Ikuinen valitus nopeuksista.

221 kommenttia
245678
  • @HybridRules: kiitos selvennyksestä. Ymmärsin väärin sanomasi ettet seuraa mittaria ohittaessasi.

    Luulin sinun tarkoittavan kiihdytystä ilman rajoja, mutta taidatkin tarkoittaa persdynon ohjaamaa nopeuden rajoittamista mittaria vilkuilematta?

    Moottoriradalla on sama vaikutus kuin polttoaineen säästöllä. Kesän rauhallisin ajomatka on radalta kotiin. Kun on päivän kurmoottanut omaa kovaa ja pääsuoran jarrumerkillä on taulussa jotain mitä ei tule käytetyksi edes saksalaisella moottoritiellä, sen jälkeen suoraa valtatietä kotiin ajaessa on rauhallinen olo. Kun mikä tahansa järjellisen lähelläkään oleva nopeus tuntuu hidastetulta filmiltä, ei ole kiirettä mihinkään.

      
  • Jos esimerkiksi ajaa 80 km/h alueella 92 km/h niin sakko on 140 euroa vaikka olisi (pelkkä) eläkeläinen kyseessä.

      
  • Minä olen oikeastaan aika arka ohittamaan, jos näkyy vastaan tulevaa liikennettä vaikka näyttäisi, että hyvin pitäisi ehtiä. Mieluummin lähden ohitukseen, kun ohitettavan edessä näkyy tyhjä tie tai vastaantulija on todella kaukana vielä.

    Mutta kukapa täysin virheettömästi ja kokonaan ilman arviontivirheitä aina osaisi mennä. Tai ehkä kaikki muut paitsi minä osaavat.

    Nopea/lyhyt ohitus on minusta paras ohitus ja siksi olisi kiva, kun ei tarvitsisi ohitustilanteen ylinopeudesta olla huolissaan.

    Ei ole koskaan käynyt mielessä käydä moottoriradalla kokeilemassa. Voisi ollakin mielenkiintoista, mutta onkohan kasko voimassa radalla?

      
  • Riippuu yhtiöstä ja vakuutuksesta. Kannattaa tarkistaa ennen ratapäiville osallistumista, vaikkei olisikaan hakemassa maksiminopeutta, vaan lisää reserviä katukuskille.

    Lisäksi ainakin alussa olisi hyvä olla asiaan perehtynyt opastaja mukana. Etenkin hitaassa ryhmässä näkee mielenkiintoisia ajolinjoja ja ajotapoja muutenkin.

      
  • Pääseekö radoille vain "ratapäivillä" eli siis onko osallistuttava johonkin järjestettyyn tapahtumaan eikä voi mennä itsekseen harjoottelemaan? Onko radat niin varattuja, ettei ole niille asiaa kuin järjestetyissä tapahtumissa?

      
  • Esim. Ahvenistolla on yleensä keskiviikkoisin "harjoittelupäivä" (meluraja 110dB), jolloin kuka tahansa voi mennä kokeilemaan tietyin ehdoin omia ja autonsa tai moponsa kykyjä hintaan 60,-/ajoneuvo.

    Turvallisuussyistä kaksi- ja nelipyöräiset (tai formulat) eivät ole radalla samaan aikaan. Ja peileihin on syytä katsella tavallistakin tiheämmin, koska useimmat eivät ole siellä ensimmäistä kertaa kokeilemassa, joten vauhtierot saattavat olla merkittäviä.

    Toki radan vapaita aikoja voi vuokrata myös kokonaan itselleen tai tietylle porukalle. Halvimmalla yksittäinen kuski pääsee kokeilemaan vaikka kahden tunnin pätkän (35,-), jos radalla on vapaata aikaa (95 dB). Merkki- ja harrastekerhojen ratapäivähinnat jäsenilleen alkavat nollasta eurosta.
    http://ahvenistoracecircuit.com/vapaaharjoittelu/
    http://ahvenistoracecircuit.com/varauskalenteri/

      
  • Heinz-Guido: Jos esimerkiksi ajaa 80 km/h alueella 92 km/h niin sakko on 140 euroa vaikka olisi (pelkkä) eläkeläinen kyseessä.

    Eläkeläisten tulot ovat yleensä selvästi pienemmät kuin töissä käyvien. Kyllä se kipasee pahasti.

    Tietenkin voisi ajatella, että pistettäisiin nuo rikesakotkin tuloista riippuviksi. Nyt näyttää olevan kuitenkin suunta siihen, että rikesakkonopeuden ylärajaa korotetaan. Eli tasaisesti sama sakko kaikille.

    Jos haluaa välttää ylinopeussakot niin sama "lääke" on niin eläkeläisille kuin muillekin eli älä aja selvää ylinopeutta, josta voi saada sakkoa. Yksinkertaista!

    Kuitenkin osa sakoista johtuu siitä, ettei ole huomannut mikä on rajoitus kulloinkin. Pelkällä kännykälläkin löytyy apu: sen saa "huutamaan , kun nopeus menee yli rajoituksen. Hyvin turvavarustelluissa autoissa on myös systeemi, joka pitää nopeuden rajoituksen puitteissa (ylitysmahdollisuus on). Toivottavasti tällaiset systeemit tulevat pian kaikkiin uusiin autoihin.

      
  • "..autoni todellinen (GPS-tarkistettu) nopeus on joko tasan rajoituksen mukainen tai ihan 1 km/h yli."

    Sama käytäntö minullakin. Minulla ei ole mitään syytä kerätä jonoa taakseni ajamalla alle rajoituksen silloin kun se on selkeästi asianmukaista tilannenopeutta.

    Ja kyllä, monen tasoisia ohituksia esiintyy tuolloin. Osa tyylikkäitä, osa selkeästi omiaan vaarantamaan toisen liikenneturvallisuuden.

      
  • Minä en ole tarkistanut vakionopeuden säätimen tarkkuutta mistään.

    Asetan sen yleensä oikeaan suuruusluokkaan n. 15km/h yli tikkarin merkinnän.

    Aiemissa autoissa ei ollut adaptiivista vakkaria ja se oli vähän hankala juttu. Silloin piti aina ottaa säädin pois päältä, kun edellä ajoi joku, joka esim. oli asettanut oman GPS-tarkistetun säätimensä tasan tai +1km/h nopeusrajoitukseen eli oli liikenteen pedantti.

    Nyt on adaptiivinen säädin ja auto osaa itsekseen pitää etäisyyden edellä ajavaan. Ei tule heti mieleen ohittaa.

    Ns. perässä roikkuminen on epämukavaa ilman adaptiivista säädintä. Silloin käy helposti, että joutuu nopeusrajoituksen sijasta noudattamaan edellä ajavan aivoituksia, jotka alkavat mieluummin ennemmin kuin myöhemmin työläännyttää, jos edellä on pilkuntarkka kuski. Ei auta kuin ohittaa, ettei satu onnettomuutta.

    Joustavan ja turvallisen liikenteen kannalta olisi hyvä, kun kaikki ajaisivat leppoisasti suunnilleen rajoitusten mukaan.

      
  • Autossani on adaptiivinen vakionopeudensäädin, mutta ajan mieluummin manuaalisesti. Kytken sen pois ennen kuin se alkaisi hidastamaan turhan voimakkaasti, koska ajan ennakoivammin kuin tuo laite eikä moottorijarrutus ole kovin voimakas.

    En väittäisi pedantiksi jos ajaa nopeusrajoituksen mukaisesti. Se on vaan samankaltainen nopeuden valinta kuin jos se olisi säännönmukaisesti 15 yli. Hitaampi nopeus on esimerkiksi taloudellisempaa, ja joillakin teillä se on mukavampaa mutkissa kun ei tee mieli koukata vastaantulijoiden kaistan kautta.

      
  • Pitäisikö kaikkien siis saada ajaa autollaan niin kovaa kuin huvittaa? Tervon mielestä ei, päinvastoin. Mitä ihmettä hän puheillaan tarkoittaa?

    ”Ylinopeus on liikenteessä yksi riski, mutta ei tilanteen koko kuva”, Tervo sanoo.
    ”Kiistattomasti suurin syy kuolonkolareihin on kuljettajan huono ajokunto. Jos ihminen on epäkunnossa, sairas tai tekemässä itsemurhaa, ylinopeus on oire eikä syy.”

      
  • FARwd:Ja peileihin on syytä katsella tavallistakin tiheämmin, koska useimmat eivät ole siellä ensimmäistä kertaa kokeilemassa, joten vauhtierot saattavat olla merkittäviä.
    Motoristeilla on tapana joko poistaa tai ainakin teipata peilit kokonaan umpeen, harvemmin radalla ajavien myös nopeusmittari.

    Ensimmäisellä vältetään sirpaleiden kylväminen radalle, jälkimmäisellä huomion kiinnittyminen vääriin asioihin.

    Ei peilien seuraamisesta varmaan haittaakaan ole, mutta tärkeintä on mielestäni asettua itselle sopivaan nopeusryhmään ja pitää oma ajolinja loogisena eikä lähteä improvisoimaan väistöjä.

      
  • HybridRules:
    Joustavan ja turvallisen liikenteen kannalta olisi hyvä, kun kaikki ajaisivat leppoisasti suunnilleen rajoitusten mukaan.

    Nähtävästi ei koske sinua kuitenkaan? Ensin kerrot näin:
    Asetan sen (cruisen) yleensä oikeaan suuruusluokkaan n. 15km/h yli tikkarin merkinnän.

    ...ja sitten voivottelet tällaisia:
    Ns. perässä roikkuminen on epämukavaa ilman adaptiivista säädintä. Silloin käy helposti, että joutuu nopeusrajoituksen sijasta noudattamaan edellä ajavan aivoituksia, jotka alkavat mieluummin ennemmin kuin myöhemmin työläännyttää

    Ei sitten tullut mieleen, että se edellä ajava ajelee just kuten toivot? Sinua vain ärsytti asia viime kädessä: edellä ajoi joku, joka esim. oli asettanut oman GPS-tarkistetun säätimensä tasan tai +1km/h nopeusrajoitukseen eli oli liikenteen pedantti.

    Jonkinmoista ristiriitaa tuossa kyllä on kirjoituksesi ja toiveesi välillä. Edellä ajavan "vika" kuitenkin - tottakai.

      
  • Täytyypä, Kumppani, nyt korjata yksi virhe toisessa ketjussa sanomaani: ei se egyptiläinen sanonta koskenutkaan hyttysen ininää korvassa, vaan kärpäsen surinaa. Muistin väärin sen ensin.

      
  • "Kortti kuivumaan" 14/2018 lehdessä ollut pakina oli ihan mainio.
    Samaan tyylistä voi kokea myös nelostiellä, niin keski-suomessa kuin esim Simonkin kohdilla ennen Kemiä: Eli liikennejono etenee ehkä lähellä sallittua kenties jonkin verran alle sallitun ja, kun saavutaan ohituskaistalla varustetulle tieosuudelle ajatuksella, että ohitanpa sitten, kun siinä on tilaa, niin eikös vain jonon keulalla köröttelijäkin kiihdytä vauhdin niin, ettei ilman ylinopeutta pääse ohi. Ja jälleen ohituskaistojen päätyttyä tämä mainittu ajoneuvo pudottaa nopeudensa itselleen mieluisaksi, alle sallitun.
    Eikös olisi tarkoituksenmukaista ajaa sekin ohituskaistojen alue samaa "alinopeutta", niin takaa edelle haluavat pääsisivät turvallisesti ohi?

      
  • Arvelinkin, että et osaa kommentoida tuolla edellisen sivun lopussa oleviin havaintoihin tuon kummempaa HybridRules. Jollei kalahtanut nilkkaasi, niin johonkin...kovaan, taas.

    Täytyypä nyt korjata yksi virhe toisessa ketjussa sanomaani: ei se egyptiläinen sanonta koskenutkaan hyttysen ininää korvassa, vaan kärpäsen surinaa. Muistin väärin sen ensin.

    Ininää, tai surinaa - aivan sama. Lätkäsi ei yletä kuitenkaan ja sekös sinua harmittaa...

      
  • .... mutta mennään uudelleen siihen pointtiin edellisellä sivulla!

    HybridRules kirjoitti siellä lopuksi että:
    Joustavan ja turvallisen liikenteen kannalta olisi hyvä, kun kaikki ajaisivat leppoisasti suunnilleen rajoitusten mukaan.

    Määrittele leppoisasti ajaminen, sekä rajoitusten mukaan ajaminen? Kun jotenkin sen samassa kommentissa olevan muun tekstin kanssa olet tuon suhteen jotenkin solmussa, huomaatko itse?
    Mitä sinä halusitkaan: että sinä saat määritellä leppoisan ajamisen vauhdin, vai miten olikaan sen rajoitusten mukaan ajamisen kanssa?

      
  • Poliisi kyllä kohtelee oikeaoppista ohittajaa silkkihansikkain, tiedän tämän. Pieniin nopeuden nostoihin ei puututa. Jos ohittaminen tehtäisiin sallituksi 30km\h ylinopeudella, sehän tietäisi ongelmien sumaa.

    Vanhemmiten koen ajavani (ainakin yritän) leppoisasti, mikä tarkoittaa jonossa pysymistä cruisen avulla. Jos edellä ajavalla sellaista ei ole, vaihdan kaasupolkimeen. Adaptiivinen toimii liian kulmikkaasti, maantiellä ei pidä jarruttaa ilman syytä.

    Ja vielä kerran. Poliisi ei ole vihollinen, tehtävänä on vain lainvalvonta, vaikka kuinka harmittaisi.

      
  • Tänään kurvailin kotia kohti maantiellä, jolla on jonogeneraattorit. Olin ohittanut menovastukset jo aiemmin ja siinä leppoisasti etenin, kun tuli poliisiauto vastaan. Hetken kuluttua tulin levähdyspaikan kohdalle ja siellä näkyi normaalia enemmän pysähtyneitä autoja sekä mustamaija, joka ei tosin ollut musta.

    Olin ollut normaalia hövelimmällä tuulella. Kun vilkaisin cruiserin asetusta, se olikin vain 108 vaikka tiellä oli satasen rajoitus. Olin näköjään asettanut sen päälle jossain kohtaa, mutta unohtanut napittaa sen siihen +15 arvoon. (kun cruiseria napittaa, se pyöristyy ja hyppii 5km/h pykälissä eli asetus on yleensä viidellä jaollinen luku)

    Tiedä sitten, olivatko ystävämme ottaneet tutkan jo pois vai olivatko vaan juuri sellaisella leppoisalla otteella liikkeellä, joka parhaiten tukeekin joustavaa ja turvallista liikennettä.

    Aamulla mennessä jonogeneraattorit olivat onnistuneet pelottelemaan suuren osan kanssa-autoilijoista niin, että oli 400 hevoselle hommia, että pääsi taas väljille vesille tai paremminkin tielle.

    Kummallinen vaikutus peltipoliiseilla, kun aletaan ajaa rekkojen perässä kahdeksaakymppiä tai alle satasen alueella ja kerätään jonoa sekä hankaloitetaan ohituksia.

    Ja oikeita oveluksia nuo poliisit, kun olivat sinne peltipoliisien sekaan tutkan viritelleet.

      
  • HybridRules:
    ...Kun vilkaisin cruiserin asetusta, se olikin vain 108 vaikka tiellä oli satasen rajoitus. Olin näköjään asettanut sen päälle jossain kohtaa, mutta unohtanut napittaa sen siihen +15 arvoon.Tiedä sitten, olivatko ystävämme ottaneet tutkan jo pois vai olivatko vaan juuri sellaisella leppoisalla otteella liikkeellä, joka parhaiten tukeekin joustavaa ja turvallista liikennettä.

    Kävikö sinulla mielestäsi munkki tilanteessa? Edelleen on mysteereitä: mikä tekisi juuri sinun napittamasi lukeman joustavaksi, saati turvalliseksi. Ja kuutamolta, että mikä sai sinut päättelemään, että poliisi olisi samaa mieltä kanssasi tuolla hetkellä.

    Aamulla mennessä jonogeneraattorit olivat onnistuneet pelottelemaan suuren osan kanssa-autoilijoista niin, että oli 400 hevoselle hommia, että pääsi taas väljille vesille tai paremminkin tielle. Kummallinen vaikutus peltipoliiseilla, kun aletaan ajaa rekkojen perässä kahdeksaakymppiä tai alle satasen alueella ja kerätään jonoa sekä hankaloitetaan ohituksia.

    Sellaista mahdollisuutta ei tietenkään ole, että vastaantuleva liikenne ei mahdollista ohitteluja, oli peltipoliiseja tai ei?

    Ja oikeita oveluksia nuo poliisit, kun olivat sinne peltipoliisien sekaan tutkan viritelleet.

    Senhän ei pitäisi rajoituksen mukaan leppoisasti ajelevia häiritä, eihän? Kumpaa sinä nyt olitkaan?

      
  • Jos mittari näyttää Volvossa 108 on mittarivirhe huomioituna nopeus 105 km/h. Siitä tekninen vähennys 3 km/h, joten ylinopeus 2 km/h alittaa puuttumiskynnyksen.

    5 km/h ylinopeus säästää aikaa vajaa 3 minuuttia sadan kilometrin matkalla, tai sitten ehtii jossakin vaiheessa nopeammin hitaammin etenevän jonon päähän. Jos pitää aktiivisesta ajamisesta niin silloin ei pitkästy, mutta mikäli pitää ajamista rasittavana on helpompaa vain mennä liikennevirran mukana - perille päätyy kuitenkin melkein samaan aikaan.

    Minuuttilaskelmaa tehdessä kannattaa verrata juna/bussi-yhdistelmään, alkaen siitä kauanko menee ennen kuin pääsee edes asemalle.

    Jos käy niin että päätyy polttoainetta kuskaavan tankkiauton vetämän jonon perään, niin 80 km/h (mittarivirheellä 83-86) on hyvin taloudellinen matkanopeus tankkaamisen kannalta. Silloin aikaa menee 15 minuuttia enemmän kuin 100 km/h keskinopeudella menisi (eli matkalla ei ole yhtään 80 tai 60 km/h osuuksia).

      
  • https://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201808100120917_v0.shtml

    Siinä uutinen ikuisesta valituksesta.
    Naiskuljettaja oli tulkinnut nopeusrajoitusta itselleen sopivaksi.

    HybridRules:(kun cruiseria napittaa, se pyöristyy ja hyppii 5km/h pykälissä eli asetus on yleensä viidellä jaollinen luku)

    Kertakaikkisen surkea toteutus jos noin isoissa pykälissä säätyy?
    Yleensä 2km/h napsuilla menee.

      
  • HybridRules on huuliveikko, hänen jutuissa on niin paljon ristiriitaisuuksia oikeisiin Volvo koeajoihin verrattuna.

      
  • Kuulenko kärpäsen surinan lomassa myös q-talkia? Siis kuvainnollisesti, toistaiseksi mitään ääniä en ole kuullut.

    Se cruiserin napitus menee tosiaan painalluksilla vitosen pykälillä ja, jos pitää painettuna, niin ykkösen pykälillä liukuvana, jos tämä nyt ketään kiinnostaa. Tai itse asiassa menee ne niin, vaikka ketään ei kiinnostaisikaan. Minusta vitosen pykälä on hyvä. Aika pedanttia puuhaa, jos haluaa säätää nopeuden esim. 84km/h nopeuteen eikä 85 käy.

    Quulle tiedoksi, että olen minäkin koeajanut Volvon, mutta siitä on jo yli vuosi. Sittemmin olen rapiat puolivuotta ajanut lähes päivittäin. Mikä Quuta hätäännyttää minun cruiseri-selostuksessa?

    Kumppani ihmettelee, olivatko poliisit kanssani samaa mieltä nopeudesta. En tiedä, mutta sieluni silmin näin ainakin yhden konstaapelin peukuttavan ja iskevän silmää, että juuri noin. Juuri tuolla tavalla joustavasti ja leppoisasti sitä mennä pitää. Ei hurjastelua, ei hidastelua.

    Karretten kanssa olen samaa mieltä, että mittarissa on autoissa yleensä virhettä. Siksipä asetankin cruiserin maan- ja moottoritienopeuksissa +15, etten olisi tien tukkona muille.

    Se Kumppanin ihmettelemä jonoutuminen / vastaan tuleva liikenne: pääsinhän minäkin koko letkasta ohi. Taisi olla kolme rekkaa ja henkilöautoja varmaan yli 5kpl, mutta alle 10. Enkä mielelläni lähde ohittamaan, jos näen vastaan tulevia, elleivät ne ole todella kaukana. Eilen piti vähän tinkiä tuosta ja tehdä kuten Simo-vainaa aikoinaan, kun kaverit alkoivat inistä: "sitten mä päätin näyttää ja vähän hevosvoimia käyttää". Paitsi, ettei minun kenellekään tarvinnut mitään näyttää, en vain viitsinyt mennä alta kasikympin, kun oli satasen rajoitus. Jos muutkin olisivat ohittaneet, homma olisi ollut kaikille joustavampaa ja mukavampaa. Peltipoliisin pelko ei ole viisauden alku, vaan ajaminen osapuilleen rajoitusten mukaan.

      
  • Quu2018 on vielä vihaisella tuulella kun Toyotan mainosta uskallettiin tulkita.

      
  • Kyllä minä niin mieleni pahoitin, voi piiiiiiiip

    Goodbye

      
  • HybridRules:
    olivatko poliisit kanssani samaa mieltä nopeudesta. En tiedä, mutta sieluni silmin näin ainakin yhden konstaapelin peukuttavan ja iskevän silmää, että juuri noin.

    Ihanko noin.... Miksi sinä hätkähdit sitä, ettet onneksi ollutkaan +15km/h nopeudessa sitten? Taisit sielusi silmin nähdä itsesi paremminkin pahemmassa tilanteessa, josta et tällä kertaa jäänyt kiinni?

    Juuri tuolla tavalla joustavasti ja leppoisasti sitä mennä pitää. Ei hurjastelua, ei hidastelua.

    En ole vielä saanut vastauksia edellisellä sivulla siihen, miten sinä määrittelet nuo termit joustavat ja leppoisat.

    Sinusta sellainen kuski, joka on laittanut cruisensa GPS:llä vaikkapa +1km/h on liikenteen pedantti. Eikö nimenomaan sellainen juuri ole kuski, joka ei hurjastele, eikä hidastele, vaan ajaa rajoitusten mukaisesti?

    ....mittarissa on autoissa yleensä virhettä. Siksipä asetankin cruiserin maan- ja moottoritienopeuksissa +15, etten olisi tien tukkona muille.

    Etkä edelleenkään tiedä mitä todellista nopeutta ajat? Jos sinä saat kiinni tuon edellä mainitun pedantin, niin onko hän tien tukko? Entäs jos hänkin ajaa omasta mielestään leppoisasti ja joustavasti, ei hurjastelua, eikä hidastelua, rajoituksen mukaisesti. Mikä tekee sinun käsityksistä häntä paremmat, kun yhteisillä säännöillä pitäisi pystyä menemään?

    pääsinhän minäkin koko letkasta ohi. Taisi olla kolme rekkaa ja henkilöautoja varmaan yli 5kpl, mutta alle 10...Eilen piti vähän tinkiä tuosta ja tehdä kuten Simo-vainaa aikoinaan, kun kaverit alkoivat inistä: ”sitten mä päätin näyttää ja vähän hevosvoimia käyttää”.

    Joo, uskon kyllä, että lähdit leppoisasti ja joustavasti kaikista kerralla ohi. Sielusi silmin toivoit, ettei poliisi olisi puskissa peukuttamassa ja iskemässä silmää - kollegalleen: juuri noin, taas saatiin yksi kiinni.

    Enkä mielelläni lähde ohittamaan, jos näen vastaan tulevia, elleivät ne ole todella kaukana....Paitsi, ettei minun kenellekään tarvinnut mitään näyttää, en vain viitsinyt mennä alta kasikympin, kun oli satasen rajoitus.

    Joo, ei sinun tarvitse perustella noin naivisti ohituksen perimmäistä syytäsi. Tuo on ihan tavanomaista, että nopeammalla rajoitusalueella ohitetaan sellaisia, jotka eivät voi ajoneuvokohtaista rajoitustaan ylittää, vaikka kuorma-autot, peräkärryä vetävät jne. Mikä ihme mahtaa olla tuollaisen kommenttisi peruste?

    Eikös tuo ole ihan normi suositus, ettei vastaantulevat saa olla liian lähellä. Ihan yhtä perustavaa laatua oleva suoritus sinulta kuin se, ettet varmaan mielelläsi ohita myöskään, kun on keltainen yhtenäinen viiva sinun puolellasi?

    Jos muutkin olisivat ohittaneet, homma olisi ollut kaikille joustavampaa ja mukavampaa.

    Jos noin vankasti vetelee tilannekuvasta mutkia suoriksi, niin sinulta menee selitykselle uskottavuus. Tuossa on taas aivan liikaa mahdollisuuksia heittää vastakysymyksiä (entäs, eikö, mitenkäs jne).

    Peltipoliisin pelko ei ole viisauden alku, vaan ajaminen osapuilleen rajoitusten mukaan.

    Oliko tuo sinun paras aforismisi? Minkä takia osapuilleen rajoitusten mukaan ajavan tarvitsisi ylipäätää edes miettiä peltipoliiseja, saati pelätä niitä?

    Kuulenko kärpäsen surinan lomassa myös q-talkia? Siis kuvainnollisesti, toistaiseksi mitään ääniä en ole kuullut.

    Tuo q-talk-termisi on kyllä niin hulvaton, että ihan kippurassa... not.

    Eikö olekin harmi kun et ole löytänyt pidempää kuvainnollista lätkää...

      
  • Voihan rähmä. Kärpäsen surina korvissani kasvaa jo ihan kärpäsparven pörinäksi.

    En minä kaikista kerralla ohi edes yrittänyt päästä, se olisi vaatinut liian suurta ylinopeutta.

    Tosiasia kun on, että manteiden nopeusrajoitukset ovat käytännössä 80 tai 100, ei minun tarvitse tietääkään pilkulleen todellista nopeutta. Mikään turvallisuuteen liittyvä syy ei edellytä nopeuden tarkkaa tietämistä, ainoastaan poliisin pelko.

    Eilisellä reissulla ajelin n. 100km maantietä, jossa ennen oli lähes koko matkan satasen rajoitus, jota nyt oli joillain osuuksilla pudotettu kasikymppiin ilmeisesti tien päällystevaurioiden takia.

    Se jonogeneraattoreilla varustettu tieosuus oli alkumatkasta, mutta tuon n. 100km ajelin matkasta n. 90% ainoana autona paitsi paria rekkaa. Tien varsiin oli putsattu leveä vyöhyke varmaankin hirvien varalta.

    Yksinäistä maantietaivalta, jokunen risteys silloin tällöin, joissa nopeutta on syytäkin hidastaa.

    Osan matkaa satasen alueella on peltipoliisit, mutta pysyin hyvissä väleissä heidän kanssaan.

    Radiota kuunnellen hyvällä kelillä auringon paisteessa.

    Sellaista on joustava ja leppoisa matkanteko.

      
  • HybridRules:
    En minä kaikista kerralla ohi edes yrittänyt päästä, se olisi vaatinut liian suurta ylinopeutta.

    Kunhan vaan itseäsi viihdytit ja silleen ja kyllähän sinä niistä ohi pääsit. Kyllä sinulta selkeämpää ilmaisua edelleen kaipaa...

    Tosiasia kun on, että manteiden nopeusrajoitukset ovat käytännössä 80 tai 100, ei minun tarvitse tietääkään pilkulleen todellista nopeutta.

    Jotenkin sinulle on kuitenkin tärkeätä mainita napsujen määrät, määrittää tismalleen +15km/h, ja tiedät liikenteen pedanteista paljonkin.

    Lähinnä tuolla todellisen nopeuden tietämisellä tarkoitetaan sitä, että on selvillä oman autonsa mittarivirheen suuruudesta. Koska GPS. Ei sen kummempaa ja se määrittää liikennesääntöjen puitteissa noudatettavat rajat - toki myös vaikka sakottamisen, johon liittyy seuraavan kohta:

    Mikään turvallisuuteen liittyvä syy ei edellytä nopeuden tarkkaa tietämistä, ainoastaan poliisin pelko.

    Eikö se viisauden alku ollut jotakin muuta kuin tuo? Nii-in, yritä siinä sitten ajaa joustavasti ja leppoisasti, vai mitä?

    Tuosta turvallisuuteen liittyvästä näkökulmasta voidaan olla eri mieltä periaatetasolla. Toki jos ajat usein cruisella, niin se tarkkuuden seuraaminen on simppeliä: autohan hoitaa sen puolestasi asettamassasi rajassa. Silloin tietysti tarkkaavaisuutta voi kohdentaa tienlaitojen seuraamiseen, jos ollaan näissä olosuhteissa:

    ...tuon n. 100km ajelin matkasta n. 90% ainoana autona paitsi paria rekkaa. Yksinäistä maantietaivalta, jokunen risteys silloin tällöin, joissa nopeutta on syytäkin hidastaa. Osan matkaa satasen alueella on peltipoliisit, mutta pysyin hyvissä väleissä heidän kanssaan. Sellaista on joustava ja leppoisa matkanteko.

    Leppoisaa se varmasti onkin ajella käytännössä yksin maantiellä, kun saa pitää cruisea päällä.

    Sitä joustavuutta sinulta tarvitaan tällaisissa tilanteissa:
    Se jonogeneraattoreilla varustettu tieosuus oli alkumatkasta

    Sinä ihmettelit miksi autot viitsivät satasen rajoituksella ajaa kasikymppiä ja painoit ohi. No ei se ole tavatonta, mutta sinun ratkaisusi ei selvennä sitä, miksi ne muut, jotka eivät olleet sidottuja siihen 80:iin, eivät ohittaneet sinun laillasi. Et tarkenna tarpeeksi, joten jää kuva ettet paljasta kaikkea ja saat tilanteen kuulostamaan jopa avuttomuudelta. Niiden muiden vaihtoehtoina on voinut olla että ovat vain päättäneet ajaa leppoisasti ja/tai joustavasti, tai liikenne ei ole sallinut ohittaa hitaampaa ajoneuvoa tms. Tarinasi ei kerro, mutta ei tuollainen jonomuodostelma ole mitään poikkeuksellista ja varmaan osa niistä pääsi sitten myöhemmin ohi päästäkseen nauttimaan vapaasta tiestä leppoisasti. Mitään joustavuuttahan ei enää tarvita silloin.

      
  • Kumppani, hellitä jo.

    Minä olen vain sitä mieltä, ettei nopeusrajoituksen tarkka noudattaminen ole mikään tae turvallisesta ajamisesta.

    Eikä nopeusrajoitusten asettamisella edes pyritä turvallisuuden maksimoimiseen. Jos pyrittäisiin, tarvittaisiin tiheämpi jaotus nopeusarvoille sekä niiden vaikutusalueille. Ja paljon nykyisiä alempia nopeuksia. Minusta nykyinen systeemi 80 tai 100 on ihan ok, mutta se tarkoittaa käytännössä vain suuruusluokkaa asialliselle tiekohtaiselle nopeudelle, mutta sakotusperuste tietysti täyttyy, jos niitä nopeuksia ylittää.

    Kuski voi päättää haluaako noudattaa pilkuntarkasti rajoitusta vai uskooko myös omaa käsitystään tai tuntumaa siitä, mikä on sopiva nopeus. Nykyinen holhouskäytäntö monissa asioissa johtaa ehkä uusavuttomuuteen myös liikenteessä ja jotkut tukeutuvat ylhäältä annettuihin ohjeisiin, kun ajettelevat että niihin sisältyy joku selittämätön absoluuttinen oikeellisuus vaikkei itse sitä oikein ymmärräkään. Jotkut toiset taas pelkäävät sakkoja niin valtavasti, että se saa heidät ajamaan jopa alle nopeusrajoituksen, koska varmuuden vuoksi asettavat ajonopeuden piirun alle sallitun ja sitten mittarivirheen takia ajavat reilusti alle sallitun.

    Kaikkein tärkein asia on kuitenkin pitää tilannenopeudet oikeina ja tehdä ohitukset isoilla marginaaleilla.

    Minulla ei ole mitään tiettyä agendaa, jonka mukaan aina liikenteessä menisin. Riippuu tilanteesta ja olosuhteista. Hyvällä kelillä ja väljällä tiellä pitkää matkaa mennessä hyvä cruiserin arvo on +15 - +20 yli tikkarin, mutta peltipoliisin kohdalla ei tietysti tieten tahtoen kannata postia kotiin tilata.

    Nykyisen auton adaptiivinen cruiseri on kiva, kun se pitää auton reilulla etäisyydellä edellä menevästä eikä ajonopeutta tarvitse tarkkaille erikseen.

    Kiva ominaisuus cruiserissa on, että kun saavuttaa esim. rekan, niin auto asettuu säädetylle etäisyydelle siitä ja kun näkee, että tie on vapaa ohitukseen, voi vain asettaa vilkun vasemmalla ja auto kiihdyttää automaattisesti cruiserilla säädettyyn nopeuteen ja ohituksen voi tehdä "pitkällä rinnanajolla", jos ei ole vastaantuevia. Esim. ohituskaistoilla ja motarilla kätevä toiminto. Maantiellä on minusta useimmiten turvallisempaa tehdä ohitus mahdollisimman lyhytkestoisena ja silloin menee usein hetkellisesti päiväsakon puolelle. Huomasin, kun näiden keskustelujen takia tarkemmin mittaria zoomailin ohitustilanteissa. Mutta toivon, että tutkan kohdalle sattuessa sitä muutaman kymenen metrin matkalla olevaa nopeushuippua katsotaan "läpi sormien". Vaan en tiedä, katsotaanko. Tähän asti ei koskaan ole sellaista tilannetta tutkan kanssa tullut eteen.

    Ja nyt en enää tätä asiaa vatvo, vaikka kuinka paljon kärpästen surina korvissa voimistuisi. Ellei sitten jotain uutta ilmaannu jankkaamisen sijasta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit