Juuri nyt tarvitaan polttomoottoriautojen puolustuspuheenvuoroja

1498 kommenttia
1444546474850»
  • Vuodelle 2020 asetetut päästörajat alitettiin kirkkaasti ADACin testeissä!

    ADACin testaamat uudet dieselautot

    1.Mercedes-Benz C 220 d – 0 mg/km

    2.Opel Astra 1.6 D – 1 mg/km

    3.BMW 520d Touring – 1 mg/km

    4.BMW 520d Steptronic – 5 mg/km

    5.Citroen Berlingo BlueHDI 130 – 7 mg/km

    6.Volkswagen Golf 1.6 TDI SCR – 14 mg/km

    7.Audi A8 50 TDI – 15 mg/km

    8.Kia Ceed 1.6 CRDi – 22 mg/km

    9.BMW X2 xDrive 20d – 23 mg/km

    10.Peugeot 308 SW BlueHDi 180 – 30 mg/km

    11.Mercedes-Benz A 180 d – 40 mg/km

    12.Volvo XC60 D5 AWD – 56 mg/km

    13.Honda Civic 1.6 i-DTEC – 101 mg/km

      
  • Risto Isomäki kirjoittaa Aarrelehden kolumnissaan tulevaisuuden mahdollisista kaivosmääristä ja niiden ympäristövaikutuksista. Näistä kaipaisi laajempaa keskustelua, koska kysymyksessä on ehdottomasti huomioitava asia. Sähköautoilllakin voi olla Isomäen mukaan huomattava negatiivinen ympäristövaikutus.
    Isomäki kirjoittaa mm:
    "Meidän on pian pakko siirtyä sellaiseen teknologiaan, joka ei tuota suuria määriä kasvihuonekaasuja. Mutta jos kaikki suunnitellut kaivokset perustetaan, niiden suorat ja epäsuorat päästöt voivat kumota muilla sektoreilla saavutetun edistyksen. Eli suo siellä, vetelä täällä."

    https://www.aarrelehti.fi/kolumnit/artikkeli-1.1746360

      1
  • Risto Isomäen näkemyksien huolet ovat oikeanlaiset. Näin se helposti menee kun kehittyvät maat pystyvät tuottamaan saman (lapsityövoimalla/luonnon raiskauksilla) halvemmalla kuin se tehtäisiin vähemmän haitallisesti.
    Lähes kaikkia mainitsemia mineraaleja kaivetetaan jo nyt ilman sähköautoiluakin, mutta määrä kasvaa luonnollisesti kysynnän mukaan.

    Tämän hetkinen tilanne on kuin siirryttäisiin höyrykoneista (tai häkäpöntöistä) polttomoottoriin. Onhan täysin varma, että sähköauto toimii paremmin ja hyötysuhde on merkittävästi parempi. Huomaatte ylivoimaisuuden kun sellaisen omistatte.

    Akkujen valmistus on kuitenkin vielä lasten kengissä haittoineen, mutta jo nyt voidaan suuri osa tuottaa hyvinkin päästöttömästi.

    Liitteeksi laittaisin sinulle monia uusia (lähes päästöttömiä) innovaatioita, tässä hahmotelmana niistä vain yksi, mutta joka on toisen artikkelin mukaan jo käytössä:

    https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/akkujen-raaka-aineongelma-ratkaistu-sadoiksi-tuhansiksi-vuosiksi-merissa-on-240-000-000-000-tonnia-litiumia-ja-sen-rikastamiseen-keksittiin-nyt-menetelma/3581f113-2056-43fb-8ec0-cb0a77200ec7

      
  • Epäilemättä parannusta mineraalien keräämiseen tulee joskus. Tekniikka ja Talouden jutut ovat usein yltiöoptimistisia; muistan aikanaan 80-luvulla lehdessä innostutun kylmäfuusiostakin. Haihattelu on kuitenkin tällä hetkellä sopivampi termi kuvaamaan tilannetta, kun ratkaisua ei ole olemassa. Samantapaista haihattelua on ollut puhe akkujen energiatiheyden parantumisesta, mitään valtavan radikaalia parannusta ei ole vieläkään näköpiirissä.

      1
  • En osta kaupasta kuin kotimaassa tuotettua ruokaa, enkä haluasi myöskään käyttää tuonti energiaa.

      
  • @Vital kirjoitti:
    En osta kaupasta kuin kotimaassa tuotettua ruokaa, enkä haluasi myöskään käyttää tuonti energiaa.

    Banaani, ananas ja muut hedelmät ei siis kuulu ruokalistalle...

      1
  • @Josef kirjoitti:

    @Vital kirjoitti:
    En osta kaupasta kuin kotimaassa tuotettua ruokaa, enkä haluasi myöskään käyttää tuonti energiaa.

    Banaani, ananas ja muut hedelmät ei siis kuulu ruokalistalle...

    Ups. Tunnustan lisäksi (hyvin salaisen) intohimoni pitkään kypsytetyihin juustoihin, joita Suomessa ei jostain syystä valmisteta.

      
  • Suomalaisyritys muuttaa dieseleitä sähköautoiksi: ”Kustannukset puolet uuden vastaavan hinnasta”

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/6a90fae1-cf43-447f-8e2b-9f88f7aae761?ref=ampparit:ade4

      
  • muokattu 16.02.2022 08:49
  • Juutuubissa on paljon erilaisia jokamies testejä. Paljonko on range? Ja kauanko menee kun ajaa Helsingistä Rukalle (830 km) ja monestiko kannattaa ladata ja pitäisikö akkua lämmittää ennen latausta? Kauanko rakko kestää? Paljonko maksaa jos ajaa Rukalta Helsinkiin (830km) kun on käytettävä julkisia latureita tai teslan tms latureita ja toimiiko tagit ja apit?

    No tuli vain mieleen kun Rukalta Helsinkiin meni kuulemma liki 12 tuntia (sis latausta 2 tuntia 8 min ), ja lataukset maksoi 60 euroa....jotta ei se nyt mitenkään halpaa ole. Omalla hybridi autollani on maantie kulutus samalla keskinopeudella 4,6/100 km ja kun litra maksaa noin 1,9 euroa niin matka on vain 12 euroa kalliimpi. (72 euroa), Eikä tartte tankata välillä, eikä ostella turhia välipaloja, eikä kuikuilla latureilla, eikä miettiä edes bensan hintaa.
    Matka-aikakin on pari tuntia lyhyempi vaikka söis kerran ja jois kahdet kahveet.

    Itse vaihdoin autoa ja kulutus putosi puoleen. 8,5-10 oli ennen, nyt on 3,8-5. Näin ollen kun bensa maksaa 4 euroa litra olen vasta entisellä kustannustasolla. Ei se nyt ole kallista!

    Minusta nykyinen autoni joka on siinä 25-30.000 hintaluokassa on aivan älyttömästi järkevämpi kuin 45-60000 maksava ja suunnilleen samat ominaisuudet sisältävä sähköauto. Niin ja vielä että lämpöa riittää vaikka -40 lukemilla. Ja kulutus on niin pieni, ettei se kai edes saastuta-jos alettais oikein kaikki saastutuksen muodot huomioimaan.

      3
  • @takuulla257 kirjoitti:
    Juutuubissa on paljon erilaisia jokamies testejä. Paljonko on range? Ja kauanko menee kun ajaa Helsingistä Rukalle (830 km) ja monestiko kannattaa ladata ja pitäisikö akkua lämmittää ennen latausta? Kauanko rakko kestää? Paljonko maksaa jos ajaa Rukalta Helsinkiin (830km) kun on käytettävä julkisia latureita tai teslan tms latureita ja toimiiko tagit ja apit?

    No tuli vain mieleen kun Rukalta Helsinkiin meni kuulemma liki 12 tuntia (sis latausta 2 tuntia 8 min ), ja lataukset maksoi 60 euroa....jotta ei se nyt mitenkään halpaa ole. Omalla hybridi autollani on maantie kulutus samalla keskinopeudella 4,6/100 km ja kun litra maksaa noin 1,9 euroa niin matka on vain 12 euroa kalliimpi. (72 euroa), Eikä tartte tankata välillä, eikä ostella turhia välipaloja, eikä kuikuilla latureilla, eikä miettiä edes bensan hintaa.
    Matka-aikakin on pari tuntia lyhyempi vaikka söis kerran ja jois kahdet kahveet.

    Itse vaihdoin autoa ja kulutus putosi puoleen. 8,5-10 oli ennen, nyt on 3,8-5. Näin ollen kun bensa maksaa 4 euroa litra olen vasta entisellä kustannustasolla. Ei se nyt ole kallista!

    Minusta nykyinen autoni joka on siinä 25-30.000 hintaluokassa on aivan älyttömästi järkevämpi kuin 45-60000 maksava ja suunnilleen samat ominaisuudet sisältävä sähköauto. Niin ja vielä että lämpöa riittää vaikka -40 lukemilla. Ja kulutus on niin pieni, ettei se kai edes saastuta-jos alettais oikein kaikki saastutuksen muodot huomioimaan.

    Eikö olekkin helppo levittää samaa paskaa joka aiheeseen copy ja liitä menetelmällä.

    Tosin iloksesi voin tehdä saman.

    Hassun hauska heppu jaksaa samaa valitusvirttä vuodesta toiseen.
    Otit kalleimman latausvaihtoehdon ja kyseenalaisen halvimman polttonesteauton kulu vertailun.
    Oletko kuullut sähkön hinnan vaihtelevan eri lataus pisteissä ja ei ole mitään pakkoa ladata kalleimmalla laturilla nykyään ja tuostakin matkasta menisi monella jo puolet halvalla kotisähköllä.

    Ai niin oletko kuullut kaveristä joka ajoi sähköautolla lappiin ilmaiseksi huvin vuoksi.

    https://www.is.fi/autot/art-2000008536660.html

      
  • Minä avaan autonoven kahvaan koskemalla käynnistän napista valitsen ajosuunnan ja menoksi, en näe mitään syytä maksaa sähköautosta parikymmentätuhatta enemmän.

      2
  • @Quu kirjoitti:
    Minä avaan autonoven kahvaan koskemalla käynnistän napista valitsen ajosuunnan ja menoksi, en näe mitään syytä maksaa sähköautosta parikymmentätuhatta enemmän.

    Ajelet siis n. 10 000 euron autolla.

      
  • @Topi27 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Minä avaan autonoven kahvaan koskemalla käynnistän napista valitsen ajosuunnan ja menoksi, en näe mitään syytä maksaa sähköautosta parikymmentätuhatta enemmän.

    Ajelet siis n. 10 000 euron autolla.

    Minun sähköautohinnasto alkaa Volkswagen ID.4 Pro Performance Business Max 150 kW, akku 77 kWh >

      
  • @Quu kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Minä avaan autonoven kahvaan koskemalla käynnistän napista valitsen ajosuunnan ja menoksi, en näe mitään syytä maksaa sähköautosta parikymmentätuhatta enemmän.

    Ajelet siis n. 10 000 euron autolla.

    Minun sähköautohinnasto alkaa Volkswagen ID.4 Pro Performance Business Max 150 kW, akku 77 kWh >

    Voihan sitä tasoa nostaa, mutta eikö olisi tasapuolisempaa verrata hintoja kokoluokaltaan samankokoista esim. vaikka Opel Mokka E 30 000 euroa kuin selvästi kookkaampaan midsize suv luokkaan kuuluvaan ID 4:seen.

      
  • Opel, no ei ikinä!!!!!!!!!!

      
  • muokattu 20.02.2022 22:05

    @Quu kirjoitti:
    Opel, no ei ikinä!!!!!!!!!!

    No mikä vika Opelissa. Nyt sähköauto aikakautena tekniikka tasapäistää laadun ja toimivuuden kun ei tarvitse miettiä moottorin, vaihteiston ym. pois jääneiden osien toimimattomuutta.
    Muotoiluhan on makuasia. Sähkömoottoreissa on vaikea sössiä. Akutkin tulevat muutamalta valmistajalta, joita kaikki muutkin käyttävät.
    Eli kun valitsee mieluisen muotoilun ja värin on merkki aivan sama ja vanhan aikasta ajattelua.

      1
  • Ai että sähköautot on tasalaatuisia viattomia, älä unta näe.

      2
  • muokattu 21.02.2022 14:42

    @Quu kirjoitti:
    Ai että sähköautot on tasalaatuisia viattomia, älä unta näe.

    Juuri eilen kun mainitsin i3:n olevan miellyttävin auto mitä olen ajanut, niinpä vaimoni tokaisi masentavasti: -entä sitten kun elektroniikka ja nuo näytöt lakkaavat toimimasta?
    Tuohon totesin, kai 10 tonnia riittänee!!

    On ensimmäinen BMW, enkä tiedä sen luotettavuudesta, mutta ranskalaisten ja erityisesti Peugeotin sähköissä jatkuvia ongelmia. Myös diesel Polon ajovaloja piti vaihtaa liiallisen virran tai sen vaihtuvuuden vuoksi. Siinä meni myös lainakärryn vuoksi mittarin valot hieman sekaisin ja vie auto korjaamoon ohje.. Enkä varmasti vie, nyt syntyi työmaa mietin, no vahingossa onnistuin buuttaamaan sen irroittamalla vain sulakkeita ja laittamalla ne takaisin.
    Esim. Toyotassa ja Suzukissa ei mitään sellaista 19 vuoden aikanakaan.

      
  • muokattu 21.02.2022 14:40

    Minulla on ollut aika kattava määrä uutena ostettuja erimerkkisiä autoja, mekaanisia vikojakin on tietysti muutamissa ollut. Kyllä kaikki viat on keskittynyt sähköpuoleen, tuskin sähköauto tekee poikkeuksen.
    Onhan sähköautossakin juuri niitä mekaanisia osia mitkä vikautuu, joillakin merkeillä enemmän ja joillakin vähemmän

      
  • muokattu 07.05.2022 08:33

    Suomi on pitkien etäisyyksien maa, täällä ei missään nimessä kannata heittäytyä (hirttäytyä) yhden käyttövoiman varaan. Käyttövoima joka on käyttökelpoinen kesällä kaupungissa, ei toimi yhtä hyvin pitkillä etäisyyksillä ja kuorman kanssa talvella. Erityisen vaikeaa dieseliä on korvata ammattiliikenteessä. Raskaissa kuljetuksissa sähkö ei ihan heti korvaa dieseliä. Dieselin poistumiseen kokonaan on vaikea uskoa. Dieseliä syntyy oma osuutensa, kun öljystä jalostetaan polttoainetta. Euroopassa pahin diesel-kammo on jo taittunut. Niiden myynti on alkanut taas vetää. Poliitikkojen osuus dieselin demonsoinnissa on ollut merkittävä, eikä trollien merkitystäkään pidä kokonaan sivuuttaa.

      1
  • Suomi on pitkien etäisyyksien maa. Täällä, jos missä, kannattaa käyttää sähköautoa. Käyttökustannuksien takia ja ylivertaisen ajokokemuksen takia. Pikalatausverkostot ovat kehittyneet tukemaan tämän hetkistä sähköautokantaa siinä määrin, että lataaminen matkalla ei ole enää ongelma ainakaan yleisesti ottaen. Tietysti sähköautossa pitää olla kunnollinen pikalataustehon vastaanotto. Sanoisin, että 80kW vähintään, mieluummin yli 100kW huipputeho.

      1
  • @tracktest kirjoitti:
    Suomi on pitkien etäisyyksien maa, täällä ei missään nimessä kannata heittäytyä (hirttäytyä) yhden käyttövoiman varaan. Käyttövoima joka on käyttökelpoinen kesällä kaupungissa, ei toimi yhtä hyvin pitkillä etäisyyksillä ja kuorman kanssa talvella. Erityisen vaikeaa dieseliä on korvata ammattiliikenteessä. Raskaissa kuljetuksissa sähkö ei ihan heti korvaa dieseliä. Dieselin poistumiseen kokonaan on vaikea uskoa. Dieseliä syntyy oma osuutensa, kun öljystä jalostetaan polttoainetta. Euroopassa pahin diesel-kammo on jo taittunut. Niiden myynti on alkanut taas vetää. Poliitikkojen osuus dieselin demonsoinnissa on ollut merkittävä, eikä trollien merkitystäkään pidä kokonaan sivuuttaa.

    Mihinköhän kaikki öljynjalostuksen "sivutuotteena" tullut bensiinikin käytetään, jos bensiiniautot kriminalisoidaan? Lentokoneetkaan tuskin lentävät kovin pian sähköllä. Kyllähän nykyiset polttomoottoriautot ovat loistavia. 1000 km toimintamatkan saa mistä tahansa muutaman minuutin tankkauksella ja ajoneuvon käyttöikä hyvin huollettuna ja pidettynä voi olla kymmeniä vuosia. Sähköautoilijat mainostavat moottorien hyvää alavääntöä, mutta tuskin kukaan on polttomoottoriautolla ikinä myöhästynyt mistään heikon alaväännön takia, ei edes männävuosikymmenien takaisten vähätehoisten autojen aikana. Kokonaiskäyttöominaisuuksiltaan sähköauto häviää noin 10-0.

      1
  • Jos otetaan vertailuun pitkän matkan ajoon soveltuva sähköauto, dieselauto ja bensiiniauto ja jokainen niistä saa omakseen korkeintaan yhden pisteen, niin sähköauto peittoaa sekä bensa- että dieselauton 10-0. Ettäs tiedätte!

      
  • muokattu 07.05.2022 18:20

    @tracktest kirjoitti:
    Suomi on pitkien etäisyyksien maa, täällä ei missään nimessä kannata heittäytyä (hirttäytyä) yhden käyttövoiman varaan. Käyttövoima joka on käyttökelpoinen kesällä kaupungissa, ei toimi yhtä hyvin pitkillä etäisyyksillä ja kuorman kanssa talvella. Erityisen vaikeaa dieseliä on korvata ammattiliikenteessä. Raskaissa kuljetuksissa sähkö ei ihan heti korvaa dieseliä. Dieselin poistumiseen kokonaan on vaikea uskoa. Dieseliä syntyy oma osuutensa, kun öljystä jalostetaan polttoainetta. Euroopassa pahin diesel-kammo on jo taittunut. Niiden myynti on alkanut taas vetää. Poliitikkojen osuus dieselin demonsoinnissa on ollut merkittävä, eikä trollien merkitystäkään pidä kokonaan sivuuttaa.

    On hauska seurata miten henkilö jaksaa valehdella itselleen vuodesta toiseen.

    Mikäli sähköautoja saisi vapaasti olisi rekisteröinnit moninkertaisia. Esim. WV group on jo myynnyt kaikki tämän vuoden sähköautonsa ja sama ongelma muilla valmistajilla.

    Vähäpäästöiset ajoneuvot ovat dieseliä parempia

    Viime kuussa vähäpäästöisten ajoneuvojen suosio jatkoi kasvuaan. Ladattavat hybridi- ja puhtaat sähköautot (PHEV ja BEV) suorittivat dieselit 244 801 uudella rekisteröinnillä verrattuna viimeksi mainittujen 202 113 yksikköön. BEV- ja PHEV-autojen osalta tämä vastaa 10 %:n volyymilisäystä, kun taas dieseleissä volyymi laski 39 %.

    image

    Munoz lisäsi: "Näemme jatkuvasti enemmän uusia sähköautoja markkinoille. Ja hyvien tarjousten, kannustimien ja ICE-ajoneuvoihin verrattuna lyhyempien odotusaikojen tuen ansiosta kuluttajien on helpompi hypätä sähköautojen nousuun." Siirtyminen vähäpäästöisiin ajoneuvoihin oli erityisen yleistä sellaisissa maissa kuin Sveitsi (jonka sähköautojen markkinaosuus oli 28 % vs. 14 % dieselin markkinaosuus), Iso-Britannia (23 % vs 10 %), Ranska (21 % vs 16 % ) ja Belgiassa (24 % vs. 19 %) Norjassa, Ruotsissa, Alankomaissa ja Tanskassa havaittujen vakiintuneiden suuntausten lisäksi.

    BEV-autojen osuus kaikista vähäpäästöisistä ajoneuvojen rekisteröinneistä maaliskuussa oli lähes 62 %, ja määrä kasvoi 46 %. Sitä vastoin ladattavat hybridit laskivat 22 % kuukauden aikana ja niitä rekisteröitiin 93 100 kappaletta. Munoz jatkoi: "Koska nämä ajoneuvot ovat riippuvaisia ​​ICE-voimansiirrosta, PHEV-autot eivät hyödy BEV-ajoneuvoille myönnetyistä valtion kannustimista. Samalla akkujen kehittäminen ja valmistus on kallis prosessi, joten ilman kannustimia nämä jo kalliit ajoneuvot ovat ymmärrettävästi vähemmän houkuttelevia kuluttajille.

    image

    Tesla joka ainoana saa linjoiltaan reilummin sähköautoja ulos oli euroopan 27 maan maaliskuun eniten myyty M A:n ja M Y:kin oli kolmas tilastoissa. Lisäksi täytyy muistaa teslankin myyvän kaiken mitä linjoiltaan ulos saa kun euroopan perinteisten tehtaiden polttiksia seisoo varastolueilla lukemattomia kovasta markkinoinnista huolimatta.

    image

    https://www.jato.com/european-demand-for-bevs-and-phevs-overtakes-diesels-in-march-2022/

      
  • @Topi27 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Suomi on pitkien etäisyyksien maa, täällä ei missään nimessä kannata heittäytyä (hirttäytyä) yhden käyttövoiman varaan. Käyttövoima joka on käyttökelpoinen kesällä kaupungissa, ei toimi yhtä hyvin pitkillä etäisyyksillä ja kuorman kanssa talvella. Erityisen vaikeaa dieseliä on korvata ammattiliikenteessä. Raskaissa kuljetuksissa sähkö ei ihan heti korvaa dieseliä. Dieselin poistumiseen kokonaan on vaikea uskoa. Dieseliä syntyy oma osuutensa, kun öljystä jalostetaan polttoainetta. Euroopassa pahin diesel-kammo on jo taittunut. Niiden myynti on alkanut taas vetää. Poliitikkojen osuus dieselin demonsoinnissa on ollut merkittävä, eikä trollien merkitystäkään pidä kokonaan sivuuttaa.

    On hauska seurata miten henkilö jaksaa valehdella itselleen vuodesta toiseen.

    Mikäli sähköautoja saisi vapaasti olisi rekisteröinnit moninkertaisia. Esim. WV group on jo myynnyt kaikki tämän vuoden sähköautonsa ja sama ongelma muilla valmistajilla.

    Vähäpäästöiset ajoneuvot ovat dieseliä parempia

    Viime kuussa vähäpäästöisten ajoneuvojen suosio jatkoi kasvuaan. Ladattavat hybridi- ja puhtaat sähköautot (PHEV ja BEV) suorittivat dieselit 244 801 uudella rekisteröinnillä verrattuna viimeksi mainittujen 202 113 yksikköön. BEV- ja PHEV-autojen osalta tämä vastaa 10 %:n volyymilisäystä, kun taas dieseleissä volyymi laski 39 %.

    image

    Munoz lisäsi: "Näemme jatkuvasti enemmän uusia sähköautoja markkinoille. Ja hyvien tarjousten, kannustimien ja ICE-ajoneuvoihin verrattuna lyhyempien odotusaikojen tuen ansiosta kuluttajien on helpompi hypätä sähköautojen nousuun." Siirtyminen vähäpäästöisiin ajoneuvoihin oli erityisen yleistä sellaisissa maissa kuin Sveitsi (jonka sähköautojen markkinaosuus oli 28 % vs. 14 % dieselin markkinaosuus), Iso-Britannia (23 % vs 10 %), Ranska (21 % vs 16 % ) ja Belgiassa (24 % vs. 19 %) Norjassa, Ruotsissa, Alankomaissa ja Tanskassa havaittujen vakiintuneiden suuntausten lisäksi.

    BEV-autojen osuus kaikista vähäpäästöisistä ajoneuvojen rekisteröinneistä maaliskuussa oli lähes 62 %, ja määrä kasvoi 46 %. Sitä vastoin ladattavat hybridit laskivat 22 % kuukauden aikana ja niitä rekisteröitiin 93 100 kappaletta. Munoz jatkoi: "Koska nämä ajoneuvot ovat riippuvaisia ​​ICE-voimansiirrosta, PHEV-autot eivät hyödy BEV-ajoneuvoille myönnetyistä valtion kannustimista. Samalla akkujen kehittäminen ja valmistus on kallis prosessi, joten ilman kannustimia nämä jo kalliit ajoneuvot ovat ymmärrettävästi vähemmän houkuttelevia kuluttajille.

    image

    Tesla joka ainoana saa linjoiltaan reilummin sähköautoja ulos oli euroopan 27 maan maaliskuun eniten myyty M A:n ja M Y:kin oli kolmas tilastoissa. Lisäksi täytyy muistaa teslankin myyvän kaiken mitä linjoiltaan ulos saa kun euroopan perinteisten tehtaiden polttiksia seisoo varastolueilla lukemattomia kovasta markkinoinnista huolimatta.

    image

    https://www.jato.com/european-demand-for-bevs-and-phevs-overtakes-diesels-in-march-2022/

    Tuo taulukko poikkeaa siitä, mitä Upday tarjosi tuomalla Talouselämän artikkelin lukuehdotuksiin. Siinä ModelY oli ylivoimaisesti myydyin sähkäri maailmassa, Model 3 oli toisena ja joku kiinalainen merkki kolmantena. Nyt äkkäsin, että Talouselämän artikkeli olikin maailman ja tuo sinun julkaisema tilasto euroopan laajuinen

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Suomi on pitkien etäisyyksien maa, täällä ei missään nimessä kannata heittäytyä (hirttäytyä) yhden käyttövoiman varaan. Käyttövoima joka on käyttökelpoinen kesällä kaupungissa, ei toimi yhtä hyvin pitkillä etäisyyksillä ja kuorman kanssa talvella. Erityisen vaikeaa dieseliä on korvata ammattiliikenteessä. Raskaissa kuljetuksissa sähkö ei ihan heti korvaa dieseliä. Dieselin poistumiseen kokonaan on vaikea uskoa. Dieseliä syntyy oma osuutensa, kun öljystä jalostetaan polttoainetta. Euroopassa pahin diesel-kammo on jo taittunut. Niiden myynti on alkanut taas vetää. Poliitikkojen osuus dieselin demonsoinnissa on ollut merkittävä, eikä trollien merkitystäkään pidä kokonaan sivuuttaa.

    On hauska seurata miten henkilö jaksaa valehdella itselleen vuodesta toiseen.

    Mikäli sähköautoja saisi vapaasti olisi rekisteröinnit moninkertaisia. Esim. WV group on jo myynnyt kaikki tämän vuoden sähköautonsa ja sama ongelma muilla valmistajilla.

    Vähäpäästöiset ajoneuvot ovat dieseliä parempia

    Viime kuussa vähäpäästöisten ajoneuvojen suosio jatkoi kasvuaan. Ladattavat hybridi- ja puhtaat sähköautot (PHEV ja BEV) suorittivat dieselit 244 801 uudella rekisteröinnillä verrattuna viimeksi mainittujen 202 113 yksikköön. BEV- ja PHEV-autojen osalta tämä vastaa 10 %:n volyymilisäystä, kun taas dieseleissä volyymi laski 39 %.

    image

    Munoz lisäsi: "Näemme jatkuvasti enemmän uusia sähköautoja markkinoille. Ja hyvien tarjousten, kannustimien ja ICE-ajoneuvoihin verrattuna lyhyempien odotusaikojen tuen ansiosta kuluttajien on helpompi hypätä sähköautojen nousuun." Siirtyminen vähäpäästöisiin ajoneuvoihin oli erityisen yleistä sellaisissa maissa kuin Sveitsi (jonka sähköautojen markkinaosuus oli 28 % vs. 14 % dieselin markkinaosuus), Iso-Britannia (23 % vs 10 %), Ranska (21 % vs 16 % ) ja Belgiassa (24 % vs. 19 %) Norjassa, Ruotsissa, Alankomaissa ja Tanskassa havaittujen vakiintuneiden suuntausten lisäksi.

    BEV-autojen osuus kaikista vähäpäästöisistä ajoneuvojen rekisteröinneistä maaliskuussa oli lähes 62 %, ja määrä kasvoi 46 %. Sitä vastoin ladattavat hybridit laskivat 22 % kuukauden aikana ja niitä rekisteröitiin 93 100 kappaletta. Munoz jatkoi: "Koska nämä ajoneuvot ovat riippuvaisia ​​ICE-voimansiirrosta, PHEV-autot eivät hyödy BEV-ajoneuvoille myönnetyistä valtion kannustimista. Samalla akkujen kehittäminen ja valmistus on kallis prosessi, joten ilman kannustimia nämä jo kalliit ajoneuvot ovat ymmärrettävästi vähemmän houkuttelevia kuluttajille.

    image

    Tesla joka ainoana saa linjoiltaan reilummin sähköautoja ulos oli euroopan 27 maan maaliskuun eniten myyty M A:n ja M Y:kin oli kolmas tilastoissa. Lisäksi täytyy muistaa teslankin myyvän kaiken mitä linjoiltaan ulos saa kun euroopan perinteisten tehtaiden polttiksia seisoo varastolueilla lukemattomia kovasta markkinoinnista huolimatta.

    image

    https://www.jato.com/european-demand-for-bevs-and-phevs-overtakes-diesels-in-march-2022/

    Tuo taulukko poikkeaa siitä, mitä Upday tarjosi tuomalla Talouselämän artikkelin lukuehdotuksiin. Siinä ModelY oli ylivoimaisesti myydyin sähkäri maailmassa, Model 3 oli toisena ja joku kiinalainen merkki kolmantena. Nyt äkkäsin, että Talouselämän artikkeli olikin maailman ja tuo sinun julkaisema tilasto euroopan laajuinen

    Lista siis eu 27 maaliskuun rekisteröidyt.
    Y:stä tuli kaukkien aikojen eniten myyty käsittääkseni ohittaen Zoet ja Leafit.

      
  • @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Suomi on pitkien etäisyyksien maa, täällä ei missään nimessä kannata heittäytyä (hirttäytyä) yhden käyttövoiman varaan. Käyttövoima joka on käyttökelpoinen kesällä kaupungissa, ei toimi yhtä hyvin pitkillä etäisyyksillä ja kuorman kanssa talvella. Erityisen vaikeaa dieseliä on korvata ammattiliikenteessä. Raskaissa kuljetuksissa sähkö ei ihan heti korvaa dieseliä. Dieselin poistumiseen kokonaan on vaikea uskoa. Dieseliä syntyy oma osuutensa, kun öljystä jalostetaan polttoainetta. Euroopassa pahin diesel-kammo on jo taittunut. Niiden myynti on alkanut taas vetää. Poliitikkojen osuus dieselin demonsoinnissa on ollut merkittävä, eikä trollien merkitystäkään pidä kokonaan sivuuttaa.

    On hauska seurata miten henkilö jaksaa valehdella itselleen vuodesta toiseen.

    Mikäli sähköautoja saisi vapaasti olisi rekisteröinnit moninkertaisia. Esim. WV group on jo myynnyt kaikki tämän vuoden sähköautonsa ja sama ongelma muilla valmistajilla.

    Vähäpäästöiset ajoneuvot ovat dieseliä parempia

    Viime kuussa vähäpäästöisten ajoneuvojen suosio jatkoi kasvuaan. Ladattavat hybridi- ja puhtaat sähköautot (PHEV ja BEV) suorittivat dieselit 244 801 uudella rekisteröinnillä verrattuna viimeksi mainittujen 202 113 yksikköön. BEV- ja PHEV-autojen osalta tämä vastaa 10 %:n volyymilisäystä, kun taas dieseleissä volyymi laski 39 %.

    image

    Munoz lisäsi: "Näemme jatkuvasti enemmän uusia sähköautoja markkinoille. Ja hyvien tarjousten, kannustimien ja ICE-ajoneuvoihin verrattuna lyhyempien odotusaikojen tuen ansiosta kuluttajien on helpompi hypätä sähköautojen nousuun." Siirtyminen vähäpäästöisiin ajoneuvoihin oli erityisen yleistä sellaisissa maissa kuin Sveitsi (jonka sähköautojen markkinaosuus oli 28 % vs. 14 % dieselin markkinaosuus), Iso-Britannia (23 % vs 10 %), Ranska (21 % vs 16 % ) ja Belgiassa (24 % vs. 19 %) Norjassa, Ruotsissa, Alankomaissa ja Tanskassa havaittujen vakiintuneiden suuntausten lisäksi.

    BEV-autojen osuus kaikista vähäpäästöisistä ajoneuvojen rekisteröinneistä maaliskuussa oli lähes 62 %, ja määrä kasvoi 46 %. Sitä vastoin ladattavat hybridit laskivat 22 % kuukauden aikana ja niitä rekisteröitiin 93 100 kappaletta. Munoz jatkoi: "Koska nämä ajoneuvot ovat riippuvaisia ​​ICE-voimansiirrosta, PHEV-autot eivät hyödy BEV-ajoneuvoille myönnetyistä valtion kannustimista. Samalla akkujen kehittäminen ja valmistus on kallis prosessi, joten ilman kannustimia nämä jo kalliit ajoneuvot ovat ymmärrettävästi vähemmän houkuttelevia kuluttajille.

    image

    Tesla joka ainoana saa linjoiltaan reilummin sähköautoja ulos oli euroopan 27 maan maaliskuun eniten myyty M A:n ja M Y:kin oli kolmas tilastoissa. Lisäksi täytyy muistaa teslankin myyvän kaiken mitä linjoiltaan ulos saa kun euroopan perinteisten tehtaiden polttiksia seisoo varastolueilla lukemattomia kovasta markkinoinnista huolimatta.

    image

    https://www.jato.com/european-demand-for-bevs-and-phevs-overtakes-diesels-in-march-2022/

    Tuo taulukko poikkeaa siitä, mitä Upday tarjosi tuomalla Talouselämän artikkelin lukuehdotuksiin. Siinä ModelY oli ylivoimaisesti myydyin sähkäri maailmassa, Model 3 oli toisena ja joku kiinalainen merkki kolmantena. Nyt äkkäsin, että Talouselämän artikkeli olikin maailman ja tuo sinun julkaisema tilasto euroopan laajuinen

    Lista siis eu 27 maaliskuun rekisteröidyt.
    Y:stä tuli kaukkien aikojen eniten myyty käsittääkseni ohittaen Zoet ja Leafit.

    Puhutko nyt euroopaan alueesta edelleen vai maailmanlaajuisesti. Minusta MY ohitti M3:n, joka aikaisemmin oli myydyin. MY on ehdottomasti teknis-taloudellisesti paras Tesla, mitä tähän saakka on tehty. Siis perheautojen kategoriassa. Sehän on muuten hyvin samanlainen kuin M3, mutta erittäin tilava. Toisaalta se on kuin MX:n vähän kutistettu versio. Mutta hämmästyttävän lähellä MX:n kokoa, kun seisovat parkissa rinnakkain.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit