paino vaikuttaa olevan salaista tietoa, nyt sitten joku saa tehtäväkseen mitätöidä väitteeni. Nähdäkseni Tesla Model S:n akusto painaa noin 950 kg.
Come on, väitteen esittäjälle kuuluu perusteluvastuu.
Jokainen tekemäni Googlehaku hakusanoilla "tesla model S battery weight" vie sivustolle joka kertoo akun painoksi 550kg, plusmiinus muutama kymmenen kiloa.
Meinaatko tosissasi 8 vuoden loikan tuovan 400 kg:n kevennyksen. Täsmällisiä painoja akustoille ei taida löytyä, enempi tai vähempi salaista tietoa. Eihän noista kiloista oikein mainokseksi ole. Akkujen varauskyky suhteessa niiden painoon on edelleen hyvin vaatimattomalla tasolla.
Meinaan.
Onhan siinä teho-paino -suhteessa parantamisen varaa, mutta alkaahan se olla jo riittävällä tasolla monelle, ja useammassakin mallissa. Jos ja kun voidaan lähteä siitä että sähköauton kantama on jo riittävä, kuten esimerkiksi Skoda Enyaqin ja Teslojen tapauksessa on, niin onko sillä varauskyvyn ja painon suhteella enää kovin suurta merkitystä? Toki kiva kun kevenee ja halpenee, mutta mitä olennaista se ratkaisee?
Minun mielestäni energiankäytön hyötysuhde on nyt tärkeämpi.
Et tiedä täsmällistä painoa, luulo ei ole edelleenkään tiedon väärtti.
???
Niitä on eri versioita, mutta esimerkiksi Teslaratin mittausten mukaan 1323 paunaa, eli tasan 600kg. Ja kuten sanottu, lähteitä sille ~550 kilogrammalle on useita, vaihtelu riippuu varmastikin auton iästä ja versiosta.
Mikä tässä nyt on sellaista joka ei kelpaa vasta-argumentiksi 8 vuotta vanhalle 950kilon tiedolle?
Kehitysversiosta riippuen Tesla Model S:n akkuja löytyy väliltä 540 kg - 950 kg. Toimintamatkan pituus pitäisi siis olla sama, mutta akuston paino voi olla joko 540 kg, 600 kg tai sitten tuo 950 kg. Mielenkiintoista, miten mahtaa olla tuon rangen kanssa eri kehitysversioiden välillä? Väittäisin vaihtelevuutta, joku saa ampua alas tämänkin väitteen.
Tesla Model S:llä on painoa lähes 2 200 kg, josta akun osuus on noin 950 kg.
Löytyykö tuohon 950kg lähdettä?
wikipedian mukaan tuo 540kg on juurikin Tesla Model S akuston paino (mallissa P85) - eikä tuo 2200kg ainakaan minusta mikään kovin painava ole, painaahan perus 5-sarjalainen (F10/11) diesel bemarikin sen 1900kg, farkkuna 50kg enemmän.
Akuston paino vaikuttaa olevan salaista tietoa, nyt sitten joku saa tehtäväkseen mitätöidä väitteeni. Nähdäkseni Tesla Model S:n akusto painaa noin 950 kg.
Come on, väitteen esittäjälle kuuluu perusteluvastuu.
Jokainen tekemäni Googlehaku hakusanoilla "tesla model S battery weight" vie sivustolle joka kertoo akun painoksi 550kg, plusmiinus muutama kymmenen kiloa.
Meinaatko tosissasi 8 vuoden loikan tuovan 400 kg:n kevennyksen. Täsmällisiä painoja akustoille ei taida löytyä, enempi tai vähempi salaista tietoa. Eihän noista kiloista oikein mainokseksi ole. Akkujen varauskyky suhteessa niiden painoon on edelleen hyvin vaatimattomalla tasolla.
Meinaan.
Onhan siinä teho-paino -suhteessa parantamisen varaa, mutta alkaahan se olla jo riittävällä tasolla monelle, ja useammassakin mallissa. Jos ja kun voidaan lähteä siitä että sähköauton kantama on jo riittävä, kuten esimerkiksi Skoda Enyaqin ja Teslojen tapauksessa on, niin onko sillä varauskyvyn ja painon suhteella enää kovin suurta merkitystä? Toki kiva kun kevenee ja halpenee, mutta mitä olennaista se ratkaisee?
Minun mielestäni energiankäytön hyötysuhde on nyt tärkeämpi.
Edit: Lähteitä sille n. 550kg painolle on useampiakin, mutta tässä pari
Luulisin, että jos ne akut olisivat vuosien varrella keventyneet sen 400kg, myös auton omapainossa suunta olisi alaspäin. Suoraan vertailukelpoisia uudemmat Model S:t ei ole noihin vanhempiin malleihin. Neliveto näyttäisi ainakin olevan uudemmissa mitkä nettiautosta löytyy ja akkujen kapasiteetti on tietenkin eri.
Uudempi awd on pienemmällä akulla olisi 8kg vanhaa painavampi jos ilmoituksiin on uskominen.
Tätä taustaa vasten tuo 950kg alkaa kuulostamaan utopistiselta. Luulisi M880:n hakujenkin tuottaneen jonkin vanhemman osuman tälläisestä vanhasta painavammasta akusta.
Ei kai Teslankaan kannata huvikseen sitä painoa mukanaan kuskata.
Esim. Volkswagen ID.4 1ST -mallit on aina varustettu 77 kWh:n Pro Performance akulla (nettokapasiteetti). Akku on valmistettu 12 moduulista, jossa kussakin on 24 pussikennoa ja kokonaisuudessaan akku painaa 493 kg.
Volkswagen ID.4 1ST -mallien sähkömoottori tuottaa tehoa 150 kW (204 hv) ja maksimivääntö on 310 Nm. Se kiihtyy 0–100 km/h 8,5 sekunnissa ja saavuttaa huippunopeuden 160 km/h. ID.4 Pro Performance -mallin toimintamatka on jopa 520 kilometriä (WLTP).
@M880 kirjoitti:
Luin saman tiedotteen kuin NHB, erinomainen parannus. Mutta kyllä noiden vanhempienkin versioiden sähköteho riittää aivan mainiosti normaaliin ajoon, vaikka ne paperilla huonolta näyttävätkin.
Minulle XC90T8 voimalinja oli ok kaikilta muista osin paitsi sähköajosäteen osalta. Sekin olisi ollut jotenkuten siedettävä, jos olisi ollut pikalatausmahdollisuus. Olisin mitä todennäköisimmin etsimässä seuraavaa autoa vasta nyt, jos em. asiat olisivat olleet hallussa XC90T8:lla.
En löytänyt tietoa, onko uusissa Volvoissa CCS-lataus mukana? Volvocarsin Suomen sivuja lueskelin.
Sähkölämmitys webaston rinnalla olisi hyvä, mutta jo on pelkästään sähkölämmitys, niin ei hyvä. Plugarissa käytetään joka tapauksessa bensaakin, joten lämmittäminen bensalla on hyvä vaihtoehto. Lyhyillä kaupunkimatkoilla olisi hyvä voida lämmittää sähköllä.
Approx 90 range sähköllä ja CCS-lataus antaisi hyvät saumat nostaa sähköajon osuus jonnekin 80% tasolle.
Nyt en enää vaihtaisi polttomoottorin sisältävään autoon olipa kyse extenderistä tai kunnon polttomoottorivedosta.
Firman autot ostettiin aina uusina, omat ovat olleet aina käytettyjä. Tämä tapa ihan säästösyistä ei mitään sen ihmeellisempää syytä.
Järkevää. Niin minäkin tekisin jos ajaisin muulla kuin työsuhdeautolla.
Aletaan olla samalla aaltopituudella!
Löytyykö tuohon 950kg lähdettä?
wikipedian mukaan tuo 540kg on juurikin Tesla Model S akuston paino (mallissa P85) - eikä tuo 2200kg ainakaan minusta mikään kovin painava ole, painaahan perus 5-sarjalainen (F10/11) diesel bemarikin sen 1900kg, farkkuna 50kg enemmän.
Akuston paino vaikuttaa olevan salaista tietoa, nyt sitten joku saa tehtäväkseen mitätöidä väitteeni. Nähdäkseni Tesla Model S:n akusto painaa noin 950 kg.
BMW 5-sarjan kehitys painon osalta.
BMW E28 1160-1447 kg
BMW E34 1380-1710
BMW E39 1445-1795
BMW E60 1535-1735
BMW F10 1595-1870
BMW G30 1495-1670
Omapaino EU, kg: Ilmoitettu arvo koskee autoa, jossa on tankki 90 % täynnä ja kuormana 68 kg (kuljettaja) sekä 7 kg matkatavaroita. Omapaino koskee vakiovarusteista autoa. Lisävarusteet nostavat auton omapainoa.
Massaa Model S:llä on lähes 2 200 kg, josta akun osuus on noin 950 kg. Massa tuntuu ajossa vain lievästi, sillä suorituskyky on vaikuttava ja auto on muutenkin yllättävän herkkä käsiteltävä.
https://www.nettiauto.com/artikkeli/tesla_model_s_performance_sahkoista_suorituskykya
Tuo Q:n kirjoittama lause näyttää johtavan Tekniikan Maailmaan.
HYVÄ LUKIJA, luulojen pahin vihollinen on tieto. Juuri nyt tiedon tarve on suurimmillaan ja luuloista on tavallista enemmän haittaa. Tekniikan Maailma keskittyy tietoon, jotta luuloille ei jäisi mahdollisuuksia. Siinä tarvitsemme sinun apuasi.
Tekniikan Maailma
Come on, väitteen esittäjälle kuuluu perusteluvastuu.
Jokainen tekemäni Googlehaku hakusanoilla "tesla model S battery weight" vie sivustolle joka kertoo akun painoksi 550kg, plusmiinus muutama kymmenen kiloa.
Niin, vähän yli 8 vuotta vanhaan Tekniikan Maailmaan. Minulla on kutina että akkuteknologia on hieman kehittynyt tässä välissä.
Meinaatko tosissasi 8 vuoden loikan tuovan 400 kg:n kevennyksen. Täsmällisiä painoja akustoille ei taida löytyä, enempi tai vähempi salaista tietoa. Eihän noista kiloista oikein mainokseksi ole. Akkujen varauskyky suhteessa niiden painoon on edelleen hyvin vaatimattomalla tasolla.
Meinaan.
Onhan siinä teho-paino -suhteessa parantamisen varaa, mutta alkaahan se olla jo riittävällä tasolla monelle, ja useammassakin mallissa. Jos ja kun voidaan lähteä siitä että sähköauton kantama on jo riittävä, kuten esimerkiksi Skoda Enyaqin ja Teslojen tapauksessa on, niin onko sillä varauskyvyn ja painon suhteella enää kovin suurta merkitystä? Toki kiva kun kevenee ja halpenee, mutta mitä olennaista se ratkaisee?
Minun mielestäni energiankäytön hyötysuhde on nyt tärkeämpi.
Edit: Lähteitä sille n. 550kg painolle on useampiakin, mutta tässä pari
https://enrg.io/tesla-battery-weight-overview-all-models/amp/
https://www.teslarati.com/tesla-model-s-weight/amp/
Et tiedä täsmällistä painoa, luulo ei ole edelleenkään tiedon väärtti.
Oikeassa olet, jenkkien käyttämä curb weight määritellään hiukan eri lailla, eli tankki täynnä ja ilman kuljettajaa. Todennäkösesti sisältää myös lisävarusteita, koska esim. F10 530xd näytää olevan 1885kg (4156lbs).
???
Niitä on eri versioita, mutta esimerkiksi Teslaratin mittausten mukaan 1323 paunaa, eli tasan 600kg. Ja kuten sanottu, lähteitä sille ~550 kilogrammalle on useita, vaihtelu riippuu varmastikin auton iästä ja versiosta.
Mikä tässä nyt on sellaista joka ei kelpaa vasta-argumentiksi 8 vuotta vanhalle 950kilon tiedolle?
Kehitysversiosta riippuen Tesla Model S:n akkuja löytyy väliltä 540 kg - 950 kg. Toimintamatkan pituus pitäisi siis olla sama, mutta akuston paino voi olla joko 540 kg, 600 kg tai sitten tuo 950 kg. Mielenkiintoista, miten mahtaa olla tuon rangen kanssa eri kehitysversioiden välillä? Väittäisin vaihtelevuutta, joku saa ampua alas tämänkin väitteen.
Luulisin, että jos ne akut olisivat vuosien varrella keventyneet sen 400kg, myös auton omapainossa suunta olisi alaspäin. Suoraan vertailukelpoisia uudemmat Model S:t ei ole noihin vanhempiin malleihin. Neliveto näyttäisi ainakin olevan uudemmissa mitkä nettiautosta löytyy ja akkujen kapasiteetti on tietenkin eri.
Pari esimerkkiä:
https://www.nettiauto.com/tesla/model-s/12312864
https://www.nettiauto.com/tesla/model-s/11764683
Uudempi awd on pienemmällä akulla olisi 8kg vanhaa painavampi jos ilmoituksiin on uskominen.
Tätä taustaa vasten tuo 950kg alkaa kuulostamaan utopistiselta. Luulisi M880:n hakujenkin tuottaneen jonkin vanhemman osuman tälläisestä vanhasta painavammasta akusta.
Ei kai Teslankaan kannata huvikseen sitä painoa mukanaan kuskata.
Esim. Volkswagen ID.4 1ST -mallit on aina varustettu 77 kWh:n Pro Performance akulla (nettokapasiteetti). Akku on valmistettu 12 moduulista, jossa kussakin on 24 pussikennoa ja kokonaisuudessaan akku painaa 493 kg.
Volkswagen ID.4 1ST -mallien sähkömoottori tuottaa tehoa 150 kW (204 hv) ja maksimivääntö on 310 Nm. Se kiihtyy 0–100 km/h 8,5 sekunnissa ja saavuttaa huippunopeuden 160 km/h. ID.4 Pro Performance -mallin toimintamatka on jopa 520 kilometriä (WLTP).
https://autobild.fi/uutinen/volkswagen-id4-tayssahkoisen-suvn-ennakkomyynti-alkoi-suomessa-6.182.158360.4a444c52d5
Minulle XC90T8 voimalinja oli ok kaikilta muista osin paitsi sähköajosäteen osalta. Sekin olisi ollut jotenkuten siedettävä, jos olisi ollut pikalatausmahdollisuus. Olisin mitä todennäköisimmin etsimässä seuraavaa autoa vasta nyt, jos em. asiat olisivat olleet hallussa XC90T8:lla.
En löytänyt tietoa, onko uusissa Volvoissa CCS-lataus mukana? Volvocarsin Suomen sivuja lueskelin.
Sähkölämmitys webaston rinnalla olisi hyvä, mutta jo on pelkästään sähkölämmitys, niin ei hyvä. Plugarissa käytetään joka tapauksessa bensaakin, joten lämmittäminen bensalla on hyvä vaihtoehto. Lyhyillä kaupunkimatkoilla olisi hyvä voida lämmittää sähköllä.
Approx 90 range sähköllä ja CCS-lataus antaisi hyvät saumat nostaa sähköajon osuus jonnekin 80% tasolle.
Nyt en enää vaihtaisi polttomoottorin sisältävään autoon olipa kyse extenderistä tai kunnon polttomoottorivedosta.
Teslan jenkkiviranomaisille toimittamassa tyyppihyväksyntädokumentissa 100 kWh akkupaketin (vm 2017) painoksi kerrotaan 625 kg. Pienemmät paketit yllättäen keveämpiä.
https://iaspub.epa.gov/otaqpub/display_file.jsp?docid=39834&flag=1
Jokohan tämä riittää.