Juuri nyt tarvitaan polttomoottoriautojen puolustuspuheenvuoroja

524 kommenttia
1121314151618»
  • BMW:n hybridi on varmasti seuraava autoni jos sellaisen haluan näillä näkymin en vielä vuosiin sellaista halua niin paljon mukavampi on nauttia ajamisesta polttomoottoriautolla.

    Ei minullakaan olisi varaa kalliiseen hybridiin ellei työntantaja sattuisi sitä kustantamaan. Perheen toinen auto on 10v vanha tavallinen bensa-auto jollaisia myydään nettiautossa 4-5 tonnin hintaan. Se ettei nykyisellään kalliit hybridit ja sähköautot ole taloudellisesti mahdollisia tai järkeviä on tosiasia suurimmalle osalle meistä, ja M5:set toki vielä sitäkin enemmän, eikä siinä ole mitään hävettävää. Se ei kuitenkaan mielestäni syy kritisoida tai vastustella teknologiaa tai uskotella itselleen tai muille että pelkällä polttomoottorilla ajo olisi joku "nautinto" suhteessa sähköistettyyn vastaavaan autoon. Pikkuhiljaa niidenkin hinnat halpenevat ja käytettyjä alkaa tulla markkinoille.

      
  • Ajelen hieman harvinaisimmilla menopeleillä ja M5 oli yksi näistä silläkin usean vuoden. Käytetyn ostaminen on vain tapani välttää kalleimmat kilometrit ja se ei mielestäni ole syy siitä ilkkumiseen kuten täällä on muutamalla tapana tehdä. Kysynkin mikä on ongelma vähän ajetun hieman harvinaisemman käytetyn auton hankinnassa ja sen käyttämisessä päivittäisiin ajotarpeisiin? Ilmastohysteerikot ovat kuin etisajan ****upol***** jotka ilmastoahdistuksessaan nimeävät suurin piirtein rikolleseksi muutoin ajattelevat ja elävät Suomen kansalaiset.

      
  • muokattu 22.08.2019 15:52

    Tätä videota kun katsoo niin onhan tuo Tesla Roadsterin kiihtyvyys jotakin ainutlaatuista. Ja kiihtyvyydessä 0 - 100 km/h jäävät jälkeen monen miljoonan arvoiset Koenigseggit ja Bugattit.

      
  • Miten tuon Teslan käy Saksan autobahnalla vaikkapa uuden BMW M5:en kanssa jos mennään reilusti 300 km/h niin kauan kuin vapaata nopeutta saa ajaa. Taitaa hyytyä suhteessa yhtä nopiaa kuin alussa kiihtyy. Uskaltaako Teslalla lähteä kyseisille teille nolaamatta itseään. Veikkaan että vartti niin sanotusti flat out Tesla sanoo nyt riittää ja ala etsimään latauspaikkaa tai matka katkeaa hyvin pian. En tiedä mikä on tuon Teslan huippunopeus mutta kai se 250 km/h on tai jotain siihen suuntaan, selventäkää vähän joka kehtaa sen tehdä.

      
  • muokattu 22.08.2019 18:02

    Huoli varmaankin on aiheellinen. Sattui tässä taannoin silmiin video jossa Audi e-tronilla ajettiin lujaa kauan. En osaa kunnolla saksaa mutta eikö tämä video tarkoita sitä että autolla päästiin vain 175 km vauhdilla 200 km/h. Ei kai Tesla voi olla tässä suhteessa parempi.

    PS.

    Nuo 200 - 300 km/h ajamiset eivät välttämättä ole kovinkaan tavallisia. Ottaisin lähtökohdaksi suomalaiset moottoritienopeudet kun kerran Suomessa asutaan.

      
  • Onko tuo BMW M5 muuten jotenkin erityinen polttomoottori-auto ?

    Uusi Corvette kiihtyy sataseen alle kolme sekuntia ja maksaa vain 60.000 dollaria.

      
  • muokattu 22.08.2019 18:30

    En tiedä erityisyydestä mutta perheautona ihan mielenkiintoinen ja hauska peli. Nelivetoisena ja napista takavetoiseksi ehkä siinä on sitä erityisyttä. Kiihtyvyys on vakiona 3.2-3.4 s 0-100 km/h ja nyt liikkuu Saksan teillä noin 700 hevosvoimaisia alle kolmen sekunnin kiihtyviä M5.sia, joten on siinä superurheiluautossa ihmetteleviä naamoja kaksin kappalein kun perheauto lähtee rinta rinnan paikalta saavuttaen yli 300 km/h nopeuden.

      
  • Tesla Roadsterin toimintasäteeksi ilmoitetaan 1000 km ja huippunopeudeksi yli 400 km/h. Varttimaili menee 8,8 sekuntiin. Taitaa olla vähän tyyriimpi auto kun pelkkä varaus on 43.000 euroa.

      
  • Montako varttimailia tuo voi ottaa ilman välilatausta? Sähköautostakin tulee vielä isojen autonvalmistajien kesken kova kilpailu kuka tekee sen himoituimman paketin jota ei tarvitse hävetä ulomuotonsa takia parkkipaikalla. Tesla ottaa pataan kiistatta noilla nykyisillä autoillaan heikon laadun ja ulkomuotojensa takia. Makuasioista ei kannata kiistellä mutta huonosta mausta voinee huomauttaa.

      
  • Tiedossa on että Teslan täyskiihdytysajat heikkenevät jos kiihdytetään monta kertaa peräjälkeen.

      
  • Porsche Taycanilla taasen kiihdytettiin 26 kertaa 0 - 200 kilometriin tunnissa ja kaikki kiihdytykset sujuivat yhtä nopeasti.

      
  • NHBNHB
    muokattu 22.08.2019 21:37

    @tracktest kirjoitti:
    Montako varttimailia tuo voi ottaa ilman välilatausta? Sähköautostakin tulee vielä isojen autonvalmistajien kesken kova kilpailu kuka tekee sen himoituimman paketin jota ei tarvitse hävetä ulomuotonsa takia parkkipaikalla. Tesla ottaa pataan kiistatta noilla nykyisillä autoillaan heikon laadun ja ulkomuotojensa takia. Makuasioista ei kannata kiistellä mutta huonosta mausta voinee huomauttaa.

    Arvioidaanpa, että Roadster kiihdyttää tuon 8,8 sekuntia keskimäärin megawatin teholla. Tuolloin energiaa kuluu (8,8/3600)h*1000kW=2,4 kWh. Akkun kapasiteetin on huhuiltu olevan jotain 200 kWh luokkaa, jolloin energiaa olisi tarpeeksi noin 80:aan kiihdytykseen. Kuitenkin radasta riippuen, yhtä jarrutusta kohden energiaa voi kerätä takaisin jotain 0,5-1 kWh, jolloin liikutaan alueella 100-140 kiihdytystä täyslatausta kohden.

    @▫️ kirjoitti:
    Tiedossa on että Teslan täyskiihdytysajat heikkenevät jos kiihdytetään monta kertaa peräjälkeen.

    Kannattaa toisinaan päivittää noita essobaarifaktoja. Tesla M3 jäähdyttää 250 kilowatin lataustehon paikallaan, joten liikkeellä keskimääräinen jäähdytysteho on aika kova. Tuon Roadsterin huhutaan pystyvät 350 kilowatin lataukseen, jota vastaavaa keskimääräistä kiihdytystehoa on mahdoton käyttää oikeastaan missään olosuhteissa yhtä varttimailia pidempään. Toinen kysymys on se, että mihin kukaan ikinä tarvitsee kymmeniä peräjälkeen tehtyjä varttimailin täyskaasukiihdytyksiä. Tuo lienee samaa sarjaa niiden Lappiin ja takaisin ilman kusitaukoja 40 asteen pakkasessa vene perässä ja suksiboksi katolla -kaskujen kanssa.

      
  • muokattu 23.08.2019 07:49

    @NHB kirjoitti:

    Tuo lienee samaa sarjaa niiden Lappiin ja takaisin ilman kusitaukoja 40 asteen pakkasessa vene perässä ja suksiboksi katolla -kaskujen kanssa.

    Ei vene, vaan moottorikelkka, mahdollisesti kaksikin. :smile:

      
  • Tuossa videossa Tesla 3 siis kiihdytti nollasta sataan 31 kertaa ilman kiihtyvyyden heikkenemistä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit