Lataushybridin maantiekulutus

134 kommenttia
135
  • @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Pienhiukkasia varmaan irtoaa muumidieselistäkin.

    Täh? Siis enemmän kuin bensamoottorista vai? Kuulostaa yllättävältä.

    Ei, kun ihan ylipäänsä, ja enemmän kuin sähköllä ajaessa

      
  • @M880 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Pienhiukkasia varmaan irtoaa muumidieselistäkin.

    Täh? Siis enemmän kuin bensamoottorista vai? Kuulostaa yllättävältä.

    Ei, kun ihan ylipäänsä, ja enemmän kuin sähköllä ajaessa

    Suorasuihkutus-bensamoottorit tarvitsevat myös hiukkassuodattimen, joten ei asiassa kovin paljoa vitsiä ollut.

    Dieselissä puhtaampi palaminen vähentää hiukkassuodattimen puhtaaksipolton tarvetta, joten kalliimpi tankkaushinta voi antaa enemmän ajokilometrejä.

    Katsoin plug-in autoa josko se sopisi minulle. Vähän kallis ostaa, mutta pääosa ajosta menisi kyllä edullisesti sähköllä. Pitkällä tähtäimellä säästyisi kyllä tuhansien eurojen polttoaineverot, mutta "kannattavuus" (auton hinta vs. samankaltainen bensamalli) ei vaikuttanut olevan sillä tasolla että menisin autokauppaan. Tavallisen hybridin hinta oli parempi, mutta säästöpotentiaali pienempi.

      
  • Minua kiinnostaa akkuautoista puhuttaessa myös tämä seikka:

    https://www.taloustaito.fi/vapaalla/sahkoautojen-akuissa-hammentavat-hintaerot/

    Täyssähköautoista puuttuu kuitenkin polttomoottorit ja vaihteistot mahd. ylim. kuluja aiheuttamasta ja osasta hybridejä puuttuu paljon osia, (esim. Toyotan järjestelmästä puuttuu varsinainen vaihteisto, kytkin, starttimoottori ja laturi) mutta suuressa osassa lataushybrideistä on käytössä kokonaisuudessaan "kaksinkertainen tekniikka" kaikkine mahdollisesti vikaantuvine osineen.

      
  • Tässä vielä lisää:

    https://www.taloustaito.fi/vapaalla/tiesitko-taman-sahkoauton-akulla-vain-100-000-kilometrin-takuu/

    Tuo 25 pakkasasteen "raja" koskee ilmeisesti vain litium-ioni-akkua.

    Robottiruohonleikkurini käyttöohjeessa neuvotaan irroitettavaksi se ukkosella verkkovirrasta - miten ladattava auto sietää jännitepiikkejä?

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Minua kiinnostaa akkuautoista puhuttaessa myös tämä seikka:

    https://www.taloustaito.fi/vapaalla/sahkoautojen-akuissa-hammentavat-hintaerot/

    Täyssähköautoista puuttuu kuitenkin polttomoottorit ja vaihteistot mahd. ylim. kuluja aiheuttamasta ja osasta hybridejä puuttuu paljon osia, (esim. Toyotan järjestelmästä puuttuu varsinainen vaihteisto, kytkin, starttimoottori ja laturi) mutta suuressa osassa lataushybrideistä on käytössä kokonaisuudessaan "kaksinkertainen tekniikka" kaikkine mahdollisesti vikaantuvine osineen.

    Lisäpainoa hurja määrä, tulee mieleen täyteen lastattu jokiproomu.

      
  • Autonvalmistajat alensivat painoa jokaisessa uudessa polttomoootoriautomallissa polttoainetta säästääkseen, ja nyt hybridissä tuo vuosien säästetty painolasti lisättiin kerralla kyytiin. Jarrutusmatkat pitenee, kiihtyvyys heikkenee, polttomoottorin kulutus lisääntyy on kuin kukaan ei huomioisi että mentiin takapakkia oikein urakalla vain siksi että saatiin sähkö mukaan. Mielestäni täysin huuhaa touhua. Nykyisin polttomoottorilla varustetun auton päästöt on saatu minimoitua lähes täysin, uusissa mittaustuloksissa turbodiesel-polttomoottori pääsee jopa nollapäästöillä testistä läpi. Tehoa on ja kulutus minimoitu mikä mättää ettei nämä asiat kiinnosta on pakko kysyä? On tietysti muodikasta puhua vain ja ainoastaan siitä mistä kaikki paasaa kuin mitään muuta ei tapahtuisi. Väitän edelleen että polttomoottoria ei syrjäytä mikään koskaan, koska öljyn korvaaja on keksitty ajat sitten ja tämä pitää polttomoottorin elossa ikuisesti.

      
  • NHBNHB
    muokattu 19.07.2019 10:18

    @tracktest kirjoitti:
    Autonvalmistajat alensivat painoa jokaisessa uudessa polttomoootoriautomallissa polttoainetta säästääkseen, ja nyt hybridissä tuo vuosien säästetty painolasti lisättiin kerralla kyytiin. Jarrutusmatkat pitenee, kiihtyvyys heikkenee, polttomoottorin kulutus lisääntyy on kuin kukaan ei huomioisi että mentiin takapakkia oikein urakalla vain siksi että saatiin sähkö mukaan. Mielestäni täysin huuhaa touhua. Nykyisin polttomoottorilla varustetun auton päästöt on saatu minimoitua lähes täysin, uusissa mittaustuloksissa turbodiesel-polttomoottori pääsee jopa nollapäästöillä testistä läpi. Tehoa on ja kulutus minimoitu mikä mättää ettei nämä asiat kiinnosta on pakko kysyä? On tietysti muodikasta puhua vain ja ainoastaan siitä mistä kaikki paasaa kuin mitään muuta ei tapahtuisi. Väitän edelleen että polttomoottoria ei syrjäytä mikään koskaan, koska öljyn korvaaja on keksitty ajat sitten ja tämä pitää polttomoottorin elossa ikuisesti.

    Vai kulutus kasvaa ja kiihtyvyys heikkenee, kun polttomoottoriin lisätään hybriditekniikka... Nyt sulla on perusteet hukassa totaalisesti. Se sähkömoottori kerää jarrutusenergiasta suurimman osan ja mahdollistaa polttomoottorin kuormituspisteen optimointia. Ei hybriditekniikka lisää kulutusta, vaan päinvastoin vähentää kulutusta tuntuvasti. Väitteessi on järjetön.

    Nollapäästö on ADAC:n yhden mittauskerran luoma harha, joka koski vain NOx-päästöjä. Missään muussa mittauksessa ei ole mitattu yhtä alhaisia NOx-päästöjä. ADAC:n kuluvana vuonna mittaama BMW 840d päästeli NOx:a 25 mg/km ja X5 30d 43 mg/km.

    Katso joskus jotain vertailua, missä raskaampi Volvo pesee keveämmän BMW:n jarrutusmittauksissa ja kerro sen jälkeen lisää jarrutusmatkoista. Otetaan alkuun vaikka uusimman ViB:n vertailu, jossa on BMW 330i, Tesla M3 ja Volvo S60 T5. Listataanpa omamassat ja jarrutusmatkat satasen vauhdista:

    BMW 1688 kg / 36,6 m
    Tesla 1940 kg / 36,4 m
    Volvo 1783 kg / 35,3 m

    Ei oikein tainnut osua teoriasi yhteen noiden tulosten kanssa.

      
  • Ompas marginaaliset erot eihän tuosta voi päätellä muuta kuin sen että jarrut on mitoitettu oikein massan mukaisesti. Painolastia joka akuista tulee ei voi poistaa millään tempulla eikä selityksillä, teet jokaisesta mielipiteestä riidanaiheen se on tyylisi joka ei sinusta lähde vaikka keskustelisit viimeiseen henkäykseen. Tämä on ikävä tosiasia.

      
  • Onko nuo päästöt mielestäsi huonoja, kehitys menee vauhdilla eteenpäin. Tätä et voi kiistää millään vaikka kovasti haluaisit.

      
  • Tesla 3 päihittää niin sanotussa moose testissä kaikki autot. Koska sen painopiste on alhainen.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Ompas marginaaliset erot eihän tuosta voi päätellä muuta kuin sen että jarrut on mitoitettu oikein massan mukaisesti. Painolastia joka akuista tulee ei voi poistaa millään tempulla eikä selityksillä, teet jokaisesta mielipiteestä riidanaiheen se on tyylisi joka ei sinusta lähde vaikka keskustelisit viimeiseen henkäykseen. Tämä on ikävä tosiasia.

    Ei nuo asiat mitään mielipiteitä ole. Kysehän ei edes ole massan lisääntymisestä, koska se nyt selvä asia. Sinä vain väitit hybriditekniikan lisäävän kulutusta ja heikentävän kiihtyvyyttä, vaikka todellisuudessa asia on juuri toisin päin. Kyllä täysin järjettömät väitteet pitää korjata. Sinä vain otat taas faktat riidan haastamisena. Tuollaisten väitteiden esittäminen osittaa sen, kuinka vaikea sinun on keksiä mitään järkevää, millä voisit mustamaalata hybridejä ja sähköautoja.

    Minkä vuoksi ihmiset, joilla ei ole mitään kokemusta aiheesta, alkavat keksimäät satuja juhannuksena nenä poskella laturista taistelevista sähköautoilijoista ja 50 kilometrin välein pää punaisena lataavista plugarikuskeista. Mitä tuollaiset huuhaatarinat antavat kenellekään?

    @tracktest kirjoitti:
    Onko nuo päästöt mielestäsi huonoja, kehitys menee vauhdilla eteenpäin. Tätä et voi kiistää millään vaikka kovasti haluaisit.

    NOx-päästöt ovat aina huonoja. Kehityksen kiistäminen on taas jälleen kerran sinulta aivan järjetön väite. En minä kehitystä ole koskaan kiistänyt. Vielä muutama vuosi sitten monet dieselit päästivät kaikki NOx-päästöt käsittelemättömänä putkesta ulos. Nykyisin suuri osa ajasta päästöt ovat paljon pienempiä, mutta esimerkiksi pakkasilla nykyisetkin ”nollapäästödieselit” sammuttavat puhdistuksen ja tupruttelevat NOx:t vapaasti pihalle.

      
  • NHB:" kiihtyvyys heikkenee, kun polttomoottoriin lisätään hybriditekniikka... Nyt sulla on perusteet hukassa totaalisesti."

    Hybriditekniikka on täysin ylivertaista tekniikkaa vai miten se menikään.

      
  • muokattu 19.07.2019 14:11

    NHB:"Sinä vain väitit hybriditekniikan lisäävän kulutusta ja heikentävän kiihtyvyyttä, vaikka todellisuudessa asia on juuri toisin päin. Kyllä täysin järjettömät väitteet pitää korjata. Sinä vain otat taas faktat riidan haastamisena."

    Väität siis tosissasi ettei autoon lisätty hybriditekniikka (akusto) tuo autoon lisäpainoa. Mihin se teho/painosuhde yhtäkkiä katoaisi tämän tekniikan myötä. Lisäpaino heikentää kiihtyvyyttä jos tehoa ei lisätä riittävästi.

      
  • muokattu 19.07.2019 14:20

    Mitä jos poliisilla on käytössään lataushybridi jonka toimintasäde sähköllä on 50 km. Yhtäkkiä tulee pitkä takaa-ajo paikkakunnalta toiselle. Riittääkö aika siihen että 50 kilsan välein pitäisi alkaa etsimään latauspistettä ?

    Tai jos festariporukka lähtee vaikka Kotkasta Pori Jazziin, etäisyys 370 km. Matkalla poimitaan kavereita mukaan eri paikkakunnilta. Pitääkö tällä reissulla alkaa etsiä latauspisteitä 50 kilometrin välein niin että pääsee ajamaan vain sähköllä.

    Toki jos ainoa harrastus netissä kyttäämisen lisäksi on käydä Helsingissä jollakin kuntosalilla, niin kyllä tällöin varmaankin pystyy ajamaan pelkällä sähköllä pitkään.

      
  • Tarkkailuneliö: "Tesla 3 päihittää niin sanotussa moose testissä kaikki autot. Koska sen painopiste on alhainen."

    Optimaalisella pidolla kuivalla asfaltilla alhainen painopiste on hienoinen etu se on selvä. Liukkaalla märällä, lumisella, jäisellä alustalla kasvanut paino ei olekaan enää etu vaan esim etupainoinen puskee mutkissa ulospäin. Sähköautoista kerrotaan vain hyviä ominaisuuksia huonoja ominaisuuksia ei ole tai niistä ei saa puhua, jos puhuu joutuu sähköautofanaatikkojen hampaisiin ja "hirttäminen" tapahtuu ennen aamunkoittoa. Ongelmista pitää ja saa puhua vaikeneminen on sulaa hulluutta.

      
  • muokattu 19.07.2019 14:33

    Muut meistä puhuvat lähinnä keskiluokan (ansiotaso, ei auton kokoluokka) perheautoista,ja sinä tuot esille jonkun AMG/Porsche/M -vertailun, millä ei ole mitään merkitystä juuri kenellekään. Mitään merkitystä ei ole sillä että samalta valmistajalta sattuu löytymään jotenkin toisin viritetty malli. Isäni diesel-Auris ei kauheasti muutu Lexus LFA:n suoritusarvojen perusteella. Omaan autovalintaani taas vaikuttaa olennaisesti myös raha, mikä tekee jonkun M5n suoritusarvot varsin epäolennaisiksi.

    Minun autossani hybridijärjestelmä tuo lisää tehoa 65kw mikä riittää hyvin kuittaamaan 300kilon lisäpainon. Tai niin oletan, koska suunnilleen samat 65kw riittävät kuljettamaan perheen toista autoa kokonaisuudessaan ja se painaa oletettavasti vajaat 1500kg.Hybridimalli näyttää myös kiihtyvän sekunnin verran vastaavaa (pelkkää) bensakonetta nopeammin, ja toki kuluttaa selvästi vähemmän.

    Lisäksi, auto on edelleen kokonaisuus eikä pelkkä yksittäinen ominaisuus kuten teho. Näiden ominaisuuksien tasapaino omassa käytössä on se olennainen pointti. .

      1
  • muokattu 19.07.2019 14:45

    Näitäkin on ja niitä myös myydään ei kai se sinulta ole pois jos niistä puhutaan. Oletko sinä joku apostoli joka määrittää/määrää mistä saa puhua ja mistä ei. Mitä teet tiedolla millä minä ajan? Olet ollut palstalla kaksi vuotta etkä tunnu tietävän/muistavan oikein mitään, kyselet samoja asioita uudelleen ja uudelleen. Vaivaako muistisairaus vai mikä mättää?

    Olet nimimerkkiä vaihtava henkilö, täällä on ollut usein eri nimimerkeillä ollut henkilö joka puhuu meistä. Ketä luulet huijaavasi? Nimimerkkiä vaihtamalla ei pysty huijaamaan ketään niin läpinäkyvää on sinunkin tarinasi jotka toistavat samoja kysymyksiä ja kaavoja.

    Derrickiä (nykyisin tarkkailuneliö) on usein moitittu nimimerkin vaihdosta mutta se on sanottava puolustukseksi ettei kyseinen henkilö salaa edellisellä nimimerkillä kirjoittamista kuten eräät tekevät.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Mitä jos poliisilla on käytössään lataushybridi jonka toimintasäde sähköllä on 50 km. Yhtäkkiä tulee pitkä takaa-ajo paikkakunnalta toiselle. Riittääkö aika siihen että 50 kilsan välein pitäisi alkaa etsimään latauspistettä ?

    Tai jos festariporukka lähtee vaikka Kotkasta Pori Jazziin, etäisyys 370 km. Matkalla poimitaan kavereita mukaan eri paikkakunnilta. Pitääkö tällä reissulla alkaa etsiä latauspisteitä 50 kilometrin välein niin että pääsee ajamaan vain sähköllä.

    Toki jos ainoa harrastus netissä kyttäämisen lisäksi on käydä Helsingissä jollakin kuntosalilla, niin kyllä tällöin varmaankin pystyy ajamaan pelkällä sähköllä pitkään.

    Kuka kuvittelee että hybridillä kukaan tekisi noin, tai että se olisi mitenkään tarpeen? Jos kuvittelee että noin voi/kannattaa tehdä, niin on tullut pahasti harhaanjohdetuksi. Satunnaisista pitkissä ajoissa ei haittaa vaikka bensaa kuluu (normaalin polttomoottoriauton verran), jos/kun sitä arjessa säästyy paljon enemmän. Tai jos ei, niin on valinnut voimalinjansa väärin. Eikä noita ole edes tarkoitettu ladattavaksi matkalla, näkeehän sen latausnopeudestakin, joka taitaa parhaimmillaankin olla 3-4 tuntia. Lataushybridi on parhaimmillaan jos pääosan päivistä ajelee sen enintään viitisenkymmentä kilometriä (tai tuplat jos voi ladata töissä), ja pitkät matkat ovat harvinaisempia.

    Jos haluaa ajaa pelkällä sähköllä, kannattaa ostaa sähköauto. Jos harrastaa uintia, kannattaa hommata uima-allas eikä paljua.

      1
  • "Jos haluaa ajaa pelkällä sähköllä, kannattaa ostaa sähköauto. Jos harrastaa uintia, kannattaa hommata uima-allas eikä paljua."

    Hybridi ja sähköauto-keskustelut pyörivät samojen kysymysten äärellä tai kysymyksiä ei saa oikeastaan esittää jos ne liittyvät ongelmiin niitähän ei ole tai niistä pitää vaieta. Sähköautot eivät tule yleistymään siihen tahtiin mitä annetaan ymmärtää. Latausasemien vähyys, akkuteknologia on myös iso kysymys. Raaka-aineet ja niiden riittävyys nykytekniikalla ovat se suurin ongelma. Ongelmista ei vaan puhuta koska hypetys on niin muodikasta.

      
  • ZF arvioi että vuonna 2030 polttomoottorin osuus on 70 %. Siis polttomoottori on jotenkin mukana 70 prosentissa uusista autoista. Lähde on Ruotsin AMS 17.7.2019.

    "Även om elektrifieringen går snabbt uppskattar ZF att minst 70 procent av alla bilar som tillverkas 2030 har förbränningsmotor. Dessa måste uppfylla allt strängare krav på låga CO2-utsläpp, vilket i många fall blir omöjligt utan någon typ av elektrisk motor. ZF tror och hoppas därför att den fjärde generationen av automatlådan 8HP kommer att tas emot väl av biltillverkarna."

      
  • NHBNHB
    muokattu 19.07.2019 15:45

    @tracktest kirjoitti:
    NHB:"Sinä vain väitit hybriditekniikan lisäävän kulutusta ja heikentävän kiihtyvyyttä, vaikka todellisuudessa asia on juuri toisin päin. Kyllä täysin järjettömät väitteet pitää korjata. Sinä vain otat taas faktat riidan haastamisena."

    Väität siis tosissasi ettei autoon lisätty hybriditekniikka (akusto) tuo autoon lisäpainoa. Mihin se teho/painosuhde yhtäkkiä katoaisi tämän tekniikan myötä. Lisäpaino heikentää kiihtyvyyttä jos tehoa ei lisätä riittävästi.

    Ja juuri kun kirjoitin, että massan lisääntyminen on selvä asia, niin keksit jotain tuollaista. Tietenkin hybriditekniikka tuo lisää painoa, mutta sen mukanaan tuoma lisäteho helposti ylikompensoi tuon.

    @tracktest kirjoitti:
    NHB:" kiihtyvyys heikkenee, kun polttomoottoriin lisätään hybriditekniikka... Nyt sulla on perusteet hukassa totaalisesti."

    Hybriditekniikka on täysin ylivertaista tekniikkaa vai miten se menikään.

    Ihan hyvinhän tuo edustusluokan hybridi pärjää noiden pienempien ja keveämpien taksikorien välissä. Mitä oikein yrität kertoa tällä videolla? Sinun teeseillä Porsche varmaan voittaisi tuon kisan, jos siitä riisuttaisiin hybriditekniikka pois, kun mielestäsi hidastavan hybriditekniikan kanssakin kiihtyy pienempiensä kanssa rinta rinnan. Käy kertomassa Porschelle, että ovat listanneet tuon Panameran kiihtyvyydet vääri, kun hybridille on vahingossa laitettu 0,2 sekuntia nopeampi kiihtyys 0-100 verrattuna pelkällä polttomoottorilla varustettuun versioon.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @▫️ kirjoitti:
    Mitä jos poliisilla on käytössään lataushybridi jonka toimintasäde sähköllä on 50 km. Yhtäkkiä tulee pitkä takaa-ajo paikkakunnalta toiselle. Riittääkö aika siihen että 50 kilsan välein pitäisi alkaa etsimään latauspistettä ?

    Tai jos festariporukka lähtee vaikka Kotkasta Pori Jazziin, etäisyys 370 km. Matkalla poimitaan kavereita mukaan eri paikkakunnilta. Pitääkö tällä reissulla alkaa etsiä latauspisteitä 50 kilometrin välein niin että pääsee ajamaan vain sähköllä.

    Toki jos ainoa harrastus netissä kyttäämisen lisäksi on käydä Helsingissä jollakin kuntosalilla, niin kyllä tällöin varmaankin pystyy ajamaan pelkällä sähköllä pitkään.

    Kuka kuvittelee että hybridillä kukaan tekisi noin, tai että se olisi mitenkään tarpeen? Jos kuvittelee että noin voi/kannattaa tehdä, niin on tullut pahasti harhaanjohdetuksi. Satunnaisista pitkissä ajoissa ei haittaa vaikka bensaa kuluu (normaalin polttomoottoriauton verran), jos/kun sitä arjessa säästyy paljon enemmän. Tai jos ei, niin on valinnut voimalinjansa väärin. Eikä noita ole edes tarkoitettu ladattavaksi matkalla, näkeehän sen latausnopeudestakin, joka taitaa parhaimmillaankin olla 3-4 tuntia. Lataushybridi on parhaimmillaan jos pääosan päivistä ajelee sen enintään viitisenkymmentä kilometriä (tai tuplat jos voi ladata töissä), ja pitkät matkat ovat harvinaisempia.

    Jos haluaa ajaa pelkällä sähköllä, kannattaa ostaa sähköauto. Jos harrastaa uintia, kannattaa hommata uima-allas eikä paljua.

    Nämä eräiden kirjoittajien kuvitelmat ovat kyllä hämmentäviä.

      
  • Tämäkin on eräällä tavalla hämmentävää!

      
  • Minulla on omakohtaisia kokemuksia siitä että BMW ilmoittaa kiihtyvyyden ja hevosvoimat alakanttiin. Porschen luvut ovat sitten ilmeisesti päinvastoin. Eipä tämä haitanne kukin voi testata asiat itse ei jää epäselvää mitä mikäkin numero oikeasti osoittaa.

      
  • Voiko keskustelua enää hämmentää lisää.?

      
  • tracktest
    tänään 17:00

    Minulla on omakohtaisia kokemuksia siitä että BMW ilmoittaa kiihtyvyyden ja hevosvoimat alakanttiin. Porschen luvut ovat sitten ilmeisesti päinvastoin. Eipä tämä haitanne kukin voi testata asiat itse ei jää epäselvää mitä mikäkin numero oikeasti osoittaa.

    Ja meille maanmatosille asiat(itse testatut) voi selventää lahjomattomilla tuubivideoilla.

    @▫️ kirjoitti:
    Voiko keskustelua enää hämmentää lisää.?

    Kyllä varmaan, jään odottelemaan.

      
  • Jokaisen kynnelle kykenevän pitää ne itse kokea mutta kokemuksena suositeltavia valitsee sitten minkä hyvänsä.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Minulla on omakohtaisia kokemuksia siitä että BMW ilmoittaa kiihtyvyyden ja hevosvoimat alakanttiin. Porschen luvut ovat sitten ilmeisesti päinvastoin. Eipä tämä haitanne kukin voi testata asiat itse ei jää epäselvää mitä mikäkin numero oikeasti osoittaa.

    Eiköhän videossasi oleva Porsche ihan ilmoituksensa pidä. Valitsit vain videon, jossa Panamerasta on malliston keskiluokkaa tehoiltaan oleva malli Bemarin tehokkaimman kanssa samalla viivalla. Pitikö etsiä pitkäänkin sopivaa videota?

    Sinällään nämä prööt prööt -kiihdyttelyvideot ovat aika turhia, kun vaikka paikallaan kuinka Bemmin moottoriin keräisi kaasuttelemalla kierroksia, niin Tesla jättää Bemarin kauas taakse. Aika on ajanut ohi noista prööt prööt -leluista.

      
  • muokattu 19.07.2019 19:39

    Ensimmäinen joka silmään osui! Kuka mistäkin pitää, mielestäni teslasta ja M5:sta ei voi puhua edes saman viikon aikana niin eri maailmasta nämä kaksi autoa ovat. Polttomoottorit ovat näiden päälle ymmärtävien juttu, moottoriurheilu on edelleen suosittu laji. Harrastajia on niin paljon että sitä on pienen ihmisen vaikea hahmottaa jos ei ole ikinä moottoriurheilua paikan päällä nähnyt. BMW M5 on vakiona kellottanut 0-100 km/h tasan 3 sekunnin aikoja ja pienellä tehon lisäyksellä alittaa kolmen sekunnin maagisen rajan ja se on isolle perheautolle kova aika. Voit tietenkin vähätellä kiihtyvyyksiä ja mitä vaan ei se minua liikuta suuntaan eikä toiseen. Huvinsa kullakin.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Seppo Seppä kirjoitti:
    Harkitessani lataushybridin hankintaa olen etsiskellyt tietoa polttoaineenkulutuksesta pidemmässä maatieajossa, ajoakun tyhjennyttyä.

    Minustakin tämä olisi olennainen tieto.

    Lataushybridin kulutus riippuu niin vahvasti lataussyklistä, ettei nykyisistä normilukemista ole paljon apua oman kulutuksen simulointiin. Paljon enemmän kiinnostaisi tietää kuinka kauas pääsee täydellä latauksella ja kuinka paljon polttoainetta kuluu sen jälkeen.

    Kun harkitsee lataushybridin hankintaa, ei pidä kuvitella hankkivansa täyssähköautoa tai autoa joka kulkee lähes pyhällä hengellä, kun ajoakussa on vain perusenergiamäärä. Tyhjäksi akku ei pääse koskaan vaikka auton kojetaulun mittari näyttääkin 0km jäljellä olevaa sähkörangea.

    Kannattaa ajatella siltä kannalta, että jokainen maantiematkakin sisältää 40km (minun auton tapauksessa) kokonaan ilman bensan kulutusta. 80km matkasta 50% on kokonaan ilman bensan kulutusta. 120km matkasta kolmannes jne. Ja se matka, jonka ajaa ajoakun tyhjennyttyä menee regeneroidun sähkön pienentämällä kulutuksella.

    Hybridivoimalinja ladattavine akkuineen pienentää selvästi auton keskikulutusta, kun vertaa samaan autoon ilman hybridiä.

    En ole katsonut, mitä XC90:lle ilmoitetaan uuden testin mukaisia kulutuksia, mutta kun hommasin omani, niin vastaavan pelkällä bensakoneella olevan version yhdistetty kulutus oli 8,1. Minulla on 1,5 vuoden ajalta tankkauksien mukaan laskettu 5,8.

    Ei voi odottaa, että lataushybridi menisi pitkillä matkoilla alle sitä kevyempien/pienempien ja vähäkulutuksisien dieselien kulutuksen. Paitsi, jos ajoprofiili sen mahdollistaa eli ajaa paljon sähkösäteen sisällä olevia matkoja (mallia NHB).

    Ajoakun tyhjennyttyä lataushybridi on tavallinen hybridi eli menee jopa puolet ajasta sähköllä, kun sopivasti sattuu ruuhkia matkalle:)

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit