Latauspaikkoja on enemmän kuin tarpeeksi

41 kommenttia
«1

EU-suositusten mukaan, kyllä. Mutta miten hyvin tuo suositus soveltuu Suomen kaltaiseen pitkään ja harvaanasuttuun maahan? Omat kokemukseni sähköauton latailusta kertovat, että lukumäärän sijaan latauspaikkojen sijoittelua pitäisi miettiä. Ei kai kukaan oikeasti voi suunnitella työmatkaansa latauspaikkojen mukaan. Ja työmatkalla lataamista ei yhtään auta se, että latauspaikat sijaitsevat kaupungin kauppakeskuksen parkkihallissa.

Toinen sähköautoseikka samaisessa lehdessä nostatti kulmakarvoja. Volvon V60 T8:n tutustumistestissä ajettiin 400 km ja ajoitettiin lataukset ruokatauoille (monikossa!). Kuka tarvitsee useampia ruokataukoja 400 kilometrin ajomatkalla? Ja vielä tuollaisella autolla. En malttaisi pysähtyä kertaakaan.

  
  • Työpaikan pihalta tai hotellin parkista löytyvät laturit saattavat autttaa työmatkalaistakin. Ne, joiden pitää ajella joka työmatkoillaan Itä- ja Pohjois-Suomessa, ovat pieni vähemmistö.

      1
  • Ilman koti- tai työpaikan latauspistettä elämä sähköauton kanssa käykin hankalaksi, tai ainakin lataus pahimmillaan perin kalliiksi.

    Tuossa on selkeä este ladattavan sähköautonhankinnalle, "työpaikka" on tällä samalla kerrostalo osoitteella.

      
  • muokattu 11.04.2019 21:58

    Yleisesti ottaen latauspaikkoja ei ole lähimainkaan tarpeeksi, jotta sähköauto olisi samantasoinen liikkumisväline kuin polttomoottoriauto.

    Ensimmäinen edellytys sähköautoilijalle on, että on kotona latausmahdollisuus, johon riittää hidas latauskin.

    Tätä nykyä toinen edellytys on, että kotona ladattu sähkö riittää ainakin lähes kaikkiin matkoihin, jota tarvitsee ajaa. Tämän vaihtoehtona on, että sähköautoilija ajaa sähköautoa osittain "harrastuspohjalta" eli on ajatellut ajavansa sähköautolla sen mitä pystyy ja jollain toisella autolla loput. Ja nykyään vielä täytyy olla myös valmis suunnittelemaan sähköajonsa tarkkaan ja pitää olla valmis pitkäkestoisiin latauspausseihin, jos ajaa pidempiä matkoja.

    Esim. NHB:n itse kertoma omasta ajoprofiilistaan kuvaa sitä, mihin sähköauto kyllä pystyy. Eli pelkästään lyhyiden matkojen ajoon. NHB:hän on kertonut tankaavansa hybridiinsä polttoainetta lähinnä muodon vuoksi muutaman tuhannen kilometrin välein vaikka sähkösäde on vain muutaman kymmenen kilometriä. Ilmeinen sähköautoiluun sopiva auton käyttötarve siis.

    Itselläni tulee tämän tästä ajoja, joiden yhdensuunnan matka on 150 - 300km. Jos jonkun sähkömenopelin testisyklin mukainen ajomatka olisi vaikka 450km, ei sellaisen auton kanssa mitenkään pärjäisi käytännössä. Ilmoitettu sähkösäde on enemmän kuin käytännössä toteutuva eikä akun tyhjenemistä pysty (uskalla) haarukoida kotipihalle.

    Latauspaikkoja ei ole ollenkaan tarpeeksi, jotta sähköauto olisi toimiva sellaiselle kuskille, joka haluaa normaalilla käyttömukavuudella varustetun ja ilman "tarkkaa lentosuunnitelmaa" käytettävän auton. Sen olen ainakin omien ajojen puitteissa todennut n. 1,5 vuotisen hybridiauton käytön aikana.

      
  • Jos rangea ajatellaan, niin sähköauton soveltuvuus riippuu ihan tarpeesta. Esim itse en aja käytännössä ikinä yli 300 km matkaa. Ja jos ajan, niin pidän vähintään yhden tauon joka tapauksessa.

    Ranget paranevat jatkuvasti ja jo nykyisillä pääsee suht reippaita siirtymiä. Esim Konalla 90 km/h nopeudella 510 km kesällä ja 330 km talvella. Tyypillisellä 50 kW CCS-latauksella saa lounastauon aikana taas 300+ km rangea lisää.

      
  • NHBNHB
    muokattu 12.04.2019 00:23

    @HybridRules kirjoitti:
    Yleisesti ottaen latauspaikkoja ei ole lähimainkaan tarpeeksi, jotta sähköauto olisi samantasoinen liikkumisväline kuin polttomoottoriauto.

    Ne ovat erilaisia. Jossain mielessä sähköauto on huonompi ja jossain parempi.

    Ensimmäinen edellytys sähköautoilijalle on, että on kotona latausmahdollisuus, johon riittää hidas latauskin.

    Mun mielestä tuo ei ole mitenkään välttämätöntä. Ihan yhtä hyvin voin ladata vaikka työpaikan pihalla ja aika vaivatonta olisi myös salilla käydessä ladata ilmaiseksi läheisen kaupan parkkihallissa. Pari tuntia kerran viikossa hitaallakin laturilla riittää keskimäärin.

    Tätä nykyä toinen edellytys on, että kotona ladattu sähkö riittää ainakin lähes kaikkiin matkoihin, jota tarvitsee ajaa. Tämän vaihtoehtona on, että sähköautoilija ajaa sähköautoa osittain "harrastuspohjalta" eli on ajatellut ajavansa sähköautolla sen mitä pystyy ja jollain toisella autolla loput. Ja nykyään vielä täytyy olla myös valmis suunnittelemaan sähköajonsa tarkkaan ja pitää olla valmis pitkäkestoisiin latauspausseihin, jos ajaa pidempiä matkoja.

    Itse kun en liiku pitkiä matkoja nelostien itäpuolella, niin mulla ei ole mihinkään tuollaiseen tarvetta. Nopeailla latauksilla pääsen Lappiin ja takaisin. Se rittää mulle.

    Esim. NHB:n itse kertoma omasta ajoprofiilistaan kuvaa sitä, mihin sähköauto kyllä pystyy. Eli pelkästään lyhyiden matkojen ajoon. NHB:hän on kertonut tankaavansa hybridiinsä polttoainetta lähinnä muodon vuoksi muutaman tuhannen kilometrin välein vaikka sähkösäde on vain muutaman kymmenen kilometriä. Ilmeinen sähköautoiluun sopiva auton käyttötarve siis.

    No kai sähköauto pystyy paljon enempään kuin hybridi sähköllä. Sähköautossa kun on kertaluokkaa pidempi sähkörange ja kymmeniä kertoja nopeampi lataus. Eihän noita voi millään logiikalla pitää samanlaisina.

    Itselläni tulee tämän tästä ajoja, joiden yhdensuunnan matka on 150 - 300km. Jos jonkun sähkömenopelin testisyklin mukainen ajomatka olisi vaikka 450km, ei sellaisen auton kanssa mitenkään pärjäisi käytännössä. Ilmoitettu sähkösäde on enemmän kuin käytännössä toteutuva eikä akun tyhjenemistä pysty (uskalla) haarukoida kotipihalle.

    300 kilometrin päivämatkalla nyt ei tarvitse edes ladata ja tuollaiseen 600 kilometriin tarvitsee ladata aika vähän.

    Latauspaikkoja ei ole ollenkaan tarpeeksi, jotta sähköauto olisi toimiva sellaiselle kuskille, joka haluaa normaalilla käyttömukavuudella varustetun ja ilman "tarkkaa lentosuunnitelmaa" käytettävän auton. Sen olen ainakin omien ajojen puitteissa todennut n. 1,5 vuotisen hybridiauton käytön aikana.

    Se, että ei tarvitse bensiksillä kulkea, on normaalia parempaa käyttömukavuutta. Nopeasti kaasuun vastaava, värinätön ja äänetön sähkömoottori on myös normaalia parempaa käyttömukavuutta. Jos ei aja pitkiä matkoja pikalaturiverkon ulkopuolella, niin sähköautolla on helppo liikkua. Ei sen sähkön tankkaaminen sen tarkempaa laskentaa vaadi kuin bensankaan tankkaaminen.

      
  • Ne ovat erilaisia. Jossain mielessä sähköauto on huonompi ja jossain parempi.

    Sähköauto ei korvaa bensa- ja diesel-autoa. Se on siis aina huonompi.

    Ensimmäinen edellytys sähköautoilijalle on, että on kotona latausmahdollisuus, johon riittää hidas latauskin.

    Niin koska tällä yrität häivyttää sitä ikävää faktaa että suurteholatausasemia ei ole Suomessa kuin 1 kappale, niin rupeat latelemaan ehtoja ja ihmisten asennemuutosta. Näiltäkään osin siis on tullut todistetuksi että sähkö ei korvaa bensa- ja dieselautoja.

    Mun mielestä tuo ei ole mitenkään välttämätöntä. Ihan yhtä hyvin voin ladata vaikka työpaikan pihalla ja aika vaivatonta olisi myös salilla käydessä ladata ilmaiseksi läheisen kaupan parkkihallissa. Pari tuntia kerran viikossa hitaallakin laturilla riittää keskimäärin.

    Mikäs siinä hybridiautoillessa, mutta sähköautoiluun nuo ei riitä, esim. jos lähdet toiseen kaupunkiin niin et mene koko päiväksi ensin salille käymään lataamaan kuten kaikki heikon itsetunnon omaavat menevät.

    Tätä nykyä toinen edellytys on, että kotona ladattu sähkö riittää ainakin lähes kaikkiin matkoihin, jota tarvitsee ajaa. Tämän vaihtoehtona on, että sähköautoilija ajaa sähköautoa osittain "harrastuspohjalta" eli on ajatellut ajavansa sähköautolla sen mitä pystyy ja jollain toisella autolla loput. Ja nykyään vielä täytyy olla myös valmis suunnittelemaan sähköajonsa tarkkaan ja pitää olla valmis pitkäkestoisiin latauspausseihin, jos ajaa pidempiä matkoja.

    Niin, alle 50km taipaleilla sähköautoa ei tarvita mikä on sen teidän typerä hoettu meemi keskimääräsistä suoritteista. Yli 50km taipaleille sähköauto ei taas sovellu.

    Itse kun en liiku pitkiä matkoja nelostien itäpuolella, niin mulla ei ole mihinkään tuollaiseen tarvetta. Nopeailla latauksilla pääsen Lappiin ja takaisin. Se rittää mulle.

    Eihän sulla ole tarvetta sähköautollekkaan sitten.

    No kai sähköauto pystyy paljon enempään kuin hybridi sähköllä. Sähköautossa kun on kertaluokkaa pidempi sähkörange ja kymmeniä kertoja nopeampi lataus. Eihän noita voi millään logiikalla pitää samanlaisina.

    Mutta sähköauto ei korvaa bensa- ja dieselautoja.

    300 kilometrin päivämatkalla nyt ei tarvitse edes ladata ja tuollaiseen 600 kilometriin tarvitsee ladata aika vähän.

    Höpöhöpö suurteholatausasemia on edelleen Suomessa vain 1. Pitkän matkan sähköautoja ei ole käytännössä Suomessa edes saatavilla alle 50 000€ hintaluokissa. Hyundai Konankin toimitukset on ensi vuodelle joten on hyvin koomillista että täälläkin katsellaan jotain Hyundai Kona -videoita, siis autosta mitä ei ole olemassa edes tai kukaan pysty ostamaan.

    Se, että ei tarvitse bensiksillä kulkea, on normaalia parempaa käyttömukavuutta. Nopeasti kaasuun vastaava, värinätön ja äänetön sähkömoottori on myös normaalia parempaa käyttömukavuutta. Jos ei aja pitkiä matkoja pikalaturiverkon ulkopuolella, niin sähköautolla on helppo liikkua. Ei sen sähkön tankkaaminen sen tarkempaa laskentaa vaadi kuin bensankaan tankkaaminen.

    Vai että värinätön oikeen, et taida tietää polttomoottoreista edes alkeita kun kehut sähkömoottorin värinättömyydellä. Nopeasti kaasuunvastaavuus on taas negatiivinen asia käytön kannalta, Teslakin on saanut siitä kritiikkiä.

      
  • https://www.hyundai.fi/mallisto/kona-electric/

    Sähköauto on asia, joka on ollut viime aikoina paljonkin autoilevan kansanosan huulilla. Epäilykset ovat kovat, ja onpa olemassa henkilöitä, jotka näyttävät ottaneen sähköauton vastustamisen elämäntehtäväkseen.
    Jos ja kun huoltoaseman baarissa keskustelu kääntyy ympäristöystävälliseen vaihtoehtoon, vaihtavat he nyrpeänaamaisina pöytää.

      
  • Se, ettei tarvitse niin usein bensapumpulla käydä vaan voi kotona ladata sähköä, on ehdottomasti käyttömukavuutta lisäävä tekijä myös hybridissä. Se on totta.

    Kotona ladatun sähkön pitäisi riittää täyssähköauton tapauksessa päivän ajorupeamaan, jotta ei tarvitsisi tarkkaan suunnitella reittejään ja aikataulujaan latausmahdollisuuksien perusteella.

    NHB:llä on oman kertomansa mukaan lataushybridi. Vastaavalla uudella mallilla näytti olevan ajosädettä sähköllä n. 50km (netistä zoomasin), lataus enintään 16A virralla ja lataus täyteen 2,5h. Siinä kuluu jokunen kuppi kaffetta ja muutama kartonki tupakkia ennen kuin Hesasta lappiin ennättää välilatauksien kanssa. Vaikka enhän tiedä kuinka kaukana lapista NHB asuu, ehkä ihan siinä lapin rajalla, missä se sitten sijainneekaan. Eipä taida salejakaan olla Viitasaaren ja Oulun välilläkään 50km välein ja voi olla, että joutuisi NHB tienvarsien taloista käydä rännittämässä ampeereja logon alle.

    Täyssähköauto voi sopia jollekulle ihan hyvin, mutta ei niiden latausmahdollisuuksia vielä ole tarpeeksi, jotta käyttömukavuus kaiken kaikkiaan olisi polttomoottoriautojen tasolla ilman jossittelua.

      
  • muokattu 12.04.2019 23:07

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Jos rangea ajatellaan, niin sähköauton soveltuvuus riippuu ihan tarpeesta. Esim itse en aja käytännössä ikinä yli 300 km matkaa. Ja jos ajan, niin pidän vähintään yhden tauon joka tapauksessa.

    Ranget paranevat jatkuvasti ja jo nykyisillä pääsee suht reippaita siirtymiä. Esim Konalla 90 km/h nopeudella 510 km kesällä ja 330 km talvella. Tyypillisellä 50 kW CCS-latauksella saa lounastauon aikana taas 300+ km rangea lisää.

    Ajatko siis sähköautolla?

    Kuinka monen lounaspaikan kohdalla on 50kW lataus ja mitkä & minkä hintaiset autot ottavat vastaan 50kW:n lataustehon?

    Olen samaa mieltä, että joidenkin auton käytön tarpeeseen sähköauto sopii.

    Koska latauspaikkoja ei ole tarpeeksi eivätkä autojen sähköranget tarpeeksi pitkiä, ei täyssähköauto ole vielä käytännön vaihtoehto kuin minimalistiselle vähemmistölle.

    500km range olisi jo hyvä, muttei sekään vapauttaisi latauspaikkojen haeskelulta kokonaan. Ja Konakaan ei taida olla täyskokoinen auto, johon saisi myös vetokoukun?

      
  • NHBNHB
    muokattu 13.04.2019 10:10

    @HybridRules kirjoitti:

    NHB:llä on oman kertomansa mukaan lataushybridi. Vastaavalla uudella mallilla näytti olevan ajosädettä sähköllä n. 50km (netistä zoomasin), lataus enintään 16A virralla ja lataus täyteen 2,5h. Siinä kuluu jokunen kuppi kaffetta ja muutama kartonki tupakkia ennen kuin Hesasta lappiin ennättää välilatauksien kanssa. Vaikka enhän tiedä kuinka kaukana lapista NHB asuu, ehkä ihan siinä lapin rajalla, missä se sitten sijainneekaan. Eipä taida salejakaan olla Viitasaaren ja Oulun välilläkään 50km välein ja voi olla, että joutuisi NHB tienvarsien taloista käydä rännittämässä ampeereja logon alle.

    Uuteen malliin akku juuri päivittyi isommaksi ja se tarkottaisi käytössäni olosuhteista riippuen 45-75 kilometrin rangea, jonka lataaminen kestää varmasti pidempään kuin vanhan mallin 2,5 tuntia. Tuo Lappiin ajaminen oli tietenkin keskustelua sähköautoista eikä hybrideistä. Mitään pikalataustahan näillä hybrideillä ei edes ole, eikä niitä hyödytä matkalla latailla.

    Täyssähköauto voi sopia jollekulle ihan hyvin, mutta ei niiden latausmahdollisuuksia vielä ole tarpeeksi, jotta käyttömukavuus kaiken kaikkiaan olisi polttomoottoriautojen tasolla ilman jossittelua.

    Se, onko latureita tarpeeksi, riippuu käyttäjästä. Itse liikun läntisessä ja eteläisessä Suomessa ja siellä Latureita on jo hyvin. Sellaisten latureiden puutteen surkuttelu, mille ei ole tarvetta, on turhaa.

    @HybridRules kirjoitti:

    Kuinka monen lounaspaikan kohdalla on 50kW lataus ja mitkä & minkä hintaiset autot ottavat vastaan 50kW:n lataustehon?

    50 kilowatin lataus on varsin perustason ominaisuus nykyisin. Esimerkiksi Nissanin pienempiakkuinen Leaf pystyy tuohon ja isompiakkuinen pystyy 100 kilowattiin. Audin e-tron pystyy 150 kilowattiin, Tesla M3 250 kilowattiin ja Audin seuraavat mallit 350 kilowattiin. 50 kilowatin latureita on nykyisin vähän jokapuolella.

    Koska latauspaikkoja ei ole tarpeeksi eivätkä autojen sähköranget tarpeeksi pitkiä, ei täyssähköauto ole vielä käytännön vaihtoehto kuin minimalistiselle vähemmistölle.

    Itse kyllä uskon, että se osa porukasta, joka ajelee esimerkiksi laturiverkoston ulkopuolella, jää vähemmistöön. Aika tosi moni ajelee matkoja, jotka menevät ilman välilatauksiakin. Esimerkiksi Tesla suurteholaturiverkosto kattaa eteläisen ja läntisen Suomen ja ennen seuraavia talvilomia se laajenee Iihin asti.

      1
  • Olisi kiva saada tähän kommentteja täyssähköautoiljoilta. Mutta se on tietysti hankalaa, koska tälle palstalle kirjoittaa niin pieni popula ja koska täyssähköautojen käyttäjiä on niin onnettoman vähän. Että on varsin pieni todennäköisyys löytää palstalle kirjoittava ja täyssähköauton rajoitteiden kanssa toimeentuleva sompailja samassa persoonassa.

    Kiinnostaisi nimenomaan sellaisten kuskien kokemukset, jotka eivät paikkaa sähköauton puutteita sillä, että perhe käyttää polttomoottoriautoa silloin, kun oikeasti autoa tarvitsevat ja ajelevat täyssähköautolla vain harrastuspohjalta sille sopivilla etapeilla.

      
  • Tosiaan olisi hyvä kuulla kokemuksia s-auto kuskeilta. Jotenkin epäilen, että kaikki ei näillä s-autoillaan ajele perhe ja kamat mukana etelästä pohjoiseen loma-aikoina. Kyllä nuo latauspaikat on niin harvassa ja vähissä isommillakin huoltamoilla, että sen pitkän lounastauon voi joutua kyttäämään saisiko autonsa laturiin ja siten vielä tunti/ pari odottelua. Lataushybrideillä pidempiä reissuja tekevät ovat usein todenneet, että usein niille harvoille latauspisteille (jos edes on siinä huoltamolla johon olisi tarve pysähtyä) ei pääse aina lomaruuhkien ulkopuolellakaan. Eikä kaikki tauot (ainakaan kahvi-tauot) ole edes niin pitkiä, että lataamisesta saisi juurikaan hyötyä.

    Keskon ilmoitus nopeampien latauksien maksuista enteilee tulevaisuutta. Kaikesta kehityksestä huolimatta, meidän autoilijoiden kukkarolle kyllä tullaan aika häikäilemättä. Jokin aika sitten oli väläytelty jo sitä mahdollisuutta, että kadun varren (olikohan Hki) latauspaikat myydään sijoittajille/ yrityselämälle ja sen jälkeen voi arvailla kw lopullista hintaa urbaanille sähköautoilijalle. Unelma autoilun halpenemisesta on varmaan syytä haudata...

      
  • muokattu 13.04.2019 17:23

    NHB kirjoitti:
    "Mitään pikalataustahan näillä hybrideillä ei edes ole, eikä niitä hyödytä matkalla latailla."

    Mitsun PHEV-Outlandereita näkee usein noilla pikalatauspaikoilla (ChaDeMo-liitin).

    Itse kyllä valitsen ruoka- ja kahvipaikat matkoillakin monesti (ilmaisen) latausmahdollisuuden mukaan, mutta yleensä tyydyn enintään 80%:n varaukseen akun kapasiteetista sekä latausajan että akun hyvinvoinnin vuoksi. Hybridi-moodissa autoni käyttää maantieajossa n. 1-2 kWh/ 100 km, jolloin bensankulutus on n. 3-5 L/ 100 km nopeudesta ja olosuhteista riippuen. Auto on edelleen F30 330e.

      
  • muokattu 13.04.2019 18:20

    Taitavat NHB, Inspektori ja FARwd puhua pääkaupungin liepeiden tilanteista.

    Minä ajelen enimmäkseen keskisessä ja itäisessä Suomessa ja Viitasaaren eteläpuolella ja väitän, että edes maksullisia latausasemia ei juuri liikenneasemilta löydy ja jos löytyy, ei niillä lataajia juurikaan näy. Esim. Hirvaskankaan ABC:llä on rivi Teslan latauspaikkoja ja aina tyhjinä. Kerran ajattelin kokeilla ladata omaa hybridiäni, mutta en sitten jaksanut alkaa kirjautumaan kännykkäsovellukseen. Pari kertaa olen muuallakin kytkenyt pistokkeen jo paikoilleen, mutta latausta en saanut käynnistymään kännyllä. Pitäisi ensin kirjautua johonkin palveluun etukäteen ilmeisesti. Latausasemia on vähän ja niiden käyttöliittymät voisivat olla yksinkertaisemmat, esim. laskutus puhelinoperaattorin kautta vaikka vaihtoehtoisena.

    Viipurinportin ja Kuninkaan tien ABC-asemilla on kummallakin pari paikkaa, mutta en ainakaan muista, että olisivat olleet varattuja, kun olen käynyt. Lyhyen paussin takia ei vain hyödytä kytkeä latausta lataamisen takia, korkeintaan testin takia, kun hybridillä liikun.

    Helsingin lentoasemalla pistokepaikat ovat olleet kaikki varattuna muutaman kerran, mutta yleensä on löytynyt paikka. Sekin on huonosti järjestetty systeemi, kun latauspaikka jää varatuksi koko matkan ajaksi vaikka auton akku on täynnä jo melkein ennen kuin kone on ilmassa (no, ei ihan). Mutta latauspaikkojen käyttöaste lataamisen kannalta jää väkisinkin surkeaksi. Nyt paikat ovat varatumpia, koska niiden määrä putosi P1&P2 purkamisen takia. Lentoaseman latauspaikan käyttö kännyllä on helppokäyttöinen.

    Mistä FARwd löydät ilmaisia latauspaikkoja matkoillasi?

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Ajatko siis sähköautolla?

    En vielä. Toivottavasti tilanne muuttuu pian.

    Kuinka monen lounaspaikan kohdalla on 50kW lataus ja mitkä & minkä hintaiset autot ottavat vastaan 50kW:n lataustehon?

    Kuten NHB kertoi, tuo 50 kW alkaa olla jo suht vaatimaton lukema uusille malleille.

    Latauspaikkojen sijainteja voit katsella vaikkapa täältä: https://latauskartta.fi/ En usko, että tuolta löytyy ihan joka ikinen töpseli, mutta osviittaa siitä ainakin saa. Vähemmän yllättäen nuo (pika)latauspisteet on aina(?) sijoitettu kaupan, huoltoaseman, hotellin, tai vastaavan yhteyteen, eikä minnekään keskelle peltoa.

    Olen samaa mieltä, että joidenkin auton käytön tarpeeseen sähköauto sopii.

    Koska latauspaikkoja ei ole tarpeeksi eivätkä autojen sähköranget tarpeeksi pitkiä, ei täyssähköauto ole vielä käytännön vaihtoehto kuin minimalistiselle vähemmistölle.

    Minimalistiselle vähemmistölle? Muistutan edelleen, että keskimääräinen suomalainen ajaa sen noin 15 tkm vuodessa. Vaivaiset 3% suomalaisten ajomatkoista on yli 100 km pitkiä. Hyvinhyvinhyvin monella ajot ovat luokkaa 5-40 km töihin, sama takaisin ja sitten mahdollisesti illalla jotain harrastus/kauppa-ajoja 5-50 km. Meikäläinen ajaa keskimääräiseen verrattuna tuplat, eli noin 30 tkm/vuosi, mutta en tosiaan juuri koskaan yli 300 km päähän.

    Toki satunnaisesti ihmisillä on pidempiä reissuja, mutta tuolloinkin moderneilla sähköautoilla ajaa yhtä soittoa pidemmälle, kuin juuri kukaan jaksaa ajaa ilman taukoa. Jos jonnekin vaikkapa Ouluun Helsingistä ajaessa joutuu pitämään pari puolen tunnin taukoa, niin tuskinpa siitä elämä pilalle menee. Teslalla tuo väli menee yhdellä lyhyellä stopilla.

    500km range olisi jo hyvä, muttei sekään vapauttaisi latauspaikkojen haeskelulta kokonaan. Ja Konakaan ei taida olla täyskokoinen auto, johon saisi myös vetokoukun?

    Kun tuota linkkaamaani karttaa katsoo, niin huomaa (pika)latauspaikkojen sijoittuvan pääväylien varsille, eli ei niitä tarvitse hakemalla hakea.

    Jep, Konaan ei saa koukkua. Tuo on yksi sähkisten kiistaton heikkous, etteivät valmistajat näe koukuille tarvetta. Model X, Audi Etron ja Jaguar I-Pace taitavat olla ainoita vetojuhtia. Model kolmoseen on huhujen mukaan tulossa vetomahdollisuus tänä vuonna.

      
  • @Inspektori kirjoitti:
    Tosiaan olisi hyvä kuulla kokemuksia s-auto kuskeilta. Jotenkin epäilen, että kaikki ei näillä s-autoillaan ajele perhe ja kamat mukana etelästä pohjoiseen loma-aikoina.

    No eivät varmasti aja, kun eivät aja polttiksillakaan. Jos "etelässä" asuu vaikkapa 1,5 miljoonaa ihmistä, niin näistä ehkä muutama tuhat ajaa Lappiin. Mitään estettähän tuolle ei sähköautollakaan tietenkään ole ja netistä löytyykin matkakertomuksia, miten tuo on tehty.

    Kyllä nuo latauspaikat on niin harvassa ja vähissä isommillakin huoltamoilla

    Latausinfra kasvaa kovaa vauhtia. Esim 6/2017-06/2018 välillä lokaatioiden määrä kasvoi 327->608 kpl. Ja yhdessä lokaatiossa on tyypillisesti useampi kaapeli käytettävissä. Esim Teslan 7 lokaatiota tarjoavat yhteensä 50 latauskaapelia.

    Keskon ilmoitus nopeampien latauksien maksuista enteilee tulevaisuutta. Kaikesta kehityksestä huolimatta, meidän autoilijoiden kukkarolle kyllä tullaan aika häikäilemättä. Jokin aika sitten oli väläytelty jo sitä mahdollisuutta, että kadun varren (olikohan Hki) latauspaikat myydään sijoittajille/ yrityselämälle ja sen jälkeen voi arvailla kw lopullista hintaa urbaanille sähköautoilijalle. Unelma autoilun halpenemisesta on varmaan syytä haudata...

    Sähköauton pääasiallinen lataus on mahdollisuuksien mukaan järkevintä hoitaa kotona ja/tai työpaikalla. Tällöin lataus on edullista ja vaivatonta. Maksullisia julkisia käytetään vain poikkeustapauksissa, esim pidemmillä matkoilla. Keskon päätös laittaa pikalataukselle hinta on mainiota, koska se takaa sen, ettei siellä roikuta piuhan päässä huvin vuoksi, jolloin kapasiteetti on käytettävissä juuri niille, ketkä sitä todella tarvitsevat. Peruslataus (Type 2) säilyy ilmaisena, eli kauppareissulla saa ilmaiseksi koko päivän ajoihin riittävän latingin (keskimäärin).

      1
  • @HybridRules kirjoitti:
    Mistä FARwd löydät ilmaisia latauspaikkoja matkoillasi?

    No helpoin tapa on varmaankin auton navigaattori, joka kertoo lähimmät latauspisteet, myös ne ilmaiset. Netistä et vissiin ole etsinyt?

      
  • muokattu 13.04.2019 21:50

    @FARwd kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mistä FARwd löydät ilmaisia latauspaikkoja matkoillasi?

    No helpoin tapa on varmaankin auton navigaattori, joka kertoo lähimmät latauspisteet, myös ne ilmaiset. Netistä et vissiin ole etsinyt?

    Ei kun tarkoitin ihan konkreettisesti, että mistä löydät niitä? Minä olen yrittänyt saada auton lataukseen aina, kun mahdollista, nähdäkseni miten lataaminen onnistuisi, jos minulla olisi täyssähköauto. Eikä se oikein onnistuisi paitsi alkamalla tehdä ajo- ja lataussuunnitelmia eli auton käytön määrääväksi tekijäksi tulisi lataaminen. Ja kaikkia matkoja ei vain voisi ajaa sähköautolla järkevästi ajatellen.

    Luontaisesti latauspaikkoja ei löydy. Niitä ei ole hotellien, teollisuuslaitoksien yms. parkkipaikoilla. Useimmilla liikenneasemilla ei ole.

    Latausasemakartalla saattaa näyttää, että asemia on paljon, mutta ei niitä tuolla tien päällä ole ollenkaan tarpeeksi kattavasti.

    Mielikuvitus-sähköautoilua varten latauspaikkoja on tarpeeksi, mutta ei reaalimaailmassa.

    Edit: en siis kysynyt, mistä minä löytäisin latausasemia vaan olin kiinnostunut kuulemaan (tai siis lukemaan), että mistä sinä olet niitä löytänyt

      
  • @Inspektori kirjoitti:
    Keskon ilmoitus nopeampien latauksien maksuista enteilee tulevaisuutta. Kaikesta kehityksestä huolimatta, meidän autoilijoiden kukkarolle kyllä tullaan aika häikäilemättä. Jokin aika sitten oli väläytelty jo sitä mahdollisuutta, että kadun varren (olikohan Hki) latauspaikat myydään sijoittajille/ yrityselämälle ja sen jälkeen voi arvailla kw lopullista hintaa urbaanille sähköautoilijalle. Unelma autoilun halpenemisesta on varmaan syytä haudata...

    Mitä häilemätöntö siinä on, että pikalaturin käyttämisestä pitää maksaa joku korvaus? Yritykset ja viimekädessä sijoittajat omistavat jo näitä latureita pilvin pimein. Kesko, Tesla, Plug it, Fortum jne. Samalla logiikalla bensan hinnan pitäisi olla tavaissa jakeluportaan katteiden vuoksi. Yritykset sitäkin hommaa pyöritävät.

    @HybridRules kirjoitti:
    Taitavat NHB, Inspektori ja FARwd puhua pääkaupungin liepeiden tilanteista.

    Aika harvoin ajan pääkaupunkiseudulla. Latureita on silti vähän jokapuolella.

    @HybridRules kirjoitti:

    Ei kun tarkoitin ihan konkreettisesti, että mistä löydät niitä? Minä olen yrittänyt saada auton lataukseen aina, kun mahdollista, nähdäkseni miten lataaminen onnistuisi, jos minulla olisi täyssähköauto. Eikä se oikein onnistuisi paitsi alkamalla tehdä ajo- ja lataussuunnitelmia eli auton käytön määrääväksi tekijäksi tulisi lataaminen. Ja kaikkia matkoja ei vain voisi ajaa sähköautolla järkevästi ajatellen.

    Luontaisesti latauspaikkoja ei löydy. Niitä ei ole hotellien, teollisuuslaitoksien yms. parkkipaikoilla. Useimmilla liikenneasemilla ei ole.

    No kartat näyttävät, missä niitä latureita konkreettisesti sijaitsee. Latauspaikkoja on monien hotellien ja teollisuuslaitosten parkkipaikoilla. Jos asut Suolahden lähettyvillä, niin käy vaikka vilkaisemassa Valtran parkkipaikkaa.

    Latausasemakartalla saattaa näyttää, että asemia on paljon, mutta ei niitä tuolla tien päällä ole ollenkaan tarpeeksi kattavasti.

    Mielikuvitus-sähköautoilua varten latauspaikkoja on tarpeeksi, mutta ei reaalimaailmassa.

    Tuo sun mantra on vailla pohjaa, koska moni ajaa sähköautolla reaalimaailmassa.

      
  • Vielä nykyään sähköauton hankkii ihminen, joka erityisesti haluaa ajaa sähköautolla. Lataushybridin voi hankkia minkä tahansa ajoprofiilin omaava ihminen. Henkilökohtaisesti en ymmärrä, miksi kukaan enää hankkisi pelkällä polttomoottorilla varustettua uutta autoa. Käytetyt on asia erikseen.

    Itse en hanki täyssähköautoa ennen kuin joko lataaminen on yhtä helposti tehtävissä kuin bensan tankkaaminen tai auton todellinen sähkösäde on luokkaa 800 - 1000 km. En aio alkaa käyttää kaksi-autojärjestelmää, jossa ajaisin täyssähköautolla osan ja loput jollain muulla. Se on liian kallis järjestelmä ja hankalakin.

    Moni ei aja täyssähköautolla ja tuskin moni ajaakaan ennen kuin vuosien kuluttua.

    Latausasemia on tarjolla rajoitetusti ja jos ne jollekulle riittävät niin hän ajakoon täyssähköautolla.

    Tämä asiahan ei ole väittelyn väärtti, koska asia on niin kuin on.

      
  • No ei ole väittelyn väärti, koska mitään ongelmaa ei pitäisi näillä sähköautojen ja lataushybridien määrillä ollakaan (2018 lopussa täyssähkö 2404 kpl ja lataushybridit 13095 kpl liikennekäytössä) nykyisillä määrillä- vaikka osa näin kertookin jostain syystä? Ennusteet ja toiveet määristä vaikkapa 2030 (Sitra 700 000 +100 000 Phev + s-bussit ja ladattavat tavaraliikenteen ajoneuvot) laittaakin ajattelemaan kyseisten huoltamoiden ja muiden latauspaikkojen kapasiteetin ja infran riittävyyden osalta, onko niitä tarjolla todellakaan riittävästi ja mihin hintaan? Lopetan tähän ja toivon ihan vilpittömästi, että homma toimii sitten kun tämä tilanne on käsillä- akkukapasiteettien ja latausnopeuksien paranemisen aiheuttamista helpotuksista huolimatta.

    Sikäli näiden latausmahdollisuuksien ei joissain piireissä odotetakaan paranevan autokannan tahdissa, koska ilmasto ja liikennepoliittisena tavoitteena on, että ajaminen henkilöautoilla alkaa vähentyä vuoden 2025 jälkeen (?).

      
  • @Inspektori kirjoitti:
    No ei ole väittelyn väärti, koska mitään ongelmaa ei pitäisi näillä sähköautojen ja lataushybridien määrillä ollakaan (2018 lopussa täyssähkö 2404 kpl ja lataushybridit 13095 kpl liikennekäytössä) nykyisillä määrillä- vaikka osa näin kertookin jostain syystä? Ennusteet ja toiveet määristä vaikkapa 2030 (Sitra 700 000 +100 000 Phev + s-bussit ja ladattavat tavaraliikenteen ajoneuvot) laittaakin ajattelemaan kyseisten huoltamoiden ja muiden latauspaikkojen kapasiteetin ja infran riittävyyden osalta, onko niitä tarjolla todellakaan riittävästi ja mihin hintaan? Lopetan tähän ja toivon ihan vilpittömästi, että homma toimii sitten kun tämä tilanne on käsillä- akkukapasiteettien ja latausnopeuksien paranemisen aiheuttamista helpotuksista huolimatta.

    Sikäli näiden latausmahdollisuuksien ei joissain piireissä odotetakaan paranevan autokannan tahdissa, koska ilmasto ja liikennepoliittisena tavoitteena on, että ajaminen henkilöautoilla alkaa vähentyä vuoden 2025 jälkeen (?).

    Voihan olla, että laskennallisesti lataajien määrään nähden latauspaikkoja on tarpeeksi, mutta ei se ole koko totuus asiassa. Sähköautoahan ei voi kuin hinata pois, jos sähkö loppuu kesken. Siksi sähkörangea ei voi käytännössä ajaa kilometrilleen pois vaan aina täytyy pitää mielessä, missä saa ladattua.

    Virossahan on latauspaikkoja tiheässä. Mutta pulassa olisin ollut, jos täyssähköautolla olisin käynyt Otepäässä. Pulassa sikäli, että ensin olisi pitänyt ladata akku täyteen kotona. Sitten jossain Helsingissä tai Tallinna-Otepää välillä, jotta olisin päässyt Otepäähän. Ei ollut sähköautolle latauspaikkaa tarjolla Pühajärve Puhkekeskuksessa. Jos ei karavaanaripaikkaa olisi ollut vapaana, niin olisi kokonaan jäänyt lataamatta.

    Monet reissut minulla edellyttävät yli 400-500km essuntassun matkaa, eli kotilataus ei riittäisi.

    Väittelemättä paras. Jotkut varmaan pärjäilevät nykyisillä latausmahdollisuuksilla ja todennäköisesti täyssähköauton hankkivat vielä tätä nykyä asiasta erityisesti kiinnostuneet. On vielä matkaa siihen, että täyssähkö auto olisi auto muiden joukossa niin, että sellaisen valinta perustuisi muihin asioihin kuin, että käyttövoimana on sähkö.

      
  • Kyllähän sen pitäisi olla selvää ettei sähköauto tällaisenaan kaikille sovi. On melko harhaista kuvitella että sähköauto nykyisellään olisi sopiva auto jos tarve on tuo 4-500km suuntaansa.

    Se mistä hyvin voisi ja on ehkä vähän syytäkin väitellä, on se iso osa ihmisistä jotka eivät tuollaisia aja, ja jotka vastustavat sähköautoilua periaatteesta. Mutta kyllä ne asiat ja mielipiteet korjaantuvat aikanaan. Käy niinkuin niille jotka olivat sitä mieltä että ei mitään Lordia kehtaa edes lähettää Euroviisuihin, ja kisojen jälkeen sitä mieltä että olivat lähes omakätisesti valinneet heidät sinne esiintymään 😄

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Inspektori kirjoitti:
    Tosiaan olisi hyvä kuulla kokemuksia s-auto kuskeilta. Jotenkin epäilen, että kaikki ei näillä s-autoillaan ajele perhe ja kamat mukana etelästä pohjoiseen loma-aikoina.

    No eivät varmasti aja, kun eivät aja polttiksillakaan. Jos "etelässä" asuu vaikkapa 1,5 miljoonaa ihmistä, niin näistä ehkä muutama tuhat ajaa Lappiin. Mitään estettähän tuolle ei sähköautollakaan tietenkään ole ja netistä löytyykin matkakertomuksia, miten tuo on tehty.

    Vaikea arvioida Lappiin "etelästä" ajamalla matkaavien määrää. Itse sitä harrastaneena sanoisin sen kuitenkin olevan melkoisen suosittu kansanhuvi nykyään. Ruuhkaviikkoina eli koululaisten lomaviikot 8 ja 9 ja sitten pääsiäisen seutu, niin varsinkin näiden viikojen Lauantait ovat varsin ruuhkaisia.
    Esim.Tupoksen ABC:lle voi joskus noina aikoina poiketa katsomaan sitä härdelliä. Lounaslinjastolle ei keittiö tuota kypsiä perunoita kysyntää vastaavasti, niin miten siellä autoja ladattaisiin riittävä määrä?
    Tosin siellä ei nyt ainakaan tarvitse latauspaikasta tapella kun ei ole ensimmäistäkään.
    Nämä ovat tietenkin niitä ruuhkahuippuja joiden mukaan ei voi kapasiteettia rakentaa.

    Omassa käytössä varmaan 300-400km rangea riittäisi oikein hyvin tuota pohjoisen matkailua lukuunottamatta.
    Yksi juttu on tietenkin jos on tullut ajeltua akku melko kuivaksi ja juuri kotiin tultua huomataankin viikonloppuna lapsen sairastuneen. Maaseudulta päivystykseen tai yksityiselle lääkäriasemalle tulee matkaa esim n.70km. Ilmeisesti taxi tarvitaan tällöin? Ai niin edellinen hallitus poisti maaseudun taksitkin...

      
  • NHBNHB
    muokattu 15.04.2019 11:57

    @Jokeri kirjoitti:

    Esim.Tupoksen ABC:lle voi joskus noina aikoina poiketa katsomaan sitä härdelliä. Lounaslinjastolle ei keittiö tuota kypsiä perunoita kysyntää vastaavasti, niin miten siellä autoja ladattaisiin riittävä määrä?
    Tosin siellä ei nyt ainakaan tarvitse latauspaikasta tapella kun ei ole ensimmäistäkään.
    Nämä ovat tietenkin niitä ruuhkahuippuja joiden mukaan ei voi kapasiteettia rakentaa.

    Yksi juttu on tietenkin jos on tullut ajeltua akku melko kuivaksi ja juuri kotiin tultua huomataankin viikonloppuna lapsen sairastuneen. Maaseudulta päivystykseen tai yksityiselle lääkäriasemalle tulee matkaa esim n.70km. Ilmeisesti taxi tarvitaan tällöin? Ai niin edellinen hallitus poisti maaseudun taksitkin...

    Tupoksen ABC:n ympärillä on 22 kilowatin latureita useammassa sijainnissa ja Limingantullin Prismasta löytyy 50 kilowatin latureita. Itse suosisin kuitenkin Teslan suurteholatureita ja matkalla Helsingistä Lappiin esimerkiksi ruokatauko Äänekoskella, jonka jälkeen 10-20 minuuttia latausta Iissä riippuen siitä, kuinka pitkälle Lappiin olisi tarve päästä.

    Jos lapsi ei ole niin sairas, että selvitään ilman ambulanssia tai helikopteria, niin kai autoa nyt hetken ehtii lataamaankin? Kotona wall boxista 20-60 minuuttia riittää vähän säistä ja boxin ampeereista riippuen. Ja jos nyt joku äärimmäinen hätä on, eikä jostain syystä halua käyttää noita ensihoidon yksiköitä, niin luulisi sieltä maaltakin löytyvän jonkin naapurin autosta 70 kilometrin verran bensaa, dieseliä tai sähköä.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:

    Esim.Tupoksen ABC:lle voi joskus noina aikoina poiketa katsomaan sitä härdelliä. Lounaslinjastolle ei keittiö tuota kypsiä perunoita kysyntää vastaavasti, niin miten siellä autoja ladattaisiin riittävä määrä?
    Tosin siellä ei nyt ainakaan tarvitse latauspaikasta tapella kun ei ole ensimmäistäkään.
    Nämä ovat tietenkin niitä ruuhkahuippuja joiden mukaan ei voi kapasiteettia rakentaa.

    Yksi juttu on tietenkin jos on tullut ajeltua akku melko kuivaksi ja juuri kotiin tultua huomataankin viikonloppuna lapsen sairastuneen. Maaseudulta päivystykseen tai yksityiselle lääkäriasemalle tulee matkaa esim n.70km. Ilmeisesti taxi tarvitaan tällöin? Ai niin edellinen hallitus poisti maaseudun taksitkin...

    Tupoksen ABC:n ympärillä on 22 kilowatin latureita useammassa sijainnissa ja Limingantullin Prismasta löytyy 50 kilowatin latureita. Itse suosisin kuitenkin Teslan suurteholatureita ja matkalla Helsingistä Lappiin esimerkiksi ruokatauko Äänekoskella, jonka jälkeen 10-20 minuuttia latausta Iissä riippuen siitä, kuinka pitkälle Lappiin olisi tarve päästä.

    Jos lapsi ei ole niin sairas, että selvitään ilman ambulanssia tai helikopteria, niin kai autoa nyt hetken ehtii lataamaankin? Kotona wall boxista 20-60 minuuttia riittää vähän säistä ja boxin ampeereista riippuen. Ja jos nyt joku äärimmäinen hätä on, eikä jostain syystä halua käyttää noita ensihoidon yksiköitä, niin luulisi sieltä maaltakin löytyvän jonkin naapurin autosta 70 kilometrin verran bensaa, dieseliä tai sähköä.

    Tupoksen ABC:n ympärillä on varmasti monia palveluita saatavana näinä ruuhkapäivinä paremmin kuin tuolla asemalla. Itse en ole siinä vauhtia hiljentänyt vuosikausiin, mutta näköhavaintojen mukaan moni on. Siinä vaan tuota n.1000km taittaessa ei mielellään poikkea reitiltä kovin paljoa sivuun ihan ajankäytöllisestikkään.
    Lääkäriin lähdöt ym. muut on kanssa tietenkin spekulointia eri tilanteista. Voihan polttiksessakin olla tankki tyhjä, polttoainetta järjestyy kuitenkin reitin varrelta nopealla stopilla.

      
  • muokattu 16.04.2019 14:07

    Jos haluaa mallailla, miten eri sähköautoilla matkailu Suomessa (ja muualla) onnistuu, niin https://abetterrouteplanner.com on näppärä työkalu tähän.

    Esimerkkinä Tesla Model 3 LR RWD:lla matka Helsingistä Leville, koko matka -15 asteen pakkasessa.

    https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=295768cc-0ba8-4ace-b2d0-36cfad30a78f

    1) Lähtö Helsingistä täydellä akulla.
    2) Ensimmäinen lataus Äänekoskella reilun kolmen tunnin ajon jälkeen. Tauon kesto 12 min, esim vessatauko.
    3) Toinen lataus Pyhäjärvellä 1 h 38 min myöhemmin. Kesto 33 min, esim vessatauko ja jotain nopeaa purtavaa.
    4) Kolmas lataus Nelosparkissa 2 h 30 min myöhemmin. Tauon pituus 57 min, kunnon sapuskat ja tietenkin vessatauko.
    5) Saapuminen Leville 3 h 45 min etapin jälkeen.

    Matkan kokonaiskesto 12 h 44 min, josta ajoa noin 11 h ja (lataus)taukoja vajaa tunti ja kolme varttia. Matkaa tulee 998 km. Sähköä matkalle tarvitaan noin 25 euron edestä, sisältäen kotilatauksen Helsingissä. Hinnaksi tulee siis noin 2,5 € / 100 km.

    Taukojen osuus mielestäni varsin ok, todennäköisesti noita tulisi pidettyä vähintään yhtä paljon, vaikka alla olisi 1500 km rangen polttomoottori.

    Tästä voi siis vetää johtopäätöksen, että jo nykyisellä teknologialla ja latausverkostolla on mahdollista heittää sähköautolla reissu etelästä Lappiin ja vielä varsin edullisin kustannuksin! Tilanne helpottuu jatkossa entisestään, kun latausverkosto jatkaa kasvuaan ja erityisesti pohjoiseen matkaavia Tesla-kuskeja lämmittää Iihin tuleva Supercharger-asema.

      
  • Ja jo ennen seuraavaa laskettelukautta Teslan V2 -superchargerit päivittyvät 145 kilowattisiksi ja Iihin saadaan Teslan suurteholaturi, jolloin latauksen vaatima taukoiluaika tippuu tuostakin tuntuvasti. Ainoa asia, mitä on syytä miettiä on se, että tuleeko Iihon 145 kilowatin V2 vai 250 kilowatin V3.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Jos haluaa mallailla, miten eri sähköautoilla matkailu Suomessa (ja muualla) onnistuu, niin https://abetterrouteplanner.com on näppärä työkalu tähän.

    Esimerkkinä Tesla Model 3 LR RWD:lla matka Helsingistä Leville, koko matka -15 asteen pakkasessa.

    https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=295768cc-0ba8-4ace-b2d0-36cfad30a78f

    1) Lähtö Helsingistä täydellä akulla.
    2) Ensimmäinen lataus Äänekoskella reilun kolmen tunnin ajon jälkeen. Tauon kesto 12 min, esim vessatauko.
    3) Toinen lataus Pyhäjärvellä 1 h 38 min myöhemmin. Kesto 33 min, esim vessatauko ja jotain nopeaa purtavaa.
    4) Kolmas lataus Nelosparkissa 2 h 30 min myöhemmin. Tauon pituus 57 min, kunnon sapuskat ja tietenkin vessatauko.
    5) Saapuminen Leville 3 h 45 min etapin jälkeen.

    Matkan kokonaiskesto 12 h 44 min, josta ajoa noin 11 h ja (lataus)taukoja vajaa tunti ja kolme varttia. Matkaa tulee 998 km. Sähköä matkalle tarvitaan noin 25 euron edestä, sisältäen kotilatauksen Helsingissä. Hinnaksi tulee siis noin 2,5 € / 100 km.

    Taukojen osuus mielestäni varsin ok, todennäköisesti noita tulisi pidettyä vähintään yhtä paljon, vaikka alla olisi 1500 km rangen polttomoottori.

    Tästä voi siis vetää johtopäätöksen, että jo nykyisellä teknologialla ja latausverkostolla on mahdollista heittää sähköautolla reissu etelästä Lappiin ja vielä varsin edullisin kustannuksin! Tilanne helpottuu jatkossa entisestään, kun latausverkosto jatkaa kasvuaan ja erityisesti pohjoiseen matkaavia Tesla-kuskeja lämmittää Iihin tuleva Supercharger-asema.

    Tuohan olikin mielenkiintoinen verkkosivu. Pitäisi oikeastaan vertailla noita reittejä juna- tai bussimatkojen vaihtoehtoihin. Äkkiseltään näyttää, että latausasemia on tuollaisia pitkiä vetoja ajatellen pääreiteillä aika hyvin jo.

      
  • muokattu 17.04.2019 12:21

    @HybridRules kirjoitti:
    sähkörangea ei voi käytännössä ajaa kilometrilleen pois vaan aina täytyy pitää mielessä, missä saa ladattua.

    Tässäkin mielessä sähkäri on siis polttiksen kaltainen. 740 GLE:n tankin voin ajaa tyhjäksi vain nähdäkseni kuinka kauas tankillisella pääsee. Käyttöautollani en todellakaan lähde kokeilemaan mitä tapahtuu kun enimmillään 1800 barin ruiskutuspaineella toimiva pumppu tai suutin haukkaa tyhjää 😮😬

    On vielä matkaa siihen, että täyssähkö auto olisi auto muiden joukossa niin, että sellaisen valinta perustuisi muihin asioihin kuin, että käyttövoimana on sähkö.

    On vielä matkaa siihen, kun sedan, farkku, katumaasturi, pakettiauto olisi auto muiden joukossa. Miksi ihmeessä yhden valinnan pitäisi sopia kaikille? Jo nykyisten sähköautojen sopivuus kotilatauksen omaaville kahden auton perheille on vain ostohinnasta kiinni.

    Sinun käyttötilanteesi lienee yksi viimeisistä sähköistettävistä. Jopa pitkä vakioreitti on helpompi kuin pitkä ja vaihteleva ja tilantarpeesi rajaa pois suuren osan päälyä ison näköisiäkin vaihtoehtoja.

    Itse asiassa, mitä ne XC90 tilat tarjoavat muut vaihtoehdot ovat, käyttövoimasta riippumatta?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Uusimmat keskustelut