@Ruuhkamies kirjoitti:
Vähän ihmetyttää tämä jatkuva hinku kääntää Tesla-ketjun keskustelu käsittelemään Bemaria.
Tämän foorumin tila on kyllä varsin surkea. Samat muutamat aikuiset miehet jaksavat jauhaa tyhjänpäiväistä aiheeseen liittymätöntä potaskaa päivästä toiseen - jokaisen otsikon alla. Mitään yllättävää tässä ei toki ole, vaan moderoimattomuus on TM:n valitsema linja, joka on johtanut asiallisen keskustelun kuihtumiseen.
@NHB kirjoitti:
Vähän niinkuin Nokia otti haltuun älypuhelinmarkkinat sen jälkeen, kun muotijuttu-iPhone meni pois muodista.
Nokian voi mainita mutta BMW:tä ei. Tämähän on autokeskustelu eikä puhelinkeskustelu. NHB haukkuu mielellään muita mutta itse ei kestä mitään kritiikkiä kuten täällä hiljattain todettiin. Tarkoittaako NHB sitä että kaikki sinulle ei niin mieluisten merkkien maininnat tai keskustelut pitäisi moderaattorin karsia pois. Tämähän johtaisi siihen ettei täällä puhuttaisi kuin Passatista.
Ruuhkamies mikä keskustelu se sellainen on missä puhutaan vain Teslasta mutta muiden merkkien maininta on kielletty. Taitaa löytyä sellainenkin foorumi missä Teslasta keskustellaan ja muiden merkkien maininta johtaa välittömään banniin.
@_Quu kirjoitti:
Volvo on jo tyytyväisyyden mukaan laadukkaampi ennen koronaakin.
Juuri tämä tapaus on hyvä esimerkki siitä, että käyttäjätutkimukset kertovat vain auton ostaneiden tyytyväisyydestä ostokseensa, mutta ne eivät voi kertoa yhtään mitään siitä, kuinka tyytyväisiä kyseisen mallin ostamatta jättänyt olisi siihen ollut, jos olisi sen ostanut.
Eli siis Volvon 90-sarjan käyttäjätyytyväisyys on erittäin korkealla tasolla siitä huolimatta, että vikoja on ennätysmäärä. Se kertoo jälkimarkkinoinnin toimivuudesta (ja kiireestä).
Tämä ei ole kommentti eipäs-juupas väittelyssä kenenkään eduksi eikä ketään vastaan, vaan ainoastaan yritys pelastaa tilastomatematiikka pahoinpitelyn uhriksi joutumiselta.
@_Quu kirjoitti:
Volvo on jo tyytyväisyyden mukaan laadukkaampi ennen koronaakin.
Juuri tämä tapaus on hyvä esimerkki siitä, että käyttäjätutkimukset kertovat vain auton ostaneiden tyytyväisyydestä ostokseensa, mutta ne eivät voi kertoa yhtään mitään siitä, kuinka tyytyväisiä kyseisen mallin ostamatta jättänyt olisi siihen ollut, jos olisi sen ostanut.
Eli siis Volvon 90-sarjan käyttäjätyytyväisyys on erittäin korkealla tasolla siitä huolimatta, että vikoja on ennätysmäärä. Se kertoo jälkimarkkinoinnin toimivuudesta (ja kiireestä).
Tämä ei ole kommentti eipäs-juupas väittelyssä kenenkään eduksi eikä ketään vastaan, vaan ainoastaan yritys pelastaa tilastomatematiikka pahoinpitelyn uhriksi joutumiselta.
Jep, kuten sinä taisit aiemmin kirjoittaakin, tyytyväisyystutkimus kertoo asiakkaan tyytyväisyydestä. Se ei kerro juuri mitään muuta. Ei ainakaan mitään niistä pääasiassa marginaalista eroista verrokkeihin.
Pari huomiota lisää. Odotustaso ja sen ylittäminen tai alittaminen vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen. Siitä seuraa että esimerkiksi Daciassa todennäköisesti (keskimäärin) hyväksytään enemmän nitinöitä ja natinoita sekä ämpärimpi muovi kuin E-mersussa. Jos niitä natinoita on Daciassa vähän, ja mersussa saman verran, o Dacian omistaja Mersun omistajaa tyytyväisempi. Tästä seuraa että asiakastyytyväisyys ei ole absoluuttinen laadun mittari. Lisäksi sitä tyytyväisyyttä "sumentavat" erilaiset psykologiset vaikuttimet, kuten inhimillinen taipumus uskoa että on tehnyt hyvän valinnan.
Toinen asia asiakastyytyväisyyteen liittyen on jälkimarkkinoinnin toiminta. On ihan tutkittua tietoa siitä että asiakas on hyvin hoidetun reklamaation jälkeen (keskimäärin) tyytyväisempi / lojaalimpi kuin olisi ollut moitteettomasti toimineeseen laitteeseen ilman reklamaatiotapahtumaa.
Tyytyväisyys kyselyssä vastaajana on tuotteen käyttäjä, en ymmärrä miksi jonkun merkin omistajat kuittaa puutteetkin tyytyväinen pisteillä, ja toisen merkin omistajat ei tyytyväinen.
Jos otos on tarpeeksi laaja, tulos tasoittuu merkkiuskovaisten kaiken hyväksymältä osalta.
Sitten on me, minullekin tulee tyytyväisyyskyselylomakkeita palkkiona ilmaisia numeroita vastaan veikkaustyyliä rukseja kyselyyn.
Jos kuitenkin on autossani puutteita huollossa tai selkeitä laadusta johtuvia takuukorjauksia ruksi menee oikeaan harkittuun ruutuun.
Yhtään autoa en ole valinnut näiden kyselyvastausten mukaan, kuitenkin niitä julkaistaan, niin kuin katsastustilastojakin, saahan niistä hiukan laajempaa haarukkaa missä mennään.
@740 GLE kirjoitti:
Näkeehän noista NHB:n ja Ruuhkamiehen linkittämistä tiedoista varsin selvästi ainakin sen, että Teslan ostajat ovat pitäneet ostoksestaan.
Näin on.
"Ninety-nine percent of respondents said they would recommend the Model 3 to their family or friends, and 98% said they would buy the vehicle again."
Teslaa on muutamat viime vuodet riepoteltu mediassa oikein olan takaa (osin aiheesta!) ja siten autoa oikeasti tuntemattomilla on ymmärrettävästi negatiivinen kuva siitä. Huvittaa lukea minkä tahansa Tesla-uutisen kommentteja, kun niissä toistuu kerta toisensa jälkeen 20 tonnin vakuutukset, pesussa vuotavat ikkunantiivisteet ja muut älyttömyydet.
Teslan malleissa on ihan oikeitakin heikkouksia, mutta omistajia nämä eivät tunnu harmittavan niin paljoa, että ne kumoaisivat vahvuudet.
Mikä on totuus 20 tonnin vakuutuksista? Onko Teslan kaskossa Tesla-lisä?
Totuus 20 tonnin vakuutuksista on se, että yksi henkilö sai eräältä vakuutusyhtiöltä haista-kakka-tarjouksen, joka oli jotain yli 20 tonnia per vuosi. Ko yhtiö ei siis käytännössä halunnut vakuuttaa ko autoa muistaakseni perustuen siihen, ettei heillä ollut vielä kokemuksia ko automallista, joten vakuutuksen hinnoittelu oli hankalaa. Ei siinä mitään, ihan hyvä syy. Ongelma tässä on se, että tuo 20 tonnia on jäänyt elämään omaa elämäänsä ja sitä länkytetään eri palstoilla jatkuvasti.
Teslan kaskoissa ei ole mitään lisää, vaan tuntuvat olevan jopa verrokkeja edullisempia. Vaikkapa OP:lla on ollut varsin aggressiivinen kampanja, jolla ensimmäisen vuoden saa hyvinkin edullisesti (lasku muistaakseni alle tonnin, kun bonarin huomioidaan).
@tracktest kirjoitti:
Ruuhkamies mikä keskustelu se sellainen on missä puhutaan vain Teslasta mutta muiden merkkien maininta on kielletty. Taitaa löytyä sellainenkin foorumi missä Teslasta keskustellaan ja muiden merkkien maininta johtaa välittömään banniin.
Olet ihan oikeassa siinä, että kyllähän keskustelut tuppaavat rönsyilemään, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Jotenkin sitä kuitenkin toivoisi, että eri ketjuissa käytävät keskustelut liittyisivät edes jotenkin otsikkoonsa.
Jos nyt katson noita edellisiä viestejä, niin avasit ihan ansiokkaasti kirjoittamalla yleisesti saksalaisten laadusta vs Tesla. Tämä oli vielä oikein hyvin tämän otsikon alle istuva juttu. Mutta kun se keskustelu jäi sen jälkeen jankkaamaan pelkästään Bemaria ja sinne tule tällaisia viestejä "Vuodesta 2018 eteenpäin X7-malli on viides BMW:n Spartanburgissa valmistettava katumaasturi." Tuota ei oikein enää millään aasinsillalla saa yhdistettyä "Tesla"-otsikkoon.
En nyt yritä olla mikään nettipoliisi, eikä minulla ole moderaattorin natsoja, mutta kun tätä kääntämistä nimenomaan Bemariin on käynyt tässä ketjussa aiemminkin, niin ajattelin kommentoida asiasta.
@tracktest kirjoitti:
Ruuhkamies mikä keskustelu se sellainen on missä puhutaan vain Teslasta mutta muiden merkkien maininta on kielletty. Taitaa löytyä sellainenkin foorumi missä Teslasta keskustellaan ja muiden merkkien maininta johtaa välittömään banniin.
Olet ihan oikeassa siinä, että kyllähän keskustelut tuppaavat rönsyilemään, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Jotenkin sitä kuitenkin toivoisi, että eri ketjuissa käytävät keskustelut liittyisivät edes jotenkin otsikkoonsa.
Jos nyt katson noita edellisiä viestejä, niin avasit ihan ansiokkaasti kirjoittamalla yleisesti saksalaisten laadusta vs Tesla. Tämä oli vielä oikein hyvin tämän otsikon alle istuva juttu. Mutta kun se keskustelu jäi sen jälkeen jankkaamaan pelkästään Bemaria ja sinne tule tällaisia viestejä "Vuodesta 2018 eteenpäin X7-malli on viides BMW:n Spartanburgissa valmistettava katumaasturi." Tuota ei oikein enää millään aasinsillalla saa yhdistettyä "Tesla"-otsikkoon.
En nyt yritä olla mikään nettipoliisi, eikä minulla ole moderaattorin natsoja, mutta kun tätä kääntämistä nimenomaan Bemariin on käynyt tässä ketjussa aiemminkin, niin ajattelin kommentoida asiasta.
Kiitos erittäin asiallisesta palautteesta, kaikilta tuo ei sitten millään ota onnistuakseen. Tuo maininta X7-mallista tuli siksi koska se jäi pois tuosta ensimmäisestä viestistä ei ollut tarkoitus mitenkään korostaa asiaa vaan se oli ihan vaan virhe ei muuta. Keskustelut tuppaavat rönsyilemään mutta ei anneta sen vaikuttaa vaan otetaan asiat hieman kevyemmin ei niin vakavasti. En ole mikään kehityksen jarru vaikka niin voisi ajatella, pidän vaan omat ajatukseni ominani jos joku on eri mieltä niin se ei haittaa. Turhaa vastakkainasettelua ei pidä lisätä omilla näkemyksillä eri näkemykset ovat usein keskustelun rikkaus. Teslan kritisointi on mielestäni perustunut faktoihin ei keksittyihin asioihin. Täällä on keskustelijoita joilla on tapana irvailla ja trollata eri merkkien osalta jatkuvasti. Ja monesti tietyt nimimerkit trollaavat yhtä ja samaa merkkiä irvaillen ja halveksuen niin automerkkiä kuin sillä ajavaa kuljettajaa. En lähde ruotimaan syitä käytökseen mutta onhan se hyvin ilmeistä mistä se johtuu. Ruuhkamies kuulut keskustelujen asiallisempiin henkilöihin joten jatketaan asiallisia keskusteluja samaan tapaan, ehkä ikävät keskusteluja häiritsevät henkilötkin heräävät siihen miten näitä keskusteluja voidaan parantaa. Kunnioitusta joka suuntaan sehän se on sivistynyt tapa toimia.
Tesla sai Norjan sekaisin – Model 3 on tällä hetkellä maan myydyin automalli
29.9.2019 17:17AutoSähköautoKauppa
Model 3 -mallia on myyty lähes yhtä paljon kuin kahta kovinta kilpailijaa yhteensä.
@_Quu kirjoitti:
Tyytyväisyys kyselyssä vastaajana on tuotteen käyttäjä, en ymmärrä miksi jonkun merkin omistajat kuittaa puutteetkin tyytyväinen pisteillä, ja toisen merkin omistajat ei tyytyväinen.
Jos otos on tarpeeksi laaja, tulos tasoittuu merkkiuskovaisten kaiken hyväksymältä osalta.
Emme puhukaan pelkästään merkkiuskovaisista, joita mainitsemassasi suuressa otannassa on vain pieni osa. Puhumme erilaisia tuotteita ostaneiden erilaisista odotuksista.
Ja kyllä, vaikka ostan käytätyn auton, ensimmäinenkin narahdus tai kolahdus möykkyiseksi routineella noppakivikadulla on niin selkeä virhe, että sen syy pitää selvittää. Hyvin hoidettu ja ehjä vanhakaan auto ei saa kolista eikä narista. Uusi auto lähtee ilman muuta takuukorjaukseen, jos siitä kuuluu ylimääräisiä ääniä. Nimimerkkini auto kävi uutena yhden oven uudelleenasennuksessa vain moottoritienopeuksilla kuuluvan tuulen suhinan vuoksi.
Luotan myös siihen, että vaikkapa pitkään suhteellisen oikein kokoon ruuvatulla Toyotalla ajanut tunnistaa 100.000 km ajetun Dacian tai Nissanin muovihelistimeksi? Ei se jatkuva räminä ajamista estä, mutta ei myöskään vastaa Toyotaan tottuneen vaativaa makua. Mutta jos on ikänsä ajanut Dacialla tai vanhalla Nissanilla, silloin räminä on etenemisen luonnollinen osa, jota ilman ei ole liikettäkään.
Jos kuitenkin on autossani puutteita huollossa tai selkeitä laadusta johtuvia takuukorjauksia ruksi menee oikeaan harkittuun ruutuun.
En hämmästyisi, vaikka vastaukset polarisoituisivat ääripäihin, joissa mahdollisten vikojen korjaaminen on koettu valmistajan vastuulliseksi huolenpidosta asiakkaasta ja päinvastoin, jos homma ei ole mennyt putkeen myös hermon pingottuminen näkyy vastauksissa?
@tracktest kirjoitti:
Ruuhkamies mikä keskustelu se sellainen on missä puhutaan vain Teslasta mutta muiden merkkien maininta on kielletty. Taitaa löytyä sellainenkin foorumi missä Teslasta keskustellaan ja muiden merkkien maininta johtaa välittömään banniin.
Olet ihan oikeassa siinä, että kyllähän keskustelut tuppaavat rönsyilemään, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Jotenkin sitä kuitenkin toivoisi, että eri ketjuissa käytävät keskustelut liittyisivät edes jotenkin otsikkoonsa.
Jos nyt katson noita edellisiä viestejä, niin avasit ihan ansiokkaasti kirjoittamalla yleisesti saksalaisten laadusta vs Tesla. Tämä oli vielä oikein hyvin tämän otsikon alle istuva juttu. Mutta kun se keskustelu jäi sen jälkeen jankkaamaan pelkästään Bemaria ja sinne tule tällaisia viestejä "Vuodesta 2018 eteenpäin X7-malli on viides BMW:n Spartanburgissa valmistettava katumaasturi." Tuota ei oikein enää millään aasinsillalla saa yhdistettyä "Tesla"-otsikkoon.
En nyt yritä olla mikään nettipoliisi, eikä minulla ole moderaattorin natsoja, mutta kun tätä kääntämistä nimenomaan Bemariin on käynyt tässä ketjussa aiemminkin, niin ajattelin kommentoida asiasta.
Kiitos erittäin asiallisesta palautteesta, kaikilta tuo ei sitten millään ota onnistuakseen. Tuo maininta X7-mallista tuli siksi koska se jäi pois tuosta ensimmäisestä viestistä ei ollut tarkoitus mitenkään korostaa asiaa vaan se oli ihan vaan virhe ei muuta. Keskustelut tuppaavat rönsyilemään mutta ei anneta sen vaikuttaa vaan otetaan asiat hieman kevyemmin ei niin vakavasti. En ole mikään kehityksen jarru vaikka niin voisi ajatella, pidän vaan omat ajatukseni ominani jos joku on eri mieltä niin se ei haittaa. Turhaa vastakkainasettelua ei pidä lisätä omilla näkemyksillä eri näkemykset ovat usein keskustelun rikkaus. Teslan kritisointi on mielestäni perustunut faktoihin ei keksittyihin asioihin. Täällä on keskustelijoita joilla on tapana irvailla ja trollata eri merkkien osalta jatkuvasti. Ja monesti tietyt nimimerkit trollaavat yhtä ja samaa merkkiä irvaillen ja halveksuen niin automerkkiä kuin sillä ajavaa kuljettajaa. En lähde ruotimaan syitä käytökseen mutta onhan se hyvin ilmeistä mistä se johtuu. Ruuhkamies kuulut keskustelujen asiallisempiin henkilöihin joten jatketaan asiallisia keskusteluja samaan tapaan, ehkä ikävät keskusteluja häiritsevät henkilötkin heräävät siihen miten näitä keskusteluja voidaan parantaa. Kunnioitusta joka suuntaan sehän se on sivistynyt tapa toimia.
Kiitos tracktest. Jatketaan rönsyilyä, mutta yritetään itse kukin pitää focus mahdollisuuksien mukaan, niin hyvä tulee.
Nyt lopetan tämän meta-keskustelun tähän, pahoittelut muille lukijoille.
Jos tekee mieli ylistää Bemaria tai jotain muuta merkkiä, niin sille voi ihan hyvin avata oman keskustelus sen sijaan, että tunkee ilosanomaansa jokaisen otsikon alle.
@_Quu kirjoitti:
Tesla sai Norjan sekaisin – Model 3 on tällä hetkellä maan myydyin automalli
29.9.2019 17:17AutoSähköautoKauppa
Model 3 -mallia on myyty lähes yhtä paljon kuin kahta kovinta kilpailijaa yhteensä.
Tilanteet elää.
kauppalehti:
Sähköautoilla hurja ennätyskuukausi Norjassa –
maaliskuussa jo kolme neljästä uudesta autosta
ladattavia sähköautoja
Maaliskuun kärkipaikkaa piti Audin sähköinen katumaasturi eTron 1 681
kappaleella. Jo kolmatta kuukautta paalupaikkaa pitävän eTronin menestystä
säesti Model 3 vajaalla tuhannella autolla.
Mitä tuosta pitäisi arvella kun brittitutkijoitten mukaan koronavirus saa ihmiset enemmän tietoiseksi ympäristöasioista ja samalla yhä innokkaammiksi hankkimaan sähköauton ja silti Tesla joutuu leikkaamaan? vaikka hyvä tulos takana.
@Topi27 kirjoitti:
Mitä tuosta pitäisi arvella kun brittitutkijoitten mukaan koronavirus saa ihmiset enemmän tietoiseksi ympäristöasioista ja samalla yhä innokkaammiksi hankkimaan sähköauton ja silti Tesla joutuu leikkaamaan? vaikka hyvä tulos takana.
Eikös tuo ole ihan selkeää? Kalifornian tehdas on viranomaispäätöksellä suljettu. Ei ole kriittistä valmistusta, joten yhteiskunta pärjää ilman autotehdastakin. Tämän vuoksi on päivän selvää että joutuu lomauttamaan ja leikkaamaan palkkoja.
Toivottavasti tämä Teslan lämpöpumppu tulee pian koko mallistoon. Mielenkiintoistq, että ovat lähteneet itse tekemään tuotakin uusiksi, eivätkä ole ottaneet mitään valmista ratkaisua markkinoilta.
Lämpöpumpun lisäksi voisi olla kiva, josTesla ryhtyisi hyödyntämään jarrutusenergian talteenotossa superkondensaattoreita. Teslahan osti taannoin superkondensaattoreita valmistavan Maxwell technologied-yhtiön, joten konsernin sisältä pitäisi löytyä alan osaamista.
Itse ajelen model kolmosella pääasiassa lyhyttä taajama-ajoa ja panin merkille, että talvikuukausien aikana regen-toiminto oli pois pelistä suurimman osan aikaa, koska akku ei ehdi pätkäajossa lämpiämään tarpeeksi ottamaan jarrutusenergiaa vastaan. Ehkä superkondensaattori voisi toimia kylmässä kelissä akkua paremmin?
@Lukija93064 kirjoitti:
Lämpöpumpun lisäksi voisi olla kiva, josTesla ryhtyisi hyödyntämään jarrutusenergian talteenotossa superkondensaattoreita. Teslahan osti taannoin superkondensaattoreita valmistavan Maxwell technologied-yhtiön, joten konsernin sisältä pitäisi löytyä alan osaamista.
Itse ajelen model kolmosella pääasiassa lyhyttä taajama-ajoa ja panin merkille, että talvikuukausien aikana regen-toiminto oli pois pelistä suurimman osan aikaa, koska akku ei ehdi pätkäajossa lämpiämään tarpeeksi ottamaan jarrutusenergiaa vastaan. Ehkä superkondensaattori voisi toimia kylmässä kelissä akkua paremmin?
Oikeastaan sähköautoihin pitäisi ainakin optiona olla saatavana polttoainetoiminen lämmitin, siis esim. polttoöljyllä. Olisi auto talvipakkasillakin mukavan lämmin ja saisi sen lämpimäksi ajosädettä lyhentämättä ennen lähtöä vaikkei olisi saanut autoa lataukseen. Eikä muutenkaan tarvitsisi tehdä kompromissia akun kantaman ja lämmityksen välillä. Eihän Teslaa muutenkaan osteta ympäristösyiden takia, joten siitä näkökulmasta katsottuna ei olisi ongelmaa. Eikä lämmitin suhteellisesti paljoakaan ympäristöä kuormittaisi, koska Tesloja on niin vähän liikenteessä verrattuna polttispörisijöihin. Olisi parempi olla pelkän sähkön varassa vasta sitten, kun akut sun muut kondensaattorit ovat kehittyneet pidemmälle.
@Lukija93064 kirjoitti:
Lämpöpumpun lisäksi voisi olla kiva, josTesla ryhtyisi hyödyntämään jarrutusenergian talteenotossa superkondensaattoreita. Teslahan osti taannoin superkondensaattoreita valmistavan Maxwell technologied-yhtiön, joten konsernin sisältä pitäisi löytyä alan osaamista.
Itse ajelen model kolmosella pääasiassa lyhyttä taajama-ajoa ja panin merkille, että talvikuukausien aikana regen-toiminto oli pois pelistä suurimman osan aikaa, koska akku ei ehdi pätkäajossa lämpiämään tarpeeksi ottamaan jarrutusenergiaa vastaan. Ehkä superkondensaattori voisi toimia kylmässä kelissä akkua paremmin?
Kondensaattorin yksi etu voisi olla myös akun kulumisen vähentäminen. Tulevaisuus osoittaa, löytyykö tuolta polulta jotain käyttökelpoista vai hautautuuko kondensaattori akkujen kehittymisen alle.
@Lukija93064 kirjoitti:
Lämpöpumpun lisäksi voisi olla kiva, josTesla ryhtyisi hyödyntämään jarrutusenergian talteenotossa superkondensaattoreita. Teslahan osti taannoin superkondensaattoreita valmistavan Maxwell technologies-yhtiön, joten konsernin sisältä pitäisi löytyä alan osaamista.
Itse ajelen model kolmosella pääasiassa lyhyttä taajama-ajoa ja panin merkille, että talvikuukausien aikana regen-toiminto oli pois pelistä suurimman osan aikaa, koska akku ei ehdi pätkäajossa lämpiämään tarpeeksi ottamaan jarrutusenergiaa vastaan. Ehkä superkondensaattori voisi toimia kylmässä kelissä akkua paremmin?
Oikeastaan sähköautoihin pitäisi ainakin optiona olla saatavana polttoainetoiminen lämmitin, siis esim. polttoöljyllä. Olisi auto talvipakkasillakin mukavan lämmin ja saisi sen lämpimäksi ajosädettä lyhentämättä ennen lähtöä vaikkei olisi saanut autoa lataukseen. Eikä muutenkaan tarvitsisi tehdä kompromissia akun kantaman ja lämmityksen välillä. Eihän Teslaa muutenkaan osteta ympäristösyiden takia, joten siitä näkökulmasta katsottuna ei olisi ongelmaa. Eikä lämmitin suhteellisesti paljoakaan ympäristöä kuormittaisi, koska Tesloja on niin vähän liikenteessä verrattuna polttispörisijöihin. Olisi parempi olla pelkän sähkön varassa vasta sitten, kun akut sun muut kondensaattorit ovat kehittyneet pidemmälle.
Teslan ohjaamohan lämpenee talvella supernopeasti polttomoottoriautoon verrattuna ja kun lämmityksen saa vielä etänä päälle, niin auto on aina ajoon lähtiessä lämmin. Omalla toivelistallani on lähinnä hyötysuhteen parantaminen kylminä talvikuukausina. Marras-maaliskuussa pätkäajon keskikulutus nousi 22kWh/100km hujakoille, kun kesemmällä se oli noin 17kWh/100km. Lämpöpumppu ja pakkasessa paremmin toimiva regen varmasti tasoittaisivat eroa jonkin verran.
@Lukija93064 kirjoitti:
Lämpöpumpun lisäksi voisi olla kiva, josTesla ryhtyisi hyödyntämään jarrutusenergian talteenotossa superkondensaattoreita. Teslahan osti taannoin superkondensaattoreita valmistavan Maxwell technologies-yhtiön, joten konsernin sisältä pitäisi löytyä alan osaamista.
Itse ajelen model kolmosella pääasiassa lyhyttä taajama-ajoa ja panin merkille, että talvikuukausien aikana regen-toiminto oli pois pelistä suurimman osan aikaa, koska akku ei ehdi pätkäajossa lämpiämään tarpeeksi ottamaan jarrutusenergiaa vastaan. Ehkä superkondensaattori voisi toimia kylmässä kelissä akkua paremmin?
Oikeastaan sähköautoihin pitäisi ainakin optiona olla saatavana polttoainetoiminen lämmitin, siis esim. polttoöljyllä. Olisi auto talvipakkasillakin mukavan lämmin ja saisi sen lämpimäksi ajosädettä lyhentämättä ennen lähtöä vaikkei olisi saanut autoa lataukseen. Eikä muutenkaan tarvitsisi tehdä kompromissia akun kantaman ja lämmityksen välillä. Eihän Teslaa muutenkaan osteta ympäristösyiden takia, joten siitä näkökulmasta katsottuna ei olisi ongelmaa. Eikä lämmitin suhteellisesti paljoakaan ympäristöä kuormittaisi, koska Tesloja on niin vähän liikenteessä verrattuna polttispörisijöihin. Olisi parempi olla pelkän sähkön varassa vasta sitten, kun akut sun muut kondensaattorit ovat kehittyneet pidemmälle.
Teslan ohjaamohan lämpenee talvella supernopeasti polttomoottoriautoon verrattuna ja kun lämmityksen saa vielä etänä päälle, niin auto on aina ajoon lähtiessä lämmin. Omalla toivelistallani on lähinnä hyötysuhteen parantaminen kylminä talvikuukausina. Marras-maaliskuussa pätkäajon keskikulutus nousi 22kWh/100km hujakoille, kun kesemmällä se oli noin 17kWh/100km. Lämpöpumppu ja pakkasessa paremmin toimiva regen varmasti tasoittaisivat eroa jonkin verran.
Mutta miksi ei erillistä polttoaineella toimivaa lämmitintä? Eihän sähkölämmitin muuten ole huono juttu ollenkaan, mutta se syö ajosädettä. Toimiiko muuten Teslan lämmitin perinteisen lohkolämmitystolpan kanssa. Läheskään kaikissa hotelleissa ei vielä ole varsinaisia latausasemia, joten auto pitäisi ladata matkan varrella eim. liikenneasemalla. Sitten, kun pitää aamulla pakkasessa lähteä liikkeelle, niin saako Teslan lämmitettyä perinteisen tolpan avulla ilman, että ajoakkua kuluu? Sellaisia on aika monissa hotelleissa ja aika usein niin, että ovat kaksi tuntia kerrallaan päällä. Ja jos ei saa töpseliä mihinkään, niin viekö sähkölämmitys paljon pois ajosäteestä?
Tuota problematiikka pohdiskelin, kun mietin auton vaihtamista muutama kuukausi sitten ja tulin siihen tulokseen, että ensisijaisesti hommaan auton (siis jos hybridin), jossa on polttoainetoiminen lisälämmitin. Ei sitä tiedä, talvi saattaa tulla vielä takaisin, ehkä jo ensi jouluksi.
@HybridRules kirjoitti:
Mutta miksi ei erillistä polttoaineella toimivaa lämmitintä?
Turha hintaa nostava, vikaantuva ja tankkausta vaativa laite. Polttomoottoriautoihin toki sopii mainiosti ja sellainen itselläkin ollut polttiksissa.
Rohkenen väittää, että patteriautoilijoilla tulee hyvinhyvin harvoin tilanteita, jolloin auto olisi pitkään parkissa ilman töpseliä ja sillä pitäisi päästä ajamaan rangen äärirajoille.
Toimiiko muuten Teslan lämmitin perinteisen lohkolämmitystolpan kanssa.
Lämmitin toimii aina, kun akussa on latinkia. Jos auto on kytketty tökkeliin, niin sitten sieltä saatavaa virtaa käytetään tarpeen mukaan sisätilojen/akun lämmönsäätöön ja/tai akun lataamiseen. Sinällään siis ihan se ja sama, millaisessa tökkelissä auto on kiinni. Tai no on sillä toki sen verran väliä, että auto ei ota vastaan alle 3-5A (en muista tarkkaan) virtaa.
@HybridRules kirjoitti:
Mutta miksi ei erillistä polttoaineella toimivaa lämmitintä?
Turha hintaa nostava, vikaantuva ja tankkausta vaativa laite. Polttomoottoriautoihin toki sopii mainiosti ja sellainen itselläkin ollut polttiksissa.
Rohkenen väittää, että patteriautoilijoilla tulee hyvinhyvin harvoin tilanteita, jolloin auto olisi pitkään parkissa ilman töpseliä ja sillä pitäisi päästä ajamaan rangen äärirajoille.
Unohtamatta sitä, että tuollainen polttoainelämmitin vaatisi oman vesikiertonsa sekä tankkausyhteen. Teslalla on ollut omat ongelmansa, mutta itse arvostan tapaansa ajatella uusin silmin isoa kuvaa ja yksinkertaistaa monia asioita. Vanhat valmistajat edelleen rakentelevat autoja, joissa on paljon rinnakkaisia järjestelmi sekä elektroniikassa ja mekaniikassa, koska näin on aina tehty ja luutuneen hierarkiakaavion jokainen haara haluaa leikkiä vain omalla hiekkalaatikollaan. Jo Model 3:n Super Bottle oli oiva osoitus siitä, mitä tuore lähestyminen voi saada aikaan. https://www.teslarati.com/tesla-model-y-octovalve-easter-egg-teardown/
Moni on nähnyt Teslan osaamisen pelkästään akkuun liittyvissä asioissa, mutta mielestäni Tesla näyttää yllättävän paljon suuntaa myös monessa muussa asiassa.
Noihin sun listaamiin tekijöihin kun lisää vielä se, että sään pitäisi olla kylmä, niin aika harvassa tosiaan taitaa olla ne kuskit ja reissut, kun sähköauton polttoainelämppärille olisi tarvetta. Itse en edes muista, milloin minulla olisi tuollainen tilanne ollut viimeksi. Hotelleissa ja sukuloidessakin on ollut hyvin sähköä tarjolla.
@HybridRules kirjoitti:
Mutta miksi ei erillistä polttoaineella toimivaa lämmitintä?
Turha hintaa nostava, vikaantuva ja tankkausta vaativa laite. Polttomoottoriautoihin toki sopii mainiosti ja sellainen itselläkin ollut polttiksissa.
Rohkenen väittää, että patteriautoilijoilla tulee hyvinhyvin harvoin tilanteita, jolloin auto olisi pitkään parkissa ilman töpseliä ja sillä pitäisi päästä ajamaan rangen äärirajoille.
Toimiiko muuten Teslan lämmitin perinteisen lohkolämmitystolpan kanssa.
Lämmitin toimii aina, kun akussa on latinkia. Jos auto on kytketty tökkeliin, niin sitten sieltä saatavaa virtaa käytetään tarpeen mukaan sisätilojen/akun lämmönsäätöön ja/tai akun lataamiseen. Sinällään siis ihan se ja sama, millaisessa tökkelissä auto on kiinni. Tai no on sillä toki sen verran väliä, että auto ei ota vastaan alle 3-5A (en muista tarkkaan) virtaa.
Niin, tietenkin oletin, että lämmitin toimii aina, kun akussa on latinkia. TM:n talviautotestissä M3:n 560km WLTP range hupeni 260km(!) pienemmäksi pakkasessa eli jäljelle jäi 300km. Mitä, jos joutuu tilanteeseen, jossa auton on päässyt lataamaan edellisen kerran esim. 100km aikaisemmin ja sitten pitää olla yön yli ilman tökkeliä ja aamulla on talvipakkanen vaikkapa -16. Paljonko esilämmitys pudottaa rangea. Onko se merkittävä vai ihan pelkkä kuriositeetti?
Ymmärrän, ettei sähköautoihin tehdä polttoaineella toimivia lämmittimiä, mutta eihän sen tarvitsisi monimutkainen olla. Auton keulassa muutaman litran säiliö ja puhallin töhöttämään lämmin ilma kajuuttaan. Toisaalta sähköautoa ei kannata hankkia ollenkaan, jos usein on ongelmia löytää latauspaikka.
@Lukija93064 kirjoitti:
Teslan ohjaamohan lämpenee talvella supernopeasti polttomoottoriautoon verrattuna ja kun lämmityksen saa vielä etänä päälle, niin auto on aina ajoon lähtiessä lämmin.
Ihan kiva, mutta lämmityksen kauko-ohjaus ei ole millään tavoin voimalinjasta riippuvainen asia. Aina lämpimällä autolla lähtevälle lämpenemisnopeus on aika yhdentekevää. Mutta jos sitä on ihan pakko verrata, kannattaa sähkäriä verrata vaikkapa 5 kW Webastolla + kilowatin sähkövastuksilla + polttomoottorin hukkalämmöllä lämpenevään polttikseen.
Voimalinjasta riippumatta hyvät autot ovat lämpimiä jo valmiiksi ennen ajoon lähtöä tai kylmästä herätettyinä ainakin lämpenevät nopeasti.
Omalla toivelistallani on lähinnä hyötysuhteen parantaminen kylminä talvikuukausina. Marras-maaliskuussa pätkäajon keskikulutus nousi 22kWh/100km hujakoille, kun kesemmällä se oli noin 17kWh/100km. Lämpöpumppu ja pakkasessa paremmin toimiva regen varmasti tasoittaisivat eroa jonkin verran.
Nämä ovat todennäköisesti teollisuutta kiinnostavammat kehityskohteet kuin polttoainelämmittimen lisääminen.
Mutta niitä odotellessa, en ihmettele jos joku haluaa sähköautoonsa Webaston pidentämään talvikelin rangea.
@HybridRules kirjoitti:
Mitä, jos joutuu tilanteeseen, jossa auton on päässyt lataamaan edellisen kerran esim. 100km aikaisemmin ja sitten pitää olla yön yli ilman tökkeliä ja aamulla on talvipakkanen vaikkapa -16. Paljonko esilämmitys pudottaa rangea. Onko se merkittävä vai ihan pelkkä kuriositeetti?
Karkea arvio lämmitystehon suuruusluokasta voisi olla 5 kW, jonka näköjään Lukija93064 yllä vahvistaakin kokemusperäisesti. Maantieajossa tuo merkitsee karkeasti noin 30% kulutuslisää pakkasessa.
Talviajossa kulutusta nostavat muutkin tekijät kuin lämmitys, mutta talvirajoitukset kompensoivat ne matka-ajossa niin hyvin, että polttiskin menee kovalla jääpolanteella kesäisellä kulutuksella, kun vain matkaa on riittävästi hävittämään tahmea lähtö kohinaan.
Ymmärrän, ettei sähköautoihin tehdä polttoaineella toimivia lämmittimiä, mutta eihän sen tarvitsisi monimutkainen olla. Auton keulassa muutaman litran säiliö ja puhallin töhöttämään lämmin ilma kajuuttaan.
Unohda koko juttu. Tämä käyttötilanne on niin marginaalissa, että sitä ei kukaan valmistaja halua näperrellä koko mallisarjansa rasitteeksi. Toisekseen savuttomuus on niin suuri osa sähköauton ideaa, ettei sitä ole helppoa perustella imagemielessäkään. Teknisenä lisähaasteena polttista vaikeampi asennus polttoainesäiliön ja täyttöputken sekä nestekierron puuttuessa, joten itse tuon joudut tekemään.
Kyse on ihan eri asiasta kuin Volvo hybridin polttoainelämmittimessä, jonka voi asentaa normaalin tehdaswebaston tavoin.
@HybridRules kirjoitti:
Mitä, jos joutuu tilanteeseen, jossa auton on päässyt lataamaan edellisen kerran esim. 100km aikaisemmin ja sitten pitää olla yön yli ilman tökkeliä ja aamulla on talvipakkanen vaikkapa -16. Paljonko esilämmitys pudottaa rangea. Onko se merkittävä vai ihan pelkkä kuriositeetti?
Karkea arvio lämmitystehon suuruusluokasta voisi olla 5 kW, jonka näköjään Lukija93064 yllä vahvistaakin kokemusperäisesti. Maantieajossa tuo merkitsee karkeasti noin 30% kulutuslisää pakkasessa.
Talviajossa kulutusta nostavat muutkin tekijät kuin lämmitys, mutta talvirajoitukset kompensoivat ne matka-ajossa niin hyvin, että polttiskin menee kovalla jääpolanteella kesäisellä kulutuksella, kun vain matkaa on riittävästi hävittämään tahmea lähtö kohinaan.
Ymmärrän, ettei sähköautoihin tehdä polttoaineella toimivia lämmittimiä, mutta eihän sen tarvitsisi monimutkainen olla. Auton keulassa muutaman litran säiliö ja puhallin töhöttämään lämmin ilma kajuuttaan.
Unohda koko juttu. Tämä käyttötilanne on niin marginaalissa, että sitä ei kukaan valmistaja halua näperrellä koko mallisarjansa rasitteeksi. Toisekseen savuttomuus on niin suuri osa sähköauton ideaa, ettei sitä ole helppoa perustella imagemielessäkään. Teknisenä lisähaasteena polttista vaikeampi asennus polttoainesäiliön ja täyttöputken sekä nestekierron puuttuessa, joten itse tuon joudut tekemään.
Kyse on ihan eri asiasta kuin Volvo hybridin polttoainelämmittimessä, jonka voi asentaa normaalin tehdaswebaston tavoin.
Niinhän se on. Niinkuin totesin, en odota, että polttoainetoimisia lämmittimiä tehtäisiin sähköautoihin. Mutta olisiko se lopulta vaikea asia? Eihän esim. täyttöputkekaan tarvittaisi. Lämmitin voisi olla kaasukäyttöinen ja kaasupullo vaihdettaisiin niin kuin kaasugrillissä konsanaan. Konehuoneessa kun ei ole moottoria, niin sinne vaan kaasulämmitin ja lämminilmakanava matkustamoon. Koko laite kuuluisi osana NordicPackage -optioon hintalistassa. Paketin saisi myös ilman kaasulämmitintä vähän halvemmalla. Imagosyistä lämmittimessä käytettäisiin hiilineutraalia biokaasua.
@HybridRules kirjoitti:
Mitä, jos joutuu tilanteeseen, jossa auton on päässyt lataamaan edellisen kerran esim. 100km aikaisemmin ja sitten pitää olla yön yli ilman tökkeliä ja aamulla on talvipakkanen vaikkapa -16. Paljonko esilämmitys pudottaa rangea. Onko se merkittävä vai ihan pelkkä kuriositeetti?
Karkea arvio lämmitystehon suuruusluokasta voisi olla 5 kW, jonka näköjään Lukija93064 yllä vahvistaakin kokemusperäisesti. Maantieajossa tuo merkitsee karkeasti noin 30% kulutuslisää pakkasessa.
Talviajossa kulutusta nostavat muutkin tekijät kuin lämmitys, mutta talvirajoitukset kompensoivat ne matka-ajossa niin hyvin, että polttiskin menee kovalla jääpolanteella kesäisellä kulutuksella, kun vain matkaa on riittävästi hävittämään tahmea lähtö kohinaan.
Ymmärrän, ettei sähköautoihin tehdä polttoaineella toimivia lämmittimiä, mutta eihän sen tarvitsisi monimutkainen olla. Auton keulassa muutaman litran säiliö ja puhallin töhöttämään lämmin ilma kajuuttaan.
Unohda koko juttu. Tämä käyttötilanne on niin marginaalissa, että sitä ei kukaan valmistaja halua näperrellä koko mallisarjansa rasitteeksi. Toisekseen savuttomuus on niin suuri osa sähköauton ideaa, ettei sitä ole helppoa perustella imagemielessäkään. Teknisenä lisähaasteena polttista vaikeampi asennus polttoainesäiliön ja täyttöputken sekä nestekierron puuttuessa, joten itse tuon joudut tekemään.
Kyse on ihan eri asiasta kuin Volvo hybridin polttoainelämmittimessä, jonka voi asentaa normaalin tehdaswebaston tavoin.
Niinhän se on. Niinkuin totesin, en odota, että polttoainetoimisia lämmittimiä tehtäisiin sähköautoihin. Mutta olisiko se lopulta vaikea asia? Eihän esim. täyttöputkekaan tarvittaisi. Lämmitin voisi olla kaasukäyttöinen ja kaasupullo vaihdettaisiin niin kuin kaasugrillissä konsanaan. Konehuoneessa kun ei ole moottoria, niin sinne vaan kaasulämmitin ja lämminilmakanava matkustamoon. Koko laite kuuluisi osana NordicPackage -optioon hintalistassa. Paketin saisi myös ilman kaasulämmitintä vähän halvemmalla. Imagosyistä lämmittimessä käytettäisiin hiilineutraalia biokaasua.
Itse ymmärsin kuvauksesi perusteella tarkoittavasi veneissä (mainitsit kajuutan!) käytettävää Webasto Air Top -tyyppistä lämmitintä. Ehkä tarkoititkin, mutta et tiennyt sellaisia jo olevan markkinoilla.
Bemaritrulli tracktest työntää sen joka keskusteluun, katso vaan niin kohta se säheltää bemarinkassa kesärengaskeskustelussakin.
Tämän foorumin tila on kyllä varsin surkea. Samat muutamat aikuiset miehet jaksavat jauhaa tyhjänpäiväistä aiheeseen liittymätöntä potaskaa päivästä toiseen - jokaisen otsikon alla. Mitään yllättävää tässä ei toki ole, vaan moderoimattomuus on TM:n valitsema linja, joka on johtanut asiallisen keskustelun kuihtumiseen.
Nokian voi mainita mutta BMW:tä ei. Tämähän on autokeskustelu eikä puhelinkeskustelu. NHB haukkuu mielellään muita mutta itse ei kestä mitään kritiikkiä kuten täällä hiljattain todettiin. Tarkoittaako NHB sitä että kaikki sinulle ei niin mieluisten merkkien maininnat tai keskustelut pitäisi moderaattorin karsia pois. Tämähän johtaisi siihen ettei täällä puhuttaisi kuin Passatista.
Ruuhkamies mikä keskustelu se sellainen on missä puhutaan vain Teslasta mutta muiden merkkien maininta on kielletty. Taitaa löytyä sellainenkin foorumi missä Teslasta keskustellaan ja muiden merkkien maininta johtaa välittömään banniin.
Juuri tämä tapaus on hyvä esimerkki siitä, että käyttäjätutkimukset kertovat vain auton ostaneiden tyytyväisyydestä ostokseensa, mutta ne eivät voi kertoa yhtään mitään siitä, kuinka tyytyväisiä kyseisen mallin ostamatta jättänyt olisi siihen ollut, jos olisi sen ostanut.
Eli siis Volvon 90-sarjan käyttäjätyytyväisyys on erittäin korkealla tasolla siitä huolimatta, että vikoja on ennätysmäärä. Se kertoo jälkimarkkinoinnin toimivuudesta (ja kiireestä).
Tämä ei ole kommentti eipäs-juupas väittelyssä kenenkään eduksi eikä ketään vastaan, vaan ainoastaan yritys pelastaa tilastomatematiikka pahoinpitelyn uhriksi joutumiselta.
Jep, kuten sinä taisit aiemmin kirjoittaakin, tyytyväisyystutkimus kertoo asiakkaan tyytyväisyydestä. Se ei kerro juuri mitään muuta. Ei ainakaan mitään niistä pääasiassa marginaalista eroista verrokkeihin.
Pari huomiota lisää. Odotustaso ja sen ylittäminen tai alittaminen vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen. Siitä seuraa että esimerkiksi Daciassa todennäköisesti (keskimäärin) hyväksytään enemmän nitinöitä ja natinoita sekä ämpärimpi muovi kuin E-mersussa. Jos niitä natinoita on Daciassa vähän, ja mersussa saman verran, o Dacian omistaja Mersun omistajaa tyytyväisempi. Tästä seuraa että asiakastyytyväisyys ei ole absoluuttinen laadun mittari. Lisäksi sitä tyytyväisyyttä "sumentavat" erilaiset psykologiset vaikuttimet, kuten inhimillinen taipumus uskoa että on tehnyt hyvän valinnan.
Toinen asia asiakastyytyväisyyteen liittyen on jälkimarkkinoinnin toiminta. On ihan tutkittua tietoa siitä että asiakas on hyvin hoidetun reklamaation jälkeen (keskimäärin) tyytyväisempi / lojaalimpi kuin olisi ollut moitteettomasti toimineeseen laitteeseen ilman reklamaatiotapahtumaa.
Tyytyväisyys kyselyssä vastaajana on tuotteen käyttäjä, en ymmärrä miksi jonkun merkin omistajat kuittaa puutteetkin tyytyväinen pisteillä, ja toisen merkin omistajat ei tyytyväinen.
Jos otos on tarpeeksi laaja, tulos tasoittuu merkkiuskovaisten kaiken hyväksymältä osalta.
Sitten on me, minullekin tulee tyytyväisyyskyselylomakkeita palkkiona ilmaisia numeroita vastaan veikkaustyyliä rukseja kyselyyn.
Jos kuitenkin on autossani puutteita huollossa tai selkeitä laadusta johtuvia takuukorjauksia ruksi menee oikeaan harkittuun ruutuun.
Yhtään autoa en ole valinnut näiden kyselyvastausten mukaan, kuitenkin niitä julkaistaan, niin kuin katsastustilastojakin, saahan niistä hiukan laajempaa haarukkaa missä mennään.
Totuus 20 tonnin vakuutuksista on se, että yksi henkilö sai eräältä vakuutusyhtiöltä haista-kakka-tarjouksen, joka oli jotain yli 20 tonnia per vuosi. Ko yhtiö ei siis käytännössä halunnut vakuuttaa ko autoa muistaakseni perustuen siihen, ettei heillä ollut vielä kokemuksia ko automallista, joten vakuutuksen hinnoittelu oli hankalaa. Ei siinä mitään, ihan hyvä syy. Ongelma tässä on se, että tuo 20 tonnia on jäänyt elämään omaa elämäänsä ja sitä länkytetään eri palstoilla jatkuvasti.
Teslan kaskoissa ei ole mitään lisää, vaan tuntuvat olevan jopa verrokkeja edullisempia. Vaikkapa OP:lla on ollut varsin aggressiivinen kampanja, jolla ensimmäisen vuoden saa hyvinkin edullisesti (lasku muistaakseni alle tonnin, kun bonarin huomioidaan).
Olet ihan oikeassa siinä, että kyllähän keskustelut tuppaavat rönsyilemään, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Jotenkin sitä kuitenkin toivoisi, että eri ketjuissa käytävät keskustelut liittyisivät edes jotenkin otsikkoonsa.
Jos nyt katson noita edellisiä viestejä, niin avasit ihan ansiokkaasti kirjoittamalla yleisesti saksalaisten laadusta vs Tesla. Tämä oli vielä oikein hyvin tämän otsikon alle istuva juttu. Mutta kun se keskustelu jäi sen jälkeen jankkaamaan pelkästään Bemaria ja sinne tule tällaisia viestejä "Vuodesta 2018 eteenpäin X7-malli on viides BMW:n Spartanburgissa valmistettava katumaasturi." Tuota ei oikein enää millään aasinsillalla saa yhdistettyä "Tesla"-otsikkoon.
En nyt yritä olla mikään nettipoliisi, eikä minulla ole moderaattorin natsoja, mutta kun tätä kääntämistä nimenomaan Bemariin on käynyt tässä ketjussa aiemminkin, niin ajattelin kommentoida asiasta.
Kiitos erittäin asiallisesta palautteesta, kaikilta tuo ei sitten millään ota onnistuakseen. Tuo maininta X7-mallista tuli siksi koska se jäi pois tuosta ensimmäisestä viestistä ei ollut tarkoitus mitenkään korostaa asiaa vaan se oli ihan vaan virhe ei muuta. Keskustelut tuppaavat rönsyilemään mutta ei anneta sen vaikuttaa vaan otetaan asiat hieman kevyemmin ei niin vakavasti. En ole mikään kehityksen jarru vaikka niin voisi ajatella, pidän vaan omat ajatukseni ominani jos joku on eri mieltä niin se ei haittaa. Turhaa vastakkainasettelua ei pidä lisätä omilla näkemyksillä eri näkemykset ovat usein keskustelun rikkaus. Teslan kritisointi on mielestäni perustunut faktoihin ei keksittyihin asioihin. Täällä on keskustelijoita joilla on tapana irvailla ja trollata eri merkkien osalta jatkuvasti. Ja monesti tietyt nimimerkit trollaavat yhtä ja samaa merkkiä irvaillen ja halveksuen niin automerkkiä kuin sillä ajavaa kuljettajaa. En lähde ruotimaan syitä käytökseen mutta onhan se hyvin ilmeistä mistä se johtuu. Ruuhkamies kuulut keskustelujen asiallisempiin henkilöihin joten jatketaan asiallisia keskusteluja samaan tapaan, ehkä ikävät keskusteluja häiritsevät henkilötkin heräävät siihen miten näitä keskusteluja voidaan parantaa. Kunnioitusta joka suuntaan sehän se on sivistynyt tapa toimia.
Tesla sai Norjan sekaisin – Model 3 on tällä hetkellä maan myydyin automalli
29.9.2019 17:17AutoSähköautoKauppa
Model 3 -mallia on myyty lähes yhtä paljon kuin kahta kovinta kilpailijaa yhteensä.
Emme puhukaan pelkästään merkkiuskovaisista, joita mainitsemassasi suuressa otannassa on vain pieni osa. Puhumme erilaisia tuotteita ostaneiden erilaisista odotuksista.
Ja kyllä, vaikka ostan käytätyn auton, ensimmäinenkin narahdus tai kolahdus möykkyiseksi routineella noppakivikadulla on niin selkeä virhe, että sen syy pitää selvittää. Hyvin hoidettu ja ehjä vanhakaan auto ei saa kolista eikä narista. Uusi auto lähtee ilman muuta takuukorjaukseen, jos siitä kuuluu ylimääräisiä ääniä. Nimimerkkini auto kävi uutena yhden oven uudelleenasennuksessa vain moottoritienopeuksilla kuuluvan tuulen suhinan vuoksi.
Luotan myös siihen, että vaikkapa pitkään suhteellisen oikein kokoon ruuvatulla Toyotalla ajanut tunnistaa 100.000 km ajetun Dacian tai Nissanin muovihelistimeksi? Ei se jatkuva räminä ajamista estä, mutta ei myöskään vastaa Toyotaan tottuneen vaativaa makua. Mutta jos on ikänsä ajanut Dacialla tai vanhalla Nissanilla, silloin räminä on etenemisen luonnollinen osa, jota ilman ei ole liikettäkään.
En hämmästyisi, vaikka vastaukset polarisoituisivat ääripäihin, joissa mahdollisten vikojen korjaaminen on koettu valmistajan vastuulliseksi huolenpidosta asiakkaasta ja päinvastoin, jos homma ei ole mennyt putkeen myös hermon pingottuminen näkyy vastauksissa?
Kiitos tracktest. Jatketaan rönsyilyä, mutta yritetään itse kukin pitää focus mahdollisuuksien mukaan, niin hyvä tulee.
Nyt lopetan tämän meta-keskustelun tähän, pahoittelut muille lukijoille.
Jos tekee mieli ylistää Bemaria tai jotain muuta merkkiä, niin sille voi ihan hyvin avata oman keskustelus sen sijaan, että tunkee ilosanomaansa jokaisen otsikon alle.
Ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin, sovinnollisin mielin eteenpäin.
Tilanteet elää.
kauppalehti:
Sähköautoilla hurja ennätyskuukausi Norjassa –
maaliskuussa jo kolme neljästä uudesta autosta
ladattavia sähköautoja
Maaliskuun kärkipaikkaa piti Audin sähköinen katumaasturi eTron 1 681
kappaleella. Jo kolmatta kuukautta paalupaikkaa pitävän eTronin menestystä
säesti Model 3 vajaalla tuhannella autolla.
Mitä tuosta pitäisi arvella kun brittitutkijoitten mukaan koronavirus saa ihmiset enemmän tietoiseksi ympäristöasioista ja samalla yhä innokkaammiksi hankkimaan sähköauton ja silti Tesla joutuu leikkaamaan? vaikka hyvä tulos takana.
https://www.apu.fi/artikkelit/tesla-lomauttaa-ja-leikkaa-palkkoja
Eikös tuo ole ihan selkeää? Kalifornian tehdas on viranomaispäätöksellä suljettu. Ei ole kriittistä valmistusta, joten yhteiskunta pärjää ilman autotehdastakin. Tämän vuoksi on päivän selvää että joutuu lomauttamaan ja leikkaamaan palkkoja.
Toivottavasti tämä Teslan lämpöpumppu tulee pian koko mallistoon. Mielenkiintoistq, että ovat lähteneet itse tekemään tuotakin uusiksi, eivätkä ole ottaneet mitään valmista ratkaisua markkinoilta.
Tesla's Octovalve Enabled A Staggering 10% Increase In Range For The Model Y | CleanTechnica https://cleantechnica.com/2020/04/14/teslas-octovalve-enabled-a-staggering-10-increase-in-range-for-the-model-y/
Lämpöpumpun lisäksi voisi olla kiva, josTesla ryhtyisi hyödyntämään jarrutusenergian talteenotossa superkondensaattoreita. Teslahan osti taannoin superkondensaattoreita valmistavan Maxwell technologied-yhtiön, joten konsernin sisältä pitäisi löytyä alan osaamista.
Itse ajelen model kolmosella pääasiassa lyhyttä taajama-ajoa ja panin merkille, että talvikuukausien aikana regen-toiminto oli pois pelistä suurimman osan aikaa, koska akku ei ehdi pätkäajossa lämpiämään tarpeeksi ottamaan jarrutusenergiaa vastaan. Ehkä superkondensaattori voisi toimia kylmässä kelissä akkua paremmin?
Oikeastaan sähköautoihin pitäisi ainakin optiona olla saatavana polttoainetoiminen lämmitin, siis esim. polttoöljyllä. Olisi auto talvipakkasillakin mukavan lämmin ja saisi sen lämpimäksi ajosädettä lyhentämättä ennen lähtöä vaikkei olisi saanut autoa lataukseen. Eikä muutenkaan tarvitsisi tehdä kompromissia akun kantaman ja lämmityksen välillä. Eihän Teslaa muutenkaan osteta ympäristösyiden takia, joten siitä näkökulmasta katsottuna ei olisi ongelmaa. Eikä lämmitin suhteellisesti paljoakaan ympäristöä kuormittaisi, koska Tesloja on niin vähän liikenteessä verrattuna polttispörisijöihin. Olisi parempi olla pelkän sähkön varassa vasta sitten, kun akut sun muut kondensaattorit ovat kehittyneet pidemmälle.
Kondensaattorin yksi etu voisi olla myös akun kulumisen vähentäminen. Tulevaisuus osoittaa, löytyykö tuolta polulta jotain käyttökelpoista vai hautautuuko kondensaattori akkujen kehittymisen alle.
Teslan ohjaamohan lämpenee talvella supernopeasti polttomoottoriautoon verrattuna ja kun lämmityksen saa vielä etänä päälle, niin auto on aina ajoon lähtiessä lämmin. Omalla toivelistallani on lähinnä hyötysuhteen parantaminen kylminä talvikuukausina. Marras-maaliskuussa pätkäajon keskikulutus nousi 22kWh/100km hujakoille, kun kesemmällä se oli noin 17kWh/100km. Lämpöpumppu ja pakkasessa paremmin toimiva regen varmasti tasoittaisivat eroa jonkin verran.
Mutta miksi ei erillistä polttoaineella toimivaa lämmitintä? Eihän sähkölämmitin muuten ole huono juttu ollenkaan, mutta se syö ajosädettä. Toimiiko muuten Teslan lämmitin perinteisen lohkolämmitystolpan kanssa. Läheskään kaikissa hotelleissa ei vielä ole varsinaisia latausasemia, joten auto pitäisi ladata matkan varrella eim. liikenneasemalla. Sitten, kun pitää aamulla pakkasessa lähteä liikkeelle, niin saako Teslan lämmitettyä perinteisen tolpan avulla ilman, että ajoakkua kuluu? Sellaisia on aika monissa hotelleissa ja aika usein niin, että ovat kaksi tuntia kerrallaan päällä. Ja jos ei saa töpseliä mihinkään, niin viekö sähkölämmitys paljon pois ajosäteestä?
Tuota problematiikka pohdiskelin, kun mietin auton vaihtamista muutama kuukausi sitten ja tulin siihen tulokseen, että ensisijaisesti hommaan auton (siis jos hybridin), jossa on polttoainetoiminen lisälämmitin. Ei sitä tiedä, talvi saattaa tulla vielä takaisin, ehkä jo ensi jouluksi.
Turha hintaa nostava, vikaantuva ja tankkausta vaativa laite. Polttomoottoriautoihin toki sopii mainiosti ja sellainen itselläkin ollut polttiksissa.
Rohkenen väittää, että patteriautoilijoilla tulee hyvinhyvin harvoin tilanteita, jolloin auto olisi pitkään parkissa ilman töpseliä ja sillä pitäisi päästä ajamaan rangen äärirajoille.
Lämmitin toimii aina, kun akussa on latinkia. Jos auto on kytketty tökkeliin, niin sitten sieltä saatavaa virtaa käytetään tarpeen mukaan sisätilojen/akun lämmönsäätöön ja/tai akun lataamiseen. Sinällään siis ihan se ja sama, millaisessa tökkelissä auto on kiinni. Tai no on sillä toki sen verran väliä, että auto ei ota vastaan alle 3-5A (en muista tarkkaan) virtaa.
Unohtamatta sitä, että tuollainen polttoainelämmitin vaatisi oman vesikiertonsa sekä tankkausyhteen. Teslalla on ollut omat ongelmansa, mutta itse arvostan tapaansa ajatella uusin silmin isoa kuvaa ja yksinkertaistaa monia asioita. Vanhat valmistajat edelleen rakentelevat autoja, joissa on paljon rinnakkaisia järjestelmi sekä elektroniikassa ja mekaniikassa, koska näin on aina tehty ja luutuneen hierarkiakaavion jokainen haara haluaa leikkiä vain omalla hiekkalaatikollaan. Jo Model 3:n Super Bottle oli oiva osoitus siitä, mitä tuore lähestyminen voi saada aikaan.
https://www.teslarati.com/tesla-model-y-octovalve-easter-egg-teardown/
Moni on nähnyt Teslan osaamisen pelkästään akkuun liittyvissä asioissa, mutta mielestäni Tesla näyttää yllättävän paljon suuntaa myös monessa muussa asiassa.
Noihin sun listaamiin tekijöihin kun lisää vielä se, että sään pitäisi olla kylmä, niin aika harvassa tosiaan taitaa olla ne kuskit ja reissut, kun sähköauton polttoainelämppärille olisi tarvetta. Itse en edes muista, milloin minulla olisi tuollainen tilanne ollut viimeksi. Hotelleissa ja sukuloidessakin on ollut hyvin sähköä tarjolla.
Niin, tietenkin oletin, että lämmitin toimii aina, kun akussa on latinkia. TM:n talviautotestissä M3:n 560km WLTP range hupeni 260km(!) pienemmäksi pakkasessa eli jäljelle jäi 300km. Mitä, jos joutuu tilanteeseen, jossa auton on päässyt lataamaan edellisen kerran esim. 100km aikaisemmin ja sitten pitää olla yön yli ilman tökkeliä ja aamulla on talvipakkanen vaikkapa -16. Paljonko esilämmitys pudottaa rangea. Onko se merkittävä vai ihan pelkkä kuriositeetti?
Ymmärrän, ettei sähköautoihin tehdä polttoaineella toimivia lämmittimiä, mutta eihän sen tarvitsisi monimutkainen olla. Auton keulassa muutaman litran säiliö ja puhallin töhöttämään lämmin ilma kajuuttaan. Toisaalta sähköautoa ei kannata hankkia ollenkaan, jos usein on ongelmia löytää latauspaikka.
Ihan kiva, mutta lämmityksen kauko-ohjaus ei ole millään tavoin voimalinjasta riippuvainen asia. Aina lämpimällä autolla lähtevälle lämpenemisnopeus on aika yhdentekevää. Mutta jos sitä on ihan pakko verrata, kannattaa sähkäriä verrata vaikkapa 5 kW Webastolla + kilowatin sähkövastuksilla + polttomoottorin hukkalämmöllä lämpenevään polttikseen.
Voimalinjasta riippumatta hyvät autot ovat lämpimiä jo valmiiksi ennen ajoon lähtöä tai kylmästä herätettyinä ainakin lämpenevät nopeasti.
Nämä ovat todennäköisesti teollisuutta kiinnostavammat kehityskohteet kuin polttoainelämmittimen lisääminen.
Mutta niitä odotellessa, en ihmettele jos joku haluaa sähköautoonsa Webaston pidentämään talvikelin rangea.
Karkea arvio lämmitystehon suuruusluokasta voisi olla 5 kW, jonka näköjään Lukija93064 yllä vahvistaakin kokemusperäisesti. Maantieajossa tuo merkitsee karkeasti noin 30% kulutuslisää pakkasessa.
Talviajossa kulutusta nostavat muutkin tekijät kuin lämmitys, mutta talvirajoitukset kompensoivat ne matka-ajossa niin hyvin, että polttiskin menee kovalla jääpolanteella kesäisellä kulutuksella, kun vain matkaa on riittävästi hävittämään tahmea lähtö kohinaan.
Unohda koko juttu. Tämä käyttötilanne on niin marginaalissa, että sitä ei kukaan valmistaja halua näperrellä koko mallisarjansa rasitteeksi. Toisekseen savuttomuus on niin suuri osa sähköauton ideaa, ettei sitä ole helppoa perustella imagemielessäkään. Teknisenä lisähaasteena polttista vaikeampi asennus polttoainesäiliön ja täyttöputken sekä nestekierron puuttuessa, joten itse tuon joudut tekemään.
Kyse on ihan eri asiasta kuin Volvo hybridin polttoainelämmittimessä, jonka voi asentaa normaalin tehdaswebaston tavoin.
Niinhän se on. Niinkuin totesin, en odota, että polttoainetoimisia lämmittimiä tehtäisiin sähköautoihin. Mutta olisiko se lopulta vaikea asia? Eihän esim. täyttöputkekaan tarvittaisi. Lämmitin voisi olla kaasukäyttöinen ja kaasupullo vaihdettaisiin niin kuin kaasugrillissä konsanaan. Konehuoneessa kun ei ole moottoria, niin sinne vaan kaasulämmitin ja lämminilmakanava matkustamoon. Koko laite kuuluisi osana NordicPackage -optioon hintalistassa. Paketin saisi myös ilman kaasulämmitintä vähän halvemmalla. Imagosyistä lämmittimessä käytettäisiin hiilineutraalia biokaasua.
Itse ymmärsin kuvauksesi perusteella tarkoittavasi veneissä (mainitsit kajuutan!) käytettävää Webasto Air Top -tyyppistä lämmitintä. Ehkä tarkoititkin, mutta et tiennyt sellaisia jo olevan markkinoilla.