@_Quu kirjoitti:
Ottomoottoriuskovainenkin alkaa vähitellen ymmärtämään ettei se sähkömoottori olekaan niin miehisyyttä vievä asia.
Auton saa myös liikkumaan (sähkömoottorilla) ilman pärinää ja häämenettävää vaihdelaatikkoa, eikä se haise metaanille.
Aika noloa sulta taas. Automaattivaihteiset autot on keksitty joskus lienee 50-60 luvulla, metaani on hajuton ja myrkytön. Pliis älä enää postaa tänne mitään jooko?
Harmi vain kun "kuluvat osat" ei ole ongelma tai tunnustettu sellainen ongelma missään. Nykysetkin p.moottorit on huollettuna käytännössä ikuisia poislukien jotkut halpuutetut kuten VAG Groupin sellaiset, joten keksit taas ongelmia omasta päästäsi mitä yrität ratkaista sähköautolla. Jos näin olisi todellisuudessa niin sähköautot leviäisi kuin kulovalkea, mutta koska näin ei ole niin sähköautot on seuraavat 60 vuotta tässä promillemarginaalissa olevien hörhöjen leluja.
@Vesa_Ruuskanen kirjoitti:
Siinä perussuomalainen on oikeassa, että meillä Suomessa on poikkeuksellisen hyvät resurssit biopolttoaineiden tuotantoon, vaikka täälläkin suurin osa päästöttömästä energiasta tarvitaan ihan muualle kuin henkilöautojen polttoaineeksi. Globaalisti biopolttoaineiden riittävyys on paljon huonompi, mikä ei tietenkään tarkoita etteikö jätevirtojakin kannattaisi hyödyntää, mutta ne eivät yksin riitä. Jos biometaania riittäisi yllin kyllin, tuskin PtG-tekniikoita kannattaisi kehitellä, vaan polttaa pää märkänä biokaasua sähköksi.
Puhuinkin koko ajan edelleen metaanin resursseista biojäte, synteettiset plus uusiutuvat, kaikki ne kannattaa ja pitää valjastaa käyttöön. Biojätteet ei yksin riitäisi kuin kolmasosaan Suomessa mikä toki sekin olisi joltisesti, ja tuskin koskaan tulee Suomessa edes tarvetta enempään liikennemetaanin määrään, mutta P2G-metaani on luultavasti helpompaa ja vakaampaa ottaa käyttöön kun siitä hyötyisi koko energiasektori samalla.
@_Quu kirjoitti:
Sillä ei ole sähkömoottorinkannalta väliä mistä sähkö tulee, se kuitenkin tulee ilman välikuljetuksia jokaiseen kotiin, sinne töpseliin.
Sähköä ja paskaa niiden metaanien tuotantoon tarvitaan ja välikuljetukset jakeluasemille.
Sähkömoottori on rakenteeltaan niin yksinkertainen voimalinjaltaan ilman vaihdelaatikkoa ja kytkimiä ettei polttomoottorilla ole mitään mahdollisuuksia tulevilla markkinoilla.
Ei tietenkään ole väliä koska biokaasuautot on parempia elinkaaren energiatehokkuudessa. Sinulle uskovaiselle sähkö tulee töpselistä. Sähköauto on huonompi kaikessa, ja silti sössötät jostain mahollisuuksista, kun totuus ottaa änkyrälle koville, sähköuskovainen sössöttää jotain että sähkö tulee töpselistä ja niillä detaileilla ei ole väliä
Vingu nyt missä kaikessa sähkömoottori on huonompi.
Hinta, jalometallien kulutus, moottorinohjainsoftan kalleus ja työläys kehittää yhdessä BMS:n ja akuston kanssa, moottori ilman ohjaussoftaa on toimimaton mitätön moottori ilman BMS:ssää jossa siis moottorinohjaussofta ottaa huomioon puolestaan akuston ominaisuudet. P.moottorin softan kehitys onnistuu jopa harrastelijalta että moottori toimii oikein suurimmassa osassa ajotilanteita ihan itse näpytellen - tämän vaikeuden ja kalleuden vuoksi Suomen sähköautokonversiotoiminta niin yliopisto, AMK, kuin yritystasolla on ollut hyvin suppeaa, pienimutosta ja vähäpätöistä, ja tekosyiksi on ilmoteltu karmean totuuden tullessa ilmi jotain "akut maksaa niin paljon" tms. muuta sellaista.
Ei se olekkaan niin helppoa että tuosta vain. Soitellen on Suomessa lähdetty sotaan tietämättä ees koko aiheesta ja sen vaikeudesta mitään.
@_Quu kirjoitti:
Ottomoottoriuskovainenkin alkaa vähitellen ymmärtämään ettei se sähkömoottori olekaan niin miehisyyttä vievä asia.
Auton saa myös liikkumaan (sähkömoottorilla) ilman pärinää ja häämenettävää vaihdelaatikkoa, eikä se haise metaanille.
Aika noloa sulta taas. Automaattivaihteiset autot on keksitty joskus lienee 50-60 luvulla, metaani on hajuton ja myrkytön. Pliis älä enää postaa tänne mitään jooko?
Jo yksittään automaattilaatikko on teknisesti mekaanisesti museokamaa sähkömoottoriin verrattuna.
Metaanin tuotanto vie öljyttömästi fossiilista energiaa.
Harmi vain kun "kuluvat osat" ei ole ongelma tai tunnustettu sellainen ongelma missään. Nykysetkin p.moottorit on huollettuna käytännössä ikuisia poislukien jotkut halpuutetut kuten VAG Groupin sellaiset, joten keksit taas ongelmia omasta päästäsi mitä yrität ratkaista sähköautolla. Jos näin olisi todellisuudessa niin sähköautot leviäisi kuin kulovalkea, mutta koska näin ei ole niin sähköautot on seuraavat 60 vuotta tässä promillemarginaalissa olevien hörhöjen leluja.
Ei vai, miksi autokorjaamon ovella on jonoa.
Siis 6 vuotta niin ollaan jo pitkällä sähkö autojen tulevaisuudessa.
@_Quu kirjoitti:
Sillä ei ole sähkömoottorinkannalta väliä mistä sähkö tulee, se kuitenkin tulee ilman välikuljetuksia jokaiseen kotiin, sinne töpseliin.
Sähköä ja paskaa niiden metaanien tuotantoon tarvitaan ja välikuljetukset jakeluasemille.
Sähkömoottori on rakenteeltaan niin yksinkertainen voimalinjaltaan ilman vaihdelaatikkoa ja kytkimiä ettei polttomoottorilla ole mitään mahdollisuuksia tulevilla markkinoilla.
Ei tietenkään ole väliä koska biokaasuautot on parempia elinkaaren energiatehokkuudessa. Sinulle uskovaiselle sähkö tulee töpselistä. Sähköauto on huonompi kaikessa, ja silti sössötät jostain mahollisuuksista, kun totuus ottaa änkyrälle koville, sähköuskovainen sössöttää jotain että sähkö tulee töpselistä ja niillä detaileilla ei ole väliä
Vingu nyt missä kaikessa sähkömoottori on huonompi.
Hinta, jalometallien kulutus, moottorinohjainsoftan kalleus ja työläys kehittää yhdessä BMS:n ja akuston kanssa, moottori ilman ohjaussoftaa on toimimaton mitätön moottori ilman BMS:ssää jossa siis moottorinohjaussofta ottaa huomioon puolestaan akuston ominaisuudet. P.moottorin softan kehitys onnistuu jopa harrastelijalta että moottori toimii oikein suurimmassa osassa ajotilanteita ihan itse näpytellen - tämän vaikeuden ja kalleuden vuoksi Suomen sähköautokonversiotoiminta niin yliopisto, AMK, kuin yritystasolla on ollut hyvin suppeaa, pienimutosta ja vähäpätöistä, ja tekosyiksi on ilmoteltu karmean totuuden tullessa ilmi jotain "akut maksaa niin paljon" tms. muuta sellaista.
Ei se olekkaan niin helppoa että tuosta vain. Soitellen on Suomessa lähdetty sotaan tietämättä ees koko aiheesta ja sen vaikeudesta mitään.
Mitä jalometalleja on sähkömoottorissa?
Sähköauton hintahan hipoo jo saman tehoisia polttomoottoreita.
Kyllähän noita hankalasti saatavia metalleja tarvitaan niin neodyymiä magneetteihin kuin kobolttia akkuihin. Tosin kyllä PEM elektrolyyyserit ja polttokennotkin tuppaavat platinaa ja iridiumia käyttämään. Alkalielektrolyysiin ja metanointiin taitaa onneksi riittää nikkelipohjaiset katalyytit, vaikka onpa nikkelikin selvästi esim. kuparia kalliimpaa.
Jos hiilineutraalin metaanin tuottamiseen tarvitaan PtG-tekniikkaa rajallisen bioresurssin takia, eikö samalla sähköenergialla päästäisi pidemmälle akkusähköautolla tai ladattavalla hybridillä. PtX-tuotteille on varmasti kysyntää hankalammin sähköistettävissä kohteissa kuin henkilöautoissa.
@Vesa_Ruuskanen kirjoitti:
On todennäköistä, että merkittävä osa jälkifossiilisen maailman energiasta tulee olemaan auringolla ja tuulella tuotettua sähköä.
Tuulella ja auringolla tuotanto vaihtelee voimakkaasti. Hoidetaanko tehovaje varastoimalla vai korvaavalla kapasiteetilla? Kalliita tapoja molemmat. Vai rajoitetaanko kulutusta?
Tehovajeen kattamiseen löytyy monia keinoja. Tehokkaat siirtoverkot paikkaavat yllättävän suuren osan paikallisista tehovajeista. Akustot soveltuvat lyhytaikaiseen varastointiin ja korvaava kapasiteetti voi käyttää synteettisiä polttoaineita.
Varmasti koko energiainfrastruktuurin muutos aiheuttaa kustannuksia, mutta toisaalta halpaa ei liene ilmastonmuutoksen vaikutustenkaan korjailu.
Lauhde ja kaasuturbiinit ovat vaan kova sana tulevaisuudessakin. Paikalliset tehovajeet on pystytty hoitamaan jo vuosikymmeniä sitten. Nyt tehopulan uhka valtakunnan tasolla alkaa olla melkein jokavuotista. Nykyisen siirtoverkon kapasiteetista en tiedä, kun ei ole varsinaisesti alaani, enkä en ole sen kehittämistä seurannut.
@_Quu kirjoitti:
Sillä ei ole sähkömoottorinkannalta väliä mistä sähkö tulee, se kuitenkin tulee ilman välikuljetuksia jokaiseen kotiin, sinne töpseliin.
Sähköä ja paskaa niiden metaanien tuotantoon tarvitaan ja välikuljetukset jakeluasemille.
Sähkömoottori on rakenteeltaan niin yksinkertainen voimalinjaltaan ilman vaihdelaatikkoa ja kytkimiä ettei polttomoottorilla ole mitään mahdollisuuksia tulevilla markkinoilla.
Ei tietenkään ole väliä koska biokaasuautot on parempia elinkaaren energiatehokkuudessa. Sinulle uskovaiselle sähkö tulee töpselistä. Sähköauto on huonompi kaikessa, ja silti sössötät jostain mahollisuuksista, kun totuus ottaa änkyrälle koville, sähköuskovainen sössöttää jotain että sähkö tulee töpselistä ja niillä detaileilla ei ole väliä
Vingu nyt missä kaikessa sähkömoottori on huonompi.
Hinta, jalometallien kulutus, moottorinohjainsoftan kalleus ja työläys kehittää yhdessä BMS:n ja akuston kanssa, moottori ilman ohjaussoftaa on toimimaton mitätön moottori ilman BMS:ssää jossa siis moottorinohjaussofta ottaa huomioon puolestaan akuston ominaisuudet. P.moottorin softan kehitys onnistuu jopa harrastelijalta että moottori toimii oikein suurimmassa osassa ajotilanteita ihan itse näpytellen - tämän vaikeuden ja kalleuden vuoksi Suomen sähköautokonversiotoiminta niin yliopisto, AMK, kuin yritystasolla on ollut hyvin suppeaa, pienimutosta ja vähäpätöistä, ja tekosyiksi on ilmoteltu karmean totuuden tullessa ilmi jotain "akut maksaa niin paljon" tms. muuta sellaista.
Ei se olekkaan niin helppoa että tuosta vain. Soitellen on Suomessa lähdetty sotaan tietämättä ees koko aiheesta ja sen vaikeudesta mitään.
Mitä jalometalleja on sähkömoottorissa?
Sähköauton hintahan hipoo jo saman tehoisia polttomoottoreita.
Eläpä valehtele. Nissan Leaf maksoi 9 vuotta sitten 40 000€, nyt se maksaa valtion tukineen noin 38 000€ ja ajomatka on kehittynyt sadasta kahteen sataan. Tällä kehitystahdilla sähköautot on viable choise joskus 2172.
@Vesa_Ruuskanen kirjoitti:
Kyllähän noita hankalasti saatavia metalleja tarvitaan niin neodyymiä magneetteihin kuin kobolttia akkuihin. Tosin kyllä PEM elektrolyyyserit ja polttokennotkin tuppaavat platinaa ja iridiumia käyttämään. Alkalielektrolyysiin ja metanointiin taitaa onneksi riittää nikkelipohjaiset katalyytit, vaikka onpa nikkelikin selvästi esim. kuparia kalliimpaa.
Jos hiilineutraalin metaanin tuottamiseen tarvitaan PtG-tekniikkaa rajallisen bioresurssin takia, eikö samalla sähköenergialla päästäisi pidemmälle akkusähköautolla tai ladattavalla hybridillä. PtX-tuotteille on varmasti kysyntää hankalammin sähköistettävissä kohteissa kuin henkilöautoissa.
Ei, se metaani muutetaan sähköksi polttomoottorilla, jolloin se auto ei ole vielä liikkunut ollenkaan joten se on matemaattisesti mahdottomuus. Kukaan ei edelleenkään tee biokaasusta liikennesähköä missään koska se on ajatuksena pähkähullu. Siinä mielessä olet oikeassa että eihän henkilöautoja tarvitse edes sähköistää niiden hankaluuden ja tarpeettomuuden vuoksi niin sähköistäisivät niitä asioita missä se on paras sovellus ja saa parhaan hyödyn.
@_Quu kirjoitti:
Ottomoottoriuskovainenkin alkaa vähitellen ymmärtämään ettei se sähkömoottori olekaan niin miehisyyttä vievä asia.
Auton saa myös liikkumaan (sähkömoottorilla) ilman pärinää ja häämenettävää vaihdelaatikkoa, eikä se haise metaanille.
Aika noloa sulta taas. Automaattivaihteiset autot on keksitty joskus lienee 50-60 luvulla, metaani on hajuton ja myrkytön. Pliis älä enää postaa tänne mitään jooko?
Jo yksittään automaattilaatikko on teknisesti mekaanisesti museokamaa sähkömoottoriin verrattuna.
Metaanin tuotanto vie öljyttömästi fossiilista energiaa.
Korkki kiinni. metaanin tuotannonlähteet on edelleenkin biojätteet, aurinko, tuuli ja esim. vaikka puu tarvittaessa jossa suuressa osassa Eurooppaa on hyvä saanto moiselle. On tässäkin ketjussa todettu monta kertaa, joten pitäisin sinua tässä vaiheessa jo vailla täyttä ymmärrystä olevana ihmisenä - tosin enpä ole koskaan muunlaisia ihmisiä nähnytkään sähköautojen pakonomaisina puolustelijoita kuin vailla täyttä ymmärrystä ja itselleen voimattomia olevia ihmisiä.
Sinun tekninen ymmärrys kyllä asioista saa aina vain eeppisempiä muotoja, kyllä se sähköautokin vaihdelaatikosta hyötyisi, mutta teknologian vaikeuden ja kalleuden vuoksi sellaset on vieläkin vasta putkessa tulossa - mutta kyllä ne sieltä tulevat hiljalleen. Tuskin maltan odottaa että minkä itsekeksityn valheen lauot sitten kun esim. Leaf tulee markkinoille vaihteistolla varustettuna, vai älyäisitkö jo viimenään quitata ja jättää isojen poikien jutut isoille pojille ja lopettaa sen naurettavan suunsoiton asioista mistä et mitään ymmärrystä omaa?
Harmi vain kun "kuluvat osat" ei ole ongelma tai tunnustettu sellainen ongelma missään. Nykysetkin p.moottorit on huollettuna käytännössä ikuisia poislukien jotkut halpuutetut kuten VAG Groupin sellaiset, joten keksit taas ongelmia omasta päästäsi mitä yrität ratkaista sähköautolla. Jos näin olisi todellisuudessa niin sähköautot leviäisi kuin kulovalkea, mutta koska näin ei ole niin sähköautot on seuraavat 60 vuotta tässä promillemarginaalissa olevien hörhöjen leluja.
Ei vai, miksi autokorjaamon ovella on jonoa.
Siis 6 vuotta niin ollaan jo pitkällä sähkö autojen tulevaisuudessa.
Vai että 6, ikuiset 6 vuotta on ollu viimoset 9 vuotta. No pistetään muistiin. Minä kun kerään sähköuskovaisten lupailuja ja palaan sitten takaisin huudattamaan niitä aina kun sanottu päivämäärä on. 100% porukasta luikkii karkuun, tai valehtelee ettei ole koskaan moista sanonutkana, mutta lupaa välittömästi jonkin uuden pvm:n sähköautojen läpimurrolle.
Rehellisesti sanottuna kuudessa vuodessa ei mitään merkittävää edes kerkiä tapahtumaan sähköautojen suhteen globaalisti kuin Suomessakaan eikä uusia malleja tulla markkinoille, samat automallit siellä pääosin on kuuden vuoden kuluttuakin myynnissä samoilla hintalapuilla ja vieläkään yhdelläkään ei voi edes vetää mitään..
...joten?
Tässähän on hienoinen näkemysero kahdella eri analysoijalla. Toinen on päätynyt vuoteen 2025 ja toinen vuoteen 2172. Nähtäväksi jää, kumpi analyysi osui paremmin.
Nyt kun kaveri tuntee vain Nissan Leaf Tekna 40 kWh sähköauton, niin kerrottakoon että senkin latauspisteelle tulee sähkö suoraan ydinvoimalasta ilman välijalostusta.
Tuo vaihdelaatikkojuttu etäännytti lopullisesti meidän tietotason, kerrottakoon nyt kuitenkin ettei niitä biopolttoaineita ja fossiilisia ilman sähköä jalosteta. Se onkin sitten työläs ja isolenkki ennen kun ne on valmiina tankilla.
Sähköauton moottori on erittäin energiatehokas ja sen huolto on helpompaa. Sähkömoottori on äänetön, eikä aiheuta melua esimerkiksi kaupunkialueella. Rengasmelu alkaa kuulua vasta noin 80 kilometrin tuntinopeudessa.
Norja ei ole ainoa maa, jossa sähköautot ovat nousussa.
Sähköautoja myytiin ensimmäistä kertaa kuukauden aikana Euroopassa yli 100 000 kappaletta, tarkalleen 125 400 kappaletta.
Kysyntä kasvoi verrattuna vuodentakaiseen 31 prosenttia. Kauppa kävi ennen kaikkea siksi, että Hollannissa, Espanjassa, Saksassa ja Norjassa on myyty erityisen paljon sähköautoja.
Sähköautot ja muut vaihtoehtoisella energialla toimivat autot houkuttelevat myös suomalaisia entistä enemmän.
Torstaina julkistettujen Autobarometri 2019 -kyselyn tulosten mukaan 31 prosenttia autoilevista tai auton hankintaa suunnittelevista suomalaisista pitää todennäköisenä, että heidän seuraava autonsa kulkee jollakin muulla kuin pelkällä bensiinillä tai dieselillä.
Vaihtoehtoista voimanlähdettä haluavien osuus on kaksinkertaistunut neljässä vuodessa.
@Vesa_Ruuskanen kirjoitti:
Kyllähän noita hankalasti saatavia metalleja tarvitaan niin neodyymiä magneetteihin kuin kobolttia akkuihin. Tosin kyllä PEM elektrolyyyserit ja polttokennotkin tuppaavat platinaa ja iridiumia käyttämään. Alkalielektrolyysiin ja metanointiin taitaa onneksi riittää nikkelipohjaiset katalyytit, vaikka onpa nikkelikin selvästi esim. kuparia kalliimpaa.
Jos hiilineutraalin metaanin tuottamiseen tarvitaan PtG-tekniikkaa rajallisen bioresurssin takia, eikö samalla sähköenergialla päästäisi pidemmälle akkusähköautolla tai ladattavalla hybridillä. PtX-tuotteille on varmasti kysyntää hankalammin sähköistettävissä kohteissa kuin henkilöautoissa.
Ei, se metaani muutetaan sähköksi polttomoottorilla, jolloin se auto ei ole vielä liikkunut ollenkaan joten se on matemaattisesti mahdottomuus. Kukaan ei edelleenkään tee biokaasusta liikennesähköä missään koska se on ajatuksena pähkähullu. Siinä mielessä olet oikeassa että eihän henkilöautoja tarvitse edes sähköistää niiden hankaluuden ja tarpeettomuuden vuoksi niin sähköistäisivät niitä asioita missä se on paras sovellus ja saa parhaan hyödyn.
En ihan tajunnut, mihin sähköä tuottavia polttomoottoreita sähkömetaanilla liikkuvassa autossa tarvitaan, jollei kyseessä ole sarjahybridi. Akkuautossa on monta häviöllistä energianmuuntoprosessia vähemmän kuin synteettisellä polttoaineella liikkuvassa sarjahybridissä, mutta etuna on toki nopea tankkaus ja pitkä toimintasäde.
Onhan noita vaihteistoja sähkömoottoreidenkin perässä ollut esim. ensimmäisissä Tesloissa. Työkoneisiin on kehitelty vaihteiston ja sähkömoottorin yhdistelmää väännön kasvattamiseksi pienillä nopeuksilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-335-053-3
Helpoin sähköistettävissä on toki liikkumattomat kohteet ja junat. Hyvin on sähköistyneet teollisuudet pumput ja puhaltimet, jotka kuluttavat merkittävän osan maailman sähköstä. Lämmityksen sähköistyminen on käynnissä, ainakin itse vaihdoin kauko(bio/maakaasu)lämmön maalämpöön. Akut ovat yleistyneet nopeasti tietokoneissa, käsi- ja puutarhatyökaluissa ja polkupyörissä.
Latviassa saa Renault Clion alkaen-hintaan 10 160 €, ja Talismanin hintaan 21 590 €.
Sähköauto Renault Zoe (Clion kokoinen) ei ole Latviassa myynnissä, Suomessa se maksaa 29 900 € kampanjassa.
Pakettiauto Renault Trafic maksaa Latviassa uutena 18 140 € euroa.
Kuka tahansa pystyy tinkimään henkilökohtaisesta kulutuksestaan jonkin verran (asunnon lämmitys jne.), eli pelkkä autovalinta ei ole lopulta kovin merkittävä asia. Autolla kuin autolla voi ajaa taloudellista rekkavauhtia vaikka onkin ollut puhetta nostaa nopeusrajoitusta tasoon 130 km/h, mutta taloudellisuusajoon ei kannata ostaa 3.0 litran bensamoottoria kun tarjolla on myös downsize-moottoreita. Taloudellisessa ajossa turbo ei aktivoidu lisäämään moottorin kykyä polttaa polttoainetta tai hybridi kuluttamaan sähköä.
USA:n eniten myyty auto on Ford F-sarja (451 138 kpl), kakkosena Chevrolet Silverado ja kolmosena tulee RAM pickup. Eli TOP3 ovat katumaastureita raskaampia avolavoja, ja sijat 4-6 menivät sitten katumaastureille. Honda Civic (176 242 kpl) on suomalaisttain katsottuna "järkiautona" sijalla 8 ja Toyota Corolla löytyy sijalla 10 (149 805 kpl).
@_Quu kirjoitti:
Sähköauton moottori on erittäin energiatehokas ja sen huolto on helpompaa. Sähkömoottori on äänetön, eikä aiheuta melua esimerkiksi kaupunkialueella. Rengasmelu alkaa kuulua vasta noin 80 kilometrin tuntinopeudessa.
Tämä oli yllätys, mutta se kertoo vain siitä miten vaikeaa on keskustella ilman kenttätutkimusta. 60-rajoituksella olevalla pysäkillä keskustelu olisi ajoittain huutamista liikenteen melun vuoksi.
Meillä on 30 km/h rajoitus, ja rengasmelua on ohi ajavien autojen kohdalla reilusti. Nastarengasaikana vielä enemmän.
Espanjassa ei tuota liikennemelua huomaa, siellä kun asfaltti ei ole karkeaksi kulutettua.
@_Quu kirjoitti:
Osta Latviasta se auto.
Minun kesäkuussa tuleva auto on Ruotsissa 9000 euroa halvempi
Halvempi kuin Latviassa, vai mitä tarkoitat?
Onko se että auto on Suomessa 9000 euroa kalliimpi kuin EU-naapurimaissa ongelma vaiko hyvä asia?
Suomesta ostettu, ei ongelma.
Hallitus keksi kaikenlaista KilpailuKykyä parantavia konsteja, mutta se että naapurissa tuollaisen 9000 euroa voi käyttää palveluiden ostamiseen, ei katsota vaikuttavan mihinkään. Kaikille ei jää kuukausipalkasta paljoakaan yli, tai sitten ostovoima on pienempi kuin mitä olisi tarve eli joutuu ajamaan yli 10 vuotta vanhalla autolla kun muuhunkaan ei ole varaa.
@_Quu kirjoitti:
Osta Latviasta se auto.
Minun kesäkuussa tuleva auto on Ruotsissa 9000 euroa halvempi
Halvempi kuin Latviassa, vai mitä tarkoitat?
Onko se että auto on Suomessa 9000 euroa kalliimpi kuin EU-naapurimaissa ongelma vaiko hyvä asia?
Suomesta ostettu, ei ongelma.
Hallitus keksi kaikenlaista KilpailuKykyä parantavia konsteja, mutta se että naapurissa tuollaisen 9000 euroa voi käyttää palveluiden ostamiseen, ei katsota vaikuttavan mihinkään. Kaikille ei jää kuukausipalkasta paljoakaan yli, tai sitten ostovoima on pienempi kuin mitä olisi tarve eli joutuu ajamaan yli 10 vuotta vanhalla autolla kun muuhunkaan ei ole varaa.
Kyllä niitä autoverontuoton ylijäämiä käytetään juuri vähävaraisten palelujen kustannuksiin, kuten julkinen liikenne, vuokratuki, terveyspalvelut ym.
Niinhän verojen tarkoitus onkin, mutta velkaa on otettu kaikkien verojen lisäksi. Arvonlisävero oli joitakin vuosia sitten 22%.
Hyvä asia kunnes verotus on niin kireää että se toimii sakotuksen tavoin, eli vähentää ostovoimaa niin paljon ettei talous toimi kunnolla. Työpaikat on siirretty Kiinaan, eli toiselle puolelle maapalloa koska verotuksella tuetaan työttömyyttä sen sijaan että tyydyttäisiin tukemaan matalapalkkaisten tulotasoa. Alkoholiverotuksemme on vaurastuttanut Viroa kun saa juomatuliaisten myötä ilmaisen risteilyn.
Itse olen mm. huollattanut autoa Virossa koska totesin että saman asian sai useamman päiväpalkan verran halvemmalla maksulla.
@Karrette kirjoitti:
Niinhän verojen tarkoitus onkin, mutta velkaa on otettu kaikkien verojen lisäksi. Arvonlisävero oli joitakin vuosia sitten 22%.
Hyvä asia kunnes verotus on niin kireää että se toimii sakotuksen tavoin, eli vähentää ostovoimaa niin paljon ettei talous toimi kunnolla. Työpaikat on siirretty Kiinaan, eli toiselle puolelle maapalloa koska verotuksella tuetaan työttömyyttä sen sijaan että tyydyttäisiin tukemaan matalapalkkaisten tulotasoa. Alkoholiverotuksemme on vaurastuttanut Viroa kun saa juomatuliaisten myötä ilmaisen risteilyn.
Itse olen mm. huollattanut autoa Virossa koska totesin että saman asian sai useamman päiväpalkan verran halvemmalla maksulla.
Sinulla on siis varallisuuteesi (siis iso autovero) liiankallis auto, eikä rahat riitä suomalaisiin palveluihin.
@Karrette kirjoitti:
Latviassa saa Renault Clion alkaen-hintaan 10 160 €, ja Talismanin hintaan 21 590 €.
Tässä näkyy Suomen autoveron suojassa tapahtuvan moneen kertaan tuomittu laiton ja syrjivä hinnoittelu.
Aitosuomiautohinnastossa Clion autoveroton lähtöhinta on 13.429 € ja autovero 1.760 €. Latvian VAT on 21 %. Aitosuomiauto Clion EU yhteismarkkinoita puolta suurempi yli 15.000 € hinta aiheutuu siis autoveron lisäksi autoveroa yli puolta suuremmasta Aitosuomiauton myyjän katteesta. Clion ASA hinnasto:
ASA Talisman noudattaa samaa kaavaa. Puhtoisen korruptoitumattoman Verottajan Paratiisin (ja siipeilijöiden) ALVillinen autoveroton hinta Talismanille on 25.117 € ja autovero 3172 €. Suomalainen toimija inflatoi Talismanin hintaa euroina vielä enemmän kuin halvan pikkuauton, mutta ei prosentuaalisesti yhtä pahasti. Silti ASA kauppiaan ahneus nostaa myös Talismanin hintaa enemmän kuin autovero.
Juuri tässä näkyy autoveron syrjivyys. Autoverottomat hinnat Suomessa ovat leijuneet tuhansia euroja irti vapaakauppa-alueen todellisuudesta. Kun veroa ei lasketa verotettavasta tuotteesta. vaan ostitpa Rellusi mistä tahansa EU vapaakauppa-alueelta ja mihin tahansa hintaan, auton vero Suomessa lasketaan suomalaisen valtuutetun maahantuojan Business Fantasy hinnoista, jotka sisältävät lasipalatsin kiillotuksen lisäksi sen omistajat voitot.
Maahantuojan määräämästä verosta ei pääse irti, koska myös vapailta markkinoilta ostettu 10.000 € auto verotetaan Suomeen tullessaan ikään kuin se olisi yli 13.000 € auto. Jos pitää verottaa, niin VEROTETTAKOON SITTEN EDES VEROTUKSEN KOHTEENA OLEVAA AUTOA, eikä jossain pelkästään tundralla esiintyvää mielikuvituksen tuotetta!!!
Irvokkain osa kusetuksesta on mielestäni se, että laittoman ja monta kertaa tuomitun verohimmelin suojissa jopa verottajas enemmän rikastuvat autokauppiaat kehtaavat tulla julkisuuteen pari kertaa vuodessa selittämään Verottajan Paratiisin autoveron vuoksi mukamas halpoja verottomia hintoja!!! Pitää olla autokauppiaan moraali, että kehtaa valehdella tuollaista vedettyä liiviinsä kolmasosan uuden auton hinnasta.
Minun puolestani voitaisiin mennä aitosuomiauton ostolakkoon kunnes AUTOVEROTTOMAT hinnat ovat EU tasolla + rahti Suomeen. Jos uutta tekee mieli, hakekaa se Tukholmasta. Siellä on parempi valikoima, ystävällisemmät myyjät ja edullisemmat hinnat.
Kuka tahansa pystyy tinkimään henkilökohtaisesta kulutuksestaan jonkin verran (asunnon lämmitys jne.), eli pelkkä autovalinta ei ole lopulta kovin merkittävä asia. Autolla kuin autolla voi ajaa taloudellista rekkavauhtia...
Totta. Kokonaisuus ratkaisee.
Taloudellisessa ajossa turbo ei aktivoidu lisäämään moottorin kykyä polttaa polttoainetta tai hybridi kuluttamaan sähköä.
Ahdetun moottorin voi suunnitella myös taloudelliseksi. Vaikka niin, että pienemmän ahtimen tehtävä on pitää moottori mahdollisimman lähellä hyötysuhdeoptimiaan normaalissa ajossa käytettävällä 1000 - 1500 RPM käyntinopeusalueella.
Isompi turbo on mukana auton datalehteä ja myyntitapahtumaa varten. Ei sitä sen jälkeen oikeasti tarvita. Tämäkin kohta palautuu siis edelliseen havaintoosi omien valintojen vaikutuksesta.
Onko täällä ketään muita, jotka tietoisesti valitsivat useamman turboahtimen tietäen ajavansa rauhallisesti, jolloin ainoa iso ahdin pyörii hitaasti lähinnä haittana?
@Karrette kirjoitti:
Niinhän verojen tarkoitus onkin, mutta velkaa on otettu kaikkien verojen lisäksi. Arvonlisävero oli joitakin vuosia sitten 22%.
Hyvä asia kunnes verotus on niin kireää että se toimii sakotuksen tavoin, eli vähentää ostovoimaa niin paljon ettei talous toimi kunnolla. Työpaikat on siirretty Kiinaan, eli toiselle puolelle maapalloa koska verotuksella tuetaan työttömyyttä sen sijaan että tyydyttäisiin tukemaan matalapalkkaisten tulotasoa. Alkoholiverotuksemme on vaurastuttanut Viroa kun saa juomatuliaisten myötä ilmaisen risteilyn.
Itse olen mm. huollattanut autoa Virossa koska totesin että saman asian sai useamman päiväpalkan verran halvemmalla maksulla.
Sinulla on siis varallisuuteesi (siis iso autovero) liiankallis auto, eikä rahat riitä suomalaisiin palveluihin.
Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa asioista jotka voi saada merkittävästi halvemmalla toiselta myyjältä - jollei ole siinä asemassa että eurot ovat pelkkiä numeroita (firma maksaa eikä ole huolta yt-neuvotteluista tms.). Ansiotuloni ylittää keskimääräisen 27 398 € vuodessa, ja silti suomalaiset palvelut tuntuvat kalliilta. https://www.tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_tulot.html
"Suomessa on liikennekäytössä 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joiden arvo on keskimäärin 3 600 euroa." Aika moni näköjään haluaa ajaa vanhalla autolla sen sijaan että viitsisi mennä ostamaan uudemman? Autoverottomassa maassa (autossa on myös arvonlisävero 24%) auton arvo voisi olla tuo sama, mutta autokanta olisi nuorempi ja vähemmän ajettu.
Aika noloa sulta taas. Automaattivaihteiset autot on keksitty joskus lienee 50-60 luvulla, metaani on hajuton ja myrkytön. Pliis älä enää postaa tänne mitään jooko?
Harmi vain kun "kuluvat osat" ei ole ongelma tai tunnustettu sellainen ongelma missään. Nykysetkin p.moottorit on huollettuna käytännössä ikuisia poislukien jotkut halpuutetut kuten VAG Groupin sellaiset, joten keksit taas ongelmia omasta päästäsi mitä yrität ratkaista sähköautolla. Jos näin olisi todellisuudessa niin sähköautot leviäisi kuin kulovalkea, mutta koska näin ei ole niin sähköautot on seuraavat 60 vuotta tässä promillemarginaalissa olevien hörhöjen leluja.
Puhuinkin koko ajan edelleen metaanin resursseista biojäte, synteettiset plus uusiutuvat, kaikki ne kannattaa ja pitää valjastaa käyttöön. Biojätteet ei yksin riitäisi kuin kolmasosaan Suomessa mikä toki sekin olisi joltisesti, ja tuskin koskaan tulee Suomessa edes tarvetta enempään liikennemetaanin määrään, mutta P2G-metaani on luultavasti helpompaa ja vakaampaa ottaa käyttöön kun siitä hyötyisi koko energiasektori samalla.
Hinta, jalometallien kulutus, moottorinohjainsoftan kalleus ja työläys kehittää yhdessä BMS:n ja akuston kanssa, moottori ilman ohjaussoftaa on toimimaton mitätön moottori ilman BMS:ssää jossa siis moottorinohjaussofta ottaa huomioon puolestaan akuston ominaisuudet. P.moottorin softan kehitys onnistuu jopa harrastelijalta että moottori toimii oikein suurimmassa osassa ajotilanteita ihan itse näpytellen - tämän vaikeuden ja kalleuden vuoksi Suomen sähköautokonversiotoiminta niin yliopisto, AMK, kuin yritystasolla on ollut hyvin suppeaa, pienimutosta ja vähäpätöistä, ja tekosyiksi on ilmoteltu karmean totuuden tullessa ilmi jotain "akut maksaa niin paljon" tms. muuta sellaista.
Ei se olekkaan niin helppoa että tuosta vain. Soitellen on Suomessa lähdetty sotaan tietämättä ees koko aiheesta ja sen vaikeudesta mitään.
Jo yksittään automaattilaatikko on teknisesti mekaanisesti museokamaa sähkömoottoriin verrattuna.
Metaanin tuotanto vie öljyttömästi fossiilista energiaa.
Ei vai, miksi autokorjaamon ovella on jonoa.
Siis 6 vuotta niin ollaan jo pitkällä sähkö autojen tulevaisuudessa.
Mitä jalometalleja on sähkömoottorissa?
Sähköauton hintahan hipoo jo saman tehoisia polttomoottoreita.
Kyllähän noita hankalasti saatavia metalleja tarvitaan niin neodyymiä magneetteihin kuin kobolttia akkuihin. Tosin kyllä PEM elektrolyyyserit ja polttokennotkin tuppaavat platinaa ja iridiumia käyttämään. Alkalielektrolyysiin ja metanointiin taitaa onneksi riittää nikkelipohjaiset katalyytit, vaikka onpa nikkelikin selvästi esim. kuparia kalliimpaa.
Sehän olisi vain hyvä, jos sähkömoottorin ohjaus olisi kovin haasteellista, kun Suomessa ei asiassa kuitenkaan ihan tumppuja olla.
https://www.danfoss.com/en/about-danfoss/our-businesses/power-solutions/editron/
http://www.linkkerbus.com/
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ruoripotkuri
Jos hiilineutraalin metaanin tuottamiseen tarvitaan PtG-tekniikkaa rajallisen bioresurssin takia, eikö samalla sähköenergialla päästäisi pidemmälle akkusähköautolla tai ladattavalla hybridillä. PtX-tuotteille on varmasti kysyntää hankalammin sähköistettävissä kohteissa kuin henkilöautoissa.
Lauhde ja kaasuturbiinit ovat vaan kova sana tulevaisuudessakin. Paikalliset tehovajeet on pystytty hoitamaan jo vuosikymmeniä sitten. Nyt tehopulan uhka valtakunnan tasolla alkaa olla melkein jokavuotista. Nykyisen siirtoverkon kapasiteetista en tiedä, kun ei ole varsinaisesti alaani, enkä en ole sen kehittämistä seurannut.
Eläpä valehtele. Nissan Leaf maksoi 9 vuotta sitten 40 000€, nyt se maksaa valtion tukineen noin 38 000€ ja ajomatka on kehittynyt sadasta kahteen sataan. Tällä kehitystahdilla sähköautot on viable choise joskus 2172.
Ei, se metaani muutetaan sähköksi polttomoottorilla, jolloin se auto ei ole vielä liikkunut ollenkaan joten se on matemaattisesti mahdottomuus. Kukaan ei edelleenkään tee biokaasusta liikennesähköä missään koska se on ajatuksena pähkähullu. Siinä mielessä olet oikeassa että eihän henkilöautoja tarvitse edes sähköistää niiden hankaluuden ja tarpeettomuuden vuoksi niin sähköistäisivät niitä asioita missä se on paras sovellus ja saa parhaan hyödyn.
Korkki kiinni. metaanin tuotannonlähteet on edelleenkin biojätteet, aurinko, tuuli ja esim. vaikka puu tarvittaessa jossa suuressa osassa Eurooppaa on hyvä saanto moiselle. On tässäkin ketjussa todettu monta kertaa, joten pitäisin sinua tässä vaiheessa jo vailla täyttä ymmärrystä olevana ihmisenä - tosin enpä ole koskaan muunlaisia ihmisiä nähnytkään sähköautojen pakonomaisina puolustelijoita kuin vailla täyttä ymmärrystä ja itselleen voimattomia olevia ihmisiä.
Sinun tekninen ymmärrys kyllä asioista saa aina vain eeppisempiä muotoja, kyllä se sähköautokin vaihdelaatikosta hyötyisi, mutta teknologian vaikeuden ja kalleuden vuoksi sellaset on vieläkin vasta putkessa tulossa - mutta kyllä ne sieltä tulevat hiljalleen. Tuskin maltan odottaa että minkä itsekeksityn valheen lauot sitten kun esim. Leaf tulee markkinoille vaihteistolla varustettuna, vai älyäisitkö jo viimenään quitata ja jättää isojen poikien jutut isoille pojille ja lopettaa sen naurettavan suunsoiton asioista mistä et mitään ymmärrystä omaa?
Vai että 6, ikuiset 6 vuotta on ollu viimoset 9 vuotta. No pistetään muistiin. Minä kun kerään sähköuskovaisten lupailuja ja palaan sitten takaisin huudattamaan niitä aina kun sanottu päivämäärä on. 100% porukasta luikkii karkuun, tai valehtelee ettei ole koskaan moista sanonutkana, mutta lupaa välittömästi jonkin uuden pvm:n sähköautojen läpimurrolle.
Rehellisesti sanottuna kuudessa vuodessa ei mitään merkittävää edes kerkiä tapahtumaan sähköautojen suhteen globaalisti kuin Suomessakaan eikä uusia malleja tulla markkinoille, samat automallit siellä pääosin on kuuden vuoden kuluttuakin myynnissä samoilla hintalapuilla ja vieläkään yhdelläkään ei voi edes vetää mitään..
...joten?
Tässähän on hienoinen näkemysero kahdella eri analysoijalla. Toinen on päätynyt vuoteen 2025 ja toinen vuoteen 2172. Nähtäväksi jää, kumpi analyysi osui paremmin.
Nyt kun kaveri tuntee vain Nissan Leaf Tekna 40 kWh sähköauton, niin kerrottakoon että senkin latauspisteelle tulee sähkö suoraan ydinvoimalasta ilman välijalostusta.
Tuo vaihdelaatikkojuttu etäännytti lopullisesti meidän tietotason, kerrottakoon nyt kuitenkin ettei niitä biopolttoaineita ja fossiilisia ilman sähköä jalosteta. Se onkin sitten työläs ja isolenkki ennen kun ne on valmiina tankilla.
Sähköauton moottori on erittäin energiatehokas ja sen huolto on helpompaa. Sähkömoottori on äänetön, eikä aiheuta melua esimerkiksi kaupunkialueella. Rengasmelu alkaa kuulua vasta noin 80 kilometrin tuntinopeudessa.
Norja ei ole ainoa maa, jossa sähköautot ovat nousussa.
Sähköautoja myytiin ensimmäistä kertaa kuukauden aikana Euroopassa yli 100 000 kappaletta, tarkalleen 125 400 kappaletta.
Kysyntä kasvoi verrattuna vuodentakaiseen 31 prosenttia. Kauppa kävi ennen kaikkea siksi, että Hollannissa, Espanjassa, Saksassa ja Norjassa on myyty erityisen paljon sähköautoja.
Sähköautot ja muut vaihtoehtoisella energialla toimivat autot houkuttelevat myös suomalaisia entistä enemmän.
Torstaina julkistettujen Autobarometri 2019 -kyselyn tulosten mukaan 31 prosenttia autoilevista tai auton hankintaa suunnittelevista suomalaisista pitää todennäköisenä, että heidän seuraava autonsa kulkee jollakin muulla kuin pelkällä bensiinillä tai dieselillä.
Vaihtoehtoista voimanlähdettä haluavien osuus on kaksinkertaistunut neljässä vuodessa.
En ihan tajunnut, mihin sähköä tuottavia polttomoottoreita sähkömetaanilla liikkuvassa autossa tarvitaan, jollei kyseessä ole sarjahybridi. Akkuautossa on monta häviöllistä energianmuuntoprosessia vähemmän kuin synteettisellä polttoaineella liikkuvassa sarjahybridissä, mutta etuna on toki nopea tankkaus ja pitkä toimintasäde.
Aika heikkoon PtH2tP-hyötysuhteeseen ovat energiavaraston osalta päässeet. Mitä lienee saavutettu metaanilla sähköstä pyörälle.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360319904001788
Metaanista tehdään sähköä propulsiomoottoreille ainakin LNG-tankkereissa
https://www.brighthubengineering.com/marine-engines-machinery/121954-modern-electrical-propulsion-system-for-lng-tankers/
Onhan noita vaihteistoja sähkömoottoreidenkin perässä ollut esim. ensimmäisissä Tesloissa. Työkoneisiin on kehitelty vaihteiston ja sähkömoottorin yhdistelmää väännön kasvattamiseksi pienillä nopeuksilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-335-053-3
Helpoin sähköistettävissä on toki liikkumattomat kohteet ja junat. Hyvin on sähköistyneet teollisuudet pumput ja puhaltimet, jotka kuluttavat merkittävän osan maailman sähköstä. Lämmityksen sähköistyminen on käynnissä, ainakin itse vaihdoin kauko(bio/maakaasu)lämmön maalämpöön. Akut ovat yleistyneet nopeasti tietokoneissa, käsi- ja puutarhatyökaluissa ja polkupyörissä.
Polttomoottorit ovat edullisia, jumanklaude että autot ovat Suomessa kalliita!
http://www.renault.lv/lv/range.html
Latviassa saa Renault Clion alkaen-hintaan 10 160 €, ja Talismanin hintaan 21 590 €.
Sähköauto Renault Zoe (Clion kokoinen) ei ole Latviassa myynnissä, Suomessa se maksaa 29 900 € kampanjassa.
Pakettiauto Renault Trafic maksaa Latviassa uutena 18 140 € euroa.
Kuka tahansa pystyy tinkimään henkilökohtaisesta kulutuksestaan jonkin verran (asunnon lämmitys jne.), eli pelkkä autovalinta ei ole lopulta kovin merkittävä asia. Autolla kuin autolla voi ajaa taloudellista rekkavauhtia vaikka onkin ollut puhetta nostaa nopeusrajoitusta tasoon 130 km/h, mutta taloudellisuusajoon ei kannata ostaa 3.0 litran bensamoottoria kun tarjolla on myös downsize-moottoreita. Taloudellisessa ajossa turbo ei aktivoidu lisäämään moottorin kykyä polttaa polttoainetta tai hybridi kuluttamaan sähköä.
USA:n eniten myyty auto on Ford F-sarja (451 138 kpl), kakkosena Chevrolet Silverado ja kolmosena tulee RAM pickup. Eli TOP3 ovat katumaastureita raskaampia avolavoja, ja sijat 4-6 menivät sitten katumaastureille. Honda Civic (176 242 kpl) on suomalaisttain katsottuna "järkiautona" sijalla 8 ja Toyota Corolla löytyy sijalla 10 (149 805 kpl).
https://www.businessinsider.com/best-selling-cars-and-trucks-in-america-in-2018-2018-8?r=US&IR=T
Osta Latviasta se auto.
Minun kesäkuussa tuleva auto on Ruotsissa 9000 euroa halvempi
Halvempi kuin Latviassa, vai mitä tarkoitat?
Onko se että auto on Suomessa 9000 euroa kalliimpi kuin EU-naapurimaissa ongelma vaiko hyvä asia?
Tämä oli yllätys, mutta se kertoo vain siitä miten vaikeaa on keskustella ilman kenttätutkimusta. 60-rajoituksella olevalla pysäkillä keskustelu olisi ajoittain huutamista liikenteen melun vuoksi.
Meillä on 30 km/h rajoitus, ja rengasmelua on ohi ajavien autojen kohdalla reilusti. Nastarengasaikana vielä enemmän.
Espanjassa ei tuota liikennemelua huomaa, siellä kun asfaltti ei ole karkeaksi kulutettua.
Suomesta ostettu, ei ongelma.
Hallitus keksi kaikenlaista KilpailuKykyä parantavia konsteja, mutta se että naapurissa tuollaisen 9000 euroa voi käyttää palveluiden ostamiseen, ei katsota vaikuttavan mihinkään. Kaikille ei jää kuukausipalkasta paljoakaan yli, tai sitten ostovoima on pienempi kuin mitä olisi tarve eli joutuu ajamaan yli 10 vuotta vanhalla autolla kun muuhunkaan ei ole varaa.
Kyllä niitä autoverontuoton ylijäämiä käytetään juuri vähävaraisten palelujen kustannuksiin, kuten julkinen liikenne, vuokratuki, terveyspalvelut ym.
Niinhän verojen tarkoitus onkin, mutta velkaa on otettu kaikkien verojen lisäksi. Arvonlisävero oli joitakin vuosia sitten 22%.
Hyvä asia kunnes verotus on niin kireää että se toimii sakotuksen tavoin, eli vähentää ostovoimaa niin paljon ettei talous toimi kunnolla. Työpaikat on siirretty Kiinaan, eli toiselle puolelle maapalloa koska verotuksella tuetaan työttömyyttä sen sijaan että tyydyttäisiin tukemaan matalapalkkaisten tulotasoa. Alkoholiverotuksemme on vaurastuttanut Viroa kun saa juomatuliaisten myötä ilmaisen risteilyn.
Itse olen mm. huollattanut autoa Virossa koska totesin että saman asian sai useamman päiväpalkan verran halvemmalla maksulla.
Sinulla on siis varallisuuteesi (siis iso autovero) liiankallis auto, eikä rahat riitä suomalaisiin palveluihin.
Tässä näkyy Suomen autoveron suojassa tapahtuvan moneen kertaan tuomittu laiton ja syrjivä hinnoittelu.
Aitosuomiautohinnastossa Clion autoveroton lähtöhinta on 13.429 € ja autovero 1.760 €. Latvian VAT on 21 %. Aitosuomiauto Clion EU yhteismarkkinoita puolta suurempi yli 15.000 € hinta aiheutuu siis autoveron lisäksi autoveroa yli puolta suuremmasta Aitosuomiauton myyjän katteesta. Clion ASA hinnasto:
https://www.renault.fi/henkiloautot/clio/
ASA Talisman noudattaa samaa kaavaa. Puhtoisen korruptoitumattoman Verottajan Paratiisin (ja siipeilijöiden) ALVillinen autoveroton hinta Talismanille on 25.117 € ja autovero 3172 €. Suomalainen toimija inflatoi Talismanin hintaa euroina vielä enemmän kuin halvan pikkuauton, mutta ei prosentuaalisesti yhtä pahasti. Silti ASA kauppiaan ahneus nostaa myös Talismanin hintaa enemmän kuin autovero.
ASA Talisman hinnasto:
https://www.renault.fi/henkiloautot/talisman/
Juuri tässä näkyy autoveron syrjivyys. Autoverottomat hinnat Suomessa ovat leijuneet tuhansia euroja irti vapaakauppa-alueen todellisuudesta. Kun veroa ei lasketa verotettavasta tuotteesta. vaan ostitpa Rellusi mistä tahansa EU vapaakauppa-alueelta ja mihin tahansa hintaan, auton vero Suomessa lasketaan suomalaisen valtuutetun maahantuojan Business Fantasy hinnoista, jotka sisältävät lasipalatsin kiillotuksen lisäksi sen omistajat voitot.
Maahantuojan määräämästä verosta ei pääse irti, koska myös vapailta markkinoilta ostettu 10.000 € auto verotetaan Suomeen tullessaan ikään kuin se olisi yli 13.000 € auto. Jos pitää verottaa, niin VEROTETTAKOON SITTEN EDES VEROTUKSEN KOHTEENA OLEVAA AUTOA, eikä jossain pelkästään tundralla esiintyvää mielikuvituksen tuotetta!!!
Irvokkain osa kusetuksesta on mielestäni se, että laittoman ja monta kertaa tuomitun verohimmelin suojissa jopa verottajas enemmän rikastuvat autokauppiaat kehtaavat tulla julkisuuteen pari kertaa vuodessa selittämään Verottajan Paratiisin autoveron vuoksi mukamas halpoja verottomia hintoja!!! Pitää olla autokauppiaan moraali, että kehtaa valehdella tuollaista vedettyä liiviinsä kolmasosan uuden auton hinnasta.
Minun puolestani voitaisiin mennä aitosuomiauton ostolakkoon kunnes AUTOVEROTTOMAT hinnat ovat EU tasolla + rahti Suomeen. Jos uutta tekee mieli, hakekaa se Tukholmasta. Siellä on parempi valikoima, ystävällisemmät myyjät ja edullisemmat hinnat.
Totta. Kokonaisuus ratkaisee.
Ahdetun moottorin voi suunnitella myös taloudelliseksi. Vaikka niin, että pienemmän ahtimen tehtävä on pitää moottori mahdollisimman lähellä hyötysuhdeoptimiaan normaalissa ajossa käytettävällä 1000 - 1500 RPM käyntinopeusalueella.
Isompi turbo on mukana auton datalehteä ja myyntitapahtumaa varten. Ei sitä sen jälkeen oikeasti tarvita. Tämäkin kohta palautuu siis edelliseen havaintoosi omien valintojen vaikutuksesta.
Onko täällä ketään muita, jotka tietoisesti valitsivat useamman turboahtimen tietäen ajavansa rauhallisesti, jolloin ainoa iso ahdin pyörii hitaasti lähinnä haittana?
Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa asioista jotka voi saada merkittävästi halvemmalla toiselta myyjältä - jollei ole siinä asemassa että eurot ovat pelkkiä numeroita (firma maksaa eikä ole huolta yt-neuvotteluista tms.). Ansiotuloni ylittää keskimääräisen 27 398 € vuodessa, ja silti suomalaiset palvelut tuntuvat kalliilta.
https://www.tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_tulot.html
"Suomessa on liikennekäytössä 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joiden arvo on keskimäärin 3 600 euroa." Aika moni näköjään haluaa ajaa vanhalla autolla sen sijaan että viitsisi mennä ostamaan uudemman? Autoverottomassa maassa (autossa on myös arvonlisävero 24%) auton arvo voisi olla tuo sama, mutta autokanta olisi nuorempi ja vähemmän ajettu.
https://tekniikanmaailma.fi/ministerion-tyoryhmalle-tyrmays-autoliitolta-henkiloauton-arvo-keskimaarin-3-600-euroa-ei-ole-realistista-etta-suomalaiset-alkaisivat-ostaa-sahkoautoja/
http://www.aut.fi/tilastot/kansainvaliset_tilastot/henkiloautojen_keski-ika_eraissa_euroopan_maissa
Enpä usko että autoverolla on nykyisellään suuratamerkitystä Suomen autojen keski-ikään.
https://www.stat.fi/artikkelit/2008/art_2008-06-09_001.html