Brittilehti: Jos huhu Toyotan akkukeksinnöstä pitää paikkansa, nykyisistä sähköautoista tulee vanhan

61 kommenttia
2
  • muokattu 19.12.2020 09:39

    Kuten tuossa joku jo aiemmin mainitsi, niin Mercedes on myös kehitellyt Solid State akkua ja sellainen optio näyttää jo löytyvän bussimallistosta:

    https://insideevs.com/news/444449/mercedes-benz-ecitaro-g-solid-state-battery/

    Kyseisen jutun mukaan akku ei kylläkään tue vielä "ultra nopeaa latausta".

    Tämän seuraavan uutisen mukaan kyseinen akkuoptio on kuitenkin jo tilattavissa, joten näyttää siltä, että Mercedes ehti ensin. Toki henkilöautojen osalta kilpailu on vielä käynnissä.

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mercedes-benz-iski-tuotantomalliin-mullistavan-akun-jota-on-odotettu-jo-vuosia-lupaa-pitkan-takuun-kylla-se-on-jo-tilattavissa/7934648#gs.nx5osu

    Tiedä sitten onko Toyotan tuleva akusto kehittyneempi, vai onko alkuperäisessä Toyotaa koskevassa huhu-uutisessa liioiteltu Solid State akun hyötyjä.

      
  • 1000 km:n lataus 2 min.
    "Kunnari on jo lyöty" – sähköautoilun täysin mullistavat uudet akut ovat valmiita käyttöön lähivuosina

    Näin QuantumSpace havainnollistaa käytössä olevan litiumioniakun (vas.) ja uuden kiinteäelektrolyyttisen litiummetalliakun eroa. Jälkimmäisessä anodi on korvattu levyllä. QUANTUMSCAPE

    kuva katso

    https://www.ksml.fi/teemat/3201544

    Sähköautoilun mullistavien kiinteäelektrolyyttisten akkujen tuotekehityksessä ei ponnistele pelkästään Toyotan ja Panasonicin kohuttu yhteishanke. Myös QuantumScapen vahvasti Volkswagen-rahoitteinen projekti on edennyt pitkälle.

    Ford ja BMW ovat alkaneet rahoittaa Solid Power -yhtiön akkukehitystyötä, Sakti3 tekee omaa tutkimustaan ainakin Fisker-autobrändin kumppanina ja Samsung myöntää kehitelleensä omaa kiinteäelektrolyyttistä akkuaan jo hyvän aikaa.

    Toyotan lisäksi ensimmäisenä päässee maaliin QuantumScape. Tunnettu fyysikko Paul Albertus sanoi äskettäin amerikkalaislehdille, että "QuantumScape on jo lyönyt kunnarin uuden akun suorituskyvyssä".
    Kiinteäelektrolyyttisen akkujen elektrolyytti on nimensä mukaisesti kiinteä. Siksi sen energiatiheys ja kapasiteetti ovat aivan toista luokkaa kuin nykyisissä litiumioniakuissa, joissa akkukennojen massa on hyytelömäistä tai nestemäistä.

    QuantumScape on myös julkisesti kertonut, että sen uusi akku menettää 240 000 mailin (= 384 000 kilometriä) ajon jälkeen toimintakyvystään korkeintaan 10–15 prosenttia. Yhtiön uusi akku saavuttaa tuhannen kilometrin toimintamatkan ja latautuu nollasta 80 prosenttiin "helposti" noin 15 minuutissa. QuantumScapen mukaan teholataus erillisellä kiinteällä tasavirtalaturilla (DC) sujuu noin kahdessa minuutissa eli sähköauton akkujen lataaminen olisi jokseenkin yhtä nopea toimitus kuin bensatankin täyttäminen.

    Audi e-Tron GT:n uskotaan saavan VW-konsernissa ensimmäisenä kiinteäelektrolyyttisen ajoakun. Audin uutuus tulee kuitenkin ensin markkinoille litiumioniakulla varustettuna. AUDI
    Volkswagenin jättisatsausten ansiosta QuantumScapen akkujen uskotaan tulevan ensimmäisenä käyttöön Audi E-Tron GT:ssä ja Porsche Taycanissa. Julkisuudessa on vihjailtu vuodesta 2024.

    QuantumScapen ja Toyotan akkukeksinnöissä merkittävää on sekin, ettei niissä enää käytetä nykyisten litiumioniakkujen tavoin perinteistä anodia. Nykyakuissa litiumioni liikkuu anodin ja katodin välillä: akun purkautuessa anodista katodiin ja ladattaessa katodista anodiin.

    Litiumioniakut myös vaativat kalliita järjestelmiä kuumenemisen estämiseksi. Kiinteäelektrolyyttisissä akuissa ei vastaavaa tarvita, mikä pienentää QuantumScapen mukaan olennaisesti sekä akun kokoa että valmistuskustannuksia.

      
  • NHBNHB
    muokattu 23.12.2020 23:11

    Megametrin lataaminen voisi vaatia häviöineen esim. 150 kWh. Jos tuo määrä sähköä siirtyy 2 minuutissä, niin tehoa tarvitaan keskimäärin 4,5 MW. Latausliittimet ja -piuhat saa olla kunnossa, jotta tuohon päästään.

      1
  • @NHB kirjoitti:
    Megametrin lataaminen voisi vaatia häviöineen esim. 150 kWh. Jos tuo määrä sähköä siirtyy 2 minuutissä, niin tehoa tarvitaan keskimäärin 4,5 MW. Latausliittimet ja -piuhat saa olla kunnossa, jotta tuohon päästään.

    Ja jos häviöitä on vaikka 10%, niin lämpöä tulee 450 W teholla, joka vastaa noin 75 sähkökiuasta.

      
  • Juu no tässä on käynyt klassinen rikkinäinen puhelin, mistä aiemminkin olen kirjoittanut, kun (asiaa ymmärtämätön) toimittaja siteeraa toista toimittajaa, joka on tehnyt omat päätelmänsä jostain.

    Eli se missään kahdessa minuutissa lataudu, vaan QS:n omissakin materiaaleissa puhutaan tuosta 15 minuutista. Toiminnan laajuudesta sen verran, että heidän omien investori-esitteidensä mukaan heillä on tavoitteena kyetä tuottamaan 2027 akustoja määrä, joka vastaa suunnilleen Teslan tämän vuoden myyntimäärää.

    Jos Audiin on noita haaveiltu 2024, niin määrät eivät ole kummoisia, kun taas jälleen kerran tavoitteena on kyetä tuottamaan tuolloin noin 2500 isoakkuisen auton tarpeen verran. I call bullshit.

    Toki hieno juttu, että kehitystä tapahtuu monella rintamalla ja toivottavasti QS tai joku muu toimija saa markkinoille erinomaisia tuotteita.

    https://s26.q4cdn.com/263384136/files/doc_presentation/QuantumScape-Analyst-Presentation-Oct2020.pdf

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Megametrin lataaminen voisi vaatia häviöineen esim. 150 kWh. Jos tuo määrä sähköä siirtyy 2 minuutissä, niin tehoa tarvitaan keskimäärin 4,5 MW. Latausliittimet ja -piuhat saa olla kunnossa, jotta tuohon päästään.

    Ja jos häviöitä on vaikka 10%, niin lämpöä tulee 450 W teholla, joka vastaa noin 75 sähkökiuasta.

    Pieniä on teidän sähkökiukaat...

      
  • @Josef kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Megametrin lataaminen voisi vaatia häviöineen esim. 150 kWh. Jos tuo määrä sähköä siirtyy 2 minuutissä, niin tehoa tarvitaan keskimäärin 4,5 MW. Latausliittimet ja -piuhat saa olla kunnossa, jotta tuohon päästään.

    Ja jos häviöitä on vaikka 10%, niin lämpöä tulee 450 W teholla, joka vastaa noin 75 sähkökiuasta.

    Pieniä on teidän sähkökiukaat...

    Näköjään k on jäänyt pois:
    Ja jos häviöitä on vaikka 10%, niin lämpöä tulee 450 kW teholla, joka vastaa noin 75 sähkökiuasta.
    Nyt...

      
  • Brittilehti: Jos huhu Toyotan akkukeksinnöstä pitää paikkansa, nykyisistä sähköautoista tulee vanhanaikaisia yhdessä yössä

    Brittiläinen autolehti Cars UK kertoi perjantaina, että Toyota esittelee vuonna 2021 ensimmäisessä täyssähköautossaan kiinteäelektrolyyttisen ajoakun.

    Nyt tähän kysymykseen tulee ensi keskiviikkona ilmeisesti ratkaisu millä akuilla ja rangeilla liikutaan kun Toyota julkistaa keskiviikkona uutuutensa.

    Toyota vilautti kuvaa uudesta "X Prologuesta" – mysteeriksi silti jäi, millainen auto ensi viikolla julkistetaan

    https://www.ksml.fi/teemat/3986972

      
  • Nimensä mukaisesti tuo kuva on vasta X alkusoittoa..... :wink:

      
  • Mullistaako tämä keksintö sähköautoilun? Akku täyteen viidessä minuutissa!
    Tänään klo 5:31
    Israelilainen StoreDot -yritys on esitellyt ensimmäisen sähköauton akun, jonka voi ladata täyteen viidessä minuutissa.

    Kyse ei ole todellakaan vain laboratoriokokeista, vaan kyse on massatuotantoon valmiista tuotteesta, jonka valmistus on skaalattavissa, korostaa Myersdorf uutistoimisto Bloombergille.

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/597f5d01-a15b-463d-a337-ad2b47e7a7c3

      
  • muokattu 16.03.2021 09:48

    Mahtaako Volkkarin vuoden 2023 akkuihin tulla kyseistä tekniikkaa vai viittaavatko Solid State akkuihin uudessa ulos tulossaan.

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Mullistaako tämä keksintö sähköautoilun? Akku täyteen viidessä minuutissa!
    Tänään klo 5:31
    Israelilainen StoreDot -yritys on esitellyt ensimmäisen sähköauton akun, jonka voi ladata täyteen viidessä minuutissa.

    Kyse ei ole todellakaan vain laboratoriokokeista, vaan kyse on massatuotantoon valmiista tuotteesta, jonka valmistus on skaalattavissa, korostaa Myersdorf uutistoimisto Bloombergille.

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/597f5d01-a15b-463d-a337-ad2b47e7a7c3

    Miettikää, esim. 80 kWh / 5 min = 80 kWh / (5/60) h = 960 kW

    Eli autoa kohti latausteho noin 1000 kW ja kun mittarikentällä on vaikka 6 latauspaikkaa, niin tarvitaan 6000 kW liittymä, jos kaikkia autoja halutaan ladata täydellä teholla yhtä aikaa. Keskimääräinen suorasähkölämmitteinen omakotitalo vie vuoden aikana keskimäärin vähän alle 2 kW, tehontarpeen vaihdellessa välillä 0,1 - 10 kW (≈0,1 - 10 kWh/h).

      
  • Pientä parannusta akkuihin odotellessa SSD akkuja

    Sähköautolla yli neljänneksen pidemmälle uudella akkutekniikalla
    Julkaistu: 14.06.2021
    POWER
    Sähköautojen litiumioniakustoissa on monia hyviä puolia, mutta yksi murheenkryynejä on ollut energiatiheys. Sitä on onnistuttu kennoissa kasvattamaan vain noin 8 prosenttia viimeisen vuosikymmenen aikana. Chicagolainen Nanograf on nyt esitellyt tekniikan, jolla energiatiheys kasvaa 28 prosenttia.

    Tämä tarkoittaa käytännössä, että vaikkapa Teslalla voi ajaa yhdellä latauksella 28 prosenttia pidemmän matkan. Nanografin mukaan yhtiö on onnistunut kasvattamaan kennonsa energiatiheyttä 10 prosenttia vuoden aikana, mikä on akkualalla ennenkuulumatonta.

    Yhtiön salaisuus on piianodiin. Sen ansiosta kennosta saadaan 3,8 ampeerituntia ulos. Tämä on 28 prosenttia enemmän kuin perinteisestä ja tällä hetkellä laajasti käytössä olevasta grafiittianodista.

    Standardiin 18650-kennoon voidaan piianodin ansiosta saada energiatiheys, joka kirjataan lukemin 800 wattituntia litraa kohti. Nanograf keskustelee parhaillaan useiden akkuvalmistajien kansa tekniikan tuomisesta kaupalliseen käyttöön.

    USA:n armeija on rahoittanut Nanografin tutkimusta 1,65 miljoonalla dollarilla. Piianodin ansiosta ladattava akku saadaan myös pienemmäksi ja kevyemmäksi, mikä helpottaa elektroniikan raahaamista maastossa. Suuremman rahoituksen yhtiö on kuitenkin saanut USA:n autotekniikan tutkimuskomissiolta, jossa on mukana useita suuria autonvalmistajia.

    https://etn.fi/index.php/13-news/12282-sahkoautolla-yli-neljanneksen-pidemmalle-uudella-akkutekniikalla

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Mullistaako tämä keksintö sähköautoilun? Akku täyteen viidessä minuutissa!
    Tänään klo 5:31
    Israelilainen StoreDot -yritys on esitellyt ensimmäisen sähköauton akun, jonka voi ladata täyteen viidessä minuutissa.

    Kyse ei ole todellakaan vain laboratoriokokeista, vaan kyse on massatuotantoon valmiista tuotteesta, jonka valmistus on skaalattavissa, korostaa Myersdorf uutistoimisto Bloombergille.

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/597f5d01-a15b-463d-a337-ad2b47e7a7c3

    Miettikää, esim. 80 kWh / 5 min = 80 kWh / (5/60) h = 960 kW

    Eli autoa kohti latausteho noin 1000 kW ja kun mittarikentällä on vaikka 6 latauspaikkaa, niin tarvitaan 6000 kW liittymä, jos kaikkia autoja halutaan ladata täydellä teholla yhtä aikaa. Keskimääräinen suorasähkölämmitteinen omakotitalo vie vuoden aikana keskimäärin vähän alle 2 kW, tehontarpeen vaihdellessa välillä 0,1 - 10 kW (≈0,1 - 10 kWh/h).

    Vai tarvitaanko? Ehkäpä siihen saadaan joku välikappale, kondensaattori tai akku, jota ladataan verkosta matalammalla teholla, mutta joka pystyy sitten tarvittaessa puskemaan virtaa ulos korkealla teholla? Käyttöaste kun ei missään olosuhteissa kuitenkaan tule olemaan 100%

      1
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Mullistaako tämä keksintö sähköautoilun? Akku täyteen viidessä minuutissa!
    Tänään klo 5:31
    Israelilainen StoreDot -yritys on esitellyt ensimmäisen sähköauton akun, jonka voi ladata täyteen viidessä minuutissa.

    Kyse ei ole todellakaan vain laboratoriokokeista, vaan kyse on massatuotantoon valmiista tuotteesta, jonka valmistus on skaalattavissa, korostaa Myersdorf uutistoimisto Bloombergille.

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/597f5d01-a15b-463d-a337-ad2b47e7a7c3

    Miettikää, esim. 80 kWh / 5 min = 80 kWh / (5/60) h = 960 kW

    Eli autoa kohti latausteho noin 1000 kW ja kun mittarikentällä on vaikka 6 latauspaikkaa, niin tarvitaan 6000 kW liittymä, jos kaikkia autoja halutaan ladata täydellä teholla yhtä aikaa. Keskimääräinen suorasähkölämmitteinen omakotitalo vie vuoden aikana keskimäärin vähän alle 2 kW, tehontarpeen vaihdellessa välillä 0,1 - 10 kW (≈0,1 - 10 kWh/h).

    Latausteho ei ole olennainen tässä. Jos laturit ovat tehokkaampi, niin niitä tarvitaan vähemmän eli latausasemalla on vähemmän latureita. Kotitaloilla ja varsinkaan niiden kkeskimääräisilläottotehoilla ei ole mitään yhteyttä tähän. Jos autolla ajetaan keskimääräiset 50 kilometriä päivässä, niin keskimääräinen ottoteho on alle yksi kilowatti.

      
  • Tokion olympialaisissahan Toyotan piti esitellä solid state akkunsa. Esiteltiinkö se, minä en ole bongannut uutista, mutta en ole kyllä etsinytkään.

      
  • muokattu 29.07.2021 21:17

    @HybridRules kirjoitti:
    Tokion olympialaisissahan Toyotan piti esitellä solid state akkunsa. Esiteltiinkö se, minä en ole bongannut uutista, mutta en ole kyllä etsinytkään.

    En ole nähnyt tai kuullut. Toyota veti kuitenkin pois Olympialaisiin liittyvän mainontansa, koska ainakin kotimarkkinoilla olympialaisten järjestäminen on erittäin epäsuosittua. Voi siis olla ettei isompia julkistuksiakaan haluta tässä yhteydessä tehdä.

      
  • Mainoksia luodaan ihmisille, olympialaiset pidetään mutta katsojat puuttuvat. Siinä selitys Toyotan julkistusten peruuttamiselle. Julkisuusarvo mitätöityy ja kai siinä olympialaisten järjestämisen epäsuosiolla on oma merkityksensä.

      
  • muokattu 29.07.2021 21:34

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Tokion olympialaisissahan Toyotan piti esitellä solid state akkunsa. Esiteltiinkö se, minä en ole bongannut uutista, mutta en ole kyllä etsinytkään.

    En ole nähnyt tai kuullut. Toyota veti kuitenkin pois Olympialaisiin liittyvän mainontansa, koska ainakin kotimarkkinoilla olympialaisten järjestäminen on erittäin epäsuosittua. Voi siis olla ettei isompia julkistuksiakaan haluta tässä yhteydessä tehdä.

    Meinaatko, että Toyotalla on uusi käänteentekevä akku, mutta se ei julkista sitä, koska Tokiossa on epäsuositut Olympialaiset? Eikö se akku sitäpaitsi pitänyt julkistaa jo kesän -20 Olympialaisissa, mutta kisojen siirtymisen vuoksi suunnitelmaa muutettiin tälle kesälle. Seuraava mahdollisuus onkin sitten vasta neljän vuoden kuluttua, jos akun julkistaminen on Olympialaissidonnainen tapahtuma.😊

    Edit: Aatami Rymättylähän myi akkunsa lisenssin juuri Japaniin. Ehkä kyseessä onkin Aatamin lisenssillä valmistettava akku. Kyseisestä akusta saa lisätietoja Arto Paasilinnan raportista nimeltä "Aatami ja Eeva". Akku on innovatiivinen eloperäisestä materiaalista tehty erittäin tiheäenerginen akku.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Tokion olympialaisissahan Toyotan piti esitellä solid state akkunsa. Esiteltiinkö se, minä en ole bongannut uutista, mutta en ole kyllä etsinytkään.

    En ole nähnyt tai kuullut. Toyota veti kuitenkin pois Olympialaisiin liittyvän mainontansa, koska ainakin kotimarkkinoilla olympialaisten järjestäminen on erittäin epäsuosittua. Voi siis olla ettei isompia julkistuksiakaan haluta tässä yhteydessä tehdä.

    Meinaatko, että Toyotalla on uusi käänteentekevä akku, mutta se ei julkista sitä, koska Tokiossa on epäsuositut Olympialaiset? Eikö se akku sitäpaitsi pitänyt julkistaa jo kesän -20 Olympialaisissa, mutta kisojen siirtymisen vuoksi suunnitelmaa muutettiin tälle kesälle. Seuraava mahdollisuus onkin sitten vasta neljän vuoden kuluttua, jos akun julkistaminen on Olympialaissidonnainen tapahtuma.😊

    Japanilaiseen tapaan Toyota vaalii julkisuuskuvaa tarkasti, näissä asioissa ei säröjä sallita.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Tokion olympialaisissahan Toyotan piti esitellä solid state akkunsa. Esiteltiinkö se, minä en ole bongannut uutista, mutta en ole kyllä etsinytkään.

    En ole nähnyt tai kuullut. Toyota veti kuitenkin pois Olympialaisiin liittyvän mainontansa, koska ainakin kotimarkkinoilla olympialaisten järjestäminen on erittäin epäsuosittua. Voi siis olla ettei isompia julkistuksiakaan haluta tässä yhteydessä tehdä.

    Meinaatko, että Toyotalla on uusi käänteentekevä akku, mutta se ei julkista sitä, koska Tokiossa on epäsuositut Olympialaiset? Eikö se akku sitäpaitsi pitänyt julkistaa jo kesän -20 Olympialaisissa, mutta kisojen siirtymisen vuoksi suunnitelmaa muutettiin tälle kesälle. Seuraava mahdollisuus onkin sitten vasta neljän vuoden kuluttua, jos akun julkistaminen on Olympialaissidonnainen tapahtuma.😊

    Japanilaiseen tapaan Toyota vaalii julkisuuskuvaa tarkasti, näissä asioissa ei säröjä sallita.

    Näinpä juuri.

    Meinaan että jos Toyotalla olisikin jotain julkistettavaa, sen julkistamista lykätään nyt olympialaisten yli. En tiedä onko, mutta mainetta ei nyt tahrita.

    Ei se varmaan stadionsidonnainen ole, mutta vetivät siis myös olympiasidonnaisen tv-mainontansakin pois. Japanilaiset eivät jostain syystä ole innoissaan koronaa tuovista ihmismassoista (joita ei nyt niin massoittain tulekaan)

      
  • @M880 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Tokion olympialaisissahan Toyotan piti esitellä solid state akkunsa. Esiteltiinkö se, minä en ole bongannut uutista, mutta en ole kyllä etsinytkään.

    En ole nähnyt tai kuullut. Toyota veti kuitenkin pois Olympialaisiin liittyvän mainontansa, koska ainakin kotimarkkinoilla olympialaisten järjestäminen on erittäin epäsuosittua. Voi siis olla ettei isompia julkistuksiakaan haluta tässä yhteydessä tehdä.

    Meinaatko, että Toyotalla on uusi käänteentekevä akku, mutta se ei julkista sitä, koska Tokiossa on epäsuositut Olympialaiset? Eikö se akku sitäpaitsi pitänyt julkistaa jo kesän -20 Olympialaisissa, mutta kisojen siirtymisen vuoksi suunnitelmaa muutettiin tälle kesälle. Seuraava mahdollisuus onkin sitten vasta neljän vuoden kuluttua, jos akun julkistaminen on Olympialaissidonnainen tapahtuma.😊

    Japanilaiseen tapaan Toyota vaalii julkisuuskuvaa tarkasti, näissä asioissa ei säröjä sallita.

    Näinpä juuri.

    Meinaan että jos Toyotalla olisikin jotain julkistettavaa, sen julkistamista lykätään nyt olympialaisten yli. En tiedä onko, mutta mainetta ei nyt tahrita.

    Ei se varmaan stadionsidonnainen ole, mutta vetivät siis myös olympiasidonnaisen tv-mainontansakin pois. Japanilaiset eivät jostain syystä ole innoissaan koronaa tuovista ihmismassoista (joita ei nyt niin massoittain tulekaan)

    Japanilaiset ei pidä ulkomaalaisista, jo japaninkielen sana joka tarkoittaa ulkomaalaista, on ”muukalainen”.
    Olympialaisten vuoksi ulkomaalaisten määrä ei juuri Tokiossa lisääntynyt mutta tämän päivän HS kirjoittaa, että tartuntojen määrät ovat jyrkässä nousussa. Rokotukset laahaa ja ihmiset käyttäytyvät kuin mitään virusta ei olisikaan. Etätöitä ei sallita ja metrot on tupaten täysiä aamuin illoin. Vähän haastetta viranomaisille.

      
  • Perinteisestihän Toyota on pitänyt uutuutensa piilossa ja tupsauttanut sitten lopulta täysin valmiin tuotteen autonäyttelyyn ja saman tien myyntiin. En tiedä pitääkö sitten nykyään pitää osakkeenomistajat tyytyväisenä vilauttamalla ennakkotietoja uutuuksista aiemmin.

      
  • Toytahan jäi hiljattain kiinni sähköautojen vastaisen FUDin levittämisestä tavoitteenaan hidastaa niiden yleistymistä. Nämä jatkuvasti siirtyvät solid statet yms alkavat pahasti haiskahtaa samalta laululta. "Älkää ostako vielä sähköautoa, meiltä tulee ihan just(!) paljon nykyisiä parempi vaihtoehto!"

    Toivottavasti olen väärässä.

      
  • Toyota aikoo puolittaa sähköautojen akkujen hinnan vuoteen 2030 mennessä – kertoi miljardi-investoinnista
    Toyota aikoo muuttaa tuotantonsa vuoteen 2035 mennessä hiilineutraaliksi, kun aiemmin tavoite oli vuodessa 2050

    STT
    7.9. 17:36
    Maailman suurin autonvalmistaja, japanilainen Toyota aikoo investoida sähkö- ja hybridiautojen akkuteknologian kehittämiseen 11,5 miljardia euroa lähivuosina. Tavoite on puolittaa akkujen hinta nykytasosta vuoteen 2030 mennessä.

    Yhtiö aikoo myös muuttaa tuotantonsa vuoteen 2035 mennessä hiilineutraaliksi ja tiukentaa siten tavoiteaikatauluaan. Aiemmin tavoitevuodeksi oli asetettu 2050.

    Hiilijalanjälkeä pienennetään muun muassa kehittämällä uusia teknologioita autojen maalaukseen, joka on yksi autoteollisuuden eniten energiaa kuluttavista prosesseista.

    https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008248227.html

      
  • Ainakaan kunnianhimosta ei Toyotaa voi suyttää. Tuo nyt on itsestään selvä evolutionäärisen kehityksen tulos, jota voisi pitää korkeintaan minimivaatinuksena.

      1
  • Jep. Muistaakseni viimeisen 10 vuoden aikana akkujen hinnat ovat tippuneet noin 80%. Onhan 50 pinnaakin tietysti ihan ok.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Jep. Muistaakseni viimeisen 10 vuoden aikana akkujen hinnat ovat tippuneet noin 80%. Onhan 50 pinnaakin tietysti ihan ok.

    Joo oikea suuntahan se on, mutta 50 prosenttia tuskin tuo mitään kilpailuetua.

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Akio Toyoda alkoi kiirehtimään n. kolmevuotta sitten SSD akkuautoja

    Toyota suunnittelee sähköautojen kehitysaskelta vuodelle 2022
    Hybrideihin ja vetyautoihin pitkään nojannut Toyota on kehittämässä sähköautojen akkutekniikan kehitysaskelta vuodelle 2022.

    Viime vuonna sähköautosuunnitelmiaan tarkistanut Toyota on tuomassa lähivuosina markkinoille uuden akkutyypin, joka ratkaisisi monia nykyisen akkutekniikkan ongelmia. Nestemäisen elektrolyytin sijaan uudet akut luottavat kiinteisiin elektrolyytteihin, mikä toisi lukuisia etuja muun muassa sähköautokäytössä.

    Akkujen energiatiheys on suurempi, joidenkin arvioiden mukaan jopa kolminkertainen, joten tekniikka antaisi enemmän mahdollisuuksia toimintamatkan tai akuston sijoittamisen suhteen. Lisäksi akkutyyppi mahdollistaisi todellisen pikalataamisen vain muutamissa minuuteissa. Kiinteiden elektrolyyttien ansiosta akku kestäisi myös kylmää huomattavasti nykyistä litiumionitekniikkaa paremmin, ja nesteetön rakenne toisi etuja myös akkujen turvallisuudessa.

    Kehitystyön lisäksi Toyotalle haasteita asettaa sarjatuotanto, sillä uusi akkutekniikkaa vaatii aiempaa tiukempaa laadunvalvontaa ja tuotannon tasalaatuisuutta. Toyotan edustaja ei suoraan vahvistanut japanilaislehti Chunichi Shimbunin tietoja, mutta yhtiön edustaja kertoi, että täysin kiinteät akut ovat yhtiön tuotekehitysohjelmassa 2020-luvun alkupuolelle. Täysin uuteen pohjalevyyn perustuva automalli nähtäisiin sisäpiiritietojen mukaan Japanin kotimarkkinoilla 2022.

    Merkittävällä kehitysaskeleella Toyota voisi kuroa kiinni kilpakumppaneidensa Nissanin ja Teslan etumatkaa ladattavissa sähköautoissa. Toyotan sähköautostrategia perustui pitkään pelkkiin hybreidihin ja vetypolttokennoautoihin, mutta japanilaisjätti on sittemmin tullut toisiin ajatuksiin ladattavien sähköautojen käyttökelpoisuudesta.

    yhtiön edustaja kertoi, että täysin kiinteät akut ovat yhtiön tuotekehitysohjelmassa 2020-luvun alkupuolelle. Täysin uuteen pohjalevyyn perustuva automalli nähtäisiin sisäpiiritietojen mukaan Japanin kotimarkkinoilla 2022.

    Prototyyppi luvattiin 2020 kesä olympialaisiin.

    https://www.carsuk.net/toyota-to-reveal-solid-state-batteries-in-2020-as-ev-move-gathers-pace/

    Ja nyt mahdollinen aikaistaminen vuoden 2022 aikataulusta uudella alustalla ensivuodeksi 2021 ei kuulosta ollenkaan mahdottomalta.

    https://evbite.com/toyota-to-reportedly-reveal-solid-state-battery-equipped-ev-next-year/

    Ps.yhden skenaarion mukaan akut olisivat n. 1000 km rangella ja viisi kertaa nykyisiä pienempiä tilavuudeltaan.

    Tuo oli hyvä! Aion ostaa uuden vuonna 2022. Kiitos jakamisesta.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit