Halutuin vai vihatuin?

14 kommenttia

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/e721e8d4-9870-4bb2-8cd9-9fcfc293432b?utm_campaign=kiintea_iltalehti_uutisboksi_201808&utm_medium=almainternal&_ga=2.170672867.2141748869.1642053495-462399481.1641154642

Eikös tätä listaa pitäisikin tulkita niin päin että listan yläpäässä olevista autoista on eniten haluttu eroon? Eihän niitä käytettyjä tule myyntiin ellei joku halua myydä.

  
  • Ei välttämättä, mutta toisaalta taas esimerkiksi VW:n omistajat eivät ole erityisen merkkiuskollisia.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Ei välttämättä, mutta toisaalta taas esimerkiksi VW:n omistajat eivät ole erityisen merkkiuskollisia.

    Tarkoitatko, että ne jotka haluavat nopeasti eroon entisestä vaihtavat samalla usein myös merkkiä.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/e721e8d4-9870-4bb2-8cd9-9fcfc293432b?utm_campaign=kiintea_iltalehti_uutisboksi_201808&utm_medium=almainternal&_ga=2.170672867.2141748869.1642053495-462399481.1641154642

    Eikös tätä listaa pitäisikin tulkita niin päin että listan yläpäässä olevista autoista on eniten haluttu eroon? Eihän niitä käytettyjä tule myyntiin ellei joku halua myydä.

    E-mersuilla ajetaan paljon, usein taksina. Vauhdetaan nopeasti uuteen Mersuun. Siitä tavallinen käyttäjä saa luotettavan palvelijan vuosiksi.

      
  • muokattu 17.01.2022 23:02

    @Kari464 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/e721e8d4-9870-4bb2-8cd9-9fcfc293432b?utm_campaign=kiintea_iltalehti_uutisboksi_201808&utm_medium=almainternal&_ga=2.170672867.2141748869.1642053495-462399481.1641154642

    Eikös tätä listaa pitäisikin tulkita niin päin että listan yläpäässä olevista autoista on eniten haluttu eroon? Eihän niitä käytettyjä tule myyntiin ellei joku halua myydä.

    E-mersuilla ajetaan paljon, usein taksina. Vauhdetaan nopeasti uuteen Mersuun. Siitä tavallinen käyttäjä saa luotettavan palvelijan vuosiksi.

    Tuo pätee aika hyvin silloin, jos tämä tavallinen käyttäjä ajaa 10 000 km vuodessa silloin tämä 300 000 ajettu taksi palvelee vuosia. Edellyttää tietenkin sitä, että vuosihuollot ja korjaukset on tehty säntillisesti. Taksina nuo kilometrit tulee täyteen kahdessa kolmessa vuodessa. Alustan osien vaihto on suhteellisen edullista. Moottorivikojen korjaukset on sitten jo tonnien menoeriä. Huolenpitosopimuksella ostetut ovat parhaita myös uusille omistajille.

      
  • muokattu tänään 10:11

    Minulle on jonkinlainen varoitusmerkki, jos jokin auto on käytettynä paljon "suositumpi" kuin uutena, sillä sehän tarkoittaa vain että auton myyjät, siis ainoat henkilöt jolla on omakohtaista kokemusta autosta, ovat halunneet päästä siitä eroon normaalia aikaisemmin, jolloin autoja on tullut paljon myyntiin ostettaviksi.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Minulle on jonkinlainen varoitusmerkki, jos jokin auto on käytettynä paljon "suositumpi" kuin uutena, sillä sehän tarkoittaa vain että auton myyjät, siis ainoat henkilöt jolla on omakohtaista kokemusta autosta, ovat halunneet päästä siitä eroon normaalia aikaisemmin, jolloin autoja on tullut paljon myyntiin ostettaviksi.

    Kai se riippuu siitä mikä on suosituimmuuden mittari? Voisin kuvitella että premiumit ovat käytettyinä "suosittuja" siksi että ne ovat monelle tavoittelun kohteita, mutta uutena liian kalliita. Käytettynä sen Mersun, tai Bemarin voi sitten ostaa. Niitä myös tuodaan käytettyinä ulkomailta paljon, jolloin markkinaosuus käytetyissä on suurempi kuin uutena.

      
  • Hieman mutua, mutta, tietyt merkit/mallit mitkä ostetaan uutena omalla rahalla, ensimmäinen omistaja pitää voi pitää pitkäänkin. 10v?
    Työsuhdeautot ym. muut firmaliisarit, vaihtuvat siinä 3 vuotiaina.
    Näiden 3-vuotiaiden suosituimmuudesta ei ole muuta mittaria kuin se, miten nopeasti ne uudestaan myydään.
    Sitten kun nämä leasing-autot lähtevät ns.kolmannelle kierrokselle, ne ehkä alkavat olla samalla viivalla pitkään ensimmäisellä omistajalla olleiden kanssa.
    Ja taas halutuimmat myydään ensin. Yleensä paljon uutena myytyä on paljon myytävänä käytettynäkin kuitenkin.
    Markkina ratkaisee. Käytettyjen maahantuontikin on kuitenkin kysyntään vastaamista.

      
  • @Jokeri kirjoitti:
    Hieman mutua, mutta, tietyt merkit/mallit mitkä ostetaan uutena omalla rahalla, ensimmäinen omistaja pitää voi pitää pitkäänkin. 10v?
    Työsuhdeautot ym. muut firmaliisarit, vaihtuvat siinä 3 vuotiaina.
    Näiden 3-vuotiaiden suosituimmuudesta ei ole muuta mittaria kuin se, miten nopeasti ne uudestaan myydään.
    Sitten kun nämä leasing-autot lähtevät ns.kolmannelle kierrokselle, ne ehkä alkavat olla samalla viivalla pitkään ensimmäisellä omistajalla olleiden kanssa.
    Ja taas halutuimmat myydään ensin. Yleensä paljon uutena myytyä on paljon myytävänä käytettynäkin kuitenkin.
    Markkina ratkaisee. Käytettyjen maahantuontikin on kuitenkin kysyntään vastaamista.

    En ehkä ihan täysin saanut ajatuksestasi kiinni.

    Mutta joo, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Firmaliisarehinkin vaikuttaa olennaisesti auton jäännösarvo, eli myyntihinta siinä n. 3 vuoden kohdalla. Käytännössä jäännösarvo ratkasee firman maksaman leasingvuokran (ei toki verotusarvoa), ja kahden hintalappuhinnaltaan samanhintaisen auton vuokra voi olla ihan eri. Ei ole sattumaa että Volvoja ja Volkkareita on leasingkannassa paljon.

    Käytettyjen maahantuonti on kysyntään vastaamista, ja nimenomaan kysyntään, ei tarjontaan. Mersujen ja Bemareiden suosio käytettynä(kin) ei siis ole lähtöisin siitä että edellinen omistaja haluaa niistä eroon. Vai miten ajattelit?

      
  • muokattu tänään 11:21

    @M880 kirjoitti:
    Käytettyjen maahantuonti on kysyntään vastaamista, ja nimenomaan kysyntään, ei tarjontaan. Mersujen ja Bemareiden suosio käytettynä(kin) ei siis ole lähtöisin siitä että edellinen omistaja haluaa niistä eroon. Vai miten ajattelit?

    Kyllä joku niistäkin on halunnut ulkomailla päästä eroon, eli tarjonnalla on merkitystä myös ulkomaantuonnissa (ja hinta tietenkin määräytyy kysynnän ja tarjonnan lakien mukaan).

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Käytettyjen maahantuonti on kysyntään vastaamista, ja nimenomaan kysyntään, ei tarjontaan. Mersujen ja Bemareiden suosio käytettynä(kin) ei siis ole lähtöisin siitä että edellinen omistaja haluaa niistä eroon. Vai miten ajattelit?

    Kyllä joku niistäkin on halunnut ulkomailla päästä eroon, eli tarjonnalla on merkitystä myös ulkomaantuonnissa (ja hinta tietenkin määräytyy kysynnän ja tarjonnan lakien mukaan).

    Se on sitä määrittelykysymystä. Jos puhutaan Suomen halutuimmista, niin silloin saksantuonnissa nimenomaan kysyntä määrää, ei niinkään tarjonta vaikkei se tarjontakaan tietysti merkityksentä ole. Ja joo-o, jos joku ostaa niin toisen täytyy myydä, ja päinvastoin.

      1
  • muokattu tänään 17:25

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Käytettyjen maahantuonti on kysyntään vastaamista, ja nimenomaan kysyntään, ei tarjontaan. Mersujen ja Bemareiden suosio käytettynä(kin) ei siis ole lähtöisin siitä että edellinen omistaja haluaa niistä eroon. Vai miten ajattelit?

    Kyllä joku niistäkin on halunnut ulkomailla päästä eroon, eli tarjonnalla on merkitystä myös ulkomaantuonnissa (ja hinta tietenkin määräytyy kysynnän ja tarjonnan lakien mukaan).

    Suomalaisten tuontiautojen lähtömaina Ruotsi ja Saksa ovat reilusti muita yleisempiä, mutta näiden suurimpien suosikkien lisäksi myös Viro, Hollanti, Belgia ja Italia muodostavat yhdessä merkittävän tuontialueen. Tuo on jo niin suuri markkina, ettei suomalaisten kysyntä pysty aiheuttamaan havaittavaa vaikutusta markkinoille. Meidän ostovoimamme häviää kohinaan tuolla markkina-alueella. Siksi saatavuutta todellisempi lähtökohta on, että aivan kaikkea saa käytettynä ja ostajalla on täysin vapaa valinta.

    Sanon tämän kokemuksesta, koska meillä jo pitkään on käytetyn auton ostaminen tapahtunut jo ennalta VIN-koodin 10 ensimmäistä merkkiä, värit, varusteet ja sisustusmateriaalit itse valiten uuden auton tapaan. Aivan kaikkea saa, eikä kyse todellakaan ole siitä, kuka haluaisi luopua omastaan että pääsee autokaupoille. Myös herneen 10 patjan alta tunnistava prinsessa löytää omansa tiukallakin hakuseulalla, joten kyse ei ole saatavuudesta kun jokaisen vähänkään yleisemmän auton käytettyjen tarjontaa on puskuri puskuriin pysäköitynä satojen kilometrien jono ympäri Eurooppaa. Kyllä sieltä löytää omansa nirsompikin ostaja.

    Tällä kokemuksella en oikein osta teoriaa autojen saatavuudesta rajoittavana tekijänä suomalaiselle autonostajalle. Kyse on siitä, että kolme vuotta kerrallaan samalla autolla ajavia on koko maanosa täynnä, joten aivan kaikkea saa käytettynä.

    Tuontiautojen leimallinen piirre on mielestäni pikemminkin se, mitä kannattaa tuoda. Se vaihtelee eri vuosina verotuksen ja suomalaisen tarjonnan mukaan. Vielä vuosi sitten Mitsubishi Outlandereita tuli Tullin listoille sivukaupalla joka kuukausi. Toyotia ei niinkään, vaikka RAV4 vastaa pitkälle samaan autontarpeeseen. Mersun C- ja E-sarja ovat pysyneet tuontisuosikkien listakärjessä jo yli vuosikymmenen sen jälkeen kun sen aseman Volvon V70:lta väänsivät. Tuonnin trendi on siirtynyt Kartano-Volvoista diesel-Mersujen kautta hybrideihin ja varmaan seuraavaksi täyssähköisiin.

    Näissä ei ole kyse niinkään siitä, millä ihmiset haluavat ajaa, vaan minkä auton tuomisessa on taloudellisesti järkeä. Vaikkapa Mersun voi ostaa teknisesti ehjän ja hyvin varustellun käytetyn kohtuukilometreillä ja luotettavalla taustalla tehtaan 2 vuoden vaihtoautotakuulla vasta huollettuna ja vasta katsastettuna uusilla renkailla Suomen kilpiin puolella uuden hinnasta. Siksi Mersun ostajaa ei paljon kiinnosta katsella AitoSuomiAutojen perään. Jos taas ajaa mieluummin pienellä Toyotalla, varmaan ihmettelee mitä ideaa auton tuonnissa on ollenkaan, kun vanhan saa käydä 2 - 3 vuoden välein vaihtamassa uuteen lähes kiittämällä. Jos joku haluaa derivoida tästä kaavan, jonka mukaan Mersun hinta Saksassa romahtaa pikavauhtia mutta Toyotan arvo Suomessa säilyy, niin voin allekirjoittaa havainnon. Kyse ei ole paremmuudesta vaan tuonnin sopivuudesta eri käyttäjille. Jos uuden Corollan ja käytettynä tuodun Mersun omistajille ehdottaa auton vaihtoa keskenään, todennäköisesti kumpikin jatkaa mieluummin omallaan?

      
  • muokattu tänään 18:03

    @M880 kirjoitti:
    Ja joo-o, jos joku ostaa niin toisen täytyy myydä, ja päinvastoin.

    ...ja tuosta voikin vetää lopullisen johtopäätöksen haluttavuudesta, kun toinen haluaa eroon ja toinen ostaa sen niin lopputulos myyntimäärää katsottaessa on haluttavuuden suhteen +-0. Eikö haluttavuudesta tai paremminkin suosiosta silloin paremminkin kerro se kuinka paljon mitäkin autoa on liikenteessä ja siihen taas vaikuttaa eniten se paljonko sitä on ostettu uutena?

      
  • muokattu tänään 19:15

    Jos joku auto taasen on poikkeuksellisen haluttu juuri käytettynä verrattuna siihen mitä se oli uutena, niin silloin monikaan ei halua myydä sitä mutta moni haluaisi ostaa. Se taas johtaa hintojen nousuun, mikä lisää myyntihalukkuutta ja kauppojen määrää. Eli jälleenmyyntiarvo kuvaa mielestäni parhaiten tuota haluttavuutta käytettynä verrattuna haluttavuuteen sen ollessa uusi.

      
  • Autoi ostetaan niin eri syistä.
    Esim. yksi kalakavereistani ostaa joka vuosi uuden henkilö auton mielihyväänsä ja uuden paketti auton 3:n vuoden välein.
    Toinen kalakaveri taas ostaa uusia henkilöautoja ihan mielihyvän ja fiilisten mukaan n. 3 kuukauden välein uuden ja kerran kun ihmettelin kalaan lähtiessä kunnei auto ole vaihtunut totesi sen olevan uusi oli vaan Porschen Cayannesta tullut isommalla koneella päivitys 2 kuukauden edellisen Porschen ostosta ja kun väri oli sama niin eroa en huomannut. Mitenkään merkkiuskollinen hän ei ole vaan luksus ja tekniikka kiinnostaa ja näin kaikki premiumit vaihtuvat tuhka tiheään fiilisten mukaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit