Moi,
Auton vaihto edessä ja vähän sutii nämä omat ajatukset.
Eli käyttö on useimmiten normaalia kaupunki pyöritystä, mutta joka toinen viikko pitää ajaa pitkiä vetoja Suomen toiselle puolelle.
Kova halu olisi löytää neliveto, pääpaino hiljaisuudella, ajomukavuudella maantiellä ja taloudellisuudella. Bensakone tai hybridi, dieseliä en halua ja täyssähkö ei sovi nykyiseen elämäntilanteeseen. Samoin urheilullisella ajoasennolla (Esim Audi A6) varustetut karsiutuu pois.
Mitsun outlander PHEV on tällä hetkellä ajatuksissa, tosin on aika janoinen sähkön loppuessa. Subaru Forester/Outback menee samalla kommentilla.
Ehdotuksia?
Rattimiesten ja esson baaripöydän logiikkaa: auto on pieniruokainen tai janoinen?
Valitse kulutuksen suhteen pelkällä bensakoneella varustetut ja ota niistä sellainen, jonka saat lataushybridinä. Tiedät silloin, että keskimääräinen kulutus jää varmasti alle sen, mitä vastaava pelkällä bensakoneella ja mitä enemmän pyörit kaupungissa suhteessa pitkiin matkoihin, sitä enemmän alitat vastaavan bensakoneen keskikulutuksen.
Miksi ei täyssähköä? Tesla Model Y olisi paras vaihtoehto. Paitsi, jos uskot TM:n testejä, mutta ei kannata uskoa. Naapurin Reiska ja tuttavansa Pena antavat paljon asiantuntevamman testituloksen.
Niin ja plugareista: mene Biliaan ja osta XC60T6.
No ei todellakaan enää ole, kun saksalaiset ja ruotsalaismerkit on tullut markkinoille vahvasti.
Täsmävastaus on mahdoton, koska en ymmärrä kysymystä. Minulle vaatimuksesi kuulostavat siltä, että jotain jäi kertomatta, koska tällaisena ne kuulostavat ristiriitaisilta? Ainakin vaatimuksille olisi hyvä miettiä tärkeysjärjestys, että voisi arvioida mistä pystyy tinkimään ellei kaikkia saa samaan autoon?
Miksi ihmeessä maasturi, ellet aja maastossa?
Jos tavoittelet taloudellisuutta, miksi ostaisit liiterinkorkuisen bensakrematorion?
Tarkoittaako urheilullinen ajoasento matalaa henkilöautomaista asentoa, jossa voi istua pidempäänkin ilman lentosukkia, kuten vaikkapa Audi A6:ssa? Jos mukava jalkojen verenkiertoa helpottava ajoasento ei kelpaa, niin mikä siinä ajoasennossa on tavoitteena? Lentokonemaisen lyhyeen tilaan pakatut korkeat istuimet ja tarve käyttää kompressiosukkia joka peräkärryreissulla vai muita ylempänä istuminen?
Outlander on yksi harvoista fiksusti suunnitelluista plugareista, koska on hyvin optimoitu sarjahybridi. Nopeus tosin nostaa kulutusta jyrkästi, mutta tämä ei ole virhe, koska sitähän sinä pyysitkin korkeaa autoa etsiessäsi. Toyota RAV4 voisi olla toinen halpa vaihtoehto, mutta ison nelivetofarkun vetopainoa ja tavaratilaa ei saa näistä kumpaankaan ja hybridikin nielee pitkällä vetomatkalla merkittävästi enemmän polttoainetta kuin diesel ja bensakrematorio vielä enemmän. Jonkun mielestä vaikkapa A6 Avant quattro saattaa voittaa nämä myös mukavuudessa, joten mukavuuskin kannattaa varautua määrittelemään tarkemmin.
Taloudellisuus on ostajakohtainen käsite jota voi arvioida pääomakulujen ja käyttökustannusten kautta. Minulle Foresterin ja Outbackin kuljettajien Spritmonitor kulutustilasto on jo aika paljon, mutta oletan sinulle tuon olevan siedettävää, koska pidät näitä valintalistallasi? Joudut varautumaan maksamaan preemiota kärrynvetomatkoilla siitä, että et halua dieseliä. Se ei ole välttämättä väärä valinta, mutta se on hyvä tiedostaa.
Kyllä se on, mutta turha siitä on kiistellä.
Luulen, ettei aloittajakaan tarkoita maasturia, koska silloin vaihtoehtoja ei olisi montaa.
Muistelen, että mönkijä-nimityksen on keksinyt joku suomalainen toimittaja. Muuallahan niitä kustsutaan ATV-nimellä. Sama juttu maasturin ja varsinkin siitä johdetun katumaasturin kanssa. Harva ostaa auton maastokäyttöön. Yleisemmin ihmiset haluavat oikean auton, eikä takapuoli maata viistäen ohjastettavaa wannabe urheilullista läpyskää.
Jouduin ajelemaan pidempää matkaa tuollaisella läpyskällä ja siinähän nimenomaan ei saa jalkojen asentoa vaihdeltua matkan aikana. Ei kertakaikkiaan ole tilaa nostaa polvia.
Millaiset istuimet sinulla on kotikäytössä? Varmaan ostat kalusteet japanilaisia kalusteita myyvästä liikkeestä. Vai otatko vain sahan ja tuunaat normituolit ja pöydät niin, että saat istua takapuoli n. 10cm lattiasta?
Eipä näitä toisten puolesta voi valita, mutta itse olen tykännyt korotetuista farkuista kuten Subaru Outbackista, Passat Alltrackista, Volvon Cross countryistä yms. Minun takapuoleni ei tunne eroa tavalliseen farkkuun, kun taas katumaasturi on helposti vähän kiikkerä. Näistä tosin Outback on aika janoinen, ja Volvonkaan plugareita ei saa Cross Country -versioina. En tiedä saisiko Mersun vastaavia malleja hybridinä?
Otsikon perusteella maasturi / katumaasturi olis kiva.
Normaali nykyaikainen henkilöauto, sedan tai farkku, saa olla vaikka hatcback, ovat penkin ja ratin säätöjen osalta niin monipuolisia, että takapuoli maataviistävä ajoasento on omaa tyhmyyttä.
Vielä kun monen katumaasturin ohjaamo ei merkittävästi eroa henkilömallista. Eli ajoasennon saa halutessaan yhtä huonoksi.
Aloittaja olisi voinut budjettia vähän avata, mutta dieselin poissulkeminen tarkoittaa kyllä jonkinlaisen hybridin puoleen kallistumista.
Tarkoitin, ettei kyse varmaankaan ole maasturista. Silloinhan vaihtoehtoja ei ole kovin montaa: Land Rover Disco 5, Defender, ehkä Evoque, Toyota Land Cruiser, Mersun maasturimalli, jonka tyyppiä en muista, Jeep Cherokee & Grand Cherokee. Onko muita?
Aloittaja varmaan puhuu ns. citymaastureista, joka nimitys on varmaan jonkun tekniikan maailman toimittajan keksimä.
Korotetut farkut ovat varmaan hyvä vaihtoehto. Minäkin olisin sellaista kyllä käynyt kokeilemassa ennen kuin hommasin XC90T8. Ei ollut plugarivaihtoehtoja Volvolla silloin kuin XC90T8 ja XC60T8, kumpikin hienoja autoja ja niissä oli sentään oikea bensalämmitin myös sähköajoa varten.
Aloittajahan sanoo otsikossaan, että etsii pieniruokaista. Ei kai haittaa, jos auto on janoinen, kunhan se vain on pieniruokainen?
Tätä olen itsekin ihmetellyt, että miksi korotettuja nelivetofarkkuja (Volvo, Mersu, Audi, Skoda, VW - onko muita?) ei saa lataushybrideinä. Ehkä jonkun pitäisi avata pää...
Minulle on jostain syntynyt käsitys että perusfarkun ja korotetun version välillä olisi jotain eroja alustassa, muutakin kuin jousituksella (?) korotettu maavara. Ehkä akuston lisääminen ei tila- tai painosyistä ole onnistunut.
Tuossahan noita pieniruokaisia maastureita on - ei kun vain valitsemaan.
https://wp.tekniikanmaailma.fi/nakoislehti/lue/10-2022-nakoislehti/vertailu-ladattavat-katumaasturit-audi-q5-sportback-tfsi-e?_gl=1*1qdgny3*_ga*MTkzNzU0Njc0Mi4xNjQxNDA1MzQ4*_ga_CRRSX88MGG*MTY3MTgwMjI2NS4xNTAzLjEuMTY3MTgwNDg5My42MC4wLjA.&_ga=2.235974023.742645039.1671191099-1937546742.1641405348
Kyllä teslan koeajajat on tuoneet juuri esiin niitä puutteita, ei ainakaan minun autossa tuossa hintaluokassa saisi olla, ohjaus ja jousitus riittäisi jo yliviivaukseen minun listalla. Turha siitä on kiistellä.
Eurooppalaisilla nuo asiat on kunnossa, plussana matkustusmukavuus, myöskin kyydissä olijoille.
Ei Tesloissa ole puutteita. Sen myyntiä vain yritetään hillitä kirjoittamalla nurinkurin testeissä. Perinnemerkit tarvitsevat tukea noilta "rattimiehiltä".
Suomessa on paljon merkkiuskovaisia, jotka ostavat volkkaria, skodaa yms. vähän kuin Sulo, kun halvalla saavat. Parasta tekniikkaa arvostavat ostavat Tesloja. Ei siinä ole oikein kiisteltävää.
Jääpi nähtäväksi omalta osalta. Tilasin taannoin Pohjantähti kolmosen, ja ainakaan toistaiseksi ei ole kaduttanut. Eipä tosin ole koko autoakaan näkynyt kuin kuvissa.
Kansainvälinen kartelli, vai?
Kansainvälisestihän varsinkin Model Y ja 3 myyvät erittäin hyvin. Tyhmät ihmiset, kun ostavat eivätkä ymmärrä näiden "testejä" kirjoittavien rattimiesten viisautta. Perinnepekathan kovasti toivovat saavansa omia mallejaan myyntitilastojen kärkeen vaan eivät ainakaan vielä ole oikein onnistuneet vanhojen toimittajakavereiden avituksesta huolimatta. TM:kin on vanhojen fossiilimerkkien diggareiden kupla. Sinunkin mielipiteen voisi ajatella olevan värittynyt tekniikan maailman artikkeleista, mutta luulen sinun vain kuuluvan tähän kuplaan omilla vanhoilla meriiteilläsi.
Täällä kuplan ulkopuolella on avarammat asenteet autoihin.
Mitä tarkoitat "Täällä kuplan ulkopuolella"?
Minä ja koeajajat ei olla Tesla kuplan sisällä.
https://tekniikanmaailma.fi/volkswagen-golf-ohitti-teslan-model-yn-euroopan-myydyimpana-automallina/
Tyhmää kansaa ympäri euroopan, ei voi mitään.
Dinogolfilla ei pitäisi olla markkinoilla mitään sijaa enää, mitä tästä vihreätkin ajattelee?
Tekniikanmaailma.fi ei varmaankaan otsikoinut aikaisemmin, että model y on euroopan myydyimpi. Vasta, kun pääsi kirjoittamaan, että ei ole, niin uutisoi.
Tilastot elävät ja varminta on fossiilien julkistaa tilastoja sopivasti vuosineljännesten keskellä, kun kaikki tietävät, että Teslan rekisteröinnit painottuvat neljännesten loppuun.
Mutta ajattele: volkkarin valmistaminen on jo Hitlerin aikana aloitettu. Model Y tuli Euroopassa myyntiin vasta pari vuotta sitten. Eikö ole outoa, että perinteinen fossiili on helisemässä uuden ajan tuotteen kanssa jo nyt? Siis sähkäriä on myyty enemmän kuin myyntiykkös-fossiilia Euroopassa eli fossiilin kotimarkkinoilla. Miten hinnat, onko Golf minkä hintainen? Onko se Sulolle sopiva, kannattaa ostaa, kun halvemmalla saa?
Tämän vuoden tähänastiset kuukausikohtaiset Euroopan myydyimmät automallit on listattu alle tammikuusta alkaen.
tammikuu: Dacia Sandero
helmikuu: Volkswagen Golf
maaliskuu: Tesla Model 3
huhtikuu: Peugeot 208
toukokuu: Peugeot 208
kesäkuu: Peugeot 208
heinäkuu: Volkswagen T-Roc
elokuu: Volkswagen T-Roc
syyskuu: Tesla Model Y
lokakuu: Volkswagen Golf
Siinä samassa jutussa ne on sulassa sovussa lueteltu tämän vuoden myydyimmät kuukausittain.
Mitä sähkäriä on myyty jo enemmän kuin jotain Hitlerin aikaan aloitettua?
Sinä ja muut fossiilit olette sulkeneet Teslan sinne kuplan sisään päissänne tai selvin päin.
Teslan ostaneilla on useimmiten ollut joku muu auto aikaisempana autona, koska Tesla on uuden ajan auto ja ihmiset ovat ajaneet dinoilla tähän asti. On tietenkin sähköautoilun pioneerejakin, jotka jo vaihtavat toiseen tai kolmanteen Teslaansa, mutta se on suhteellisen pieni joukko.
Teslan ostaneilla on paljon avarammat asenteet autoihin kuin sinun hengenheimolaisilla. Teslan hankkineet ovat älynneet ja sallineet itselleen katsella autoja iänikuisten eurooppalaisten merkkien ulkopuolelta ja saaneet hyvää vastinetta rahoilleen. Minullakin on kerrankin auto, joka on uudistunut koko sen ajan kuin se on ollut minulla. Nyt olen tosin jäänyt paitsioon muutamista uusimmista ohjelmisto-ominaisuuksista, jotka meidän Model Y on saanut. Esim. se, että vilkun kytkeminen avaa näytölle kamerakuvan kuolleesta kulmasta. Tai, että pysäköidyn auton kameranäkymiä joka suuntaan voi katsoa puhelimen näytöltä live-videona. Tai, että kun ilmastoinnissa on Dog Mode päällä, voi auton sisäkameranäkymän avata puhelimen näytölle ja tarkistaa, mitä autossa on meneillään, kun lemmikki on siellä.
Auton voimalinja on huippuluokkaa ja lataaminen erittäin käyttövarmaa. Model Y on tilava, sen ajettavuus on mainio ja ohjauksen kolmesta tilasta voi valita haluamansa ja toisaalta voi antaa auton ohjata itse (kädet ratilla kuitenkin) paitsi ei esim. lumen peittämällä tiellä eikä vielä Suomessa kaupunkiliikenteessä. Vakionopeuden säädin säätää hyvin nopeuden myös kaarteisiin ja osaa pysäyttää auton automaattisesti liikennevaloihin.
Teslan tekniset ominaisuudet vaietaan lehdissä tehokkaasti tai jätetään koko totuus kertomatta.
Ajattele, että Tesla yltää näihin myyntilukuihin vaikka se ei ollenkaan mainosta autojaan. Fossiilit mainostavat ja silti tekee kipeää.
No ei Hitlerin aikaiset mallit tietenkään ole enää mynnissä, kyllähän volkkarikin jonkin verran on saanut autojaan kehitettyä. Mutta merkknä volkkari on iskostunut eurooppalaisten pääkoppaan kuten Volvo, BMW, Mersu, Opel, sitikat, rellut, fiat ja mitä niitä on.
Fossiilimerkeillä on paljon asiakaspohjaa valmiiksi, Teslalla ei ollut ollenkaan, kun se aloitti. Hyvin on Tesla noussut haastamaan jopa fossiilimalleja. On paljon ostajakuntaa, jotka vain odottavat, että "oma merkki" saa punnerrettua sähkärin markkinoille. Minullakin oli XC90T8:lla ajellessa ajatus, että jään odottamaan XC90 sähkäriseuraajaa, mutta ei kärsivällisyys riittänyt. Ja nyt ymmärrän, ettei olisi kannattanutkaan jäädä, koska jokaisessa ekassa sähkärissä eri valmistajilla on enemmän tai vähemmän lastentauteja tai autot on tuotu myyntiin keskeneräisinä. Esim. volkkarin ohjelmisto, toimiiko se vieläkään?
Ihmehän se on, jos Tesla pystyy pysymään kärjessä vielä kauan, koska kilpailua tulee ja Tesla on kuitenkin vasta nuori yhtiö.
Kopioimassasi listassakin näkyy vuosineljännesilmiö: Tesla on ykkönen kaksi kolmesta neljänneksestä ja kohta nähdään, kuka rekisteröi eniten neljännellä.
Onnittelut! Ensimmäinen automerkki maailmanhistoriassa missä ei ole puutteita.
Minä koen puutteeksi, jos jotain käytön kannalta tarpeellista puuttuu. Teslassa ei ole kaikkia varusteita, joita minulla on ollut aikaisemmissa autoissani varsinkin, jos otan mukaan kaikkien entisten autojeni kaikki varusteet. Teslan ostaessa on hyvin vähän valinnaisvarusteita. En tiedä, voiko Teslaa edes ostaa muilla varusteilla kuin niihin on joku valinnut Suomessa myytäviksi. Minun Teslan manuaalissa on mainittu varusteita, joita autossa ei ole, mutta en tiedä olisiko niitä mahdollistakaan saada vaikka jäisi odottamaan suoraan tehtaalta tilattavaa yksilöä enkä tiedä voisiko sellaista tehdastilausta edes tehdä.
Minulla oli edellisessä autossa esim. HUD, hierovat ja tuuletetut etuistuimet, mukautuvat matriisivalot, auton alle taittuva vetokoukku. Niitä ei ole Teslassa, mutta en luokittele sitä puutteeksi. Teslassa on paljon ominaisuuksia, joita muihin autoihin ei saa edes rahalla. Se ei tarkoita, että ne olisivat puutteita muissa autoissa. Autot ovat keskenään erilaisia eikä Teslassa ole puutteita vaan siinä on Teslalle tyypillinen varustelutaso, joka on enemmän kuin riittävä. Yksi parhaista asioita Teslassa on, että myös vanhoihin malleihin tulee OTA -ohjelmistopäivityksiä eli auton ominaisuudet kehittyvät koko ajan. Minulla ei ole koskaan ennen ollut sellaista aikaisemmissa autoissani, kuten Jeep, Land Rover ja Volvo. Tulee positiivisia fiiliksiä, kun auton kehitys kehittyy.
Minä määrittelen puutteet eri lailla. Sedan-mallisen auton puutteena on ettei siihen sovi tavaraa niin kuin farmariin eikä ole edes isoa takaluukkua. Etu- ja takavetoiset ovat puutteellisia verrattuna nelivetoiseen ja nelivetoisen puutteena on useinkin kaksivetoista suurempi kulutus jne. Voi jatkaa vaikka kuinka pitkälle.
Siinä tapauksessa maailmanhistoriaan ei koskaan tule autoa, jossa ei ole puutteita. Baabelin tornin ajoista saakka ihmisiä on kiusannut yhteisen kielen puuttuminen. Onneksi kehitys on kehittynyt silläkin alalla ja nykyisin suomalaisetkin puhuvat melkein yhteistä kieltä.
Sinulle puute tarkoittaa siis sitä, mitä minä olen pitänyt väärin tehdyn oman valinnan seurauksena. Tällä palstalla esim. 740 GLE on ilmeinen väärin valitsija: ajaa sedanilla vaikka tavaraa pitää saada mukaan vähintään farmarillisen verran. Menee tunturiin paksuihin nietoksiin matalalla takavetosedanilla vaikka kunnon nelivetomaasturi toimisi paremmin. Puutteet voivat joskus tuoda mukavasti haasteita elämään eikä pääse tylsistymään.
No niin, olekin ihmetellyt mihin Tesla suosio perustuu.