@_Quu kirjoitti:
Tesla model 3
Omistajan käsikirja.
Tyhjäpaino pitkän toimintasäteen akku 1726 kg
Suurin sallittu kokonaismassa 2126 kg
Tuota mallia ei edes tehdä enää. Mallit ovat SR+ ja nelivetoiset. Tuo SR+ on ihan tarpeeksi tehokas ja riittävän monella pyörällä vetävä vertailussa Miraihin. Noiden painoero on hyvin lähelle 300 kiloa.
MODEL 3 Omistajan käsikirja
2020.4 Europe
Tyhjäpaino pitkän toimintasäteen akku, kaksoismoottorilla varustettu Performance-malli 1 860 kg
Suurin sallittu kokonaismassa pitkän toimintasäteen akku, kaksoismoottori 2 265 kg
@_Quu kirjoitti:
MODEL 3 Omistajan käsikirja
2020.4 Europe
Tyhjäpaino pitkän toimintasäteen akku, kaksoismoottorilla varustettu Performance-malli 1 860 kg
Suurin sallittu kokonaismassa pitkän toimintasäteen akku, kaksoismoottori 2 265 kg
Kysytkö vai toteatko ja olipa kyseessä kumpi tahansa, niin miten tuo vastaa kysymykseeni?
Yrität ilmeisesti kertoa, jos teslasta karsitaan akkuja, ja lisätään polttokenno teslan paino nousee.
Voi se olla niinkin, painolla kyllä viitattiin enemmän mielestäni raskaaseen kalustoon
AMS 18/16:ssa mitattiin tuolle vanhalle Miraille massaksi 1851 kiloa. AMS 24/19:ssä taasen Model 3 punnittiin 1622 kilon painoiseksi. Nyt kun TM:n mukaan uusi Mirai painaa vanhaa enemmän eli lähemmäs kaksi tonnia, uskon 300 kilon eron olevan melko tarkka arvio tilanteesta.
Kysytkö vai toteatko ja olipa kyseessä kumpi tahansa, niin miten tuo vastaa kysymykseeni?
Yrität ilmeisesti kertoa, jos teslasta karsitaan akkuja, ja lisätään polttokenno teslan paino nousee.
Voi se olla niinkin, painolla kyllä viitattiin enemmän mielestäni raskaaseen kalustoon
Kirjoitin jo sanottavani niin selvästi, että kyllä sinäkin sen ymmärsit, eikä sinun tarvitse alkaa siihen keksimään omia lisäyksiäsi.
Kirjoitin jo sanottavani niin selvästi, että kyllä sinäkin sen ymmärsit, eikä sinun tarvitse alkaa siihen keksimään omia lisäyksiäsi.
Tästähän oli kyse: Polttokennoautot ovat kevyempiä kuin akkuihin perustuvat sähköautot ja niiden kantama on pidempi.
Miten on, nouseeko teslan paino jos siitä karsitaan akkuja ja lisätään polttokenno.
Sinähän tiedät kaikki, minä veikkaisin että tulos on aika lailla merkityksetön.
Kirjoitin jo sanottavani niin selvästi, että kyllä sinäkin sen ymmärsit, eikä sinun tarvitse alkaa siihen keksimään omia lisäyksiäsi.
Tästähän oli kyse: Polttokennoautot ovat kevyempiä kuin akkuihin perustuvat sähköautot ja niiden kantama on pidempi.
Miten on, nouseeko teslan paino jos siitä karsitaan akkuja ja lisätään polttokenno.
Sinähän tiedät kaikki, minä veikkaisin että tulos on aika lailla merkityksetön.
Tuo on rikkinäinen ajatus. Nuo autot on rakennettu erilaisten voimalinjojen ympärille, eikä voimalinjoja voi vaihtaa ristiin. Varsinkaan polttokennoa ei voi sovittaa Teslaan. Tuo Mirai omaa Tesla MS:n ulkomitat, mutta sen sisä- ja tavaratilat ovat 2-3 luokkaa pienemmästä autosta.
Tuo on rikkinäinen ajatus. Nuo autot on rakennettu erilaisten voimalinjojen ympärille, eikä voimalinjoja voi vaihtaa ristiin. Varsinkaan polttokennoa ei voi sovittaa Teslaan. Tuo Mirai omaa Tesla MS:n ulkomitat, mutta sen sisä- ja tavaratilat ovat 2-3 luokkaa pienemmästä autosta.
Että sellainen tapaus tämä NHB, alkoi oikein mittoja ottamaan. Antaa olla ettet enempää pajasta teknillistä tietämystäsi.
Tuo on rikkinäinen ajatus. Nuo autot on rakennettu erilaisten voimalinjojen ympärille, eikä voimalinjoja voi vaihtaa ristiin. Varsinkaan polttokennoa ei voi sovittaa Teslaan. Tuo Mirai omaa Tesla MS:n ulkomitat, mutta sen sisä- ja tavaratilat ovat 2-3 luokkaa pienemmästä autosta.
Että sellainen tapaus tämä NHB, alkoi oikein mittoja ottamaan. Antaa olla ettet enempää pajasta teknillistä tietämystäsi.
Voimalinjan ryöväämä tilan paisuttamat ulkomitat ja sitäkautta lisääntynyt massa liittyy olennaisesti siihen, miksi polttokennoautot ovat noin raskaita. Mirai on edelleen sen 300 kiloa M3:a raskaampi, vaikka miten yrität pyöritellä faktoja.
Tuo on rikkinäinen ajatus. Nuo autot on rakennettu erilaisten voimalinjojen ympärille, eikä voimalinjoja voi vaihtaa ristiin. Varsinkaan polttokennoa ei voi sovittaa Teslaan. Tuo Mirai omaa Tesla MS:n ulkomitat, mutta sen sisä- ja tavaratilat ovat 2-3 luokkaa pienemmästä autosta.
Että sellainen tapaus tämä NHB, alkoi oikein mittoja ottamaan. Antaa olla ettet enempää pajasta teknillistä tietämystäsi.
Voimalinjan ryöväämä tilan paisuttamat ulkomitat ja sitäkautta lisääntynyt massa liittyy olennaisesti siihen, miksi polttokennoautot ovat noin raskaita. Mirai on edelleen sen 300 kiloa M3:a raskaampi, vaikka miten yrität pyöritellä faktoja.
Mitä sitä mirai mirai jankuta, se on toyotan polttokennoauto ja painaa oman painonsa, ei niillä tietääkseni ole mitään yhteistä teslan kanssa.
Tekniikka & Talous
Polttokennoautot ovat kevyempiä kuin akkuihin perustuvat sähköautot ja niiden kantama on pidempi.
Se on yleinen kannanotto, ei kahden yksittäisen auton välinen painovertailu.
Tuo on rikkinäinen ajatus. Nuo autot on rakennettu erilaisten voimalinjojen ympärille, eikä voimalinjoja voi vaihtaa ristiin. Varsinkaan polttokennoa ei voi sovittaa Teslaan. Tuo Mirai omaa Tesla MS:n ulkomitat, mutta sen sisä- ja tavaratilat ovat 2-3 luokkaa pienemmästä autosta.
Että sellainen tapaus tämä NHB, alkoi oikein mittoja ottamaan. Antaa olla ettet enempää pajasta teknillistä tietämystäsi.
Voimalinjan ryöväämä tilan paisuttamat ulkomitat ja sitäkautta lisääntynyt massa liittyy olennaisesti siihen, miksi polttokennoautot ovat noin raskaita. Mirai on edelleen sen 300 kiloa M3:a raskaampi, vaikka miten yrität pyöritellä faktoja.
Mitä sitä mirai mirai jankuta, se on toyotan polttokennoauto ja painaa oman painonsa, ei niillä tietääkseni ole mitään yhteistä teslan kanssa.
Tekniikka & Talous
Polttokennoautot ovat kevyempiä kuin akkuihin perustuvat sähköautot ja niiden kantama on pidempi.
Se on yleinen kannanotto, ei kahden yksittäisen auton välinen painovertailu.
Eivätkö markkinajohtajat kelpaa? Luulisi Toyotan nyt sen verran osaavan, että se n uunituore malli kelpaa esimerkiksi polttokennoautosta. Kerrotko, mitkä polttokennoautot kuvaavat tuota yleistä tilannetta Toyotaa paremmin ja miten paljon keveämpiä ne ovat kuin vaikka TM:n sähköautovertailun autot, jotka siis painoivan 1490-1590 kiloa? Jos noiden massan alitus on liian helppoa, niin sitten voitkin etsiä BMW i3:a keveämmän polttokennoauton.
Eli sähköauto on noistakin kevein, vaikka siitä löytyy Nexosta puuttuvia varusteita kuten suorituskyky ja neliveto. Nexon tapaan kaksivetoisena tuo M3 olisi vieläkin paljon keveämpi. Kiitos kun vahvistit havaintoni.
@NHB kirjoitti:
Eli sähköauto on noistakin kevein, vaikka siitä löytyy Nexosta puuttuvia varusteita kuten suorituskyky ja neliveto. Nexon tapaan kaksivetoisena tuo M3 olisi vieläkin paljon keveämpi. Kiitos kun vahvistit havaintoni.
Pidä oppi hyvänäsi, ainoa oikea vertailu olisi saman valmistajan samaan koriin tekemät eri sähkö tai polttokenno voimalinjat.
Mercedes-Benz GLC F-Cel paino 2055kg plug-in-hybrid sähkön lisäksi se toimii myös puhtaalla vedyllä.
@NHB kirjoitti:
Eli sähköauto on noistakin kevein, vaikka siitä löytyy Nexosta puuttuvia varusteita kuten suorituskyky ja neliveto. Nexon tapaan kaksivetoisena tuo M3 olisi vieläkin paljon keveämpi. Kiitos kun vahvistit havaintoni.
Suorituskykyä löytyy monen laista Nexo taitaa kulkea n. 1.5 kertaisen matkan yhdellä tankkauksella.
@NHB kirjoitti:
Eli sähköauto on noistakin kevein, vaikka siitä löytyy Nexosta puuttuvia varusteita kuten suorituskyky ja neliveto. Nexon tapaan kaksivetoisena tuo M3 olisi vieläkin paljon keveämpi. Kiitos kun vahvistit havaintoni.
Suorituskykyä löytyy monen laista Nexo taitaa kulkea n. 1.5 kertaisen matkan yhdellä tankkauksella.
Joo ja käytännössä Nexolla on heikon tankkausverkon vuoksi todella vaikea päästä edes lähelle teoreettista rangea. Teslalla ajalee melkein kaikki ajot ihan vain kotona lataamalla.
Ennätyskokeita toki voi tehdä millä autolla tahansa. Noilla vanhoilla säädöilläkin M3:lla ollaan päästy aika pitkälle yhdellä latauksella ja vuorokaudessa.
Joskus tulevaisuudessa Esson baarissa hekotetaan ikkunapöydässä, kun ukkelit jakavat tietojaan menopelien historiasta. Joku oli lukenut, että 1900-2000 lukujen vaihteessa olivat maksaneet preemioita härveleistä, joissa nestesumua polttamalla saatiin joku pyöreä lieriö liikkumaan ahtaassa putkessa ja lieriöön kiinnitetyn varren ja mutka-akselin kanssa onnistuttiin palauttamaan samainen lieriö takaisin liikkeen alkukohtaan ja sitten taas posautettiin tuluksilla lieriö uudestaan liikkeelle jne. Yliveto oivallus oli ollut, että tuo mutka-akselihan pyöri, joten eikun siitä vaan välittämään pyörivä liike vetäville pyörille ja menopeli liikkeelle. Ja niin oli historian hämärässä onnistuttu konvertoimaan edestakainen liike pyöriväksi liikkeeksi. Nerokasta! Naureskelivat ukkelit siinä, että jopa oli monimutkaista ja energiaa tuhlaavaa, mutta ihme kyllä, noita menopelejä ostettiin joka puolella maailmaan vaikka kuinka paljon.
Mistäpä sitä tietää, miten menopelit tulevaisuudessa liikkuvat. Ties vaikka olisi miniatyyriydinvoimala "pohjalevyyn" integroituna tuottamassa sähkön sähkömoottorille..
Hyvähän se olisi, jos polttokennotekniikalla saadaan tehtyä auton mukana liikkuva aggregaatti, joka ei saastuta. Mutta voi olla, että patteriauto voittaa kilpailun. Tai joku muu, jota ei vielä edes tunneta.
Minusta polttokennosähköauto ei olisi enää edes hybridi siinä mielessä mitä hybridillä yleisesti tarkoitetaan. Jos oikein käsitettä venyttää, niin onhan sähköautokin hybridi: siinä käytetään hiilivoimaa ja sähköä tai ydinvoimaa ja sähköä etc. Tosin autossa kulkee mukana vain yhtä käyttövoimaa.
Että onko syytä hirveästi väitellä kumpi ompi parempi, verkkovirralla ladattava vai vetyä käyttävä. Markkinat sen valinnan tekevät jahka aikaa kuluu.
@NHB kirjoitti:
Eli sähköauto on noistakin kevein, vaikka siitä löytyy Nexosta puuttuvia varusteita kuten suorituskyky ja neliveto. Nexon tapaan kaksivetoisena tuo M3 olisi vieläkin paljon keveämpi. Kiitos kun vahvistit havaintoni.
Suorituskykyä löytyy monen laista Nexo taitaa kulkea n. 1.5 kertaisen matkan yhdellä tankkauksella.
Joo ja käytännössä Nexolla on heikon tankkausverkon vuoksi todella vaikea päästä edes lähelle teoreettista rangea. Teslalla ajalee melkein kaikki ajot ihan vain kotona lataamalla.
Ennätyskokeita toki voi tehdä millä autolla tahansa. Noilla vanhoilla säädöilläkin M3:lla ollaan päästy aika pitkälle yhdellä latauksella ja vuorokaudessa.
No en ole surkeampaa esitystä vertailuun nähnyt. Nexolla ajettiin normaalissa liikenteessä työmatka normaaleilla nopeuksilla ja henkilöitä kyydissä.
Sinun toisella esim. ajettiin erikoisesti valittuna optimiolosuhteissa ja alle 40 km nopeudella.
Toista esimerkkisi teslaa ladattiin välillä.
Oletko koronakuumeessa.
@NHB kirjoitti:
Eli sähköauto on noistakin kevein, vaikka siitä löytyy Nexosta puuttuvia varusteita kuten suorituskyky ja neliveto. Nexon tapaan kaksivetoisena tuo M3 olisi vieläkin paljon keveämpi. Kiitos kun vahvistit havaintoni.
Suorituskykyä löytyy monen laista Nexo taitaa kulkea n. 1.5 kertaisen matkan yhdellä tankkauksella.
Joo ja käytännössä Nexolla on heikon tankkausverkon vuoksi todella vaikea päästä edes lähelle teoreettista rangea. Teslalla ajalee melkein kaikki ajot ihan vain kotona lataamalla.
Ennätyskokeita toki voi tehdä millä autolla tahansa. Noilla vanhoilla säädöilläkin M3:lla ollaan päästy aika pitkälle yhdellä latauksella ja vuorokaudessa.
No en ole surkeampaa esitystä vertailuun nähnyt. Nexolla ajettiin normaalissa liikenteessä työmatka normaaleilla nopeuksilla ja henkilöitä kyydissä.
Sinun toisella esim. ajettiin erikoisesti valittuna optimiolosuhteissa ja alle 40 km nopeudella.
Toista esimerkkisi teslaa ladattiin välillä.
Oletko koronakuumeessa.
Sen luulisi olevan ihan jokaiselle itsestään selvää, että jos ajetaan tuhansia kilometrejä vuorokaudessa, niin sähköautoa tarvitsee välillä ladata.
Alat heti huutelemaan, kun ei sulla taida oikein muuta sanottavaa olla. Siinäpä huutelet. Nimimerkin takaa huutelijoita netissä riittää.
Hyundai Motor Groupin kunnianhimoinen tavoite on valmistaa vuonna 2030 peräti 700 000 polttokennoa vuodessa. Niistä puoli miljoonaa käytetään polttokennoautoissa ja loput 200 000 sijoitetaan drooneihin, trukkeihin ja vesikulkuneuvoihin.
KOKO MAAILMAn polttokennoautojen kysynnän uskotaan nousevan vuosittain kahteen miljoonaan tuohon vuoteen 2030 mennessä. Saavuttaakseen tavoitteensa Hyundai Motor Group ja sen alihankkijat investoivat suunnitelmaan lähes kuusi miljardia euroa. Rahat käytetään polttokennojen tutkimukseen ja kehitykseen sekä niitä valmistavien tehtaiden laajentamiseen.
Konserni on osoittanut, että polttokennoautossa on potentiaalia uudella Hyundai Nexolla. Auto on osoittautunut koeajoissa todella miellyttäväksi tuttavuudeksi. Usko sen menestykseen on vahva, minkä takia Etelä-Koreassa avattiin toinen polttokennotehdas, jonka avulla niiden tuotanto voidaan kasvattaa nykyisestä kolmestatuhannesta vuodessa 40 000:een vuoteen 2022 mennessä.
@NHB kirjoitti:
Eli sähköauto on noistakin kevein, vaikka siitä löytyy Nexosta puuttuvia varusteita kuten suorituskyky ja neliveto. Nexon tapaan kaksivetoisena tuo M3 olisi vieläkin paljon keveämpi. Kiitos kun vahvistit havaintoni.
Suorituskykyä löytyy monen laista Nexo taitaa kulkea n. 1.5 kertaisen matkan yhdellä tankkauksella.
Joo ja käytännössä Nexolla on heikon tankkausverkon vuoksi todella vaikea päästä edes lähelle teoreettista rangea. Teslalla ajalee melkein kaikki ajot ihan vain kotona lataamalla.
Ennätyskokeita toki voi tehdä millä autolla tahansa. Noilla vanhoilla säädöilläkin M3:lla ollaan päästy aika pitkälle yhdellä latauksella ja vuorokaudessa.
No en ole surkeampaa esitystä vertailuun nähnyt. Nexolla ajettiin normaalissa liikenteessä työmatka normaaleilla nopeuksilla ja henkilöitä kyydissä.
Sinun toisella esim. ajettiin erikoisesti valittuna optimiolosuhteissa ja alle 40 km nopeudella.
Toista esimerkkisi teslaa ladattiin välillä.
Oletko koronakuumeessa.
Sen luulisi olevan ihan jokaiselle itsestään selvää, että jos ajetaan tuhansia kilometrejä vuorokaudessa, niin sähköautoa tarvitsee välillä ladata.
Alat heti huutelemaan, kun ei sulla taida oikein muuta sanottavaa olla. Siinäpä huutelet. Nimimerkin takaa huutelijoita netissä riittää.
Onhan toi sun esimerkki suorastaan erittäin nolo nolo nolo
@NHB kirjoitti:
Eli sähköauto on noistakin kevein, vaikka siitä löytyy Nexosta puuttuvia varusteita kuten suorituskyky ja neliveto. Nexon tapaan kaksivetoisena tuo M3 olisi vieläkin paljon keveämpi. Kiitos kun vahvistit havaintoni.
Zeroavia on tuonut julkisuuteen suunnitelmansa vetylentokoneiden tuotannosta, Mutta lentäminen vaatii uskomattoman määrän energiaa, ja tällä hetkellä akut ovat liian raskaita ja liian kalliita eivätkä pärjää vetypolttokennoille. Tuo nyt antaisi ymmärtää kun tarvitaan kapasiteettiä hiukan enemmän niin vetypolttokenno on kevyempi energiaansa nähden.
@NHB kirjoitti:
Eli sähköauto on noistakin kevein, vaikka siitä löytyy Nexosta puuttuvia varusteita kuten suorituskyky ja neliveto. Nexon tapaan kaksivetoisena tuo M3 olisi vieläkin paljon keveämpi. Kiitos kun vahvistit havaintoni.
Suorituskykyä löytyy monen laista Nexo taitaa kulkea n. 1.5 kertaisen matkan yhdellä tankkauksella.
Joo ja käytännössä Nexolla on heikon tankkausverkon vuoksi todella vaikea päästä edes lähelle teoreettista rangea. Teslalla ajalee melkein kaikki ajot ihan vain kotona lataamalla.
Ennätyskokeita toki voi tehdä millä autolla tahansa. Noilla vanhoilla säädöilläkin M3:lla ollaan päästy aika pitkälle yhdellä latauksella ja vuorokaudessa.
No en ole surkeampaa esitystä vertailuun nähnyt. Nexolla ajettiin normaalissa liikenteessä työmatka normaaleilla nopeuksilla ja henkilöitä kyydissä.
Sinun toisella esim. ajettiin erikoisesti valittuna optimiolosuhteissa ja alle 40 km nopeudella.
Toista esimerkkisi teslaa ladattiin välillä.
Oletko koronakuumeessa.
Sen luulisi olevan ihan jokaiselle itsestään selvää, että jos ajetaan tuhansia kilometrejä vuorokaudessa, niin sähköautoa tarvitsee välillä ladata.
Alat heti huutelemaan, kun ei sulla taida oikein muuta sanottavaa olla. Siinäpä huutelet. Nimimerkin takaa huutelijoita netissä riittää.
Onhan toi sun esimerkki suorastaan erittäin nolo nolo nolo
Tajusithan varmasti, että tuo esimerkki kuvasti lähinnä ennätyslööpien olemusta? Jaksoitko miettiä noin pitkälle, ennen kuin aloit paukuttelemaan poskiasi?
Joko muuten suostut kommentoimaan edellista avautumistasi, joka siis koski Bugattin ylläpitokuluja? Tuossa keskustelussa ihan samaan tyyliin ensin rinta rottingilla soitit suutasi, mutta faktojen tullessa esiin, katosit keskustelusta kuin se kuuluisa pieru Saharassa. Etkö osaa myöntää olleesi väärässä vai mistä moinen hiljaisuus syntyy?
Toyota Mirain ja Hyundai Nexon ohella Mercedes-Benz GLC F-Cell on kolmas markkinoille tuleva polttokennoauto. Kahdesta aasialaisesta poiketen Mersun erikoisuus on mahdollisuus ladata autoa myös ulkoisesta lähteestä. Teknisesti kyseessä on siis lataushybridi, jossa polttomoottori on korvattu polttokennolla.
Yleispätevästi lupaamaasi 300 kg painoetua patteriautolle jäin yhä kaipaamaan?
vaikka siitä löytyy Nexosta puuttuvia varusteita kuten suorituskyky ja neliveto. Nexon tapaan kaksivetoisena tuo M3 olisi vieläkin paljon keveämpi. Kiitos kun vahvistit havaintoni.
NHB tuolla aiemmin jo arvioi Mirain sisätiloja useampaakin kokoluokkaa pienemmäksi. Mitähän mieltä NHB mahtaisi olla Nexon ja Model 3:n sisätilavertailusta? Kuinka paljon puuttuvia tiloja hyvä kiihtyvyys korvaa?
Kolmea SUVia verratessa GLC:n ja E-tronin neliveto näyttäisi painavan suunnilleen 700 kg.
Tuota mallia ei edes tehdä enää. Mallit ovat SR+ ja nelivetoiset. Tuo SR+ on ihan tarpeeksi tehokas ja riittävän monella pyörällä vetävä vertailussa Miraihin. Noiden painoero on hyvin lähelle 300 kiloa.
MODEL 3 Omistajan käsikirja
2020.4 Europe
Tyhjäpaino pitkän toimintasäteen akku, kaksoismoottorilla varustettu Performance-malli 1 860 kg
Suurin sallittu kokonaismassa pitkän toimintasäteen akku, kaksoismoottori 2 265 kg
Yritätkö kertoa jotain näillä lainauksillasi?
Ketä se painoero niin kovin kiinnosti.
Kysytkö vai toteatko ja olipa kyseessä kumpi tahansa, niin miten tuo vastaa kysymykseeni?
Yrität ilmeisesti kertoa, jos teslasta karsitaan akkuja, ja lisätään polttokenno teslan paino nousee.
Voi se olla niinkin, painolla kyllä viitattiin enemmän mielestäni raskaaseen kalustoon
Mitä malleja vertaat ja mistä lähteestä?
Vertaan takavetoisia malleja.
Miraista TM kirjoitti näin: Auto painaa jonkin verran enemmän kuin nykyinen Mirai, jonka paino on 1 850 kg, eli uuden paino lähentelee kahta tonnia.
https://tekniikanmaailma.fi/tm-ensituntuma-toyota-mirai-polttokennoauton-toinen-sukupolvi-vaikuttaa-luonnossakin-hienolta/
AMS 18/16:ssa mitattiin tuolle vanhalle Miraille massaksi 1851 kiloa. AMS 24/19:ssä taasen Model 3 punnittiin 1622 kilon painoiseksi. Nyt kun TM:n mukaan uusi Mirai painaa vanhaa enemmän eli lähemmäs kaksi tonnia, uskon 300 kilon eron olevan melko tarkka arvio tilanteesta.
Kirjoitin jo sanottavani niin selvästi, että kyllä sinäkin sen ymmärsit, eikä sinun tarvitse alkaa siihen keksimään omia lisäyksiäsi.
Tästähän oli kyse: Polttokennoautot ovat kevyempiä kuin akkuihin perustuvat sähköautot ja niiden kantama on pidempi.
Miten on, nouseeko teslan paino jos siitä karsitaan akkuja ja lisätään polttokenno.
Sinähän tiedät kaikki, minä veikkaisin että tulos on aika lailla merkityksetön.
Tuo on rikkinäinen ajatus. Nuo autot on rakennettu erilaisten voimalinjojen ympärille, eikä voimalinjoja voi vaihtaa ristiin. Varsinkaan polttokennoa ei voi sovittaa Teslaan. Tuo Mirai omaa Tesla MS:n ulkomitat, mutta sen sisä- ja tavaratilat ovat 2-3 luokkaa pienemmästä autosta.
Että sellainen tapaus tämä NHB, alkoi oikein mittoja ottamaan. Antaa olla ettet enempää pajasta teknillistä tietämystäsi.
Voimalinjan ryöväämä tilan paisuttamat ulkomitat ja sitäkautta lisääntynyt massa liittyy olennaisesti siihen, miksi polttokennoautot ovat noin raskaita. Mirai on edelleen sen 300 kiloa M3:a raskaampi, vaikka miten yrität pyöritellä faktoja.
Mitä sitä mirai mirai jankuta, se on toyotan polttokennoauto ja painaa oman painonsa, ei niillä tietääkseni ole mitään yhteistä teslan kanssa.
Tekniikka & Talous
Se on yleinen kannanotto, ei kahden yksittäisen auton välinen painovertailu.
Eivätkö markkinajohtajat kelpaa? Luulisi Toyotan nyt sen verran osaavan, että se n uunituore malli kelpaa esimerkiksi polttokennoautosta. Kerrotko, mitkä polttokennoautot kuvaavat tuota yleistä tilannetta Toyotaa paremmin ja miten paljon keveämpiä ne ovat kuin vaikka TM:n sähköautovertailun autot, jotka siis painoivan 1490-1590 kiloa? Jos noiden massan alitus on liian helppoa, niin sitten voitkin etsiä BMW i3:a keveämmän polttokennoauton.
Maasturit:
Audi E-tron Punnittu omamassa (kg) 2618 Kokonaismassa (kg) 3 130
Mercedes-Benz EQC Punnittu omamassa (kg) 2 521 Kokonaismassa (kg) 2 940
Maasturi:
Hyundai nexus Ajoneuvon 1874 (kg) kokonaispaino (kg) 2,340
Sedan:
Tesla Model 3 Punnittu omamassa (kg) 1 837 Kokonaismassa (kg) 2 305
Eli sähköauto on noistakin kevein, vaikka siitä löytyy Nexosta puuttuvia varusteita kuten suorituskyky ja neliveto. Nexon tapaan kaksivetoisena tuo M3 olisi vieläkin paljon keveämpi. Kiitos kun vahvistit havaintoni.
Pidä oppi hyvänäsi, ainoa oikea vertailu olisi saman valmistajan samaan koriin tekemät eri sähkö tai polttokenno voimalinjat.
Mercedes-Benz GLC F-Cel paino 2055kg plug-in-hybrid sähkön lisäksi se toimii myös puhtaalla vedyllä.
Suorituskykyä löytyy monen laista Nexo taitaa kulkea n. 1.5 kertaisen matkan yhdellä tankkauksella.
https://autotoday.fi/kuumailmapalloilija-bertrand-piccard-teki-hyundai-nexolla-polttokennoautojen-maailmanennatysmatkan/
Joo ja käytännössä Nexolla on heikon tankkausverkon vuoksi todella vaikea päästä edes lähelle teoreettista rangea. Teslalla ajalee melkein kaikki ajot ihan vain kotona lataamalla.
Ennätyskokeita toki voi tehdä millä autolla tahansa. Noilla vanhoilla säädöilläkin M3:lla ollaan päästy aika pitkälle yhdellä latauksella ja vuorokaudessa.
https://electrek.co/2018/05/27/tesla-model-3-range-new-hypermiling-record/
https://cleantechnica.com/2019/07/05/tesla-model-3-breaks-ev-distance-record-2781-km-1728-miles-travelled-in-24-hours/
Joskus tulevaisuudessa Esson baarissa hekotetaan ikkunapöydässä, kun ukkelit jakavat tietojaan menopelien historiasta. Joku oli lukenut, että 1900-2000 lukujen vaihteessa olivat maksaneet preemioita härveleistä, joissa nestesumua polttamalla saatiin joku pyöreä lieriö liikkumaan ahtaassa putkessa ja lieriöön kiinnitetyn varren ja mutka-akselin kanssa onnistuttiin palauttamaan samainen lieriö takaisin liikkeen alkukohtaan ja sitten taas posautettiin tuluksilla lieriö uudestaan liikkeelle jne. Yliveto oivallus oli ollut, että tuo mutka-akselihan pyöri, joten eikun siitä vaan välittämään pyörivä liike vetäville pyörille ja menopeli liikkeelle. Ja niin oli historian hämärässä onnistuttu konvertoimaan edestakainen liike pyöriväksi liikkeeksi. Nerokasta! Naureskelivat ukkelit siinä, että jopa oli monimutkaista ja energiaa tuhlaavaa, mutta ihme kyllä, noita menopelejä ostettiin joka puolella maailmaan vaikka kuinka paljon.
Mistäpä sitä tietää, miten menopelit tulevaisuudessa liikkuvat. Ties vaikka olisi miniatyyriydinvoimala "pohjalevyyn" integroituna tuottamassa sähkön sähkömoottorille..
Hyvähän se olisi, jos polttokennotekniikalla saadaan tehtyä auton mukana liikkuva aggregaatti, joka ei saastuta. Mutta voi olla, että patteriauto voittaa kilpailun. Tai joku muu, jota ei vielä edes tunneta.
Minusta polttokennosähköauto ei olisi enää edes hybridi siinä mielessä mitä hybridillä yleisesti tarkoitetaan. Jos oikein käsitettä venyttää, niin onhan sähköautokin hybridi: siinä käytetään hiilivoimaa ja sähköä tai ydinvoimaa ja sähköä etc. Tosin autossa kulkee mukana vain yhtä käyttövoimaa.
Että onko syytä hirveästi väitellä kumpi ompi parempi, verkkovirralla ladattava vai vetyä käyttävä. Markkinat sen valinnan tekevät jahka aikaa kuluu.
No en ole surkeampaa esitystä vertailuun nähnyt. Nexolla ajettiin normaalissa liikenteessä työmatka normaaleilla nopeuksilla ja henkilöitä kyydissä.
Sinun toisella esim. ajettiin erikoisesti valittuna optimiolosuhteissa ja alle 40 km nopeudella.
Toista esimerkkisi teslaa ladattiin välillä.
Oletko koronakuumeessa.
Sen luulisi olevan ihan jokaiselle itsestään selvää, että jos ajetaan tuhansia kilometrejä vuorokaudessa, niin sähköautoa tarvitsee välillä ladata.
Alat heti huutelemaan, kun ei sulla taida oikein muuta sanottavaa olla. Siinäpä huutelet. Nimimerkin takaa huutelijoita netissä riittää.
Hyundai Motor Groupin kunnianhimoinen tavoite on valmistaa vuonna 2030 peräti 700 000 polttokennoa vuodessa. Niistä puoli miljoonaa käytetään polttokennoautoissa ja loput 200 000 sijoitetaan drooneihin, trukkeihin ja vesikulkuneuvoihin.
KOKO MAAILMAn polttokennoautojen kysynnän uskotaan nousevan vuosittain kahteen miljoonaan tuohon vuoteen 2030 mennessä. Saavuttaakseen tavoitteensa Hyundai Motor Group ja sen alihankkijat investoivat suunnitelmaan lähes kuusi miljardia euroa. Rahat käytetään polttokennojen tutkimukseen ja kehitykseen sekä niitä valmistavien tehtaiden laajentamiseen.
Konserni on osoittanut, että polttokennoautossa on potentiaalia uudella Hyundai Nexolla. Auto on osoittautunut koeajoissa todella miellyttäväksi tuttavuudeksi. Usko sen menestykseen on vahva, minkä takia Etelä-Koreassa avattiin toinen polttokennotehdas, jonka avulla niiden tuotanto voidaan kasvattaa nykyisestä kolmestatuhannesta vuodessa 40 000:een vuoteen 2022 mennessä.
Onhan toi sun esimerkki suorastaan erittäin nolo nolo nolo
Zeroavia on tuonut julkisuuteen suunnitelmansa vetylentokoneiden tuotannosta, Mutta lentäminen vaatii uskomattoman määrän energiaa, ja tällä hetkellä akut ovat liian raskaita ja liian kalliita eivätkä pärjää vetypolttokennoille. Tuo nyt antaisi ymmärtää kun tarvitaan kapasiteettiä hiukan enemmän niin vetypolttokenno on kevyempi energiaansa nähden.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/amerikkalaisyhtio-haluaa-vetylentokoneen-markkinoille-2022-vaittaa-prototyyppinsa-olevan-maailman-suurin-paastoton-lentokone/dd8fd203-c651-4924-8b45-a678e8bbcb5c
Hyundai Ionic putsasi pöydän ADAC:n ekotestissä.
Taitaa Hyundain täys-sähkökin olla varsin vakuuttava pienimmällä kulutuksellaan päästöillään.
https://www.is.fi/autot/art-2000005555162.html
Tajusithan varmasti, että tuo esimerkki kuvasti lähinnä ennätyslööpien olemusta? Jaksoitko miettiä noin pitkälle, ennen kuin aloit paukuttelemaan poskiasi?
Joko muuten suostut kommentoimaan edellista avautumistasi, joka siis koski Bugattin ylläpitokuluja? Tuossa keskustelussa ihan samaan tyyliin ensin rinta rottingilla soitit suutasi, mutta faktojen tullessa esiin, katosit keskustelusta kuin se kuuluisa pieru Saharassa. Etkö osaa myöntää olleesi väärässä vai mistä moinen hiljaisuus syntyy?
Toyota Mirain ja Hyundai Nexon ohella Mercedes-Benz GLC F-Cell on kolmas markkinoille tuleva polttokennoauto. Kahdesta aasialaisesta poiketen Mersun erikoisuus on mahdollisuus ladata autoa myös ulkoisesta lähteestä. Teknisesti kyseessä on siis lataushybridi, jossa polttomoottori on korvattu polttokennolla.
Yleispätevästi lupaamaasi 300 kg painoetua patteriautolle jäin yhä kaipaamaan?
NHB tuolla aiemmin jo arvioi Mirain sisätiloja useampaakin kokoluokkaa pienemmäksi. Mitähän mieltä NHB mahtaisi olla Nexon ja Model 3:n sisätilavertailusta? Kuinka paljon puuttuvia tiloja hyvä kiihtyvyys korvaa?
Kolmea SUVia verratessa GLC:n ja E-tronin neliveto näyttäisi painavan suunnilleen 700 kg.