Kohta alkaa taas kesänopeusrajoitukset. Olisi jo aika Suomen muiden sivistysmaiden tapaan lopettaa rajoitusten vaihteleminen ja jättää ensi syksynä vaihtorumpa tekemättä. Riittää, että kelloja siirrellään, rajoitusten siirtelyn voisi lopettaa.
Nopeuttahan ei ole koskaan pakko asettaa vähintään nopeusmerkin mukaan vaan pitäisi periaatteessa asettaa enintään merkin mukaiseksi. Jos keli on huono, voi ajaa hitaammin ilman, että isoveli valvoo sitä.
Ikävä kyllä noita kesärajoituksiakin (100km/h) on vähennetty vuosi vuodelta talvirajoituksien käyttöönoton lisäksi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Nopeusrajoitus
Rengastestien perusteella 100 km/h talvirenkailla on auton hallinnan kannalta paljon kovempi ajonopeus kuin sama nopeus kesärenkailla lämpimässä kelissä. Tämä siis jopa kuivalla asfaltilla, ja talvella märkää asfalttia on enemmän, lumesta ja jäästä puhumattakaan.
Onhan talvellakin muutama tunti valoisaa aikaa, mutta enimmän ajan mennään joko kauko- tai lähivaloilla.
Olisi perin omituista ellei kesällä olisi korkeampia rajoituksia, varsinkin jos asiaa katsotaan liikenneturvallisuuden kannalta.
Maalaisjärkeä ei ole tarpeeksi jaettuna etteikö rajoitusmerkkien vaihtaminen olisi järkevää siksi samaksi ajaksi kun ajetaan talvirenkailla. Esimerkiksi turvavälien suhteen osaaminen näyttää olevan hyvin puutteellista, jopa hämmentävän heikolla tasolla. Vaikka niitä turvallisuusetäisyyksiä ei valvotakaan millään kameratolpilla, niin on vaikea ymmärtää miksi ihmeessä ihmiset kaipaavat itselleen Kuopion moottoritien kaltaisia ketjukolareita?
https://yle.fi/uutiset/3-12379120
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/03/18/raju-ketjukolari-etela-suomessa-2005
https://yle.fi/uutiset/3-11827437
Suomalaisista ei turhaan sanota, että ovat kuuliaista kansaa. Se on toisaalta hyvä, koska yhteiskuntarauha säilyy siten paremmin. On muutenkin helpompaa, kun on isoveli, joka tietää paremmin ja osaa pakottaa pienempänsä toimimaan oikein. Se on sivuseikka, että tavallisista tallaajista ne isot veljetkin ovat lähtöisin, heille vain on siunaantunut asemansa ansiosta suurempi viisaus kuin muille. Talvinopeusasiassa tämä suomalainen luonteenpiirre näkyy siinä, että sopuleina taputetaan meidän isoveljille, vaikka missään muualla kuin Suomessa ei ole talvinopeussysteemiä. Ollaan mieluummin yksin oikeassa kuin porukalla väärässä. Oikein kunnioitettavaa "edellä kävijyyttä", kun yksin käännyttiin sivutielle ja kukaan ei seurannut perässä.
Sitähän minä olen toistanut usein että poistetaan talvinopeudet ja yhdistetään nopeudet pohjoismaiden kanssa samoiksi samoin perustein.
Ruotsi
Yleiset nopeusrajoitukset (voimassa, jollei liikennemerkein ole osoitettu muuta nopeusrajoitusta)[km/h]
50 Taajamat
70 Haja-asutusalueet
110 Moottoritiet/moottoriliikennetiet
Norja
Yleiset nopeusrajoitukset (voimassa, jollei liikennemerkein ole osoitettu muuta nopeusrajoitusta) [km/h]
50 Taajamat
80 Haja-asutusalueet
100 Moottoritiet/moottoriliikennetiet
@Karrette kirjoitti:
Miten tuo liittyi talvi- ja kesänopeusrajoituksiin? Pakko jokin aasinsilta on kuitenkin kehittää näköjään...
Ensin pitäsi saada tärkein asia päätettyä eli että lopetettaisiin ns. talvi- tai pimeänkauden kalenteriin sidotusta nopeusrajoituskaudesta ja jos halutaan isoveljen kertovan, miten milläkin kelillä pitää ajaa, niin rajoitettaisiin nopeudet sitten sekä keliolosuhteen että vuorokauden ajan mukaan ihan ympäri vuoden. Onhan kesälläkin rankkoja sateita, jotka aiheuttavat vaaraa nykysysteemillä, jossa kuskit ilmeisesti ajavat aina sen mitä käsketään eli satasen alueella satasta jne.
Nopeusrajoitusten taso voidaan päättää ihan kansallisesti tarvitsematta katsoa, miten naapurimaissa on tehty. Tietysti voidaan seurailla Ruotsin rajoituksia, jos ne koetaan hyviksi. Parhaiten tunnen Ruotsista rannikkotien Umeå-Tukholma ja kovin mielelläni näkisin samat ympärivuotiset rajoitukset Suomessakin vastaavilla tieosuuksilla. Siellä on nopeusrajoitusten kirjo 60, 70, 80, 90, 100 ja 110. Motarien rajoitukset voisivat olla, jos isoveli kerran haluaa, yhtä hyvin 110 kuin 120. Mieluummin 130 tai 135. Mutta motarirajoituksilla ei ole kovin suurta väliä muuten kuin psykologisesti. Leveällä hyvällä tiellä on henkisesti vaikea ajaa nopeudella, joka on kuin promenaadilla kävelisi. Motarit ovat niin lyhyitä, että ajan säästön kannalta asialla ei ole suurta merkitystä.
Ennen kaikken rajoitusten muutteleminen pitäisi lopettaa.
Jos pakotteet otetaan oikeasti käyttöön, niin se asettaa nopeusrajoitukset uuteen tarkastukseen, oletettavasti nykyisiä alemmaksi, öljylle on tärkeämpääkin käyttöä.
Kuinka ollakaan että kun mainitsin että maalaisjärkeä ei ole jaettu kaikille tarpeeksi, niin juurikin Kumppani nostaa kätensä ylös 😳
Eli talviolosuhteissa olisi mielestäsi ok olla samat nopeussäännöt kuin heinäkuussa?
Vaikka joku on sanonut "Älä usko kaikkea mitä ajattelet", niin itse olen manipuloinut itseni ajattelemaan asian niin että ei nopeusrajoitukset minua suojele, vaan ne suojelevat muita minulta. Sillä idealla mikä Liikenneturvallisuuden vaarantamisessa on kyse, että onko aiheuttamassa toiselle ihmiselle (ei siis jollekin abstraktille mielikuvitusolennolle joka saattaa kulkea tien yli, vaan suattaapi olla kulkemattakin) vaaraa.
Eli kun vaari, mummo, teini-ikäinen, joku jolle auto on vain kulkuväline siinä missä bussikin, ajelee itselleen turvallista nopeutta ei hänen ajoaan vaarantaisi jatkuva ohittelu, sellainen missä ensin roikutaan takapuskurissa ja lopulta ruiskautetaan kurakuorma tuulilasiin.
Minulle riittää hyvin hitaampi ajonopeus, toisin kuin nuorempana. Se on taloudellisempaa ja ympäristöystävällisempää kaikin tavoin, eikä silloin tarvitse yli 5 kuukautta vuodesta nastarenkaita. Aikaa kuluu kyllä vähän enemmän ajamisessa että pääsee määränpäähän, mutta sitä voi säästää mm. sillä että pitää lyhyempiä taukoja. Tavallaan suunnittelee elämäänsä hieman enemmän kalenterin kanssa, vaikka "carpe diem quam minimum credula postero" (suunnilleen elä tässä hetkessä, huomiseen ei voi luottaa) on miellyttävää ajoittain. Sen sijaan että jää puhumaan jonkun kanssa (spem longam reseces. dum loquimur, fugerit invida) jonka seurauksena joutuu ottamaan riskejä liikenteessä puhumisessa menetyn ajan takaisinsaamiseksi, niin soittaa hänelle puhelimella - sellaisella matkapuhelintekniikalla jonka kehittämisessä Suomi pääsi historian kirjoihin. Nykyään sellaisen puhelun voi hoitaa kuvan ja asiakirjaesityksen kanssa kun on matkalla jonnekin, mutta ei kuitenkaan silloin kun itse ajaa. Junassa sellainen on ollut jo pidempään arkipäivää.
Tosiasia on, että suuret tiet (pääväylät) ovat sulana suurimman osan sitä aikaa jolloin talvinopeudet ovat voimassa. Minä noudatan mielelläni sellaisia sääntöjä, jotka ovat perusteltuja, mutta en halua äkseerätä turhan takia. Talvinopeuksissa on tragikoomisiakin ilmiöitä. Yksi risteys, josta ajan pitkälle matkalle lähtiessä, on arvioitu n. 400mm matkalta (200m ennen ja 200m jälkeen) kesällä 80km/h ja talvella 70km/h arvoiseksi ja siihen on tietenkin asennettu peltipoliisi kuin katista kapeikkoon.
Täysimittainen nopeusrajoituksien noudattamiskulttuuri on ajattelua, jossa joku isoveli on komentanut ajamaan tietyllä nopeudella. Kansalaisen ei ole tarkoitus miettiä omaa tilannenopeuttaan vaan pitää ajaa merkin mukaan.
Ohitukset eivät ole mikään ongelma, kun kumpikin osapuoli toimii ilman tunnelatausta. Tässä asiassa sivumennen sanoen Tesla on hyvä väline. Ohitettava ei ehdi kissaa sanoa, kun homma on jo hoidettu. Jotkuthan reagoivat ohitukseen kiihdyttämällä omaa nopeuttaan kaiketi, koska omaavat kieroutuneesti ajattelevan sisäisen omapoliisin, joka kokee vartioivansa lakia yrittäessään estää muita ajamasta suuremmalla nopeudella kuin itse ajavat. Ja hehän ajavat kuuliaisesti n. 5km/h alinopeutta mittarivirheen takia ja samaa nopeutta oli keli kuin keli, koska isoveli käski.
Ei liikenteessä tarvitse olla stressaavaa. Ajaa ja antaa toisten ajaa, siinä se. Vaari, mummo ja teini saavat ajella rauhassa omaa nopeuttaan ja minä saan ohittaa heidät turvallisella tavalla. Samaan suuntaan liikkuvilla autoilla nopeuseron ei tarvitse olla dramaattisesti erilainen ohitustilanteessa, vastaantulevien kanssa olisi ongelmaa, jos ei varmistaisi riittävää etäisyyttä. Ei pidä lähteä ohittamaan ellei ole todella reilusti matkaa vastaantulevaan. Ja kun lähtee, ei pidä himmailla vaan mennä ohi.
Niinpä, ketä nyt viidenkilsan nopeusero stressaisi.🥴
Puheesi peltipoliisien asettamisesta tyyliin "katiska kapeikkoon" ovat täyttä fuulaa. Teillä jossa on automaattista nopeusvalvontaa, nämä on selvästi tienvarsilla näyttötauluin ilmaistu. Joten eivät tule kenellekkään tienkäyttäjille yllätyksenä. Kysyn sinulta suoran kysymyksen jos ajeltaisiin vapailla nopeuksilla, mitä nopeutta pitäisit yllä? Kehut kovasti Teslaa jotenkin ylivertaisena autona, sitä se ei todellakaan ole. Teslasta loppuu vauhti kesken jos nopeutta on yli 250-300 km/h ja saattaa se energiakin loppua melko nopeasti jos mennään pidempään ns petaali lattiassa. Totuushan on se, että mitä kaistapäisemmällä nopeudella siviililiikenteessä ajetaan sitä stressaavampaa ajaminen on. Koska osa ajaa nopeusrajoitusten mukaan ja jotkut hieman alle, sitten vielä päälle nämä erilaisilla ylinopeuksilla ajavat. Isot nopeuserot aiheuttavat eniten vaaratilanteita ja onnettomuuksia. Nämä kaistapäät roikkuvat yleensä letkassa edellä menevän puskurissa, seilaten puolelta toiselle näkemättä mitään. Se joka ihannoi tätä tapaa ajaa on kyllä jokseenkin sekaisin. Kehoita menemään radalle testaamaan kykyjään ja siellä ei ole nopeurajoituksia. Normaali järki vaan mukaan niin pysyy radalla eikä vedä ensimmäisestä kurvista ulos. Tässä auttaa ajotaito ja se kehittyy siinä samalla kun harjoittelee. Liikenteessä sekoilu on typerää, mutta radalla voi jokainen näyttää taitonsa kehujen kera jos aihetta ilmenee. Radalla saa tietynlaista arvostusta ja liikenteesä liikennesääntöjä ja nopeusrajoituksia noudattamalla taas omanlaista arvostusta. Turvallisuutta ei korosteta koskaan liikaa ja tämä on kaikkien tielläliikkujien etu.
Suomesta löytyy joitakin peltipoliiseja, jotka on laitettu niin lähelle nopeusrajoituksen pienenemiskohtaa, ettei auto ehdi jarruttamatta hidastua siihen. Normaali hidastaminen kaasua nostamalla tai vakkari pois päältä laitto johtaa sakkoihin. Itse esim. sain sakon Tampereen lähellä, paikassa jossa "100 > 80 > 60" ja heti sen jälkeen on peltipoliisi, koska auto ei vain hidastunut jarruttamatta riittävän nopeasti. Sitten tietysti kun paikan oppii tuntemaan, hidastamisen voi aloittaa jo ennen rajoitusmerkinnän näkymistä.
Huolimattomuutta, ei mikään tule yllätyksenä jos ajaa liikenteessä oikealla asenteella. Selitellä voi kaikkea, mutta ei se kerro muusta kuin heikosta asenteesta. Automaattisessa liikennevalvonnassa autoilija saa huomautuksen, jos ylinopeutta on 3–6 kilometriä tunnissa. Rikesakko kirjoitetaan 7 kilometriä tunnissa -ylinopeudesta. Ei ole tolpat välähdelleet ainoatakaan kertaa, enkä ole saanut ainoatakaan sakkoa 35 vuoteen.
Helpottiko oloa?
Vapailla nopeuksilla suunnilleen kuten kesärajoituksilla maanteillä, niin kuin nytkin. Motarilla varmaankin approx 150. Siis jos kelin puolesta olisi ok. Mitä nopeuksia sinä ajaisit? Bemarithan ovat tunnettuja siitä, että niiden kuskien joukossa kaahaajat ovat yliedustettuna.
Pitikö tuossa kokea jotain helpottavaa, kirjoitin asiaa jonka sinunkin pitäisi helposti ymmärtää. Ei BMW:t omin päin ajele ylinopeutta, kuljettajat kaahaavat eikä se katso merkkiä. En minä ole syypää siihen, että jotkut ajavat kuten ajavat. Argumentit ovat vähissä jos tähän pitää automekkejä sotkea kuin yleistäen selvää asiaa.
Tottahan se oli huolimattomuutta - jos olisin ollut "hereillä" ja huomannut peltipoliisin, olisin tietenkin jarruttanut mutta normaaliin ajotapaani ei kuulu jarrupolkimen painelu rajoituksen muuttuessa.
Ei ajele ei. Niistä taitaa nopeuskin loppua kesken jo kun alkaa olla yli 150 mittarissa, vai mitä?
Kerro tarkemmin paikka, niin tarkistetaan kuinka lähellä se heti on.
Tuo tapahtui 3 v. sitten. Paikka oli Ylöjärvellä, kun tullaan Nokian suunnasta ja käännytään Vaasaa kohti (jos nyt katsoin paikan kartasta oikein). Olin siis ajamassa aamuyöllä Helsingistä Seinäjokea kohti.
Ajoitko pilkkopimeässä vai kesäyönä? Ajankohta aamuyö, väsyneenä selittää tuota erhettä. Tuliko tuosta sakko vai huomautus? Olen ajanut nuorempana paljon yöaikaan, vanhempana en juuri aja pimeän aikaan. Ajoitan ajoni päiväsaikaan mahdollisuuksien mukaan, pääasiassa näin.
Helsinki Tampere Yläjärvi väliä on ajettu paljon, Nokia suunta menee ohi sektorin
Katso seuraavan kerran reitti navigaattorista, niin tulet Ylöjärvelle Nokian suunnasta
@Karrette kirjoitti:
Edelleen: sinun oli kehitettävä jokin aasinsilta noiden kahden asian välille.
Suomessa turvavälit on kansainvälisellä tasolla, niitä ei tm keskustelupalstalla pysty säätämään.
Liki 80% suomalaisista autoilijoista käyttää talvella nastarenkaita, joiden tietä kuluttava vaikutus voimistuu ajonopeuden neliössä. Siksi kannatan lämpimästi talvirajoituksia.
Onko tosiaan tutkittu, että tien kuluminen on verrannollinen nopeuden neliöön?
Eikö siinä tapauksessa olisi syytä pudottaa nastarenkailla varustettujen autojen nopeutta vielä enemmän kuin nykyiset talvirajoitukset vaikuttavat? Itse ajan kitkarenkailla, joten voin hyvin ajaa lujempaa kuin nastapäät. Onhan se kaikkiaan älytöntä ajaa nastarenkailla, jos ei ole tarve eli ei ole lunta/jäätä renkaan ja asfaltin välissä.
Nastarengaskuskit joutaisivat ajamaan 80km/h alueellakin vaikkapa 65km/h niin kuluminen vähenisi. Tai hei! nastarenkaiden käyttöhän voitaisiin kieltää!
Eihän tupaikomattomienkaan enää nykyisin tarvitse sietää tupakoitsijoita edes ravintolassa. Miksi tieliikenteessä pitää sietää nastoja käyttäviä? Kaikki saavat mennä ravintolaan, mutta tupakoistijat eivät saa polttaa siellä. Analogisesti voitaisiin säätää, että kaikki saavat ajella maanteillä, mutta nastapäätkään eivät saa käyttää siellä nastarenkaita.
Pala kakkua koko ongelman ratkaisu!.
HR oletko unohtanut kokonaan liikenneturvallisuuden? Liikenneturva suosittelee nastarenkaita, sillä niiden avulla autoa on helpompaa hallita jäisellä tiellä.
En tiedä onko tuota erikseen tutkittu, mutta kineettinen energia tunnetusti kasvaa nopeuden neliönä, minkä seurauksena voi olettaa tien kulumisenkin kasvavan samaan tahtiin. Nastojen iskuvaikutus tehostuu entisestään tienpinnan ollessa märkä.
Nastalisä varsinkin moottoritiellä saatuihin ylinopeussakkoihin on mielestäni kannatettava ajatus. Tosin eihän moottoriteillä juuri nopeuksia valvota (jos ylinopeussakotus todella olisi vain keino kerätä maksimaaliset sakkotulot, valvonta olisi keskitetty eritoten moottoriteille…).
Kitkoilla minäkin ajan, kuten ajatusteni kerettiläisyydestä huomataan.
Kun pitää nopeuden keliin sopivana, niin kitkat toimii ihan hyvin. Minulla on nyt kolme talvea takana enkä vaihda enää nastoihin. On joskus ollut niin liukkaita risteyksiä ja kiertoliittymiä, että on ollut luiston alkua, mutta nopeuttaa vain alas, niin ok. Ennakoida kannattaa vielä enemmän kuin kesäkelillä, mutta kyllä suorastaan sydäntä raastaa nykyään, kun joutuu kuuntelemaan nastojen rahinaa. Minäkin olin ottanut nastapropagandan liian tosissani vuosikausia ja epäillytti vaihtaa kitkoihin. Suotta epäillytti. Pitää ajella rauhallisesti ja nopeudella, joka on sävy sävyyn tien pinna kanssa.