Turhaksi kokemasi varuste jota muut arvostavat?

110 kommenttia
«134

Turhia varusteita löytyy monesta autosta mutta onko jotain varustetta mitä et kaipaa vaikka muut kaipaavatkin? Minulla tuollainen varuste on ristiselän tuen säätö . Niissä autoissa(ni) jossa sitä ei ole, selkänoja on erinomainen ja niissä autoissa, joissa se löytyy selkänojan saa säädettyä sillä vain yhtä hyväksi kuin sellaisen jossa säätöä ei ole tai huonommaksi (tai paljon huonommaksi). Pahimmillaan vielä joissain autoissa tulee säädettäessa patti selän taakse.

  
  • Omassa autossani kaikki lisävarusteet ovat erinomaisia. Kuljettajan istuimessa on kaikki mitä kuljettaja tarvitsee, pidemmillä matkoilla säädöt korostuvat. Otit esiin ristiselän säädön, en koe mitään ongelmaa tässäkään toiminnossa. Autoissa on eroja sekin pitää huomioida. Vakioistuimet ovat vaatimattomia, siksi arvostan oman autoni yksilöllistä varustelua.

      
  • Kahvikupin ilmestyminen mittaristoon pimputuksen kera.

      1
  • muokattu 04.07.2023 09:10

    @tracktest kirjoitti:
    Omassa autossani kaikki lisävarusteet ovat erinomaisia. Kuljettajan istuimessa on kaikki mitä kuljettaja tarvitsee, pidemmillä matkoilla säädöt korostuvat.

    Eikö tuo nyt tarkoita suoraan sitä että istuin on huono? Itse en tarvitse mitään istuimen säätöä pitkällä enkä lyhyellä matkalla, kunhan kaikki on kohdallaan. Säätöjä tarvitaan sitten, kun joku toinen käy välillä ajamassa.

      
  • muokattu 04.07.2023 09:40

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Omassa autossani kaikki lisävarusteet ovat erinomaisia. Kuljettajan istuimessa on kaikki mitä kuljettaja tarvitsee, pidemmillä matkoilla säädöt korostuvat.

    Eikö tuo nyt tarkoita suoraan sitä että istuin on huono? Itse en tarvitse mitään istuimen säätöä pitkällä enkä lyhyellä matkalla, kunhan istuin, ratti ja polkimet on kohdallaan. Säätöjä tarvitaan sitten, kun joku toinen käy välillä ajamassa.

    Tulkintasi on väärä, ei tarkoita. Jokainen ihminen on yksilöllinen, selkä on yksilöllinen ei samasta muotista saa kaikille sopivaa istuinta. Säätöjen merkitys korostuu, hyvin tuettu ristiselkä on tärkeää huomioida. Istuin kannattaakin säätää niin, että alaselän kohdalla tuntuu selkeästi tuki istuimen selkänojasta. Ratin säädöt etäisyyden ja korkeuden kanssa takaavat täydellisen ja yksilöllisen ajoasennon. Muistipaikat ovat myös erinomainen varuste, napista saa aina tarvittaessa omat yksilölliset valinnat ilman säätöjä. Vakioistuimet ovat vaatimattomia, mutta jokainen voi olla asiasta mitä mieltä huvittaa.

      2
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Turhia varusteita löytyy monesta autosta mutta onko jotain varustetta mitä et kaipaa vaikka muut kaipaavatkin? Minulla tuollainen varuste on ristiselän tuen säätö . Niissä autoissa(ni) jossa sitä ei ole, selkänoja on erinomainen ja niissä autoissa, joissa se löytyy selkänojan saa säädettyä sillä vain yhtä hyväksi kuin sellaisen jossa säätöä ei ole tai huonommaksi (tai paljon huonommaksi). Pahimmillaan vielä joissain autoissa tulee säädettäessa patti selän taakse.

    Oho, minulle ristiseläntuen säätö on todella tärkeä. Toki penkki voi säätämättäkin voi osua kohdilleen, mutta yksi auto on aikoinaan jäänyt ostamatta säädön puutteen takia, ja nykyinenkin kakkosauto olisi muuten kaikin puolin hyvä, mutta selkä ei tyykkää kun ristiselän tukea ei saa säädettyä kohdilleen (eli pattia pois).

      
  • muokattu 04.07.2023 10:42

    @Josef kirjoitti:
    Kahvikupin ilmestyminen mittaristoon pimputuksen kera.

    Onneksi tuon sai kytkettyä pois päältä. Jonkin aikaa sitä kuuntelin, kunnes kyllästyin sen epäloogisuuteen.

    Toinen turha varuste on tavaratilan kassikoukut. Ne ei kuitenkaan sovi omiin kauppakasseihin. Parempi olisi sidontalenkit tavaratilan etuosassa ylhäällä. Edellisessä autossani oli, nykyisessä on vain alhaalla. Nyt kauppakasseja paikoillaan pitävä liina koukkaa suojaverhon kotelon takaa.

      
  • muokattu 04.07.2023 11:36

    @M880 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Turhia varusteita löytyy monesta autosta mutta onko jotain varustetta mitä et kaipaa vaikka muut kaipaavatkin? Minulla tuollainen varuste on ristiselän tuen säätö . Niissä autoissa(ni) jossa sitä ei ole, selkänoja on erinomainen ja niissä autoissa, joissa se löytyy selkänojan saa säädettyä sillä vain yhtä hyväksi kuin sellaisen jossa säätöä ei ole tai huonommaksi (tai paljon huonommaksi). Pahimmillaan vielä joissain autoissa tulee säädettäessa patti selän taakse.

    Oho, minulle ristiseläntuen säätö on todella tärkeä. Toki penkki voi säätämättäkin voi osua kohdilleen, mutta yksi auto on aikoinaan jäänyt ostamatta säädön puutteen takia, ja nykyinenkin kakkosauto olisi muuten kaikin puolin hyvä, mutta selkä ei tyykkää kun ristiselän tukea ei saa säädettyä kohdilleen (eli pattia pois).

    Mulle riittää, että tuo patti on aina poissa eli en tarvitse säätöä. Toki, jos selkänoja ei olisi jo muutenkin oikean mallinen niin tarvitsisin. Esim. VW Venton istuin oli aikanaan sellainen kuin hartioiden takana olisi ollut lankku poikittain eikä siinä ollut mahdollisuutta säätää mitenkään sitä pois.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Turhia varusteita löytyy monesta autosta mutta onko jotain varustetta mitä et kaipaa vaikka muut kaipaavatkin? Minulla tuollainen varuste on ristiselän tuen säätö . Niissä autoissa(ni) jossa sitä ei ole, selkänoja on erinomainen ja niissä autoissa, joissa se löytyy selkänojan saa säädettyä sillä vain yhtä hyväksi kuin sellaisen jossa säätöä ei ole tai huonommaksi (tai paljon huonommaksi). Pahimmillaan vielä joissain autoissa tulee säädettäessa patti selän taakse.

    Oho, minulle ristiseläntuen säätö on todella tärkeä. Toki penkki voi säätämättäkin voi osua kohdilleen, mutta yksi auto on aikoinaan jäänyt ostamatta säädön puutteen takia, ja nykyinenkin kakkosauto olisi muuten kaikin puolin hyvä, mutta selkä ei tyykkää kun ristiselän tukea ei saa säädettyä kohdilleen (eli pattia pois).

    Mulle riittää, että tuo patti on aina poissa eli en tarvitse säätöä.

    Voi olla että riittäisi minullekin, ongelma tulee silloin kun se patti on siinä eikä sitä saa säädettyä pois.

      1
  • muokattu 04.07.2023 11:45

    @tracktest kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Omassa autossani kaikki lisävarusteet ovat erinomaisia. Kuljettajan istuimessa on kaikki mitä kuljettaja tarvitsee, pidemmillä matkoilla säädöt korostuvat.

    Eikö tuo nyt tarkoita suoraan sitä että istuin on huono? Itse en tarvitse mitään istuimen säätöä pitkällä enkä lyhyellä matkalla, kunhan istuin, ratti ja polkimet on kohdallaan. Säätöjä tarvitaan sitten, kun joku toinen käy välillä ajamassa.

    Tulkintasi on väärä, ei tarkoita. Jokainen ihminen on yksilöllinen, selkä on yksilöllinen ei samasta muotista saa kaikille sopivaa istuinta. Säätöjen merkitys korostuu, hyvin tuettu ristiselkä on tärkeää huomioida. Istuin kannattaakin säätää niin, että alaselän kohdalla tuntuu selkeästi tuki istuimen selkänojasta. Ratin säädöt etäisyyden ja korkeuden kanssa takaavat täydellisen ja yksilöllisen ajoasennon. Muistipaikat ovat myös erinomainen varuste, napista saa aina tarvittaessa omat yksilölliset valinnat ilman säätöjä. Vakioistuimet ovat vaatimattomia, mutta jokainen voi olla asiasta mitä mieltä huvittaa.

    Tarkoitan sitä, että kun kaikki on kohdallaan et tarvitse säätöjä ollenkaan (paitsi jos ajat välillä korkeapohjaisilla kengillä ja välillä matalapohjaisilla). Eihän se pitkä ajomatka muuta säädöissä mitään - vai muuttaako? Istuin ja ajoasento mikä on pitkällä matkalla hyvä on sitä myös lyhyellä.

      
  • Äkkiseltään ei tule mieleeni mitään "oikeaa" varustetta jota en käyttäisi. Adaptiivinen vakkari, pilot assist (se joka ohjaa itse muutaman sekunnin), tuulilasinlämmitin ja moni muu on aktiivikäytössä. Työkaveri taas ruksaa kaikki avustimet aina pois.

    Sitten on jotain sellaisia joita en pidä varusteina ollenkaan, kuten joku "tunnelmavalon värin valinta". Ilmeisesti se tunnelmavalo on joku yksittäinen huomaamaton ledi jossain. Samoin tietoviihdejärjestelmässä on jotain appeja joita en koskaan käytä.

    Niin, ja toki sitten haittavarusteet, kuten liian isot vanteet yhdistettynä liian leveisiin ja matalaprofiilisiin renkaisiin ja jäykistettyyn alustaan. Lelut on asia erikseen, mutta liikenteessä noilla pilataan auton mukavuus.

      1
  • muokattu 04.07.2023 12:16

    @M880 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Turhia varusteita löytyy monesta autosta mutta onko jotain varustetta mitä et kaipaa vaikka muut kaipaavatkin? Minulla tuollainen varuste on ristiselän tuen säätö . Niissä autoissa(ni) jossa sitä ei ole, selkänoja on erinomainen ja niissä autoissa, joissa se löytyy selkänojan saa säädettyä sillä vain yhtä hyväksi kuin sellaisen jossa säätöä ei ole tai huonommaksi (tai paljon huonommaksi). Pahimmillaan vielä joissain autoissa tulee säädettäessa patti selän taakse.

    Oho, minulle ristiseläntuen säätö on todella tärkeä. Toki penkki voi säätämättäkin voi osua kohdilleen, mutta yksi auto on aikoinaan jäänyt ostamatta säädön puutteen takia, ja nykyinenkin kakkosauto olisi muuten kaikin puolin hyvä, mutta selkä ei tyykkää kun ristiselän tukea ei saa säädettyä kohdilleen (eli pattia pois).

    Mulle riittää, että tuo patti on aina poissa eli en tarvitse säätöä.

    Voi olla että riittäisi minullekin, ongelma tulee silloin kun se patti on siinä eikä sitä saa säädettyä pois.

    Varmaankin tuo että mainitsin tuon ristiselän tuen säädön johtuu siitä, että tosiaankin niissä istuimissa joissa sitä ei minulla ole ollut, on selkänoja ollut minulle juuri oikeanlainen eikä niissä joissa ristiselän tuen säätö on ollut ole selkänojaa saanut muokattua yhtään noita em. autoja paremmaksi - huonommaksi kylläkin. Pitää mainita esimerkkinä huonosta selkänojan säädöstä Skania-kuorma-auton säädöt, jossa voi erikseen laskea paineilmaa selkänojan alaosaan ja keskiosaan, jolloin molempiin saa tehtyä epämukavan pakkulan selän taakse - ja kuorma-auton istuimet sentään tehdään todella paljon ajaville ihmisille.

      
  • Mukitelineitä en tarvitse. Joillekin lienevät tärkeät.

      
  • @Yosemite kirjoitti:
    Mukitelineitä en tarvitse. Joillekin lienevät tärkeät.

    Ja kun muki/tölkki on killitetty tyhjiin, telinekin tulee täysin tapeettomaksi ja tyhjä törpäkkö viskataan ikkunasta tiensivuun.
    Ihmetyttää miten joillakin ihmisillä on tarve ryystää jotain juotavaa jatkuvasti, että mukikin pitää olla välittömästi käden ulottuvilla kun suuta kuivaa.

    Turha varuste on siitä keskustelevisiosta melkein kaikkien auton toimintojen ohjaus. Onhan se auton valmistajalle halvin ja kustannustehokkain tapa tehdä eri toimintojen ohjaus, mutta on rasittavaa autoilijalle etsiä sieltä valikoista, että mistähän mikäkin säätö löytyy. Kunnon nupit ja napit ne olla pitää.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Turhia varusteita löytyy monesta autosta mutta onko jotain varustetta mitä et kaipaa vaikka muut kaipaavatkin? Minulla tuollainen varuste on ristiselän tuen säätö . Niissä autoissa(ni) jossa sitä ei ole, selkänoja on erinomainen ja niissä autoissa, joissa se löytyy selkänojan saa säädettyä sillä vain yhtä hyväksi kuin sellaisen jossa säätöä ei ole tai huonommaksi (tai paljon huonommaksi). Pahimmillaan vielä joissain autoissa tulee säädettäessa patti selän taakse.

    Olet onneksesi riittävän keskimääräisen kokoinen, että valmistajille on kaupallisesti järkevää tehdä sinulle sopiva istuin. Mitä kauemmas keskimääräisen kuljettajan koosta mennään, sitä vaikeammaksi muodostyy löytää hyvä kompromissi ilman säätöjä.

    Edellisessä autossani oli sattumalta sekä ristiselän kaaren että myös istuimen selkänojan leveyden säätö auton uutena tilanneen ensimmäisen omistajan jäljiltä, vaikka tuo ei ollutkaan omalla vaatimuslistallani.

    Minulla ja vaimollani on reilu pituusero ja tuon varusteen minun autossani koettuaan hän teki siitä saman tien pakollisen valinnan myös perheen seuraavissa autoissa. Miten ihmeessä arvelet suunnittelijan rakentavan sekä 5% naiselle (alarajalla) että 5% miehen rajoilla olevalle yhteisen molemmille toimivan istuimen antamatta kuljettajalle (ja matkustajalle) mahdollisuutta säätää selkänojan kaarta? Sinun kehumasi hyvä selän tuki pitää olla eri kokoiselle ihmiselle aivan eri paikassa, joten sinun mitoistasi poikkeava kuljettaja tarvitsee sitä, vaikka sinä et tarvitsisikaan.

    Lisään turhakkeidesi listalle myös istuimen leveyssäädön. Sekin on aiona tapa, jolla minun 181 cm / 65 kilolleni saa sopivan selkänojan. Ellei leveyssäätöä ole, istuin on aina minulle toivottoman leveä eikä vahvastikaan muotoillun istuimen keskellä selkää oleva leveä suora levy tarjoa minulle sivutukea. Säädettävän mukavuusistuimen säätörullasta sivutyynyihin painetta lisäämällä istuimen kyljet ottavat kuljettajan syleilyynsä jopa niin tiukasti, että se alkaa ahdistaa hengitystä. Suoralla tiellä ja mutkissa tulee aika luonnostaan käytetyksi eri asetuksia.

    Eli siis vaikka sinä et tarvitsekaan säätöjä, joku samanlaista autoa ajava eri kokoinen saattaa hyvinkin tarvita. Jos valmistaja haluaa myydä autojaan eri kokoisille kuljettajille, säädettävällä istuimella voi miellyttää useampaa ostajaa.

      1
  • muokattu 04.07.2023 16:48

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Omassa autossani kaikki lisävarusteet ovat erinomaisia. Kuljettajan istuimessa on kaikki mitä kuljettaja tarvitsee, pidemmillä matkoilla säädöt korostuvat.

    Eikö tuo nyt tarkoita suoraan sitä että istuin on huono? Itse en tarvitse mitään istuimen säätöä pitkällä enkä lyhyellä matkalla, kunhan kaikki on kohdallaan. Säätöjä tarvitaan sitten, kun joku toinen käy välillä ajamassa.

    Ei, koska väsyessään ainakin minun selkäni haluaa lisää tukea, jota lisään säätöpanelista matkan edistyessä.

    Hyvin nukutun yön jälkeen seuraavana aamuna edellisen illan säätö tuntuu aivan liian jyrkältä, joten vähennän tukea ennen kuin lähden uudelleen ajamaan. Siinä asetuksessa se myös pysyy kunnes ajan seuraavan kerran useamman tunnin rupeaman. Istuin on tunnin tai pari oikein mukava, mutta sitten tekee mieli vähitellen lisätä ristiselän tukea. Tämä ei ole ikäkysymys, koska huomasi saman ilmiön jo uudessa Volvo 740 GLE:ssä. En pysty valitsemaan mitään yhtä asetusta mukavimmaksi, koska mukavuus riippuu tilanteesta.

    Istuimen leveyssäätö taas riippuu tieosuudesta. Tampereelta on mukava ajaa Ylöjärven ohitse hieman väljemmin, sitten Kurun mutkissa istuin ottaa kuljettajan tiukasti kiinni. Alavuden ohitse mennään taas leppoisammin, kunnen Alajärven ja Vimpelin tienoilla lisään sivutukea.

    Miksi tämä pitäisi valita kerralla koko auton iäksi, kun vartalo selvästi haluaa vaihtelua?

    Toisen kuskin tunnistan kyllä varmasti omasta autostani. Vaikka autoani lainannut kuljettaja palauttaisikin perusasetukset minun malliini, "joku on istunut tuolissani" on täysin selvää ja perheen kesken väittäisin jopa sokkotestissä osaavani erottaa kuka se edellinen kuljettaja oli, jos hän sääti istuimen itselleen sopivaksi. Vaimoni jäljiltä ristiselän kaari loppuu aivan liian alas. Pojista toinen on hieman minua pidempi ja toinen on niin paljon leveäharteisempi, että istuimen leveys paljastaa hänet.

    Yhden koon sukahousut sopivat yhdelle koolle, mutta me kaikki emme ole sitä samaa kokoa.

      1
  • @Herbert kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:
    Kahvikupin ilmestyminen mittaristoon pimputuksen kera.

    Onneksi tuon sai kytkettyä pois päältä. Jonkin aikaa sitä kuuntelin, kunnes kyllästyin sen epäloogisuuteen.

    Omassa autossani tunnistan lähes aina itse aiheuttamani syyn kahvikupin tarjoamiseen. Aiemmin laitoin osan siitä väärin rengastetun auton piikkiin (edelliselläkin omistajalla oli mennyt hermot samasta syystä), mutta nyt kunnon renkailla syy on lähes aina omani ja tiedän kyllä mistä auto tauon tarpeen päätteli.

    Vaimoni uudemman saman merkkisen auton tunnistuslogiikka on jo niin paljon epämääräisempi, että sen tarjoaman kahvikupin syytä en yleensä tunnista. Tämä on kieltämättä ärsyttävää, koska kehotettua taukoa on heikompi motivaatio noudattaa, jos sitä tarjotaan syystä jota kuljettaja ei itse tunnista.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Sitten on jotain sellaisia joita en pidä varusteina ollenkaan, kuten joku "tunnelmavalon värin valinta". Ilmeisesti se tunnelmavalo on joku yksittäinen huomaamaton ledi jossain. Samoin tietoviihdejärjestelmässä on jotain appeja joita en koskaan käytä.

    Ollaan vissiin erilaisia entisiä nuoria, kun Rouvan autossa tuo koko sisustuksen valaistuksen värin vaihtava tunnelmavalaistus todella vaihtaa väriään osin vuodenaikojen ja osin mielialojen mukaan. Yleensä se silti palaa aina hetken kuluttua kaikkien suosikkiin upeaan violettiin "purpe dawn" tai jotain sellaista.

    Ilmankin pärjäisi hyvin, mutta meille tämä on kaunista turhuutta, jota myös käytetään.

    Niin, ja toki sitten haittavarusteet, kuten liian isot vanteet yhdistettynä liian leveisiin ja matalaprofiilisiin renkaisiin ja jäykistettyyn alustaan. Lelut on asia erikseen, mutta liikenteessä noilla pilataan auton mukavuus.

    Ja ulkonäkö. Henkilöauton 22" vanteille ja 25 - 35 profiilisille renkaille on käyttökohteensa, jonka ymmärrän hyvin. Mutta siihen tilanteeseen, jossa noita tarvitaan, en mene nelosdieselillä, en vakioalustalla enkä vakiojarruilla.

    Jos ison vanteen läpi näkyy vaikkapa Brembon kirkasvärinen 6-mäntäinen jarrusatula rutistamassa levyn täyttävää läpiammuttua hyvin tuulettuvaa valtavaa levyä ja jos auto vielä makaa kynnykset tontissa renkaiden takaa pilkottavien coiloverien varassa, on homma kunnossa. Valtavan vanteen läpi näkyvä minimaalisen kokoinen takajarrulevy (jarrurummusta puhumattakaan!) näyttää yksinkertaisesti naurettavalta teinituunaukselta.

      
  • Meillä turhuudeksi on jäänyt pysäköintiassistentti. Kaikki kuljettajat pysäköivät autonsa sen verran tarkasti ja ahtaaseen paikkaan mieluimmin peruuttaen, että kuljettajaa tarkemmalla toleranssilla pysäköivän automatiikan kyydissä ei uskalla istua katsomassa mitä auto touhuaa kun se itse ottaa kontrollin tutkiensa avulla.

    Niin ahdas paikka johon auto ei omin käsin taivu jää käyttämättä.

      
  • Sen jälkeen kun pissapoikakin tuli sähkökäyttöiseksi kaikki muu on turhaa, mikä ei liity turvallisuusvarusteisiin.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Turhia varusteita löytyy monesta autosta mutta onko jotain varustetta mitä et kaipaa vaikka muut kaipaavatkin? Minulla tuollainen varuste on ristiselän tuen säätö . Niissä autoissa(ni) jossa sitä ei ole, selkänoja on erinomainen ja niissä autoissa, joissa se löytyy selkänojan saa säädettyä sillä vain yhtä hyväksi kuin sellaisen jossa säätöä ei ole tai huonommaksi (tai paljon huonommaksi). Pahimmillaan vielä joissain autoissa tulee säädettäessa patti selän taakse.

    Olet onneksesi riittävän keskimääräisen kokoinen, että valmistajille on kaupallisesti järkevää tehdä sinulle sopiva istuin. Mitä kauemmas keskimääräisen kuljettajan koosta mennään, sitä vaikeammaksi muodostyy löytää hyvä kompromissi ilman säätöjä.

    Edellisessä autossani oli sattumalta sekä ristiselän kaaren että myös istuimen selkänojan leveyden säätö auton uutena tilanneen ensimmäisen omistajan jäljiltä, vaikka tuo ei ollutkaan omalla vaatimuslistallani.

    Minulla ja vaimollani on reilu pituusero ja tuon varusteen minun autossani koettuaan hän teki siitä saman tien pakollisen valinnan myös perheen seuraavissa autoissa. Miten ihmeessä arvelet suunnittelijan rakentavan sekä 5% naiselle (alarajalla) että 5% miehen rajoilla olevalle yhteisen molemmille toimivan istuimen antamatta kuljettajalle (ja matkustajalle) mahdollisuutta säätää selkänojan kaarta? Sinun kehumasi hyvä selän tuki pitää olla eri kokoiselle ihmiselle aivan eri paikassa, joten sinun mitoistasi poikkeava kuljettaja tarvitsee sitä, vaikka sinä et tarvitsisikaan.

    Lisään turhakkeidesi listalle myös istuimen leveyssäädön. Sekin on aiona tapa, jolla minun 181 cm / 65 kilolleni saa sopivan selkänojan. Ellei leveyssäätöä ole, istuin on aina minulle toivottoman leveä eikä vahvastikaan muotoillun istuimen keskellä selkää oleva leveä suora levy tarjoa minulle sivutukea. Säädettävän mukavuusistuimen säätörullasta sivutyynyihin painetta lisäämällä istuimen kyljet ottavat kuljettajan syleilyynsä jopa niin tiukasti, että se alkaa ahdistaa hengitystä. Suoralla tiellä ja mutkissa tulee aika luonnostaan käytetyksi eri asetuksia.

    Eli siis vaikka sinä et tarvitsekaan säätöjä, joku samanlaista autoa ajava eri kokoinen saattaa hyvinkin tarvita. Jos valmistaja haluaa myydä autojaan eri kokoisille kuljettajille, säädettävällä istuimella voi miellyttää useampaa ostajaa.

    Istuimet varmaan tehdään 192 cm / 94 kg miehille kun olen juuri se joka ei kaipaa ristiselän tuen säätöä ja muutenkin autojeni sekä työpaikan autojen istuimet sopivat?

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Omassa autossani kaikki lisävarusteet ovat erinomaisia. Kuljettajan istuimessa on kaikki mitä kuljettaja tarvitsee, pidemmillä matkoilla säädöt korostuvat.

    Eikö tuo nyt tarkoita suoraan sitä että istuin on huono? Itse en tarvitse mitään istuimen säätöä pitkällä enkä lyhyellä matkalla, kunhan kaikki on kohdallaan. Säätöjä tarvitaan sitten, kun joku toinen käy välillä ajamassa.

    Ei, koska väsyessään ainakin minun selkäni haluaa lisää tukea, jota lisään säätöpanelista matkan edistyessä.

    Autoillani en ole tullut tuollaisesta asiasta tietoiseksi koskaan - moottoripyörällä kyllä olen kun takapuoli puutuu. Olisipa kotonakin edes yksi yhtä hyvä istuin kuin autossa.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Meillä turhuudeksi on jäänyt pysäköintiassistentti. Kaikki kuljettajat pysäköivät autonsa sen verran tarkasti ja ahtaaseen paikkaan mieluimmin peruuttaen, että kuljettajaa tarkemmalla toleranssilla pysäköivän automatiikan kyydissä ei uskalla istua katsomassa mitä auto touhuaa kun se itse ottaa kontrollin tutkiensa avulla.

    Niin ahdas paikka johon auto ei omin käsin taivu jää käyttämättä.

    Minäkään en uskalla tuota käyttää.

      
  • Kysymys on hankala, koska sen lisäksi, että itse kokee varusteen turhaksi, pitäisi tietää, että muut arvostavat sitä.

    Turhien varusteiden lisäksi on olemassa hauskoja tai hyvää tuulta tuovia varusteita, joita ilman pärjäisi hyvin, mutta tylsemmin. Niistäkin on vaikea tietää, arvostavatko muut niitä.

      1
  • Homma menee turhan monimutkaiseksi, jos pitää miettiä mistä naapuri pitää. :smile:

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Homma menee turhan monimutkaiseksi, jos pitää miettiä mistä naapuri pitää. :smile:

    Sitä minäkin. Aloittajan kysymys kuitenkin sisältää vaatimuksen, että vain omasta mielestä turhat, mutta muiden arvostamat varusteet huomioidaan.

      1
  • Voidaan tietysti pohtia, mitä tarkoittaa muut. Onko ne kaikki muut, 90% vai 50% muista. Ehkä sittenkin voidaan jättää tuon spekulointi vähemmälle. Esim. kassikoukkuja TM:n koeajoissa kehutaan tai niiden puutetta moititaan. Se riittää minulle perusteeksi, vaikken tuon syvempää analyysiä olekaan tehnyt.

    Tänään tuli mieleen seuraava varuste: Vilkku, joka vilkuu kolme kertaa, kun painaa viiksestä kerran. Tuonkin olen kytkenyt pois päältä. On hyvin harvinaisia tilanteet, joissa tuota ominaisuutta voisi käyttää.

    Taitaa valikossa olla muitakin ominaisuuksia, joita en ole ruksannut aktiiviseksi.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Voidaan tietysti pohtia, mitä tarkoittaa muut. Onko ne kaikki muut, 90% vai 50% muista. Ehkä sittenkin voidaan jättää tuon spekulointi vähemmälle. Esim. kassikoukkuja TM:n koeajoissa kehutaan tai niiden puutetta moititaan. Se riittää minulle perusteeksi, vaikken tuon syvempää analyysiä olekaan tehnyt.

    Tänään tuli mieleen seuraava varuste: Vilkku, joka vilkuu kolme kertaa, kun painaa viiksestä kerran. Tuonkin olen kytkenyt pois päältä. On hyvin harvinaisia tilanteet, joissa tuota ominaisuutta voisi käyttää.

    Taitaa valikossa olla muitakin ominaisuuksia, joita en ole ruksannut aktiiviseksi.

    Kuinka monta kertaa autossasi vilkkuu ns. kaistanvaihtovilkku?

      
  • Kaistanvaihtovilkku on todella kätevä, hyvä ja paljon käytetty ominaisuus.

    Ainoa haitta on, jos puhuu käsillä ja vahingossa vilkkuviiksi heilahtaa, niin kolme väärää vilkautusta muille tienkäyttäjille.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Voidaan tietysti pohtia, mitä tarkoittaa muut. Onko ne kaikki muut, 90% vai 50% muista. Ehkä sittenkin voidaan jättää tuon spekulointi vähemmälle. Esim. kassikoukkuja TM:n koeajoissa kehutaan tai niiden puutetta moititaan. Se riittää minulle perusteeksi, vaikken tuon syvempää analyysiä olekaan tehnyt.

    Tänään tuli mieleen seuraava varuste: Vilkku, joka vilkuu kolme kertaa, kun painaa viiksestä kerran. Tuonkin olen kytkenyt pois päältä. On hyvin harvinaisia tilanteet, joissa tuota ominaisuutta voisi käyttää.

    Taitaa valikossa olla muitakin ominaisuuksia, joita en ole ruksannut aktiiviseksi.

    Kuinka monta kertaa autossasi vilkkuu ns. kaistanvaihtovilkku?

    Kolme kertaa.

      
  • muokattu 05.07.2023 09:50

    @Josef kirjoitti:
    Kaistanvaihtovilkku on todella kätevä, hyvä ja paljon käytetty ominaisuus.

    Ainoa haitta on, jos puhuu käsillä ja vahingossa vilkkuviiksi heilahtaa, niin kolme väärää vilkautusta muille tienkäyttäjille.

    Kuulut siis siihen porukkaan, jolla vilkkua ohjaa ratin asento eli kun ratti kääntyy, menee vilkkukin päälle. Hyvään ajotapaan kuuluu aloittaa vilkutus ennen kaistan vaihtoa. Silloin kolme kertaa vilkuttava vilkku lopettaa vilkuttamisen liian aikaisin. Ylipäätään en pidä siitä, että vilkutuksen kesto pitäisi määritellä etukäteen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit