Uusi Upea Audi A6 - Teknologiahuippu

69 kommenttia
2
  • jore44:
    Mitä muuta räpläämistä tarvitaan yht’aikaa 36O asteen kuvan kanssa?

    Tilanne tulee niin harvoin, etten muistanut yhtään hyvää esimerkkiä, enkä ole varma onko se tapahtunutkaan juuri tuo 360 asteen kuvan kanssa. Yritän muistaa ottaa ylös, kun seuraavan kerran tilanne sattuu. Mutta onhan se niin, että näytöllä voi olla kerrallaan vain yksi ikkuna, ainakin Volvossa. Olisi kätevää, kun samaan aikaan voisi avata useamman asian menuista ja näyttöön avautuisi automaattisesti moni-ikkuna samaan tapaan kuin puheimessa voi olla (vaikka puhelimessa ne ei aukea automaattisesti, eikä voi olla kuin kaksi ikkunaa auki). Kun iso näyttö, niin voisihan sen jakaa osiin silloin, kun avaa yhden tai kaksi sivua jo auki olevan lisäksi.

      
  • Tracktest: Autonvalmistajan mukaan 0.5l/1000 km on normaali öljynkulutus.
    Aika monellakin merkillä on tuota luokkaa. Mutta en ajanut takaa niinkään valmistajan turvallisella marginaalilla kaupallisista syistä speksaamaa maksimaalista hyväksyttävää kulutusta, joka ei vielä oikeuta koneremonttiin tehtaan piikkiin, vaan kulutusta jota voi pitää normaalina.

    Tracktest: Poikkeavan suuri öljynkulutus ilmenee vasta kymmenien tuhansien ajokilometrien jälkeen, mutta silloin auto voi kuluttaa jopa useita litroja öljyä 1 000 kilometrillä.
    Aivan, mutta kysynkin paljonko VAG moottori kuluttaa öljyä nyt, kun tuo havaittu ongelma on uudemmissa moottoreissa korjattu?

    Dieselissä tuolla saattaa öljyn kulutuksen määrästä riippuen olla vaikutusta hiukkassuodattimen käyttöikään. Moottoriöljystä tulee hiukkassuodatinta tukkivaa tuhkaa enemmän kuin dieselöljystä, jonka tuhkamäärä on tiukemmin kontrollissa koska se on tarkoitettukin poltettavaksi.

      
  • Saattaa olla hieman arka aihe NHB:lle tämä VW-konsernin tekniikan ruotiminen.
    
    TM purki yhden vanhan ongelmamoottorin ja löysi syyn öljyn kulutukseen: männän öljyrenkaiden öljynpaluureiät ovat liian pienet. Pitkä 30 000 öljynvaihtoväli pahentaa ongelmaa.
    

    No ei todellakaan ole minulle missään suhteessa arka aihe. Öljyrenkaan rakenne oli tosiaan huono, mutta toimivaan rakenteeseen on palattu jo nykyisen Golfin esittelyn aikoihin eli noin ikuisuus sitten. Näitä taitaa muistella samat "asiantuntijat", jotka edelleen puhuvat rapeista ranskalaisista.

    NHBlle: En halua alkaa viemään tämän ketjun juttua väittelyksi lataushybridi sopivuudesta eri ajoprofiileihin. Minua vain häiritsee, että esitetään totena väite, ettei lataushybridi sovi kaikkiin ajoprofiileihin. 
    

    Et tainnut ymmärtää viestini sisältöä. Kai se nyt on päivän selvää, että eri toteutuksilla on eri vahvuudet. Matka-ajossa lataushybridillä ei ole kovin merkittävää etulyöntiasemaa latauksettomaan hybridiin verrattuna, mutta lataushybridin hinta ja massa seuraavat joka tilanteeseen.

    Aivan, mutta kysynkin paljonko VAG moottori kuluttaa öljyä nyt, kun tuo havaittu ongelma on uudemmissa moottoreissa korjattu?
    

    Itelläni on ollut kaksi tämän konsernin tuotetta, joista molemmat on valmistettu tuon ongelman korjaamisen jälkeen, eikä kumpaakaan ole tarvinnut lisätä öljyä vaihtovälillä.

      
  • No sittenhän asia vaikuttaisi olevan kunnossa. Hyvä juttu, jos tuo on tyypillinen tilanne muutamien satojen tuhansien kilometrien matkan.

      
  • 740 GLE NHB:n sanaan voinee luottaa tässäkin asiassa, asia näyttää siis olevan kunnossa.

      
  • Tässä taas yksi esimerkki tiettyjen valmistajien kosketusnäytön dissaamisesta (22.2.2016). Näitä tämän tyyppisiä viestejä löytyy samalta kirjoittajalta useita. Ja nyt kun Audin kosketusnäytöt sijaitsevat erityisen alhaalla, niin tästä ei ole mitään mainintaa tämän ketjun avauksessa.

    "Olen täysin samaa mieltä FARwdin kanssa. Nuo Teslan ja Volvon padit ovat sijainnilta alhaalla, vaativat keskittymistä ja mistä se on pois? Liikenteestä. Jos kosketusnäyttö on autossa, sen operoiminen tulisi sallia vain auton ollessa paikallaan. Ei mitään ilmastoinnin tai muita säätöjä tule sallia. BMW:ssä on paljon iDriven takana, mutta paljon on myös tarjolla perinteisesti, esim. radio-esivalinnat, istuimien lämmitys ja suorat pikavalinnat moniin toimintoihin perinteisesti. Näissä ei tarvitse katsetta poistaa ajamisesta. Lisäksi BMW, Audi ja MB ovat nostaneet leveät näytöt todella korkealle, eikä katsetta tarvi siirtää lattian suuntaan. Muistaakseni VAG käytti ison määrän rahaa tutkimukseen missä näytön tulee sijaita.

    Jos pitäisi valita, niin näyttö on HUD ja operointi iDriven malliin."

      
  • Lataushybridillä ei ole matka-ajossa suurta etulyöntiasemaa "itselataavaan" hybridiin nähden, mutta vaikka nyt toistan itseäni, niin sanon silti, että jokainen pitkä matka sisältää 40km rupeaman, jonka voi ajaa pelkästään sähköllä enkä usko, että kukaan ajaa autollaan pelkkiä pitkiä matkoja. Lataushybridi on hyvä vaihtoehto jokaiseen ajoprofiiliin. Tietysti erityinen vahvuus sillä on lähimatkoilla, kun bensan kulutus on 0 litraa.

      
  • TM:n ensiarvostelut uudesta Audi A6:sta ovat todella positiiviset, kirjoittajana sama Ragnar Mehistö joka antoi melkoisesti kritiikkiä uudesta BMW:een 5-sarjasta. Selvästi on havaittavissa omat mieltymykset, Audi näyttää miellyttäävän Mehistöä.

    Anyway, kosketusnäytön suurin ongelma tulee tässä hyvin esiin kuvan kera, eli ruutu on hetkessä täynnä rasvaisia sormenjälkiä. Helppokäyttöinen rullahiiri kyllä on paras ratkaisu, toki varsin kallis ratkaisu myöskin.

    https://tekniikanmaailma.fi/tm-ajettua-uusi-audi-a6-kasivalintainen-vaihteisto-katoaa-mutta-ilmajouset-ja-nelipyoraohjaus-ovat-erinomaiset/

      
  • Ja vielä joku uskoo, että haptinen näyttö kokonaan uusine käyttöliittymineen olisi jotenkin halvempi kuin joku kömpelö 90-lukulainen rulla ja pari nappia. Nuo sormenjäljet eivät ole minkään tasoinen ongelma verrattuna noiden nappien rajoittuneeseen käytettävyyteen. Valitsemalla mattapintainen näyttö ei edes näkyisi mitään sormenjälkijä, mutta eipä tuo tosiaankaan ole mainittava ongelma. Nythän nuo napit on jo melkein hylättykin, ainoastaan kaikkein vanhoillisimmat merkit ja vanhenevat mallit käyttävät niitä, mutta tuskinpa enää kovin kauan menee, ennen kuin nuokin päivittyvät nykypäivään.

      
  • Minusta tämä uusi A6 ja A7 ovat sisustuksen osalta erittäin onnistuneita autoja. Nykyinen A4 ja Q7 eivät itseäni oikein sytyttäneet ja ne näyttivät vanhanaikaisilta jo uutena. Audikin ilmeisesti tajusi tämän ja nyt tyyli on aivan toinen. Hienoa.

    Tämän Audin ongelma on sama kuin monien muidenkin saksalaisten. Kun autoon ottaa nelivedon, kohtuuhyvän suorituskyvyn, ilmajouset, nelipyöräohjaukset, paremmat navit+näytöt, paremmat valot, sisustukseen vähän tyyliä, autonomiset avustinjärjestelmät, jne., niin hintaa on äkkiä reilusti yli 100 tonnia. Kyllä siinä pää kääntyy niiden valmistajien puoleen, jotka tarjoavat hybridiä tai tayssähköversiota vastaavan luokan autosta. Ennen kuin kukaan protestoi vedoten tähän, niin toki harvaan autoon saa nelipyöräohjausta, mutta monet muut tuhansia euroja maksavat tilpehöörit ovat vakiona jo huomattavasti halvemmissa autoissa.

    Ok. Saa tällaisen karvalakkimallin noin 50 tonnillakin, mutta onhan se joka suhteessa aivan eri auto kuin nämä varustellut kutosmallit joita testataan.

      
  • Kyllä siinä pää kääntyy niiden valmistajien puoleen, jotka tarjoavat hybridiä tai tayssähköversiota vastaavan luokan autosta.
    

    Niin no täyssähköautoja tuohon luokkaan tarjoaa vain Tesla ja kyseinen A6 taitaa olla luokkansa ensimmäinen auto, johon myyydään polttomoottoreita ainostaan hybriditekniikan kanssa. A6 on jo nyt siis sitä, mistä eräs merkki hypetti uutisotsikoita jo kauan aikaa sitten.

    Saa tällaisen karvalakkimallin noin 50 tonnillakin, mutta onhan se joka suhteessa aivan eri auto kuin nämä varustellut kutosmallit joita testataan.
    

    Mutta plussaa siitä, että kuusisylinterisen version edes tarjotaan.

      
  • Tuo kevythybridi ei oikein Suomessa lämmitä, kun vaikutus veroihin (hintaan) on aika mitätön. Ja juuri sehän tässä ongelma onkin. Jaguarin maasturia ei tietenkään perinteisesti lasketa samaan luokkaan, mutta itselleni se olisi vaihtoehto tälle Audille.

    Kuusisylintrerisyydestä en sinänsä anna mitään plussaa, koska se ei ole Suomessa kilpailukykyinen ilman ladattavaa hybriditekniikkaa siinä kyljessä.

      
  • Tuo kevythybridi ei oikein Suomessa lämmitä, kun vaikutus veroihin (hintaan) on aika mitätön. Ja juuri sehän tässä ongelma onkin. Jaguarin maasturia ei tietenkään perinteisesti lasketa samaan luokkaan, mutta itselleni se olisi vaihtoehto tälle Audille.
    
    Kuusisylintrerisyydestä en sinänsä anna mitään plussaa, koska se ei ole Suomessa kilpailukykyinen ilman ladattavaa hybriditekniikkaa siinä kyljessä.

    Joidenkin mieltä nuo kevythybridit tuntuvat lämmittävän paljonkin, ainakin siinä vaiheessa, kun heidän suosikkimerkki niitä alkaa tekemään. Kaikella on omat plussat ja miinukset - myös kuusisylinterisyydellä. Mitä tulee ladattaviin hybrideihin, niin eivätköhän ne tule pian myös A6:een. Normaaliin tapaan aloitetaan vain suppealla moottorivalikoimalla.

      
  • Minua ne eivät lämmitä, oli merkki mikä hyvänsä.

    Kuusisylinterisyydellä on toki plussia, mutta millä hinnalla. Ei oikein Suomen verotuksella enää innosta.

    No toivotaan, että ladattaviakin tulee. Esimerkiksi Q5 Audiin ei ole tullut, vaikka kyseessä ei ole enää mikään aivan uusi malli.

      
  • Huhuthan ovat kuiskineet Q5:n ladattavan hybridin saapuvan myöhemmin tänä vuonna.

    https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/next-audi-q5-e-tron-quattro-spotted-ahead-launch-late-2018

      
  • NHB: "Nuo sormenjäljet eivät ole minkään tasoinen ongelma verrattuna noiden nappien rajoittuneeseen käytettävyyteen. Valitsemalla mattapintainen näyttö ei edes näkyisi mitään sormenjälkijä, mutta eipä tuo tosiaankaan ole mainittava ongelma."

    Tästä olen vahvasti eri mieltä. Tuossa kevättalvella ajelin Espanjassa viikon verran uudella vuokra-Pololla ja sen kosketusnäytöstä ei saanut mitään selvää ilta-auringon paistaessa sormenjälkiä täynnä olevaan näyttöruutuun. Sen käyttö oli siis täyttä lottoa, vaikka olinkin opetellut eri valikot ennen ajoon lähtöä! En tiedä paljonko Passattisi keskinäyttö poikkeaa teknisesti Polon vastaavasta, mutta ainakin siinä ero oli kuin yöllä ja päivällä verrattuna omaan F30:n keskinäyttöön, vaikka se olisi pölyinenkin. Tarkkapiirtoinen HUD toki vähentää mittariston ja navinäytön merkitystä muutenkin.

    Uusissa Volvoissa tulee kai auton mukana näyttöruudun puhdistusrätti, mutta kuinkahan hyvin nuo näyttöruudut sietävät jatkuvaa pyyhkimistä naarmuuntumatta? Nehän on pyyhittävä joka kerta ennen ajoon lähtöä! Oman auton kojetaulun näytöt puhdistan pölyistä muutaman kerran vuodessa vanhalla kameran linssin pumppusiveltimellä ja näytöt ovat uutta vastaavia ilman ensimmäistäkään naarmua, sormenjäljistä puhumattakaan. Kuten olen ennenkin todennut, niin kosketusnäytöt eivät ole tarkoitettu liikkuvassa autossa käytettäviksi, paitsi ajokortittomien nörttien päiväunissa!

      
  • Itse en ole vielä kertaakaan putsannut itse autoni näyttöä, vaan sisustan puhdistaja tekee sen harvakseltaan. Silti en ole kokenut mitään ongelmia nähdä näytön informaatiota tässä tai missään muussakaan autossa. Ei ole ensimmäsitäkään syytä pyyhkiä näyttöä joka kerta ajoon lähdettäessä. Naarmuuntumisen Ja sormenjälkien pelko voi johtua ehkä siitä, että ei ole vielä oppinut käyttämään modernia käyttöliittymää, jossa näyttöä tai nappeja ei tarvitse hiplata kuin aniharvoin, koska eniten käytetyt toiminnot tapahtuvat äänikomennoin. Mitään huomiota vaativaa asiaa ei liikkuvassa autossa pidä alkaa tekemään rullalla eikä kosketusnäytöllä, mutta äänikomennoilla tekee liikkeestä turvallisesti yhtä sun toista ja myös sellaista, mitä ei ole edes rakennettu noihin nappeihin ja näyttöihin. Kehitys on mennyt aika tavalla eteenpäin sitten vuosituhannen vaihteen.

      
  • Näytön jatkuva puhdistaminen on kyllä emävale. Itse olen puhdistanut näyttöni muistaakseni kolme kertaa reilun puolen vuoden aikana. Tällöinkin kyse on enemmän pölystä kuin sormenjäljistä. Tietysti jos syöt suklaata ja hampurilaisia ajamisen aikana ja rasvaisilla sormilla räpläät näyttöä, niin sormenjälkiä tulee. Vuokra-autossa tilanne saattaa olla tällainen.

    Eipä siinä mitään, kyllä minäkin sormenjälkiä pelkäsin ennen kuin sain Volvoni kosketusnäytöllä. Tosiasia on, että ainakaan omista sormistani ei oikeastaan jää häiritseviä jälkiä näyttöön.

      
  • Miten niin vuokra autossa? tulee sormenjälkiä?

      
  • Tietysti jos syöt suklaata ja hampurilaisia ajamisen aikana ja rasvaisilla sormilla räpläät näyttöä, niin sormenjälkiä tulee. Vuokra-autossa tilanne saattaa olla tällainen.
    
    Eipä siinä mitään, kyllä minäkin sormenjälkiä pelkäsin ennen kuin sain Volvoni kosketusnäytöllä. Tosiasia on, että ainakaan omista sormistani ei oikeastaan jää häiritseviä jälkiä näyttöön.
    

    Sormien rasvaisuudella on varmasti iso merkitys. Ennen näytön käyttöä käsiään aktiivisesti rasvaava tai rasvaisia ruokia sormin popsiva ei sotke pelkästään näyttöä. Tosiasia kuitenkin on, että nykypäivän autossa aika vähän tarvitsee hiplata näyttöä tai rullia, jos vertaa vaikka puhelimien ja tablettien käyttämiseen. Noita mobiililaitteitakin saa lähmiä aika hemmetin paljon, ennen kuin näyttö on niin likainen, että se haittaa kuvan näkemistä.

      
  • Kyllähän tämä TM:n kuva kertoo kaiken:

    https://tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/2018/05/audi_a6_naytto-1.jpg

    Voihan tuo näytön lääppiminen olla vaihtoehtona, mutta ele/puheohjaus ja rullahiiri ovat ne parhaat käyttöliittymät.

    Jos kosketusnäyttöä hiplaavat useat eri käyttäjät on hygieniataso kuin yleisen WC:een ovenkahvassa. Volvo antaa sen rievun mukaan, mutta mukaan tulisi toimittaa myös pullollinen pirtua ruudun desinfiointiin ennen matkan alkua.

      
  • Jos kosketusnäyttöä hiplaavat useat eri käyttäjät on hygieniataso kuin yleisen WC:een ovenkahvassa. Volvo antaa sen rievun mukaan, mutta mukaan tulisi toimittaa myös pullollinen pirtua ruudun desinfiointiin ennen matkan alkua.
    

    Joo kyllä se on vain paras unohtaa autot kokonaan, kun tuon näytön lisäksi noita kammottavia bakteeripesiä ovat myös ovien kahvat, turvavyöt, napit, ohjauspyörä... Bakteerikammoisen elämä on muutenkin hankalaa, kun talosi ovenkahvaakin käyttää useat eri käyttäjät ja sitäkin joutuu päivittäin desifioimaan pirtulla - kaupoista ja ravintoloista puhumattakaan. Pirturätti ei ehdi kuivua kuin ehkä yöllä, kun joutuu desifioimaan koko ajana kaikkea mihin koskee.

      
  • Noihin keskusteluiden kopionteihin voisi käyttää sitä pirturättiä.

      
  • Koska vuokra-autoa, kuten mitä tahansa lainatavaraa käytetään usein huonommin kuin omaa.

    WhatCarin kommentti oli kyllä typerin pitkään aikaan. Eikö niihin epätasaisiin ja hankalasti putsattaviin auton nappeihin sitten jää lainkaan bakteereita - tai rattiin, ovenkahvaan, jne....

      
  • Kaikki vuoka autot mitä ole useasti käyttänyt on ollut siistimpiä kuin monen omistusauto, enkä ole niitä vuokra autoja huonommin käyttänyt kuin omianikaan (nykyinenkään oma kaksivuotias ei uudenvieressä häpeä)

      
  • Varmasti ovat siistejä, koska vuokra-autoja myös siivotaan usein. Jos siivoaminen jätettäisiin vähemmälle, niin eiköhän olisi aika sotkuista. Mutta toisaalta niin on monen omassakin autossa. Pointtinani nyt oli, että jos omaa autoa käyttää jokseenkin siististi (kuten itse käytän), niin sormenjäljet eivät ole ongelma.

      
  • Automotorsportin testissä XC 60 T8 oli pieniruokaisempi kuin Porschen, Jaguarin ja Range Roverin noin 300 hp dieselit. Lisäksi se oli suorituskykyisin verrokeista. Ja lisäksi selvä testivoittaja.

      
  • Kosketusnäyttö autossa on koko lailla epäkelpo ratkaisu. Etenkin, kun siihen tungetaan liian paljon toimintoja tyyliin Tesla tai Volvo. Käsittääkseni VW käyttää ratkaisua paljon, koska se näyttää mainoskuvissa kivalta ja on ennenkaikkea halpa valmistaa ja konffata kuhunkin badge-engineerattuun malliin. Näin samaa halpaa ratkaisua voidaan monistaa kautta linja Seatista Lamborghiniin.

      
  • Ajakaa niillä autoilla älkääkä ropeloiko niitä näyttöjä kokoajan, nykyautoissa missä on kosketusnäyttö on myös automaatti ilmastointi ym. kun esiasetukset on tehty.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit