@Lukija31722 kirjoitti:
Onneksi bensa on vielä niin "halpaa" että nautin oikeasti pääsiäiseksi tulleista kesärajoituksista, joiden aikana olen saanut ajaa jo noin 920 km.
Reipastahtinen ajaminen on kyllä mukavaa, mutta tankkaaminen ei ehkä tunnu ihan yhtä kivalta. Vaan se riippuu paljon siitä minkälainen itse kunkin rahatilanne on.
Sellainen tilanne missä polttoaine on käyttäjälleen kallista, mutta auton käyttäjällä ei ole mitään käsitystä miten auton käyttötapa vaikuttaa siihen miten usein pitää tankata, sellainen voi olla ahdistavaa.
Ehkä minä olen vain pihi kun bensa ei tuntunut halvalta edes 1,75 € litrahinnallakaan. Vuoden polttoainelaskun kallistuminen vastaa kahta tai useampaa ylinopeusrikesakkoa, mutta maksut jakaantuvat pienempiin eriin.
Minähän olen bruukannut ostaa auton rahoituksella. Kun vertaan nykyistä edellisen ja nykyisen auton kustannuksia, niin sähköllä säästän huomattavasti. Joo, totta, jos en olisi vaihtanut ollenkaan, niin olisin säästänyt vielä enemmän. Mutta siis todellisessa elämässä sain nykyisen auton vähän halvemmalla hankintahinnalla eli osamaksuerällä kuin edellisen plugarin ja kuukausittainen "polttoainekustannus" aleni myös. Teslaa hankkiessa en tiennyt, että siihen tulee mukana ilmainen lataus superchargereilta eikä sellaista enää saakaan uuten Teslaan. Laskeskelin säästöä kotilataussähkön hintaan verraten silloin hankintavaiheessa. Laskin säästöä syntyvän myös siitä, että Teslassa ei ole ollenkaan pakollisia määräaikaishuoltoja; ei siis perinteisen auton tapaisia huoltokohteitakaan kuten öljynvaihdot, nokkahihnan vaihdot, vaihteistohuollot yms.
Käytetyn Model S ja Model X auton mukana voi tulla ilmainen lataaminen, jos auton vuosimalli on sopiva. Minun auton ilmainen lataus ei siirry seuraavalle omistajalle, mutta vanhemmissä autoissa se siirtyy. Olikohan vuosimallissa 2018 - 2019 vielä sellainen.
Jos auton käyttökulu ahdistaa, niin käytetyn Teslan hankkiminen helpottaa. Sekä S että X ovat myös tilavia autoja. Ja saahan kolmosiakin jo käytettynä.
P.S. Minulla ei nyt 63.000km/22kuukauden matkalta/ajalta ole autosta ollut muuta kulua kuin sähkön ostot. Kerran auto vietiin Teslalle hinausautolla, kun se ei ollenkaan käynnistynyt. Siis auton keskinäyttö pysyi pimeänä eikä sillä voinut ajaa. Sain sijaisauton tilalle, mutta sen verran vaivaa oli, että piti hakea Tesla takaisin Vantaalta. Torstaina illalla hinausauto kävi ja maanantaina noudin auton pois. Selvisi, että IVO-reset hoiti homman ja näyttö pimeni toisen kerran n. puoli vuotta edellistä kerrasta ja silloin otin itse akkukaapelit irti hetkeksi ja sillä tokeni. Sittemmin moista ei ole tapahtunut. Rahaa ei ole kulunut kuin lataussähköön kotona ja joskus julkisilla asemilla ja hotelleilla. Viimeisin 1200km työreissu maksoi energiakuluna 6 euroa. Muut lataukset tein superchargereilla ja asiakastehtaan 3x16A pistorasiasta.
Viitsitkö avata tuota rahoitusjärjestelyä vähän enemmän? Nyt 22 kk mennyt, milloin viimeinen erä? Mitä sitten tapahtuu? Paljonko kk-erä on?
@Lukija31722 kirjoitti:
Onneksi bensa on vielä niin "halpaa" että nautin oikeasti pääsiäiseksi tulleista kesärajoituksista, joiden aikana olen saanut ajaa jo noin 920 km.
Reipastahtinen ajaminen on kyllä mukavaa, mutta tankkaaminen ei ehkä tunnu ihan yhtä kivalta. Vaan se riippuu paljon siitä minkälainen itse kunkin rahatilanne on.
Sellainen tilanne missä polttoaine on käyttäjälleen kallista, mutta auton käyttäjällä ei ole mitään käsitystä miten auton käyttötapa vaikuttaa siihen miten usein pitää tankata, sellainen voi olla ahdistavaa.
Ehkä minä olen vain pihi kun bensa ei tuntunut halvalta edes 1,75 € litrahinnallakaan. Vuoden polttoainelaskun kallistuminen vastaa kahta tai useampaa ylinopeusrikesakkoa, mutta maksut jakaantuvat pienempiin eriin.
Minähän olen bruukannut ostaa auton rahoituksella. Kun vertaan nykyistä edellisen ja nykyisen auton kustannuksia, niin sähköllä säästän huomattavasti. Joo, totta, jos en olisi vaihtanut ollenkaan, niin olisin säästänyt vielä enemmän. Mutta siis todellisessa elämässä sain nykyisen auton vähän halvemmalla hankintahinnalla eli osamaksuerällä kuin edellisen plugarin ja kuukausittainen "polttoainekustannus" aleni myös. Teslaa hankkiessa en tiennyt, että siihen tulee mukana ilmainen lataus superchargereilta eikä sellaista enää saakaan uuten Teslaan. Laskeskelin säästöä kotilataussähkön hintaan verraten silloin hankintavaiheessa. Laskin säästöä syntyvän myös siitä, että Teslassa ei ole ollenkaan pakollisia määräaikaishuoltoja; ei siis perinteisen auton tapaisia huoltokohteitakaan kuten öljynvaihdot, nokkahihnan vaihdot, vaihteistohuollot yms.
Käytetyn Model S ja Model X auton mukana voi tulla ilmainen lataaminen, jos auton vuosimalli on sopiva. Minun auton ilmainen lataus ei siirry seuraavalle omistajalle, mutta vanhemmissä autoissa se siirtyy. Olikohan vuosimallissa 2018 - 2019 vielä sellainen.
Jos auton käyttökulu ahdistaa, niin käytetyn Teslan hankkiminen helpottaa. Sekä S että X ovat myös tilavia autoja. Ja saahan kolmosiakin jo käytettynä.
P.S. Minulla ei nyt 63.000km/22kuukauden matkalta/ajalta ole autosta ollut muuta kulua kuin sähkön ostot. Kerran auto vietiin Teslalle hinausautolla, kun se ei ollenkaan käynnistynyt. Siis auton keskinäyttö pysyi pimeänä eikä sillä voinut ajaa. Sain sijaisauton tilalle, mutta sen verran vaivaa oli, että piti hakea Tesla takaisin Vantaalta. Torstaina illalla hinausauto kävi ja maanantaina noudin auton pois. Selvisi, että IVO-reset hoiti homman ja näyttö pimeni toisen kerran n. puoli vuotta edellistä kerrasta ja silloin otin itse akkukaapelit irti hetkeksi ja sillä tokeni. Sittemmin moista ei ole tapahtunut. Rahaa ei ole kulunut kuin lataussähköön kotona ja joskus julkisilla asemilla ja hotelleilla. Viimeisin 1200km työreissu maksoi energiakuluna 6 euroa. Muut lataukset tein superchargereilla ja asiakastehtaan 3x16A pistorasiasta.
Viitsitkö avata tuota rahoitusjärjestelyä vähän enemmän? Nyt 22 kk mennyt, milloin viimeinen erä? Mitä sitten tapahtuu? Paljonko kk-erä on?
En minä omia raha-asioita julkisesti halua tarkemmin ruotia. En ole aina maksanut autoa loppuun vaan vaihtanut uuteen ja siis jatkanut rahoitusta. Ajattelen asiaa vähän kuin, jos olisi leasingauto. Joka kuukausi menee autosta tietty summa, mutta leasingvuokran sijasta maksan osamaksua, joilloin voin itse päättää kilometrit ja kauanko autoa pidän ja vaihdanko yleensä. Olen mitoittanut rahoitussopimuksen riittävän pienelle kuukausierälle ja pitkälle maksuajalle ja maksanut aina välillä suuremman summan, joka lyhentää kokonaisaikaa. Tähän saakka korko on ollut niin pieni, että se ei auton hintaa käytännössä nosta enempää kuin joku lisävaruste tai rengassarja vanteineen. Ja korkohan on kiinteä eli hankintavaiheen tilanne ei siinä suhteessa muutu ulkoisesta syystä. Kun autoa maksaa enemmän kuin sen arvo alenee, niin tavallaan "säästää" rahaa seuraavaa autoa varten, koska vaihtoauto kattaa suuremman osan uuden hinnasta. Ellei uusien hinnat sitten jostain syystä romahda, mikä ei toisaalta hirveästi haittaa, jos vaihtaa saman merkkiseen. Tässä vaiheessa ainakaan en vaihtaisi muuhun merkkiin kuin Teslaan, sen verran hyvät kokemuksen & fiilikset on Teslasta. Uutta Model X:ää ei ole saatavana Suomessa vielä eikä siinä ole niin paljon parannustakaan, että haluaisin vaihtaa muuten kuin ehkä siksi, että kilometrejä kertyy vaikka ei senkään takia vielä ole ajankohtaista.
Rahoitusajan pituus, käsirahan sekä viimeisen erän ja kuukausierän suuruus on tietenkin jokaisen mietittävä oman tilanteensa/tavoitteidensa mukaan, eikä minun valinnat ole niin yleispäteviä, että niitä kannattaisi eritellä. Rahoitusyhtiö ainakin pyrkii pitämään huolen, että jäljellä oleva rahoitus koko ajan vastaa auton arvoa, joten kyseessä ei ole riskihankinta vaan autosta pääsee eroon tarvittaessa nopeastikin. Itse asiassa asiasta sain konkreettisen esimerkin, kun vaimo päätti ottaa itselleen Model Y:n. Edellinen autokin oli lähes uusi ja autokauppojen huutokauppasysteemi (autovex tms.) hoiti selvästi paremman hinnan kuin lähiautoliike tarjosi ensikysymällä. Ei autosta tietysti saanut samaa kuin oli uuden hinta muutamaa kuukautta aikaisemmin, mutta hyvin kuitenkin ja n. viikon myyntiajalla.
Sähkön tankkaaminen on halpaa, jos ei peräti ilmaista (työpaikka, jotkut asiointilataukset) eikä autosta tule määräaikaishuollosta kustannuksia. Sähkärin kuukausierä voi perustellusti olla suurempikin kuin polttiksen, koska auton käyttäminen on halvempaa. Minulle tosin kuukausieräkin jäi pienemmäksi kuin oli edellisen auton "päällä" olevan rahoituksen kuukausierä samoilla perusteilla määritettynä kuin oli edellinenkin rahoitus.
@Lukija31722 kirjoitti:
Onneksi bensa on vielä niin "halpaa" että nautin oikeasti pääsiäiseksi tulleista kesärajoituksista, joiden aikana olen saanut ajaa jo noin 920 km.
Reipastahtinen ajaminen on kyllä mukavaa, mutta tankkaaminen ei ehkä tunnu ihan yhtä kivalta. Vaan se riippuu paljon siitä minkälainen itse kunkin rahatilanne on.
Sellainen tilanne missä polttoaine on käyttäjälleen kallista, mutta auton käyttäjällä ei ole mitään käsitystä miten auton käyttötapa vaikuttaa siihen miten usein pitää tankata, sellainen voi olla ahdistavaa.
Ehkä minä olen vain pihi kun bensa ei tuntunut halvalta edes 1,75 € litrahinnallakaan. Vuoden polttoainelaskun kallistuminen vastaa kahta tai useampaa ylinopeusrikesakkoa, mutta maksut jakaantuvat pienempiin eriin.
Minähän olen bruukannut ostaa auton rahoituksella. Kun vertaan nykyistä edellisen ja nykyisen auton kustannuksia, niin sähköllä säästän huomattavasti. Joo, totta, jos en olisi vaihtanut ollenkaan, niin olisin säästänyt vielä enemmän. Mutta siis todellisessa elämässä sain nykyisen auton vähän halvemmalla hankintahinnalla eli osamaksuerällä kuin edellisen plugarin ja kuukausittainen "polttoainekustannus" aleni myös. Teslaa hankkiessa en tiennyt, että siihen tulee mukana ilmainen lataus superchargereilta eikä sellaista enää saakaan uuten Teslaan. Laskeskelin säästöä kotilataussähkön hintaan verraten silloin hankintavaiheessa. Laskin säästöä syntyvän myös siitä, että Teslassa ei ole ollenkaan pakollisia määräaikaishuoltoja; ei siis perinteisen auton tapaisia huoltokohteitakaan kuten öljynvaihdot, nokkahihnan vaihdot, vaihteistohuollot yms.
Käytetyn Model S ja Model X auton mukana voi tulla ilmainen lataaminen, jos auton vuosimalli on sopiva. Minun auton ilmainen lataus ei siirry seuraavalle omistajalle, mutta vanhemmissä autoissa se siirtyy. Olikohan vuosimallissa 2018 - 2019 vielä sellainen.
Jos auton käyttökulu ahdistaa, niin käytetyn Teslan hankkiminen helpottaa. Sekä S että X ovat myös tilavia autoja. Ja saahan kolmosiakin jo käytettynä.
P.S. Minulla ei nyt 63.000km/22kuukauden matkalta/ajalta ole autosta ollut muuta kulua kuin sähkön ostot. Kerran auto vietiin Teslalle hinausautolla, kun se ei ollenkaan käynnistynyt. Siis auton keskinäyttö pysyi pimeänä eikä sillä voinut ajaa. Sain sijaisauton tilalle, mutta sen verran vaivaa oli, että piti hakea Tesla takaisin Vantaalta. Torstaina illalla hinausauto kävi ja maanantaina noudin auton pois. Selvisi, että IVO-reset hoiti homman ja näyttö pimeni toisen kerran n. puoli vuotta edellistä kerrasta ja silloin otin itse akkukaapelit irti hetkeksi ja sillä tokeni. Sittemmin moista ei ole tapahtunut. Rahaa ei ole kulunut kuin lataussähköön kotona ja joskus julkisilla asemilla ja hotelleilla. Viimeisin 1200km työreissu maksoi energiakuluna 6 euroa. Muut lataukset tein superchargereilla ja asiakastehtaan 3x16A pistorasiasta.
Viitsitkö avata tuota rahoitusjärjestelyä vähän enemmän? Nyt 22 kk mennyt, milloin viimeinen erä? Mitä sitten tapahtuu? Paljonko kk-erä on?
En minä omia raha-asioita julkisesti halua tarkemmin ruotia. En ole aina maksanut autoa loppuun vaan vaihtanut uuteen ja siis jatkanut rahoitusta. Ajattelen asiaa vähän kuin, jos olisi leasingauto. Joka kuukausi menee autosta tietty summa, mutta leasingvuokran sijasta maksan osamaksua, joilloin voin itse päättää kilometrit ja kauanko autoa pidän ja vaihdanko yleensä. Olen mitoittanut rahoitussopimuksen riittävän pienelle kuukausierälle ja pitkälle maksuajalle ja maksanut aina välillä suuremman summan, joka lyhentää kokonaisaikaa. Tähän saakka korko on ollut niin pieni, että se ei auton hintaa käytännössä nosta enempää kuin joku lisävaruste tai rengassarja vanteineen. Ja korkohan on kiinteä eli hankintavaiheen tilanne ei siinä suhteessa muutu ulkoisesta syystä. Kun autoa maksaa enemmän kuin sen arvo alenee, niin tavallaan "säästää" rahaa seuraavaa autoa varten, koska vaihtoauto kattaa suuremman osan uuden hinnasta. Ellei uusien hinnat sitten jostain syystä romahda, mikä ei toisaalta hirveästi haittaa, jos vaihtaa saman merkkiseen. Tässä vaiheessa ainakaan en vaihtaisi muuhun merkkiin kuin Teslaan, sen verran hyvät kokemuksen & fiilikset on Teslasta. Uutta Model X:ää ei ole saatavana Suomessa vielä eikä siinä ole niin paljon parannustakaan, että haluaisin vaihtaa muuten kuin ehkä siksi, että kilometrejä kertyy vaikka ei senkään takia vielä ole ajankohtaista.
Rahoitusajan pituus, käsirahan sekä viimeisen erän ja kuukausierän suuruus on tietenkin jokaisen mietittävä oman tilanteensa/tavoitteidensa mukaan, eikä minun valinnat ole niin yleispäteviä, että niitä kannattaisi eritellä. Rahoitusyhtiö ainakin pyrkii pitämään huolen, että jäljellä oleva rahoitus koko ajan vastaa auton arvoa, joten kyseessä ei ole riskihankinta vaan autosta pääsee eroon tarvittaessa nopeastikin. Itse asiassa asiasta sain konkreettisen esimerkin, kun vaimo päätti ottaa itselleen Model Y:n. Edellinen autokin oli lähes uusi ja autokauppojen huutokauppasysteemi (autovex tms.) hoiti selvästi paremman hinnan kuin lähiautoliike tarjosi ensikysymällä. Ei autosta tietysti saanut samaa kuin oli uuden hinta muutamaa kuukautta aikaisemmin, mutta hyvin kuitenkin ja n. viikon myyntiajalla.
Sähkön tankkaaminen on halpaa, jos ei peräti ilmaista (työpaikka, jotkut asiointilataukset) eikä autosta tule määräaikaishuollosta kustannuksia. Sähkärin kuukausierä voi perustellusti olla suurempikin kuin polttiksen, koska auton käyttäminen on halvempaa. Minulle tosin kuukausieräkin jäi pienemmäksi kuin oli edellisen auton "päällä" olevan rahoituksen kuukausierä samoilla perusteilla määritettynä kuin oli edellinenkin rahoitus.
Ok, kehtasin kysyä henkilökohtaista tietoa lähinnä sen vuoksi, että kaikilla on nimimerkit eikä henkilöllisyys avaudu. Sähkön säästöt olisi helpommin arvioitavissa jos tiedossa olisi esim kk-erä jota voisi soveltaa vuosien päähän asti ja olisi näkyvyyttä siitä pidemmälle. Kärjistäen esim. 60kk osamaksu, kuukausierä 1500€/kk, auton jäännösarvo 5 vuotiaana sen verran, että voisi vaihtaa taas uuteen ja 60kk osamaksuun samalla kk-erällä. Säästöjä voi peilata esim siitä kulmasta, että auton hankintahinta voi olla 60k tai 120k, joista halvempi on 1-2 vuotta käytetty.
Ok, kehtasin kysyä henkilökohtaista tietoa lähinnä sen vuoksi, että kaikilla on nimimerkit eikä henkilöllisyys avaudu. Sähkön säästöt olisi helpommin arvioitavissa jos tiedossa olisi esim kk-erä jota voisi soveltaa vuosien päähän asti ja olisi näkyvyyttä siitä pidemmälle. Kärjistäen esim. 60kk osamaksu, kuukausierä 1500€/kk, auton jäännösarvo 5 vuotiaana sen verran, että voisi vaihtaa taas uuteen ja 60kk osamaksuun samalla kk-erällä. Säästöjä voi peilata esim siitä kulmasta, että auton hankintahinta voi olla 60k tai 120k, joista halvempi on 1-2 vuotta käytetty.
No sen verran voin avata, että töpeksin vähän edellistä edeltäneen auton vaihdossa ja hukkasin "säästöt" rahoituksesta ja otin tämän nykyisen kympin käsirahalla ja 60kk sopimuksella ja kuukausierä 1200,-. Sillä periaatteella jääneestä isommasta viimeisestä erästä olen jo maksanut puolet ylimääräisenä lyhennyksenä. Kun rahoituksessa on kohtuullisen iso viimeinen erä, voi kuukausimaksun saada alas. Kukaan ei kuitenkaan kiellä panemasta rahaa sivuun kuukausieriä maksaessa ja niillä voi sitten etukäteen maksaa pois sitä viimeistä isompaa erää, mikä pienentää korkokulua, joka lasketaan aina kiinteän prosentin mukaan jäljellä olevasta pääomasta. Itse pidän tuosta periaatteesta, koska silloin on sopimukseen sisäänrakennettua pelivaraa. Iso rahahan tuo kuukausierä on silti, mutta ennen plugaria minulla meni 500 - 600 euroa polttoainekuluihin joka kuukausi. Voin huijata itseäni ja ajatella, että minulla onkin oikeastaan 600 euron kuukausierä autosta. Eikä minulla ole isoja kuluja näin boomerina, joten voin vähän vapaammin päättää, mihin rahoja käytän.
Minun vuotuisilla ajokilometreillä en saisi järkevällä hinnalla leasingautoa. Iso osa ajoistani on työajoa, josta saan kilometrikorvauksen, en tosin aina täysimääräistä, mutta silti. Koska suhtaudun autoon kulkuneuvona enkä omaisuuseränä ja koska haluan viettää tien päällä mahdollisimman mukavaa aikaa, olen hankkinut autot uusina jo parikymmentä vuotta. Ottaisin ilomielin auton, josta arvonalenema on jo syönyt hyvän siivun, mutta en ole sellaisia löytänyt, kun on ollut aika vaihtaa autoa. Sen sijaan olen saattanut markkinoille muiden ostettavaksi uuden karheita laatuautoja, joista aina joku on saanut mukavasti halvemmalla kunnon auton. Oikein tulee tippa linssiin, jos sitä alkaa ajatella.
P.S. Jos nettiautoon on yhtään uskominen ja Tesloja ostetaan edes suunnilleen niillä hinnoilla, saisin omastani nyt vähintään saman kuin siitä maksoin.
Viitsitkö avata tuota rahoitusjärjestelyä vähän enemmän? Nyt 22 kk mennyt, milloin viimeinen erä? Mitä sitten tapahtuu? Paljonko kk-erä on?
En minä omia raha-asioita julkisesti halua tarkemmin ruotia. En ole aina maksanut autoa loppuun vaan vaihtanut uuteen ja siis jatkanut rahoitusta. Ajattelen asiaa vähän kuin, jos olisi leasingauto. Joka kuukausi menee autosta tietty summa, mutta leasingvuokran sijasta maksan osamaksua, joilloin voin itse päättää kilometrit ja kauanko autoa pidän ja vaihdanko yleensä. Olen mitoittanut rahoitussopimuksen riittävän pienelle kuukausierälle ja pitkälle maksuajalle ja maksanut aina välillä suuremman summan, joka lyhentää kokonaisaikaa. Tähän saakka korko on ollut niin pieni, että se ei auton hintaa käytännössä nosta enempää kuin joku lisävaruste tai rengassarja vanteineen. Ja korkohan on kiinteä eli hankintavaiheen tilanne ei siinä suhteessa muutu ulkoisesta syystä. Kun autoa maksaa enemmän kuin sen arvo alenee, niin tavallaan "säästää" rahaa seuraavaa autoa varten, koska vaihtoauto kattaa suuremman osan uuden hinnasta. Ellei uusien hinnat sitten jostain syystä romahda, mikä ei toisaalta hirveästi haittaa, jos vaihtaa saman merkkiseen. Tässä vaiheessa ainakaan en vaihtaisi muuhun merkkiin kuin Teslaan, sen verran hyvät kokemuksen & fiilikset on Teslasta. Uutta Model X:ää ei ole saatavana Suomessa vielä eikä siinä ole niin paljon parannustakaan, että haluaisin vaihtaa muuten kuin ehkä siksi, että kilometrejä kertyy vaikka ei senkään takia vielä ole ajankohtaista.
Rahoitusajan pituus, käsirahan sekä viimeisen erän ja kuukausierän suuruus on tietenkin jokaisen mietittävä oman tilanteensa/tavoitteidensa mukaan, eikä minun valinnat ole niin yleispäteviä, että niitä kannattaisi eritellä. Rahoitusyhtiö ainakin pyrkii pitämään huolen, että jäljellä oleva rahoitus koko ajan vastaa auton arvoa, joten kyseessä ei ole riskihankinta vaan autosta pääsee eroon tarvittaessa nopeastikin. Itse asiassa asiasta sain konkreettisen esimerkin, kun vaimo päätti ottaa itselleen Model Y:n. Edellinen autokin oli lähes uusi ja autokauppojen huutokauppasysteemi (autovex tms.) hoiti selvästi paremman hinnan kuin lähiautoliike tarjosi ensikysymällä. Ei autosta tietysti saanut samaa kuin oli uuden hinta muutamaa kuukautta aikaisemmin, mutta hyvin kuitenkin ja n. viikon myyntiajalla.
Sähkön tankkaaminen on halpaa, jos ei peräti ilmaista (työpaikka, jotkut asiointilataukset) eikä autosta tule määräaikaishuollosta kustannuksia. Sähkärin kuukausierä voi perustellusti olla suurempikin kuin polttiksen, koska auton käyttäminen on halvempaa. Minulle tosin kuukausieräkin jäi pienemmäksi kuin oli edellisen auton "päällä" olevan rahoituksen kuukausierä samoilla perusteilla määritettynä kuin oli edellinenkin rahoitus.
Ok, kehtasin kysyä henkilökohtaista tietoa lähinnä sen vuoksi, että kaikilla on nimimerkit eikä henkilöllisyys avaudu. Sähkön säästöt olisi helpommin arvioitavissa jos tiedossa olisi esim kk-erä jota voisi soveltaa vuosien päähän asti ja olisi näkyvyyttä siitä pidemmälle. Kärjistäen esim. 60kk osamaksu, kuukausierä 1500€/kk, auton jäännösarvo 5 vuotiaana sen verran, että voisi vaihtaa taas uuteen ja 60kk osamaksuun samalla kk-erällä. Säästöjä voi peilata esim siitä kulmasta, että auton hankintahinta voi olla 60k tai 120k, joista halvempi on 1-2 vuotta käytetty.
No sen verran voin avata, että töpeksin vähän edellistä edeltäneen auton vaihdossa ja hukkasin "säästöt" rahoituksesta ja otin tämän nykyisen kympin käsirahalla ja 60kk sopimuksella ja kuukausierä 1200,-. Sillä periaatteella jääneestä isommasta viimeisestä erästä olen jo maksanut puolet ylimääräisenä lyhennyksenä. Kun rahoituksessa on kohtuullisen iso viimeinen erä, voi kuukausimaksun saada alas. Kukaan ei kuitenkaan kiellä panemasta rahaa sivuun kuukausieriä maksaessa ja niillä voi sitten etukäteen maksaa pois sitä viimeistä isompaa erää, mikä pienentää korkokulua, joka lasketaan aina kiinteän prosentin mukaan jäljellä olevasta pääomasta. Itse pidän tuosta periaatteesta, koska silloin on sopimukseen sisäänrakennettua pelivaraa. Iso rahahan tuo kuukausierä on silti, mutta ennen plugaria minulla meni 500 - 600 euroa polttoainekuluihin joka kuukausi. Voin huijata itseäni ja ajatella, että minulla onkin oikeastaan 600 euron kuukausierä autosta. Eikä minulla ole isoja kuluja näin boomerina, joten voin vähän vapaammin päättää, mihin rahoja käytän.
Minun vuotuisilla ajokilometreillä en saisi järkevällä hinnalla leasingautoa. Iso osa ajoistani on työajoa, josta saan kilometrikorvauksen, en tosin aina täysimääräistä, mutta silti. Koska suhtaudun autoon kulkuneuvona enkä omaisuuseränä ja koska haluan viettää tien päällä mahdollisimman mukavaa aikaa, olen hankkinut autot uusina jo parikymmentä vuotta. Ottaisin ilomielin auton, josta arvonalenema on jo syönyt hyvän siivun, mutta en ole sellaisia löytänyt, kun on ollut aika vaihtaa autoa. Sen sijaan olen saattanut markkinoille muiden ostettavaksi uuden karheita laatuautoja, joista aina joku on saanut mukavasti halvemmalla kunnon auton. Oikein tulee tippa linssiin, jos sitä alkaa ajatella.
P.S. Jos nettiautoon on yhtään uskominen ja Tesloja ostetaan edes suunnilleen niillä hinnoilla, saisin omastani nyt vähintään saman kuin siitä maksoin.