Hybridit

1602 kommenttia
1202123252654
  • NHBNHB
    muokattu 20.03.2020 22:47

    @HybridRules kirjoitti:
    Mielenkiintoista, miten tähän asiaan suhtaudutaan. En ymmärrä, mikä nyppii siinä, että ihan Toyotan itsensä ilmoittamien lukujen perusteella haarukoin, paljonko bensaa kuluu silloin, kun bensakone on käynnissä.

    Niissä koeajoissahan ei puhuta mistään pysähdyksissä syntyvistä sähköajoprosenteista. Ainakaan minä en löytänyt NHB:n mainitsemia pysähdysaikoja koeajotuloksissa. Laskin vielä matkan ja keskinopeuden perusteella paljonko koeajoaika on ollut ja yhtä lähes puolen minuutin poikkeamaa lukuun ottamatta ne täsmäsivät ilmoitettuun ajoaikaan.

    Mitä jos et yrittäisi laskea mitään, vaan painat vain toistonappia ja katsot, mitä sähköajomittarissa tapahtuu, kun Jarkko odottelee vuoroaan kääntyessään pois Tikkurilantieltä?

    https://www.toyota.fi/hybrid/koeajo/katso-reittisi.json?id=aa930aca6cb9e8015ea7e295c164dfb33207a2fd&embed=1

    Tuon jälkeen mieti tosi tarkasti, että onko noissa laskuissasi yhtään mitään järkeä.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Sarjahybridin kyvykkyys polttoaineen säästämisessä alkoi kiinnostaa, kun näin mainoksista, että Toyotaa ei tarvitse ollenkaan ladata seinästä ja silti mennään puolet sähköllä. Että on etopeli, kun Hesasta Ouluun mennessä voi ajaa sähköllä Jyväskylästä eteen päin. Ja minun plugarilla pääsee vain n. 40km ja senkin vain, jos lataa ensin. Toyotallahan on ehdan sähköauton verran sähkörangea, 300km menee että heilahtaa Oulun reissulla. Pitihän sitä alkaa tutkia vähän tarkemmin.

    Mutta niin on salattua tekniikkaa tuo, ettei tällä palstallakaan kukaan osaa haarukoida Toyotan polttomoottorin bensan kulutusta.

    Tuo kaikki on sun sepittämää satua eli samaa settiä, kuin sähköajen osuuden laskennan väittäminen matkapohjaiseksi. Toyota näyttää hyvin tarkasti reitit ja niiden osuudet, joissa polttomoottori on sammuksissa. Toyota ei väitä, että hybridinsä menisivät tuollaisia matkoja polttis sammuksissa. Jokainen myös ymmärtää sen, että polttomoottori on sammuksissa suurimman ajasta hidastempoisessa kaupunkiajossa, jossa myös monet nykyisistä ei-hybrideistä sammuttelevat moottoria aktiivisesti ja lopuilla mennään moottorijarrulla iso osa matkasta . Fiksu kuski ajaa noilla ei-hybrideillä tuollaisissa olosuhteissa pulse & glide -tekniikkaa hyödyntäen, jolloin sun tapa laskea kulutusta menee taas solmuun.

    Hölmömpikin saattaisi ymmärtää, että minä vähän oikaisin asiaa tarkoituksena kiinnittää huomioita sähköajon määrään. Mutta ei NHB.

    Nyt et vielä viikkojenkaan jälkeen ole sisäistänyt edes sitä, mitä laskujesi alkuarvot tarkoittavat, niin sinähän se oletkin oikea henkilö arvioimaan muiden ymmärrystä.

      
  • muokattu 20.03.2020 22:47

    Volvo Kulutus (l/100 km) 2,5 Litraa/100 km
    Siinä on sinulle harhaanjohtavaa markkinointia, jos kun sitä kaipaat.
    Toyota pitää minkä lupaa, eli lataa ajossasaatavalla liike-energialla ja polttomoottorilla

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mielenkiintoista, miten tähän asiaan suhtaudutaan. En ymmärrä, mikä nyppii siinä, että ihan Toyotan itsensä ilmoittamien lukujen perusteella haarukoin, paljonko bensaa kuluu silloin, kun bensakone on käynnissä.

    Niissä koeajoissahan ei puhuta mistään pysähdyksissä syntyvistä sähköajoprosenteista. Ainakaan minä en löytänyt NHB:n mainitsemia pysähdysaikoja koeajotuloksissa. Laskin vielä matkan ja keskinopeuden perusteella paljonko koeajoaika on ollut ja yhtä lähes puolen minuutin poikkeamaa lukuun ottamatta ne täsmäsivät ilmoitettuun ajoaikaan.

    Mitä jos et yrittäisi laskea mitään, vaan painat vain toistonappia ja katsot, mitä sähköajomittarissa tapahtuu kun Jarkko odottelee vuoroaan kääntyessään pois Tikkurilantieltä?

    https://www.toyota.fi/hybrid/koeajo/katso-reittisi.json?id=aa930aca6cb9e8015ea7e295c164dfb33207a2fd&embed=1

    Tuon jälkeen mieti tosi tarkasti, että onko noissa laskuissasi yhtään mitään järkeä.

    Se sähköajoprosentti nousee siinä kohtaa hiukan, mutta laskee sitten myöhemmin taas alas päin. Emmehän me tiedä pysähtyikö auto kokonaan vai ryömikö hiukan. Mutta enhän minä väitä että laskelman tarkkuus olisi +/-0. Jos katsot niitä ilmoitettuja ja laskettuja koeajon kestoja, niin ne eivät mene sekunnilleen samoihin. Ainostaan yhdessä koeajossa on lähes puolen minuutin ero.

    Niin kuin sanoin, laskelma perustuu Toyotan ilmoittamiin tietoihin. Jos ne ovat väärin, niin sitten laskelmakin on väärin. Minä lähdin siitä, että Toyota ei valehtele noita arvoja.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Sarjahybridin kyvykkyys polttoaineen säästämisessä alkoi kiinnostaa, kun näin mainoksista, että Toyotaa ei tarvitse ollenkaan ladata seinästä ja silti mennään puolet sähköllä. Että on etopeli, kun Hesasta Ouluun mennessä voi ajaa sähköllä Jyväskylästä eteen päin. Ja minun plugarilla pääsee vain n. 40km ja senkin vain, jos lataa ensin. Toyotallahan on ehdan sähköauton verran sähkörangea, 300km menee että heilahtaa Oulun reissulla. Pitihän sitä alkaa tutkia vähän tarkemmin.

    Mutta niin on salattua tekniikkaa tuo, ettei tällä palstallakaan kukaan osaa haarukoida Toyotan polttomoottorin bensan kulutusta.

    Tuo kaikki on sun sepittämää satua eli samaa settiä, kuin sähköajen osuuden laskennan väittäminen matkapohjaiseksi. Toyota näyttää hyvin tarkasti reitit ja niiden osuudet, joissa polttomoottori on sammuksissa. Toyota ei väitä, että hybridinsä menisivät tuollaisia matkoja polttis sammuksissa. Jokainen myös ymmärtää sen, että polttomoottori on sammuksissa suurimman ajasta hidastempoisessa kaupunkiajossa, jossa myös monet nykyisistä ei-hybrideistä sammuttelevat moottoria aktiivisesti ja lopuilla mennään moottorijarrulla iso osa matkasta . Fiksu kuski ajaa noilla ei-hybrideillä tuollaisissa olosuhteissa pulse & glide -tekniikkaa hyödyntäen, jolloin sun tapa laskea kulutusta menee taas solmuun.

    Hölmömpikin saattaisi ymmärtää, että minä vähän oikaisin asiaa tarkoituksena kiinnittää huomioita sähköajon määrään. Mutta ei NHB.

    Nyt et vielä viikkojenkaan jälkeen ole sisäistänyt edes sitä, mitä laskujesi alkuarvot tarkoittavat, niin sinähän se oletkin oikea henkilö arvioimaan muiden ymmärrystä.

    Kiitos luottamuksesta, niin olen.

    Quuhan vannoo ja vakuuttaa, että puolet mennään sähköllä, vaikka ei yhteen putkeen. 300km on 300km, mutta pieninä siivuina. Mitäs siihen sanot, onko pitkä sähkösäde vai mikä?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mielenkiintoista, miten tähän asiaan suhtaudutaan. En ymmärrä, mikä nyppii siinä, että ihan Toyotan itsensä ilmoittamien lukujen perusteella haarukoin, paljonko bensaa kuluu silloin, kun bensakone on käynnissä.

    Niissä koeajoissahan ei puhuta mistään pysähdyksissä syntyvistä sähköajoprosenteista. Ainakaan minä en löytänyt NHB:n mainitsemia pysähdysaikoja koeajotuloksissa. Laskin vielä matkan ja keskinopeuden perusteella paljonko koeajoaika on ollut ja yhtä lähes puolen minuutin poikkeamaa lukuun ottamatta ne täsmäsivät ilmoitettuun ajoaikaan.

    Mitä jos et yrittäisi laskea mitään, vaan painat vain toistonappia ja katsot, mitä sähköajomittarissa tapahtuu kun Jarkko odottelee vuoroaan kääntyessään pois Tikkurilantieltä?

    https://www.toyota.fi/hybrid/koeajo/katso-reittisi.json?id=aa930aca6cb9e8015ea7e295c164dfb33207a2fd&embed=1

    Tuon jälkeen mieti tosi tarkasti, että onko noissa laskuissasi yhtään mitään järkeä.

    Se sähköajoprosentti nousee siinä kohtaa hiukan, mutta laskee sitten myöhemmin taas alas päin. Emmehän me tiedä pysähtyikö auto kokonaan vai ryömikö hiukan. Mutta enhän minä väitä että laskelman tarkkuus olisi +/-0. Jos katsot niitä ilmoitettuja ja laskettuja koeajon kestoja, niin ne eivät mene sekunnilleen samoihin. Ainostaan yhdessä koeajossa on lähes puolen minuutin ero.

    Luulisi tyhmemmänkin ymmärtävän, ettei sillä ole juuri mitään väliä, onko auto täysin paikallaan vai ryömiikö se hiukan, mutta niin vain pystyt ohittamaan olennaisen taas.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mielenkiintoista, miten tähän asiaan suhtaudutaan. En ymmärrä, mikä nyppii siinä, että ihan Toyotan itsensä ilmoittamien lukujen perusteella haarukoin, paljonko bensaa kuluu silloin, kun bensakone on käynnissä.

    Niissä koeajoissahan ei puhuta mistään pysähdyksissä syntyvistä sähköajoprosenteista. Ainakaan minä en löytänyt NHB:n mainitsemia pysähdysaikoja koeajotuloksissa. Laskin vielä matkan ja keskinopeuden perusteella paljonko koeajoaika on ollut ja yhtä lähes puolen minuutin poikkeamaa lukuun ottamatta ne täsmäsivät ilmoitettuun ajoaikaan.

    Mitä jos et yrittäisi laskea mitään, vaan painat vain toistonappia ja katsot, mitä sähköajomittarissa tapahtuu kun Jarkko odottelee vuoroaan kääntyessään pois Tikkurilantieltä?

    https://www.toyota.fi/hybrid/koeajo/katso-reittisi.json?id=aa930aca6cb9e8015ea7e295c164dfb33207a2fd&embed=1

    Tuon jälkeen mieti tosi tarkasti, että onko noissa laskuissasi yhtään mitään järkeä.

    Se sähköajoprosentti nousee siinä kohtaa hiukan, mutta laskee sitten myöhemmin taas alas päin. Emmehän me tiedä pysähtyikö auto kokonaan vai ryömikö hiukan. Mutta enhän minä väitä että laskelman tarkkuus olisi +/-0. Jos katsot niitä ilmoitettuja ja laskettuja koeajon kestoja, niin ne eivät mene sekunnilleen samoihin. Ainostaan yhdessä koeajossa on lähes puolen minuutin ero.

    Luulisi tyhmemmänkin ymmärtävän, ettei sillä ole juuri mitään väliä, onko auto täysin paikallaan vai ryömiikö se hiukan, mutta niin vain pystyt ohittamaan olennaisen taas.

    Sanon, että olennainen asia on, että laskelma perustuu Toyotan ilmoittamiin tuloksiin. Koeajoissa ei sanota, että sähköajoprosentti olisi ajoajasta. Sähköajomatkahan kasvaa, jos auto etenee hissukseen sähkön avulla. Luulisi, että kun auto on täysin paikallaan, niin sitä ei lasketa ajoajaksi. Koska keskinopeus on koko matkalta, on periaatteessa samakin puhutaanko matkasta vai ajasta, jos hetkittäinen nopeus ei erityisesti painotu jompaan kumpaan osuuteen. Ja vielä kerran, laskelma ei tietenkään ole kuin suuntaa-antava. Eikä se ole absoluuttinen totuus auton kulutuksesta muutenkaan, riippuuhan kulutus ajotavastakin.

      
  • A Nauriksen poikkeuksellisen korkean sähköajon osuuden sisältävä koeajo sisältää kaksi pidempää pysäystä, joissa sähköajon osuus nousee molemmilla kerroilla pyöreästi 50 -> 60 %. Mitähän tuosta voisi päätellä? Joo kyllä sen laskurin täytyy matkaa laskea...

    https://www.toyota.fi/hybrid/koeajo/katso-reittisi.json?id=b4a67257d9f8bddc91f8d24e471fa64f946af892&embed=1

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mielenkiintoista, miten tähän asiaan suhtaudutaan. En ymmärrä, mikä nyppii siinä, että ihan Toyotan itsensä ilmoittamien lukujen perusteella haarukoin, paljonko bensaa kuluu silloin, kun bensakone on käynnissä.

    Niissä koeajoissahan ei puhuta mistään pysähdyksissä syntyvistä sähköajoprosenteista. Ainakaan minä en löytänyt NHB:n mainitsemia pysähdysaikoja koeajotuloksissa. Laskin vielä matkan ja keskinopeuden perusteella paljonko koeajoaika on ollut ja yhtä lähes puolen minuutin poikkeamaa lukuun ottamatta ne täsmäsivät ilmoitettuun ajoaikaan.

    Mitä jos et yrittäisi laskea mitään, vaan painat vain toistonappia ja katsot, mitä sähköajomittarissa tapahtuu kun Jarkko odottelee vuoroaan kääntyessään pois Tikkurilantieltä?

    https://www.toyota.fi/hybrid/koeajo/katso-reittisi.json?id=aa930aca6cb9e8015ea7e295c164dfb33207a2fd&embed=1

    Tuon jälkeen mieti tosi tarkasti, että onko noissa laskuissasi yhtään mitään järkeä.

    Se sähköajoprosentti nousee siinä kohtaa hiukan, mutta laskee sitten myöhemmin taas alas päin. Emmehän me tiedä pysähtyikö auto kokonaan vai ryömikö hiukan. Mutta enhän minä väitä että laskelman tarkkuus olisi +/-0. Jos katsot niitä ilmoitettuja ja laskettuja koeajon kestoja, niin ne eivät mene sekunnilleen samoihin. Ainostaan yhdessä koeajossa on lähes puolen minuutin ero.

    Luulisi tyhmemmänkin ymmärtävän, ettei sillä ole juuri mitään väliä, onko auto täysin paikallaan vai ryömiikö se hiukan, mutta niin vain pystyt ohittamaan olennaisen taas.

    Sanon, että olennainen asia on, että laskelma perustuu Toyotan ilmoittamiin tuloksiin. Koeajoissa ei sanota, että sähköajoprosentti olisi ajoajasta. Sähköajomatkahan kasvaa, jos auto etenee hissukseen sähkön avulla. Luulisi, että kun auto on täysin paikallaan, niin sitä ei lasketa ajoajaksi. Koska keskinopeus on koko matkalta, on periaatteessa samakin puhutaanko matkasta vai ajasta, jos hetkittäinen nopeus ei erityisesti painotu jompaan kumpaan osuuteen. Ja vielä kerran, laskelma ei tietenkään ole kuin suuntaa-antava. Eikä se ole absoluuttinen totuus auton kulutuksesta muutenkaan, riippuuhan kulutus ajotavastakin.

    Otat Toyotan ilmoittavan luvun ja annat sille oman yksikön. Tilanne on sama, kuin jos ottaisit luvun kulutuksesta yksikössä l/100km ja vaihtaisit ajan yksikön matkan tilalle tyyliin l/h. Tulokset tuon jälkeen ovat ihan pelkkää huuhaata.

    Valehtelet myös väittäessäsi, ettei Toyota ilmoita, mistä puhutaan. Linkitän tämän vielä näin kolmannen kerran:
    Nämä tiedot saat koeajostasi
    Sähköajon osuus
    Toyotan hybridillä ajat jopa puolet ajasta sähköllä – välillä enemmänkin.
    https://www.toyota.fi/hybrid/koeajo/index.json

    Tuo päätelmäsi, ettei tuolla virheelläsi ole merkitystä, on taas sitä itseään. Miti tilannetta, josaa auto ajaa minuutin ja seisoo paikallaan sen jälkeen 9 minuuttia. Toyotan mittaus antaa sähköajon osuudeksi 90 prosenttia ja sinun analyysi laskee tuon olevan 90 prosenttia matkasta, vaikla todellisuudessa osuus matkasta on nolla prosenttia.

    Ja luulisi tyhmemmänkin tajuavan, että sähköajon osuus nimenomaan painottuu hitaisiin nopeuksiin ja paikallaan olemiseen kahdestakin syystä: tuolloin on pienet sähköajoon hyvin sopivat tehot kyseessä ja jonkin matkan taittamiseen kuluu paljon aikaa. Tuonkaan vuoksi laskuissasi ei ole mitään informaatiota

      
  • Tosta sekoilusta ei saa mitään järkevää Toyotan itselataavan markkinoinnin harhaanjohtavuuteen.
    Mitkä on ne viralliset Toyota luvut HybridRules

      
  • muokattu 20.03.2020 23:49

    @NHB kirjoitti:
    A Nauriksen poikkeuksellisen korkean sähköajon osuuden sisältävä koeajo sisältää kaksi pidempää pysäystä, joissa sähköajon osuus nousee molemmilla kerroilla pyöreästi 50 -> 60 %. Mitähän tuosta voisi päätellä? Joo kyllä sen laskurin täytyy matkaa laskea...

    https://www.toyota.fi/hybrid/koeajo/katso-reittisi.json?id=b4a67257d9f8bddc91f8d24e471fa64f946af892&embed=1

    Joo, näyttää ainakin tuossa koeajossa laskevan pysäkkiaikaa myös. Tuon vaikutuksen poistamiseksi laskinkin aina esimerkeissä matkan ja keskinopeuden mukaan ajan, jotta voi varmistua, että aika on liikeaikaa.

    Tuolle linkin perässä olevalle ajolle saa laskemalla matka/keskinopeus ajoajaksi 20min 46s, kun ilmoitettu 20min 18s.

    Tuo asia selittääkin, miksi niissä minun laskuissa siinä yhdessä on melkein puolen minuutin ero ilmoitetussa ja lasketussa ajoajassa.

    Ne muut minun laskelmat ovat tarkemmin ilman pysähdyksiä eli pitelevät paikkojaan siinä mielessä. Ja toistettakoon, että mielestäni laskelmat ovat yhtä oikein kuin ovat Toyotan ilmoittamat lukemat.

    Onhan vähän erikoista rekisteröidä sähköajoksi se, että auto seisoo paikoillaan.

    PS. Kun zoomaa poijua siinä kisahallin tietämillä, niin se liikkuu vaikka nopeusmittari näyttää nollaa. Muutenkaan tuo nauhoitettu ajo ei välttämättä näytä ajoa 1:1 tarkkuudella. Mutta koko sähköajoprosentin esittelyssä koeajotuloksissa ei ole mieltä, jos se ei näytä auton etenemistä sähkömoottorilla.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Tosta sekoilusta ei saa mitään järkevää Toyotan itselataavan markkinoinnin harhaanjohtavuuteen.
    Mitkä on ne viralliset Toyota luvut HybridRules

    En arvaa, mitä virallisia lukuja tarkoitat. Myyntilukujako tarkoitat?

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mielenkiintoista, miten tähän asiaan suhtaudutaan. En ymmärrä, mikä nyppii siinä, että ihan Toyotan itsensä ilmoittamien lukujen perusteella haarukoin, paljonko bensaa kuluu silloin, kun bensakone on käynnissä.

    Niissä koeajoissahan ei puhuta mistään pysähdyksissä syntyvistä sähköajoprosenteista. Ainakaan minä en löytänyt NHB:n mainitsemia pysähdysaikoja koeajotuloksissa. Laskin vielä matkan ja keskinopeuden perusteella paljonko koeajoaika on ollut ja yhtä lähes puolen minuutin poikkeamaa lukuun ottamatta ne täsmäsivät ilmoitettuun ajoaikaan.

    Mitä jos et yrittäisi laskea mitään, vaan painat vain toistonappia ja katsot, mitä sähköajomittarissa tapahtuu kun Jarkko odottelee vuoroaan kääntyessään pois Tikkurilantieltä?

    https://www.toyota.fi/hybrid/koeajo/katso-reittisi.json?id=aa930aca6cb9e8015ea7e295c164dfb33207a2fd&embed=1

    Tuon jälkeen mieti tosi tarkasti, että onko noissa laskuissasi yhtään mitään järkeä.

    Se sähköajoprosentti nousee siinä kohtaa hiukan, mutta laskee sitten myöhemmin taas alas päin. Emmehän me tiedä pysähtyikö auto kokonaan vai ryömikö hiukan. Mutta enhän minä väitä että laskelman tarkkuus olisi +/-0. Jos katsot niitä ilmoitettuja ja laskettuja koeajon kestoja, niin ne eivät mene sekunnilleen samoihin. Ainostaan yhdessä koeajossa on lähes puolen minuutin ero.

    Luulisi tyhmemmänkin ymmärtävän, ettei sillä ole juuri mitään väliä, onko auto täysin paikallaan vai ryömiikö se hiukan, mutta niin vain pystyt ohittamaan olennaisen taas.

    Sanon, että olennainen asia on, että laskelma perustuu Toyotan ilmoittamiin tuloksiin. Koeajoissa ei sanota, että sähköajoprosentti olisi ajoajasta. Sähköajomatkahan kasvaa, jos auto etenee hissukseen sähkön avulla. Luulisi, että kun auto on täysin paikallaan, niin sitä ei lasketa ajoajaksi. Koska keskinopeus on koko matkalta, on periaatteessa samakin puhutaanko matkasta vai ajasta, jos hetkittäinen nopeus ei erityisesti painotu jompaan kumpaan osuuteen. Ja vielä kerran, laskelma ei tietenkään ole kuin suuntaa-antava. Eikä se ole absoluuttinen totuus auton kulutuksesta muutenkaan, riippuuhan kulutus ajotavastakin.

    Otat Toyotan ilmoittavan luvun ja annat sille oman yksikön. Tilanne on sama, kuin jos ottaisit luvun kulutuksesta yksikössä l/100km ja vaihtaisit ajan yksikön matkan tilalle tyyliin l/h. Tulokset tuon jälkeen ovat ihan pelkkää huuhaata.

    Valehtelet myös väittäessäsi, ettei Toyota ilmoita, mistä puhutaan. Linkitän tämän vielä näin kolmannen kerran:
    Nämä tiedot saat koeajostasi
    Sähköajon osuus
    Toyotan hybridillä ajat jopa puolet ajasta sähköllä – välillä enemmänkin.
    https://www.toyota.fi/hybrid/koeajo/index.json

    Tuo päätelmäsi, ettei tuolla virheelläsi ole merkitystä, on taas sitä itseään. Miti tilannetta, josaa auto ajaa minuutin ja seisoo paikallaan sen jälkeen 9 minuuttia. Toyotan mittaus antaa sähköajon osuudeksi 90 prosenttia ja sinun analyysi laskee tuon olevan 90 prosenttia matkasta, vaikla todellisuudessa osuus matkasta on nolla prosenttia.

    Ja luulisi tyhmemmänkin tajuavan, että sähköajon osuus nimenomaan painottuu hitaisiin nopeuksiin ja paikallaan olemiseen kahdestakin syystä: tuolloin on pienet sähköajoon hyvin sopivat tehot kyseessä ja jonkin matkan taittamiseen kuluu paljon aikaa. Tuonkaan vuoksi laskuissasi ei ole mitään informaatiota

    Sinulla on rasittava tapa alkaa kehittää oma väite minun sanomaksi ja sitten alkaa väitellä sitä vastaan. Tarkoituksena varmaankin hämärtää koko alkuperäinen asia.

    Kun oletetaan, että auto ajaa suunnilleen samoilla nopeuksilla pitkin matkaa ilman, että ne nopeudet painottuvat kauemmallekaan moottorille erityisesti, on sähköajon osuus prosenteissa sama sekä matkassa että ajassa.

    Toyota sekoittaa asiaa tahattomasti tai tahallaan. Kun luet Toyotan sivuja, siellä puhutaan välillä ajosta välillä ajasta ja välillä matkasta. Minä kallistuisin siihen, että tarkoitetaan matkaa, koska muuten se olisi jo todella harhaanjohtavaa.

    Ja on vielä oma juttunsa , miten nuo koeajot saadaan autosta tuohon PC:n animaatioon. Ei olisi ihme, jos lukemat pitkin matkaa ovat ohjelmallisesti keskimääräistettyjä ja varsinainen lopputulos on kuitenkin oikein sen mukaan, mikä koeajon lopputulos on ollut.

      
  • NHBNHB
    muokattu 21.03.2020 01:26

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mielenkiintoista, miten tähän asiaan suhtaudutaan. En ymmärrä, mikä nyppii siinä, että ihan Toyotan itsensä ilmoittamien lukujen perusteella haarukoin, paljonko bensaa kuluu silloin, kun bensakone on käynnissä.

    Niissä koeajoissahan ei puhuta mistään pysähdyksissä syntyvistä sähköajoprosenteista. Ainakaan minä en löytänyt NHB:n mainitsemia pysähdysaikoja koeajotuloksissa. Laskin vielä matkan ja keskinopeuden perusteella paljonko koeajoaika on ollut ja yhtä lähes puolen minuutin poikkeamaa lukuun ottamatta ne täsmäsivät ilmoitettuun ajoaikaan.

    Mitä jos et yrittäisi laskea mitään, vaan painat vain toistonappia ja katsot, mitä sähköajomittarissa tapahtuu kun Jarkko odottelee vuoroaan kääntyessään pois Tikkurilantieltä?

    https://www.toyota.fi/hybrid/koeajo/katso-reittisi.json?id=aa930aca6cb9e8015ea7e295c164dfb33207a2fd&embed=1

    Tuon jälkeen mieti tosi tarkasti, että onko noissa laskuissasi yhtään mitään järkeä.

    Se sähköajoprosentti nousee siinä kohtaa hiukan, mutta laskee sitten myöhemmin taas alas päin. Emmehän me tiedä pysähtyikö auto kokonaan vai ryömikö hiukan. Mutta enhän minä väitä että laskelman tarkkuus olisi +/-0. Jos katsot niitä ilmoitettuja ja laskettuja koeajon kestoja, niin ne eivät mene sekunnilleen samoihin. Ainostaan yhdessä koeajossa on lähes puolen minuutin ero.

    Luulisi tyhmemmänkin ymmärtävän, ettei sillä ole juuri mitään väliä, onko auto täysin paikallaan vai ryömiikö se hiukan, mutta niin vain pystyt ohittamaan olennaisen taas.

    Sanon, että olennainen asia on, että laskelma perustuu Toyotan ilmoittamiin tuloksiin. Koeajoissa ei sanota, että sähköajoprosentti olisi ajoajasta. Sähköajomatkahan kasvaa, jos auto etenee hissukseen sähkön avulla. Luulisi, että kun auto on täysin paikallaan, niin sitä ei lasketa ajoajaksi. Koska keskinopeus on koko matkalta, on periaatteessa samakin puhutaanko matkasta vai ajasta, jos hetkittäinen nopeus ei erityisesti painotu jompaan kumpaan osuuteen. Ja vielä kerran, laskelma ei tietenkään ole kuin suuntaa-antava. Eikä se ole absoluuttinen totuus auton kulutuksesta muutenkaan, riippuuhan kulutus ajotavastakin.

    Otat Toyotan ilmoittavan luvun ja annat sille oman yksikön. Tilanne on sama, kuin jos ottaisit luvun kulutuksesta yksikössä l/100km ja vaihtaisit ajan yksikön matkan tilalle tyyliin l/h. Tulokset tuon jälkeen ovat ihan pelkkää huuhaata.

    Valehtelet myös väittäessäsi, ettei Toyota ilmoita, mistä puhutaan. Linkitän tämän vielä näin kolmannen kerran:
    Nämä tiedot saat koeajostasi
    Sähköajon osuus
    Toyotan hybridillä ajat jopa puolet ajasta sähköllä – välillä enemmänkin.
    https://www.toyota.fi/hybrid/koeajo/index.json

    Tuo päätelmäsi, ettei tuolla virheelläsi ole merkitystä, on taas sitä itseään. Miti tilannetta, josaa auto ajaa minuutin ja seisoo paikallaan sen jälkeen 9 minuuttia. Toyotan mittaus antaa sähköajon osuudeksi 90 prosenttia ja sinun analyysi laskee tuon olevan 90 prosenttia matkasta, vaikla todellisuudessa osuus matkasta on nolla prosenttia.

    Ja luulisi tyhmemmänkin tajuavan, että sähköajon osuus nimenomaan painottuu hitaisiin nopeuksiin ja paikallaan olemiseen kahdestakin syystä: tuolloin on pienet sähköajoon hyvin sopivat tehot kyseessä ja jonkin matkan taittamiseen kuluu paljon aikaa. Tuonkaan vuoksi laskuissasi ei ole mitään informaatiota

    Sinulla on rasittava tapa alkaa kehittää oma väite minun sanomaksi ja sitten alkaa väitellä sitä vastaan. Tarkoituksena varmaankin hämärtää koko alkuperäinen asia.

    Kun oletetaan, että auto ajaa suunnilleen samoilla nopeuksilla pitkin matkaa ilman, että ne nopeudet painottuvat kauemmallekaan moottorille erityisesti, on sähköajon osuus prosenteissa sama sekä matkassa että ajassa.

    Toyota sekoittaa asiaa tahattomasti tai tahallaan. Kun luet Toyotan sivuja, siellä puhutaan välillä ajosta välillä ajasta ja välillä matkasta. Minä kallistuisin siihen, että tarkoitetaan matkaa, koska muuten se olisi jo todella harhaanjohtavaa.

    Ja on vielä oma juttunsa , miten nuo koeajot saadaan autosta tuohon PC:n animaatioon. Ei olisi ihme, jos lukemat pitkin matkaa ovat ohjelmallisesti keskimääräistettyjä ja varsinainen lopputulos on kuitenkin oikein sen mukaan, mikä koeajon lopputulos on ollut.

    Koeajosivullaan Toyota suoraan sanoo, mitä sähköajon osuus koeajoissa tarkoittaa. Silti yrität vääntää asiaa toiseksi, vaikka jokainen edes kastemadon päättelykyvyllä varustettu yksilö voi nähdä tuon myös noista koeajoista. Tuolla koeajosivuilla ei ole mitään muuta tulkintaa tuosta luvusta. Olet yksin väitteesi kanssa.

    Tarkoitukseni on saada ymmärtämään sinut, kuinka kirjoitat huuhaata, jotta älyäisit lopettaa tuon jankutuksesi. Se näyttää olevan vain mahdoton tehtävä, koska jostain kumman syytä sinulla on joka välissä tarve halventaa Toyotaa ja tuo näkyy ohjaavan logista ajattelua vahvemmin toimintaasi.

    Tuo oletuksesi on taas yksinkertaisesti väärä, koska taas tyhmempikin tajuaa, että sähköajo painottuu hitaampaan ajoon monestakin syystä. Tätäkin vääristelyä jatkat edelleen, vaikka olen jo selittänyt tuonkin. Tietoisesti valitset taas väärän alkuarvon, jotta pääset haluamiisi lopputuloksiin. Koeta vihdoin jo ymmärtää, ettei kukaan halua nähdä enää yhtään viestiäsi tästä aiheesta. Itse lopetan tämän tähän ja toivon, että tuon tarpeettoman pitkäikäisen ajatusvirheen jankuttaminen loppuu. Sinä vain haluat väkisin yrittää laskea väärillä alkuarvoilla oman kulutuslukemasi, jolla kukaan ei tee yhtään mitään. Quu kertoikin jo, miten oikea kulutus lasketaan.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:
    Mielenkiintoista, miten tähän asiaan suhtaudutaan. En ymmärrä, mikä nyppii siinä, että ihan Toyotan itsensä ilmoittamien lukujen perusteella haarukoin, paljonko bensaa kuluu silloin, kun bensakone on käynnissä.

    Niissä koeajoissahan ei puhuta mistään pysähdyksissä syntyvistä sähköajoprosenteista. Ainakaan minä en löytänyt NHB:n mainitsemia pysähdysaikoja koeajotuloksissa. Laskin vielä matkan ja keskinopeuden perusteella paljonko koeajoaika on ollut ja yhtä lähes puolen minuutin poikkeamaa lukuun ottamatta ne täsmäsivät ilmoitettuun ajoaikaan.

    Koeajotuloksissa tuodaan vahvasti esiin, mikä on sähköajon prosentuaalinen osuus koeajomatkasta. Joten tosiasia on, että bensan kulutus kohdistuu vain osaan matkasta.

    Alla laskettuna muutamalle C-HR autolle tehdyistä koeajoista noita bensan kulutusarvoja siltä osalta kuin bensamoottori on käynnissä Toyotan sivuilla olevien tietojen perusteella.

    Laskin muutaman otoksen vain C-HR:n koeajoista, koska se on ainoa Toyota, mistä minulla on suhteellisen tuoreita ajokokemuksia. Minulla auton näyttämä keskikulutus oli n. 7,5 litraa ja ajoin pääasiassa muualla kuin kaupungeissa. Minusta nuo bensa-ajojen kulutuslukemat ovat aika hyvin linjassa siihen mitä kulutus oli, kun ei sähköajoa päässsyt syntymään. 7.0 - 7.5 on aika paljon alle 9, mikä näyttää olevan bensakoneen kulutustaso, kun se kuskaa autoa ja samalla lataa. Ja samaan aikaan tietysti myös kerätään talteen liike-energiaa.

    Kaupungissa bensaa kuluu n. 9 litraa sadalle silloin, kun polttomoottori tekee työtä, mutta akun avulla kulutus putoaa noin 5 litran kokonaiskulutukseen, koska väillä mennään sähköllä. Sehän on ihan hyvä tulos.

    Jos tämä laskelma aiheuttaa ahdistusta, niin pahoittelen. Joskus voisi ajatella laatikon ulkopuolelle.

    Yksi mielenkiintoinen koeajo tuossa on, jossa sähköajon osuus oli vain 3%? Siinä kulutus olikin sitten sen n. 7.

    Miksi laskelma ei pitäisi paikkaansa annetuilla lähtöarvoilla, jotka kaikki ovat Toyotan itse ilmoittamia?

    Ohessa otoksia koeajoista:

    Jarkko, 14.3. Vantaa
    Koeajon mukaan auton keskikulutus:5.5
    Laskettu keskikulutus bensa-matkalla:(0.5775litraa/5.985km)x100= 9.65
    Koeajon ajoaika: 13min 02s
    Laskennallinen ajoaika: 10.5/48=0.219h=13min 8s
    Koeajon ajomatka: 10.5km
    Koeajon keskinopeus: 48km/h
    Koeajon sähköajo: 43% = 0.43x10.5km= 4.515km
    Laskettu bensa-ajomatka: 10.5-4.515= 5.985km
    Laskettu kokonaiskulutus: 10.5 x 5.5/100= 0.5775litraa
    Oletettu keskikulutus sähköajolla: 0

    Jukka, 28.2. Viitasaari
    Koeajon auton keskikulutus:7.1
    Laskettu keskikulutus bensa-matkalla:(0.64litraa/8.73km)x100= 7.33
    Koeajon ajoaika: 9min 56s
    Laskennallinen ajoaika: 9/54=0.219h=10min 0s
    Koeajon ajomatka: 9km
    Koeajon keskinopeus: 54km/h
    Koeajon sähköajo: 3% = 0.03x9km= 0.27km
    Laskettu bensa-ajo: 9-0.27= 8.73km
    Laskettu kokonaiskulutus: 9 x 7.1/100= 0.64litraa
    Oletettu keskikulutus sähköajolla: 0

    Heikki, 28.2. Viitasaari
    Koeajon auton keskikulutus:6.0
    Laskettu keskikulutus bensa-matkalla:(0.606litraa/7.98km)x100= 7.6
    Koeajon ajoaika: 20min 30s
    Laskennallinen ajoaika: 10.1/29=0.348h=20min 52s
    Koeajon ajomatka: 10.1km
    Koeajon keskinopeus: 29km/h
    Koeajon sähköajo: 21% = 0.21x10.1km= 2.12km
    Laskettu bensa-ajo: 10.1-2.12= 7.98km
    Laskettu kokonaiskulutus: 10.1 x 6.0/100= 0.606litraa
    Oletettu keskikulutus sähköajolla: 0

    Kimmo 26.2., Turku
    Koeajon auton keskikulutus: 4.9
    Laskettu keskikulutus bensa-matkalla:(1.215litraa/13.4km)x100= 9.07
    Koeajon ajoaika: 26min 02s
    Laskennallinen ajoaika: 24.8/57=0.435h=26min 6s
    Koeajon ajomatka: 24.8km
    Koeajon keskinopeus: 57km/h
    Koeajon sähköajo: 46% = 0.46x24.8km= 11.4km
    Laskettu bensa-ajo: 24.8-11.4= 13.4km
    Laskettu kokonaiskulutus: 24.8 x 4.9/100= 1.215litraa
    Oletettu keskikulutus sähköajolla: 0

    Harri 04.03., Tampere
    Koeajon auton keskikulutus: 5.3
    Laskettu keskikulutus bensa-matkalla:(0.92litraa/11.3km)x100= 8.1
    Koeajon ajoaika: 27min 0s
    Laskennallinen ajoaika: 17.4/38=0.435h=27min 28s
    Koeajon ajomatka: 17.4km
    Koeajon keskinopeus: 38km/h
    Koeajon sähköajo: 35% = 0.35x17.4km= 6.1km
    Laskettu bensa-ajo: 17.4-6.1= 11.3km
    Laskettu kokonaiskulutus: 17.4 x 5.3/100= 0.92litraa
    Oletettu keskikulutus sähköajolla: 0

    Eipähän tuossa mikään nypi. Pitää vain ymmärtää, että sähköajolla mennään ne ajoreitin pätkät, missä perinteinenkin auto kuluttaa vähän ja polttomoottori käy siellä missä perinteinen auto kuluttaa myös paljon. Ts. Jos bensaa on polttomoottori-ajossa kulunut paljon, se ei meinaa sitä että Toyotan polttomoottori olisi epätaloudellinen.

    Itselläni on toyotan valmistama takavetohybridi, jonka tiedän olevan ainakin noita pienempiä Toyotoita epätaloudellisempi. Silti se vie minun maantiepainotteisessakin ajossa vähemmän bensaa kuin myös minulla oleva saman ikäinen 150 hp TDI, DSG farkku dieseliä.

    Molemmissa noissa talvi nostaa kulutusta lyhyillä matkoilla karusti, mutta vain hybridissä se näkyy kulutusnäytöllä. Varsinkin ne pylväät, jotka näyttävät joka minuutti l/100 km kulutusta, näyttävät niin korkeilta, ettei niiden perusteella uskoisi kulutuksen tankilla kuitenkin asettuvan viiden ja kuuden välille. Dieselin kulutusnäyttö taas jättää webaston kokonaan pois ja samaten suodattaa ainakin hetkellisen kulutuksen näytöstä jotenkin pois hiukkassuodattimen polton aikana tulleen kulutuslisän. Se siis vie aina talvisin huomattavasti enemmän kuin näytöltä voisi päätellä.

      
  • Volvo V60 T6 TwE AWD Momentum aut Plug-in Hybridi Yhdistetty 2,4 Litraa/100 km
    Toyota Camry 2,5 Hybrid Active Yhdistetty 5,2 - 5,5 Litraa/100 km
    Helsinki - Levi Volvo 24 L
    Helsinki - Levi Toyota 55 L
    Minä kysyn tämän keskustelunpohjalta, kummanko luvut on lähempänä toteutunutta, kun väitteenä on asiaa ymmärtämättömän harhaanjohtava markkinointi.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Volvo V60 T6 TwE AWD Momentum aut Plug-in Hybridi Yhdistetty 2,4 Litraa/100 km
    Toyota Camry 2,5 Hybrid Active Yhdistetty 5,2 - 5,5 Litraa/100 km
    Helsinki - Levi Volvo 24 L
    Helsinki - Levi Toyota 55 L
    Minä kysyn tämän keskustelunpohjalta, kummanko luvut on lähempänä toteutunutta, kun väitteenä on asiaa ymmärtämättömän harhaanjohtava markkinointi.

    Asia vain on niin, että valmistajat on määrätty käyttämään vain ja ainoastaan noita virallisia lukuja, ne eivät voi valita. Toisaalta, jos noilla ajetaan sitä 10 km työmatkaa, Volvo voisi ainakin kesäisin, keväisin ja syksyisin kuluttaa 0 l/100km.

    Mielestäni jokaisen autonostajan tulee hankkia sen verran ymmärrystä, että tajuaa tuon.

      4
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    Mielestäni jokaisen autonostajan tulee hankkia sen verran ymmärrystä, että tajuaa tuon.

    Niinpä, kyse onkin HybridRulesin joutumisesta harhaan Toyotan markkinoinnissa.
    No eihän hän ymmärtänyt alunperinkään tekniikkaa täyshybridi.

      
  • Toisaalta tässä esimerkki, miten XC90 T8 (yli 400hv möhkö) on kulkenut noin 63 tkm noin litran keskikulutuksella. https://www.spritmonitor.de/en/detail/750901.html

    Eli nuo Volvon "lupaukset" (=päästötestin tuloksen raportointi) on mahdollista alittaa selvästi. Se ei liene valmistajan syytä, että ihmiset eivät noudata testisykliä arjessaan ja/tai ostavat omaan ajoprofiiliinsa vääränlaisen auton ja/tai eivät hyödynnä latausmahdollisuutta.

      2
  • muokattu 21.03.2020 11:32

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mielenkiintoista, miten tähän asiaan suhtaudutaan. En ymmärrä, mikä nyppii siinä, että ihan Toyotan itsensä ilmoittamien lukujen perusteella haarukoin, paljonko bensaa kuluu silloin, kun bensakone on käynnissä.

    Niissä koeajoissahan ei puhuta mistään pysähdyksissä syntyvistä sähköajoprosenteista. Ainakaan minä en löytänyt NHB:n mainitsemia pysähdysaikoja koeajotuloksissa. Laskin vielä matkan ja keskinopeuden perusteella paljonko koeajoaika on ollut ja yhtä lähes puolen minuutin poikkeamaa lukuun ottamatta ne täsmäsivät ilmoitettuun ajoaikaan.

    Mitä jos et yrittäisi laskea mitään, vaan painat vain toistonappia ja katsot, mitä sähköajomittarissa tapahtuu kun Jarkko odottelee vuoroaan kääntyessään pois Tikkurilantieltä?

    https://www.toyota.fi/hybrid/koeajo/katso-reittisi.json?id=aa930aca6cb9e8015ea7e295c164dfb33207a2fd&embed=1

    Tuon jälkeen mieti tosi tarkasti, että onko noissa laskuissasi yhtään mitään järkeä.

    Se sähköajoprosentti nousee siinä kohtaa hiukan, mutta laskee sitten myöhemmin taas alas päin. Emmehän me tiedä pysähtyikö auto kokonaan vai ryömikö hiukan. Mutta enhän minä väitä että laskelman tarkkuus olisi +/-0. Jos katsot niitä ilmoitettuja ja laskettuja koeajon kestoja, niin ne eivät mene sekunnilleen samoihin. Ainostaan yhdessä koeajossa on lähes puolen minuutin ero.

    Luulisi tyhmemmänkin ymmärtävän, ettei sillä ole juuri mitään väliä, onko auto täysin paikallaan vai ryömiikö se hiukan, mutta niin vain pystyt ohittamaan olennaisen taas.

    Sanon, että olennainen asia on, että laskelma perustuu Toyotan ilmoittamiin tuloksiin. Koeajoissa ei sanota, että sähköajoprosentti olisi ajoajasta. Sähköajomatkahan kasvaa, jos auto etenee hissukseen sähkön avulla. Luulisi, että kun auto on täysin paikallaan, niin sitä ei lasketa ajoajaksi. Koska keskinopeus on koko matkalta, on periaatteessa samakin puhutaanko matkasta vai ajasta, jos hetkittäinen nopeus ei erityisesti painotu jompaan kumpaan osuuteen. Ja vielä kerran, laskelma ei tietenkään ole kuin suuntaa-antava. Eikä se ole absoluuttinen totuus auton kulutuksesta muutenkaan, riippuuhan kulutus ajotavastakin.

    Otat Toyotan ilmoittavan luvun ja annat sille oman yksikön. Tilanne on sama, kuin jos ottaisit luvun kulutuksesta yksikössä l/100km ja vaihtaisit ajan yksikön matkan tilalle tyyliin l/h. Tulokset tuon jälkeen ovat ihan pelkkää huuhaata.

    Valehtelet myös väittäessäsi, ettei Toyota ilmoita, mistä puhutaan. Linkitän tämän vielä näin kolmannen kerran:
    Nämä tiedot saat koeajostasi
    Sähköajon osuus
    Toyotan hybridillä ajat jopa puolet ajasta sähköllä – välillä enemmänkin.
    https://www.toyota.fi/hybrid/koeajo/index.json

    Tuo päätelmäsi, ettei tuolla virheelläsi ole merkitystä, on taas sitä itseään. Miti tilannetta, josaa auto ajaa minuutin ja seisoo paikallaan sen jälkeen 9 minuuttia. Toyotan mittaus antaa sähköajon osuudeksi 90 prosenttia ja sinun analyysi laskee tuon olevan 90 prosenttia matkasta, vaikla todellisuudessa osuus matkasta on nolla prosenttia.

    Ja luulisi tyhmemmänkin tajuavan, että sähköajon osuus nimenomaan painottuu hitaisiin nopeuksiin ja paikallaan olemiseen kahdestakin syystä: tuolloin on pienet sähköajoon hyvin sopivat tehot kyseessä ja jonkin matkan taittamiseen kuluu paljon aikaa. Tuonkaan vuoksi laskuissasi ei ole mitään informaatiota

    Sinulla on rasittava tapa alkaa kehittää oma väite minun sanomaksi ja sitten alkaa väitellä sitä vastaan. Tarkoituksena varmaankin hämärtää koko alkuperäinen asia.

    Kun oletetaan, että auto ajaa suunnilleen samoilla nopeuksilla pitkin matkaa ilman, että ne nopeudet painottuvat kauemmallekaan moottorille erityisesti, on sähköajon osuus prosenteissa sama sekä matkassa että ajassa.

    Toyota sekoittaa asiaa tahattomasti tai tahallaan. Kun luet Toyotan sivuja, siellä puhutaan välillä ajosta välillä ajasta ja välillä matkasta. Minä kallistuisin siihen, että tarkoitetaan matkaa, koska muuten se olisi jo todella harhaanjohtavaa.

    Ja on vielä oma juttunsa , miten nuo koeajot saadaan autosta tuohon PC:n animaatioon. Ei olisi ihme, jos lukemat pitkin matkaa ovat ohjelmallisesti keskimääräistettyjä ja varsinainen lopputulos on kuitenkin oikein sen mukaan, mikä koeajon lopputulos on ollut.

    Koeajosivullaan Toyota suoraan sanoo, mitä sähköajon osuus koeajoissa tarkoittaa. Silti yrität vääntää asiaa toiseksi, vaikka jokainen edes kastemadon päättelykyvyllä varustettu yksilö voi nähdä tuon myös noista koeajoista. Tuolla koeajosivuilla ei ole mitään muuta tulkintaa tuosta luvusta. Olet yksin väitteesi kanssa.

    Tarkoitukseni on saada ymmärtämään sinut, kuinka kirjoitat huuhaata, jotta älyäisit lopettaa tuon jankutuksesi. Se näyttää olevan vain mahdoton tehtävä, koska jostain kumman syytä sinulla on joka välissä tarve halventaa Toyotaa ja tuo näkyy ohjaavan logista ajattelua vahvemmin toimintaasi.

    Tuo oletuksesi on taas yksinkertaisesti väärä, koska taas tyhmempikin tajuaa, että sähköajo painottuu hitaampaan ajoon monestakin syystä. Tätäkin vääristelyä jatkat edelleen, vaikka olen jo selittänyt tuonkin. Tietoisesti valitset taas väärän alkuarvon, jotta pääset haluamiisi lopputuloksiin. Koeta vihdoin jo ymmärtää, ettei kukaan halua nähdä enää yhtään viestiäsi tästä aiheesta. Itse lopetan tämän tähän ja toivon, että tuon tarpeettoman pitkäikäisen ajatusvirheen jankuttaminen loppuu. Sinä vain haluat väkisin yrittää laskea väärillä alkuarvoilla oman kulutuslukemasi, jolla kukaan ei tee yhtään mitään. Quu kertoikin jo, miten oikea kulutus lasketaan.

    Kastematoko se siellä huutelee?

    Koeajot on ajettu sellaisilla alueilla, että nopeus/matka tuskin vaihtelee kovinkaan paljon.

    Mistä syystä tämä aiheuttaa sinulla ahdistusta? Nyt vaan ulos koronaa uhmaamaan ja käyt ajamassa kunnon koeajon jollain Volvolla, niin olo helpottuu.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Koeajot on ajettu sellaisilla alueilla, että nopeus/matka tuskin vaihtelee kovinkaan paljon.

    Mistä syystä tämä aiheuttaa sinulla ahdistusta? Nyt vaan ulos koronaa uhmaamaan ja käyt ajamassa kunnon koeajon jollain itselataavalla, niin olo helpottuu - ja tietämys kasvaa!

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mielenkiintoista, miten tähän asiaan suhtaudutaan. En ymmärrä, mikä nyppii siinä, että ihan Toyotan itsensä ilmoittamien lukujen perusteella haarukoin, paljonko bensaa kuluu silloin, kun bensakone on käynnissä.

    Niissä koeajoissahan ei puhuta mistään pysähdyksissä syntyvistä sähköajoprosenteista. Ainakaan minä en löytänyt NHB:n mainitsemia pysähdysaikoja koeajotuloksissa. Laskin vielä matkan ja keskinopeuden perusteella paljonko koeajoaika on ollut ja yhtä lähes puolen minuutin poikkeamaa lukuun ottamatta ne täsmäsivät ilmoitettuun ajoaikaan.

    Koeajotuloksissa tuodaan vahvasti esiin, mikä on sähköajon prosentuaalinen osuus koeajomatkasta. Joten tosiasia on, että bensan kulutus kohdistuu vain osaan matkasta.

    Alla laskettuna muutamalle C-HR autolle tehdyistä koeajoista noita bensan kulutusarvoja siltä osalta kuin bensamoottori on käynnissä Toyotan sivuilla olevien tietojen perusteella.

    Laskin muutaman otoksen vain C-HR:n koeajoista, koska se on ainoa Toyota, mistä minulla on suhteellisen tuoreita ajokokemuksia. Minulla auton näyttämä keskikulutus oli n. 7,5 litraa ja ajoin pääasiassa muualla kuin kaupungeissa. Minusta nuo bensa-ajojen kulutuslukemat ovat aika hyvin linjassa siihen mitä kulutus oli, kun ei sähköajoa päässsyt syntymään. 7.0 - 7.5 on aika paljon alle 9, mikä näyttää olevan bensakoneen kulutustaso, kun se kuskaa autoa ja samalla lataa. Ja samaan aikaan tietysti myös kerätään talteen liike-energiaa.

    Kaupungissa bensaa kuluu n. 9 litraa sadalle silloin, kun polttomoottori tekee työtä, mutta akun avulla kulutus putoaa noin 5 litran kokonaiskulutukseen, koska väillä mennään sähköllä. Sehän on ihan hyvä tulos.

    Jos tämä laskelma aiheuttaa ahdistusta, niin pahoittelen. Joskus voisi ajatella laatikon ulkopuolelle.

    Yksi mielenkiintoinen koeajo tuossa on, jossa sähköajon osuus oli vain 3%? Siinä kulutus olikin sitten sen n. 7.

    Miksi laskelma ei pitäisi paikkaansa annetuilla lähtöarvoilla, jotka kaikki ovat Toyotan itse ilmoittamia?

    Ohessa otoksia koeajoista:

    Jarkko, 14.3. Vantaa
    Koeajon mukaan auton keskikulutus:5.5
    Laskettu keskikulutus bensa-matkalla:(0.5775litraa/5.985km)x100= 9.65
    Koeajon ajoaika: 13min 02s
    Laskennallinen ajoaika: 10.5/48=0.219h=13min 8s
    Koeajon ajomatka: 10.5km
    Koeajon keskinopeus: 48km/h
    Koeajon sähköajo: 43% = 0.43x10.5km= 4.515km
    Laskettu bensa-ajomatka: 10.5-4.515= 5.985km
    Laskettu kokonaiskulutus: 10.5 x 5.5/100= 0.5775litraa
    Oletettu keskikulutus sähköajolla: 0

    Jukka, 28.2. Viitasaari
    Koeajon auton keskikulutus:7.1
    Laskettu keskikulutus bensa-matkalla:(0.64litraa/8.73km)x100= 7.33
    Koeajon ajoaika: 9min 56s
    Laskennallinen ajoaika: 9/54=0.219h=10min 0s
    Koeajon ajomatka: 9km
    Koeajon keskinopeus: 54km/h
    Koeajon sähköajo: 3% = 0.03x9km= 0.27km
    Laskettu bensa-ajo: 9-0.27= 8.73km
    Laskettu kokonaiskulutus: 9 x 7.1/100= 0.64litraa
    Oletettu keskikulutus sähköajolla: 0

    Heikki, 28.2. Viitasaari
    Koeajon auton keskikulutus:6.0
    Laskettu keskikulutus bensa-matkalla:(0.606litraa/7.98km)x100= 7.6
    Koeajon ajoaika: 20min 30s
    Laskennallinen ajoaika: 10.1/29=0.348h=20min 52s
    Koeajon ajomatka: 10.1km
    Koeajon keskinopeus: 29km/h
    Koeajon sähköajo: 21% = 0.21x10.1km= 2.12km
    Laskettu bensa-ajo: 10.1-2.12= 7.98km
    Laskettu kokonaiskulutus: 10.1 x 6.0/100= 0.606litraa
    Oletettu keskikulutus sähköajolla: 0

    Kimmo 26.2., Turku
    Koeajon auton keskikulutus: 4.9
    Laskettu keskikulutus bensa-matkalla:(1.215litraa/13.4km)x100= 9.07
    Koeajon ajoaika: 26min 02s
    Laskennallinen ajoaika: 24.8/57=0.435h=26min 6s
    Koeajon ajomatka: 24.8km
    Koeajon keskinopeus: 57km/h
    Koeajon sähköajo: 46% = 0.46x24.8km= 11.4km
    Laskettu bensa-ajo: 24.8-11.4= 13.4km
    Laskettu kokonaiskulutus: 24.8 x 4.9/100= 1.215litraa
    Oletettu keskikulutus sähköajolla: 0

    Harri 04.03., Tampere
    Koeajon auton keskikulutus: 5.3
    Laskettu keskikulutus bensa-matkalla:(0.92litraa/11.3km)x100= 8.1
    Koeajon ajoaika: 27min 0s
    Laskennallinen ajoaika: 17.4/38=0.435h=27min 28s
    Koeajon ajomatka: 17.4km
    Koeajon keskinopeus: 38km/h
    Koeajon sähköajo: 35% = 0.35x17.4km= 6.1km
    Laskettu bensa-ajo: 17.4-6.1= 11.3km
    Laskettu kokonaiskulutus: 17.4 x 5.3/100= 0.92litraa
    Oletettu keskikulutus sähköajolla: 0

    Eipähän tuossa mikään nypi. Pitää vain ymmärtää, että sähköajolla mennään ne ajoreitin pätkät, missä perinteinenkin auto kuluttaa vähän ja polttomoottori käy siellä missä perinteinen auto kuluttaa myös paljon. Ts. Jos bensaa on polttomoottori-ajossa kulunut paljon, se ei meinaa sitä että Toyotan polttomoottori olisi epätaloudellinen.

    Itselläni on toyotan valmistama takavetohybridi, jonka tiedän olevan ainakin noita pienempiä Toyotoita epätaloudellisempi. Silti se vie minun maantiepainotteisessakin ajossa vähemmän bensaa kuin myös minulla oleva saman ikäinen 150 hp TDI, DSG farkku dieseliä.

    Molemmissa noissa talvi nostaa kulutusta lyhyillä matkoilla karusti, mutta vain hybridissä se näkyy kulutusnäytöllä. Varsinkin ne pylväät, jotka näyttävät joka minuutti l/100 km kulutusta, näyttävät niin korkeilta, ettei niiden perusteella uskoisi kulutuksen tankilla kuitenkin asettuvan viiden ja kuuden välille. Dieselin kulutusnäyttö taas jättää webaston kokonaan pois ja samaten suodattaa ainakin hetkellisen kulutuksen näytöstä jotenkin pois hiukkassuodattimen polton aikana tulleen kulutuslisän. Se siis vie aina talvisin huomattavasti enemmän kuin näytöltä voisi päätellä.

    Outoa varsinkin NHB:n ja Quun kommentoissa onkin se ankara hyökkääminen minun kirjoituksia vastaan.

    En väitä, että nuo laskelmat osoittaisivat Toyotan moottorin epätaloudellisuuden, kunhan kiinnitän huomiota siihen, ettei se sähkäajo synny tyhjästä, van bensaa käytetään nimellistä keskikulutusta enemmän silloin, kun auto lataa sähköajoosuutta varten.

    Ei noissa laskelmissa minkään pitäisi ketään nyppiäkään.

      
  • muokattu 21.03.2020 13:17

    Sinähän olet pääosassa HybridRules, ketä Toyotan markkinoit nyppii.
    Minua ei nypi yhtään, tekniikka peuhaa itsenäisesti bensan ja sähkön kanssa, mitä väliä käyttäjälle kumpi on bensa vai sähkö markkinajohtaja eri ajotilanteissa. Sähkömoottori tarvitsee energiaa, ja itselataava saa sitä edellä kerrotuilla tavoilla.
    Jos lähtisin nyt Helsingistä Lappiin verkosta ladattavalla Plug-in Hybridillä km40 km latausväleillä alkaisi varmaan ennen juhannusta nyppimään matkan kesto. Muuten ei päästä luvattuun yhdistetty 2,4 Litraa/100 km

      
  • Tahallisessa väärinymmärtämisessä vastapuoli koittaa viedä keskustelua pois aiheesta tai ei halua myöntää toisen tietoa oikeaksi.

    Lukija31722: "Mielestäni jokaisen autonostajan tulee hankkia sen verran ymmärrystä, että tajuaa tuon." Mainitsemaasi ymmärrystä (siunattua viisautta) ei voi hankkia jos ei sitä tekovaiheessa antajalla eikä vastaanottajalla ole ollut, toisin sanoen jos on lusikalla annettu ei sitä voi kauhalla vaatia.

      
  • muokattu 22.03.2020 06:41

    Voimalinjan sähköistäminen eri muodoissaan no lisätty alentamaan fossiilisen energian kulutusta, ja siinä on onnisuttu myös itselataavissa useilla litroilla/100 km yli 20 vuotta.
    HybridRules tekee epätoivoisia laskelmia kuinka paljon tämä säästöjä tuova voimalinja lisää polttomoottorin / sähkön kulutusta. Mitä "Sannia"?

      
  • Lunttaus toyota.fi sivuilta:

    Toyotan itselataavissa hybridiautoissa polttomoottori ja sähkömoottori toimivat saumattomassa yhteistyössä. Liikkeellelähdöt tapahtuvat aina sähkömoottorin voimin, ja ajon aikana auto vaihtaa täysin saumattomasti polttomoottorin ja sähkömoottorin tai näiden yhdistelmän välillä. Samalla auto kerää talteen jarruenergiaa, joka tavanomaisella autolla ajettaessa menisi hukkaan.

    Ajaminen Toyotan hybridiautolla on helppoa, hauskaa ja hiljaista – aseta vain vaihteenvalitsin D-asentoon, lähde kevyesti sähköllä liikkeelle ja nauti ripeistä kiihdytyksistä ja äänettömistä rullauksista. Ja mikä parasta – samalla säästät paitsi ympäristöä, myös selvää rahaa! Toyotan täyshybridillä ajat jopa PUOLET AJOSTASI sähköllä – hiljaisesti, päästöttömästi ja taloudellisesti.

      
  • Postauksesi saattaa aiheuttaa muutamissa keskustelijoissa henkistä pahoinvointia ja kasetti voi jumiutua totaalisesti.

    Toyotasta omat kokemukseni ovat yksinomaan pakettiautoista joita voi hyvällä syyllä kehua luotettaviksi ja erittäin hyviksi hyötyajoneuvoiksi.

    Tietyt automerkit aiheuttavat fanaattisesti johonkin merkkiin suhtautuvalle tarpeen ilmaista hyvin tunteenomaisesti mielipiteensä, niistä omasta mielestä toisarvoisista merkeistä. Täällä on muutamia merkkejä joita jotkut suorastaan inhoavat, se taitaa olla jo syntyessä DNA:ssa perittyä. Useimmiten sanottava on painokelvotonta potaskaa mutta täällä hieman hienostuneempaa vähättelyä ja mitätöintiä joka on yleensä mutua tai pelkkää sitä itseään.

      
  • Nämä keskustelut on suurelta osalta potaskaa, mutta hybridien voimalinja etenkin Toyotan markkinoinninosalta tuottaa pahaa mieltä. Etenkin itselataava on hankala käsite.
    Jos mökillä on Aggregaatti laitteisto, joka tuottaa sähköä esimerkiksi bensiini- tai dieselmoottorin voimalla, onko mökki itsenäinen sähkönsuhteen.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Nämä keskustelut on suurelta osalta potaskaa, mutta hybridien voimalinja etenkin Toyotan markkinoinninosalta tuottaa pahaa mieltä. Etenkin itselataava on hankala käsite.
    Jos mökillä on Aggregaatti laitteisto, joka tuottaa sähköä esimerkiksi bensiini- tai dieselmoottorin voimalla, onko mökki itsenäinen sähkönsuhteen.

    Toivoa sopii, että tuo mökkiläinen mahdollisimman pian liittyy valtakunnanverkkoon, jos pystyy. Itsensä sekä naapuriensa takia.

      
  • muokattu 22.03.2020 22:00

    @HybridRules kirjoitti:

    Toivoa sopii, että tuo mökkiläinen mahdollisimman pian liittyy valtakunnanverkkoon, jos pystyy. Itsensä sekä naapuriensa takia

    Sitähän ei tarvitse tosiaan yhtään miettiä sitä "jos pystyy" -osastoa jeesustellessaan. Sama tilannehan on naapurillakin samasta syystä tietenkin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit