Toista on nyt. En ymmärrä miten nykyään uskaltaa hankkia käytettyä bensakoneella olevaa autoa. Kun lähden hakemaan autoa jonka hinta on luokkaa 20-25k€ niin bensakoneet ovat järjestään pikkuturboja (1.0, 1.2, 1.4, 1.5). Netti on väärällään juttuja siitä, miten pikkuturbot voivat laueta jo aika pienilläkin kilometreilla. Tuleehan noita vastaan myös oikeassa elämässä; juuri oli autokaupassa Ford Focus johon oli vaihdettu kone 30tkm :n kohdalla.
Ym. tapauksessa moottorin vaihto oli mennyt maahantuojan piikkiin. Mutta kun auto ostetaan käytettynä niin vastaavaa asiaa pitäisi lähteä hoitamaan myyjäliikkeen kanssa. Voi olla aika kivinen polku jos auto on vaikka 4v vanha ja itse on sillä ajanut pari vuotta ja autossa on mittarissa 80tkm. Vai onko olemassa ennakkotapauksia joissa myyjäliike on velvoitettu maksamaan käytetyn auton moottorin vaihto yllä kuvatun esimerkin kaltaisessa tilanteessa?
Vähän tuntuu siltä, että käytetyn pikkutorbon hankinta on pelkkää tuuripeliä.
Tähän liittyen, TM :n 60 tkm käyttötestien loppuraporteissa on monesti kuvia karstoittuneesta venttiileistä. Ihan hyvä, mutta mitä kuluttaja tuosta tiedosta hyötyy? Senkö, että 60tkm ajetun auton moottori pitäisi viedä puhdistettavaksi? Vai mitä? Ei taida tuollaiset puhdistukset kuulua minkään auton huolto-ohjelmaan.
Onko muuta vaihtoa kuin hankkia dieselauto?
Kaikissa pienmoottorisissa autoissa öljytilavuus on pienehkö. Vaihtoväli pahimmillaan 30-45tkm.
ensihuolto pahimmillaan juuri tuossa km. määrässä. päättele siitä. Jos ensihuolto tehty oikealla öljyllä (lue. laatuöljymerkki), alle 15-20tkm kohdalla niin pelastus on suuri.
Vaihtovälin voi muuttaa myös itse, ei vaikuta takuuseen. kunhan se on pienempi kuin tehtaan asetus. itse suosin 15tkm vaihtoväliä kaikissa autoissa. Kannattaa kiinnittää huomiota myös vaihdelaatikon ja mahdollisen haldexin öljynvaihtoihin ja suodattimien vaihtoihin, harvoin tehdään tarpeeksi usein saati kunnolla. Venttiilin varren karsta kertoo joko kaupunkiajosta tai rikkaasta seossuhteesta lyhyessä ajossa, ei moottorin teknisestä kestoiästä (kannattaa lukea näitä mielipidelehtiä suodattavat lasit päässä).
Ei diesel huono idea ole, kunhan tankkaat puhdasta dieseliä ettei h-suodatin ole kohta vaihtokunnossa kun ei jaksa polttaa
@Tiko kirjoitti:
Öljyä 630tkm ajettu 2.0TDI kyllä jo vie sen 1-1,5l/100km
Toivottavasti tossa on vähintäänkin parin desimaalin pilkkuvirhe.
joo 1000km piti kirjoittaa Öljyä palaa ssiis jo selkeesti, muttei nyt onneksi tuohon tahtiin vielä. Mutta öljynvaihovälillä (10~15tkm) öljy on kyllä jo vaihtunut.
@Tiko kirjoitti:
Niinpä, meillä on kaksi volkkaria, toisella on nyt ajettu 520tkm ja toisella 630tkm.
Volvomies arvaa että olisiko 1.9 TDI, joka tunnetaan erittäin kestävänä VAG dieselinä?
Puolen miljoonan jälkeen aika moni moottori kuluttaa jo vaikka mitä. Realistinen tavoite perhekäytössä jossa autoa käynnistellään kylmästä eikä ajeta kahta vuoroa taksia jatkuvasti lämpimällä tekniikalla onkin päästä sinne puoleen miljoonaan saakka. Kaikki siitä eteenpäin on bonuskilometrejä ja hyvää hoitoa.
@Tiko kirjoitti:
Niinpä, meillä on kaksi volkkaria, toisella on nyt ajettu 520tkm ja toisella 630tkm.
Volvomies arvaa että olisiko 1.9 TDI, joka tunnetaan erittäin kestävänä VAG dieselinä?
Puolen miljoonan jälkeen aika moni moottori kuluttaa jo vaikka mitä. Realistinen tavoite perhekäytössä jossa autoa käynnistellään kylmästä eikä ajeta kahta vuoroa taksia jatkuvasti lämpimällä tekniikalla onkin päästä sinne puoleen miljoonaan saakka. Kaikki siitä eteenpäin on bonuskilometrejä ja hyvää hoitoa.
Molemmat on 2.0TDI CR koneita, ja molemmat ovat olleet uusina taksissa, mikä selittää moottorien kunnon. Tuo enemmän rullannut on kulkenut 170tkm ensimmäisenä vuonna, siinä ei oikein kaksikaan vuoroa riitä.
Hankin nämä pakut (1+8) joukkojen kuljetustehtäviin junnujalkapallojoukkueelle. ~20tkm/vuosi per auto tulee nykyisin ja ainoastaan pitkää matkaa, kaukana perhekäytöstä , ns. 'helppoja' kilometrejä. Esim super-vkl: la 450 km (225x2), su 600km (300x2). Suurin ongelma on talvisin pitkät jaksot, jolloin auto seisovat paikoillaan. Vanhusten pitäisi olla liikkeessä koko ajan niin paikat pysyisi vetreinä
Minun D5:lla on mittarissa vajaat 520 tkm joista olen itse ajanut yli 500 tkm. Olen muistini mukaan kaksi kertaa laittanut käyntiin pakkasella ilman moottorin esilämmitystä. Eli wepastolla moottori lämpimäksi ja vasta sitten kone käyntiin. Öljynvaihtoväli on 20 tkm (reilusti alle vuosi minun ajoilla) eikä ole koskaan tarvinnut lisätä vaihtojen välillä. Asiaan saattaa vaikuttaa myös puhtaan imuilman vaikutus - egr on sen verran tukossa, ettei pakokaasut pääse imuilmaa sotkemaan.
@Jorma L2 kirjoitti:
Minun D5:lla on mittarissa vajaat 520 tkm joista olen itse ajanut yli 500 tkm. Olen muistini mukaan kaksi kertaa laittanut käyntiin pakkasella ilman moottorin esilämmitystä. Eli wepastolla moottori lämpimäksi ja vasta sitten kone käyntiin. Öljynvaihtoväli on 20 tkm (reilusti alle vuosi minun ajoilla) eikä ole koskaan tarvinnut lisätä vaihtojen välillä. Asiaan saattaa vaikuttaa myös puhtaan imuilman vaikutus - egr on sen verran tukossa, ettei pakokaasut pääse imuilmaa sotkemaan.
Jees kyllä monet moottorit ovat olleet jo pitkään peruskestäviä. 80-luvulla autoistani ruostui kori ympäriltä, mutta tekniikassa ei ollut useinkaan mitään vikaa vielä 300-400tkm ajomäärillä, vaikka bensavehkeitä olivat.
Mutta otsikon mukaisissa 'pikku turboissa' on kyllä omat ongelmansa, arpapelistäkin voisi puhua, siis 1-1,6 -litraiset bensaturbot. Kun olin kakkosautoa ostamassa kolmisen vuotta sitten tähän asiaan perehdyin. Oli aika yllättävää, että jo vähäsellä ajomäärällä (<100tkm) löytyi useampi käytetty auto jossa oli tehty aika isojakin remotteja ja jopa koko moottori oli jo vaihdettu ?! Ja netistä toki löysi vahvistusta asiaan että kyse ei ole ainutkertaisesta sattumasta. Pieni tilavuuksinen suorasuihku turbokone lyhyessä pätkäajossa karstoituu niin pahasti, että seurauksena on moottorivaurio. Meidän kakkosautossa on pieni 1,2-litrainen kolmisylinterin suorasuihku kone. Käyn tarkoituksella autoa ulkoilutamassa pidempään silloin tällöin, jotta tuolta karstakuolemalta vältyttäisiin.. Toistaiseksi auto on pelanut ilman ongelmia, mutta eipä ajomääräkään ole vielä kummoinen.
Sen verran säälin tekniikaa, että jos pakkaskaudella auton pysäköidessäni haistan hiukkassuotimen regeneroinnin jääneen kesken, niin lähipäivinä vaikkapa töistä palatessani valitsen ajoreitin sillä perusteella missä mahdun ajamaan suurimman osan matkasta moottoritietä.
@takuulla257 kirjoitti:
VW Skoda Audi Seat 1.2-1.4 turbo TSI ja GSG ongelmat ovat täällä vielä kymmenisen vuotta. Vaikka ne olisi uusissa korjattu niin vanhat on korjattu niillä osilla mitkä niihin käy, eli samanlaisilla. Eli vikaantuvilla. Syy suunnittelupöydän virheet.
Muuten ovat parhaita ajaa ja testivoittajia,-eli hyviä autoja.
Uskoisin noihin toistakymmentä vuotta vanhoihin Golffeihin ym. jo vaihtuneen jakopään osat kestävämpiin versioihin. Ainakin jos tätä vanhaa uutista on uskominen. https://www.iltalehti.fi/autot/a/2015051119668901
Golf mk 7 alkaen, eli vm.2013, ketju vaihtuikin hihnaksi noissa pikkukoneissa.
DSG-laatikoissa on tietenkin kanssa virheitä korjattu 15 vuoden aikana. 6-vaihteinen ns. märillä kytkimillä oleva on kestävämpi kuin 7-vaihteinen kuiva. https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/dsg-vaihteisto-mita-vikoja-niissa-on-ja-onko-jotkin-versiot-parempia-kuin-toiset/
Uutta ostaessa ei vaan pääse vaihteistoa valitsemaan (dsg-tyyppiä), muuta kuin ostamalla jonkin awd- version, jolloin tulee yleensä märillä kytkimillä oleva.
Huoltaminen on yllättävästi hyvä asia näissäkin vaihteistoissa, eli vaikka huolto-ohjelmassa ei kaikissa versioissa öljynvaihtoa olekaan, se kannattaa tehdä.
Vaihteistoja rasittaa myös pyrkimys taloudellisuuteen. Ohjelma ajattaa herkästi liian isolla vaihteella, jolloin tärinä rasittaa laakereita ja mekatroniikkaa.
Uutena firma/leasing käytössä olleisiin ei ole tietenkään mitään "ylimääräisiä" huoltoja tehty.
Pikkukoneisissa VAG vehkeissä on myös riski moottoriöljyn kulumiselle reilun 100tkm jälkeen jos on huollettu pelkästään LongLife huoltovälillä. Öljyrenkaille käy samoin kuin niissä vanhoissa Audeissa.
@Jokeri kirjoitti:
Uskoisin noihin toistakymmentä vuotta vanhoihin Golffeihin ym. jo vaihtuneen jakopään osat kestävämpiin versioihin. Ainakin jos tätä vanhaa uutista on uskominen. https://www.iltalehti.fi/autot/a/2015051119668901
Golf mk 7 alkaen, eli vm.2013, ketju vaihtuikin hihnaksi noissa pikkukoneissa.
Alkuperäiset varaosat ovat eri koodeilla kuin alkuperäiset on ollut, eli jotain on matkalla muutettu,
tosin ei todista että olisi yhtään kestävämpiä.
Pikkukoneisissa VAG vehkeissä on myös riski moottoriöljyn kulumiselle reilun 100tkm jälkeen jos on huollettu pelkästään LongLife huoltovälillä. Öljyrenkaille käy samoin kuin niissä vanhoissa Audeissa.
Nokkaketju meni takuuseen 198tkm/10v marmoritiskillä joka on maahantuojan virallinen takuu (ei muuten kovin huono takuu ollekaan), laittoivat nesteen öljyä, vaihdoin mobiliin takasin, nyt 274000km eikä kuluta öljyä, täytyiskö huolestua nesteen öljyllä kulutti muinoin (2017) 15tkm matkalla muutaman desin.
@Jokeri kirjoitti:
Uskoisin noihin toistakymmentä vuotta vanhoihin Golffeihin ym. jo vaihtuneen jakopään osat kestävämpiin versioihin. Ainakin jos tätä vanhaa uutista on uskominen. https://www.iltalehti.fi/autot/a/2015051119668901
Golf mk 7 alkaen, eli vm.2013, ketju vaihtuikin hihnaksi noissa pikkukoneissa.
Alkuperäiset varaosat ovat eri koodeilla kuin alkuperäiset on ollut, eli jotain on matkalla muutettu,
tosin ei todista että olisi yhtään kestävämpiä.
Pikkukoneisissa VAG vehkeissä on myös riski moottoriöljyn kulumiselle reilun 100tkm jälkeen jos on huollettu pelkästään LongLife huoltovälillä. Öljyrenkaille käy samoin kuin niissä vanhoissa Audeissa.
Nokkaketju meni takuuseen 198tkm/10v marmoritiskillä joka on maahantuojan virallinen takuu (ei muuten kovin huono takuu ollekaan), laittoivat nesteen öljyä, vaihdoin mobiliin takasin, nyt 274000km eikä kuluta öljyä, täytyiskö huolestua nesteen öljyllä kulutti muinoin (2017) 15tkm matkalla muutaman desin.
Itkusta päätellen kaikilla takuuasiat eivät menneet noin hyvin.
Sinulla auto ollut uudesta asti ja puolitetulla öljynvaihtovälillä?
Itse tarkoitin öljynkulutuksella noita uudempia 1.2 l hihnakoneita. Niitä käsittääkseni ensimmäinen haltija on pystynyt pilaamaan pitkillä huoltoväleillä.
@Jokeri kirjoitti:
Itkusta päätellen kaikilla takuuasiat eivät menneet noin hyvin.
Sinulla auto ollut uudesta asti ja puolitetulla öljynvaihtovälillä?
Itse tarkoitin öljynkulutuksella noita uudempia 1.2 l hihnakoneita. Niitä käsittääkseni ensimmäinen haltija on pystynyt pilaamaan pitkillä huoltoväleillä.
Vähän epäilen provojuttujakin sekaan.. volkkari asettaa vaihtovälin oletuksena 0-200 000km tai ketjun vaihtoväliin 30 000km ja sen jälkeen 15 000km. Ja totta, mitä pienempi öljytilavuus, sen herkempi öljyn laadulle, taisin jossain kirjoituksessani aiemmin mainitakin... 1,0L 90-125hv ja 2,8-3L öljyä ja 30 000km ei voi vaan olla tervettä, kun ei niissä öljyissä mitään ihmeaineita ole kuin ennenvanhaankaan, ne on vain hieman puhtaampia kuin ennen mineraalit oli...ja siitä viskositeetista, tietylle moottorityypille lasketaan jo suunnitteluvaiheessa tietty toleranssi, ja se otetaan kaavaan joko exxon tai shellin taulukoista, jos käyttää litkumpaa öljyä (eri valmistajilla yllättävän isoja eroja viskositeettikäyrissä samalla peruslämmössä mitatulle ja merkitylle ölkylaadulle lämpötilan muuttuessa), ei se välttämättä ole kovin hyvä asia taasen moottoritekniikalle, siksi itse käytän hieman 'paksumpaa' ölkyä kuten mobilia.
Uskalsin ostaa (2012) Nissanin NV200 pakun, mutta uskallanko tankata siihen bioöljyä?
Kokemusta on rakennusten diesellämmittimistä (mm. Clen Sunstream ym.) nuo eivät biolla toimi ja tuosta Clenistä vikaa haettiin (naapurini kanssa) kauan. Ainoa joka tietääkseni ongelmitta toimii on Airrex.
Tuon Nissanin ajoasento on melko raju, ei sillä turhaan viitsi ajella polvet suussa, mutta pikkupakuna on kyllä ketterä ja pidän sen matalasta lattiasta ja ikkunoista, eli on Evalia ilman kolmea penkkirivistöä.
Kerron aikanaan sen mahdollisista tulevista vioista. Auto on L&T:n entinen (siivojien auto?) pääkaupunkiseudulta ja ajettu lähes 100tkm. On myös ihmeekseni toistaiseksi kuitenkin ruosteeton.
Käsittelen keväämmällä varmuudeksi pohjaa ja reunoja hengittävällä ruosteenestolla, siis melkein samalla kuin kotelonsuoja-aine ja sen uusien ehkä vuosittain. Tuo on keksijä inssin idea, hän on myös kehittänyt markkinoille matonpesukoneen ym. En kuitenkaan muista häneltä kysymättä seossuhteita.
@Vital kirjoitti:
Uskalsin ostaa (2012) Nissanin NV200 pakun, mutta uskallanko tankata siihen bioöljyä?
Kokemusta on rakennusten diesellämmittimistä (mm. Clen Sunstream ym.) nuo eivät biolla toimi ja tuosta Clenistä vikaa haettiin (naapurini kanssa) kauan. Ainoa joka tietääkseni ongelmitta toimii on Airrex.
Puhtaana biodieselinä preemiohinnalla myymättä jäävä biodiesel sekoitetaan dinoöljydieselin sekaan lakisääteisen biodieselosuuden täyttämiseksi, joten biodieseliä käytetään Suomessa tasan saman verran riippumatta siitä kummasta pistoolista minä päätän tankata.
@740 GLE kirjoitti:
Oikea kysymys on pikemminkin miksi?
Puhtaana biodieselinä preemiohinnalla myymättä jäävä biodiesel sekoitetaan dinoöljydieselin sekaan lakisääteisen biodieselosuuden täyttämiseksi, joten biodieseliä käytetään Suomessa tasan saman verran riippumatta siitä kummasta pistoolista minä päätän tankata.
Eli biomassasta valmistettavaa biopolttoainetta, vain raaka-aine vaihtelee.
Millä nimellä pitäisi kutsua UPM:n sellunkeiton jäteliemestä valmistamaa dieselpolttoainetta?
Tuo 1.5 dci on Renaultin jo kauan tuotannossa ollut 8 venttiilinen kone, ja sitä käytetään /käytettiin myös Mersussa.
Sou not? Jos Dacia tuntuu samalta, niin kai niiden välillä osaa valita vaikkapa värikartan tai kaksipuolisen kolikon perusteella ellei muuta eroa huomaa?
Muistutatko muuten missä mallisarjassa tuota moottoria vielä käytetään? Pieniporauksisesta lyhytiskuisella kammella kootusta OM654 DE 16 moottorista tehtiin jo viime vuosikymmenellä omituisia otuksia varten myös q-versio, jonka voi asentaa väärin päin, kuten lisänimikin kertoo.
Eli biomassasta valmistettavaa biopolttoainetta, vain raaka-aine vaihtelee.
Millä nimellä pitäisi kutsua UPM:n sellunkeiton jäteliemestä valmistamaa dieselpolttoainetta?
Tuo 1.5 dci on Renaultin jo kauan tuotannossa ollut 8 venttiilinen kone, ja sitä käytetään /käytettiin myös Mersussa.
Sou not? Jos Dacia tuntuu samalta, niin kai niiden välillä osaa valita vaikkapa värikartan tai kaksipuolisen kolikon perusteella ellei muuta eroa huomaa?
Muistutatko muuten missä mallisarjassa tuota moottoria vielä käytetään? Pieniporauksisesta lyhytiskuisella kammella kootusta OM654 DE 16 moottorista tehtiin jo viime vuosikymmenellä omituisia otuksia varten myös q-versio, jonka voi asentaa väärin päin, kuten lisänimikin kertoo.
"Päätuote, UPM BioVerno, on uusiutuva diesel liikennekäyttöön."
"Mercedes Benz does not allow diesel fuels containing greater than 5% biodiesel (B5) due to concerns about "production shortcomings"."
lainaukset Wikipedia.
Tämäkin aihe on aika monitahoinen ja pitää olla tarkkana sanavalinnoissaan. Rekka ja täysperävaunu ei ole sama asia, paitsi että monen mielestä ne ovat.
Renault omistaa Dacian, joten kyllä, myös Dacian valikoimissa on tuo sama 1,5 dci. Ja Nissanissa. Mutta se että Renault Kangoo ja Mercedes Citan ovat sama auto on melkein yhtä erikoinen juttu kuin se että Toyota Proace on ranskalainen auto johon on vaihdettu Toyotan (joka ei mene rikki, toisin kuin ranskalaiset hajoilee) logot.
Joissakin maissa Dacian logon sijaan käytetään Renaultin brändiä. Suomessa ei käytetä, joten molemmat merkit ovat aika pienillä markkinaosuuksilla tilastoissa. Renaultsport Sandero voisi olla hauska peli, mutta se on / oli tarkoitettu Etelä-Amerikan markkinoille.
Toivottavasti tossa on vähintäänkin parin desimaalin pilkkuvirhe.
Kaikissa pienmoottorisissa autoissa öljytilavuus on pienehkö. Vaihtoväli pahimmillaan 30-45tkm.
ensihuolto pahimmillaan juuri tuossa km. määrässä. päättele siitä. Jos ensihuolto tehty oikealla öljyllä (lue. laatuöljymerkki), alle 15-20tkm kohdalla niin pelastus on suuri.
Vaihtovälin voi muuttaa myös itse, ei vaikuta takuuseen. kunhan se on pienempi kuin tehtaan asetus. itse suosin 15tkm vaihtoväliä kaikissa autoissa. Kannattaa kiinnittää huomiota myös vaihdelaatikon ja mahdollisen haldexin öljynvaihtoihin ja suodattimien vaihtoihin, harvoin tehdään tarpeeksi usein saati kunnolla. Venttiilin varren karsta kertoo joko kaupunkiajosta tai rikkaasta seossuhteesta lyhyessä ajossa, ei moottorin teknisestä kestoiästä (kannattaa lukea näitä mielipidelehtiä suodattavat lasit päässä).
Ei diesel huono idea ole, kunhan tankkaat puhdasta dieseliä ettei h-suodatin ole kohta vaihtokunnossa kun ei jaksa polttaa
joo 1000km piti kirjoittaa Öljyä palaa ssiis jo selkeesti, muttei nyt onneksi tuohon tahtiin vielä. Mutta öljynvaihovälillä (10~15tkm) öljy on kyllä jo vaihtunut.
Volvomies arvaa että olisiko 1.9 TDI, joka tunnetaan erittäin kestävänä VAG dieselinä?
Puolen miljoonan jälkeen aika moni moottori kuluttaa jo vaikka mitä. Realistinen tavoite perhekäytössä jossa autoa käynnistellään kylmästä eikä ajeta kahta vuoroa taksia jatkuvasti lämpimällä tekniikalla onkin päästä sinne puoleen miljoonaan saakka. Kaikki siitä eteenpäin on bonuskilometrejä ja hyvää hoitoa.
typo
Molemmat on 2.0TDI CR koneita, ja molemmat ovat olleet uusina taksissa, mikä selittää moottorien kunnon. Tuo enemmän rullannut on kulkenut 170tkm ensimmäisenä vuonna, siinä ei oikein kaksikaan vuoroa riitä.
Hankin nämä pakut (1+8) joukkojen kuljetustehtäviin junnujalkapallojoukkueelle. ~20tkm/vuosi per auto tulee nykyisin ja ainoastaan pitkää matkaa, kaukana perhekäytöstä , ns. 'helppoja' kilometrejä. Esim super-vkl: la 450 km (225x2), su 600km (300x2). Suurin ongelma on talvisin pitkät jaksot, jolloin auto seisovat paikoillaan. Vanhusten pitäisi olla liikkeessä koko ajan niin paikat pysyisi vetreinä
Minun D5:lla on mittarissa vajaat 520 tkm joista olen itse ajanut yli 500 tkm. Olen muistini mukaan kaksi kertaa laittanut käyntiin pakkasella ilman moottorin esilämmitystä. Eli wepastolla moottori lämpimäksi ja vasta sitten kone käyntiin. Öljynvaihtoväli on 20 tkm (reilusti alle vuosi minun ajoilla) eikä ole koskaan tarvinnut lisätä vaihtojen välillä. Asiaan saattaa vaikuttaa myös puhtaan imuilman vaikutus - egr on sen verran tukossa, ettei pakokaasut pääse imuilmaa sotkemaan.
Miula on saksalainen vaparibensa, jolla on ajettu +350 000km ja muutaman kerran on laitettu käyntiin niin, että moottoria on esilämmitetty...
Jees kyllä monet moottorit ovat olleet jo pitkään peruskestäviä. 80-luvulla autoistani ruostui kori ympäriltä, mutta tekniikassa ei ollut useinkaan mitään vikaa vielä 300-400tkm ajomäärillä, vaikka bensavehkeitä olivat.
Mutta otsikon mukaisissa 'pikku turboissa' on kyllä omat ongelmansa, arpapelistäkin voisi puhua, siis 1-1,6 -litraiset bensaturbot. Kun olin kakkosautoa ostamassa kolmisen vuotta sitten tähän asiaan perehdyin. Oli aika yllättävää, että jo vähäsellä ajomäärällä (<100tkm) löytyi useampi käytetty auto jossa oli tehty aika isojakin remotteja ja jopa koko moottori oli jo vaihdettu ?! Ja netistä toki löysi vahvistusta asiaan että kyse ei ole ainutkertaisesta sattumasta. Pieni tilavuuksinen suorasuihku turbokone lyhyessä pätkäajossa karstoituu niin pahasti, että seurauksena on moottorivaurio. Meidän kakkosautossa on pieni 1,2-litrainen kolmisylinterin suorasuihku kone. Käyn tarkoituksella autoa ulkoilutamassa pidempään silloin tällöin, jotta tuolta karstakuolemalta vältyttäisiin.. Toistaiseksi auto on pelanut ilman ongelmia, mutta eipä ajomääräkään ole vielä kummoinen.
Sen verran säälin tekniikaa, että jos pakkaskaudella auton pysäköidessäni haistan hiukkassuotimen regeneroinnin jääneen kesken, niin lähipäivinä vaikkapa töistä palatessani valitsen ajoreitin sillä perusteella missä mahdun ajamaan suurimman osan matkasta moottoritietä.
Muuten vain kovaa ajoa ja huollot ajallaan.
Uskoisin noihin toistakymmentä vuotta vanhoihin Golffeihin ym. jo vaihtuneen jakopään osat kestävämpiin versioihin. Ainakin jos tätä vanhaa uutista on uskominen.
https://www.iltalehti.fi/autot/a/2015051119668901
Golf mk 7 alkaen, eli vm.2013, ketju vaihtuikin hihnaksi noissa pikkukoneissa.
DSG-laatikoissa on tietenkin kanssa virheitä korjattu 15 vuoden aikana. 6-vaihteinen ns. märillä kytkimillä oleva on kestävämpi kuin 7-vaihteinen kuiva.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/dsg-vaihteisto-mita-vikoja-niissa-on-ja-onko-jotkin-versiot-parempia-kuin-toiset/
Uutta ostaessa ei vaan pääse vaihteistoa valitsemaan (dsg-tyyppiä), muuta kuin ostamalla jonkin awd- version, jolloin tulee yleensä märillä kytkimillä oleva.
Huoltaminen on yllättävästi hyvä asia näissäkin vaihteistoissa, eli vaikka huolto-ohjelmassa ei kaikissa versioissa öljynvaihtoa olekaan, se kannattaa tehdä.
Vaihteistoja rasittaa myös pyrkimys taloudellisuuteen. Ohjelma ajattaa herkästi liian isolla vaihteella, jolloin tärinä rasittaa laakereita ja mekatroniikkaa.
Uutena firma/leasing käytössä olleisiin ei ole tietenkään mitään "ylimääräisiä" huoltoja tehty.
Pikkukoneisissa VAG vehkeissä on myös riski moottoriöljyn kulumiselle reilun 100tkm jälkeen jos on huollettu pelkästään LongLife huoltovälillä. Öljyrenkaille käy samoin kuin niissä vanhoissa Audeissa.
Alkuperäiset varaosat ovat eri koodeilla kuin alkuperäiset on ollut, eli jotain on matkalla muutettu,
tosin ei todista että olisi yhtään kestävämpiä.
Nokkaketju meni takuuseen 198tkm/10v marmoritiskillä joka on maahantuojan virallinen takuu (ei muuten kovin huono takuu ollekaan), laittoivat nesteen öljyä, vaihdoin mobiliin takasin, nyt 274000km eikä kuluta öljyä, täytyiskö huolestua nesteen öljyllä kulutti muinoin (2017) 15tkm matkalla muutaman desin.
Itkusta päätellen kaikilla takuuasiat eivät menneet noin hyvin.
Sinulla auto ollut uudesta asti ja puolitetulla öljynvaihtovälillä?
Itse tarkoitin öljynkulutuksella noita uudempia 1.2 l hihnakoneita. Niitä käsittääkseni ensimmäinen haltija on pystynyt pilaamaan pitkillä huoltoväleillä.
Vähän epäilen provojuttujakin sekaan.. volkkari asettaa vaihtovälin oletuksena 0-200 000km tai ketjun vaihtoväliin 30 000km ja sen jälkeen 15 000km. Ja totta, mitä pienempi öljytilavuus, sen herkempi öljyn laadulle, taisin jossain kirjoituksessani aiemmin mainitakin... 1,0L 90-125hv ja 2,8-3L öljyä ja 30 000km ei voi vaan olla tervettä, kun ei niissä öljyissä mitään ihmeaineita ole kuin ennenvanhaankaan, ne on vain hieman puhtaampia kuin ennen mineraalit oli...ja siitä viskositeetista, tietylle moottorityypille lasketaan jo suunnitteluvaiheessa tietty toleranssi, ja se otetaan kaavaan joko exxon tai shellin taulukoista, jos käyttää litkumpaa öljyä (eri valmistajilla yllättävän isoja eroja viskositeettikäyrissä samalla peruslämmössä mitatulle ja merkitylle ölkylaadulle lämpötilan muuttuessa), ei se välttämättä ole kovin hyvä asia taasen moottoritekniikalle, siksi itse käytän hieman 'paksumpaa' ölkyä kuten mobilia.
Uskalsin ostaa (2012) Nissanin NV200 pakun, mutta uskallanko tankata siihen bioöljyä?
Kokemusta on rakennusten diesellämmittimistä (mm. Clen Sunstream ym.) nuo eivät biolla toimi ja tuosta Clenistä vikaa haettiin (naapurini kanssa) kauan. Ainoa joka tietääkseni ongelmitta toimii on Airrex.
Tuon Nissanin ajoasento on melko raju, ei sillä turhaan viitsi ajella polvet suussa, mutta pikkupakuna on kyllä ketterä ja pidän sen matalasta lattiasta ja ikkunoista, eli on Evalia ilman kolmea penkkirivistöä.
Kerron aikanaan sen mahdollisista tulevista vioista. Auto on L&T:n entinen (siivojien auto?) pääkaupunkiseudulta ja ajettu lähes 100tkm. On myös ihmeekseni toistaiseksi kuitenkin ruosteeton.
Käsittelen keväämmällä varmuudeksi pohjaa ja reunoja hengittävällä ruosteenestolla, siis melkein samalla kuin kotelonsuoja-aine ja sen uusien ehkä vuosittain. Tuo on keksijä inssin idea, hän on myös kehittänyt markkinoille matonpesukoneen ym. En kuitenkaan muista häneltä kysymättä seossuhteita.
Kone on 1,5 dci.
mistä saa biodieseliä?
Oikea kysymys on pikemminkin miksi?
Puhtaana biodieselinä preemiohinnalla myymättä jäävä biodiesel sekoitetaan dinoöljydieselin sekaan lakisääteisen biodieselosuuden täyttämiseksi, joten biodieseliä käytetään Suomessa tasan saman verran riippumatta siitä kummasta pistoolista minä päätän tankata.
Biodiesel ja uusiutuva diesel eivät ole sama asia.
https://www.neste.fi/artikkeli/biodiesel-ja-uusiutuva-diesel-mita-eroa
Tuo 1.5 dci on Renaultin jo kauan tuotannossa ollut 8 venttiilinen kone, ja sitä käytetään /käytettiin myös Mersussa.
Eli biomassasta valmistettavaa biopolttoainetta, vain raaka-aine vaihtelee.
Millä nimellä pitäisi kutsua UPM:n sellunkeiton jäteliemestä valmistamaa dieselpolttoainetta?
Sou not? Jos Dacia tuntuu samalta, niin kai niiden välillä osaa valita vaikkapa värikartan tai kaksipuolisen kolikon perusteella ellei muuta eroa huomaa?
Muistutatko muuten missä mallisarjassa tuota moottoria vielä käytetään? Pieniporauksisesta lyhytiskuisella kammella kootusta OM654 DE 16 moottorista tehtiin jo viime vuosikymmenellä omituisia otuksia varten myös q-versio, jonka voi asentaa väärin päin, kuten lisänimikin kertoo.
"Päätuote, UPM BioVerno, on uusiutuva diesel liikennekäyttöön."
"Mercedes Benz does not allow diesel fuels containing greater than 5% biodiesel (B5) due to concerns about "production shortcomings"."
lainaukset Wikipedia.
Tämäkin aihe on aika monitahoinen ja pitää olla tarkkana sanavalinnoissaan. Rekka ja täysperävaunu ei ole sama asia, paitsi että monen mielestä ne ovat.
Renault omistaa Dacian, joten kyllä, myös Dacian valikoimissa on tuo sama 1,5 dci. Ja Nissanissa. Mutta se että Renault Kangoo ja Mercedes Citan ovat sama auto on melkein yhtä erikoinen juttu kuin se että Toyota Proace on ranskalainen auto johon on vaihdettu Toyotan (joka ei mene rikki, toisin kuin ranskalaiset hajoilee) logot.
Joissakin maissa Dacian logon sijaan käytetään Renaultin brändiä. Suomessa ei käytetä, joten molemmat merkit ovat aika pienillä markkinaosuuksilla tilastoissa. Renaultsport Sandero voisi olla hauska peli, mutta se on / oli tarkoitettu Etelä-Amerikan markkinoille.