AMS kertoo että Passatin sedanversion valmistus saattaa loppua. Puolikombi Arteon olisi niille jotka haluavat sedantyylistä autoa.
"I Europa kommer det troligen räcka med den rymliga halvkombin Arteon för att tillfredsställa de kunder som vill ha en sedan eller något liknande."
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20201202/passat-sedan-ar-snart-passe/
Mielenkiintoista, ottaen huomioon että ei siitä ole kauaa kun farmarit olivat liipasimella. Jonkun sukupolven golf tällä vuosituhannella taisi mennä pitkään ilman farkkua (ja tietenkään I ja II Golfista sitä ei koskaan ollutkaan).
Toinen mielenkiintoinen kommentti artikkelissa oli, että polttisversioille povataan keskimäärin kaksi sukupolvea, markkina-alueesta riippuen.
Autosukupolvi lienee n. 6 vuotta joten 12 vuoden päästä polttikset alkavat olla heippa. Euroopassa todennäköisesti ja valtaosin aiemmin?
Euroopassa sedaneita ei niin kovin paljon myydä, kun siellä kaikenmaailman tupaöljyllä kukkuvat farmareiden suosimat korimallit ja pikkuautot ovat olleet kova juttu. Muilla mantereilla asiat ovat olleet toisin. Volkkari on matkalla kohti sähköistä tulevaisuutta, johon kuuluu Passatin kanssa samoille apajille tuleva aerodynaaminen sedan. En pidä mitenkään kummallisena päätöksenä olla kilpailematta kahdella eri mallilla samassa luokassa. Tesla on osoittanut, että sedan on elinvoimainen korimalli.
Käsittääkseni Teslalla ei ole sedania mallistossaan ollenkaan? On vain hatch-back ja SUV -malleja ja tietysti huippuhieno pick-up
Eikös model 3 ole sedan - vaikka onkin aika luiskaperäinen.
Muuten olen sitä mieltä, että sedan saa mennäkkin. Iso takaluukku parantaa niin selvästi auton käytettävyyttä. Itsellä on yhtenä autona sedan ja voin sanoa suoraan, että se on ominaisuus joka melkein tarkoittaa sitä, että sinulla pitää olla toinenkin auto. Jos haluat saada laitettua polkupyörän autoon, saat sen helposti yksin farkkuun tai tila-autoon mutta sedaniin joudut pujottelemaan sen niin hankalasti sisään, että joudut melkein ottamaan toisen avuksi. Jääkaappia tai pesukonetta et saa sedaniin ollenkaan. Lisäksi melkein kaikissa sedaneissa takapenkin pääntila on rajoitetumpi kuin vaikka farkuissa.
BMW:n 3-sarjan ja 5-sarjan hybridimallit ovat molemmat sedaneita, tässähän on takana puhtaasti aerodynaamisen ja keveämmän auton pidempi toimintamatka. Autoteollisuuden tavoitteena on taloudellisuus ja sähköistetyn ajomatkan kasvattaminen. Itse olen aina pitänyt sedania mukavana, hyvin käytännöllisenä ja klassisen linjakkaana mallina jota on ilo katsella. BMW:n 5-sarjan sedan on omaan silmään sopivin siksi koska se on konstailemattoman konservatiivinen malli. Monessa maassa sedania pidetään edelleen menestyksen symbolina. Hyvin varustelluissa sedaneissa on ollut jo pitkään suksiluukut ja osissa kaatuvat takaistuinten selkänojat joten käytännöllisyys on monessa suhteessa aivan riittävä.
https://www.netcarshow.com/bmw/2017-5-series/1280x960/wallpaper_a3.htm
https://www.netcarshow.com/bmw/2017-5-series/1280x960/wallpaper_a7.htm
BMW vitosella ei ole mitään, mikä päihittäisi Audin, käytännöllisyydessä ja ulkonäössä.
Audi A5 Sportback Business Advanced 40 TFSI quattro S tronic
Audi A5 on hämmästyttävän mukava ajaa. Mukavuus muodostuu uuden kevythybridilinjaston jouhevasta kulusta ja tehokkaasta, mutta repimättömästä kiihdytyksestä kera 7-nopeuksisen DSG-vaihteiston.
Matkustamossa voi nauttia kruisailutunnelmista.
Tunnelma muodostuu tiukasti tiehen nipistyvästä quattro-nelivedon otteesta, tasaisesta vakaasta menosta ja matkustamon hiljaisuudesta. Kaikki terävät tieäänet ja rysähdykset on saatu eliminoitua
Itse olen kyllä saanut sen käsityksen että SUV myynti on mennyt euroopassa sedanien ohi viimevuosikymmenellä ja farkut tulevat tuossa myytyjen automallien listassa komantena. Ennen SUVien myynnin räjähdystä sedanit olivat eniten myytyjä. Näin näyttää olevan myös mobile.de:n tilastoissa. Jos ottaa esim. vm. 2017 ja uudemmat, niin SUVeja on eniten tarjolla, sitten sedaneita ja komantena farkut. Vaihdettaessa vaikka vm. 2007 ja uudemmat myynnissä olevat ajoneuvot niin sedaneita on eniten, sitten SUVit ja kolmantena farkut.
Riippuu tietenkin määritelmästä, mutta näin minäkin olen ymmärtänyt. En tiedä, olenko oikeassa, mutta minulle sedan on korimalli jossa on matkustamosta erillinen tavaratila. Farkussa on takatila avattu suureksi matkustamon kanssa yhtenäiseksi tavaratilaksi. Liftback, combicoupe, jne. on näiden välimuoto, joka voi osua lähes minne tahansa ääripäiden väliin.
Minusta on ikävää, että tilavien sedanien valikoima on häviämässä, koska pidän hyvänä sitä, että autoja tehdään myös muihin kuin minun tämän viikon käyttötarpeisiin. On sitten mistä valita, jos vaikka oma käyttötilanne jollain tavoin muuttuu myöhemmin.
Mainitsemistasi syistä olen tosin itsekin harkitsemassa paluuta takaisin paremmat kuljetustilat tarjoavaan korimalliin.
Hatchback (=luukkuperä) on nimensä mukaisesti malli, jossa takakontti on saranoitu katon reunaan ja siten lastausaukko on kookas. Takaikkuna on osa luukkua. Sedanissa saranointi on auton vyötärölinjan hujakoilla ja lastausaukko on siten ahtaampi. Model 3 on selkeästi sedan.
Joo, kun tarkemmin katsoin Teslan sivuja, niin onhan Model 3 sedan. Takaluukun saranat vain näyttävät olevan aika ylhäällä taakse kaartuvan lasin molemmin puolin. En ole koskaan nähnyt Model 3 takaluukkua avattuna. Mutta hiukan kolmonen on kuin "piilosedan". Kaatuuko siinä takapenkkien selkänojat eteen niin, että muodostuu yhtenäinen tavaratila? Jos katsoo korin rakennekuvaa, niin tavaratilan ja takapenkkien selkänojan välissä ei näytä olevan peltiä. Eikö normisedanissa ole tukiristikko siinä kohdassa?
https://cdn.tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/2019/04/tm_tesla_3_ka_takapenkin_kaato_007-1-1024x683.jpg
https://cdn.tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/2019/04/tm_tesla_3_ka_takaluukku_037-1-1024x683.jpg
Tuossa vastaus viimeiseen. Klikkaa kuvat esiin.
https://www.netcarshow.com/bmw/2017-5-series/1280x960/wallpaper_a7.htm
Kolmonen näyttää olevan sedanin ja hatchbackin risteytys. Kumpikohan se sitten voittopuolisesti on? Kompromissi joka tapauksessa, sisältää hatchbackin etuja ja sedanin haittoja tavarankuljetuksen kannalta.
Eiköhän suurimmassa osassa sedaneita takapenkit käänny niin kuin tuossakin. Takaluukku tuossa on kyllä huonoimmasta päästä ajatellen tavaroiden laittoa kyytiin. Tuossa näyttäisi olevan sedanin huonot puolet korostetusti ilman mitään hatchbackin etuja.
Tuossa on normaalit sedanin edut eli pieni ilmanvastus, puhtaana pysyvä takalasi ja jäykkä kori.