Persu: Miksi sitten katsot Spriimonitorin lukemia?
Koska saan sieltä realistisen referenssin käytännössä toteutuvasta kulutuksesta. Meidän perheen eri kuskien toteutuma eri autoilla osuu kunkin automallin taloudellisempaan päähän. Suomen talven vuoksi emme pääse kärkeen, mutta meidän perheen totuus löytyy kunkin automallin ensimmäiseltä sivulta.
Persu: Sinähän pääset NEDC-testin mukaiseen ajoon itsekkin, joten 5,7€ on sinullekkin yhtäpitävä arvo.
Nykyisen automallini Spritmonitor pohjista jään yli 10 %.
Päästäkseni edes nykyiseen diesellaskuuni ei talvesta johtuvan takamatkani eliminointi edes riitä, vaan pitäisi pystyä ottamasn yli 10 % pois NGT autojen tähänastisesta ennätyslukemasta.
Lupaamaasi 5,7 € sadalle pääsyyn ei sekään riitä, vaan nykyiset pohjat 5,42 kg/100 km pitäisi pystyä alittamaan vielä reilummin keskiarvolla 3,85 mikä on jo 29 % alle tähänastisen ennätyksen, joka on ajettu täältä katsoen ikuisessa kesässä. Ja siihen vielä bensalla ajot kaasun loputtua pitkällä matkalla ja Webaston kulutus talvella, koska kylmällä autolla en lähde.
Minä en pidä väittämiäsi lukemia käytännön toteutumien valossa lainkaan realistisina, mutta voin harkita kokeilua, jos sinä maksat erotuksen ellei ennätyskoe onnistu. Alle 200.000 km vaihdetut jakoketjut tietenkin sinun piikkiin, kuten johtavana M271 asiantuntijana varmaan osasit odottaakin.
Ellei sinussa ole miestä vastata huutoosi, omalla kustannuksellani ajan nykyisellä, kunnes vaihdan sen joko uudempaan dieseliin tai johonkin patterivetoiseen, koska en näe kaasussa säästömahdollisuutta ilman sinun sponsoriapuasi.
"Nissan Leafeja jotkut ajavat ihan ufologisilla luvuilla. Jos lukemat ovat todellisia eikä latauksia unohtunut kirjata, niin ajoympäristö lienee hidasta taajamaa hyvin ajettuna?"
Omalta osaltani osaan kertoa, että 3 kuukauden keskikulutus on pysynyt noin 13 kwh/100 km. Ajosuoritteista on matkassa mitattuna ehkä 35% taajamaa ja loput 65% väljempää baanaa maantienopeuksilla.
Päivittäisessä arkiajossa nopeus ei tyypillisesti nouse yli 90 kmh ja ajotietokoneen ilmoittama keskinopeus on pyörinyt noin 47-48 kmh lukemissa.
Yrittämällä olen päässyt yhden latausvälin alimmillaan 11 kwh/100 km, mutta tuo tarkoittaa jo sitä, että esim. maantiellä mennään selvää alinopeutta.
100 km/h matka-ajossa kulutus liikkuu noin 16 kwh/100 km lukemissa.
Vieläkään en ole tarvinnut ainoatakaan julkista latauspistettä, kaikki ajot ovat käytännössä hoituneet helposti kotitöpselin voimin. Auto on kahtena yönä viikossa johdon perässä.
Uudesta sähköliiffistä joitakin omassa käytössäni esiintulleita huomioita:
Ajotuntuma varsin japanilainen, eli ei yllä monien eurooppalaisten autojen tasolle esim. ohjaustuntuman ja -tarkkuuden osalta. En ole ohjaustuntumien osalta kovin suuri fani.
Etupään jousitus yllättävän vetelä/pehmeä. Tuntuu rauhallisessa ajossa ihan normaalin jämäkältä, mutta esim. vauhdikkaammassa kaarteessa huomaa kuinka keula myötää rasituksen alla. Hieman liikaa velttoutta omaan makuuni.
Ohjauspyörässä ei ole etäisyyden säätöä!
Istuin on japanilainen lattana peruspenkki, ei aiheuta riemunkiljahduksia, mutta välttää koska en aja juurikaan pidempiä rupeamia.
Sisustus ja kojelauta ei ole kovinkaan laadukkaan oloinen, joitakin asioita ei ole suunniteltu yhtä ajatuksella kuin monissa eurooppalaisissa autoissa. Esim. joidenkin käyttönäppäimien sijoittelu rattipylvään molemmin puolin kojelaudan alaosissa herättää lievää kummastusta.
Suurin plussa on voimalinjan mukanaan tuomat ilot: alhainen kulutus, väännön tuoma ponnekkuus, ajon vaivattomuus (one pedal driving) , äänettömyys jne.
Auto on taajamapyörittelyssä myös varsin vaivaton ja herkkä peli. Paljon paremmin kotonaan ruutukaavassa kuin maantiellä.
Seuraava sähköauto on suurella todennäköisyydellä eurooppalainen.
Kaipaan eurooppalaista ergonomiaa, auton eurooppalaistyylisiä suunnittelua ja toteutusta, sekä ajotuntumaa.
Polttomoottoria sitä vastoin en kaipaa enää lainkaan.
Sepä se, että täyssähkö sopii hyvin sellaiseen käyttöön, jossa ajaminen on joko tarkoituksella sopeutettu tai on jostain muusta syystä sopiva sähköauton käyttöön.
Tässä yhtenä päivänä oli Hesarissa juttu suomalaisesta sähköautosta, jonka olemassa olon muistin vasta luettuani sen artikkelin. 80-luvulla Suomessa valmistettiin Elcat-nimisiä sähköautoja, joissa itse auto tosin oli joku olikohan japanilainen pikkupaku, joka Suomessa muunnettiin sähköautoksi. Ajosäde kertalatauksella oli 25km ja auto soveltui oikein hyvin sellaiselle käyttäjälle, jolle sopi.
Nykyisillä sähköautoilla kertalatauksen ajosäde on jo melko pitkä, mutta kun lataaminen on hidasta ja latauspaikkoja ei juuri missään yleisellä tasolla ajatellen, niin sähköauto on edelleen vain sähköauto, eikä auto, jossa on sähköinen voimalinja.
Jaahas, IS:n mukaan Audilta tulee ensi vuonna täyssähköauto, jonka kertalatauksen ajosäde on periaatteessa 400km ja 150kW latausasemalla lataus kestää 30min. Siinä on jo yritystä kunnolla. Kun vielä olisi noita 150kW latausasemia tarjolla....
Tuosta biokaasusta vielä tuoreen uutisen lukuja. Tällä hetkellä biokaasua ei riitä oikein mihinkään. Jos puhutaan hiilidioksidineutraaleista energioista, niin biokaasun 0,8 terwattituntia on aika olematon määrä verrattuna hiilidioksidineutraalin sähkön yli 50 terawattituntiin. Rakentamalla kaiken maan biokaasun tuotantopotentiaalin käyttöön, päästäisiin 15 terawattituntiin, joka riittäisi noin kolmasosaan liikenteen tarpeesta. Kattavaksi ratkaisuksi tästä ei ole, mutta apuna tuokin olisi, joskin yksinkertaisempaa olisi käyttää biokaasu perusenergian tuotannossa fossiilisien korvaajana.
Biokaasun kokonaiskäyttö on Suomessa vielä pientä maakaasuun verrattuna. Vuonna 2016 Suomessa käytettiin 23,8 terawattituntia maakaasua ja 0,8 terawattituntia biokaasua. Siinä missä maakaasun käyttö on laskenut noin puoleen viime vuosikymmenen huippuvuosista, biokaasun tuotanto on kuitenkin vasta kasvunsa alussa.
”Realistinen biokaasun tuotantopotentiaali Suomessa on noin 15 terawattituntia vuodessa”, valtionyhtiö Gasumin biokaasutoimintojen johtaja Jukka Metsälä sanoo.
Jos 15 terawattitunnin kaasumäärä käytettäisiin yksinomaan liikenteeseen, se vastaisi Metsälän mukaan kolmasosaa Suomen tieliikenteen käyttämästä energiamäärästä eli noin miljoonan auton vuosikulutusta.
" joskin yksinkertaisempaa olisi käyttää biokaasu perusenergian tuotannossa fossiilisien korvaajana. "
Ei kukaan tee näin missään päin maapalloa, biokaasu on helpoin tehdä liikenteessä päästövähenemät, miksi se pitää sotkea edes ylipäänsä energiasektorille?
NHB on toisaalta näitä tämän palsatn sähköautolobbareita joilla hermot menee aina äkisti ja suoltaa tällästäkin psykoottista oksennusta:
"
Tuo käytöshäiriö näkyy olevan hyvin kaavamainen. Kukaan muu ei vain ymmärrä, vaikka omat perusvalituksensa ovat jo ajatukseltaan hyvin sekavia ja sisältävät usein täysin valheellisia argumenttejä.
"
Kaikki sähköautofanit ja lobbarit on psykoottisesti tälläsiä varsinkin kun huomaavat jäävänsä keskusteluissa "tappiolle" koska keskustelut on heille mielihyvän tuoja kun voi päteä täällä vähillä tiedoillaan.
"Minä en pidä väittämiäsi lukemia käytännön toteutumien valossa lainkaan realistisina, mutta voin harkita kokeilua, jos sinä maksat erotuksen ellei ennätyskoe onnistu. Alle 200.000 km vaihdetut jakoketjut tietenkin sinun piikkiin, kuten johtavana M271 asiantuntijana varmaan osasit odottaakin.
Ellei sinussa ole miestä vastata huutoosi, omalla kustannuksellani ajan nykyisellä, kunnes vaihdan sen joko uudempaan dieseliin tai johonkin patterivetoiseen, koska en näe kaasussa säästömahdollisuutta ilman sinun sponsoriapuasi."
Anteeks mitä? Puhuin edelleen siitä uudemmasta turbomoottorillisesta missä on korjattu jakoketjuongelmat.
Sinussa ei ollut nyt miestä vastata huutoon, sinulle löytyi ympäristöystävällinen E-mersu, mutta kaikin keinoin jarrutat sitä omilla satuiluillasi katselemalla jotain Spriimonitorilla ja keksimällä omasta päästäsi että kulutuslukemat on sillä kovemmat. Ajomatkakin tuolla on 500km joten bensalla ei ole tarvetta ajella paitsi erikoistapauksissa, mutta eihän sinua faktat kiinnostaneet. Biokaasun hinta on puolet dieselistä ja käyttövoimavero puolet dieselistä, jos et osaa siitä palikkamatikalla nähdä säästöjä kuten maan vallitsevat kaasuautoiljat tekevät, silloin olet pahasti hukassa matematiikkasi kanssa, tosiasioile et kuitenkaan voi mitään että diesel-liikennettä korvautuu Suomessa kaasulla tällä hetkellä sen edullisuuden vuoksi, mitä on myös edesauttaneet Gasumin 89€ kampanjat.
Mistä löydät D-segmentin premiumpatteriauton? Taidat olla pelkkä sähköautofanaatikko vain kun ensin haukut biokaasuauton maanrakoon "epärealistisena", ottamatta kantaa että vaadituilla spekseilläsi ei ole olemassa minkäänlaista sähköautoa, mutta sehän ei sinua haitannut tietenkään. Melko tuuhiointia kyllä sulta täytyy sanoa.
Saattaa tällä tuuhioinnilla mennä vähän aikaa että E-Mercedeksstä tulee sähkömalli. :-D
Tässä välissä olisi mielenkiintoista tietää miten perussuomalainen määrittelee sähköauton, vai onko sellaista perussuomalaisen määritelmässä ollenkaan??
Ei kukaan tee näin missään päin maapalloa, biokaasu on helpoin tehdä liikenteessä päästövähenemät, miksi se pitää sotkea edes ylipäänsä energiasektorille?
Nyt tulee taas niin kovan luokan ”persufaktaa”, etten pidä edes sitä erikoisena, että tuota on pitänyt miettiä 3 kuukautta. Todellisuudessahan biokaasusta leijonan osa käytetään perusenergian tuotantoon ja biokaasun käyttö liikennepolttoaineena on sivujuonne tässä tarinassa. Tässä esimerkiksi Suomen tilanne parin vuoden takaa: Suomessa biokaasua käytetään pääosin lämmön ja sähkön tuotantoon – vuonna 2015 biokaasulaitosten kaasulla tuotettiin noin 350 GWh verran lämpöä ja sähköä. Tämä vastaa noin 18 000 omakotitalon lämmitysenergiantarvetta. Vuonna 2015 biokaasun käyttö liikennepolttoaineena vastasi 23 GWh energiamäärää. https://www.gasum.com/kaasusta/biokaasu/biokaasu/
Kaasu on hankala mobiilipolttoaine, mutta soveltuu paljon paremmin perusenergian tuotantoon. Siksi kaasua niin olemattoman vähän käytetäänkin liikenteessä verrattuna energiasektoriin. Se vähäinen määrä biokaasu käytetään tehokkaimmin juuri niin kuin kirjoitinkin jo.
NHB on toisaalta näitä tämän palsatn sähköautolobbareita joilla hermot menee aina äkisti ja suoltaa tällästäkin psykoottista oksennusta:
Kaikki sähköautofanit ja lobbarit on psykoottisesti tälläsiä varsinkin kun huomaavat jäävänsä keskusteluissa ”tappiolle” koska keskustelut on heille mielihyvän tuoja kun voi päteä täällä vähillä tiedoillaan.
Kiitos kun jälleen kerran vahvistit sen, mitä aikaisemmin kirjoitin sinusta. Koko postauksesi perustui jollekin totaalisen valheelliselle ajatukselle ja yrität tukea harhaasi suunsoitolla, koska kaikki fakta osoittaa sinun olevan jälleen kerran hukassa. Näinhän se on aina kohdallasi mennyt.
Harmi kun yksinkertaisimmatkin faktat vetävät persun aina hiljaiseksi. Volkkari on julkaissut taas vähän tietoa sähköautostrategiansa seuraavista askelista.
By the end of 2022, four Group brands will be ramping up 27 MEB models worldwide, ranging from compact cars to the lifestyle Bulli. That is something quite unique.”
Nyt persu voisit kommentoida, että miten hyvin aiempi analyysisi Volkkarin sähköautobudjetin riittävyydestä vain 1-2 sähkömuunnokseen Golfista osui oikeaan.
Sähköautoja, vaikkapa e-Golfia, myytäneen vielä pitkään tappiolla. Sähköautojen myynnin idea Euroopassa lieneekin se että perinteiset autonvalmistajat voivat edelleen myydä suuripäästöisiä automalleja, joista ne saavat parhaat voitot. Sähköautohan luetaan nollapäästöiseksi. Mallistossa voidaan sähköautojen ansiosta siis pitää paljon päästöjä tupruttavia automalleja.
Persu: keksimällä omasta päästäsi että kulutuslukemat on sillä kovemmat
Suomen talven ja Webaston vaikutus ympärivuotiseen keskikulutukseen ei ole keksittyä, vaan kokemusperäistä tietoa.
Montako sataa tuhatta km olet ajanut M274 moottorilla yhdellä jakoketjulla ja ratassarjalla?
En väittänyt ostavani sähköautoa, mikä tahansa taloudellisesti kulkeva, vaikka dieselkin kelpaa kyllä. Mutta valinnan hetki ei ole nyt, vaan 100.000 km on vielä budjetoitua ajomatkaa jäljellä. Jos markkinoilla on sen jälkeen dieselin korvaaja, jonka saa järkevillä pääomakuluilla, niin ostan sen.
En haukkunut kaasukäyttöä "maan rakoon", vaan päinvastoin pidin sitä harkitsemisen arvoisena vaihtoehtona bensalle.
Kukaan ei tee biokaasusta sähköä missään globaalisti. Suurimmat päästövähenemät liikenteessä saahaan aikaan biokaasulla. Tuohon ei tullut vielä mitään vasta-argumentteja.
Harmi kun yksinkertaisimmatkin faktat vetävät persun aina hiljaiseksi. Volkkari on julkaissut taas vähän tietoa sähköautostrategiansa seuraavista askelista.
By the end of 2022, four Group brands will be ramping up 27 MEB models worldwide, ranging from compact cars to the lifestyle Bulli. That is something quite unique.”
Nyt persu voisit kommentoida, että miten hyvin aiempi analyysisi Volkkarin sähköautobudjetin riittävyydestä vain 1-2 sähkömuunnokseen Golfista osui oikeaan.
[automaattinen_mainos]"
Heh pitkä postaus taas tältä lobatulta. Missä ne faktat on eli itse sähköautomallit hintoineen? Lobatut laskeutuvat lapsen tasolle kun ovat täysin aivopestyjä, tämä siis ihan kirjallisuustieto.
Kukaan ei tee biokaasusta sähköä missään globaalisti. Suurimmat päästövähenemät liikenteessä saahaan aikaan biokaasulla. Tuohon ei tullut vielä mitään vasta-argumentteja.
Mitä edes tarkoitat sähkön tekemisellä globaalisti? Eihän mikään yksittäinen toimija tee sähköä mistään muustakaan energialähteestä globaalisti, mutta lukuisista energialähteistä sähköä tehdään ympäri tellusta - myös biokaasusta. Väitteesihän oli, ettei kukaan tee missään päin maailmaa perusenergiaa biokaasusta ja väiteesi on ihan puhdasta biokaasun raaka-ainetta. Todellisuudessa ympäri maailmaa tehdään perusenergiaa biokaasusta. Tässä esimerkkejä ihan vain kotosuomesta. http://www.metener.fi/referenssit/
[automaattinen_mainos]
Käytettävissä olevalla biokaasulla vähennetään eniten päästö siten, että siitä ensin tehdään sähköä vaikka sähköautojen tarpeisiin ja sen lisäksi lämpöä. Suoraan polttomoottorissa polttamalaa biokaasun energiasta hukataan leijonen osa harakoille.
Missä ne faktat on eli itse sähköautomallit hintoineen? Lobatut laskeutuvat lapsen tasolle kun ovat täysin aivopestyjä, tämä siis ihan kirjallisuustieto.
Varaa jo Audi e-tron itsellesi, niin etköhän saa tietoa siitä, kuinka monta euroa sinun tarvitse maksaa tuosta autosta. Joka tapauksessa on täysin selvää, että analyysisi VW:n sähköautobudjetista on joka ikisellä tasolla laaduksta materiaalia biokaasun valmistukseen. Arvioit tilanteen yli kertaluokalla väärin.
[automaattinen_mainos]
NHB: En sanonut mistään perusenergiasta mitään. Laitatko nyt vielä että missä tehdään biojätteistä sähköä linkin?
"Biokaasuperäinen sähköinen liikenne on aina ollut marginaalista biokaasun ajoneuvopolttoainekäyttöön verrattuna sekä
Suomessa että globaalisti. Tämä tilanne tulee säilymään pitkälläkin ytähtäimellä
olettaen, että YK-lähtöinen globaali kestävän kehityksen eteneminen jatkuu. Sekä resurssitehokkuuden että liikennesektorin ympäristövaikutusten kehityksen kannalta on tämän valinnan suhteen päädytty jo vuosikymmeniä sitten oikealle polulle. "
[automaattinen_mainos]
Oikea lähde:
Niin, missään ei käytetä biokaasuperäistä sähköistä liikennettä, sotkit sanoja suuhuni väittäväni puhuvani jostain perusenergiasta, mutta energiasektori ei mitenkään liity liikenteeseen ja sen päästövähennyksiin.
En saanut laskelmaa miksi biosähköperäistä sähköistä liikennettä kannattaisi ennemmin tehdä?
[automaattinen_mainos]
"Varaa jo Audi e-tron itsellesi"
Premium LifeStyle-tuote jolla ei maailmaa valloteta, normaali sähköauto puuttuu edelleen. Kaikenlisäksi näissä lifestyle-tuote segmenteissä tuo tuli paikkailemaan R8 R-Tronia, eli yhtään uutta sähköautomallia Audi ei tuonut markkinoille edellisten lisäksi tai lukumäärä mallien suhteen vielä lisääntynyt. Sen kyllä tietää millasiin markkinaosuuksiin LifeStyle-tuotteilla ylletään miljoonien voluumialalla missä 20 000€ tai alle arvoset autot puhuu
Muistisi ei taida olla enää kovin luotettava. 16.09.2018 kello 11:09 vielä väitit kivenkovaan, ettei kukaan tee biokaasusta perusenergiaa. Tässä lainaus viestistäsi.
” joskin yksinkertaisempaa olisi käyttää biokaasu perusenergian tuotannossa fossiilisien korvaajana. ”
[automaattinen_mainos]
Ei kukaan tee näin missään päin maapalloa
Laitatko nyt vielä että missä tehdään biojätteistä sähköä linkin?
No tuossa edellisessä viestissäni tuollainen linkki jo oli, mutta koska onnistuit sulkemaan silmäsi siltä, niin laitetaan lisää linkkejä, joita on tarjolla pilvin pimein.
[automaattinen_mainos] Uusi biokaasulaitos hyödyntää biojätteen tehokkaasti
Ämmässuon jätteenkäsittelykeskuksessa käsitellään 50 000 tonnia erilliskerättyä biojätettä vuodessa. Biojätettä on erilliskerätty ja kompostoitu vuodesta 1993 lähtien. Viime vuonna otettiin käyttöön biokaasulaitos, jossa jätteestä tuotetaan myös energiaa. Uusi biokaasulaitos tuottaa noin kuusi miljoonaa kuutiometriä biokaasua vuodessa, mikä tarkoittaa energiaksi muunnettuna 40 gigawattituntia. Tästä 22 gigawattituntia on sähköä ja loput 18 gigawattituntia ovat lämpöä. http://www.bioenergia.fi/Kaatopaikkakaasun keräys vähentää ympäristöhaittoja
Sen jälkeen biojäte lämmitetään kuumalla höyryllä ja ohjataan bioreaktoriin, jossa sitä mädätetään noin kolme viikkoa. Mädätyksessä syntynyt kaasu kerätään kaasuvarastoon, josta se ohjataan sähkö- ja lämpöenergiaksi.
[automaattinen_mainos]http://www.vestia.fi/lajittelu/lajittele-nain/biojate/
Biojäte lannoitteeksi ja energiaksi
Lopputuotteina saadaan kiinteitä ja nestemäisiä lannoitteita sekä biokaasusta tuotettua lämpöä ja sähköä.
”Teemme biokaasusta generaattorilla sähköä ja kaasukattilalla kaukolämpöä omalla generaattorillaan Kiteen Lämpö Oy:lle noin 1,5 km päässä biokaasulaitokselta. Omassa laitoksessa tuotamme myös sähköä. Myymme sähköä Kiteen Lämmölle ja nyttemmin myös Oulun Sähkömyynnille, joka myy sen kuluttajille Farmivirta BioKymppi -tuotenimellä. Kaikkien generaattoreiden tuottama lämpö hyödynnetään prosessin lämmitykseen ja kaukolämmöksi”, kertoo Juvonen. http://www.ym.fi/fi-FI/Ajankohtaista/Julkaisut/Ymparistolehti/2015/Biojate_lannoitteeksi_ja_energiaksi(35495)
Niin, missään ei käytetä biokaasuperäistä sähköistä liikennettä, sotkit sanoja suuhuni väittäväni puhuvani jostain perusenergiasta, mutta energiasektori ei mitenkään liity liikenteeseen ja sen päästövähennyksiin.
Energiasektori liittyy suoraan sähköautoiluun.
En saanut laskelmaa miksi biosähköperäistä sähköistä liikennettä kannattaisi ennemmin tehdä?
[automaattinen_mainos]
Polttomoottorissa biokkaasun energiasta yli menee harakoille konservatiivisesti arvioiden kaksi kolmasosaa. Siksi rajalliset biokaasuvirrat kannattaa käyttää paremmalla hyötysuhteella.
Premium LifeStyle-tuote jolla ei maailmaa valloteta, normaali sähköauto puuttuu edelleen. Kaikenlisäksi näissä lifestyle-tuote segmenteissä tuo tuli paikkailemaan R8 R-Tronia, eli yhtään uutta sähköautomallia Audi ei tuonut markkinoille edellisten lisäksi tai lukumäärä mallien suhteen vielä lisääntynyt. Sen kyllä tietää millasiin markkinaosuuksiin LifeStyle-tuotteilla ylletään miljoonien voluumialalla missä 20 000€ tai alle arvoset autot puhuu
Yrität näköjään vain kiemurrella irti aikaisemmasta 1-2 sähkögolfia -teoriastasi. Kuten sanottua, sinulle tyypillistä on esittää älyvapaita väitteitä ja teorioita. Volkkarin vuoden 2022 loppuun mennessä julkaisemat 27 erityiselle sähköautopohjalevylle rakennettua sähköautoa osoittavat karulla tavalla kirjoitustesi absurdiuden. Todellinen määrä on jo tuolloin reilun neljän vuoden päästä13,5-27 kertaa suurempi kuin mihin päädyit analysoidessasi budjettilukuja. Autot eivät myöskään ole mitään Golfin muunnoksia, vaan alusta asti sähköautoksi rakennettuja. Mahtaakohan VW edes julkaista enää Golfin sähköversiota, kun noita launperinkin sähköautoksi rakennettuja malleja tulee kattavasti?
Kovin usein sähköautokeskusteluissa ja muissakin saasteisiin liittyvissä jutuissa kuulee perusteen että "ihan sama mitä jossain Suomessa tehdään, kun kuitenkin Kiinassa päästöt ovat paljon isommat". Tässä on ongelma:
Minkä tahansa väestön voi pilkkoa pienempiin osiin, ja olla sitä mieltä että "meidän" ei kannata tehdä mitään. Kannattaako Shanghailaisten vähentää päästöjä, kun muu Kiina päästää niin paljon? Tai Keravalla, kun ei sillä Suomen mittakaavassa ole väliä? Ainakin on ihan sama mitä minä teen, koska muut.
Toinen ongelma voisi olla CO2 per henkilö. Kiina on pitkään tuottanut vähemmän CO2:sta per henkilö kuin Suomi ja länsimaat yleensä. Kiinalaisten co2-päästö per capita on kuitenkin ohittanut EUn muutama vuosi sitten, mutta tilasto on vääristynyt koska Kiinassa tuotetaan paljon meillä kulutettavia tuotteita, joten olemme ulkoistaneet osan päästöistämme muualle. Historialle ja kumulatiivisille päästöille ei takautuvasti voi tehdä mitään, mutta länsimaissa on monellakin tapaa huomattavasti "korjausvelkaa" ilmaston osalta.
Alkuperäiseen aiheeseen eli sähköautoihin ja niiden teknologiaan liittyen...
Katsoin juuri napakasti koostetun 11 kohdan videoblogin, jossa konkreettisin esimerkein ryyditettynä näytetään miksi Tesla on sähköautoissa paras valinta. 11 reasons why Tesla is the best EV
Mitä mieltä olette näistä pointeista?
[automaattinen_mainos][edit: linkin korostus ja kysymys loppuun]
Ei kai nyt ihan sama, mutta siihen miten Ruotsissa toimitaan voisi verrata. Vaikka Suomi katoaisi kartalta jää vaikutus pieneksi, joten kymmenien tuhansien autovero arvonlisäveron päälle lähes ainoana maailmassa (Tanska on toinen) on käytännön esimerkki ääriajattelusta.
Nopeusrajoituksen alentaminen tasoon 110 km/h olisi käytännön signaali energiansäästöön ja matalampaan kulutukseen, mutta sellaiseen ei olla valmiita. Myös sähköautojen toimintasäteen kannalta hitaampi ajonopeus parantaisi kilpailukykyä.
Asumisesta ei juuri puhuta. Pienemmän asunnon lämmittäminen säästäisi energiaa.
M880: Kiina on pitkään tuottanut vähemmän CO2:sta per henkilö kuin Suomi ja länsimaat yleensä
Kiinalaisilla onkin kova into tavoittaa meidät, eikä siinä ole kyse autoilusta, vaan joka kodin ilmastoinnista ja jääkaapista.
Niin laitatko nyt sen linkin että missä tehdään biojätteistä liikennesähköä, tämä oli liikennekeskustelu, yhtäkkiä aloit selvittämään jotain energiasektorista joten sinä se tässä nyt kiemurtelet. Ja koska olet niin vihalasit päällä niin ihan nyt selvennättäkööt, minä puhuin nyt liikenteestä, en energiasektorista joten tarkotin liikennesähköä, siis sanomisissani ei ole mitään epäloogista, sinä rupesit kiemurtelemaan ja sotkemaan.
Huom! Kukaan ei tee biokaasusta liikennesähköä sen järjettömyyden vuoksi. Kukaan ei tee biokaasusta liikennesähköä sen järjettömyyden vuoksi, sellaista paikkaa, maata tai tuotantolaitosta et löydä Maapallolta. Ko. ajatus perustuu yleensä asiantuntemattomien tiedottomien sähköautofanaatikkojen hajatelmiin, sille ei ole tieteellistä perustaa tai laskelmaa olemassa, yleensä ko. hajatelmien esittäjät eivät edes tiedä mikä on biokaasulaitos ja miten se toimii, en ei ole sellaista koskaan nähneetkään, niillä ei ole tietoa miten se liikennesähkö käytännössä sitten tapahtuisi ja millä hyötysuhteilla jos biokaasusta tehtäisiin sitä liikennesähköä - tätä asiaa on ajatelleet muutkin, ne jotka oikeasti tietää asioista ja että miten se käytännössä toteutettaisiin, lopputuloksena on että kukaan ei missään sitä tee.
Huom! Kukaan ei tee globaalisti maailmassa liikennesähköä biokaasusta.
"Energiasektori liittyy suoraan sähköautoiluun. "
Eikä liity, energiasektori on energiasektori ja liikennesektori päästövähenemineen ihan oma asia. Helpoimmat ja järkevimmät tavat vähentää liikenteen päästöjä on biokaasu, sitä on täysin turha tuhlata energiasektorille varsinkin kun sinulle on jo 2 fossiilista ydinvoimalaa rakenteilla, biojäteperäisen sähkön kapasiteetti olisi luokkaa 3% Suomen energiasektorin kulutuksesta joten ei siinä ole mitään järkeä, mutta tuolla määrällä kyllä vähentää liikenteen päästöjä roimasti.
"Mahtaakohan VW edes julkaista enää Golfin sähköversiota, kun noita launperinkin sähköautoksi rakennettuja malleja tulee kattavasti?"
Mielenkiintoista, missä ne mallit on ja uudet mallit? Muista että kun E-Golf poistuu niin sitä korvaamaan tarvitaan yksi malli, eli tällöin ei ole vielä mallien määrä lisääntynyt.
"Polttomoottorissa biokkaasun energiasta yli menee harakoille konservatiivisesti arvioiden kaksi kolmasosaa. Siksi rajalliset biokaasuvirrat kannattaa käyttää paremmalla hyötysuhteella. "
Sinulla nyt ajatus katkesi, tajusit itsekkin että biokaasulla on rajalliset energiavirrat, siitä huolimatta haluat ne massiiviseen energiasektoriin tuhlata?! Se olisi tuhlausta! Jätettäisiin bensa ja diesel-liikenettä korvaamatta biokaasulla. Vastustat siis biokaasun liikennekäyttöä ja puollat bensan ja dieselin käyttöä. Suomen energiankulutus on luokkaa 374TWh, Biomassaperäisen potentiaali on noin 11TWh, se on siis noin muutama prosentti, sitä ei ole järkeä sähköön ja lämmitykseen tuhlata, paras hyötysuhde on liikenteessä fossiilisten korvaajana. Ehkä nyt ymmärsit tämän asian?
Huom! Sähkö ei tule töpselistä. Jotenkin se sähkö tulee siihen töpseliinkin millä sitä sähköautoa ladataan. Vihreitä on pilkattu 10 vuotta tästä hajatelmasta että eikö sähköä tule seinästä. NHB on jumittunut ajatuksissaan vielä sille tasolle että sähköä tulee seinästä! Sellaisia ihmisiä löytyy edelleen joille sähkö tulee vain seinästä mutta polttomoottoriautoilla on sitten erinäisiä hyötysuhteita ja tuotantoinfraa jne.
"Kuten sanottua, sinulle tyypillistä on esittää älyvapaita väitteitä ja teorioita. "
Kyllä, lobattu on lapsen tasolle palautettu uskovainen. Kysy keltä vaan että mikä on uusien autojen myydyin hintaluokka - se on 20 000€. 40 000€ luokasta alkaa Premium-lifestyle tuotteet jotka on vaan turhaa brassailua ilman istumapaikkojen tai tilojen lisäystä, on kaikkea kivaa teknolelua ja automaattiajoa jne, mutta ihmisten ja tavaroiden liikkumisen kanssa niillä ei ole mitään tekemistä. LifeStyle tuotteilla ei maailmaa valloiteta, pelkkä lapsen tasolla oleva nälvintä ei asiaa muuksi muuta.
Niin laitatko nyt sen linkin että missä tehdään biojätteistä liikennesähköä, tämä oli liikennekeskustelu, yhtäkkiä aloit selvittämään jotain energiasektorista joten sinä se tässä nyt kiemurtelet. Ja koska olet niin vihalasit päällä niin ihan nyt selvennättäkööt, minä puhuin nyt liikenteestä, en energiasektorista joten tarkotin liikennesähköä, siis sanomisissani ei ole mitään epäloogista, sinä rupesit kiemurtelemaan ja sotkemaan.
Miksi alkaisin kiemurtelemaan. Pyysit linkkiä, missä sähköä tehdään biokaasusta ja sait monta esimerkkiä tuosta. Et kestänyt taaskaan faktoja ja aloit satuilemaan jotain epäloogista sotkua.
Mitä hassua tuo keksimäsi liikennesähkö edes tarkoittaa? Samassa verkossa autoni on kuin kaikki muutkin sähkölaitteet. Kun noilla lukuisilla verkossa olevilla biokaasusta sähköä tekevillä laitoksilla tehdään sähköä, niin takuulla sitä jakautuu myös sähköautoille.
Helpoimmat ja järkevimmät tavat vähentää liikenteen päästöjä on biokaasu, sitä on täysin turha tuhlata energiasektorille varsinkin kun sinulle on jo 2 fossiilista ydinvoimalaa rakenteilla, biojäteperäisen sähkön kapasiteetti olisi luokkaa 3% Suomen energiasektorin kulutuksesta joten ei siinä ole mitään järkeä, mutta tuolla määrällä kyllä vähentää liikenteen päästöjä roimasti.
Ikävä kyllä, osaoptimointi ei vie yhtään mihinkään. Se on aivan sama, tulevatko päästöt autoista vai perusenergian tuotannosta. Siksi on fiksumpaa tehdä kokonaisuuden kannalta parhaita päätöksiä, eikä tuhlata resursseja johonkin näennäiseen parannukseen, joka on huono kokonaisuuden kannalta.
Sen jälkeen, kun olet suu vaahdossa meuhkannut sivukaupalla siitä, kuinka sulla on tieto niin pirun kovaa tasoa, alat rakentamaan fossiilisia ydinvoimaloita. Suosittelen nöyrempää asennetta, koska se on oppimisen kannalta suositeltavaa ja opittavaa sulla riittää todella paljon.
Vihreitä on pilkattu 10 vuotta tästä hajatelmasta että eikö sähköä tule seinästä. NHB on jumittunut ajatuksissaan vielä sille tasolle että sähköä tulee seinästä!
Ja juuri kun olemme kirjoittaneet sähköntuotannosta sivuittain juttua, olen linkittänyt sinulle esimerkkejä biokaasusta sähköä autojenkin tarpeisiin tuottavista laitoksista ja muutenkin tällä palstalla olen kirjoitellut yhtä sun toista sähkön tuotannosta, niin sinä päätit turvautua tuohon lateuteen. Siis eihän siinä mitään, jos et keksi mitään tuota umpikulunutta omaperäisempää herjaa, mutta kannataisi nyt edes vähän miettiä, että sopiiko muilta lainaamasi herjat yhtään tilanteeseen. Ja tuo on muuten hemmetisti vanhempi juttu kuin 10 vuotta. Mitä jos opetteliset ensin perusteet, kuten esimerkiksi sen, mitä fossiilinen polttoaine tarkoittaa ja vasta sitten yrittäisit sohia sillä tylsällä pilkkakirveelläsi.
Missä globaalisti tehdään liikennesähköä? Vastaa nyt nöyrästi ja näytä esimerkkiä.
Anna kun arvaan, sinulla ei ole yhtään ainuttakaan esimerkkiä koko planeetalta missä biokaasusta tehdään kannattavasti sähköauton latamaiseen sähköä - koska sellaista ei ole.
Missä on laskelmat että kannattaa tehdä liikennesähköä biokaasusta? Näytä ne laskelmat.
"Pyysit linkkiä, missä sähköä tehdään biokaasusta ja sait monta esimerkkiä tuosta."
Niin - missä tehdään liikennesähköä, missä kannattaa tehdä biokaasusta liikennesähköä? 2. kerta, tämä on liikennekeskustelu.
"Et kestänyt taaskaan faktoja ja aloit satuilemaan jotain epäloogista sotkua."
Missä tehdään liikennesähköä? Missä Gasum tekee biokaasusta liikennesähköä?
" Siksi on fiksumpaa tehdä kokonaisuuden kannalta parhaita päätöksiä, eikä tuhlata resursseja johonkin näennäiseen parannukseen, joka on huono kokonaisuuden kannalta. "
Missä perustelut ja laskelmat siihen että biokaasusta on parempi tehdä liikennesähköä kuin käyttää biokaasu suoraan liikennekaasuna? HINT: Kukaan ei tee koko planeetalla liikennesähköä biokaasusta, mutta voithan sinä yrittää ja olla koko maailmaa vastaan taas yksin ja höpistä kiemurteluista ja sinun faktoistasi koska olet jumittunut vain omien faktojesi tasolle lähinnä keskusteluissa.
Se on kyllä totta että sinulla on paljon opittavaa autotekniikasta ja elinkaarianalyyseistä jne. tällä hetkellä sinulla ei ole niistä oikein rahtuakaan ideaa kun kohkaat jostain marginaalisista sähköautoista ja liikennesähköistä. Minuunhan nuo syytökseksi ei siis liity vaan puhuit lähinnä itsestäsi, sinun psykoosisi kun tiedetään miten suollat sitä pahaa oloasi.
Missä globaalisti tehdään liikennesähköä? Vastaa nyt nöyrästi ja näytä esimerkkiä.
Anna kun arvaan, sinulla ei ole yhtään ainuttakaan esimerkkiä koko planeetalta missä biokaasusta tehdään kannattavasti sähköauton latamaiseen sähköä – koska sellaista ei ole.
Kerro nyt ensin, mitä tarkoitat termilläsi ”globaalisti tehty liikennesähkö”. Kukaan muuhan ei tuollaista termiä viljele, eikä siinä ylipäätään kuulosta olevan mitään järkeä. Biokaasusta tehdään sähköä vähän siellä sun täällä myös sähköautojen käytettäväksi, mutta jotenkin luulen, että olet keksinyt tähän jonkin oman erilaisen kulman.
Biokaasu on hiiltäkin huonompi sähköntuotantoenergia:
Tekniikka&Talous:
Biokaasun tuotannosta on Euroopassa aiheutunut ravinneongelmia, jotka uhkaavat paikoitellen tehdä tyhjäksi Itämeren ja vesistöjen puhdistukseen tehdyn työn.
Mädätysjäännöksiä ja rejektivesiä on joissain maissa päässyt kontrolloimattomana ympäristöön.
Saksassa on pohjavesiä saastunut mädätteen peltokäytön vuoksi. Valko-Venäjällä sekä Ukrainassa, jossa biokaasulaitoksia rakennetaan vauhdilla, on useissa laitoksissa isoja ongelmia ravinteiden käsittelyssä.
Persu: Miksi sitten katsot Spriimonitorin lukemia?
Koska saan sieltä realistisen referenssin käytännössä toteutuvasta kulutuksesta. Meidän perheen eri kuskien toteutuma eri autoilla osuu kunkin automallin taloudellisempaan päähän. Suomen talven vuoksi emme pääse kärkeen, mutta meidän perheen totuus löytyy kunkin automallin ensimmäiseltä sivulta.
Persu: Sinähän pääset NEDC-testin mukaiseen ajoon itsekkin, joten 5,7€ on sinullekkin yhtäpitävä arvo.
Nykyisen automallini Spritmonitor pohjista jään yli 10 %.
Päästäkseni edes nykyiseen diesellaskuuni ei talvesta johtuvan takamatkani eliminointi edes riitä, vaan pitäisi pystyä ottamasn yli 10 % pois NGT autojen tähänastisesta ennätyslukemasta.
Lupaamaasi 5,7 € sadalle pääsyyn ei sekään riitä, vaan nykyiset pohjat 5,42 kg/100 km pitäisi pystyä alittamaan vielä reilummin keskiarvolla 3,85 mikä on jo 29 % alle tähänastisen ennätyksen, joka on ajettu täältä katsoen ikuisessa kesässä. Ja siihen vielä bensalla ajot kaasun loputtua pitkällä matkalla ja Webaston kulutus talvella, koska kylmällä autolla en lähde.
Minä en pidä väittämiäsi lukemia käytännön toteutumien valossa lainkaan realistisina, mutta voin harkita kokeilua, jos sinä maksat erotuksen ellei ennätyskoe onnistu. Alle 200.000 km vaihdetut jakoketjut tietenkin sinun piikkiin, kuten johtavana M271 asiantuntijana varmaan osasit odottaakin.
Ellei sinussa ole miestä vastata huutoosi, omalla kustannuksellani ajan nykyisellä, kunnes vaihdan sen joko uudempaan dieseliin tai johonkin patterivetoiseen, koska en näe kaasussa säästömahdollisuutta ilman sinun sponsoriapuasi.
"Nissan Leafeja jotkut ajavat ihan ufologisilla luvuilla. Jos lukemat ovat todellisia eikä latauksia unohtunut kirjata, niin ajoympäristö lienee hidasta taajamaa hyvin ajettuna?"
Omalta osaltani osaan kertoa, että 3 kuukauden keskikulutus on pysynyt noin 13 kwh/100 km. Ajosuoritteista on matkassa mitattuna ehkä 35% taajamaa ja loput 65% väljempää baanaa maantienopeuksilla.
Päivittäisessä arkiajossa nopeus ei tyypillisesti nouse yli 90 kmh ja ajotietokoneen ilmoittama keskinopeus on pyörinyt noin 47-48 kmh lukemissa.
Yrittämällä olen päässyt yhden latausvälin alimmillaan 11 kwh/100 km, mutta tuo tarkoittaa jo sitä, että esim. maantiellä mennään selvää alinopeutta.
100 km/h matka-ajossa kulutus liikkuu noin 16 kwh/100 km lukemissa.
Vieläkään en ole tarvinnut ainoatakaan julkista latauspistettä, kaikki ajot ovat käytännössä hoituneet helposti kotitöpselin voimin. Auto on kahtena yönä viikossa johdon perässä.
Uudesta sähköliiffistä joitakin omassa käytössäni esiintulleita huomioita:
Ajotuntuma varsin japanilainen, eli ei yllä monien eurooppalaisten autojen tasolle esim. ohjaustuntuman ja -tarkkuuden osalta. En ole ohjaustuntumien osalta kovin suuri fani.
Etupään jousitus yllättävän vetelä/pehmeä. Tuntuu rauhallisessa ajossa ihan normaalin jämäkältä, mutta esim. vauhdikkaammassa kaarteessa huomaa kuinka keula myötää rasituksen alla. Hieman liikaa velttoutta omaan makuuni.
Ohjauspyörässä ei ole etäisyyden säätöä!
Istuin on japanilainen lattana peruspenkki, ei aiheuta riemunkiljahduksia, mutta välttää koska en aja juurikaan pidempiä rupeamia.
Sisustus ja kojelauta ei ole kovinkaan laadukkaan oloinen, joitakin asioita ei ole suunniteltu yhtä ajatuksella kuin monissa eurooppalaisissa autoissa. Esim. joidenkin käyttönäppäimien sijoittelu rattipylvään molemmin puolin kojelaudan alaosissa herättää lievää kummastusta.
Suurin plussa on voimalinjan mukanaan tuomat ilot: alhainen kulutus, väännön tuoma ponnekkuus, ajon vaivattomuus (one pedal driving) , äänettömyys jne.
Auto on taajamapyörittelyssä myös varsin vaivaton ja herkkä peli. Paljon paremmin kotonaan ruutukaavassa kuin maantiellä.
Seuraava sähköauto on suurella todennäköisyydellä eurooppalainen.
Kaipaan eurooppalaista ergonomiaa, auton eurooppalaistyylisiä suunnittelua ja toteutusta, sekä ajotuntumaa.
Polttomoottoria sitä vastoin en kaipaa enää lainkaan.
Kuulostaa siltä, että olen muuten samaa kohderyhmää Puolijauhon kanssa, paitsi pitkän ajan keskinopeus on parikymmentä km/h suurempi.
Nykysähkäri sopinee jo varsin hyvin käyttötilanteeseen, jossa töpselipaikkoja ei etsitä matkalla, vaan auto ladataan kotona.
Sepä se, että täyssähkö sopii hyvin sellaiseen käyttöön, jossa ajaminen on joko tarkoituksella sopeutettu tai on jostain muusta syystä sopiva sähköauton käyttöön.
Tässä yhtenä päivänä oli Hesarissa juttu suomalaisesta sähköautosta, jonka olemassa olon muistin vasta luettuani sen artikkelin. 80-luvulla Suomessa valmistettiin Elcat-nimisiä sähköautoja, joissa itse auto tosin oli joku olikohan japanilainen pikkupaku, joka Suomessa muunnettiin sähköautoksi. Ajosäde kertalatauksella oli 25km ja auto soveltui oikein hyvin sellaiselle käyttäjälle, jolle sopi.
Nykyisillä sähköautoilla kertalatauksen ajosäde on jo melko pitkä, mutta kun lataaminen on hidasta ja latauspaikkoja ei juuri missään yleisellä tasolla ajatellen, niin sähköauto on edelleen vain sähköauto, eikä auto, jossa on sähköinen voimalinja.
Jaahas, IS:n mukaan Audilta tulee ensi vuonna täyssähköauto, jonka kertalatauksen ajosäde on periaatteessa 400km ja 150kW latausasemalla lataus kestää 30min. Siinä on jo yritystä kunnolla. Kun vielä olisi noita 150kW latausasemia tarjolla....
Tuosta biokaasusta vielä tuoreen uutisen lukuja. Tällä hetkellä biokaasua ei riitä oikein mihinkään. Jos puhutaan hiilidioksidineutraaleista energioista, niin biokaasun 0,8 terwattituntia on aika olematon määrä verrattuna hiilidioksidineutraalin sähkön yli 50 terawattituntiin. Rakentamalla kaiken maan biokaasun tuotantopotentiaalin käyttöön, päästäisiin 15 terawattituntiin, joka riittäisi noin kolmasosaan liikenteen tarpeesta. Kattavaksi ratkaisuksi tästä ei ole, mutta apuna tuokin olisi, joskin yksinkertaisempaa olisi käyttää biokaasu perusenergian tuotannossa fossiilisien korvaajana.
Biokaasun kokonaiskäyttö on Suomessa vielä pientä maakaasuun verrattuna. Vuonna 2016 Suomessa käytettiin 23,8 terawattituntia maakaasua ja 0,8 terawattituntia biokaasua. Siinä missä maakaasun käyttö on laskenut noin puoleen viime vuosikymmenen huippuvuosista, biokaasun tuotanto on kuitenkin vasta kasvunsa alussa.
”Realistinen biokaasun tuotantopotentiaali Suomessa on noin 15 terawattituntia vuodessa”, valtionyhtiö Gasumin biokaasutoimintojen johtaja Jukka Metsälä sanoo.
Jos 15 terawattitunnin kaasumäärä käytettäisiin yksinomaan liikenteeseen, se vastaisi Metsälän mukaan kolmasosaa Suomen tieliikenteen käyttämästä energiamäärästä eli noin miljoonan auton vuosikulutusta.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/rS7x6XTK
" joskin yksinkertaisempaa olisi käyttää biokaasu perusenergian tuotannossa fossiilisien korvaajana. "
Ei kukaan tee näin missään päin maapalloa, biokaasu on helpoin tehdä liikenteessä päästövähenemät, miksi se pitää sotkea edes ylipäänsä energiasektorille?
NHB on toisaalta näitä tämän palsatn sähköautolobbareita joilla hermot menee aina äkisti ja suoltaa tällästäkin psykoottista oksennusta:
"
Tuo käytöshäiriö näkyy olevan hyvin kaavamainen. Kukaan muu ei vain ymmärrä, vaikka omat perusvalituksensa ovat jo ajatukseltaan hyvin sekavia ja sisältävät usein täysin valheellisia argumenttejä.
"
Kaikki sähköautofanit ja lobbarit on psykoottisesti tälläsiä varsinkin kun huomaavat jäävänsä keskusteluissa "tappiolle" koska keskustelut on heille mielihyvän tuoja kun voi päteä täällä vähillä tiedoillaan.
"Minä en pidä väittämiäsi lukemia käytännön toteutumien valossa lainkaan realistisina, mutta voin harkita kokeilua, jos sinä maksat erotuksen ellei ennätyskoe onnistu. Alle 200.000 km vaihdetut jakoketjut tietenkin sinun piikkiin, kuten johtavana M271 asiantuntijana varmaan osasit odottaakin.
Ellei sinussa ole miestä vastata huutoosi, omalla kustannuksellani ajan nykyisellä, kunnes vaihdan sen joko uudempaan dieseliin tai johonkin patterivetoiseen, koska en näe kaasussa säästömahdollisuutta ilman sinun sponsoriapuasi."
Anteeks mitä? Puhuin edelleen siitä uudemmasta turbomoottorillisesta missä on korjattu jakoketjuongelmat.
Sinussa ei ollut nyt miestä vastata huutoon, sinulle löytyi ympäristöystävällinen E-mersu, mutta kaikin keinoin jarrutat sitä omilla satuiluillasi katselemalla jotain Spriimonitorilla ja keksimällä omasta päästäsi että kulutuslukemat on sillä kovemmat. Ajomatkakin tuolla on 500km joten bensalla ei ole tarvetta ajella paitsi erikoistapauksissa, mutta eihän sinua faktat kiinnostaneet. Biokaasun hinta on puolet dieselistä ja käyttövoimavero puolet dieselistä, jos et osaa siitä palikkamatikalla nähdä säästöjä kuten maan vallitsevat kaasuautoiljat tekevät, silloin olet pahasti hukassa matematiikkasi kanssa, tosiasioile et kuitenkaan voi mitään että diesel-liikennettä korvautuu Suomessa kaasulla tällä hetkellä sen edullisuuden vuoksi, mitä on myös edesauttaneet Gasumin 89€ kampanjat.
Mistä löydät D-segmentin premiumpatteriauton? Taidat olla pelkkä sähköautofanaatikko vain kun ensin haukut biokaasuauton maanrakoon "epärealistisena", ottamatta kantaa että vaadituilla spekseilläsi ei ole olemassa minkäänlaista sähköautoa, mutta sehän ei sinua haitannut tietenkään. Melko tuuhiointia kyllä sulta täytyy sanoa.
Saattaa tällä tuuhioinnilla mennä vähän aikaa että E-Mercedeksstä tulee sähkömalli. :-D
Tässä välissä olisi mielenkiintoista tietää miten perussuomalainen määrittelee sähköauton, vai onko sellaista perussuomalaisen määritelmässä ollenkaan??
Nyt tulee taas niin kovan luokan ”persufaktaa”, etten pidä edes sitä erikoisena, että tuota on pitänyt miettiä 3 kuukautta. Todellisuudessahan biokaasusta leijonan osa käytetään perusenergian tuotantoon ja biokaasun käyttö liikennepolttoaineena on sivujuonne tässä tarinassa. Tässä esimerkiksi Suomen tilanne parin vuoden takaa:
Suomessa biokaasua käytetään pääosin lämmön ja sähkön tuotantoon – vuonna 2015 biokaasulaitosten kaasulla tuotettiin noin 350 GWh verran lämpöä ja sähköä. Tämä vastaa noin 18 000 omakotitalon lämmitysenergiantarvetta. Vuonna 2015 biokaasun käyttö liikennepolttoaineena vastasi 23 GWh energiamäärää.
https://www.gasum.com/kaasusta/biokaasu/biokaasu/
Kaasu on hankala mobiilipolttoaine, mutta soveltuu paljon paremmin perusenergian tuotantoon. Siksi kaasua niin olemattoman vähän käytetäänkin liikenteessä verrattuna energiasektoriin. Se vähäinen määrä biokaasu käytetään tehokkaimmin juuri niin kuin kirjoitinkin jo.
Kiitos kun jälleen kerran vahvistit sen, mitä aikaisemmin kirjoitin sinusta. Koko postauksesi perustui jollekin totaalisen valheelliselle ajatukselle ja yrität tukea harhaasi suunsoitolla, koska kaikki fakta osoittaa sinun olevan jälleen kerran hukassa. Näinhän se on aina kohdallasi mennyt.
Harmi kun yksinkertaisimmatkin faktat vetävät persun aina hiljaiseksi. Volkkari on julkaissut taas vähän tietoa sähköautostrategiansa seuraavista askelista.
By the end of 2022, four Group brands will be ramping up 27 MEB models worldwide, ranging from compact cars to the lifestyle Bulli. That is something quite unique.”
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/uncompromising-e-mobility-world-premiere-of-the-modular-electric-drive-matrix-volkswagen-launches-electric-for-all-campaign-4200
Nyt persu voisit kommentoida, että miten hyvin aiempi analyysisi Volkkarin sähköautobudjetin riittävyydestä vain 1-2 sähkömuunnokseen Golfista osui oikeaan.
Sähköautoja, vaikkapa e-Golfia, myytäneen vielä pitkään tappiolla. Sähköautojen myynnin idea Euroopassa lieneekin se että perinteiset autonvalmistajat voivat edelleen myydä suuripäästöisiä automalleja, joista ne saavat parhaat voitot. Sähköautohan luetaan nollapäästöiseksi. Mallistossa voidaan sähköautojen ansiosta siis pitää paljon päästöjä tupruttavia automalleja.
Persu: keksimällä omasta päästäsi että kulutuslukemat on sillä kovemmat
Suomen talven ja Webaston vaikutus ympärivuotiseen keskikulutukseen ei ole keksittyä, vaan kokemusperäistä tietoa.
Montako sataa tuhatta km olet ajanut M274 moottorilla yhdellä jakoketjulla ja ratassarjalla?
En väittänyt ostavani sähköautoa, mikä tahansa taloudellisesti kulkeva, vaikka dieselkin kelpaa kyllä. Mutta valinnan hetki ei ole nyt, vaan 100.000 km on vielä budjetoitua ajomatkaa jäljellä. Jos markkinoilla on sen jälkeen dieselin korvaaja, jonka saa järkevillä pääomakuluilla, niin ostan sen.
En haukkunut kaasukäyttöä "maan rakoon", vaan päinvastoin pidin sitä harkitsemisen arvoisena vaihtoehtona bensalle.
NHB:
Kukaan ei tee biokaasusta sähköä missään globaalisti. Suurimmat päästövähenemät liikenteessä saahaan aikaan biokaasulla. Tuohon ei tullut vielä mitään vasta-argumentteja.
"
Harmi kun yksinkertaisimmatkin faktat vetävät persun aina hiljaiseksi. Volkkari on julkaissut taas vähän tietoa sähköautostrategiansa seuraavista askelista.
By the end of 2022, four Group brands will be ramping up 27 MEB models worldwide, ranging from compact cars to the lifestyle Bulli. That is something quite unique.”
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/uncompromising-e-mobility-world-premiere-of-the-modular-electric-drive-matrix-volkswagen-launches-electric-for-all-campaign-4200
Nyt persu voisit kommentoida, että miten hyvin aiempi analyysisi Volkkarin sähköautobudjetin riittävyydestä vain 1-2 sähkömuunnokseen Golfista osui oikeaan.
[automaattinen_mainos]"
Heh pitkä postaus taas tältä lobatulta. Missä ne faktat on eli itse sähköautomallit hintoineen? Lobatut laskeutuvat lapsen tasolle kun ovat täysin aivopestyjä, tämä siis ihan kirjallisuustieto.
Mitä edes tarkoitat sähkön tekemisellä globaalisti? Eihän mikään yksittäinen toimija tee sähköä mistään muustakaan energialähteestä globaalisti, mutta lukuisista energialähteistä sähköä tehdään ympäri tellusta - myös biokaasusta. Väitteesihän oli, ettei kukaan tee missään päin maailmaa perusenergiaa biokaasusta ja väiteesi on ihan puhdasta biokaasun raaka-ainetta. Todellisuudessa ympäri maailmaa tehdään perusenergiaa biokaasusta. Tässä esimerkkejä ihan vain kotosuomesta.
http://www.metener.fi/referenssit/
[automaattinen_mainos]
Käytettävissä olevalla biokaasulla vähennetään eniten päästö siten, että siitä ensin tehdään sähköä vaikka sähköautojen tarpeisiin ja sen lisäksi lämpöä. Suoraan polttomoottorissa polttamalaa biokaasun energiasta hukataan leijonen osa harakoille.
Varaa jo Audi e-tron itsellesi, niin etköhän saa tietoa siitä, kuinka monta euroa sinun tarvitse maksaa tuosta autosta. Joka tapauksessa on täysin selvää, että analyysisi VW:n sähköautobudjetista on joka ikisellä tasolla laaduksta materiaalia biokaasun valmistukseen. Arvioit tilanteen yli kertaluokalla väärin.
[automaattinen_mainos]
NHB: En sanonut mistään perusenergiasta mitään. Laitatko nyt vielä että missä tehdään biojätteistä sähköä linkin?
"Biokaasuperäinen sähköinen liikenne on aina ollut marginaalista biokaasun ajoneuvopolttoainekäyttöön verrattuna sekä
Suomessa että globaalisti. Tämä tilanne tulee säilymään pitkälläkin ytähtäimellä
olettaen, että YK-lähtöinen globaali kestävän kehityksen eteneminen jatkuu. Sekä resurssitehokkuuden että liikennesektorin ympäristövaikutusten kehityksen kannalta on tämän valinnan suhteen päädytty jo vuosikymmeniä sitten oikealle polulle. "
[automaattinen_mainos]
Oikea lähde:
http://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-952-61-2856-6/urn_isbn_978-952-61-2856-6.pdf
Niin, missään ei käytetä biokaasuperäistä sähköistä liikennettä, sotkit sanoja suuhuni väittäväni puhuvani jostain perusenergiasta, mutta energiasektori ei mitenkään liity liikenteeseen ja sen päästövähennyksiin.
En saanut laskelmaa miksi biosähköperäistä sähköistä liikennettä kannattaisi ennemmin tehdä?
[automaattinen_mainos]
"Varaa jo Audi e-tron itsellesi"
Premium LifeStyle-tuote jolla ei maailmaa valloteta, normaali sähköauto puuttuu edelleen. Kaikenlisäksi näissä lifestyle-tuote segmenteissä tuo tuli paikkailemaan R8 R-Tronia, eli yhtään uutta sähköautomallia Audi ei tuonut markkinoille edellisten lisäksi tai lukumäärä mallien suhteen vielä lisääntynyt. Sen kyllä tietää millasiin markkinaosuuksiin LifeStyle-tuotteilla ylletään miljoonien voluumialalla missä 20 000€ tai alle arvoset autot puhuu
Muistisi ei taida olla enää kovin luotettava. 16.09.2018 kello 11:09 vielä väitit kivenkovaan, ettei kukaan tee biokaasusta perusenergiaa. Tässä lainaus viestistäsi.
No tuossa edellisessä viestissäni tuollainen linkki jo oli, mutta koska onnistuit sulkemaan silmäsi siltä, niin laitetaan lisää linkkejä, joita on tarjolla pilvin pimein.
[automaattinen_mainos]
Uusi biokaasulaitos hyödyntää biojätteen tehokkaasti
Ämmässuon jätteenkäsittelykeskuksessa käsitellään 50 000 tonnia erilliskerättyä biojätettä vuodessa. Biojätettä on erilliskerätty ja kompostoitu vuodesta 1993 lähtien. Viime vuonna otettiin käyttöön biokaasulaitos, jossa jätteestä tuotetaan myös energiaa. Uusi biokaasulaitos tuottaa noin kuusi miljoonaa kuutiometriä biokaasua vuodessa, mikä tarkoittaa energiaksi muunnettuna 40 gigawattituntia. Tästä 22 gigawattituntia on sähköä ja loput 18 gigawattituntia ovat lämpöä.
http://www.bioenergia.fi/Kaatopaikkakaasun keräys vähentää ympäristöhaittoja
Sen jälkeen biojäte lämmitetään kuumalla höyryllä ja ohjataan bioreaktoriin, jossa sitä mädätetään noin kolme viikkoa. Mädätyksessä syntynyt kaasu kerätään kaasuvarastoon, josta se ohjataan sähkö- ja lämpöenergiaksi.
[automaattinen_mainos]http://www.vestia.fi/lajittelu/lajittele-nain/biojate/
Biojäte lannoitteeksi ja energiaksi
Lopputuotteina saadaan kiinteitä ja nestemäisiä lannoitteita sekä biokaasusta tuotettua lämpöä ja sähköä.
”Teemme biokaasusta generaattorilla sähköä ja kaasukattilalla kaukolämpöä omalla generaattorillaan Kiteen Lämpö Oy:lle noin 1,5 km päässä biokaasulaitokselta. Omassa laitoksessa tuotamme myös sähköä. Myymme sähköä Kiteen Lämmölle ja nyttemmin myös Oulun Sähkömyynnille, joka myy sen kuluttajille Farmivirta BioKymppi -tuotenimellä. Kaikkien generaattoreiden tuottama lämpö hyödynnetään prosessin lämmitykseen ja kaukolämmöksi”, kertoo Juvonen.
http://www.ym.fi/fi-FI/Ajankohtaista/Julkaisut/Ymparistolehti/2015/Biojate_lannoitteeksi_ja_energiaksi(35495)
Energiasektori liittyy suoraan sähköautoiluun.
Polttomoottorissa biokkaasun energiasta yli menee harakoille konservatiivisesti arvioiden kaksi kolmasosaa. Siksi rajalliset biokaasuvirrat kannattaa käyttää paremmalla hyötysuhteella.
Yrität näköjään vain kiemurrella irti aikaisemmasta 1-2 sähkögolfia -teoriastasi. Kuten sanottua, sinulle tyypillistä on esittää älyvapaita väitteitä ja teorioita. Volkkarin vuoden 2022 loppuun mennessä julkaisemat 27 erityiselle sähköautopohjalevylle rakennettua sähköautoa osoittavat karulla tavalla kirjoitustesi absurdiuden. Todellinen määrä on jo tuolloin reilun neljän vuoden päästä13,5-27 kertaa suurempi kuin mihin päädyit analysoidessasi budjettilukuja. Autot eivät myöskään ole mitään Golfin muunnoksia, vaan alusta asti sähköautoksi rakennettuja. Mahtaakohan VW edes julkaista enää Golfin sähköversiota, kun noita launperinkin sähköautoksi rakennettuja malleja tulee kattavasti?
Kovin usein sähköautokeskusteluissa ja muissakin saasteisiin liittyvissä jutuissa kuulee perusteen että "ihan sama mitä jossain Suomessa tehdään, kun kuitenkin Kiinassa päästöt ovat paljon isommat". Tässä on ongelma:
Toinen ongelma voisi olla CO2 per henkilö. Kiina on pitkään tuottanut vähemmän CO2:sta per henkilö kuin Suomi ja länsimaat yleensä. Kiinalaisten co2-päästö per capita on kuitenkin ohittanut EUn muutama vuosi sitten, mutta tilasto on vääristynyt koska Kiinassa tuotetaan paljon meillä kulutettavia tuotteita, joten olemme ulkoistaneet osan päästöistämme muualle. Historialle ja kumulatiivisille päästöille ei takautuvasti voi tehdä mitään, mutta länsimaissa on monellakin tapaa huomattavasti "korjausvelkaa" ilmaston osalta.
Alkuperäiseen aiheeseen eli sähköautoihin ja niiden teknologiaan liittyen...
Katsoin juuri napakasti koostetun 11 kohdan videoblogin, jossa konkreettisin esimerkein ryyditettynä näytetään miksi Tesla on sähköautoissa paras valinta.
11 reasons why Tesla is the best EV
Mitä mieltä olette näistä pointeista?
[automaattinen_mainos][edit: linkin korostus ja kysymys loppuun]
”ihan sama mitä jossain Suomessa tehdään"
Ei kai nyt ihan sama, mutta siihen miten Ruotsissa toimitaan voisi verrata. Vaikka Suomi katoaisi kartalta jää vaikutus pieneksi, joten kymmenien tuhansien autovero arvonlisäveron päälle lähes ainoana maailmassa (Tanska on toinen) on käytännön esimerkki ääriajattelusta.
Nopeusrajoituksen alentaminen tasoon 110 km/h olisi käytännön signaali energiansäästöön ja matalampaan kulutukseen, mutta sellaiseen ei olla valmiita. Myös sähköautojen toimintasäteen kannalta hitaampi ajonopeus parantaisi kilpailukykyä.
Asumisesta ei juuri puhuta. Pienemmän asunnon lämmittäminen säästäisi energiaa.
M880: Kiina on pitkään tuottanut vähemmän CO2:sta per henkilö kuin Suomi ja länsimaat yleensä
Kiinalaisilla onkin kova into tavoittaa meidät, eikä siinä ole kyse autoilusta, vaan joka kodin ilmastoinnista ja jääkaapista.
"Kiinalaisilla onkin kova into tavoittaa meidät, eikä siinä ole kyse autoilusta, vaan joka kodin ilmastoinnista ja jääkaapista."
Niistä myös, tottakai. Ja se heille, ja muillekin, suotakoon.
NHB:
Niin laitatko nyt sen linkin että missä tehdään biojätteistä liikennesähköä, tämä oli liikennekeskustelu, yhtäkkiä aloit selvittämään jotain energiasektorista joten sinä se tässä nyt kiemurtelet. Ja koska olet niin vihalasit päällä niin ihan nyt selvennättäkööt, minä puhuin nyt liikenteestä, en energiasektorista joten tarkotin liikennesähköä, siis sanomisissani ei ole mitään epäloogista, sinä rupesit kiemurtelemaan ja sotkemaan.
Huom! Kukaan ei tee biokaasusta liikennesähköä sen järjettömyyden vuoksi. Kukaan ei tee biokaasusta liikennesähköä sen järjettömyyden vuoksi, sellaista paikkaa, maata tai tuotantolaitosta et löydä Maapallolta. Ko. ajatus perustuu yleensä asiantuntemattomien tiedottomien sähköautofanaatikkojen hajatelmiin, sille ei ole tieteellistä perustaa tai laskelmaa olemassa, yleensä ko. hajatelmien esittäjät eivät edes tiedä mikä on biokaasulaitos ja miten se toimii, en ei ole sellaista koskaan nähneetkään, niillä ei ole tietoa miten se liikennesähkö käytännössä sitten tapahtuisi ja millä hyötysuhteilla jos biokaasusta tehtäisiin sitä liikennesähköä - tätä asiaa on ajatelleet muutkin, ne jotka oikeasti tietää asioista ja että miten se käytännössä toteutettaisiin, lopputuloksena on että kukaan ei missään sitä tee.
Huom! Kukaan ei tee globaalisti maailmassa liikennesähköä biokaasusta.
"Energiasektori liittyy suoraan sähköautoiluun. "
Eikä liity, energiasektori on energiasektori ja liikennesektori päästövähenemineen ihan oma asia. Helpoimmat ja järkevimmät tavat vähentää liikenteen päästöjä on biokaasu, sitä on täysin turha tuhlata energiasektorille varsinkin kun sinulle on jo 2 fossiilista ydinvoimalaa rakenteilla, biojäteperäisen sähkön kapasiteetti olisi luokkaa 3% Suomen energiasektorin kulutuksesta joten ei siinä ole mitään järkeä, mutta tuolla määrällä kyllä vähentää liikenteen päästöjä roimasti.
"Mahtaakohan VW edes julkaista enää Golfin sähköversiota, kun noita launperinkin sähköautoksi rakennettuja malleja tulee kattavasti?"
Mielenkiintoista, missä ne mallit on ja uudet mallit? Muista että kun E-Golf poistuu niin sitä korvaamaan tarvitaan yksi malli, eli tällöin ei ole vielä mallien määrä lisääntynyt.
"Polttomoottorissa biokkaasun energiasta yli menee harakoille konservatiivisesti arvioiden kaksi kolmasosaa. Siksi rajalliset biokaasuvirrat kannattaa käyttää paremmalla hyötysuhteella. "
Sinulla nyt ajatus katkesi, tajusit itsekkin että biokaasulla on rajalliset energiavirrat, siitä huolimatta haluat ne massiiviseen energiasektoriin tuhlata?! Se olisi tuhlausta! Jätettäisiin bensa ja diesel-liikenettä korvaamatta biokaasulla. Vastustat siis biokaasun liikennekäyttöä ja puollat bensan ja dieselin käyttöä. Suomen energiankulutus on luokkaa 374TWh, Biomassaperäisen potentiaali on noin 11TWh, se on siis noin muutama prosentti, sitä ei ole järkeä sähköön ja lämmitykseen tuhlata, paras hyötysuhde on liikenteessä fossiilisten korvaajana. Ehkä nyt ymmärsit tämän asian?
Huom! Sähkö ei tule töpselistä. Jotenkin se sähkö tulee siihen töpseliinkin millä sitä sähköautoa ladataan. Vihreitä on pilkattu 10 vuotta tästä hajatelmasta että eikö sähköä tule seinästä. NHB on jumittunut ajatuksissaan vielä sille tasolle että sähköä tulee seinästä! Sellaisia ihmisiä löytyy edelleen joille sähkö tulee vain seinästä mutta polttomoottoriautoilla on sitten erinäisiä hyötysuhteita ja tuotantoinfraa jne.
"Kuten sanottua, sinulle tyypillistä on esittää älyvapaita väitteitä ja teorioita. "
Kyllä, lobattu on lapsen tasolle palautettu uskovainen. Kysy keltä vaan että mikä on uusien autojen myydyin hintaluokka - se on 20 000€. 40 000€ luokasta alkaa Premium-lifestyle tuotteet jotka on vaan turhaa brassailua ilman istumapaikkojen tai tilojen lisäystä, on kaikkea kivaa teknolelua ja automaattiajoa jne, mutta ihmisten ja tavaroiden liikkumisen kanssa niillä ei ole mitään tekemistä. LifeStyle tuotteilla ei maailmaa valloiteta, pelkkä lapsen tasolla oleva nälvintä ei asiaa muuksi muuta.
Miksi alkaisin kiemurtelemaan. Pyysit linkkiä, missä sähköä tehdään biokaasusta ja sait monta esimerkkiä tuosta. Et kestänyt taaskaan faktoja ja aloit satuilemaan jotain epäloogista sotkua.
Mitä hassua tuo keksimäsi liikennesähkö edes tarkoittaa? Samassa verkossa autoni on kuin kaikki muutkin sähkölaitteet. Kun noilla lukuisilla verkossa olevilla biokaasusta sähköä tekevillä laitoksilla tehdään sähköä, niin takuulla sitä jakautuu myös sähköautoille.
Ikävä kyllä, osaoptimointi ei vie yhtään mihinkään. Se on aivan sama, tulevatko päästöt autoista vai perusenergian tuotannosta. Siksi on fiksumpaa tehdä kokonaisuuden kannalta parhaita päätöksiä, eikä tuhlata resursseja johonkin näennäiseen parannukseen, joka on huono kokonaisuuden kannalta.
Sen jälkeen, kun olet suu vaahdossa meuhkannut sivukaupalla siitä, kuinka sulla on tieto niin pirun kovaa tasoa, alat rakentamaan fossiilisia ydinvoimaloita. Suosittelen nöyrempää asennetta, koska se on oppimisen kannalta suositeltavaa ja opittavaa sulla riittää todella paljon.
Ja juuri kun olemme kirjoittaneet sähköntuotannosta sivuittain juttua, olen linkittänyt sinulle esimerkkejä biokaasusta sähköä autojenkin tarpeisiin tuottavista laitoksista ja muutenkin tällä palstalla olen kirjoitellut yhtä sun toista sähkön tuotannosta, niin sinä päätit turvautua tuohon lateuteen. Siis eihän siinä mitään, jos et keksi mitään tuota umpikulunutta omaperäisempää herjaa, mutta kannataisi nyt edes vähän miettiä, että sopiiko muilta lainaamasi herjat yhtään tilanteeseen. Ja tuo on muuten hemmetisti vanhempi juttu kuin 10 vuotta. Mitä jos opetteliset ensin perusteet, kuten esimerkiksi sen, mitä fossiilinen polttoaine tarkoittaa ja vasta sitten yrittäisit sohia sillä tylsällä pilkkakirveelläsi.
Missä globaalisti tehdään liikennesähköä? Vastaa nyt nöyrästi ja näytä esimerkkiä.
Anna kun arvaan, sinulla ei ole yhtään ainuttakaan esimerkkiä koko planeetalta missä biokaasusta tehdään kannattavasti sähköauton latamaiseen sähköä - koska sellaista ei ole.
Missä on laskelmat että kannattaa tehdä liikennesähköä biokaasusta? Näytä ne laskelmat.
"Pyysit linkkiä, missä sähköä tehdään biokaasusta ja sait monta esimerkkiä tuosta."
Niin - missä tehdään liikennesähköä, missä kannattaa tehdä biokaasusta liikennesähköä? 2. kerta, tämä on liikennekeskustelu.
"Et kestänyt taaskaan faktoja ja aloit satuilemaan jotain epäloogista sotkua."
Missä tehdään liikennesähköä? Missä Gasum tekee biokaasusta liikennesähköä?
" Siksi on fiksumpaa tehdä kokonaisuuden kannalta parhaita päätöksiä, eikä tuhlata resursseja johonkin näennäiseen parannukseen, joka on huono kokonaisuuden kannalta. "
Missä perustelut ja laskelmat siihen että biokaasusta on parempi tehdä liikennesähköä kuin käyttää biokaasu suoraan liikennekaasuna? HINT: Kukaan ei tee koko planeetalla liikennesähköä biokaasusta, mutta voithan sinä yrittää ja olla koko maailmaa vastaan taas yksin ja höpistä kiemurteluista ja sinun faktoistasi koska olet jumittunut vain omien faktojesi tasolle lähinnä keskusteluissa.
Se on kyllä totta että sinulla on paljon opittavaa autotekniikasta ja elinkaarianalyyseistä jne. tällä hetkellä sinulla ei ole niistä oikein rahtuakaan ideaa kun kohkaat jostain marginaalisista sähköautoista ja liikennesähköistä. Minuunhan nuo syytökseksi ei siis liity vaan puhuit lähinnä itsestäsi, sinun psykoosisi kun tiedetään miten suollat sitä pahaa oloasi.
Kerro nyt ensin, mitä tarkoitat termilläsi ”globaalisti tehty liikennesähkö”. Kukaan muuhan ei tuollaista termiä viljele, eikä siinä ylipäätään kuulosta olevan mitään järkeä. Biokaasusta tehdään sähköä vähän siellä sun täällä myös sähköautojen käytettäväksi, mutta jotenkin luulen, että olet keksinyt tähän jonkin oman erilaisen kulman.
Biokaasu on hiiltäkin huonompi sähköntuotantoenergia:
Tekniikka&Talous:
Biokaasun tuotannosta on Euroopassa aiheutunut ravinneongelmia, jotka uhkaavat paikoitellen tehdä tyhjäksi Itämeren ja vesistöjen puhdistukseen tehdyn työn.
Mädätysjäännöksiä ja rejektivesiä on joissain maissa päässyt kontrolloimattomana ympäristöön.
Saksassa on pohjavesiä saastunut mädätteen peltokäytön vuoksi. Valko-Venäjällä sekä Ukrainassa, jossa biokaasulaitoksia rakennetaan vauhdilla, on useissa laitoksissa isoja ongelmia ravinteiden käsittelyssä.