Tekniikan Maailman tekijöiden joukosta löytyy monen alan asiantuntemusta, mutta löytyykö rohkeutta lähteä puolustamaan polttomoottoriautoja ihan tosissaan? Tuntuu siltä että polttomoottoriautojen puolustajat on tehokkaasti vaiennettu, syytä tähän voi vain arvailla. Nyt on tilausta kertoa asioista rohkeasti, totuudenmukaisesti ja kiihkottomasti oli sitten puolesta tai vastaan. Tärkeintä on tuoda puolueetonta tietoa julkisuuteen, nyt tuntuu siltä että on muodikasta syyllistää kaikkia polttomoottoriautojen käyttäjiä. Poliitikkojen toiminta ja puheenvuorot ovat vaalien alla toinen toistaan huvittavampia, äänten saamiseksi puhutaan mitä sattuu eikä vastuuta oteta mistään. Suomessa ollaan tekemässä päätöksiä aina ensin eikä ymmärretä mikä on hinta kaikelle. Nyt olisi syytä laittaa järkevä keskustelu käyntiin.
Yllättävintä lienee se, että suurin osa testatuista autoista tuotti niin vähän päästöjä, että ne alittivat jopa vuodelle 2020 asetetut, nykyistä tiukemmat päästörajat.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/uudet-dieselautot-yllattivat-aidossa-ajossa-tehdyissa-paastotesteissa-haukkuminen-on-lopetettava/7152522#gs.AiEELUyu
Suomesta löytyy polttoaine, joka voisi ratkaista koko maan diesel-päästöjen ongelman ja olisi jopa sähköautoja puhtaampaa!
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomesta-loytyy-polttoaine-joka-voisi-ratkaista-koko-maan-diesel-paastojen-ongelman-ja-olisi-jopa-sahkoautoja-puhtaampaa/61ff15ba-0d24-4fb3-8064-43f6a779c8e8
En aio koskaan ajaa sähköautolla.
Polttomoottoriautolla mtkaan lähtiessä ei ole käynyt edes mielessä se pääseekö perille tai takaisin ilman ongelmia. Kovassa pakkasessa sähköautolla matkanteko ei houkuta. Koppalakin kanssa samoilla linjoilla ei sähköautoa näihin tarpeisiin.
No se nyt olisi hölmöläisten hommaa rahdata Suomeen maailman ääristä mydieselit. Tuosta aiheutaa vain lisää päästöjä. Kasvihuonepäästöjen vaikutukset ovat globaaleja, eikä sillä ole väliä, missä maassa niitä tuotetaan. Mitä lähempänä kuluttajia raaka-aineet ja tuotanto ovat, kokonaisuus on sitä parempi.
Polttomoottorit ovat aika ominaisuuksiltaan sellaisia, etten näe niissä hirveästi puolustamisen arvoista. Niiden kanssa pelatessa joutuu koko ajan ravaamaan bensikselläkin, huolloista puhumattakaan.
Porvoo (Suomessa) on NHB:n kartalla maailmanäärissä.
Polttoainesäiliön tilavuus 70 litraa ei siellä nyt ravata tarvitse. Huollossa kerran vuodessa ei ihmeemmin rasita.
Kun vastaan ajatukseen, jossa ehdotellaan Nesteen Singaporen ja Rotterdamin jalostamoiden tuottamien Mydieseleiden käyttämistä Suomessa, niin sinä onnistut ymmärtämään vastaukseni noin. Onnittelut.
Monesti autot, joissa on noin iso tankki, imevätkin polttoainetta siihen malliin, ettei sillä tankillisella kovin pitkälle pääse. Itseäni tympii kyllä uhrata päivä auton vuosihuollolle. Ensin pitää herätä normaalia aikaisemmin, jotta ehtii viemään auton huoltoon ja sieltä vuokra-autolla duuniin. Illalla onkin sitten jo kiire töistä autoa hakemaan ja ihailemaan tarkastuskaavakkeen rukseja. Normaali harrastukset jäävät siltä pöivältä väliin.
Siksi autossa, joka kuluttaa niin vähän, ettei siitä pysty edes keskustelemaan joutumatta väittelyyn onkin 80 litran tankki
Auton huoltaminen ei ole syy jättää harrastuksia ei huoltopäivältä eikä sitä edeltävältä päivältä, jolloin auto viedään valmiiksi pajalle.
Näillä argumenteilla ja rangella ja tankkauksella ja latauksen kestolla ei tosin ole mitään tekemistä sähköauton valinnan kanssa, koska sähköauton hankinnan estää hinta. Jos vuosihuollossa säästää merkittävästi rahaa, olen toki valmis ottamaan sen huomioon kulutusedun lisäksi auton ostohintaa arvioidessani.
Neste lupaa, että tähteistä ja jätteistä valmistettavan Mydieselin "elinkaaren aikaiset" päästöt ovat jopa 90 prosenttia pienemmät kuin perinteisen dieselin aiheuttamat päästöt. Elinkaaren aikaisilla päästöillä tarkoitetaan sitä päästömäärää, joka syntyy raaka-aineen hankinnasta, kuljetuksesta, jalostuksesta, varsinaisen polttoaineen kuljetuksesta ja polttoaineen käytöstä eli ajamisen aikana syntyneistä päästöistä.
Neste laskee, että eläinrasvajätteestä valmistettu diesel on päästöiltään puhtaampaa kuin jopa sähköauton aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt, kun otetaan huomioon Suomen sähköntuotannon tämän hetken tuotantomixi.
Neste valmistaa Mydieseliä Porvoossa
Polttomoottoriautot ajaa tankille vasta yli 700 km ajon jälkeen, ladattava hybridi ajaa tolpalle 40 km jälkeen yli neljäksi tunniksi, mieti sitä kaaosta latauspisteillä ja ajanhukkaa.
Kuusakosken Heinolan tehtailla rakennetaan uutta rikastuslaitosta – "Kierrätyspolttoaineelle on kysyntää tulevaisuudessa"
Juu niin varmaan. Meillä on se ero, että toinen meistä kuvittelee hölmöjä ja toinen puhuu kokemuksesta.
Itse olen miettinyt, että tankin olisi hyvä olla pienempikin. Kun tuolla 55 litran tankilla ajaa keskimäärin jotain 2 000 - 3 000 kilometriä, niin mun ajosuoritteella ehtii bensa makaamaan pitkään tankissa varsinkin talvella, jolloin tulee vähemmän pitkiä siirtymiä.
Ehdotuksesi tarkoittaisi sitä, että mun pitäisi käydä kahtena peräkkäisenä iltana huollossa hengailemassa ja maksaa vuokra-autoa kahdelta päivältä. Ei jatkoon.
Ladattavilla hybrideillä ei mittausten mukaan pääse pelkällä sähköllä vielä kovinkaan pitkälle. Ajomatka vertailussa vaihteli vaatimattomasta 21 kilometristä kohtalaiseen 59 kilometriin.
No ajoivatko tuossa vertailussa sitten syklillä 40 kilometriä ajoa ja yli neljä tuntia latausta? Havaittiinko kaaosta latauspisteillä? Olisiko niin, että nuo sekoilut löytyvät ainoastaan mielikuvituksestasi?
Sellaisen käsityksen olen kommenteistasi saanut että ajat kahden latauspisteenväliä johtosulkeisissa lataushybridillä.
Kuitenkin koet ongelmaksi 700 km ja nykyään usealla polttomoottorilla reilusti ylikin tankkausvälit.
NHB:
"Polttomoottorit ovat aika ominaisuuksiltaan sellaisia, etten näe niissä hirveästi puolustamisen arvoista. Niiden kanssa pelatessa joutuu koko ajan ravaamaan bensikselläkin, huolloista puhumattakaan"
En tiedä mitä sekoilet, mutta et ainakaan omaa käyttöäni kuvaillut. No siinäpä sekoilet.
Kukahan se kehui lataavansa autoa kotona ja työpaikalla ongelmitta kun ajosuorite ei ylitä lataushybridin 21 kilometristä kohtalaiseen 59 kilometriintoimintasädettä?
Minä ajan itselataavalla n.800km välein ja Shell palvelumestari tankkaa auton, pesee tuulilasin ja tarkistaa myös öljyt & tuulilasinesteen.
Yritä nyt ymmärtää, ettei tuolla ole mitään tekemistä noiden sekoilujesi kanssa. Ei mun ole koskaan tarvinnut odotella hetkeäkään auton latautumista, joka muuten vie vain puolet visioimastasi ajasta. Kaaokset latauspaikoilla ovat myös fantasiaasi. Kaikki käyttämäni latauspisteen ovat olleet hyvässä järjestyksessä paraatipaikoilla. Tämä itse asiassa säästää aikaani ja parkkipaikoilla pyörittelyä, kun voi ajaa oven eteen varatuille ja vihreällä maalilla merkatuille paikoille. Talvikaudella on fiksua esilämmittää auto. Lasien jyrsiminen jäästä puhtaaksi ei kiinnosta sitten vähääkään, samaa voi sanoa huurtuneilla laseilla ajelemista. Lataus tapahtuu ihan vain tuon esilämmityksen sivutuotteena.
Itselle ainoa syy käydä bensiksellä on marssitauko pidemmällä siirtymällä tai polttoaineen tankkaus. Siksi yritän välttää sitä. Sinä et näköjään pääse "itselataavasi" yhdellä itselataustankillisella edes yhtä pitkälle kuin minä ladattavalla hybridillä ilman ulkopuolista sähköä ja se on ihan fine, jos nauttii Shellillä hengailusta.
Voi vitsi mitä skeidaa Ladattavat hybridiautot 2018 vuonna 4 932 kpl ehkä niille löytyy vielä lastauspaikka ruuhka ajan ulkopuolelta, mutta ei se johto sulkeisia vähennä ympärivuoden.
Vastasin postiisi, jossa paheksuit isolla tankilla olevien autojen kulutusta. Koetapa päättää, kuluttaako isotankkinen auto sinusta paheksuttavan paljon, harmittavan vähän vai epärealistisesti kesät talvet lyhyttä työmatkaa kulkiessa pelkkää pitkää matkaa kesäisellä Pohjanmaalla ajellen?
Minusta on hyvä, että autonsa saa ostaa isolla tai pienellä tankilla, kukin oman tarpeensa mukaan.
Vastasin kommenttiin, jossa aamu meni pilalle auton huollon vuoksi. Koetapa päättää, mikä siinä huollossa ihan oikeasti menee pilalle?
Meillä on tapana pysäköidä auton huoltoon tulevien ruutuun ja pudottaa avaimet postiluukkuun. Kahdesti liikkeessä sisällä asiointi saman huollon vuoksi tuntuisi kömpelöltä. Mutta hyvä, että teille aamuin-illoin liikeessä hengailevillekin on tällainen palvelu tarjolla.
Myönnän, että auton vuokraaminen huollon vuoksi tullut mieleenikään. Hyvä että autottomille on vuokra-autoja tarjolla, ei sekään ole minulta pois.
Luehan uudestaan viestini. Kirjoitin, että MONESTI isotankkiset autot kuluttavat paljon. Hyvin tiedän, että joihinkin harvoihin malleihin on tarjottu isoa tankkia pienen kohtuullisen taloudellisen moottorin kaveriksi. Toivottavasti ei tarvitse vääntää enää rautalangasta sitä, että viestini ei niputa kaikkia isotankkisia autoja suurikulutuksisiksi. Ihmeellistä peppukipuilua viestistä, jota en edes sinulle kirjoittanut.
Kuten kirjoitin, aamulla joudun heräämään normaalia aikaisemmin, jotta ehtii viemään auton huoltoon ja sieltä ehdin ajoissa duuniin. Aamun pillalle meneminen on ihan sun oma keksintö. Illalla pitää ensimmäisenä ajella huoltoon hakemaan auto. Aamu ei nyt sotke harrastuksiani yhtä paljon kuin ilta. Harrastuksiini ei kuulu huolloissa notkuminen. Jotenkin luetun ymmärtämisesi on aika heikkoa.
Teillä auton huollattaminen ilmeisesti sitoo kahden ihmisen aikatauluja ja huollossa olevalle autolle pidetään varayksikköä kotipihalla. Oma säätämisensä siinäkin.
@NHB kirjoitti:
Itse olen miettinyt, että tankin olisi hyvä olla pienempikin. Kun tuolla 55 litran tankilla ajaa keskimäärin jotain 2 000 - 3 000 kilometriä, niin mun ajosuoritteella ehtii bensa makaamaan pitkään tankissa varsinkin talvella, jolloin tulee vähemmän pitkiä siirtymiä.
Kyllä siinä on kädet rakoilla 40 km välein latausjohtojen kanssa taistellessa.
En ota kantaa kummankaan suuntaan (polttomoottori-sähkö) koska tekninen kehitys (mm. akut) ja verotus sekä markkinavoimat vie asiaa jollain aikavälillä uuteen asentoon. Mutta kuten monessa paikkaa on kirjoitettu, millä korvataan mm. pelastuslaitosten, poliisin, raskasliikenne, työkoneet ym. polttomoottorit ja millä aikataululla? Ei tapahdu ihan helpolla eikä ehkä edes parissa vuosikymmenessäkään ?
Jos on pelkkää ihmisten kuljettelua, niin kaikki vaihtoehdot on valitavissa ja aika helposti käytettävissä jo muutaman vuoden päästä. Ei minulla ainakaan ole koskaan ollut kädet rakoilla auton lämmittimien tai laturin johtojen kanssa. Hybridissä ei ole sen kummempaa johto-taistelua. Sähköautosta ei ole mitään kokemusta, mutta en usko, jos sellaisella tulee jonkin vuoden päästä ajeltua, että on mitään ongelmia kytkeä ja irroitella johtoja. Jos kerran autolla on lähdettävä...
Kai niinkin kädetön yksilö löytyy, että tuokin on mahdollista. Aina löytyy se, joka osaa yllättää. Hyvä, että tunnet itsesi , niin osaat sitten valita itsellesi sellaisen auton, jota kykenet käyttämään.
Valinta on tehty, ja maksan mielelläni ettei lähdöt ja pysäköinnit vaadi ylimääräisiä seremonioita, riittää kun avain on taskussa..
Jo vuosia sitten pääsin eroon lämmitysletkusulkeisista hankkimalla kauko-ohjattavan "Eberin". Nykyisessä autossani homma hoituu puhelimella.
En pysty ajattelemaan tilannetta miksi aloittaisin sulkeiset, jopa ympärivuotiset, uudelleen kuvitteellisten säästöjen vuoksi.
Itsellä Webastolle on niin vähän tarvetta, että joudun usein muistuttamaan itseäni käyttämään sitä, ettei käyttötauot kasva turhan pitkiksi. Riittävän kylmällä toki on toisinaan ihan tarvettakin sulatella ikkunat Webastolla, niin ei tarvitse alkaa raappailemaan jäätä, mutta tämä on kyllä todella harvinaista. En mäkään säästöjen vuoksi sähköllä aja, vaan syyt löytyvät aivan muualta. Ekologisuus, voimalinjan ylivertainen mukavuus, sähköautojen pysäköintipaikkojen sijainnit ja tekniikan mielenkiintoisuus riittävät mulle paremmin kuin hyvin.
Niin eihän ladattavalla hybridillä ajaminen vaadi yhtään mitään Corollastasi poikkeavia seremonioita, vaan antaa enemmän mahdollisuuksia.
Ei nuo "polttimet" välttämättä irrota käyttäjää johdoista. Jos on ahkeraa lämmittämistä ja lyhyitä matkoja, laturia joutuu/ kannattaa käyttää ainakin kunnon pakkasilla. Esim. kiinteistöhuoltojen autot on hyvä esimerkki, joissa joutuu välillä autot ongelmiin akun hiipuessa runsaan lämmittämisen osalta. Ja näitä lyhyitä matkoja ajaa aika moni henkilöautoilijakin. Ja on siinä sekin etu, kun pitää akun lataamalla kunnossa, ettei tarvitse parin vuoden välein uusia.
Kuvitteellista tai ei, tiedän että esimerkiksi Volvon hybridejä (XC60) ajaa noin 6 litran kulutuksella sellaisetkin kuljettajat (pieni otos n=2), jotka vierailee myös pitkillä maantielenkeillä. Vertailevat aiempiin suv-dieseleihin (sama ja eri merkkinen) ja toteavat keskikulutuksien olevan selvästi alempana samankaltaisilla ajoilla. No siinä pitää sitten olla ahkerana johtojen kanssa- aina kun mahdollista latausta ja lyhyet matkat hoituu sähköllä. Saahan siinä alaselkä liikettä...