Brittilehti: Jos huhu Toyotan akkukeksinnöstä pitää paikkansa, nykyisistä sähköautoista tulee vanhanaikaisia yhdessä yössä
Brittiläinen autolehti Cars UK kertoi perjantaina, että Toyota esittelee vuonna 2021 ensimmäisessä täyssähköautossaan kiinteäelektrolyyttisen ajoakun.
Jos sähköautot jostain syystä kiinnostavat, varminta olisi että nyt ei ainakaan osta sähköautoa omaksi. Jos nimittäin tuo huhu pitää paikkaansa, vanhalla akkutekniikalla varustetut sähköautot menettävät arvonsa alta aikayksikön.
Se on harkinnanpaikka kanttaako minkäänlaista uutta autoa ostaa, niitä saa liisattua arvonalenemalla, riski autonarvosta jää liisaajan piikkiin.
Tuli tuosta tojotan akusta mieleen aikoinaan, kun 486 siirryttiin Pentium-aikaan.
Hyvä kun ehti viedä kompuutterin kotiin, niin oli ilmestynyt uutta tekniikkaan samaan hintaan...
Liisaus voi olla hyväkin vaihtoehto, mutta onko se kallista, niin sehän selviää laskuharjoituksella.
Aina pitää muistaa, että myös yksityisliisaus on tuote, josta välikädet ottaa katteen päältä.
Sieltä tarjonnan seasta voi löytää hyviäkin tarjouksia.
Kuten oli pari vuotta sitten Volvolla.
Volvo lähti rytinällä XC70 T8 lataushybridillä liisinkimarkkinoille.
Parilla kaverilla on sellainen ja kun sopparissa on kolmen vuoden ja 60 000km jälkeen 50 000€ hyvityslupaus, niin siinä ei ole menneet rahat hukkaan.
Toki oma se auto ei ole missään vaiheessa ollut, mutta onko se kaikkein tärkein asia, että kenen nimi lukee rekisteröintitodistuksessa omistajan kohdalla.
Hinnat varmasti tippuvat, mutta miksi ajattelet että se koskisi vain nykyisiä sähköautoja? Sähköautojen ominaisuudet ovat monilta osin jo nyt selvästi polttiksia parempia, merkittävimmät negatiiviset erot ovat akun kestossa / lautausnopeudessa, ja toki hinnassa. Jos solid state -akku ratkaisee nämä ongelmat, niin kyllähän se väistämättä laskee myös polttisten hintoja.
Käytettyjen markkina ei välttämättä lyhyellä aikavälillä reagoi tähän ihan suoraan, koska käytettyjen sähköautojen tarjonta on pientä. Ja esimerkiksi 200km rangella varustettu auto voi hyvinkin täyttää ostajan autolle asettamat vaatimukset ja tarpeet. Tarjonnan vähyydestä johtuen näiden autoken hinnat eivät välttämättä romahda, vaikka markkinoille tulisikin uutta tekniikkaa.
ALD tiedotti pari viikkoa sitten nostaneensa ladattavien autojen jäännösarvo-olettamaa, eli laskeneensa niiden leasingvuokria. Oma plugarini oli edullisempi liisata kuin vastaavahko diesel.
Ennen kuin voidaan sanoa muiden akkujen vanhentuneen käsiin, olisi hyvö tietää edes jotain faktoja tuosta mahdollisesti markkinoille tulevasta akusta. Verrokiksi voisi ottaa esim. Teslan pian markkinoille tulevan uuden akun.
Akku on täyttä polttoainesäiliötä monikymmenkertaisesti painavampi vaikka auton toimintamatka yhdellä latauksella on selvästi pienempi kuin tankillisella, talvella akku hyytyy, akun lataaminen on hitaampaa kuin tankkaaminen. Mitkä ne edut oikein ovat - siis autoilijan näkökulmasta ?
Mitä tuossa on seurannut viimeiset melkein kymmenen vuotta SSD Akkujen testejä autoissa maailmalla esim. Audi niin onhan tuo aivan vallankumouksellinen suorastaan hirvittävä ero niin hyvässä kuin pahassa.
Energiasisältö/L on ollut 2,5 - 5 kertaa parempi parhainta nykyakkua kohtaan.
Jäähdytysongelmat yksinkertaistuvat.
Merkittävää säästöä koituu luonnolle kun akkumateriaalien kaivaminen voidaan puolittaa vaikka range vähän yli tuplattaisi nykyisistä sähköautoista.
Mikäli nykyiset ranget pidettäisiin tarvittaisiin parhaimmillaan 5 kertaa vähemmän akkumateriaaleja.
Menevät myös huomattavasti pienempään tilaan pelkän ladontatekniikan takia.
Paloturvallisempi kuin yksikään bensa-auto kun kiinteäelektrolyyttisiä ei ole testeissä saatu palamaan edes yrittämällä ja moni arvostaa henkeään kyllä.
Huonona puolena Euroopassa hyvin alkanut sähköautojen myynti voi hetkeksi seisastua saattaen autotehtaat todella liemeen korvia myöten.
Mikäli Toyota nyt ilmoittaa luvatusti 2-3 kk päästä tuovansa ensivuoden myyntiin SSD akuilla olevat autot edes lähelle nykyhinnoin on katastrofi valmis automarkkinoilla.
Toyotan ja Panasonicin akkutehtaan johtajahan ilmoitti jo 2019 maaliskuussa SSD akkujen tuotantolinjojen olevan valmiina kun vaan johdolta käsky käy ja silloin oli luvattu esittely olyppialaisiin. Toyota tietysti hyötyy valtavasti markkinoista mikäli tuotantomäärät ovat riittäviä ja riittävä tuotantomäärä pitäisi hinnankin kohdillaan.
Onneksi muutamalla muullakin on jo valmiina SSD akkujen tuotanto valmius. Esim. Solid Bower 2019 sai valmiiksi täysin automatisoidun akkulinjan ja on jo toimittanut yli 250 prototyyppiä ja toivottavasti tuo tehdas on skaalattavissa ja samoin muillakin valmistajilla toivottavasti löytyy nopeasti tuotantovalmiutta.
Muutos on raju ja laittaa hetkeksi muut nykyisillä akkutekniikoilla polvilleen pahemman kerran.
Vielä kun Toyotan haave 10-20 kertaisineen energia sisältöineen nykyisiin akkumateriaaleihin nähden Lion-ilma-akuista toteutuu vuoteen 2030 menessä tai aikaisemmin niin vetyautot voidaan unohtaa.
Uudella SSD akuilla oikeastaan mikään sanomasi ei pidä paikkaansa ei edes latausnopeus häviä tankkaamiselle.
Sähköauto painaa tyypillisesti n. 200kg polttisversiota enemmän (esim. Golf vs ID3). Täysi tankki painaa n. 50kg, eli ero on 4-5 kertainen. Monikymmenkertainen tarkoittaisi vähintään 1000kg eroa. Olkoonkin että painovertailussa on mukana myös moottori, ei pelkästään akku vs. tankki.
Jos luit mitä kirjoitin, niin sanoin että negatiivinen ero on akun kestossa eli rangessa. Se toki lyhenee talvipakkasilla ehkä 30%, mutta lisääntyy se polttoaineenkulutuskin. Käyttötarve määrittelee sen onko tällä mitään merkitystä. Monelle ei ole, toisille se on ratkaisevaa. Kirjoitin aiemmin myös että se parin sadan range voi hyvinkin täyttää monen tarpeet ja vaatimukset.
Noh, niihin etuihin.
Meidän perheessä on kaksi autoa. Toisen, 10 vuotiaan bensa-auton, voisi heittämällä korvata millä tahansa sähköautolla. Ja korvataankin parin vuoden sisällä, joko jollain uudella halpasähkärillä, tai sopivalla käytetyllä. Olen aivan varma että samanlaista kysyntää on monella muullakin, joten käytetyille sähköautoille riittää kysyntää.
Ykkösauto on plugari, pääasiassa siksi että se piti vaihtaa tänä syksynä, eikä sopivaa, eli isoa farmaria, vielä saanut täyssähköisenä Budjetti ei sallinut Teslan Model Xää.
Katsotaan nyt rauhassa että niistä tulee jotain faktaa. Viimeisin luotettavan oloinen lähde oli kesältä, jossa Toyotalta sanottiin että massa tuotantoon menee vielä vuosia aikaa. Ja miksi Toyota puuhaisi vetyauton parissa ja tuollainen akku olisi takataskussa?
Mikäli tämä ennakoi brittiuutista näemme varsin pian Toyotan vedon.
Toyota antaa esimakua sähköisestä tulevaisuudesta tulevina kuukausina
Toyota on ilmoittanut näyttävänsä tulevaisuuden suuntaviivoja täyssähköisen mallin kautta lähitulevaisuudessa.
jatkuu.
https://autotoday.fi/toyota-antaa-esimakua-sahkoisesta-tulevaisuudesta-tulevina-kuukausina/
Kun vertaa akun painoa ja täyden polttonestesäiliön painoa, pitää verrata myös toimintamatkaa. Parasta olisi verrata automalleja joita saa sekä bensa- että sähkökäytttöisinä, silloin saa vertailukelpoista tietoa. Nuo mainitsemasi edut ovat myös polttomoottoriautoissa, ne voivat olla hiljaisia, vakaita ajettavia (suuri paino ei ole etu ajo-ominaisuuksienkaan suhteen), edullisia käyttökustannuksiltaan (verotus on tietenkin suuri tekijä tässä) ; kotona ei voi toki tankata mutta tankkaus kestää vain 1-2 minuuttia, ja useimmissa taloyhtiöissä käytössä oleva lämmitystolppa sisältää 2 tunnin ajastimen eikä schuko kestä pitkäaikaista latausta, eli rahaa kuluu ennen kuin siitä latauksesta saa edessä lyhyen matkan käytössä huolettoman. Ympäristöarvoissa pitää ottaa huomioon auton valmistuksen aiheuttamat päästöt. On laskettu (CLEPA/Vavassori) että jos koko Euroopan ajoneuvokanta muutettaisiin sähköautoiksi, käytönaikaisten päästöjen osalta globaalit hiilidioksidipäästöt pienenisivät 0,4 prosenttia. Valmistuksenaikaiset päästöt pienentävät prosenttia lisää.
Vetyautossa ja itselataavissa on akku
Ehkä totuus hiilidioksidipäästöistä on lähempänä tätä
Suomi on mallimaa, mutta nykyisellään sähköautot eivät välttämättä tuota ilmastohyötyjä kaikkialla Euroopassa - ”Eivät auta, jos sähköverkko ei nopeasti puhdistu”
Rosa Lampela10.12.202012:34|päivitetty10.12.202012:36AUTOENERGIA
Suomessa ja neljässä muussa maassa sähköntuotanto on niin puhdasta, että sähköautoista saadaan ilmastohyötyjä yli 99 prosentin todennäköisyydellä.
Kaavioita jutusta
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/df099530-b2d6-4d5f-bcd8-46a4d997c208?ref=ampparit:bd33
Nykyisellä sähköntuotantorakenteella sähköautoista on odotettavissa ilmastohyötyjä 75-99 prosentin todennäköisyydellä EU-maissa keskimäärin, arvioidaan tuoreessa tutkimuksessa. Sen on julkaissut korkeatasoinen tiedelehti Sustainability.
”Tässä on taustalla voimakkaana käynyt keskustelu siitä, mikä on sähköautojen merkitys EU:n ja tietysti maakohtaisten päästötavoitteiden saavuttamisessa”, kertoo tutkimuksessa mukana ollut Islannin yliopiston kestävän rakennetun ympäristön professori Jukka Heinonen.
Suomessa sähköntuotanto on niin puhdasta, että täällä sähköautot ovat yli 99 prosentin todennäköisyydellä polttomoottoriautoja ilmastoystävällisempiä.
Suurimmassa osassa eli 14 tarkastelluista maista todennäköisyys sähköautojen tuomiin ilmastohyötyihin 75-99 prosenttia. Myös EU:n keskiarvo sijoittuu tähän ryhmään.
Viidessä maassa todennäköisyys on 50-70 prosenttia. Kuudessa maassa todennäköisyys on alle 50 prosenttia.
Lue lisää:
Boris Johnson täräytti pommin: Britannia kieltää uudet bensiini- ja dieselautot 2030 alkaen
Teslojen myynnin kasvu 1300 % – Viro tukee sähköauton ostoa muhkealla summalla
”Toki sähköautojen tuloa kannattaa varmasti silti tukea, mutta samaan aikaan pitää tehdä nopeita toimenpiteitä sähköverkon kanssa”, Heinonen sanoo.
”Sähköautot ovat parempi vaihtoehto kuin nykyiset polttomoottoriautot. Joka tapauksessa fossiilisten polttoaineiden polttamisesta pitää päästä eroon.”
Kolmannen kerran. Olen puhunut nykyisistä sähköautoista, ja käyttäjäryhmästä jolle niiden range riittää. Silloin on ihan samantekevää suhteuttaa toimintamatkoja. Mutta vaikka suhteutettaisiinkin, niin se ei silti tee erosta monikymmenkertaista. Mutta tämä on siis asia jonka sanoin jo ensimmäisessä vastauksessani, nykyiset sähköautot häviävät ajosäteessä polttomoottoriautoille, ja solid state -akut saattavat kenties poistaa tämänkin ongelman. Joten se range ei nyt ole tämän keskustelun kannalta relevanttia, asia käsiteltiin jo.
Eikä sieltä tankilta minuutissa selviä, sinne pitää ajaa, pitää syöttää kortti maksupäätteeseen jne. En väitä sen olevan mikään kohtuuton vaiva,mutta ainakin minä laitan mieluummin töpselin seinään joka päivä kuin käyn kerran viikossa tankilla. Plugarilla ajo on puolittanut tankkauskäyntini, ja olen siihen tyytyväinen.
Saman mallin vertailukelpoisia ei tule äkkiseltään mieleen. Golf ja ID3 ovat kohtalaisen vertailukelpoisia, Hyundai Konassa hybridin ja täyssähkön painoero on vajaa 150kg. Volkswagen UPissa painoero on 300kg. Eli ei puhuta tonniluokasta.
Pyysit vertailemaan samaa mallia, mutta jatkat sanomalla että polttomoottoriautot voivat olla hiljaisia,ajo-ominaisuuksiltaan hyviä, ja käyttökustannuksiltaan edullisia. Toki toki, mutta kun verrataan samaa tai vastaavaa automallia, niin sähköauto vie näissä voiton.
Ja mitä tulee niihin latausmahdollisuuksiin, niin edelleen puhun siitä että on olemassa iso määrä potentiaalisia ostajia joille nykyautot ovat jo riittäviä, ja kysyntä ylittää tarjonnan. Pitkää matkaa tai latauspaikattomat kerrostaloasujat eivät ole tätä kohderyhmää.
Valmistuksen aikaiset päästöt tulevat varsin nopeasti kuitattua, ja esim. VW lupaa että myös valmistuksen CO2t kompensoidaan.
Eivät sähköautot, varsinkaan nykyiset, kaikille sovi. Paljon pitkää matkaa ajaville vaihtoehtoja on polttisten lisäksi lähinnä Tesla, joka taas on monelle liian kallis. Mutta NIILLE JOILLE SE SOPII tuo sähköautoilu selkeitä etuja verrattuna vastaavaan polttikseen.
Yritin vähän perata, mitä Toyotan tiedotteet, tai johtotason henkilöt itse ovat sanoneet haastatteluissa sen sijaan, että siteeraisin, lehteä, joka siteeraa jotain toista lehteä, joka siteeraa jotain toista lähdettä, joka siteeraa jotain muuta tahoa.
Keiji Kaita, executive vice president of Toyota Motor Corp.'s powertrain company and field general manager of its battery business (en lähde kääntämään) kertoi Automotive Newsin haastattelussa muutama kuukausi sitten:
"Toyota is developing the solid-state batteries through Prime Planet Energy & Solutions Inc., a joint venture with Panasonic that started operations in April and has about 5,100 employees, including 2,400 at a Chinese subsidiary. One of the joint venture's missions is to manufacture and sell automotive solid-state batteries. Toyota is still on track for limited production by 2025, Kaita said.
But those batteries initially will cost more than lithium ion batteries given the lack of scale. He speculated that volume will remain very low in the early years."
https://www.autonews.com/automakers-suppliers/solid-state-batteries-track-toyota
Toyotan ensi vuonna julkaistavan täyssähköisen SUV:n tiedotteessa ei puhuta mitään SS-akustoista:
https://newsroom.toyota.eu/toyota-to-preview-all-new-battery-electric-suv/
Toyotan ensi vuonna julkaistavan täyssähköisessä Proace-pakussa on li-ion -akusto:
https://newsroom.toyota.eu/toyota-further-expands-electric-line-up-choice-with-new-proace-verso-electric/
Yhteenveto:
Toyotalla on tavoitteena saada SS-akustojen pienimuotoista tuotantoa vuonna 2025. Toyota arvioi tuotantomäärien pysyvän erittäin vähäisinä ensimmäisten vuosien ajan. Lisäksi hinnat ovat litium-akkuja korkeammat. Toyota aikoo itsekin käyttää litium-akkuja tulevissa julkaisuissaan.
Pohdintaa:
SS-akustot ovat toteutuessaan mahtavan hieno juttu, mutta niiden esiinmarssia joudutaan odottelemaan vuosikymmenen lopulle. Nyt ostetun litium-akkuisen sähköauton hinnalle, tai arvon säilymiselle, noilla ei siis ole minkäänlaista merkitystä.
Olennaista on ymmärtää myös se, ettei litium-akkujen kehitys ole saavuttanut huippuaan, vaan tässä vuosien kuluessa niidenkin kehitys etenee merkittävästi. On siis mielenkiintoista nähdä, mikä vertailutilanne on, kun solid statet vihdoin saadaan massatuotantoon.
Teslan alkusyksystä julkaisema 4680-kenno näyttää jo melkoisia edistysaskeleita. Latausaika 10-80% laskee 25 minuutista 15 minuuttiin. 10-50% kestää arviolta 7 min. Kennojen kuluminen käytön myötä on erittäin vähäistä, sillä ne eivät lämpene kuorman (kiihdyttely tai suurteholataus) aikana samalla tavoin, kuin nykyisin käytössä olevat kennot. Degradaatio johtuu nimenomaan toistuvan lämpölaajenemisen aiheuttamista mikrovaurioista kennossa. Lisäksi valmistuskustannukset ovat merkittävästi nykyistä alhaisemmat.
https://insideevs.com/news/448893/tesla-model-3-4680-charging-power-size/
Jatkona edelliseen. Mietin, miten solid statet vaikuttaisivat omaan käyttööni. Lopputulos: eivät mitenkään. Ajan arviolta 90-95% ajoistani kotilatauksilla. Satunnaiset pitkät (yli 400 km) roadtripit kulkevat yhtä nopeasti, kuin polttiksella, koska kyytiläiset vaativat enemmän taukoja, kuin auto.
Akio Toyoda alkoi kiirehtimään n. kolmevuotta sitten SSD akkuautoja
Toyota suunnittelee sähköautojen kehitysaskelta vuodelle 2022
Hybrideihin ja vetyautoihin pitkään nojannut Toyota on kehittämässä sähköautojen akkutekniikan kehitysaskelta vuodelle 2022.
Viime vuonna sähköautosuunnitelmiaan tarkistanut Toyota on tuomassa lähivuosina markkinoille uuden akkutyypin, joka ratkaisisi monia nykyisen akkutekniikkan ongelmia. Nestemäisen elektrolyytin sijaan uudet akut luottavat kiinteisiin elektrolyytteihin, mikä toisi lukuisia etuja muun muassa sähköautokäytössä.
Akkujen energiatiheys on suurempi, joidenkin arvioiden mukaan jopa kolminkertainen, joten tekniikka antaisi enemmän mahdollisuuksia toimintamatkan tai akuston sijoittamisen suhteen. Lisäksi akkutyyppi mahdollistaisi todellisen pikalataamisen vain muutamissa minuuteissa. Kiinteiden elektrolyyttien ansiosta akku kestäisi myös kylmää huomattavasti nykyistä litiumionitekniikkaa paremmin, ja nesteetön rakenne toisi etuja myös akkujen turvallisuudessa.
Kehitystyön lisäksi Toyotalle haasteita asettaa sarjatuotanto, sillä uusi akkutekniikkaa vaatii aiempaa tiukempaa laadunvalvontaa ja tuotannon tasalaatuisuutta. Toyotan edustaja ei suoraan vahvistanut japanilaislehti Chunichi Shimbunin tietoja, mutta yhtiön edustaja kertoi, että täysin kiinteät akut ovat yhtiön tuotekehitysohjelmassa 2020-luvun alkupuolelle. Täysin uuteen pohjalevyyn perustuva automalli nähtäisiin sisäpiiritietojen mukaan Japanin kotimarkkinoilla 2022.
Merkittävällä kehitysaskeleella Toyota voisi kuroa kiinni kilpakumppaneidensa Nissanin ja Teslan etumatkaa ladattavissa sähköautoissa. Toyotan sähköautostrategia perustui pitkään pelkkiin hybreidihin ja vetypolttokennoautoihin, mutta japanilaisjätti on sittemmin tullut toisiin ajatuksiin ladattavien sähköautojen käyttökelpoisuudesta.
yhtiön edustaja kertoi, että täysin kiinteät akut ovat yhtiön tuotekehitysohjelmassa 2020-luvun alkupuolelle. Täysin uuteen pohjalevyyn perustuva automalli nähtäisiin sisäpiiritietojen mukaan Japanin kotimarkkinoilla 2022.
Prototyyppi luvattiin 2020 kesä olympialaisiin.
https://www.carsuk.net/toyota-to-reveal-solid-state-batteries-in-2020-as-ev-move-gathers-pace/
Ja nyt mahdollinen aikaistaminen vuoden 2022 aikataulusta uudella alustalla ensivuodeksi 2021 ei kuulosta ollenkaan mahdottomalta.
https://evbite.com/toyota-to-reportedly-reveal-solid-state-battery-equipped-ev-next-year/
Ps.yhden skenaarion mukaan akut olisivat n. 1000 km rangella ja viisi kertaa nykyisiä pienempiä tilavuudeltaan.
Tankkaminen vie aikaa 15 s/10 l + kortin höylääminen ja kuitin otto yhteensä alle 30 s. Alle kahdessa minuutissa 1000 kilometrin pa. Sähkärillä vastaavaan tarvitaan MW-luokan lataustehoa.
Puhut järkeä kuten yleensäkin, mutta näissä kahdessa argumentissa on ristiriita. Paksu lumi- tai sohjokerros tiellä pitkällä matkalla on harvinainen tilanne, jolloin tietenkin kummankin kulutus nousee ajovastuksien vuoksi selvästi. Polttiksenkin kulutus nousee myös helpommissa talviolosuhteissa pätkäajossa, jolloin rangella ei ole mitään merkitystä.
Mutta silloin kun ajetaan kaikkein tyypillisimmässä talvisäässä pakkaskelissä joko sulaa tietä tai lumi- ja jääpolannetta niin kauas, että sähköauton range alkaa kiinnostaa, ei polttoaineen kulutus kasva käytännössä lainkaan. Talvirajoitukset kompensoivat polttiksen tahmean lähdön pidemmällä matkalla sangen hyvin. Jos akun riittävyys on merkittävä asia, silloin polttikselle ei tarvitse laskea talvilisää.
Lyhyellä matkalla sen sijaan polttiksen esilämmitys pitää tietenkin laskea mukaan kulutuslisään, koska oletuksenahan on, että tekniikasta riippumatta kylmällä autolla ei lähdetä ajamaan.
Juuri näin. Jo nykyiset sähköautot riittävät varsin hyvin tuohon kohtuullisia matkoja liikkuvaan perheen toiseen tai kolmanteen autoon varsin hyvin. Eihän sitä ole tarkoituskaan ladata ikinä muualla kuin kotona.
Minun kielenkäytössäni akku kestää siihen saakka kunnes hajoaa, ei siihen saakka kunnes virta loppuu.
Jos ajankulua alkaa laskemaan, niin poikkeaminen reitiltä tankille vie aikaa. Sähköautolla lataaminen pääsääntöisesti tapahtuu parkissa esim. kotona tai työpaikalla, niin noita liikenneasemalla tehtäviä latauksia tulee vain harvoin. Polttiksella tankille joutuu poikkeamaan silloin tällöin.
Sähköautolla lähdetään reitille akku täynnä. Siinä vaiheessa kun akku kaipaa latausta, auton lataus sujuu jo nyt lähes samaa tahtia kuin kuskikin lataa ja tyhjentää. Pian kuskin ja auton taukoilutahti on sama esimerkiksi Hyundai 800 voltin arkkitehtuurin ja Teslan 4680-kennon ansiosta.
Nuo autot, joita saa sekä poltto- että sähkömoottorilla ovat huonoja verrokkeja. Ne on rakennettu polttomoottorin ympärille ja eivät hyödynnä sähköisen voimalinjan koko potentiaalia. Tämä etujen hukka tulee vain kasvamaan, kun sähköautoja opitaan rakentamaan paremmin. Tästä esimerkkinä vaikka tuleva Teslan kantaviin rakenteisiin integroitu akku.
Polttiksenkin range alkaa olla taas pitkästä aikaa kiinnostava asia, kun normimittausten vuoksi vakiotankki on pienennetty epäkäytännöllisen pieneksi ja käytännössä normimittaus tehdään pienellä tankilla ja oikeasti autoa tilattaessa myydään normaalin kokoinen tankki lisävarusteena lisähintaan.
Toyota lupailee vallankumouksellisen akun prototyyppiä ensi vuodeksi – latausaika jopa vain 10 minuuttia
Jari Kainulainen14.12.202018:01AUTOSÄHKÖAUTOENERGIAAKKUTEKNOLOGIA
Kiinteäelektrolyyttinen akku tuplaisi sähköauton toimintamatkan nykyakkuihin verrattuna.
Toyota aikoo olla ensimmäinen yritys, joka myy kiinteäelektrolyyttisellä akulla varustetun ajoneuvon.
Akkuvalmistajat ja autoteollisuus ovat vuosikausia kehittäneet kiinteäelektrolyyttistä akkua. Toyota aikoo julkistaa oman prototyyppinsä ensi vuonna, kirjoittaa Nikkei Asia.
”Solid state” -akusta lupaillaan suurta kehitysaskelta verrattuna nykyiseen litiumioniakkuun. Suuren energiakapasiteetin ansiosta siitä voidaan tehdä nykyakkua pienempi ja kevyempi, ja sen latausaika on huomattavasti lyhyempi.
Kiinteäelektrolyyttisten akkujen sanotaan olevan myös turvallisia, sillä ne eivät vuoda tai syty tuleen.
Toyotan kehittämän akun luvataan tuplaavan sähköauton toimintamatkan litiumioniakkuun verrattuna. Akun latausaika olisi lyhyimmillään vain kymmenen minuuttia.
Toyota aikoo olla ensimmäinen yritys, joka myy kiinteäelektrolyyttisellä akulla varustetun ajoneuvon. Tosin Mercedes-Benz kertoi syyskuussa, että silläkin olisi tulossa kiinteäelektrolyyttisellä akulla varustettu ajoneuvo, täyssähköinen bussi eCitaro G.
Toyota tiedotti viime viikolla, että se aloittaa pian uudelle e-TNGA-alustarakenteelle valmistettavan täyssähköauton tuotannon. Pohjalevy mahdollistaa akuston ja sähkömoottorien koon ja kapasiteetin muuntelun kunkin automallin tarpeen mukaan, joten ei olisi mikään yllätys, jos tähän rakenteeseen ympättäisiin myös solid state -akku.
Japanissa akkukehityksen takana on yritysten lisäksi valtion miljardiluokan tuki, jota jaetaan fossiilittomille energiaratkaisulle. Akkuteknologian kimpussa on Toyotan ohella useampia japanilaisia yhtiöitä. Ensi vuonna maassa käynnistyy myös pilottilaitos, joka tuottaa uusiin akkuihin tarvittavia materiaaleja.
Nikkei Asian mukaan Volkswagen aikoo käynnistää kiinteäelektrolyyttisten akkujen tuotannon Euroopassa vuonna 2025.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/3381583b-cf4a-4eac-998b-af7ab3c01145?ref=ampparit:9ed0
Et ymmärtänyt pointtia, mutta ei se mitään.
Eipä tuossa viestissäsi mitään varsinaista pointtia taida olla.
Minusta keskustelun pointti näyttää olevan epätoivoinen yritys löytää ongelmaa asiassa, jossa sitä ei ole.
Pistokkeen kytkeminen ja polttonesteen tankkaaminen ovat kumpikin niin triviaaleja toimenpiteitä, että tällaiset lillukanvarret eivät ole auton valinnan kynnyskysymys, ellei jomman kumman saatavuus ole syystä tai toisesta rajoitettua omalla asuinpaikalla.
Mitäpä näistä!