Sähköautojen lisääntyminen tulee nostamaan pärinöitten hintaa tuotantomäärien laskiessa osien valmistus kallistuu.
Sähköautojen seurauksena Bosch saattaa sulkea tehtaansa Saksassa
Bosch saattaa sulkea tehtaansa Münchenissä. Syynä on odotettu tehtaan tuotteiden kysynnän lasku sähköautojen yleistymisestä johtuen.
Paikallinen sanomalehti Münchner Merkur kertoi sunnuntaina, että Bosch saattaa sulkea tehtaansa Münchenissä. Syynä on tehtaan tuotteiden odotettu kysynnän romahtaminen sähköautojen yleistymisestä johtuen. Asiasta uutisoi Automotive News Europe.
Lehden lähteenä on toiminut Boschin edustaja. Erilaisia vaihtoehtoja kuitenkin kartoitetaan vielä eikä mitään lopullista päätöstä ole suinkaan tehty.
Euroopan komissio kertoi juuri aikeistaan asettaa selvästi tiukemmat hiilidioksidipäästörajat jo vuodelle 2030 ja pakottaa autonvalmistajat polttomoottoriautojen valmistamisen lopettamiseen jo vuonna 2035. Autoliitto otti jo Suomessa kantaa aiheeseen vaatien vahvaa edunvalvontaa.
Bosch saattaa sulkea tehtaansa
Boschin Münchenin tehdas valmistaa muun muassa sähköisiä polttoainepumppuja sekä polttoaineen ruiskutussuuttimia. Näitä kumpiakaan ei luonnollisesti sähköautoissa tarvita ja näin odotettavissa on kysynnän laskua jo lähivuosina. Samalla pienentyvät tuotantomäärät johtavat helposti hintojen nousuun suursarjatuotannon etujen pienentyessä.
Saksan, ja koko Euroopan, tuleva vahva siirtyminen polttomoottoriautoista sähköautoihin johtaa tämänkaltaisten tuotteiden ylituotantoon, joka vastaavasti vaatii muutoksia tuotantoon valmistajien osalta. Se, että Bosch saattaa sulkea tehtaansa Münchenissä, kuvastaa kuinka merkittävästä muutoksesta on kyse koko autoalalle. Tämä on suuri asia koko Saksalle, jonka talous pyörii vahvasti autoteollisuuden ympärillä.
Euroopan suurin talousmahti odottaa vuoteen 2030 mennessä teilleen 14 miljoonaa ladattavaa autoa, joihin siis lasketaan sähköautojen lisäksi myös ladattavat hybridit. Se tahtoo luonnollisesti olla etunenässä uusien autojen hankinnassa ja siten päästötavoitteiden täyttämisessä. Saksan valtion ennuste ladattavien autojen määrästä on kasvanut viime aikoina merkittävästi.
Luonnollisesti Euroopan komission vaatimukset tulevat pakottamaan sähköautojen tarjonnan ja kysynnän kasvuun ja autonvalmistajat valmistautuvat tähän kiireellä. Useampi autonvalmistaja oli tosin ehtinyt jo aiemmin ilmoittamaan myyvänsä jostakin vuodesta eteenpäin Euroopassa vain sähköautoja.
@Jorma L2 kirjoitti:
Muut kuin henkilöautot aiheuttavat toisen puolen kaikesta liikenteen CO2 päästöistä. Eli henkilöautot noin 9% ja yhteensä liikenne noin 20%. Kun ajelee 3-tietä joko etelään tai pohjoiseen, henkilöauton kesänopeudella ohitellaan rekkoja noin 1-2 minuutin välein eli niitä on paljon. Rekan energiankulutus on noin 5-10 kertaa suurempi kuin nykyaikaisen dieselin eli akkukäyttöiseksi muutettuna akkujen pitäisi olla vähintään 500 kWh, ja pitkän matkan ajokkeina luultavasti suurempi kuin 1000 kWh. Rekat on liikenteessä vähintään 12h/vrk, lyhyitä taukoja matkalla. Pitäisi kehittää 500-1000kW latureita (rekkaparkki omalla 110kV päätteellä valtakunnan verkosta) tai vasikoita joka on pelkkää akkua koko letkan perässä vedettäväksi ja lataillaan ammattimaisesti.
Tehon rajallisuus tulee vastaan jo Teslan latureilla, yksi auto piuhan päässä antaa täyden tehon mutta toinen tyhjällä akulla samaan "tolppaan" kytkeytyvä puolittaa lataustehon.
Tuo koskee vain vanhoja V2 Superchagereita. Uudemmat V3:t antavat jakamattoman 250 kilowatin tehon. Eli siinä missä vanhempi laturi jakaa 150 kilowattia kahden kaapelin kesken, uudempi antaa ulos 250+250 kilowattia.
Opin jotain uutta. Uteliaisuuttani klikkailin karttaa ja Huittisissa näyttäisi olevan koko eteläisen Suomen ainoa 250kW supercharger. Teslan pitäisi kehittää vielä uusi karttamerkki.
Tuo Huittinen ja Karesuvanto ovat Suomen kaksi viimeisintä Superchager-asemaa. Kahdeksan seuraavaa kartalle jo merkattua ja tämän vuoden puolella valmiiksi luvattua sijaintia pitäisi saada uudemman tyyppiset laturit.
Onhan muutama nopea IONITY asemakin.
Uusi Paimion IONITY-latauspiste tulee näin ollen yli tuplaamaan tehoennätyksen. Vaikka 350 kW:n lataustehoon kykeneviä sähköautoja ei vielä toistaiseksi löydy kuluttajamarkkinoilta, huippunopeat latausajat tulevat olemaan lähitulevaisuudessa mahdollisia muun muassa Porschen ja Audin sähköautoilla. IONITY:n 350 kW:n latausteho tarkoittaa käytännössä noin kolmensadan kilometrin toimintamatkan karttumista vain 15 minuutissa.
@tracktest kirjoitti:
Auton käyttövoimalla on iso merkitys meille kaikille, sehän vaikuttaa jokaisen autoilijan päivittäiseen arkeen hyvin merkittävällä tavalla. Kuka meistä haluaa ehdoin tahdoin vaikeuttaa päivittäistä arkea valitsemalla käyttövoiman joka ei sovellu omiin käyttötarpeisiin. Eiköhän auton valinnan ratkaise omat mieltymykset eikä se mitä joku muu päättää tehdä.
Tuossa on järkeä ja päivittäiseen arkeen soveltuu ehdottomasti parhaiten sähköauto, jolla ainoat tenkkapoot tulevat muissa kuin arkisissa ajoissa pitkillä matkoilla, jos tulevat ollenkaan.
Uutisissa kuulin tänään, että katalysaattoreita on alettu varastaa jo ihan päiväparkissa olevista autoista. Jakohihnoja pitää vaihdella, öljyä lisäillä, nokkapellin alle ei mahdu kuin pärinälähde, bensan tai dieselin kanssa pitää lotrata teboililla,.... Arkihuolesi kaikki heitä ja hanki sähköauto!
Auton käyttövoimalla on iso merkitys meille kaikille, sehän vaikuttaa jokaisen autoilijan päivittäiseen arkeen hyvin merkittävällä tavalla. Kuka meistä haluaa ehdoin tahdoin vaikeuttaa päivittäistä arkea valitsemalla käyttövoiman joka ei sovellu omiin käyttötarpeisiin. Eiköhän auton valinnan ratkaise omat mieltymykset eikä se mitä joku muu päättää tehdä.
Jokaisella on omat mieltymyksensä päivittäiseen arkeen parhaiten soveltuvasta käyttövoimasta. Eihän se niin mene että joku sanelee mitä toinen tarvitsee. Valinnanvapaus säilynee niin pitkään kuin on bensiini diesel jakeluasemat pystyssä ja eiköhän ne ole vielä vuosikymmeniä olemassa. Rinnalle tulee latausasemia samalle tontille. Näin minä tämän kehityksen näen.
Lainaus käyttäjältä: Suomi-Pekka - 24.05.21 - klo:14:28
Mä tartuin tuohon täkyyn ja tilasin hyvin perusmallin ID4sen, eli moonstone grey väri, mustat teräsvanteet, 15tkm / 3v. Hinta mielestäni todella kilpailukykyinen 439€/kk. Auton toimitusajaksi kerrottiin 4-5kk, mutta jos nyt jouluksi saisi.
Mua alkoi risomaan omaan autoon sidottu pääoma, mutta myös nyt käynnissä oleva käyttövoimamurros ja epätietoisuus verotuksesta yms saivat pään kääntymään helppoon liisariin. Eli ulkoistan riskin leasing-yhtiölle.
Siis 15tkm kolmeen vuoteen? Vai 15tkm vuodessa 3 vuoden sopimuksella? Jos on 15tkm vuodessa kolmen vuoden sopparilla niin tuohan on loistava hinta. Onko tuossa huollot/vakuutukset mukana? Kuinka talvirenkaat?
Kirjattu
Skoda Scala 1.0 TSI Style 2019
Audi A3 Sportback (8PA) 1.4 TFSI 2007
Smart Roadster 2003
Poissa Suomi-Pekka
Tulokas
*
Viestejä: 5
Profiili
Vs: ID.4
« Vastaus #557 : 24.05.21 - klo:14:49 »
15tkm vuodessa 3 vuoden sopimuksella.
Hinta sisältää kahdet renkaat, katsastukset, huollot, sijaisauton, renkaanvaihdot yms, mutta EI vakuutuksia. Sain OP:ltä liikennevakuutuksen ja "peruskaskon" ilman omasta mielestä turhia keskeytysturvia yms karvan verran yli 700€ / vuosi.
@tracktest kirjoitti:
Jokaisella on omat mieltymyksensä päivittäiseen arkeen parhaiten soveltuvasta käyttövoimasta. Eihän se niin mene että joku sanelee mitä toinen tarvitsee. Valinnanvapaus säilynee niin pitkään kuin on bensiini diesel jakeluasemat pystyssä ja eiköhän ne ole vielä vuosikymmeniä olemassa. Rinnalle tulee latausasemia samalle tontille. Näin minä tämän kehityksen näen.
@tracktest kirjoitti:
Jokaisella on omat mieltymyksensä päivittäiseen arkeen parhaiten soveltuvasta käyttövoimasta. Eihän se niin mene että joku sanelee mitä toinen tarvitsee. Valinnanvapaus säilynee niin pitkään kuin on bensiini diesel jakeluasemat pystyssä ja eiköhän ne ole vielä vuosikymmeniä olemassa. Rinnalle tulee latausasemia samalle tontille. Näin minä tämän kehityksen näen.
Tahkon Huyndai Ioniq e -merkkinen yhteiskäyttöauto on sijoitettu Break Sokos Hotel Tahkon edustalle, johon autoa varten asennettiin latauspiste.
Autoa palauttaessa käyttäjä laittaa auton laturiin, jossa se latautuu nopeasti seuraavalle käyttäjälle. Vuokraushinnat vaihtelevat 7 euron tuntihinnasta 59 eur päivähintaan. Kuudeksi tunniksi auton saa käyttöönsä 29 eurolla ja kahdeksaksi tunniksi 35 eurolla.
Käytettyjen dieselien suosio taittuu ja hinta laskee, uusissa sähkö meni jo ohi – Timo Hintsala ihastui sähköauton ajomukavuuteen
Suomalaiset etsivät täyssähköautoa myös käytettyjen autojen nettimarkkinoilta aiempaa useammin. Diesel- ja bensa-autojen haut ovat laskeneet selvästi. Kauppiaan mukaan dieselien hinnat laskevat ja ostajat pohtivat, miten jälleenmyynti onnistuu.
Uusissa autoissa täyssähkö ohitti dieselin – Tuttavien kokemukset rohkaisivat Timo Hintsalaa hankkimaan täyssähköauton
Uusissa autoissa täyssähkö ohitti dieselin – Tuttavien kokemukset rohkaisivat Timo Hintsalaa hankkimaan täyssähköauton
JARI PELTOPERÄ, VESA-PEKKA HILTUNEN
20.7. 16:56
Tämä kesä jää muistiin siitä, että täyssähköauto karkasi diesel-autojen ohi henkilöautojen myyntitilastoissa.
Kesäkuussa ensirekisteröitiin uusia sähköautoja 1055. Määrä on ensimmäistä kertaa suurempi kuin dieseleiden ja dieselhybridien määrä yhteensä (986), selviää Autoalan tiedotuskeskuksen kokoamissa tilastoissa(siirryt toiseen palveluun) (siirryt toiseen palveluun).
Kempeleläinen Timo Hintsala tuli liikkeeseen vaihtamaan dieselinsä tilalle uuden täyssähköauton.
– Tärkein syy siirtyä dieselistä täyssähköautoon oli kyllä se ajomukavuus ja uudet jutut mitä täyssähköauto tuo autoihin, Hintsala sanoo.
Kemin Wetterin myyntipäällikkö Ari-Pekka Heikonen myöntää, että koko ajan harvinaisempi on se tilanne, että ovesta astuu sisään asiakas, joka haluaa ostaa uuden dieselauton.
– Ne henkilöt, jotka dieselin haluavat, ajavat paljon ja ovat tottuneet käyttämään dieselautoa, sanoo Heikonen.
Uutisissa kuulin tänään, että katalysaattoreita on alettu varastaa jo ihan päiväparkissa olevista autoista. Jakohihnoja pitää vaihdella, öljyä lisäillä, nokkapellin alle ei mahdu kuin pärinälähde, bensan tai dieselin kanssa pitää lotrata teboililla,.... Arkihuolesi kaikki heitä ja hanki sähköauto
Unohdit palelun tai kastumiset mittarikentällä! Sen 3-5 min...
Muista hidastaa motarilla siitä +15km/h jos meinaat päästä sen viimeisen 20km sinne latauspisteeseen, jossa on yhä enemmän sähköautoja jonottamassa vuoroaan niille kahdelle "tolpalle" (á xx minuuttia). Toivotaan että on kahvitermarisi mukana, jollei kahviota osu samalle pihalle.
@Jorma L2 kirjoitti:
Muut kuin henkilöautot aiheuttavat toisen puolen kaikesta liikenteen CO2 päästöistä. Eli henkilöautot noin 9% ja yhteensä liikenne noin 20%. Kun ajelee 3-tietä joko etelään tai pohjoiseen, henkilöauton kesänopeudella ohitellaan rekkoja noin 1-2 minuutin välein eli niitä on paljon. Rekan energiankulutus on noin 5-10 kertaa suurempi kuin nykyaikaisen dieselin eli akkukäyttöiseksi muutettuna akkujen pitäisi olla vähintään 500 kWh, ja pitkän matkan ajokkeina luultavasti suurempi kuin 1000 kWh. Rekat on liikenteessä vähintään 12h/vrk, lyhyitä taukoja matkalla. Pitäisi kehittää 500-1000kW latureita (rekkaparkki omalla 110kV päätteellä valtakunnan verkosta) tai vasikoita joka on pelkkää akkua koko letkan perässä vedettäväksi ja lataillaan ammattimaisesti.
Tehon rajallisuus tulee vastaan jo Teslan latureilla, yksi auto piuhan päässä antaa täyden tehon mutta toinen tyhjällä akulla samaan "tolppaan" kytkeytyvä puolittaa lataustehon.
Tuo koskee vain vanhoja V2 Superchagereita. Uudemmat V3:t antavat jakamattoman 250 kilowatin tehon. Eli siinä missä vanhempi laturi jakaa 150 kilowattia kahden kaapelin kesken, uudempi antaa ulos 250+250 kilowattia.
Opin jotain uutta. Uteliaisuuttani klikkailin karttaa ja Huittisissa näyttäisi olevan koko eteläisen Suomen ainoa 250kW supercharger. Teslan pitäisi kehittää vielä uusi karttamerkki.
Tuo Huittinen ja Karesuvanto ovat Suomen kaksi viimeisintä Superchager-asemaa. Kahdeksan seuraavaa kartalle jo merkattua ja tämän vuoden puolella valmiiksi luvattua sijaintia pitäisi saada uudemman tyyppiset laturit.
Onhan muutama nopea IONITY asemakin.
Uusi Paimion IONITY-latauspiste tulee näin ollen yli tuplaamaan tehoennätyksen. Vaikka 350 kW:n lataustehoon kykeneviä sähköautoja ei vielä toistaiseksi löydy kuluttajamarkkinoilta, huippunopeat latausajat tulevat olemaan lähitulevaisuudessa mahdollisia muun muassa Porschen ja Audin sähköautoilla. IONITY:n 350 kW:n latausteho tarkoittaa käytännössä noin kolmensadan kilometrin toimintamatkan karttumista vain 15 minuutissa.
Nyt on kyllä väärä aikamuoto Ionityn Paimion latureista. Teslan V3 Superit pystyvät tosiaan 250 kilowattiin.
Aika moni ajattelee omalla autolla liikkumista kaikista vaivattomimmaksi tavaksi liikkua paikasta toiseen. Entäs sitten sähköautolla liikkuminen paikasta toiseen, kuvaan mukaan tuleekin toisenlainen teema suunnittelua vaativa ajaminen. Minä maksan autossa liikkumisen vapaudesta ja vaivattomuudesta, siksi sähköauto ei voisi vähempää kiinnostaa.
Aika moni ajattelee omalla autolla liikkumista kaikista vaivattomimmaksi tavaksi liikkua paikasta toiseen. Entäs sitten sähköautolla liikkuminen paikasta toiseen, kuvaan mukaan tuleekin toisenlainen teema suunnittelua vaativa ajaminen. Minä maksan autossa liikkumisen vapaudesta ja vaivattomuudesta, siksi sähköauto ei voisi vähempää kiinnostaa.
@Jorma L2 kirjoitti:
Muut kuin henkilöautot aiheuttavat toisen puolen kaikesta liikenteen CO2 päästöistä. Eli henkilöautot noin 9% ja yhteensä liikenne noin 20%. Kun ajelee 3-tietä joko etelään tai pohjoiseen, henkilöauton kesänopeudella ohitellaan rekkoja noin 1-2 minuutin välein eli niitä on paljon. Rekan energiankulutus on noin 5-10 kertaa suurempi kuin nykyaikaisen dieselin eli akkukäyttöiseksi muutettuna akkujen pitäisi olla vähintään 500 kWh, ja pitkän matkan ajokkeina luultavasti suurempi kuin 1000 kWh. Rekat on liikenteessä vähintään 12h/vrk, lyhyitä taukoja matkalla. Pitäisi kehittää 500-1000kW latureita (rekkaparkki omalla 110kV päätteellä valtakunnan verkosta) tai vasikoita joka on pelkkää akkua koko letkan perässä vedettäväksi ja lataillaan ammattimaisesti.
Tehon rajallisuus tulee vastaan jo Teslan latureilla, yksi auto piuhan päässä antaa täyden tehon mutta toinen tyhjällä akulla samaan "tolppaan" kytkeytyvä puolittaa lataustehon.
Tuo koskee vain vanhoja V2 Superchagereita. Uudemmat V3:t antavat jakamattoman 250 kilowatin tehon. Eli siinä missä vanhempi laturi jakaa 150 kilowattia kahden kaapelin kesken, uudempi antaa ulos 250+250 kilowattia.
Opin jotain uutta. Uteliaisuuttani klikkailin karttaa ja Huittisissa näyttäisi olevan koko eteläisen Suomen ainoa 250kW supercharger. Teslan pitäisi kehittää vielä uusi karttamerkki.
Kuopion kahdeksan V3-mallista laturia näkyvät olevan nyt online.
@_Quu kirjoitti:
Porvoo (Suomessa) on NHB:n kartalla maailmanäärissä.
Kun vastaan ajatukseen, jossa ehdotellaan Nesteen Singaporen ja Rotterdamin jalostamoiden tuottamien Mydieseleiden käyttämistä Suomessa, niin sinä onnistut ymmärtämään vastaukseni noin. Onnittelut.
@tracktest kirjoitti:
Polttoainesäiliön tilavuus 70 litraa ei siellä nyt ravata tarvitse. Huollossa kerran vuodessa ei ihmeemmin rasita.
Monesti autot, joissa on noin iso tankki, imevätkin polttoainetta siihen malliin, ettei sillä tankillisella kovin pitkälle pääse. Itseäni tympii kyllä uhrata päivä auton vuosihuollolle. Ensin pitää herätä normaalia aikaisemmin, jotta ehtii viemään auton huoltoon ja sieltä vuokra-autolla duuniin. Illalla onkin sitten jo kiire töistä autoa hakemaan ja ihailemaan tarkastuskaavakkeen rukseja. Normaali harrastukset jäävät siltä pöivältä väliin.
Eikö 1 päivä vuodessa vois olla aina harrastamatta sitä samaa, eikö jo tympäse?
@_Quu kirjoitti:
Neste lupaa, että tähteistä ja jätteistä valmistettavan Mydieselin "elinkaaren aikaiset" päästöt ovat jopa 90 prosenttia pienemmät kuin perinteisen dieselin aiheuttamat päästöt. Elinkaaren aikaisilla päästöillä tarkoitetaan sitä päästömäärää, joka syntyy raaka-aineen hankinnasta, kuljetuksesta, jalostuksesta, varsinaisen polttoaineen kuljetuksesta ja polttoaineen käytöstä eli ajamisen aikana syntyneistä päästöistä.
Neste laskee, että eläinrasvajätteestä valmistettu diesel on päästöiltään puhtaampaa kuin jopa sähköauton aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt, kun otetaan huomioon Suomen sähköntuotannon tämän hetken tuotantomixi.
Neste valmistaa Mydieseliä Porvoossa
väkevä väite nesteeltä, eläimien elämän aikainen ja ruokinnan tuottama hiilidioksidimäärä on aika
melkoinen. Jätteiden alkuperän tuotantotavat vaikuttavat suoraan niiden hiilijalanjälkeen myös, joten en usko nesteen puheita pätkääkään. orankiöljykin on joutunut vastatuuleen.
@_Quu kirjoitti:
Neste lupaa, että tähteistä ja jätteistä valmistettavan Mydieselin "elinkaaren aikaiset" päästöt ovat jopa 90 prosenttia pienemmät kuin perinteisen dieselin aiheuttamat päästöt. Elinkaaren aikaisilla päästöillä tarkoitetaan sitä päästömäärää, joka syntyy raaka-aineen hankinnasta, kuljetuksesta, jalostuksesta, varsinaisen polttoaineen kuljetuksesta ja polttoaineen käytöstä eli ajamisen aikana syntyneistä päästöistä.
Neste laskee, että eläinrasvajätteestä valmistettu diesel on päästöiltään puhtaampaa kuin jopa sähköauton aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt, kun otetaan huomioon Suomen sähköntuotannon tämän hetken tuotantomixi.
Neste valmistaa Mydieseliä Porvoossa
väkevä väite nesteeltä, eläimien elämän aikainen ja ruokinnan tuottama hiilidioksidimäärä on aika
melkoinen. Jätteiden alkuperän tuotantotavat vaikuttavat suoraan niiden hiilijalanjälkeen myös, joten en usko nesteen puheita pätkääkään. orankiöljykin on joutunut vastatuuleen.
Vaikka en MyDieseliä sen kalliin hinnan vuoksi tankkaakaan (Shell GTL palaa savuttamatta sekin), niin ei eläinten elämänaikainen ruokinta vaikuta asiaan. Se meneekö niiden jäännökset kompostiin, jätteenpolttolaitokseen, vaiko auton pakoputkesta ulos ei lisää CO2:ta. Toisin kuin vaikkapa maakaasu tai öljy joka on ollut haudattuna syvällä maanpinnan alla.
Ilmakehässä oleva CO2 toimii kuin kasvihuoneen lasikatto. Fossiilinen CO2 lisää tuota "lasikattoa", kiertävä CO2 sen sijaan tarkoittaa että lasikaton palasia siirretään paikasta toiseen, eli jossakin aukeaa ikkuna kun se toisaalla sulkeutuu jolloin lämpöä ei kerry. Polttopuut on käytännön esimerkki. Yhden poltetun puun tilalle kasvaa toinen puu ajan myötä, ja se sitoo sen hiilen mikä takassa / saunassa vapautui.
Huijaat siis itseäsi vai? GTL eli gas-to-liquid, tehdään nesteytetystä maakaasusta dieselpolttoaineeksi. Onhan sekin ollut haudattuna syvällä maanpinnan alla.
Polttopuut on käytännön esimerkki. Yhden poltetun puun tilalle kasvaa toinen puu ajan myötä, ja se sitoo sen hiilen mikä takassa / saunassa vapautui
Saunan pesän poltosta syntyy muuten aika paljon hiukkasia vaikka CO2 korvautuisikin palapelissäsi. Ei ole ekotekoa sekään, vai mitä?
Huijaat siis itseäsi vai? GTL eli gas-to-liquid, tehdään nesteytetystä maakaasusta dieselpolttoaineeksi. Onhan sekin ollut haudattuna syvällä maanpinnan alla.
Polttopuut on käytännön esimerkki. Yhden poltetun puun tilalle kasvaa toinen puu ajan myötä, ja se sitoo sen hiilen mikä takassa / saunassa vapautui
Saunan pesän poltosta syntyy muuten aika paljon hiukkasia vaikka CO2 korvautuisikin palapelissäsi. Ei ole ekotekoa sekään, vai mitä?
Ei se luonnollisestikaan CO2 osalta sitä ole. Muutoin kyllä on sekä autolle että ympäristölle parempi.
Diesel-autoille on määrätty vuotuinen lisävero siksi että dieselpolttoaine on Suomessa halvempaa, mutta nyt My on joskus se kallein vaihtoehto huoltoasemalla, talvella luultavasti se kallein.
Veroilla voi ohjata ostamaan joitakin tuotetta enemmän, tai sitten vähemmän. Neste Myn osalta verottaja haluaa veronkorotuksen jälkeen että sitä ostettaisiin vähemmän - tosin kotimainen raaka-aine taitaa olla yksi syy korkeammalle hinnalle. Minulla ei ole tarvetta maksaa sekä dieselveroa että sen lisäksi ostaa selkeästi kallista polttoainetta varsinkaan kun moottorin kannalta yhtä hyvän kilpailijan tuotteen saa paljon halvemmalla.
Ihan hyviä linkkejä, vaikka sinänsä olivatkin jo aiemman polttoainevalintani pohjalta tuttuja.
Mikä on Lukoilin hinnoittelu Teboilin tuotteelle? Onko se samaa tasoa kuin tavallinen diesel, eli "kannattaako"?
Oliko ST1 dieselissä muuta erikoista kuin lisäaineistus?
Nesteen Pro on poistunut markkinoilta, mutta ABC :llä Smart lienee vastaavanlainen.
Tuon Shellin GTL-tuotteen myy Suomessa ST1, koska Shell möi liiketoimintansa.
Essokin möi aikoinaan asemansa ABC:lle, ja JET omansa Teboilille.
Ihan hyviä linkkejä, vaikka sinänsä olivatkin jo aiemman polttoainevalintani pohjalta tuttuja.
Olit siis päätynyt Shellin GTL-dieseliin, koska muiden ei-bio-tuotteet ei vaan samaan pysty? Vai pelkän hinnan perusteella, tai mahdollisesti siksi, että firman kortti on Shellille?
Mikä on Lukoilin hinnoittelu Teboilin tuotteelle? Onko se samaa tasoa kuin tavallinen diesel, eli "kannattaako"?
Mittarillahan tuon aina saa selville, tai polttoaine.net:istä.
Oliko ST1 dieselissä muuta erikoista kuin lisäaineistus?
Mikäs sen GTL:n erikoisuus olikaan? Kuulostit siltä, ettei normi-CO2:n lisäksi tule kuin kukkaistuoksuja suunnilleen.
Polttomoottoritekniikka on helppokäyttöistä ja luotettavaa. Polttoaineen saatavuus on täysin ylivoimainen verrattuna sähköautojen vastaaviin, sähköautot ovat tässäkin suhteessa pahasti alakynnessä. Sähköautojen toimintasäde on suurimmalle osalle edelleen riittämätön, verrattuna diesel tai bensiiniautoihin. Pidemmille matkoille helppokäyttöinen ja luotettava polttomoottoriauto tarjoaa vaivattoman tavan siirtyä paikasta toiseen. Talvella ei tarvitse katsella huolestuneesti pakkasmittariin, kun on lähdössä liikenteeseen. Ei tarvitse miettiä mihin asti kovassa pakkasessa pääsee, tai löytyykö tankkauspaikkaa matkan jatkamiseen. Matkavauhtia ei tarvitse hidastaa päästäkseen paikasta a paikkaan b. Pohjolan oloissa sähköauto on kaupunkiin ja lyhemmille matkoille passeli kulkuväline. Sähköautot eivät pärjää vertailussa polttomoottoriautoille ympärivuotisessa käytössä, kesällä ollaan hieman lähempänä haasteiden ja ongelmien vähetessä. Kiireisessä arjessa auton pitää olla mahdollisimman vaivaton ja luotettava, tähän tottuneet eivät kaipaa elämäänsä sähköauton tuomia haasteita. Tämä oli mielipide, josta voi olla erimieltä jos haluaa. Sana on vapaa puolesta ja vastaan, kuten tämän ketjun saatesanoiksi laitoin.
Sähköautojen lisääntyminen tulee nostamaan pärinöitten hintaa tuotantomäärien laskiessa osien valmistus kallistuu.
Sähköautojen seurauksena Bosch saattaa sulkea tehtaansa Saksassa
Bosch saattaa sulkea tehtaansa Münchenissä. Syynä on odotettu tehtaan tuotteiden kysynnän lasku sähköautojen yleistymisestä johtuen.
Paikallinen sanomalehti Münchner Merkur kertoi sunnuntaina, että Bosch saattaa sulkea tehtaansa Münchenissä. Syynä on tehtaan tuotteiden odotettu kysynnän romahtaminen sähköautojen yleistymisestä johtuen. Asiasta uutisoi Automotive News Europe.
Lehden lähteenä on toiminut Boschin edustaja. Erilaisia vaihtoehtoja kuitenkin kartoitetaan vielä eikä mitään lopullista päätöstä ole suinkaan tehty.
Euroopan komissio kertoi juuri aikeistaan asettaa selvästi tiukemmat hiilidioksidipäästörajat jo vuodelle 2030 ja pakottaa autonvalmistajat polttomoottoriautojen valmistamisen lopettamiseen jo vuonna 2035. Autoliitto otti jo Suomessa kantaa aiheeseen vaatien vahvaa edunvalvontaa.
Bosch saattaa sulkea tehtaansa
Boschin Münchenin tehdas valmistaa muun muassa sähköisiä polttoainepumppuja sekä polttoaineen ruiskutussuuttimia. Näitä kumpiakaan ei luonnollisesti sähköautoissa tarvita ja näin odotettavissa on kysynnän laskua jo lähivuosina. Samalla pienentyvät tuotantomäärät johtavat helposti hintojen nousuun suursarjatuotannon etujen pienentyessä.
Saksan, ja koko Euroopan, tuleva vahva siirtyminen polttomoottoriautoista sähköautoihin johtaa tämänkaltaisten tuotteiden ylituotantoon, joka vastaavasti vaatii muutoksia tuotantoon valmistajien osalta. Se, että Bosch saattaa sulkea tehtaansa Münchenissä, kuvastaa kuinka merkittävästä muutoksesta on kyse koko autoalalle. Tämä on suuri asia koko Saksalle, jonka talous pyörii vahvasti autoteollisuuden ympärillä.
Euroopan suurin talousmahti odottaa vuoteen 2030 mennessä teilleen 14 miljoonaa ladattavaa autoa, joihin siis lasketaan sähköautojen lisäksi myös ladattavat hybridit. Se tahtoo luonnollisesti olla etunenässä uusien autojen hankinnassa ja siten päästötavoitteiden täyttämisessä. Saksan valtion ennuste ladattavien autojen määrästä on kasvanut viime aikoina merkittävästi.
Luonnollisesti Euroopan komission vaatimukset tulevat pakottamaan sähköautojen tarjonnan ja kysynnän kasvuun ja autonvalmistajat valmistautuvat tähän kiireellä. Useampi autonvalmistaja oli tosin ehtinyt jo aiemmin ilmoittamaan myyvänsä jostakin vuodesta eteenpäin Euroopassa vain sähköautoja.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/sahkoautojen-seurauksena-bosch-saattaa-sulkea-tehtaansa-saksassa/
Onhan muutama nopea IONITY asemakin.
Uusi Paimion IONITY-latauspiste tulee näin ollen yli tuplaamaan tehoennätyksen. Vaikka 350 kW:n lataustehoon kykeneviä sähköautoja ei vielä toistaiseksi löydy kuluttajamarkkinoilta, huippunopeat latausajat tulevat olemaan lähitulevaisuudessa mahdollisia muun muassa Porschen ja Audin sähköautoilla. IONITY:n 350 kW:n latausteho tarkoittaa käytännössä noin kolmensadan kilometrin toimintamatkan karttumista vain 15 minuutissa.
Tuossa on järkeä ja päivittäiseen arkeen soveltuu ehdottomasti parhaiten sähköauto, jolla ainoat tenkkapoot tulevat muissa kuin arkisissa ajoissa pitkillä matkoilla, jos tulevat ollenkaan.
Uutisissa kuulin tänään, että katalysaattoreita on alettu varastaa jo ihan päiväparkissa olevista autoista. Jakohihnoja pitää vaihdella, öljyä lisäillä, nokkapellin alle ei mahdu kuin pärinälähde, bensan tai dieselin kanssa pitää lotrata teboililla,.... Arkihuolesi kaikki heitä ja hanki sähköauto!
Auton käyttövoimalla on iso merkitys meille kaikille, sehän vaikuttaa jokaisen autoilijan päivittäiseen arkeen hyvin merkittävällä tavalla. Kuka meistä haluaa ehdoin tahdoin vaikeuttaa päivittäistä arkea valitsemalla käyttövoiman joka ei sovellu omiin käyttötarpeisiin. Eiköhän auton valinnan ratkaise omat mieltymykset eikä se mitä joku muu päättää tehdä.
Jokaisella on omat mieltymyksensä päivittäiseen arkeen parhaiten soveltuvasta käyttövoimasta. Eihän se niin mene että joku sanelee mitä toinen tarvitsee. Valinnanvapaus säilynee niin pitkään kuin on bensiini diesel jakeluasemat pystyssä ja eiköhän ne ole vielä vuosikymmeniä olemassa. Rinnalle tulee latausasemia samalle tontille. Näin minä tämän kehityksen näen.
Noista rahoituksista esim. vagareenassa.
Lainaus käyttäjältä: Suomi-Pekka - 24.05.21 - klo:14:28
Mä tartuin tuohon täkyyn ja tilasin hyvin perusmallin ID4sen, eli moonstone grey väri, mustat teräsvanteet, 15tkm / 3v. Hinta mielestäni todella kilpailukykyinen 439€/kk. Auton toimitusajaksi kerrottiin 4-5kk, mutta jos nyt jouluksi saisi.
Mua alkoi risomaan omaan autoon sidottu pääoma, mutta myös nyt käynnissä oleva käyttövoimamurros ja epätietoisuus verotuksesta yms saivat pään kääntymään helppoon liisariin. Eli ulkoistan riskin leasing-yhtiölle.
Siis 15tkm kolmeen vuoteen? Vai 15tkm vuodessa 3 vuoden sopimuksella? Jos on 15tkm vuodessa kolmen vuoden sopparilla niin tuohan on loistava hinta. Onko tuossa huollot/vakuutukset mukana? Kuinka talvirenkaat?
Kirjattu
Skoda Scala 1.0 TSI Style 2019
Audi A3 Sportback (8PA) 1.4 TFSI 2007
Smart Roadster 2003
Poissa Suomi-Pekka
Tulokas
*
Viestejä: 5
Profiili
Vs: ID.4
« Vastaus #557 : 24.05.21 - klo:14:49 »
15tkm vuodessa 3 vuoden sopimuksella.
Hinta sisältää kahdet renkaat, katsastukset, huollot, sijaisauton, renkaanvaihdot yms, mutta EI vakuutuksia. Sain OP:ltä liikennevakuutuksen ja "peruskaskon" ilman omasta mielestä turhia keskeytysturvia yms karvan verran yli 700€ / vuosi.
Olet raskaasti väärässä
Jotenkin käy sääliksi sinua
Miksi Topi27 trollaa? Pitäisikö sinun siirtyä suomi24 tai johonkin vastaavaan missä kaltaisesi päivystää 24/7.
edullista sähköauton vuokrausta.
Auton voi vuokrata alkaen tunnista koko päiväksi
Tahkon Huyndai Ioniq e -merkkinen yhteiskäyttöauto on sijoitettu Break Sokos Hotel Tahkon edustalle, johon autoa varten asennettiin latauspiste.
Autoa palauttaessa käyttäjä laittaa auton laturiin, jossa se latautuu nopeasti seuraavalle käyttäjälle. Vuokraushinnat vaihtelevat 7 euron tuntihinnasta 59 eur päivähintaan. Kuudeksi tunniksi auton saa käyttöönsä 29 eurolla ja kahdeksaksi tunniksi 35 eurolla.
https://autotoday.fi/tahkolla-kokeillaan-sahkoista-yhteiskayttoautoa/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=tahkolla-kokeillaan-sahkoista-yhteiskayttoautoa
Käytettyjen dieselien suosio taittuu ja hinta laskee, uusissa sähkö meni jo ohi – Timo Hintsala ihastui sähköauton ajomukavuuteen
Suomalaiset etsivät täyssähköautoa myös käytettyjen autojen nettimarkkinoilta aiempaa useammin. Diesel- ja bensa-autojen haut ovat laskeneet selvästi. Kauppiaan mukaan dieselien hinnat laskevat ja ostajat pohtivat, miten jälleenmyynti onnistuu.
Uusissa autoissa täyssähkö ohitti dieselin – Tuttavien kokemukset rohkaisivat Timo Hintsalaa hankkimaan täyssähköauton
Uusissa autoissa täyssähkö ohitti dieselin – Tuttavien kokemukset rohkaisivat Timo Hintsalaa hankkimaan täyssähköauton
JARI PELTOPERÄ, VESA-PEKKA HILTUNEN
20.7. 16:56
Tämä kesä jää muistiin siitä, että täyssähköauto karkasi diesel-autojen ohi henkilöautojen myyntitilastoissa.
Kesäkuussa ensirekisteröitiin uusia sähköautoja 1055. Määrä on ensimmäistä kertaa suurempi kuin dieseleiden ja dieselhybridien määrä yhteensä (986), selviää Autoalan tiedotuskeskuksen kokoamissa tilastoissa(siirryt toiseen palveluun) (siirryt toiseen palveluun).
Kempeleläinen Timo Hintsala tuli liikkeeseen vaihtamaan dieselinsä tilalle uuden täyssähköauton.
– Tärkein syy siirtyä dieselistä täyssähköautoon oli kyllä se ajomukavuus ja uudet jutut mitä täyssähköauto tuo autoihin, Hintsala sanoo.
Kemin Wetterin myyntipäällikkö Ari-Pekka Heikonen myöntää, että koko ajan harvinaisempi on se tilanne, että ovesta astuu sisään asiakas, joka haluaa ostaa uuden dieselauton.
– Ne henkilöt, jotka dieselin haluavat, ajavat paljon ja ovat tottuneet käyttämään dieselautoa, sanoo Heikonen.
jatkuu
https://yle.fi/uutiset/3-12027876?origin=rss
@HybridRules kirjoitti:
Unohdit palelun tai kastumiset mittarikentällä! Sen 3-5 min...
Muista hidastaa motarilla siitä +15km/h jos meinaat päästä sen viimeisen 20km sinne latauspisteeseen, jossa on yhä enemmän sähköautoja jonottamassa vuoroaan niille kahdelle "tolpalle" (á xx minuuttia). Toivotaan että on kahvitermarisi mukana, jollei kahviota osu samalle pihalle.
Maanteiden kunto heikkenee kun päällystystöitä vähennettiin tänä vuonna, kirjoittaa Iltalehden Juha Keskinen.
https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/445aab47-a93d-4c56-9f63-d725b4e440b2
Hyönteiset ja linnut vähenee myös
Nyt on kyllä väärä aikamuoto Ionityn Paimion latureista. Teslan V3 Superit pystyvät tosiaan 250 kilowattiin.
Aika moni ajattelee omalla autolla liikkumista kaikista vaivattomimmaksi tavaksi liikkua paikasta toiseen. Entäs sitten sähköautolla liikkuminen paikasta toiseen, kuvaan mukaan tuleekin toisenlainen teema suunnittelua vaativa ajaminen. Minä maksan autossa liikkumisen vapaudesta ja vaivattomuudesta, siksi sähköauto ei voisi vähempää kiinnostaa.
.
Aika moni ajattelee omalla autolla liikkumista kaikista vaivattomimmaksi tavaksi liikkua paikasta toiseen. Entäs sitten sähköautolla liikkuminen paikasta toiseen, kuvaan mukaan tuleekin toisenlainen teema suunnittelua vaativa ajaminen. Minä maksan autossa liikkumisen vapaudesta ja vaivattomuudesta, siksi sähköauto ei voisi vähempää kiinnostaa.
Kuopion kahdeksan V3-mallista laturia näkyvät olevan nyt online.
Karesuvannossa on 4kpl 250kW laturia lapinkävijöille. Liekö norjalaisia varten näin alkuun.
AUTOALAN kauppiaat ovat kertoneet pitkin vuotta, että käytetyissä menee nyt todella lujaa.
Käytettyjen autojen hinnat ovat nousseet sekä tilastoissa että tosielämän yksittäistapauksissa.
https://www.is.fi/autot/art-2000008332286.html
Eikö 1 päivä vuodessa vois olla aina harrastamatta sitä samaa, eikö jo tympäse?
väkevä väite nesteeltä, eläimien elämän aikainen ja ruokinnan tuottama hiilidioksidimäärä on aika
melkoinen. Jätteiden alkuperän tuotantotavat vaikuttavat suoraan niiden hiilijalanjälkeen myös, joten en usko nesteen puheita pätkääkään. orankiöljykin on joutunut vastatuuleen.
Vaikka en MyDieseliä sen kalliin hinnan vuoksi tankkaakaan (Shell GTL palaa savuttamatta sekin), niin ei eläinten elämänaikainen ruokinta vaikuta asiaan. Se meneekö niiden jäännökset kompostiin, jätteenpolttolaitokseen, vaiko auton pakoputkesta ulos ei lisää CO2:ta. Toisin kuin vaikkapa maakaasu tai öljy joka on ollut haudattuna syvällä maanpinnan alla.
Ilmakehässä oleva CO2 toimii kuin kasvihuoneen lasikatto. Fossiilinen CO2 lisää tuota "lasikattoa", kiertävä CO2 sen sijaan tarkoittaa että lasikaton palasia siirretään paikasta toiseen, eli jossakin aukeaa ikkuna kun se toisaalla sulkeutuu jolloin lämpöä ei kerry. Polttopuut on käytännön esimerkki. Yhden poltetun puun tilalle kasvaa toinen puu ajan myötä, ja se sitoo sen hiilen mikä takassa / saunassa vapautui.
@Karrette kirjoitti:
Se ei ole ekoteko kuitenkaan.
Huijaat siis itseäsi vai? GTL eli gas-to-liquid, tehdään nesteytetystä maakaasusta dieselpolttoaineeksi. Onhan sekin ollut haudattuna syvällä maanpinnan alla.
Saunan pesän poltosta syntyy muuten aika paljon hiukkasia vaikka CO2 korvautuisikin palapelissäsi. Ei ole ekotekoa sekään, vai mitä?
https://www.shell.com/business-customers/commercial-fuels/shell-gtl-fuel.html
Ei se luonnollisestikaan CO2 osalta sitä ole. Muutoin kyllä on sekä autolle että ympäristölle parempi.
Diesel-autoille on määrätty vuotuinen lisävero siksi että dieselpolttoaine on Suomessa halvempaa, mutta nyt My on joskus se kallein vaihtoehto huoltoasemalla, talvella luultavasti se kallein.
Veroilla voi ohjata ostamaan joitakin tuotetta enemmän, tai sitten vähemmän. Neste Myn osalta verottaja haluaa veronkorotuksen jälkeen että sitä ostettaisiin vähemmän - tosin kotimainen raaka-aine taitaa olla yksi syy korkeammalle hinnalle. Minulla ei ole tarvetta maksaa sekä dieselveroa että sen lisäksi ostaa selkeästi kallista polttoainetta varsinkaan kun moottorin kannalta yhtä hyvän kilpailijan tuotteen saa paljon halvemmalla.
https://www.shell.com/business-customers/commercial-fuels/shell-gtl-fuel.html
@Karrette kirjoitti:
...kuin uusiutuva diesel, vai mihin vertaat? Sellaista kevyttä viherpesua on aistittavissa kuitenkin.
Teboil: https://www.teboil.fi/tuotteet/diesel/teboil-green-uusiutuva-diesel/
ST1: https://www.st1.fi/yrityksille/tuotteet-ja-palvelut/polttonesteet/dieselit-ja-adblue
Ihan hyviä linkkejä, vaikka sinänsä olivatkin jo aiemman polttoainevalintani pohjalta tuttuja.
Mikä on Lukoilin hinnoittelu Teboilin tuotteelle? Onko se samaa tasoa kuin tavallinen diesel, eli "kannattaako"?
Oliko ST1 dieselissä muuta erikoista kuin lisäaineistus?
Nesteen Pro on poistunut markkinoilta, mutta ABC :llä Smart lienee vastaavanlainen.
Tuon Shellin GTL-tuotteen myy Suomessa ST1, koska Shell möi liiketoimintansa.
Essokin möi aikoinaan asemansa ABC:lle, ja JET omansa Teboilille.
https://www.abcasemat.fi/fi/polttoaineet/nero-diesel
Yksi kisaaja lisää uusiutuvalle dieselille. Mutta verottaja ei tykkää kun ei ole sähköstä kyse.
@Karrette kirjoitti:
Olit siis päätynyt Shellin GTL-dieseliin, koska muiden ei-bio-tuotteet ei vaan samaan pysty? Vai pelkän hinnan perusteella, tai mahdollisesti siksi, että firman kortti on Shellille?
Mittarillahan tuon aina saa selville, tai polttoaine.net:istä.
Mikäs sen GTL:n erikoisuus olikaan? Kuulostit siltä, ettei normi-CO2:n lisäksi tule kuin kukkaistuoksuja suunnilleen.
Unohdin tuon ABC:n, tottakai. Vastaavia taitaa olla Keskisen polttoaineet esim.
Ja eiköhän noiden "bio-dieseleiden" hinta ns. seuraa markkinoita kilpailijoiden kanssa.
Polttomoottoritekniikka on helppokäyttöistä ja luotettavaa. Polttoaineen saatavuus on täysin ylivoimainen verrattuna sähköautojen vastaaviin, sähköautot ovat tässäkin suhteessa pahasti alakynnessä. Sähköautojen toimintasäde on suurimmalle osalle edelleen riittämätön, verrattuna diesel tai bensiiniautoihin. Pidemmille matkoille helppokäyttöinen ja luotettava polttomoottoriauto tarjoaa vaivattoman tavan siirtyä paikasta toiseen. Talvella ei tarvitse katsella huolestuneesti pakkasmittariin, kun on lähdössä liikenteeseen. Ei tarvitse miettiä mihin asti kovassa pakkasessa pääsee, tai löytyykö tankkauspaikkaa matkan jatkamiseen. Matkavauhtia ei tarvitse hidastaa päästäkseen paikasta a paikkaan b. Pohjolan oloissa sähköauto on kaupunkiin ja lyhemmille matkoille passeli kulkuväline. Sähköautot eivät pärjää vertailussa polttomoottoriautoille ympärivuotisessa käytössä, kesällä ollaan hieman lähempänä haasteiden ja ongelmien vähetessä. Kiireisessä arjessa auton pitää olla mahdollisimman vaivaton ja luotettava, tähän tottuneet eivät kaipaa elämäänsä sähköauton tuomia haasteita. Tämä oli mielipide, josta voi olla erimieltä jos haluaa. Sana on vapaa puolesta ja vastaan, kuten tämän ketjun saatesanoiksi laitoin.