Juuri nyt tarvitaan polttomoottoriautojen puolustuspuheenvuoroja

604 kommenttia
145791021
  • muokattu 21.04.2019 19:55

    @_Quu kirjoitti:
    Sähkömoottorissa kuluu vain laakerit mekaanisesti, mikä on tietysti huonoasia autokorjaamoille ja huollolle.
    Sähköautoon ei myöskään tarvitse paskaa tankata.

    Audi tarjoaa ensimmäisenä valmistajana jopa 150 kW:n tehoisen latausmahdollisuuden sarjatuotantoautoon.
    Akku: 95 kWh:n litiumioniakku
    Latausaika: 80 %:n varaustasoon nopeimmillaan 30 minuuttia
    Toimintamatka: 417 km (WLTP)

    Eläpä valehtele. Huollot tulee pärjäämään aina, jopa kuvitteellisessa skenaariossa missä 100% liikenteestä olisi sähköleluja, ne vain nostavat hintojaan.

    Busseja on ladattu 400kw tehoilla jo 10 vuotta joten et taida kertakaikkiaan osata lukea. On nyt vissiin 4. kertaa mainittu niin sinä vain onanoit jotain lelu-audia. =)

    Ei metaaniautoonkaan tartte paskaa tankata. Olet aika hupiukko kyllä. Hiilisähköhän se haisee Helsingin keskustassa ja myrkyttää ilman.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Nykyisten tarhaikäisen lasten lastenlapset käy aikanaan kouluretkellä museossa polttomoottoreita ihmettelemässä

    Niin niitä käydään nyttekin....joten?

      
  • Helsinki ei toki ole ainoa kaupunki, joka yhä lämpenee kivihiilellä. Lahden hiilivoimala pysähtyy vuonna 2020, mutta Helsingin lisäksi kivihiili palaa 2020-luvulla ainakin Espoossa, Turussa, Vaasassa ja Vantaalla.

    Sillä kuitenkaan ei sähkömoottorinkannalta ole merkitystä miten sähkö on tuotettu.
    Sähkömoottori on mekaanisesti niin paljon yksinkertaisempi viritys että se tulee loppupeleissä valtaamaan sarjatuotannossa automarkkinat polttomoottorilta.

      
  • NHBNHB
    muokattu 21.04.2019 23:53

    @_Quu kirjoitti:
    perussuomalainen:
    "Miten voitkin olla noin yksinäisen kohtalon soturi? Höpisit jostain Applesta kanssa, olet tietotekniikkavammainen ja nykymaailman menosta jälkeenjäänyt, et vain tunnu pärjäävän."

    Anna olla viimeinen kerta kun kohdistat tietämättömyytesi henkilöön.
    Olet jo tyylilläsi karkottanut kaikki keskustelukumppanisi.

    Persu on kyllä onnistunut saavuttamaan jonkilaisen ennätyksen. Olen seurannut jo 20 vuotta monenlaisia palstoja, eikä vielä ole tullut eteen toista tapausta, jonka viestit ovat niin noloja, että niihin viitsii vastata ainoastaan yksi palstalainen. Poikkeuksellinen suoritus ja kyllähän kova yritys näkyykin jokaisessa viestissään. Tuolla menolla saattaa käydä pian vain niin, että viimeisenkin vastaajan mielenkiinto loppuu pian.

      
  • muokattu 22.04.2019 09:12

    ”Pelkät biojätteetkin riittäisi Suomessa miljoonaan metaaniautoon...”ilmaisi perussuomalainen.
    Saan tulokseksi selvästi ja paljon pienemmän määrän, mihin tämä tieto/käsitys perustuu?

    Raskainta liikennettä on hankala sähköistää ja tällä hetkellä kaavaillaan sitä tehtäväksi myös neitseellisestä puusta, jolla olisi muutakin käyttöä ja nyt ollaan halukkaita tuhoamaan myös ikimetsiämme. Toivottavasti kuitenkin muut tekniikat ehtivät mukaan korvaamaan vaikka synteettisesti edes osan polttoaineista.

    Aina tulee olemaan laitteita joita ei edes kannata sähköistää. Kausiluonteisia polttomoottorikoneita ei ole järkevää sähköistää, sillä akut vanhenevat vaikka käyttöä ei olisikaan.

      
  • muokattu 23.04.2019 07:26

    @NHB kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    perussuomalainen:
    "Miten voitkin olla noin yksinäisen kohtalon soturi? Höpisit jostain Applesta kanssa, olet tietotekniikkavammainen ja nykymaailman menosta jälkeenjäänyt, et vain tunnu pärjäävän."

    Anna olla viimeinen kerta kun kohdistat tietämättömyytesi henkilöön.
    Olet jo tyylilläsi karkottanut kaikki keskustelukumppanisi.

    Persu on kyllä onnistunut saavuttamaan jonkilaisen ennätyksen. Olen seurannut jo 20 vuotta monenlaisia palstoja, eikä vielä ole tullut eteen toista tapausta, jonka viestit ovat niin noloja, että niihin viitsii vastata ainoastaan yksi palstalainen. Poikkeuksellinen suoritus ja kyllähän kova yritys näkyykin jokaisessa viestissään. Tuolla menolla saattaa käydä pian vain niin, että viimeisenkin vastaajan mielenkiinto loppuu pian.

    Hahah eläpä valehtele. Tai sitten olet pyörinyt vain vajakkipalstoilla 20 vuotta. Sun kaltalaiset nuoret pennut potkittaisiin pois palstoilta kun et osaa muuta kuin vinkua ja pitää vihapuheita kuten tämäkin viestisi osottaa. Sullahan oli Bemari niin olet varmaan pyöriny koko Suomen nauramalla bimmer tuning finlandilla, mille kuittaillaan jo youtube-videoillakin ja pakoäänikisoilla. Kun faktat on loppunu kesken niin psykoottinen NHB taas vinkuu kuin pikkulapsi - siinä sitä 20 vuotta vanhan automiehen sielunmaisemaa. On hienoa olla automies kuten NHB, moni varmaan rinnastaa itsensä sinuun ja sun vinkumisiin.

    Minäkin olen pyöriny 20 vuotta, ja tuollaset vinkupellet on justiin sellasia hupiukkoja jotka kyllä on myrkyttäny monet foorumit ja fiksumpi porukka jättäny sun kanssa keskustelut taakseen kun et osaa muuta kuin vinkua, tai sitten vaan poistuneet foorumilta kun tapat koko keskusteluhengen massiivisella foorumiraivollas.

    NHB - automiesten sanansaaattaja ja esitaistelija ja isähahmo oikein.

      
  • @Vital kirjoitti:
    ”Pelkät biojätteetkin riittäisi Suomessa miljoonaan metaaniautoon...”ilmaisi perussuomalainen.
    Saan tulokseksi selvästi ja paljon pienemmän määrän, mihin tämä tieto/käsitys perustuu?

    Raskainta liikennettä on hankala sähköistää ja tällä hetkellä kaavaillaan sitä tehtäväksi myös neitseellisestä puusta, jolla olisi muutakin käyttöä ja nyt ollaan halukkaita tuhoamaan myös ikimetsiämme. Toivottavasti kuitenkin muut tekniikat ehtivät mukaan korvaamaan vaikka synteettisesti edes osan polttoaineista.

    Aina tulee olemaan laitteita joita ei edes kannata sähköistää. Kausiluonteisia polttomoottorikoneita ei ole järkevää sähköistää, sillä akut vanhenevat vaikka käyttöä ei olisikaan.

    Ei sinun laskelmiasi kysytty, jos metaaniautot kiinnostaa niin ihan Gasum on pitäny jo pari vuotta kampanjaa aiheesta, sen lisäksi on facebookissa kaikenmaailman liikenneryhmiä ja bioautoilijoita ja muita. Ihan Gasum on omassa kampanjassaan ilmottanu ja sehän on totuus, et vain laskenut kaikkia biojäteresursseja mukaan tai sitten höperehdit jostain valjastetuista resursseista etkä laskenut hyödyntäättömiä resursseja.

    Noh ehkä ei näköjään kaasuautokeskustelu ole sitten vielä tavottanu kaikkia edelleenkään vaikka pyörii mediassa päivittäin.

      
  • @perussuomalainen kirjoitti:

    @Vital kirjoitti:
    ”Pelkät biojätteetkin riittäisi Suomessa miljoonaan metaaniautoon...”ilmaisi perussuomalainen.
    Saan tulokseksi selvästi ja paljon pienemmän määrän, mihin tämä tieto/käsitys perustuu?

    Raskainta liikennettä on hankala sähköistää ja tällä hetkellä kaavaillaan sitä tehtäväksi myös neitseellisestä puusta, jolla olisi muutakin käyttöä ja nyt ollaan halukkaita tuhoamaan myös ikimetsiämme. Toivottavasti kuitenkin muut tekniikat ehtivät mukaan korvaamaan vaikka synteettisesti edes osan polttoaineista.

    Aina tulee olemaan laitteita joita ei edes kannata sähköistää. Kausiluonteisia polttomoottorikoneita ei ole järkevää sähköistää, sillä akut vanhenevat vaikka käyttöä ei olisikaan.

    Ei sinun laskelmiasi kysytty, jos metaaniautot kiinnostaa niin ihan Gasum on pitäny jo pari vuotta kampanjaa aiheesta, sen lisäksi on facebookissa kaikenmaailman liikenneryhmiä ja bioautoilijoita ja muita. Ihan Gasum on omassa kampanjassaan ilmottanu ja sehän on totuus, et vain laskenut kaikkia biojäteresursseja mukaan tai sitten höperehdit jostain valjastetuista resursseista etkä laskenut hyödyntäättömiä resursseja.

    Noh ehkä ei näköjään kaasuautokeskustelu ole sitten vielä tavottanu kaikkia edelleenkään vaikka pyörii mediassa päivittäin.

    Kyllä minun laskelmillani on merkitystä. Osoitan niitä varmasti oikeaksi todettuna myös päättäjille. Kommentointien taso on TM:ssa varsin korkeaa antaen näkemystä eri silmin, enkä haluaisi sitä tuhottavan, siksi raportoin yleisistä kommenteistasi ja toivon muidenkin tekevän samoin. Eli poistu, sinua ei tarvita. Terveisin, TM lehden lukija yli 40 vuoden ajan.

      
  • Hyvä Vital! Persu on toki trolli, mutta silti on hyvä puuttua sävyyn. Kiitos!

    Olen lueskellut tätä keskustelupalstaa ja kommentoinutkin aktiivisemmin tässä vuoden päivät, ja aika usein kyllästynyt keskustelun sävyyn. Jankkaaminen ja hiusten halkominen ei niinkään haittaa, kun ei nyt jostain sähköautoista ilman sitä riitä kovin pitkäksi aikaa puhuttavaa :) Mutta aika usein sorrutaan henkilöön menevään haukkumiseen joka tuntuu juontuvan joko tahallisesta trollaamisesta tai jonkun automerkin tai käyttövoiman fanittamisesta. Kiva olisi jos jaksettaisiin pysytellä asia-argumentoinnissa.

      1
  • Vaikea ymmärtää näitä kuukausien mittaisia väittelykisoja, joissa osapuolet eivät edes tunne toisiaan.

      
  • Biomassoja ei mitenkään riitä kaikkeen autoiluun, joten ne tarjoavat vain osittaisratkaisun.
    Edullisen aurinko- ja tuulisähkön avulla voidaan tuottaa ilmastoneutraaleja polttoaineita. Sähköllä hajotetaan vettä vedyksi ja hapeksi. Ilmasta, merivedestä tai tehtaan piipusta erotetaan hiilidioksidi raaka-aineeksi. Vedystä ja hiilidioksidista valmistetaan haluttuja synteettisiä hiilivetyjä. Vetyä saa sähkön avulla vedestä noin 80 % hyötysuhteella, metaania syntyy noin 60 % hyötysuhteella ja synteettistä dieseliä noin 50 % hyötysuhteella.

    Siis polttokenno + sähkömoottori

      
  • Aivan oikein. Vieläpä kehittelyvaiheessa on monta tapaa valmistaa polttoainetta, myös kiinnostavimpana synteettisesti aurinkoenergialla valmistetut, eli ei ole syytä luopua polttomoottoriautoista, vaan fossiilisista polttoaineista. Tosin akkurintamalta kuuluu myös uutta kehitystä ja myös vaihtoehtoisia materiaaleja ja onhan sähköautoilla etunsa, siksi niitä myös halutaan. Suomi on melko oikealla asialla, eihän tänne ole visioitukaan sähköautoja kaikille. Sitra on mukana varsin pätevän johtajansa avulla antamassa suosituksia maamme päättäjille ja alustavasti ei vaikuta pahalta. Suomi on myös hyötynyt ilmaston muutoksen vuoksi, kunhan pysyy edelleen tekniikan edelläkävijänä.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Hyvä Vital! Persu on toki trolli, mutta silti on hyvä puuttua sävyyn. Kiitos!

    Olen lueskellut tätä keskustelupalstaa ja kommentoinutkin aktiivisemmin tässä vuoden päivät, ja aika usein kyllästynyt keskustelun sävyyn. Jankkaaminen ja hiusten halkominen ei niinkään haittaa, kun ei nyt jostain sähköautoista ilman sitä riitä kovin pitkäksi aikaa puhuttavaa :) Mutta aika usein sorrutaan henkilöön menevään haukkumiseen joka tuntuu juontuvan joko tahallisesta trollaamisesta tai jonkun automerkin tai käyttövoiman fanittamisesta. Kiva olisi jos jaksettaisiin pysytellä asia-argumentoinnissa.

    Lukutaidottomana änkyränä pitäisin sinua lähinnä kuten tota täysin turhaa Vital-tyyppiä joka ei osaa edes lukea Gasumin kampanjan artikkeleita miljoonasta autosta mitkä kulkisi metaanilla. Paras osuus oli että sekä sinä että tuo toinen vanha jarru jätti kokonaan kommentoimatta asiaan koska olette asiantuntemattomia jarruja, ja hoette mua vain joksikin trolliksi. Hyvä kun harmaahapsi on ihan lapsen tasolla ja käyttää internet-meemisanaa.

      
  • muokattu 23.04.2019 16:06

    @Vital kirjoitti:

    Aivan oikein. Vieläpä kehittelyvaiheessa on monta tapaa valmistaa polttoainetta, myös kiinnostavimpana synteettisesti aurinkoenergialla valmistetut, eli ei ole syytä luopua polttomoottoriautoista, vaan fossiilisista polttoaineista. Tosin akkurintamalta kuuluu myös uutta kehitystä ja myös vaihtoehtoisia materiaaleja ja onhan sähköautoilla etunsa, siksi niitä myös halutaan. Suomi on melko oikealla asialla, eihän tänne ole visioitukaan sähköautoja kaikille. Sitra on mukana varsin pätevän johtajansa avulla antamassa suosituksia maamme päättäjille ja alustavasti ei vaikuta pahalta. Suomi on myös hyötynyt ilmaston muutoksen vuoksi, kunhan pysyy edelleen tekniikan edelläkävijänä.

    Sitrahan jauhotettiin nolosti twitterissä kun eivät olleet laskeneet metaaniautoja mukaan laskelmiinsa koska ammattitaidottomuuttaan ja laiskuuttaan vaan oletti "eihän niitä missään ole tai kukaan myy" - mikä oli ihan lapsen tasolla olevaa selvitystyötä. Yksi Sitran pelle kävi täälläkin seminaarissa surkean esityksen pitämässä eikä osannut vastata edes ensimmäiseen kysymykseen mitä yleistöstä tuli. Totesi vain "no nyt tuli niin vaikea kysymys että en tiiä".

    Mitä etuja on sähköautolla? En näe muuta kuin että ympäristöautoja ovat mutta siinä tehtävässä erityisen huonoja.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Biomassoja ei mitenkään riitä kaikkeen autoiluun, joten ne tarjoavat vain osittaisratkaisun.
    Edullisen aurinko- ja tuulisähkön avulla voidaan tuottaa ilmastoneutraaleja polttoaineita. Sähköllä hajotetaan vettä vedyksi ja hapeksi. Ilmasta, merivedestä tai tehtaan piipusta erotetaan hiilidioksidi raaka-aineeksi. Vedystä ja hiilidioksidista valmistetaan haluttuja synteettisiä hiilivetyjä. Vetyä saa sähkön avulla vedestä noin 80 % hyötysuhteella, metaania syntyy noin 60 % hyötysuhteella ja synteettistä dieseliä noin 50 % hyötysuhteella.

    Siis polttokenno + sähkömoottori

    Ei sun alustus tue sanomaasi polttokenno +sähkömoottori. Muuten hyvä. Tuo tuki lähinnä sanomaa polttomoottori -eikä muuta tarvita.

      
  • muokattu 23.04.2019 17:07

    Tarjontaamme sisältyvät joustavat moottorikäyttöiset voimalaitokset, mukaanluettuna nestemäisten kaasujen ratkaisut, hybridiaurinkovoimalat sekä energianhallintajärjestelmät ja energian varastointi- ja integrointiratkaisut. Tuemme asiakkaiden laitoksia koko elinkaaren ajan tarjoamalla palveluja, jotka varmistavat entistä paremman tehokkuuden ja varman suorituskyvyn. Wärtsilän toimittamien voimalaitosten kokonaiskapasiteetti on 70 GW, ja toimituksia on tehty 177 maahan.

    Ja mitäs sieltä voimalaitoksesta tulee perussuomalaisen logiikalla?

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Tarjontaamme sisältyvät joustavat moottorikäyttöiset voimalaitokset, mukaanluettuna nestemäisten kaasujen ratkaisut, hybridiaurinkovoimalat sekä energianhallintajärjestelmät ja energian varastointi- ja integrointiratkaisut. Tuemme asiakkaiden laitoksia koko elinkaaren ajan tarjoamalla palveluja, jotka varmistavat entistä paremman tehokkuuden ja varman suorituskyvyn. Wärtsilän toimittamien voimalaitosten kokonaiskapasiteetti on 70 GW, ja toimituksia on tehty 177 maahan.

    Ja mitäs sieltä voimalaitoksesta tulee perussuomalaisen logiikalla?

    Mitä sä täällä vielä vingut? Alustat nyt ihan toista aihetta kun näköjään ymmärrys ja kapasiteetti ei riittänyt edelliseen viestiin. Höpisit jostain hyötysuhteista, nyt vingut että mitä tulee sulle töpselistä. Siistii...

      
  • @perussuomalainen kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Tarjontaamme sisältyvät joustavat moottorikäyttöiset voimalaitokset, mukaanluettuna nestemäisten kaasujen ratkaisut, hybridiaurinkovoimalat sekä energianhallintajärjestelmät ja energian varastointi- ja integrointiratkaisut. Tuemme asiakkaiden laitoksia koko elinkaaren ajan tarjoamalla palveluja, jotka varmistavat entistä paremman tehokkuuden ja varman suorituskyvyn. Wärtsilän toimittamien voimalaitosten kokonaiskapasiteetti on 70 GW, ja toimituksia on tehty 177 maahan.

    Ja mitäs sieltä voimalaitoksesta tulee perussuomalaisen logiikalla?

    Mitä sä täällä vielä vingut? Alustat nyt ihan toista aihetta kun näköjään ymmärrys ja kapasiteetti ei riittänyt edelliseen viestiin. Höpisit jostain hyötysuhteista, nyt vingut että mitä tulee sulle töpselistä. Siistii...

    Vastaa kysymykseen, mitä sieltä voimalaitoksesta tulee, ja mihin sitä käytetään.

      
  • muokattu 26.04.2019 12:40

    @_Quu kirjoitti:

    @perussuomalainen kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Tarjontaamme sisältyvät joustavat moottorikäyttöiset voimalaitokset, mukaanluettuna nestemäisten kaasujen ratkaisut, hybridiaurinkovoimalat sekä energianhallintajärjestelmät ja energian varastointi- ja integrointiratkaisut. Tuemme asiakkaiden laitoksia koko elinkaaren ajan tarjoamalla palveluja, jotka varmistavat entistä paremman tehokkuuden ja varman suorituskyvyn. Wärtsilän toimittamien voimalaitosten kokonaiskapasiteetti on 70 GW, ja toimituksia on tehty 177 maahan.

    Ja mitäs sieltä voimalaitoksesta tulee perussuomalaisen logiikalla?

    Mitä sä täällä vielä vingut? Alustat nyt ihan toista aihetta kun näköjään ymmärrys ja kapasiteetti ei riittänyt edelliseen viestiin. Höpisit jostain hyötysuhteista, nyt vingut että mitä tulee sulle töpselistä. Siistii...

    Vastaa kysymykseen, mitä sieltä voimalaitoksesta tulee, ja mihin sitä käytetään.

    Mitä sä vingut? Onko psykoosit taas tulilla kun vingut jostain voimalaitoksesta omissa mielikuvituksissasi? Lukutaidottomalle vinkujalle on paha vastata mitään kun sössötit jotain hyötysuhteista ensin ja sitten rupesit sekoilemaan että mitä nää voimalaitokset ees on. Ei sulla ollu kysymystä, olet vain totaalisen turha sekopää.

      
  • muokattu 26.04.2019 14:13

    @perussuomalainen kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @perussuomalainen kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Tarjontaamme sisältyvät joustavat moottorikäyttöiset voimalaitokset, mukaanluettuna nestemäisten kaasujen ratkaisut, hybridiaurinkovoimalat sekä energianhallintajärjestelmät ja energian varastointi- ja integrointiratkaisut. Tuemme asiakkaiden laitoksia koko elinkaaren ajan tarjoamalla palveluja, jotka varmistavat entistä paremman tehokkuuden ja varman suorituskyvyn. Wärtsilän toimittamien voimalaitosten kokonaiskapasiteetti on 70 GW, ja toimituksia on tehty 177 maahan.

    Ja mitäs sieltä voimalaitoksesta tulee perussuomalaisen logiikalla?

    Mitä sä täällä vielä vingut? Alustat nyt ihan toista aihetta kun näköjään ymmärrys ja kapasiteetti ei riittänyt edelliseen viestiin. Höpisit jostain hyötysuhteista, nyt vingut että mitä tulee sulle töpselistä. Siistii...

    Vastaa kysymykseen, mitä sieltä voimalaitoksesta tulee, ja mihin sitä käytetään.

    Mitä sä vingut? Onko psykoosit taas tulilla kun vingut jostain voimalaitoksesta omissa mielikuvituksissasi? Lukutaidottomalle vinkujalle on paha vastata mitään kun sössötit jotain hyötysuhteista ensin ja sitten rupesit sekoilemaan että mitä nää voimalaitokset ees on. Ei sulla ollu kysymystä, olet vain totaalisen turha sekopää.

    Sieltä tulee sähköä ja sähkö on hyvä energiamuoto sähköauton lataamiseen sekä vedyn valmistukseen polttokennosähköautoon.

      
  • Gasum ilmoittaa, että jos otetaan peltobiomassat mukaan, on potentiaalinen tuotto oletus 10 TWh vuodessa, mikä kuulostaa järkevältä. Onnistuuko ja toteutuuko se, aika näyttää, pelkällä perinteisellä biomassan talteenotolla sellaiseen kun ei pääse.
    Tällä hetkellähän kaasuautolla ajelu on edullisinta paljon ajavalle, kun 65€ kuukausihintaan saa ajella mielinmäärin vuoden ajan. (Tarjous edellyttää auton ostoa, tai kaasulaitteiston asennusta). Muutenkin hinta on vain 0,936€/l. Tankkausasema olisi lähellä, mutta taidan pöristellä toistaiseksi kuitenkin vähät kilometrini bensalla.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @perussuomalainen kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @perussuomalainen kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Tarjontaamme sisältyvät joustavat moottorikäyttöiset voimalaitokset, mukaanluettuna nestemäisten kaasujen ratkaisut, hybridiaurinkovoimalat sekä energianhallintajärjestelmät ja energian varastointi- ja integrointiratkaisut. Tuemme asiakkaiden laitoksia koko elinkaaren ajan tarjoamalla palveluja, jotka varmistavat entistä paremman tehokkuuden ja varman suorituskyvyn. Wärtsilän toimittamien voimalaitosten kokonaiskapasiteetti on 70 GW, ja toimituksia on tehty 177 maahan.

    Ja mitäs sieltä voimalaitoksesta tulee perussuomalaisen logiikalla?

    Mitä sä täällä vielä vingut? Alustat nyt ihan toista aihetta kun näköjään ymmärrys ja kapasiteetti ei riittänyt edelliseen viestiin. Höpisit jostain hyötysuhteista, nyt vingut että mitä tulee sulle töpselistä. Siistii...

    Vastaa kysymykseen, mitä sieltä voimalaitoksesta tulee, ja mihin sitä käytetään.

    Mitä sä vingut? Onko psykoosit taas tulilla kun vingut jostain voimalaitoksesta omissa mielikuvituksissasi? Lukutaidottomalle vinkujalle on paha vastata mitään kun sössötit jotain hyötysuhteista ensin ja sitten rupesit sekoilemaan että mitä nää voimalaitokset ees on. Ei sulla ollu kysymystä, olet vain totaalisen turha sekopää.

    Sieltä tulee sähköä ja sähkö on hyvä energiamuoto sähköauton lataamiseen sekä vedyn valmistukseen polttokennosähköautoon.

    Elä vingu. Sähkö on kaikilla mittareilla surkein. Ihan ihme uskonnollista paatosta ja jankutusta taas.Sähkö on erityisen surkea energiamuoto liikenteeseen, etkä pysty muuksi todistamaan. Sinun vanhan liiton jyrinät jossa "minä kun sanon asian..." on modernina aikakautena naurettavaa lollailua.

    Ei sinulla ole mitään tietoa näistä asioista, se on tullut jo selväksi. Nyt on metaaniauto ollut neljä vuotta Suomen ekoauto, et pysty omilla kuvitelmillasi sitä muuttamaan.

      
  • muokattu 26.04.2019 19:06

    @Vital kirjoitti:
    Gasum ilmoittaa, että jos otetaan peltobiomassat mukaan, on potentiaalinen tuotto oletus 10 TWh vuodessa, mikä kuulostaa järkevältä. Onnistuuko ja toteutuuko se, aika näyttää, pelkällä perinteisellä biomassan talteenotolla sellaiseen kun ei pääse.
    Tällä hetkellähän kaasuautolla ajelu on edullisinta paljon ajavalle, kun 65€ kuukausihintaan saa ajella mielinmäärin vuoden ajan. (Tarjous edellyttää auton ostoa, tai kaasulaitteiston asennusta). Muutenkin hinta on vain 0,936€/l. Tankkausasema olisi lähellä, mutta taidan pöristellä toistaiseksi kuitenkin vähät kilometrini bensalla.

    P2G:llä voitaisiin kattaa vaikka koko Suomen energiantarve, vain totaalisen ummikot ja noobit ei asiaa tiedä ja kuvittelee jonkin 20 vuotta vanhojen peltoviljelyjen olevan relevanttia. Kun eivät seuraa asioita eikä tiiä näistä mitään niin minkä noille änkyröille voi. Teknisesti tietämättömiä.

    Tulee mieleen yksikin autoalan ammattitaidoton joka höperehti psykooseissaan jotain että kun viljelysala ei riitä niin vain 5% liikenteestä voidaan kattaa biopolttoaineilla, muutaman vuoden kuluttua E10 bensa tuli pumpuille Suomessa. Ai että pikkasen noloa. Sitten se änkyrän psykoosit vaan paheni tuosta ja oikeasti jutuiltaan lähinnä valmis vietäväksi saunan taakse kun ei osaa asiallisesti ja kunnioittavasti keskustella mistään - kuten autoalan ammattilaisten tyypillinen tapa on.

      
  • Sähkömoottori on tulevaisuuden automoottori muodossa tai toisessa se on fakta.
    Polttomoottorien valmistus tulee henkilöautoihin kannattamattomaksi.

      
  • Kaikkiin Suomessa myytäviin kaasuautoihin voi tankata joko biokaasua tai maakaasua, jotka molemmat ovat metaania (CH4). Kaasuautoilija voi siis tankata joka kerta samaa, tai vaihtaa milloin tahansa kaasusta toiseen. Kaikilla Gasumin tankkausasemilla on valittavana sekä bio- että maakaasua. Lisäksi muiden toimijoiden asemilla voi tankata biokaasua.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Sähkömoottori on tulevaisuuden automoottori muodossa tai toisessa se on fakta.
    Polttomoottorien valmistus tulee henkilöautoihin kannattamattomaksi.

    Anakyytikkona, jolla on käsissään muuttuva tilanne, en löisi vetoa sinua vastaan, mutta milloin arvelet? Näyttää siltä ettei polttomoottori ei kuole, eikä tarvitsekaan. Laskennallisesti tällä hetkellä kuitenkin lienet melko oikeassa.

      
  • No eihän se polttomoottorienvalmistus henkilöautoihin lähivuosikymmeninä lopu.
    Kiinalaiset on kaukonäköisiä Volvon moottoripolitiikassa, vai yksi perusmoottori enää valmistuksessa.
    Polttomoottori on sellainen mekaaninen kallis viritys, ettei se pärjää miltään osin (rakenne, teho/kulutus) sähkömoottorille kun lopullinen akku/lataus saadaan kehitettyä.

      
  • Hyötysuhde ja realismi tukevat vahvasti sähköä. Vaikkapa itse saisin kyllä ladattua oman pihan autokatoksessa autoni akun. Saisin myös aivan itse kaivamalla voimavirran sähkökaapista, tällä hetkellä 16a lisäksi. Aurinkokennoilla sitten kesät. Sukulainen syötti muuten ilmaista sähköenergiaa Teslan akuista rakennukseen, liittyen metsästyksen jälkituoton kylmiöön. (Ei.kauriita ei saa ampua ei, eikä edes hirviä). Hevosen hän ampui poliisin pyynnöstä keskellä yötä ja piru vieköön hmm syön tuota 😐

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit