Talveksikin tulevat (kesäajan) nopeusrajoitukset?

154 kommenttia
1235
  • A Katsastus
    Myös maantieajossa näkyy kiihdyttämisen vaikutus lisääntyvänä polttoaineen kulutuksena. Kannattaa siis pyrkiä ajamaan mahdollisimman tasaisella nopeudella. Matkanopeuden valinnan merkitys polttoaineen kulutukselle on merkittävä. Erilaisten mittausten perusteella yli 80 km/h nopeudella polttoaineen kulutus kasvaa jyrkästi. Esimerkiksi 80 km/h nopeuden nostaminen 120 km/h voi lisätä polttoaineen kulutusta jopa 2-3 litralla sataa kilometriä kohti.

      1
  • Onneksi bensa on vielä niin "halpaa" että nautin oikeasti pääsiäiseksi tulleista kesärajoituksista, joiden aikana olen saanut ajaa jo noin 920 km.

      2
  • Takavuosien koeajoissa kulutukset oli 8-12 l/100km nyt ne menee parhaimmillaan alle puolet vähemmällä.

      
  • muokattu 17.04.2022 08:52

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Onneksi bensa on vielä niin "halpaa" että nautin oikeasti pääsiäiseksi tulleista kesärajoituksista, joiden aikana olen saanut ajaa jo noin 920 km.

    Reipastahtinen ajaminen on kyllä mukavaa, mutta tankkaaminen ei ehkä tunnu ihan yhtä kivalta. Vaan se riippuu paljon siitä minkälainen itse kunkin rahatilanne on.

    Sellainen tilanne missä polttoaine on käyttäjälleen kallista, mutta auton käyttäjällä ei ole mitään käsitystä miten auton käyttötapa vaikuttaa siihen miten usein pitää tankata, sellainen voi olla ahdistavaa.

    Ehkä minä olen vain pihi kun bensa ei tuntunut halvalta edes 1,75 € litrahinnallakaan. Vuoden polttoainelaskun kallistuminen vastaa kahta tai useampaa ylinopeusrikesakkoa, mutta maksut jakaantuvat pienempiin eriin.

      2
  • @Karrette kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Onneksi bensa on vielä niin "halpaa" että nautin oikeasti pääsiäiseksi tulleista kesärajoituksista, joiden aikana olen saanut ajaa jo noin 920 km.

    Reipastahtinen ajaminen on kyllä mukavaa, mutta tankkaaminen ei ehkä tunnu ihan yhtä kivalta. Vaan se riippuu paljon siitä minkälainen itse kunkin rahatilanne on.

    Sellainen tilanne missä polttoaine on käyttäjälleen kallista, mutta auton käyttäjällä ei ole mitään käsitystä miten auton käyttötapa vaikuttaa siihen miten usein pitää tankata, sellainen voi olla ahdistavaa.

    Ehkä minä olen vain pihi kun bensa ei tuntunut halvalta edes 1,75 € litrahinnallakaan. Vuoden polttoainelaskun kallistuminen vastaa kahta tai useampaa ylinopeusrikesakkoa, mutta maksut jakaantuvat pienempiin eriin.

    Ajotapa vaikuttaa kulutukseen yllättävän paljon. Mainitsemasi "reipastahtinen ajo" on kuluttavaa ja stressaavaa. Omaa ajamista kannattaa miettiä jos se luo edellä mainittuja tuntemuksia. Stressivapaa ympäristö on huomattavasti miellyttävämpi, turvallisempi tapa elää ja olla. Paineita voi jokainen tasata ja vähentää ihan itse.

      3
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Onneksi bensa on vielä niin "halpaa" että nautin oikeasti pääsiäiseksi tulleista kesärajoituksista, joiden aikana olen saanut ajaa jo noin 920 km.

    Kesärajoitukset ovat paikallaan, pääsee oma kulkine paremmin oikeuksiinsa.

      
  • muokattu 17.04.2022 10:04

    @Karrette kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Onneksi bensa on vielä niin "halpaa" että nautin oikeasti pääsiäiseksi tulleista kesärajoituksista, joiden aikana olen saanut ajaa jo noin 920 km.

    Reipastahtinen ajaminen on kyllä mukavaa, mutta tankkaaminen ei ehkä tunnu ihan yhtä kivalta. Vaan se riippuu paljon siitä minkälainen itse kunkin rahatilanne on.

    Sellainen tilanne missä polttoaine on käyttäjälleen kallista, mutta auton käyttäjällä ei ole mitään käsitystä miten auton käyttötapa vaikuttaa siihen miten usein pitää tankata, sellainen voi olla ahdistavaa.

    Ehkä minä olen vain pihi kun bensa ei tuntunut halvalta edes 1,75 € litrahinnallakaan. Vuoden polttoainelaskun kallistuminen vastaa kahta tai useampaa ylinopeusrikesakkoa, mutta maksut jakaantuvat pienempiin eriin.

    Minähän olen bruukannut ostaa auton rahoituksella. Kun vertaan nykyistä edellisen ja nykyisen auton kustannuksia, niin sähköllä säästän huomattavasti. Joo, totta, jos en olisi vaihtanut ollenkaan, niin olisin säästänyt vielä enemmän. Mutta siis todellisessa elämässä sain nykyisen auton vähän halvemmalla hankintahinnalla eli osamaksuerällä kuin edellisen plugarin ja kuukausittainen "polttoainekustannus" aleni myös. Teslaa hankkiessa en tiennyt, että siihen tulee mukana ilmainen lataus superchargereilta eikä sellaista enää saakaan uuten Teslaan. Laskeskelin säästöä kotilataussähkön hintaan verraten silloin hankintavaiheessa. Laskin säästöä syntyvän myös siitä, että Teslassa ei ole ollenkaan pakollisia määräaikaishuoltoja; ei siis perinteisen auton tapaisia huoltokohteitakaan kuten öljynvaihdot, nokkahihnan vaihdot, vaihteistohuollot yms.

    Käytetyn Model S ja Model X auton mukana voi tulla ilmainen lataaminen, jos auton vuosimalli on sopiva. Minun auton ilmainen lataus ei siirry seuraavalle omistajalle, mutta vanhemmissä autoissa se siirtyy. Olikohan vuosimallissa 2018 - 2019 vielä sellainen.

    Jos auton käyttökulu ahdistaa, niin käytetyn Teslan hankkiminen helpottaa. Sekä S että X ovat myös tilavia autoja. Ja saahan kolmosiakin jo käytettynä.

    P.S. Minulla ei nyt 63.000km/22kuukauden matkalta/ajalta ole autosta ollut muuta kulua kuin sähkön ostot. Kerran auto vietiin Teslalle hinausautolla, kun se ei ollenkaan käynnistynyt. Siis auton keskinäyttö pysyi pimeänä eikä sillä voinut ajaa. Sain sijaisauton tilalle, mutta sen verran vaivaa oli, että piti hakea Tesla takaisin Vantaalta. Torstaina illalla hinausauto kävi ja maanantaina noudin auton pois. Selvisi, että IVO-reset hoiti homman ja näyttö pimeni toisen kerran n. puoli vuotta edellistä kerrasta ja silloin otin itse akkukaapelit irti hetkeksi ja sillä tokeni. Sittemmin moista ei ole tapahtunut. Rahaa ei ole kulunut kuin lataussähköön kotona ja joskus julkisilla asemilla ja hotelleilla. Viimeisin 1200km työreissu maksoi energiakuluna 6 euroa. Muut lataukset tein superchargereilla ja asiakastehtaan 3x16A pistorasiasta.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Onneksi bensa on vielä niin "halpaa" että nautin oikeasti pääsiäiseksi tulleista kesärajoituksista, joiden aikana olen saanut ajaa jo noin 920 km.

    Reipastahtinen ajaminen on kyllä mukavaa, mutta tankkaaminen ei ehkä tunnu ihan yhtä kivalta. Vaan se riippuu paljon siitä minkälainen itse kunkin rahatilanne on.

    Sellainen tilanne missä polttoaine on käyttäjälleen kallista, mutta auton käyttäjällä ei ole mitään käsitystä miten auton käyttötapa vaikuttaa siihen miten usein pitää tankata, sellainen voi olla ahdistavaa.

    Ehkä minä olen vain pihi kun bensa ei tuntunut halvalta edes 1,75 € litrahinnallakaan. Vuoden polttoainelaskun kallistuminen vastaa kahta tai useampaa ylinopeusrikesakkoa, mutta maksut jakaantuvat pienempiin eriin.

    Minähän olen bruukannut ostaa auton rahoituksella. Kun vertaan nykyistä edellisen ja nykyisen auton kustannuksia, niin sähköllä säästän huomattavasti. Joo, totta, jos en olisi vaihtanut ollenkaan, niin olisin säästänyt vielä enemmän. Mutta siis todellisessa elämässä sain nykyisen auton vähän halvemmalla hankintahinnalla eli osamaksuerällä kuin edellisen plugarin ja kuukausittainen "polttoainekustannus" aleni myös. Teslaa hankkiessa en tiennyt, että siihen tulee mukana ilmainen lataus superchargereilta eikä sellaista enää saakaan uuten Teslaan. Laskeskelin säästöä kotilataussähkön hintaan verraten silloin hankintavaiheessa. Laskin säästöä syntyvän myös siitä, että Teslassa ei ole ollenkaan pakollisia määräaikaishuoltoja; ei siis perinteisen auton tapaisia huoltokohteitakaan kuten öljynvaihdot, nokkahihnan vaihdot, vaihteistohuollot yms.

    Käytetyn Model S ja Model X auton mukana voi tulla ilmainen lataaminen, jos auton vuosimalli on sopiva. Minun auton ilmainen lataus ei siirry seuraavalle omistajalle, mutta vanhemmissä autoissa se siirtyy. Olikohan vuosimallissa 2018 - 2019 vielä sellainen.

    Jos auton käyttökulu ahdistaa, niin käytetyn Teslan hankkiminen helpottaa. Sekä S että X ovat myös tilavia autoja. Ja saahan kolmosiakin jo käytettynä.

    P.S. Minulla ei nyt 63.000km/22kuukauden matkalta/ajalta ole autosta ollut muuta kulua kuin sähkön ostot. Kerran auto vietiin Teslalle hinausautolla, kun se ei ollenkaan käynnistynyt. Siis auton keskinäyttö pysyi pimeänä eikä sillä voinut ajaa. Sain sijaisauton tilalle, mutta sen verran vaivaa oli, että piti hakea Tesla takaisin Vantaalta. Torstaina illalla hinausauto kävi ja maanantaina noudin auton pois. Selvisi, että IVO-reset hoiti homman ja näyttö pimeni toisen kerran n. puoli vuotta edellistä kerrasta ja silloin otin itse akkukaapelit irti hetkeksi ja sillä tokeni. Sittemmin moista ei ole tapahtunut. Rahaa ei ole kulunut kuin lataussähköön kotona ja joskus julkisilla asemilla ja hotelleilla. Viimeisin 1200km työreissu maksoi energikuluna 6 euroa. Muut lataukset tein superchargereilla ja asiakastehtaan 3x16A pistorasiasta.

    HR tähänkin ketjuun liitit sitten Teslan mainoksen. Taitaa näistä tulla provikat vaikka olet tämän aina kiistänyt. Melkein ketju kuin ketju tämä sama mainos toistuu.

      1
  • @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Onneksi bensa on vielä niin "halpaa" että nautin oikeasti pääsiäiseksi tulleista kesärajoituksista, joiden aikana olen saanut ajaa jo noin 920 km.

    Reipastahtinen ajaminen on kyllä mukavaa, mutta tankkaaminen ei ehkä tunnu ihan yhtä kivalta. Vaan se riippuu paljon siitä minkälainen itse kunkin rahatilanne on.

    Sellainen tilanne missä polttoaine on käyttäjälleen kallista, mutta auton käyttäjällä ei ole mitään käsitystä miten auton käyttötapa vaikuttaa siihen miten usein pitää tankata, sellainen voi olla ahdistavaa.

    Ehkä minä olen vain pihi kun bensa ei tuntunut halvalta edes 1,75 € litrahinnallakaan. Vuoden polttoainelaskun kallistuminen vastaa kahta tai useampaa ylinopeusrikesakkoa, mutta maksut jakaantuvat pienempiin eriin.

    Minähän olen bruukannut ostaa auton rahoituksella. Kun vertaan nykyistä edellisen ja nykyisen auton kustannuksia, niin sähköllä säästän huomattavasti. Joo, totta, jos en olisi vaihtanut ollenkaan, niin olisin säästänyt vielä enemmän. Mutta siis todellisessa elämässä sain nykyisen auton vähän halvemmalla hankintahinnalla eli osamaksuerällä kuin edellisen plugarin ja kuukausittainen "polttoainekustannus" aleni myös. Teslaa hankkiessa en tiennyt, että siihen tulee mukana ilmainen lataus superchargereilta eikä sellaista enää saakaan uuten Teslaan. Laskeskelin säästöä kotilataussähkön hintaan verraten silloin hankintavaiheessa. Laskin säästöä syntyvän myös siitä, että Teslassa ei ole ollenkaan pakollisia määräaikaishuoltoja; ei siis perinteisen auton tapaisia huoltokohteitakaan kuten öljynvaihdot, nokkahihnan vaihdot, vaihteistohuollot yms.

    Käytetyn Model S ja Model X auton mukana voi tulla ilmainen lataaminen, jos auton vuosimalli on sopiva. Minun auton ilmainen lataus ei siirry seuraavalle omistajalle, mutta vanhemmissä autoissa se siirtyy. Olikohan vuosimallissa 2018 - 2019 vielä sellainen.

    Jos auton käyttökulu ahdistaa, niin käytetyn Teslan hankkiminen helpottaa. Sekä S että X ovat myös tilavia autoja. Ja saahan kolmosiakin jo käytettynä.

    P.S. Minulla ei nyt 63.000km/22kuukauden matkalta/ajalta ole autosta ollut muuta kulua kuin sähkön ostot. Kerran auto vietiin Teslalle hinausautolla, kun se ei ollenkaan käynnistynyt. Siis auton keskinäyttö pysyi pimeänä eikä sillä voinut ajaa. Sain sijaisauton tilalle, mutta sen verran vaivaa oli, että piti hakea Tesla takaisin Vantaalta. Torstaina illalla hinausauto kävi ja maanantaina noudin auton pois. Selvisi, että IVO-reset hoiti homman ja näyttö pimeni toisen kerran n. puoli vuotta edellistä kerrasta ja silloin otin itse akkukaapelit irti hetkeksi ja sillä tokeni. Sittemmin moista ei ole tapahtunut. Rahaa ei ole kulunut kuin lataussähköön kotona ja joskus julkisilla asemilla ja hotelleilla. Viimeisin 1200km työreissu maksoi energikuluna 6 euroa. Muut lataukset tein superchargereilla ja asiakastehtaan 3x16A pistorasiasta.

    HR tähänkin ketjuun liitit sitten Teslan mainoksen. Taitaa näistä tulla provikat vaikka olet tämän aina kiistänyt. Melkein ketju kuin ketju tämä sama mainos toistuu.

    Mainos on eri asia kuin omasta kokemuksesta kertominen. Mikä sinua siinä risoo?

      3
  • @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Onneksi bensa on vielä niin "halpaa" että nautin oikeasti pääsiäiseksi tulleista kesärajoituksista, joiden aikana olen saanut ajaa jo noin 920 km.

    Reipastahtinen ajaminen on kyllä mukavaa, mutta tankkaaminen ei ehkä tunnu ihan yhtä kivalta. Vaan se riippuu paljon siitä minkälainen itse kunkin rahatilanne on.

    Sellainen tilanne missä polttoaine on käyttäjälleen kallista, mutta auton käyttäjällä ei ole mitään käsitystä miten auton käyttötapa vaikuttaa siihen miten usein pitää tankata, sellainen voi olla ahdistavaa.

    Ehkä minä olen vain pihi kun bensa ei tuntunut halvalta edes 1,75 € litrahinnallakaan. Vuoden polttoainelaskun kallistuminen vastaa kahta tai useampaa ylinopeusrikesakkoa, mutta maksut jakaantuvat pienempiin eriin.

    Minähän olen bruukannut ostaa auton rahoituksella. Kun vertaan nykyistä edellisen ja nykyisen auton kustannuksia, niin sähköllä säästän huomattavasti. Joo, totta, jos en olisi vaihtanut ollenkaan, niin olisin säästänyt vielä enemmän. Mutta siis todellisessa elämässä sain nykyisen auton vähän halvemmalla hankintahinnalla eli osamaksuerällä kuin edellisen plugarin ja kuukausittainen "polttoainekustannus" aleni myös. Teslaa hankkiessa en tiennyt, että siihen tulee mukana ilmainen lataus superchargereilta eikä sellaista enää saakaan uuten Teslaan. Laskeskelin säästöä kotilataussähkön hintaan verraten silloin hankintavaiheessa. Laskin säästöä syntyvän myös siitä, että Teslassa ei ole ollenkaan pakollisia määräaikaishuoltoja; ei siis perinteisen auton tapaisia huoltokohteitakaan kuten öljynvaihdot, nokkahihnan vaihdot, vaihteistohuollot yms.

    Käytetyn Model S ja Model X auton mukana voi tulla ilmainen lataaminen, jos auton vuosimalli on sopiva. Minun auton ilmainen lataus ei siirry seuraavalle omistajalle, mutta vanhemmissä autoissa se siirtyy. Olikohan vuosimallissa 2018 - 2019 vielä sellainen.

    Jos auton käyttökulu ahdistaa, niin käytetyn Teslan hankkiminen helpottaa. Sekä S että X ovat myös tilavia autoja. Ja saahan kolmosiakin jo käytettynä.

    P.S. Minulla ei nyt 63.000km/22kuukauden matkalta/ajalta ole autosta ollut muuta kulua kuin sähkön ostot. Kerran auto vietiin Teslalle hinausautolla, kun se ei ollenkaan käynnistynyt. Siis auton keskinäyttö pysyi pimeänä eikä sillä voinut ajaa. Sain sijaisauton tilalle, mutta sen verran vaivaa oli, että piti hakea Tesla takaisin Vantaalta. Torstaina illalla hinausauto kävi ja maanantaina noudin auton pois. Selvisi, että IVO-reset hoiti homman ja näyttö pimeni toisen kerran n. puoli vuotta edellistä kerrasta ja silloin otin itse akkukaapelit irti hetkeksi ja sillä tokeni. Sittemmin moista ei ole tapahtunut. Rahaa ei ole kulunut kuin lataussähköön kotona ja joskus julkisilla asemilla ja hotelleilla. Viimeisin 1200km työreissu maksoi energikuluna 6 euroa. Muut lataukset tein superchargereilla ja asiakastehtaan 3x16A pistorasiasta.

    HR tähänkin ketjuun liitit sitten Teslan mainoksen. Taitaa näistä tulla provikat vaikka olet tämän aina kiistänyt. Melkein ketju kuin ketju tämä sama mainos toistuu.

    Mainos on eri asia kuin omasta kokemuksesta kertominen. Mikä sinua siinä risoo?

    Ei minua mikään riso. Tämä sama kerronnallinen stoori toistuu joka ketjussa. Etkö itse huomaa toiston toistoa?

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Onneksi bensa on vielä niin "halpaa" että nautin oikeasti pääsiäiseksi tulleista kesärajoituksista, joiden aikana olen saanut ajaa jo noin 920 km.

    Reipastahtinen ajaminen on kyllä mukavaa, mutta tankkaaminen ei ehkä tunnu ihan yhtä kivalta. Vaan se riippuu paljon siitä minkälainen itse kunkin rahatilanne on.

    Sellainen tilanne missä polttoaine on käyttäjälleen kallista, mutta auton käyttäjällä ei ole mitään käsitystä miten auton käyttötapa vaikuttaa siihen miten usein pitää tankata, sellainen voi olla ahdistavaa.

    Ehkä minä olen vain pihi kun bensa ei tuntunut halvalta edes 1,75 € litrahinnallakaan. Vuoden polttoainelaskun kallistuminen vastaa kahta tai useampaa ylinopeusrikesakkoa, mutta maksut jakaantuvat pienempiin eriin.

    Minähän olen bruukannut ostaa auton rahoituksella. Kun vertaan nykyistä edellisen ja nykyisen auton kustannuksia, niin sähköllä säästän huomattavasti. Joo, totta, jos en olisi vaihtanut ollenkaan, niin olisin säästänyt vielä enemmän. Mutta siis todellisessa elämässä sain nykyisen auton vähän halvemmalla hankintahinnalla eli osamaksuerällä kuin edellisen plugarin ja kuukausittainen "polttoainekustannus" aleni myös. Teslaa hankkiessa en tiennyt, että siihen tulee mukana ilmainen lataus superchargereilta eikä sellaista enää saakaan uuten Teslaan. Laskeskelin säästöä kotilataussähkön hintaan verraten silloin hankintavaiheessa. Laskin säästöä syntyvän myös siitä, että Teslassa ei ole ollenkaan pakollisia määräaikaishuoltoja; ei siis perinteisen auton tapaisia huoltokohteitakaan kuten öljynvaihdot, nokkahihnan vaihdot, vaihteistohuollot yms.

    Käytetyn Model S ja Model X auton mukana voi tulla ilmainen lataaminen, jos auton vuosimalli on sopiva. Minun auton ilmainen lataus ei siirry seuraavalle omistajalle, mutta vanhemmissä autoissa se siirtyy. Olikohan vuosimallissa 2018 - 2019 vielä sellainen.

    Jos auton käyttökulu ahdistaa, niin käytetyn Teslan hankkiminen helpottaa. Sekä S että X ovat myös tilavia autoja. Ja saahan kolmosiakin jo käytettynä.

    P.S. Minulla ei nyt 63.000km/22kuukauden matkalta/ajalta ole autosta ollut muuta kulua kuin sähkön ostot. Kerran auto vietiin Teslalle hinausautolla, kun se ei ollenkaan käynnistynyt. Siis auton keskinäyttö pysyi pimeänä eikä sillä voinut ajaa. Sain sijaisauton tilalle, mutta sen verran vaivaa oli, että piti hakea Tesla takaisin Vantaalta. Torstaina illalla hinausauto kävi ja maanantaina noudin auton pois. Selvisi, että IVO-reset hoiti homman ja näyttö pimeni toisen kerran n. puoli vuotta edellistä kerrasta ja silloin otin itse akkukaapelit irti hetkeksi ja sillä tokeni. Sittemmin moista ei ole tapahtunut. Rahaa ei ole kulunut kuin lataussähköön kotona ja joskus julkisilla asemilla ja hotelleilla. Viimeisin 1200km työreissu maksoi energiakuluna 6 euroa. Muut lataukset tein superchargereilla ja asiakastehtaan 3x16A pistorasiasta.

    Sain hankittua plug-in auton, se on minun ajomäärille tarpeeksi sähköinen. Osamaksuautoissa pitää olla melko varma siitä että työpaikalla ei tapahdu ikäviä yllätyksiä.

    Toisaalta pääomakulu ei sekään saa olla liian kallis sitten kun joskus vaihtaa autoa. Tuhannen säästö kahden tuhannen kustannuksilla ei ole kannattavaa, kuten dieselautojen kohdalla joskus piti laskea, etenkin aikana ennen turbodieseleitä. Jos ajoista saa kilometrikorvaukset, eli jos joku toinen maksaa kustannukset, tai ison osan niistä, niin silloin voi laskea huolettomammin.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    P.S. Minulla ei nyt 63.000km/22kuukauden matkalta/ajalta ole autosta ollut muuta kulua kuin sähkön ostot. Kerran auto vietiin Teslalle hinausautolla, kun se ei ollenkaan käynnistynyt. Siis auton keskinäyttö pysyi pimeänä eikä sillä voinut ajaa. Sain sijaisauton tilalle, mutta sen verran vaivaa oli, että piti hakea Tesla takaisin Vantaalta. Torstaina illalla hinausauto kävi ja maanantaina noudin auton pois. Selvisi, että IVO-reset hoiti homman ja näyttö pimeni toisen kerran n. puoli vuotta edellistä kerrasta ja silloin otin itse akkukaapelit irti hetkeksi ja sillä tokeni. Sittemmin moista ei ole tapahtunut. Rahaa ei ole kulunut kuin lataussähköön kotona ja joskus julkisilla asemilla ja hotelleilla. Viimeisin 1200km työreissu maksoi energiakuluna 6 euroa. Muut lataukset tein superchargereilla ja asiakastehtaan 3x16A pistorasiasta.

    Onko vielä alkuperäinen raitisilmasuodatin?

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Onneksi bensa on vielä niin "halpaa" että nautin oikeasti pääsiäiseksi tulleista kesärajoituksista, joiden aikana olen saanut ajaa jo noin 920 km.

    Reipastahtinen ajaminen on kyllä mukavaa, mutta tankkaaminen ei ehkä tunnu ihan yhtä kivalta. Vaan se riippuu paljon siitä minkälainen itse kunkin rahatilanne on.

    Sellainen tilanne missä polttoaine on käyttäjälleen kallista, mutta auton käyttäjällä ei ole mitään käsitystä miten auton käyttötapa vaikuttaa siihen miten usein pitää tankata, sellainen voi olla ahdistavaa.

    Ehkä minä olen vain pihi kun bensa ei tuntunut halvalta edes 1,75 € litrahinnallakaan. Vuoden polttoainelaskun kallistuminen vastaa kahta tai useampaa ylinopeusrikesakkoa, mutta maksut jakaantuvat pienempiin eriin.

    Minähän olen bruukannut ostaa auton rahoituksella. Kun vertaan nykyistä edellisen ja nykyisen auton kustannuksia, niin sähköllä säästän huomattavasti. Joo, totta, jos en olisi vaihtanut ollenkaan, niin olisin säästänyt vielä enemmän. Mutta siis todellisessa elämässä sain nykyisen auton vähän halvemmalla hankintahinnalla eli osamaksuerällä kuin edellisen plugarin ja kuukausittainen "polttoainekustannus" aleni myös. Teslaa hankkiessa en tiennyt, että siihen tulee mukana ilmainen lataus superchargereilta eikä sellaista enää saakaan uuten Teslaan. Laskeskelin säästöä kotilataussähkön hintaan verraten silloin hankintavaiheessa. Laskin säästöä syntyvän myös siitä, että Teslassa ei ole ollenkaan pakollisia määräaikaishuoltoja; ei siis perinteisen auton tapaisia huoltokohteitakaan kuten öljynvaihdot, nokkahihnan vaihdot, vaihteistohuollot yms.

    Käytetyn Model S ja Model X auton mukana voi tulla ilmainen lataaminen, jos auton vuosimalli on sopiva. Minun auton ilmainen lataus ei siirry seuraavalle omistajalle, mutta vanhemmissä autoissa se siirtyy. Olikohan vuosimallissa 2018 - 2019 vielä sellainen.

    Jos auton käyttökulu ahdistaa, niin käytetyn Teslan hankkiminen helpottaa. Sekä S että X ovat myös tilavia autoja. Ja saahan kolmosiakin jo käytettynä.

    P.S. Minulla ei nyt 63.000km/22kuukauden matkalta/ajalta ole autosta ollut muuta kulua kuin sähkön ostot. Kerran auto vietiin Teslalle hinausautolla, kun se ei ollenkaan käynnistynyt. Siis auton keskinäyttö pysyi pimeänä eikä sillä voinut ajaa. Sain sijaisauton tilalle, mutta sen verran vaivaa oli, että piti hakea Tesla takaisin Vantaalta. Torstaina illalla hinausauto kävi ja maanantaina noudin auton pois. Selvisi, että IVO-reset hoiti homman ja näyttö pimeni toisen kerran n. puoli vuotta edellistä kerrasta ja silloin otin itse akkukaapelit irti hetkeksi ja sillä tokeni. Sittemmin moista ei ole tapahtunut. Rahaa ei ole kulunut kuin lataussähköön kotona ja joskus julkisilla asemilla ja hotelleilla. Viimeisin 1200km työreissu maksoi energiakuluna 6 euroa. Muut lataukset tein superchargereilla ja asiakastehtaan 3x16A pistorasiasta.

    Sain hankittua plug-in auton, se on minun ajomäärille tarpeeksi sähköinen. Osamaksuautoissa pitää olla melko varma siitä että työpaikalla ei tapahdu ikäviä yllätyksiä.

    Toisaalta pääomakulu ei sekään saa olla liian kallis sitten kun joskus vaihtaa autoa. Tuhannen säästö kahden tuhannen kustannuksilla ei ole kannattavaa, kuten dieselautojen kohdalla joskus piti laskea, etenkin aikana ennen turbodieseleitä. Jos ajoista saa kilometrikorvaukset, eli jos joku toinen maksaa kustannukset, tai ison osan niistä, niin silloin voi laskea huolettomammin.

    Niin, kaikkein varminta on se, että moni asia on epävarma. Riski on tapahtuman todennäköisyys kerrottuna tapahtuman (negatiivisella) seurausvaikutuksella. Auton hankkiminen rahoituksella edellyttää, että rahoituskulu on riittävän pieni (tai sopivan suuri) osa elämisen kokonaiskuluista ja että ennakoitavissa olevalla aikajänteellä talous pysyy tasapainossa ja siinä on jonkinlainen pelivara. Rahoitusautosta pääsee tarvittaessa kuivin jaloin eroon, ellei yhteiskunnassa eli ympäröivässä todellisuudessa tapahdu jotain liian mullistavaa, kuten vaikka 30-luvulla jenkeissä lama tai niin kuin nyt joutuu miettimään, sodan sattuessa.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Onneksi bensa on vielä niin "halpaa" että nautin oikeasti pääsiäiseksi tulleista kesärajoituksista, joiden aikana olen saanut ajaa jo noin 920 km.

    Reipastahtinen ajaminen on kyllä mukavaa, mutta tankkaaminen ei ehkä tunnu ihan yhtä kivalta. Vaan se riippuu paljon siitä minkälainen itse kunkin rahatilanne on.

    Sellainen tilanne missä polttoaine on käyttäjälleen kallista, mutta auton käyttäjällä ei ole mitään käsitystä miten auton käyttötapa vaikuttaa siihen miten usein pitää tankata, sellainen voi olla ahdistavaa.

    Ehkä minä olen vain pihi kun bensa ei tuntunut halvalta edes 1,75 € litrahinnallakaan. Vuoden polttoainelaskun kallistuminen vastaa kahta tai useampaa ylinopeusrikesakkoa, mutta maksut jakaantuvat pienempiin eriin.

    Minähän olen bruukannut ostaa auton rahoituksella. Kun vertaan nykyistä edellisen ja nykyisen auton kustannuksia, niin sähköllä säästän huomattavasti. Joo, totta, jos en olisi vaihtanut ollenkaan, niin olisin säästänyt vielä enemmän. Mutta siis todellisessa elämässä sain nykyisen auton vähän halvemmalla hankintahinnalla eli osamaksuerällä kuin edellisen plugarin ja kuukausittainen "polttoainekustannus" aleni myös. Teslaa hankkiessa en tiennyt, että siihen tulee mukana ilmainen lataus superchargereilta eikä sellaista enää saakaan uuten Teslaan. Laskeskelin säästöä kotilataussähkön hintaan verraten silloin hankintavaiheessa. Laskin säästöä syntyvän myös siitä, että Teslassa ei ole ollenkaan pakollisia määräaikaishuoltoja; ei siis perinteisen auton tapaisia huoltokohteitakaan kuten öljynvaihdot, nokkahihnan vaihdot, vaihteistohuollot yms.

    Käytetyn Model S ja Model X auton mukana voi tulla ilmainen lataaminen, jos auton vuosimalli on sopiva. Minun auton ilmainen lataus ei siirry seuraavalle omistajalle, mutta vanhemmissä autoissa se siirtyy. Olikohan vuosimallissa 2018 - 2019 vielä sellainen.

    Jos auton käyttökulu ahdistaa, niin käytetyn Teslan hankkiminen helpottaa. Sekä S että X ovat myös tilavia autoja. Ja saahan kolmosiakin jo käytettynä.

    P.S. Minulla ei nyt 63.000km/22kuukauden matkalta/ajalta ole autosta ollut muuta kulua kuin sähkön ostot. Kerran auto vietiin Teslalle hinausautolla, kun se ei ollenkaan käynnistynyt. Siis auton keskinäyttö pysyi pimeänä eikä sillä voinut ajaa. Sain sijaisauton tilalle, mutta sen verran vaivaa oli, että piti hakea Tesla takaisin Vantaalta. Torstaina illalla hinausauto kävi ja maanantaina noudin auton pois. Selvisi, että IVO-reset hoiti homman ja näyttö pimeni toisen kerran n. puoli vuotta edellistä kerrasta ja silloin otin itse akkukaapelit irti hetkeksi ja sillä tokeni. Sittemmin moista ei ole tapahtunut. Rahaa ei ole kulunut kuin lataussähköön kotona ja joskus julkisilla asemilla ja hotelleilla. Viimeisin 1200km työreissu maksoi energikuluna 6 euroa. Muut lataukset tein superchargereilla ja asiakastehtaan 3x16A pistorasiasta.

    HR tähänkin ketjuun liitit sitten Teslan mainoksen. Taitaa näistä tulla provikat vaikka olet tämän aina kiistänyt. Melkein ketju kuin ketju tämä sama mainos toistuu.

    Mainos on eri asia kuin omasta kokemuksesta kertominen. Mikä sinua siinä risoo?

    Ei minua mikään riso. Tämä sama kerronnallinen stoori toistuu joka ketjussa. Etkö itse huomaa toiston toistoa?

    Kun tätä palstaa lueskelee, ei voi olla huomaamatta toiston toistoa, jota ilman tämä palsta valitettavasti olisi kuin tyhjä taulu. Mikä olisikaan mukavampaa kuin, että tänne ilmaantuisi uusia mielenkiintoisia aiheita koko ajan.

      1
  • @Yosemite J kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    P.S. Minulla ei nyt 63.000km/22kuukauden matkalta/ajalta ole autosta ollut muuta kulua kuin sähkön ostot. Kerran auto vietiin Teslalle hinausautolla, kun se ei ollenkaan käynnistynyt. Siis auton keskinäyttö pysyi pimeänä eikä sillä voinut ajaa. Sain sijaisauton tilalle, mutta sen verran vaivaa oli, että piti hakea Tesla takaisin Vantaalta. Torstaina illalla hinausauto kävi ja maanantaina noudin auton pois. Selvisi, että IVO-reset hoiti homman ja näyttö pimeni toisen kerran n. puoli vuotta edellistä kerrasta ja silloin otin itse akkukaapelit irti hetkeksi ja sillä tokeni. Sittemmin moista ei ole tapahtunut. Rahaa ei ole kulunut kuin lataussähköön kotona ja joskus julkisilla asemilla ja hotelleilla. Viimeisin 1200km työreissu maksoi energiakuluna 6 euroa. Muut lataukset tein superchargereilla ja asiakastehtaan 3x16A pistorasiasta.

    Onko vielä alkuperäinen raitisilmasuodatin?

    On. Sisätilan ilmansuodattimen vaihto on suositeltu tehtäväksi 2 vuoden välein ja HEPA-suodatinelementin 3 vuoden välein. Tulee 2 vuotta täyteen kesäkuun lopussa, joten täytynee alkaa miettiä vaihtamista. HEPA-suodattimen puhalsin paineilmalla silloin, kun otin ne akkukaapelit irti. Piti nimittäin irrottaa etukontin kaukalo, jotta akkukenkiin pääsi käsiksi ja samalla HEPA-suodinkin lähti irti helposti.

    HEPA-suodattimesta tuli mieleen, että ilmanvaihdossa on Biologisen aseen torjunta-moodi. Se ylipaineistaa puhaltimen avulla matkustamon niin, että kaikki sisääntuleva ilma tulee HEPA-suodattimen kautta ja ovien/ikkunoiden yms. tiivistevuoto tapahtuu sisältä ulospäin. Ei kannata käyttää huurteen poistoon, nimimerkillä kokemus opettaa🙂

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    P.S. Minulla ei nyt 63.000km/22kuukauden matkalta/ajalta ole autosta ollut muuta kulua kuin sähkön ostot. Kerran auto vietiin Teslalle hinausautolla, kun se ei ollenkaan käynnistynyt. Siis auton keskinäyttö pysyi pimeänä eikä sillä voinut ajaa. Sain sijaisauton tilalle, mutta sen verran vaivaa oli, että piti hakea Tesla takaisin Vantaalta. Torstaina illalla hinausauto kävi ja maanantaina noudin auton pois. Selvisi, että IVO-reset hoiti homman ja näyttö pimeni toisen kerran n. puoli vuotta edellistä kerrasta ja silloin otin itse akkukaapelit irti hetkeksi ja sillä tokeni. Sittemmin moista ei ole tapahtunut. Rahaa ei ole kulunut kuin lataussähköön kotona ja joskus julkisilla asemilla ja hotelleilla. Viimeisin 1200km työreissu maksoi energiakuluna 6 euroa. Muut lataukset tein superchargereilla ja asiakastehtaan 3x16A pistorasiasta.

    Onko vielä alkuperäinen raitisilmasuodatin?

    On. Sisätilan ilmansuodattimen vaihto on suositeltu tehtäväksi 2 vuoden välein ja HEPA-suodatinelementin 3 vuoden välein. Tulee 2 vuotta täyteen kesäkuun lopussa, joten täytynee alkaa miettiä vaihtamista. HEPA-suodattimen puhalsin paineilmalla silloin, kun otin ne akkukaapelit irti. Piti nimittäin irrottaa etukontin kaukalo, jotta akkukenkiin pääsi käsiksi ja samalla HEPA-suodinkin lähti irti helposti.

    HEPA-suodattimesta tuli mieleen, että ilmanvaihdossa on Biologisen aseen torjunta-moodi. Se ylipaineistaa puhaltimen avulla matkustamon niin, että kaikki sisääntuleva ilma tulee HEPA-suodattimen kautta ja ovien/ikkunoiden yms. tiivistevuoto tapahtuu sisältä ulospäin. Ei kannata käyttää huurteen poistoon, nimimerkillä kokemus opettaa🙂

    Minä olen vaihtanut suodattimet kerran vuodessa, vaikka vähemmän kilometrejä tuleekin. Sen verran pölyisissä olosuhteissa Suomessa joutuu ajamaan. Puhdistamalla ei uuden veroiseksi saa. Pääsiäisviikolla tuli käytettyä ahkerasti ilmanvaihdon sisäkiertoa. Onneksi löytyy fyysisen napin takaa myös uusimmasta.

      
  • muokattu 18.04.2022 09:10

    @tracktest kirjoitti:
    Kesärajoitukset ovat paikallaan, pääsee oma kulkine paremmin oikeuksiinsa.

    Minua kiinnostaa enemmän ihmisten kuin autojen oikeudet. Valitsen myös auton niin, että se soveltuu niihin olosuhteisiin, jossa sitä käytän. Talvirajoitukset ei tule yllätyksenä tai pettymyksenä.

      5
  • muokattu 18.04.2022 09:50

    @Yosemite J kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    P.S. Minulla ei nyt 63.000km/22kuukauden matkalta/ajalta ole autosta ollut muuta kulua kuin sähkön ostot. Kerran auto vietiin Teslalle hinausautolla, kun se ei ollenkaan käynnistynyt. Siis auton keskinäyttö pysyi pimeänä eikä sillä voinut ajaa. Sain sijaisauton tilalle, mutta sen verran vaivaa oli, että piti hakea Tesla takaisin Vantaalta. Torstaina illalla hinausauto kävi ja maanantaina noudin auton pois. Selvisi, että IVO-reset hoiti homman ja näyttö pimeni toisen kerran n. puoli vuotta edellistä kerrasta ja silloin otin itse akkukaapelit irti hetkeksi ja sillä tokeni. Sittemmin moista ei ole tapahtunut. Rahaa ei ole kulunut kuin lataussähköön kotona ja joskus julkisilla asemilla ja hotelleilla. Viimeisin 1200km työreissu maksoi energiakuluna 6 euroa. Muut lataukset tein superchargereilla ja asiakastehtaan 3x16A pistorasiasta.

    Onko vielä alkuperäinen raitisilmasuodatin?

    On. Sisätilan ilmansuodattimen vaihto on suositeltu tehtäväksi 2 vuoden välein ja HEPA-suodatinelementin 3 vuoden välein. Tulee 2 vuotta täyteen kesäkuun lopussa, joten täytynee alkaa miettiä vaihtamista. HEPA-suodattimen puhalsin paineilmalla silloin, kun otin ne akkukaapelit irti. Piti nimittäin irrottaa etukontin kaukalo, jotta akkukenkiin pääsi käsiksi ja samalla HEPA-suodinkin lähti irti helposti.

    HEPA-suodattimesta tuli mieleen, että ilmanvaihdossa on Biologisen aseen torjunta-moodi. Se ylipaineistaa puhaltimen avulla matkustamon niin, että kaikki sisääntuleva ilma tulee HEPA-suodattimen kautta ja ovien/ikkunoiden yms. tiivistevuoto tapahtuu sisältä ulospäin. Ei kannata käyttää huurteen poistoon, nimimerkillä kokemus opettaa🙂

    Minä olen vaihtanut suodattimet kerran vuodessa, vaikka vähemmän kilometrejä tuleekin. Sen verran pölyisissä olosuhteissa Suomessa joutuu ajamaan. Puhdistamalla ei uuden veroiseksi saa. Pääsiäisviikolla tuli käytettyä ahkerasti ilmanvaihdon sisäkiertoa. Onneksi löytyy fyysisen napin takaa myös uusimmasta.

    Suodattimet saa tietenkin vaihtaa niin usein kuin haluaa. Mitä tekemitä fyysisellä napilla on ilmanvaihdon sisäkierron kanssa? Eikö se ole yksi lysti, miten sen saa kytkettyä päälle/pois, kunhan se käy helposti? Alan ymmärtää, miksi jotkut mäkättävät kosketusnäytön käytöstä, kun olen lueskellut esim. lauantaihesarista uutuusautojen buffeja. Jos kosketusnäyttö on kuin uudessa i-bemarissa, niin ei ihme, jos sen käyttöä vierastaa. Pieni ruutu ja taitaa olla jonkinlainen valikkorakenne, jolla siitä valintoja tehdään. Kosketusnäytöissä vaikuttaa olevan suuria eroja.

    P.S. Sisäkiertohan on eri asia kuin se bioaseen torjuntamoodiksi nimetty toiminto Teslassa. Eihän sisäkierrolla saa matkustamoa ylipaineistettua. On Teslassa tietysti sisäkiertokin, mutta tuo torjuntamoodi siis käyttää hyödykseen - High Efficiency Particulate Air filter - eli HEPA suotimen hyvää partikkelien erottelukykyä ja ottaa puhaltimen avulla ilmaa sisään niin paljon, että matkustamo pysyy ylipaineistettuna, jolloin kaikki hengitettävä ilma on tehokkaasti suodatettua eikä ilmaa tule vuotoilmana ulkoa sisään vaan ilma vuotaa pelkästään ulospäin. Vaikka ilmastointimoodi on raflaavasti nimetty bioaseen torjunnaksi, toimii se myös pölyn ja esim. kaupunkijonossa pakokaasujen suodatuksessa.

      
  • @Herbert kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Kesärajoitukset ovat paikallaan, pääsee oma kulkine paremmin oikeuksiinsa.

    Minua kiinnostaa enemmän ihmisten kuin autojen oikeudet. Valitsen myös auton niin, että se soveltuu niihin olosuhteisiin, jossa sitä käytän. Talvirajoitukset ei tule yllätyksenä tai pettymyksenä.

    Ymmärsit sanomani väärin. Ei autolla ole mitään oikeuksia, miksi olisi. Ei autoni ominaisuudet pelkää talvea, enkä minä. Ominaisuudet riittävät hyvin ympäri vuoden. Eikä se ole elävä olento joka viestii tuntemuksiaan. Se on vain auto joka minua miellyttää ja hoitaa tehtävänsä kuten hyvän auton kuuluu. En ole missään kohdin viestinyt että talivinopeudet olisi ongelma päinvastoin. Turvallisuuden nimissä talvinopeudet ovat tuskin ne kenellekkään yllätyksenä tulevat saati pettymyksiä tuottaen. Ei näillä palstoilla taida talvinopeuksista itkeä kuin HR joka haluaisi ajaa muita nopeammin aina kuin omia sääntöjään soveltaen. Vastoin siis kaikkia vallitsevia sääntöjä ja nopeusrajoituksia. Luulisi tuolla tyylillä tulevan sakkoja ja huomautuksia niin paljon että kortti on pois tämän tästä. Sen huomaa siitä, että nimimerkki on täällä tarinoimassa 24/7.

      
  • Mitä siis tarjoittaa, että auto pääsee oikeuksìnsa kesällä?

      2
  • @Herbert kirjoitti:
    Mitä siis tarjoittaa, että auto pääsee oikeuksìnsa kesällä?

    No vaikka niin että jos on kuusivaihteinen auto niin voi käyttää suurinta vaihdetta järkevästi, kun 80km/h nopeuden sijasta voi ajaa 100km/h. Ainakin omassa Crafterissa 6. vaihteella ei talvisin juuri mitään tee. Kierrokset tippuu kovin alas, toki auto näyttää että isompaa vaihdetta, mutta ei tuollainen jurina tervettä ole.

      2
  • Tikolta taas hyvä pointti, eipä tuohon ole mitään lisättävää. Matkat sujuvat joutusammin kesänopeuksin ja on se turvallisuuskin aika paljon parempi kesäkelissä.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Onneksi bensa on vielä niin "halpaa" että nautin oikeasti pääsiäiseksi tulleista kesärajoituksista, joiden aikana olen saanut ajaa jo noin 920 km.

    Reipastahtinen ajaminen on kyllä mukavaa, mutta tankkaaminen ei ehkä tunnu ihan yhtä kivalta. Vaan se riippuu paljon siitä minkälainen itse kunkin rahatilanne on.

    Sellainen tilanne missä polttoaine on käyttäjälleen kallista, mutta auton käyttäjällä ei ole mitään käsitystä miten auton käyttötapa vaikuttaa siihen miten usein pitää tankata, sellainen voi olla ahdistavaa.

    Ehkä minä olen vain pihi kun bensa ei tuntunut halvalta edes 1,75 € litrahinnallakaan. Vuoden polttoainelaskun kallistuminen vastaa kahta tai useampaa ylinopeusrikesakkoa, mutta maksut jakaantuvat pienempiin eriin.

    Minähän olen bruukannut ostaa auton rahoituksella. Kun vertaan nykyistä edellisen ja nykyisen auton kustannuksia, niin sähköllä säästän huomattavasti. Joo, totta, jos en olisi vaihtanut ollenkaan, niin olisin säästänyt vielä enemmän. Mutta siis todellisessa elämässä sain nykyisen auton vähän halvemmalla hankintahinnalla eli osamaksuerällä kuin edellisen plugarin ja kuukausittainen "polttoainekustannus" aleni myös. Teslaa hankkiessa en tiennyt, että siihen tulee mukana ilmainen lataus superchargereilta eikä sellaista enää saakaan uuten Teslaan. Laskeskelin säästöä kotilataussähkön hintaan verraten silloin hankintavaiheessa. Laskin säästöä syntyvän myös siitä, että Teslassa ei ole ollenkaan pakollisia määräaikaishuoltoja; ei siis perinteisen auton tapaisia huoltokohteitakaan kuten öljynvaihdot, nokkahihnan vaihdot, vaihteistohuollot yms.

    Käytetyn Model S ja Model X auton mukana voi tulla ilmainen lataaminen, jos auton vuosimalli on sopiva. Minun auton ilmainen lataus ei siirry seuraavalle omistajalle, mutta vanhemmissä autoissa se siirtyy. Olikohan vuosimallissa 2018 - 2019 vielä sellainen.

    Jos auton käyttökulu ahdistaa, niin käytetyn Teslan hankkiminen helpottaa. Sekä S että X ovat myös tilavia autoja. Ja saahan kolmosiakin jo käytettynä.

    P.S. Minulla ei nyt 63.000km/22kuukauden matkalta/ajalta ole autosta ollut muuta kulua kuin sähkön ostot. Kerran auto vietiin Teslalle hinausautolla, kun se ei ollenkaan käynnistynyt. Siis auton keskinäyttö pysyi pimeänä eikä sillä voinut ajaa. Sain sijaisauton tilalle, mutta sen verran vaivaa oli, että piti hakea Tesla takaisin Vantaalta. Torstaina illalla hinausauto kävi ja maanantaina noudin auton pois. Selvisi, että IVO-reset hoiti homman ja näyttö pimeni toisen kerran n. puoli vuotta edellistä kerrasta ja silloin otin itse akkukaapelit irti hetkeksi ja sillä tokeni. Sittemmin moista ei ole tapahtunut. Rahaa ei ole kulunut kuin lataussähköön kotona ja joskus julkisilla asemilla ja hotelleilla. Viimeisin 1200km työreissu maksoi energikuluna 6 euroa. Muut lataukset tein superchargereilla ja asiakastehtaan 3x16A pistorasiasta.

    HR tähänkin ketjuun liitit sitten Teslan mainoksen. Taitaa näistä tulla provikat vaikka olet tämän aina kiistänyt. Melkein ketju kuin ketju tämä sama mainos toistuu.

    Mainos on eri asia kuin omasta kokemuksesta kertominen. Mikä sinua siinä risoo?

    Ei minua mikään riso. Tämä sama kerronnallinen stoori toistuu joka ketjussa. Etkö itse huomaa toiston toistoa?

    Sanoohan sen sananlaskukin toisto on opin äiti.

      
  • Kertaus on opintojen äiti.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Kertaus on opintojen äiti.

    Synonyymit sanalle toisto
    toistaminen.
    kertaus.
    iterointi.
    rekursio.
    tautologia.

      
  • Toisto tarkoittaa minkä tahansa liikkeen yhtä suoritusta, esimerkiksi yksi punnerrus on yksi toisto. Kun toistoja tehdään useampi peräkkäin, puhutaan sarjasta.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Toisto tarkoittaa minkä tahansa liikkeen yhtä suoritusta, esimerkiksi yksi punnerrus on yksi toisto. Kun toistoja tehdään useampi peräkkäin, puhutaan sarjasta.

    tracktest
    17.04.2022 11:40
    @HybridRules kirjoitti:

    näytä vanhemmat lainaukset »
    Mainos on eri asia kuin omasta kokemuksesta kertominen. Mikä sinua siinä risoo?

    Ei minua mikään riso. Tämä sama kerronnallinen stoori toistuu joka ketjussa. Etkö itse huomaa toiston toistoa?

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Toisto tarkoittaa minkä tahansa liikkeen yhtä suoritusta, esimerkiksi yksi punnerrus on yksi toisto. Kun toistoja tehdään useampi peräkkäin, puhutaan sarjasta.

    toisto
    Toistaminen

    se mikä toistetaan tai toistuu.
    Esimerkiksi: Saman sanan toisto. Toisto tyylikeinona. Esityksessä oli liikaa toistoa.

    tekniikka, tekninen
    Esimerkiksi: Äänen-, kuvan-, värintoisto. Vastaanotin, jonka toistossa on säröä. Vertaa: toistaa

    toisto KATSO MÄÄRITELMÄ
    SYNONYYMIT SANALLE TOISTO
    toistaminen
    kertaus
    iterointi
    rekursio
    tautologia

    jatkaminen
    sanojen matkiminen
    liiallisuus
    jäljentäminen
    pikauusinta
    äänentoisto
    uusiminen
    tieteellisen kokeen toistaminen
    kaava
    yksitoikkoisuus
    vaikuttamaan pyrkivä keino
    reduplikaatio
    epanalepsis
    epanodos
    lauseen lopun toisto
    anafora
    symplokee
    iteraatio

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Mitä siis tarjoittaa, että auto pääsee oikeuksìnsa kesällä?

    No vaikka niin että jos on kuusivaihteinen auto niin voi käyttää suurinta vaihdetta järkevästi, kun 80km/h nopeuden sijasta voi ajaa 100km/h. Ainakin omassa Crafterissa 6. vaihteella ei talvisin juuri mitään tee. Kierrokset tippuu kovin alas, toki auto näyttää että isompaa vaihdetta, mutta ei tuollainen jurina tervettä ole.

    Minullakin on kuusi vaihdetta ja ajelen alta satasen nopeuksissa vitosella. Ei tuo ole mistään pois. Ehkä autoni onkin niin kehittynyt, että toimivan vaihteiston takia autoa voi ajaa erilaisilla nopeuksilla. Taajamassa ajan yleensä kolmosella.

      
  • muokattu 19.04.2022 08:47

    @Herbert kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Mitä siis tarjoittaa, että auto pääsee oikeuksìnsa kesällä?

    No vaikka niin että jos on kuusivaihteinen auto niin voi käyttää suurinta vaihdetta järkevästi, kun 80km/h nopeuden sijasta voi ajaa 100km/h. Ainakin omassa Crafterissa 6. vaihteella ei talvisin juuri mitään tee. Kierrokset tippuu kovin alas, toki auto näyttää että isompaa vaihdetta, mutta ei tuollainen jurina tervettä ole.

    Minullakin on kuusi vaihdetta ja ajelen alta satasen nopeuksissa vitosella. Ei tuo ole mistään pois. Ehkä autoni onkin niin kehittynyt, että toimivan vaihteiston takia autoa voi ajaa erilaisilla nopeuksilla. Taajamassa ajan yleensä kolmosella.

    Nykyautomaatit näyttävät menevän sataa noin 1500 kierrosta lasissa. Oma hybridikin, jossa on hyvinkin heikkovääntöinen ahtamaton bensakone, menee sataa tasamaalla 1500 lasissa ja jo hyvin hyvin loivassa alamäessä kierrosluku laskee 1300:n joka näyttää olevan pienin kierrosluku jolla moottori on ohjelmoitu työskentelemään täysipainoisesti.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit