Näinkö tietämättömiä ihmiset ovat sähköautojen aiheuttamasta muutoksesta markkinoilla?

76 kommenttia
2
  • muokattu 10.12.2022 12:02

    Rautajousisen sedaninkin kantavuus riittäisi, mutta sen 540 litran tavaratila vaatii häiritsevän paljon järjen käyttöä mökkiviikonlopulle pakatessa. Vaatteet, ruuat ja harrastusvälineet.

    Silloin kun muuta tavaraa on vähän tulee houkutus jättää pyöräteline pois ja nostaa maasturi peräkonttiin. Mahtuuhan se sedaniinkin, mutta pyörän pakkaaminen farkun peräkonttiin isosta luukusta on helpompaa.

    En muuten ollut ainoa, joka jäi Volvolandiassa ihmettelemään kompaktia pakkaamista erään Volvoilijan kysellessä kuormansidontaverkkoa V70 tavaratilaan estämään kamojen heilumisen mökkimatkalla. Meitä oli useampikin ihmettelijä, joiden V70 mökkimatkan latingissa ei takaosastolla mikään MAHDU heilumaan irtaallaan 😁

    Ehkä huonoa pakkaamista, mutta kun tilaa saa kaupasta ei ole ollut tarpeen opetella parempaakaan?

    Halkopino tai moottorisahalaatikko varusteineen on mukana harvemmin, mutta onpa niitäkin ajettu toisinaan. Viimeksi tiskikoneen hajoaminen muutamaa tuntia ennen pitkiä pyhiä teki omasta roudauspalvelusta kätevimmän vaihtoehdon. Kaikilla liikkeillä on kuljetus- ja asennuspalvelu ja pakettiautoja saa vuokratakin, mutta niiden jahtaamiseen ei olisi välttämättä aika riittänyt, eikä pitkän viikonlopun tiskivuorot oikein kiinnostaneet. Surffailimme netistä kodinkoneliikkeet 50 km säteellä ja kun mieleinen kone löytyi, saman tien varaus päälle ja heti hakemaan. Asennus itse ja homma valmis. Vanha romu vieriin myöhemmin arkena kierrätykseen. Kaikille ei roudaaminen sovi, mutta minua ahdistaisi yrittää asua ilman tarpeellisia kuljetusvälineitä.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Rautajousisen sedaninkin kantavuus riittäisi, mutta sen 540 litran tavaratila vaatii häiritsevän paljon järjen käyttöä mökkiviikonlopulle pakatessa. Vaatteet, ruuat ja harrastusvälineet.

    Silloin kun muuta tavaraa on vähän tulee houkutus jättää pyöräteline pois ja nostaa maasturi peräkonttiin. Mahtuuhan se sedaniinkin, mutta pyörän pakkaaminen farkun peräkonttiin isosta luukusta on helpompaa.

    En muuten ollut ainoa, joka jäi Volvolandiassa ihmettelemään kompaktia pakkaamista erään Volvoilijan kysellessä kuormansidontaverkkoa V70 tavaratilaan estämään kamojen heilumisen mökkimatkalla. Meitä oli useampikin ihmettelijä, joiden V70 mökkimatkan latingissa ei takaosastolla mikään MAHDU heilumaan irtaallaan 😁

    Ehkä huonoa pakkaamista, mutta kun tilaa saa kaupasta ei ole ollut tarpeen opetella parempaakaan?

    Halkopino tai moottorisahalaatikko varusteineen on mukana harvemmin, mutta onpa niitäkin ajettu toisinaan. Viimeksi tiskikoneen hajoaminen muutamaa tuntia ennen pitkiä pyhiä teki omasta roudauspalvelusta kätevimmän vaihtoehdon. Kaikilla liikkeillä on kuljetus- ja asennuspalvelu ja pakettiautoja saa vuokratakin, mutta niiden jahtaamiseen ei olisi välttämättä aika riittänyt, eikä pitkän viikonlopun tiskivuorot oikein kiinnostaneet. Surffailimme netistä kodinkoneliikkeet 50 km säteellä ja kun mieleinen kone löytyi, saman tien varaus päälle ja heti hakemaan. Asennus itse ja homma valmis. Vanha romu vieriin myöhemmin arkena kierrätykseen. Kaikille ei roudaaminen sovi, mutta minua ahdistaisi yrittää asua ilman tarpeellisia kuljetusvälineitä.

    Oletko ajatellut peräkärryä, jolloin tuleva autovalintasi ei olisi niin rajattu?

      
  • muokattu 10.12.2022 15:38

    Kärry on jo ja riittävän suuri perustelemaan että en osta, lainaa enkä vuokraa pakettiautoa.

    Mökin grillikatos-, veranta- ja laituriraksalle ajettiin suuri osa puutavarasta minun henkilöautollani kun naapurin pakettiautoon ei mahtunut kovin pitkää tavaraa.

    Jokaiselle mökkimatkalle en halua kärryä vetää ellei tiedossa ole paluumatkalle halkokuormaa. Sitäpaitsi, polkupyörät ja sukset tarvitsisivat telineen myös kärryn sisälle kulkeakseen peräkärryssä ehjänä ja kolhuitta. Miksi hinata kärryä kun pelkän vetäjänkin tilat riittävät?

    Se on kyllä totta, että yksi riittävällä kuljetuskyvyllä varustettu auto mahdollistaa toisen valinnan tilojen suhteen vähemmin vaatimuksin.

      
  • Juupa juu, taas hyvät perustelut, ettei koskaan olla hankittu mökkiä ja polkupyöriä.
    Lapissa on käyty hotellikierroksella miltei joka kesä, kaksi matkalaukkua ja katteellinen muoviläpyskä riittää.

      
  • BMW iX5 Hydrogen on auto, joka on tarkoitettu esimerkiksi asiakkaille, joille lyhyet tankkauspysähdykset ja pitkät matkat ovat välttämättömiä, sekä alueita, joilla ei vielä ole riittävää latausinfrastruktuuria.

    Lähde: BMW

    Kyllä vedystä tulee merkittävä vaihtoehto.

      
  • @Quu kirjoitti:

    BMW iX5 Hydrogen on auto, joka on tarkoitettu esimerkiksi asiakkaille, joille lyhyet tankkauspysähdykset ja pitkät matkat ovat välttämättömiä, sekä alueita, joilla ei vielä ole riittävää latausinfrastruktuuria.

    Lähde: BMW

    Kyllä vedystä tulee merkittävä vaihtoehto.

    onko alueilla, joilla ei ole riittävää latausinfraa, vedyn tankkauspisteitä?

    Vedystä tulee merkittävä vaihtoehto, jos markkinatalous toteaa sen kokonaiskilpailukyiseksi. Patterisähkäri on nykypäivän vaihtoehto ja erittäin hyvä sellainen.

      2
  • muokattu 12.12.2022 10:16

    Ei kaikkea kannata miettiä ikäänkuin Suomi pelkästään huomioituna varmaankaan.

    BMW varmaan markkinoi tuollaista keskisemmän Euroopan markkinoilla. Eikös siellä ole toinenkin vedyntankkausasema, kun Suomessa ei taida olla yhtään.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    onko alueilla, joilla ei ole riittävää latausinfraa, vedyn tankkauspisteitä?

    Taitaa olla BMW:llä tulevat markkina alueet paremmin hallussa kuin sinulla.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    onko alueilla, joilla ei ole riittävää latausinfraa, vedyn tankkauspisteitä?

    Taitaa olla BMW:llä tulevat markkina alueet paremmin hallussa kuin sinulla.

    Varmaan BMW näkee jossain markkinoita. Ihmettelen vain, miksi sellaisella alueella, jossa ei ole sähköinfraa, olisi kuitenkin vedyn tankkauspisteitä? Sähköauton lataaminen on mahdollista kaikkialla, missä on sähköä.

    Missä on paljon autoilevia ihmisiä, siellä on sähköinfraakin. Miksi vedyn tankkauspisteitä kannattaisi rakentaa alueille, joilla ei ole merkittävästi autoilevia ihmisiä?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Miksi vedyn tankkauspisteitä kannattaisi rakentaa alueille, joilla ei ole merkittävästi autoilevia ihmisiä?

    Samasta syystä kuin nyt polttoaineasemat, siihen pitää varautua, ettei uusia polttomoottoreita enää valmisteta.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    onko alueilla, joilla ei ole riittävää latausinfraa, vedyn tankkauspisteitä?

    Taitaa olla BMW:llä tulevat markkina alueet paremmin hallussa kuin sinulla.

    Varmaan BMW näkee jossain markkinoita. Ihmettelen vain, miksi sellaisella alueella, jossa ei ole sähköinfraa, olisi kuitenkin vedyn tankkauspisteitä? Sähköauton lataaminen on mahdollista kaikkialla, missä on sähköä.

    Missä on paljon autoilevia ihmisiä, siellä on sähköinfraakin. Miksi vedyn tankkauspisteitä kannattaisi rakentaa alueille, joilla ei ole merkittävästi autoilevia ihmisiä?

    Niin nopeasti sähköautoilija unohtaa, että polttonesteillä ja toivottavasti vedyllä ajavan ei tarvitse olla koko ajan tankkauspisteellä. Lapissa olisi kiva ajella moottoripyörällä, mutta kun tankillisella ei pääse oikein minnekään, kun täytyy päästä taas takaisin huoltikselle. Se on siis vähän kuin sähköauto tuossa suhteessa. Matkailuautoon voi tankata 120 litraa dieseliä ja sillä selviää 1000-1500 km riippuen siitä paljonko lämmittää öitä diesellämmittimellä. Sillä ei siis ole paljoakaan väliä onko tankkausinfraa joka paikassa. Mutta voihan niistä vetyautoista tulla myös 400 km kulkevia.

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Mutta voihan niistä vetyautoista tulla myös 400 km kulkevia.

    500km taisi olla tuon X5 WLTP range (olettaisin että WLTP) - tai ainakin jossain mainittiin rangeksi 311 miles (n. 500km), tiedä sitten mikä range tuo on ja missä kelissä.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    onko alueilla, joilla ei ole riittävää latausinfraa, vedyn tankkauspisteitä?

    Taitaa olla BMW:llä tulevat markkina alueet paremmin hallussa kuin sinulla.

    Varmaan BMW näkee jossain markkinoita. Ihmettelen vain, miksi sellaisella alueella, jossa ei ole sähköinfraa, olisi kuitenkin vedyn tankkauspisteitä? Sähköauton lataaminen on mahdollista kaikkialla, missä on sähköä.

    Missä on paljon autoilevia ihmisiä, siellä on sähköinfraakin. Miksi vedyn tankkauspisteitä kannattaisi rakentaa alueille, joilla ei ole merkittävästi autoilevia ihmisiä?

    Niin nopeasti sähköautoilija unohtaa, että polttonesteillä ja toivottavasti vedyllä ajavan ei tarvitse olla koko ajan tankkauspisteellä. Lapissa olisi kiva ajella moottoripyörällä, mutta kun tankillisella ei pääse oikein minnekään, kun täytyy päästä taas takaisin huoltikselle. Se on siis vähän kuin sähköauto tuossa suhteessa. Matkailuautoon voi tankata 120 litraa dieseliä ja sillä selviää 1000-1500 km riippuen siitä paljonko lämmittää öitä diesellämmittimellä. Sillä ei siis ole paljoakaan väliä onko tankkausinfraa joka paikassa. Mutta voihan niistä vetyautoista tulla myös 400 km kulkevia.

    Toisaalta niin hitaasti polttishemmo oppii ymmärtämään, että sähköautoa voi ladata kaikkialla, missä on sähköä. Siis myös siellä, missä ei ole polttonesteiden tankkauspisteitä.

    Käytännön arkielämässä sähköauton lataaminen ei ole minkäänmoinen ongelma. Keskustelu keskittyy aina pitkien matkojen lataustarpeeseen ja jotenkin tuntuu luontevalta, että ei vetytankkauskaan onnistu siellä, missä sähköautoa ei voi ladata. Patteriautojen tekniikka on vasta alkutaipaleella ja kertalatauksen range sekä latausinfra kehittyy lisää koko ajan. Ja vaikka tekniikassa on edelleen kehittämisen varaa, on sähköauto jo nyt erittäin hyvä vaihtoehto sekä lyhyille että pitkille matkoille.

    Minä pyrin välttämään murehtimata asioita, joihin en voi vaikuttaa mitenkään. Siksi vain odottelen rauhassa, tuleeko vety autojen käyttövoimaksi vai ei. Ja ajan tyytyväisenä patteriautolla sillä välin. Eikä tiedä, tuleeko vedystä koskaan järkevä vaihtoehto henkilöautojen käyttövoimaksi. Ehkä tulee, ehkä ei. Se näkee ken elää.

      2
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    onko alueilla, joilla ei ole riittävää latausinfraa, vedyn tankkauspisteitä?

    Taitaa olla BMW:llä tulevat markkina alueet paremmin hallussa kuin sinulla.

    Varmaan BMW näkee jossain markkinoita. Ihmettelen vain, miksi sellaisella alueella, jossa ei ole sähköinfraa, olisi kuitenkin vedyn tankkauspisteitä? Sähköauton lataaminen on mahdollista kaikkialla, missä on sähköä.

    Missä on paljon autoilevia ihmisiä, siellä on sähköinfraakin. Miksi vedyn tankkauspisteitä kannattaisi rakentaa alueille, joilla ei ole merkittävästi autoilevia ihmisiä?

    Niin nopeasti sähköautoilija unohtaa, että polttonesteillä ja toivottavasti vedyllä ajavan ei tarvitse olla koko ajan tankkauspisteellä. Lapissa olisi kiva ajella moottoripyörällä, mutta kun tankillisella ei pääse oikein minnekään, kun täytyy päästä taas takaisin huoltikselle. Se on siis vähän kuin sähköauto tuossa suhteessa. Matkailuautoon voi tankata 120 litraa dieseliä ja sillä selviää 1000-1500 km riippuen siitä paljonko lämmittää öitä diesellämmittimellä. Sillä ei siis ole paljoakaan väliä onko tankkausinfraa joka paikassa. Mutta voihan niistä vetyautoista tulla myös 400 km kulkevia.

    Toisaalta niin hitaasti polttishemmo oppii ymmärtämään, että sähköautoa voi ladata kaikkialla, missä on sähköä. Siis myös siellä, missä ei ole polttonesteiden tankkauspisteitä.

    Käytännön arkielämässä sähköauton lataaminen ei ole minkäänmoinen ongelma. Keskustelu keskittyy aina pitkien matkojen lataustarpeeseen ja jotenkin tuntuu luontevalta, että ei vetytankkauskaan onnistu siellä, missä sähköautoa ei voi ladata. Patteriautojen tekniikka on vasta alkutaipaleella ja kertalatauksen range sekä latausinfra kehittyy lisää koko ajan. Ja vaikka tekniikassa on edelleen kehittämisen varaa, on sähköauto jo nyt erittäin hyvä vaihtoehto sekä lyhyille että pitkille matkoille.

    Minä pyrin välttämään murehtimata asioita, joihin en voi vaikuttaa mitenkään. Siksi vain odottelen rauhassa, tuleeko vety autojen käyttövoimaksi vai ei. Ja ajan tyytyväisenä patteriautolla sillä välin. Eikä tiedä, tuleeko vedystä koskaan järkevä vaihtoehto henkilöautojen käyttövoimaksi. Ehkä tulee, ehkä ei. Se näkee ken elää.

    Kirjoitin siis Lapissa, esimerkkinä paikasta jossa ei ole latauspaikkoja, ei polttonesteelle tai sähkölle. Mopolla on akku tyhjänä siellä tien varressa, samoin olisi helpolla sähkärillä. Tiedä saisiko tienvarren taloista akkuun sähköä. Ihan arkielämää on Lapissakin liikkuminen, vaikka esimerkkini olivatkin ns. turhaa liikkumista. Mutta tosiaan kura-Suomessa sähkärillä selviää vallan hyvin, samoin kuin pienitankkisella mopolla.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Toisaalta niin hitaasti polttishemmo oppii ymmärtämään, että sähköautoa voi ladata kaikkialla, missä on sähköä. Siis myös siellä, missä ei ole polttonesteiden tankkauspisteitä.

    Toisaalta siellä on niin huono ja alkeellinen sähköverkko, ettei se kestä sähköauton latausta.
    Toisaalta jos siellä yleensä on autoja, niin tankkausasema on oltava reviirillä.

      
  • muokattu 13.12.2022 14:36

    @Late1969 kirjoitti:
    Lapissa olisi kiva ajella moottoripyörällä, mutta kun tankillisella ei pääse oikein minnekään, kun täytyy päästä taas takaisin huoltikselle.

    Tämä nyt saattaa tuntua hieman toistolta, mutta en ole huomannut tuota ongelmaa. Sen kerran kun kokeeksi ajoin varakanisterin kanssa tankin tyhjäksi nähdäkseni mittauksen tarkkuuden, moponi kulki yli 670 km tankillisella.

    Olisin mokannut yhden rautaperseajon liian pitkällä tankkausvälillä, mutta onneksi kaveri tiesi varoittaa, että sääntöjen mukaan saa ajaa normaaleja 500 - 600 km tankkausvälejä, vaan tankkausvälillä pitää pysähtyä ostamaan jotain mitä ei tarvitse, että saa kuitin pidetystä tauosta. En toki olisi vetänyt kerralla 600 km istuntoa, vaan olisin mieluummin polttiskuskin tapaan valinnut maisemapaikan eväiden syöntiin kuin ostanut muutaman litran polttoainetta, jota en tarvitse vielä moneen tuntiin. Vaan kun eväiden syönnistä ei saa kuittia, oli pakko pysähtyä todisteellisesti. On tämäkin yksi tapa laittaa hullut järjestykseen.

    Mopedi oli Honda Pan European. V4:n kulutus ei ole edes mitenkään minimaalinen, vaan matka-ajossa 4 - 5 litran välillä, mutta tankki on sen edestä matkapyörämäisen iso, muistaakseni 27 litraa. BMW RT menee suunnilleen samanlaisia tankkausvälejä.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Minä pyrin välttämään murehtimata asioita, joihin en voi vaikuttaa mitenkään.

    Turha murehtia kenraalin murheita. Valintatilanteessa otetaan tarjolla olevista vaihtoehdoista jokin itselle sopiva.

      
  • Suomalaisen vastuuntuntoisen lehden ei kuuluisi edistää kiinalaisten tuotteiden myyntiä Suomessa kuten suomalaisten vastuuntuntoisten yhtiöiden ei olisi pitänyt toimia venäläisten kanssa.

    Onko TM siis ollenkaan vastuuntuntoinen länsimainen lehti?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Suomalaisen vastuuntuntoisen lehden ei kuuluisi edistää kiinalaisten tuotteiden myyntiä Suomessa kuten suomalaisten vastuuntuntoisten yhtiöiden ei olisi pitänyt toimia venäläisten kanssa.

    Onko TM siis ollenkaan vastuuntuntoinen länsimainen lehti?

    Ovatko Kiinassa valmistettavat esim. amerikkalaiset, saksalaiset, ranskalaiset ja ruotsalaiset automerkit/-mallit kiinalaisia tuotteita, vai eivät?

      
  • muokattu 14.12.2022 10:44

    Kiinasta tulee enemmän tavaraa kuin laajasti ottaen ymmärretäänkään, valmiina tuotteina tai kompentteina. Vähän sama kuin yrittäisi välttää qatarilaista, tai saudiöljyä koska ihmisoikeudet jne.

      1
  • Eurooppalaisia "perinteisiä" täyssähköfarkkuja (Audi A6 Avant e-tron ja BMW i5 touring) pitää odotella vielä vuosi. Molempien valmistus alkaa ensikesänä mallivuoden vaihtuessa. Ensimmäiset asiakastoimitukset mennevät vuoden 2024 alkuun.

      
  • @koreileva kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Suomalaisen vastuuntuntoisen lehden ei kuuluisi edistää kiinalaisten tuotteiden myyntiä Suomessa kuten suomalaisten vastuuntuntoisten yhtiöiden ei olisi pitänyt toimia venäläisten kanssa.

    Onko TM siis ollenkaan vastuuntuntoinen länsimainen lehti?

    Ovatko Kiinassa valmistettavat esim. amerikkalaiset, saksalaiset, ranskalaiset ja ruotsalaiset automerkit/-mallit kiinalaisia tuotteita, vai eivät?

    Eivät ole kiinalaisia tuotteita. Historiassahan kehittyneet maat ovat käyttäneet mertentakaisia maita hyödykseen, mutta Kiina on jo noussut uhkakuvaksi ja pitkällä aikavälillä homma voi kääntyä nurin päin. Koska Kiina on valtiokapitalistinen maa, on syytä olettaa kiinalaisten tuotteiden valtaavan markkinoita Kiinan valtion etuja ajatellen ja kun halvalla hinnalla on saatu ihmismassat lännessä ostamaan kiinalaisia tuotteita, voidaan hinnat nostaa normaalille tasolle. Taloudellinen valta on oleellisin vallan muoto nykyään. Kuka tietää, missä määrin Kiinan valtio rahoittaa sikäläistä alihintaista tuotantoa, jotta Kiinan valtaa saadaan kasvatettua. Pitää muistaa, että demokratia ei ole läheskään niin tehokas toimija kuin diktatuuri, joten ei ole ihme, että Kiina saa koko ajan kasvatettua valtaansa. Länsimainen vaalikarja ei mieti asioita omaa lompakkoaan pidemmälle.

      
  • Sellainen tuote minkä on valmistanut kiinalaisomisteinen yhtiö kiinassa, on selkeästi kiinalainen tuote, esim. Volvo ja Nokia on kiinalaisia. Se taas jos Eurooppalaisten omistama yhtiö valmistaa Euroopassa Kiinalaisista komponenteista on kimurantimpi juttu.

      1
  • muokattu 15.12.2022 09:36

    @HybridRules kirjoitti:

    Pitää muistaa, että demokratia ei ole läheskään niin tehokas toimija kuin diktatuuri, joten ei ole ihme, että Kiina saa koko ajan kasvatettua valtaansa. Länsimainen vaalikarja ei mieti asioita omaa lompakkoaan pidemmälle.

    Kuulostaa lähes siltä, että kiinanmeininki kelpaisi sinullekin, vai?

    Miten niin eivät ole kiinalaisia tuotteita, vaikka merkki on länsimainen? Missä menee raja mielestäsi? Quun kommenttia myötäillen.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Pitää muistaa, että demokratia ei ole läheskään niin tehokas toimija kuin diktatuuri, joten ei ole ihme, että Kiina saa koko ajan kasvatettua valtaansa. Länsimainen vaalikarja ei mieti asioita omaa lompakkoaan pidemmälle.

    Kuulostaa lähes siltä, että kiinanmeininki kelpaisi sinullekin, vai?

    Miten niin eivät ole kiinalaisia tuotteita, vaikka merkki on länsimainen? Missä menee raja mielestäsi? Quun kommenttia myötäillen.

    Mitä tarkoitat Kiinan meiningillä? Diktatuuriako? Sitä en kannata, mutta tosiasia on, että demokraattinen päätöksenteko on tehottomampaa. Vai jotain muuta meininkiäkö tarkoitit?

      
  • Kuulostaa lähes siltä, että kiinanmeininki kelpaisi sinullekin, vai?
    @HybridRules kirjoitti:

    Mitä tarkoitat Kiinan meiningillä?

    Kiinan kansantasavaltaa sellaisena kuin se nyt on ja toimii, kokonaisuudessaan

    Diktatuuriako? Sitä en kannata, mutta tosiasia on, että demokraattinen päätöksenteko on tehottomampaa.

    Oletko kuitenkaan miettinyt loppuun tuota asetelmaa, minkä oletat vaikuttavan ja miten Kiinan "meininkiin"? Se voi tarkoittaa sitä, että jos haluat tehokkuutta, niin diktatuuri on ainoa vaihtoehto. Myös jos haluat eroon "vaalikarjasta" tarkoittaa sitä pitkälti. Tai sitten se vaihtuu lampaisiin tms.

      
  • Me kuluttajat ollaan syyllisiä suomalaisenkin tuotannon siirroista halpamaihin, meitä ei kiinnosta se millä olosuhteilla ja työehdoilla osingot on saatu isommiksi. Meille jää vain maksajanosa päästöjen vähentämiseksi, vaikka meitä verotettaisiin 100% teollisuusmaiden ilmasto ei siitä parane.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Me kuluttajat ollaan syyllisiä suomalaisenkin tuotannon siirroista halpamaihin, meitä ei kiinnosta se millä olosuhteilla ja työehdoilla osingot on saatu isommiksi. Meille jää vain maksajanosa päästöjen vähentämiseksi, vaikka meitä verotettaisiin 100% teollisuusmaiden ilmasto ei siitä parane.

    Me valmistamme tavaramme halpamaissa niitä riistäen ja luontoa tuhoten, kunhan vain on halpaa. Siksi olisikin reilua, että halpamaat maksaisivat meidänkin osuutemme päästöjen hallinnasta. Hehän kaikki ongelmat aiheuttavatkin olemalla niin halpoja. Meitä syyttömiä ei saa siksi veroilla rankaista.

      
  • muokattu 16.12.2022 20:05

    Suomessa ei voi tehdä alaikäinen työntekijä 10> t 7 pv viikossa. Suomessa on myös teollisuudella kovat ympäristövaatimukset

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit