Autojen keski-ikä - bensa 14 v. sähkö 1,8 v.

11 kommenttia
muokattu 18.09.2022 23:04

bensiiniautot noin 14,0 vuotta
dieselautot noin 10,6 vuotta
kaasuautot noin 6,1 vuotta
ladattavat hybridit noin 2,9 vuotta
täyssähköautot noin 1,8 vuotta

https://moottori.fi/liikenne/jutut/bensiiniauton-keski-ika-14-vuotta-tayssahkoauton-18-vuotta/

  
  • Korreloituu melko hyvin siihen faktaan, että bensiiniautoja on olllut saatavilla n.100 vuotta, sähköautoja/lataus-hybridejä n.10 vuotta. Täyssähköautojen keski-ikä tulee pysymään todella pienenä vielä vuosia, koska niitä myydään uutena paljon, suhteessa olemassa olevaan sähköautokantaan. Esimerkkinä kärjistetysti (jättämällä pois vuodet 2-9), että jos kymmenevuotta sitten myytiin 10kpl täyssähköjä ja tänävuonna 100kpl, niin keski-ikä on juurikin tuo 1.8v.

      2
  • Itse kiinnitin huomiota siihen että bensakoneet ilmeisesti kuitenkin kestävät kauemmin kuin dieselit.Tai sitten dieselvero vaikuttaa noin paljon, että jos autoilla ajetaan vain vähän, niin ne mieluummin romutetaan kuin pidetään liikenteessä 30-40 € / kuukausiverolla + ajoneuvovero.

    Mutta voi syynä olla sekin että dieseleillä ajetaan tosi paljon, eikä vanhaan autoon enää haluta vaihtaa moottoria.

    Lapissa auton keskimääräinen romutusikä on 24 vuotta, eli vuosimalli 1998 alkaa olla yleinen auto romuttamolla.
    https://www.aut.fi/tilastot/romutustilastoja/henkiloautojen_keskimaarainen_romutusika

      
  • @Karrette kirjoitti:
    Itse kiinnitin huomiota siihen että bensakoneet ilmeisesti kuitenkin kestävät kauemmin kuin dieselit.Tai sitten dieselvero vaikuttaa noin paljon, että jos autoilla ajetaan vain vähän, niin ne mieluummin romutetaan kuin pidetään liikenteessä 30-40 € / kuukausiverolla + ajoneuvovero.

    Mutta voi syynä olla sekin että dieseleillä ajetaan tosi paljon, eikä vanhaan autoon enää haluta vaihtaa moottoria.

    Lapissa auton keskimääräinen romutusikä on 24 vuotta, eli vuosimalli 1998 alkaa olla yleinen auto romuttamolla.
    https://www.aut.fi/tilastot/romutustilastoja/henkiloautojen_keskimaarainen_romutusika

    Eikös dieseleiden suosio alkanut joskus 2005-2010 haminoilla? Suosio alkoi silloin, ja jatkui ihan viime vuosiin saakka. Tuo tilasto ei siis välttämättä, tai edes todennäköisesti, kerro kestävyydestä kovinkaan paljon.

    Toki jos (kun?) dieseleillä ajetaan enemmän, tulee käyttöikä vastaan nopeammin vuosissa mitattuna, ei niinkään kilometreissä. Sen olen kyllä minäkin huomioinut että muutaman tonnin hintaluokassa diesel on usein bensa-autoa halvempi, koska dieselveroa ei haluta/ei ole kannattavaa maksaa.

      1
  • @M880 kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:
    Itse kiinnitin huomiota siihen että bensakoneet ilmeisesti kuitenkin kestävät kauemmin kuin dieselit.Tai sitten dieselvero vaikuttaa noin paljon, että jos autoilla ajetaan vain vähän, niin ne mieluummin romutetaan kuin pidetään liikenteessä 30-40 € / kuukausiverolla + ajoneuvovero.

    Mutta voi syynä olla sekin että dieseleillä ajetaan tosi paljon, eikä vanhaan autoon enää haluta vaihtaa moottoria.

    Lapissa auton keskimääräinen romutusikä on 24 vuotta, eli vuosimalli 1998 alkaa olla yleinen auto romuttamolla.
    https://www.aut.fi/tilastot/romutustilastoja/henkiloautojen_keskimaarainen_romutusika

    Eikös dieseleiden suosio alkanut joskus 2005-2010 haminoilla? Suosio alkoi silloin, ja jatkui ihan viime vuosiin saakka. Tuo tilasto ei siis välttämättä, tai edes todennäköisesti, kerro kestävyydestä kovinkaan paljon.

    Toki jos (kun?) dieseleillä ajetaan enemmän, tulee käyttöikä vastaan nopeammin vuosissa mitattuna, ei niinkään kilometreissä. Sen olen kyllä minäkin huomioinut että muutaman tonnin hintaluokassa diesel on usein bensa-autoa halvempi, koska dieselveroa ei haluta/ei ole kannattavaa maksaa.

    Suosio ei välttämättä kerro käyttöiästä, vaan kappalemäärästä. Ennen autoveron muuttamista CO2-kertoimella laskettavaksi oli diesel kallis hankinta. Henkilöautojen autoveroprosentti muuttui hiilidioksidipäästöistä riippuvaksi 1.1.2008 jolloin dieselin ostaminen oli joskus jopa halvempaa kuin bensaversion.

    Toisaalta dieselit olivat vielä jossakin vaiheessa melko laiskojakin, jolloin sekä auton kalliimman hinnan että vuotuisen dieselveron taloudellinen kannattavuus oli hyvinkin järkevää laskea.

    Vuonna 2012 kiinteä dieselvero halpeni hieman, kun taas litrahinta nousi. Ja nythän diesel on litrahinnaltaan vielä kalliimpaa kuin bensa, jakeluvelvoitteen, eli valtion määräysten vuoksi.

      1
  • Luulisi että sitä dieselien ikää nakertaa paljonajetut taksit, ja yleensä diesel on hankittu, kun kilometrejä tulee vuodessa paljon.
    T. Jaska

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    bensiiniautot noin 14,0 vuotta
    dieselautot noin 10,6 vuotta
    kaasuautot noin 6,1 vuotta
    ladattavat hybridit noin 2,9 vuotta
    täyssähköautot noin 1,8 vuotta

    https://moottori.fi/liikenne/jutut/bensiiniauton-keski-ika-14-vuotta-tayssahkoauton-18-vuotta/

    Sähköauto kestää 6 vuotta ennekuin on akut on kaput, jos ajaa.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Luulisi että sitä dieselien ikää nakertaa paljonajetut taksit, ja yleensä diesel on hankittu, kun kilometrejä tulee vuodessa paljon.
    T. Jaska

    jaa, minä ostin pienen kulutuksen ja mukavan tehon vuoksi ja ajan 12-14tkm vuodessa.
    käyttövoima vastaavassa bensassa 265€ (kulutus n.6-7L) ja tässä kaikenkaikkiaan 407€... (kulutus n.3,5-4L) aika nopeasti maksaa itsensä takasin...

      
  • Nyt taisi mennä mennä jyvät ja akanat sekaisin. Kyseessä on tämän hetkinen markkinoilla olevien autojen keski-ikä, ei romutus ikä.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:
    Itse kiinnitin huomiota siihen että bensakoneet ilmeisesti kuitenkin kestävät kauemmin kuin dieselit.Tai sitten dieselvero vaikuttaa noin paljon, että jos autoilla ajetaan vain vähän, niin ne mieluummin romutetaan kuin pidetään liikenteessä 30-40 € / kuukausiverolla + ajoneuvovero.

    Mutta voi syynä olla sekin että dieseleillä ajetaan tosi paljon, eikä vanhaan autoon enää haluta vaihtaa moottoria.

    Lapissa auton keskimääräinen romutusikä on 24 vuotta, eli vuosimalli 1998 alkaa olla yleinen auto romuttamolla.
    https://www.aut.fi/tilastot/romutustilastoja/henkiloautojen_keskimaarainen_romutusika

    Eikös dieseleiden suosio alkanut joskus 2005-2010 haminoilla? Suosio alkoi silloin, ja jatkui ihan viime vuosiin saakka. Tuo tilasto ei siis välttämättä, tai edes todennäköisesti, kerro kestävyydestä kovinkaan paljon.

    Toki jos (kun?) dieseleillä ajetaan enemmän, tulee käyttöikä vastaan nopeammin vuosissa mitattuna, ei niinkään kilometreissä. Sen olen kyllä minäkin huomioinut että muutaman tonnin hintaluokassa diesel on usein bensa-autoa halvempi, koska dieselveroa ei haluta/ei ole kannattavaa maksaa.

    Suosio ei välttämättä kerro käyttöiästä, vaan kappalemäärästä. Ennen autoveron muuttamista CO2-kertoimella laskettavaksi oli diesel kallis hankinta. Henkilöautojen autoveroprosentti muuttui hiilidioksidipäästöistä riippuvaksi 1.1.2008 jolloin dieselin ostaminen oli joskus jopa halvempaa kuin bensaversion.

    Toisaalta dieselit olivat vielä jossakin vaiheessa melko laiskojakin, jolloin sekä auton kalliimman hinnan että vuotuisen dieselveron taloudellinen kannattavuus oli hyvinkin järkevää laskea.

    Vuonna 2012 kiinteä dieselvero halpeni hieman, kun taas litrahinta nousi. Ja nythän diesel on litrahinnaltaan vielä kalliimpaa kuin bensa, jakeluvelvoitteen, eli valtion määräysten vuoksi.

    Käsittääkseni tarkoitimme samaa. Kun dieseleiden suosio/kysyntä/myynti alkoi kasvaa n. 15 vuotta sitten, on luonnollista että niiden keski-ikä on matalampi kuin bensa-autoja joita on myyty "aina". Dieseleihin siis pätee samantyyppinen logiikka kuin sähköautoihinkin, ne vain tulivat markkinoille aiemmin. (sillä erotuksella että toki dieseleitä on ollut "aina" kaupan, mutta niitä myytiin vähän, syistä joita sinäkin luettelit).

    Käyttöiän mainitsin sitten vastauksena jollekin aiemmalle kirjoittajalle, yhtenä osatekijänä. Pääasiallisesti minä(kin) oletan keski-iän eron johtuvan nimenomaan kappaleista ja myynnin kehityksestä.

      
  • @Vital kirjoitti:
    Nyt taisi mennä mennä jyvät ja akanat sekaisin. Kyseessä on tämän hetkinen markkinoilla olevien autojen keski-ikä, ei romutus ikä.

    Vielä meni jyvät ja akanat sekaisin. Luvut tarkoittavat käytössä olevien autojen keskim. ikää, ei markkinoilla olevien.

      
  • @pnieminen74 kirjoitti:
    jaa, minä ostin pienen kulutuksen ja mukavan tehon vuoksi ja ajan 12-14tkm vuodessa.
    käyttövoima vastaavassa bensassa 265€ (kulutus n.6-7L) ja tässä kaikenkaikkiaan 407€... (kulutus n.3,5-4L) aika nopeasti maksaa itsensä takasin...

    Ostin oman dieselini isommalle ajomäärälle, mutta en ole nähnyt syytä vaihtaa ajomäärän alennuttua jo vuosia sitten koronan ja toisen auton vuoksi noin 12.000 kilometriin vuodessa.

    En tahdo vaihtaa huonompaan eikä mahdollisuus säästää 300 - 400 ajoneuvoverossa motivoi maksamaan välirahaa 3 - 4 litraa sadalle enemmän kuluttavasta saman näköisestä mutta kalliimmasta bensa-autosta.

    Pidän siis kiinni keväällä tekemästäni päätöksestä antaa dieselille lisävuosia yhden kerrallaan, kunnes löydän mieleiseni sähköauton.

    Meidän valinnoistamme huolimatta Quun arvio paljon ajavien osuudesta dieselien keskimääräisessä ajomäärässä on silti täysin oikea. Se on sitten toinen kysymys, vaikuttaako keskimääräistä kalliimpien ja keskimääräistä isompien dieselautojen taksi- ja muu ammattikäyttö niiden keskimääräiseen ikään?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit