Näinkö tietämättömiä ihmiset ovat sähköautojen aiheuttamasta muutoksesta markkinoilla?

13 kommenttia

Vuonna 2030 Suomessa ei ole myynnissä ainuttakaan polttomottorilla varustettua UUTTA autoa, mutta Euroopassa pohditaan tällaisia. Tesla toi ensimmäisen oman autonsa markkinoille kymmenen vuotta sitten vuonna 2012 ja tilanne on tämä tänä päivänä. Ei ole lainkaan vaikeaa nähdä mikä se tilanne on vuonna 2030.

https://tekniikanmaailma.fi/saksa-ei-aio-noudattaa-bensa-autojen-vuonna-2035-alkavaa-myyntikieltoa-ministeri-sanoo-muitakin-isoja-eu-maita-on-jyrahtanyt-kiellosta/

  
  • muokattu 23.06.2022 11:30

    Noeip tule yllätysenä. Ja eipä tule yllätyksen sekään, että meillä ei ole asian suhteen mitään ongelmaa , ainakaan nykyisen idealisti hallituksen mielestä.

    Jos nyt jo näillä voluumeilla toimitusajat on 1-2 vuotta, mitä ne ovat jos kaikki on sähkömalleja. Eli ajetaan sitten vanhoilla pidempään, mikä ei tietysti ole mitään uutta Suomessa, mutta tietotaitoa voi hakea vaikka Kuubasta miten autoilla voi ajaa todella pitkään. Niin ja voidaan sitä kai sitten noista kapinamaista ostaa polttomoottoriversiota käytettyinä.....

      
  • Mutta Saksanhan piti nyt Venäjän kaasutoimitusten lopettamisten mukana, tai varjolla, tehdä jättimäinen ekoloikka ja siirtyä suoraan sähkäreihin! Mites nyt noin??

    Ja ovat lisäksi käynnistelemässä kuulemma hiilivoimaloitakin uudestaan. Ei näin Saksa!

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Mutta Saksanhan piti nyt Venäjän kaasutoimitusten lopettamisten mukana, tai varjolla, tehdä jättimäinen ekoloikka ja siirtyä suoraan sähkäreihin! Mites nyt noin??

    Ja ovat lisäksi käynnistelemässä kuulemma hiilivoimaloitakin uudestaan. Ei näin Saksa!

    kokonaisenergian määrä mitä kulutetaan ratkaisee. yleistyvät sähköautot lisäävät huimasti kulutusta.
    Ja jos ydinvoimaa ei rakenneta niin hiili on halpaa. Ja niin kauan kun maailma saa sähkönsä dieselillä, niin ei ole mitään järkeä piipertää sähköautoista täällä 0,1% marginaalissa.

      
  • @pnieminen74 kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    Mutta Saksanhan piti nyt Venäjän kaasutoimitusten lopettamisten mukana, tai varjolla, tehdä jättimäinen ekoloikka ja siirtyä suoraan sähkäreihin! Mites nyt noin??

    Ja ovat lisäksi käynnistelemässä kuulemma hiilivoimaloitakin uudestaan. Ei näin Saksa!

    kokonaisenergian määrä mitä kulutetaan ratkaisee. yleistyvät sähköautot lisäävät huimasti kulutusta.
    Ja jos ydinvoimaa ei rakenneta niin hiili on halpaa. Ja niin kauan kun maailma saa sähkönsä dieselillä, niin ei ole mitään järkeä piipertää sähköautoista täällä 0,1% marginaalissa.

    Oikeastiko sähköautot kuluttavat enemmän energiaa? Oikeastiko maailma saa sähkönsä dieselillä?

      1
  • EVVK.

    Ostan omaan käyttööni sopivan auton, jonka kustannustaso muodostuu minulle käyttäjänä siedettäväksi.

    Palaan tulevaisuudesta (=Mirai) koska kävin siellä enkä kokenut oloani mukavaksi. Toyota Mirai toimii normaalin Toyota-taksin rajoituksilla, eli tavaratilaa rajoitetusti, mutta riitti yhden matkustajan tavaroille. Kattopelti on hieman lähempänä taksiin sopivaa kuin Priuksessa, silti takapenkillä istutaan hieman niska kyyryssä ja pää katossa. Melutaso oli ainakin Keski-Euroopan sileillä teillä ihan kohtuullinen ja kuski kertoi ettei Mirai ole sen kalliimpi ajaa kuin dieseliäkään, koska Ranskan valtio subventoi vetyautoilijaa tai ainakin vetytaksaria.

    Tässä pikakokeessa ei paljastunut muuta selkeää puutetta kuin käytännöllinen Avensis farkun takaosa jota ei ole tarjolla. Eipä ollut mitään sellaistakaan, jonka vuoksi tuollainen ei oikein missään tankattava laite tekisi mieli saada itselle.

    Jos polttomoottoria ei saa enää valita ja pitää valita otanko dieselin tilalle samoilla kustannuksilla kulkevan vetypommin vai neljäsosalla kulkevan sähkövispilän, niin sitten laitetaan se vispilä tilaukseen riippumatta siitä millä talven ajosähkö tehdään. Kesän sähkö tulee omalta katolta, jossa on jo yhden sähkövispilän verran ylikapasiteettia.

      1
  • Mistäs vetyauto pomppasi keskusteluun? Joo, Toyota on vain 1 valmistaja, sitten on muitakin, mm. BMW joka on sitä mieltä, että vety on seuraava trendi suorastaan (https://www.hs.fi/talous/art-2000009144760.html)

    Sekin on ei-missään-tankattava tosin...

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Kesän sähkö tulee omalta katolta, jossa on jo yhden sähkövispilän verran ylikapasiteettia.

    Tarvitaan pitkä roikka, jos poistutaan katolta sähköauton yhdenlatauksen edestakaisenmatkan ulkopuolelle.

      
  • Moderni talomme on aivan valtavan pitkän muihin kulutuskohteisiin ja jopa voimalaan saakka yltävän kiinteästi asenntun johdon päässä. Jos auto on paikalla, ladataan sitä. Jos ei ole, talletetaan paneelien tuottama sähkö verkkoon, josta se ladataan autoon sitten kun se saapuu paikalle.

    Helppoa kuin sähkön käyttö maaseudulla!

      2
  • Niin meidän talokin on kiinteästi asennettu sähköverkkoon, ja laskutus tapahtuu suoraveloituksella. Helppoa kun sopimuskin on tehty etänä iMakilla

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    Palaan tulevaisuudesta (=Mirai) koska kävin siellä enkä kokenut oloani mukavaksi. Toyota Mirai toimii normaalin Toyota-taksin rajoituksilla, eli tavaratilaa rajoitetusti, mutta riitti yhden matkustajan tavaroille. Kattopelti on hieman lähempänä taksiin sopivaa kuin Priuksessa, silti takapenkillä istutaan hieman niska kyyryssä ja pää katossa. Melutaso oli ainakin Keski-Euroopan sileillä teillä ihan kohtuullinen ja kuski kertoi ettei Mirai ole sen kalliimpi ajaa kuin dieseliäkään, koska Ranskan valtio subventoi vetyautoilijaa tai ainakin vetytaksaria.

    Kysyitkö, monenko viikon välein joutuu käyttämään autoa huollossa? Polttokennon vaihtoväli muistaakseni 10 tkm ja itse vetysäiliön onneksi hieman pidempi, mutta kovin lyhyt sekin.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    Palaan tulevaisuudesta (=Mirai) koska kävin siellä enkä kokenut oloani mukavaksi. Toyota Mirai toimii normaalin Toyota-taksin rajoituksilla, eli tavaratilaa rajoitetusti, mutta riitti yhden matkustajan tavaroille. Kattopelti on hieman lähempänä taksiin sopivaa kuin Priuksessa, silti takapenkillä istutaan hieman niska kyyryssä ja pää katossa. Melutaso oli ainakin Keski-Euroopan sileillä teillä ihan kohtuullinen ja kuski kertoi ettei Mirai ole sen kalliimpi ajaa kuin dieseliäkään, koska Ranskan valtio subventoi vetyautoilijaa tai ainakin vetytaksaria.

    Kysyitkö, monenko viikon välein joutuu käyttämään autoa huollossa? Polttokennon vaihtoväli muistaakseni 10 tkm ja itse vetysäiliön onneksi hieman pidempi, mutta kovin lyhyt sekin.

    Entä oikea tieto, voisitko tarkistaa lähteesi?

    IS kertoo 23.1.2020 6:55 että vaihtoväli olisi 5000 käyttötuntia eli noin 300 000 km.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    Palaan tulevaisuudesta (=Mirai) koska kävin siellä enkä kokenut oloani mukavaksi. Toyota Mirai toimii normaalin Toyota-taksin rajoituksilla, eli tavaratilaa rajoitetusti, mutta riitti yhden matkustajan tavaroille. Kattopelti on hieman lähempänä taksiin sopivaa kuin Priuksessa, silti takapenkillä istutaan hieman niska kyyryssä ja pää katossa. Melutaso oli ainakin Keski-Euroopan sileillä teillä ihan kohtuullinen ja kuski kertoi ettei Mirai ole sen kalliimpi ajaa kuin dieseliäkään, koska Ranskan valtio subventoi vetyautoilijaa tai ainakin vetytaksaria.

    Kysyitkö, monenko viikon välein joutuu käyttämään autoa huollossa? Polttokennon vaihtoväli muistaakseni 10 tkm ja itse vetysäiliön onneksi hieman pidempi, mutta kovin lyhyt sekin.

    Entä oikea tieto, voisitko tarkistaa lähteesi?

    IS kertoo 23.1.2020 6:55 että vaihtoväli olisi 5000 käyttötuntia eli noin 300 000 km.

    Tarkistin ja täytyy sanoa, etten ihan heti keksi, mistä olin nuo väitteet päähäni saanut. Kurkkasin ihan Mirain huolto-ohjelmasta, joka toki ohjaa huoltoon 5000 mailin, eli noin 10 tkm välein, mutta ei sieltä tuollaista löytynyt. Kaikkea oheiskilkettä toki vaihdellaan, mutta itse polttokenno ja tankki vaikuttavat mielikuvaani selvästi pitkäikäisemmiltä.

    Toki taksikäytössä tuo 10 tkm huoltoväli on suht nafti, kun vuodelle tulee sellaiset 15 huoltokäyntiä. Omassakin käytössä noita tulisi useammin kuin renkaiden kausivaihtoja.

    Olisi kieltämättä mielenkiintoista saada tuollainen Mirai vaikka viikoksi koeajoon, niin saisi tuntumaa. Paperilla kaikki lukuarvot ovat surkeat, mutta kuvien perusteella ihan linjakas peli ja hyvälle alustalle tehty. Erityisesti kiinnostaisi toiminta kylmässä.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    Palaan tulevaisuudesta (=Mirai) koska kävin siellä enkä kokenut oloani mukavaksi. Toyota Mirai toimii normaalin Toyota-taksin rajoituksilla, eli tavaratilaa rajoitetusti, mutta riitti yhden matkustajan tavaroille. Kattopelti on hieman lähempänä taksiin sopivaa kuin Priuksessa, silti takapenkillä istutaan hieman niska kyyryssä ja pää katossa. Melutaso oli ainakin Keski-Euroopan sileillä teillä ihan kohtuullinen ja kuski kertoi ettei Mirai ole sen kalliimpi ajaa kuin dieseliäkään, koska Ranskan valtio subventoi vetyautoilijaa tai ainakin vetytaksaria.

    Kysyitkö, monenko viikon välein joutuu käyttämään autoa huollossa? Polttokennon vaihtoväli muistaakseni 10 tkm ja itse vetysäiliön onneksi hieman pidempi, mutta kovin lyhyt sekin.

    Entä oikea tieto, voisitko tarkistaa lähteesi?

    IS kertoo 23.1.2020 6:55 että vaihtoväli olisi 5000 käyttötuntia eli noin 300 000 km.

    Tarkistin ja täytyy sanoa, etten ihan heti keksi, mistä olin nuo väitteet päähäni saanut. Kurkkasin ihan Mirain huolto-ohjelmasta, joka toki ohjaa huoltoon 5000 mailin, eli noin 10 tkm välein, mutta ei sieltä tuollaista löytynyt. Kaikkea oheiskilkettä toki vaihdellaan, mutta itse polttokenno ja tankki vaikuttavat mielikuvaani selvästi pitkäikäisemmiltä.

    Minulla oli samansuuntainen virheellinen käsitys polttokennon kestävyydestä. Todennäköisesti on tullut luettua jonkun keskustelupalstahörhön kommentteja, ja erehtynyt pitämään sitä faktana.

    Kiitos @Late1969 kun otit puheeksi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit