Käytetty pikkuturbo - hankkiminen tuuripeliä?

21 kommenttia

Pitäisi hankkia tuoreempi kulkine bensamottorilla varustetun (tila)auton tilalle (vm2006, 1.6L, 320tkm, hinta ~6k€ 10v sitten). Itse olen ajanut ko. autolla 170 tkm. Onhan tuohon pientä remppaakin tehty, isoin ollee kytkimen vaihto. Siis ihan normaalia kuluvien osien vaihtoa.

Toista on nyt. En ymmärrä miten nykyään uskaltaa hankkia käytettyä bensakoneella olevaa autoa. Kun lähden hakemaan autoa jonka hinta on luokkaa 20-25k€ niin bensakoneet ovat järjestään pikkuturboja (1.0, 1.2, 1.4, 1.5). Netti on väärällään juttuja siitä, miten pikkuturbot voivat laueta jo aika pienilläkin kilometreilla. Tuleehan noita vastaan myös oikeassa elämässä; juuri oli autokaupassa Ford Focus johon oli vaihdettu kone 30tkm :n kohdalla.

Ym. tapauksessa moottorin vaihto oli mennyt maahantuojan piikkiin. Mutta kun auto ostetaan käytettynä niin vastaavaa asiaa pitäisi lähteä hoitamaan myyjäliikkeen kanssa. Voi olla aika kivinen polku jos auto on vaikka 4v vanha ja itse on sillä ajanut pari vuotta ja autossa on mittarissa 80tkm. Vai onko olemassa ennakkotapauksia joissa myyjäliike on velvoitettu maksamaan käytetyn auton moottorin vaihto yllä kuvatun esimerkin kaltaisessa tilanteessa?

Eikä tuossa sinänsä mitään jos asian voisi hoitaa jollain ylimääräisellä huollolla/tarkastuksella niin, että voisi kuvitella auton kestävän edes seuraavat 50tkm. Onko tuollaista huoltoa/tarkastusta olemassa? Tietääkseni ei ole.

Vähän tuntuu siltä, että käytetyn pikkutorbon hankinta on pelkkää tuuripeliä.

Tähän liittyen, TM :n 60 tkm käyttötestien loppuraporteissa on monesti kuvia karstoittuneesta venttiileistä. Ihan hyvä, mutta mitä kuluttaja tuosta tiedosta hyötyy? Senkö, että 60tkm ajetun auton moottori pitäisi viedä puhdistettavaksi? Vai mitä? Ei taida tuollaiset puhdistukset kuulua minkään auton huolto-ohjelmaan.

Onko muuta vaihtoa kuin hankkia dieselauto?

  
  • muokattu 14.09.2021 14:44

    Ainahan käytetyn osto on ollut tuuripeliä - nykyään tosin paljon vähemmän kuin takavuosikymmeninä sillä autojen laatu on kauttaaltaan parantunut aikojen saatossa (keskimäärin).

    Jos taasen olet ostamassa dieseliä, kannattaa varautua tähän: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/analyysi-paljastaa-jarkyttavan-totuuden-dieselmoottoreista-hajoavat-jopa-kolme-kertaa-bensamalleja-todennakoisemmin/6741520#gs.arl106

    Jos et halua pikkuturboa, löytyy myös polttomoottoriautoja ilman turboa. Jos kytkinremppa pelottaa, niin löytyy polttomoottoriautoja ilman kytkintä ja vaihteistoakin. Tietysti puuttuvien osien tilalla on aina jotain muuta tilalla.

      
  • muokattu 14.09.2021 16:06

    Mitä näistä et uskaltaisi ostaa?
    https://www.nettiauto.com/vaihtoautot/bensiiniautot?id_vehicle_type=1&id_car_type=7&pfrom=20000&pto=25000&yfrom=2016&id_country[]=73&page=1

    Hakukriteerinä alkaen 10v uudempi (>=2016) tila-auto hintahaarukassa 20-25k€, bensapeli

    Aina voit käyttää autosi myös täällä: https://www.autotohtori.fi/

      
  • Jos moottori on hajonniy 30 000 km ajettuna, niim tuskinpa syynä on ollut moottorin koko. Netissä on paljon spekulointia mutta vähän faktaa spekulaation tueksi.

      1
  • Auton hyvää huoltoa ei voi koskaan ylikorostaa, hyvin huollettu auto on varmatoiminen ja luotettava.

    Moottorin koko ei ole koskaan ongelma vaan käyttäjät (kuljettajat). Moottori tarvitsee säännöllisen huolto-ohjelman. Moottori tarvitsee toimiakseen riittävän määrän öljyä ja ennen kaikkea autonvalmistajan edellyttämää öljyä.

    Öljymäärän tarkastus riittävän usein. Öljyvalon syttyessä ollaan jo alarajalla, tässä vaiheessa puuttuva määrä on noin litra. Öljytason säännöllisen tarkastamisen lisäksi on kiinnitettävä huomiota öljynpaineeseen. Öljypumppu hajoaa yleensä yllättäen. Öljyn merkkivalot syttyvät, kun öljynpaine on liian matala. Jos öljyvuotoja ei löydy, syynä on yleensä öljypumppu.

    Pitää välttää ajamista matalilla ja korkeilla kierroksilla. Kylmässä moottorin huudattaminen on moottorin kannalta turmiollista. Moottorin hyvä ylläpito on yksi tärkeä asia. Auton päivittäinen käyttö on kuitenkin sen kestävyyden kannalta ratkaisevaa. Korkeilla kierrosluvuilla ajaminen kuormittaa moottoria erittäin paljon. Mitä enemmän moottori kuumenee, sitä laihempaa öljystä tulee. Normaalilla käytöllä hyvällä huollolla auto on pitkäikäinen ja moottori kestää sen minkä autonvalmistaja lupaa. Normaalille kulumiselle ei voi mitään mutta hyvällä huollolla on suuri merkitys auton moottorin pitkälle elämälle.

      1
  • Taitaa edelleen olla myynnissä uudehkoja autoja joissa öljy ei riitä huollosta seuraavaan? Tiedän useamman käyttäjän joka ei ikinä ole eikä taida edes osata katsoa öljyn määrää moottorissa. Siihen kun lisää, ettei korva erota auton outoja ääniä vaan ajo loppuu vasta siihen kun auto itse irtisanoo sopimuksen niin ei minusta ihme, että vähilläkin kilometreillä kulkupelit on heikossa hapessa. Jonkun verran on ollut sellaista ongelmaa, että kotoa lähdetään hybridin sähköllä ja kone käynnistyy vasta moottoritien rampissa kun kiihdytetään sataseen nilkka suorana. Jos kone ei kestä pitkään niin itse syytän puoliksi käyttäjää.

      2
  • @tracktest kirjoitti:
    Auton hyvää huoltoa ei voi koskaan ylikorostaa, hyvin huollettu auto on varmatoiminen ja luotettava.

    Moottorin koko ei ole koskaan ongelma vaan käyttäjät (kuljettajat). Moottori tarvitsee säännöllisen huolto-ohjelman. Moottori tarvitsee toimiakseen riittävän määrän öljyä ja ennen kaikkea autonvalmistajan edellyttämää öljyä.

    Öljymäärän tarkastus riittävän usein. Öljyvalon syttyessä ollaan jo alarajalla, tässä vaiheessa puuttuva määrä on noin litra. Öljytason säännöllisen tarkastamisen lisäksi on kiinnitettävä huomiota öljynpaineeseen. Öljypumppu hajoaa yleensä yllättäen. Öljyn merkkivalot syttyvät, kun öljynpaine on liian matala. Jos öljyvuotoja ei löydy, syynä on yleensä öljypumppu.

    Pitää välttää ajamista matalilla ja korkeilla kierroksilla. Kylmässä moottorin huudattaminen on moottorin kannalta turmiollista. Moottorin hyvä ylläpito on yksi tärkeä asia. Auton päivittäinen käyttö on kuitenkin sen kestävyyden kannalta ratkaisevaa. Korkeilla kierrosluvuilla ajaminen kuormittaa moottoria erittäin paljon. Mitä enemmän moottori kuumenee, sitä laihempaa öljystä tulee. Normaalilla käytöllä hyvällä huollolla auto on pitkäikäinen ja moottori kestää sen minkä autonvalmistaja lupaa. Normaalille kulumiselle ei voi mitään mutta hyvällä huollolla on suuri merkitys auton moottorin pitkälle elämälle.

    Kuulostaa aikamoiselta puuhastelulta ja vaivalloiselta toi polttomoottorilla ajo 😉

    Mutta itse asiaan. Saahan noihin ostettua erilaisia "takuita", käytännössä vakuutuksia Ovat toki aika kalliita, muistelen että jossain 600€ korvilla vuodeksi, ja varmasti kilometritkin rajoitettu. Kamuxit, Sakat yms kyllä mielellään myy noita.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Auton hyvää huoltoa ei voi koskaan ylikorostaa, hyvin huollettu auto on varmatoiminen ja luotettava.

    Moottorin koko ei ole koskaan ongelma vaan käyttäjät (kuljettajat). Moottori tarvitsee säännöllisen huolto-ohjelman. Moottori tarvitsee toimiakseen riittävän määrän öljyä ja ennen kaikkea autonvalmistajan edellyttämää öljyä.

    Öljymäärän tarkastus riittävän usein. Öljyvalon syttyessä ollaan jo alarajalla, tässä vaiheessa puuttuva määrä on noin litra. Öljytason säännöllisen tarkastamisen lisäksi on kiinnitettävä huomiota öljynpaineeseen. Öljypumppu hajoaa yleensä yllättäen. Öljyn merkkivalot syttyvät, kun öljynpaine on liian matala. Jos öljyvuotoja ei löydy, syynä on yleensä öljypumppu.

    Pitää välttää ajamista matalilla ja korkeilla kierroksilla. Kylmässä moottorin huudattaminen on moottorin kannalta turmiollista. Moottorin hyvä ylläpito on yksi tärkeä asia. Auton päivittäinen käyttö on kuitenkin sen kestävyyden kannalta ratkaisevaa. Korkeilla kierrosluvuilla ajaminen kuormittaa moottoria erittäin paljon. Mitä enemmän moottori kuumenee, sitä laihempaa öljystä tulee. Normaalilla käytöllä hyvällä huollolla auto on pitkäikäinen ja moottori kestää sen minkä autonvalmistaja lupaa. Normaalille kulumiselle ei voi mitään mutta hyvällä huollolla on suuri merkitys auton moottorin pitkälle elämälle.

    Kuulostaa aikamoiselta puuhastelulta ja vaivalloiselta toi polttomoottorilla ajo 😉

    Mutta itse asiaan. Saahan noihin ostettua erilaisia "takuita", käytännössä vakuutuksia Ovat toki aika kalliita, muistelen että jossain 600€ korvilla vuodeksi, ja varmasti kilometritkin rajoitettu. Kamuxit, Sakat yms kyllä mielellään myy noita.

    En oikein usko noihin takuisiin - kuulostavat lähtkökohtaisesti rahastukselta. Kun autoa huolletaan huolto-ohjelman mukaisesti niin eikö pitäisi pystyä luottamaan siihen, että esim. moottorin vaihtoon johtaneet ongelmat menevät myyjän virhevastuun piikkiin? (tiedän, ei voi luottaa). Vai pitääkö käytetyn auton ostajan nykyään olettaa, että auton moottori ei tule kestämään suunniteltua käyttöikää 250-300 tkm?

    Aihetta tutkiessa tuli vastaan vanhan juttu liittyen TSi -koneiden ketjuongelmiin
    https://www.lansivayla.fi/paikalliset/1738082
    Tuossa on myös tarinaa näistä downsizing -moottoreiden ongelmista sekä myyjän virhevastuusta.

    Kommenttina tuohon turbo-autolla ajamiseen vastaan tuli IS :n juttu muutaman vuoden takaa:
    https://www.is.fi/autot/art-2000001227207.html
    Vähän vaan epäilen, että aika harva autolija on tietoinen noista ohjeista saatikka noudattaa ko. ohjeita.

    Koko ajattelu turbojen lämmönhallinnasta on ihan väärin, kyllä se pitäisi olla autonvalmistajan kontolla suunnitella ja valmistaa auto jossa tarvittava moottorin jäähdytys varmistetaan. Nykyautoissa on sen verran monta prosessoria, että tuossa "turbo-auton käyttöohjeessa" kuvatut käyttötilanteet pitäisi pystyä hoitamaan ilman kuskin osallistumista.

      
  • muokattu 15.09.2021 01:42

    Hetken jo luulimme turbon laakerin viheltävän hädissään, mutta sitten osoittautui, että imusarjan tiiviste vuoti. Eihän nyt vasta alun neljättäsataatuhattaan ajetussa ahtimessa voi mitään ollakaan, kun sitä ajetaan normaaleja tehtaan speksaamia huoltovälejä. Tosin diesel.

    Oma kaksoisahdettu autoni täyttää ensi viikolla 10 vuotta, mutta siitä huolimatta se tekee IS:n turboauton käyttöohjeesta vanhanaikaisen.

    1. esilämmitys - talvella töpselistä tai Webastosta. Käynnistyksen jälkeen saman tien menoksi
    2. jälkikäyttö - minkä takia? Milloin sen puuttumisen huomaa?
    3. Start - stopin ongelmat - Häh, mitä ne on?
    4. Lyhyet ajot - kaikki sillä ajetaan, työmatka 24 km. Huollot tehtaan suositusten mukaan.
    5. Turboviive - Ei vaan liian vähän ahtimia. Imusarjan pitää olla kevyelläkin kuormalla ylipaineistettu jo 1000 kierroksesta alkaen.

    Ei tosin ole pikkuauto ja hintaa vain puolet budjetista ja kuluttaakin surkean vähän. Katsastettu tänään erityismaininnalla "onpa hieno alusta, mutta niinhän näissä on yleensäkin ja savutusarvo 0.02 / 0.50". Katsurin suositus oli ajaa toinen mokoma lisää nykyiseen 258.000 km ajomäärään ennen kuin alkaa katsella uudempaa.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Hetken jo luulimme turbon laakerin viheltävän hädissään

    Siis perheen eniten ajetussa ahdetussa. Omanihan on vasta ensimmäisen neljännesmiljoonansa ohittanut.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Öljymäärän tarkastus riittävän usein.

    Täytetään huollossa. Alle puoli miljoonaa ajettua ei rassata tikulla käyntiin. Meillä vedettiin 470.000 km ajetun lisävalojen ylätuet konepellin mukana avautuvaan etusäleikköön kiinni. Noin vähän ajetun auton konepeltiä ei huoltojen välillä auota kuin pesunesteen lisäämiseksi.

    Pitää välttää ajamista matalilla ja korkeilla kierroksilla.

    Automatiikka ajaa kuten se on ohjelmoitu. Jos se ei kelpaa, saan sen selville jossain vaiheessa.

    Ajamista varten se hevonen on valjastettu. Huolletaan tai korjataan sitten jos siihen on aihetta.

      
  • muokattu 15.09.2021 07:07

    @TimoVa kirjoitti:

    Pitäisi hankkia tuoreempi kulkine bensamottorilla varustetun (tila)auton tilalle (vm2006, 1.6L, 320tkm, hinta ~6k€ 10v sitten). Itse olen ajanut ko. autolla 170 tkm. Onhan tuohon pientä remppaakin tehty, isoin ollee kytkimen vaihto. Siis ihan normaalia kuluvien osien vaihtoa.

    Toista on nyt. En ymmärrä miten nykyään uskaltaa hankkia käytettyä bensakoneella olevaa autoa. Kun lähden hakemaan autoa jonka hinta on luokkaa 20-25k€ niin bensakoneet ovat järjestään pikkuturboja (1.0, 1.2, 1.4, 1.5). Netti on väärällään juttuja siitä, miten pikkuturbot voivat laueta jo aika pienilläkin kilometreilla. Tuleehan noita vastaan myös oikeassa elämässä; juuri oli autokaupassa Ford Focus johon oli vaihdettu kone 30tkm :n kohdalla.

    Ym. tapauksessa moottorin vaihto oli mennyt maahantuojan piikkiin. Mutta kun auto ostetaan käytettynä niin vastaavaa asiaa pitäisi lähteä hoitamaan myyjäliikkeen kanssa. Voi olla aika kivinen polku jos auto on vaikka 4v vanha ja itse on sillä ajanut pari vuotta ja autossa on mittarissa 80tkm. Vai onko olemassa ennakkotapauksia joissa myyjäliike on velvoitettu maksamaan käytetyn auton moottorin vaihto yllä kuvatun esimerkin kaltaisessa tilanteessa?

    Eikä tuossa sinänsä mitään jos asian voisi hoitaa jollain ylimääräisellä huollolla/tarkastuksella niin, että voisi kuvitella auton kestävän edes seuraavat 50tkm. Onko tuollaista huoltoa/tarkastusta olemassa? Tietääkseni ei ole.

    Vähän tuntuu siltä, että käytetyn pikkutorbon hankinta on pelkkää tuuripeliä.

    Tähän liittyen, TM :n 60 tkm käyttötestien loppuraporteissa on monesti kuvia karstoittuneesta venttiileistä. Ihan hyvä, mutta mitä kuluttaja tuosta tiedosta hyötyy? Senkö, että 60tkm ajetun auton moottori pitäisi viedä puhdistettavaksi? Vai mitä? Ei taida tuollaiset puhdistukset kuulua minkään auton huolto-ohjelmaan.

    Onko muuta vaihtoa kuin hankkia dieselauto?

    Jos turbo huolestuttaa, niin dieseleissä ei ole muuta kuin turboa tarjolla.

    En tiedä miten kauan moottorit kestää, mutta Suomessa suositellaan ilmeisesti jakohihnan vaihtoa useammin kuin mitä ohjekirja kertoo.

    Ja koska moottori on ihmisen tekemä kone on parempi antaa koneen tasoittaa lämpötilaeroja 10 sekuntia sen sijaan että sammuttaa koneen pihaan tulessa jo ennen kuin pyörät ovat lakanneet pyörimästä. Tai että käyttää kaasupoljinta pohjassa osana arkipäiväänsä.

      
  • @TimoVa kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Auton hyvää huoltoa ei voi koskaan ylikorostaa, hyvin huollettu auto on varmatoiminen ja luotettava.

    Moottorin koko ei ole koskaan ongelma vaan käyttäjät (kuljettajat). Moottori tarvitsee säännöllisen huolto-ohjelman. Moottori tarvitsee toimiakseen riittävän määrän öljyä ja ennen kaikkea autonvalmistajan edellyttämää öljyä.

    Öljymäärän tarkastus riittävän usein. Öljyvalon syttyessä ollaan jo alarajalla, tässä vaiheessa puuttuva määrä on noin litra. Öljytason säännöllisen tarkastamisen lisäksi on kiinnitettävä huomiota öljynpaineeseen. Öljypumppu hajoaa yleensä yllättäen. Öljyn merkkivalot syttyvät, kun öljynpaine on liian matala. Jos öljyvuotoja ei löydy, syynä on yleensä öljypumppu.

    Pitää välttää ajamista matalilla ja korkeilla kierroksilla. Kylmässä moottorin huudattaminen on moottorin kannalta turmiollista. Moottorin hyvä ylläpito on yksi tärkeä asia. Auton päivittäinen käyttö on kuitenkin sen kestävyyden kannalta ratkaisevaa. Korkeilla kierrosluvuilla ajaminen kuormittaa moottoria erittäin paljon. Mitä enemmän moottori kuumenee, sitä laihempaa öljystä tulee. Normaalilla käytöllä hyvällä huollolla auto on pitkäikäinen ja moottori kestää sen minkä autonvalmistaja lupaa. Normaalille kulumiselle ei voi mitään mutta hyvällä huollolla on suuri merkitys auton moottorin pitkälle elämälle.

    Kuulostaa aikamoiselta puuhastelulta ja vaivalloiselta toi polttomoottorilla ajo 😉

    Mutta itse asiaan. Saahan noihin ostettua erilaisia "takuita", käytännössä vakuutuksia Ovat toki aika kalliita, muistelen että jossain 600€ korvilla vuodeksi, ja varmasti kilometritkin rajoitettu. Kamuxit, Sakat yms kyllä mielellään myy noita.

    En oikein usko noihin takuisiin - kuulostavat lähtkökohtaisesti rahastukselta. Kun autoa huolletaan huolto-ohjelman mukaisesti niin eikö pitäisi pystyä luottamaan siihen, että esim. moottorin vaihtoon johtaneet ongelmat menevät myyjän virhevastuun piikkiin? (tiedän, ei voi luottaa). Vai pitääkö käytetyn auton ostajan nykyään olettaa, että auton moottori ei tule kestämään suunniteltua käyttöikää 250-300 tkm?

    Aihetta tutkiessa tuli vastaan vanhan juttu liittyen TSi -koneiden ketjuongelmiin
    https://www.lansivayla.fi/paikalliset/1738082
    Tuossa on myös tarinaa näistä downsizing -moottoreiden ongelmista sekä myyjän virhevastuusta.

    Kommenttina tuohon turbo-autolla ajamiseen vastaan tuli IS :n juttu muutaman vuoden takaa:
    https://www.is.fi/autot/art-2000001227207.html
    Vähän vaan epäilen, että aika harva autolija on tietoinen noista ohjeista saatikka noudattaa ko. ohjeita.

    Koko ajattelu turbojen lämmönhallinnasta on ihan väärin, kyllä se pitäisi olla autonvalmistajan kontolla suunnitella ja valmistaa auto jossa tarvittava moottorin jäähdytys varmistetaan. Nykyautoissa on sen verran monta prosessoria, että tuossa "turbo-auton käyttöohjeessa" kuvatut käyttötilanteet pitäisi pystyä hoitamaan ilman kuskin osallistumista.

    Olen samaa mieltä, niissä on minustakin vähän rahastuksen makua. Samaa mieltä myös siitä, että autoa pitää pystyä käyttämään ilman ylimääräistä säätämistä, kuten päivittäistä öljyn tarkistusta tai turbojen hellimistä.

    Lehtijutuista saa helposti vähän vääristyneen kuvan, siellähän nousevat esiin lähinnä poikkeukset. Tosin alkuaikojen TSi-koneiden ja DSG-laatikoiden kanssa taisi kyllä ihan oikeasti olla ongelmia. Tuollaiset 30tkm kohdalla vaihdetut koneet ovat harvinaisia anekdootteja, ei niistä voi vetää mitään johtopäätöksiä.

    Raaka totuus taitaa olla se, että jos ostaa takuuiän ylittäneen käytetyn auton, ei voi olettaa että sen mukana tulisi takuun veroinen turva. Autot ovat kuitenkin nykyään varsin hyviä, joten kovin suurta, tai ainakaan kovin todennäköisesti realisoituvaa,riskiä siinä ei kuitenkaan ota.

    Mitenkäs nämä pitkätakuiset merkit, Hyundait ja muut?

    Toyota on hyvä valinta. Ei se turhaan erotu edukseen käytännössä kaikissa laatua ja luotettavuutta mittaavissa tilastoissa, oli kyseessä sitten tiepalvelu- tai katsastustilasto.

      1
  • muokattu 15.09.2021 08:48

    @Karrette kirjoitti:

    @TimoVa kirjoitti:

    Pitäisi hankkia tuoreempi kulkine bensamottorilla varustetun (tila)auton tilalle (vm2006, 1.6L, 320tkm, hinta ~6k€ 10v sitten). Itse olen ajanut ko. autolla 170 tkm. Onhan tuohon pientä remppaakin tehty, isoin ollee kytkimen vaihto. Siis ihan normaalia kuluvien osien vaihtoa.

    Toista on nyt. En ymmärrä miten nykyään uskaltaa hankkia käytettyä bensakoneella olevaa autoa. Kun lähden hakemaan autoa jonka hinta on luokkaa 20-25k€ niin bensakoneet ovat järjestään pikkuturboja (1.0, 1.2, 1.4, 1.5). Netti on väärällään juttuja siitä, miten pikkuturbot voivat laueta jo aika pienilläkin kilometreilla. Tuleehan noita vastaan myös oikeassa elämässä; juuri oli autokaupassa Ford Focus johon oli vaihdettu kone 30tkm :n kohdalla.

    Ym. tapauksessa moottorin vaihto oli mennyt maahantuojan piikkiin. Mutta kun auto ostetaan käytettynä niin vastaavaa asiaa pitäisi lähteä hoitamaan myyjäliikkeen kanssa. Voi olla aika kivinen polku jos auto on vaikka 4v vanha ja itse on sillä ajanut pari vuotta ja autossa on mittarissa 80tkm. Vai onko olemassa ennakkotapauksia joissa myyjäliike on velvoitettu maksamaan käytetyn auton moottorin vaihto yllä kuvatun esimerkin kaltaisessa tilanteessa?

    Eikä tuossa sinänsä mitään jos asian voisi hoitaa jollain ylimääräisellä huollolla/tarkastuksella niin, että voisi kuvitella auton kestävän edes seuraavat 50tkm. Onko tuollaista huoltoa/tarkastusta olemassa? Tietääkseni ei ole.

    Vähän tuntuu siltä, että käytetyn pikkutorbon hankinta on pelkkää tuuripeliä.

    Tähän liittyen, TM :n 60 tkm käyttötestien loppuraporteissa on monesti kuvia karstoittuneesta venttiileistä. Ihan hyvä, mutta mitä kuluttaja tuosta tiedosta hyötyy? Senkö, että 60tkm ajetun auton moottori pitäisi viedä puhdistettavaksi? Vai mitä? Ei taida tuollaiset puhdistukset kuulua minkään auton huolto-ohjelmaan.

    Onko muuta vaihtoa kuin hankkia dieselauto?

    Jos turbo huolestuttaa, niin dieseleissä ei ole muuta kuin turboa tarjolla.

    En tiedä miten kauan moottorit kestää, mutta Suomessa suositellaan ilmeisesti jakohihnan vaihtoa useammin kuin mitä ohjekirja kertoo.

    Ja koska moottori on ihmisen tekemä kone on parempi antaa koneen tasoittaa lämpötilaeroja 10 sekuntia sen sijaan että sammuttaa koneen pihaan tulessa jo ennen kuin pyörät ovat lakanneet pyörimästä. Tai että käyttää kaasupoljinta pohjassa osana arkipäiväänsä.

    Itsellä on tapana kyllä käyttää kaasua pohjassa ja kierroksia kuudessa tonnissa ainakin vähintään viikoittain, mutta ei siitä ikinä ole ollut mitään haittaa - aina koneet on kestäneet hyvin. Vanha -87-1,3-Corolla kesti hyvin sen 392000 km, minkä sen aikanaan tarvitsikin kestää vaikka kierrokset oli tapissa tuhannet kerrat. Nyt vanhimmassa autoistani -99 GTI:ssä on 325000 km mittarissa ja moottori ei syö tippaakaan öljyä ja turbokin on täysin kunnossa, vaikka autossa on se aloittajan mainitsema pikkuinen bensaturbo. (1,8 150 hp ja 5 vent/syl.) Itse en juurikaan tuolla vanhimmalla pääse ajamaan, sillä lapsia varten sitä on pidetty jo vuosia ja ne tarvitsevat sitä maailmalla.

    Itse luulen, että moottorit nimenomaan tykkäävät, kun niitä ei karstoiteta tukkoon vaan ajetaan aina välillä oikein reippaasti - ei tule öljynkulutusongelmia ym. Polttoainetta reippaissa kiihdytyksissä tietenkin kuluu reippaasti ja kylmän moottorin on tietenkin annettava lämmetä kohtuukierroksilla ja -tehoilla ja turbokonetta ei pysäytetä heti moottoritieajon jälkeen vaan ajetaan hetki esim. hidasta pihatietä tai ramppia pitkin kaasu ylhäällä kurvataan jäähdytellen bensamittarille.

    Huolloissa autot on käyneet aina ajallaan (paitsi tuon em. Corollan huoltovälin muutin joskus aikanaan oma-alotteisesti 10000 km > 15000 km).

      
  • Ei kai nykyautoilla ole tuota turbon "jälkijäähdytystä" pystynyt itse "päättämään" aikoihin - tai siis toki onnistuu ajelemalla joku ylimääräinen"jäähdytyslenkki", mutta sen jälkeen kun start/stop automatiikka ilmestyi, niin kyllä järjestelmä huolehtii että lämpötilat on pudonneet tarpeeksi alas ennekuin automatiikka antaa sammuttaa moottorin. Toki monissa merkeissä on mekaanisten öljy/vesipumppujen lisänä jo useampi sähköinen pumppu (etenkin lataushybrideissä), joilla huolehditaan tarvittavat jäähdytys/voitelukierrot turbollekin polttomoottorin (tai tässä tapauksessa polttomoottorin pyörittämien mekaanisten pumppujen) jo sammuttua.

      1
  • muokattu 15.09.2021 09:24

    @TimoVa kirjoitti:
    Kommenttina tuohon turbo-autolla ajamiseen vastaan tuli IS :n juttu muutaman vuoden takaa:
    https://www.is.fi/autot/art-2000001227207.html
    Vähän vaan epäilen, että aika harva autolija on tietoinen noista ohjeista saatikka noudattaa ko. ohjeita.

    Olen vähän eri mieltä noista IS:n ohjeista (ja tietenkin saatan olla myös väärässä)

    1. Etukäteiskäyttö
    • Mielestäni järkevämpää on lämmittää moottori esilämmityksellä tai ajamalla (rauhallisesti) kuin tyhjäkäyttämällä.
    1. Jälkikäyttö
    • Tässäkin suosisin mielummin rauhallista ajamista kuin tyhjäkäyntiä.
    1. Start-stopin ongelmat
    • Tämä on kyllä kumma juttu. Ajamani TDI-DSG kyllä sammuttaa moottorin vähän turhankin äkkiä kovan ajon jälkeen - en ole puuttunut asiaan ja ainakin 80000 km on mennyt hyvin.
    1. Lyhyet ajot – pitkät huoltovälit
    • Onhan se ongelma. Ajamassani TDI-DSG:ssä se kiintoavaimen kuva tulee kyllä mittaristoon, viimeistään kun on kulunut vuosi edellisestä huollosta.
    1. Ajaminen
    • Turboviive ei edes tarkoita (vanhempien) turbomoottoreiden matalaa vääntömomenttia kierrosalueen alapäässa (jolloin turbo ei juuri puhalla) vaan sitä viivettä, kun ollaan siellä hyvän vääntömomentin kierrosalueella ja painaistaan kaasua nopeasti. Nykyäänkin viiveen huomaa kyllä yksiturboisissa moottoreissa. Tosin ei siitä mitään haittaa ole, teho vain tulee moottorista rauhallisesti lisääntymällä vaikka kaasun painaisi kerralla pohjaan. (Tuo rauhallisen lisääntymisen viemä aika on yleensä luokkaa 1 sek. mutta esim. kuorma-autoissa voi mennä pari-kolmekin.)
      2
  • muokattu 15.09.2021 12:05

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Olen vähän eri mieltä noista IS:n ohjeista (ja tietenkin saatan olla myös väärässä)

    Minä olen sinun kanssasi samaa mieltä kaikissa viidessä asiassa. Jos olemme väärässä, minä saan sen jossain vaiheessa selville koska ajan samalla autolla pitkään.

      
  • muokattu 15.09.2021 14:04

    @740 GLE kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Öljymäärän tarkastus riittävän usein.

    Täytetään huollossa. Alle puoli miljoonaa ajettua ei rassata tikulla käyntiin. Meillä vedettiin 470.000 km ajetun lisävalojen ylätuet konepellin mukana avautuvaan etusäleikköön kiinni. Noin vähän ajetun auton konepeltiä ei huoltojen välillä auota kuin pesunesteen lisäämiseksi.

    Pitää välttää ajamista matalilla ja korkeilla kierroksilla.

    Automatiikka ajaa kuten se on ohjelmoitu. Jos se ei kelpaa, saan sen selville jossain vaiheessa.

    Ajamista varten se hevonen on valjastettu. Huolletaan tai korjataan sitten jos siihen on aihetta.

    Listasin asioita yleisellä tasolla. Normaalilla käytöllä hyvällä huollolla auto on pitkäikäinen ja moottori kestää sen minkä autonvalmistaja lupaa. Normaalille kulumiselle ei voi mitään, mutta hyvällä huollolla on suuri merkitys auton/moottorin pitkälle elämälle.

      
  • Nuo roskalehdet ovat kyllä viimeisin julkaisu, mistä kannattaa ottaa auton tekniikkaan liittyviä vinkkejä. Joku tyhjäkäynnillä oöjyjen lämmittäminen on monessakin suhteessa huono idea, eikä turbon kierrokset täydellä teholla toimi perusteena, koska eihän sillä autolla nyt kaasu pohjassa lähdetä liikkeelle. Tyhkäkäynti lämmittää moottoria tosi heikosti, tuhlaa aikaa, hukkaa polttoainetta ja tuottaa paljon päästöjä. Fiksumpaa on vain lähteä ajamaan revittelemättä.

    Jälkikäyttö on ohje, jolle tosi harvoin löytyy perusteita. Suomessa ei juurikaan ole tilanteita, joissa moottoria kuormitetaan niin paljon, että ahdin pääsee kuumenemaan erityisen kuumaksi. Mieleen tulee lähinnä tuntuvat ylinopeudet moottoritiellä, josta pysähdytään lyhyen rampin jälkeen bensikselle. Nykyiset jäähdytetyt turbot ovat myös kylmähermoista rotua.

    Huoltovälit määräytyvät yleensä kilometrien ja käytön/ajan mukaan. Pätkäajolla ei tuolloin ajeta 30 000 kilometrin huoltovälejä.

      1
  • muokattu 16.09.2021 07:46

    Itse välttäisin kaikkia suorasuihkumoottoreitta, koska venttiilit ja imusarja voivat karstoittua tukkoon. Esim Toyota käyttää myös venttiilien huuhtelua, eikä tätä ongelmaa ole. Ecoboostit heittäisin romukoppaan samantien netistä lukemani perusteella. Totaalisia konerikkoja näyttää olevan suhteellisen paljon ja alkupään malleissa koko moottori saattoi paskoontua sen takia, että jäähdytysjärjestelmä alkaa vuotamaan jostain muoviosasta, eikä anturi tajua tätä, koska se oli asennettu niin, että se mittaa vain ilmaa kun neste vajenee. Vasta siinä vaiheessa kun kone on jo käynyt pitkään ylikuumana ja tuho aiheutunut, niin auto varoittaa asiasta.

    MItähän vapareita olisi...Mitsulla asx ja suzukilla vitara. varmaan muitakin. Itse en tosin olisi vuosimallin suhteen noin tarkka, eikä siten olisi mitään ongelmaa ostaa 2010-luvun autoa, jos se on hyvässä kunnossa ja vähän ajettu. Ei niissä mitään olennaista eroa ole hieman uudempiin verrattuna.

    En henkilökohtaisesti ole ikinä ymmärtänyt auton ostajia, jotka päättävät, että "vuosimallin on oltava uudempi kuin esim 2010 ja se on jämpti". Itse katson mielummin automalleja. Jos automallia on valmistettu 2008-2013, niin aivan hyvin voisin ostaa 2009 mallisen kuin -13 mallisen, jos se vanhempi on halvempi, vähemmän ajettu ja hyvässä kunnossa. Mallisarja ratkaisee, ei vuosimalli.

      1
  • muokattu 16.09.2021 12:19

    @NHB kirjoitti:
    Huoltovälit määräytyvät yleensä kilometrien ja käytön/ajan mukaan. Pätkäajolla ei tuolloin ajeta 30 000 kilometrin huoltovälejä.

    Samaa mieltä koko postistasi, mutta nostan tämän pätkäajon esiin, koska olen sitä pohtinut viime aikoina.

    Autoni ei aiemmin ehtinyt aivan saavuttaa vuoden huoltoväliä kilometrien (25000) täyttyessä ensin. Nyt kun perheessä on uudempi, tilavampi ja taloudellisempi auto, on minun käytössäni oleva auto jäänyt työmatka-ajooni ja satunnaiseen pörräykseen lähiseudulla. Pitkien matkojen vähennyttyä vuotuinen ajomäärä on pudonnut noin 15.000 km tienoille, joten nyt auto pyytää huoltoa kalenterin perusteella eikä ajomäärän kuten ennen.

    Jos autoni nyt palaisi vanhaan ajosykliinsä, niin ihanko todella ne työmatkapörräyksen lisäksi ajettavat 10.000 km satojen kilometrien maantietaipaleilla olisivat peruste puolittaa öljynvaihtovälit?

    Minusta ei. Pikemminkin päinvastoin riski kasvaa nyt pelkän pätkäajon vuoksi ja siksi ajattelin pakkastalven aikana tyrkyttää autoni muutaman kerran talvessa lainaan säännöllisesti pitkää matkaa ajavalle perheenjäsenelle, ettei sitä ajeta koko talvea minun 24 km työmatkani pätkissä, josta suhteessa varsin suuri osa ajetaan kylmäkäyntiasetuksella eikä diesel ehdi lämmetä riittävästi haihduttaakseen mahdollista polttoainelaimentumaansa eikä regeneroida hiukkassuodintaan.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Huoltovälit määräytyvät yleensä kilometrien ja käytön/ajan mukaan. Pätkäajolla ei tuolloin ajeta 30 000 kilometrin huoltovälejä.

    Samaa mieltä koko postistasi, mutta nostan tämän pätkäajon esiin, koska olen sitä pohtinut viime aikoina.

    Autoni ei aiemmin ehtinyt aivan saavuttaa vuoden huoltoväliä kilometrien (25000) täyttyessä ensin. Nyt kun perheessä on uudempi, tilavampi ja taloudellisempi auto, on minun käytössäni oleva auto jäänyt työmatka-ajooni ja satunnaiseen pörräykseen lähiseudulla. Pitkien matkojen vähennyttyä vuotuinen ajomäärä on pudonnut noin 15.000 km tienoille, joten nyt auto pyytää huoltoa kalenterin perusteella eikä ajomäärän kuten ennen.

    Jos autoni nyt palaisi vanhaan ajosykliinsä, niin ihanko todella ne työmatkapörräyksen lisäksi ajettavat 10.000 km satojen kilometrien maantietaipaleilla olisivat peruste puolittaa öljynvaihtovälit?

    Minusta ei. Pikemminkin päinvastoin riski kasvaa nyt pelkän pätkäajon vuoksi ja siksi ajattelin pakkastalven aikana tyrkyttää autoni muutaman kerran talvessa lainaan säännöllisesti pitkää matkaa ajavalle perheenjäsenelle, ettei sitä ajeta koko talvea minun 24 km työmatkani pätkissä, josta suhteessa varsin suuri osa ajetaan kylmäkäyntiasetuksella eikä diesel ehdi lämmetä riittävästi haihduttaakseen mahdollista polttoainelaimentumaansa eikä regeneroida hiukkassuodintaan.

    Mikäli ajat enimmäkseen vain lyhyitä matkoja, ympäri vuoden, kannattaa öljynvaihto tehdä vuoden välein. Varsinkin talvella, moottoriöljyn laatu heikkenee nopeasti. Säästääksesi rouvan (?) hermoja omilta murheiltasi, tuo öljynvaihto on aika mitätön menoerä. Vanhassa autossa määräaikaishuoltojen laajuteen voi itse vaikuttaa mitä tehdään ja mitä ei. Ilmastoinnin tarkastus esimerkiksi muutaman vuoden välein, samoin jarrunesteiden vaihto. Jarruneste sitoo kosteutta, joten ajoturvallisuuden vuoksi tämäkin huolto on hyvä tehdä määräajoin. Konepeltiä joudut kuitenkin availemaan huuhdellaksesi tuulilasia, niin eiköhän tuo vuosittainen huoltokin mene ilman hampaiden kiristelyä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit