Ehkä se on, ehkä ei ja onko se oikeasti osoitettu. On se todennäköistä monestakin loogisen oloisesta syystä: ainakin bensa/dsl-moottorien huoltokohteet puuttuvat, heh.
Vaan ei Hoio käsittääkseni tarkoittanut huoltohintojen vertailua polttiksiin, vaan sähköautoja keskenään. Ja kait sähkiksissäkin huollettavaa on.
Tai voitko Lukija31722 jotenkin osoittaa, että kaikki eri merkkiset sähköautot huolletaan aina samaan hintaan? Sitähän polttiksillakin vertaillaan (ja laatua), vai mitä kuvittelit?
@Kumppani kirjoitti:
Ehkä se on, ehkä ei ja onko se oikeasti osoitettu. On se todennäköistä monestakin loogisen oloisesta syystä: ainakin bensa/dsl-moottorien huoltokohteet puuttuvat, heh.
Vaan ei Hoio käsittääkseni tarkoittanut huoltohintojen vertailua polttiksiin, vaan sähköautoja keskenään. Ja kait sähkiksissäkin huollettavaa on.
Tai voitko Lukija31722 jotenkin osoittaa, että kaikki eri merkkiset sähköautot huolletaan aina samaan hintaan? Sitähän polttiksillakin vertaillaan (ja laatua), vai mitä kuvittelit?
Julkisuuden mukaan sähköautojen huoltotarve on niin vähäinen, että hinnoilla ei pitäisi olla väliä. Totuus ei välttämättä ole yhtä ruusuinen, varsinkin jos huoltoihin lasketaan myös korjaukset ja rengaskulut.
Pitäisi tarkenraa, puhutaanko takuuehtoihin vaikuttavista pakollisista huolloista vai autolle itse tehtävistä tai teetettävistä " huolenpitohuolloista". Pakollisten määräaikaishuoltojen hinta on Teslan tapauksessa 0, koska sellaisia ei ole. Suositellut huollot on kerrottu käyttöoppaassa.
@HybridRules kirjoitti:
Pitäisi tarkenraa, puhutaanko takuuehtoihin vaikuttavista pakollisista huolloista vai autolle itse tehtävistä tai teetettävistä " huolenpitohuolloista". Pakollisten määräaikaishuoltojen hinta on Teslan tapauksessa 0, koska sellaisia ei ole. Suositellut huollot on kerrottu käyttöoppaassa.
Ymmärränkö oikein, että Teslan kaikki takuut pysyy voimassa vaikka autoa ei koskaan huollata?
Tyypillinen polttiksen määräaikaishuolto on moottoriöljyn vaihto. Sitä ei tehdä sähköautoihin mutta olisihan se erikoista, ellei muut kuin Teslan yritäisi saada myös sähköautoja käymään marmorilla jossain tarkistuksissa, ilmansuodattimien (olen varma, että jotenkin ilmaa suodatetaan muutenkin kuin raitisilmasuodattimet), iskareiden, tukivarsien tarkistus, jäähdytysnesteen vaihto / pakkaskestävyys, jarrulevyjen ja palojen vaihto/tarkistus, jarrunesteiden vaihto yms.
Teslalla huoltopaikkoja on niin harvassa, ettei vain osalle asiakkaita voi lähettää huoltomarkkinointia.
@Hoio kirjoitti:
Koska teette vertailun sähköautojen huoltohinnoista 👍
Olisi meinaan syytä semmoinen tehdä 🤔😊👍
Laitoin toimitukseen postia aiheesta.
Pyyntö oli, että vanhan kunnon merkkikorjaamotesti sähköautoilla.
Miten lähtee päivitykset, henkilökunnan tietotaito, kustannustaso eri merkkien kesken ja niin edelleen.
@HybridRules kirjoitti:
Pitäisi tarkenraa, puhutaanko takuuehtoihin vaikuttavista pakollisista huolloista vai autolle itse tehtävistä tai teetettävistä " huolenpitohuolloista". Pakollisten määräaikaishuoltojen hinta on Teslan tapauksessa 0, koska sellaisia ei ole. Suositellut huollot on kerrottu käyttöoppaassa.
Ymmärränkö oikein, että Teslan kaikki takuut pysyy voimassa vaikka autoa ei koskaan huollata?
Tyypillinen polttiksen määräaikaishuolto on moottoriöljyn vaihto. Sitä ei tehdä sähköautoihin mutta olisihan se erikoista, ellei muut kuin Teslan yritäisi saada myös sähköautoja käymään marmorilla jossain tarkistuksissa, ilmansuodattimien (olen varma, että jotenkin ilmaa suodatetaan muutenkin kuin raitisilmasuodattimet), iskareiden, tukivarsien tarkistus, jäähdytysnesteen vaihto / pakkaskestävyys, jarrulevyjen ja palojen vaihto/tarkistus, jarrunesteiden vaihto yms.
Teslalla huoltopaikkoja on niin harvassa, ettei vain osalle asiakkaita voi lähettää huoltomarkkinointia.
Juu, takuun voimassa pitämään ei ole pakollisia määräaikaishuoltoja. Teslan käsikirjan voi halutessaan lukea netissä. Siinä on kerrottu suositellut huoltovälit jarrunesteen tarkistukselle, HEPA-suodattimen ja raikasilmasuodattimen vaihdolle ja oli jokin muukin kohta. Minä olen vaihdattanut HEPA-suotimen ja samalla kerralla myös heikkovirta-akun. Ne tehtiin mobiilihuoltona eli Teslan huoltohenkilö tuli työpaikalleni päiväseltään ja teki huollon. Toisen etulokasuojan muovikaari lähti talvella irti ja pala alareunasta oli katkennut jonnekin matkan varrelle varmaankin, kun en ollut huomannut poistaa jääpaakkua. Se remppa tehtiin myös mobiilihuoltona ja sen kanssa joku toinen juttu, jota en nyt muista. Mobiilihuoltoa ei taida itse voida tilata vaan Tesla valitsee, mitkä huollot se tekee asiakkaan luona. Mitään kovin isoahan ei voi tehdä asiakkaan luona. Mobiilihuolto on mainio, koska Tesla ei veloita siitä mitään ekstraa, että käyvät asiakkaan luona. Eikä huollot ja osat ole olleet kalliita.
Minulla ei ole valittamista huollon saamisesta, mutta ei ole toisaalta ollut mitään ajoa estävääkään huollettavana. 2 - 6 viikkoa on ollut varausaika (odotusaika).
Ärsyttävää on se, ettei Teslaan saa oikein millään yhteyttä tavanomaisella tavalla kuten soittamalla tai sähköpostilla. Tällä hetkelläkään en tiedä sähköpostiosoitetta huoltoon, mutta kuulemma sinne sellainen on. Sieltä päin tulee vain no reply -viestejä. Puhelinnumero on, mutta siihen ei juuri koskaan kukaan vastaa paitsi, että puhelu siirtyy jossain vaiheessa jonnekin, josta vastaa englanninkielinen henkilö. Taitaa olla tiepalvelunumero. Paikan päälle voisi tietysti mennä, mutta on jonkin verran yli sata kilometriä matkaa, joten ei viitsi.
Ainut toimiva huollon tilaustapa on puhelinsovelluksen kautta, jossa myös on joskus pitkähkö viive varsinaiselle vastaukselle. (Sieltä tulee automaattinen kuittaus viestin vastaanotosta heti, mutta aikavarausta joutuu odottamaan parikin päivää).
Jos auton kanssa olisi ongelmia, niin silloin voisi alkaa hatuttaa, mutta tähän asti ei ole ollut hankaluuksia.
Ja siis, ei pakollisia huoltoja merkkiliikkeessä, vaan kaikki huollot, mitä pystyy/haluaa voi tehdä itse. Mutta huollon voi tilata helposti puhelimella vaikka jarruille, jos ei itse halua tehdä. Luulen, että sen tyyppiset huollot saisi mobiilihuoltona eli muhametin ei tarvitse mennä vuoren luo vaan vuori tulee Model Y:llä tai X:llä kotiin/työpaikalle ja hoitaa homman. Se on kätevä systeemi.
Teslaa voi muuten huollattaa muutamassa muussakin paikassa kuin Teslalla. Lappeenrannassa esim. on yksi liike, jonka nimeä en nyt muista. Autoklinikka-ketjulla on myös Tesla-huolto ainakin joissain toimipaikoissa. Ja voihan Teslan viedä vaikka Penan Kampi ja Akseli -verstaalle, jos kyse on "huolenpitohuollosta", koska Tesla ei vaadi takuun voimassaololle mitään leimattua huoltokirjaa. Niin, Teslassa ei ole ollenkaan leimoja keräävää huoltokirjaa.
@Quu kirjoitti:
Tesla Model 3:n
60000 km / 3 v Kokonaiskulut 30050 € = 50,08 € / 100 km
Kumma tyyppi. Mistä se tietää hinnat vaikka ajelee Toyotalla tai ties millä bensakaaralla? Varmaankin Tekniikan Maailman aina niin valppaasta ja puolueettomasta lukemistosta on tyyppi tietonsa poiminut.
@Quu kirjoitti:
Tesla Model 3:n
60000 km / 3 v Kokonaiskulut 30050 € = 50,08 € / 100 km
Kumma tyyppi. Mistä se tietää hinnat vaikka ajelee Toyotalla tai ties millä bensakaaralla? Varmaankin Tekniikan Maailman aina niin valppaasta ja puolueettomasta lukemistosta on tyyppi tietonsa poiminut.
@HybridRules kirjoitti:
Pitäisi tarkenraa, puhutaanko takuuehtoihin vaikuttavista pakollisista huolloista vai autolle itse tehtävistä tai teetettävistä " huolenpitohuolloista". Pakollisten määräaikaishuoltojen hinta on Teslan tapauksessa 0, koska sellaisia ei ole. Suositellut huollot on kerrottu käyttöoppaassa.
Ymmärränkö oikein, että Teslan kaikki takuut pysyy voimassa vaikka autoa ei koskaan huollata?
Tyypillinen polttiksen määräaikaishuolto on moottoriöljyn vaihto. Sitä ei tehdä sähköautoihin mutta olisihan se erikoista, ellei muut kuin Teslan yritäisi saada myös sähköautoja käymään marmorilla jossain tarkistuksissa, ilmansuodattimien (olen varma, että jotenkin ilmaa suodatetaan muutenkin kuin raitisilmasuodattimet), iskareiden, tukivarsien tarkistus, jäähdytysnesteen vaihto / pakkaskestävyys, jarrulevyjen ja palojen vaihto/tarkistus, jarrunesteiden vaihto yms.
Teslalla huoltopaikkoja on niin harvassa, ettei vain osalle asiakkaita voi lähettää huoltomarkkinointia.
Autoklinikka-ketjulla on myös Tesla-huolto ainakin joissain toimipaikoissa
Ei ole huoltoa, mutta vaurio- eli peltikorjaus on, ihan Teslan auktorisoimana.
@HybridRules kirjoitti:
Pitäisi tarkenraa, puhutaanko takuuehtoihin vaikuttavista pakollisista huolloista vai autolle itse tehtävistä tai teetettävistä " huolenpitohuolloista". Pakollisten määräaikaishuoltojen hinta on Teslan tapauksessa 0, koska sellaisia ei ole. Suositellut huollot on kerrottu käyttöoppaassa.
Ymmärränkö oikein, että Teslan kaikki takuut pysyy voimassa vaikka autoa ei koskaan huollata?
Tyypillinen polttiksen määräaikaishuolto on moottoriöljyn vaihto. Sitä ei tehdä sähköautoihin mutta olisihan se erikoista, ellei muut kuin Teslan yritäisi saada myös sähköautoja käymään marmorilla jossain tarkistuksissa, ilmansuodattimien (olen varma, että jotenkin ilmaa suodatetaan muutenkin kuin raitisilmasuodattimet), iskareiden, tukivarsien tarkistus, jäähdytysnesteen vaihto / pakkaskestävyys, jarrulevyjen ja palojen vaihto/tarkistus, jarrunesteiden vaihto yms.
Teslalla huoltopaikkoja on niin harvassa, ettei vain osalle asiakkaita voi lähettää huoltomarkkinointia.
Autoklinikka-ketjulla on myös Tesla-huolto ainakin joissain toimipaikoissa
Ei ole huoltoa, mutta vaurio- eli peltikorjaus on, ihan Teslan auktorisoimana.
Ai millään Autoklinikan toimipaikalla ei ole huoltoa? Lappeenrannassa on kuitenkin joku huoltopiste ja voi olla, että se ei ole Autoklinikka.
Peltitöiden lisäksi Vantaan autoklinikka saa tehdä myös tuulilasien vaihdot. Niitä ei voi missä tahansa teettää, koska tuulilasikamerat pitää kalibroida ja siihen täytyy olla Teslan valtuutus.
Mutta tosiaan Paten Pakoputki ja Posaus Oy voi myös tehdä huollot, kunhan kyse ei ole takuukorjauksista.
@Quu kirjoitti:
Tesla Model 3:n
60000 km / 3 v Kokonaiskulut 30050 € = 50,08 € / 100 km
Kumma tyyppi. Mistä se tietää hinnat vaikka ajelee Toyotalla tai ties millä bensakaaralla? Varmaankin Tekniikan Maailman aina niin valppaasta ja puolueettomasta lukemistosta on tyyppi tietonsa poiminut.
TM 12.1.2022
Sitä minä ajattelinkin. Tyyppi tietää tyypillisesti kaikki paremmin kuin Teslan omistaja. Ja miksei tietäisi, onhan tyypillä Tekniikan Maailman aina niin antoisa ja syväluotaava lukemisto käytössään.
@HybridRules kirjoitti:
Pitäisi tarkenraa, puhutaanko takuuehtoihin vaikuttavista pakollisista huolloista vai autolle itse tehtävistä tai teetettävistä " huolenpitohuolloista". Pakollisten määräaikaishuoltojen hinta on Teslan tapauksessa 0, koska sellaisia ei ole. Suositellut huollot on kerrottu käyttöoppaassa.
Ymmärränkö oikein, että Teslan kaikki takuut pysyy voimassa vaikka autoa ei koskaan huollata?
Tyypillinen polttiksen määräaikaishuolto on moottoriöljyn vaihto. Sitä ei tehdä sähköautoihin mutta olisihan se erikoista, ellei muut kuin Teslan yritäisi saada myös sähköautoja käymään marmorilla jossain tarkistuksissa, ilmansuodattimien (olen varma, että jotenkin ilmaa suodatetaan muutenkin kuin raitisilmasuodattimet), iskareiden, tukivarsien tarkistus, jäähdytysnesteen vaihto / pakkaskestävyys, jarrulevyjen ja palojen vaihto/tarkistus, jarrunesteiden vaihto yms.
Teslalla huoltopaikkoja on niin harvassa, ettei vain osalle asiakkaita voi lähettää huoltomarkkinointia.
Autoklinikka-ketjulla on myös Tesla-huolto ainakin joissain toimipaikoissa
Ei ole huoltoa, mutta vaurio- eli peltikorjaus on, ihan Teslan auktorisoimana.
Ai millään Autoklinikan toimipaikalla ei ole huoltoa? Lappeenrannassa on kuitenkin joku huoltopiste ja voi olla, että se ei ole Autoklinikka.
Peltitöiden lisäksi Vantaan autoklinikka saa tehdä myös tuulilasien vaihdot. Niitä ei voi missä tahansa teettää, koska tuulilasikamerat pitää kalibroida ja siihen täytyy olla Teslan valtuutus.
Mutta tosiaan Paten Pakoputki ja Posaus Oy voi myös tehdä huollot, kunhan kyse ei ole takuukorjauksista.
Joo, ei ole Klinikalla huoltoa*. Lasinvaihdot lasken enemmän "peltitöiksi" kuin huolloksi. Autoklinikallakin vain tietyt korjaamot ovat auktorisoituja Tesla-korjaamoja.
Atoy lanseerasi ehkä viitisen vuotta sitten "Tesla-huollon", mutta se on siinä mielessä samaa sarjaa Paten Pakoputken kanssa, ettei Atoyllakaan merkkikorjaamostatusta ole.
*Muutamassa yrittäjävetoisessa pisteessä on huolto, mutta ei Teslan huoltoa niissäkään. Lisäksi Autoklinikka osti muutama vuosi sitten Alppilan Autohuollon jossa on sitä huoltopalvelua, muttei sielläkään Teslaa.
@HybridRules kirjoitti:
Pitäisi tarkenraa, puhutaanko takuuehtoihin vaikuttavista pakollisista huolloista vai autolle itse tehtävistä tai teetettävistä " huolenpitohuolloista". Pakollisten määräaikaishuoltojen hinta on Teslan tapauksessa 0, koska sellaisia ei ole. Suositellut huollot on kerrottu käyttöoppaassa.
Ymmärränkö oikein, että Teslan kaikki takuut pysyy voimassa vaikka autoa ei koskaan huollata?
Tyypillinen polttiksen määräaikaishuolto on moottoriöljyn vaihto. Sitä ei tehdä sähköautoihin mutta olisihan se erikoista, ellei muut kuin Teslan yritäisi saada myös sähköautoja käymään marmorilla jossain tarkistuksissa, ilmansuodattimien (olen varma, että jotenkin ilmaa suodatetaan muutenkin kuin raitisilmasuodattimet), iskareiden, tukivarsien tarkistus, jäähdytysnesteen vaihto / pakkaskestävyys, jarrulevyjen ja palojen vaihto/tarkistus, jarrunesteiden vaihto yms.
Teslalla huoltopaikkoja on niin harvassa, ettei vain osalle asiakkaita voi lähettää huoltomarkkinointia.
Autoklinikka-ketjulla on myös Tesla-huolto ainakin joissain toimipaikoissa
Ei ole huoltoa, mutta vaurio- eli peltikorjaus on, ihan Teslan auktorisoimana.
Ai millään Autoklinikan toimipaikalla ei ole huoltoa? Lappeenrannassa on kuitenkin joku huoltopiste ja voi olla, että se ei ole Autoklinikka.
Peltitöiden lisäksi Vantaan autoklinikka saa tehdä myös tuulilasien vaihdot. Niitä ei voi missä tahansa teettää, koska tuulilasikamerat pitää kalibroida ja siihen täytyy olla Teslan valtuutus.
Mutta tosiaan Paten Pakoputki ja Posaus Oy voi myös tehdä huollot, kunhan kyse ei ole takuukorjauksista.
Joo, ei ole Klinikalla huoltoa*. Lasinvaihdot lasken enemmän "peltitöiksi" kuin huolloksi. Autoklinikallakin vain tietyt korjaamot ovat auktorisoituja Tesla-korjaamoja.
Atoy lanseerasi ehkä viitisen vuotta sitten "Tesla-huollon", mutta se on siinä mielessä samaa sarjaa Paten Pakoputken kanssa, ettei Atoyllakaan merkkikorjaamostatusta ole.
*Muutamassa yrittäjävetoisessa pisteessä on huolto, mutta ei Teslan huoltoa niissäkään. Lisäksi Autoklinikka osti muutama vuosi sitten Alppilan Autohuollon jossa on sitä huoltopalvelua, muttei sielläkään Teslaa.
Tarkoitatko valtuutettua Tesla-huoltoa? Kyllähän muuten Teslaa voi huolllattaa missä haluaa ja tietysti edellyttäen, että huoltoliike tekee niitä, mutta takuun alaisiin korjauksiin täytyy tietysti olla Teslan valtuutus.
Tesla on kuitenkin tosi paljon edullisempi huoltojen kannalta kuin oli aikaisemmat autoni, koska Tesalla ei ole pakollisia, leimaa vaativia huoltoja. Kaikki polttomoottoriin liittyvät huoltokohteet tietenkin puuttuvat eikä sähköisessä voimalinjassa tai alennusvaihteessa ole huoltokohteita. Omistaja voi pitää autosta niin hyvää huolta kuin haluaa ja jos itse kykenee, ei tarvitse kertaakaan käyttää merkkiliikkeen huollossa. Ei kai nykyään minkään uuden auton takuu voi vaatia, että huolto tehdään merkkiliikkeessä, mutta aika kalliita polttomoottoriautojen huollot kuitenkin ovat.
Jos uusissa sähköautoissa on pakollinen huolto-ohjelma, niin ne varmaankin täytyy huollattaa merkkiliikkeessä, koska sähköautojen monimerkkihuoltamoja ei taida vielä olla?
@Quu kirjoitti:
Tesla Model 3:n
60000 km / 3 v Kokonaiskulut 30050 € = 50,08 € / 100 km
Kumma tyyppi. Mistä se tietää hinnat vaikka ajelee Toyotalla tai ties millä bensakaaralla? Varmaankin Tekniikan Maailman aina niin valppaasta ja puolueettomasta lukemistosta on tyyppi tietonsa poiminut.
TM 12.1.2022
Sitä minä ajattelinkin. Tyyppi tietää tyypillisesti kaikki paremmin kuin Teslan omistaja. Ja miksei tietäisi, onhan tyypillä Tekniikan Maailman aina niin antoisa ja syväluotaava lukemisto käytössään.
Tekniikan Maailman käyttötestiin on laskettu auton todelliset kokonaiskulut, kun auto hankitaan uutena.
@HybridRules kirjoitti:
Pitäisi tarkenraa, puhutaanko takuuehtoihin vaikuttavista pakollisista huolloista vai autolle itse tehtävistä tai teetettävistä " huolenpitohuolloista". Pakollisten määräaikaishuoltojen hinta on Teslan tapauksessa 0, koska sellaisia ei ole. Suositellut huollot on kerrottu käyttöoppaassa.
Ymmärränkö oikein, että Teslan kaikki takuut pysyy voimassa vaikka autoa ei koskaan huollata?
Tyypillinen polttiksen määräaikaishuolto on moottoriöljyn vaihto. Sitä ei tehdä sähköautoihin mutta olisihan se erikoista, ellei muut kuin Teslan yritäisi saada myös sähköautoja käymään marmorilla jossain tarkistuksissa, ilmansuodattimien (olen varma, että jotenkin ilmaa suodatetaan muutenkin kuin raitisilmasuodattimet), iskareiden, tukivarsien tarkistus, jäähdytysnesteen vaihto / pakkaskestävyys, jarrulevyjen ja palojen vaihto/tarkistus, jarrunesteiden vaihto yms.
Teslalla huoltopaikkoja on niin harvassa, ettei vain osalle asiakkaita voi lähettää huoltomarkkinointia.
Autoklinikka-ketjulla on myös Tesla-huolto ainakin joissain toimipaikoissa
Ei ole huoltoa, mutta vaurio- eli peltikorjaus on, ihan Teslan auktorisoimana.
Ai millään Autoklinikan toimipaikalla ei ole huoltoa? Lappeenrannassa on kuitenkin joku huoltopiste ja voi olla, että se ei ole Autoklinikka.
Peltitöiden lisäksi Vantaan autoklinikka saa tehdä myös tuulilasien vaihdot. Niitä ei voi missä tahansa teettää, koska tuulilasikamerat pitää kalibroida ja siihen täytyy olla Teslan valtuutus.
Mutta tosiaan Paten Pakoputki ja Posaus Oy voi myös tehdä huollot, kunhan kyse ei ole takuukorjauksista.
Joo, ei ole Klinikalla huoltoa*. Lasinvaihdot lasken enemmän "peltitöiksi" kuin huolloksi. Autoklinikallakin vain tietyt korjaamot ovat auktorisoituja Tesla-korjaamoja.
Atoy lanseerasi ehkä viitisen vuotta sitten "Tesla-huollon", mutta se on siinä mielessä samaa sarjaa Paten Pakoputken kanssa, ettei Atoyllakaan merkkikorjaamostatusta ole.
*Muutamassa yrittäjävetoisessa pisteessä on huolto, mutta ei Teslan huoltoa niissäkään. Lisäksi Autoklinikka osti muutama vuosi sitten Alppilan Autohuollon jossa on sitä huoltopalvelua, muttei sielläkään Teslaa.
Tarkoitatko valtuutettua Tesla-huoltoa? Kyllähän muuten Teslaa voi huolllattaa missä haluaa ja tietysti edellyttäen, että huoltoliike tekee niitä, mutta takuun alaisiin korjauksiin täytyy tietysti olla Teslan valtuutus.
Tesla on kuitenkin tosi paljon edullisempi huoltojen kannalta kuin oli aikaisemmat autoni, koska Tesalla ei ole pakollisia, leimaa vaativia huoltoja. Kaikki polttomoottoriin liittyvät huoltokohteet tietenkin puuttuvat eikä sähköisessä voimalinjassa tai alennusvaihteessa ole huoltokohteita. Omistaja voi pitää autosta niin hyvää huolta kuin haluaa ja jos itse kykenee, ei tarvitse kertaakaan käyttää merkkiliikkeen huollossa. Ei kai nykyään minkään uuden auton takuu voi vaatia, että huolto tehdään merkkiliikkeessä, mutta aika kalliita polttomoottoriautojen huollot kuitenkin ovat.
Jos uusissa sähköautoissa on pakollinen huolto-ohjelma, niin ne varmaankin täytyy huollattaa merkkiliikkeessä, koska sähköautojen monimerkkihuoltamoja ei taida vielä olla?
En ymmärrä kysymystä. Tarkoitin suunnilleen kolmea asiaa:
Autoklinikalla on Teslan valtuuttamia vauriokorjaamoita
Autoklinikka ei huolla mitään missään, paitsi että on kuitenkin muutama poikkeus. Ei liity Teslaan.
Atoy lanseerasi "tesla-huollon" ilman valtuutusta, joten se on juuri sellainen monimerkkihuolto.
Ja sitten jatkoksi, näkisin että suurin osa muistakin monimerkkiketjuista tarjoaa myös sähköautojen huoltoa, ei välttämättä jokainen yksittäinen paja, mutta ketjuna kyllä. Eihän se normaalien huoltokohteiden huoltaminen vaadi juuri sen kummempaa osaamista, samoja suodattimia, iskareita ja muita ne on sähkäreissäkin. Tekijällä on syytä olla käytynä SFS6002 sähkötyöturvallisuuskurssi jossa opitaan että mihinkään oranssiin ei saa koskea. Niitä sähkötöitä ei sitten saakaan tehdä ilman sähkötyöpätevyyksiä, vaikka autojen "korkeajännite" ei olekaan sähkömiehille korkeajännite.
@HybridRules kirjoitti:
Pitäisi tarkenraa, puhutaanko takuuehtoihin vaikuttavista pakollisista huolloista vai autolle itse tehtävistä tai teetettävistä " huolenpitohuolloista". Pakollisten määräaikaishuoltojen hinta on Teslan tapauksessa 0, koska sellaisia ei ole. Suositellut huollot on kerrottu käyttöoppaassa.
Ymmärränkö oikein, että Teslan kaikki takuut pysyy voimassa vaikka autoa ei koskaan huollata?
Tyypillinen polttiksen määräaikaishuolto on moottoriöljyn vaihto. Sitä ei tehdä sähköautoihin mutta olisihan se erikoista, ellei muut kuin Teslan yritäisi saada myös sähköautoja käymään marmorilla jossain tarkistuksissa, ilmansuodattimien (olen varma, että jotenkin ilmaa suodatetaan muutenkin kuin raitisilmasuodattimet), iskareiden, tukivarsien tarkistus, jäähdytysnesteen vaihto / pakkaskestävyys, jarrulevyjen ja palojen vaihto/tarkistus, jarrunesteiden vaihto yms.
Teslalla huoltopaikkoja on niin harvassa, ettei vain osalle asiakkaita voi lähettää huoltomarkkinointia.
Autoklinikka-ketjulla on myös Tesla-huolto ainakin joissain toimipaikoissa
Ei ole huoltoa, mutta vaurio- eli peltikorjaus on, ihan Teslan auktorisoimana.
Ai millään Autoklinikan toimipaikalla ei ole huoltoa? Lappeenrannassa on kuitenkin joku huoltopiste ja voi olla, että se ei ole Autoklinikka.
Peltitöiden lisäksi Vantaan autoklinikka saa tehdä myös tuulilasien vaihdot. Niitä ei voi missä tahansa teettää, koska tuulilasikamerat pitää kalibroida ja siihen täytyy olla Teslan valtuutus.
Mutta tosiaan Paten Pakoputki ja Posaus Oy voi myös tehdä huollot, kunhan kyse ei ole takuukorjauksista.
Joo, ei ole Klinikalla huoltoa*. Lasinvaihdot lasken enemmän "peltitöiksi" kuin huolloksi. Autoklinikallakin vain tietyt korjaamot ovat auktorisoituja Tesla-korjaamoja.
Atoy lanseerasi ehkä viitisen vuotta sitten "Tesla-huollon", mutta se on siinä mielessä samaa sarjaa Paten Pakoputken kanssa, ettei Atoyllakaan merkkikorjaamostatusta ole.
*Muutamassa yrittäjävetoisessa pisteessä on huolto, mutta ei Teslan huoltoa niissäkään. Lisäksi Autoklinikka osti muutama vuosi sitten Alppilan Autohuollon jossa on sitä huoltopalvelua, muttei sielläkään Teslaa.
Tarkoitatko valtuutettua Tesla-huoltoa? Kyllähän muuten Teslaa voi huolllattaa missä haluaa ja tietysti edellyttäen, että huoltoliike tekee niitä, mutta takuun alaisiin korjauksiin täytyy tietysti olla Teslan valtuutus.
Tesla on kuitenkin tosi paljon edullisempi huoltojen kannalta kuin oli aikaisemmat autoni, koska Tesalla ei ole pakollisia, leimaa vaativia huoltoja. Kaikki polttomoottoriin liittyvät huoltokohteet tietenkin puuttuvat eikä sähköisessä voimalinjassa tai alennusvaihteessa ole huoltokohteita. Omistaja voi pitää autosta niin hyvää huolta kuin haluaa ja jos itse kykenee, ei tarvitse kertaakaan käyttää merkkiliikkeen huollossa. Ei kai nykyään minkään uuden auton takuu voi vaatia, että huolto tehdään merkkiliikkeessä, mutta aika kalliita polttomoottoriautojen huollot kuitenkin ovat.
Jos uusissa sähköautoissa on pakollinen huolto-ohjelma, niin ne varmaankin täytyy huollattaa merkkiliikkeessä, koska sähköautojen monimerkkihuoltamoja ei taida vielä olla?
En ymmärrä kysymystä. Tarkoitin suunnilleen kolmea asiaa:
Autoklinikalla on Teslan valtuuttamia vauriokorjaamoita
Autoklinikka ei huolla mitään missään, paitsi että on kuitenkin muutama poikkeus. Ei liity Teslaan.
Atoy lanseerasi "tesla-huollon" ilman valtuutusta, joten se on juuri sellainen monimerkkihuolto.
Ja sitten jatkoksi, näkisin että suurin osa muistakin monimerkkiketjuista tarjoaa myös sähköautojen huoltoa, ei välttämättä jokainen yksittäinen paja, mutta ketjuna kyllä. Eihän se normaalien huoltokohteiden huoltaminen vaadi juuri sen kummempaa osaamista, samoja suodattimia, iskareita ja muita ne on sähkäreissäkin. Tekijällä on syytä olla käytynä SFS6002 sähkötyöturvallisuuskurssi jossa opitaan että mihinkään oranssiin ei saa koskea. Niitä sähkötöitä ei sitten saakaan tehdä ilman sähkötyöpätevyyksiä, vaikka autojen "korkeajännite" ei olekaan sähkömiehille korkeajännite.
Sitä minä vain tarkoitin kysymyksellä, että takuukorjauksiin valtuutettuja liikkeitä ei taida olla, ainakaan minä en tiedä. Mutta koska Teslan takuu ei vaadi minkään erityisen huolto-ohjelman noudattamista niin teslailija, joka ei halua itse tehdä huoltotöitä, voi teettää ne missä pajassa vain, joka ottaa tehtävän vastaan ja johon teslailija voi luottaa.
Hyvä tarkennus sinulta, että eihän sähköauton huolto suurelta osin vaadi muuta erityisosaamista kuin, että älyää olla koskematta ajoakkuun ja muihin korkejännitekomponentteihin. Akkutakuun voimassa pysyminen edellyttää, että sitä ei peukaloida muuten kuin Teslan toimesta.
Niin joo, takuukorjauksiin valtuutettuja liikkeitä ovat vain ne Teslan omat, Vantaa, Lempäälä ja olikohan Ouluunkin nyt avattu toimipiste, ja niiden mobiilipartiot toki. Sama se on muillakin merkeillä, takuukorjauksia tehdään vain valtuutetuissa liikkeissä, eli ns. merkkikorjaamoissa.
@HybridRules kirjoitti:
Pitäisi tarkenraa, puhutaanko takuuehtoihin vaikuttavista pakollisista huolloista vai autolle itse tehtävistä tai teetettävistä " huolenpitohuolloista". Pakollisten määräaikaishuoltojen hinta on Teslan tapauksessa 0, koska sellaisia ei ole. Suositellut huollot on kerrottu käyttöoppaassa.
Ymmärränkö oikein, että Teslan kaikki takuut pysyy voimassa vaikka autoa ei koskaan huollata?
Tyypillinen polttiksen määräaikaishuolto on moottoriöljyn vaihto. Sitä ei tehdä sähköautoihin mutta olisihan se erikoista, ellei muut kuin Teslan yritäisi saada myös sähköautoja käymään marmorilla jossain tarkistuksissa, ilmansuodattimien (olen varma, että jotenkin ilmaa suodatetaan muutenkin kuin raitisilmasuodattimet), iskareiden, tukivarsien tarkistus, jäähdytysnesteen vaihto / pakkaskestävyys, jarrulevyjen ja palojen vaihto/tarkistus, jarrunesteiden vaihto yms.
Teslalla huoltopaikkoja on niin harvassa, ettei vain osalle asiakkaita voi lähettää huoltomarkkinointia.
Juu, takuun voimassa pitämään ei ole pakollisia määräaikaishuoltoja. Teslan käsikirjan voi halutessaan lukea netissä. Siinä on kerrottu suositellut huoltovälit jarrunesteen tarkistukselle, HEPA-suodattimen ja raikasilmasuodattimen vaihdolle ja oli jokin muukin kohta. Minä olen vaihdattanut HEPA-suotimen ja samalla kerralla myös heikkovirta-akun. Ne tehtiin mobiilihuoltona eli Teslan huoltohenkilö tuli työpaikalleni päiväseltään ja teki huollon. Toisen etulokasuojan muovikaari lähti talvella irti ja pala alareunasta oli katkennut jonnekin matkan varrelle varmaankin, kun en ollut huomannut poistaa jääpaakkua. Se remppa tehtiin myös mobiilihuoltona ja sen kanssa joku toinen juttu, jota en nyt muista. Mobiilihuoltoa ei taida itse voida tilata vaan Tesla valitsee, mitkä huollot se tekee asiakkaan luona. Mitään kovin isoahan ei voi tehdä asiakkaan luona. Mobiilihuolto on mainio, koska Tesla ei veloita siitä mitään ekstraa, että käyvät asiakkaan luona. Eikä huollot ja osat ole olleet kalliita.
Minulla ei ole valittamista huollon saamisesta, mutta ei ole toisaalta ollut mitään ajoa estävääkään huollettavana. 2 - 6 viikkoa on ollut varausaika (odotusaika).
Ärsyttävää on se, ettei Teslaan saa oikein millään yhteyttä tavanomaisella tavalla kuten soittamalla tai sähköpostilla. Tällä hetkelläkään en tiedä sähköpostiosoitetta huoltoon, mutta kuulemma sinne sellainen on. Sieltä päin tulee vain no reply -viestejä. Puhelinnumero on, mutta siihen ei juuri koskaan kukaan vastaa paitsi, että puhelu siirtyy jossain vaiheessa jonnekin, josta vastaa englanninkielinen henkilö. Taitaa olla tiepalvelunumero. Paikan päälle voisi tietysti mennä, mutta on jonkin verran yli sata kilometriä matkaa, joten ei viitsi.
Ainut toimiva huollon tilaustapa on puhelinsovelluksen kautta, jossa myös on joskus pitkähkö viive varsinaiselle vastaukselle. (Sieltä tulee automaattinen kuittaus viestin vastaanotosta heti, mutta aikavarausta joutuu odottamaan parikin päivää).
Jos auton kanssa olisi ongelmia, niin silloin voisi alkaa hatuttaa, mutta tähän asti ei ole ollut hankaluuksia.
Ja siis, ei pakollisia huoltoja merkkiliikkeessä, vaan kaikki huollot, mitä pystyy/haluaa voi tehdä itse. Mutta huollon voi tilata helposti puhelimella vaikka jarruille, jos ei itse halua tehdä. Luulen, että sen tyyppiset huollot saisi mobiilihuoltona eli muhametin ei tarvitse mennä vuoren luo vaan vuori tulee Model Y:llä tai X:llä kotiin/työpaikalle ja hoitaa homman. Se on kätevä systeemi.
Teslaa voi muuten huollattaa muutamassa muussakin paikassa kuin Teslalla. Lappeenrannassa esim. on yksi liike, jonka nimeä en nyt muista. Autoklinikka-ketjulla on myös Tesla-huolto ainakin joissain toimipaikoissa. Ja voihan Teslan viedä vaikka Penan Kampi ja Akseli -verstaalle, jos kyse on "huolenpitohuollosta", koska Tesla ei vaadi takuun voimassaololle mitään leimattua huoltokirjaa. Niin, Teslassa ei ole ollenkaan leimoja keräävää huoltokirjaa.
Onko Teslalla samoja akkuja kuin Toyotalla, jos apuakku täytyi uudesta autosta uusia?
@HybridRules kirjoitti:
Pitäisi tarkenraa, puhutaanko takuuehtoihin vaikuttavista pakollisista huolloista vai autolle itse tehtävistä tai teetettävistä " huolenpitohuolloista". Pakollisten määräaikaishuoltojen hinta on Teslan tapauksessa 0, koska sellaisia ei ole. Suositellut huollot on kerrottu käyttöoppaassa.
Ymmärränkö oikein, että Teslan kaikki takuut pysyy voimassa vaikka autoa ei koskaan huollata?
Tyypillinen polttiksen määräaikaishuolto on moottoriöljyn vaihto. Sitä ei tehdä sähköautoihin mutta olisihan se erikoista, ellei muut kuin Teslan yritäisi saada myös sähköautoja käymään marmorilla jossain tarkistuksissa, ilmansuodattimien (olen varma, että jotenkin ilmaa suodatetaan muutenkin kuin raitisilmasuodattimet), iskareiden, tukivarsien tarkistus, jäähdytysnesteen vaihto / pakkaskestävyys, jarrulevyjen ja palojen vaihto/tarkistus, jarrunesteiden vaihto yms.
Teslalla huoltopaikkoja on niin harvassa, ettei vain osalle asiakkaita voi lähettää huoltomarkkinointia.
Juu, takuun voimassa pitämään ei ole pakollisia määräaikaishuoltoja. Teslan käsikirjan voi halutessaan lukea netissä. Siinä on kerrottu suositellut huoltovälit jarrunesteen tarkistukselle, HEPA-suodattimen ja raikasilmasuodattimen vaihdolle ja oli jokin muukin kohta. Minä olen vaihdattanut HEPA-suotimen ja samalla kerralla myös heikkovirta-akun. Ne tehtiin mobiilihuoltona eli Teslan huoltohenkilö tuli työpaikalleni päiväseltään ja teki huollon. Toisen etulokasuojan muovikaari lähti talvella irti ja pala alareunasta oli katkennut jonnekin matkan varrelle varmaankin, kun en ollut huomannut poistaa jääpaakkua. Se remppa tehtiin myös mobiilihuoltona ja sen kanssa joku toinen juttu, jota en nyt muista. Mobiilihuoltoa ei taida itse voida tilata vaan Tesla valitsee, mitkä huollot se tekee asiakkaan luona. Mitään kovin isoahan ei voi tehdä asiakkaan luona. Mobiilihuolto on mainio, koska Tesla ei veloita siitä mitään ekstraa, että käyvät asiakkaan luona. Eikä huollot ja osat ole olleet kalliita.
Minulla ei ole valittamista huollon saamisesta, mutta ei ole toisaalta ollut mitään ajoa estävääkään huollettavana. 2 - 6 viikkoa on ollut varausaika (odotusaika).
Ärsyttävää on se, ettei Teslaan saa oikein millään yhteyttä tavanomaisella tavalla kuten soittamalla tai sähköpostilla. Tällä hetkelläkään en tiedä sähköpostiosoitetta huoltoon, mutta kuulemma sinne sellainen on. Sieltä päin tulee vain no reply -viestejä. Puhelinnumero on, mutta siihen ei juuri koskaan kukaan vastaa paitsi, että puhelu siirtyy jossain vaiheessa jonnekin, josta vastaa englanninkielinen henkilö. Taitaa olla tiepalvelunumero. Paikan päälle voisi tietysti mennä, mutta on jonkin verran yli sata kilometriä matkaa, joten ei viitsi.
Ainut toimiva huollon tilaustapa on puhelinsovelluksen kautta, jossa myös on joskus pitkähkö viive varsinaiselle vastaukselle. (Sieltä tulee automaattinen kuittaus viestin vastaanotosta heti, mutta aikavarausta joutuu odottamaan parikin päivää).
Jos auton kanssa olisi ongelmia, niin silloin voisi alkaa hatuttaa, mutta tähän asti ei ole ollut hankaluuksia.
Ja siis, ei pakollisia huoltoja merkkiliikkeessä, vaan kaikki huollot, mitä pystyy/haluaa voi tehdä itse. Mutta huollon voi tilata helposti puhelimella vaikka jarruille, jos ei itse halua tehdä. Luulen, että sen tyyppiset huollot saisi mobiilihuoltona eli muhametin ei tarvitse mennä vuoren luo vaan vuori tulee Model Y:llä tai X:llä kotiin/työpaikalle ja hoitaa homman. Se on kätevä systeemi.
Teslaa voi muuten huollattaa muutamassa muussakin paikassa kuin Teslalla. Lappeenrannassa esim. on yksi liike, jonka nimeä en nyt muista. Autoklinikka-ketjulla on myös Tesla-huolto ainakin joissain toimipaikoissa. Ja voihan Teslan viedä vaikka Penan Kampi ja Akseli -verstaalle, jos kyse on "huolenpitohuollosta", koska Tesla ei vaadi takuun voimassaololle mitään leimattua huoltokirjaa. Niin, Teslassa ei ole ollenkaan leimoja keräävää huoltokirjaa.
Onko Teslalla samoja akkuja kuin Toyotalla, jos apuakku täytyi uudesta autosta uusia?
Tuskin. Apuakku meni vaihtoon, kun kilometrejä oli vähän yli 100000 ja auton ensirekisteröinnistä pari kuukautta vajaa kolme vuotta. Mitään näkyvää ongelmaa ei ollut, mutta auto alkoi ilmoitella, että ohjelmistopäivityksiä ei ladata ennen kuin apuakku on vaihdettu. Katsoin parhaaksi tilata uuden akun Teslalta. Tiedä sitten, oliko auton diagnoosi etukenossa.
APU(akku) = Auxiliary Power Unit? Näinkö? Vai ihan normi 12 v. akku?
Minä vaihdoin varmuuden vuoksi (ennenaikaisesti) tänä vuonna yhteen autoon akun kun sille tuli ikää 10 v. ja toiseen autoon ihan täydestä syystä niin vanhan akun etten edes tiedä sen ikää mutta yli 10 v. sekin oli (käytettynä ostettu auto joka ollut meillä reilu 10 v.)
@Lukija31722 kirjoitti:
APU(akku) = Auxiliary Power Unit? Näinkö? Vai ihan normi 12 v. akku?
Minä vaihdoin varmuuden vuoksi (ennenaikaisesti) tänä vuonna yhteen autoon akun kun sille tuli ikää 10 v. ja toiseen autoon ihan täydestä syystä niin vanhan akun etten edes tiedä sen ikää mutta yli 10 v. sekin oli (käytettynä ostettu auto joka ollut meillä reilu 10 v.)
Late käytti nimitystä apuakku ja minusta hän tarkoitti, että ei ajoakku vaan se toinen. En katsonut tarpeelliseksi spekuloida nimityksien kanssa.
Pakollisten määräaikaishuoltojen hinta on Teslan tapauksessa 0, koska sellaisia ei ole. Suositellut huollot on kerrottu käyttöoppaassa.
Mitä ne suositellut huollot olikaan, joita itse voi tehdä?
Mutta juu, on halapaa ylläpitää kyllä! Ehkä kannattaa joka 20tkm:n jälkeen laittaa joku polttiksen määräaikaishuollon hintaa vastaava summa jemmaan kuitenkin. Sitten kun tulee aika vaihtaa sähkiksen akkuja - milloin mistäkin syystä - niin kirpaisee vähemmän kustannukset kun on vähän puskurirahastoa.
Mutta ei näistä keskusteluista synny sähkisten (merkki)huolloista ja niiden laadusta vielä mitään vertailua. Vai onko kaikkien merkkien sähkiksillä sama tilanne: ei tarvi huoltaa joten ei maksakaan mitään.
@Lukija31722 kirjoitti:
APU(akku) = Auxiliary Power Unit? Näinkö? Vai ihan normi 12 v. akku?
Minä vaihdoin varmuuden vuoksi (ennenaikaisesti) tänä vuonna yhteen autoon akun kun sille tuli ikää 10 v. ja toiseen autoon ihan täydestä syystä niin vanhan akun etten edes tiedä sen ikää mutta yli 10 v. sekin oli (käytettynä ostettu auto joka ollut meillä reilu 10 v.)
Late käytti nimitystä apuakku ja minusta hän tarkoitti, että ei ajoakku vaan se toinen. En katsonut tarpeelliseksi spekuloida nimityksien kanssa.
Periaatteessa autojen normiakku vastaa käytöltään tuota isommissa lentokoneissa käytettyä APU:a, joka on pieni suihkuturbiini josta saadaan, koneen seistessä lentokentällä, sähkövirtaa koneen toimintoihin ja paineilmaa varsinaisten suihkumoottorien käynnistämiseen. Lentokone, jonka APU:kin on sammutettu on yhtä kuollut kuin akuton auto eikä sitä voi käynnistää ilman ulkoista virtalähdettä. Ilmassa APU on tavallisesti sammutettuna mutta se voidaan käynnistää tarvittaessa jonkun muun järjestelmän vikaantuessa.
Eikös näin kannata tehdä aivan kaikelle rahalle joka jää kuluttamatta? Sehän on sitten myöhemmin käytettävissä ihan mihin kohteeseen hyvänsä
....ja perässä seuraa opetusta, miten jo 10-20 vuoden päästä sinulla on vaikka kuinka paljon rahaa?
Joo, olet tietysti osaltaan oikeassa mutta toinen vaihtoehto on käyttää raha, eli kuluttaa.
Keskustelunaiheeseen liittyen, joku on voinut laskea sen varaan, että "käyttämättä" jäänyt, aiemmin polttiksen huoltoon allokoitu rahasumma menee suoraan sähköautolainan lyhennykseenkin, jolloin minun ehdotukseni ei edes päde.
Riippuu aika monesta asiasta mihin päätyy, eikä yhtä vaihtoehtoa ole tietenkään.
Ja tuo kommenttini oli sitä paitsi olevinaan sarkastinen, mutta meni näköjään pieleen, kömpelöksi jäi yritys.... Aihepiiriltään voisi liittyä vaikka tähän juttuun: https://www.is.fi/autot/art-2000009784735.html
Eikös sen pitäisi olla selvää kaikille että sähköautoja on halvempi huoltaa kuin polttomoottoriautoja?
Ehkä se on, ehkä ei ja onko se oikeasti osoitettu. On se todennäköistä monestakin loogisen oloisesta syystä: ainakin bensa/dsl-moottorien huoltokohteet puuttuvat, heh.
Vaan ei Hoio käsittääkseni tarkoittanut huoltohintojen vertailua polttiksiin, vaan sähköautoja keskenään. Ja kait sähkiksissäkin huollettavaa on.
Tai voitko Lukija31722 jotenkin osoittaa, että kaikki eri merkkiset sähköautot huolletaan aina samaan hintaan? Sitähän polttiksillakin vertaillaan (ja laatua), vai mitä kuvittelit?
Julkisuuden mukaan sähköautojen huoltotarve on niin vähäinen, että hinnoilla ei pitäisi olla väliä. Totuus ei välttämättä ole yhtä ruusuinen, varsinkin jos huoltoihin lasketaan myös korjaukset ja rengaskulut.
Tuolta ne yksilöidyt volkkari ID:n kulut löytyy 60000 km käyttötestistä 16/2022.
Eihän täällä muilla sähkiksillä vissiin ajetakaan?
Pitäisi tarkenraa, puhutaanko takuuehtoihin vaikuttavista pakollisista huolloista vai autolle itse tehtävistä tai teetettävistä " huolenpitohuolloista". Pakollisten määräaikaishuoltojen hinta on Teslan tapauksessa 0, koska sellaisia ei ole. Suositellut huollot on kerrottu käyttöoppaassa.
Ymmärränkö oikein, että Teslan kaikki takuut pysyy voimassa vaikka autoa ei koskaan huollata?
Tyypillinen polttiksen määräaikaishuolto on moottoriöljyn vaihto. Sitä ei tehdä sähköautoihin mutta olisihan se erikoista, ellei muut kuin Teslan yritäisi saada myös sähköautoja käymään marmorilla jossain tarkistuksissa, ilmansuodattimien (olen varma, että jotenkin ilmaa suodatetaan muutenkin kuin raitisilmasuodattimet), iskareiden, tukivarsien tarkistus, jäähdytysnesteen vaihto / pakkaskestävyys, jarrulevyjen ja palojen vaihto/tarkistus, jarrunesteiden vaihto yms.
Teslalla huoltopaikkoja on niin harvassa, ettei vain osalle asiakkaita voi lähettää huoltomarkkinointia.
Tesla Model 3:n
60000 km / 3 v Kokonaiskulut 30050 € = 50,08 € / 100 km
Laitoin toimitukseen postia aiheesta.
Pyyntö oli, että vanhan kunnon merkkikorjaamotesti sähköautoilla.
Miten lähtee päivitykset, henkilökunnan tietotaito, kustannustaso eri merkkien kesken ja niin edelleen.
Juu, takuun voimassa pitämään ei ole pakollisia määräaikaishuoltoja. Teslan käsikirjan voi halutessaan lukea netissä. Siinä on kerrottu suositellut huoltovälit jarrunesteen tarkistukselle, HEPA-suodattimen ja raikasilmasuodattimen vaihdolle ja oli jokin muukin kohta. Minä olen vaihdattanut HEPA-suotimen ja samalla kerralla myös heikkovirta-akun. Ne tehtiin mobiilihuoltona eli Teslan huoltohenkilö tuli työpaikalleni päiväseltään ja teki huollon. Toisen etulokasuojan muovikaari lähti talvella irti ja pala alareunasta oli katkennut jonnekin matkan varrelle varmaankin, kun en ollut huomannut poistaa jääpaakkua. Se remppa tehtiin myös mobiilihuoltona ja sen kanssa joku toinen juttu, jota en nyt muista. Mobiilihuoltoa ei taida itse voida tilata vaan Tesla valitsee, mitkä huollot se tekee asiakkaan luona. Mitään kovin isoahan ei voi tehdä asiakkaan luona. Mobiilihuolto on mainio, koska Tesla ei veloita siitä mitään ekstraa, että käyvät asiakkaan luona. Eikä huollot ja osat ole olleet kalliita.
Minulla ei ole valittamista huollon saamisesta, mutta ei ole toisaalta ollut mitään ajoa estävääkään huollettavana. 2 - 6 viikkoa on ollut varausaika (odotusaika).
Ärsyttävää on se, ettei Teslaan saa oikein millään yhteyttä tavanomaisella tavalla kuten soittamalla tai sähköpostilla. Tällä hetkelläkään en tiedä sähköpostiosoitetta huoltoon, mutta kuulemma sinne sellainen on. Sieltä päin tulee vain no reply -viestejä. Puhelinnumero on, mutta siihen ei juuri koskaan kukaan vastaa paitsi, että puhelu siirtyy jossain vaiheessa jonnekin, josta vastaa englanninkielinen henkilö. Taitaa olla tiepalvelunumero. Paikan päälle voisi tietysti mennä, mutta on jonkin verran yli sata kilometriä matkaa, joten ei viitsi.
Ainut toimiva huollon tilaustapa on puhelinsovelluksen kautta, jossa myös on joskus pitkähkö viive varsinaiselle vastaukselle. (Sieltä tulee automaattinen kuittaus viestin vastaanotosta heti, mutta aikavarausta joutuu odottamaan parikin päivää).
Jos auton kanssa olisi ongelmia, niin silloin voisi alkaa hatuttaa, mutta tähän asti ei ole ollut hankaluuksia.
Ja siis, ei pakollisia huoltoja merkkiliikkeessä, vaan kaikki huollot, mitä pystyy/haluaa voi tehdä itse. Mutta huollon voi tilata helposti puhelimella vaikka jarruille, jos ei itse halua tehdä. Luulen, että sen tyyppiset huollot saisi mobiilihuoltona eli muhametin ei tarvitse mennä vuoren luo vaan vuori tulee Model Y:llä tai X:llä kotiin/työpaikalle ja hoitaa homman. Se on kätevä systeemi.
Teslaa voi muuten huollattaa muutamassa muussakin paikassa kuin Teslalla. Lappeenrannassa esim. on yksi liike, jonka nimeä en nyt muista. Autoklinikka-ketjulla on myös Tesla-huolto ainakin joissain toimipaikoissa. Ja voihan Teslan viedä vaikka Penan Kampi ja Akseli -verstaalle, jos kyse on "huolenpitohuollosta", koska Tesla ei vaadi takuun voimassaololle mitään leimattua huoltokirjaa. Niin, Teslassa ei ole ollenkaan leimoja keräävää huoltokirjaa.
Kumma tyyppi. Mistä se tietää hinnat vaikka ajelee Toyotalla tai ties millä bensakaaralla? Varmaankin Tekniikan Maailman aina niin valppaasta ja puolueettomasta lukemistosta on tyyppi tietonsa poiminut.
TM 12.1.2022
Ei ole huoltoa, mutta vaurio- eli peltikorjaus on, ihan Teslan auktorisoimana.
Ai millään Autoklinikan toimipaikalla ei ole huoltoa? Lappeenrannassa on kuitenkin joku huoltopiste ja voi olla, että se ei ole Autoklinikka.
Peltitöiden lisäksi Vantaan autoklinikka saa tehdä myös tuulilasien vaihdot. Niitä ei voi missä tahansa teettää, koska tuulilasikamerat pitää kalibroida ja siihen täytyy olla Teslan valtuutus.
Mutta tosiaan Paten Pakoputki ja Posaus Oy voi myös tehdä huollot, kunhan kyse ei ole takuukorjauksista.
Sitä minä ajattelinkin. Tyyppi tietää tyypillisesti kaikki paremmin kuin Teslan omistaja. Ja miksei tietäisi, onhan tyypillä Tekniikan Maailman aina niin antoisa ja syväluotaava lukemisto käytössään.
Joo, ei ole Klinikalla huoltoa*. Lasinvaihdot lasken enemmän "peltitöiksi" kuin huolloksi. Autoklinikallakin vain tietyt korjaamot ovat auktorisoituja Tesla-korjaamoja.
Atoy lanseerasi ehkä viitisen vuotta sitten "Tesla-huollon", mutta se on siinä mielessä samaa sarjaa Paten Pakoputken kanssa, ettei Atoyllakaan merkkikorjaamostatusta ole.
*Muutamassa yrittäjävetoisessa pisteessä on huolto, mutta ei Teslan huoltoa niissäkään. Lisäksi Autoklinikka osti muutama vuosi sitten Alppilan Autohuollon jossa on sitä huoltopalvelua, muttei sielläkään Teslaa.
Tarkoitatko valtuutettua Tesla-huoltoa? Kyllähän muuten Teslaa voi huolllattaa missä haluaa ja tietysti edellyttäen, että huoltoliike tekee niitä, mutta takuun alaisiin korjauksiin täytyy tietysti olla Teslan valtuutus.
Tesla on kuitenkin tosi paljon edullisempi huoltojen kannalta kuin oli aikaisemmat autoni, koska Tesalla ei ole pakollisia, leimaa vaativia huoltoja. Kaikki polttomoottoriin liittyvät huoltokohteet tietenkin puuttuvat eikä sähköisessä voimalinjassa tai alennusvaihteessa ole huoltokohteita. Omistaja voi pitää autosta niin hyvää huolta kuin haluaa ja jos itse kykenee, ei tarvitse kertaakaan käyttää merkkiliikkeen huollossa. Ei kai nykyään minkään uuden auton takuu voi vaatia, että huolto tehdään merkkiliikkeessä, mutta aika kalliita polttomoottoriautojen huollot kuitenkin ovat.
Jos uusissa sähköautoissa on pakollinen huolto-ohjelma, niin ne varmaankin täytyy huollattaa merkkiliikkeessä, koska sähköautojen monimerkkihuoltamoja ei taida vielä olla?
Tekniikan Maailman käyttötestiin on laskettu auton todelliset kokonaiskulut, kun auto hankitaan uutena.
En ymmärrä kysymystä. Tarkoitin suunnilleen kolmea asiaa:
Autoklinikalla on Teslan valtuuttamia vauriokorjaamoita
Autoklinikka ei huolla mitään missään, paitsi että on kuitenkin muutama poikkeus. Ei liity Teslaan.
Atoy lanseerasi "tesla-huollon" ilman valtuutusta, joten se on juuri sellainen monimerkkihuolto.
Ja sitten jatkoksi, näkisin että suurin osa muistakin monimerkkiketjuista tarjoaa myös sähköautojen huoltoa, ei välttämättä jokainen yksittäinen paja, mutta ketjuna kyllä. Eihän se normaalien huoltokohteiden huoltaminen vaadi juuri sen kummempaa osaamista, samoja suodattimia, iskareita ja muita ne on sähkäreissäkin. Tekijällä on syytä olla käytynä SFS6002 sähkötyöturvallisuuskurssi jossa opitaan että mihinkään oranssiin ei saa koskea. Niitä sähkötöitä ei sitten saakaan tehdä ilman sähkötyöpätevyyksiä, vaikka autojen "korkeajännite" ei olekaan sähkömiehille korkeajännite.
Sitä minä vain tarkoitin kysymyksellä, että takuukorjauksiin valtuutettuja liikkeitä ei taida olla, ainakaan minä en tiedä. Mutta koska Teslan takuu ei vaadi minkään erityisen huolto-ohjelman noudattamista niin teslailija, joka ei halua itse tehdä huoltotöitä, voi teettää ne missä pajassa vain, joka ottaa tehtävän vastaan ja johon teslailija voi luottaa.
Hyvä tarkennus sinulta, että eihän sähköauton huolto suurelta osin vaadi muuta erityisosaamista kuin, että älyää olla koskematta ajoakkuun ja muihin korkejännitekomponentteihin. Akkutakuun voimassa pysyminen edellyttää, että sitä ei peukaloida muuten kuin Teslan toimesta.
Niin joo, takuukorjauksiin valtuutettuja liikkeitä ovat vain ne Teslan omat, Vantaa, Lempäälä ja olikohan Ouluunkin nyt avattu toimipiste, ja niiden mobiilipartiot toki. Sama se on muillakin merkeillä, takuukorjauksia tehdään vain valtuutetuissa liikkeissä, eli ns. merkkikorjaamoissa.
Onko Teslalla samoja akkuja kuin Toyotalla, jos apuakku täytyi uudesta autosta uusia?
Tuskin. Apuakku meni vaihtoon, kun kilometrejä oli vähän yli 100000 ja auton ensirekisteröinnistä pari kuukautta vajaa kolme vuotta. Mitään näkyvää ongelmaa ei ollut, mutta auto alkoi ilmoitella, että ohjelmistopäivityksiä ei ladata ennen kuin apuakku on vaihdettu. Katsoin parhaaksi tilata uuden akun Teslalta. Tiedä sitten, oliko auton diagnoosi etukenossa.
APU(akku) = Auxiliary Power Unit? Näinkö? Vai ihan normi 12 v. akku?
Minä vaihdoin varmuuden vuoksi (ennenaikaisesti) tänä vuonna yhteen autoon akun kun sille tuli ikää 10 v. ja toiseen autoon ihan täydestä syystä niin vanhan akun etten edes tiedä sen ikää mutta yli 10 v. sekin oli (käytettynä ostettu auto joka ollut meillä reilu 10 v.)
Late käytti nimitystä apuakku ja minusta hän tarkoitti, että ei ajoakku vaan se toinen. En katsonut tarpeelliseksi spekuloida nimityksien kanssa.
@HybridRules kirjoitti:
Mitä ne suositellut huollot olikaan, joita itse voi tehdä?
Mutta juu, on halapaa ylläpitää kyllä! Ehkä kannattaa joka 20tkm:n jälkeen laittaa joku polttiksen määräaikaishuollon hintaa vastaava summa jemmaan kuitenkin. Sitten kun tulee aika vaihtaa sähkiksen akkuja - milloin mistäkin syystä - niin kirpaisee vähemmän kustannukset kun on vähän puskurirahastoa.
Mutta ei näistä keskusteluista synny sähkisten (merkki)huolloista ja niiden laadusta vielä mitään vertailua. Vai onko kaikkien merkkien sähkiksillä sama tilanne: ei tarvi huoltaa joten ei maksakaan mitään.
Periaatteessa autojen normiakku vastaa käytöltään tuota isommissa lentokoneissa käytettyä APU:a, joka on pieni suihkuturbiini josta saadaan, koneen seistessä lentokentällä, sähkövirtaa koneen toimintoihin ja paineilmaa varsinaisten suihkumoottorien käynnistämiseen. Lentokone, jonka APU:kin on sammutettu on yhtä kuollut kuin akuton auto eikä sitä voi käynnistää ilman ulkoista virtalähdettä. Ilmassa APU on tavallisesti sammutettuna mutta se voidaan käynnistää tarvittaessa jonkun muun järjestelmän vikaantuessa.
Onko Teslan tapauksessa annettu mitään suositusta voimansiirron öljynvaihdosta? Entäs muissa merkeissä?
Oletan siis asiasta mitään tietämättä että ei kai alennusvaihde ja tasauspyörästö voi kuivana käydä?
Eikös näin kannata tehdä aivan kaikelle rahalle joka jää kuluttamatta? Sehän on sitten myöhemmin käytettävissä ihan mihin kohteeseen hyvänsä.
@740 GLE kirjoitti:
....ja perässä seuraa opetusta, miten jo 10-20 vuoden päästä sinulla on vaikka kuinka paljon rahaa?
Joo, olet tietysti osaltaan oikeassa mutta toinen vaihtoehto on käyttää raha, eli kuluttaa.
Keskustelunaiheeseen liittyen, joku on voinut laskea sen varaan, että "käyttämättä" jäänyt, aiemmin polttiksen huoltoon allokoitu rahasumma menee suoraan sähköautolainan lyhennykseenkin, jolloin minun ehdotukseni ei edes päde.
Riippuu aika monesta asiasta mihin päätyy, eikä yhtä vaihtoehtoa ole tietenkään.
Ja tuo kommenttini oli sitä paitsi olevinaan sarkastinen, mutta meni näköjään pieleen, kömpelöksi jäi yritys.... Aihepiiriltään voisi liittyä vaikka tähän juttuun:
https://www.is.fi/autot/art-2000009784735.html