Auton vaihto edessä ja vähän sutii nämä omat ajatukset.
Eli käyttö on useimmiten normaalia kaupunki pyöritystä, mutta joka toinen viikko pitää ajaa pitkiä vetoja Suomen toiselle puolelle.
Kova halu olisi löytää neliveto, pääpaino hiljaisuudella, ajomukavuudella maantiellä ja taloudellisuudella. Bensakone tai hybridi, dieseliä en halua ja täyssähkö ei sovi nykyiseen elämäntilanteeseen. Samoin urheilullisella ajoasennolla (Esim Audi A6) varustetut karsiutuu pois.
Mitsun outlander PHEV on tällä hetkellä ajatuksissa, tosin on aika janoinen sähkön loppuessa. Subaru Forester/Outback menee samalla kommentilla.
Ehdotuksia?
Löytyy tälläinenkin vertailu, kilometrikustannukset täytyy tosin laskea uudelleen hintojen muututtua rajusti.
@HybridRules kirjoitti:
Millaiset istuimet sinulla on kotikäytössä? Varmaan ostat kalusteet japanilaisia kalusteita myyvästä liikkeestä. Vai otatko vain sahan ja tuunaat normituolit ja pöydät niin, että saat istua takapuoli n. 10cm lattiasta?
Olohuoneen sohvan parhailla katselupaikoilla on osassa moottoroitu jalkatuki ja osassa rahi, jolle voi nostaa jalat mukavasti eteensä. Työhuoneessa on moottoripöydän alla ylimääräinen jakkara samasta syystä. Kirjoitan tätä postia keittiön pöydän ääressä jalat suorana vastapäisellä tuolilla. Minä todella istun mukavasti niin autossa, kotona kuin töissäkin.
Minulla on ollut Finnair Plus Gold tai Platinum kortti jatkuvasti 1990-luvulta lähtien. Olen mielestäni istunut riittävästi pitkiä istuntoja pakotetun ryhdikkäästi pystyssä jalat korkealta tuolilta roikkuen, joten vältän tuota jalkojen verenkiertoa rasittavaa istumistapaa mikäli mahdollista. Autossa, myös sähköautossa, tästä matalan istuimen mukavuudesta saa jopa hyvää palkkaa pienemmän kulutuksen muodossa.
Ei ole minulta pois jos muut haluavat istua korkealla, mutta ei siihen mitään fysikaalista perustetta ole auton eikä ihmisen osalta.
@HybridRules kirjoitti:
Millaiset istuimet sinulla on kotikäytössä? Varmaan ostat kalusteet japanilaisia kalusteita myyvästä liikkeestä. Vai otatko vain sahan ja tuunaat normituolit ja pöydät niin, että saat istua takapuoli n. 10cm lattiasta?
Olohuoneen sohvan parhailla katselupaikoilla on osassa moottoroitu jalkatuki ja osassa rahi, jolle voi nostaa jalat mukavasti eteensä. Työhuoneessa on moottoripöydän alla ylimääräinen jakkara samasta syystä. Kirjoitan tätä postia keittiön pöydän ääressä jalat suorana vastapäisellä tuolilla. Minä todella istun mukavasti niin autossa, kotona kuin töissäkin.
Minulla on ollut Finnair Plus Gold tai Platinum kortti jatkuvasti 1990-luvulta lähtien. Olen mielestäni istunut riittävästi pitkiä istuntoja pakotetun ryhdikkäästi pystyssä jalat korkealta tuolilta roikkuen, joten vältän tuota jalkojen verenkiertoa rasittavaa istumistapaa mikäli mahdollista. Autossa, myös sähköautossa, tästä matalan istuimen mukavuudesta saa jopa hyvää palkkaa pienemmän kulutuksen muodossa.
Ei ole minulta pois jos muut haluavat istua korkealla, mutta ei siihen mitään fysikaalista perustetta ole auton eikä ihmisen osalta.
Olisit mennyt isommilla koneilla ja pisnesluokassa, niin olisit kokenut oikean autonmittaisen auton mukavuuden.
Tuohon on mahdoton vastata, muuta kuin että lue kaikki käyttötesti kustannukset mitä löydät. Autolle maistuu paljon muutakin salaattia kuin liikkeeseen tarvittavaa energiaa.
Ehkä Tesla onkin maastoon tarkoitettu.
TM:3.2022 Alusta ja ajettavuus
Ohjaus on tietokonepelin omainen ja ohjaustunto sen mukainen eli keinotekoinen. Kuljettaja, joka tietää miltä rengaspito tuntuu, pitää Model Y:n ohjausta epämiellyttävänä, koska rengaspitoa ei tunne. Tämä ei haittaa, jos on tottunut kääntämään ohjauspyörää suunnilleen haluamaansa suuntaan. Kyllä tämä menee sinne, minne ohjaa. Nopea ohjausvälitys ja tunnottomuus tekevät ohjauksesta kuitenkin epämääräisen, ja tarkka ajo kärsii.
Jousituksen kanssa Tesla on tehnyt suurimman virheen. Model Y:n kanssa olisi ollut tavallaan tilaisuus lyödä kunnari, koska joustovaraa olisi voinut laittaa reilusti. Jousitus on kuitenkin epämukava, muttei silti urheilullinen.
Kaupunkiajossa täristys on erittäin rasittavaa, ja myös maantiellä ja moottoritiellä lyhytliikkeinen ja kova jousitus on ärsyttävä. Jousituksen tomeruutta voi hyödyntää lähinnä moottoritien rampeissa, jos haluaa liittyä liikenteeseen reippaalla vauhdilla. Mutkaisella maantielläkin jousitus toimii, mutta sinne taas ohjaus ei houkuttele.
@HybridRules kirjoitti:
Millaiset istuimet sinulla on kotikäytössä? Varmaan ostat kalusteet japanilaisia kalusteita myyvästä liikkeestä. Vai otatko vain sahan ja tuunaat normituolit ja pöydät niin, että saat istua takapuoli n. 10cm lattiasta?
Olohuoneen sohvan parhailla katselupaikoilla on osassa moottoroitu jalkatuki ja osassa rahi, jolle voi nostaa jalat mukavasti eteensä. Työhuoneessa on moottoripöydän alla ylimääräinen jakkara samasta syystä. Kirjoitan tätä postia keittiön pöydän ääressä jalat suorana vastapäisellä tuolilla. Minä todella istun mukavasti niin autossa, kotona kuin töissäkin.
Minulla on ollut Finnair Plus Gold tai Platinum kortti jatkuvasti 1990-luvulta lähtien. Olen mielestäni istunut riittävästi pitkiä istuntoja pakotetun ryhdikkäästi pystyssä jalat korkealta tuolilta roikkuen, joten vältän tuota jalkojen verenkiertoa rasittavaa istumistapaa mikäli mahdollista. Autossa, myös sähköautossa, tästä matalan istuimen mukavuudesta saa jopa hyvää palkkaa pienemmän kulutuksen muodossa.
Ei ole minulta pois jos muut haluavat istua korkealla, mutta ei siihen mitään fysikaalista perustetta ole auton eikä ihmisen osalta.
Tuo on yleinen ongelma istujilla, tuoli on liian korkea tai se säädetään liian korkealle eikä jalkapohjat saa lattiasta tukea. Siksi siellä lentokoneen takapenkissäkin on jalkatuki, jolle jalkaterät nostetaan. Silloin veri kiertää jaloissa ja jaksaa istua sen 10 tuntia.
Etupenkissä nostetaan jalat siten vähän ylemmäs, kun tilaa on. Mutta siinä saattaa paino mennä pois takamuksilta, joilla ihminen istuu parhaiten, ja alkaa alaselkää särkeä. Mutta sitä kompensoimaan on sitten säädöt 10 suuntaan.
Jos maasturin taustalla on ajatus huolettomasta autosta, jossa ei pohja tai helmat ota osumia pikkuteillä tai aurausvalleissa niin helposti kuin tavallisessa henkilöautossa, hyvä ratkaisu on valita esim. Skoda Octavia ja siihen huonon tien paketti (n. 195 €) eli korotettu jousitus + joitain suojamuoveja pohjaan. Taatusti ei tuolla tule ongelmaksi ajella Suomea ristiin rastiin eli mukavuus on riittävän hyvä. Kitkarenkaat talvella, niin ei melustakaan ole haittaa. Ilmanvastus pysyy korotetullakin versiolla kurissa eli auto on niin taloudellinen kuin valitulla tekniikalla mahdollista. Ja vaihtoehtojahan siihen riittää. Saattaa toki olla, ettei ihan kaikkiin versioihin korotettua jousitusta saa valittua.
Saman konsernin muissakin malleissa voi tämä optio olla olemassa, mutta hinnoittelulogiikka on jotain muuta kuin Skodalla.
@Herbert kirjoitti:
Jos maasturin taustalla on ajatus huolettomasta autosta, jossa ei pohja tai helmat ota osumia pikkuteillä tai aurausvalleissa niin helposti kuin tavallisessa henkilöautossa, hyvä ratkaisu on valita esim. Skoda Octavia ja siihen huonon tien paketti (n. 195 €) eli korotettu jousitus + joitain suojamuoveja pohjaan. Taatusti ei tuolla tule ongelmaksi ajella Suomea ristiin rastiin eli mukavuus on riittävän hyvä. Kitkarenkaat talvella, niin ei melustakaan ole haittaa. Ilmanvastus pysyy korotetullakin versiolla kurissa eli auto on niin taloudellinen kuin valitulla tekniikalla mahdollista. Ja vaihtoehtojahan siihen riittää. Saattaa toki olla, ettei ihan kaikkiin versioihin korotettua jousitusta saa valittua.
Saman konsernin muissakin malleissa voi tämä optio olla olemassa, mutta hinnoittelulogiikka on jotain muuta kuin Skodalla.
Mutta miksi ihmeessä tekisi noin, kun voi valita ihan kunnollisen nelivetoisen ns. katumaasturin. Tai tietysti maasturinkin, jos budjetissa on siihen varaa. Esim. Discovery 4 tai 5 ovat hienostuneita autoja, joissa on hyvät tilat ja aito neliveto varsinkin jos ottaa optiona takatasauspyörästön lukon. Uusissa discoissakin ainakin oli abs-jarruilla toteutettu sutimisen esto vakiona, mutta olikohan 500,- optiona sai lukon. Keskitasauspyörästössä oli elektronisesti säätyvä lukko vakiona. Hieno auto, hyvin varustelu, jos niin haluaa, ja voi mennä ihan oikeasti maastoonkin. Vaan on kallis. Siksi maasturityyppiset autot nelivedolla ovat yleisempi valinta.
@Quu kirjoitti:
Ehkä Tesla onkin maastoon tarkoitettu.
TM:3.2022 Alusta ja ajettavuus
Ohjaus on tietokonepelin omainen ja ohjaustunto sen mukainen eli keinotekoinen. Kuljettaja, joka tietää miltä rengaspito tuntuu, pitää Model Y:n ohjausta epämiellyttävänä, koska rengaspitoa ei tunne. Tämä ei haittaa, jos on tottunut kääntämään ohjauspyörää suunnilleen haluamaansa suuntaan. Kyllä tämä menee sinne, minne ohjaa. Nopea ohjausvälitys ja tunnottomuus tekevät ohjauksesta kuitenkin epämääräisen, ja tarkka ajo kärsii.
Jousituksen kanssa Tesla on tehnyt suurimman virheen. Model Y:n kanssa olisi ollut tavallaan tilaisuus lyödä kunnari, koska joustovaraa olisi voinut laittaa reilusti. Jousitus on kuitenkin epämukava, muttei silti urheilullinen.
Kaupunkiajossa täristys on erittäin rasittavaa, ja myös maantiellä ja moottoritiellä lyhytliikkeinen ja kova jousitus on ärsyttävä. Jousituksen tomeruutta voi hyödyntää lähinnä moottoritien rampeissa, jos haluaa liittyä liikenteeseen reippaalla vauhdilla. Mutkaisella maantielläkin jousitus toimii, mutta sinne taas ohjaus ei houkuttele.
Yllä oleva lainaus on hyvä muistutus siitä, miksi lopetin TM:n tilauksen. En tiedä, mikä agenda TM:llä on suunnata artikkelinsa Teslaa tai Muskia vastaan, mutta niin se tekee.
Yleensä, kun lehdet tekevät arvosteluja, niissä ei toimittajat laskettele omiaan härskisti, mutta TM tekee Teslan kohdalla selkeän poikkeuksen. Niin kuin talvitestissä iso otsikko "Meidän pitää puhua p''kaa Teslasta" vai miten se meni. Voihan olla, että monet muutkin autotestit ovat samansuuntaisesti väritettyjä, mutta en taida olla lukenut testiä itsellä käytössä olevasta autosta kuin Teslan kohdalta. Sen muistan, että joku lehti arvosteli kauan sitten Disco 4:n ohjausta sen keveydestä. Minusta se oli mukava juuri sen keveyden takia. Volkkarin ohjaus, mitä vuokra-autoja olen ajanut, on ikävän voimakkaasti keskittävä. Mutta kuka tykkää mistäkin. Model Y:n jousituksessa tai ohjauksessa ei ole mitään vikaa.
@HybridRules kirjoitti:
Model Y:n jousituksessa tai ohjauksessa ei ole mitään vikaa.
Onneksi ei ole vikaa.
Arttu Toivonen
arttu.toivonen@iltalehti.fi
Sunnuntai 3.4.2022 klo 7:34
Suomen Tesla-omistajissa nousee kapina – autot katoavat korjaamoille kuukausiksi
Tesla-sähköauton hankkineiden keskuudessa nousee kapinahenki, kun autot jäävät Teslan merkkihuoltoon kuukausiksi.
@Quu kirjoitti:
Ehkä Tesla onkin maastoon tarkoitettu.
TM:3.2022 Alusta ja ajettavuus
Ohjaus on tietokonepelin omainen ja ohjaustunto sen mukainen eli keinotekoinen. Kuljettaja, joka tietää miltä rengaspito tuntuu, pitää Model Y:n ohjausta epämiellyttävänä, koska rengaspitoa ei tunne. Tämä ei haittaa, jos on tottunut kääntämään ohjauspyörää suunnilleen haluamaansa suuntaan. Kyllä tämä menee sinne, minne ohjaa. Nopea ohjausvälitys ja tunnottomuus tekevät ohjauksesta kuitenkin epämääräisen, ja tarkka ajo kärsii.
Jousituksen kanssa Tesla on tehnyt suurimman virheen. Model Y:n kanssa olisi ollut tavallaan tilaisuus lyödä kunnari, koska joustovaraa olisi voinut laittaa reilusti. Jousitus on kuitenkin epämukava, muttei silti urheilullinen.
Kaupunkiajossa täristys on erittäin rasittavaa, ja myös maantiellä ja moottoritiellä lyhytliikkeinen ja kova jousitus on ärsyttävä. Jousituksen tomeruutta voi hyödyntää lähinnä moottoritien rampeissa, jos haluaa liittyä liikenteeseen reippaalla vauhdilla. Mutkaisella maantielläkin jousitus toimii, mutta sinne taas ohjaus ei houkuttele.
Yllä oleva lainaus on hyvä muistutus siitä, miksi lopetin TM:n tilauksen. En tiedä, mikä agenda TM:llä on suunnata artikkelinsa Teslaa tai Muskia vastaan, mutta niin se tekee.
Yleensä, kun lehdet tekevät arvosteluja, niissä ei toimittajat laskettele omiaan härskisti, mutta TM tekee Teslan kohdalla selkeän poikkeuksen. Niin kuin talvitestissä iso otsikko "Meidän pitää puhua p''kaa Teslasta" vai miten se meni. Voihan olla, että monet muutkin autotestit ovat samansuuntaisesti väritettyjä, mutta en taida olla lukenut testiä itsellä käytössä olevasta autosta kuin Teslan kohdalta. Sen muistan, että joku lehti arvosteli kauan sitten Disco 4:n ohjausta sen keveydestä. Minusta se oli mukava juuri sen keveyden takia. Volkkarin ohjaus, mitä vuokra-autoja olen ajanut, on ikävän voimakkaasti keskittävä. Mutta kuka tykkää mistäkin. Model Y:n jousituksessa tai ohjauksessa ei ole mitään vikaa.
Kiva kevennys. En minäkään TM:ää tilaa sen yleisen surkean laadun takia, mutta oman merkin mollaus olisi viimeinen syy lopettaa tilaus. Jos ei kestä palautetta omasta merkistä, siinä on oikeasti jotain vikaa.
Hölmöhän tuo TM:n kirjoitus on, ei ohjauksesta tunne rengaspitoa, vaan sen, kun pito heikentyy ja katoaa. Suurimmassa osassa maailmaa ei siis tunne mitään ja Suomessakin käytännössä vain talvella. Saa olla todella pyrkivä kuski, että ohjauksen toiminnalla on väliä. Jopa jenkkipickupia pystyy ajamaan, vaikka niissä onkin täysin p*ska ohjaus. Ihminen sopeutuu vaikka jenkin olemattomaan keskialueeseen tai voimakkaasti keskittävään ohjaukseen.
Fordin ohjausta on muuten kehuttu paljon myös TM:ssä. En ole huomannut, että siinä mitään muita parempaa olisi, mutta toimii useimmiten. Skotlannissa oli vuokra-autona Smax ja se keskitti tajuttomasti, ilmeisesti ohjaustehostin meni pois päältä keskiasennossa. Kovassa sivutuulessa oli tuskaa ajaa, kun rattia piti pitää vähän sivussa keskiasennosta ja siihen tarvitsi voimaa. Tyynellä ja isommalla kääntämiskulmalla oli ihan passeli ohjaus.
@Quu kirjoitti:
Ehkä Tesla onkin maastoon tarkoitettu.
TM:3.2022 Alusta ja ajettavuus
Ohjaus on tietokonepelin omainen ja ohjaustunto sen mukainen eli keinotekoinen. Kuljettaja, joka tietää miltä rengaspito tuntuu, pitää Model Y:n ohjausta epämiellyttävänä, koska rengaspitoa ei tunne. Tämä ei haittaa, jos on tottunut kääntämään ohjauspyörää suunnilleen haluamaansa suuntaan. Kyllä tämä menee sinne, minne ohjaa. Nopea ohjausvälitys ja tunnottomuus tekevät ohjauksesta kuitenkin epämääräisen, ja tarkka ajo kärsii.
Jousituksen kanssa Tesla on tehnyt suurimman virheen. Model Y:n kanssa olisi ollut tavallaan tilaisuus lyödä kunnari, koska joustovaraa olisi voinut laittaa reilusti. Jousitus on kuitenkin epämukava, muttei silti urheilullinen.
Kaupunkiajossa täristys on erittäin rasittavaa, ja myös maantiellä ja moottoritiellä lyhytliikkeinen ja kova jousitus on ärsyttävä. Jousituksen tomeruutta voi hyödyntää lähinnä moottoritien rampeissa, jos haluaa liittyä liikenteeseen reippaalla vauhdilla. Mutkaisella maantielläkin jousitus toimii, mutta sinne taas ohjaus ei houkuttele.
Yllä oleva lainaus on hyvä muistutus siitä, miksi lopetin TM:n tilauksen. En tiedä, mikä agenda TM:llä on suunnata artikkelinsa Teslaa tai Muskia vastaan, mutta niin se tekee.
Yleensä, kun lehdet tekevät arvosteluja, niissä ei toimittajat laskettele omiaan härskisti, mutta TM tekee Teslan kohdalla selkeän poikkeuksen. Niin kuin talvitestissä iso otsikko "Meidän pitää puhua p''kaa Teslasta" vai miten se meni. Voihan olla, että monet muutkin autotestit ovat samansuuntaisesti väritettyjä, mutta en taida olla lukenut testiä itsellä käytössä olevasta autosta kuin Teslan kohdalta. Sen muistan, että joku lehti arvosteli kauan sitten Disco 4:n ohjausta sen keveydestä. Minusta se oli mukava juuri sen keveyden takia. Volkkarin ohjaus, mitä vuokra-autoja olen ajanut, on ikävän voimakkaasti keskittävä. Mutta kuka tykkää mistäkin. Model Y:n jousituksessa tai ohjauksessa ei ole mitään vikaa.
Kiva kevennys. En minäkään TM:ää tilaa sen yleisen surkean laadun takia, mutta oman merkin mollaus olisi viimeinen syy lopettaa tilaus. Jos ei kestä palautetta omasta merkistä, siinä on oikeasti jotain vikaa.
Hölmöhän tuo TM:n kirjoitus on, ei ohjauksesta tunne rengaspitoa, vaan sen, kun pito heikentyy ja katoaa. Suurimmassa osassa maailmaa ei siis tunne mitään ja Suomessakin käytännössä vain talvella. Saa olla todella pyrkivä kuski, että ohjauksen toiminnalla on väliä. Jopa jenkkipickupia pystyy ajamaan, vaikka niissä onkin täysin p*ska ohjaus. Ihminen sopeutuu vaikka jenkin olemattomaan keskialueeseen tai voimakkaasti keskittävään ohjaukseen.
Fordin ohjausta on muuten kehuttu paljon myös TM:ssä. En ole huomannut, että siinä mitään muita parempaa olisi, mutta toimii useimmiten. Skotlannissa oli vuokra-autona Smax ja se keskitti tajuttomasti, ilmeisesti ohjaustehostin meni pois päältä keskiasennossa. Kovassa sivutuulessa oli tuskaa ajaa, kun rattia piti pitää vähän sivussa keskiasennosta ja siihen tarvitsi voimaa. Tyynellä ja isommalla kääntämiskulmalla oli ihan passeli ohjaus.
Kysymys ei ole siitä, kestänkö "oman merkin" mollausta. Ensinnäkään minulla ei ole "omaa merkkiä". Ford Mondeoita minulla on ollut monta peräkkäin, mutta ei sekään "oma merkki ollut". Paras niistä oli V6 bensakone Ghia farmari. Nyt on Tesla, aikaisemmin ei ole ollut Teslaa.
TM kirjoittaa Teslasta vihamielisesti ja se on se, mistä en pidä. Quun kopioimassa lainatussa tekstissäkin on yksi huvittava arvostelu, että Model Y:n jousitus on epämukava olematta urheilullinen. Yleensä TM kirjoittaa, että jousitus on joko mukava tai urheilullinen, mutta Teslan tapauksessa jousitus survotaan mahdollisimman voimallisesti maan rakoon. Autotoimittajat ovat ottaneet Teslan hampaisiinsa, mutta eivät ole ainakaan minun tietääkseni kertoneet siihen syytä.
Talvitestissä narisivat, että Model Y:n ikkuna ei sulkeutunut kokonaan. Meillä ei Model Y:n ikkunan sulkeutumisessa ole ollut kertaakaan häiriötä. Siis sana vastaan sana. En voi väittää, että TM:n tontut valehtelevat, mutta ei heidän kertomus pidä paikkaansakaan oman kokemukseni pohjalta. Jos oletetaan, että testiauton ikkunan sulkemisessa tosiaan sattui olemaan häiriö eikä testaajien itse aiheuttama "häiriö", niin oliko asia syytä esittää testissä tyyliin, että kaikissa Tesloissahan on ikkunassa vikaa?
Toinen ärsyttävä juttu talvitestissä oli ykskantaan todettu kommentti, että Model Y:n vakionopeuden säädin ei toimi. Teslan vakionopeuden säädintä ei saa päälle, jos ajo-olosuhde on huono. Vakionopeudensäädin ottaa huomioon edellä ajavan auton lisäksi muitakin tekijöitä, mm. säätää nopeuden kaarteissa, reagoi risteyksissä muihin autoihin, pysähtyy automaattisesti liikennevaloihin. Jos näkyvyys ei riitä vakkarin toimintoihin, niin sitä ei saa päälle tai se saattaa hidastaa nopeutta alle kuskin asettaman. On liian yksinkertaistettua sanoa vain, että se ei toimi, kun se ei toimi lumituiskussa. Se ei toimi niin kuin vähemmillä ominaisuuksilla varustetut vakkarit, jos on tarpeeksi huono näkyvyys, mutta toimii erinomaisesti, kun sää sallii. Olisihan asian voinut kertoa ammattimaisemmin, eikä kuin naapurin Penan vähälahjainen pikkuserkku. Penalta sitten taas saakin paljon asiantuntevammat mielipiteet kuin TM:lta.
Maailman eniten myyty automalli (Toyota corolla) on mollattu kaikissa vertailuissa viimeistenjoukkoon, vertailuissa voi pudota aivan erisyistä mitä kuluttaja arvostaa.
Ettei HybridRulesin kannata stressata Teslan arvosteluista.
Teslahan on Kalifornian myydyin lajinsa auto, sileällä kyyti on hyvää.
@Quu kirjoitti:
Ehkä Tesla onkin maastoon tarkoitettu.
TM:3.2022 Alusta ja ajettavuus
Ohjaus on tietokonepelin omainen ja ohjaustunto sen mukainen eli keinotekoinen. Kuljettaja, joka tietää miltä rengaspito tuntuu, pitää Model Y:n ohjausta epämiellyttävänä, koska rengaspitoa ei tunne. Tämä ei haittaa, jos on tottunut kääntämään ohjauspyörää suunnilleen haluamaansa suuntaan. Kyllä tämä menee sinne, minne ohjaa. Nopea ohjausvälitys ja tunnottomuus tekevät ohjauksesta kuitenkin epämääräisen, ja tarkka ajo kärsii.
Jousituksen kanssa Tesla on tehnyt suurimman virheen. Model Y:n kanssa olisi ollut tavallaan tilaisuus lyödä kunnari, koska joustovaraa olisi voinut laittaa reilusti. Jousitus on kuitenkin epämukava, muttei silti urheilullinen.
Kaupunkiajossa täristys on erittäin rasittavaa, ja myös maantiellä ja moottoritiellä lyhytliikkeinen ja kova jousitus on ärsyttävä. Jousituksen tomeruutta voi hyödyntää lähinnä moottoritien rampeissa, jos haluaa liittyä liikenteeseen reippaalla vauhdilla. Mutkaisella maantielläkin jousitus toimii, mutta sinne taas ohjaus ei houkuttele.
Yllä oleva lainaus on hyvä muistutus siitä, miksi lopetin TM:n tilauksen. En tiedä, mikä agenda TM:llä on suunnata artikkelinsa Teslaa tai Muskia vastaan, mutta niin se tekee.
Yleensä, kun lehdet tekevät arvosteluja, niissä ei toimittajat laskettele omiaan härskisti, mutta TM tekee Teslan kohdalla selkeän poikkeuksen. Niin kuin talvitestissä iso otsikko "Meidän pitää puhua p''kaa Teslasta" vai miten se meni. Voihan olla, että monet muutkin autotestit ovat samansuuntaisesti väritettyjä, mutta en taida olla lukenut testiä itsellä käytössä olevasta autosta kuin Teslan kohdalta. Sen muistan, että joku lehti arvosteli kauan sitten Disco 4:n ohjausta sen keveydestä. Minusta se oli mukava juuri sen keveyden takia. Volkkarin ohjaus, mitä vuokra-autoja olen ajanut, on ikävän voimakkaasti keskittävä. Mutta kuka tykkää mistäkin. Model Y:n jousituksessa tai ohjauksessa ei ole mitään vikaa.
Kiva kevennys. En minäkään TM:ää tilaa sen yleisen surkean laadun takia, mutta oman merkin mollaus olisi viimeinen syy lopettaa tilaus. Jos ei kestä palautetta omasta merkistä, siinä on oikeasti jotain vikaa.
Hölmöhän tuo TM:n kirjoitus on, ei ohjauksesta tunne rengaspitoa, vaan sen, kun pito heikentyy ja katoaa. Suurimmassa osassa maailmaa ei siis tunne mitään ja Suomessakin käytännössä vain talvella. Saa olla todella pyrkivä kuski, että ohjauksen toiminnalla on väliä. Jopa jenkkipickupia pystyy ajamaan, vaikka niissä onkin täysin p*ska ohjaus. Ihminen sopeutuu vaikka jenkin olemattomaan keskialueeseen tai voimakkaasti keskittävään ohjaukseen.
Fordin ohjausta on muuten kehuttu paljon myös TM:ssä. En ole huomannut, että siinä mitään muita parempaa olisi, mutta toimii useimmiten. Skotlannissa oli vuokra-autona Smax ja se keskitti tajuttomasti, ilmeisesti ohjaustehostin meni pois päältä keskiasennossa. Kovassa sivutuulessa oli tuskaa ajaa, kun rattia piti pitää vähän sivussa keskiasennosta ja siihen tarvitsi voimaa. Tyynellä ja isommalla kääntämiskulmalla oli ihan passeli ohjaus.
Kysymys ei ole siitä, kestänkö "oman merkin" mollausta. Ensinnäkään minulla ei ole "omaa merkkiä". Ford Mondeoita minulla on ollut monta peräkkäin, mutta ei sekään "oma merkki ollut". Paras niistä oli V6 bensakone Ghia farmari. Nyt on Tesla, aikaisemmin ei ole ollut Teslaa.
TM kirjoittaa Teslasta vihamielisesti ja se on se, mistä en pidä. Quun kopioimassa lainatussa tekstissäkin on yksi huvittava arvostelu, että Model Y:n jousitus on epämukava olematta urheilullinen. Yleensä TM kirjoittaa, että jousitus on joko mukava tai urheilullinen, mutta Teslan tapauksessa jousitus survotaan mahdollisimman voimallisesti maan rakoon. Autotoimittajat ovat ottaneet Teslan hampaisiinsa, mutta eivät ole ainakaan minun tietääkseni kertoneet siihen syytä.
Talvitestissä narisivat, että Model Y:n ikkuna ei sulkeutunut kokonaan. Meillä ei Model Y:n ikkunan sulkeutumisessa ole ollut kertaakaan häiriötä. Siis sana vastaan sana. En voi väittää, että TM:n tontut valehtelevat, mutta ei heidän kertomus pidä paikkaansakaan oman kokemukseni pohjalta. Jos oletetaan, että testiauton ikkunan sulkemisessa tosiaan sattui olemaan häiriö eikä testaajien itse aiheuttama "häiriö", niin oliko asia syytä esittää testissä tyyliin, että kaikissa Tesloissahan on ikkunassa vikaa?
Toinen ärsyttävä juttu talvitestissä oli ykskantaan todettu kommentti, että Model Y:n vakionopeuden säädin ei toimi. Teslan vakionopeuden säädintä ei saa päälle, jos ajo-olosuhde on huono. Vakionopeudensäädin ottaa huomioon edellä ajavan auton lisäksi muitakin tekijöitä, mm. säätää nopeuden kaarteissa, reagoi risteyksissä muihin autoihin, pysähtyy automaattisesti liikennevaloihin. Jos näkyvyys ei riitä vakkarin toimintoihin, niin sitä ei saa päälle tai se saattaa hidastaa nopeutta alle kuskin asettaman. On liian yksinkertaistettua sanoa vain, että se ei toimi, kun se ei toimi lumituiskussa. Se ei toimi niin kuin vähemmillä ominaisuuksilla varustetut vakkarit, jos on tarpeeksi huono näkyvyys, mutta toimii erinomaisesti, kun sää sallii. Olisihan asian voinut kertoa ammattimaisemmin, eikä kuin naapurin Penan vähälahjainen pikkuserkku. Penalta sitten taas saakin paljon asiantuntevammat mielipiteet kuin TM:lta.
Kyllä jousitus voi olla kova olematta urheilullinen, pehmeä olematta mukava. Liian jäykkä jousitus on vain huono, ei sillä lujaa voi ajaa, kun pyörät eivät ole maassa koko ajan. Pehmeä, mutta huonosti vaimennettu jousitus on kuin vanhan amerikkalaisen auton jousitus, oksettava.
Vakkari, joka päättää menosta itse, ei ole tasanopeussäädin. Suomessa ei ole sanaa cruise controllille eikä nykyisistä sellaisista oikein edes tiedä mikä tarkoitus on. Ehkä itsepäinen nopeudensäädin voisi olla nimi. Jos sen toiminnalle on n kpl ehtoja, ei se toimi, kertoo sen miten vain. Ehkä se vain on liian vaikea tavalliselle ihmiselle.
@Herbert kirjoitti:
Jos maasturin taustalla on ajatus huolettomasta autosta, jossa ei pohja tai helmat ota osumia pikkuteillä tai aurausvalleissa niin helposti kuin tavallisessa henkilöautossa, hyvä ratkaisu on valita esim. Skoda Octavia ja siihen huonon tien paketti (n. 195 €) eli korotettu jousitus + joitain suojamuoveja pohjaan. Taatusti ei tuolla tule ongelmaksi ajella Suomea ristiin rastiin eli mukavuus on riittävän hyvä. Kitkarenkaat talvella, niin ei melustakaan ole haittaa. Ilmanvastus pysyy korotetullakin versiolla kurissa eli auto on niin taloudellinen kuin valitulla tekniikalla mahdollista. Ja vaihtoehtojahan siihen riittää. Saattaa toki olla, ettei ihan kaikkiin versioihin korotettua jousitusta saa valittua.
Saman konsernin muissakin malleissa voi tämä optio olla olemassa, mutta hinnoittelulogiikka on jotain muuta kuin Skodalla.
Mutta miksi ihmeessä tekisi noin, kun voi valita ihan kunnollisen nelivetoisen ns. katumaasturin. Tai tietysti maasturinkin, jos budjetissa on siihen varaa.
Kukin tarpeidensa mukaan. Jos ajetaan teitä pitkin, Octavia huonontien paketilla on erittäin käyttökelpoinen ja kustannuksiltaan kilpailukykyinen vaihtoehto. Katumaastureissa pusketaan ilmaa ja kssvatetaan kulutusta ilman vastaavaa hyötyä.
Kyllä jousitus voi olla kova olematta urheilullinen, pehmeä olematta mukava. Liian jäykkä jousitus on vain huono, ei sillä lujaa voi ajaa, kun pyörät eivät ole maassa koko ajan. Pehmeä, mutta huonosti vaimennettu jousitus on kuin vanhan amerikkalaisen auton jousitus, oksettava.
Vakkari, joka päättää menosta itse, ei ole tasanopeussäädin. Suomessa ei ole sanaa cruise controllille eikä nykyisistä sellaisista oikein edes tiedä mikä tarkoitus on. Ehkä itsepäinen nopeudensäädin voisi olla nimi. Jos sen toiminnalle on n kpl ehtoja, ei se toimi, kertoo sen miten vain. Ehkä se vain on liian vaikea tavalliselle ihmiselle.
Teslassa on vakkari erikseen ja automaattinen ajo on oma juttunsa. En kyllä tiedä, onko automaattisen ohjauksen aikana nopeuden säätö samojen ohjelmien takana kuin vakkarissakin. Teslan vakkari ei säädä nopeutta, jos auto ei saa luotettavaa infoa kameroilta. Rankka vesisade, etukamerat peitossa tai lumituisku esimerkiksi voivat estää sen toiminnan. Olen huomannut myös, että matalalta paistava voimakas vasta-aurinko aiheuttaa, että vakkari ei joko mene päälle tai sitten se alentaa nopeutta pyydetystäkin jonkin aikaa. On eri asia, miten siihen ominaisuuteen suhtautuu, mutta se toimii hienosti ja paljon monipuolisemmin kuin yleensä vakkarit. Jos testissä halutaan jakaa vääristelemätöntä infoa, kerrotaan asia kuten se on eikä väitetä, että vakkari ei toimi. Oletettavasti Teslan vakkari on turvallisuuden kannalta parempi kuin vakkari, joka tunnistaa ainoastaan etäisyyden edellä kulkevaan autoon. Tai vakkari, joka pelkästään pitää yllä asetettua nopeutta. Mökille mennessä ajan n. 25km mutkaista ja mäkistä asfalttitietä, jota oli mahdoton ajaa mukavasti vain etäisyyden tunnistavalla vakkarilla. Auto kiihdytti ylämäkeen mutkaan, että oli monesti pakko jarruttaa. Tesla menee hallitusti nopeutta alentaen mutkiin. Tiellä on 60km/h rajoitus ja kun vakkarin asettaa siihen, niin voi ajaa koko tien mukavasti kahta kohtaa lukuunottamatta, joissa näkyvyys eteenpäin katoaa hetkeksi mäen yläkuolokohdan takia toisessa ja mäen laella olevan jyrkän mutkan kohdalla toisessa. Aika harvoin talvellakaan lumimyräkässä ajetaan. Jos ajetaan, niin ei vakkaria tulisikaan käyttää.
Model Y:n pyörät kyllä pysyvät tiessä hyvn ja sillä on mukava ajaa pitkääkin matkaa. Kovempi jousitus siinä on kuin Model X:ssä, mutta jos TM:n testi ei olisi maininnut Model Y:n jousituksesta, en olisi kiinnittänyt siihen mitään huomiota.
@Quu kirjoitti:
Maailman eniten myyty automalli (Toyota corolla) on mollattu kaikissa vertailuissa viimeistenjoukkoon, vertailuissa voi pudota aivan erisyistä mitä kuluttaja arvostaa.
Ettei HybridRulesin kannata stressata Teslan arvosteluista.
Teslahan on Kalifornian myydyin lajinsa auto, sileällä kyyti on hyvää.
Sinäkin oletat testien perusteella, että Model Y:n jousituksessa olisi oikeasti jotain poikkevaa siinä skaalassa, missä autojen jousitukset normaalisti olevat. Autojen kesken on eroja, mutta ei Model Y:n josuitus mikään ongelma ole, ihan hyvä auto se on ajaa.
@Quu kirjoitti:
Maailman eniten myyty automalli (Toyota corolla) on mollattu kaikissa vertailuissa viimeistenjoukkoon, vertailuissa voi pudota aivan erisyistä mitä kuluttaja arvostaa.
Kyllä jousitus voi olla kova olematta urheilullinen, pehmeä olematta mukava. Liian jäykkä jousitus on vain huono, ei sillä lujaa voi ajaa, kun pyörät eivät ole maassa koko ajan. Pehmeä, mutta huonosti vaimennettu jousitus on kuin vanhan amerikkalaisen auton jousitus, oksettava.
Vakkari, joka päättää menosta itse, ei ole tasanopeussäädin. Suomessa ei ole sanaa cruise controllille eikä nykyisistä sellaisista oikein edes tiedä mikä tarkoitus on. Ehkä itsepäinen nopeudensäädin voisi olla nimi. Jos sen toiminnalle on n kpl ehtoja, ei se toimi, kertoo sen miten vain. Ehkä se vain on liian vaikea tavalliselle ihmiselle.
Teslassa on vakkari erikseen ja automaattinen ajo on oma juttunsa. En kyllä tiedä, onko automaattisen ohjauksen aikana nopeuden säätö samojen ohjelmien takana kuin vakkarissakin. Teslan vakkari ei säädä nopeutta, jos auto ei saa luotettavaa infoa kameroilta. Rankka vesisade, etukamerat peitossa tai lumituisku esimerkiksi voivat estää sen toiminnan. Olen huomannut myös, että matalalta paistava voimakas vasta-aurinko aiheuttaa, että vakkari ei joko mene päälle tai sitten se alentaa nopeutta pyydetystäkin jonkin aikaa. On eri asia, miten siihen ominaisuuteen suhtautuu, mutta se toimii hienosti ja paljon monipuolisemmin kuin yleensä vakkarit. Jos testissä halutaan jakaa vääristelemätöntä infoa, kerrotaan asia kuten se on eikä väitetä, että vakkari ei toimi. Oletettavasti Teslan vakkari on turvallisuuden kannalta parempi kuin vakkari, joka tunnistaa ainoastaan etäisyyden edellä kulkevaan autoon. Tai vakkari, joka pelkästään pitää yllä asetettua nopeutta. Mökille mennessä ajan n. 25km mutkaista ja mäkistä asfalttitietä, jota oli mahdoton ajaa mukavasti vain etäisyyden tunnistavalla vakkarilla. Auto kiihdytti ylämäkeen mutkaan, että oli monesti pakko jarruttaa. Tesla menee hallitusti nopeutta alentaen mutkiin. Tiellä on 60km/h rajoitus ja kun vakkarin asettaa siihen, niin voi ajaa koko tien mukavasti kahta kohtaa lukuunottamatta, joissa näkyvyys eteenpäin katoaa hetkeksi mäen yläkuolokohdan takia toisessa ja mäen laella olevan jyrkän mutkan kohdalla toisessa. Aika harvoin talvellakaan lumimyräkässä ajetaan. Jos ajetaan, niin ei vakkaria tulisikaan käyttää.
Model Y:n pyörät kyllä pysyvät tiessä hyvn ja sillä on mukava ajaa pitkääkin matkaa. Kovempi jousitus siinä on kuin Model X:ssä, mutta jos TM:n testi ei olisi maininnut Model Y:n jousituksesta, en olisi kiinnittänyt siihen mitään huomiota.
Ducatossa ja sen sisarissa on samanlainen surkeasti toimiva vakkari ainakin joissakin vuosimalleissa. Nopeus vaihtelee +-7 km/h ja säädin tähtää keskinopeuteen. Välillä mennään täydellä kaasulla ylämäkeen ja laella tuntuu kuin ralliautossa olisi. Alamäessä vastaavasti nopeus tippuu juuri ennen ylämäkeä ja ylämäessä taas täysi kaasu. Raivostuttava ajaa, mutta voi käyttää tasaisella. Toisen edellä ajaessa on melkein pakko ottaa vakkari pois päältä, ei sitä nopeudenvaihtelua kestä kukaan. Ja kameran kohdalla saa olla tarkkana tai vakkari pois.
Kyllä jousitus voi olla kova olematta urheilullinen, pehmeä olematta mukava. Liian jäykkä jousitus on vain huono, ei sillä lujaa voi ajaa, kun pyörät eivät ole maassa koko ajan. Pehmeä, mutta huonosti vaimennettu jousitus on kuin vanhan amerikkalaisen auton jousitus, oksettava.
Vakkari, joka päättää menosta itse, ei ole tasanopeussäädin. Suomessa ei ole sanaa cruise controllille eikä nykyisistä sellaisista oikein edes tiedä mikä tarkoitus on. Ehkä itsepäinen nopeudensäädin voisi olla nimi. Jos sen toiminnalle on n kpl ehtoja, ei se toimi, kertoo sen miten vain. Ehkä se vain on liian vaikea tavalliselle ihmiselle.
Teslassa on vakkari erikseen ja automaattinen ajo on oma juttunsa. En kyllä tiedä, onko automaattisen ohjauksen aikana nopeuden säätö samojen ohjelmien takana kuin vakkarissakin. Teslan vakkari ei säädä nopeutta, jos auto ei saa luotettavaa infoa kameroilta. Rankka vesisade, etukamerat peitossa tai lumituisku esimerkiksi voivat estää sen toiminnan. Olen huomannut myös, että matalalta paistava voimakas vasta-aurinko aiheuttaa, että vakkari ei joko mene päälle tai sitten se alentaa nopeutta pyydetystäkin jonkin aikaa. On eri asia, miten siihen ominaisuuteen suhtautuu, mutta se toimii hienosti ja paljon monipuolisemmin kuin yleensä vakkarit. Jos testissä halutaan jakaa vääristelemätöntä infoa, kerrotaan asia kuten se on eikä väitetä, että vakkari ei toimi. Oletettavasti Teslan vakkari on turvallisuuden kannalta parempi kuin vakkari, joka tunnistaa ainoastaan etäisyyden edellä kulkevaan autoon. Tai vakkari, joka pelkästään pitää yllä asetettua nopeutta. Mökille mennessä ajan n. 25km mutkaista ja mäkistä asfalttitietä, jota oli mahdoton ajaa mukavasti vain etäisyyden tunnistavalla vakkarilla. Auto kiihdytti ylämäkeen mutkaan, että oli monesti pakko jarruttaa. Tesla menee hallitusti nopeutta alentaen mutkiin. Tiellä on 60km/h rajoitus ja kun vakkarin asettaa siihen, niin voi ajaa koko tien mukavasti kahta kohtaa lukuunottamatta, joissa näkyvyys eteenpäin katoaa hetkeksi mäen yläkuolokohdan takia toisessa ja mäen laella olevan jyrkän mutkan kohdalla toisessa. Aika harvoin talvellakaan lumimyräkässä ajetaan. Jos ajetaan, niin ei vakkaria tulisikaan käyttää.
Model Y:n pyörät kyllä pysyvät tiessä hyvn ja sillä on mukava ajaa pitkääkin matkaa. Kovempi jousitus siinä on kuin Model X:ssä, mutta jos TM:n testi ei olisi maininnut Model Y:n jousituksesta, en olisi kiinnittänyt siihen mitään huomiota.
Ducatossa ja sen sisarissa on samanlainen surkeasti toimiva vakkari ainakin joissakin vuosimalleissa. Nopeus vaihtelee +-7 km/h ja säädin tähtää keskinopeuteen. Välillä mennään täydellä kaasulla ylämäkeen ja laella tuntuu kuin ralliautossa olisi. Alamäessä vastaavasti nopeus tippuu juuri ennen ylämäkeä ja ylämäessä taas täysi kaasu. Raivostuttava ajaa, mutta voi käyttää tasaisella. Toisen edellä ajaessa on melkein pakko ottaa vakkari pois päältä, ei sitä nopeudenvaihtelua kestä kukaan. Ja kameran kohdalla saa olla tarkkana tai vakkari pois.
Siis samanlainen kuin missä? Teslan vakkari toimii hienosti, mutta tuo mökkitiejuttu koski aikaisempia autojani, joissa vakkari piti auton nopeuden tasaisena eikä osannut hidastaa, kun oli tarpeen. Selkeimmin näkyi, kun auto kiihdytti ylämäessä, jonka jälkeen oli mutka. Säädössä olevan "hystereesin" takia vauhti meni mäen päällä jo hetkeksi överiksi ja kun säätimen asetusarvokin oli liikaa mutkaan, oli pakko jarruttaa. Käytännössä tuli sitten ajettuakin ilman vakkaria tuo tie. Mutta Teslan vakkari säätää nopeutta kaarteissa alaspäin. Ainakin minun mielestäni sopivasti. Sitä olen miettinyt, että millä periaatteella auto mahtaa päättää paljonko nopeutta lasketaan missäkin mutkassa. Että osaako ohjelma analysoida kaarteen jyrkkyyden ja alentaa nopeutta eri tavalla eri kaarteissa. Pitäisi joskus asiaa tutkia. Liikennevaloihin vakkari osaa pysäyttää auton hyvin keula viivan kohdalle. Tietysti asiassa on kääntöpuolena, että vakkari ei pysy päällä, jos näkyvyys ei riitä kameroille. Sitä tapahtuu harvoin, mutta huonolla ajokelillä sitä esiintyy. Koska kaikkea ei voi saada, niin pidän tuota vakkaria kuitenkin parempana kuin "tyhmää", vain nopeutta säätävää vakkaria. TM:n testissä käännetään valkoinen mustaksi ja väitetään, että Model Y:n vakkari ei toimi.
@Quu kirjoitti:
Talviauto 2022: Teslan ajoavustimien häiriöt aiheuttavat vaaraa ja päänsärkyä TM:n talvivertailussa
Ihan hyvä oikeastaan, että otat näitä esille. Muistuu taas mieleen, miksi lopetin TM:n tilauksen. Olisikohan iltamenot kuitenkin aiheuttaneet päänsärkyä. Aika törppöjä TM:n testaajat. Minulla on kolmas talvi nenossa Teslalla, eikä ole ongelmia ollut, eikä päänsärkyäkään. Sen olen huomannut, että 0% olut on ihan kelpoa tavaraa.
On vähintään epäkohteliasta vääristellä toisen tekstejä. Herkempi voi käsittää sellaisen jopa vi****luksi.
No oliko kommenttisi Lukijalle sitä alapäätä.
Mikä kommentti sinun mielestäsi oli sellainen?
Puutteet voivat joskus tuoda mukavasti haasteita elämään eikä pääse tylsistymään.
Tuota minä lainasin, omistasi.
Löytyy tälläinenkin vertailu, kilometrikustannukset täytyy tosin laskea uudelleen hintojen muututtua rajusti.
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/10b-2019/tm-vertailu-5-katumaasturia-5-voimalinjaa-viisi-tapaa-liikuttaa-katumaasturia/
Mitä sellaista Y tekee mitä vaikkapa Skoda Enyaq ei tee?
Olohuoneen sohvan parhailla katselupaikoilla on osassa moottoroitu jalkatuki ja osassa rahi, jolle voi nostaa jalat mukavasti eteensä. Työhuoneessa on moottoripöydän alla ylimääräinen jakkara samasta syystä. Kirjoitan tätä postia keittiön pöydän ääressä jalat suorana vastapäisellä tuolilla. Minä todella istun mukavasti niin autossa, kotona kuin töissäkin.
Minulla on ollut Finnair Plus Gold tai Platinum kortti jatkuvasti 1990-luvulta lähtien. Olen mielestäni istunut riittävästi pitkiä istuntoja pakotetun ryhdikkäästi pystyssä jalat korkealta tuolilta roikkuen, joten vältän tuota jalkojen verenkiertoa rasittavaa istumistapaa mikäli mahdollista. Autossa, myös sähköautossa, tästä matalan istuimen mukavuudesta saa jopa hyvää palkkaa pienemmän kulutuksen muodossa.
Ei ole minulta pois jos muut haluavat istua korkealla, mutta ei siihen mitään fysikaalista perustetta ole auton eikä ihmisen osalta.
Ei ole olevinaan mikään clever vaan on Tesla. Siihen Skoda ei pysty.
Olisit mennyt isommilla koneilla ja pisnesluokassa, niin olisit kokenut oikean autonmittaisen auton mukavuuden.
Tuohon on mahdoton vastata, muuta kuin että lue kaikki käyttötesti kustannukset mitä löydät. Autolle maistuu paljon muutakin salaattia kuin liikkeeseen tarvittavaa energiaa.
Ehkä Tesla onkin maastoon tarkoitettu.
TM:3.2022 Alusta ja ajettavuus
Ohjaus on tietokonepelin omainen ja ohjaustunto sen mukainen eli keinotekoinen. Kuljettaja, joka tietää miltä rengaspito tuntuu, pitää Model Y:n ohjausta epämiellyttävänä, koska rengaspitoa ei tunne. Tämä ei haittaa, jos on tottunut kääntämään ohjauspyörää suunnilleen haluamaansa suuntaan. Kyllä tämä menee sinne, minne ohjaa. Nopea ohjausvälitys ja tunnottomuus tekevät ohjauksesta kuitenkin epämääräisen, ja tarkka ajo kärsii.
Jousituksen kanssa Tesla on tehnyt suurimman virheen. Model Y:n kanssa olisi ollut tavallaan tilaisuus lyödä kunnari, koska joustovaraa olisi voinut laittaa reilusti. Jousitus on kuitenkin epämukava, muttei silti urheilullinen.
Kaupunkiajossa täristys on erittäin rasittavaa, ja myös maantiellä ja moottoritiellä lyhytliikkeinen ja kova jousitus on ärsyttävä. Jousituksen tomeruutta voi hyödyntää lähinnä moottoritien rampeissa, jos haluaa liittyä liikenteeseen reippaalla vauhdilla. Mutkaisella maantielläkin jousitus toimii, mutta sinne taas ohjaus ei houkuttele.
Tuo on yleinen ongelma istujilla, tuoli on liian korkea tai se säädetään liian korkealle eikä jalkapohjat saa lattiasta tukea. Siksi siellä lentokoneen takapenkissäkin on jalkatuki, jolle jalkaterät nostetaan. Silloin veri kiertää jaloissa ja jaksaa istua sen 10 tuntia.
Etupenkissä nostetaan jalat siten vähän ylemmäs, kun tilaa on. Mutta siinä saattaa paino mennä pois takamuksilta, joilla ihminen istuu parhaiten, ja alkaa alaselkää särkeä. Mutta sitä kompensoimaan on sitten säädöt 10 suuntaan.
Jos maasturin taustalla on ajatus huolettomasta autosta, jossa ei pohja tai helmat ota osumia pikkuteillä tai aurausvalleissa niin helposti kuin tavallisessa henkilöautossa, hyvä ratkaisu on valita esim. Skoda Octavia ja siihen huonon tien paketti (n. 195 €) eli korotettu jousitus + joitain suojamuoveja pohjaan. Taatusti ei tuolla tule ongelmaksi ajella Suomea ristiin rastiin eli mukavuus on riittävän hyvä. Kitkarenkaat talvella, niin ei melustakaan ole haittaa. Ilmanvastus pysyy korotetullakin versiolla kurissa eli auto on niin taloudellinen kuin valitulla tekniikalla mahdollista. Ja vaihtoehtojahan siihen riittää. Saattaa toki olla, ettei ihan kaikkiin versioihin korotettua jousitusta saa valittua.
Saman konsernin muissakin malleissa voi tämä optio olla olemassa, mutta hinnoittelulogiikka on jotain muuta kuin Skodalla.
Mutta miksi ihmeessä tekisi noin, kun voi valita ihan kunnollisen nelivetoisen ns. katumaasturin. Tai tietysti maasturinkin, jos budjetissa on siihen varaa. Esim. Discovery 4 tai 5 ovat hienostuneita autoja, joissa on hyvät tilat ja aito neliveto varsinkin jos ottaa optiona takatasauspyörästön lukon. Uusissa discoissakin ainakin oli abs-jarruilla toteutettu sutimisen esto vakiona, mutta olikohan 500,- optiona sai lukon. Keskitasauspyörästössä oli elektronisesti säätyvä lukko vakiona. Hieno auto, hyvin varustelu, jos niin haluaa, ja voi mennä ihan oikeasti maastoonkin. Vaan on kallis. Siksi maasturityyppiset autot nelivedolla ovat yleisempi valinta.
Yllä oleva lainaus on hyvä muistutus siitä, miksi lopetin TM:n tilauksen. En tiedä, mikä agenda TM:llä on suunnata artikkelinsa Teslaa tai Muskia vastaan, mutta niin se tekee.
Yleensä, kun lehdet tekevät arvosteluja, niissä ei toimittajat laskettele omiaan härskisti, mutta TM tekee Teslan kohdalla selkeän poikkeuksen. Niin kuin talvitestissä iso otsikko "Meidän pitää puhua p''kaa Teslasta" vai miten se meni. Voihan olla, että monet muutkin autotestit ovat samansuuntaisesti väritettyjä, mutta en taida olla lukenut testiä itsellä käytössä olevasta autosta kuin Teslan kohdalta. Sen muistan, että joku lehti arvosteli kauan sitten Disco 4:n ohjausta sen keveydestä. Minusta se oli mukava juuri sen keveyden takia. Volkkarin ohjaus, mitä vuokra-autoja olen ajanut, on ikävän voimakkaasti keskittävä. Mutta kuka tykkää mistäkin. Model Y:n jousituksessa tai ohjauksessa ei ole mitään vikaa.
Onneksi ei ole vikaa.
Arttu Toivonen
arttu.toivonen@iltalehti.fi
Sunnuntai 3.4.2022 klo 7:34
Suomen Tesla-omistajissa nousee kapina – autot katoavat korjaamoille kuukausiksi
Tesla-sähköauton hankkineiden keskuudessa nousee kapinahenki, kun autot jäävät Teslan merkkihuoltoon kuukausiksi.
Kiva kevennys. En minäkään TM:ää tilaa sen yleisen surkean laadun takia, mutta oman merkin mollaus olisi viimeinen syy lopettaa tilaus. Jos ei kestä palautetta omasta merkistä, siinä on oikeasti jotain vikaa.
Hölmöhän tuo TM:n kirjoitus on, ei ohjauksesta tunne rengaspitoa, vaan sen, kun pito heikentyy ja katoaa. Suurimmassa osassa maailmaa ei siis tunne mitään ja Suomessakin käytännössä vain talvella. Saa olla todella pyrkivä kuski, että ohjauksen toiminnalla on väliä. Jopa jenkkipickupia pystyy ajamaan, vaikka niissä onkin täysin p*ska ohjaus. Ihminen sopeutuu vaikka jenkin olemattomaan keskialueeseen tai voimakkaasti keskittävään ohjaukseen.
Fordin ohjausta on muuten kehuttu paljon myös TM:ssä. En ole huomannut, että siinä mitään muita parempaa olisi, mutta toimii useimmiten. Skotlannissa oli vuokra-autona Smax ja se keskitti tajuttomasti, ilmeisesti ohjaustehostin meni pois päältä keskiasennossa. Kovassa sivutuulessa oli tuskaa ajaa, kun rattia piti pitää vähän sivussa keskiasennosta ja siihen tarvitsi voimaa. Tyynellä ja isommalla kääntämiskulmalla oli ihan passeli ohjaus.
Kysymys ei ole siitä, kestänkö "oman merkin" mollausta. Ensinnäkään minulla ei ole "omaa merkkiä". Ford Mondeoita minulla on ollut monta peräkkäin, mutta ei sekään "oma merkki ollut". Paras niistä oli V6 bensakone Ghia farmari. Nyt on Tesla, aikaisemmin ei ole ollut Teslaa.
TM kirjoittaa Teslasta vihamielisesti ja se on se, mistä en pidä. Quun kopioimassa lainatussa tekstissäkin on yksi huvittava arvostelu, että Model Y:n jousitus on epämukava olematta urheilullinen. Yleensä TM kirjoittaa, että jousitus on joko mukava tai urheilullinen, mutta Teslan tapauksessa jousitus survotaan mahdollisimman voimallisesti maan rakoon. Autotoimittajat ovat ottaneet Teslan hampaisiinsa, mutta eivät ole ainakaan minun tietääkseni kertoneet siihen syytä.
Talvitestissä narisivat, että Model Y:n ikkuna ei sulkeutunut kokonaan. Meillä ei Model Y:n ikkunan sulkeutumisessa ole ollut kertaakaan häiriötä. Siis sana vastaan sana. En voi väittää, että TM:n tontut valehtelevat, mutta ei heidän kertomus pidä paikkaansakaan oman kokemukseni pohjalta. Jos oletetaan, että testiauton ikkunan sulkemisessa tosiaan sattui olemaan häiriö eikä testaajien itse aiheuttama "häiriö", niin oliko asia syytä esittää testissä tyyliin, että kaikissa Tesloissahan on ikkunassa vikaa?
Toinen ärsyttävä juttu talvitestissä oli ykskantaan todettu kommentti, että Model Y:n vakionopeuden säädin ei toimi. Teslan vakionopeuden säädintä ei saa päälle, jos ajo-olosuhde on huono. Vakionopeudensäädin ottaa huomioon edellä ajavan auton lisäksi muitakin tekijöitä, mm. säätää nopeuden kaarteissa, reagoi risteyksissä muihin autoihin, pysähtyy automaattisesti liikennevaloihin. Jos näkyvyys ei riitä vakkarin toimintoihin, niin sitä ei saa päälle tai se saattaa hidastaa nopeutta alle kuskin asettaman. On liian yksinkertaistettua sanoa vain, että se ei toimi, kun se ei toimi lumituiskussa. Se ei toimi niin kuin vähemmillä ominaisuuksilla varustetut vakkarit, jos on tarpeeksi huono näkyvyys, mutta toimii erinomaisesti, kun sää sallii. Olisihan asian voinut kertoa ammattimaisemmin, eikä kuin naapurin Penan vähälahjainen pikkuserkku. Penalta sitten taas saakin paljon asiantuntevammat mielipiteet kuin TM:lta.
Maailman eniten myyty automalli (Toyota corolla) on mollattu kaikissa vertailuissa viimeistenjoukkoon, vertailuissa voi pudota aivan erisyistä mitä kuluttaja arvostaa.
Ettei HybridRulesin kannata stressata Teslan arvosteluista.
Teslahan on Kalifornian myydyin lajinsa auto, sileällä kyyti on hyvää.
Kyllä jousitus voi olla kova olematta urheilullinen, pehmeä olematta mukava. Liian jäykkä jousitus on vain huono, ei sillä lujaa voi ajaa, kun pyörät eivät ole maassa koko ajan. Pehmeä, mutta huonosti vaimennettu jousitus on kuin vanhan amerikkalaisen auton jousitus, oksettava.
Vakkari, joka päättää menosta itse, ei ole tasanopeussäädin. Suomessa ei ole sanaa cruise controllille eikä nykyisistä sellaisista oikein edes tiedä mikä tarkoitus on. Ehkä itsepäinen nopeudensäädin voisi olla nimi. Jos sen toiminnalle on n kpl ehtoja, ei se toimi, kertoo sen miten vain. Ehkä se vain on liian vaikea tavalliselle ihmiselle.
Mukautuva älykäs vakionopeussäädin (ACC-i) toimii Corollassa erittäin hyvin, Aktiivinen kaistanseuranta (LTA) on ihan hanurista.
Corolla Trek vaikuttaa oikein kiinnostavalta.
Kukin tarpeidensa mukaan. Jos ajetaan teitä pitkin, Octavia huonontien paketilla on erittäin käyttökelpoinen ja kustannuksiltaan kilpailukykyinen vaihtoehto. Katumaastureissa pusketaan ilmaa ja kssvatetaan kulutusta ilman vastaavaa hyötyä.
Teslassa on vakkari erikseen ja automaattinen ajo on oma juttunsa. En kyllä tiedä, onko automaattisen ohjauksen aikana nopeuden säätö samojen ohjelmien takana kuin vakkarissakin. Teslan vakkari ei säädä nopeutta, jos auto ei saa luotettavaa infoa kameroilta. Rankka vesisade, etukamerat peitossa tai lumituisku esimerkiksi voivat estää sen toiminnan. Olen huomannut myös, että matalalta paistava voimakas vasta-aurinko aiheuttaa, että vakkari ei joko mene päälle tai sitten se alentaa nopeutta pyydetystäkin jonkin aikaa. On eri asia, miten siihen ominaisuuteen suhtautuu, mutta se toimii hienosti ja paljon monipuolisemmin kuin yleensä vakkarit. Jos testissä halutaan jakaa vääristelemätöntä infoa, kerrotaan asia kuten se on eikä väitetä, että vakkari ei toimi. Oletettavasti Teslan vakkari on turvallisuuden kannalta parempi kuin vakkari, joka tunnistaa ainoastaan etäisyyden edellä kulkevaan autoon. Tai vakkari, joka pelkästään pitää yllä asetettua nopeutta. Mökille mennessä ajan n. 25km mutkaista ja mäkistä asfalttitietä, jota oli mahdoton ajaa mukavasti vain etäisyyden tunnistavalla vakkarilla. Auto kiihdytti ylämäkeen mutkaan, että oli monesti pakko jarruttaa. Tesla menee hallitusti nopeutta alentaen mutkiin. Tiellä on 60km/h rajoitus ja kun vakkarin asettaa siihen, niin voi ajaa koko tien mukavasti kahta kohtaa lukuunottamatta, joissa näkyvyys eteenpäin katoaa hetkeksi mäen yläkuolokohdan takia toisessa ja mäen laella olevan jyrkän mutkan kohdalla toisessa. Aika harvoin talvellakaan lumimyräkässä ajetaan. Jos ajetaan, niin ei vakkaria tulisikaan käyttää.
Model Y:n pyörät kyllä pysyvät tiessä hyvn ja sillä on mukava ajaa pitkääkin matkaa. Kovempi jousitus siinä on kuin Model X:ssä, mutta jos TM:n testi ei olisi maininnut Model Y:n jousituksesta, en olisi kiinnittänyt siihen mitään huomiota.
Sinäkin oletat testien perusteella, että Model Y:n jousituksessa olisi oikeasti jotain poikkevaa siinä skaalassa, missä autojen jousitukset normaalisti olevat. Autojen kesken on eroja, mutta ei Model Y:n josuitus mikään ongelma ole, ihan hyvä auto se on ajaa.
No, niinpä onkin, eukun?
https://wp.tekniikanmaailma.fi/nakoislehti/lue/15-2019-nakoislehti/42-106?_gl=1*1l4d2td*_ga*MTkzNzU0Njc0Mi4xNjQxNDA1MzQ4*_ga_CRRSX88MGG*MTY3MjI5MTE5MS4xNTM0LjEuMTY3MjI5MjA3Ny4yMC4wLjA.&_ga=2.201820439.742645039.1671191099-1937546742.1641405348
https://vanha.tekniikanmaailma.fi/digilehti/09-2002-nakoislehti/28-291
https://vanha.tekniikanmaailma.fi/digilehti/16-1992-nakoislehti/36-410
https://vanha.tekniikanmaailma.fi/digilehti/20-1983-nakoislehti/51-1071
https://www.apu.fi/artikkelit/vertailussa-honda-fr-v-mazda-5-opel-zafira-renault-grand-scenic-toyota-corolla-verso-ja
Ducatossa ja sen sisarissa on samanlainen surkeasti toimiva vakkari ainakin joissakin vuosimalleissa. Nopeus vaihtelee +-7 km/h ja säädin tähtää keskinopeuteen. Välillä mennään täydellä kaasulla ylämäkeen ja laella tuntuu kuin ralliautossa olisi. Alamäessä vastaavasti nopeus tippuu juuri ennen ylämäkeä ja ylämäessä taas täysi kaasu. Raivostuttava ajaa, mutta voi käyttää tasaisella. Toisen edellä ajaessa on melkein pakko ottaa vakkari pois päältä, ei sitä nopeudenvaihtelua kestä kukaan. Ja kameran kohdalla saa olla tarkkana tai vakkari pois.
Siis samanlainen kuin missä? Teslan vakkari toimii hienosti, mutta tuo mökkitiejuttu koski aikaisempia autojani, joissa vakkari piti auton nopeuden tasaisena eikä osannut hidastaa, kun oli tarpeen. Selkeimmin näkyi, kun auto kiihdytti ylämäessä, jonka jälkeen oli mutka. Säädössä olevan "hystereesin" takia vauhti meni mäen päällä jo hetkeksi överiksi ja kun säätimen asetusarvokin oli liikaa mutkaan, oli pakko jarruttaa. Käytännössä tuli sitten ajettuakin ilman vakkaria tuo tie. Mutta Teslan vakkari säätää nopeutta kaarteissa alaspäin. Ainakin minun mielestäni sopivasti. Sitä olen miettinyt, että millä periaatteella auto mahtaa päättää paljonko nopeutta lasketaan missäkin mutkassa. Että osaako ohjelma analysoida kaarteen jyrkkyyden ja alentaa nopeutta eri tavalla eri kaarteissa. Pitäisi joskus asiaa tutkia. Liikennevaloihin vakkari osaa pysäyttää auton hyvin keula viivan kohdalle. Tietysti asiassa on kääntöpuolena, että vakkari ei pysy päällä, jos näkyvyys ei riitä kameroille. Sitä tapahtuu harvoin, mutta huonolla ajokelillä sitä esiintyy. Koska kaikkea ei voi saada, niin pidän tuota vakkaria kuitenkin parempana kuin "tyhmää", vain nopeutta säätävää vakkaria. TM:n testissä käännetään valkoinen mustaksi ja väitetään, että Model Y:n vakkari ei toimi.
Talviauto 2022: Teslan ajoavustimien häiriöt aiheuttavat vaaraa ja päänsärkyä TM:n talvivertailussa
Ihan hyvä oikeastaan, että otat näitä esille. Muistuu taas mieleen, miksi lopetin TM:n tilauksen. Olisikohan iltamenot kuitenkin aiheuttaneet päänsärkyä. Aika törppöjä TM:n testaajat. Minulla on kolmas talvi nenossa Teslalla, eikä ole ongelmia ollut, eikä päänsärkyäkään. Sen olen huomannut, että 0% olut on ihan kelpoa tavaraa.