Poimintoja sanomalehdistä - osa IV

1917 kommenttia
1545557596064
  • @tracktest kirjoitti:
    Suomen rajojen ulkopuolellakin on elämää. :smile:

    Sillä on venälisiä.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Laitetaan sitten 60-100 km/h, kelpaako tämä?

    Jos ohitat toista autoa, mikä on järkevä nopeusero ja koska se pitää saavuttaa ja millä kiihtyvyydellä? Sähköautoissa on väitetty olevan ongelmia juuri nopean kiihtyvyyden takia.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    Itse aloin ajaa autoa 12 vuotiaana ja ajan edelleen

    Ehkä 12-vuotiaan tasollakin voi kehittyä ajan kanssa....

      
  • Mikä on ohituskiihtyvyys? TM mittaa kiihtyvyyksiä suurimmalla vaihteella, mutta eihän kukaan lähden ohitukseen 60-80 nopeudesta suurimmalla vaihteella. Automaatilla, joilla nykyään moni ajelee, ei tällaista muutenkaan tehdä.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Mikä on ohituskiihtyvyys? TM mittaa kiihtyvyyksiä suurimmalla vaihteella, mutta eihän kukaan lähden ohitukseen 60-80 nopeudesta suurimmalla vaihteella. Automaatilla, joilla nykyään moni ajelee, ei tällaista muutenkaan tehdä.

    Minä lähden ohitukseen suurimmalla vaihteella. Suurin vaihde on kyllä samalla pienin vaihde, mutta kumminkin. En siis vaihda pienempään ohituksen alussa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Mikä on ohituskiihtyvyys? TM mittaa kiihtyvyyksiä suurimmalla vaihteella, mutta eihän kukaan lähden ohitukseen 60-80 nopeudesta suurimmalla vaihteella. Automaatilla, joilla nykyään moni ajelee, ei tällaista muutenkaan tehdä.

    Minä lähden ohitukseen suurimmalla vaihteella. Suurin vaihde on kyllä samalla pienin vaihde, mutta kumminkin. En siis vaihda pienempään ohituksen alussa.

    Samma här. Jos ajan 80 suurimmalla vaihteella niin mitäs syytä olisi vaihtaa pienemmälle ohitusta varten? Diesel ob jo hyvinkin optimialueella 80-nopeudessa, eihän muuten kannattaisi sillä vaihteella ajaa.

      
  • Itse ajan. 80 nopeudet viitosella. Auto kyllä pyytää kuutosta ja jaksaa sillä mennä, mutta turha suurimmalla on noin jurnuttaa.

      
  • Kuka väittää, ettei aja ylinopeutta, valehtelee.

      4
  • @Lukija68121 kirjoitti:
    Kuka väittää, ettei aja ylinopeutta, valehtelee.

    Siis ajaa tarkoituksella vaikka 80:n alueella ysikymppiä? Aika moni valehtelee eikä toimi noin.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Peltipoliisin kohdalla ei saa ajaa kovin paljoa ylinopeutta, jos haluaa välttää maksun. Ilokseni autoni naviin tuli äskettäisessä ohjelmapäivityksessä ominaisuus, että auto antaa äänivaroituksen peltipoliisia lähestyttäessä. Kuljettajaa avustava systeemi auttaa ajamaan pykälien mukaan.

    Minun autossani ei ole navia. Sen sijaan vakiovarusteena on kuski, jolla kaksi silmää ja asenne, joka pyrkii noudattamaan rajoituksia sekä muutenkin oppimaan ajamaan itse autoa ilman apukuskin antamia varoituksia.

    Miksiköhän nuo kameravaroittimet on paljon suositumpia kuin esim. nopeusrajoituksen tunnistavat nopeusrajoittimet?

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Itselläni ei ole yhtään sakkoa, mutten nollatoleranssilla aja.

    Hieno homma, muistelinkin asian olevan näin. Nopeilla autoilla se ei aina ole helppoa.

    Mikä on nopea auto? Ensimmäisen autoni ilmoitettu huippunopeus oli 170. Todellisuudessa se kulki ehkä 160. Silti se oli kohtalaisen nopea aikalaisekseen. Nykyisen autoni huippunopeus on 202 ja se lienee lähellä todellisuutta. Onko se nopea ja ajaminen ei helppoa? Minusta auto on helppo ajettava.

    Nollatoleranssilla ajamisen suurin vaikeus on maltti. Aloittaako kiihdytyksen jo ennen rajoitusmerkkiä ja napsauttaako cruisen suurimpaan sallittuun vai 5 yli. Autolla ei ole tekemistä asian kanssa.

    Paljonko itse ajat nykyään ylinopeuksia?

    Jokainen voi määritellä nopean auton itse. Minun mielestäni nopea auto kiihtyy hyvin ja kulkee rajoittamattomasti (250 km/h) yli 300 km/h. Autot ovat pääsääntöisesti helppoja ajaa, suuri teho voi tuottaa ongelmia tottumattomille.

    Tottumattomalle tai osaamattomalle ihan tavallisella autolla, joka kiihtyy 0-100 n. 10-12 s ja jossa on huippunopeus 190, on hyvin helppo rikkoa rajoituksia. Jokainen auto antaa kuskille viestinsä ja niiden lukemiseen pitää vaan tottua. Esim. mainitsemani ensimmäinen auto vaati reipasta kaasupolkimen käyttöä, uudemmat ovat olleet herkempiä, vaikkeivat välttämättä paljonkaan nopeampia.

      
  • Nopeusrajoitusten mukaan voi ajaa, olen siitä elävä esimerkki. Kiihdytykset sallittuun nopeuteen ovat reippaita, sen voin tunnustaa. On älytöntä väittää, että sakoitta ajava henkilö ajaisi tavan takaa ylinopeutta. Te jotka ette piittaa nopeusrajoituksista teette väärin ja vaarannatte itsenne ja muut tiellä liikkujat. Asenteista on kyse ja tavasta ajaa turvallisesti, eikä se siitä miksikään muutu vaikka joku täällä julistaisi toisin.

      
  • Kun laittaa vakioon sallitun nopeuden ei tarvitse hälytystä pelti tai manuaalisesta poliisista, eikä edellä ajavan tai jononnopeudesta.

      
  • Ennen muinoin haaveiltiin lentävistä autoista, onneksemme tätä ei viety haaveilua pidemmälle. Maata pitkin homma pysyy sääntöjen myötä hyvällä tasolla, tätä vasten liikennesäännöt ovat kaikkien hyväksi ja turvaksi. Sääntöjen ja lakien noudattaminen on erityisen tärkeää koko ihmiskunnalle.

      
  • @Lukija209751 kirjoitti:

    @Lukija68121 kirjoitti:
    Kuka väittää, ettei aja ylinopeutta, valehtelee.

    Siis ajaa tarkoituksella vaikka 80:n alueella ysikymppiä? Aika moni valehtelee eikä toimi noin.

    Ajan juuri noin, mittari näyttää 90, todellinen noin 84 km/h. Valehtelenko etten aja ylinopeutta?
    Ei ainakaan kamerat räpsy.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Ennen muinoin haaveiltiin lentävistä autoista, onneksemme tätä ei viety haaveilua pidemmälle. Maata pitkin homma pysyy sääntöjen myötä hyvällä tasolla, tätä vasten liikennesäännöt ovat kaikkien hyväksi ja turvaksi. Sääntöjen ja lakien noudattaminen on erityisen tärkeää koko ihmiskunnalle.

    Kiinassa on kuulemma lentäviä autoja takseina.

      
  • @Herbert kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Peltipoliisin kohdalla ei saa ajaa kovin paljoa ylinopeutta, jos haluaa välttää maksun. Ilokseni autoni naviin tuli äskettäisessä ohjelmapäivityksessä ominaisuus, että auto antaa äänivaroituksen peltipoliisia lähestyttäessä. Kuljettajaa avustava systeemi auttaa ajamaan pykälien mukaan.

    Minun autossani ei ole navia. Sen sijaan vakiovarusteena on kuski, jolla kaksi silmää ja asenne, joka pyrkii noudattamaan rajoituksia sekä muutenkin oppimaan ajamaan itse autoa ilman apukuskin antamia varoituksia.

    Miksiköhän nuo kameravaroittimet on paljon suositumpia kuin esim. nopeusrajoituksen tunnistavat nopeusrajoittimet?

    Onko autoja, joissa on nopeusrajoitukset tunnistava nopeusrajoitin?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Peltipoliisin kohdalla ei saa ajaa kovin paljoa ylinopeutta, jos haluaa välttää maksun. Ilokseni autoni naviin tuli äskettäisessä ohjelmapäivityksessä ominaisuus, että auto antaa äänivaroituksen peltipoliisia lähestyttäessä. Kuljettajaa avustava systeemi auttaa ajamaan pykälien mukaan.

    Minun autossani ei ole navia. Sen sijaan vakiovarusteena on kuski, jolla kaksi silmää ja asenne, joka pyrkii noudattamaan rajoituksia sekä muutenkin oppimaan ajamaan itse autoa ilman apukuskin antamia varoituksia.

    Miksiköhän nuo kameravaroittimet on paljon suositumpia kuin esim. nopeusrajoituksen tunnistavat nopeusrajoittimet?

    Onko autoja, joissa on nopeusrajoitukset tunnistava nopeusrajoitin?

    On

      
  • @Lukija336949 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Peltipoliisin kohdalla ei saa ajaa kovin paljoa ylinopeutta, jos haluaa välttää maksun. Ilokseni autoni naviin tuli äskettäisessä ohjelmapäivityksessä ominaisuus, että auto antaa äänivaroituksen peltipoliisia lähestyttäessä. Kuljettajaa avustava systeemi auttaa ajamaan pykälien mukaan.

    Minun autossani ei ole navia. Sen sijaan vakiovarusteena on kuski, jolla kaksi silmää ja asenne, joka pyrkii noudattamaan rajoituksia sekä muutenkin oppimaan ajamaan itse autoa ilman apukuskin antamia varoituksia.

    Miksiköhän nuo kameravaroittimet on paljon suositumpia kuin esim. nopeusrajoituksen tunnistavat nopeusrajoittimet?

    Onko autoja, joissa on nopeusrajoitukset tunnistava nopeusrajoitin?

    On

    Tarkemmin se taitaa olla varoitin eikä rajoitin.

      
  • @Jokeri kirjoitti:

    @Lukija336949 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Peltipoliisin kohdalla ei saa ajaa kovin paljoa ylinopeutta, jos haluaa välttää maksun. Ilokseni autoni naviin tuli äskettäisessä ohjelmapäivityksessä ominaisuus, että auto antaa äänivaroituksen peltipoliisia lähestyttäessä. Kuljettajaa avustava systeemi auttaa ajamaan pykälien mukaan.

    Minun autossani ei ole navia. Sen sijaan vakiovarusteena on kuski, jolla kaksi silmää ja asenne, joka pyrkii noudattamaan rajoituksia sekä muutenkin oppimaan ajamaan itse autoa ilman apukuskin antamia varoituksia.

    Miksiköhän nuo kameravaroittimet on paljon suositumpia kuin esim. nopeusrajoituksen tunnistavat nopeusrajoittimet?

    Onko autoja, joissa on nopeusrajoitukset tunnistava nopeusrajoitin?

    On

    Tarkemmin se taitaa olla varoitin eikä rajoitin.

    Olisikohan ainakin EQE Mersu, mikä vaihtaa nopeuden rajoitusmerikin mukaan.

      
  • @Lukija336949 kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:

    @Lukija336949 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Peltipoliisin kohdalla ei saa ajaa kovin paljoa ylinopeutta, jos haluaa välttää maksun. Ilokseni autoni naviin tuli äskettäisessä ohjelmapäivityksessä ominaisuus, että auto antaa äänivaroituksen peltipoliisia lähestyttäessä. Kuljettajaa avustava systeemi auttaa ajamaan pykälien mukaan.

    Minun autossani ei ole navia. Sen sijaan vakiovarusteena on kuski, jolla kaksi silmää ja asenne, joka pyrkii noudattamaan rajoituksia sekä muutenkin oppimaan ajamaan itse autoa ilman apukuskin antamia varoituksia.

    Miksiköhän nuo kameravaroittimet on paljon suositumpia kuin esim. nopeusrajoituksen tunnistavat nopeusrajoittimet?

    Onko autoja, joissa on nopeusrajoitukset tunnistava nopeusrajoitin?

    On

    Tarkemmin se taitaa olla varoitin eikä rajoitin.

    Olisikohan ainakin EQE Mersu, mikä vaihtaa nopeuden rajoitusmerikin mukaan.

    Nopeuden vaihtaminen rajoitusmerkin mukaan on minusta eri asia kuin nopeusrajoitin. Tesla vaihtaa nopeutta rajoituksen mukaan alaspäin, mutta ei automaattisesti ylöspäin. Eikä se vaihda nopeutta nopeusrajoituksen mukaan ollenkaan muuten kuin automaattiajolla. Jos auto ajaa rajoituksen mukaan automaattiajolla vaikka 80km/h, niin kuskin painaessa kaasua auto kiihdyttää yli rajoituksen ja ilmoittaa näytöllä, että vakionopeudensäädin ei enää jarruta.

    Nopeuden rajoitin on sellainen, että vaikka kuski painaa kaasua, nopeus ei nouse yli rajoittimeen asetetun arvon.

    Onko siis jossain autossa nopeuden rajoitin, joka rajoittaa nopeuden nopeusrajoituksen mukaan?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Onko siis jossain autossa nopeuden rajoitin, joka rajoittaa nopeuden nopeusrajoituksen mukaan?

    EQE Kamera tunnistaa nopeudesta kertovat liikennemerkit asiallisesti, ja vakionopeudensäädintä käytettäessä myös nopeusrajoitusten noudattaminen tapahtuu haluttaessa automaattisesti.

      
  • @Lukija336949 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Onko siis jossain autossa nopeuden rajoitin, joka rajoittaa nopeuden nopeusrajoituksen mukaan?

    EQE Kamera tunnistaa nopeudesta kertovat liikennemerkit asiallisesti, ja vakionopeudensäädintä käytettäessä myös nopeusrajoitusten noudattaminen tapahtuu haluttaessa automaattisesti.

    Mutta siinä ei siis ole automaattisesti nopeusrajoitusten mukaan toimivaa nopeusrajoitinta?

    Minulla oli ainakin Volvo XC90T8:ssa nopeusrajoitin, mutta manuaalisesti aseteltava ja se ei sallinut nopeuden nousevan yli asetusarvon vaikka olisi kuinka painanut kaasua. Ihmettelin, miksi sellainen rajoitin yleensä on autossa, mutta kyllähän se tietysti ehkäisee vahingossa tapahtuvan ylinopeuden.

    Teslassa oli aikaisemmin niin, että auto nosti rajoituksen mukaan nopeutta, mutta ainakin tämä minulla nyt oleva ainoastaan hidastaa itsekseen. Aikaisemminkaan auto ei nostanut nopeutta ellei automaattiajoa oltu aktivoitu korkeamman nopeuden alueella. Nopeuden valinta toimi siis ennen esim. 100km/h -> 80km/h -> 100km/h automaattisesti, mutta 80km/h -> 100km/h -> 80km/h ei mennyt automaattisesti vaan kuskin piti nostaa vakkarin nopeus manuaalisesti sataseen ja sitten se kyllä taas putosi automaattisesti 80km/h. Minulla nyt oleva ei säädä ollenkaan automaatilla nopeutta ylöspäin. Taitaa johtua tiukennetuista kuskin toimintaa valvovista asetuksista. Pari vuotta sitten automaattinen ajo navigaattorilla ohjasi auton motarilta poistumiseen ramppiin, mutta nyt se vain muistuttaa kuskia, että edessä olevasta rampista pitäisi poistua ja ohjautuu automaatilla, kun kuski kuittaa.

      
  • @Jokeri kirjoitti:

    @Lukija209751 kirjoitti:

    @Lukija68121 kirjoitti:
    Kuka väittää, ettei aja ylinopeutta, valehtelee.

    Siis ajaa tarkoituksella vaikka 80:n alueella ysikymppiä? Aika moni valehtelee eikä toimi noin.

    Ajan juuri noin, mittari näyttää 90, todellinen noin 84 km/h. Valehtelenko etten aja ylinopeutta?
    Ei ainakaan kamerat räpsy.

    Ihan oikeita nopeuksia tarkoitin. Jos kompensoi mittarivirheen, silloin ei aja ylinopeutta. Mikä on tarkoituksesi, etkö uskalla ajaa ylinopeutta, vaan yrität ajella huomaamattomasti vähennyksen verran yli? Pikku varkaus ei kannata, eihän tuollaisella ylityksellä ole mitään merkitystä matka-aikaan, joten voisit ajaa oikeaa nopeutta tai kunnollista ylinopeutta.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Onko siis jossain autossa nopeuden rajoitin, joka rajoittaa nopeuden nopeusrajoituksen mukaan?

    Ihan sama, mikään tuon suuntainen järjestelmä ei ole siinä määrin kaivattu kuin tutkavaroitin.

      
  • @Herbert kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Onko siis jossain autossa nopeuden rajoitin, joka rajoittaa nopeuden nopeusrajoituksen mukaan?

    Ihan sama, mikään tuon suuntainen järjestelmä ei ole siinä määrin kaivattu kuin tutkavaroitin.

    Eikö tutkavaroitin autossa olekin kielletty? Peltipoliiseista sen sijaan varoitetaan jo nimismiehen kiinnittämillä kylteillä, mutta se varoitus on vain kerran osoittamassa peltipoliiseilla varustetun tieosuuden alkavan. Vai onkohan sitä varoitusta aina?

    Peltipoliisivaroitus navissa auttaa siihen, ettei niin helposti aja vahingossa liian lujaa pöntön kohdalla.

      
  • Miten voi olla, että nämä huippuluokan rattimiehet, jotka osaavat ajaa 15 km/h yli rajoituksen täysin turvallisesti ja oikealla tilannenopeudella, tarvitsevat apukuskin varoittelemaan kameroista? Itse määrittelen tuollaisen lelun turhakkeeksi ja jos jonain päivänä kameravaroitinta alan kaivata, on se vahva indikaattori ajotaidon rapistumisesta. Mutta se on ihan ok, että tiedostaa tarpeen tuollaiseen avun tarpeeseen.

      1
  • @Herbert kirjoitti:
    Miten voi olla, että nämä huippuluokan rattimiehet, jotka osaavat ajaa 15 km/h yli rajoituksen täysin turvallisesti ja oikealla tilannenopeudella, tarvitsevat apukuskin varoittelemaan kameroista? Itse määrittelen tuollaisen lelun turhakkeeksi ja jos jonain päivänä kameravaroitinta alan kaivata, on se vahva indikaattori ajotaidon rapistumisesta. Mutta se on ihan ok, että tiedostaa tarpeen tuollaiseen avun tarpeeseen.

    Tarkennas vähän. Miten rattimies joka ei ole koskaan joutunut onnettomuuteen, saa postitse maksumääräyksiä? Eiköhän kuulu ihan maalaisjärkeen, että kameran kohdalla ei ajeta ylinopeutta, poliisiautoa ei ohiteta ylinopeudella, punaisia päin ei ajeta jos maija on viereisellä kaistalla tms. Joku voi tulkita tämän kaksinaismoraaliksi, toiset järjen käytöksi.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Miten voi olla, että nämä huippuluokan rattimiehet, jotka osaavat ajaa 15 km/h yli rajoituksen täysin turvallisesti ja oikealla tilannenopeudella, tarvitsevat apukuskin varoittelemaan kameroista? Itse määrittelen tuollaisen lelun turhakkeeksi ja jos jonain päivänä kameravaroitinta alan kaivata, on se vahva indikaattori ajotaidon rapistumisesta. Mutta se on ihan ok, että tiedostaa tarpeen tuollaiseen avun tarpeeseen.

    No katsos kun kamera saattaa räpsähtää +15 arvolla ja ilman varoitusta saattaa tolppa jäädä huomioimatta, koska katseen pitää pysyä tiessä ja on kekityttävä liikennetilanteisiin, jotta voi edetä täysin turvallisesti. Onko sinulla muita kysymyksiä mielen päällä?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Miten voi olla, että nämä huippuluokan rattimiehet, jotka osaavat ajaa 15 km/h yli rajoituksen täysin turvallisesti ja oikealla tilannenopeudella, tarvitsevat apukuskin varoittelemaan kameroista? Itse määrittelen tuollaisen lelun turhakkeeksi ja jos jonain päivänä kameravaroitinta alan kaivata, on se vahva indikaattori ajotaidon rapistumisesta. Mutta se on ihan ok, että tiedostaa tarpeen tuollaiseen avun tarpeeseen.

    No katsos kun kamera saattaa räpsähtää +15 arvolla ja ilman varoitusta saattaa tolppa jäädä huomioimatta, koska katseen pitää pysyä tiessä ja on kekityttävä liikennetilanteisiin, jotta voi edetä täysin turvallisesti. Onko sinulla muita kysymyksiä mielen päällä?

    Rattimies ei voi mitään, jos sivulta tulee auto tai eläin tai ihminen, eihän sellaista ehdi katsella. Sen takia tarvitaan nopeusrajoituksia, kun rattimies ei näe edes tien vieressä olevaa tolppaa.

      3
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit