Juuri nyt tarvitaan polttomoottoriautojen puolustuspuheenvuoroja

1460 kommenttia
1434445464749»
  • Sähköautojen lisääntyminen tulee nostamaan pärinöitten hintaa tuotantomäärien laskiessa osien valmistus kallistuu.

    Sähköautojen seurauksena Bosch saattaa sulkea tehtaansa Saksassa
    Bosch saattaa sulkea tehtaansa Münchenissä. Syynä on odotettu tehtaan tuotteiden kysynnän lasku sähköautojen yleistymisestä johtuen.

    Paikallinen sanomalehti Münchner Merkur kertoi sunnuntaina, että Bosch saattaa sulkea tehtaansa Münchenissä. Syynä on tehtaan tuotteiden odotettu kysynnän romahtaminen sähköautojen yleistymisestä johtuen. Asiasta uutisoi Automotive News Europe.

    Lehden lähteenä on toiminut Boschin edustaja. Erilaisia vaihtoehtoja kuitenkin kartoitetaan vielä eikä mitään lopullista päätöstä ole suinkaan tehty.

    Euroopan komissio kertoi juuri aikeistaan asettaa selvästi tiukemmat hiilidioksidipäästörajat jo vuodelle 2030 ja pakottaa autonvalmistajat polttomoottoriautojen valmistamisen lopettamiseen jo vuonna 2035. Autoliitto otti jo Suomessa kantaa aiheeseen vaatien vahvaa edunvalvontaa.

    Bosch saattaa sulkea tehtaansa
    Boschin Münchenin tehdas valmistaa muun muassa sähköisiä polttoainepumppuja sekä polttoaineen ruiskutussuuttimia. Näitä kumpiakaan ei luonnollisesti sähköautoissa tarvita ja näin odotettavissa on kysynnän laskua jo lähivuosina. Samalla pienentyvät tuotantomäärät johtavat helposti hintojen nousuun suursarjatuotannon etujen pienentyessä.

    Saksan, ja koko Euroopan, tuleva vahva siirtyminen polttomoottoriautoista sähköautoihin johtaa tämänkaltaisten tuotteiden ylituotantoon, joka vastaavasti vaatii muutoksia tuotantoon valmistajien osalta. Se, että Bosch saattaa sulkea tehtaansa Münchenissä, kuvastaa kuinka merkittävästä muutoksesta on kyse koko autoalalle. Tämä on suuri asia koko Saksalle, jonka talous pyörii vahvasti autoteollisuuden ympärillä.

    Euroopan suurin talousmahti odottaa vuoteen 2030 mennessä teilleen 14 miljoonaa ladattavaa autoa, joihin siis lasketaan sähköautojen lisäksi myös ladattavat hybridit. Se tahtoo luonnollisesti olla etunenässä uusien autojen hankinnassa ja siten päästötavoitteiden täyttämisessä. Saksan valtion ennuste ladattavien autojen määrästä on kasvanut viime aikoina merkittävästi.

    Luonnollisesti Euroopan komission vaatimukset tulevat pakottamaan sähköautojen tarjonnan ja kysynnän kasvuun ja autonvalmistajat valmistautuvat tähän kiireellä. Useampi autonvalmistaja oli tosin ehtinyt jo aiemmin ilmoittamaan myyvänsä jostakin vuodesta eteenpäin Euroopassa vain sähköautoja.

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/sahkoautojen-seurauksena-bosch-saattaa-sulkea-tehtaansa-saksassa/

      
  • @NHB kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Muut kuin henkilöautot aiheuttavat toisen puolen kaikesta liikenteen CO2 päästöistä. Eli henkilöautot noin 9% ja yhteensä liikenne noin 20%. Kun ajelee 3-tietä joko etelään tai pohjoiseen, henkilöauton kesänopeudella ohitellaan rekkoja noin 1-2 minuutin välein eli niitä on paljon. Rekan energiankulutus on noin 5-10 kertaa suurempi kuin nykyaikaisen dieselin eli akkukäyttöiseksi muutettuna akkujen pitäisi olla vähintään 500 kWh, ja pitkän matkan ajokkeina luultavasti suurempi kuin 1000 kWh. Rekat on liikenteessä vähintään 12h/vrk, lyhyitä taukoja matkalla. Pitäisi kehittää 500-1000kW latureita (rekkaparkki omalla 110kV päätteellä valtakunnan verkosta) tai vasikoita joka on pelkkää akkua koko letkan perässä vedettäväksi ja lataillaan ammattimaisesti.

    https://www.teslarati.com/tesla-semi-cost-parity-diesel-study/
    https://www.teslarati.com/tesla-semi-15-trucks-pepsico-2021/
    https://www.teslarati.com/tesla-semi-specs-updated/

    Tehon rajallisuus tulee vastaan jo Teslan latureilla, yksi auto piuhan päässä antaa täyden tehon mutta toinen tyhjällä akulla samaan "tolppaan" kytkeytyvä puolittaa lataustehon.

    Tuo koskee vain vanhoja V2 Superchagereita. Uudemmat V3:t antavat jakamattoman 250 kilowatin tehon. Eli siinä missä vanhempi laturi jakaa 150 kilowattia kahden kaapelin kesken, uudempi antaa ulos 250+250 kilowattia.

    Opin jotain uutta. Uteliaisuuttani klikkailin karttaa ja Huittisissa näyttäisi olevan koko eteläisen Suomen ainoa 250kW supercharger. Teslan pitäisi kehittää vielä uusi karttamerkki.

    Tuo Huittinen ja Karesuvanto ovat Suomen kaksi viimeisintä Superchager-asemaa. Kahdeksan seuraavaa kartalle jo merkattua ja tämän vuoden puolella valmiiksi luvattua sijaintia pitäisi saada uudemman tyyppiset laturit.

    Onhan muutama nopea IONITY asemakin.
    Uusi Paimion IONITY-latauspiste tulee näin ollen yli tuplaamaan tehoennätyksen. Vaikka 350 kW:n lataustehoon kykeneviä sähköautoja ei vielä toistaiseksi löydy kuluttajamarkkinoilta, huippunopeat latausajat tulevat olemaan lähitulevaisuudessa mahdollisia muun muassa Porschen ja Audin sähköautoilla. IONITY:n 350 kW:n latausteho tarkoittaa käytännössä noin kolmensadan kilometrin toimintamatkan karttumista vain 15 minuutissa.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Auton käyttövoimalla on iso merkitys meille kaikille, sehän vaikuttaa jokaisen autoilijan päivittäiseen arkeen hyvin merkittävällä tavalla. Kuka meistä haluaa ehdoin tahdoin vaikeuttaa päivittäistä arkea valitsemalla käyttövoiman joka ei sovellu omiin käyttötarpeisiin. Eiköhän auton valinnan ratkaise omat mieltymykset eikä se mitä joku muu päättää tehdä.

    Tuossa on järkeä ja päivittäiseen arkeen soveltuu ehdottomasti parhaiten sähköauto, jolla ainoat tenkkapoot tulevat muissa kuin arkisissa ajoissa pitkillä matkoilla, jos tulevat ollenkaan.

    Uutisissa kuulin tänään, että katalysaattoreita on alettu varastaa jo ihan päiväparkissa olevista autoista. Jakohihnoja pitää vaihdella, öljyä lisäillä, nokkapellin alle ei mahdu kuin pärinälähde, bensan tai dieselin kanssa pitää lotrata teboililla,.... Arkihuolesi kaikki heitä ja hanki sähköauto!

      1
  • Auton käyttövoimalla on iso merkitys meille kaikille, sehän vaikuttaa jokaisen autoilijan päivittäiseen arkeen hyvin merkittävällä tavalla. Kuka meistä haluaa ehdoin tahdoin vaikeuttaa päivittäistä arkea valitsemalla käyttövoiman joka ei sovellu omiin käyttötarpeisiin. Eiköhän auton valinnan ratkaise omat mieltymykset eikä se mitä joku muu päättää tehdä.

      1
  • muokattu 20.07.2021 18:22

    Jokaisella on omat mieltymyksensä päivittäiseen arkeen parhaiten soveltuvasta käyttövoimasta. Eihän se niin mene että joku sanelee mitä toinen tarvitsee. Valinnanvapaus säilynee niin pitkään kuin on bensiini diesel jakeluasemat pystyssä ja eiköhän ne ole vielä vuosikymmeniä olemassa. Rinnalle tulee latausasemia samalle tontille. Näin minä tämän kehityksen näen.

      2
  • Noista rahoituksista esim. vagareenassa.

    Lainaus käyttäjältä: Suomi-Pekka - 24.05.21 - klo:14:28
    Mä tartuin tuohon täkyyn ja tilasin hyvin perusmallin ID4sen, eli moonstone grey väri, mustat teräsvanteet, 15tkm / 3v. Hinta mielestäni todella kilpailukykyinen 439€/kk. Auton toimitusajaksi kerrottiin 4-5kk, mutta jos nyt jouluksi saisi.

    Mua alkoi risomaan omaan autoon sidottu pääoma, mutta myös nyt käynnissä oleva käyttövoimamurros ja epätietoisuus verotuksesta yms saivat pään kääntymään helppoon liisariin. Eli ulkoistan riskin leasing-yhtiölle.

    Siis 15tkm kolmeen vuoteen? Vai 15tkm vuodessa 3 vuoden sopimuksella? Jos on 15tkm vuodessa kolmen vuoden sopparilla niin tuohan on loistava hinta. Onko tuossa huollot/vakuutukset mukana? Kuinka talvirenkaat?
    Kirjattu
    Skoda Scala 1.0 TSI Style 2019
    Audi A3 Sportback (8PA) 1.4 TFSI 2007
    Smart Roadster 2003
    Poissa Suomi-Pekka
    Tulokas
    *
    Viestejä: 5
    Profiili

    Vs: ID.4
    « Vastaus #557 : 24.05.21 - klo:14:49 »
    15tkm vuodessa 3 vuoden sopimuksella.

    Hinta sisältää kahdet renkaat, katsastukset, huollot, sijaisauton, renkaanvaihdot yms, mutta EI vakuutuksia. Sain OP:ltä liikennevakuutuksen ja "peruskaskon" ilman omasta mielestä turhia keskeytysturvia yms karvan verran yli 700€ / vuosi.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Jokaisella on omat mieltymyksensä päivittäiseen arkeen parhaiten soveltuvasta käyttövoimasta. Eihän se niin mene että joku sanelee mitä toinen tarvitsee. Valinnanvapaus säilynee niin pitkään kuin on bensiini diesel jakeluasemat pystyssä ja eiköhän ne ole vielä vuosikymmeniä olemassa. Rinnalle tulee latausasemia samalle tontille. Näin minä tämän kehityksen näen.

    Olet raskaasti väärässä

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Jokaisella on omat mieltymyksensä päivittäiseen arkeen parhaiten soveltuvasta käyttövoimasta. Eihän se niin mene että joku sanelee mitä toinen tarvitsee. Valinnanvapaus säilynee niin pitkään kuin on bensiini diesel jakeluasemat pystyssä ja eiköhän ne ole vielä vuosikymmeniä olemassa. Rinnalle tulee latausasemia samalle tontille. Näin minä tämän kehityksen näen.

    Jotenkin käy sääliksi sinua

      
  • Miksi Topi27 trollaa? Pitäisikö sinun siirtyä suomi24 tai johonkin vastaavaan missä kaltaisesi päivystää 24/7.

      2
  • edullista sähköauton vuokrausta.

    Auton voi vuokrata alkaen tunnista koko päiväksi

    Tahkon Huyndai Ioniq e -merkkinen yhteiskäyttöauto on sijoitettu Break Sokos Hotel Tahkon edustalle, johon autoa varten asennettiin latauspiste.

    Autoa palauttaessa käyttäjä laittaa auton laturiin, jossa se latautuu nopeasti seuraavalle käyttäjälle. Vuokraushinnat vaihtelevat 7 euron tuntihinnasta 59 eur päivähintaan. Kuudeksi tunniksi auton saa käyttöönsä 29 eurolla ja kahdeksaksi tunniksi 35 eurolla.

    https://autotoday.fi/tahkolla-kokeillaan-sahkoista-yhteiskayttoautoa/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=tahkolla-kokeillaan-sahkoista-yhteiskayttoautoa

      
  • Käytettyjen dieselien suosio taittuu ja hinta laskee, uusissa sähkö meni jo ohi – Timo Hintsala ihastui sähköauton ajomukavuuteen
    Suomalaiset etsivät täyssähköautoa myös käytettyjen autojen nettimarkkinoilta aiempaa useammin. Diesel- ja bensa-autojen haut ovat laskeneet selvästi. Kauppiaan mukaan dieselien hinnat laskevat ja ostajat pohtivat, miten jälleenmyynti onnistuu.

    Uusissa autoissa täyssähkö ohitti dieselin – Tuttavien kokemukset rohkaisivat Timo Hintsalaa hankkimaan täyssähköauton
    Uusissa autoissa täyssähkö ohitti dieselin – Tuttavien kokemukset rohkaisivat Timo Hintsalaa hankkimaan täyssähköauton
    JARI PELTOPERÄ, VESA-PEKKA HILTUNEN
    20.7. 16:56

    Tämä kesä jää muistiin siitä, että täyssähköauto karkasi diesel-autojen ohi henkilöautojen myyntitilastoissa.

    Kesäkuussa ensirekisteröitiin uusia sähköautoja 1055. Määrä on ensimmäistä kertaa suurempi kuin dieseleiden ja dieselhybridien määrä yhteensä (986), selviää Autoalan tiedotuskeskuksen kokoamissa tilastoissa(siirryt toiseen palveluun) (siirryt toiseen palveluun).

    Kempeleläinen Timo Hintsala tuli liikkeeseen vaihtamaan dieselinsä tilalle uuden täyssähköauton.

    – Tärkein syy siirtyä dieselistä täyssähköautoon oli kyllä se ajomukavuus ja uudet jutut mitä täyssähköauto tuo autoihin, Hintsala sanoo.

    Kemin Wetterin myyntipäällikkö Ari-Pekka Heikonen myöntää, että koko ajan harvinaisempi on se tilanne, että ovesta astuu sisään asiakas, joka haluaa ostaa uuden dieselauton.

    – Ne henkilöt, jotka dieselin haluavat, ajavat paljon ja ovat tottuneet käyttämään dieselautoa, sanoo Heikonen.

    jatkuu

    https://yle.fi/uutiset/3-12027876?origin=rss

      
  • muokattu 20.07.2021 19:12

    @HybridRules kirjoitti:

    Uutisissa kuulin tänään, että katalysaattoreita on alettu varastaa jo ihan päiväparkissa olevista autoista. Jakohihnoja pitää vaihdella, öljyä lisäillä, nokkapellin alle ei mahdu kuin pärinälähde, bensan tai dieselin kanssa pitää lotrata teboililla,.... Arkihuolesi kaikki heitä ja hanki sähköauto

    Unohdit palelun tai kastumiset mittarikentällä! Sen 3-5 min...

    Muista hidastaa motarilla siitä +15km/h jos meinaat päästä sen viimeisen 20km sinne latauspisteeseen, jossa on yhä enemmän sähköautoja jonottamassa vuoroaan niille kahdelle "tolpalle" (á xx minuuttia). Toivotaan että on kahvitermarisi mukana, jollei kahviota osu samalle pihalle.

      
  • Maanteiden kunto heikkenee kun päällystystöitä vähennettiin tänä vuonna, kirjoittaa Iltalehden Juha Keskinen.

    https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/445aab47-a93d-4c56-9f63-d725b4e440b2

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Maanteiden kunto heikkenee kun päällystystöitä vähennettiin tänä vuonna, kirjoittaa Iltalehden Juha Keskinen.

    https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/445aab47-a93d-4c56-9f63-d725b4e440b2

    Hyönteiset ja linnut vähenee myös

      
  • @Topi27 kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Muut kuin henkilöautot aiheuttavat toisen puolen kaikesta liikenteen CO2 päästöistä. Eli henkilöautot noin 9% ja yhteensä liikenne noin 20%. Kun ajelee 3-tietä joko etelään tai pohjoiseen, henkilöauton kesänopeudella ohitellaan rekkoja noin 1-2 minuutin välein eli niitä on paljon. Rekan energiankulutus on noin 5-10 kertaa suurempi kuin nykyaikaisen dieselin eli akkukäyttöiseksi muutettuna akkujen pitäisi olla vähintään 500 kWh, ja pitkän matkan ajokkeina luultavasti suurempi kuin 1000 kWh. Rekat on liikenteessä vähintään 12h/vrk, lyhyitä taukoja matkalla. Pitäisi kehittää 500-1000kW latureita (rekkaparkki omalla 110kV päätteellä valtakunnan verkosta) tai vasikoita joka on pelkkää akkua koko letkan perässä vedettäväksi ja lataillaan ammattimaisesti.

    https://www.teslarati.com/tesla-semi-cost-parity-diesel-study/
    https://www.teslarati.com/tesla-semi-15-trucks-pepsico-2021/
    https://www.teslarati.com/tesla-semi-specs-updated/

    Tehon rajallisuus tulee vastaan jo Teslan latureilla, yksi auto piuhan päässä antaa täyden tehon mutta toinen tyhjällä akulla samaan "tolppaan" kytkeytyvä puolittaa lataustehon.

    Tuo koskee vain vanhoja V2 Superchagereita. Uudemmat V3:t antavat jakamattoman 250 kilowatin tehon. Eli siinä missä vanhempi laturi jakaa 150 kilowattia kahden kaapelin kesken, uudempi antaa ulos 250+250 kilowattia.

    Opin jotain uutta. Uteliaisuuttani klikkailin karttaa ja Huittisissa näyttäisi olevan koko eteläisen Suomen ainoa 250kW supercharger. Teslan pitäisi kehittää vielä uusi karttamerkki.

    Tuo Huittinen ja Karesuvanto ovat Suomen kaksi viimeisintä Superchager-asemaa. Kahdeksan seuraavaa kartalle jo merkattua ja tämän vuoden puolella valmiiksi luvattua sijaintia pitäisi saada uudemman tyyppiset laturit.

    Onhan muutama nopea IONITY asemakin.
    Uusi Paimion IONITY-latauspiste tulee näin ollen yli tuplaamaan tehoennätyksen. Vaikka 350 kW:n lataustehoon kykeneviä sähköautoja ei vielä toistaiseksi löydy kuluttajamarkkinoilta, huippunopeat latausajat tulevat olemaan lähitulevaisuudessa mahdollisia muun muassa Porschen ja Audin sähköautoilla. IONITY:n 350 kW:n latausteho tarkoittaa käytännössä noin kolmensadan kilometrin toimintamatkan karttumista vain 15 minuutissa.

    Nyt on kyllä väärä aikamuoto Ionityn Paimion latureista. Teslan V3 Superit pystyvät tosiaan 250 kilowattiin.

      
  • muokattu 29.07.2021 20:19

    Aika moni ajattelee omalla autolla liikkumista kaikista vaivattomimmaksi tavaksi liikkua paikasta toiseen. Entäs sitten sähköautolla liikkuminen paikasta toiseen, kuvaan mukaan tuleekin toisenlainen teema suunnittelua vaativa ajaminen. Minä maksan autossa liikkumisen vapaudesta ja vaivattomuudesta, siksi sähköauto ei voisi vähempää kiinnostaa.

      
  • muokattu 29.07.2021 20:26

    .

      
  • Aika moni ajattelee omalla autolla liikkumista kaikista vaivattomimmaksi tavaksi liikkua paikasta toiseen. Entäs sitten sähköautolla liikkuminen paikasta toiseen, kuvaan mukaan tuleekin toisenlainen teema suunnittelua vaativa ajaminen. Minä maksan autossa liikkumisen vapaudesta ja vaivattomuudesta, siksi sähköauto ei voisi vähempää kiinnostaa.

      
  • NHBNHB
    muokattu 29.07.2021 22:48

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Muut kuin henkilöautot aiheuttavat toisen puolen kaikesta liikenteen CO2 päästöistä. Eli henkilöautot noin 9% ja yhteensä liikenne noin 20%. Kun ajelee 3-tietä joko etelään tai pohjoiseen, henkilöauton kesänopeudella ohitellaan rekkoja noin 1-2 minuutin välein eli niitä on paljon. Rekan energiankulutus on noin 5-10 kertaa suurempi kuin nykyaikaisen dieselin eli akkukäyttöiseksi muutettuna akkujen pitäisi olla vähintään 500 kWh, ja pitkän matkan ajokkeina luultavasti suurempi kuin 1000 kWh. Rekat on liikenteessä vähintään 12h/vrk, lyhyitä taukoja matkalla. Pitäisi kehittää 500-1000kW latureita (rekkaparkki omalla 110kV päätteellä valtakunnan verkosta) tai vasikoita joka on pelkkää akkua koko letkan perässä vedettäväksi ja lataillaan ammattimaisesti.

    https://www.teslarati.com/tesla-semi-cost-parity-diesel-study/
    https://www.teslarati.com/tesla-semi-15-trucks-pepsico-2021/
    https://www.teslarati.com/tesla-semi-specs-updated/

    Tehon rajallisuus tulee vastaan jo Teslan latureilla, yksi auto piuhan päässä antaa täyden tehon mutta toinen tyhjällä akulla samaan "tolppaan" kytkeytyvä puolittaa lataustehon.

    Tuo koskee vain vanhoja V2 Superchagereita. Uudemmat V3:t antavat jakamattoman 250 kilowatin tehon. Eli siinä missä vanhempi laturi jakaa 150 kilowattia kahden kaapelin kesken, uudempi antaa ulos 250+250 kilowattia.

    Opin jotain uutta. Uteliaisuuttani klikkailin karttaa ja Huittisissa näyttäisi olevan koko eteläisen Suomen ainoa 250kW supercharger. Teslan pitäisi kehittää vielä uusi karttamerkki.

    Kuopion kahdeksan V3-mallista laturia näkyvät olevan nyt online.

      
  • Karesuvannossa on 4kpl 250kW laturia lapinkävijöille. Liekö norjalaisia varten näin alkuun.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit