@Lukija31722 kirjoitti:
Tänä vuonna on mielenkiintoinen testi tulossa, sillä mukana on kuulema monta lataushybridiä ja sähköautoa sekä sääennusteen mukaan oikea talvi.
Eikö talviautotestit ole ennenkin tehty "oikeassa talvessa" vuorta ja Muhamettiä mukaillen eli jos ei talvi ole tullut autojen luo niin autot on viety talven luo pohjoiseen?
@Lukija31722 kirjoitti:
Tänä vuonna on mielenkiintoinen testi tulossa, sillä mukana on kuulema monta lataushybridiä ja sähköautoa sekä sääennusteen mukaan oikea talvi.
Eikö talviautotestit ole ennenkin tehty "oikeassa talvessa" vuorta ja Muhamettiä mukaillen eli jos ei talvi ole tullut autojen luo niin autot on viety talven luo pohjoiseen?
Jos talvivertailu ajetaan 5 asteen pakkasessa, ei siinä selviä miten hyvin auto toimii kylmillä säillä. Kuitenkin autolla on pärjättävä täällä keski-Suomessakin hyvin -35 asteessa ja pohjois-Suomessa paljon kylmemmässä. Erityisesti kiinnostavaa on lukea lataushybrideiden ja sähköautojen vertailuja kylmissä olosuhteissa, kun ne eivät kuitenkaan ole niin tuttuja kuin perinteiset autot.
Näissä testeissä ilahduttaa aina se että jokainen testattu auto läpäisee testin nastattomilla talvirenkailla. Yhdenkään suoritusta ei ole tarvinnut keskeyttää ja vaihtaa alle nastoja.
Nastat kuluttavat asfaltin harmaaksi jauhoksi joka on joko kuraa tai pölyä, ja samalla nastat tuottavat kovaa ääntä, liikennemelua.
Näissä testeissä ilahduttaa aina se että jokainen testattu auto läpäisee testin nastattomilla talvirenkailla. Yhdenkään suoritusta ei ole tarvinnut keskeyttää ja vaihtaa alle nastoja.
Ihanko tosi meinaisit että testi pitäisi keskeyttää? Eiköhän ne erot vain tule esille muutenkin, ihan kuten rengastesteissäkin.
Nastat kuluttavat asfaltin harmaaksi jauhoksi joka on joko kuraa tai pölyä, ja samalla nastat tuottavat kovaa ääntä, liikennemelua.
@Lukija31722 kirjoitti:
Tänä vuonna on mielenkiintoinen testi tulossa, sillä mukana on kuulema monta lataushybridiä ja sähköautoa sekä sääennusteen mukaan oikea talvi.
Eikö talviautotestit ole ennenkin tehty "oikeassa talvessa" vuorta ja Muhamettiä mukaillen eli jos ei talvi ole tullut autojen luo niin autot on viety talven luo pohjoiseen?
Jos talvivertailu ajetaan 5 asteen pakkasessa, ei siinä selviä miten hyvin auto toimii kylmillä säillä. Kuitenkin autolla on pärjättävä täällä keski-Suomessakin hyvin -35 asteessa ja pohjois-Suomessa paljon kylmemmässä. Erityisesti kiinnostavaa on lukea lataushybrideiden ja sähköautojen vertailuja kylmissä olosuhteissa, kun ne eivät kuitenkaan ole niin tuttuja kuin perinteiset autot.
Melko harvoin taitaa Keski-Suomessa olla noin kylmää? Parina yönä keskimäärin talvessa?
Nastat kuluttavat asfaltin harmaaksi jauhoksi joka on joko kuraa tai pölyä, ja samalla nastat tuottavat kovaa ääntä, liikennemelua.
Kovaa ääntä? Mihin vertaisit?
Liikennemelu on sitä ääntä jonka auton ulkopuolella olevat ihmiset kuulevat. Jokaisen nastarenkaan ääni ei ole kovin meluisa, mutta ääripäässä on hyvinkin paljon meteliä tuottavat renkaat. Jos käyt kävelyllä taajamassa, niin kuuntele hetki ohitsesi ajavia autoja. Nyt kun tuli lunta, niin ajankohta on huono tälle havainnoinnille.
Tämä on aihe joka jää TM:ltä mittaamatta, mutta saksalaisissa vertailuissa mitataan se miten hyvin renkaan EU-merkinnät pitävät paikkansa. Vertailun mukaan markkinoiden hiljaisimmat 67 dB renkaat eivät olleet mittauksissa niitä hiljaisempia, eli testausta tarvitaan. Meluisimmat renkaat tuottavat oman merkintänsä mukaan 72 dB, joten hajontaa tulisi kuitenkin olla merkittävästi. Kitkarenkaat ovat kesärenkaita hiljaisemmat, mutta dB-merkintöjen mukaan ne eivät kuitenkaan olisi. Tässä vaikuttaa ehkä suomalaisen asfaltin karkeus, joka on seurausta nastojen eroosiosta. Uudella asfaltilla liikennemelu on vaimeaa.
Nastarenkaiden osalta EU-merkintä ei ole pakollinen, edes vierintävastuksen (vaikutus polttoaineen kulutukseen) tai märkäpidon osalta (mikä on pohjoismaisiin olosuhteiseen tarkoitetuissa talvirenkaissa selvästi huonompi kuin muissa renkaissa).
@Lukija31722 kirjoitti:
Tänä vuonna on mielenkiintoinen testi tulossa, sillä mukana on kuulema monta lataushybridiä ja sähköautoa sekä sääennusteen mukaan oikea talvi.
Eikö talviautotestit ole ennenkin tehty "oikeassa talvessa" vuorta ja Muhamettiä mukaillen eli jos ei talvi ole tullut autojen luo niin autot on viety talven luo pohjoiseen?
Jos talvivertailu ajetaan 5 asteen pakkasessa, ei siinä selviä miten hyvin auto toimii kylmillä säillä. Kuitenkin autolla on pärjättävä täällä keski-Suomessakin hyvin -35 asteessa ja pohjois-Suomessa paljon kylmemmässä. Erityisesti kiinnostavaa on lukea lataushybrideiden ja sähköautojen vertailuja kylmissä olosuhteissa, kun ne eivät kuitenkaan ole niin tuttuja kuin perinteiset autot.
Melko harvoin taitaa Keski-Suomessa olla noin kylmää? Parina yönä keskimäärin talvessa?
Todella harvoin - keskimäärin alle 1 % vuodesta. Sähköautot, joissa on akun lämmitys, käsittääkseni toimivat silloinkin, kunhan saavat olla vapaa-aikansa johdon päässä, eikä tarvitse ajaa kovin pitkiä matkoja, koska virtaa kuluu pakkasella reilusti lämmitykseen. Entäs lataushybridit? Onko niissä akun lämmitystä? Litium-ioni akut taitavat olla aika kuolleita, jos ne jäähtyvät alle -25 asteeseen. Perinteisilläkin autoilla on ongelmia. Jos moottoria ei saa esilämmitettyä, käynnistyminen voi olla epävarmaa ja jäätyy se huonossa latauksessa oleva lyijyakkukin. Samoin dieselöljy voi jähmettyä. "Itselataavat" hybridit vanhanaikaisella metallihydridi-akulla taitavat olla kaikkein parhaassa asemassa kovalla pakkasella (johdon päässä olevan sähköauton jälkeen)? Korjatkaa, joilla on parempaa tietoa!
Jos talvivertailu ajetaan 5 asteen pakkasessa, ei siinä selviä miten hyvin auto toimii kylmillä säillä. Kuitenkin autolla on pärjättävä täällä keski-Suomessakin hyvin -35 asteessa ja pohjois-Suomessa paljon kylmemmässä. Erityisesti kiinnostavaa on lukea lataushybrideiden ja sähköautojen vertailuja kylmissä olosuhteissa, kun ne eivät kuitenkaan ole niin tuttuja kuin perinteiset autot.
Melko harvoin taitaa Keski-Suomessa olla noin kylmää? Parina yönä keskimäärin talvessa?
Ilmatieteenlaitoksen mukaan 80-luvun jälkeen Jyväskylässä alle -35 °C on tapahtunut seuraavina päivinä:
Entäs lataushybridit? Onko niissä akun lämmitystä? Litium-ioni akut taitavat olla aika kuolleita, jos ne jäähtyvät alle -25 asteeseen. Perinteisilläkin autoilla on ongelmia. Jos moottoria ei saa esilämmitettyä, käynnistyminen voi olla epävarmaa ja jäätyy se huonossa latauksessa oleva lyijyakkukin. Samoin dieselöljy voi jähmettyä. "Itselataavat" hybridit vanhanaikaisella metallihydridi-akulla taitavat olla kaikkein parhaassa asemassa kovalla pakkasella (johdon päässä olevan sähköauton jälkeen)? Korjatkaa, joilla on parempaa tietoa!
Omassa plugarissani ei ollut erillistä akun lämmitystä, mutta ajon/latauksen jälkeen akku pysyi suhteellisen pitkään ajolämpöisenä. Omalle kohdalleni tuolla autolla osui kylmimmillään hieman yli 30 asteen pakkasia ja niissä ajaminen sähköllä onnistui helposti, kunhan vain latasi akun lämpimäksi tai lähti lämpimämmästä hallista liikkeelle. Rangekaan ei romahtanut aivan olemattomiin, kun esilämmitti auton joko verkkosähköllä tai webastolla.
Jos talvivertailu ajetaan 5 asteen pakkasessa, ei siinä selviä miten hyvin auto toimii kylmillä säillä. Kuitenkin autolla on pärjättävä täällä keski-Suomessakin hyvin -35 asteessa ja pohjois-Suomessa paljon kylmemmässä. Erityisesti kiinnostavaa on lukea lataushybrideiden ja sähköautojen vertailuja kylmissä olosuhteissa, kun ne eivät kuitenkaan ole niin tuttuja kuin perinteiset autot.
Melko harvoin taitaa Keski-Suomessa olla noin kylmää? Parina yönä keskimäärin talvessa?
Ilmatieteenlaitoksen mukaan sitten 80-luvun jälkeen Jyväskylässä alle -35 °C on tapahtunut seuraavina päivinä:
Jos talvivertailu ajetaan 5 asteen pakkasessa, ei siinä selviä miten hyvin auto toimii kylmillä säillä. Kuitenkin autolla on pärjättävä täällä keski-Suomessakin hyvin -35 asteessa ja pohjois-Suomessa paljon kylmemmässä. Erityisesti kiinnostavaa on lukea lataushybrideiden ja sähköautojen vertailuja kylmissä olosuhteissa, kun ne eivät kuitenkaan ole niin tuttuja kuin perinteiset autot.
Melko harvoin taitaa Keski-Suomessa olla noin kylmää? Parina yönä keskimäärin talvessa?
Ilmatieteenlaitoksen mukaan sitten 80-luvun jälkeen Jyväskylässä alle -35 °C on tapahtunut seuraavina päivinä:
Jos talvivertailu ajetaan 5 asteen pakkasessa, ei siinä selviä miten hyvin auto toimii kylmillä säillä. Kuitenkin autolla on pärjättävä täällä keski-Suomessakin hyvin -35 asteessa ja pohjois-Suomessa paljon kylmemmässä. Erityisesti kiinnostavaa on lukea lataushybrideiden ja sähköautojen vertailuja kylmissä olosuhteissa, kun ne eivät kuitenkaan ole niin tuttuja kuin perinteiset autot.
Melko harvoin taitaa Keski-Suomessa olla noin kylmää? Parina yönä keskimäärin talvessa?
Ilmatieteenlaitoksen mukaan sitten 80-luvun jälkeen Jyväskylässä alle -35 °C on tapahtunut seuraavina päivinä:
Liikennemelu on sitä ääntä jonka auton ulkopuolella olevat ihmiset kuulevat. Jokaisen nastarenkaan ääni ei ole kovin meluisa, mutta ääripäässä on hyvinkin paljon meteliä tuottavat renkaat. Jos käyt kävelyllä taajamassa, niin kuuntele hetki ohitsesi ajavia autoja. Nyt kun tuli lunta, niin ajankohta on huono tälle havainnoinnille.
Tiedän kyllä, miltä nastarengas kuulostaa, mutta jos väität sitä meluksi, niin varmaan toivot sitten sähköautojen pikaista yleistymistä, ettet kuule polttismoottorien ääniäkään. Se on sitä mitä kuulet ennen kuin auto lähtee edes liikkeelle, olit sitten ulko- tai sisäpuolella ja mitä kovempaa sitten ajetaan, sen kovempaa on se "melukin".
Eli olisiko siis joku suhteellisempi ja tolkullisempi ilmaisu paikallaan kuitenkin?
Liikennemelu on sitä ääntä jonka auton ulkopuolella olevat ihmiset kuulevat. Jokaisen nastarenkaan ääni ei ole kovin meluisa, mutta ääripäässä on hyvinkin paljon meteliä tuottavat renkaat. Jos käyt kävelyllä taajamassa, niin kuuntele hetki ohitsesi ajavia autoja. Nyt kun tuli lunta, niin ajankohta on huono tälle havainnoinnille.
Tiedän kyllä, miltä nastarengas kuulostaa, mutta jos väität sitä meluksi, niin varmaan toivot sitten sähköautojen pikaista yleistymistä, ettet kuule polttismoottorien ääniäkään. Se on sitä mitä kuulet ennen kuin auto lähtee edes liikkeelle, olit sitten ulko- tai sisäpuolella ja mitä kovempaa sitten ajetaan, sen kovempaa on se "melukin".
Talviaikaan yksi eniten melua meidän kylällä tuottaa Toyota Prius. Koska siinä on nastarenkaat.
Polttismoottorit eivät yleensä ole kovin äänekkäitä, mieleen tulee lähinnä yksi BMW missä on joku erikoispakoputki. Sitä en osaa sanoa miten se on tyyppihyväksynnän saanut, mutta toisaalta onhan moottoripyörissäkin jälkiasennettu meluntehostuspakoputket.
@Lukija31722 kirjoitti:
Jyväskylä on melko eteläistä keski-Suomea. Oulusta on suunnilleen sama matka niin Hankoon kuin Nuorgamiinkin.
Tottahan tuo on, aivan niinkuin totta on sekin, että melko vähän väkeä Jyväskylän pohjoipuolella asuu Suomessa tai edes maailmanlaajuisesti.
Tuo on vähän huono peruste, koska jos suomalaisten kannalta talviajo on marginaalissa, sehän kyseenalaistaa koko talvitestin tarpeellisuuden suomalaisessa lehdistössä.
Mutta aiemman kommenttisi kärki kyllä osuu, koska -35 asteen pakkasissa ja kylmemmässä ajetaan Suomessa varsin vähäinen ajosuorite.
Kun kerran muiden renkaista ahdistuvatkin avautuvat samassa ketjussa, niin ihmettelenpä minäkin millä perusteella Neste muutti talvidieselin -29/-34 ilmoituksen lukemiin -29/-38? Onkohan polttoainetta oikeasti muutettu vai ovatko autot parantuneet niin paljon, että kylmempi suodatettavuuslämpötila on uskallettu pudottaa muutaman asteen alemmas samallakin aineella?
Enivei, kummallakaan litkulla ei ole ollut ongelmia vaikka mökillä käy melkein jokaisena talvena suunnilleen 30 asteen pakkanen. Sitten kun pakkasta on noin paljon, minua ainakin kiinnostaa varsin paljon se, että vehkeet toimivat. Tässä suhteessa olennaista ei ole se, oliko -35 astetta pahasti liioittelua vai ei, vaan että -28 astetta on ihan eri asia kuin vaikkapa -32. Jälkimmäisessä lämpötilassa tankissa olevan harmaata soppaa, jostan pumppu imuroi konepellin alle suodattimeen jääkiteitä. Ruiskutusjärjestelmän suunnittelijan osaaminen ja auton kunto katsotaan samepisteen ja suodatettavuuslämpötilan välissä.
Ja oltiinpa liikkeellä ihan millä tahansa, siellä selkosilla vähän maalikylistä etäämmällä nostetaan sitten lämmintä vaatetta kyytiin. Ja tämä koskee muuten junaa ja bussia myös. Jos jotain sattuu, on edes vähän vähemmän epämukavaa odotella jatkokyytiä seuraavat tunnit.
@_Quu kirjoitti:
Ennemmin nastarenkaiden melu, kuin onnettomuuden jälkeen poru.
Tämä on mielenkiintoinen ajatus. Toiset kolaroivat kesäpäivänä kuivalla tiellä kesärenkailla, toiset eivät talvella kitkarenkaillakaan.
Kyse ei lopulta taida olla renkaista, vaan kuljettajien omasta toiminnasta. Esimerkiksi turvaetäisyyksistä sekä tilannenopeuksista piittaamattomuudesta. Kun nämä huomioidaan jää jäljelle tahallisuus, ja huonosta tuurista johtuvat onnettomuudet.
Tästä olivat ensimmäiset oireet näkyvissä jo kymmenisen vuotta sitten, mutta joko kitkarenkaiden tai niillä ajavien tai molempien kehitys on ollut nopeaa viimeisen vuosikymmenen aikana.
Tästä olivat ensimmäiset oireet näkyvissä jo kymmenisen vuotta sitten, mutta joko kitkarenkaiden tai niillä ajavien tai molempien kehitys on ollut nopeaa viimeisen vuosikymmenen aikana.
Tai sitten tuo monien harrastama nastarenkaiden turvallisuuden hehkuttaminen antaa liian auvoisen kuvan nastarenkaiden turvallisuudesta.
Talviaikaan yksi eniten melua meidän kylällä tuottaa Toyota Prius. Koska siinä on nastarenkaat.
Voi hyvät hyssykät sentään... Meinaatko että meluaa kovemmin kuin naapurin pojan mopo, tai isännän traktori?
On ihan pakko kysyä: minkä verran luulet, että kyseessä on ns. korvienväliasia sinun tapauksessasi?
Nämä vaikuttavat olevan vaikeita asioita. Pitäisi melkein tehdä treffit ja seisoskella kadunvarressa ja kuunnella kitkarenkaiden hiljaista kohinaa verrattuna nastojen kovaan ropinaan. Vaan jääköön ajatuksen tasolle, eli jos et itse kuule tai erota eroja, niin olen sen osalta vain iloinen puolestasi.
Tarkistin Vihreän (ympäristö-)puolueen sivuilta onko nastarengas suomalaisen ympäristön kannalta huono, mutta siellä ei mainita sanaa "nasta" ollenkaan.
Norjassa on olemassa piggdekkgebyr, eli nastarenkaiden käyttömaksu; päiväkohtainen maksu, kuukausimaksu tai kausimaksu. Saksassa nastojen käyttö on myös turisteilta kielletty.
Minkäs takia sähköautolla ei saa antaa lisävirtaa - onhan niissäkin 12 V akku. Omassa hybridissä on oikein paikat moottoritilassa, mihin lisävirtakaapelit voi kiinnittää ettei tarvitse mennä tavaratilan puolelle kaapeleiden kanssa etsimään 12 V akun napoja. Sitä en tiedä, riittääkö sen antama lisävirta minkään moottorin käynnistämiseen - navat nimittäin näyttävät hyvinkin ohkaisilta normiakkuun verrattuna. Käyttöohjeessa on ohjeet lisävirran saamisesta mutta ei mitään antamisesta.
Tästä olivat ensimmäiset oireet näkyvissä jo kymmenisen vuotta sitten, mutta joko kitkarenkaiden tai niillä ajavien tai molempien kehitys on ollut nopeaa viimeisen vuosikymmenen aikana.
Tai sitten tuo monien harrastama nastarenkaiden turvallisuuden hehkuttaminen antaa liian auvoisen kuvan nastarenkaiden turvallisuudesta.
Saattaa olla niinkin, vaikka en oikein ymmärräkään tätä vaikutusmekanismia? Itse en muuten osallistu minkään renkaiden turvallisuuden hehkuttamiseen, koska valitsen omaan ajotapaani sopivat renkaat, minkä olen myös valinnastani syyllistettynä perustellut.
Aivan samaa tilastokorrelaatiota olen ihmetellyt myös nelivedon kolarilattiudesta. Ymmärrän hyvin, miksi monilla kytkeytyvillä nelivedoilla on helppo päätyä kolariin, koska koen itse jotkut nelivedot tarpeettoman vaikeiksi ajettaviksi. Mutta ainakin ruotsalainen tutkimus minun suureksi yllätyksekseni päätyi lopputulemaan, jossa neliveto korreloi kohonneen törmäysriskin kanssa nelivedon toteutustavasta riippumatta. Olin kuvitellut quattron ja xDriven vähentävän riskejä, koska ne ovat (minun käsissäni) sekä muita vajaavetoisia että muita nelivetoisia helpompia ajaa huonossa kelissä.
Tilasto kertoo kuitenkin, että minun kokemani ajamisen helppous ei kummassakaan tapauksessa korreloi keskimäärin pienemmän riskin kanssa. Sitä tilasto ei kerro, mistä tuo ero aiheutuu.
Pitäisi melkein tehdä treffit ja seisoskella kadunvarressa ja kuunnella kitkarenkaiden hiljaista kohinaa verrattuna nastojen kovaan ropinaan. Vaan jääköön ajatuksen tasolle, eli jos et itse kuule tai erota eroja, niin olen sen osalta vain iloinen puolestasi.
Ei minun argumentoinnissani ole kyse siitä, erotanko nastarenkaalla olevan auton kitkarenkaalla olevasta autosta, jos jompi kumpi ajaa ohi. Kyse on siitä, mikä on sellainen järjellinen tai tolkullinen ilmaisu asialle, koska melu tai joku kyläprius ei ei ole.
En vain ymmärrä miksi noin mitätön asia pitää vetää noin överiksi - edes keskustelupalstalla. Ihan samaa tasoa kuin haluaisit poistaa näkkileivän syöjät ruokapöydästä, koska häiriinnyt rouskutuksesta.
Tarkistin Vihreän (ympäristö-)puolueen sivuilta onko nastarengas suomalaisen ympäristön kannalta huono, mutta siellä ei mainita sanaa "nasta" ollenkaan.
No niin, siinäs näet!
Norjassa on olemassa piggdekkgebyr, eli nastarenkaiden käyttömaksu; päiväkohtainen maksu, kuukausimaksu tai kausimaksu. Saksassa nastojen käyttö on myös turisteilta kielletty
Teslan yhteydessä on puhuttu kohtuullisesta rangesta optimiolosuhteissa, mutta tuon etusivun jutun mukaan tavisten autoissa ollaan paljon rajallisempien asioiden ääressä.
TM:lle toivomus: Kirjoittakaa vertailun oheen tietolaatikko, jonka otsikko voisi olla vaikka "Sähköauton käyttö ja säilytys tulipalopakkasessa". Eli mitä pitää ottaa huomioon milläkin autolla kun pakkasta on yli 30 tai yli 40 astetta.
Eikö talviautotestit ole ennenkin tehty "oikeassa talvessa" vuorta ja Muhamettiä mukaillen eli jos ei talvi ole tullut autojen luo niin autot on viety talven luo pohjoiseen?
Jos talvivertailu ajetaan 5 asteen pakkasessa, ei siinä selviä miten hyvin auto toimii kylmillä säillä. Kuitenkin autolla on pärjättävä täällä keski-Suomessakin hyvin -35 asteessa ja pohjois-Suomessa paljon kylmemmässä. Erityisesti kiinnostavaa on lukea lataushybrideiden ja sähköautojen vertailuja kylmissä olosuhteissa, kun ne eivät kuitenkaan ole niin tuttuja kuin perinteiset autot.
Näissä testeissä ilahduttaa aina se että jokainen testattu auto läpäisee testin nastattomilla talvirenkailla. Yhdenkään suoritusta ei ole tarvinnut keskeyttää ja vaihtaa alle nastoja.
Nastat kuluttavat asfaltin harmaaksi jauhoksi joka on joko kuraa tai pölyä, ja samalla nastat tuottavat kovaa ääntä, liikennemelua.
@Karrette kirjoitti:
Ihanko tosi meinaisit että testi pitäisi keskeyttää? Eiköhän ne erot vain tule esille muutenkin, ihan kuten rengastesteissäkin.
Kovaa ääntä? Mihin vertaisit?
Melko harvoin taitaa Keski-Suomessa olla noin kylmää? Parina yönä keskimäärin talvessa?
Liikennemelu on sitä ääntä jonka auton ulkopuolella olevat ihmiset kuulevat. Jokaisen nastarenkaan ääni ei ole kovin meluisa, mutta ääripäässä on hyvinkin paljon meteliä tuottavat renkaat. Jos käyt kävelyllä taajamassa, niin kuuntele hetki ohitsesi ajavia autoja. Nyt kun tuli lunta, niin ajankohta on huono tälle havainnoinnille.
Tämä on aihe joka jää TM:ltä mittaamatta, mutta saksalaisissa vertailuissa mitataan se miten hyvin renkaan EU-merkinnät pitävät paikkansa. Vertailun mukaan markkinoiden hiljaisimmat 67 dB renkaat eivät olleet mittauksissa niitä hiljaisempia, eli testausta tarvitaan. Meluisimmat renkaat tuottavat oman merkintänsä mukaan 72 dB, joten hajontaa tulisi kuitenkin olla merkittävästi. Kitkarenkaat ovat kesärenkaita hiljaisemmat, mutta dB-merkintöjen mukaan ne eivät kuitenkaan olisi. Tässä vaikuttaa ehkä suomalaisen asfaltin karkeus, joka on seurausta nastojen eroosiosta. Uudella asfaltilla liikennemelu on vaimeaa.
Nastarenkaiden osalta EU-merkintä ei ole pakollinen, edes vierintävastuksen (vaikutus polttoaineen kulutukseen) tai märkäpidon osalta (mikä on pohjoismaisiin olosuhteiseen tarkoitetuissa talvirenkaissa selvästi huonompi kuin muissa renkaissa).
Todella harvoin - keskimäärin alle 1 % vuodesta. Sähköautot, joissa on akun lämmitys, käsittääkseni toimivat silloinkin, kunhan saavat olla vapaa-aikansa johdon päässä, eikä tarvitse ajaa kovin pitkiä matkoja, koska virtaa kuluu pakkasella reilusti lämmitykseen. Entäs lataushybridit? Onko niissä akun lämmitystä? Litium-ioni akut taitavat olla aika kuolleita, jos ne jäähtyvät alle -25 asteeseen. Perinteisilläkin autoilla on ongelmia. Jos moottoria ei saa esilämmitettyä, käynnistyminen voi olla epävarmaa ja jäätyy se huonossa latauksessa oleva lyijyakkukin. Samoin dieselöljy voi jähmettyä. "Itselataavat" hybridit vanhanaikaisella metallihydridi-akulla taitavat olla kaikkein parhaassa asemassa kovalla pakkasella (johdon päässä olevan sähköauton jälkeen)? Korjatkaa, joilla on parempaa tietoa!
Ilmatieteenlaitoksen mukaan 80-luvun jälkeen Jyväskylässä alle -35 °C on tapahtunut seuraavina päivinä:
12.2.1994 -36,0
7.1.2003 -36,2
7.2.2007 -36,8
18.2.2011 -35,8
Omassa plugarissani ei ollut erillistä akun lämmitystä, mutta ajon/latauksen jälkeen akku pysyi suhteellisen pitkään ajolämpöisenä. Omalle kohdalleni tuolla autolla osui kylmimmillään hieman yli 30 asteen pakkasia ja niissä ajaminen sähköllä onnistui helposti, kunhan vain latasi akun lämpimäksi tai lähti lämpimämmästä hallista liikkeelle. Rangekaan ei romahtanut aivan olemattomiin, kun esilämmitti auton joko verkkosähköllä tai webastolla.
Jyväskylä on melko eteläistä keski-Suomea. Oulusta on suunnilleen sama matka niin Hankoon kuin Nuorgamiinkin.
Tottahan tuo on, aivan niinkuin totta on sekin, että melko vähän väkeä Jyväskylän pohjoipuolella asuu Suomessa tai edes maailmanlaajuisesti.
...ja siitä syystä talviominaisuudet eivät olekkaan autonvalmistajien ykkösprioriteettinä.
@Karrette kirjoitti:
Tiedän kyllä, miltä nastarengas kuulostaa, mutta jos väität sitä meluksi, niin varmaan toivot sitten sähköautojen pikaista yleistymistä, ettet kuule polttismoottorien ääniäkään. Se on sitä mitä kuulet ennen kuin auto lähtee edes liikkeelle, olit sitten ulko- tai sisäpuolella ja mitä kovempaa sitten ajetaan, sen kovempaa on se "melukin".
Eli olisiko siis joku suhteellisempi ja tolkullisempi ilmaisu paikallaan kuitenkin?
Ennemmin nastarenkaiden melu, kuin onnettomuuden jälkeen poru.
Pitää paikkansa, mutta pahinta on kuitenkin onnettomuuden jälkeinen hiljaisuus:
https://yle.fi/uutiset/3-10689503
Talviaikaan yksi eniten melua meidän kylällä tuottaa Toyota Prius. Koska siinä on nastarenkaat.
Polttismoottorit eivät yleensä ole kovin äänekkäitä, mieleen tulee lähinnä yksi BMW missä on joku erikoispakoputki. Sitä en osaa sanoa miten se on tyyppihyväksynnän saanut, mutta toisaalta onhan moottoripyörissäkin jälkiasennettu meluntehostuspakoputket.
Tarpeetonta kommenttia ei voi poistaa
Tuo on vähän huono peruste, koska jos suomalaisten kannalta talviajo on marginaalissa, sehän kyseenalaistaa koko talvitestin tarpeellisuuden suomalaisessa lehdistössä.
Mutta aiemman kommenttisi kärki kyllä osuu, koska -35 asteen pakkasissa ja kylmemmässä ajetaan Suomessa varsin vähäinen ajosuorite.
Kun kerran muiden renkaista ahdistuvatkin avautuvat samassa ketjussa, niin ihmettelenpä minäkin millä perusteella Neste muutti talvidieselin -29/-34 ilmoituksen lukemiin -29/-38? Onkohan polttoainetta oikeasti muutettu vai ovatko autot parantuneet niin paljon, että kylmempi suodatettavuuslämpötila on uskallettu pudottaa muutaman asteen alemmas samallakin aineella?
Enivei, kummallakaan litkulla ei ole ollut ongelmia vaikka mökillä käy melkein jokaisena talvena suunnilleen 30 asteen pakkanen. Sitten kun pakkasta on noin paljon, minua ainakin kiinnostaa varsin paljon se, että vehkeet toimivat. Tässä suhteessa olennaista ei ole se, oliko -35 astetta pahasti liioittelua vai ei, vaan että -28 astetta on ihan eri asia kuin vaikkapa -32. Jälkimmäisessä lämpötilassa tankissa olevan harmaata soppaa, jostan pumppu imuroi konepellin alle suodattimeen jääkiteitä. Ruiskutusjärjestelmän suunnittelijan osaaminen ja auton kunto katsotaan samepisteen ja suodatettavuuslämpötilan välissä.
Ja oltiinpa liikkeellä ihan millä tahansa, siellä selkosilla vähän maalikylistä etäämmällä nostetaan sitten lämmintä vaatetta kyytiin. Ja tämä koskee muuten junaa ja bussia myös. Jos jotain sattuu, on edes vähän vähemmän epämukavaa odotella jatkokyytiä seuraavat tunnit.
Tämä on mielenkiintoinen ajatus. Toiset kolaroivat kesäpäivänä kuivalla tiellä kesärenkailla, toiset eivät talvella kitkarenkaillakaan.
Kyse ei lopulta taida olla renkaista, vaan kuljettajien omasta toiminnasta. Esimerkiksi turvaetäisyyksistä sekä tilannenopeuksista piittaamattomuudesta. Kun nämä huomioidaan jää jäljelle tahallisuus, ja huonosta tuurista johtuvat onnettomuudet.
Tästä olivat ensimmäiset oireet näkyvissä jo kymmenisen vuotta sitten, mutta joko kitkarenkaiden tai niillä ajavien tai molempien kehitys on ollut nopeaa viimeisen vuosikymmenen aikana.
Tai sitten tuo monien harrastama nastarenkaiden turvallisuuden hehkuttaminen antaa liian auvoisen kuvan nastarenkaiden turvallisuudesta.
@Karrette kirjoitti:
Voi hyvät hyssykät sentään... Meinaatko että meluaa kovemmin kuin naapurin pojan mopo, tai isännän traktori?
On ihan pakko kysyä: minkä verran luulet, että kyseessä on ns. korvienväliasia sinun tapauksessasi?
Nämä vaikuttavat olevan vaikeita asioita. Pitäisi melkein tehdä treffit ja seisoskella kadunvarressa ja kuunnella kitkarenkaiden hiljaista kohinaa verrattuna nastojen kovaan ropinaan. Vaan jääköön ajatuksen tasolle, eli jos et itse kuule tai erota eroja, niin olen sen osalta vain iloinen puolestasi.
Tarkistin Vihreän (ympäristö-)puolueen sivuilta onko nastarengas suomalaisen ympäristön kannalta huono, mutta siellä ei mainita sanaa "nasta" ollenkaan.
Norjassa on olemassa piggdekkgebyr, eli nastarenkaiden käyttömaksu; päiväkohtainen maksu, kuukausimaksu tai kausimaksu. Saksassa nastojen käyttö on myös turisteilta kielletty.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/pohjois-suomen-pakkaset-hyydyttavat-autoja-sahkoautolla-ei-saa-menna-antamaan-lisavirtaa-polttomoottoriautoon/2ed68f7c-86de-4b93-b161-1b0e54f285c6
Minkäs takia sähköautolla ei saa antaa lisävirtaa - onhan niissäkin 12 V akku. Omassa hybridissä on oikein paikat moottoritilassa, mihin lisävirtakaapelit voi kiinnittää ettei tarvitse mennä tavaratilan puolelle kaapeleiden kanssa etsimään 12 V akun napoja. Sitä en tiedä, riittääkö sen antama lisävirta minkään moottorin käynnistämiseen - navat nimittäin näyttävät hyvinkin ohkaisilta normiakkuun verrattuna. Käyttöohjeessa on ohjeet lisävirran saamisesta mutta ei mitään antamisesta.
Saattaa olla niinkin, vaikka en oikein ymmärräkään tätä vaikutusmekanismia? Itse en muuten osallistu minkään renkaiden turvallisuuden hehkuttamiseen, koska valitsen omaan ajotapaani sopivat renkaat, minkä olen myös valinnastani syyllistettynä perustellut.
Aivan samaa tilastokorrelaatiota olen ihmetellyt myös nelivedon kolarilattiudesta. Ymmärrän hyvin, miksi monilla kytkeytyvillä nelivedoilla on helppo päätyä kolariin, koska koen itse jotkut nelivedot tarpeettoman vaikeiksi ajettaviksi. Mutta ainakin ruotsalainen tutkimus minun suureksi yllätyksekseni päätyi lopputulemaan, jossa neliveto korreloi kohonneen törmäysriskin kanssa nelivedon toteutustavasta riippumatta. Olin kuvitellut quattron ja xDriven vähentävän riskejä, koska ne ovat (minun käsissäni) sekä muita vajaavetoisia että muita nelivetoisia helpompia ajaa huonossa kelissä.
Tilasto kertoo kuitenkin, että minun kokemani ajamisen helppous ei kummassakaan tapauksessa korreloi keskimäärin pienemmän riskin kanssa. Sitä tilasto ei kerro, mistä tuo ero aiheutuu.
@Karrette kirjoitti:
Sinulle, kyllä.
Ei minun argumentoinnissani ole kyse siitä, erotanko nastarenkaalla olevan auton kitkarenkaalla olevasta autosta, jos jompi kumpi ajaa ohi. Kyse on siitä, mikä on sellainen järjellinen tai tolkullinen ilmaisu asialle, koska melu tai joku kyläprius ei ei ole.
En vain ymmärrä miksi noin mitätön asia pitää vetää noin överiksi - edes keskustelupalstalla. Ihan samaa tasoa kuin haluaisit poistaa näkkileivän syöjät ruokapöydästä, koska häiriinnyt rouskutuksesta.
No niin, siinäs näet!
Ei kyllä ainakaan "melun" takia.
https://www.foreca.fi/Finland/Lappi/map/fin13
Pari seuraavaa päivää ovat oikein hyviä talvitestaukseen.
Teslan yhteydessä on puhuttu kohtuullisesta rangesta optimiolosuhteissa, mutta tuon etusivun jutun mukaan tavisten autoissa ollaan paljon rajallisempien asioiden ääressä.
TM:lle toivomus: Kirjoittakaa vertailun oheen tietolaatikko, jonka otsikko voisi olla vaikka "Sähköauton käyttö ja säilytys tulipalopakkasessa". Eli mitä pitää ottaa huomioon milläkin autolla kun pakkasta on yli 30 tai yli 40 astetta.
Kulutustestit jäi nyt sitten kuitenkin tekemättä.