Välillä positiivinenkin kommentti suolauksesta: kiitokset oman tiepiirini tiemestarille, tai mikä hänen virkanimityksensä onkin! Koko viikon on ollut pakkasta ja lunta on tullut monena päivänä.
Silti jopa aiemmin pahiten suolattu Oulun ohittava Pohjantie on siististi aurattu normaali talvitie, jossa on toki lunta ja jäätä, mutta jossa on helppo ajaa hyvässä näkyvyydessä ja ennustettavalla pidolla, jossa ei ole yllätyksiä. Yhtenä päivänä osuin auraparin perään, kun vetivät lisäsiivillä kertapyyhkäisyllä koko moottoritien kerralla puhtaaksi. Sillä kerralla nopeus rajoittui aurojen määräämään vauhtiin, mutta ehtii silläkin kotiin pari minuuttia myöhemmin. Lumen koostumus ja lämpötila määrää auran nopeuden, joten siihen on järkevää tyytyä, etenkin kun saa ajaa vasta puhtaaksi lakaistua tietä.
Ihmettelin alkuun minusta tarpeettoman näköistä 80 rajoitusta hyvässä talvikelissä, mutta jos valittavana on tönkkösuolattu satanen tai luminen ja hyvin aurattu talvitie 80 rajoituksella ja sen yhteydessä vähän liioittelevakin infotaulujen tiedote "huono ajokeli", minä ainakin valitsen paljon mieluummin tämän uuden käytännön.
Tämän parempaa ajokeliä ei Oulun talvessa ole nähty vuosikausiin, mistä kiitokset asiasta päättäneille!
Jos suolakuski on jossain köytettynä, viekää toki sille raukalle edes jotain ruokaa jouluksi ettei aivan näänny. Mutta älkää herran tähden päästäkö sitä enää irti köysistä, koska tämä talvi on mitä hienoin ajokeli poikkeuksellisen suuresta lumentulosta ja kylmästä marras-joulukuusta huolimatta. Toivotaan, ettei mitään isompia tälleja satu, ettei säikähdetä suolaamaan vanhaan malliin nyt kun ajokeli on yllätyksettömän tasainen talvinen.
Meidän kuljettajien on syytä viimeistään nyt keskittyä ajamiseen. Kuljettaja yllättää liukkauden kaikkein parhaiten olemalla niin hereillä, että pystyy reagoimaan eteen tuleviin tilanteisiin ajoissa, silloin kun omat kädet vielä riittävät. Mitä pidemmälle päästää tilanteen eskaloitumaan, sitä enemmän osaamista tarvitaan ratin taakse.
Hyvää joulua ja turvallista matkaa kaikille, sitten kun se itse kullekin alkaa!
@Quu kirjoitti:
Niinpä, sano se täysperävaunun kuljettajalle, kun vielä aikatukut painaa päälle. Henkilöautolla pärjää aina.
sitten kannattaa mennä suosilla kortistoon, teiltä ihmishenkiä vaarantamasta!
ajaa tiellä kyvykkyytensä mukaisella nopeudella, millä on turvallista edetä, alkaapa vain vr junarekat
kannattaa...
@Quu kirjoitti:
Niinpä, sano se täysperävaunun kuljettajalle, kun vielä aikatukut painaa päälle. Henkilöautolla pärjää aina.
sitten kannattaa mennä suosilla kortistoon, teiltä ihmishenkiä vaarantamasta!
ajaa tiellä kyvykkyytensä mukaisella nopeudella, millä on turvallista edetä, alkaapa vain vr junarekat
kannattaa...
Nyt et taida hahmottaa sitä rahdin määrää mitä vuorokaudessa liikkuu.
Historian lämpimin tammikuu takana, tiet ovat heikossa kunnossa ympäri Suomen. Taitaa tulla helmikuustakin samanlainen. Ostan seuraavaksi kitkarenkaat, kun ei ole pakko ajaa enää jos kelit ovat äärimmäisen huonot. Vaihdan nelivetoiseen, jos löydän vaatimustasoni täyttävän auton.
@tracktest kirjoitti:
Historian lämpimin tammikuu takana,
Tuo nyt ei pidä alkuunkaan paikkaansa ellet satu asumaan aikalailla Rovaniemen läheisyydessä. Tai, no pitää - tietenkin historian lämpimin tammikuu on takana, vaikka olisi sitten useamman vuoden takana, esim. kolmen.
@tracktest kirjoitti:
Historian lämpimin tammikuu takana,
Tuo nyt ei pidä alkuunkaan paikkaansa ellet satu asumaan aikalailla Rovaniemen läheisyydessä. Tai, no pitää - tietenkin historian lämpimin tammikuu on takana, vaikka olisi sitten useamman vuoden takana, esim. kolmen.
Asustelen tätä nykyä kahdella paikkakunnalla, mutta en tarkemmin kerro missä. Tarkemmin kolmanneksi lämpimin mutta Rovaniemellä lämpimin kautta mittaushistorian joka alkoi 50-luvulla.
Nykyisin on vallalla se, että asfalttia vedetään ohuita kerroksia, näin saadaan metrejä lisää. Hölmöläisten hommaa, uusi pinta ei kestä kuin yhden vuoden ja taas koneet töihin. Tämä "säästäminen" on tuhoon tuomittu ja tulee maksamaan moninkertaisesti kun säästetään aivan väärissä (asioissa) paikoissa.
Välillä positiivinenkin kommentti suolauksesta: kiitokset oman tiepiirini tiemestarille, tai mikä hänen virkanimityksensä onkin! Koko viikon on ollut pakkasta ja lunta on tullut monena päivänä.
Silti jopa aiemmin pahiten suolattu Oulun ohittava Pohjantie on siististi aurattu normaali talvitie, jossa on toki lunta ja jäätä, mutta jossa on helppo ajaa hyvässä näkyvyydessä ja ennustettavalla pidolla, jossa ei ole yllätyksiä. Yhtenä päivänä osuin auraparin perään, kun vetivät lisäsiivillä kertapyyhkäisyllä koko moottoritien kerralla puhtaaksi. Sillä kerralla nopeus rajoittui aurojen määräämään vauhtiin, mutta ehtii silläkin kotiin pari minuuttia myöhemmin. Lumen koostumus ja lämpötila määrää auran nopeuden, joten siihen on järkevää tyytyä, etenkin kun saa ajaa vasta puhtaaksi lakaistua tietä.
Ihmettelin alkuun minusta tarpeettoman näköistä 80 rajoitusta hyvässä talvikelissä, mutta jos valittavana on tönkkösuolattu satanen tai luminen ja hyvin aurattu talvitie 80 rajoituksella ja sen yhteydessä vähän liioittelevakin infotaulujen tiedote "huono ajokeli", minä ainakin valitsen paljon mieluummin tämän uuden käytännön.
Tämän parempaa ajokeliä ei Oulun talvessa ole nähty vuosikausiin, mistä kiitokset asiasta päättäneille!
Jos suolakuski on jossain köytettynä, viekää toki sille raukalle edes jotain ruokaa jouluksi ettei aivan näänny. Mutta älkää herran tähden päästäkö sitä enää irti köysistä, koska tämä talvi on mitä hienoin ajokeli poikkeuksellisen suuresta lumentulosta ja kylmästä marras-joulukuusta huolimatta. Toivotaan, ettei mitään isompia tälleja satu, ettei säikähdetä suolaamaan vanhaan malliin nyt kun ajokeli on yllätyksettömän tasainen talvinen.
Meidän kuljettajien on syytä viimeistään nyt keskittyä ajamiseen. Kuljettaja yllättää liukkauden kaikkein parhaiten olemalla niin hereillä, että pystyy reagoimaan eteen tuleviin tilanteisiin ajoissa, silloin kun omat kädet vielä riittävät. Mitä pidemmälle päästää tilanteen eskaloitumaan, sitä enemmän osaamista tarvitaan ratin taakse.
Hyvää joulua ja turvallista matkaa kaikille, sitten kun se itse kullekin alkaa!
Niinpä, sano se täysperävaunun kuljettajalle, kun vielä aikatukut painaa päälle. Henkilöautolla pärjää aina.
Kiitos samoin!
sitten kannattaa mennä suosilla kortistoon, teiltä ihmishenkiä vaarantamasta!
ajaa tiellä kyvykkyytensä mukaisella nopeudella, millä on turvallista edetä, alkaapa vain vr junarekat
kannattaa...
Nyt et taida hahmottaa sitä rahdin määrää mitä vuorokaudessa liikkuu.
Tarkista kuitenkin ennen kyydin tilaamista että perävaunu mahtuu junaan.
Voi tulla yllätys nykyisten kumipyöräajoneuvojen koon suhteen.
Historian lämpimin tammikuu takana, tiet ovat heikossa kunnossa ympäri Suomen. Taitaa tulla helmikuustakin samanlainen. Ostan seuraavaksi kitkarenkaat, kun ei ole pakko ajaa enää jos kelit ovat äärimmäisen huonot. Vaihdan nelivetoiseen, jos löydän vaatimustasoni täyttävän auton.
Tuo nyt ei pidä alkuunkaan paikkaansa ellet satu asumaan aikalailla Rovaniemen läheisyydessä. Tai, no pitää - tietenkin historian lämpimin tammikuu on takana, vaikka olisi sitten useamman vuoden takana, esim. kolmen.
Asustelen tätä nykyä kahdella paikkakunnalla, mutta en tarkemmin kerro missä. Tarkemmin kolmanneksi lämpimin mutta Rovaniemellä lämpimin kautta mittaushistorian joka alkoi 50-luvulla.
Nykyisin on vallalla se, että asfalttia vedetään ohuita kerroksia, näin saadaan metrejä lisää. Hölmöläisten hommaa, uusi pinta ei kestä kuin yhden vuoden ja taas koneet töihin. Tämä "säästäminen" on tuhoon tuomittu ja tulee maksamaan moninkertaisesti kun säästetään aivan väärissä (asioissa) paikoissa.