Eu kielsi uusien polttomottoriautojen myynnin

18 kommenttia

Tämä teksti ja lopussa oleva kuva todistaa asian. Noihin päästörajoihin ei mahdu enää pelkällä polttomottorilla varustettuja autoja. Päästöraja tarkoittaa sitä, että autonvalmistajan koko automalliston kaikkien autojen yhteinen CO2-arvo alittaa tämän rajan.

http://www.aut.fi/ajankohtaista/uutiset/eu_hyvaksyi_autonvalmistajille_asetettavat_henkilo-_ja_pakettiautojen_hiilidioksidipaastojen_vahentamistavoitteet.2094.news

  
  • @Katukivi kirjoitti:
    Tämä teksti ja lopussa oleva kuva todistaa asian. Noihin päästörajoihin ei mahdu enää pelkällä polttomottorilla varustettuja autoja. Päästöraja tarkoittaa sitä, että autonvalmistajan koko automalliston kaikkien autojen yhteinen CO2-arvo alittaa tämän rajan.

    http://www.aut.fi/ajankohtaista/uutiset/eu_hyvaksyi_autonvalmistajille_asetettavat_henkilo-_ja_pakettiautojen_hiilidioksidipaastojen_vahentamistavoitteet.2094.news

    Ei tarkoita että yhteisen CO2-arvon pitää alittaa tuo raja, vaan keskimääräisen CO2-arvon pitää alittaa tuo raja. Se taas tarkoittaa, että osa malleista saa tuottaa tuota enemmän päästöjä, kunhan tarpeeksi moni tuottaa vahemmän. Siitä taas seuraa, että valmistaja saa myydä myös pelkällä polttomoottorilla varustettuja autoja.

      
  • Tekevätkö nyt uuden mäntämoottorin ostajat nerokkaan ratkaisun, vai löivätkö kirveensä kiveen?
    Huoli fossiilista polttoaineista on turhaa, sillä on aivan sama vrt tuleeko sähkömme ydinvoimalasta vai naapurin Jaakon polkupyörästä.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Katukivi kirjoitti:
    Tämä teksti ja lopussa oleva kuva todistaa asian. Noihin päästörajoihin ei mahdu enää pelkällä polttomottorilla varustettuja autoja. Päästöraja tarkoittaa sitä, että autonvalmistajan koko automalliston kaikkien autojen yhteinen CO2-arvo alittaa tämän rajan.

    http://www.aut.fi/ajankohtaista/uutiset/eu_hyvaksyi_autonvalmistajille_asetettavat_henkilo-_ja_pakettiautojen_hiilidioksidipaastojen_vahentamistavoitteet.2094.news

    Ei tarkoita että yhteisen CO2-arvon pitää alittaa tuo raja, vaan keskimääräisen CO2-arvon pitää alittaa tuo raja. Se taas tarkoittaa, että osa malleista saa tuottaa tuota enemmän päästöjä, kunhan tarpeeksi moni tuottaa vahemmän. Siitä taas seuraa, että valmistaja saa myydä myös pelkällä polttomoottorilla varustettuja autoja.

    Sana keskimääräinen näköjään jäi pois tuosta tekstistäni. Sana yhteinen oli tarkoitettu korvaamaan sanaa keskimääräinen, mutta parempi on sana keskimääräinen. Sitä juuri tarkoitin.

      
  • muokattu 11.01.2020 14:29

    Hyvin kiinnostavaa, voittaako lopulta vety akkusähköautot?

      
  • @Vital kirjoitti:
    Hyvin kiinnostavaa, voittaako lopulta vety akkusähköautot?

    Akkusähkö- ja vetyautot tulevat kulkemaan jatkossa rinta rinnan nykyisten bensiini- ja dieseautojen tavoin. Vetyautot eivät todellakkan katoa. Kaikki muut viritykset, joita on näiden lisäksi, katovat.

      
  • @Vital kirjoitti:
    Tekevätkö nyt uuden mäntämoottorin ostajat nerokkaan ratkaisun, vai löivätkö kirveensä kiveen?
    Huoli fossiilista polttoaineista on turhaa, sillä on aivan sama vrt tuleeko sähkömme ydinvoimalasta vai naapurin Jaakon polkupyörästä.

    Montako käpyä tarvitaan saadaksemme litran polttoainetta? Pikaisen laskutoimituksen mukaan peräkärryllinen. Kävyt ovat toisaalta ilmaisia ja niitä riittää.

    740 ottaa rennosti kun itse panikoin autoni arvon alennusta, no hän on oikeassa, ei syytä muutoksiin. Tankataan käpyjä.

      
  • @Katukivi kirjoitti:
    Tämä teksti ja lopussa oleva kuva todistaa asian. Noihin päästörajoihin ei mahdu enää pelkällä polttomottorilla varustettuja autoja. Päästöraja tarkoittaa sitä, että autonvalmistajan koko automalliston kaikkien autojen yhteinen CO2-arvo alittaa tämän rajan.

    http://www.aut.fi/ajankohtaista/uutiset/eu_hyvaksyi_autonvalmistajille_asetettavat_henkilo-_ja_pakettiautojen_hiilidioksidipaastojen_vahentamistavoitteet.2094.news

    Tavoitearvoja

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @Katukivi kirjoitti:
    Tämä teksti ja lopussa oleva kuva todistaa asian. Noihin päästörajoihin ei mahdu enää pelkällä polttomottorilla varustettuja autoja. Päästöraja tarkoittaa sitä, että autonvalmistajan koko automalliston kaikkien autojen yhteinen CO2-arvo alittaa tämän rajan.

    http://www.aut.fi/ajankohtaista/uutiset/eu_hyvaksyi_autonvalmistajille_asetettavat_henkilo-_ja_pakettiautojen_hiilidioksidipaastojen_vahentamistavoitteet.2094.news

    Tavoitearvoja

    Euroopan parlamentti on hyväksynyt ne lainsäädännöksi, joten eivät ne ole mitä tahansa tavoitteita:

    https://www.europarl.europa.eu/news/fi/press-room/20190321IPR32112/parlamentti-tukee-uusia-co2-rajoituksia-henkilo-ja-pakettiautoille

      
  • Mepit ja EU-maiden ministerit ovat hyväksyneet 37,5 % päästövähennystavoitteet uusille autoille EU:ssa. Tavoite on korkeampi kuin mitä komissio alun perin ehdotti (30 %). Lainsäädäntö asettaa myös 30 % hiilidioksidipäästöjen vähennystavoitteet uusille pakettiautoille vuoteen 2030 mennessä.

      
  • Onhan semmoinenkin direktiivi olemassa jonka mukaan kaikkiin vanhoihinkin kerrostaloihin pitää asentaa etäluettavat vesimittarit. Eri asia on sitten se milloin Suomi säätää asiasta velvoittavia määräyksiä.

      
  • Sanna Marinin hallituksen tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Kokonaan päästötöntä liikenteen pitäisi olla 2045. Liikenne tuottaa viidenneksen Suomen hiilidioksidipäästöistä.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Onhan semmoinenkin direktiivi olemassa jonka mukaan kaikkiin vanhoihinkin kerrostaloihin pitää asentaa etäluettavat vesimittarit. Eri asia on sitten se milloin Suomi säätää asiasta velvoittavia määräyksiä.

    Tuollaisilla direktiiveilla vaan ei ole mitään yhtymäkohtia tähän asiaan. Päästömääräykset koskevat koko EU:ta.

      
  • muokattu 12.01.2020 06:42

    Tekniikan maailmaa moititaan monesti verkkolehden juttujen otsikoinnista.

    @_Quu kirjoitti:
    Sanna Marinin hallituksen tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Kokonaan päästötöntä liikenteen pitäisi olla 2045. Liikenne tuottaa viidenneksen Suomen hiilidioksidipäästöistä.

    Eikös vaalit ole kolmen vuoden päästä?

      
  • @Herbert kirjoitti:

    Eikös vaalit ole kolmen vuoden päästä?

    Eikös vallassa oleva hallitus aseta ne tavoitteet, siihen en ole perehtynyt kuinka ne sitoo seuraavien hallitusten päätöksiä.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:

    Eikös vaalit ole kolmen vuoden päästä?

    Eikös vallassa oleva hallitus aseta ne tavoitteet, siihen en ole perehtynyt kuinka ne sitoo seuraavien hallitusten päätöksiä.

    Se riippuu siitä käykö hallitukselle kuin kävi Sininen tulevaisuus -puolueelle, eli ovatko jatkamassa linjausta vai ohjaako jatkossa joku muu toiseen suuntaan.

    Esimerkiksi yksi linjaus muuttui SDP:n otettua hallitusvastuun; "otetaanko lisää velkaa vai alettaisiinko jo elämään sen mukaan mihin on varaa?". SDP otti heti lisää velkaa entisten yli 100 miljardin lisäksi.

      
  • @Karrette kirjoitti:
    SDP otti heti lisää velkaa entisten yli 100 miljardin lisäksi.

    Kun tässä palstalla keskustellaan autojen tulevaisuudesta, niin kantasi on ilmeisesti lisätä autoilun verotusta, ettei valtionvelkaa tarvitse ottaa.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:

    Eikös vaalit ole kolmen vuoden päästä?

    Eikös vallassa oleva hallitus aseta ne tavoitteet, siihen en ole perehtynyt kuinka ne sitoo seuraavien hallitusten päätöksiä.

    Se riippuu siitä käykö hallitukselle kuin kävi Sininen tulevaisuus -puolueelle, eli ovatko jatkamassa linjausta vai ohjaako jatkossa joku muu toiseen suuntaan.

    Esimerkiksi yksi linjaus muuttui SDP:n otettua hallitusvastuun; "otetaanko lisää velkaa vai alettaisiinko jo elämään sen mukaan mihin on varaa?". SDP otti heti lisää velkaa entisten yli 100 miljardin lisäksi.

    Oikea tieto: Sipilän ja Orpon hallitus otti 7 miljardia velkaa tuon 100 miljardin päälle.

      
  • Tuo vuoden 2025 lukema 81 g/km tarkoittaa, että silloin on jo viimeisetkin ymmärtäneet, että polttomottoriautolla ei ole enää mitään tulevaisuutta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit