Juuri nyt tarvitaan polttomoottoriautojen puolustuspuheenvuoroja

1498 kommenttia
1424345474850
  • Sehän on kansantaloudellinen tappio kun matalapalkkainen kansa sijoittaa vuodenansionsa arvonsa menettämään peltikasaan, Suomalaisen keskipalkka on yli 3 500 euroa – Silti puolet palkansaajista tienaa 2 900 euroa tai vähemmän. Oudointa tässä on että juuri matalapalkkaista kansanosaa edustavat puolueet on hanakammin usein tulonhankintaa pääsemiseen käytettävän auton verotusta ja muita keksittyjä kuluja lisäämässä.
    Suomessa on valtaosin huonot joukkoliikenneverkostot maakunnissa.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Eli sinäkin olet siis sitä mieltä, että sähköauton omat meriitit eivät vielä riitä sellaisen hankintaperusteeksi ilman että taloudellisesti järkevämpiä vaihtoehtoja vastaan taistellaan verotuksella?

    Tätä olinkin aikeissa tulla kommentoimaan. Autot ovat kohta sähköisiä ihan itsestään. Veroetu on nyt kiva ja tarpeenkin, kun sähköautot ovat vielä kalliimpia. Mutta toivottavasti aika pian saavutetaan hintapariteetti jolloin valinta kohdistui useimmilla sähköautoon ihan sen omilla meriiteillä. Minusta tämä on varsin analoginen asia kuvaputki- ja taulutelkkareihin.

      1
  • muokattu 11.07.2021 23:30

    @HybridRules kirjoitti:

    Sähköauton omat meriitit riittävät hyvin sellaisen hankkimisen perusteeksi, mutta tosiasiahan se on, ettei niitä vielä vuosiin löydy karvialaiseen hintatasoon

    Mutta sinun mielestäsi sen ei pitäisi estää vaihtamasta polttispörinäautoa sähköiseen. Koska uusi on vaan niin kivaa.

    ...Ja sitä ei tehtäisi näiden ihmisten tukemiseksi vaan päästöjen vähentämiseksi. Yksityiskohdat ja rahoitusmalli sekä ehdot saavat jäädä nyt suunnittelematta

    ....koska muuten kiva ehdotuksesi ei kuulosta enää niin seksikkäältä. Populististista "edistyksellisyyttä" tyypillisimmillään...

    Tiedän yhden Model ässän vuosimallia 2015, joka haettiin saksasta 2020 alussa hintaan 40.000,-

    Aika halpa! Millaiset vuositulot tarvitaan, että saisi lainarahalla maksettua tuon vaikka 3 vuodessa? Ja rahaa jäisi ruokaan, asuntoon, asumiskuluihin, vaatetukseen, perheen harrastuksiin ja lomamatkailuun ja mökin ylläpitämiseen jne?

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Nopeutta ja kiihtyvyyttä laskemalla säästyy energiaa, onhan sekin merkityksellinen ympäristöteko. Ei kannata vähätellä avasin keskustelun ja sitä tässä on ihan mukavasti synnytetty.

    Ei tietenkään, mutta jos oikeasti kyse on päästöistä, silloin kannattaisi rajoittaa niitä päästöjä aivan kuten M880 jo ehdottikin. Yritys derivoida päästövähennys jostain kiertotien kautta ei ole tehokas (koska hyvän voimalinjan parantamiseksi entisestään ei tarvitse tehdä mitään) eikä tasapuolinen (koska hyvällä voimalinjalla kestää kiihdyttää nopeammin kuin huonolla päästörajoja ylittämättä, joten sen kiihtyvyyden pudottamiseksi kömpelömpien rakenteiden tasolle ei ole perusteltua).

    Pointtini oli että jos sähköautolla pitää päästä yhdellä latauksella himoittu 700-800 km niin ympäristöyställisyys katoaa saman tien. Nämä maltilliset nopeuden ja kiihtyvyyden alennukset oli tarkoitettu lisänä päästöjen rajoittamiselle. Päästöjen vähentäminen on edelleen se millä näitä ympäristötekoja parhaiten toteutetaan.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    HR oletko kokenut pelkästään positiivista palautetta ajellessasi uudella Teslalla?

    Tätä kysymystä en ollut huomannutkaan. Siis palautetta kanssa-autoilijoilta? En minä ole huomannut mitään palautetta ajellessani. Ihmisten kanssa puheissa lähes kaikki osoittavat kiinnostusta, jotkut toistelevat sähköauton käyttöön kohdistuvia ennakkoluulosia fraaseja akun riittävyydesta ja lataamisen hankaluuksista. Kukaan ei ole muistaakseni halunnut tutustua Teslaan tarkemmin. Lienee heidän hankintasuunnitelmien ulkopuolella niin vahvasti, ettei jaksa kiinnostua.

    Auto itse antaa ajaessa niin paljon positiivista palautetta, ettei paremmasta väliä.

    Autopilottia ja FSD-optiota voi ajatella kahdelta kantilta: ovatko ne ollenkaan tarpeen, kun eivät kerran kykene automaattiohjaukseen vaan kuskin täytyy avittaa erilaisissa tilanteissa. FSD on erillishintainen optio eikä se pysty Full Self Driving toimintaan. Onko oikein, että Tesla laskuttaa lisähintaa siitä? Pitäisikö Teslan mieluummin maksaa niille kuskeille, jotka suostuvat ottamaan sen käyttöön ja tuottamaan ajodataa Teslalle, joka saa siitä tuotekehitykselle aineistoa.

    Minun mielestäni nuo automaatiot ovat aika koukuttavia ja FSD:hen sisältyvä Navigation On Autopilot toimii jo hyvin. Se ominaisuus tarkoittaa, että auto osaa ohjautua navigaattorin perusteella moottoriteillä. Tekee ohitukset, osaa kytkeä vilkun ja poistua rampille sekä ajaa motarilta toiselle rampin kautta automaattisesti. Ramppipolitiikassa se priorisoi varovaisuuden ja saattaa jarruttaa antaen tilaa rampilta tulijalle, jos ajolinjat kohtaavat niin, että rampilta tulija on vain vähän edellä.

    Autopilotin ja FSD:n mukana tulevat myös tavanomaisemmat toiminnot, kuten automaattinen pysäköinti taskuparkkiin ja ruutuun, kaistavahti, blind spot monitoring...

    Autoiluun on tullut ihan uutta mielenkiintoa ja hauskuutta Teslan kanssa.

    Mietiskelin tässä, että onko Teslalla etumatkaa sähköauton tekniikassa. Voi olla, että akkutekniikan yms. perustekniikan kanssa Tesla ei lopulta käyttäjän kannalta ole mitenkään erityinen verrattuna muiden valmistajien autoihin, mutta automaattisessa ajossa sillä taitaa olla pitkä etumatka.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    HR oletko kokenut pelkästään positiivista palautetta ajellessasi uudella Teslalla?

    Tätä kysymystä en ollut huomannutkaan. Siis palautetta kanssa-autoilijoilta? En minä ole huomannut mitään palautetta ajellessani. Ihmisten kanssa puheissa lähes kaikki osoittavat kiinnostusta, jotkut toistelevat sähköauton käyttöön kohdistuvia ennakkoluulosia fraaseja akun riittävyydesta ja lataamisen hankaluuksista. Kukaan ei ole muistaakseni halunnut tutustua Teslaan tarkemmin. Lienee heidän hankintasuunnitelmien ulkopuolella niin vahvasti, ettei jaksa kiinnostua.

    Auto itse antaa ajaessa niin paljon positiivista palautetta, ettei paremmasta väliä.

    Autopilottia ja FSD-optiota voi ajatella kahdelta kantilta: ovatko ne ollenkaan tarpeen, kun eivät kerran kykene automaattiohjaukseen vaan kuskin täytyy avittaa erilaisissa tilanteissa. FSD on erillishintainen optio eikä se pysty Full Self Driving toimintaan. Onko oikein, että Tesla laskuttaa lisähintaa siitä? Pitäisikö Teslan mieluummin maksaa niille kuskeille, jotka suostuvat ottamaan sen käyttöön ja tuottamaan ajodataa Teslalle, joka saa siitä tuotekehitykselle aineistoa.

    Minun mielestäni nuo automaatiot ovat aika koukuttavia ja FSD:hen sisältyvä Navigation On Autopilot toimii jo hyvin. Se ominaisuus tarkoittaa, että auto osaa ohjautua navigaattorin perusteella moottoriteillä. Tekee ohitukset, osaa kytkeä vilkun ja poistua rampille sekä ajaa motarilta toiselle rampin kautta automaattisesti. Ramppipolitiikassa se priorisoi varovaisuuden ja saattaa jarruttaa antaen tilaa rampilta tulijalle, jos ajolinjat kohtaavat niin, että rampilta tulija on vain vähän edellä.

    Autopilotin ja FSD:n mukana tulevat myös tavanomaisemmat toiminnot, kuten automaattinen pysäköinti taskuparkkiin ja ruutuun, kaistavahti, blind spot monitoring...

    Autoiluun on tullut ihan uutta mielenkiintoa ja hauskuutta Teslan kanssa.

    Mietiskelin tässä, että onko Teslalla etumatkaa sähköauton tekniikassa. Voi olla, että akkutekniikan yms. perustekniikan kanssa Tesla ei lopulta käyttäjän kannalta ole mitenkään erityinen verrattuna muiden valmistajien autoihin, mutta automaattisessa ajossa sillä taitaa olla pitkä etumatka.

    HR hienoa että huomasit kysymykseni. Sait aikaiseksi vielä hyvän kommentin, kiitos siitä. Positiivisia kommentteja olen itsekin saanut pitkältä ajalta BMW:n kanssa. Joskus voisi ajatella että kun lukee negatiivisia kommentteja iltapäivlehden sana on vapaa osiossa, että tuolla ihmisten kanssa kuulisi jotain saman suuntaista mutta ei näitä ei ole minukaan eteeni tullut. Se taitaakin olla niin että tuolla tavalla päätään aukovat ovat pieni ryhmä, jotka saavat aikaan mitä ihmeellisempiä juttuja ihan vaan omaa pahaa oloaan purkaen. Positiivisena ihmisenä en viitsi näiden kanssa päätäni vaivata olkoon ongelmineen ihan rauhassa, se kupla on niin vahva että sen murtamiseen ei kannata kenenkään uhrautua.

      
  • muokattu 12.07.2021 09:39

    Siirtymä sähköautoihin on ihan hyvä asia, mutta siirtymä pitää (minun mielestäni) tehdä niin ettei se aiheuta mitään romahduksia olemassaolevien autojen arvoihin eikä tee niiden käyttöä liian kalliiksi eikä aiheuta mitään muitakaan markkinahäiriöitä. On aivan eri asia vaihtaa vaikka 30000 €:n arvoinen käytetty polttomoottoriauto 45000 €:n arvoiseen sähköautoon kuin kuin vaihtaa sama käytetty auto 20000 €:n arvoisena. (Samaan välirahaan päästään jälkimmäisessä tapauksessa kun valtio maksaa 10000 €:n ylimääräiseen sähköautotuen.) Kaikkein järjettömintä, mitä olen poliitikkojen suusta kuullut on ollut että pienituloisille maksettaisiin tilille rahaa koska autoilun kulut kallistuvat. Valtion kannalta sähköautojen suurin ongelma on että niiden valmistaminen on niin julmetun kallista, ettei se voi napata sähköauton ostajalta sellaista määrää veroja kuin polttomoottoriauton ostajilta - jos nappaisi, yhtään sähköautoa ei menisi kaupaksi. Tarkoittaa ihan suoraan sitä, että valtio ottaa rahansa jostain muualta jolloin ne maksavat ja menettävät elintasoaan joilla ei ole sähköautoa. Paikallispäästöttömyyden lisäksi yksi sähköautojen parhaista puolista on se, että niiden "polttoaine" voidaan valmistaa kotimaassa eikä sitä tarvitse ostaa ulkomailta.

      1
  • Hypetyksestä huolimatta sähköautoja on myyty niin vähän että kyllä tuo intoilu näyttää jäävän puuhastelun tasolle. Mikään ei puolla sähköauton hankintaa kun polttomoottoripuolella on hyviä vaihtoehtoja jokaisen tarpeisiin.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Hypetyksestä huolimatta sähköautoja on myyty niin vähän että kyllä tuo intoilu näyttää jäävän puuhastelun tasolle. Mikään ei puolla sähköauton hankintaa kun polttomoottoripuolella on hyviä vaihtoehtoja jokaisen tarpeisiin.

    Ja vaikka uusien polttomoottoreiden valmistus loppuisi tänään, niitä riittää käyttökelpoisina vielä useita kymmeniä vuosia.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Hypetyksestä huolimatta sähköautoja on myyty niin vähän että kyllä tuo intoilu näyttää jäävän puuhastelun tasolle. Mikään ei puolla sähköauton hankintaa kun polttomoottoripuolella on hyviä vaihtoehtoja jokaisen tarpeisiin.

    Ja vaikka uusien polttomoottoreiden valmistus loppuisi tänään, niitä riittää käyttökelpoisina vielä useita kymmeniä vuosia.

    Juuri näin se on!

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Siirtymä sähköautoihin on ihan hyvä asia, mutta siirtymä pitää (minun mielestäni) tehdä niin ettei se aiheuta mitään romahduksia olemassaolevien autojen arvoihin eikä tee niiden käyttöä liian kalliiksi eikä aiheuta mitään muitakaan markkinahäiriöitä. On aivan eri asia vaihtaa vaikka 30000 €:n arvoinen käytetty polttomoottoriauto 45000 €:n arvoiseen sähköautoon kuin kuin vaihtaa sama käytetty auto 20000 €:n arvoisena. (Samaan välirahaan päästään jälkimmäisessä tapauksessa kun valtio maksaa 10000 €:n ylimääräiseen sähköautotuen.) Kaikkein järjettömintä, mitä olen poliitikkojen suusta kuullut on ollut että pienituloisille maksettaisiin tilille rahaa koska autoilun kulut kallistuvat. Valtion kannalta sähköautojen suurin ongelma on että niiden valmistaminen on niin julmetun kallista, ettei se voi napata sähköauton ostajalta sellaista määrää veroja kuin polttomoottoriauton ostajilta - jos nappaisi, yhtään sähköautoa ei menisi kaupaksi. Tarkoittaa ihan suoraan sitä, että valtio ottaa rahansa jostain muualta jolloin ne maksavat ja menettävät elintasoaan joilla ei ole sähköautoa. Paikallispäästöttömyyden lisäksi yksi sähköautojen parhaista puolista on se, että niiden "polttoaine" voidaan valmistaa kotimaassa eikä sitä tarvitse ostaa ulkomailta.

    Jos polttisten hintojen annetaan kehittyä markkinoiden mukaan, niin hintojen aleneminen varmaankin jyrkkenee sitä mukaan kuin sähköautojen määrä kasvaa. Ihmisten kiinnostuksen polttiksiin hiipuessa käytettyjä polttiksia tulee myyntiin yhä enemmän ja esim. autoliikkeet alentavat vaihtotarjouksiaan. Jos autoliikkeelle tulee hyvähintainen vaihturi uuden myynnissä, ei liike saa katetta kaupalleen ennen kuin vaihtoautokin on myyty. Ja kun polttisten ostajat vähenevät, niin odotettavissa on kiihtyvä polttisten hintojen alenemisen kierre.

    Suotavaa olisi, että polttisten hinnat eivät romahda missään vaiheessa, mutta todennäköisesti niin käy jossain vaiheessa sähköistymisen edetessä.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Tiedän yhden Model ässän vuosimallia 2015, joka haettiin saksasta 2020 alussa hintaan 40.000,-. Olet sanonut ostavasi autoja suunnilleen tuon ikäisinä käytettynä Saksasta. Tokko tuo 40.000,- on dramaattisen paljon enemmän kuin mitä voisit käyttää autoon, jonka haluat.

    En suinkaan ole kertonut ostavani noin vanhoja, vaan puolta uudempia. Aika monesti toistamani hinnoittelu on toissavuoden malli vähän ajettuna tehdastakuulla puolella uuden hinnasta.

    Mutta hintaluokka sinänsä on kyllä oikea, vaikka auto onkin 2-3 vuotiaan sijasta jo 6-vuotias. Hyvin tehty auto kelpaa kyllä vanhempanakin, mutta tässä tapauksessa myös korimalli on sopimaton.

    Olen istunut Model S:n takapenkillä pää kumarassa varoen painamasta pysyvää jälkeä kattoverhoiluun. Poikani on minun pidempi, joten istumajärjestys ei korvaa matalan coupen ahtautta. Ei se mikään S90 ole, mutta epämukavan matala kuitenkin pidemmälle matkalle. Lasikatto saattaisi korjata tuon suunnitteluvirheen, mutta rajaa valikoimaa. Model S:sta puuttuu suksiluukku, joten sukset pitäisi kuskata kömpelösti suksiboksissa. Kattokiskot puuttuvat, joten suksiboksin asentaminen on työlästä. Polkupyöriä ei saa mökille mukaan vetokoukun puuttuessa. Tarjoat minulle siis 40.000 € hintaluokan autoa, johon perhe ei mahdu mukaan ja joka ei kykene kuljettamaan järkevällä tavalla kesäisiä eikä talvisia harrastusvälineitä mökkimatkoilla. Minun perheessäni kyse on siis työmatkapörräykseen sopivasta kaupunkiautosta.

    Sopiva mittakaava on 740 Kartanoauto. Sen tilat ja vetokyky riittävät kyllä. Sellainenkin löytyi jo, maksoi 2019 mallisena 45.000 km ajettuna vain hieman enemmän kuin tuo ehdottamasi Tesla. Jos valinta olisi ollut omani, kiinnostavin sähköauto olisi ollut Skoda Enyaq, joka mielestäni täyttäisi vaaditut mitat. Jopa tavaratila on hämmästyttävän hyvin suunniteltu tuollaiseksi lyhyeksi ja korkeaksi malliksi. Tässä näkyy hienosti se, että auto on tehty alun perin kompromissittomaksi sähköautoksi. Mutta jos tarkoitus on liikkua talvellakin matka-ajoa, Enyaqin hinnat-alkaen ei liene paras mahdollinen vertailukohde tuhannen mailin turbodieselille?

      
  • @M880 kirjoitti:
    Tätä olinkin aikeissa tulla kommentoimaan. Autot ovat kohta sähköisiä ihan itsestään. Veroetu on nyt kiva ja tarpeenkin, kun sähköautot ovat vielä kalliimpia. Mutta toivottavasti aika pian saavutetaan hintapariteetti jolloin valinta kohdistui useimmilla sähköautoon ihan sen omilla meriiteillä. Minusta tämä on varsin analoginen asia kuvaputki- ja taulutelkkareihin.

    Samaa mieltä, enkä pidä tätä edes toiveena, vaan odotusarvona.

    Prosessi on vielä hetken aikaa vaiheessa, jossa kaikki kelpaa mitä valmistajat saavat ulos pukatuksi, mutta laajaa valikoimaa ei vielä ole, eivätkä käytettyjen markkinat ole suuren kysynnän vuoksi vielä kypsyneet perinteisen hinnoittelun tasolle.

    Olen valmis lyömään vetoa paristakin virtuaalioluesta, että tilanne tulee flippaamaan muutamassa vuodessa päinvastoin ilman fiskaalisia toimenpiteitäkin.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Tätä olinkin aikeissa tulla kommentoimaan. Autot ovat kohta sähköisiä ihan itsestään. Veroetu on nyt kiva ja tarpeenkin, kun sähköautot ovat vielä kalliimpia. Mutta toivottavasti aika pian saavutetaan hintapariteetti jolloin valinta kohdistui useimmilla sähköautoon ihan sen omilla meriiteillä. Minusta tämä on varsin analoginen asia kuvaputki- ja taulutelkkareihin.

    Samaa mieltä, enkä pidä tätä edes toiveena, vaan odotusarvona.

    Prosessi on vielä hetken aikaa vaiheessa, jossa kaikki kelpaa mitä valmistajat saavat ulos pukatuksi, mutta laajaa valikoimaa ei vielä ole, eivätkä käytettyjen markkinat ole suuren kysynnän vuoksi vielä kypsyneet perinteisen hinnoittelun tasolle.

    Olen valmis lyömään vetoa paristakin virtuaalioluesta, että tilanne tulee flippaamaan muutamassa vuodessa päinvastoin ilman fiskaalisia toimenpiteitäkin.

    Ei ainakaan Karvialla. Pari vuotta on tietysti epämääräinen aikajänne, mutta eikö ole paremminkin reippasti yli 10 vuoden rupeama ennen kuin käytetyn hinta on tonnin-pari?

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Tiedän yhden Model ässän vuosimallia 2015, joka haettiin saksasta 2020 alussa hintaan 40.000,-. Olet sanonut ostavasi autoja suunnilleen tuon ikäisinä käytettynä Saksasta. Tokko tuo 40.000,- on dramaattisen paljon enemmän kuin mitä voisit käyttää autoon, jonka haluat.

    En suinkaan ole kertonut ostavani noin vanhoja, vaan puolta uudempia. Aika monesti toistamani hinnoittelu on toissavuoden malli vähän ajettuna tehdastakuulla puolella uuden hinnasta.

    Mutta hintaluokka sinänsä on kyllä oikea, vaikka auto onkin 2-3 vuotiaan sijasta jo 6-vuotias. Hyvin tehty auto kelpaa kyllä vanhempanakin, mutta tässä tapauksessa myös korimalli on sopimaton.

    Olen istunut Model S:n takapenkillä pää kumarassa varoen painamasta pysyvää jälkeä kattoverhoiluun. Poikani on minun pidempi, joten istumajärjestys ei korvaa matalan coupen ahtautta. Ei se mikään S90 ole, mutta epämukavan matala kuitenkin pidemmälle matkalle. Lasikatto saattaisi korjata tuon suunnitteluvirheen, mutta rajaa valikoimaa. Model S:sta puuttuu suksiluukku, joten sukset pitäisi kuskata kömpelösti suksiboksissa. Kattokiskot puuttuvat, joten suksiboksin asentaminen on työlästä. Polkupyöriä ei saa mökille mukaan vetokoukun puuttuessa. Tarjoat minulle siis 40.000 € hintaluokan autoa, johon perhe ei mahdu mukaan ja joka ei kykene kuljettamaan järkevällä tavalla kesäisiä eikä talvisia harrastusvälineitä mökkimatkoilla. Minun perheessäni kyse on siis työmatkapörräykseen sopivasta kaupunkiautosta.

    Sopiva mittakaava on 740 Kartanoauto. Sen tilat ja vetokyky riittävät kyllä. Sellainenkin löytyi jo, maksoi 2019 mallisena 45.000 km ajettuna vain hieman enemmän kuin tuo ehdottamasi Tesla. Jos valinta olisi ollut omani, kiinnostavin sähköauto olisi ollut Skoda Enyaq, joka mielestäni täyttäisi vaaditut mitat. Jopa tavaratila on hämmästyttävän hyvin suunniteltu tuollaiseksi lyhyeksi ja korkeaksi malliksi. Tässä näkyy hienosti se, että auto on tehty alun perin kompromissittomaksi sähköautoksi. Mutta jos tarkoitus on liikkua talvellakin matka-ajoa, Enyaqin hinnat-alkaen ei liene paras mahdollinen vertailukohde tuhannen mailin turbodieselille?

    Esimerkkiauto oli 4,5 vuotias, kun se tuotiin Saksasta. Se oli vain esimerkki. Terveisiä muuten Archiellekin

      
  • muokattu 12.07.2021 12:31

    @740 GLE kirjoitti:
    Jos valinta olisi ollut omani, kiinnostavin sähköauto olisi ollut Skoda Enyaq, joka mielestäni täyttäisi vaaditut mitat. Jopa tavaratila on hämmästyttävän hyvin suunniteltu tuollaiseksi lyhyeksi ja korkeaksi malliksi. Tässä näkyy hienosti se, että auto on tehty alun perin kompromissittomaksi sähköautoksi. Mutta jos tarkoitus on liikkua talvellakin matka-ajoa, Enyaqin hinnat-alkaen ei liene paras mahdollinen vertailukohde tuhannen mailin turbodieselille?

    Hyvin suunnitellun tavaratilan saa laajennetuksi ilman porrasta (joka Enyaqissa on noin 10 cm korkea) ja lattia on laajennettunakin tasapohjainen. Kelpo sähköauto se kuitenkin on - tosin minulle vain isommalla akulla.

      
  • muokattu 12.07.2021 12:43

    @tracktest kirjoitti:
    Hypetyksestä huolimatta sähköautoja on myyty niin vähän että kyllä tuo intoilu näyttää jäävän puuhastelun tasolle. Mikään ei puolla sähköauton hankintaa kun polttomoottoripuolella on hyviä vaihtoehtoja jokaisen tarpeisiin.

    Meinaat sähköautojen jäävän puuhasteluksi? Tästä olen valmis lyömään kanssasi vetoa.

    "Mikään ei puolla"? Jaa, no. Minun valinnoissani puoltavat ainakin voimalinjan ominaisuudet, ympäristöystävällisyys, HINTA (=edullisempi verotusarvo), edullisemmat käyttökulut, hiljaisuus, sisätilat tasaisine lattioineen...

    Itse asiassa en omaan käyttööni näe enää muita puutteita kuin tarjonta/saatavuus. Mutta jo nyt Mustang Mach-e sekä ID4/Enyaq/Q4 e-tron ja vastaavat Mersun ja Bemarin mallit olisivat varmaan aika lähelle sopivia. Myös Norjaan nyt tuleva NIO ES8 kiinnostaa.

    Jokainen valitsee omista lähtökohdistaan, mutta minun tapauksessani juuri mikään ei puolla sitä että vuonna 2023 vaihtuva auto olisi polttis.

    Edit: unohdin Ioniq 5 / Kia EV6:n. Ovat kuulemma tilavia. Kenties nekin olisivat vaihtoehtoja. En ole kovin huolissani etteikö 2 vuoden päästä löytyisi sopivaa

      1
  • @tracktest kirjoitti:
    Hypetyksestä huolimatta sähköautoja on myyty niin vähän että kyllä tuo intoilu näyttää jäävän puuhastelun tasolle. Mikään ei puolla sähköauton hankintaa kun polttomoottoripuolella on hyviä vaihtoehtoja jokaisen tarpeisiin.

    Minulta on jäänyt huomaamatta jotain oleellista, jos sähköauton vs polttisauton tapaus on noin. Olen tyhmänä kuvitellut, että ainakin EU ja USA kiristävät päästönormeja aina vain lisää eikä autotehtaille jää toimintaedellytyksiä jatkaa polttomoottoriautojen markkinoille tuomista tulevaisuudessa, joka ei ole edes kovin kaukana varsinkaan historian mittapuulla.Polttisautojen valtakausi jää approx 150 vuoden pituiseksi, kuvittelin minä.

    Aina oppii uusia asioita, kun malttaa lueskella siellä sun täällä.

      
  • Joo Suomessa sähköautot ovat nyt tasoissa dieseleiden kanssa uusien myyntilistoilla ja tuplaavat myyntinsä vuosittain. Monessa muussakin maassa kehitys on samanlaista.

    Mitäpä muuta tuosta voi päästellä, kuin että puuhasteluksi jäi sähköautot.

      1
  • muokattu 12.07.2021 19:56

    @NHB kirjoitti:
    Joo Suomessa sähköautot ovat nyt tasoissa dieseleiden kanssa uusien myyntilistoilla ja tuplaavat myyntinsä vuosittain. Monessa muussakin maassa kehitys on samanlaista.

    Mitäpä muuta tuosta voi päästellä, kuin että puuhasteluksi jäi sähköautot.

    Suomessa on tänä vuonna toukokuuhun mennessä myyty 800 sähköautoa, niin kyllä se on vielä harvojen näpertelyä.

    Bryssel 23.4.2021 – Vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä hybridisähköautojen osuus henkilöautojen kokonaismyynnistä EU:ssa oli 18,4 prosenttia, mikä lähes kaksinkertaisti niiden markkinaosuuden vuodessa. Myös sähkökäyttöisten autojen kysyntä kasvoi näiden kolmen kuukauden aikana: akkusähköautojen osuus kaikista uusista autoista oli 5,7 prosenttia, kun taas plug-in-hybridien osuus EU:n rekisteröinnistä oli 8,2 prosenttia. Perinteisten fossiilisia polttoaineita käyttävien autojen myynti jatkoi laskuaan Euroopan unionissa, vaikka bensiinin ja dieselin osuus automarkkinoista oli edelleen 65,4 prosenttia.

      
  • Näpertelystä se alkoi polttistenkin tulo markkinoille. Sähköautoilla on mahdollisuus huomattavasti jyrkempään kasvukäppyrään kuin polttiksilla oli. Anskattoony.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Joo Suomessa sähköautot ovat nyt tasoissa dieseleiden kanssa uusien myyntilistoilla ja tuplaavat myyntinsä vuosittain. Monessa muussakin maassa kehitys on samanlaista.

    Mitäpä muuta tuosta voi päästellä, kuin että puuhasteluksi jäi sähköautot.

    Suomessa on tänä vuonna toukokuuhun mennessä myyty 800 sähköautoa, niin kyllä se on vielä harvojen näpertelyä.

    Jep jep. Mistähän tuonkin keksit? Pelkästään maaliskuussa rekisteröitiin 789 sähköautoa Suomessa. Viime kuussa jo 1055. Kyllä tuo on Suomen mittakaavassa on ihan merkittävä luku ja suunta on jyrkästi ylöspäin.

    https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot

      
  • @NHB kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Joo Suomessa sähköautot ovat nyt tasoissa dieseleiden kanssa uusien myyntilistoilla ja tuplaavat myyntinsä vuosittain. Monessa muussakin maassa kehitys on samanlaista.

    Mitäpä muuta tuosta voi päästellä, kuin että puuhasteluksi jäi sähköautot.

    Suomessa on tänä vuonna toukokuuhun mennessä myyty 800 sähköautoa, niin kyllä se on vielä harvojen näpertelyä.

    Jep jep. Mistähän tuonkin keksit? Pelkästään maaliskuussa rekisteröitiin 789 sähköautoa Suomessa. Viime kuussa jo 1055. Kyllä tuo on Suomen mittakaavassa on ihan merkittävä luku ja suunta on jyrkästi ylöspäin.

    https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot

    En minä mitään keksi, se on tilastosta tm sivu 60

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Näpertelystä se alkoi polttistenkin tulo markkinoille. Sähköautoilla on mahdollisuus huomattavasti jyrkempään kasvukäppyrään kuin polttiksilla oli. Anskattoony.

    Eihän tässä uutta autoa olla keksimässä, sähköautoja oli jo aikojen alussa.
    Tervetuloa vaan täyssähköautot, kyllä niillekin on käyttäjäkuntaa, ja lisääntyy kun lataus mahdollistuu (nopeutuu) niille joilla ei ole omaa laituripaikkaa.

      
  • NHBNHB
    muokattu 12.07.2021 20:41

    @_Quu kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Joo Suomessa sähköautot ovat nyt tasoissa dieseleiden kanssa uusien myyntilistoilla ja tuplaavat myyntinsä vuosittain. Monessa muussakin maassa kehitys on samanlaista.

    Mitäpä muuta tuosta voi päästellä, kuin että puuhasteluksi jäi sähköautot.

    Suomessa on tänä vuonna toukokuuhun mennessä myyty 800 sähköautoa, niin kyllä se on vielä harvojen näpertelyä.

    Jep jep. Mistähän tuonkin keksit? Pelkästään maaliskuussa rekisteröitiin 789 sähköautoa Suomessa. Viime kuussa jo 1055. Kyllä tuo on Suomen mittakaavassa on ihan merkittävä luku ja suunta on jyrkästi ylöspäin.

    https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot

    En minä mitään keksi, se on tilastosta tm sivu 60

    Okei eli Jalovaara on otsikoinut harhaanjohtavasti tuon taulukon 1.-5.2021, vaikka kyseessä ovat pelkästään toukokuun luvut. Sinä sitten valitsit tuosta toukokuun taulukosta vain 10 eniten rekisteröidyn mallin luvun. Tuon taulukon ”kaikki mallit yhteensä 962” on siis sähköautojen rekisteröinnit pelkästään toukokuussa. Pelkästään toukokuussa siis rekisteröitiin 20 prosenttia enemmän sähköautoja kuin mitä ehdottelit koko alkuvuodelle.

      
  • Poimitaan vielä bensiiniautot 2021, niitä on myyty tähän asti 18 534 kpl.

      
  • muokattu 13.07.2021 09:43

    Kysymys kuuluu, onko lataushybridi sähköauto? Olin äskettäin "tyytyväinen" koeajolla, kun sukulaiseni lataushybridifarkun pitkän ajan kulutuslukema näytti 5,3 l/100 km vaikka auto on aina kotonaan latauksessa, ajomatkat useimmiten lyhyitä ja oli latauksessa meilläkin käydesään, kun oman "itselataavan" takavetohybridisedanin mittari näyttää suunnilleen vastaavalta ajalta kulutukseksi 5,1 l/100km. No, omassani on vain 223 hp ja tuossa toisessa 390 hp.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Kysymys kuuluu, onko lataushybridi sähköauto? Olin äskettäin "tyytyväinen" koeajolla, kun sukulaiseni lataushybridifarkun pitkän ajan kulutuslukema näytti 5,3 l/100 km vaikka auto on aina kotonaan latauksessa, ajomatkat useimmiten lyhyitä ja oli latauksessa meilläkin käydesään, kun oman "itselataavan" takavetohybridisedanin mittari näyttää suunnilleen vastaavalta ajalta kulutukseksi 5,1 l/100km. No, omassani on vain 223 hp ja tuossa toisessa 390 hp.

    Tuolla kyseisellä lataushybridillä ajetaan joko pelkästään pitkää matkaa, jolloin sähkö ei riitä kun alkumatkaan tai sitten jotain muuta on pielessä. Käytössämme olevassa takavetolataushybridisedanissa pitkän ajan kulutus (siitä saakka kun on tehtaalta rullannut ulos) näyttää nyt 1.9l/100km (auto on aina kotona latauksessa). Auto ollut käytössämme nyt 1.5 vuotta ja kilometrejä takana (koronan vuoksi vain) ~40tkm.

      
  • muokattu 13.07.2021 10:17

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Kysymys kuuluu, onko lataushybridi sähköauto? Olin äskettäin "tyytyväinen" koeajolla, kun sukulaiseni lataushybridifarkun pitkän ajan kulutuslukema näytti 5,3 l/100 km vaikka auto on aina kotonaan latauksessa, ajomatkat useimmiten lyhyitä ja oli latauksessa meilläkin käydesään, kun oman "itselataavan" takavetohybridisedanin mittari näyttää suunnilleen vastaavalta ajalta kulutukseksi 5,1 l/100km. No, omassani on vain 223 hp ja tuossa toisessa 390 hp.

    Tuolla kyseisellä lataushybridillä ajetaan joko pelkästään pitkää matkaa, jolloin sähkö ei riitä kun alkumatkaan tai sitten jotain muuta on pielessä. Käytössämme olevassa takavetolataushybridisedanissa pitkän ajan kulutus (siitä saakka kun on tehtaalta rullannut ulos) näyttää nyt 1.9l/100km (auto on aina kotona latauksessa). Auto ollut käytössämme nyt 1.5 vuotta ja kilometrejä takana (koronan vuoksi vain) ~40tkm.

    Työkaverin citymaasturin pitkän ajan mittarilukemat olivat 3,5 l/100km + 17,5 kWh/100km vaikka auto oli ehtinyt olla lähes pelkästään työmatkakäytössä noin 30 km suuntaansa ja molemmissa päissä aina latauksessa. Tuon em. 390 hp farkun sähkönkulutuslukema ei näkynyt mittaristossa koeajolla. (Auto eläkeläispariskunnalla, joka useimmiten ajelee kauppaan tai lähelle sukulaisten luo ja joskus käy pidemmällä, kuten meillä ja tökkää töpselin seinään aina kun mahdollista esim. kotona aina.)

      
  • Kyllä minulla kuluu keskimäärin tuo samainen viitisen litraa, talvisin enemmänkin. Se on silti merkittävästi vähemmän kuin mitä minulla kuluisi vastaavalla autolla ilman töpseliä. Vastaavahko diesel vei aikoinaan litran enemmän.

    Muutama pitkä reissu silloin tällöin, tai päivät jolloin tulee ajettua 100-200km "pilaavat" minulta sen 1,5 litralla ajelun.

    Ei se sähköauto ole, ja minulla "range-ahdistus" on turhan korkealla jo 40km kohdalla.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit